Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Gewone moslims van Nieuwsuur toch niet zo gewoon

mariellealtweebeki.png Gisterenavond maakte Nieuwsuurs golden boy Jank Eikelboom een gewone reportage, gewoon in Nederland, over "gewone moslims". De aanhalingstekens zijn van ons, want zo "gewoon" bleken die "gewone moslims" uit de inlandse safaritocht van Eikelboom niet te zijn. NPO Nieuwsuur ging namelijk op de koffie thee bij moskeeën van de Moslimbroederschap, bij salafistische bekeerlingen en op een congres van Hizb-ut-Tahrir, dat met de sharia in de hand van Holland (en de rest van de wereld, als het even kan) een kalifaat achter de dijken wil maken. Aboe Eikelboom Al-Safari "vergat" al die dubieuze connecties & intenties in zijn "gewone reportage" over "gewone moslims" te vermelden. Wij lezen, bij Carel Brendel: "[Het was] vooral een rondgang langs de politieke islam. Nieuwsuur peilde namelijk ook de stemming onder ‘gewone moslims’ via een bezoek aan een congres van Hizb ut-Tahrir. Dat is een ‘conservatieve beweging’ volgens de NOS. Het is maar wat je ‘conservatief’ noemt. De Kennisbank van de AIVD denkt er in elk geval anders over: 'De internationale politiek-islamitische beweging Hizb ut-Tahrir (letterlijk: partij van de bevrijding) stelt dat de Koran en de islam een blauwdruk bieden voor een (alternatieve) vorm van staatsinrichting, die in essentie haaks staat op, en onverenigbaar is met, de democratie.' Wie een dergelijke extremistische club ‘conservatief’ noemt, doet niet aan journalistiek maar aan versluiering", aldus Brendel in een GOED ONDERBOUWDE FACT CHECK van Nieuwsuurs Publieksmisleidende Onzin, tevens broddelwerkje numero 3 op rij van Eikelboom (hier 1 en 2). En met die aanvullende kennis moeten we dan - wederom - constateren, dat zelfs een "gewone moslim" dus precies is wat velen vrezen: een dogmatisch religieuze fundamentalist. Bedankt voor deze eye-opener, Eikelboom. Volgende keer wel ff zélf de juiste context aanbrengen in je repo's svp. Instant Update: Jank Eikelboom doet of zijn neus bloedt, houdt zich van de domme en speelt dat hij het niet snapt: UPDATE 20u25: Bovenstaande tweet embeds zijn foetsie, want Jank Eikelboom heeft de loopgraven van twitter verlaten en wordt momenteel behandeld voor PTSS (Post Twitteriaanse Stommiteiten Stress). Schuld van GeenStijl Hans Beerekamp (NRC).

Reaguursels

Inloggen

Blijft tenenkrommend die logica van moslims.
'Nederlanders zijn intolerant want ze snappen onze hoofddoeken niet'. Goh, vervelend joh. Wat zij echter vinden van homo's, lesbisch, vrouwen, christenen, joden en eigenlijk alles wat niet islamitisch is (wel zo makkelijk) doet er voor de rest niet toe..

salsaparilla | 04-12-14 | 07:05

Toch wel interessant om te constateren hoeveel moslim-deskundigen dit land rijk is, gelezen hebbend de commentaren alhier. Fantastisch, wat een ontwikkeld land is 0031...

Reykjavik | 04-12-14 | 00:17

@Benedict Broere | 03-12-14 | 12:27
Het bewijs dat meer en meer universitair afgestudeerden rechts worden en de feiten benoemen zoals ze zijn. Hulde! Idem.

Bernard Couperus | 03-12-14 | 21:58

wlodek | 03-12-14 | 12:34
Ik beschrijf toch vooral de islamitische ‘cultuur’. Neem bijvoorbeeld wetenschap. In de sovjetunie werd wel degelijk aan wetenschap gedaan. Hoe kon het anders aan ruimtevaart doen en ook dat enorme rakettenarsenaal ontwikkelen? Maar met de islam aan de macht is het gedaan met de wetenschap. Dus als de islam maar lang genoeg z’n destructieve werk kan doen, dan keert de kennis van de mens terug naar de tijd van de platte aarde en hemel en hel en aderlaten en zo meer. En vergeet dan maar je pc en je tablet enzovoort. Islam roeit dat uit, de kennis daarover.

Benedict Broere | 03-12-14 | 21:51

Simon_GS | 03-12-14 | 11:46
Heftig! Met name de zinssnede dat de passieve aanhangers hetzelfde (!) doel nastreven door het bouwen van moskeeën, islamitische centra's etc. is redelijk veelzeggend.
-
Mijn stelling is dat (Noord)-Afrikanen en Arabieren niet overeenstemmen met de Westerse samenleving, hou je wendt of keert. Hopelijk dat de derde en vierde generaties off-spin (zoals een Theo van Deuren) de scherpe kantjes afgeworpen hebben en wel volledig deel kunnen uitmaken van de Westerse visie: democratie, scheiding kerk/staat, vrouwenrechten, vrijheid van meningsuiting, etc. Ik ben hier sceptisch over.

Bernard Couperus | 03-12-14 | 21:43

Hé Jan, wat voelt het heerlijk hè, om met iedereen gewoon vriendjes te zijn zonder oprecht interesse te hebben in mans motieven en moraal. Het is een houding waar je perfect langs alle 'lastige' onderwerpen kan laveren zonder de scherpe kantjes te ervaren.
-
De 'gewone' moslim - zover hij/zij al bestaat - gaat wat mij betreft niet, of nauwelijks, naar een moskee, drinkt alcohol, rookt of heeft gerookt en doet niet moeilijk om een paar kwetsende grappen hier-en-daar.

Bernard Couperus | 03-12-14 | 21:25

I slam islam.

Steedsmaarweermeneer | 03-12-14 | 19:34

ArthurAlkmaar | 03-12-14 | 17:24
====
Lucht het op, stumper?

malang | 03-12-14 | 18:58

Jan Eikelboom is een slappe jankerd.

Lauwe Koffie | 03-12-14 | 17:48

Ja, Nederlanders hebben een teringhekel gekregen aan de Islam, en dat hebben die smerige reli-gekken volledig aan zichzelf te danken.
Heel toevallig ben ik ook een Nederlander en werk ik in met behoorlijk wat moslim-collega's waarmee ik eigenlijk nooit problemen heb.

Zelf ben ik toevallig een ongelovige hond die niet alleen een teringhekel heb aan de Islam, maar aan ALLE religies.
Ik heb er toevallig nog niet eens problemen mee als iemand iets wil geloven, maar waar 't hier om gaat is dat iedereen zijn/haar stomme geloof uitsluitend voor ZICHZELF houdt zonder het aan anderen op te dringen en zonder te proberen om zichzelf in groepen te verenigen. Waar is dat voor nodig?
WAAROM moeten anderen zonodig zien wat jij gelooft ???
WAAROM moeten anderen zonodig hetzelfde geloof aanhangen als jij ???
WAAROM moeten moslims, joden, christenen of wat-voor-geloofsaanhangers dan ook zichzelf verenigen in kerken, tempels en moskeeën ???
WAAROM moeten joden zonodig met keppeltjes op lopen, christenen met kruizen zwaaien, islamieten in achterlijke gewaden rondlopen en met hoofddoekjes rondlopen ???

Dat er in de Wet staat geschreven dat er niet gediscrimineerd mag worden op religie daar heb ik, en hoogstwaarschijnlijk de meeste Nederlanders, geen enkel probleem mee.
Waarmee ik wel problemen heb is dat AL die achterlijke religies (dus niet enkel de Islam) misbruikt worden om slechts 1 enkele reden: MACHT.
Met velen sta je sterk in de samenleving, en een religie kun je uitstekend ge(lees MIS)bruiken om anderen te bekeren, overtuigen, zieltjes voor je walgelijke reli-organisatie te winnen, jezelf en je vriendjes financieel te verrijken vover de ruggen van anderen heen, en zodra je maar genoeg ''geloofsgenoten' hebt gevonden de rest van de wereld te onderwerpen en de absolute macht te grijpen.

DAT,EN NIETS ANDERS de de werkelijke reden dat wereldwijd ALLE religieus-getinte politieke partijen, verenigingen, kerken, synagogen, moskeeën en tempels gesloten en verboden zouden moeten worden en al die idioten met religieuze gewaden, vlaggen, gewaden, hoofddoekjes en overige propagandamaterialen STRAFBAAR zouden moeten worden gesteld en berecht moeten worden.

Naar mijn stellige mening zou in principe ELKE moslim, katholiek, christen, jood, hindoe en boeddhist de vriend kunnen worden van verreweg de meeste Nederlanders, zolang ze hun persoonlijke religieuze overtuiging maar -zoals 't hoort- voor ZICHZELF houden, zonder anderen ermee te confronteren en/of lastig te vallen.
DAT zou de boodschap van de Nederlandse politiek en de media moeten zijn, in plaats van telkens weer bepaalde groepen mensen als 'slachtoffer' te presenteren...
En als dit niet HEEL snel gebeurt, zullen we moeten uitkijken naar OORLOG op korte termijn.

ArthurAlkmaar | 03-12-14 | 17:24

ach het is onzin om te roepen dat er geen moslims zijn die net als de meeste nederlanders in de massa opgaan. want die zijn er weldegelijk. probleem is dat een NPO bijvoorbeeld in dat soort mensen niet geintereseert is. De hoofdrol is juist vaak weggelegd voor die andere . Het heers en verdeel van regering en NPO. kijk een gewone islam is er niet zolang middeleeuwse regels uit vroegere tijden niet aangepast worden,en het zeer extreem blijft. islam is dan ook geen vrede maar wreed. Zelfs voor moslims zelf. De regels uit dat sprookjesboek zijn verre van deze tijd. Vooral de vrouwelijke moslims hebben dasr hinder van door onderdrukking,mishandeling en stupid regels die nu vaak nog steeds gehandhaafd worden. Toch zijn er ook best wel aardige moslims. Ik woon zelf in een wijk met vele allochtonen en heb weinig last van ze ,moet ik zeggen. Het is merendeel de pislam die hier niet thuishoort omdat aanpassing in dat sprookjesboek onbespreekbaar is helaas.En er vaak als er problemen zijn dit maar 1 groep allochtonen is die vaak in de hoofdrol bij opsporing verzocht zijn. De turkse allochtonen jongeren geven hier weinig tot nooit overlast. De criminele marokaanse jongeren wel. Het is niet anders.Daarvoor er zit toch wel verschil in de ene of de andere moslim. Zeker weten. Gelukkig heb ik overwegend aardige buren.En zelfs de moslim vrouwen met een hoofdoek zeggen me toch vaak ook netjes gedag. Het is meer de religie die dingen verpest. Maar dat is vaak bij elke religie.Als je de gewone moslim wil zien moet je in elk geval niet bij de NPO zijn.

tweetybird | 03-12-14 | 17:03

Zolang ze een minderheid vormen moet iedereen de grondwet respecteren. Zodra ze de meerderheid hebben, ik schat nog een jaar of 15, is de grondwet uiteraard het eerste wat wordt afgeschaft.

lulleficatie | 03-12-14 | 16:00

Er zaten echt wel een paar normale moslims in. Die jongen die als arts werkt bijvoorbeeld. Een jongen die overigens wel over the top werd toen hij de holocaust erbij haalde, maar dat wist hij zelf ook.
Maar ik hoorde ook een Marokkaanse Imam in zijn preek verkondigen dat Palestijnen in een concentratiekamp leefden (of woorden van gelijke strekking), een uitspraak die alleen maar leidt tot meer antisemitsme en haat onder moslims en dat doel ook heeft. En ik hoorde onder meer een wat donkerder getinte voorganger verkondigen dat hij het maar niets vond dat hij als mosim in NL homofilie moest accepteren.

Ja Jank Eikelboom, toen bleef het pijnlijk stil van jouw kant.

LJBrinkhorst | 03-12-14 | 15:47

-weggejorist-

Leo Sar | 03-12-14 | 15:47

-weggejorist-

Leo Sar | 03-12-14 | 15:37

Jan Eikelboom is een eikel.

holly billy | 03-12-14 | 14:58

-weggejorist-

Zeg maar Jansma | 03-12-14 | 14:42

ox | 03-12-14 | 14:27

Met veel plezier naar die clip gekeken!

Adversary | 03-12-14 | 14:38

Snackbar van Allah | 03-12-14 | 14:05
===
Ik doelde op de dynamiek van culturele/etnische conflicten, niet specifiek op 1 van de partijen in zo'n conflict.

malang | 03-12-14 | 14:24

@Capt. Iglo | 03-12-14 | 12:15
Omdat je niet vooraf de melk kunt optrekken. Achteraf wel, en dat doen ze dan ook met veel elan.

MarcS | 03-12-14 | 14:22

@Latrinalia | 03-12-14 | 12:02 Die willen natuurlijk niet in beeld!

MarcS | 03-12-14 | 14:20

Een gematigd Moslim is vergelijkbaar met een SGP-er. De meeste mensen vinden de SGP extreem.
.
Wat zegt dat?

Parel van het Zuiden | 03-12-14 | 14:14

Waar de razernij regeert, is de ratio ver te zoeken.
malang | 03-12-14 | 13:44

U omschrijft hier heel prima de Islam. Volk met kleine tenen die een moordlustige zandbakpedofiel aanbidden.

Die lui hebben hier inmiddels niets meer te zoeken, alle pogingen van de staatstelevisie ten spijt.

Snackbar van Allah | 03-12-14 | 14:05

'Wie eenmaal de dynamiek van culturele/etnische enz conflicten doorziet, snapt dat er op een gegeven moment geen pauze meer in te lassen valt valt; de natuur neemt het over'.
Magdatkandat | 03-12-14 | 13:04
=====
U spreekt hier een zeer wijs woord. Waar de razernij regeert, is de ratio ver te zoeken.

malang | 03-12-14 | 13:44

De mensen die het Nazisme aanhingen waren in beginsel ook "gewone" mensen

Speertjespunt | 03-12-14 | 13:41

Op het schavot met die Eikelboom.

deEerlijkeLeugenaar | 03-12-14 | 13:36

Voor mij is de "gewone" moslim een die steelt, liegt en bedriegt. We zijn het zo gewend dat het zelfs "gewoon" geworden is ;-)

GebuktIsGenomen | 03-12-14 | 13:33

De intenties van de Islam zijn net zo totalitair als het communisme en fascisme waren. Maar bij 'links' zijn ze altijd de laatsten die dat in de gaten hebben

Islamofiel | 03-12-14 | 13:27

AbleArcher13 | 03-12-14 | 12:14
Scherp mijnheer, zeer scherp.

Igor Putkin | 03-12-14 | 13:23

Theo van Deursen | 03-12-14 | 13:10

Peace to you brother

Magdatkandat | 03-12-14 | 13:19

Er zijn "radicale" moslims, die snijen je kop eraf en dan heb je nog "gewone" moslims en die vinden het allemaal eigenlijk wel goed.

streknek | 03-12-14 | 13:15

@Magdatkandat | 03-12-14 | 13:04

Ik richtte mij in de laatste alinea tot iedereen, i.h.b. Jansen en diens discipelen, zonder daar overigens u onder te scharen maar kennelijk ook zonder dat duidelijk genoeg te maken. Excuus.

Ik was en ben tegen massa-immigratie, maar dat is een andere kwestie inmiddels. Verder lijkt uw beschrijving me een prima uitgangspunt voor een gelukkige jeugd.

Theo van Deursen | 03-12-14 | 13:10

Theo van Deursen | 03-12-14 | 12:13

Als u mijn eerdere reactie goed had gelezen had u begrepen dat ik juist niet bang ben voor die 10% moslims maar voor die 90% Nederlanders die, zoals u het uitdrukt, tot cohesie worden gedwongen. Met alle gevolgen vandien.

Mijn uitgangspunt is het vermijden van conflicten.
Wie eenmaal de dynamiek van culturele/etnische enz conflicten doorziet, snapt dat er op een gegeven moment geen pauze meer in te lassen valt valt; de natuur neemt het over. We kunnen daar heel rechtsstatelijk tegen in gaan maar er komt een punt dat de emoties alles overnemen. En dan gaat het hard. We zien dat overal ter wereld weer.
Wie echt redelijk is, aanvaardt dat. Wie echt uit welbegrepen eigenbelang handelt ook.

U kunt mij niet uitleggen waarom een overheid willens en wetens het risico - dat deze dynamiek intreedt - zou willen nemen. En daarmee doorgaat.
Ik zeg dat als wereldburger, dolblij met de multiculturaliteit van de wereld in zijn algemeen. Een en ander geldt dus ook voor Bulgarije of Oman: je moet er gewoon niet aan beginnen. En als je dat wel doet: heel gedoseerd en verspreid en geleidelijk.

Overigens begrijp ik uw verwijzing naar de heer Jansen niet. Ik heb bij mijn weten nog nooit een reactie aan hem gewijd en bemoei me ueberhaupt niet met bijbel- en/of koranexegese. Wat mensen beweren of theoretiseren boeit me niet, liever kijk ik naar de praktijk. Driekwart v.h jaar zit ik in het MO of de tropen. Ik zie meer praktijk dan me lief is.

En over de islamitische praktijk ben ik inderdaad, het moet gezegd, weinig hoopvol.
Maar wat wil je, als je je halve jeugd in een paarse wijde broek in kleermakerszit met een stickie tussen de hippies hebt doorgebracht.

Magdatkandat | 03-12-14 | 13:04

@held op het internet | 03-12-14 | 12:54
Buiten het feit dat het voltooid deelwoord van verdienen "verdiend" is (want niet in kofschip dus met d) is het gebruikelijk dat dit soort zaken worden gepresenteerd als zijnde "waar". Wanneer dit niet tot de gewenste reactie komt, er snel in een ontkennende reflex geschoten wordt en men schermt met begrippen als ironie en sarcasme, hier op GS ook wel verwoordt als "mensen begrijpen het niet, we moeten het nog maar eens een keer uitleggen".

Mastermattie | 03-12-14 | 13:02

RICK LIST9451 | 03-12-14 | 11:39
===
Een uitstekend reaguursel, hulde daarvoor.

malang | 03-12-14 | 13:02

@held op het internet | 03-12-14 | 12:54

Rustig aan met die schoonmaakmiddelen man.

Theo van Deursen | 03-12-14 | 12:58

held op het internet | 03-12-14 | 12:54

Als je zo'n intellectueel talent bent, waarom maak jij dan toiletten schoon?

eerstneukendanpraten | 03-12-14 | 12:57

Het trieste is is dat iemand als Jan Eikelboom Niet betaald wordt door Islamofascistische regimes voor dit soort propaganda maar dat deze man echt devoot en vanuit zijn overtuiging dit soort preken fabriceert. Een type Weduwe Rost-Van Tonningen zeg maar...

Ales | 03-12-14 | 12:57

-weggejorist-

held op het internet | 03-12-14 | 12:54

En ik ben blank en mijn grootvader was commandeur van de KNIl

newray | 03-12-14 | 12:49

Zoals ik dat voor me zie., grote scheepsvloot en vliegtuigen die de molukken innemen alle moslims naar indonesie en de ruimte die daar ontstaat laten invullen door de Nederlandse molukkers en een eigen regering en souvereiniteit.

newray | 03-12-14 | 12:48

Train jullie kinderen zoals jullie getraind zijn.Mollukkers hebben wij als Nederlanders een grote schuld bij.

newray | 03-12-14 | 12:40

Dan vraag ik me toch af wat er vooraf gaat aan zo'n "documentaire".
Bijvoorbeeld waar trek je zo even een van katholiek naar islam bekeerde dame vandaan?

Er is dus een heel team ingezet om dit soort gevallen te verzamelen en er een "documentaire" van te maken.

Ik gok dat als je zo'n soortgelijke "documentaire" over de "Gewone Nederlander" (welke volgens Maxima niet bestaat) dat je aan alle kanten stront over je heen krijgt en wordt weggezet als racist, xenofoob etc...

Mastermattie | 03-12-14 | 12:38

Wat een ontzettende blunder weer van de NPO

Bokito ergo sum | 03-12-14 | 12:35

Oja heb als nazaat van de ruyter nog een eerschuld.: molukken terugveroveren.

newray | 03-12-14 | 12:35

Benedict Broere | 03-12-14 | 12:27 je beschrijft de klassieke socialistische samenleving en dat maakt de islam zo onweerstaanbaar voor linkse geesten. Overigens, naast al die dingen die niet mogen, en dat is zowat alles in islamitische/socialistische samenlevingen, is er in een socialistische samenleving ook geen varkensvlees want er is normaal gesproken niks te eten.

wlodek | 03-12-14 | 12:34

Was dit niet ook die gast Geenstijl het vergif van de samenleving noemde? LOL, deze vent bereikt met de NPO waarschijnlijk honderdduizenden kijkers die TV als de enige waarheid of mediabron zien en waar vervolgens vage moslims worden neergezet als normale moslims. En dan zijn wij het vergif van de samenleving. Natuurlijk jongen.

Ih8yousf | 03-12-14 | 12:33

Dit soort reportages zeggen mij meer over de NOS dan over de 'gewone moslim'.

Eppo | 03-12-14 | 12:33

Willianus Wortelus | 03-12-14 | 12:24
Dat het bij nieuwsuur vermeld werd dat het geen gewone moslims waren maar radicale.
Luister het maar even na op radio1 en vermeld mij even de nieuwsuur uitzending waar dit vermeld wordt, dat werd het niet.

2_amazing | 03-12-14 | 12:32

Afgodbeelden zijn in het abramaisme verboden, afbreken dat Mekka.

newray | 03-12-14 | 12:31

Het blijkt gewoon dat 'kritisch zijn' geen vereiste meer is als journalist. That's all.

mental K | 03-12-14 | 12:30

Contradictie in terminus... Ziehier de gewone moslim.

djiezuskrijst2 | 03-12-14 | 12:28

Dat is wel degelijk het probleem: de neuzen staan in mekka niet allemaal dezelfde kant uit, behalve relatief naar een afgod.
McMarx | 03-12-14 | 12:24
You've got a point.

newray | 03-12-14 | 12:28

Blijkt toch steeds weer dat je niet aan een boom hoeft te hangen om een eikel te zijn.

Jos2797 | 03-12-14 | 12:27

Blijkt toch steeds weer dat je niet aan een boom hoeft te hangen om een eikel te zijn.

Jos2797 | 03-12-14 | 12:27

Het is te hopen dat Eikelboom beseft dat hij weer de zoveelste bijdrage heeft gegeven aan het politiek correct goedpraten, vergoeilijken en verbloemen van een beweging die uit is op het instellen van een cultuur met geen democratie, geen moderne rechtsstaat, geen mensenrechten, geen wetenschap, geen filosofie, geen vrije expressie in kunst, geen vrijheid van pers, geen geëmancipeerde vrouwen (vrouwen zijn huisvee en babyfabriek), geen andersdenkenden (anders dan als slaaf of dood), geen homosexuelen noch lesbiennes, geen popmuziek, geen klassieke muziek, geen alcohol, geen varkensvlees, geen sport, geen honden, enzovoort. Islam betekent afbraak van welvaart, welzijn en vooruitgang en de introductie van tirannie, wreedheid en stompzinnigheid. Je kan dit zien overal daar waar islam aan de macht is en niet toevallig de beschikking heeft over heel veel olie. De islam kent geen cultuur van wetenschappelijk onderzoek en technisch vernuft en industriele onderneming. De islam kent geen gouden regel van ‘doe niet een ander wat je niet wilt dat je zelf geschiedt’. De islam verbiedt het dat je mensen uitlegt wat islam werkelijk is. Ben je moslim, dan moet je vermoord worden als je geen moslim meer wil zijn. Ben je geen moslim, dan moet je vermoord worden als je weigert moslim te worden, of je wordt gereduceerd tot slaaf. Zou islam recentelijk zijn uitgevonden, dan zou het allang zijn geïdentificeerd als een gevaarlijke sekte die je zo ver als mogelijk verwijderd wil houden van je familie, vrienden en de samenleving in het algemeen. Maar vanuit een gevaarlijke mix van relativisme en cultuurrelativisme en culturele zelfhaat, is er het idee ontstaan dat islam een soort protestantisme is of misschien wel socialisme is, dat vanzelfsprekend zal integreren in de moderne Westerse cultuur. En bepaalde mensen hebben zich deze waan zozeer eigen gemaakt, dat zij de propaganda en newspeak maar blijven voeden, dat islam een religie van de vrede is, zo vol van barmhartigheid, enzovoort.

Benedict Broere | 03-12-14 | 12:27

Veul erger is dat de downplay-documentaires van de Staatsteevee worden betaald van belastinggeld van mensen die op termijn door de zieke moslimcultuur worden bedreigd en onder de voet gelopen.

Nestorix | 03-12-14 | 12:26

@newray | 03-12-14 | 12:12
Dat is wel degelijk het probleem: de neuzen staan in mekka niet allemaal dezelfde kant uit, behalve relatief naar een afgod.

McMarx | 03-12-14 | 12:24

2_amazing | 03-12-14 | 12:21 Wátte?

Willianus Wortelus | 03-12-14 | 12:24

(vij naar Aboutaleb)
Ahasveros | 03-12-14 | 12:19
We noemen hem , Aboelaadklep in R'dam.

newray | 03-12-14 | 12:24

Op radio 1 www.radio1.nl/popup/terugluisteren-ure...
39:00 - 48:50

Joost van Oranje redacteur van nieuwsuur 42:06 - 46:31 zegt:
op 44:16 zegt dat: Ja dat is erbij gezegd, Het in de uitzending vermeld werd dat de gewone moslim lid was van van de moslim broederschap was.

2_amazing | 03-12-14 | 12:21

Dat typische diepgewortelde Nederlandse trekje: "Het komt allemaal wel goed" is er met geen knuppel uit te slaan. Daarom hebben we ook nooit iets gewonnen en beschouwen we verlies als iets dat morgen toch weer vergeten is.

Rien7847 | 03-12-14 | 12:20

Een gewone moslims zegt dingen als:
"Wie onze rechtstaat en onze vrijheden minacht en hier NIET wil zijn, is vrij te vertrekken om nooit meer terug te komen"
(vij naar Aboutaleb)

Ahasveros | 03-12-14 | 12:19

stelletje geindoctrineerden zijn het ook he'lijkt wel wat op de spaanse inquisietie.

newray | 03-12-14 | 12:18

tis een ziekte die de hersenen aantast dat islam. Ik zat ooit bij een bedrijf waar een gepensioneerde moslim oud-collega van Surinaams Hindoestaanse afkomst die daar 40 jaar in volle harmonie met die mensen had samengewerkt mij vertelde dat als het geloof het van hem zou vragen hij al zijn oud-collega\s zonder een seconde twijfel zou ombrengen

wlodek | 03-12-14 | 12:17

@Outsider-Inside | 03-12-14 | 12:08 Natuurlijk praat de publieke omroep de linkse politiek naar de mond. De publieke omroep bestaat van subsidie. Linksch geeft subsidie.
Rechts hebben we eigelijk niet, maar als de VVD als minst linkse partijis nu lekker aan het snijden in de budgetten van de publieke omroep.
Een publieke omroep de iets positiefs over Rechtse politiek zegt graaft zijn eigen graf.

Vogelbeest | 03-12-14 | 12:17

Oei wat heerlijk die Eikelboom met zn tweets. Zooooo lekker als die lagere school mentaliteit weer boven komt bij zo'n mannetje. Was natuurlijk allemaal een grapje, want Jan is razend slim en moet daarom zijn grapjes uitleggen oooooh zuchtttt die Jan. Dat we dat niet snáppen! De man voelt zich een roepende in de woestijn. Of is dat een verkeerde vergelijking.

Beaulefermier | 03-12-14 | 12:16

De journalistiek heeft twee belangrijke regels:
.
Regel 1: basseer je (en check!) de feiten.
.
Regel 2: Je verslaat het nieuws, je BENT NIET het nieuws.
.
Jan Eikelboom breekt beide regels. Deze 'journalist' is gewoon een ordinaire activist voor zijn eigen agenda.

quantumcollider | 03-12-14 | 12:16

Dit is geen gewone eikel maar een hele boom vol!

NACademicus | 03-12-14 | 12:15

Maar met de nieuwe IS tijd moet je nu 10 keer per dag met je reet omhoog bidden.

newray | 03-12-14 | 12:15

Waarom zeggen mensen met dit soort dingen, als er kritiek komt, altijd dat het niet zo bedoelt of ironie o.i.d. was?! Zeg dan gewoon (van te voren) wat je bedoelt zodat er achteraf geen misverstand over kan bestaan of geef gewoon toe dat je fout zat!

Capt. Iglo | 03-12-14 | 12:15

@The_Challenger | 03-12-14 | 12:07
Wat moet je anders met mensen die een hokjesgeest hebben.

AbleArcher13 | 03-12-14 | 12:14

@Magdatkandat | 03-12-14 | 11:58

Welbegrepen eigenbelang is nog net iets anders dan redelijkheid. Het laatste verwacht ik toch al niet van gelovigen, en trouwens ook niet van hen die gelovigen in welke vorm ook menen te moeten bestrijden. Het eerste is daarentegen vaak een goede leidraad voor menselijk gedrag. Beter dan, bijvoorbeeld, hun religieuze dogma's.

En aangezien de meeste moslims ofwel door hebben dat ze niet alles serieus hoeven nemen wat in hun heilig schrift staat - uiteraard tenzij hun tegenstanders dat wel ineens doen - ofwel er een andere interpretatie op na houden en dus geen praktisch vervolg geven aan sommige leerstellingen, moet ik concluderen dat zij hun eigenbelang in deze heel goed weten te begrijpen, en volgen.

Overigens hebben moslims wereldwijd geen idee wat er precies in de koran staat, omdat ze het Arabisch niet machtig zijn. Jullie discipelen van Jansen zijn heel wat beter op de hoogte van 'de islam' dan de overgrote meerderheid van de moslims. Dat maakt jullie ook zo pervers.

Theo van Deursen | 03-12-14 | 12:13

Jeetje....Nederland ontwaakt. Nog een beetje suf. Een kattertje misschien? de koffie nog niet uitgewerkt?

Eindelijk lijkt het erop, heel langzaam, dat men hier door begint te krijgen...
Pim Fortuin ergerde zich reeds in 2001 aan Moslims en hun "Afwijkend" gedrag.
in 2004 stapte Geert Wilders uit de VVD en waarschuwde hij dit land voor het grootste gevaar dat onze beschaving (de Westerse) bedreigt.
Het was toen 5 voor 12.
Hoe laat zou het nu zijn?

10 jaar later zitten zij vuistdiep in onze samenleving en staan een hoop van de beleidsmakers in dit land simpelweg op hun payroll. Met of zonder dubbelle paspoort.

observer59 | 03-12-14 | 12:13

@RICK LIST9451 | 03-12-14 | 11:39 Perfect plempsel man! Kan die Eikelboom wat van leren!

Vogelbeest | 03-12-14 | 12:12

McMarx | 03-12-14 | 12:11
wellus, naar de kabaa.

newray | 03-12-14 | 12:12

@ ProAsfalt | 03-12-14 | 11:37
Zal nooit aan zo'n reportage meewerken. Ik weet nu al welke kant het opgaat als ze "gewone" Nederlanders in beeld gaan brengen. Dan wordt je Islam-fobie aangepraat en je wordt neergezet als PVV tokkie.

Duifmans | 03-12-14 | 12:12

@newray | 03-12-14 | 11:44
Het probleem van moslim in mekka zijn is dat je niet weet welke kant je je moet richten bij het bidden.

McMarx | 03-12-14 | 12:11

Met 1 papoort val je als turk onder de turkse regering, dat je het maar weet.

newray | 03-12-14 | 12:11

@Igor Putkin | 03-12-14 | 11:54
Vast een nageboorte van een struisvogel.

AbleArcher13 | 03-12-14 | 12:11

Het is nu 2002 all over again.

De linkse politici in Den Haag hebben nu geen effectief weerwoord meer en nu moet de Publieke Omroep weer als reddende engel worden ingezet om te redden wat er nog te redden valt en de schade nog wat proberen te beperken voor de PvdA. In 2002 ging het precies zo, Den Haag had geen antwoord op Fortuyn en toen gingen de media maar massaal op de demoniserings-toer (daar zou je nog een mooie IDFA-winnende documentaire over kunnen maken, die roerige periode is collectief verdrongen door het Nederlandse journaille alsof het nooit gebeurd is).

Het is eigenlijk onaanvaardbaar dat de met belastinggeld gefinancierde "publieke" omroep consequentieloos als agitprop kanaal en verlengstuk voor linkse partijen kan worden ingezet als die het zelf niet meer aankunnen omdat de bevolking niet meer in hun linkse sprookjes gelooft.

Ga er maar vanuit dat deze NPO manipulatie met de Provinciale Statenverkiezingen (= Eerste Kamer) in aantocht alleen nog maar erger gaat worden de komende maanden.

Overigens was ik tijdens het kijken van deze "reportage" vooral benieuwd naar de drijfveren van die Nederlandse dames om zich tot de islam te bekeren, maar die prangende vraag werd nou juist niet gesteld door Eikelboom.

Outsider-Inside | 03-12-14 | 12:08

Wetsvoorstel.: slechts 1 paspoort.

newray | 03-12-14 | 12:08

Resultaat van een dubbelpaspoort, je raakt je nederlandse kwijt.

newray | 03-12-14 | 12:07

Igor Putkin | 03-12-14 | 11:57

Dan moet je het propagandakanaal van de PVDA/dhimmie'666 ook niet verdedigen en naar de mond praten. Iemand in hokjes stoppen ... laat dat nu een van jouw specialiteiten zijn op geenstijl/powned.

The_Challenger | 03-12-14 | 12:07

Er zijn dus geen "gewone" moslims.

ZZP-er | 03-12-14 | 12:06

Hizb ut Tahrir is misschien wel de engste shariaclub van Nederland, juist omdat ze zo stiekem opereren. In heel veel landen zijn ze al lang verboden (vooral in veel islamitische landen, maar ook in Duitsland), maar in NL mag natuurlijk alles.

malang | 03-12-14 | 12:06

Jan Eikelenboom, vast een gewone PvdA-er of in elk geval via zijn opdrachtgever aan de partij gelieerd. Er komt een tijd dat niemand nog notie neemt van een zoveelste NPO-nieuwspraakoffensief.

Takki Yah | 03-12-14 | 12:05

Overigens inderdaad hele gewone aardige moslims gezien in deze uitzending maar Hizb ut-Tahrir had al lang verboden moeten worden. Je kan mensen wel een microfoon onder hun neus duwen maar Jan Eikelboom mag zich ook wel eens in de geschriften van zo'n beweging verdiepen. Misschien komt er dan ook eens een kritische vraag.

Simon_GS | 03-12-14 | 12:05

Nederlandse vrouwen die zich bekeren tot de islam en zich "vrijwillig" in een hoofddoek hullen, bidden tot Allah (swot) (lean) (nimby) zijn knettergek. Feit.

Eduardo- | 03-12-14 | 12:05

We hebben zo rond de jaren 40 al eens mot gehad met mensen die denken dat ze superieur zijn. gaan we niet meer doen.

newray | 03-12-14 | 12:04

Wat een Eikelboom

GödelsRevenge | 03-12-14 | 12:04

Vage gozer hoor. Dit soort type moslim hebben we toch wel vaker op de buis gezien, of wat bedoelde die nou te zeggen? Raarrrr. Als je zogenaamd iets 'HEEL RAARS' wilt doen, maak dan een reportage over de moslims hier die hun geloof slechts als een bijzaak zien, de lui die niet elke dag bidden op een matje, zelden of nooit naar een moskee gaan, niet mee doen aan Ramadan e.d. Daar lopen er zat van rond.

Latrinalia | 03-12-14 | 12:02

@Igor Putkin | 03-12-14 | 11:57
Is dat 'van geval tot geval' benaderen nu niet juist een van de grootste problemen in ons land?
Inbraak via een raam, we moeten dit specifieke raam sterker maken.
Inbraak via raam ernaast, we moeten dit specifieke raam sterker maken.
Inbraak via raam ernaast, we moeten dit specifieke raam sterker maken.
Inbraak via raam ernaast, we moeten dit specifieke raam sterker maken.
Inbraak via raam ernaast, we moeten dit specifieke raam sterker maken.
Inbraak via raam ernaast, we moeten dit specifieke raam sterker maken.
repeat.

MarcS | 03-12-14 | 12:01

Gewone moslims kan je natuurlijk alleen in het kalifaat vinden.

Abu al Uitkering | 03-12-14 | 12:00

Over een paar weken lezen we in De Telegraaf dat dhr. Eikelboom is bekeerd tot de islam.

Zo is het maar net! | 03-12-14 | 12:00

Tja, als bijna alleen moslims complimentjes geven over deze uitzending dan weet je eigenlijk wel dat je wat neutraliteit betreft de plank volledig misgeslagen hebt.

mr. coffee | 03-12-14 | 11:59

@Igor Putkin | 03-12-14 | 11:52
Flauwe reactie weer, net als de 1e overigens.
Maar laat ik eens de verstandige van ons beiden zijn en de vraag eens omdraaien. Waar staan de geïnterviewden voor in jouw ogen? Het is immers jouw stelling dat als je dat niet door hebt je terug naar school moet. Verlicht ons, of beter mij eens aub.

MarcS | 03-12-14 | 11:59

Tja, Eikelboom, nomen est omen...........(even voor de jongeren) dat is Latijn voor "de naam zegt het al"...

chique ouwe nicht | 03-12-14 | 11:58

E.Kruize | 03-12-14 | 11:56
Jullie extreem rechts
niks extreem, gewoon realistisch.

newray | 03-12-14 | 11:58

Het feit dat o.a. de gutmensch en de publieke omroep überhaupt zo krampachtig hun best doen om moslims als 'gewoon' te portretteren, zegt eigenlijk al genoeg.

Le Roi | 03-12-14 | 11:58

Theo van Deursen | 03-12-14 | 11:39

Ik begrijp wat u zegt. U gaat uit van de redelijkheid van mensen. En het lijkt ook niet meer dan redelijk dat u dat doet. Maar daar zit hem juist de kneep.

Mijn stelling is juist dat de irrationaliteit van mensen tegenwoordig te weinig als factor wordt 'meegenomen'. Als de geschiedenis 1 ding laat zien is het dat mensen op het moment supreme juist niet redelijk zijn.

Die gedachte is niet nieuw en werd ook onderkend door de voedingsbodem voor die irrationaliteit weg te nemen. Dat deed men door mensen en hun culturen zoveel mogelijk achter een grens de stoppen, zoals men op micro-niveau mensen het recht op privacy achter hun voordeur geeft. Een logische manier om conflicten te vermijden.

Er is niemand die het recht op privacy zou afdoen als capitulatie voor xenofobie; wij zien dit als een grondrecht. Deep down is het niets meer dan een recht dat conflicten voorkomt.

Waarom e.e.a. op macro-niveau wordt omgedraaid is niet goed verdedigbaar m.i.
Sorry, mot rennen naar school.

Magdatkandat | 03-12-14 | 11:58

Jan Eikelendinges. Nomen est omen. Wat een eikel.

Fijnstoffer | 03-12-14 | 11:57

Ik snap oprecht niet het doel van de documentaire en de reacties daarna, met name van Eijkelboom.
Wat had hij voor ogen?
Te laten zien dat niet iedere moslim een bomgordel omheeft of een kromzwaard bij zich draagt?
Wou hij laten zien dat er moslima's zijn die niet de hele dag lopen te kermen van de pijn omdat hun etterende wond van hun afgesneden schaamlippen een ontsteking veroorzaakt?
Wou hij laten zien dat je langs een greppel kan lopen zonder meteen erin geduwd te worden en een nekschot te krijgen?
Dacht hij misschien dat er PVV-stemmers waren die dat nog niet wisten?
Dan kan ik hem vertellen dat hij het fout heeft.
Ik ken zelf bijvoorbeeld ook een moslim die niet de hele dag alluah akbar roept en ongelovigen onthoofdt.
Dus dat wist ik al.

Als het zijn bedoeling was om de islam als niet-achterlijke godsdienst cq ideologie te bestempelen, dan is dat hem in ieder geval niet gelukt.
Alle godsdiensten zijn per definitie achterlijk, sommige zijn meer achterlijk dan anderen, en de islam is de achterlijkste van allemaal.
En wat interesseert mij de zogenaamd gewone moslim nou?
Er waren in WO2 ook miljoenen gewone nazi's, die eigenlijk liever niks van geweld moesten hebben, maar toen puntje bij paaltje kwam bleken zij ook in staat om miljoenen andersdenkenden over de kling te jagen.
Eijkelboom is, net als zijn documentaire, verspilling van geld, tijd en energie.

Cuyahoga | 03-12-14 | 11:57

The_Challenger | 03-12-14 | 11:53
Ik heb slechts aan één partij een grotere hekel dan aan de pvda, en dat scheelt nog niet veel ook.
Jammer, probeer wat minder in hokjes te denken en zaken van geval tot geval te benaderen en niet via platgetreden paden.

Igor Putkin | 03-12-14 | 11:57

Eikelboom noemde Hizb ut-Tahrir toch echt zelf 'conservatief'.

Eikelboom weet dondersgoed dat hij zo de Nederlandse conservatieve beweging in een kwaad daglicht stelt. Conservatieven staan op de schouders van hun voorvaderen. In Nederland staan conservatieven dus niet te springen om de sharia, maar om de vernietiging er van. Met liefde.

tipo | 03-12-14 | 11:56

Uitzending voorspelbaar, reactie GS voorspelbaar. Jullie extreem rechts en Nieuwsuur veel te links. Tis naait best.

E.Kruize | 03-12-14 | 11:56

Jan Eikelboom is geen journalist maar gewoon de zoveelste als journalist verklede leugenachtige, dhimmitude NPO schoft.

Psycheltjes | 03-12-14 | 11:56

-weggejorist-

Zeg maar Jansma | 03-12-14 | 11:55


Willianus Wortelus | 03-12-14 | 11:50

Ik wou hem ook al een welverdiend plusje geven maar dat gaat niet bij Safari.

eerstneukendanpraten | 03-12-14 | 11:54

Kunnen ze nu nooit eens types zoals mijn collega's Fatima, Selma en Ayten interviewen? Gewone hoofddoekloze Turkse en Marokkaanse dames met een leuke baan. Of ze islamitisch zijn of niet is onbekend dus speelt geen rol. Waarom wordt iedere keer weer een blik religieuze idioten opengetrokken? Er zijn ook leuke, hardwerkende, grappige etc allochtonen.

Weerduivel | 03-12-14 | 11:54

AbleArcher13 | 03-12-14 | 11:51
Laat hem maar. Hij kent moslims alleen maar uit B-films.
Op straat sluipt hij angstig langs alles wat hem vreemd voorkomt, en dat zijn nogal wat dingen.

Igor Putkin | 03-12-14 | 11:54

Igor Putkin | 03-12-14 | 11:25

Hoeveel krijg jij nu van de Wiardi Beckmanstichting om hier je NSDAP ehhh... ik bedoel PVDA vriendjes te promoten?

The_Challenger | 03-12-14 | 11:53

Een documentaire over gwone Nederlanders lijkt me ook wel wat.

Schoorsteenveger | 03-12-14 | 11:52

Belachelijk artikel weer, omdat 95% v/d moslims het verpest voor de overige 5% zouden we minder moslims moeten willen....

Er is ook in NL helemaal geen vrijheid van godsdienst, dat staat ook nergens in het wetboek ook. Er staat: "vrijheid van godsdienst behoudens de wet".

".
Ieder heeft het recht zijn godsdienst of levensovertuiging, individueel of in gemeenschap met anderen, vrij te belijden, behoudens ieders verantwoordelijkheid volgens de wet.
2.
De wet kan ter zake van de uitoefening van dit recht buiten gebouwen en besloten plaatsen regels stellen ter bescherming van de gezondheid, in het belang van het verkeer en ter bestrijding of voorkoming van wanordelijkheden.
"

Dus het verbieden van moskeeen omdat hiervan vaak misbruik wordt gemaakt door extremisten is een prima idee van de pvv. En de islam is niet alleen een geloof, maar ook een politieke en maatschappelijke ideologie die haaks staat op die van het vrije westen, dus dat is ook een prima grond.

mrXL | 03-12-14 | 11:52

MarcS | 03-12-14 | 11:32
Wederom een pareltje van een reactie. Dit keer het artikel wel gelezen voordat je reaguurde?
*lacht*

Igor Putkin | 03-12-14 | 11:52

@Botte Hork | 03-12-14 | 11:41
Spoor jij wel? Gewone, en ja wat is gewoon, moslims zijn mensen en geen monsters wat jij er van maakt.

AbleArcher13 | 03-12-14 | 11:51

Als dit de 'gewone moslims' zijn, dan hou ik mijn hart vast voor de radicale stroming. Dit is reden te meer om nu paal en perk te stellen aan verdere islamisering. Deze mensen zijn onverenigbaar met de Nederlandse samenleving. Stop islam NU!

marcoplarco | 03-12-14 | 11:51

Die tip was zeker voor Hans(kotstrui)Spekman bedoeld. Onnodig trouwens want een linkschmensch(jij dus ook) heeft geen hersenen, die doen namelijk alles vanuit de onderbuik.

The_Challenger | 03-12-14 | 11:50

RICK LIST9451 | 03-12-14 | 11:39 Hier. Kudo's. Vangen!

Willianus Wortelus | 03-12-14 | 11:50

Als je als moslim wat anders zou willen zijn dan een dogmatisch religieuze fundamentalist dan word je bedreigd door de gewone moslims. Als je dan op het idee komt dat je eigenlijk helemaal geen moslim meer wil zijn dan word je vermoord door de gewone moslims

witwas | 03-12-14 | 11:48

Jezus, GS, zijn jullie achterlijk ofzo? Het was ironisch bedoeld natuurlijk, dat jullie dat niet eens door hebben? Jan E. Is dus helemaal niet zo slecht, hij probeert juist zijn vingers op de zere plekken te leggen. Wel via belastinggeld, dat dan weer wel natuurlijk.

Murk Ratte | 03-12-14 | 11:48

Figuren als Jan Eikelboom en Bertus Hendriks zijn allang geconverteerd tot moslim. Activistische militanten die tot alles in staat zijn om de Islam te promoten. Als je die twee Goebbelriaanse journalisten vraagt om IS te veroordelen zullen ze dat niet doen.

The_Challenger | 03-12-14 | 11:48

Negen van de tien keer dat ik ' nieuwsuur ' aanzet ben ik binnen een seconde of 20 alweer weggezapt, ik heb het wel gezien met de staatspropagandamachines slash sosjiale werkplaats nummer zoveel.

mag-moet | 03-12-14 | 11:46

Kijk de SGP staat ook een theocratie voor maar Hizb ut-Tahrir predikt geweld want in hun uitgave clash of civilisation schrijven ze:

"Those saying Islam is a deen of peace deny offensive jihad i.e. initiating fighting with the disbelievers. They confirm the defensive war and deny the offensive war (qital ut-talab) i.e. initiating the attack. Some of them believe there is no necessity for this matter since it is possible to overcome the material obstacles and convey the da'wah to disbelievers without colliding with these obstacles, by using the internet, media, books, leaflets, building mosques and Islamic centres in the heart of the countries of disbelievers, and live contacts with individuals to make
them enter the deen of Allah. They claim that this takes the place of offensive war. This view collides with the texts of the Book, Sunnah and Ijmaa Us-Sahabah that all command that we initiate fighting against them, even if they do not initiate against us, if they do not accept Islam or pay the jizyah and submit to the rule of Islam".

Simon_GS | 03-12-14 | 11:46

Wetsvoorstel .: islam is een sekte.

newray | 03-12-14 | 11:45


Botte Hork | 03-12-14 | 11:41

Ik zei het laatst al eens: je kunt een kameel wel uit de woestijn halen maar niet de woestijn uit een kameel.

eerstneukendanpraten | 03-12-14 | 11:45

Ach , stuur ze gewoon allemaal een Kerstkaartje .

B. Ollie Bommel | 03-12-14 | 11:45

En weer kots ik op de NPO. Waar blijven de programma's die gewoon de waarheid vertellen. Gewoon, hoe het er op dit moment voor staat.

Opdoeken die staats propagandazender!

halve chick | 03-12-14 | 11:44

Ik kon die reportage gisteren niet aanzien. Ben maar snel teruggezapt naar Lord of the Rings...het evil wordt daar tenminste nog als zodanig in beeld gebracht.

Mordax | 03-12-14 | 11:44

Islam ga je maar in Mekka doen, niet hier.

newray | 03-12-14 | 11:44

-weggejorist-

Zeg maar Jansma | 03-12-14 | 11:43

Een 'gewone moslim' is een tegenstelling in terminologie. Daar schijnt ook een mooie latijnse uitdrukking voor te zijn.

McMarx | 03-12-14 | 11:43

Slecht werk leveren, daarop aangesproken worden, in de slachtofferrolschieten en als een boze kleuter op de grond stampen.
.
Hoeveel van dit soort akkefietjes moeten we nou nog aanzien voordat we besluiten dat de NPO ongeschikt is als opniniemaker?
.
Opheffen, uithuilen en opnieuw beginnen.

pietvanvliet | 03-12-14 | 11:42

probleem is dat de 'gematigde moslim' niet georganiseerd is. Hierdoor komt de media bij de georganiseerde zeloten uit (zoals ik net op radio 1 hoorde)

De Treinende Rechter | 03-12-14 | 11:42

Het is allemaal zo makkelijk samen te vatten, de gewone moslim droomt van:

- Pedofilie
- Haat
- Stenigen
- Geiten neuken
- Homo's van flatgebouwen pleuren
- Haat
- Bermbommen
- Zand
- Terrorisme
- Wreedheden
- Dictatuur
- Haat
- Vrouwen onderdrukking
- Dubbele paspoorten
- Kindsoldaten
- Haat

etc etc etc.

Botte Hork | 03-12-14 | 11:41

Botte Hork | 03-12-14 | 11:33

Ik mis nog vrouwenslager Saban Baran.

eerstneukendanpraten | 03-12-14 | 11:39

Mijn minachting voor linkse journalisten kent eigenlijk geen grenzen.

Gedurende de jaren 80 en 90 hebben linkse journalisten en linkse politici een multiculturele samenleving verzonnen. Die is compleet mislukt. We sturen die zelfde policor-waanzinnigen naar het Midden Oosten en ze verzinnen prompt een Arabische lente. Die is natuurlijk ook compleet mislukt. (Wat een debacle die Arabische lente en wat stonden linkse journalisten onvoorstelbaar voor lul op dat Tahir plein)


Er is geen Arabische lente, er is geen "facebookgeneratie" en al-qaida is niet definitief verslagen door de niet bestaande Arabische lente (Dat beweerden Jan Eikleboom cs.)


Wat een puinhoop.

Gedurende de jaren 80 en 90 hebben linkse journalisten en linkse politici ons voorgehouden dat het slechts om kleine groepjes allochtone raddraaiers ging. Nu weten we dat 65% van de Marokkaanse jeugd criminele antecedenten heeft. We sturen diezelfde journalisten naar het Midden Oosten en ze verzinnen dat we ons geen zorgen hoeven te maken over het moslimfundamentalisme, het zou slechts om kleine groepjes gaan. Bij de eerste vrije verkiezingen in Egypte haalde de salafisten en Moslimbroeders 74% van de stemmen en Al-Qaida zit van Somalië tot Nigeria en van Sinkiang tot Syrië.

Wat een puinhoop.

Nu zat ik te denken......

Gedurende de jaren 80 en 90 hebben linkse journalisten en linkse politici systematisch de criminaliteitscijfers onder Turken en Marokkanen onder het tapijt geschoven. Stel: we sturen diezelfde journalisten naar het Midden oosten, zouden diezelfde journalisten en politici dan ook de Turkse bezetting van Cyprus en de Marokkaanse bezetting van de Westelijke Sahara onder het tapijt schuiven?

Na de Spaanse terugtrekking in 1975 bezette Marokko de westelijke sahara, een gebied 2,5 x groter dan Portugal en 60x groter dan de westbank en gaza samen, bouwde er de langste illegale afscheidingsmuur van 2700 km ter wereld dwars doorheen (dat het bezette gebied opdeelt in 6 van elkaar gescheiden gebieden waartussen geen verkeer mogelijk is) en legde er de grootste mijnenvelden ter wereld. De levensverwachting in de bezette westelijke sahara is 54, even laag als in Congo (Een goede indicatie hoe het Marokkaanse leger in bezet gebied te keer gaat). De levensverwachting in de gazastrook is trouwens veel hoger dan in ieder Arabisch land en zelfs Hongarije.

Marokko heeft bovendien 65 VN veiligheidsraad resoluties aan z'n broek vanwege de bezetting van de westelijke Sahara. Dat is meer dan enig ander land, inclusief Israel.

nl.wikipedia.org/wiki/Categorie:VN-res...

Het systeem van Marokkaanse afscheidingsmuren in bezet gebied:


en.wikipedia.org/w/index.php?title=Fil...


Turkije bezet sinds een illegale militaire invasie in 1974 van EU staat Cyprus tot op heden het noordelijke deel, heeft het etnisch gezuiverd van 350.000 Europeanen, er 200.000 Turkse kolonisten (gedwongen) naar toe gebracht, een illegale afscheidingsmuur over de hele lengte van het eiland gebouwd en heeft er permanent 40.000 bezettingstroepen gestationeerd (daarmee is de illegale en niet bestaande staat Noord-Cyprus na Noord-Korea het meest gemilitariseerde gebied op aarde). De hoofdstad van Cyprus, Nicosia is de enige Europese stad die tot op heden door een muur gescheiden is. Voroscha, een buitenwijk van Famagusta is in 1974 in z’n geheel etnisch gezuiverd door het Turkse leger is tot op heden met een groot hek van de buitenwereld afgesloten en de enige spookstad op Europees grondgebied.

De linkse journalist heeft toch niet net als gedurende de jaren 80 en 90 met de criminaliteitscijfers onder Turken en Marokkanen de Turkse bezetting van Cyprus en de Marokkaanse bezetting van de Westelijke Sahara onder het tapijt geschoven? Dat moeten we toch eens uitzoeken.

Trouwens: het totaal aantal doden als gevolg van het Israelisch Palestijns conflict in 66 jaar is 15.000. Turkije heeft sinds 1984 80.000 Koerden vermoord (Ergens tussen de 45.000 em 120.000). Dat is toch gek dat Turkije nog steeds EU kandidaatslidstaat is. Hoe kan het eigenlijk dat het NOS en Neiuwsuur die 80.000 Koerdische doden als gevolg van de Turks-Koerdische oorlog helemaal vergeten is? Dat zal toch niet zijn omdat Groenlinks, D66 en de PVDA voor toetreding van Turkije zijn en journalisten Groenlinks, D66 en de PVDA stemmen?

Er moet een oplossing komen voor het journalisten probleem

RICK LIST9451 | 03-12-14 | 11:39

@Magdatkandat | 03-12-14 | 11:32

Het grootste gevaar voor onze open, vrije samenleving zijn dan ook niet die tien procent moslims, veelal gemarginaliseerd en onderaan de sociale ladder.

Het grootste gevaar bestaat erin dat deze groep tot cohesie wordt gedwongen doordat een veel grotere groep angstige autochtonen iedere moslim tot religieuze fundamentalist bombardeert, veelal met een nogal fundamentalistisch beroep op andermans heilige schrift en leerstellingen.

Theo van Deursen | 03-12-14 | 11:39

Van gewone moslims moet je gewoon dood.

Parsons | 03-12-14 | 11:38

@Magdatkandat | 03-12-14 | 11:32

Inderdaad.

Als je tegen de multiculturele samenleving bent, moet je dit altijd onderbouwen. Daarbij wordt je, zelfs als de onderbouwing gewoon 100% klopt, steevast als Hitler, nazi of racist weggezet.

Als je voor de multiculturele samenleving bent, hoef je hoe raar het ook is nóóit uit te leggen waarom je denkt dat het in Nederland allemaal wél goed zal gaan terwijl je over de hele wereld voorbeelden ziet waardoor je weet dat er problemen van komen.

QBert | 03-12-14 | 11:37

@Duifmans | 03-12-14 | 11:20
Om te voorkomen dat u zich moet verantwoorden voor de rechter raad ik af om daaraan mee te werken.
Zo diep is Nederland gezonken.

ProAsfalt | 03-12-14 | 11:37

Een katholieke vrouw die zich bekeert tot de Islam inclusief hoofddoek is per definitie geen gewone moslim.

ProAsfalt | 03-12-14 | 11:36

Gewone moslims bestaan dus niet. Alleen maar abnormale, afwijkende en gedesoriënteerde.

Dank voor de verheldering.
Koffie.

Jos Tiebent | 03-12-14 | 11:34

Maar wat kunnen we doen om de problematiek echt op te lossen?
Kan het alleen nog maar met nietsontziend strenge maatregelen?

WC Papier | 03-12-14 | 11:34

Laten we niet teveel spijkers op laag water zoeken. Tuurlijk bestaan er gewone moslims - 'gewoon' i.d.z. vriendelijk, non-agressief etc. Heb zelfs een moslima die het kerstfeest op school regelt. Leuke vrouw, niks op aan te merken.

Punt is alleen, en dat zag je zo goed in voormalig Joegoslavie, dat wanneer dingen uit de hand lopen, mensen zich, of ze nu willen of niet, via het bekende 'bloed kruipt waar het niet gaan kan'-principe aansluiten bij 'hun' groep. Een klein opstootje wordt daarmee een totale burgeroorlog. Met genocides tot gevolg.

En de dingen kunnen ook alleen uit de hand lopen als er al sprake is van groepen.
Je neemt dus een enorm groot risico met de multiculturele samenlevingswens. Zeker als d scheidslijnen tussen die culturen etnische groepen en sociaal-economische klassen overlappen. Dan wordt het explosief.

Mij is nog steeds niet uitgelegd waarom onze open, vrije samenleving dit risico met alle geweld moest lopen.

Magdatkandat | 03-12-14 | 11:32

@Igor Putkin | 03-12-14 | 11:25
En wie die Eikelboom nog serieus neemt, mag meteen naar een verpleeghuis wegens verregaande dementie. *zwaait*

MarcS | 03-12-14 | 11:32

Zoals ik eerder schreef: Bij het zien van de rapportage stonden mijn nekharen overeind.

Sjaak uit Dordt | 03-12-14 | 11:32

edelweiss | 03-12-14 | 11:15
Als het maar geen bruine is!
OT: Als je een organisatie als Hizb-ut-Tahrir 'gewoon' vindt moet je direct boven open zee worden gedropt zonder parachute.

Vout | 03-12-14 | 11:29

Hizb ut-Tahrir is hartstikke progressief! Progressief als een kwaadaardige tumor wel te verstaan...

Hobbykip | 03-12-14 | 11:28

necrosis | 03-12-14 | 11:22
Omdat dat oeverloze ge-herhaal van flauwigheden hier volstrekt irrelevant is.
Je neemt jezelf veel te serieus en verwacht dat onterecht ook van anderen.

Igor Putkin | 03-12-14 | 11:28

Iedereen met een beetje realiteitszin weet waar de doorsnee moslim voor staat; een maatschappij waarin de sharia geldt en mensen met een afwijkende mening op zijn hoogst tweederangs burgers zijn. Zie daarvoor alle landen waar moslims de meerderheid vormen.
Alle door politiek correcten aangebrachte "nuances" als een verschil tussen islam en de politieke islam, tussen islamieten en islamisten is onzin en dient alleen om hun steun aan de islamesering goed te praten.

Barani517 | 03-12-14 | 11:27

De gewone islam werkt op voorspelbare manier en geheel conform het boekje van de Boze Profeet. Waar zij de macht over leven en dood hebben, daar worden naar behoeven & vrijmoedig de koppen afgehakt. Gewone gang van zaken bij de gewone islam.
Waar die macht (nog) niet beschikbaar is, daar zoeken zij gewoon de plaatselijke (inter)Nationaal Socialistische Beweging op en drinken een koppie thee en lispelen wat over de gematigdheid en innerlijke rust die vanuit de moskee walmt.

En Eikelboom is een gewone eikel, van de allerkleverigste Godwin-orde. Daar heeft eerstneukendanpraten dan weer volkomen gelijk in.

Jan Passant mk2 | 03-12-14 | 11:27

Haha, zo heerlijk voorspelbaar allemaal. En Carel Brendel blijft een topper.

menzo | 03-12-14 | 11:27

Wat een dieptrieste riooljournalist is het toch. Alle integriteit wordt overboord gezet om de door de elite gepredikte leugen over "rotte appels" en "verwaarloosbare minderheden" in stand te houden. En dat wordt dan met belastinggeld betaald.

Russells Teapot | 03-12-14 | 11:26

Keurige reactie van Eikelboom. Wie inderdaad niet doorhad waar de geïnterviewden voor stonden moet terug naar sgool.
Die Brendel heeft weer eens makkelijk gescoord.

Igor Putkin | 03-12-14 | 11:25

"een 'gewone moslim' (is) dus precies wat velen vrezen: een dogmatisch religieuze fundamentalist."

Maar dan is de docu vanuit jullie zienswijze toch juist geslaagd? Aangezien alle moslims closet radicals zijn, heeft Eikelboom de 'gewone moslim' eerlijk en raak geportretteerd door zo veel aandacht te besteden aan de kennelijk dominante orthodoxe stroming.

Zelfs de notoire moslimhater Brendel concludeert over de Broederschap: "Ze vormen hun eigen niche in het brede spectrum van de islam in Nederland." Dus wat is het? Zijn het geen gewone moslims in die docu, of zijn gewone moslims fundamentalisten?

Theo van Deursen | 03-12-14 | 11:25

Oei Eikelboom. Wat sla je hier de plank mis. Vanuit je niet te onderdrukken neiging om de rol van Goedmens te spelen geef je een draai aan de werkelijkheid die geen recht doet aan de feiten. In niet Westerse landen wordt dit ook wel propaganda genoemd.. Ohh wacht..

Coyote | 03-12-14 | 11:25

@edelweiss | 03-12-14 | 11:15
Beter brei je een slabbetje....

necrosis | 03-12-14 | 11:24

Gewone moslims bestaan niet, alleen meer of minder praktiserende dogmatisch religieuze fundamentalisten?

Muggenmepper | 03-12-14 | 11:23

Vreemd, ik dacht dat het uitgangspunt van die documentaire was: gewone moslims zijn niet per se politiek geëngageerd of geïnteresseerd om het invoeren van de sharia.
Ik dacht dat ze gewoon bij de shoarmaboer langs zouden gaan, of Achmed de verzekeringsagent die toevallig ook naar het oosten bidt. Waarom gaan ze toch bij fundamentalisten langs als de insteek is te laten zien dat de gemiddelde moslim heel normaal is?

Captain Pervert | 03-12-14 | 11:23

@--sql error-- | 03-12-14 | 11:19
Het valt me mee dat er nog niemand op het idee is gekomen om aangifte te doen tegen alle reaguurders.

necrosis | 03-12-14 | 11:22

Gelukkig hebben we Hafid Bouazza nog!

epidermalehegemonie | 03-12-14 | 11:22

Nu snap ik dat ze dat ego-document van cloudy Bergman hebben uitgezonden. NPO heeft maar 1 bril, andere meningen zijn niet gewenst. En iedereen die daar tegenin gaat is een racistische xenofoob die het niet snapt.

Sadomassochristus | 03-12-14 | 11:20

Wanneer komt er een reportage over mensen zoals ik. Een gewone Hollandse vent die het helemaal zat is.

Duifmans | 03-12-14 | 11:20

z'n volgende twitterbericht zal gaan over dat het de schuld is van die verderfelijke Geenstijl en de lezers.

--sql error-- | 03-12-14 | 11:19

Skunk57 | 03-12-14 | 11:14

Ironie bij het onderwerp moslims, je verwacht het niet bij de NPO...

eerstneukendanpraten | 03-12-14 | 11:19

Maar Jan Eikelboom snapt het juist heel goed ! Jan Eikelboom is nml. de best geintegreerde autochtoon van Nederland. Dus...

Bolder | 03-12-14 | 11:16

En Eikelboom is een gewone eikel.

@eerstneukendanpraten | 03-12-14 | 11:12

Zal ik een trui voor je breien?

edelweiss | 03-12-14 | 11:15

In plaats van de "gevierde" journo van de NOS wordt hij nu docu maker van "dubieuzer" documentaires, Eikelboom heeft iets vaags, iets onbetrouwbaars!

lanexx | 03-12-14 | 11:15

@eerstneukendanpraten | 03-12-14 | 11:12

Het kan helpen als je, alvorens vanuit de onderbuik te kotsen, de hersens inschakelt.

Skunk57 | 03-12-14 | 11:14

Keihard met feiten onderuitgehaald en an in de slachtofferrol schieten... dat hebben we al vaker gezien.

Mastermattie | 03-12-14 | 11:13

Heb ik weer voor niks mijn hele garderobe ondergekotst!

eerstneukendanpraten | 03-12-14 | 11:12

Jan Eikelboom geeft indirect toe dat de politieke Islam hetzelfde is als de gewone Islam.

rara | 03-12-14 | 11:11

REAGEER OOK