achtergrond

Geenstijl

OV-chipkaart: haat aan privacy & geldteruggave

xxxovchipkaarthaat534.jpgHet doel van de OV-chipkaart is niet een zo groot mogelijke gebruikersvriendelijkheid. Het doel van de OV-chipkaart is enerzijds inkomsten voor OV-bedrijven optimaliseren en anderzijds zoveel mogelijk persoonlijke gegevens van haar reizigers opslaan. Dat laatste om het eerste weer te vergemakkelijken, onder andere. We zetten wat nieuws van de afgelopen week op een rij. Het is blijkbaar niet meer mogelijk om je in- en uitchecklocaties af te schermen. Dat was het altijd wel, vooral interessant voor mensen die hun gegevens graag privé houden, maar zonder mededeling is deze optie ongezien verwijderd, blijkt uit bovenstaande Twitterconversatie. Nu blijkt de NS ook met een proef te starten die uw incheckgegevens koppelt aan uw naam, zodat de NS "extra service" aan kan bieden. Zoals waarschuwen voor uitchecken, tijdelijke upgrade naar Eerste Klas en vertraging op uw vaste traject. Right. Nog meer koppeling van gegevens die u niet langer alleen voor uzelf kunt houden. Combineer dat met het feit dat de NS weigert om klanten terug te betalen als ze vergeten uit te checken (inmiddels 32 miljoen euro extra winst) en dat een handige app waarmee je alsnog kon uitchecken vakkundig gesloopt is door de vervoersbedrijven. Minder privacy, meer gegevenskoppeling en uitcheckdementie corrigeren zo moeilijk mogelijk maken, zodat er zoveel mogelijk geld aan de bovenleiding blijft hangen. Privatisering. Wat een weelde voor de consument is het toch.

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.