Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Burgemeester @schoutentheo (PvdA) van Oldenzaal haat democratie en sloopt 71% stemlokalen

oldenzaal2005.png We hebben een "winnaar". De hardste daler op de Democratie Top 393 der Nederlandse Gemeenten, is het Overijsselse Oldenzaal. Daar gaat het aantal stemlokalen voor het referendum op 6 april van zeventien naar VIJF. Dat is een daling van 71 procent. Als je dát geen obstructie van de stembusgang kunt noemen, dan weten wij het ook niet meer. Erger nog, PvdA-burgemeester Theo Schouten is er nog trots op ook, want hij was vanmorgen op Grindpad FM om zijn democratiehaat fier de ether in te bluffen. Even wat stupide argumenten van Schouten op een rij, plus doorprik: 1. "Met alle respect voor het onderwerp, verwacht ik toch een lage opkomst." Kip/ei-verhaal, Theo. Zullen er minder kiezers opkomen en heb je daarom minder stembureaus nodig, of zullen er minder kiezers opkomen omdat je minder stembureaus opent? Wij denken dat laatste. 2. "Dit is een raadplegend referendum, dat bovendien maar over één onderwerp gaat." Weet je welk raadplegend referendum ook maar over 1 onderwerp ging? Het EU Grondwetreferendum van 2005. Opkomst in Oldenzaal: 64,4 procent. Zie tabelletje hierboven. #Remember2005 3. "Daarnaast heeft minister Plasterk opgeroepen tot een kostenefficiënte uitvoering van het referendum." Kutsmoesje. Dat zei Plasterk inderdaad in november, toen hij maar 20 miljoen uittrok voor gemeenten om het referendum te organiseren. Maar na klachten van VNG, ophef onder demense en druk vanuit de Kamer, deed hij daar 10 miljoen bovenop. Nog steeds te weinig, want het is 75% van het gebruikelijke budget. Dat zou desalniettemin omgerekend naar Oldenzaal nog altijd 0.75 * 17 = (naar boven afgerond) 13 stemlokalen moeten betekenen. Geen vijf. Maar het is niet gek dat je geld tekort komt als je Partijgenoten van de Arbeid roofstelend door het dorp trekken. Waarom mag de PvdA trouwens de burgemeester leveren in Oldenzaal? Het is er met 2 zeteltjes de kleinste partij.. 4. "Bij de Europese verkiezingen in 2014 was de opkomst hier 33 procent. Dat is al laag. Ik denk dat de opkomst in april nog minder zal zijn." Landelijk was de opkomst voor EU2014 een magere 37,3 procent. In 2009 zelfs maar 36,8. Maar de opkomst voor het Grondwetreferendum in 2005 was landelijk 63,3 procent, en in Oldenzaal dus zoals genoemd 64,4 procent. Bij EU2014 zat de gemeente ónder het landelijk gemiddelde, in 2005 er bóven. Maar toch denkt Theo dat het op 6 april onder de 33 procent zal zijn. We horen hier geen geloofwaardige onderbouwing uit Oldenzaal. Landelijke stemlokaaldaling: 10 procent De Staatsomroep deed een telling onder 311 gemeenten en komt tot het sommetje dat het aantal stembureaus op 6 april landelijk tien procent lager ligt dan bij EU2014. Die bevindingen komen overeen met wat onze GeenPeil Gemeente Wacht al maanden bijhoudt. Richt uw gemeente minder stemlokalen in? Ons team staat klaar om u te helpen met bezwaarschriften. Volg deze link en bevraag uw gemeente. En dan nog even dit: De opkomstpercentages voor gemeenteraadsverkiezingen (53,8%) zijn hoger dan die voor het Europees Parlement (37,3%), PS (47,5%) of het Waterschap (43,7%). En tóch werden er -nota bene in hetzelfde jaar- voor EU2014 ruim 300 stembureaus méér geopend dan voor de verkiezingen voor de gemeenteraden, zo blijkt uit een mailwisseling met de Kiesraad. Het is volstrekt onlogisch als je de "verwachte lage opkomst" het aantal stembureaus laat beïnvloeden, want dan had juist minder stembureaus bij verkiezingen voor het Europees Parlement moeten openen. Daarnaast was de opkomst bij het vorige referendum heel hoog: 63,3%. Dus waar gemeenten die lage verwachting op baseren is ons oprecht een raadsel. Het is sowieso volkomen onverantwoord om uitgerekend bij de eerste verkiezingen waar de opkomst bepaalt of de uitslag geldig is, het aantal stembureaus te verlagen. Dat ruikt, voelt en proeft naar obstructie van het democratisch proces. 'Bananenmonarchie!', roept iemand in het buitengebied van Oldenzaal. Overigens doet Rhenen het nóg slechter dat Oldenzaal, maar die burgemeester hebben we nog niet op de radio horen opscheppen over zijn democratiehaat. Daarom gaat de Gifbeker naar Theo Schouten.

Reaguursels

Inloggen

@DreHa. "Referendum van geen enkel belang"
Daar zijn de meningen over verdeeld. Uw of mijn mening bepaalt niet de norm.
Het referendum is volledig volgens de wet tot stand gekomen. De overheid dient nu te faciliteren in de uitvoering van het democratische proces.

Ik weet ook nog wel een paar zaken waarop kosten kunnen worden bespaart waarbij die paar miljoen voor het referendum volledig in het niet vallen.

Verder loopt uw zin niet echt soepel.
Het is;
"besparen op"
"dat van geen belang is"
"waarbij de minimale opkomst"
Kom op zeg.

Pakeha | 18-02-16 | 10:14

Ik geloof niet dat de burgemeester tegen het referendum is of de uitslag probeert te beïnvloeden. Hij valt gewoon in de categorie 'te dom voor de functie'.

gm40 | 17-02-16 | 06:37

Waarom gaan die aantallen stemhokjes omlaag?
De bevolking is nog steeds even groot, zo niet groter dan bij voorgaande stem opkomsten...
Dan is het toch logisch dat er evenveel stemhokjes moeten zijn....

seconda | 16-02-16 | 21:44

" Zullen er minder kiezers opkomen en heb je daarom minder stembureaus nodig, of zullen er minder kiezers opkomen omdat je minder stembureaus opent? Wij denken dat laatste. "
.
Hoezo 'of'? Het heeft beide effect, en dat valt achteraf goed te meten (of adv vorige verkiezingen). Maar t lijkt me sterk dat het tweede sterker is dan het eerste: ook voor gemeentes die niet het aantal stembureau's verminderen verwacht lage opkomst.
Nogal bullshit om dat voor die paar gemeentes waar dan wat minder bureau's zijn de lage opkomst volledig daar aan te koppelen.

artijn | 16-02-16 | 21:07

Het is zo godsgeklaagd jammer dat 80% van de bevolking niet verder dan de oude media kijkt wanneer het op informatievoorziening omtrent de stand van zaken in de wereld aan komt.

Sans Comique | 16-02-16 | 20:34

Het zijn de gemeenten waar de harde kern van de anti-Europa groepen woont die minder stemhokjes plaatsen. Pro-Europese steden als Amsterdam, Rotterdam en Den Haag zijn op volle sterkte.

Harry uit Rotterdam | 16-02-16 | 20:30

Geert moet hier even in het zuiden flyeren... kannie vanuit huis beginnen.
gaat lekker hier in het zuiden bah

hakbarry | 16-02-16 | 19:20

Het is juist heel goed om kosten te sparen bij een referendum van geen enkel belang en de minimale opkomst niet gehaald zal worden.

DreHa | 16-02-16 | 18:02

Nu woon ik in het buitenland en hen al briefgestemd. Aanvragen moet voorcde 26. Feb. Daar moeten toch getallen van opvraagbaar zijn?

diek | 16-02-16 | 16:25

Kijk, dus het helpt wel om het in de openbaarheid te brengen,Rhenen trekt al bij haha.

n.sunny | 16-02-16 | 15:25

Burgemeesters met glazen bollen dus, die het referendum bewust frustreren.
Mag ik zeggen dat ik het schofterig vind?
JA, dat mag ik zeggen!
En al moet ik kruipen... ik ga NEE stemmen!

Schietmijmaarlek | 16-02-16 | 15:06

Als er nu eens in gemeenten waar er veel minder stembureaus zijn, bij elk stembureau dat er wel is een soort van koek & zopie tent wordt ingericht als een soort van wachtlokaal waar mensen GRATIS koffie/thee/chocolademelk en cake krijgen, symbolisch voor het begraven van EU, of symbolisch voor het cremeren van de democratie, hoe je het ook wil zien.. (Financiering bijvoorbeeld via de SP, die hebben geld zat; met valentijnsdag hebben ze ook allerlei zooi gratis uitgedeeld.)
"Gratis" is een toverwoord voor een hoge opkomst. Verder geen posters, flyers of partijkleding en geen campagne vóór of tegen, gewoon een neutrale koffietent bij elk stembureau in de gemeenten die minder stembureaus hebben.
Is misschien wel een ideetje om juist in die gemeenten de opkomst op te krikken.

Stormageddon | 16-02-16 | 14:31

Rotterdamse gemeentes gaan ook minder stem mogelijkheden aanbieden, reden, minder geld van het rijk en men moet op het geld letten.

Strongbow | 16-02-16 | 14:06

Gemeente venray klopt niet. Op de kaart staat beperkte inzet terwijl ik het 2 maanden terug zelf gevraagd heb en toen werd mij verteld dat er evenveel stemlokalen zouden zijn als bij reguliere verkiezingen

Guuske | 16-02-16 | 13:38

In Rhenen rijden er de twee bekende busbedrijven, laat je stem horen dat er op de verkiezingsdag meer lijnen binnen de gemeente naar de stemlokalen nodig zijn om het gebrek aan stemlokalen op te vangen....

Connexxion:

www.connexxion.nl/vragen/1272

Arriva:

www.arriva.nl/klantenservice/neem-con...

of via twitter & facebook aan hun klantenservice.

thorrie | 16-02-16 | 13:22

Er is een heel eenvoudig middel tegen deze sabotage... Iedereen met een auto biedt zich aan 1, 2 of meer personen, die het moeilijk hebben anders naar de stembus te komen, in deze gemeentes af te halen en weer naar huis te rijden.
Ga naar bejaarden tehuisen enz en biedt deze dienst aan. Iedere stem helpt!

Geenstijl kan ook een paar bussen inhuren om hetzelfde te doen.

Spreek de bedrijven aan van de OV, of ze extra bussen en extra lijnen op die dag kunnen inzetten in buurten waar geen stemlokaal komt...

thorrie | 16-02-16 | 13:12

Tijd om maar eens verhaal te halen bij de gemeente Rhenen en Oldenzaal. De gemeente Rhenen zit trouwens met financiële problemen en een PvdA burgemeester.

Henk003 | 16-02-16 | 13:07

Wat ik nog steeds niet begrijp is waarom een stemlokaal open hebben zo rond de 5000 euro kost?
Er zitten vrijwilligers en ambtenaren, vrijwilliger kost niks en de ambtenaar is al betaald en zijn geen overuren want het is op een woensdag.

ODF | 16-02-16 | 13:03

Waar zijn de waarnemers uit het buitenland? Die moeten dit toch aan de kaak stellen !!!!!!!!
.
FOP-DEMOCRATIE

Graaf Monte Cristo | 16-02-16 | 12:53

Frans Bierings | 16-02-16 | 12:16

Nu is het wel zo dat in NL de PvdA normaliter de burgemeesters levert, D'66 de rechters en de VVD de top van het bedrijfsleven.
CDA als kleine partij heeft landelijk ook onevenredig veel macht, maar dat komt door een sterke traditie van gematigde christelijke bestuurders. (Ook eindig dus in NL)

Het " dankbare Nederlandse volk" (copyright hr. den Hartog-pvdA) zou hier toch ondertussen wel genoeg van moeten hebben lijkt me.

In dat licht bezien, dus met de pvdA en CDA op die sleutelposities, is de uitkomst van uw onderzoek niet geheel verrassend.

Nuchternederland | 16-02-16 | 12:50

In een relatief groot aantal gemeentes worden er voor het a.s. referendum minder stemlokalen ingericht dan normaal. Daarmee plegen die gemeentes / burgemeesters obstructie en willen daardoor de uitkomst van het referendum manipuleren t.g.v. de EU. Het zijn dus eurofiele burgemeesters.

Ik heb onderzoek gedaan naar de politieke gezindheid van de burgemeesters in de 9 grootste verkiezingsfraude plegende gemeentes. Dat levert de volgende uitslag op:

Per gemeente geef ik:
- Gemeentenaam
- Partij van de burgemeester
- Aantal stemlokalen vorige verkiezing
- Aantal stemlokalen dit referendum
- Percentage afbraak

Beesel, CDA, 8, 3, -62.5%
Urk, CDA, 8, 3, -62.5%
Meppel, CDA, 21, 9, -57.1%
Oldenzaal, PvdA, 17, 5, -70.6%
Stein, PvdA, 19, 6, -68.4%
Rhenen, VVD, 11, 3, -72.7%
Son en Breugel, VVD, 10, 3, -70.0%
Venlo, VVD, 50, 19, -62.0%
Kaag en Braassem, VVD, 14, 6, -57.1%

3 gemeentes, CDA, 37, 15, -59.5%
2 gemeentes, PvdA, 36, 11, -69.4%
4 gemeentes, VVD, 85, 31, -63.5%

Deze 8 gemeentes, totaal, 158, 57, -63.9%

Frans Bierings | 16-02-16 | 12:16

Gelukkig is er wel geld voor moslim-kolonisten.

Vogelbeest | 16-02-16 | 12:10

@Cinemaniak | 16-02-16 | 11:02
Dus omdat jij vòor het verdrag bent, mogen de nee stemmers geen eerlijke kans hebben om hun stem kenbaar te maken?

Gewoon voldoende stemhokjes zodat beide kampen hun mening kenbaar kunnen maken, is alles wat we hier vragen. Het democratisch process bewust saboteren zodat je je eigen mening bij de andere partij door de strot kan duwen is meer iets voor midden Afrika dan hier.. Vooralsnog dan..

HenkDrinktBier | 16-02-16 | 12:04

@Lupuslupus | 16-02-16 | 10:29
Je vergeet onder je punt 3 nog de advertentiekosten te vermelden, maar gelukkig vallen die in het gemiddelde huis-aan-huis sufferdje nog wel mee.

Brulboei_61SB | 16-02-16 | 11:56

@jawor36 | 16-02-16 | 10:50

" ;) " == Tekentje voor knipoog, om enige lichte humor in je post te benadrukken omdat de methodiek van stemverhoging, benadrukking en overdreven klanken die anderwijs de intentie duidelijk maken niet mogelijk zijn ;)

Tuurlijk, ik snap wel wat je bedoeld hoor. De gemeente moet gewoon doen wat gevraagd word. Maar in dit geval is het natuurlijk niet "de gemeente" als bedrijfsorgaan, dit gaat om een PvdA burgemeester die zijn persoonlijke politieke voorkeur doordrukt in dit verhaal. En een burgemeester is een indirect gekozen volsvertegenwoordiger. Die moet gewoon doen wat de burger zegt. Uiteindelijk.

Hetzelfde als er van overheidswege word gezegd: Doe dat referendum. Dat is ook zo bepaald omdat het volk heeft gezegd: "wij willen een referendum". Dat ging ook niet van harte, maar ze moeten gewoon luisteren naar het volk dat hun gekozen heeft.

Ik snap je vergelijking opdrachtgever - opdrachtnemer , dat klopt ook. Maar er speelt meer op dit vlak. We hebben het hier eerder over een analogie in de trant van: een zwaar christelijke aannemer die een opdracht krijgt van SexToysAndDrugsUnlimited BV om zijn podium te verbouwen en sexschommels op te hangen.

Ja je kan zeggen: moet je gewoon doen, want je bent opdrachtgever en je neemt een klus aan. Maar er speelt meer: Deze opdrachtnemer zou de klus namelijk kunnen weigeren.

In onze overheid-gemeente-referendum kwestie. Kan dat niet. Want zij zijn de democratisch door het volk gekozen aannemers die niet zomaar moeten kunnen zeggen: doe ik niet. De overheid moet doen wat het volk zegt, de burgemeester moet doen wat de overheid zegt, en de gemeentes moeten doen wat de burgemeester zegt. (beetje in die richting) Ergo: Ze moeten doen wat het volk zegt. Punt.

Mijn 'op wat vooor wereld leef jij'-opmerking was natuurlijl beetje ironisch/sarcastisch bedoeld... Je hebt helemaal gelijk met je punt.

peterdh | 16-02-16 | 11:56

Ik verwacht ook een lage opkomst.
Ongeacht het aantal stemlokalen.
We zullen zien.

Carmelita | 16-02-16 | 11:38

PvdA. Het zou verboden moeten worden.
Vooral die Noord-Koreaanse burgemeesters.
Grrr.

Dostranamus | 16-02-16 | 11:24

Burgermeester Schouten (PvdA) heeft een glazen bol, kan handlezen en gooit eens per maand een handvol kippenbotten omhoog om de toekomst te voorspellen. Klopt altijd bij burgermeester Schouten (PvdA) Hij wist twee jaar geleden ook al dat de PvdA in de peilingen naar 9 zetels zou zakken. Dat had hij gezien in de korreltjes koffie die in zn plastic automatenbekertje waren achtergebleven. Samson wilde hem niet geloven. Dom! Dom! Luister naar Theo Schouten, de rasti rostelli van de Nederlandse lokale politiek! Hij weet alles al máánden vantevoren. Zo heeft hij op zijn vijfde levensjaar al voorspeld en opgeschreven dat hij op zn 63ste een zelfingenomen kwal van een vent zou zijn, verwend, uit de hoogte en losgeweekt van de werkelijkheid als een regent zou pogen te beinvloeden wat hem onwelgevallig is. Die Theo. Een ziener van jewelste.

Dutchbeaurouge | 16-02-16 | 11:23

Zelfs in Noord Korea zijn nog meer stemlocaties bij een stemming.

Brainder | 16-02-16 | 11:22

Wel geld van het rijk vangen voor het referendum, maar het
lekker in eigen zak steken.
Want waar dacht je dat al die luxe gemeentehuizen en feestjes van betaald worden?

spoilerfreak | 16-02-16 | 11:19

Misschien maar een dagje vrij nemen en met een pendelbusje gaan rijden.

PolarWolf | 16-02-16 | 11:17

@Cinemaniak | 16-02-16 | 11:02.
Omdat het een door en door corrupt land is, en een groot deel van de bevolking dit ook niet wil. en veel nederlanders willen het OOK niet, want die moeten er voor bloeden.
U hoort waarschijnlijk niet bij DIE groep!

Radijsje | 16-02-16 | 11:14

Met zijn regentenbek. Op naar de 0 zetels, mede dankzij Theo Schouten.

NACademicus | 16-02-16 | 11:13

Heb t al eerder gezegd: als de verwachte opkomst laag is moet je juist meer stemlokalen openen om het stemmen te vergemakkelijken en zo de democratie te bevorderen.

RoBD=Skullfucker | 16-02-16 | 11:11

Hoeveel van de Gemeenten die voor minder stemlokalen kiezen, worden geleid door de PVDA?
Geenstijl, het werk wat jullie doen is echt geweldig en toont kennis en kunnen.
Als er aangetoond kan worden dat de keuzes van de Burgemeesters in de betreffende Gemeenten gebeurd op basis van PVDA-belang, is dit gegarandeerd een doodsteek voor de huidige PVDA en een goede rede om Tegen te stemmen en daar iets meer voor over te hebben.

ET007 | 16-02-16 | 11:11

En zo wordt de hardwerkende burger die nog een beetje geeft om de democratie in de bek gespuugd door de PVDA zoals we dat gewend zijn.

Dirk III | 16-02-16 | 11:09

Echt waar, een 'nee' zou behoorlijk nadelig uit kunnen pakken.
@Cinemaniak | 16-02-16 | 11:02

Want anders?
Gaat dan het licht weer uit, moeten we weer bloembollen eten en lopen we weer in berenvellen?
Enne....'die verdrag'?
Bitch, please.

necrosis | 16-02-16 | 11:07

Het is toch ongelofelijk dat Geenstijl/Geenspeil zich moet ontpoppen als hoeder van de democratie. Dit land wordt gegijzeld door de linkse politiek en linkse media (maar is daarentegen ballenlikker pur sang van het rechtse grootkapitaal, iets met dodelijke obsessie en/of eigen carriere o.i.d.)

ad melkert | 16-02-16 | 11:06

De wens is de verwachting.

Aldus Du Flaperon | 16-02-16 | 11:03

Jammer dat iedereen hier zo opgefokt wordt om tegen een prima verdrag te stemmen. Echt waar, een 'nee' zou behoorlijk nadelig uit kunnen pakken. Probeer gewoon op een andere manier een democratische voet bij de EU neer te planten, maar niet ten koste van die verdrag.

Cinemaniak | 16-02-16 | 11:02

@joost2 | 16-02-16 | 10:50
Snap je boosheid. En natuurlijk gaat de hele staatsmedia proberen het stemvee naar hun stasi-standpunt te trekken.
Want besloten is (onder aanvoering van de VVD) dat wij dat wij dat verdrag zonder morren moeten accepteren. Immers: de contractjes met de vriendjes liggen al klaar. En natuurlijk weten wij niet wat er achter de schermen geregeld is. We zijn niet meer dan dom stemvee, En natuurlijk zullen Radio1, 1Vandaag, Vara, Jinek, DWDD enz er alles aan doen om ons te manipuleren. Denk aan: goed-voor-de-economie, Rusland, Poetin, EU ... Hoe doortrapt allemaal.

Kamervraag | 16-02-16 | 11:01

Binnenkort weer een nieuw referendum in Denemarken. Daar wel.

duitse herder | 16-02-16 | 11:01

Ik zat er vanochtend ook al naar te luisteren en ik vroeg me al af van welke partij deze burgemeester zou zijn. Ik gokte op de PvdA... en ja hoor, wéér PvdA. Zo voorspelbaar...

JackRyan | 16-02-16 | 10:57

Theo zegt waar het op staat. Politici dienen de burger niet, maar schatten in waar ze in hun machtsspelletjes mee weg kunnen komen, wat ze kunnen flikken, zonder dat die burger in opstand komt. Ze stoppen pas met flikken als het niet anders kan.
Daarom is het ook zo dat vlak vóór de verkiezingen de burger gepaaid wordt, en vlak ná de verkiezingen genaaid. Paaien en naaien, dat is de moraal.
Theo is ultiem arrogant in zijn uitspraken, maar die arrogantie kleeft niet enkel aan zijn broek, die kleeft aan nagenoeg alle lieden die besluiten een politieke carrière te ambiëren.

Schoorsteenveger | 16-02-16 | 10:56

Zo kennen we het democratisch gehalte weer van de PvdA. Maar wat wil je, die burgemeester is daar benoemd tegen de politieke verhoudingen in. Maar de democratie wordt tegengewerkt door de zich democratisch noemende partijen. Maar dat is het toch altijd geweest. Waar stond die tweede D in DDR voor. En al die zgn people's republics zijn een voorbeeld van democratie. Vraag maar aan Kim in noord Korea. En nu ook in dit theater. We weten toch hoe democratisch de EU is. Verbaas je niet. Het is een soort dictatuur met een beetje democratie 1 x in de zoveel jaar. En voor de rest word je geacht je kop te houden.

wallenberg | 16-02-16 | 10:56

GS klaagt altijd over verspilling van belastinggeld. Zijn gemeenten een keertje zuinig, is het weer niet goed.
In 2005 ging het referendum over een onderwerp dat breed leefde en waar iedereen een mening over had. Nu hebben we alleen maar een referendum omdat enkele GS-redacteuren hun achterban hebben gemobiliseerd voor een soort van reusachtige poll-fuck. De meeste mensen die ik spreek weten nog niet eens dat er op 6 april een referendum is. Alle reden om een kleinere opkomst te verwachten dan in 2005.

bintang | 16-02-16 | 10:55

En maar mopperen dat de kloof tussen overheid en burger steeds groter wordt. De geloofwaardigheid van de overheid galoppeert hard weg. Ons land gaat steeds meer op en oligarchie lijken.

Red shirt | 16-02-16 | 10:51

peterdh | 16-02-16 | 10:33

Nee, wijsneus. Gemeentes moeten gewoon uitvoeren wat wordt opgedragen. Als in opdrachtgever - opdrachtnemer. Rijksoverheid organiseert een referendum. Gemeentes moeten dat faciliteren en niet janken.

jawor36 | 16-02-16 | 10:50

-weggejorist-

joost2 | 16-02-16 | 10:50

De trieste "winnaar", de gemeente Rhenen, heeft uiteraard ook weer, net als Oldenzaal, een PvdA-burgemeester (Hans van der Pas) en in Rhenen heeft de PvdA slechts 1 zetel in de gemeenteraad (van de in totaal 17 raadszetels).

www.rhenen.nl/mozard/!suite86.scherm0...

Outsider-Inside | 16-02-16 | 10:48

"Dit is een raadplegend referendum, dat bovendien maar over één onderwerp gaat."

Hier komt dus een politieke afweging van de burgemeester naar boven die absoluut onacceptabel is. Dus de pvda burgemeester die voor de verkiezingen dubbele stemburo's in turkenwijken neerzet en geen enkele in de SGP buurt. Die vent deugt niet voor z'n vak en dient zo snel mogelijk op te rotten.

spuitje11 | 16-02-16 | 10:48

Ze zitten gewoon niet op dit referendum te wachten. Tonen ze keer op keer aan. Mocht het een geldige "nee" worden, verzinnen ze echt wel een smoes waarom de wet er toch moet worden doorgedrukt. Het zal een onzinargument zijn als: het referendum was tegen deze wet. Sommige mensen hebben niet gestend. Ze zijn dus niet tegen de wet.

Ikhebeenvraag | 16-02-16 | 10:47

Theo had een veel sterker argument kunnen gebruiken:
ik ben van de PvdA, dus wij vertegenwoordigen mensen die alleen de democratie omarmen als dat goed uitkomt.

jemagookniksmeer | 16-02-16 | 10:44

interessant om nu ook is op een rijtje te zien welke gemeenten, met burgemeesters van welke partijen, het meeste de democratie trachten te verneuken.
ik gok zomaar dat de VVD/PvdA/D66 als winnaars uit de stembus komen.

(c)ZWITSUL | 16-02-16 | 10:44

Hoe zit dat eigenlijk met die burgermeesters, wie beslist welke partij de opperpief mag leveren?
Sadomassochristus | 16-02-16 | 10:39
.
De gemeenteraad.

Lupuslupus | 16-02-16 | 10:41

chicago river | 16-02-16 | 10:31
Pardon. Voor schoenenplaatje kort scrollen bij die twitterlink naar ´Woordv CvdK´. Die oplichter Schouten zelf heeft trouwens gewoon normale zwarte stappers. /mode modus of (aargh). Wat bezielt me deze ochtend.

chicago river | 16-02-16 | 10:40

Hoe zit dat eigenlijk met die burgermeesters, wie beslist welke partij de opperpief mag leveren?

Sadomassochristus | 16-02-16 | 10:39

Zou je kunnen doortrekken:
"Iedereen wordt geacht de wet te kennen"
Omdat we er vanuit gaan dat niet iedereen dat weet, verlagen we dus de boetes.

Kamervraag | 16-02-16 | 10:39

Democratie fixing... het zoveelste argument voor PVV ..

arretje | 16-02-16 | 10:38

Kan dit allemaal nu zomaar..???

Mich2007 | 16-02-16 | 10:38

Ik heb trouwens nog geen flyer ergens gezien! Omgeving Haarlemmermeer.
lanexx | 16-02-16 | 10:34
.
Nou als u de flyers van Geenstijl/GeenPeil bedoelt, dat kan kloppen want ik heb ze nog niet ontvangen om te gaan verspreiden.

Lupuslupus | 16-02-16 | 10:37

Heeft Theo Schouten (pvda) misschien ook een verwachting van de lotto-getallen voor aanstaande zaterdag?
Of heeft hij een verwachting van het aantal broden dat morgen verkocht zal worden bij Bakker Roeland?
Is wel handig, weet die precies hoeveel hij moet bakken en hoeft hij niks weg te gooien.
Met die gave moet je wat doen Theo, bel anders Jomanda even.

Cuyahoga | 16-02-16 | 10:37

Nare mensen, net als die nare semi-intellectuelen waarbij het 'dit is een anti-democratisch referendum' uit hun mond urineert.

Ommie de HaatMoker | 16-02-16 | 10:35

@two ball cane | 16-02-16 | 10:21

De laksigheid in democratisch en principieel denken die uw tegel uitademt is precies waarom we geen democratie meer hebben. Democratie en rechtstaat vergen een alerte burger die weerwerk verricht wanneer het de verkeerde kant opgaat.
.
Meeplooien met het staatsrechtelijk verwerpelijke handelen van de politiek omwille van, tsja wat eigenlijk?
Gemakzucht?
Desinteresse?
Gebrek aan kennis over (de werking van) democratie en rechtstaat?
Belang?
.
Zegt u het maar. Uw redeneertrant volgende zuchten we binnenkort op zeker onder een dictatuur...

Parel van het Zuiden | 16-02-16 | 10:35

Ik heb trouwens nog geen flyer ergens gezien! Omgeving Haarlemmermeer.

lanexx | 16-02-16 | 10:34

@jawor36 | 16-02-16 | 10:08
"Maar dan nog; waarom doen gemeenten niet gewoon wat hun gevraagd wordt? Er wordt toch geld voor beschikbaar gesteld?"

Je bedoeld dat ze gewoon moeten luisteren naar de bevolking, de mensen wie zij vertegenwoordigen? Op welke planeet leef jij ;)

peterdh | 16-02-16 | 10:33

GS, nu laat je je niet kennen, alles uit de kast halen om Oldenzaal te laten stemmen! Laat die ondermijner van de democratie door het stof kruipen.

lanexx | 16-02-16 | 10:32

Dat worden dus lange wachtrijen bij de beschikbare stemlokalen.

Botte Hork | 16-02-16 | 10:31

Kleurenpalet aan schoenen van die Twentse burgemeesters. Not.
8 van de 12 doen aan gladde schoentjes met die rare glanzende poepkleur.
Kleur doet me altijd denken aan de kleur van toiletbezoek als men de avond ervoor teveel bier gezopen heeft.

Zomaar een ogenschijnlijk onbelangrijke observatie.
Want je moet niets voetstoots aannemen.

Wil verder ook niemand hier met dezelfde stappers voor de voeten lopen.
Of de CdK van zijn voetstuk stoten.
Laat staan tegen schenen schoppen.

chicago river | 16-02-16 | 10:31

Theo Schouten ook weer zo' n gluiperd die via de politiek mooie graaibaantjes kon inpikken. Hand- spandiensten leverend aan zijn maffiamaatjes. Een u̶i̶t̶ van duizenden.
Achter de rug om van eerlijk hardwerkende Nederlanders die braaf belasting betalen en geloven in democratie. Maar Theo en zijn maffiamaatjes denken heel anders over onze mooie wereld en daarom wordt het in Nederland steeds kloteriger. Terwijl zo'n Theo juist de kansen kreeg om ons land nog mooier en gelukkiger te maken dan het al was in de jaren 60 toen hij opgroeide. Theo koos voor de macht en het geld ook al moest en moet hij daarvoor zijn medemensen verraden en in de misère storten. Zo'n Theo is voor mij nog erger dan corpsbal die rechten studeert en daarna wordt opgenomen in het syndicaat van de old boys. Want van een corpsbal verwacht je dat in jaren 60 en daarna. Een PvdA-er doet hetzelfde maar dan onder het mom van solidariteit, medemenselijkheid, kansen voor iedereen en meer van dat socialistisch links lullen rechts zakkenvullen.

ecologiste | 16-02-16 | 10:30

Als er zo weinig stempburoos zin dan kan Geenpeil beter niet zo veel reklame maken voor de referendum. Anders wordt het veels te drok.

wimpies | 16-02-16 | 10:29

Als er zo weinig stempburoos zin dan kan Geenpeil beter niet zo veel reklame maken voor de referendum. Anders wordt het veels te drok.

wimpies | 16-02-16 | 10:29

Heel goed dat GS de obstructie van de gemeenten weer aankaart.
Maar hoe dan ook, de KIEZER heeft het laatste woord en kan daar tegenin gaan door

1. stemvolmachten te vragen bij familie, vrienden, collega's, kennissen. Als iedereen die wil gaan stemmen dat doet (2 volmachten) heb je zo al 3 stemmen en hoeft er maar 1 persoon naar het stembureau.
.
2. in plaatsen waar (veel) minder stembureau's zijn, kijk in je omgeving rond voor wie het stembureau te ver weg is en biedt aan dat ze mee kunnen rijden. Rij desnoods een paar keer per dag.
.
3. zet een advertentie in het huis aan huis blad in je gemeente - evt. samen met anderen - en biedt jezelf aan als vervoerder naar het stembureau voor degenen die er op eigen gelegenheid niet heen kunnen, b.v. ouderen. Die paar liter benzine kan er toch wel vanaf?
.
En zo is er nog wel meer te bedenken om de opkomst te verhogen.
.
We kunnen - en moeten - de gemeentelijke overheden laten zien dat we hun obstructie niet pikken en niet voor 1 gat te vangen zijn! Doen dus!

Lupuslupus | 16-02-16 | 10:29

"2. "Dit is een raadplegend referendum, dat bovendien maar over één onderwerp gaat.""

Het raadgevend referendum mag maar over één onderwerp (wet/verdrag) gaan, dus dom gelul.

XaleX_2 | 16-02-16 | 10:29

Mijn vrees, analyse:
De Nederlandse democratische rechtstaat zal niet wederopstaan via democratische processen, ze zal bevochten moeten worden. De politieke hydra van VVD, PvdA, CDA, D66 en consorten zit te diep, kan teveel machten misbruiken om democratische processen te frustreren en saboteren.
.
Burger, U bent op straat nodig, niet in het stemhok. Vanzelfsprekend zal stemmen uw verdere handelen wel legitimeren. Stem dus, maar ben bereid om meer te doen.
.
Verdienen onze kinderen uw inspanningen niet?

Parel van het Zuiden | 16-02-16 | 10:29

Partij van de Arbeid? burgemeesters haten hun burgers. Doorlopend met een stijve piemol.

duitse herder | 16-02-16 | 10:27

Het is belachelijk dat gemeenten invloed hebben op de uitvoering van een wet die landelijk is vastgesteld. Dit werkt willekeur en dus beïnvloeding in de hand. Het enige plausibele argument is het feit dat Plasterk "maar" 20 miljoen Euro beschikbaar stelt en gemeenten dus dwingt een keuze te maken. Het is dan ook onterecht alleen de gemeenten op de korrel te nemen. Het blijft merkwaardig dat bij landelijke verkiezingen/referenda gemeenten de bevoegdheid hebben de uitvoering zelf te bepalen.

Mannes | 16-02-16 | 10:26

Net mezelf opgegeven voor mijn eigen 'rode' gemeente.
Kom maar op met een beetje hulp bij een bezwaarschrift en wob verzoek.

General Dripple | 16-02-16 | 10:26

Die Plasterk valt toch ook door de mand? Onze zogenaamde ome Room. Flikker op, dit referendum vernaggelen en ook het verminderen van wachtgeld op het laatste moment voorkomen. De lul.

Apollo | 16-02-16 | 10:23

Mini-Machiavellisten. Regenten. Eurofielen. Luchtfietsers. Dat zijn nette typeringen voor het slag bestuurder wat dusdanig met democratie omgaat.

Stadler and Walldorf | 16-02-16 | 10:21

Ik heb het al eerder gezegd maar je kan het natuurlijk ook zo uitleggen dat bij een eerdere heel hoge opkomst er dus blijkbaar voldoende stembereidheid is. Men hoeft dus niet verleid te worden met extra stemlokalen. Ze gaan toch wel stemmen. [/ambtenaarmodus]
Verder vind ik het een beetje zwakke exit om nu al te roepen dat de msm te weinig aandacht besteedt en (lokale) overheid voor te weinig stemlokalen zorgt.
Face it. Er is een reële kans dat het de gemiddelde Nederlander weinig boeit.
Het is hoe dan ook slechts advies dat we geven en we weten allemaal donders goed dat een nee toch niets uithaalt. Of onze regering, of de EU verzint wat om 'de schade' te beperken.
Wil je echt iets bereiken? Wees tijdens verkiezingen eens echt kritisch op alles dat meer dan 5 zetels krijgt. De kracht zit hem in vernieuwing. Geef juist de nieuwe partijen de aandacht. Gevestigde orde kennen we inmiddels.

two ball cane | 16-02-16 | 10:21

Dit is gewoon de democratie ondermijnen. Op het schavot met die man. Walgelijk sujet en uiteraard een PvdA tokkie.

Apollo | 16-02-16 | 10:20

Ook niet geheel onbelangrijk wie de lokale burgervader/moeder is en welke Partij ze aanbidden. Kunnen we ze straks op afrekenen.

Mr_Pikibelly | 16-02-16 | 10:20

Geen nepotistischer club dan PvdA. Gewoon 3 maanden voor de verkiezingen een nieuwe partijleider en lijstrekker uit de hoge hoed trekken, je zult zien, de kiezers trappen er wel weer in ..... NOT......!!!

Einde van de Domheid | 16-02-16 | 10:19

Kan iemand achterhalen of deze zogenaamd spaarzame burgemeesters wel de volle mep aan poet aangevraagd hebben en krijgen van Plasterk?

deraderendraaien | 16-02-16 | 10:19

Ze kijken naar matchfixing, maar ze kunnen beter kijken naar democratiefixing.......

Eurohater | 16-02-16 | 10:16

De NOS vergat erbij te vermelden (zag het item vanmorgen) dat het gebaseerd is op nul argumenten.

Is er trouwens een link tussen stemlokaalvermindering en politieke kleur?

Driewerf Hoezee | 16-02-16 | 10:15

@Kaas de Vies | 16-02-16 | 10:04
"Echte democtatiehaters"
-

De definitie van een landverrader volgens wikipedia: Landverraad is een verzamelnaam van misdrijven waarbij de externe veiligheid van een land in gevaar wordt gebracht.

Ik vind het bewust ondermijnen van de democratische beginselen van je eigen land bij een referendum over de inbinding van een land dat in oorlog verkeerd en grenst aan een deel van de wereld waar de spanning zo hoog zijn, terwijl er vanuit diezelfde regio een migratiecrisis aan de gang is die de hele fundamenten van je samenleving laat doorrotten redelijk toepasbaar op deze definitie.

peterdh | 16-02-16 | 10:15

Hopelijk gaat de bezwaarprocedure snel lopen, en wat Kaas zegt.

Driewerf Hoezee | 16-02-16 | 10:14

Het zou verhelderend werken als er een lijst wordt gemaakt en gepubliceerd waarop de falende gemeentes met hun politieke kleur van zowel de burgemeester als de raad worden blootgelegd.
Dan wordt duidelijk hoe eurofiel dan wel ondemocratisch de dames en heren zijn die daar aan de knoppen zitten.
Ik denk dat PvdA, VVD en D66 hoog zullen scoren.

Frans Bierings | 16-02-16 | 10:14

Tja dat is de democratische PvdA ......

Ide | 16-02-16 | 10:12

Waar zeuren we nog over? Nederland is allang verkocht joh. En aangezien nederlanders toch nergens de straat voor op gaan, dociel gecastreerd volk dat het is, gaat het allemaal niks uit maken. Maar serieus. Ga maar eens met tienduizend man de klinkers uit de straat trekken om die bij het binnenhof eens naar binnen te flikkeren. Dat helpt meer dan dit.

smartexpat | 16-02-16 | 10:10

Hoewel ik ook teleurgesteld ben in de opstelling van deze gemeenten, moeten we toch constateren dat de vergelijking met het referendum in 2005 (over een Europese grondwet) niet echt op gaat. Dat was een onderwerp dat gesprek van de dag was onder een groot deel van de bevolking. Ik denk dat je heel erg blij moet zijn als je een opkomst van 30-40% haalt.

Maar dan nog; waarom doen gemeenten niet gewoon wat hun gevraagd wordt? Er wordt toch geld voor beschikbaar gesteld? Niet zo ouwehoeren maar gewoon gaan doen, zou ik zeggen...

jawor36 | 16-02-16 | 10:08

Als er iets is aangetoond met dit referendum dan is het wel dat de oude politiek helemaal niet gediend is van democratie. Vanaf het begin vorige eeuw zijn ze gewend onderling de macht te verdelen als ware het kasteelheren die vanuit hun torens neerkijken op het gepeupel. En de lokale politici zijn helemaal potentaatjes die maar wat graag dictatortje spelen en dan verongelijkt gaan doen als het volk het uiteindelijk toch niet meer pikt en in opstand komt. En dan gaan janken over toon van het debat en af en toe een steen door een raam.

sinar2 | 16-02-16 | 10:07

en de NOS loopt maar weer te roepen hoe geweldig onderzoek ze hebben gedaan naar het referendum..... walg van die onzin.

bergk | 16-02-16 | 10:07

Pleur er maar een AZC neer voor 1500 man. Dat zal hem leren.

IJzervreter | 16-02-16 | 10:05

Ik vind hun argumentatie onvergeeflijk.

Omdat ze een lage opkomst verwachten (op welke wetenschap gebaseerd) regelen ze significant minder stemhokjes.

Ze willen een selffullfilling prophecy maken.

Echte democtatiehaters.

Kaas de Vies | 16-02-16 | 10:04

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken