Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Volstrekt debiele verkeersambtenaren gaan fietsers en voetgangers vermoorden achter 020 Centraal

GeenStijl Dichtbij HyperLokaal Klein Nieuws Uit De Regio. Omdat het moet, opdat we achteraf 'zie je wel, zeiden we toch' kunnen zeggen. Wat is het geval? De gemeente Amsterdam wil van het gebied achter Centraal Station bij de IJ-pontjes een "shared space" maken, waar fietsers en voetgangers kris-kras door elkaar forensen. WTF 020! DIT IS MOORD! We kunnen het niet subtieler zeggen. Nu bestaat het pontplein uit een fietspad, een handjevol oversteekplaatsen voor voetgangers en evenzoveel vaag aangeduide zebrapaden. Uit VIER richtingen komen fietsers, voetgangers, scooters en heel. veel. Canta's dat pontplein op en af. En daar wil 020 nu dus ALLE verkeersaanwijzingen weghalen om een "shared space" te maken waar al die haastforensen, dwaaltoeristen, bakfietsen, brommobielen en asoscootertjes samen komen tot [kwoot "verkeerskundig adviseur" Katinka Fledderus] "EEN PLEIN WAAR IEDEREEN GELIJKWAARDIG IS". Right. Tot de één een voetganger met een kinderwagen is, en de ander een trio mocro's op 1 opgevoerde scooter. Dan is dat 'gelijkwaardige' snel afgelopen. Ook heerlijk debiel-naïef is de quote van "verkeersdeskundige" Walther Ploos van Amstel: "Shared space werkt wereldwijd op heel veel plekken heel goed." OK helder licht, en op welke wereldwijde plekken komen zo veel fietsers met haast dagelijks bij elkaar in hun epische mierenstrijd om iedere tegel pontplein? Precies. Nergens. In oktober moet de "shared space" klaar zijn. Wij voorspellen dat ie drie maanden en dertig doden later weer keurig overgeverfd wordt in kleuren die mensen begrijpen: Fietspaden, trottoirs en zebrapaden. Ohnee. Kutje Katinka wil hoe dan ook doorrrrzetten: "De grootste uitdaging is als het niet in de eerste dagen lukt, om te blijven geloven in dit ontwerp." Nou. Wij gaan d'r een HD webcam op zetten, want deze "shared space" wordt een mega massagraf van de Grote Gemeentelijke Fietsforensgenocide. sharedspaceinjebroekje.png

Reaguursels

Inloggen

Hier probeert men de verkeers situatie in Peking (Beijing) anno 1995 na te bootsen, toen alleen partij bobo's een auto hadden.

rmstock | 28-07-15 | 14:32

Ik zeg : de razende reporter van GeenStijl op repo aanstaande zaterdag in DH !

PerineumPiraat | 28-07-15 | 13:47

-weggejorist-

santadomenica | 28-07-15 | 12:24

Ambtenaren zijn nooit verantwoordelijk voor verspilling.

sjaap.marok | 28-07-15 | 11:38

Ik kan er weinig van vinden omdat ik nooit in 020 kom. Behalve dan dat ambtenaren altijd en overal ambtenaren zijn en blijven. Kreupele stumperds. Wat dat betreft geen verschil met 040.

Lichtstadfan | 28-07-15 | 11:03

Als voetganger zijnde gewoon met een flinke stalen staaf in je hand oversteken. Werkt prima hoor! Wel zorgen dattie minstens 150 lang is, anders zeuren ze dat het een wapen is.

pennestront | 28-07-15 | 08:55

De zebrapaden daar worden nu al niet gerespecteerd, (brom-)fietsers zullen zich op een 'shared space' echt niet verantwoordelijker gaan gedragen. Die mensen die dit verzonnen hebben, hebben geen flauw idee hoeveel ongelukken en irritaties er nu al zijn op die onveilige plek. Ronduit belachelijk.

Kees Drab | 28-07-15 | 08:16

Onlangs kwam ik weer eens vanuit mijn vaderland jullie land binnen via de A74/A73 bij Venlo. Het was zonnig en ik kreeg het gevoel dat ik ter plekke gelaserd werd. Welke ambtenaar daar die glazen geluidsschermen verzonnen heeft? Compleet blind wordt je daar. Nu dus weer verkeerswaanzin in jullie hoofdstad? Even voor de duidelijkheid een van mijn voorouders komt uit jullie land. En toch spreek en schrijf ik vlekkeloos Nederlands..... succes met zulk soort ambtenaren. Die wij hier ook kennen hoor..... :(

killermiller | 28-07-15 | 03:49

Vageling | 28-07-15 | 02:13

Je doet je naam echt eer aan.

Pier_penspien | 28-07-15 | 02:24

@Vageling | 28-07-15 | 02:13
Ik zou wat minder drinken, als ik jou was....

necrosis | 28-07-15 | 02:23

-weggejorist-

Vageling | 28-07-15 | 02:13

Zie het probleem niet zo. Wij speelde vroeger op straat. Zouden meer kinderen moeten doen. Veel mensen zaten gezellig op straat en alles ging in harmonie. We zouden de straat opnieuw moeten opeisen en wat minder gestressd moeten reageren over dit soort onzin.

jitro | 28-07-15 | 01:03

ja en dan nog wat bierfietsen er door heen, en natuurlijk ook wat fietstaxis. lijkt me prima

denoorman | 27-07-15 | 23:00

Onzin, Van Rossem.
.
Dit concept heet van oorsprong 'gemengd verkeer' en is afkomstig uit de koker van VVN.
.
In Groningen wordt het al jaren toegepast, met succes nota bene. Het is werkelijk een ware mierenhoop van verkeersgangers, totaal onoverzichtelijk en verwarrend,maar iedereen past zich aan en gaat veel voorzichtiger rijden.
.
Alhoewel als je het meemaakt, je het wonderbaarlijk vindt dat er niet veel meer ongelukken plaatsvinden. Zo zoeft en rijdt iedereen dwars door elkaar heen. Niks voor ouderen, dat wel.

Kazonga© | 27-07-15 | 22:52

Mooi, opruiming

Geile Markeerstift | 27-07-15 | 20:59

@VanBukkem | 27-07-15 | 19:48
Minder ongevallen ja, maar het verkeer op de Rijksstraatweg kruipt. Shared space was een goed idee zo'n honderd jaar geleden, toen het verkeer veel minder druk was en de snelheidsverschillen vrijwel niet bestaand. Paard-en-wagens, een enkele auto, wat fietsers en veel voetgangers. Sindsdien is er wel wat veranderd en hebben we geleerd verkeersstromen zoveel mogelijk te scheiden en verkeer te reguleren, in het belang van de veiligheid. Waarom dan nu de klok zover teruggedraaid moet worden is me een raadsel. De tijd dat alle verkeer langzaam was komt niet terug.

Synecdoche | 27-07-15 | 20:36

@Synecdoche | 27-07-15 | 19:30
Ik wil u graag geloven.
Maar toch, de cijfers liegen niet. Van 11 ongevallen naar 5.
En ik denk dat dat komt doordat automobilisten nu niet meer denken - wat ze voorheen abusievelijk wel deden - dat de hele weg van hun is. De weg is namelijk ook van - helaas - overstekende voetgangers.

VanBukkem | 27-07-15 | 19:48

Ik neem aan dat die "deskundologen" hun factuurtje al verstuurd hebben. Hoeveel zou het zijn, 30 000 of 150 000?

PrinsesStoepje | 27-07-15 | 19:46

En als er niks mocht gebeuren manipuleer je toch gewoon zelf een paar 'ongelukken'? Is het zo afgelopen.

Koonkluk Huis | 27-07-15 | 19:43

@VanBukkem | 27-07-15 | 17:04
Citaat uit het artikel op Verkeersnet:"Onderzoek wees uit dat bijna 60% van de ondervraagden in Haren vindt dat de verkeersveiligheid is verslechterd. Slechts 30% is van mening dat de verkeersveiligheid is verbeterd.". Anders gezegd, men voelt zich daar in meerderheid minder veilig en gedraagt zich daar kennelijk ook naar. Zie ook www.aviewfromthecyclepath.com/2014/04/.... Het hier genoemde Kerkplein vertoont alle trekjes die ook in Haren te zien zijn: alle verkeer kruipt er langs, niemand weet precies wat te doen en je voelt je daar, vooral als voetganger, bepaald opgejaagd. Mijn huisarts heeft daar zijn praktijk en ik heb er al enkele malen bij oversteken de ervaring gehad dat er plotseling een auto op me af kwam over wat vroeger de stoep was maar nu helemaal legaal ook door auto's bereden mag worden. Dan wil je wel rennen. Shared space is een vloek wanneer alle soorten verkeer dezefde ruimte moeten delen.

Synecdoche | 27-07-15 | 19:30

@chariovalda | 27-07-15 | 14:56
Als fietser wil je niet steeds voetgangers voor je wiel hebben en gewoon door kunnen fietsen. Als voetganger wil je gewoon veilig over kunnen steken zonder omver te worden gereden door een fietser. Hoe moeilijk is dat te begrijpen?

Thunderbird | 27-07-15 | 19:09

In een groot deel van Straatsburg-centrum heeft het multiculturele voetganger-fiets-tram-auto project goed gewerkt. Het was echt een toffe stad. Maar vorig jaar las ik dat het project opgedoekt werd wegens teveel conflicten voetgangers-fietsers.

rootkapje | 27-07-15 | 18:49

Geen goed plan. Na een aanrijding met 60km/u een voetganger weer van je ligfiets poetsen is veel te veel werk.

W_F | 27-07-15 | 18:47

Shared space heeft wel een voordeel. Als er geen regels meer voor gelden, hoef je ook niks te handhaven. En kan de ambtenaar die het geregeld heeft ook opgezouten worden...

F. von Zeikhoven | 27-07-15 | 18:44

Ik erger me al groen en geel aan die klootzakken en kutwijven die op het fietspad hun hond uitlaten.

dat is pech | 27-07-15 | 18:12

Weird Guilders | 27-07-15 | 14:41
Van je fiets afstappen lost het probleem niet op, een voetgangersbrug oid wel.

kicktherabbit | 27-07-15 | 17:49

Ah dat stuk daar kan dus nog gevaarlijker. Men negeert nu al de stoplichten en zebrapaden...

Halveneger | 27-07-15 | 17:46

't is Amsterdam hè, daar waar ze de wijsheid in pacht hebben.... ze weten het altijd beter :-)

Danbolig | 27-07-15 | 17:32

Oh ja, behalve Scooters!!!

Lekker heur | 27-07-15 | 17:32

Ik geloof hier wel een beetje in. Maar niet op deze manier.
Ik denk dat dit alleen werkt als je onder de gehele overkapping het voetpad én het fietspad loslaat. Dus één groot plein, dán zal het eerder goed gaan. Zo'n korte onderbreking is alleen maar meer verwarrend.

Lekker heur | 27-07-15 | 17:31

Ik woon in Den Haag en de Grote Marktstraat heeft ook een soort fietspad op de winkelstraat idee. Dagelijks 'slachtoffers'. Ik fiets er met mijn verstand op 0 en wie voor mijn fiets komt, die heeft pech. Mijn remmen zijn kudt. Hetzelfde bij 98% van de fietsen in Amsterdam, en de mentaliteit, dus zet er maar een EHBO-post naast.

SuperRogier | 27-07-15 | 17:30

wat jammer, dat ze tijdens het interview niet 'live' wordt aangereden door bontkraagscooter...

Vozz023 | 27-07-15 | 17:27

Maar wie gaat deze leuke uitdaging dan bekostigen? Katinka Fledderus toch? Want naast dat dit natuurlijk super onhandig is voor alle mensen die er wel dagelijks overheen moeten mogen die zelfde mensen er ook voor betalen uiteraard.

Flapuidt | 27-07-15 | 17:23

""shared space" maken, waar fietsers en voetgangers kris-kras door elkaar forensen..."
Ik heb de stellige indruk dat heel Amsterdam al jaren shared space is. Iedereen doet maar wat en niemand houdt rekening met anderen. Dat de stoep voor voetgangers is en het fietspad voor fietsers is in Amsterdam allang een achterhaald idee.

MAD1950 | 27-07-15 | 17:22

Swype keyboardje voor de iPhone... Altijd spannend wat er uit komt.
Soms is het direct nueqen, soms hoor je er nooit meer iets van.

De één probeer nog meer dan de ander om bedacht iets in te brengen.

Naar boven schopt..

the_hammer | 27-07-15 | 17:21

Hahaha, jajaja "De grootste uitdaging is als het niet in de eerste dagen lukt, om te blijven geloven in dit ontwerp."

Dat klinkt bekent, een groep debielen in een vergadering, koffie erbij, minstens 4 van de groep benodigd om de projector op gang te krijgen, met 4 stift je net een beetje intellect aan (gezamenlijk). En vervolgens gaat het los, nadat de koffie ingeschonken is. De 1 probeer nog met dan de ander om bedacht een aandeel in te brengen, echter in de regel heb je het idee dat je in een mavo kringetje zit.

Ik had altijd wat beters te doen. Druk, druk, druk, met echt werken.

God wat ben ik blij dat ik niet meer in dat circus zit. Zo vermoeiend als je wel werken wilt.

the_hammer | 27-07-15 | 17:17

Sjonge, wat n debiele mensen mogen dit soort dingen verzinnen, bizar...

Aanmodderfakker | 27-07-15 | 17:14

@Synecdoche | 27-07-15 | 15:25
En toch gebeuren er tegenwoordig minder ongelukken in Haren.
www.verkeersnet.nl/648/shared-space-ma...
Misschien wel juist doordat niemand weet waar ie aan toe is, en dus uiterst voorzichtig doet.

VanBukkem | 27-07-15 | 17:04

"Nou. Wij gaan d'r een HD webcam op zetten, want deze "shared space" wordt een mega massagraf van de Grote Gemeentelijke Fietsforensgenocide."

Daar houden wij jullie aan.

Tel Aziaat | 27-07-15 | 17:02

Het enige waar ik in het filmpje oplette was of er op de achtergrond iemand niet van zijn sokken werd gereden door een scooter, die huppelkut staat er gezellig uit te leggen wat een goed plan het wel niet is maar als men goed keek naar de achtergrond is het een kwestie van tijd dat daar mensen omver worden gereden.

Tsja, en nu? | 27-07-15 | 16:56

Lijkt wel op een bonuslevel van Carmageddon.

Specjal Blend | 27-07-15 | 16:54

Ik ben allang klaar met dat openluchtzwakzinnigeninstituut na het blauwe bordje: Amsterdam

Rien7847 | 27-07-15 | 16:53

wijzen ze naar* elkaar :P

lillendvleesch | 27-07-15 | 16:50

Tsja... Ambtenaren. Ze hebben liefst de hele week vergadering, overal een mening over om maar een mening te hebben. Op het moment dat besluiten genomen moeten worden, wijzen ze na elkaar en komt eigenlijk altijd het domste plan tot realisatie.
.
Dieptepuntje weer. Man man man man.

lillendvleesch | 27-07-15 | 16:50

Hier wordt een sosiejale leerplek voor fietsers gecreëerd. Zal ze leren! (hopelijk)

landlopertje | 27-07-15 | 16:34

Okee een plek om te mijden als de hel dus, komende tijd. Tot ze bij zinnen komen.
Waarom laten ze elke keer kneuzen van achter een bureau die nog nooit in Amsterdam gefietst hebben, dit soort krankjoreme plannen verzinnen?
Kan dat niet verplicht worden gesteld? dat je zelf minstens een keer in de ochtendspits daar het pontje opgegaan moet zijn, minstens een keer met een rolstoel en een kinderwagen daar gelopen moet hebben, minstens een keer in de avondspits met een fiets en een scooter langsgereden moet zijn VOOR JE DAT SOORT IDIOTE DINGEN MAG BESLISSEN???
Laatst ook al, met dat weggehaalde zebrapad. Zodat toen dus echt niemand meer wist waar ze aan toe waren. Ik ben nog benieuwd tot wat voor juridische fuckup dat gaat leiden trouwens.
Maar ondertussen ben ik het eens met de redactie: Er zal eerst wel weer een stapel ongelukken moeten gebeuren voor men inziet dat dit GEEN SLIM PLAN WAS. Tot die tijd fiets ik mooi om. Ik

Lefgozer | 27-07-15 | 16:33

Dat belachelijke dak op dat nieuwe busstation vind ik een veel grotere mislukking. De staanders staan in de weg en blokkeren je uitzicht.

landlopertje | 27-07-15 | 16:31

Wij, in een klein dorpje in de Hoeksche Waard, hebben ook zo'n situatie gekregen, bedacht door een doorgesnoven wethouder (VVD). Moet gaan werken, zegt hij. De straat was voorheen de drukste doorvoerweg van het dorp. Werkt dus niet. De man had ook al 13 miljoen gestoken in een Randweg die ook niet werkt.

Rotisseur | 27-07-15 | 16:31

-weggejorist-

übersap | 27-07-15 | 16:23

-weggejorist-

übersap | 27-07-15 | 16:22

@Dhr. de Wit | 27-07-15 | 15:13
Zorg voor een afwijkend belgeluid. Eenthe die bijvoorbeeld psssst! doed.

McMarx | 27-07-15 | 16:19

@sprx | 27-07-15 | 15:25
Maar hiermee raak je minderheden als Turken en Marokkanen..

Oh wacht, dat deed de Groene Khmer ook met hun dieselverbod in Utrecht (en de luchtkwaliteit werd niet beter)

Min-of-meer | 27-07-15 | 16:18

CS is een plek waar mensen de tram, bus, trein of pont moeten halen. Ze zijn dus gebonden aan tijden. Of dat nou de meest handige plek is om zo'n concept uit te proberen, betwijfel ik.

Hans Hillen | 27-07-15 | 16:14

Oh ja heerlijk dat soort mensen. Heb dat meegemaakt in Lelystad bij het toen nieuwe station. Alle fietsers kregen voorrang, rechtdoor gaat voor werd opgeheven en zelfs als ze achter je vandaan een hellinkje afkwamen en voor je auto gingen liggen omdat jij bij dat zebrapad niet op kon letten wat er plotseling achter je vandaan kwam.

Heb ik VVN aangeschreven en kreeg toen van zo'n geitenwollen sok te horen dat een gemeente het recht had de voorrangsregels te wijzigen. Mijn argument dat de verkeersregels toch al zo slecht gekend waren dat je vooral geen uitzondering moest maken werd van tafel geveegd, het autoverkeer moest zijn snelheid aanpassen, de politie zou intensief controleren en dan zou alles in orde komen. Daarna heeft men nog vier keer de situatie veranderd om maar vooral hun zin door te drijven. Tot men het dan maar opgegeven heeft en de situatie genormaliseerd heeft. In ieder geval konden de verzekeringen hun lol op.
andere planeet die lui.

bergsbeklimmer | 27-07-15 | 16:12

"De grootste uitdaging is als het niet in de eerste dagen lukt, om te blijven geloven in dit ontwerp."
.
EU-denken wordt het helemaal. Werkt het niet? Dan vooral toch meer, meer, meer shared space.

Hans Hillen | 27-07-15 | 16:10

@ Nomen | 27-07-15 | 16:00
Idd een paar Mocro's op scooters welke full speed door razen zou het beeld wel wat realistischer maken

Gemeen Mosje | 27-07-15 | 16:09

@mrfreeze | 27-07-15 | 14:21
Hulde!

In de VS zou dit gewoon wel werken. Daar weet men tenminste nog wat vriendelijk autorijden is.

Min-of-meer | 27-07-15 | 16:09

En let maar op, straks staan de bedenkers 'verbaasd' te kijken, dat het niet werkt. Weer zoveel miljoen naar de knoppen. Bedenkers zitten in de groep Rozekoeken, totaal naïef en wereldvreemd.

Gemeen Mosje | 27-07-15 | 16:06

Alleen een GroenLinks-nazi kan dit bedacht hebben.

Kapitein Stijlvol | 27-07-15 | 16:05

"als het niet werkt moeten we niet gelijk opgeven..." dus als het gevaarlijk blijkt vooral niets aan doen.. totdat er een paar mensen dood gaan of in het ziekenhuis belanden. en voor de levens die daardoor verwoest gaan worden gaat geen een van die verkeersambtenaren zich ook maar een beetje schuldig voelen. aaah het bestaan van een ambtenaar... ben jaloers.

trenthopper | 27-07-15 | 16:04

Leuke reclame daar op AT5 onder dat artikel: 'Gratis letselschade claimen'.

Ageless | 27-07-15 | 16:02

Hoge dikke drempels op de fietspaden om de snelheid van 2 wielers en canta's te verminderen ipv alleen kleurveranderingen, zou kunnen helpen om dit idee te laten slagen.

am*dam | 27-07-15 | 16:00

Lachen, de maker van deze tekening hebben in hun Clip-art collectie alleen maar blije blanke mensen in zomerse kledij. En dat achter Amsterdam CS, wat een volksverlakkerij!

Nomen | 27-07-15 | 16:00

Mijn scooter gaat 100, dat wordt lagguh...

Pimol | 27-07-15 | 15:53

Niks nieuws toch? Hebben we in Apeldoorn in het centrum bij de MC/action ook al ruim 15 jaar. En nog steeds worden er dagelijks mensen aangereden.

Digitaal Smoelwerk | 27-07-15 | 15:52

Ik zeg: verplicht dat dwaallicht om het betreffende punt minstens 4 x daags in de spits en te voet te passeren! Dit grenst niet aan kwaadaardigheid, maar eerder aan latent terrorisme.

DeVrijDenker | 27-07-15 | 15:48

Hebben die Marokkaantjes nóg meer weggebruikers om onder te spugen tijdens het langsrijden (ik ben getuige, het gebeurt. Zodra de pont arriveert, gas intrappen en op een groep voetgangers afstuiven om ze onder te fluimen. Maar als je er iets van zegt: jazeker, rassies!)

Boer in 020 | 27-07-15 | 15:46

Heb daar gisteren al een fietser een voetganger ondersteboven zien rijden. Eentje die wel op het zebrapad liep.
Me dunkt dat als er geen zebrapad meer is, iedere fietser, scooter, wielrenner en Canta gewoon doorrijdt.

Had maar een strookje voor doorgaand fiets-verkeer langs de autotunnel gelegd....

bartverh | 27-07-15 | 15:46

Die planners zijn waarschijnlijk dezelfde volidioten die voetgangers- en fiets-tunneltjes weggehaald hebben in Zuidoost (vanwege graffiti?). Nu een gelijkvloerse overgang midden in een bocht tussen twee scholen en het woongebied, drie aanrijdingen in een jaar! Van die handige wintergroene struikjes zodat je geen overzicht hebt (dat zou het autoverkeer afremmen?).

joooop | 27-07-15 | 15:44

Dat geldtmisschien voor landen waar niet zo veel fietsers zijn maar dat gaat in NL nietwerken
Hier in Leiden hebben we een soortgeleike constructie vóór het station, hier kruisthet fietspad het stationsplein en datwerktal niet... Laat staan fietsers een voetgangers opeen hoopgooien.
Totaalgestoord!

Mastermattie | 27-07-15 | 15:44

Totaal krankjorum, die verkeerskundigen in Mokum.

Ik ben blij dat ik er niet meer woon.

ljcoster | 27-07-15 | 15:42

Die loze druiloren hebben toch niet voor niks 5 jaar planologie gestudeerd, daarbij wie is er nu de baas in Amsterdam... het gezonde verstand of de Ambtenarij ?

Berthe | 27-07-15 | 15:39

Kom op mensen,niet zo negatief we moeten ook een beetje vertrouwen hebben op het gezonde verstand van de Amsterdammer,euhh oeps sorry er zijn niet veel echte Amsterdammers meer in 020.

Jee-dee | 27-07-15 | 15:36

Ojee wat zal dit allemaal gevaarlijk worden. Het enige wat verandert is dat de kleurtjes worden weggehaald en de zebrastreepjes verdwijnen. De gemiddelde Amsterdammer zal waarschijnlijk niet eens weten dat die er ooit geweest zijn want er is niemand die zich daar aan houdt. De huidige formele situatie is dat er allemaal tekentjes op de weg zijn die zeggen wat er wel en niet mag en de informele situatie is dat iedereen voor zichzelf moet zorgen. Als iedereen netjes voor het zebrapad zou stoppen gaan er alleen tussen 4 en 5 uur 's nachts fietsen overheen.

Hermankannietplassen | 27-07-15 | 15:35

Hollandse bocht Alp d'Huez

Proaucci | 27-07-15 | 15:35

Dit kan toch niet anders als fout gaan... We nemen een onsje touristen, een halfje Amsterdamse (lees arrogante) fietsers, een paar lappjes voetgangers vee, en we krijgen, dood en verderf in de 020. je moet niet te veel verwachten van randstadse mensen.

Aertheron | 27-07-15 | 15:26

Verbiedt 2 takt en brommers binnen de À 10, dan komen ze ook niet meer op de pont en beroof je de micro rovers van hun belangrijkste productie middel.
Het milieu zou er enorm van opknappen en het aantal ongevallen op fietspaden drastisch worden verlaagd.

sprx | 27-07-15 | 15:25

@VanBukkem | 27-07-15 | 14:30
Haren is hét voorbeeld van hoe het niet moet. Daar weet niemand meer waar hij aan toe is en doet dus uiterst voorzichtig. Verkeer is gebaat bij duidelijke afbakeningen waar elke verkeersdeelnemer zich op eigen terrein veilig kan voelen.
In Assen wordt op dezelfde manier stiekem shared space ingevoerd. Fietspaden worden weggehaald, trottoirs hebben geen banden of afbakeningen meer. Er komt een nieuw station, waar dagelijks fietsers en voetgangers over het voorplein naar toe gaan lopen en fietsen, terwijl auto's voor halers en brengers zich erdoorheen moeten gaan wurmen en alle streekbussen zich een weg zoeken naar het busstation ernaast. Een ingewikkeld kruispunt in het centrum is op dezelfde manier al "beveiligd". Daar word je als voetganger onderuit gereden door auto's die even vlak langs de gevels de kortste weg nemen (en dan boos doen als je dat niet leuk vindt).
In Amsterdam gaat het recht van de sterkste weer gelden. Dt hadden we in de loop van de vorige eeuw nu net zo netjes ingedamd met rijbanen en verkeersregels.

Synecdoche | 27-07-15 | 15:25

Komen er wel bordjes in het Arabisch bij?

Piet Karbiet | 27-07-15 | 15:24

@Dhr. de Wit | 27-07-15 | 15:18
Ik heb zelf 28 jaar in Voorburg gewoond, verhuizen bleek een uitstekend medicijn tegen krankzinnigheid....

necrosis | 27-07-15 | 15:24

@MyCatIsDoingThis | 27-07-15 | 15:10
Waarschijnlijk doel je op de evaluatie, de rapporten en de conclusies?
Tegen de tijd dat men een conclusie heeft getrokken, is betrokken ambtenaar verkast naar een ander deel van het ambtenarenapparaat.
Mensen met 'mooi-weer-ideeën' moet je geen kans geven om dergelijke plannen te opperen, laat staan uitvoeren op kosten van de belastingbetalerT.
Als ik dat doe op mijn werk (een commerciële toko) krijg ik waarschijnlijk het vriendelijke verzoek om mijn talenten elders te gaan benutten....
En dat verzoek is NIET vrijblijvend!

necrosis | 27-07-15 | 15:20

@toetanchamon | 27-07-15 | 15:02
Moet er dagelijks doorheen. Om gek van te worden!


@soggert | 27-07-15 | 15:03
Het nieuwe fietspad is inderdaad een ramp. Ziet er heel kunstig uit enzo, alleen heb je daar niets aan. Het lijkt of "verkeersdeskundigen" tegenwoordig de kunstacademie hebben gedaan.

Dhr. de Wit | 27-07-15 | 15:18

Dat hebben we een Stadskanaal ook. Werkt prachtig. Not. Het wil dus zeggen dat je met de auto een uur achter een wandelaar aansjokt en geen meter vooruit komt. Dat geldt ook voor de fiets natuurlijk. Ook die kunnen vrijwel niet anders dan op wandelaars-snelheid vooruit kruipen.

Grasgriezel | 27-07-15 | 15:18

Welkom in NL waar iedere zogenaamde deskundige iets nutteloos en geldverslindend in haar / zijn eentje kan doordrukken.
Zijn beide deskundige bereid garant te staan.
Overigens mooi om vertwijfelde toeristen te rippen.
Wie is overigens aansprakelijk bij ongeval?
Als ik mijn gedachte over shared space laat gaan, dacht ik meer in asielopvang in rijke buurten als Wassenaar. Of vluchtelingen opvang in Paleis Noordeinde.

ET007 | 27-07-15 | 15:18

Maakbare samenleving... Het interesseert die bomenknuffelde, subsidiezuigende, tofoe slikkers in het Gemeentehuis geen reet of "de samenleving" hier wel op zit te wachten. Sterker nog het is totaal niet relevant of het miljoenen gaat kosten. In gedachten werkt het dus in praktijk ook. Fucking roze wolk hoppers uit schubbekuttestradeel en palingerveen die onbeperkt gemeenschapsgeld uit kunnen geven aan hun eigen waanideeën...

ox | 27-07-15 | 15:16

Blijven geloven in het ontwerp, dus niet allemaal na de eerste 2-3 (4, 5, 6, 7, 8, 9) zwaargewonden gaan roeptoeteren dat het niet werkt

99problems | 27-07-15 | 15:15

Een zebrapad, met een guillotine ernaast werkt effectiever. Maar dan heb je een ambtenaar nodig. Met dit plan bespaar je de ambtenaar. Maar ik vraag me af hoe je gelijkwaardigheid kan vertalen als elkaar voorrang verlenen.

Gemak | 27-07-15 | 15:15

@necrosis | 27-07-15 | 15:10

Mijn psycholoog en psychiater zijn jaren geleden al opgenomen en verblijven nog steeds op de gesloten afdeling. Mijn behandeling was dus niet zo'n succes.

En on-topic: zo'n gesloten afdeling zou voor deze Amsterdamse 'verkeersdeskundige' ook een prima oplossing zijn dunkt me.

Reinaert | 27-07-15 | 15:13

als jullie er dan maar een webcam opzetten.

sufkut | 27-07-15 | 15:13

@Desmoulins | 27-07-15 | 14:39
Een gekkenhuis is het! Zelfs als je constant je bel laat horen op het fietspad gaan mensen gewoon niet opzij. Ze lopen gewoon door. Daarbij aangetekend dat de mensen die niet opzij gaan vooral van lichtbruine persuasie zijn. Dst is geen racisme, dat is een feit.

Dhr. de Wit | 27-07-15 | 15:13

Nederland... in de jaren `80 nog toonaangevend op vele gebieden, zoals wetenschap, onderwijs, zorg etc.
Nu dankzij voortschrijdende linkse dementie een volslagen retard..

Slipsnifter | 27-07-15 | 15:12

Als een gemeenteambtenaar al zegt dat "je het even de tijd moet gunnen" weet ik al genoeg.

MyCatIsDoingThis | 27-07-15 | 15:10

@Reinaert | 27-07-15 | 15:01
Vergeef me mijn psyche, bij 'bakfietsen' raak ik op tilt.
Ik heb zelfs een 'ontoerekeningsvatbaarheidsverklaring' (25 keer woordwaarde) op zak van mijn huisarts, mijn psycholoog, mijn psychiater en maatschappelijk werker....

necrosis | 27-07-15 | 15:10

Meneer en mevrouw de verkeersdeskundigen zijn naar mijn idee een beetje van het (fiets)padje af. De 020-fietser is een doortrap-terrorist: voetgangers zijn voor hen objecten die je zo snel mogelijk ondersteboven moet rijden. En dan heb ik het nog niet eens over capoesjon-kloothommeltjes op slow-scootertjes die al toeterend menen dat alles en iedereen voor ze opzij moet... Ho, en wat te denken van al die fietsertjes die al trappend meer aandacht hebben voor hun smartfoon dan voor het verkeer. Dit wordt dus een grote puinhoop. De gemeente 020 kan daar beter permanent een ambulance stationeren. Scheelt aanrijtijd. Nee, iemand moet dit plan echt tegenhouden, gaat niet werken.

Reykjavik | 27-07-15 | 15:09

-weggejorist-

The Dude Abides | 27-07-15 | 15:08

ou wel lachen zijn als Katinka nog eens bij en commercieel bedrijf gaat werken.
De Efteling bijvoorbeeld.
Weg met die touwen en hekken, we creëren een gezamelijke space waar iedereen gezellig met elkaar wacht, beetje kletsen, hapje erbij, lekker in boedha-zit helemaal Zen, en als de logistiek manager van de betreffende atractie even met zijn klankschaal ohmt, dan staan de eerste 18 mensen die aan de beurt waren rustig op en nemen plaats in hun wagentje voor een relaxte rit.
Met een Eenhoorn over een regenboog.

Zie je het al voor je Katinka, mooi hé, die wereld van jou.

Cuyahoga | 27-07-15 | 15:08

In Den Haag heb je ook zo'n zone (van Centraal Station tot aan de bibliotheek).
Hier mogen fietsers en voetgangers gebruik maken van dezelfde weg.
Het gevolg is dat fietsers met een noodgang voorbij racen omdat ze de trein nog willen halen. Punt is dat zij vinden dat zij het recht hebben want ze mogen er immers rijden dus de voetganger moet maar uitkijken.
.
Bij Amsterdam voorspel ik dan ook hetzelfde gedrag. Omdat men er als verkeersdeelnemer mag komen zal men autmatisch vinden dat andeen mar rekening moeten houden met hun rechten als verkeersdeelnemer. Men zal in dat gebied niet gaan rijden met de gedachte rekening te houden met de andere verkeersdeelnemers.

Johanvb | 27-07-15 | 15:07

"De grootste uitdaging is als het niet in de eerste dagen lukt, om te blijven geloven in dit ontwerp."
Dat heeft ze afgekeken van de politici die al decennia lang moslims importeren. Die blijven er ook in geloven.

McMarx | 27-07-15 | 15:06

In het centrum van Den Haag heb je ongeveer dezelfde situatie bij het Spui. Daar rijdt ook alles dwars door elkaar en is er in de Grote Marktstraat bijna geen onderscheid tussen voetpad en fietspad. Er staan zelfs verkeersregelaars als het druk is. Werkt dus goed hè?!
Ambtenaren en goede ideeën: een oxymoron.
Dhr. de Wit | 27-07-15 | 14:18
.
Breekt u mij de bek niet open. Grote Marktstraat is echt een ramp, Spui ronduit gevaarlijk. Eerstgenoemde was al een ramp, werd vervolgens gerenoveerd, maar wat schetst mijn verbazing: Nog immer een fietspad dat voor de gemiddelde shopper niet van stoep te onderscheiden is en waar je dus zowel als fietser en als voetganger regelmatig doodsangsten uitstaat. Kortom, die verkeerdsdeskundologen hebben geen fuck geleerd. Maar ach, dat ze dat dan vervolgens in 020 dunnetjes over dun, dat verbaast niemand, hun wereld houdt nu eenmaal op bij de Ring-a10.

soggert | 27-07-15 | 15:03

-weggejorist-

The Dude Abides | 27-07-15 | 15:03

@The Dude Abides | 27-07-15 | 14:47
.
Waar in Groningen is dat dan? Volgens mij is alles goed gescheiden in het centrum op de chaos voor het hoofdgebouw van de RUG en de UB na..... maar daar kom je dan ook voor gevaar van eigen leven

Fatwabuster | 27-07-15 | 15:02

@Dhr. de Wit | 27-07-15 | 14:18
Je was me voor, Den Haag is inderdaad en mooi voorbeeld probeer daar maar eens zonder elkaar aan te stoten door het centrum te komen. Het is een gebied dat ik van huis uit meid. De totaalchaos!!

toetanchamon | 27-07-15 | 15:02

Ik zeg doen. Lachuh toch.

frank4444 | 27-07-15 | 15:02

@necrosis | 27-07-15 | 15:00

Vaut. Ze worden wel degelijk vermeld. Beter lez0n:

"haastforensen, dwaaltoeristen, bakfietsen, brommobielen en asoscootertjes.

Reinaert | 27-07-15 | 15:01

Ik mis in het stukje wellicht de grootste irritatie-factor: de bakfiets!
Ik ga binnenkort maar eens een onderzoekje starten naar (oa) de brandveiligheid van die uitzicht-verpestende GroenLinks vehikels van mensen die stiekem een stinkende oude diesel achter de garagedeuren verbergen...
*jawel... gnehehe*

necrosis | 27-07-15 | 15:00

Vanwege het ambtenarenoverschot van Amsterdam moeten die lui de mafste dingen verzinnen om hun baan garant te stellen. Over een paar maanden hebben ze er namelijk weer heel veel werk aan om deze bezopen maatregel terug te draaien.
.
Zo behouden de ambtenaren van Amsterdam hun vorstelijk betaalde baantjes met fijne arbeidsvoorwaarden.

Madame Poitiers | 27-07-15 | 14:59

@chariovalda | 27-07-15 | 14:56

Alleen jammer dat het concept van 'rekening houden met elkaar' in dit verloederde en egoïstische land dus niet meer functioneert. Hier in het dorp overigens nog wel, maar ga ik naar de 'grote stad' (in mijn geval meestal 026) dan is daar opeens weinig meer van over.

Reinaert | 27-07-15 | 14:59

Ik heb onlangs over een wandel/fietspad gefietst in België (voormalige spoorlijn). Je kunt bellen als er wandelaars je weg versperren, maar je moet vooral niet denken dat die je dan vervolgens laten passeren. Om jezelf een hoop ergernis en een valpartij te besparen kun je in dit soort gebieden als fietser maar beter afstappen.

Peter_K | 27-07-15 | 14:58

Heel goed. Er zijn in europa meerdere steden zonder fietspaden, waar fietsers samen met voetgangers gebruik maken van de stoep. Dat werkt prima. Gewoon wat meer rekening houden met elkaar, daar is niks mis mee.

chariovalda | 27-07-15 | 14:56

Drie jaar geleden in Amsterdam geweest en m'n zelf beloofd er nooit meer te komen, dus boeien.

de uitbater | 27-07-15 | 14:54

Katinka Fledderus moet de eerste weken 100 keer per dag heen en weer fietsen tot ze haar mond weer open mag trekken.

The real McCoy | 27-07-15 | 14:53

Tjonge. Arme Amsterdammers. Nou zet er maar een EHBO postje bij, want dit gaat mis. Reden: Elektrische fietsen en hippe Fixie fietsen vs voetgangers (al dan niet met het hoofd naar beneden, de telefoon, gericht).

harry21 | 27-07-15 | 14:53

Hoe gaat het met bejaarden en blinden dan ? Of kunnen dan voor die weer uitgezonderde regeltjes gemaakt worden in de shared space.

En we kunnen dan natuurlijk subsidie in het leven roepen zodat elke gemeente zijn eigen shared spaces kan maken. Krijgen we net zoveel shared spaces als drempels.

Zo werkt het systeem en hou je werk: eerst alles inpolderen , daarna ga je alles weer terug aan de natuur geven en onder water zetten, en daarna kan je weer gaan.....

Grappig land hè !

Tee Of Cup | 27-07-15 | 14:52

@The Dude Abides | 27-07-15 | 14:47
In Groningen zijn maar twee positieve dingen:
Aardgas en @fuckje

necrosis | 27-07-15 | 14:51

-weggejorist-

atheïstisch stemvee | 27-07-15 | 14:51

De bedenkers zullen vast diezelfde lichten zijn die bij de bouw van de Arena stelden dat alle supporters (uit en thuis)verspreid over het stadion moesten zitten.

Ze kwamen er snel achter dat ze in een andere wereld leefden.

Number3 | 27-07-15 | 14:50

Heerlijk beter dan dit...:

"De grootste uitdaging is als het niet in de eerste dagen lukt, om te blijven geloven in dit ontwerp."...

kan ik de Ambtenarij niet samenvatten. Daarom komen die lui ook nooit meer aan de bak in het bedrijfsleven. Zie me dat als ontwerper al tegen mijn klanten zeggen.

Sketcher | 27-07-15 | 14:49

Goeie vraag mevrouwtje . Hoe sjers de spees?

hero_of_heaven | 27-07-15 | 14:48

@Harry Turtle | 27-07-15 | 14:38
Ook maar invoeren op de landingsbanen van Schiphol?

necrosis | 27-07-15 | 14:48

Tja, dat is ook een manier om je gigantisch planning FAIL onder het tapijt te keren.

"We hebben het bewust zo gepland"

QBert | 27-07-15 | 14:48

@mrfreeze | 27-07-15 | 14:21

De grootste reden is de haast waarmee iedereen zich op de weg begeeft. Vrijwel iedereen is onderweg naar iets en tijd is tegenwoordig zeer kostbaar geworden. De gigantische culturele verrijking die A'dam kent en telt, heeft ook een aanzuigende werking op asociaal, hufterig en egoïstisch gedrag onder de bevolking. Dat is de standaard geworden.

Desmoulins | 27-07-15 | 14:47

@kicktherabbit | 27-07-15 | 14:33
Fietsers in Amsterdam trekken zich al decennia niets aan van voetgangers en automobilisten, zelfs als alles geregeld wordt met verkeerslichten.
Zij kregen destijds het predicaat 'zwakkere verkeersdeelnemer' en een automobilist is in de meeste gevallen schuldig.
Al had de automobilist 'groen' en 500 getuigen....
Ik blijf erbij, het enige goede aan Amsterdam is GSHQ!
En daar kom ik alleen als ik met de stijlloos roze limo wordt opgehaald....

necrosis | 27-07-15 | 14:47

-weggejorist-

The Dude Abides | 27-07-15 | 14:47

Gelijkwaardigheid in het verkeer met ten minste vijf verschillende mobiliteitsvormen op hetzelfde pad.


lol

Hans Gruber | 27-07-15 | 14:46

Levensgevaarlijk dat volk dat werkelijk denkt dat alles maakbaar is. Waarom niet een extra landingsbaan van Schiphol aan de achterzijde van het CS en een helikopterplatform?
Denk eens groot!

Desmoulins | 27-07-15 | 14:44

-weggejorist-

julezjulez01 | 27-07-15 | 14:43

"Voor Uw Veiligheid" is toverlingo... op de vraag waarom bij de ring A10 oost glazen geluidschermen zo geplaatst zijn dat enkele uren per dag de zon gereflecteerd wordt (als het een keer niet bewolkt is) en de spiegeling de meeste automobilisten wel verblinden (als bij een laagstaande zon)... Rijkswaterstaat laat verkeerskundigadviseur zeggen:
"Voor uw veiligheid hebben zijn geluidschermen van glas"...

julezjulez01 | 27-07-15 | 14:43

Is geen nieuwe idee. In Drachten al 25 jaar van toepassing.

duitse herder | 27-07-15 | 14:42

Ik denk dat dit plan wel gaat werken. Als je er een kleine dokterspost naast zet heeft dat ook meteen weer goede doorstroom.

Bart de Gelovige | 27-07-15 | 14:41

kicktherabbit | 27-07-15 | 14:33i
Als het stervensdruk is zou je natuurlijk kunnen overwegen om even van je fiets te stappen voor die 130 meter. Veiliger en sneller dan wanneer je als een blind paard door de massa probeert te slalommen zoals nu gebeurt.

Weird Guilders | 27-07-15 | 14:41

LOL_Amsterdam, fietsers daar geloven toch al dat de stad van hun is dus veel slechter kan het er niet op worden.

Hunter S. Thompson | 27-07-15 | 14:40

"Moord is het op onwettige wijze opzettelijk en met voorbedachten rade beëindigen van het leven van een ander mens."

En Amsterdammers zijn nou eenmaal geen mensen, dus geen moord.

dlseth_ | 27-07-15 | 14:40

Misschien werkt het wel. Scheelt een hoop betuttelende dingen als verkeersborden etc.

Diotima | 27-07-15 | 14:40

@flowert | 27-07-15 | 14:35
Vroeger knalde je gewoon met 70 kilometer per uur door Haren. Tegenwoordig rij je daar stapvoets, want o elk moment kan er iemand, zomaar out of the blue, een kinderwagen voor je auto gooien.

VanBukkem | 27-07-15 | 14:40

@Dhr. de Wit | 27-07-15 | 14:18

Daar verbaas ik me iedere keer weer over.
Wat een chaos. Scooters en al die richting het Plein rijden.
Bizarre situatie.

Desmoulins | 27-07-15 | 14:39

In Den Haag (tussen V&D en Bijenkorf) word je door fietsen en rottige scootertjes bijna doodgereden omdat de gemeente te achterlijk is om het fietspad in het midden van de weg duidelijker aan te geven (alles een soort bruinachtige stenen).

Als voetganger loop je daar argeloos naar het midden (omdat je bijna niet kunt zien dat het eenfietspad is) en je ligt dan al of niet gewond op de grond samen met een scootertje of idiote fietser zonder bel of zonder remmen. Ook moeders met kinderwagens vallen als slachtoffer.

Maar de overheid blijft gewoon blind.

Wat een zegen die "Verkeersgelijkwaardigheid"
Een sterkere is immers NIET gelijkwaardig aan een zwakkere! Dat is gewoon een natuurwet (behalve voor linkse dromende zwevende idealististen)
-
Of zouden er soms steekpenningen in het spel zijn van de stratenmakende bedrijven..?? Nee toch..!

telelezer | 27-07-15 | 14:39

Beter nog, gewoon van heel CS shared space maken. Voetgangers, treinen, fietsen, taxichauffeurs.

Harry Turtle | 27-07-15 | 14:38

Altijd maar aan het klagen over de rubbel-tegel mentaliteit, eindelijk een initiatief waardoor mensen zelf moeten uitkijken en nadenken en dan wordt het uitgerekend hier als eerste afgeschoten. Zonde.

Weird Guilders | 27-07-15 | 14:37

@flowert | 27-07-15 | 14:24
Vroegah kon je nog met de auto vanaf het Spui/ Spuistraat naar de Grote Marktstraat rijden, langs de Bijenkorf.
Tegenwoordig schijnt er een tramtunnel ('zwemtunnel') te liggen en zijn auto's daar verboTen.
Tussen 1990 en 2000 heb ik heel wat kilometers gemaakt in Den Haag vanwege mijn werk.
Nu zou ik voor geen goud meer door Den Haag gaan rijden met een auto, laat staan een fiets.

necrosis | 27-07-15 | 14:37

Nou en?

Tom_Kroes | 27-07-15 | 14:37

goeiegotallemachies.
Dat noemt zichzelf verkeersdeskundig in Amsterdam, de stad waar iedereen in voetgangersgebied fietst, op stoepen fietst, auto's tegen het verkeer inrijden en niemand stopt voor een ander.
Dan BEN je dom, hoor.

mallekater | 27-07-15 | 14:35

Zolang (brom/snor)fietsers begrijpen dat in voetgangersgebieden voetgangers altijd voorrang hebben, heb ik er geen problemen mee.

happen_maar | 27-07-15 | 14:35

Fijn gesubsidieerd wensdenken in 020... still alive & kicking. Zal wel net zo gaan als met die metrotunnel daaro.

Grijskijkert | 27-07-15 | 14:35

Groter of meer frequente veerponten inzetten leidt tot minder drukte en dus minder gevaarlijke situaties. In dit licht gezien zouden de ambtenaren in de Stopera zich beter kunnen inzetten voor een paralelle buis voor fietsers en voetgangers langs de IJ-tunnel. Maar ja, grote mate van wereldvreemdheid kan de Amsterdamse bureucraten niet ontzegd worden.

Brulboei_61SB | 27-07-15 | 14:35

VanBukkem | 27-07-15 | 14:30
Ik weet niet of de aanpak van éénzijdige ongelukken in 020 ook een speerpunt is, maar in dat geval zou je zeker een punt hebben.

flowert | 27-07-15 | 14:35

het grootste probleem bij die bootjes is dat er van die vervelende mocro's zijn die niet eerst even kunnen wachten tot men is uitgestapt, maar iedereen omver duwen.
Maar dat durven de ambtenaren uiteraard niet te zeggen.

--sql error-- | 27-07-15 | 14:33

Dat ding is dus een gigantisch breed zebrapad. Van de huidige zebrapaden trekken fietsers zich niks aan. Wat die man zegt klinkt niet zo heel gek, maar hij vergeet dat het achter het station vooral in de spits enorm druk is waardoor je een constante stroom voetgangers en fietsers hebt. Probeer daar met je fietsje maar eens tussendoor te slalommen. Fietsers die abrupt moeten remmen zijn heel gevaarlijk, als ze al remmen. Achterlijk idee dit.

kicktherabbit | 27-07-15 | 14:33

Als het hier werkt, kunnen ze de A2 tussen Amsterdam en Utrecht ook wel shared space maken.
Een beter voorbeeld van totale disconnectie tussen samenleving en politiek is niet te vinden.
Wat zou zo'n onderzoek eigenlijk gekost hebben? Neem toch aan dat de goedwerkende voorbeelden uit andere landen intensief bestudeerd zijn met legio werkbezoeken van commissies?

crk | 27-07-15 | 14:33

Ach wat minder regels zou Nederland goed doen. Dat de voetgangers en bakfietsen weer eens weten dat er apexweggebruikers zijn. Dat het een paar invalide en kinderen kost moet dan maar. ik kom toch niet in Amsterdam op de fiets.

miko | 27-07-15 | 14:32

Bedacht door dezelfde ambtenaar als de Goudklomp (het tunneltje) bij Veenendaal.

Handige Harrie | 27-07-15 | 14:31

Niet meteen op elke slak zout leggen GeenStijl. Dit zou best wel eens kunnen werken. In project X gemeente Haren hebben ze dit jaaaren geleden al ingevoerd op de doorgaande drukke hoofdweg, en sindsdien is het aantal ongevallen van gemiddeld 9 per jaar teruggelopen naar gemiddeld 5 per jaar. Waarschijnlijk/misschien omdat iedereen nu veel beter uit zijn doppen kijkt.

VanBukkem | 27-07-15 | 14:30

de luchtfiets vereniging A'dam door de bocht!
Ivorentoren bewoners die never nooit op een fiets zitten.

voedselbankier | 27-07-15 | 14:29

@GREENSKiN | 27-07-15 | 14:19
Huh, volgens mij is ooit zo'n zebrapad (en andere markeringen en borden) in het leven geroepen om een impliciete waarschuwing te geven dat mensen er kunnen oversteken en er dus opgelet dient te worden. De gemiddelde weggebruiker kan waarschijnlijk amper het verschil tussen im- en expliciet uitleggen, laat staan iets interpreteren dat expliciet 'vermeld' is.

pruimzuur | 27-07-15 | 14:28

Shared space werkt goed, enige probleem met dit ontwerp is natuurlijk dat het vrij duidelijk is voor de fietsers waar ze zouden moeten rijden en waar de voetgangers zouden moeten lopen. Wat er hier eigenlijk gedaan is is dat een onderbreking van het fietspad materiaal, en het minder duidelijk is gemaakt voor de voetgangers waar ze wel of niet kunnen lopen.

Dit is een beetje alsof je een zebrapad aanlegt op de A1, inderdaad als er maar genoeg mensen aangereden worden door de auto's kunnen er twee dingen gebeuren, of er komen geen voetgangers meer, of de mensen in de auto gaan iets meer opletten

Terra | 27-07-15 | 14:28

@2-eme rep | 27-07-15 | 14:21
Want jou oude schoolklasje is een afspiegeling van wat er rond loopt op Amsterdam Centraal?
Gekkie ;)

mmx | 27-07-15 | 14:28

Wat mrfreeze|27-07-15|14:21 zegt. De Dikke Ikke regeert.

de Kent | 27-07-15 | 14:25

Al die ambtenaren zijn zeker weer op cursus geweest bij een nutteloze door de amerikanen verzonnen boek voor managers, shared space, laat me niet lachen, dat wordt een enorme bende, waar halen ze die waanzin toch vandaan.

lanexx | 27-07-15 | 14:25

Van Rossem is bang dat hij aangereden wordt door een Bugaboo onderweg naar Noord, of van kantoor naar het Leidseplein. Het is dat ik geen brommer rij, daar nooit kom en niet weet hoe Quid eruit ziet, maar anders....

TheseDays00 | 27-07-15 | 14:25

Loop (nee: fiets) één keer op een zaterdagmiddag door de Grote marktstraat in Den Haag en je weet dat dit het slechtste plan óóit is. Ever.

flowert | 27-07-15 | 14:24

Jaaah, lekker together, lekker Khumbaja..... Dat werkt al decennia zo verschrikkelijk goed in 020. Ja, je kunt echt zeggen dat de mensen en wilden die hier wonen lekker in goede samenspraak samenleven en dat conflicten hooguit incidentjes zijn. Echt, iedereen heeft begrip voor elkaar en geeft elkaar de ruimte om zichzelf te zijn. Tis eigenlijk 1 grote meltingpot van kansrijke indiefieduuen.

pennestront | 27-07-15 | 14:24

Zo vermoeiend he, dat "dat zou ik jammer vinden". Waarom zou het in hemelsnaam jammer zijn als je idee niet blijkt te werken en je een andere oplossing kiest? Waarom moet het toch altijd zo zijn dat het idee met de mooiste kleurtjes en het bloemetjesgeurtje eromheen bij typjes als Katinka per sé het beste idee moeten zijn?

Haar job is simpel: komt met de meest effectieve oplossing voor een situatie. Niet de mooiste, niet de blijste, de meest interessante of die met het hoogste bakfietsidealismegehalte, de ef-fec-tief-ste.

F#ckingAwesome | 27-07-15 | 14:24

Canta's zijn toch voor jonge Tokkies die zelfs na 5000 rijlessen niet in staat zijn hun rijbewijs te halen?
www.gooieneemlander.nl/regionaal/gooiv...
Vandaar de opmerking 'op z'n canta'...
*vind ik leuk*

necrosis | 27-07-15 | 14:23

Geloven? Las ik dat nou echt?

lustkapper | 27-07-15 | 14:23

In Azië is bijna elke weg een 'shared space', kijk eens hoe veilig het daar is!

EigenVolkEerst | 27-07-15 | 14:23

"Als het niet lukt toch blijven geloven in het ontwerp"
.
Links uitgelegd in 1 zin.

naraga | 27-07-15 | 14:23

Ah, net als in India. Gaat dus helemaal goed komen...

Mesmer | 27-07-15 | 14:22

-weggejorist en opgerot-

2-eme rep | 27-07-15 | 14:21

Shared Space werkt hier niet, mede vanwege dezelfde reden dat een heleboel verkeersregels hier niet goed werken: we zijn in het verkeer een asociaal, hufterig en vooral egoïstisch volk, dat een ander nog geen seconde gunt.
Dat er andere plekken op aarde zijn waar dit wel prima werkt, wil ik graag geloven.

mrfreeze | 27-07-15 | 14:21

-weggejorist-

De Eierbal | 27-07-15 | 14:21

Boeit het die ambtenaren ook nog de snelheid van de doorvoer? Als ik ergens heen moet op de fiets rijd ik op het fietspad omdat ik dan snelheid kan maken omdat ik me minder zorgen hoef te maken over voetgangers op de stoep. De fuck denken die lui?

De Eierbal | 27-07-15 | 14:21

"De grootste uitdaging is als het niet in de eerste dagen lukt, om te blijven geloven in dit ontwerp."

Ja... in weerwil van ervaringen en observatie, toch vooral stug blijven geloven. Goed zo, jij komt er wel.

Trekhaas | 27-07-15 | 14:21

Dit gaat inderdaad niet werken.
Het 'Shared Space'-principe gaat ervan uit dat door de subjectieve veiligheid te verlagen de objectieve veiligheid wordt verhoogd. Bij kleine winkelcentra etc. inderdaad een top idee. Zodra men het overzicht verliest, desastreus.

Zeaui | 27-07-15 | 14:20

Kan je mooi wel in een rechte lijn naar het pontje lopen in plaats van die vage oversteekplaatsen te moeten zoeken en over dat veel te smalle trottoir naar het pontje te moeten lopen.

jip_86 | 27-07-15 | 14:20

Joh, shared space werkt, omdat zebrapaden door fietsers altijd genegeerd worden. Je maakt door shared space expliciet dat 't een druk gebied is en je uit je doppen moet kijken, als fietser en als voetganger.

GREENSKiN | 27-07-15 | 14:19

"De grootste uitdaging is als het niet in de eerste dagen lukt, om te blijven geloven in dit ontwerp."

Zoals zo vaak bij de gemeente Amsterdam. Hoogdravende idealen moet je niet laten dwarsbomen door rechtse banaliteiten als feiten, logica en lessen uit het verleden.

Godsammekraken | 27-07-15 | 14:19

Briljant. Werkt in Boedapest ook zo goed, met toeristen die onder trams komen.

Petrus de Rewa | 27-07-15 | 14:19

In het centrum van Den Haag heb je ongeveer dezelfde situatie bij het Spui. Daar rijdt ook alles dwars door elkaar en is er in de Grote Marktstraat bijna geen onderscheid tussen voetpad en fietspad. Er staan zelfs verkeersregelaars als het druk is. Werkt dus goed hè?!
Ambtenaren en goede ideeën: een oxymoron.

Dhr. de Wit | 27-07-15 | 14:18

Wat een zeef teef zeg die blode doos. Zal er zelf wel niet lopen.

dwar | 27-07-15 | 14:18

Een soort van multiculturele zaligheid maar dan verkeerstechnisch dus.

Godsammekraken | 27-07-15 | 14:17

-weggejorist-

2-eme rep | 27-07-15 | 14:17

Gevalletje 'shared spacecake'?
Totaal van de pot gerukt.

Cuyahoga | 27-07-15 | 14:17

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken