Ebru Umar - It's not my job #medewerker @Schiphol
Als je twee keer in één week tijd ruzie krijgt met Schipholmedewerkers, ben je geneigd om te denken dat het aan jou ligt. Het ligt namelijk altijd aan mij. Maar soms ook niet. Want sinds wanneer worden service verlenende mensen betaald om klanten af te snauwen? Dat is niet mijn Schiphol vriend, en al helemaal niet mijn leven. Inmiddels kan iedereen een vliegvakantie betalen de trein of bus naar Frankrijk zijn duurder dan een retourtje KLM en kan Schiphol het aantal passagiers niet meer aan. Tel daarbij op dat winsten gemaximaliseerd moeten worden zodat Jos Nijhuis wél fatsoenlijk betaald kan worden, en het mag niemand verbazen dat er bezuinigd wordt op het personeel. Uitknijpen is één ding, externe partijen inhuren een ander, en het nieuwste ding heet automatisering. Om de lange rijen bij de nieuwe security gates te verminderen is iets bedacht wat er prachtig uitziet en snel lijkt te werken: de ronde balie. Met daarachter één medewerker in een kek pakje met strepen die je toeblaft je spullen in het bakje te doen. Schreeuw niet zo, wil je zeggen maar je houdt je in. Pick your battles zeggen de Britten; Ich kann nichts, ich bin nichts, bitte gib mir ein Uniform is de Duitse variant.
Heus, Ik snap dat je je spullen in een bakje moet doen, ik vlieg pas een jaar of veertig maar waar o genädige Frau Obersturmbahnführer zijn die bakjes dan? Onder de ronde bar blijken openingen te zijn waar de bakken in verschijnen. Oké dan. Ik heb er meer dan één nodig, waag ik te zeggen. Ze zijn gratis hoor, bitst de blonde doos me toe. Het is half negen. Ademhalen: En waar is de tweede bak? Die blijkt vanzelf te verschijnen in diezelfde opening onder de ronde bar. Ook voor mij is het half negen en daarbij doe ik dit voor het eerst. Mijn MacBook haalt blondie nijdig uit de laptoptas, ze smijt m over de balie naar me toe zodat ik m, nadat ik net op tijd voorkom dat de laptop van de balie afvliegt, in een bak kan stoppen. En dan is het tijd om de aap in pak toe te spreken. Te dresseren zo je wilt: Mevrouw! U kunt ook netjes met mijn spullen omgaan. U smijt met mijn laptop. Een seconde of wat neigt ze ernaar om mij van repliek te dienen maar ook zij kiest haar battles. Er komt een sorry uit.
Ik koop niets voor sorry. De enige reden waarom mijn laptop het nog doet is omdat ik m heb opgevangen. Met je sorry. De passagier voor me kijkt me aan, fluistert Wat een vreselijk mens, wat goed dat je er wat van zegt. Opeens heb ik het idee écht in een strafkamp te zitten. Bang om hardop te spreken? Bang om vragen te stellen? Bang om iemand terecht te wijzen? Halló Schiphol!?@umarebru wat vervelend om te lezen, zou je een feedback formulier kunnen invullen via volgende link: http://t.co/LLsnKkmvqp. 1/2
— Schiphol (@Schiphol) June 13, 2015