Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Sinterklaas 2015. Zwarte Piet wint op alle fronten

zp2015.jpgZo. Alle Sinterklaas-intochten zijn geweest, vorig én afgelopen weekend, en we kunnen de balans opmaken in de Zwarte Piet-discussie. Conclusie: Zwarte Piet is terug, en hij is zwarter alsdan ooit. Waren er vorig jaar nog roetveeg-, stroopwafel-, regenboog- en overige nuancepieten te ontwaren in het Hollandsche novemberstraatbeeld. Anno 2015 hebben wij bijkans louter Zwarte Zwarte Pieten gezien bij de intochten. Van Amsterdam tot Meppel. Van Schubbekutterveen tot Jipsingboermussel. Zelfs bij het officiële (voor velen leidende) "Sinterklaasjournaal" der NPO waren de Zwarte Pieten dit jaar gewoon zwart. Ondanks het gesputter van Dieuwertje Blok. Ondanks de Piet Glossy met Tanja 'Bukkake' Jess. Ondanks het protest bij het Pietendorp in Enkhuizen. Joe. Er waren wat roetveegpieten in 020 en in Reservaat-bolwerk Haarlem zagen we wat Pietjes met nuance-bloemetjes (zie tweet onder). Grootwinkelbedrijven deden het in hun broek in hun -door poepbange paarsebroeken- samengestelde folders en bedrijfscommunicatie. Maar common sense local filiaalhouders van Hema en Albert Heijn gaven geen kik. Waarvoor hulde. Volgens de anti Zwarte Piet-lobby zit de ZP-discussie van 2015 in "een impasse". Volgens ons is het gezeik wel zo'n beetje klaar, en heeft die sympathieke Spaanse snoepjesuitdelende kadootjesbrengende kindervrind uit Ons Mooiste Sprookje gewoon gewonnen. Nederlandse cultuur, wen er maar aan. Amandla.

Reaguursels

Inloggen

Gisteren in Tubantia: Personeel van de Hema is op Facebook bedreigd omdat er nog steeds Zwarte Pieten-poppen in de winkel hingen. De directie heeft hiervan aangifte gedaan bij de politie. Inmiddels zijn in heel Nederland alle zwarte poppen weggehaald en zijn er in de Hema-filialen alleen nog roetveeg-pieten te vinden.
www.tubantia.nl/regio/hema-personeel-b...

Pietluttig | 25-11-15 | 07:46

per slot van rekening is de enige die de kleur van zwarte piet bepaalt zwarte piet zelf want hij bepaalt bij het schmincken wat er op zijn blackface gaat... en zo is het maar net...

arretje | 24-11-15 | 08:39

In West-Friesland zijn de Gario's ook uitgepraat voor dit jaar.
-http://m.spitsnieuws.nl/binnenland/2015/11/anti-pietendemonstranten-uitgescholden-voor-aap

Inderdado | 23-11-15 | 22:13

Een volk dat voor de Quincy's zwicht, heeft qua cultuur niets meer te kiezen;
-
Dus blijft Piet - met een zwart gezicht.

bisbisbis | 23-11-15 | 21:25

Ben blij dat het traditionele Sinterklaasfeest voor zoverre gered is. Onschuldig mooi feest voor jong en oud.

G,I. Jane | 23-11-15 | 20:43

Het moet die Kaan78 toch behoorlijk dwars zitten dat de bekendste Turk een christelijke bisschop is die onfortuinlijke Afrikanen uit de handen van islamitische slavendrijvers heeft gered.

noorderling | 23-11-15 | 20:41

@boerk | 23-11-15 | 14:40
Wie zegt dat dat waar is wat die gast zegt?

G,I. Jane | 23-11-15 | 20:37

Mooi om te zien, laat de zeurpieten niet winnen!

Rimpeldoos | 23-11-15 | 20:26

De grootste doorn in mijn oog is nog het Sinterklaas programma van Nickelodeon. Geen enkele zwarte piet te bekennen, behalve dan die ene die toevallig al een donkere huid had. Tenenkrommend. Heb uit verontwaardiging dan ook al een boze mail gestuurd. Ik hoop dat nog meer mensen dat gaan doen.

Highwoodman | 23-11-15 | 20:17

Sinterklaas intocht bij het winkelcentrum in Hoogezand loopt anders dan verwacht. Agenten en Pieten redden vrouw.

Plot twist: die vrouw heet Sunny Bergman.

matatwork | 23-11-15 | 19:40

-weggejorist-

joost2 | 23-11-15 | 17:41

Nee begrijp me niet verkeerd hoor, kinderen accepteren het echt wel als de klaas met een groene of blanke piet aankomt en dit in het sinterklaas journaal ook al duidelijk is gemaakt. Voor hun staat de beleving centraal. De overbeschermde ouders zijn bang dat de kinderen getraumatiseerd worden en niet de beleving krijgen die zij ook vroeger hadden, dus emotie.

Echter vind ik dat de zwarepieten haters wellicht een beter voorbeeld kunnen nemen dan het oer hollandse sinterklaasfeest en dat koppelen met discriminerende leuzen als "gestenigd moeten worden". Dat zijn 2 verschillende discussies: zwarepiet ivm koloniaal verleden vs dat sommige (geimporteerde) bevolkingsgroepen elkaar ook hier niet het licht in de ogen gunnen.

Zo kunnen we ook de efteling sluiten ivm de dwergjes en kerst met de elfjes etc etc.

boerk | 23-11-15 | 16:40

Prima, wij laten ons al genoeg terroriseren! Zij die ons Sinterklaas feest besmetten en ons van racisme betichten kunnen beter naar eigen land vertrekken!
Onze cultuur respecteren of oprotten!

Lexus01 | 23-11-15 | 16:35

Yay koning winter op zijn schimme, wat een feest al dat geld op de grond.

Neut | 23-11-15 | 16:33

Mr. Popo Dragonball Z) was van origine bijna een karikatuur van de zgn. Blackface. Daarom is de Amerikaanse versie nu blauw. Daar valt natuurlijk iets voor te zeggen, wanneer je bedenkt dat de apartheid daar nog wel een tijdje is door blijven etteren. Ook toen de Amerikaanse soldaten ons hadden bevrijd, waren er een aantal negroïde soldaten die aanstoot gaven aan zwarte piet. Het waren onze bevrijders, dus op dat moment ging ZP even uit the picture.

Wat mij opvalt is dat deze hele "discussie" wel echt Nederlands is. Veel medelanders definiëren de term empathie met inlevingsvermogen, terwijl je empathie rustig kunt definiëren naar voorstellingsvermogen en inlevingsvermogen. Ofwel het vermogen om je in te kunnen leven en het daadwerkelijk inleven. Dit laatste ontbreekt in deze discussie op veel fronten en dat is jammer.

Het is natuurlijk waar je de grens legt, want voor veel mensen gaat het niet eens om ZP, maar om nostalgische motieven. En als je jezelf niet kritisch genoeg wilt of kunt bekijken, dan zul je ook niet inzien dat je je eigen belang vertegenwoordigd en niet die van je kind. Die wil maar twee dingen: niet mee in de zak naar Spanje en cadeautjes met snoep.

Maar... Misschien ben ik ook wel bevooroordeeld. Die rotzak wilde mij op mijn 5e mee naar Spanje hebben, omdat ik stout was. Achteraf gezien niet eens zo verkeerd, maar ja... Toen geloofde ik nog in Sinterklaas en nu koop ik mijn eigen cadeautjes.

Hoeveel mensen met weinig geld kunnen niet voor Sint spelen? Die kinderen malen niet om zwarte piet, maar hopen net zo goed op een cadeau als ieder ander kind.

Het gaat niet om traditie, maar om de angst deze los te laten. En daar mag best ruimte voor zijn voor de tegenstanders.

Er komt geen eenduidige oplossing als we gaan navelstaren. Het geeft wel goed aan hoe sociaal armoedig Nederland is geworden. Waar wij rechten eisen en bij plichten de andere kant op kijken.

Maak je maar druk over de vergrijzing en wees blij dat er voor die tijd ondemand tv is.

BrokenTipi | 23-11-15 | 16:21

wat dan wel weer jammer is dat er bij veel in tochten meet politie en beveiliging was dan zwarte pieten. in Groningen zag je politie in burger er duidelijk tussen staan allen staande mannen die met de armen over elkaar heen aandachtig naar Sinterklaas en zij pieten te kijken

wth was dat | 23-11-15 | 15:56

Ook gisteren bij ons in overleg een sinterklaas optocht gehad en ook hier waren er gewoon zwarte pieten.😆
Moeten wij ons dan alles af laten pakken.😕
Dacht dat wij al gul genoeg waren dacht ik zo of niet.
Geen zwarte piet is geen stijl.😉

muziekpiet | 23-11-15 | 15:54

Leuk. Op www.zwartepieterman.nl zie je ook wat er allemaal lukt en mislukt op ZwartePiet-gebied. Zo zijn de witte Piet-programma's fors kijkers aan het verliezen. Go blackface! ;-)

henkie270 | 23-11-15 | 15:44

Het is niet aan de pester maar diegene die gepest wordt om aan te geven waar de grenzen liggen. Zowel de pester als diegene die gepest wordt heeft hulp nodig. Hier springt belangeloos de helden van de wereld (Turken) en helpt beide partijen. We zien wat er mankeert bij jullie en geven jullie tips.
Kaan78 | 23-11-15 | 10:21
Ik ben overtuygd. U zijt een beroepstrol.
Ik zal u niet voeden, gelijk den duyven op mijn dakterras.

Kaposi_Sarcoom | 23-11-15 | 15:27

Quinsy zal wel snel terug naar huis gaan. Waarom zou hij in een land willen blijven dat hij zo racistisch vindt?

domheid regeert | 23-11-15 | 15:19

Gefeliciteerd Sint en vooral Zwarte Piet!
Veel lof voor AH en Hema en hun onwrikbare opstelling.
Dáár hou ik nou van. Nu heeft NL nog een sterke regering nodig (zoals wij Hongaren het wel hebben) en dan kan het nog wel eens wat gaan worden daar :D :D :D

The Hungarian Dutch | 23-11-15 | 15:04

Culture always wins.

van Oeffelen | 23-11-15 | 14:45

Wat mij verbaasde was in een interview op radio 1, een tegenstander van de zwarte piet in zijn huidige vorm, met argumenten kwam dat hij (en lotgenoten) in de huidige maatschappij nogsteeds gediscrimineerd wordt. Als voorbeeld geeft hij aan dat hij nageroepen wordt met dat hij beter gestenigd kan worden. Oke, dit is erg vervelend. Maar welke (oer) hollandse jongen komt er op het idee iemand te gaan stenigen?! Dit zit niet in ONZE HOLLAMDSE cultuur. Ik denk dat de beste man, en allr andere zwartepiet tegenstanders, en ontzettend grove fout begaan door alles maar op 1 hoip te vegen. Ik word hier als hollandse jongen uitgemaakt voor een (islamitische) mafketel die mensen stenigd ofzo?! Wij hebben hier rechtspraak, geen stenen. En het probleem lijkt mij eerder tussen diverse bevolkingsgroepem/ regilie(wederom)

boerk | 23-11-15 | 14:40

Der Schwarze Peter triumphiert wieder.

Er ist ein unkaputtbare Hanswurst...

The Motorcycle Boy | 23-11-15 | 14:12

Volgens de mijne heeft gansch neerlands vrouwvolk Dieuwertje Blok en haar regenboom Piet weggestemd. Want wat is er niet heerlijker dan een nachtelijke erotische droom van zo'n lekkere Zwarte Piet met zo'n lange dikke zwarte roe die door de schoorsteenpijp komt! En Piet is zwart van de schoorsteen vinden ze allemaal. Iets wat die mevrouw van de VN helemaal niet in de peiling heeft. Want in gansch Aftrika hebben ze helemaal geen schoorsteen omdat het daar niet koud is en ze dus niet hoeven te stoken.

Ik reaguur al 5 jaar | 23-11-15 | 13:58

Het feit dat we zwarte piet koesteren zou de Gario clan toch aan het denken moeten zetten. Kennelijk gaat er bij dat denken iets mis.

van heinde en verre | 23-11-15 | 13:30

"No More Blackface" op kartonnetje, ze motten eens in een negerwijk gaan staan met die blackface k koppen..

Geef die gasten een vlot en laat ze de oceaan oversteken met een liter zoutwater voor onderweg.

Broed Kip | 23-11-15 | 13:10

Yeah! Het kinderfeest is gered.. geen zwartepieten gezeur gehoord de laatste weken...

waragainstclimate | 23-11-15 | 13:05

Zo 1Vandaag... steek die enquete over het aanpassen van Zwarte Piet en jullie vragen over de intocht en de kleurpieten maar in jullie reedt!
De uitslag van de enquete hebben jullie nog weg kunnen jorissen en vervangen door een paar anti-pieten, (met als smoes achteraf, dat het met de aanslagen in Parijs te maken had... Huh?, die uitzending was daarvoor, hoor!) maar gelukkig hebben we Geen Stijl en het Nederlandse volk nog, die wèl opkomen voor ONZE cultuur.
Zouden jullie ook es moeten doen.
Hoi Zwarte Piet, fijn dat je er weer bent!!!

Schietmijmaarlek | 23-11-15 | 13:05

De Noord Afrikaanse slavenrovers (corsairs) hadden gluiperige truuks om Westerlingen in slaap te sussen om hun dorpen en schepen te kunnen overvallen:
"Corsairs used a variety of duplicitous methods to effect the smooth capture of a target ship, including running up the flags of friendly nations, wearing European clothing and hailing crews in their native languages."
www.historyireland.com/early-modern-hi...
-
Mijn punt is, dat wij domme naieve weg-met-ons Westerlingen het nooit schijnen te leren en steeds opnieuw voor hun truuks vallen!
Hoe lang zal dat nog goed gaan..?

telelezer | 23-11-15 | 13:04

""Wist je dat die freelance schijdthoer Verene Shepherd bezig is om namens 14 Caraïbische landen Frankrijk, Nederland en Engeland aan te klagen voor 200.000.000.000 Euro aan herstelbetalingen?""

@ Willianus Wortelus | 23-11-15 | 11:44
Uitermate verwonderlijk dat die gluiperds niet de Noord-Afrikaanse moslimlanden aanklagen want daar was wel honderd keer zoveel slavernij als bij ons!
Die Noord Afrikaanse slavenjagers roofden zelfs slaven uit dorpen in Europa die ze gewoon overvielen en lafhartig uitmoordden (na de jongeren tot slaven te hebben gemaakt, zelfs tot aan Ierland toe..!
www.irishcentral.com/roots/history/Whe...
en
www.historyireland.com/early-modern-hi...
-
Maar ja, in Noord Afrika valt immers geen geld te halen en daar wonen geen Weg-Met-Ons psychopaten zoals in het domme Westen.

Misschien zou Europa die landen eindelijk eens moeten aanklagen voor honderden miljarden schadevergoeding..!
Leuk om te kijken hoe ze dan "raassiest" gaan krijsen.

telelezer | 23-11-15 | 12:56

Kwinsie (halve)Gario is: De zak van Sinterklaas (pun intended)

telelezer | 23-11-15 | 12:42

Ik heb weinig hulppieten gezien. Ja vooral bij de npo, die veegpieten.. weg ermee

Cidiood | 23-11-15 | 12:30

is een completen non discussie die alleen in de Randstad speelt.
Geen Sinterklaascomité in de, zo altijd lekker balinerend genomede provincie, die de kleur van een Piet ter discussie stelt.

rooiebosduivel | 23-11-15 | 12:26

Gelukkig, al die hetze tegen zwarte Piet schandalig! Mag hopen dat al die naar Blanke toe Zwarte piet spelers eindelijk stoppen met die indoctrinatie.. Alhoewel van mij die blanke pietjes van 5 jaar terug ook wel wat meer terug mogen komen in het uitdelen van zoet en cadootjes.. Uiteindelijk zijn het over het algemeen niet de getinte en diepgetinte Nederlanders die cadootjes uitdelen en strooien met zoet..

fikkieblijf! | 23-11-15 | 12:19

Als kinderen het verschil toch niet kunnen zien, kunnen we net zo goed met een zwarte sint komen en witte knechten.

Kaan78 | 23-11-15 | 12:15

@iets
Je hebt volkomen gelijk. Ik dacht natuurlijk weer alleen aan m'n racistische en blanke zelf. Mijn welgemeende excuses aan een ieder die inik gekwetst heb.
Leve zwarte piet!

immers&daarentegen | 23-11-15 | 12:11

Helaas voor sommige is er zelfs geen respect meer voor kinderen en proberen bekendheid te oogsten over de rug van die kinderen met iets waar kinderen helemaal niet mee bezig zijn. Zie een enge quincy.En zoals altijd de reden er zelf beter van worden omdat je zelf mislukt bent. Ik noem dat soort mensen walgelijk.

tweetybird | 23-11-15 | 12:08

Kaan78 | 23-11-15 | 09:52

Alsof kinderen met dat gezeik bezig zijn. Die zien een lieve zwarte piet die kadootjes brengt. Al die kronkels zoals van jou zitten enkel in het brein van sommige volwassenen.Er is dan ook niks rassisties meer aan zwarte piet. Zwarte piet is voor kinderen zwarte piet. Niks meer niks minder. Hun grote vriend.

tweetybird | 23-11-15 | 12:05

In Groningen wonen dan ook wel erg veel gutmenschjes PvdA en van hun opvang zeefpartij de SP.

blauwe zander | 23-11-15 | 11:56

In Groningen waren (helaas) wel degelijk gekleurde pieten. Alle pieten direct om Sinterklaas heen waren (geel/bruin)... Was het echt vreselijk om te zien...

0nslow | 23-11-15 | 11:52

Burgerlijke ongehoorzaamheid, wie houdt er niet van!

Eagle_Eye | 23-11-15 | 11:48

(c)ZWITSUL | 23-11-15 | 11:32 Slavendoekoe. LOL.

Wist je dat die freelance schijdthoer Verene Shepherd bezig is om namens 14 Caraïbische landen Frankrijk, Nederland en Engeland aan te klagen voor 200.000.000.000 Euro aan herstelbetalingen?

En dat is geen grap www.dailymail.co.uk/news/article-24518...

Willianus Wortelus | 23-11-15 | 11:44

Quincy heeft leren rekenen en heeft ontdekt dat als mensen geen Sinterklaas artikelen en cadeautjes meer kopen, zijn subsidies uiteindelijk verlaagd zullen worden.
Tenzij het kabinet kiest voor 50% btw en 80% loonbelasting.
Misschien kan de NOS een inschatting maken van de btw en loonbelasting in 2065?

ET007 | 23-11-15 | 11:43

De Nederlandse Propaganda Zender in het nauw maakt straks rare sprongen, Let maar op .

blauwe zander | 23-11-15 | 11:41

@immers&daarentegen leuk bedacht, maar je vergeet zelf iets. als een gekleurd mens het zou doen moeten ze zich volgens jou wit verven.

iets | 23-11-15 | 11:38

wacht maar af jongens! ik ga een anti sinterklaas campagne beginnen. die altijd witte man met veel geld. ik maak geen kans meer op een vrouw met al de poen op 1 hoop.
wat is dat voor voorbeeld ook, die man met zn never ending budget die 1 dag per jaar werkt(zn zwartepieten dan zogenaamd)
en dan nog het opwekken van leugens die ouders moeten vertellen aan hun kinderen.
omdat de kinderen er anders niet tussen passen als ze beter weten.
gescheide scholen tussen sinterklaas verdiers en niet sinterklaas vierders zou goed zijn, of de sinterklaas vierders moeten het er maar mee eens zijn als 5 jarige zeggen dat sinterklaas niet echt is tegen hun bijgelovige mede leeftijds genoten.
bijna iedereen heeft de pleuris aan religie, maar blijkt wel voorstaander te zijn van een periodiek leugensysteem.
het is dat ik geen kinderen heb en je mag hopen dat ik ze nooit krijg, want ik denk niet dat ik het ooit over mn hart kan verkrijgen om de verhaaltjes bij te staan.
al is het natuurlijk wel leuk om te zien en zo, maar dan moet het wel bekend zijn dat die man al eeuwen dood is en maar een symbolisch iets is.

iets | 23-11-15 | 11:34

En laat AUB een ieder die hieraan aanstoot neemt een andere domicilie (What?.... zoek maar op) opzoeken.

En ja de Kerstbomen blijven en de Spaarvarkens ook.
En laat AUB een ieder die hieraan aanstoot neemt een andere domicilie (What?.... zoek maar op) opzoeken.
Er schijnt een nieuw land in oprichting te zijn waar dagelijks (onthoofding)feesten opgeluisterd worden met grote vuurwerken

observer59 | 23-11-15 | 11:34

mooi.. kauw daar maar even op Gario herkauwers en wat stonden jullie voor L*L in Meppel btw.. en jullie doel, slavendoekoe, kan je ook in je black ass steken.

(c)ZWITSUL | 23-11-15 | 11:32

Wat iedereen lijkt te vergeten in deze hele discussie is het feit dat je als vader/moeder etc. etc., met een smoes even terug kunt trekken en geschminkt als Piet kado's uit kunt delen aan je eigen kinderen/familieleden. Dat zijn onvergetelijke momenten en lukt nooit met een geel -of welke andere kleur dan ook- geschminkt gezicht.

immers&daarentegen | 23-11-15 | 11:32

Wat iedereen lijkt te vergeten in deze hele discussie is het feit dat je als vader/moeder etc. etc., met een smoes even terug kunt trekken en geschminkt als Piet kado's uit kunt delen aan je eigen kinderen/familieleden. Dat zijn onvergetelijke momenten en lukt nooit met een geel -of welke andere kleur dan ook- geschminkt gezicht.

immers&daarentegen | 23-11-15 | 11:32

Ik zag inderdaad vrij veel zwarte pieten in de etalages in de stad en zelfs bij de AH zag ik zwarte pieten.

Een mooie ontwikkeling, nu alleen nog Dieuwertje kaltstellen voor komend jaar.

Ronman2k | 23-11-15 | 11:30

Ik ben kwinsie dankbaar: voor het eerst in mijn leven dat ik het Sinterklaasfeest leuk vind - met al die Zwarte Pieten.

McMarx | 23-11-15 | 11:25

Alle VN-ers kunnen we even naar Iran doorsturen. Daar is zwarte piet wereld erfgoed.
http://www.telegraaf.nl/binnenland/21993217/__VN_beschermt__Perzische_Piet___.html
Eén ding weet ik zeker: Ze zorgden daar er wel voor dat Zwarte Piet zich niet kon voortplanten.
Zwarte slaven, 2/3 van de zwarte slaven gingen naar het midden oosten, werden gecastreerd.
Quincy, kaan78 ga daar lekker lopen zaniken.

watergeus | 23-11-15 | 11:24

Nee nee nee. Die zgn. hunebed stenen zorgen ervoor dat de Pieten zonder door de schoorsteen te gaan naar binnen kunnen komen. En vorig jaar ging het hele journaal over hoe de Pieten zwart werden van de schoorsteen. Een en een is twee, wedden dat volgend jaar de Pieten wit zijn?

El_Salvadori | 23-11-15 | 11:24

@Kaan78 | 23-11-15 | 09:52
Aldus de oppersprookjeswezen aanbidder. Zit zelfs met zijn reedt omhoog, nee ik heb het fout. Zelfs dat doet hij niet eens. Oppersprookjeswezen is groot maar ziet toch niet wat ik doe denkt hij. Klopt, hij bestaat niet. En daar heb jij een psychose opgelopen. Jij komt er maar niet uit. Nog Bukken voor Erdogan ook.

Heb slecht nieuws. Geen graties GGZ voor jou! Of jij moet een vals Syrisch paspoort gaan scoren. Therapie zit er voor jou niet in. Maar hey! Dat sprookjesboek van je is toch ook therapie? Oppersprookjeswezen gezege hebben bij woorden van die schizofreen. (Had die maar GGZ toen)

Vageling | 23-11-15 | 11:07

Ik 'hartje' Zwarte Piet... En mijn zoontjes met mij ...

Ruben Koene | 23-11-15 | 11:05

Als we Sint veranderen in een Kalief en de pieten in christelijk, of joodse, slaven, dan klopt het weer.

De Psychiater | 23-11-15 | 11:01

@MarcS | 23-11-15 | 10:14
En die Turk zit te schuimbekken. Slabbetje hoef ik hem niet te geven want Turk. Waant zich superieur geweldig. Vergeet alleen dat het Ottomaanse rijk gevallen is en de Armenen nog steeds bestaan alsmede de Koerden. En weet ik veel wat IS fanboy in zijn islam gedachte nog meer denkt dat ik vergeten ben. Zongen wij een leidje over: "Zo stil aan de overkant zo stil aan de overkant"...

Vageling | 23-11-15 | 10:57

@Kaan78 | 23-11-15 | 10:21
Ik voel mij erg gepest door jou, mijn grens ligt ongeveer bij nooit meer iets van jou lezen. Komop, voldoe er aan!

MarcS | 23-11-15 | 10:56

Goed zo. Zwarte Piet zoals het hoort. Niet alle tradities horen "uit de tijd" te raken. En het feit dat volwassen janksmoeltjes de aandacht proberen toe te eigenen van een kínderfeest, zegt meer over hun gebrekkige IQ dan aan de ware noodzaak.

kanon0503 | 23-11-15 | 10:51

@MarcS | 23-11-15 | 10:22
Ik denk het. Hij verdeelde tulp en cape onder de armen. Hij scheurde er stukken af maar er leek geen eind aan te komen. Wat een man! *snift*

Driewerf Hoezee | 23-11-15 | 10:51

Onze kinderen kijken inderdaad geen NPO Sinterklaas meer, maar uitsluitend die van RTL. Vrolijke verhalen, echte zwarte pieten, ouderwetse Sinterklaasvrolijkheid. Hulde voor RTL!

Mosselprikker | 23-11-15 | 10:42

dooft vanzelf uit schaffen we sinterklaasjournaal af (want entertainment mag niet meer) doen we Dieuwertje blok in een zorgcentrum en zoeken we gespecialiseerde hulp voor Quincy c.s.

Petroselinum crispum | 23-11-15 | 10:41

In mijn jonge jaren was ik stiekem een beetje verkikkerd op Diewertje Blok. Maar ik ben daarvan genezen sinds de haat tegen Zwarte Piet uit al haar rimpels gutst. Overigens zie ik tot mijn genoegen dat de Sint weer openlijk een Christelijk kruis op zijn mijter draagt. Want dat is ook een poosje haram geweest.
Nivelleermarionet | 23-11-15 | 09:39
=
Ja, Diewertje was (vroegha) een stuk, daar was ik ook verkikkerd op.

meneer Q | 23-11-15 | 10:37

Ik krijg een beetje de schijt van volwassenen die zich druk maken om een kinderfeestje. Welke kleur de pieten ook hebben zal de kids een worst wezen. Als ze maar snoep en cadeautjes krijgen. Ga je druk maken over iets belangrijks o.i.d.

JackHair | 23-11-15 | 10:35

@Kaan78 | 23-11-15 | 10:21
Jij ziet blind van Koerden haat. Helpt helemaal niemand want Islam. oftewel meer chanteren. Man verpakt jezelf in het mooiste verpakking met het deftige strikje. Nog steeds ben jij niet aantrekkelijk en die uberleider van je ook niet. Oh al een dooie Koerd gewenst in jouw schoentje? Of zeg ik nu dingen die taqqiya overschrijden? En nee, van mij krijg jij geen dode Koerd. Wel een poppetje van chocola van Erdogan. Wel in stukjes natuurlijk want moet er wel even op staan en er overheen pissen. Ga terug naar je haatland man. Doe je hier.

Vageling | 23-11-15 | 10:34

Lekker verwarrend voor de kinderen. De echte piet gaat nog door de schoorsteen en de NPO pieten niet. NPO boycotten dus. Dat doen wij hier thuis ook.

doskabouter | 23-11-15 | 10:28

Mensen zijn zat.. C'est ça !

RichardBandler | 23-11-15 | 10:28

@ sinar2 | 23-11-15 | 09:50
Voor die kleine van mij is het ook de eerste Sinterklaas (intocht) bij ons in het dorp geweest.
Ondanks dat hij pas 9 maanden is genoot hij volop van alles om zich heen.
Vrolijke kinderen en mensen (jawel, zelf van diverse afkomsten), Sint die iedereen bedankte (hij mocht zelfs op de foto met een grote lach) hell, zelfs Papa Grover vond het geweldig om al die kids te zien genieten van al die pieten en de Sint. Sta je als 35 jarige vent die zich ook weer kind voelt. Maar nu mag het weer he, nu je zelf vader bent.

Super Grover | 23-11-15 | 10:25

Zwarte Pieten zijn zwart vanwege de roet in de schoorsteen maar vooral omdat ze anders te makkelijk te herkennen zijn als ome Henk en tante Ingrid. Dat het geen negers zijn bewijst de redding van de automobilist uit het water.

lulleficatie | 23-11-15 | 10:23

@Driewerf Hoezee | 23-11-15 | 10:11
Was de Sint nu die knakker die die tulpen had meegenomen, zijn cape in tweeen hakte en voor de armen zorgde? Ik draai helemaal door denk ik.

MarcS | 23-11-15 | 10:22

@MarcS | 23-11-15 | 10:12
Zooitje mag elkaar amper inderdaad. De Noord-Koreanen mogen niks vinden. Die weten maar al te goed wat een 'superstaat' waar wij ingezogen worden betekend! Afwijkende mening? Strafkamp! Nog steeds praatjes? Executie! Aanschouw onze Europese/Eurabise staat in wording. Wel met flikkertjes die zwarte piet zijn. Want een dictator zijn hebben zij nog niet begrepen in hun euforische staat.

Vageling | 23-11-15 | 10:22

Het is niet aan de pester maar diegene die gepest wordt om aan te geven waar de grenzen liggen. Zowel de pester als diegene die gepest wordt heeft hulp nodig. Hier springt belangeloos de helden van de wereld (Turken) en helpt beide partijen. We zien wat er mankeert bij jullie en geven jullie tips.

Kaan78 | 23-11-15 | 10:21

Ik voel eindelijk toch nog een klein sprankje trots en hoop voor ons landje. Hulde.

Paaldanseres | 23-11-15 | 10:20

Bart Smit heeft de originele zwarte piet ook in de ban gedaan, dus ook daar geen Sinterklaas kado's kopen.

salonsocialist | 23-11-15 | 10:20

Ahh, zwarte piet = blackface, leugens dan gewoon maar om te kunnen blijven drammen en bij de vn het in 1 hoek te drukken? Goed bezig!

TheseDays00 | 23-11-15 | 10:17

@Kaan78, ten eerste ben je chronologisch wat gemankeerd want de tradtie is veel ouder, ten tweede, het heeft niks met racisme te doen.

Bokito ergo sum | 23-11-15 | 10:16

Neutraal in de blank tov zwart discussie. Dan kan geel tussen beiden komen.

Kaan78 | 23-11-15 | 10:16

Ik hoop overigens dat Diewertje Blok afstand doet van haar functie. Party-poeper!
Dag Diewertje.

ET007 | 23-11-15 | 10:15

@Kaan78 | 23-11-15 | 10:12
Hoe is het eigenlijk met Armenen afgelopen in uw cultuur? Zijn die al een beetje gerehabiliteerd? Hebben die al excuses gehad en compensatie? Of ontkennen jullie dat nog steeds?

MarcS | 23-11-15 | 10:14

Toch grappig dat er bijna iedereen die tegen deze zwarte vriend is, zelf ook zwart (of daar heel dichtbij) is.
De Sint liep al eeuwen voor op wat de regering wil.
Meer vrouwen en / of allochtonen in dienst nemen.

Super Grover | 23-11-15 | 10:14

Oh kom er eens kijken
Wat de jihaat dit keer weer brengt
Allemaal wapens, van die lieve narcist
Een aanslag hier, een aanslag daar
Hollande lekker wegkijken
Oh kom maar eens kijken
Hoe ik vogelvrij ben. En Jihaat hier
een Jihaat daar. Men weet niet wat er bij komt kijken.

Gaat lekker met onze sint liedjes.

Vageling | 23-11-15 | 10:14

Ik ben geen fan van Halve Gario maar die zwarte pieten hebben niets te maken met roet. Rode lippen en oorbellen is een duidelijke verwijzing naar de oude karikatuur op de donkere medemens.

Te dom om te poepen | 23-11-15 | 10:13

Gisteren in het plaatselijke winkelcentrum verkent waar ik de Sinterklaasinkopen ga doen. Goed om te zien dat de middenstanders met Sinterklaasreclames gewoon Zwarte Piet gebruiken. Alleen pauperdrogist Kruitvat jorist Zwarte Piet. Niet wit, niet zwart, niet stroopwafel maar helemaal geen Piet. Laffe bende.

@Kaan78 | 23-11-15 | 10:06
Hoezo is een Chinees Neutraal? Daar vinden de tibetanen wel iets van hoor, of de noord Koreanen.
Koreanen neutraal? Moet je eens tegen de Chineesjes zeggen, die worden pislink.

MarcS | 23-11-15 | 10:12

Gisteren heb ik het Sinterklaas journaal gekeken. Men heeft het daar over witte wieven stenen die deuren via magie deuren openmaken.Opmerking van Sinterklaas... hee, nu hoeven de Pieten niet meer door de schoorsteen.

Dus, zie hier de manier om van de zwarte piet af te komen volgens Policor.

salonsocialist | 23-11-15 | 10:12

Ik bedoel natuurlijk de haat voor de eigen cultuur.

Freija | 23-11-15 | 10:12

@Bokito
Ik ben niet diegene die een racistische uiting van na de tweede wereldoorlog in 2015 nog probeert door te zetten :))))))

Kaan78 | 23-11-15 | 10:12

De democratie heeft stand gehouden tegen een kleine groep Bijlmer profiteurs die een verdienmodel zagen in een uit de USA geleende blackface discussie die in Nederland nooit gespeeld heeft.

Blackface in de USA? Probleem in de USA en lang geleden.

Slavernij in NL? 152 jaar geleden opgeheven, dus leef in het heden.

KayakFun | 23-11-15 | 10:11

@Madame Poitiers | 23-11-15 | 10:08
Was ik niet van op de hoogte. Wat een rare manier van sintvieren dan in Turkije...

Driewerf Hoezee | 23-11-15 | 10:11

De Zwarte pieten antis hebben door dat Zwarte piet haten weinig tot geen geld oplevert, geen extra aandacht meer opwekt, niet helpt op de weg naar herstelbetalingen.
En het laatste is dat wel nu wat beters te doen hebben dan luisteren naar gezeik van een huilmeneer. Bijvoorbeeld de boel managen voordat WWIII uitbreekt.

GateKeeperNL | 23-11-15 | 10:10

@Kaan78, heel Nederland in therapie? Wellicht moet je zelf in therapie, iedere psychoot denkt dat hij de enige is die niet gek is.

Bokito ergo sum | 23-11-15 | 10:09

Helaas wordt de haat tegen de eigen cultuur er met de paplepel ingegoten bij de linkse gutmensch.
Ik ben trots op mijn Europese roots! Mensen die dat niet zijn zouden gewoon op moeten zouten. De wereld is toch van iedereen? Bye bye, tot nooit meer ziens!

Freija | 23-11-15 | 10:09

Nou kijk ik braaf het Sinterklaas journaal maar wat was dan die misstap van Diewertje? Heb het even gemist.

Piet Karbiet | 23-11-15 | 10:09

Driewerf Hoezee | 23-11-15 | 10:00
.
*in de lach schiet*
.
Kaan is een Turk. Turken zijn in de regel niet zo positief over negers :-) Dus waarom die eppo zich in dezen aan de zijde van Gario c.s. schaart, lijkt mij evident.

Madame Poitiers | 23-11-15 | 10:08

@Kaan78 | 23-11-15 | 09:52
Volgens mij moet jij zelf nodig in therapie....

necrosis | 23-11-15 | 10:08

@necrosis | 23-11-15 | 09:48
www.geenstijl.nl/mt/archieven/2008/06/...

Ik als ervaringsdeskundige en Turk, ken de situatie een beetje in Turkije en deze flapdrol behoort zeker niet tot de mainstraim.
Kaan78 | 15-06-08 | 16:35

Alstu.

MarcS | 23-11-15 | 10:08

De Pieten zijn hartstikke leuk en sympathiek en ze zijn gewoon het meest sexy en mooi met een zwarte schmincklaag ipv dat vieze blauw, geel of stroopwafelgeel (kots.... braaaak... walg). Zwart ziet er mooi en natuurlijk uit en is de beste camouflage voor familieleden. Met een paar gore remsporen op je gezicht a la de roetvegenpiet ziet je neefje meteen dat oom Copycrauw zich als Piet voordoet.

Copycrauw | 23-11-15 | 10:08

Oosterbeek afgelopen zaterdag, intocht Sint. Alle Pieten klassiek en lekker zwart. Prima.
NAC-FC Den Bosch, in de rust allerlei Pieten op het veld, ondanks de regen, allen zwart.

Het lijkt er op dat die hele wanstaltige Pietendiscussie een soort grotestedendingetje is.

van Oeffelen | 23-11-15 | 10:08

@sparrow | 23-11-15 | 10:00
Waarom geen jihaat piet? Beetje raciesme allemaal weer. Komt zichzelf opblazen i.p.v. strooien. Imam klaas komt u jihad brengen. Geen koran vers kunnen citeren is niet in de zak. Maar een AK op je kop!

Vageling | 23-11-15 | 10:07

Mijn voorstel is om op te houden met alles wat goed is om dat aan sint te dichten en alles wat slecht is toe te wijzen aan piet. Laten we een neger als kindervriend als oppersint nemen en de knechten van witte mannen nemen. En langzaamaan gewoon knechten in de ban doen en overgaan tot een neutraal persoon als Sint. Bijvoorbeeld een Chinees of Koreaan.

Kaan78 | 23-11-15 | 10:06

* knabbelt aan zijn gerookte zalm * Op Tanja spuit ik ook wel over het koppie heen. Ga alleen niet in de rij staan. Free zwarte piet! Oh wacht... Wat heeft men toch met vroegah voordat men geboren was. Mohamedanen lijden aan hetzelfde. Blik op vroegah en morgen ziet men wel.

Vageling | 23-11-15 | 10:02

okey volgende zeikstraal discusie ; moet die klaas nu wel sinterklaas heten ?? waarom geen iman klaas ??
;-)

sparrow | 23-11-15 | 10:00

@Kaan78 | 23-11-15 | 09:52
Echt niet. Niks te maken met Surinamers of Antillianen. Spreken gewoon goed Nederlands, soms een beetje Spaansachtig. Geen domme dingen maar vooral naief en ondeugend. Waar vierde u sinterklaas?

Driewerf Hoezee | 23-11-15 | 10:00

necrosis | 23-11-15 | 09:48
.
O ja, is Kaan een Turk?
.
Geestig, ik heb een poosje de online discussies gevolgd tussen Turken en Koerden. Kennelijk waren de Koerden in Turkse ogen het laagste van het laagste, latrineschraapsel, achterlijk, onderontwikkeld, varkens, moordenaars, kinderneukers, debiel, agressieve mongolen, nazaten van bandieten, - enfin, zo schetterde dat gemoedelijk door.
.
De blanken kwamen er bij de Turken ook niet goed vanaf. Stinkende barbaren, hoeren, enzovoort.
.
Ach ja. *schouders ophaalt* Het enige vervelende vond ik dat ze al die bagger in mijn taal werd gespuid.

Madame Poitiers | 23-11-15 | 09:59

Lijkt me trouwens wel een dolle boel daar, bij de Lusketjes thuis.
Ik bedoel, wij weten dat die Helpers Whitey dat doen omdat hun carrière in het slob zit en ze anders helemaal geen aandacht zouden hebben, zelf weten ze dat ook en ze hebben er een dagtaak aan om net te doen alsof dat niet zo is.
Maar als ze 's avonds thuis zijn, dan lijkt mij dat toch zeer ongemakkelijk, weten dat je partner een commerciële aandachtshoer is, en dat je dat zelf ook bent.
Dan ben je in feite heel snel uitgepraat en heb je een hoop drank en poeder nodig om met jezelf te kunnen leven.
Wat er weer voor zorgt dat ze steeds radicaler worden, zie nu dus dat blaadje.

Nou ja, Zwarte Piet hebben we helaas maar vier weken per jaar, met de rest van dat ziekelijk narcistisch tuigh zitten we het hele jaar opgescheept.
Jammer.

Cuyahoga | 23-11-15 | 09:57

@Kaan78 | 23-11-15 | 09:52
Wat stel jij voor dan? Even buiten zwarte piet, dat is slechts een voorbeeldje. Wat stel jij voor?

MarcS | 23-11-15 | 09:57

*Ze zijn terug, maar niet terug gefloten. Dezelfde vlag, dezelfde lach, hetzelfde lied. Terug, maar niet terug gefloten* neuriën doet.

Sjors W. | 23-11-15 | 09:54

-weggejorist-

Kaan78 | 23-11-15 | 09:52

Eat your hearts out Gario en VN conspiritors!

lanexx | 23-11-15 | 09:52

@SuperGrover | 23-11-15 | 09:46
Gelukkig trekt men zich in de kleinere steden en dorpen niets aan van het gutmensch-fascisme en gaat men door met echte zwarte pieten.

sinar2 | 23-11-15 | 09:50

@Madame Poitiers | 23-11-15 | 09:42
Kaan78 beweerde destijds Turk te zijn.
Helaas kan ik het niet nazoeken, tooltje is stuk.....

necrosis | 23-11-15 | 09:48

@necrosis | 23-11-15 | 09:45
hahaha ...... alsof hij dat zou kunnen uitleggen. Alsof ....

MarcS | 23-11-15 | 09:48

@Madame Poitiers | 23-11-15 | 09:42
Nee dat verschijnsel is jaren geleden al gestopt. Wel flauw hoor dat u dit telkens weer aanhaalt. Dat was een donkere periode in onze geschiedenis, maar de politie heeft al jaren geen enkele melding meer binnen gekregen.

Die wijken hebben dan ook al jaren geen Sinterklaas meer mogen ontvangen.

MarcS | 23-11-15 | 09:46

Wacht maar... Op het Sinterklaasjournaal hebben de pieten nu een magische steen gekregen waardoor ze door de voordeur kunnen en niet meer door de schoorsteen hoeven. Rara wat dat gaat betekenen...

SuperGrover | 23-11-15 | 09:46

@Kaan78 | 23-11-15 | 09:36
Leg eens uit!

necrosis | 23-11-15 | 09:45

@Madame Poitiers | 23-11-15 | 09:24
Quinsiiiiiiii kent dit wel, maar toch is het voor die meid nog niet genoeg.

MarcS | 23-11-15 | 09:44

Quinsy kan altijd nog terug naar de Antillen, maar daar is zwarte piet ook gewoon zwart

Bokito ergo sum | 23-11-15 | 09:42

Kaan78 | 23-11-15 | 09:36
Wordt Sinterklaas nog steeds afgetuigd door Marokkaanse moslims in Nederlandse wijken? Die Noord-Afrikanen trekken het christelijke karakter van Sinterklaas niet, en jarenlang hebben de Klazen zich niet meer kunnen vertonen in bepaalde buurten wegens het Marokkaanse geweld.

Madame Poitiers | 23-11-15 | 09:42

Goed nieuws in duistere tijden.

RobberenRukkie | 23-11-15 | 09:41

In mijn jonge jaren was ik stiekem een beetje verkikkerd op Diewertje Blok. Maar ik ben daarvan genezen sinds de haat tegen Zwarte Piet uit al haar rimpels gutst. Overigens zie ik tot mijn genoegen dat de Sint weer openlijk een Christelijk kruis op zijn mijter draagt. Want dat is ook een poosje haram geweest.

Nivelleermarionet | 23-11-15 | 09:39

@ De echte Stolwijker | 23-11-15 | 09:21

Daar ben ik ook erg bang voor... Hopen dat het nu een beetje overwaait zoals Pritt zegt en dat de 'noodzaak' om Piet niet meer zwart te maken verdwijnt. Die (letterlijk) ene witte Piet en die (letterlijk) ene roetveegPiet overleven we wel..

Robin Hood | 23-11-15 | 09:39

T erge is... Door al dat pieten gezeik kan ik t gewoon opeens niet leuk meer vinden, t ziet er niet uit.. t hele feest is gewoon verpest door die anti lui...

FunkyFrunk | 23-11-15 | 09:38

Quincy is maar wat blij dat ZP niet is afgeschaft. Was ie meteen z'n broodwinning kwijt. De ZP-discussie moet natuurlijk lekker doorsudderen, zodat ie iedere keer weer vanuit een underdogpositie bij Pauw, Tan of DWDD tegen betaling kan aanschuiven. Als ZP wordt afgeschaft, kan ie nergens meer z'n t-shirtjes en andere promotierommel niet meer kwijt. Lees ook eens: www.groene.nl/artikel/kijk-maar-naar-z... “Zwarte Piet Is Racisme” is mijn slogan, ik heb er copyright op’, zegt Gario. Die zin zegt al voldoende.

FrankVeer | 23-11-15 | 09:37

En zo is het. Wat blijft nasmeulen is de vergissing van D. Blok. Deze mevrouw heeft 15 jaar kunnen leven van een paar weken te 'werken'. Als er één het beter zou moeten weten is zij het wel. Exit svp.

oranjerood | 23-11-15 | 09:37

Zwarte Piet is een jaarlijks charmeoffensief, dat zich afzet tegen de dagelijkse "opsporing verzocht beleving".

number668 | 23-11-15 | 09:37

Helaas is er nog de "Hilversumse"-macht. Dus niet te vroeg juichen.
The_Black_Knight | 23-11-15 | 09:35
,
De NPO voeren een agitprop-campagne. Maar Nederland is geen communistische Sovjet-Unie. De morele KGB maakt hier weinig indruk, en bovendien staan die oude knarren op omvallen.

Madame Poitiers | 23-11-15 | 09:37

T erge is... Door al.dat gezeik kan ik t gewoon opeens niet leuk meer vinden

FunkyFrunk | 23-11-15 | 09:37

Wat erg man... zeker nog 50 jaar racisme in NL. Blackface is gewoon cultuur. We moeten gewoon wachten op de Engelsen om na een inval wat fatsoen en ontwikkeling bij te brengen.

Kaan78 | 23-11-15 | 09:36

Hopelijk is dit een ommekeer in het weg-met-ons-denken. Uiteindelijk laten mensen zich niet nog meer schofferen door import die menen het hier voor het zeggen te hebben.
Nu op andere terreinen dit land ook weer terug zien te winnen. Te beginnen met de negerzoen.

sinar2 | 23-11-15 | 09:35

Helaas is er nog de "Hilversumse"-macht. Dus niet te vroeg juichen.

The_Black_Knight | 23-11-15 | 09:35

Terecht - terechter - terechtst!! Kleine Hood (bijna 7) gelooft nog heilig in Sint & Zwarte Piet, waarschijnlijk het laatste jaar. Vorig jaar met Sinterklaasjournaal moest ik steeds weer uitleggen dat 'witte' Pieten LUIE Pieten waren, omdat ze geen cadeautjes door schoorstenen in kinderschoenen gingen stoppen. Conclusie: Zwarte Piet = harde werker = lief & 'Witte' Piet = lui = stom. Dit jaar gelukkig wat meer rust. HOERA HOERA HOERA voor Zwarte Piet!!

Robin Hood | 23-11-15 | 09:33

Het criminaliseren en demoniseren van Zwarte Piet een een proces wat al jaren geleden is ingezet.

Ik heb op school geleerd (althans als volgt onthouden) dat Sinterklaas een beschermheilige is. Een bisschop uit het Turkse plaatse Myra. Deze bisschop had helpers, namelijk Moren. Afrikanen welke Spanje een lange tijd bezet hebben gehouden eeuwen geleden. En het leuk vonden om blanke vrouwen en kinderen te ontvoeren en tot slaaf te maken. (Als je stout bent ga je in de zak mee naar Spanje).

Dat geleuter van zwart door de schoorsteen is een verzinsel, wellicht om negers en moslims (Moren waren beide) niet te beledigen. Nu wordt deze leugen tegen Zwarte Piet gebruikt.

Dus onthoud: Zwarte Piet is niet zwart door de schoorsteen, maar zwart omdat deze zwart is geweest. En men moet blij zijn dat het sprookje afgelopen decennia zo is aangepast dat Piet leuk is en geen Boeman is.

der Schmutz | 23-11-15 | 09:33

Nickelodeon tv denkt ook nog steeds dat het iets met rassen te maken heeft,daarom geen Zwarte Piet maar multiculturele Pieten daar.
Hoe mis kan je de plank slaan !

slim blontje | 23-11-15 | 09:30

Ook in Utrecht voornamelijk zwarte/bruine Pieten. Wel heel veel witte Pietjes-kinderen van ouders die konden laten zien dat ze ontzettend GroenLinks en politiek correct zijn via en over de hoofden van hun onschuldige kinderen.

frisenfruitig | 23-11-15 | 09:30


Piet Karbiet | 23-11-15 | 09:25

Daarbij vergeleken is de Bijlmer een paradijs.

eerstneukendanpraten | 23-11-15 | 09:29

@Fatwabuster | 23-11-15 | 09:28
.
... in ons land!
.
scuzi

Fatwabuster | 23-11-15 | 09:29

Witte Piet,wiedewiedewiet... ik hoor je wel,maar ik zie je niet!
Mijn favoriete Pietenliedje tegenwoordig.

deraderendraaien | 23-11-15 | 09:29

Aan alle Zeurpieten: ga wat nuttigs (terug) doen voor de samenleving, met je chronische overschot aan vrije tijd.

wooky | 23-11-15 | 09:28

Nu dat weer achter de rug is kunnen we ons op maken voor de anti vuurwerkdiscussie, Arno Bontink kom er maar in en vergeet vooral de aanslagen er niet bij te halen..... uiteindelijk moeten tradities kapot in ons!
.
*koggie*

Fatwabuster | 23-11-15 | 09:28

Zo, na alle serieuze ellende van de afgelopen weken en alle falende bestuurders en nepparlementariers, wegkijkende gutmenschen voel ik toch nog een klein sprankje trots en hoop voor ons landje. Toch vreemd dat een redelijk onbetekenend onderwerp dat nog kan doen.

peterdh | 23-11-15 | 09:28

Zwarte Piet: De enige negert waar je op kan rekenen!

marcoplarco | 23-11-15 | 09:27

@frank87 | 23-11-15 | 09:20
Die plekken in het openbaar vervoer komen er weer hoor, alleen zitten de blanken voortaan achterin.

MarcS | 23-11-15 | 09:26

Inderdaad. de discussie zit in een impasse.
Ongeveer 100 zeurpieten zitten al geruime tijd te zanikken dat zwarte pieten racistisch zijn. Helaas denkt het overgrote deel van Nederland daar anders over, en gaat er niet in mee. Een klein deel, namelijk de angstige, politiek correcte kliek. Misschien dezelfde kliek die nu ook groot voorstander is van de huidige immigratiegolf. zij willen wel kleurenpieten of roetpieten.
Er gebeurt dus niets. discussie afgelopen. Gezond teken. we komen misschien eindelijk een beetje op voor onze clultuur.

zeeman73 | 23-11-15 | 09:26

Kan Quincy niet gewoon werk gaan zoeken?

DerWaarheid4 | 23-11-15 | 09:25

@eerstneukendanpraten | 23-11-15 | 09:17
Hoogezand-Sappemeer. Daar kun je bij aankomst beter maar direct aan de drank.

Piet Karbiet | 23-11-15 | 09:25

@eerstneukendanpraten | 23-11-15 | 09:20
Quinsiiiiiii is het schoolvoorbeeld wat te veel pamperen met een mens kan doen. Dan beginnen mensen praatjes te krijgen en menen extra rechten te hebben. Je kunt het haar niet kwalijk nemen, is het resultaat van onze domme manier met dingen om te gaan. Onze verwachting dat iedereen diep van binnen hetzelfde is, is een foute. Nee, geen discriminatie of racisme. Je hebt nu eenmaal leuke mensen en rare mensen.

Overigens, doe ik mee, ik voel mij verplicht om uit te leggen waarom ik onderscheidt maak. Het is van de zotte :-(.

MarcS | 23-11-15 | 09:25

Hoezee (3x)! Nadeel is dat de haters nu alleen maar extremer worden. Ook Diewertje Blok. Die moet trouwens opzouten.

Driewerf Hoezee | 23-11-15 | 09:24

Het blijkt dus allemaal niets meer te zijn dan een piepklein actiegroepje dat aanklopt bij de soft-linkse schuld-complex-media, vervolgens onbeperkt airplay krijgt bij die media, hetgeen veel roering oproept en nog meer air-play, waarna het uiteindelijk toch een zachte dood sterft.
Het wachten is nu alleen nog op de al jaren geleden aangekondigde allesverhelderende docu die het soft-linkse gereutel definitief tot zwijgen brengt.
Next!

Aristotalloss | 23-11-15 | 09:24

necrosis | 23-11-15 | 09:14
.
Verene weet niets van de miljardensubsidies die er in Nederland worden besteed aan het bijspijkeren van negers uit Suriname, de Antillen en Afrika. Ze kent ons voorkeursbeleid niet ten faveure van negers, noch de stuitende misdaadstatistieken noch het racisme van negers onderling.
Alhoewel: dat racisme bij negers onderling is zo hardnekkig en lelijk, daar zal ze wel vanaf weten.

Madame Poitiers | 23-11-15 | 09:24

Op 2 December gaat deraderendraaien donkerbruin met rode lippen en de gouden oorring in,pepernoten strooien in het buurthuis verderop.

*Koewinsie lach nadoet.. gheghe..*

deraderendraaien | 23-11-15 | 09:22

Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe .......

Thomas333 | 23-11-15 | 09:21

Ik vrees toch het ergste. Bij het Sinterklaasjournaal is met succes al een alternatief gecreëerd voor de schoorsteen, waardoor een belangrijk "fatsoenlijk" argument voor de zwarte kleur in rook op gaat. Volgend jaar witte pietjes en schoentje zetten bij de voordeur, let op.

De echte Stolwijker | 23-11-15 | 09:21

Dat krijg je met importidealisme: het mist de "alleen blanke"-restaurants, en de op huidskleur-gesorteerde plekken in de bus. Of zelfs dat er in Nederland nooit een definitie van zwart is verzonnen die institutioneel racisme echt mogelijk maakt.

Toen die dame in de VS de boel op de kop zette door voor in de bus te gaan zitten, keken de mensen hier hun ogen uit bij Donald Jones, en schilderde ze de zwarte uitwisselingsstudent wit om Zwarte Piet te kunnen spelen.

frank87 | 23-11-15 | 09:20

Ik ben het ook een beetje zat om elke cultuur te moeten respecteren behalve die van mij zelf

Mark van Leeuwen | 23-11-15 | 09:20

Een Zwarte Piet die mensen uit het water haalt dat is plus héél veel, Kwinsie Halvegario zou eerst nog even kijken of de bestuurder m/v ook zwart was anders zou hij geen poot uitsteken.

eerstneukendanpraten | 23-11-15 | 09:20

Half Hoogezand ziet er trouwens ook uit als een slecht geschminkte Zwarte Piet maar dit terzijde...

eerstneukendanpraten | 23-11-15 | 09:17

Ik ben alleen tegen zeurpieten eigenlijk

Mark van Leeuwen | 23-11-15 | 09:17

Het is net al gezegd, maar dat Pietje op de voorgrond doet me meteen denken aan 'handyman' waar hij zwarte piet op bezoek krijgt. Ooooh yeah..

MiGi | 23-11-15 | 09:15

@Madame Poitiers | 23-11-15 | 09:09
Je bent Verene Shepherd (VN) vergeten.
*vreest sancties*

necrosis | 23-11-15 | 09:14

-weggejorist-

...punt... | 23-11-15 | 09:14

@meneer Q | 23-11-15 | 09:07
Die lijkt me wat aan de jonge kant.....
necrosis | 23-11-15 | 09:11
=
Die is zeker 24....

meneer Q | 23-11-15 | 09:14

Ze moeten maar eens een VN afgezant meenemen naar een willekeurige Sint intocht in Nederland.
Het is zo'n lief, mooi & onschuldig kinderfeest.
Blanke en gekleurde kindertjes kijken tezamen vol verwondering op naar Sint en Piet.
Daar is niets racistisch in te herkennen integendeel.
Het zou eerder een viering van multiculturalisme genoemd kunnen worden maar ook dat is onzin.
Het is gewoon een fantastische traditie om de donkere decembermaand voor kinderen op te leuken.

wakkere_nederlander | 23-11-15 | 09:13

@meneer Q | 23-11-15 | 09:07
Die lijkt me wat aan de jonge kant.....

necrosis | 23-11-15 | 09:11

Toch zag ik een peopveegpiet bij Sintjourno zojuist.

Bram van Ojik | 23-11-15 | 09:11

priwax | 23-11-15 | 09:09
.
De zeurnegers hebben een minderwaardigheidscomplex. De rest (de meerderheid) viert gewoon het feest mee.

Madame Poitiers | 23-11-15 | 09:10

Die jaloerse negers als Simons, Gario en Duurvoort krijgen hier geen poot aan de grond.

Madame Poitiers | 23-11-15 | 09:09

Wees trots op zwarte Piet, weg met het minderwaardigheidscomplex!

priwax | 23-11-15 | 09:09

Die zwarte piet, helemaal vooraan, die lijkt me wel wat.

meneer Q | 23-11-15 | 09:07

Dit jaar met mijn kinderen naar de intocht geweest en geen seconde meer aan de Zwarte Pieten hetze gedacht.
Ook geen enkele nep Piet gezien.

wakkere_nederlander | 23-11-15 | 09:06

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken