Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

CBS: bijstand = erfelijk en besmettelijk

flodder.jpgPim Voortuin schreef in zijn boek "De verweesde samenleving" het volgende. "Twee miljoen mensen staan in Nederland langs de kant. Mensen die fysiek en psychisch in staat zijn om geheel of ten dele te voorzien in hun eigen levensonderhoud. De samenleving heeft hen afgeschreven. Afgeschreven op een onbetrokken, maar beschaafde manier. We hebben hen opgeborgen in het tehuis van de verzorgingsstaat, levenslang welteverstaan. (...) De zinloosheid en verveling slaan toe in al die gezinnen en samenlevingsverbanden die afhankelijk zijn van de verstatelijkte charitas. Juridisch hebben we hen gepaaid door te spreken over hun recht op verzorging. Over het recht op zelfbeschikking, nota bene een mensenrecht, spreekt het politieke circuit niet meer." Het CBS presenteert vandaag een studie waaruit blijkt dat kinderen waarvan beide ouders in de bijstand zaten, significant vaker zelf ook in de bijstand terecht komen. Van deze mannen en vrouwen zitten respectievelijk 24% en 27% in de bijstand, vergelijken met 8% en 10% van de mannen en vrouwen wiens ouders beiden werkzaam waren. Zowel "erfelijke aanleg en waarden en normen die iemand in de opvoeding meekrijgt" dragen volgens het CBS bij aan deze percentages. Fortuyn schreef de bovenstaande tekst in 1995. De subjecten waarop de bovenstaande percentages slaan waren destijds ongeveer 5 jaar. Hij had gelijk, maar het levenslange vonnis wordt in veel gevallen overgedragen aan het kroost.

Reaguursels

Inloggen

Tja hoe goed ik het idee op zich vind om een bekwaamheidstest te verplichten.... de uitvoerbaarheid en haalbaarheid van een dergelijke regel zijn natuurlijk nul.
Hoe wil je voorkomen dat mensen die je geen toestemming wilt verlenen, toch niet alsnog gaan liggen rampetampen en dat de vrouw zwanger wordt en vervolgens een kind baart?
Financieel korten heeft geen zin, want daar pak je het kind alsnog weer mee...

DickieDick | 22-01-15 | 12:46

Hoe werkt het echt als je van de honger niet kunt vreten. Steeds meer mensen komen op straat te staan. LTS diploma uit 1985 en jaren in ploegen gewerkt. Ergens tussen de 1800 en 2100 was dan je netto besteedbaar inkomen (in ploegen want zonder ploegen hooguit 1600) Dan raak je na 30 jaar je baan kwijt en moet je gaan zoeken. Maar goed wat kun je dan? Je uitkering is rond de 1400 netto en dat is echt een gat met het levens patroon dat je had. Je hypotheek loopt gewoon door en de huur gaat elk jaar omhoog. Maar ja daar verdiende je wel naar dus was dat nooit het grootste probleem. Auto weg doen dan maar. Maar ja dat verkleint je kans op werk. Banen zat hoor 1800 bruto per maand. Per saldo ga je dus minder overhouden dan de WW en je steekt je kop in een strop. Stel je werkt daar 6 maanden tot een jaar en je moet er weer uit voor de volgende generatie die voor 1700 bruto komt werken. Dan krijg je dus WW over 1800.. dat is bruto 1250 euro. Netto dus iets van 900. Schiet niet op als je 1900 gewend was. Ondertussen wordt je huis onder je kont vandaan verkocht en blijf je met een restschuld zitten. Kun je een heel klein hokje huren waar je met je gezin in mag wonen. 2 slaapkamer hooguit en een huur van 500 euro. Je komt in de schuldsanering en krijgt loonbeslag. Dus wekelijks leefgeld van iets van 100 euro waar je alles van moet doen. Gelukkig heeft de voedselbank genoeg voor iedereen (NOT). Maar je heb al loonbeslag dus waarom zou je WIT gaan werken. Daar schiet je per saldo echt niks mee op. Dus... juist je gaat iets doen wat handje contantje betaald. Je gaat de handel in. Je verlengt je vingers en verdiept je zakken. En dan wordt je een keer gepakt. Te plukken valt er niet, dus ach. Moet je de cel in heb je in elk geval goed te eten en een warm bed. Tja.. zeg het maar SP stemmen dan maar.

MUT | 22-01-15 | 12:18

Een onderbouwd feitenrelaas dat zich laat lezen als een dijk van een roman: je moet het maar doen. Randbemerking: je zou de 'Burgermanifesten' van Guy Verhofstadt eens moeten lezen die zijn regeerperiode voorafgaat: Pinokkio is er klein bier bij. Daartegenover staat dat Pim Fortuyn nooit de kans heeft gehad om de daad bij het woord te voegen. Dat is, na de massa-immigratie en (vooral) de daaruit voortvloeiende gezinshereniging, de grootste ramp die het na-oorlogse Nederland getroffen heeft. Het zal nooit meer beter worden.

Aardbewoner | 22-01-15 | 10:41

Omgekeerd is helaas niet hetzelfde.

deEerlijkeLeugenaar | 22-01-15 | 08:29

Nou, nou. Verrassend hoor

hans123 | 22-01-15 | 07:43

Enige reden waarom deze tokkies geen PvdA meer stemmen is omdat ze bang zijn dat er nog meer uitvreters net als henzelf uit de staatsruif komen vreten.

funkyd | 21-01-15 | 21:42

Nee, er is nog een veel directer verband. Intelligentie is erfelijk blijkt uit wetenschappelijk onderzoek. Dus ja, dan krijg je dit ook als afgeleide. Dááág maakbare samenleving!

BitchSuperSoaker | 21-01-15 | 20:05

de gastarbeiders zijn het merendeel gebleven,de afstammelingen is een klein percentage aan het werk
automatisering uittocht industrie.
buitenlandse arbeidskrachten,die met een uitkering nog meer in te komen hebben dan in het thuisland.
er is te veel arbeidsquotum
is alleen maar op te lossen met het communistisch systeem iedereen aan het werk,een gezonde oplossing
een kruier op het station straatvegers pikkelateurs
en natuurlijk geen buitenlanders,grondwet overheid moet de werkgelegenheid bevorderen.

soledad | 21-01-15 | 19:17

@mrXL | 21-01-15 | 13:52
Ja hoor komt iemand weer aanzetten "flatscreen" verhaal. De laatste keer dat je een crt televisie (met beeldbuis dus) kon kopen was zo'n 10 jaar terug. Zelfs bij de kringloop staan tegenwoordig alleen maar flatscreens omdat die crt's voor het grote gedeelte allemaal gerecycled zijn of naar de derde wereld/oostblok zijn gemoved.

Je wil zeker dat werklozen ook gaan solliciteren met een Commodore 64 ipv een PC?

JoranVanderdood | 21-01-15 | 17:47

@toetanchamon | 21-01-15 | 13:46
De Moscovitsjes zijn op vader Max na allemaal geschrapt als advo.

JoranVanderdood | 21-01-15 | 17:40

veel steuntrekkers zijn slimmer dan onnozelen die voor het minimumloon netto 1100 euro minus reiskosten aan de lopende band staan of schoonmaken in een slachthuis.
Steuntrekkers kunnen rekenen.
Je kan voor bijstand + max huurtoeslag + max zorgtoeslag = 1040 euro per maand thuis blijven.
Werken loont niet.
Eerlijke, plichtbewuste naïveling dragen de zwaarste lasten, en niet de slimmeren of sterkste schouders.

RdeFriesch | 21-01-15 | 17:10

@Igor Putkin | 21-01-15 | 13:33
euh tokkies? zou t niet zo kunnen zijn dat deze ouders (niet westerse immigranten) inmiddels door het CBS (om feiten te verdoezelen) onder autochtonen zijn geplaatst dat we toch nog steeds met een licht tot donkerbruin probleem blijven zitten wat gezien alle kinderwagens in utrecht zich nog 5x zo erg vermenigvuldigd dan de van oudsher autochtone bevolking?

gewoon een gedachtengangetje hoor

GekkeDave | 21-01-15 | 16:13

Ben ik nou zo'n uitzondering dat ik de afgelopen 16 jaar aan heb gewerkt (nu net 3 weken inbetween itc jobs me suf aan het solliciteren)en afkomstig ben uit een een ouder bijstands gezinnetje?

Anders ervaar ik de conclusie toch als een belediging voor mijn inborst en moraal. Maar goed, hobby=werk bij mij dus vindt het altijd wel leuk op de zaak.

Mr.Red | 21-01-15 | 15:50

Wie kent deze woorden niet? "Je mag van mij best van school gaan, maar je gaat hier niet op de bank zitten. Je zoekt werk en gaat je eigen boontjes doppen!"

Statler en Waldorf | 21-01-15 | 15:41

@MarcS | 21-01-15 | 14:48

Zelfstandig ondernemer sinds 1990 en verplicht een grote sponsor van overheid.

Dutch_Holland | 21-01-15 | 15:33

Pim Fortuyn wou de WAO-uitkering en bijstand afschaffen als oplossing voor het probleem.
Deze oude leernicht had meer vreemde ideeën.
Er wordt in het rapport van het CBS niet duidelijk gemaakt om welke uitkeringen het gaat.
Iemand met een WAO-uitkering kan wel goede normen en waarden hebben en arbeidsethos. Er zijn honderden duizenden mensen die een WAO-uitkering krijgen tegen hun wil.
Het CBS gooit alle uitkeringen op één hoop, waarschijnlijk met als doel om (weer) een politieke discussie te creëren, waardoor het electoraat wil gaan eisen dat de uitkeringen (nog) harder worden aangepakt. De beleidsmakers van het CBS zijn volgens mij VVD'ers, dus dit waardeloos persbericht kan mede hierom, wat mij betreft, zo de prullenbak in.

HUMAN01D | 21-01-15 | 15:22

Ze laten nog niet eens die allochtone k*t crimineeltjes in een WEZO jasje schoffelen in hun eigen wijk.

Shadow112 | 21-01-15 | 15:21

Ik vrees toch dat we kunnen voorzien dat dit lot veel meer mensen en hun nazaten beschoren zal zijn nu de werkgelegenheid zal blijven afnemen door verdere automatisering en robottisering. Eerst zal de middenklasse nog even opgeheven worden onder het mom dat we moeten kunnen concurreren met lage lonen landen / werelddelen. Eerst naar een grauw Europees gemiddelde, dan naar een armoedig wereldgemiddelde. En het zal ook niet langzaam gaan. Let maar op.

Omgekeerd bezit 1% van de wereldbevolking straks net zoveel als de 99% anderen samen. Natuurlijk roepen VVD-ers en D666-ers om het hardst dat het de kunst is dan bij die 1% te komen. Blablablabla.....

Volgens Trouw werken 1 miljoen Chinezen voor ons. Misschien moeten we er toch eens over na gaan denken in wiens voordeel die globalisering nu precies is, en in wiens nadeel importbelemmeringen en bewaakte grenzen. En: wie zijn eigenlijk die 80 mensen die nu al samen meer vermogen hebben dan de 3,5 miljard armste mensen samen? Vragen, vragen....

BlowingBubbles | 21-01-15 | 15:19

@Henk de Vries2074 | 21-01-15 | 15:08
Lees de schrijnende reaguursels eerst eens voor je oordeelt stompzinnig figuur.

Shadow112 | 21-01-15 | 15:17

Geen uitkering == geen geld == geen eten.
Wedden dat dat tuig dan wel ineens kan werken? Werk genoeg, maar dan worden wel de handjes vies, bah

Henk de Vries2074 | 21-01-15 | 15:08

@RoBD=Skullfucker | 21-01-15 | 14:18
Ja, mensen die bij voorbaat al een kansloze toekomst tegemoet gaan omdat ze geboren worden in een tokkiemilieu . Sommige (soorten/klassen) mensen moet je nou eenmaal tegen zichzelf beschermen. Stel je eens voor, dat iedere werkloze tokkie zou gaan fokken als een konijn... op een gegeven moment loopt die geldkraan van vadertje staat ook leeg. We hebben het weliswaar over mensen, maar zulke zaken dienen gecontroleerd te blijven.

@MarcS | 21-01-15 | 14:27
Selectief lezen is ook een kunst. Ouders die hun hele leven al werken en onverhoopt op straat komen te staan kun je totaal niet vergelijken met werkschuwe tokkies met nul komma nul toekomstperspectief, gebrek aan een financiële buffer, geen arbeidsethos en verantwoordelijkheidsgevoel. Ik heb het duidelijk over de groep die beroepsmatig in de bijstand blijft hangen en niet WIL werken, deze mensen zijn door hun keuze voor kinderen alleen maar tot last. Niet alleen maar financieel ten opzichte van hardwerkende Nederlanders, maar ook op maatschappelijk niveau. Veel soeps worden mensen die in een dergelijk milieu opgroeien immers zelden.

Le Roi | 21-01-15 | 15:07

In de derde zin ontbreekt het woord 'niet'- Anders is het wel heet triest gesteld met NL

DixitQuote | 21-01-15 | 15:06

Zolang het op je werk meer klote sfeer is
dan thuis op de bank, met pinda's en RTL4
of godbetere omroep MAX,
zal je ook gek wezen wanneer je diezelfde rottige pinda's voor een ander tegen minimumloon in een zakje doet
of er een stempeltje opzet.

Berthe | 21-01-15 | 15:04

pluizigkroeshaar | 21-01-15 | 14:40
Als jij daar nou 25 jaar hebt gewerkt,en je word vervangen door een oostblokker,zou jij datzelfde werk gaan doen voor minder dan de helft van het salaris wat je 25 jaar hebt verdiend? makkelijk lullen,je zal er maar voor staan.Ik ken er zat. Je kunt niet voor dat soort salarissen werken.Dat gaat niet.Met dat busje rondrijden is alleen stemmingmakerij geweest,ik ken persoonlijk lui die jaren en jaren in het Westland hebben gewerkt,zouden morgen zo weer beginnen.Maar die kunnen niet werken voor dat flutsalaris,12 uur per dag.

anti-fatwa | 21-01-15 | 14:58

Waar gaat deze hele discussie over?
2 miljoen mensen op de een of andere manier afhankelijk van een uitkering.
80.000 vacatures merendeels specialistisch werk en voor hoger opgeleide mensen.
Ik mis dus 1.920.000 banen om dit probleem op te lossen.
Automatisering gaat voor nog meer werkloosheid zorgen.
En of je nu hoog of laag springt, je krijgt die mensen niet aan het werk, en eten en wonen zullen ze toch moeten, wil je niet in totale chaos en wetteloosheid vervallen.
Dus oplossingen graag, en geen stupide 18de eeuw oplossingen die hielpen ook niets, en we hebben geen koloniën meer waar we de paupers naartoe kunnen verbannen.

bakoenin | 21-01-15 | 14:57

Ik zou van alle reaguurders, die mensen met een of andere uitkering opvreters vinden, wel eens willen weten wat voor 'banen' ze zelf hebben. Maar ik zou vooraf dan wel willen aangeven dat ik, m.n. ambtenaren, medewerkers NGO's en aanverwante zaken zelf ook opvreters vind, die van mijn centen mooi weer lopen te spelen.

Wie durft?!?

MarcS | 21-01-15 | 14:48

Onze negerslaven moesten ook werken op plantage's voor bed, bad, eten en dak.

Shadow112 | 21-01-15 | 14:44

@pluizigkroeshaar | 21-01-15 | 14:40
Slavernij.

Shadow112 | 21-01-15 | 14:43

Tja... en dit fenomeen heeft vanaf de ' Joop den Uyl jaren', een verticale stijging gemaakt. Niet alleen is de bijstand, voedselbank, overgewicht en slapzeikstralen erfelijk, ook gebrek aan verantwoordelijkheid na de conceptie is een karakteristiek kenmerk.
.
Toen enige jaren terug bijstandstrekkers met een bus naar tuinbouwkassen werden gebracht, werd het probleem pas echt bij de naam genoemd.... maar dat was toen nog geen racisme en moderne mentale slavernij:https://www.google.nl/search?q=Bijstandstrekkers+weigeren+werk+Rotterdam&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=rau_VMeyK8SvU9-FgZAF

pluizigkroeshaar | 21-01-15 | 14:40

@Igor Putkin | 21-01-15 | 14:34
Ja, en in welke hoek moeten we dat zoeken? Straks komen er weer nieuwe maatregelen waardoor Jan en Piet moeten lijden door de laksheid van "bepaalde" Bevolkingsgroepen. Want we moeten politiek correct blijven hé.

Shadow112 | 21-01-15 | 14:38

RoBD=Skullfucker | 21-01-15 | 14:23
Nee. Het gaat hier om beroepswerklozen die generatie op generatie zonder daarvoor enige inspanning te verrichten uit de staatsruif vreten.

Igor Putkin | 21-01-15 | 14:34

@ Warhoofd | 21-01-15 | 13:39

Natuurlijk wel. Jagen is iets heel anders, dat is de wildpopulatie beheersen en tegelijkertijd voorzien in je eigen eten. Gelukkig kunnen jagers kiezen want dat kost klauwen dus een biefstukje kan er ook wel af.

Den Meester | 21-01-15 | 14:33

@Mac The Ripper | 21-01-15 | 13:36
Oh, en sinds wanneer kennen wij steun dan in NL?

MarcS | 21-01-15 | 14:33

@Lilia
Raar verhaal. Een bewindvoerder neemt alles over, ook de toeslagen. Bepaald hoeveel er maandelijks wordt afgelost en geeft dan een wekelijks "leefbedrag" van voor alleenstaanden max €64 per week. En soms daarnaast een toeslag voor het kind, maar dan moet je de rekening tonen.
Als uw vriendin stiekem toeslagen op een andere rekening ontvangt fraudeert ze. Dat komt uit, 1x per half jaar worden alle bankrekeningen die iemand heeft onderzocht. En dan heeft ze echt een probleem. Fraude, strafblad, uit de bewindvoering waardoor alle schulden weer ipeisbaar zijn, deurwaarders, huis wordt leeggehaald en alles, alles moeten terugbetalen, al duurt het 30 jaar.
Geen zorg dus,komt goed :-)

RoBD=Skullfucker | 21-01-15 | 14:32

Feynman | 21-01-15 | 14:12
Ja, en 's-avonds is het kouder dan buiten.

swassannuf | 21-01-15 | 14:29

Staat wel haaks op de participatie maatschappij van Rutte & co.

Dutch_Holland | 21-01-15 | 14:28

The_iron_boar | 21-01-15 | 14:03 samenleving is gebaseerd op werken en vooruitgang niet op werken slechts voor noodzakelijk onderhoud(primair behoeften). Nederland is daar koploper in, westen over de rest in het algemeen. Kun jij het tempo niet bijbenen dan sta je zo op straat. Het verschil zit hem erin dat ene groep werkt voor vooruitgang en denkt aan de toekomst. De andere waar de tekst over gaat simpel weg om zichzelf te onderhouden in primair levensbehoefte. Dit is in hun onderbewustzijn geprogrammeerd deze groep is ook meest vatbaar voor schapen gedrag. Zij kopen zich ziek Door reclames vandaar dat zij wel secondaire spullen hebben. Een Indische onderzoeker heeft naam gemaakt met een onderzoek over de oorzaak waarom de Poor, Poor blijven.

cees2025 | 21-01-15 | 14:27

-weggejorist-

MarcS | 21-01-15 | 14:27

In de bijstand zitten echt niet alleen maar bijstandsmoeders, allochtonen, werkweigeraars, jongeren of fraudeurs, maar helaas steeds meer desperate 50+ers met jarenlange werkervaring die door de domme dogmatische en schandelijke Haagse afbraak van onze ooit zo goede economie hun werk kwijt zijn en niet meer aan de bak komen.

Het verlies van deze ervaren mensen is een enorme schade voor de arbeidsmarkt. Omdat ze door domme leeftijdsdiscriminatie geen werk kunnen vinden en door de strenge bijstandswet die eist dat je eerst het grootste deel van spaargeld en je huis moet opeten (waarvoor je je leven lang hebt gewerkt en gespaard) voordat je de bijstandsoverlevings fooi van Euro 850 per maand krijgt, nu hun huis en alles kwijt zijn, resteert hen voor de rest van hun leven een uitzichtloze financiele positie.

Daarnaast worden ze levenslang getraumatiseerd en gefrustreerd door de opinie van (te)veel naieve en onnadenkende Nederlanders die hen als luie opvreters zien, terwijl juist deze mensen levenslang premies en belasting hebben afgedragen.

Ik zou beslist niet met ze willen ruilen..!

telelezer | 21-01-15 | 14:26

Jaren geleden werd voorspeld dat als de generatie geboren in 1946/47 met pensioen zou gaan, er heel banen voor jongeren zou ontstaan. Kwestie van demografische opbouw. Die mensen gaan dit jaar 69 en 70 worden maar ik heb die vrijgekomen banen niet gezien. U wel? Of waren de meeste babyboomers allang met vervroegd pensioen op hun 55e? En die banen allang weggeautomatiseerd?

Piet Karbiet | 21-01-15 | 14:26

@Igor Putkin
U heeft helemaal gelijk. Iemand die vijfendertig jaar gewerkt heeft en premies heeft betaald, die zich suf solliciteert hoort na de WW niets meer te ontvangen. De pauper, wat denkt hij wel niet! Begin maar een moestuin!

(Zelfde geldt uiteraard ook voor mensen die kanker hebben, schizofreen zijn, meervoudig gehandicapt, etc.
Niet werken, jouw schuld, jij alleen zorg in natura!)

RoBD=Skullfucker | 21-01-15 | 14:23

@Lilia2 | 21-01-15 | 14:17
Dan wil ik graag weten in welke gemeente ze woont. Heb een paar slechte beslissingen gemaakt in mijn jeugd dus niet *kuch hoog opgeleid kuch* Daarna heb ik mij bij een energieleverancier opgewerkt tot planner/technisch werkvoorbereider. Reorganisatie en nu in de bijstand met 30 euro in de week omdat ik te veel ervaring heb voor laag opgeleid werk, en te weinig diploma's voor hoogopgeleid werk.

Shadow112 | 21-01-15 | 14:23

Tja, de overheid beslaat inmiddels meer dan 50% van de economie, een huis dat in de jaaren 50 voor 20.000 gulden werd gebouwd wordt nu voor minimaal 7.200 euro verhuurd. En dan raar opkijken dat men niet meer rond kan komen. Gewoon werken wordt zo zwaar bestraft en niet werken relatief gezien enorm goed beloond, de darwin-award gaat gewoon naar de werkenden, en zij zullen in rap tempo uitsterven.

witwas | 21-01-15 | 14:22

@Le Roi 14.09
Gezien uw empathisch vermogen vraag ik me af of u zelf wel zou slagen voor dit diploma. Je hebt het wel over mensen!

RoBD=Skullfucker | 21-01-15 | 14:18

Igor putkin dat gebeurd nu al.
Verplicht werken of vrijwilligers werk.
Anders korting.
Echter mijn vriendin is straks in juli haar baan kwijt.
Ze vervangen haar en andere mensen die daar werken
voor mensen die langdurig werkeloos zijn.
Lost dus niks op waarschijnlijk zal ze binnen paar maanden weer kunnen werken met behoud uitkering.
Nu heeft ze nog geen uitkering.
Mijn andere vriendin heeft bewust veel schulden gemaakt en heeft nu pts.Aangeraden door het Riag.
Ga maar naar je dokter en geef aan dat je niet kan slapen.
Dan hoef je ook niet te werken.
Ze wil ook helemaal niet.
Bewindvoerder neemt het over.
Ze krijgt 60 euro per week.
Plus haar toeslagen.
En die zijn zo hoog dat ze iedereen die hard werkt uitlacht.
Dan werkt ze nog paar dagen per week zwart.
Dit soort mensen vondt ik een schande voor de maatschappij.
Die mogen ze hun uitkering afpakken van mij.

Lilia2 | 21-01-15 | 14:17

@RoBD=Skullfucker | 21-01-15 | 14:14
Ach hou toch op, dit artikel gaat over structurele bijstand, generatie op generatie. Niet over mensen die zich kapot solliciteren om ergens in dienst te mogen treden voor een hongerloon. Geluk zit niet in het eten van biefstuk.

carramba | 21-01-15 | 14:17

@Caramba 13.50
Stik in je biefstuk en verdwijn.
Iemand die zich de tering heeft gewerkt, kapot solliciteert en in de bijstand zit dusdanig vernederen tekent de mens die u bent.

RoBD=Skullfucker | 21-01-15 | 14:14

Ik heb altijd netjes gewerkt en gespaard, zodat ik na mijn ww een jaar voor mezelf kon zorgen. Dat levert nu gek genoeg een probleem op met het aanvragen van bijstand.

PrinsesStoepje | 21-01-15 | 14:13

HoerenSloep | 21-01-15 | 13:59
Bijstand komt niet voor in de natuur.
.
De natuur IS een grote bijstand:
gratis zonlicht, vruchten groeien aan de bomen, olie brandt, deinen op de golven.
pure BIJstand

bodemloos | 21-01-15 | 14:12

@Le Roi | 21-01-15 | 14:09
Het trieste is dat wanneer je dit opmerkt zoals u beschrijft zelf uitgemaakt wordt voor egoïst.

carramba | 21-01-15 | 14:12

Iedere beperking van de studiefinanciering is een verdere verankering van deze bevolkingsgroep in de generatieoverstijgende bijstand. Steeds maar hogere leningen voor studenten, of ze nu studeren of niet.

Als je dan de dronkenlappen echt wil aanpakken, stort dan studiefinanciering per behaald studiepunt. Geen voldoende = geen gratis geld. Er wordt nu beleid geformuleerd waarin de fatale denkfout zit dat 18 jarige pubers serieus nadenken over een schuld op hun dertigste. Die pubers denken niet na over die schuld noch de kinderen die ze dan zullen hebben.

Het nuttig effect zal tijdelijk zijn, maar de schulden, en daarmee samenhangende gedaalde bestedingen zijn permanent. Samen met de groeiende bevolking die het niet meer red in de gecreëerde maatschappij.

Onwetendheid is duurder dan onderwijs.

Feynman | 21-01-15 | 14:12

@kapotte_stofzuiger | 21-01-15 | 13:35
Ik roep dit ook al jaren, en van veel lui krijg ik rare gezichten als ik het vermeld. Want dan 'gun' je hen hun geluk/kind/leven niet. Vaak verrassend lui uit de werkschuwe/bijstandstrekkende hoek.
.
Mensen uit een dergelijk milieu zouden geen kinderen meer mogen hebben. Hoe breng jij immers fatsoenlijk een kind groot als je geen cent te makken hebt? Onverantwoord en egoïstisch is het, want anderen (lees: de belastingbetaler) draait er uiteindelijk weer voor op.
.
Voor de meest onnozele dingen in Nederland moet je een certificaat/diploma/papiertje hebben, maar voor iets groots als een kind hoeft dat allemaal niet. Derhalve een soort van ouderschapsbekwaamheidstest in het leven roepen waarbij er onder andere naar algemene ontwikkeling, toekomstperspectief en financiële situatie van ouders wordt gekeken. Geen test, geen kinderen. Meer dan genoeg mensen die willen adopteren (maar is stervensduur én ellenlange wachtlijsten), en je werkt actief de instandhouding van de laagste maatschappelijke klasse tegen. Win-win.

Le Roi | 21-01-15 | 14:09

@ProAsflat. Waarom zou ik dat doen? Ik heb een baan. Ik draag al meer dan voldoende bij. Dat gezeik over versleten knieën is belachelijk. Geen wonder dat je met die instelling niet aan het werk komt.

The_iron_boar | 21-01-15 | 14:08

Zolang mensen minder geld overhouden als ze werken ipv steun trekken. Zie ik de komende tijd geen verandering. De beruchte armoedeval... Werken tot 130% van de minimumloon heeft totaal geen (financiële) zin.

Kaan78 | 21-01-15 | 14:06

@ProAsfalt | 21-01-15 | 13:59
U haalde biefstuk eten aan, als dat het is waar het aan ontbreekt koop een biefstuk, be my guest. Veel mensen in de bijstand uitzonderingen daargelaten menen vooral rechten te hebben en weinig plichten. Alles wordt voor ze betaald, subsidies en toeslagen die onuitputtelijk lijken.

carramba | 21-01-15 | 14:04

Kinderen die zijn opgegroeid met het idee dat uitkering krijgen gelijk staat met werken zullen inderdaad snel in het uitkeringscircuit belanden en daar blijven.
-
De uitkeringen zijn zeer hoog en men hoeft er niets voor terug te doen.
Waarom zou zo iemand gaan werken en iedere dag vroeg opstaan om nauwelijks meer geld te krijgen?
-
Daarom was het "stemmen kopen via nivelleren" van de PvdA, net zoals hun islamitische stemvee import, zo vreselijk schadelijk voor NL.
Maar de praktijk laat al jaren zien dat de PvdA daar absoluut niet mee zit, als het de partij maar goed gaat. De Nederlandse bevolking betaalt wel.

Moi2 | 21-01-15 | 14:03

@The_iron_boar | 21-01-15 | 13:53
Als u daar dan eens mee begint om dat kutwerk te vervullen tegen het minimumloon en (weet niet wat uw leeftijd is maar doet in dit voorbeeld ook niet ter zake) waardoor u tegen uw 40ste versleten knieën en rug hebt dan kunnen we wel verder praten.

ProAsfalt | 21-01-15 | 14:03

@Captain Pervert. Het is daar nog veel erger. Wat er letterlijk met families gebeurd is in die regio is dat er sinds het 'ambacht' turfsteken verdween niet meer gewerkt is. Dat klinkt belachelijk, maar het is ECHT zo. Mensen willen ook niet werken, want ze vinden dat het geld dat ze dan verdienen naar de door hen vervloekte Randstad gaat. Ze vinden dat zij recht hebben op geld en nooit hoeven te werken, simpelweg omdat er gas onder de grond zit, alsof ze dat er zelf met noeste arbeid ingepompt hebben. Dat is ook wat je ziet tijdens al die protesten, van die mongolen die miljarden eisen, terwijl ze niet eens het verschil tussen een miljoen of een miljard kunnen bevatten, of het maar kunnen opschrijven. Mensen daar hebben gewoon vastgesteld dat ze zo leven als ze leven en dat dat de norm is. Mensen die hun hoofd boven het maaiveld uitsteken worden daar niet geduld. Kinderen gaan slechts naar school omdat het moet, maar niet om wat te leren. Als er al eentje is die het VMBO afmaakt is dat al veel. Het liefst blijven de mensen nog generaties lang dom en afhankelijk van hulp.

The_iron_boar | 21-01-15 | 14:03

Kinderen van bijstandsgenieters leren in de praktijk dat dit de makkelijkste manier is om geld binnen te harken. Meer en makkelijker dan met werken. Kinderen van arbeiders geloven dat niet.

lulleficatie | 21-01-15 | 14:00

ProAsfalt | 21-01-15 | 13:43
Bijstand hoort sowieso geen pretje te zijn. Wat mij betreft bestaat bijstand alleen maar uit bijdragen in natura in de vorm van onderdak, voeding, gezondheidszorg en onderwijs.

Igor Putkin | 21-01-15 | 13:59

Het is toch echt nurture. Bijstand komt niet voor in de natuur. Waar je mee omgaat/elke dag als voorbeeld ziet, raak je mee besmet. Kei simpel, jonguh!

HoerenSloep | 21-01-15 | 13:59

@carramba | 21-01-15 | 13:50
Wie heeft het nu over het recht van een biefstuk voor diegene die in de bijstand zit?
U stelt dat bijstandsgerechtigden zich zomaar een biefstuk kunnen permitteren terwijl de praktijk is dat je nauwelijks de vaste lasten kunt opbrengen mede door het onroerend goed kartel.

ProAsfalt | 21-01-15 | 13:59

De oude heer Gamlakuk zei het 60 jaar terug al tegen mij: "De vijg valt niet ver van het peerd.....

gamlakuk | 21-01-15 | 13:58

Het mooie aan dit soort dingen is dat alle verhalen kloppen, echt allemaal. Die van het gros dat het gewoon zelf niet wil(genoeg gekend!), maar ook die van die uitzonderingen die wel willen maar geen fatsoenlijke kansen krijgen.

Ik heb zelf jarenlang in de bijstand gezeten. Op den duur ben ik in een arbeidstraject beland met uitzicht op werk. # jaar heb ik daar netjes alles gedaan wat ik kon om mijzelf te bewijzen. Maar werk? ho maar.. Op den duur hield het op in de bijstand en ben ik arbeidsongeschikt verklaard. Toch maar weer contact opgenomen met het uwv dat ik wou werken. Na veel gezeur eindelijk een jobcoach gekregen. Opleiding wouden ze niet bij helpen, zelfs niet met een lening via mijn uitkering. Wel hele dagen trainen hoe je profielschetsen maakt en sollicitatiebrieven schrijft. Ik kan schrijven en heb vmbo gehad dank u.. De beste man gevraagd om eens met een goede vacature te komen zodat ik er iets mee kan. !e vacature:"Ik zag iets wat perfect bij jou past! Maar dat was vorige week... De baan is nu al weg".. Ik erg kwaad, gevraagd om wat pro actiever te reageren. 2 vacatures later nam mijn jobcoach ontslag...

Ik poog nu als zelfstandig ondernemer mijn salaris te verdienen. Via een dropshipping webshop aangezien ik niet kapitaalkrachtig ben ivm mijn inkomen. Ik heb er wel vertrouwen in dat ik er kom, maar totaal geen vertrouwen meer in de overheid op gebied van reintegratie. Hospitalisatie houden zij meer van.

GhostwriterAvitas | 21-01-15 | 13:57

@Bad Karma | 21-01-15 | 13:54
Ben je verontwaardigd.

carramba | 21-01-15 | 13:57

@Anti-fatwa
Ik ben zelf westlander en ervaar dit ook. Ik ben zelf mn baan kwijtgeraakt door onvoorziene omstandigheden (vertegenwoordiger, gebeurt nou eenmaal af en toe) maar goed, ik probeer nu al 8 maanden aan werk te komen maar het lukt gewoon niet. Gelukkig kan ik nog part-time aan de slag wat mijn wwtje aanvult en er voor zorgt dat ik bij de mensen ben en sociaal aanspraak hebt. Dit werk is zwaar onder mn niveau maar het is gewoon niet anders. Drie jaar geleden stuurde ik 1 sollicitatie en mocht letterlijk gelijk op gesprek komen, nu is dat wel anders.

paddostoel | 21-01-15 | 13:56

Zowel "erfelijke aanleg en waarden en normen die iemand in de opvoeding meekrijgt" dragen volgens het CBS bij aan deze percentages. Wat een onzin, erfelijke aanleg voor het leven van de bijstand, het tweede gedeelte klopt wel ,vrees ik...

drastic | 21-01-15 | 13:55

ProAsfalt | 21-01-15 | 13:43
Juist, en gezien het aantal vacatures en werkelijk beschikbare banen kan men hoog of laag springen maar dat aantal van bijstandsgerechtigden zal echt niet dalen.
Wel voelt het enorm goed als je lekker kan afgeven op al die mensen die in die bijstandshit zitten, want dat zijn allemaal luie losers, en wij die niet in die ellende zitten zijn geweldig.

bakoenin | 21-01-15 | 13:55

Laat ze lekker thuis zitten en geef ze genoeg geld om te overleven. Ze liften dan mee op ons werk. Maar nou en, boeieh. Het is niet of ze iets bij zouden kunnen dragen aan de welvaart en er is door mechanisering en automatisering welvaart genoeg voor iedereen in dit land. Alleen: wil je luxe, dan werken.

sk!llz | 21-01-15 | 13:55

-weggejorist-

Bouwvakkersdécolleté | 21-01-15 | 13:54

-weggejorist-

Bad Karma | 21-01-15 | 13:54

In mijn straat zie ik exact hetzelfde. Ik ben vrijwel de enige die hier een koophuis bezit en elke dag aan het werk gaat. Aan de overzijde van de weg is het allemaal sociale woningbouw. Mensen die volgens allang niet meer in beeld zijn van de sociale dienst, omdat de uitkering ongezien wordt overgemaakt. Hulpverleners lopen er de deur plat en er is zelfs een woning ingericht waar sociale raadslieden spreekuur houden. Als er een koelkast kapot is en er geen geld is (structureel dus), worden mensen daar geholpen met de aanvraag voor een nieuwe. Meisjes die ik nog het beste wenste toen ze hier als 3-jarige krullenbol voor de deur op straat speelden, zijn inmiddels een jaar of 16 en zwanger, als ze niet al een kind hebben. Meestal is de (gezien de kleur van het kroost) gekleurde vader in geen velden of wegen te bekennen. Die meiden gaan dus ook niets bijdragen aan de maatschappij. Verkeer hier in de straat bestaat voornamelijk uit politie, hulpverleners en busjes van de woningbouwvereniging... Mensen zeiken altijd wel dat er niet voldoende banen zijn, maar we maken als maatschappij gewoon verkeerde keuzes. Heel veel werk wordt gewoon niet of steeds minder gedaan (zorg, onderhoud, schoonmaak), omdat er geen geld voor is. Dat terwijl we wel steeds meer geld pompen in asocialen die nooit iets zullen bijdragen. Als we nou gewoon zorgen dat vacatures voor kutwerk worden opgevuld door chronisch werklozen desnoods met een zweep aan het werk te zetten, levert hun bijdrage weer nieuwe banen op en komen we in een opwaartse spiraal terecht, in plaats van de neerwaartse waarin de kudde lammen steeds grote wordt en steeds meer geld gaat kosten.

The_iron_boar | 21-01-15 | 13:53

Igor Putkin | 21-01-15

Nederland moet eerst het een en ander aan verdragen opzeggen voordat ze jouw licht fascistoide plannetjes kunnen uitvoeren. Zullen ze alleen niet doen omdat je dan als land in een dubieus gezelschap verkeren.

Topperke | 21-01-15 | 13:52

Hahahaha ja natuurlijk, jong geleerd, oud gedaan! Waarom zou je je in godsnaam inspannen op school, voor opleidingen, of later voor je werk, als je gratis geld kunt krijgen en dan via nog wat zwart werken meer binnenhaalt dan een "normaal iemand".

Die gasten in DH zijn echt helemaal van de pot gerukt en hebben de toekomstvisie van een eendagsvlieg...

Ken ze ook. Een oude crt televisie hoeven ze niet, want ze willen liever een flatscreen. Hebben een autootje, krijgen van alles toegestopt door anderen want "zielig", en werken ho maar. Doen er zelfs nog wat vrijwilligerswerk bij, goud leven...

En m'n vriendin iedere dag maar in die kutfile staan om te "mogen" werken.

Ziek, ziek, ziek land is het geworden de laatste 30 jaar.

mrXL | 21-01-15 | 13:52

Als je als kind moet opgroeien in een gezin waarvan beide ouders gedurende je hele jeugd niet uit de bijstand komen, kun je er donder op zeggen dat dat gezin een hoop problemen heeft. Zij het sociaal, zij het verslavingsproblemen of psychische problemen. En natuurlijk: al die reaguurdertjes die opgegroeid zijn met een eigen kamer en ouders die keurig hielpen bij het huiswerk vinden daar van alles van en dat is even makkelijk gebabbel als totaal irrelevant...

m@rkus | 21-01-15 | 13:51

@ProAsfalt | 21-01-15 | 13:46
Je kunt je ook afvragen of je 'recht' hebt op het eten van biefstuk als je in de bijstand zit. No offence, ken uw achtergrond niet.

carramba | 21-01-15 | 13:50

Ach onze regering heeft ervoor gezorgd dat hele volksstammen hardwerkende mensen nu veroordeeld is tot de bijstand.
En de laatste paar werkenden in dit land die "scheef" wonen vragen zich ook hardop af of werken nog loont.
Ik ken zat hardwerkende mensen die de laatste paar jaar helemaal naar de klote worden geholpen.
De echte armoedzaaier is hij die voor minimumloon werkt in dit land.En alle toeslagen en subsidies misloopt.
Zat mensen zijn ontslagen in het Westland bijvoorbeeld om te worden vervangen voor goedkope oostblokkers.En dat waren echt geen luie mensen,het is hard werken daar.Maar die zitten nu massaal in de bijstand.Die kunnen voor dat salaris simpelweg niet werken.En die willen graag werken.

anti-fatwa | 21-01-15 | 13:50

Pim Fortuyn
We missen hem nog steeds. Wat leken/lijken die andere politici toch dom vergeleken met hem.

metdedag | 21-01-15 | 13:50

Mensen die kunnen voorzien in hun eigen levensonderhoud worden afgeschreven? Lees het stukje nog eens alstublieft.

Mesmer | 21-01-15 | 13:50

@XaleX_2 13:46: Beetje de vraag of we het over oorzaak of gevolg hebben. Worden kinderen van bijstandstrekkers geconditioneerd om ook voor de bijstand te gaan omdat ze dat van hun ouders hebben meegekregen, of hebben we het over gezinnen die in het algemeen kansarmer zijn (kinderen die van huis uit weinig educatie en stimulansen mee krijgen, met taalachterstand etc.) waardoor zowel de ouders als de kinderen gewoon minder kans op een baan hebben?

Muxje | 21-01-15 | 13:50

Ja, die 'rechten' hè, onze samenleving gaat aan misplaatste linkse entitlement ten onder. Je kunt niet de uitkeringen en het minimumloon (en daarmee de levensstandaard) aan de onderkant van de samenleving maar blijven verbeteren zonder dat dat een hoop, al dan niet vrijwillige, afvallers oplevert. Er zijn zeker oplossingen denkbaar, maar met de VVD als meest rechtse partij zijn die politiek volkomen onhaalbaar. Ik ga dus niet eens de moeite nemen ze te beschrijven. Niets doen betekent gewoon maar doorgaan de staatsschuld te verhogen tot die net zo onhoudbaar is als in Griekenland of totdat de vergrijsde populatie aflossing eist omdat zij de pensioenuitkeringen nodig heeft om van te leven, zoals in Japan.

witwas | 21-01-15 | 13:49

@sinar2 | 21-01-15 | 13:46
Werkgever nemen nergens genoegen meer mee dus daarvoor hoef je geen bijstandsgerechtigde te zijn.
Nope, zij nemen liever goedkope Polen(Zwaar, vies, slecht betaald werk) of Indiërs (ICT/techniek) aan.

ProAsfalt | 21-01-15 | 13:49

Vind maar eens een werkgever die dit soort bankhangers op sleeptouw wil nemen. Die nemen liever iemand die van kinds af aan heeft geleerd dat je moet werken voor je geld.

sinar2 | 21-01-15 | 13:46

Werkt het niet overal zo? Raar om dan speciaal voor de bijstand een topic te typen. De van der valkjes hebben allemaal een restaurant. De moskowitzjes zijn allemaal advocaat en de molletje vind je op tv. Lekker interessant allemaal.

toetanchamon | 21-01-15 | 13:46

@Warhoofd | 21-01-15 | 13:39
Ik weet niet in welke wereld u leeft maar de kans dat een bijstandsgerechtigde biefstuk zich kan veroorloven is kleiner dan de kans dat je omkomt in het verkeer.

ProAsfalt | 21-01-15 | 13:46

Erfelijke aanleg lijkt me nogal bullshit. Het is vooral de conditionering van de omgeving waar je in opgroeit inclusief de financiën (of gebrek aan) die de ouders beschikbaar hebben om hun kinderen kansen te geven.

XaleX_2 | 21-01-15 | 13:46

Ik ken iemand die in de geestelijke gezondheidszorg in Oost-Groningen werkt. Citaat: "je hebt daar derdegeneratie WAO-ers. Mensen wiens grootouders bijna nooit gewerkt hebben en hun ouders nooit."

Captain Pervert | 21-01-15 | 13:44

Man, man, man.
Bijstandsgerechtigden discrimineren en vernederen is weer begonnen.
Nou, ik, ProAsfalt zit in de bijstand en is door de zeer strenge wetgeving geen pretje. Te werkstelling om 'ervaring' op te doen terwijl het bij voorbaat al kansloos is bij de reguliere werkgevers want geen Relevante Werkervaring.

Dat het besmettelijk is, is logisch want er is geen werk. Om onderdak en eten te kunnen betalen (in de stad) is bijstand aanvragen een moetje, geen keuze.
Op het platteland zou je je eigen voedsel nog kunnen verbouwen ervan uitgaande dat je genoeg grond hebt.
Dus zullen steeds meer mensen de bijstand in glijden hetgeen kennelijk als besmettelijk wordt gezien.

En dan inzake de erfelijkheid. Tja, die is sinds gisteravond in ieder geval nog meer aangewoekerd, doordat de partijen, uitgezonderd de PVV, heeft ingestemd met het 'sociale' leenstelsel. De overheid maakt hiermee kenbaar dat zij er géén vertrouwen in heeft dat de student meer gaat verdienen dan gemiddeld waardoor een studie niet lonend is.

Een ieder die tegen bijstand is en meent dat bijstandsgerechtigden moeten worden vernederd, etcetera, hoop ik van Ganze Harte dat zijzelf erin belanden. Eens kijken of zij dan nog zo enthousiast zijn en dat geldt ook voor politici en ambtenaren die dit soort regels menen te moeten verzinnen.

ProAsfalt | 21-01-15 | 13:43

Doe eens een onderzoek naar beroepen van ouders vs beroepen van hun kroost. Krijg je denk ik een soortgelijke uitkomst. Niet dat ik bijstand met werken wil vergelijken, maar denk wel dat de sociale achtergrond er meer mee te maken heeft.

IJzer Oxide | 21-01-15 | 13:43

En hoeveel van deze bijstandtrekkers werken zwart?

Dutch_Holland | 21-01-15 | 13:42

Zolang de olie vloeit, de robots in aantal toenemen, de techniek voortschrijdt zullen steeds meer mensen zonder baan komen te zitten.
Nou hóeft werken niet per sé de grote levensinvulling te zijn. Lekker allemaal kunst maken tot het de neus uitkomt?

bodemloos | 21-01-15 | 13:42

Om te beginnen veel meer patsercontrole. Dat ik dat in NL nog mocht beleven...

levend fossiel | 21-01-15 | 13:41

Dus er is nog hoop voor de PvdA

Dutch_Holland | 21-01-15 | 13:40

Pimmetje, hoe had het kunnen zijn *zucht*. Overigens zou ie gierend van het lachen op de grond liggen als hij zou lezen van het CBS Nb. dat bijstand erfelijk is. Wat een flauwekul. Beetje genuanceerder rapporteren aub

Pinel | 21-01-15 | 13:40

@omineuze omnipotent | 21-01-15 | 13:36
Darwin aan het werk, dat is precies het probleem dat gebeurt dus niet meer.
-
Allemaal rechtse neoliberale opvattingen, aldus de PvdA.

carramba | 21-01-15 | 13:39

Fortuyn altijd +1.

Rest In Privacy | 21-01-15 | 13:39

Jammer van de Pica ik heb er 1 van ma Tokkie met een papagaai op haar hoofd.

Machoclown | 21-01-15 | 13:39

Prikkels is het toverwoord. Als je een jager een biefstuk met friet voorzet zal hij waarschijnlijk ook niet gaan jagen, toch?

Warhoofd | 21-01-15 | 13:39

Dus net zoals baantjes vergeven worden via het "old boys network" zo heb je ook een bijstandsnetwerk.

Dutch_Holland | 21-01-15 | 13:38

Eén van de lijfelijke voorbeelden van decennia lang wegkijkend linksgutmensch wensdenken, belast met de chronische aandoening die "maakbare samenleving" heet.

En Pim Fortuyn ? Eigenlijk mis ik zijn inbreng elke dag nog steeds een beetje...

Grijskijkert | 21-01-15 | 13:38

En kinderen van ambtenaren worden vaak ambtenaar.
En dat is nog veel erger want dat zijn uitkeringstrekkers met een hogere uitkering en meer rechten.

jemagookniksmeer | 21-01-15 | 13:38

Bijstand is net als wajong voor de jongeren.
Wil je niet werken neem ma genoegen met 900 en lets tokkie

Abu Bakr al-Salami | 21-01-15 | 13:37

Darwin at work.
Het nature vs nurture verhaal wordt er vooral bij getrokken omdat vele mensen hun boterham verdienen door te doen of nurture veel verschil geeft.

omineuze omnipotent | 21-01-15 | 13:36

In mijn durpje zijn complete familiestammen die nog helemaal nooit een arbeidsbetrekking hebben gehad. Waarvan mijn opa zich herinnerde en vertelde dat zelfs hun voorouders al steuntrekkers waren.
Kansloos.

Mac The Ripper | 21-01-15 | 13:36

Alternatief: een kindvergunning, "voortplantingsdiploma", of opvoedingsbewijs. Immers, voor elke handeling heb je in Nederland ondertussen een vergunning, diploma of bewijs nodig, behalve voor het krijgen en opvoeden van kinderen.

"Denk aan de kinderen", toch?

kapotte_stofzuiger | 21-01-15 | 13:35

-weggejorist-

kapotte_stofzuiger | 21-01-15 | 13:33

En water is nat. Dit is sociale wetenschap op VMBO niveau.
Oftewel maatschappijleer.
In plaats hiervan zou er een plan moeten worden ontworpen dat dit soort beroepswerkloze tokkies tewerkstelt op straffe van opsluiting of korting op de uitkering.
Weten jullie trouwens welke partij de uitkeringen ongemoeid wil laten in haar partijprogramma?

Igor Putkin | 21-01-15 | 13:33

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland