Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

FOTOOS. Iran, voor de dictatuur van de imam

iranindejarenhippie.jpg Afgelopen zondag zat in deze show van de Moslim Omroep iemand te schamperen dat Westerlingen altijd foto's van Kaboel uit de jaren zeventig laten zien om te demonstreren dat Afghanistan ooit vrij & onverveerd was. Hij schamperde, omdat de mensen op die foto's (zoals deze bekende prent) óók moslims zijn. De man had een punt. Zoals niet alle christenen kleuterneukers zijn, zo zijn niet alle moslims achterlijke haatbaarden met een geweldsfetisj. Er zijn ook leuke moslims. Je moet ze alleen wel willen zien. Dat is moeilijk, want anno 21e eeuw is het vreedzame deel der Arabische wereld louter vreedzaam omdat de islam een ijzeren greep op die landen heeft, en zijn er in de rest van Arabirië wrede en moorddadige krachten aan het werk om gematigde en seculiere moslims te knechten en te kneden in de mallen van de sharia. Dus om die leuke moslims te vinden moet moet je - ironisch genoeg - naar het verleden. Naar het Iran van de jaren '60 en '70, bijvoorbeeld. Waar de meisjes, studerend en in schoolbanken, zonder kopvod maar mét kniekousen, ongehinderd meisjes konden zijn. Hotpants, panty's, picknicks en parades. Hippe bladen, bikinifoto's aan het strand en balzalen vol feesten en partijen, met make-up en muziek. Prachtig Perzië was waarlijk werkelijk een ontwikkelde wereld. Maar ja. Toen kwam de revolutie en met de revolutie kwamen de ayatollahs en met de ayatollahs kwam de islam en de islam bracht Iran terug naar de middeleeuwen. Meh, doet de geit. Nu rest ons dus weinig anders dan tegen een achtergrond van bloederige religieuze oorlogen door die oude prentenboeken te bladeren en te verzuchten dat islam wel eens de enige religie ter wereld kan zijn waarin het vroeger allemaal beter was. Fotoreeks, inclusief HM Juliana in een jurk zonder mouwen in Perzië, na de breek. iranhippie1.jpg iranhippie2.jpg iranhippie3.jpg iranhippie4.jpg iranhippie5.jpg iranhippie6.jpg iranhippie7.jpg iranhippie8.jpg iranhippie9.jpg iranhippie10.jpg iranhippie11.jpg iranhippie12.jpg iranhippie13.jpg iranhippie14.jpg iranhippie15.jpg iranhippie16.jpg iranhippie17.jpg iranhippie18.jpg iranhippie19.jpg iranhippie20.jpg iranhippie29.jpg iranhippie28.jpg iranhippie27.jpg iranhippie26.jpg iranhippie25.jpg iranhippie24.jpg iranhippie23.jpg iranhippie22.jpg iranhippie21.jpg iranhippie30.jpg

Reaguursels

Inloggen

De Islam is dus net zoals het Christendom: over het algemeen best relaxt, alleen een paar fundi's die het verpesten voor de rest. Helaas zijn het in de Arabische wereld de fundi's die aan de macht zijn gekomen, terwijl in de Europa het christendom steeds meer naar de achtergrond gaat.

DaanVld | 28-02-14 | 15:03

@Sarauj | 28-02-14 | 07:27
Zijn dat de regels in de sportschool? Welke sportschool ga jij naartoe?
Ja, in de huisregels stond: correcte kleding wordt op prijs gesteld. Daarom zijn shirts zonder mouwen niet toegestaan, evenmin als gescheurde of onwelriekende kleding. Shirts dienen het gehele bovenlichaam te bedekken.
Mijn vriendin werd destijds de toegang ontzegd omdat ze in een hemdje wou gaan sporten. De uitleg was duidelijk (iets in de trant van andere koeltoeren, befehl ist befehl... en sorry).

Sarauj | 28-02-14 | 12:35

Voor wie de achtergrond van de revolutie wil begrijpen is All the Shah's men verplicht leesvoer. Legt bijzonder helder uit hoe de CIA in '53 Mossadegh afzette, een methode die later in vele andere landen navolging heeft gevonden (lees daarvoor dan weer The economic hitman).

Cliznitch | 28-02-14 | 11:32

@Sarauj | 28-02-14 | 07:27
Zijn dat de regels in de sportschool? Welke sportschool ga jij naartoe?

No Mo | 28-02-14 | 10:49

@AgentKrol | 28-02-14 | 09:32
Je moet als vreemdeling alleen geen vrouw aanspreken op straat want dan krijg je de politie of andere mannen op je dak. Zo vrij en fijn is het daar.

No Mo | 28-02-14 | 10:47

Het hypocriete van Iran anno nu, en dat geldt ook staten als Dubai, Bahrein en Koeweit, is dat de hotpants, losse haren, drank en coke er nog steeds voorkomen, maar achter gesloten deuren, bij " private parties". Die feesten worden gegeven door de elite voor de elite, en zorgvuldig buiten zicht van de media gehouden. Ik ken verschillende Perzische vluchtelingen hier, en ze vertellen allemaal hetzelfde verhaal; het is trouwens ook goed zichtbaar op Facebook-accounts uit Iran.
Maar goed, alle religie is hypocrisie, das algemeen bekend, toch?

Professor Pipo | 28-02-14 | 08:55

Foto nummer 11. Patricia Paay met haar valseherdershondbovenlip. ( scrabblebordje is nu leeg)

kuffer | 28-02-14 | 08:54

Het zijn ook wel erg mooie vrouwen in die regio.
Ik begrijp wel dat zie die onder een doekje doen.

DerHanzel | 28-02-14 | 08:41

Hoeren zijn het, allahmaal!

Blote Bertus 2000 | 28-02-14 | 08:15

Foto nummer 11 lijkt wel Patricai Paay, toen ze nog de bovenlip had van een KLEINE valse herdershond.

kuffer | 28-02-14 | 08:11

Iedere foto zegt meer dan duizend woorden. De ayatollahs en medefundamentalisten - die het woord van Allah menen te kennen - hebben zich van een woestijnreligie meester gemaakt om met behulp van de meest primitieve krachten in hun samenleving de medemens te onderdrukken op een schaal die de wereld nog nooit eerder heeft gekend. These pictures tell all.
Ontroerende foto's. Het volk zal haar onderdrukkers weer van hun ijzeren troon stoten; het is een kwestie van tijd. En van nog veel ellende.

ljcoster | 28-02-14 | 08:02

Iedere foto zegt meer dan duizend woorden. De ayatollahs en medefundamentalisten - die het woord van Allah menen te kennen - hebben zich van een woestijnreligie meester gemaakt om met behulp van de meest primitieve krachten in hun samenleving de medemens te onderdrukken op een schaal die de wereld nog nooit eerder heeft gekend. These pictures tell all.
Ontroerende foto's. Het volk zal haar onderdrukkers weer van hun ijzeren troon stoten; het is een kwestie van tijd. En van nog veel ellende.

ljcoster | 28-02-14 | 08:02

@Sarauj. En zo begint het. Als je dan toch met blote armen wilt sporten ben je intolerant. "want anderen hebben toch ook recht om te sporten".

Maria.1 | 28-02-14 | 07:56

In NL mag een vrouw, ondanks de leuke reclameflyers, ook niet in een shirt zonder mouwen naar de sportschool. Reden: mensen met andere culturen, normen en waarden welke veel gebruik maken van de sportschool kunnen hier aanstoot aan nemen. Bah!

Sarauj | 28-02-14 | 07:27

Dit zijn alleen de foto's. Maar het zijn meer onderdelen van de cultuur die stopgezet zijn. De muziek in de jaren 60 en 70 liep in gelijke pas of zelfs voor op het Westen. Fender gitaren, beat, psychedelische rock, funk het was allemaal te vinden in landen als Iran, Egypte voor de religieuze omwenteling. Veel muzikanten zijn gevlucht of bijvoorbeeld zoals Omar Korshid gestorven onder verdachte omstandigheden.

Knijthuis | 28-02-14 | 06:50

Er zitten toch wel een paar kamerolifanten tussen die beter af zijn met een burka.

De Geus | 28-02-14 | 00:35

Theo van Deursen | 27-02-14 | 20:46 | + -5 -
--
Belangrijk: ja. Het is je wellicht ontgaan dat in vrij veel islamitische landen vrij veel olie zit.
Omdat wij niet in de Middeleeuwen en niet geïsoleerd leven EN geen alternatieven hebben zijn wij economisch afhankelijk van diezelfde islamitische landen. Dat maakt weer dat politici weer weinig kritiek durven geven: de huidige crisis vinden we al erg genoeg, een oliecrisis er overheen zou niet echt fijn zijn...

harstef | 28-02-14 | 00:23

Verder is de Islam nu niet veel anders dan het Chritsendom 500 jaar geleden. Ze hebben alleen betere wapens.

De uitdaging zit hem meer in: hoe krijgen we daar een keer de Verlichting aan?

Predateur | 27-02-14 | 23:42

Oftewel, hoe de politieke Islam schadelijker voor een bevolking is dan een Tsunami of Orkaan.
Benieuwd hoe de Femkes Halsema en aanverwante mispunten dit nu weer gaan downplayen.

Graaisnaaiert | 27-02-14 | 22:57

@wakkere_nederlander | 27-02-14 | 18:35
Ik krijg die bagger ook niet meer uit mijn hoofd gepicatagt!

Chiant | 27-02-14 | 22:52

Ach in Nederland is de afgelopen 40 jaar ook het nodige veranderd; kijk eens naar klassenfoto's nu en toen. Toen onschuldig en vrolijk kijkende kinderen. Nu bestaat de helft uit boos en agressief kijkende naffers en stuurs voor zich uit starende hoofddoek troela's. In Iran is het tenminste nog hun eigen volk dat deze terreur uitoefent, bij ons volk geïmporteerd door de weg met ons politici.

Barani517 | 27-02-14 | 22:35

Dát is niet mijn Iran, vriend! Dát is allemaal de schuld van de Satan Amerika, die we gelukkig verdreven hebben!!
Bon, waar is mijn schaap gebleven?

-PR- | 27-02-14 | 22:18

Vanwege die lelijke benen toch maar liever de boerka.

Musset | 27-02-14 | 22:07

Thea van Deursen, lekkere rollebol. Wat fijn om te zien dat je meteen Mark Smith meekrijgt. Hoe voorspelbaar.

ristretto | 27-02-14 | 22:06

Kan je zien hoe verstikkend die islam is als éénmaal fundamentalisten het woord krijgen. Hier heb je ze ook zitten. Langzaamaan onderdrukken ze steeds meer, door angst te zaaien. Totdat niemand anders meer durft.
Het probleem is dat die fundamentalisten soms ook precies de mazen in de wet en onze samenleving weten te misbruiken. Neem bijvoorbeeld de vrijheid van meningsuiting die zij gebruiken om haat te propageren. In de moskeeën, achter gesloten deuren broeit het en wie het wil aanpakken die tast zogenaamd de vrijheid van godsdienst aan. Daarom weg met de islam, niet zo zeer de mensen.

Orator | 27-02-14 | 22:05

@AtillaTheStoned | 27-02-14 | 21:25
Was het lekker om hier even tentoon te spreiden dat je eigenlijk maar een kutleven hebt en vol met frustraties en vooroordelen zit?
Bovendien ben ik geen tokkie en velen hier met mij evenmin. En jij kan niet tellen voor wat betreft het aantal islam topics. Daarbij geven we hier onderbouwd met feiten af op de islam. Niet zomaar vernederen, lastig vallen en simplificeren dus zoals jij dat noemt. Je kritiek was derhalve misplaatst en ik denk daarom dat je, ondanks dat niet kan tellen, misschien wel mag gaan aftellen...

No Mo | 27-02-14 | 22:05

Laten we elkaar geen mietje noemen; wat El van Doorn zegt over homo's is toch duidelijk tegen artikel 1 van de Grondwet in. En op grond waarvan zegt hij dat; op basis van zijn nieuwe religie.

Maria.1 | 27-02-14 | 22:02

Aan alle bagatelliseerders van de kanker die islam heet: exporteer je dochters naar islamlanden. Als je durft.

Rest In Privacy | 27-02-14 | 21:59

Ja jongens en meisjes de moderniteit en vooruitgang liggen voorgoed achter ons.
Dat kan ook niet anders als je meent dat alle culturen gelijkwaardig zijn. De meeste andere culturen vinden dat namelijk niet, achten zichzelf superieur lopen zo moderniteit en vooruitgang met veel machismo en geweld onder onder voet.
Van Kabul zijn ook dergelijk plaatjes nog wel ergens te vinden. De stedelijke, seculiere elite werd daar beschermd tegen de rurale wildemannen door socialisten en communisten en door de aanwezigheid en hulp van het bevriende sovjetleger.
Maar wij van het westen vonden de islamitische barbaren veel geschikter als bestuurder van dat land.

Peyronie | 27-02-14 | 21:57

@AtillaTheStoned | 27-02-14 | 21:25
Heb je ook een inhoudelijke reactie op dit artikel, of blijft het bij gefrustreerd schelden op mensen die dingen zeggen die tegen jouw fatsoensnormen ingaan?

Russells Teapot | 27-02-14 | 21:45

@gedachtespinsel | 27-02-14 | 19:48

Je kletst uit je nek.

De waarden die jij "onze waarden" noemt, waren duidelijk gemeengoed in het Iran van de jaren 70. Toen kwamen de ayatollah's, die hun islamitische waarden opdrongen aan het Iranese volk. Dus doe niet net alsof westerse waarden wezensvreemd zouden zijn voor hun, want eerder hebben ze die ook omarmd, en de enige reden dat ze dat nu niet doen, is omdat dat strafbaar is.

Waarom is het voor jou wel acceptabel dat islamitische waarden aan Iraniërs worden opgedrongen, maar begin je te steigeren bij de minste suggestie dat westerse waarden aan hen zouden worden opgedrongen?

En jouw vergelijking gaat mank: minaretten in dit land zijn daadwerkelijk een onderdeel van een cultuur die nooit eerder deel uitmaakte van onze cultuur. Maar de westerse cultuur was duidelijk ooit eerder een deel van de Iranese cultuur.

Russells Teapot | 27-02-14 | 21:43

Maar volgens linkse mensen is de islamitische weerzin tegen ontbloot vrouwenvlees iets "cultureels", wat "historisch zo gegroeid" is, en waar we "niet door onze westerse bril" naar moeten kijken, want "in die cultuur heersen gewoon fundamenteel andere opvattingen."

Want volgens hun gaat dat daar al eeuwen zo, dat vrouwen zich bedekken, dus het is logisch dat moslims "verward" raken als ze in aanraking komen met onze westerse cultuur. Ze zijn immers die blote armen en benen niet gewend, en het is dan ook zeer respectloos, om zomaar te gaan roepen dat vrouwen in die landen zich meer westers zouden moeten gaan kleden. Want dat is immers "onverenigbaar met hun cultuur."

Deze foto's bewijzen dat linkse mensen poep praten. Als dit in de jaren zeventig kon, waarom zou dat nu dan niet meer kunnen, wegens "culturele gevoeligheden?"

Russells Teapot | 27-02-14 | 21:35

Ik vraag me echt af wat mensen bezielt om terug te willen naar de middeleeuwen (en dan heb ik het niet over de mensen die dat puur als hobby doen middels re enactment)? En wat bezielt mensen om dit andere mensen op militante, gewelddadige wijze op te leggen. En wat bezielt moderne vrije mensen om dit nog eens goed te keuren en zelfs te verdedigen, en te denken dit te kunnen importeren (lees opdringen) in een vrije westerse samenleving. Wat bezielt die mensen???

Nederlanddraaitdoor | 27-02-14 | 21:35

-weggejorist en opgerot-

AtillaTheStoned | 27-02-14 | 21:25

Dan zie je dit, en dan zie je Iran nu met foto's van handjes die in gehaktmolens gaan...

En dan noemen ze je hier 'xenofobisch'

*doet hoofd schudden*

Uitvindert | 27-02-14 | 21:23

Hahahaha, LOL @Rickroll. Briljant subtiel.

Het Koude Gooi | 27-02-14 | 21:06

Niet om de haatbaarderij goed te praten maar de Shah was toendertijd nou ook niet echt een lieverdje

googled u even SAVAK

Zo werd de weg geplaveid voor de ayatollahs

Oskaar Blafzuur | 27-02-14 | 21:04

@gedachtespinsel | 27-02-14 | 19:48
Omdat onze waarden de gulden regel bevat die we gemeen hebben met ALLE andere religies op de wereld BEHALVE de islam: Behandel uw buren zoals u zelf graag behandeld zou willen worden. En niet zoals dat gesteld wordt in de islam: Doodt, intimideer en onderdruk uw buren als ze niet dat geloven waar u in gelooft.
-
Dat in een notendop is HET verschil. Maar ogenschijnlijk wil dat feit er maar niet in bij u. Of u wimpelt het met een cultuurrelativistische reflex maar weg omdat het eng is en vooral moeilijk te bevatten.

Von_Rompuy | 27-02-14 | 21:02

Ik heb 15 jaar in islamitische landen gewoont , mijn indruk is dat de islam een vorm is om de bevolking dom te houden en te controleren . Soms is dat nodig ook om erger te verkomen zie Syrie .

el che | 27-02-14 | 20:51

@Theo van Deursen | 27-02-14 | 19:02 | + -12 -
Een jaar of 2-3 geleden zag ik een documentaire op de NPO, waarbij een groepje jonge dames in Iran gevolgd werd.
De insteek was het bezoek van deze dames aan een voetbalwedstrijd van damesteams en de algemene vrijheden die deze dames wel of niet mochten genieten in hun dagelijkse leven.

De voetbaldames waren gekleed in lange, wijde, onpraktisch kleding, natuurlijk met bijbehorende hoofd/haarbedekking.
De toeschouwers in het stadion waren enkel vrouwen.
Dagdagelijks was de groep jonge dames die gevolgd werd in continu gevecht met ordehandhavers over zaken als het roken van een sigaret of het voldoende bedekt hebben van hun haren.
De dames in kwestie maakten er een sport van om de hoofddoek zo ver mogelijk naar achteren op hun hoofd te plaatsen en zo zoveel mogelijk (prachtig) haar te laten zien.

Echter, een zeer gevaarlijke sport, want een centimetertje teveel naar achteren kon zomaar tot arrestatie leiden. Net als het betrapt worden op het roken van een sigaret.

Hoewel het geen Saoudi-Arabische toestanden betreft, kan allerlei quasi-intellectueel gewauwel van uw zijde over westers imperialisme, multiculturaliteit en aanwezigheid van enige vorm van democratie, geen enkel beeld scheppen van een maatschappij waarin de normen en waarden zoals ik die ken de boventoon voeren.

En ja, onze normen en waarden zijn nu eenmaal veruit superieur aan die van zandbak/hakbar maatschappijen.
Omgevingen waarin ik mijn dochter nooit op zou willen zien groeien. Het westen zal zich de komende decennia met hand en tand moeten verzetten tegen het oprukkende islamisme in de wereld. Eén iets verlichtere maatschappij dan Saoudi-Arabië, doch nog steeds aan waanzinnige islamitische wetgevingen onderhevige samenleving maakt hierin nog geen zomer.

TisNieZoMoeilijk | 27-02-14 | 20:48

Theo van Deursen is gewoon een trol. Je ruikt hem van een kilometer.
Het enige wat hij kan is andere hier voor dom en bang uitmaken, gecombineerd met wat kromgetrokken logica en autoriteitsdrogredeneringen.

Ik denk dat ik al weet wie hij is.
Snap niet dat jullie nog een poging doen om hem van een onderbouwd antwoord te voorzien

frotteurist frenkie | 27-02-14 | 20:47

@harstef | 27-02-14 | 20:31 | + 0 -

En Brunei, Indonesië, Maleisië zijn belangrijke landen, in geopolitiek opzicht of voor onze cultuur - waarom?

De NAVO/VS heeft het wereldwijd nog altijd voor het zeggen. Rusland is een machtsfactor, China gaat dat worden. Misschien ooit Brazilië en India.

Maar moslims? Geen enkel islamitisch of potentieel islamitisch land gaat nu of in de voorzienbare toekomst een bedreiging vormen voor Europa. Het is gewoon niet realistisch.

Theo van Deursen | 27-02-14 | 20:46

@CornholioNL | 27-02-14 | 20:23
Het gaat mij ook niet om de minnetjes of plusjes, Het gaat mij erom dat het simpelweg een zwaktebod is waaruit in dit geval wat kronkels blijken (feiten niet kunnen erkennen, fouten niet toe kunnen geven). Dat het gevaarlijk is ook waar het de islam aangaat. Dat is wat ik even wilde onderstrepen.

No Mo | 27-02-14 | 20:38

@Theo van Deursen. Jammer dat je de boel weer moet bagataliseren met je opmerking over de komst van exoten in het durp. Er lopen hier inmiddels heel veel hoofddoekjes rond, maar nu ook een burka dus. Verder wat harstef zegt. De ontwikkeling zoals nu met de PvdA in Rotterdam brengt Nederland naar de afgrond, aangezien men alleen elkaars belangen behartigd (van hun gemeenschap) en alle andere belangen naar de achtergrond wuift. Dit is geen gezonde ontwikkeling.

Maria.1 | 27-02-14 | 20:38

@gedachtespinsel | 27-02-14 | 19:48
Omdat de islam een achterlijke cultuur is die zo'n 1500 jaar achterloopt op de verlichting en emancipatie en die alles wat leuk is haat en tegen gelijkwaardigheid is. De islam wil heersen en probeert dat doel te bereiken met geweld en onderdrukking. Dat is niet de weg maar dat hebben moslims nog niet begrepen. En mensen die een religie aanhangen, zelfs verdedigen, die wereldwijd dood en verderf zaait, die sporen simpelweg niet. Daarom.

No Mo | 27-02-14 | 20:35

Goede ouwe tijd, zou zelfs ik nog zeggen, maar de klok loopt op vele plekken linksom!

Mr_Pikibelly | 27-02-14 | 20:32

@Theo van Deursen

Ik zou me ook zorgen maken als de SGP een flinke groei zou doormaken. Het was zo fijn dat de fanatieke gelovigen aan het verdwijnen waren. Ik vind het weinig geruststellend dat er (wereldwijd) zo'n religieuze opleving gaande is.
.
Vele Aziatische landen zijn in rap tempo fundamentalistisch aan het worden (afgelopen 30jr): Indonesië, Brunei, Maleisië om er wat te noemen.
.
Zelf krijg ik ook weinig warme gevoelens van 'onze jongens' die 'gezellig' de koppen van elkaar steken in Syrië. Knus.
.
Heeft overigens weinig met Iran te maken waar, ondanks religieuze regering veel mensen vrij progressief zijn, geen burkas rondlopen, vrouwen gewoon naar uni gaan en veel mensen ontwikkeld zijn.

harstef | 27-02-14 | 20:31

@Theo van Deursen

Ik zou me ook zorgen maken als de SGP een flinke groei zou doormaken. Het was zo fijn dat de fanatieke gelovigen aan het verdwijnen waren. Ik vind het weinig geruststellend dat er (wereldwijd) zo'n religieuze opleving gaande is.
.
Vele Aziatische landen zijn in rap tempo fundamentalistisch aan het worden (afgelopen 30jr): Indonesië, Brunei, Maleisië om er wat te noemen.
.
Zelf krijg ik ook weinig warme gevoelens van 'onze jongens' die 'gezellig' de koppen van elkaar steken in Syrië. Knus.
.
Heeft overigens weinig met Iran te maken waar, ondanks religieuze regering veel mensen vrij progressief zijn, geen burkas rondlopen, vrouwen gewoon naar uni gaan en veel mensen ontwikkeld zijn.

harstef | 27-02-14 | 20:30

Echt zonde dit dus. Het had zo mooi kunnen zijn.

Tommygunner | 27-02-14 | 20:26

No Mo | 27-02-14 | 20:16 |

Zeg zwitsal, kap is met dat gemierenneuk over die minnetjes... lekker belangrijk.

Wees blij dat uw tegel gelezen word, elk plusje/minnetje is daar een bewijs van... de score is niet relevant.

CornholioNL | 27-02-14 | 20:23

@--sql error-- | 27-02-14 | 20:13
Dat zou me niets verbazen. Hij was slechts nog in staat een minnetje te geven tezamen met nog een gestoord persoon (zijn inmiddels geplust). Feiten ontkennen en niet tegen de waarheid kunnen. Radertje los ergens. Dat soort mensen wordt nooit meer beter.

No Mo | 27-02-14 | 20:19

@No Mo | 27-02-14 | 20:01
De minnetjes gevers kunnen duidelijk niet tegen de feiten. Wat een zwaktebod en laf ook. Kwaadaardig zelfs om feiten over de donkere kant van de islam te ontkennen. Gevaarlijk ook. Ga lekker naar een zandbak en blijf daar. Kun je daar ontkennen wat je wil. Hypocriete laffaard(s).

No Mo | 27-02-14 | 20:16

Religie is het diverse antwoord op de vraag wat wij hier doen. Wat de reden is dat wij denken, beseffen,en bewust zijn. Wij willen graag een verklaring voor wat wij zijn. 1 verklaring is dat we ontworpen zijn door iets wat groter is dan onszelf. We dachten het antwoord te vinden in een samenraapsel van dode zeerollen en overleveringen van verhalen. Er staan dingen in die volgens natuurwetten onmogelijk zijn, en dat is vrij 'catchy' natuurlijk. Mensen vreten het graag. Nou komt er een 'nieuwe godsdienst' zo'n 600 jaar later opzetten en niemand vraagt zich af of een alwetenede god dan misschien wel een foutje heeft gemaakt bij de eerste 'openbaring'. Er zijn zo ook geloven die het verbieden om uit een kraan te drinken, maar dat het water aan een touwtje uit de put gehaald moet worden. Dat alles in dit universum werkt volgens dezelfde wetten (van hier tot een ziljaar kilometer verderop) kan haast geen toeval zijn, en lijkt op een superintelligent ontwerp. Maar ik denk dat mensen een toeschrijven aan hun eigen god alleen gebruiken voor maar 2 dingen: macht en geld. We seriously need to rethink this globally..
Prettige avond.

NiCeY | 27-02-14 | 20:16

No Mo | 27-02-14 | 20:01 |
ik vermoed dat Theo van Deursen geen Engels kan lezen.

--sql error-- | 27-02-14 | 20:13

@Maria.1 | 27-02-14 | 19:56 | + 0 -

Voor een fervent aanhanger van genoemd artikel in onze Grondwet heeft u wel erg weinig belangstelling voor de daarin uitgedrukte principes.

En hoe hard gaat het dan, met die "import" van moslims? Heeft u daar cijfers en demografische projecties over, of was de komst van die ene exotisch geklede familie in 't durp voldoende om u bij het koor van onnozele halzen alhier te voegen?

Theo van Deursen | 27-02-14 | 20:02

De enige reden dat de Ayatollah's de hoofddoek daar verplichten: de wetenschap dat zonder verbod 70% van de Iraanse vrouwen dat ding weg mikt.

harstef | 27-02-14 | 19:56

@Theo van Deursen. Als ik zie hoe hard het gaat met de import van moslims, denk ik dat het niet zo lang zal duren voordat zij de overhand hebben. En ja, daar ben ik bang voor. Waarom? Omdat ik een fervent aanhanger ben van artikel 1 van de Grondwet. En dat botst met de islam.

Maria.1 | 27-02-14 | 19:56

@wookiepanub. Inderdaad. Bovendien hebben vrouwen hier jaren gestreden voor gelijke rechten en dat wordt nu weer afgebroken.

Maria.1 | 27-02-14 | 19:53

@Maria.1 | 27-02-14 | 19:45 |

Heel eerlijk dat je het woordje "geraakt" gebruikt, dat impliceert dat je deze angsten niet zelf hebt bedacht. Want het ergerlijke van veel van die agiterende papegaaien hier is dat ze denken heel origineel en rebels te wezen, terwijl ze eigenlijk gedupeerden zijn in een smerig machtsspel.

Maar denk even zelf na. Als tien procent van een 'democratisch' land een zekere godsdienst aanhangt, mogen ze dan een proportionele vertegenwoordiging hebben, eventueel gebaseerd op die religie en desnoods met de propaganda in de eigen taal?

Moet je dan als lid van de (overgrote) meerderheid bang worden voor de maatregelen die zulke partijen nemen? Waarom?

Wat is er precies zo gevaarlijk aan als de moslims hun demografisch rechtmatige machtsaandeel opeisen, wanneer dat aandeel niet veel groter zal zijn dan de CU, en de SGP? En voorlopig en waarschijnlijk nooit zo groot als de inheemse religekkies mainstreampartij, het CDA?

Theo van Deursen | 27-02-14 | 19:53

@Theo van Deursen | 27-02-14 | 19:42 | + 0 -

Misschien niet maar je kunt je afvragen, althans dat doe ik weleens, wat waren ze denkende toen ze voor het Westen kozen. Ze zijn om een reden hier naar toe gekomen. Kledend in Burqa denk ik niet dat die reden het stimuleren van het democratische gehalte van Nederland en vrouwen/homos/whoever in het bijzonder is, integendeel. Het alternatief is dat het dan om een economische reden was. Als dat de reden is, waarom zou je het dan in godesnaam langzaam veranderen tot het gebied waar je van origine vandaan vluchtte. Dat snap ik niet. Tevens vind ik het niet zo heel vreemd dan mensen vreemd opkijken van burqa's. Qua cultureel shock effect staat het ongeveer equivalent met dat ik helicopter-lul doe op het plein ergens in Mekka. Ik denk niet dat ik dan met gejuich wordt ontvangen, dat is soort van menselijk ik guess.

wookiepanub | 27-02-14 | 19:49

@Theo van Deursen. We zijn hier gewend om open met elkaar te communiceren, dus zodanig dat we elkaars gezichtsuitdrukkingen kunnen zien. Dat gaat niet met een burka. Als er steeds meer gelijkgezinden komen door import of kinderen, dan zal er over een aantal jaar op democratische wijze een moslimbestuur zijn. En daar moet ik niet aan denken!

Maria.1 | 27-02-14 | 19:49

@andy devins von_rompuy no mo bruno alaska wonderful_life (sorry even zo, vanaf telefoon in de sneeuw) Vreemd waarom wij vinden dat onze waarden wel opgedrongen mogen worden aan anderen zonder dat wee eens verder kijken dan onze neus lang is, maar zo gauw hier een minaret wordt opgericht is het land te klein....

gedachtespinsel | 27-02-14 | 19:48

Verdomme, zo ontzettend jammer! Waarom worden vrouwen zo gehaat in Arabische landen. Ooit waren de Perzische landen de meest hippe en cultureel welvarendste landen. Nu zie je op straat burka's met 3 meter daarvoor een vent met een vaal t-shirt en een verlepte baard. Zo ontzettend jammer! Waarom?

Optelsommetje | 27-02-14 | 19:47

@Theo van Deursen. Ja, dat is de intentie, daar ben ik van overtuigd (geraakt). Nu we al moslimpartijen hebben, campagnes in de Turkse taal en een door allochtonen overgenomen PvdA in Rotterdam kun je het toch niet meer ontkennen. Vroeger dacht ik ook dat men wilde integreren, maar tegenwoordig geloof ik daar niet meer in (helaas). Nu zal ik wel weer een racist zijn.

Maria.1 | 27-02-14 | 19:45

Overigens, in de jaren zeventig waren meer staten in het Midden-Oosten sterker seculier dan dat ze nu zijn. Echter stond het destijds ook bol van de corruptie en dictatoriale trekjes. De enige vrijplaats voor oppositie en om je redelijk vrij te kunnen uiten was ironisch genoeg de moskee. Helaas voor veel landen in het Midden-Oosten zijn zij nog corrupter en dictatorialer dan ever.

wookiepanub | 27-02-14 | 19:43

@No Mo | 27-02-14 | 19:42 | + 0 -

Dus de Moslim Broederschap is wél actief in Iran?

Theo van Deursen | 27-02-14 | 19:43

Overigens, in de jaren zeventig waren meer staten in het Midden-Oosten sterker seculier dan dat ze nu zijn. Echter stond het destijds ook bol van de corruptie en dictatoriale trekjes. De enige vrijplaats voor oppositie en om je redelijk vrij te kunnen uiten was ironisch genoeg de moskee. Helaas voor veel landen in het Midden-Oosten zijn zij nog corrupter en dictatorialer dan ever.

wookiepanub | 27-02-14 | 19:43

@Maria.1 | 27-02-14 | 19:37 |

Inderdaad, wat verbeelden die mensen zich wel met hun afwijkende gedrag, te midden van mensen wier stevig gegrondveste conformisme het dorp voorheen zo'n heerlijk eensgezind karakter gaf?

Kijk maar uit. Het schijnt dat die mensen in hun boerka's, tulbanden en jurken zo'n aantrekkingskracht uitoefenen op de lokale cultuur dat binnen de kortste keren het hele dorp vijf keer per dag onbereikbaar is!

Theo van Deursen | 27-02-14 | 19:42

@Theo van Deursen | 27-02-14 | 19:19
Wie denk jij dat je bent om te kunnen zeggen 'how would you know'. Ervan uitgaande dat ik het niet weet. Ik weet heel zeker dat ik beter op de hoogte ben dan u. En laat me nog iets vertellen, dat is niet zo moeilijk.
Bovendien heb me er wél in verdiept.
Conclusie wederom: U lult uit uw nek.

No Mo | 27-02-14 | 19:42

Sinds kort wonen in ons dorp ook een vrouw met een zwarte burka en een man met jurk, baard en tulband. Ik heb nou niet het idee dat deze mensen willen integreren. Ik kan er niet aan wennen. Wil er ook niet aan wennen.

Maria.1 | 27-02-14 | 19:37

Mens als je toch goedverdomme en bij de baard van de profeet het lef in je lijf hebt om te LEVEN.

ecologiste | 27-02-14 | 19:35

Theo van Deursen | 27-02-14 | 19:19 |
nee, je verwart het denk ik met de taliban. De muslimbroederschap is een zorgvuldig georganiseerde fascistische organisatie. www.itukforum.co.uk/Thread-Muslim-Brot...

--sql error-- | 27-02-14 | 19:34

'Iran heeft een goeddeels democratische grondwet, gewaarborgd door het (ondemocratische!) principe van 'autoriteit voor de geestelijke'. Maar ja, wij hebben de Raad van State.'

'Iran is overigens heel multicultureel'

Theo van Deursen | 27-02-14 | 19:02 | + -2 -

Iran is weliswaar multicultureel, maar de Raad van Hoeders vergelijken met de Raad van State is wel wat absurd. De positie van Joden in Iran, ook die in het parlement is bijvoorbeeld heel erg beperkt. Om over die van andere niet-sjieten (of ongelovigen) maar helemaal te zwijgen. Overigens was Iran ooit democratisch (Mossadeq) maar de democratie is helaas de nek omgedraaid door de US en GBR toen Mossadeq de olie- en gasvoorraden wilde nationaliseren. Afgelopen zomer nog bevestigd door de CIA zelf. Dus Motorhead, ga je schamen!

Verder zijn Perzen geen Arabieren, sterker nog veel Perzen vinden Arabieren barbaars en zien hen als hun vijand. Burqas dragen ze dan ook niet en er gaan meer vrouwen naar de universiteit dan mannen. Perzen in Nederland zijn (veelal afkomstig uit de oude Perzische elite) zeer vrijheidslievend, tolerant, democratisch en gemiddeld aardig goed opgeleid en klitten bewust niet samen in een of andere buurt.

wookiepanub | 27-02-14 | 19:33

'Iran heeft een goeddeels democratische grondwet, gewaarborgd door het (ondemocratische!) principe van 'autoriteit voor de geestelijke'. Maar ja, wij hebben de Raad van State.'

'Iran is overigens heel multicultureel'

Theo van Deursen | 27-02-14 | 19:02 | + -2 -

Iran is weliswaar multicultureel, maar de Raad van Hoeders vergelijken met de Raad van State is wel wat absurd. De positie van Joden in Iran, ook die in het parlement is bijvoorbeeld heel erg beperkt. Om over die van andere niet-sjieten (of ongelovigen) maar helemaal te zwijgen. Overigens was Iran ooit democratisch (Mossadeq) maar de democratie is helaas de nek omgedraaid door de US en GBR toen Mossadeq de olie- en gasvoorraden wilde nationaliseren. Afgelopen zomer nog bevestigd door de CIA zelf. Dus Motorhead, ga je schamen!

Verder zijn Perzen geen Arabieren, sterker nog veel Perzen vinden Arabieren barbaars en zien hen als hun vijand. Burqas dragen ze dan ook niet en er gaan meer vrouwen naar de universiteit dan mannen. Perzen in Nederland zijn (veelal afkomstig uit de oude Perzische elite) zeer vrijheidslievend, tolerant, democratisch en gemiddeld aardig goed opgeleid en klitten bewust niet samen in een of andere buurt.

wookiepanub | 27-02-14 | 19:32

Zie hier de toekomst van Turkije.

plf | 27-02-14 | 19:32

Zo ongeveer alles wat @Theo van Deursen zegt. Teveel nuance voor de reaguurder, maar oh zo waar.

Mark Smith | 27-02-14 | 19:31

@Den Heerscher | 27-02-14 | 19:20 | + 1 -

Nog een keer dan, en even op de man af: Zie jij de Nederlandse samenleving zich binnen afzienbare tijd, of eigenlijk ooit, goed- of grotendeels bekeren tot de islam, al dan niet gedwongen?

Zo ja, dan inderdaad, zijn we uitgepraat. Next stop is institutional, lijkt me zo. Want dan ben je eigenlijk gewoon een haarloze haatbaard.

Theo van Deursen | 27-02-14 | 19:30

@gedachtespinsel | 27-02-14 | 18:20
Jij bent nog te min om te minnen. Als ik zie hoeveel levensgeluk er, met name van de vrouwen daar,is afgepakt door de haatbaardrevolutie dan word ik boos en verdrietig.
En zelfs jij zult met je domme trollenkop wel door hebben dat de gevolgen van die revolutie erger zijn dan een middelgrote oorlog.
Toch blijf ik hopen op een wederopstanding van het Perzische volk. Het vrijheidsvuur is bij de meesten nog niet gedoofd. Een groot deel van de gewone mensen daar houdt naar buiten toe de vrome schijn op en is binnenshuis nog vrij.
Dus daar geen kopvod, wel mannen en vrouwen die samen lachen, (alcohol) drinken en hopen op betere tijden die door de verhalen van hun (groot-)ouders levend worden gehouden.
Het Iraanse volk heeft eind jaren 70 met dat sha/ ayatollah-gedoe een fout gemaakt die van dezelfde proporties is als de manier waarop Nederland zich heeft laten gijzelen door de EU.
In Nederland kan het ook nog tientallen jaren duren voor het volk massaal het land, autonomie en vrijheid terug eist en terug haalt.

Andy Devins | 27-02-14 | 19:29

Mooie foto's. Helaas is het ayatollahregime in diepste wezen zo westers als het maar zijn kan. Een reactie op de dictatuur van de sjah die ingezet werd nadat met flinke hulp van de CIA en MI5 de seculiere, maar de oliebronnen nationaliserende, Mossadegh werd afgezet. Een kleine twintig jaar later blies zich dat recht in het gezicht van de Verenigde Staten op.

Ook de Mujaheddeen, waaruit de Taliban voortkwam, werd gesteund door de Verenigde Staten. Maar in plaats van dat de Verenigde Staten daarvan leren dat ze zich beter niet al te veel met interne aangelegenheden kan bemoeien, staan ze al weer klaar om de volgende generatie die zich tegen hen zal keren klaar te stomen.

Doldwaas | 27-02-14 | 19:28

Yup. islam maakt meer kapot dan u lief is.

appeltjesgroeneweide | 27-02-14 | 19:28

@gedachtespinsel | 27-02-14 | 18:20
Nee, niet alleen maar om de retina te bevredigen.
-
Ik gun die mensen vooral de mogelijkheid om van het leven te genieten, om van cultuur, kunst, muziek en schoonheid te kunnen genieten. En dat gaat gewoonweg niet met de islam, die onderdrukt, dicteert, censureert, verwoest en bepaalt daarnaast ook nog eens dat je je buren mag en moet haten, intimideren, bedriegen, bestelen en vermoorden in naam van Allah.
-
Het is niet meer of minder dan een compleet achterlijke religie die mensen alleen maar ellende brengt al 1400 jaar en het mag wat mij betreft wel afgelopen zijn met die onzin. Er is genoeg gespeeld met dood en verderf in die zandbak, tijd om volwassen te worden.

Von_Rompuy | 27-02-14 | 19:26

@Den Heerscher | 27-02-14 | 19:17 | + 0 -

Er zit weer geen argument bij, behalve wat halfhartige whataboutery waarmee je alleen maar verder benadrukt echt niet te weten waar je het over hebt, qua staatsrecht, democratie en Iran in het bijzonder.

Ik ken dat land goed, en afgezien van alle, deels door de embargo's en haatzaaierij alhier veroorzaakte ongemakken is het een heel wat modernere en beter geïnformeerde samenleving dan je denkt, zelfs ondanks de halve eeuw van pervers westers imperialisme waar het huidige regime een reactie op is.

Maar enfin, take a break, dit is waarschijnlijk alweer een overdosis aan feiten en realiteitszin.

Theo van Deursen | 27-02-14 | 19:26

Het bewijs dat je onder de islam echt terug gaat in de tijd. Ben benieuwd hoe lang het duurt voor ze gas en elektra moeten afwijzen van alla (NSFW).

Sadomassochristus | 27-02-14 | 19:26

-weggejorist-

GingerTed | 27-02-14 | 19:25

Iran is een raar land. Raad eens waar de meeste cosmetisch-chirurgische operaties door vrouwen gedaan worden? Iran. Voornamelijk neuscorrecties. maar het kan nog sterker. De Iraanse overheid erkent dat mensen in een lichaam van het andere geslacht geboren kunnen zijn en ondersteunt daarom alle benodigde gender-veranderende operaties om van man naar vrouw of andersom getransformeerd te kunnen worden. O.a. het Iraanse vrouwenvoetbalteam wordt ervan verdacht meerdere (ex-)mannen te herbergen en wordt daartoe tot onderzoek verzocht willen zij nog langer internationaal meespelen.

GingerTed | 27-02-14 | 19:21

@Theo van Deursen | 27-02-14 | 19:17
"Islamisering" is een hersenspinsel van rechtse politici en was tot een decennium terug niet eens een bestaand woord. Met het woord wordt het proces bedoeld waarin een samenleving zich geleidelijk aan bekeerd tot islam.
In die zin is het een overbodig woord, omdat "islam" zelf al onderwerping betekent.
De islamitische doctrine is totaal niet ambivalent over wat er dient te gebeuren. Ga je inlezen, cultuurrelativist.

Den Heerscher | 27-02-14 | 19:20

@No Mo | 27-02-14 | 19:14 | + 0 -

De moslimbroederschap, je bedoelt dat losse verband van radicale warhoofden uit een achterlijke cultuur, uit de meest achtergestelde landen? Moet ik daar bang voor zijn? Of moet ik eerder bang zijn voor mensen die mij en vooral anderen bang maken met dat steeds pathetischer vijandsbeeld?

Schei uit. De Moslimbroederschap zit niet eens in Iran. Maar how would you know.

Theo van Deursen | 27-02-14 | 19:19

@A.Green | 27-02-14 | 19:08
p.s. ze hebben het ondanks die boycotts helemaal niet zo slecht gedaan, trouwens.

Dikr | 27-02-14 | 19:17

@Theo van Deursen | 27-02-14 | 19:02
Ja joh... Een hoogste leider (Ayatollah Khomeini en z'n opvolger) die de hoogste posten van het leger, van de rechtspraak etc. benoemd en dan verkiezingen voor de vorm ernaast. Superdemocratisch.
En die grondwet?
Artikel 1: Het is een Islamitische republiek.
Artikel 2: Er is één god, de natuur van deze god is fundamenteel voor het ontwikkelen van wetten. God heeft altijd gelijk en leiderschap is er om Islam te bevorderen.
Daarna gaan ze nog even verder.
.
Zet daar tegenover de alledaagse praktijk qua "recht"spraak en je hebt een desastreus recept. Het is niet zo dat het volk daadwerkelijk inspraak heeft in de democratie-voor-de-vorm die Iran is. Het is buigen of sterven en binnen de voor jou gestelde kaders kan je er normaal leven. Dat kon in de Soviet Unie ook: Superdemocratisch en blij en mooi totdat je een afwijkende mening hebt, dan moet je dood/opgepakt/etc.

Den Heerscher | 27-02-14 | 19:17

@lulleficatie | 27-02-14 | 19:13 | + 0 -

Denken mensen dit echt, in de intellectuele isolatie van hun gebrekkige opleiding en verlammende angst, of ben je gewoon aan het agiteren?

Islamisering is een mythe, en jouw toekomstbeeld de ziekelijke nachtmerrie van een gecastreerde burger. Word wakker. Of sterf.

Theo van Deursen | 27-02-14 | 19:17

De hele regio was voor de introductie van de Islam het paradijs op aarde.

Petrus de Rewa | 27-02-14 | 19:16

@A.Green | 27-02-14 | 19:08
"je herhaalt het fabeltje en de mantra dat de haatbaarden en de linkse zichzelf vertellen. "

Argumenten?

"DE REVOLUTIE was in 1979 35 JAAR lang hebben de ajathollah's de kans gehad met al het olie geld om het beter te doen... is ook gefaald en veel erger dan wat de Shah ooit het land aan heeft gedaan..."

Wel eens van het woord boycott gehoord?
Google heeft er 26,5 miljoen keer van gehoord waar het Iran betreft. Better catch up. www.google.nl/search?q=boycott+of+ira...

Dikr | 27-02-14 | 19:15

@Theo van Deursen | 27-02-14 | 18:40
Ik heb zeven woorden voor u:

U bent duidelijk niet op de hoogte.

Verdiep u een in de moslim broederschap om mee te beginnen. Houdt tot die tijd uw mond want u vergaat anders hetzelfde lot als de PvdA. Terecht.

No Mo | 27-02-14 | 19:14

2014

lulleficatie | 27-02-14 | 19:13

Maak nu maar genoeg foto's van Nederland in 1914. Over 50 jaar lopen hier ook alle mannen in een jurk met een lange baard en zitten de vrouwen ook verborgen onder een zwarte tent met een kijkgaasje. Kijk maar naar Iran hoe snel je van de 20e eeuw in de 7e eeuw beland. Komt hier ook en sneller dan je denkt.

lulleficatie | 27-02-14 | 19:13

Het grote verschil is dat Iran en ook Afghanistan een eigen bloeiende beschaving hebben gekend, voordat de haatbaarden vanuit Arabië binnenvielen.
Een Pers is geen Arabier.

Desmoulins | 27-02-14 | 19:12

@A.Green | 27-02-14 | 19:08 | + 0 -

Wat denk jij dat een land kan doen met olie en gas, als dat verplicht wordt afgerekend in de valuta van de aartsvijand?

Vraag het een Iraniër in Iran om te kiezen tussen de sjah en de ayatollah, de Savak en de Basijis.

Of weet je wat, laat maar.

Theo van Deursen | 27-02-14 | 19:11

en toen dit ... iets met olie

Former minister says agents plan to arrest Lamido Sanusi who was suspended as governor of central bank by the president.

www.aljazeera.com/news/africa/2014/02/...

Centauri3 | 27-02-14 | 19:09

@Dikr je herhaalt het fabeltje en de mantra dat de haatbaarden en de linkse zichzelf vertellen.

DE REVOLUTIE was in 1979 35 JAAR lang hebben de ajathollah's de kans gehad met al het olie geld om het beter te doen... is ook gefaald en veel erger dan wat de Shah ooit het land aan heeft gedaan...

A.Green | 27-02-14 | 19:08

buikdanser.
Ik was in Haren | 27-02-14 | 19:02 | + 0 -

nop ... dat komt er van de nostalgie is u wereldvreemd.
wat moet ik nou met een dansende buik zonder grote handen ... 1001 dingen kan ik verzinnen

een grote hand ... maakT van u een tevreden klanT!

Centauri3 | 27-02-14 | 19:05

De islam sloopt beschavingen en dient bestreden te worden.

StijlvolRechts | 27-02-14 | 19:05

vroegah heette Iran = Perzië

nou ruikanmereedT ... euuuh reken maar uit!

Centauri3 | 27-02-14 | 19:03

Centauri3 | 27-02-14 | 18:59 |
Als een 'buikdansserin' grote handen heeft, dan is het eigenlijk een verklede buikdanser.

Ik was in Haren | 27-02-14 | 19:02

@Den Heerscher | 27-02-14 | 18:50 | + 1 -

Ga je al. Bullshit, met je Wikipediafeitjes. Het Iraans sjiisme geeft een hele andere staatsrechtelijke status aan de Koran, laat staan de letterlijk interpretatie daarvan.

Iran heeft een goeddeels democratische grondwet, gewaarborgd door het (ondemocratische!) principe van 'autoriteit voor de geestelijke'. Maar ja, wij hebben de Raad van State.

Enfin, teveel detail voor de ADHD agitatoren hier, maar laat het volstaan te zeggen dat Soennieten en Sjiieten zeker op dat punt behoorlijk verschillen.

Iran is overigens heel multicultureel, maar dat zal voor de dichtgetikten hier weinig schelen. Alleen in het Westen mag je immers tegen multiculturaliteit zijn, andere beschavingen en samenlevingen koesteren 'haatdoctrines' als ze niet zo gecharmeerd zijn van de seksuele voorkeuren, emancipatie en culturele eigenaardigheden van hun landgenoten.

Theo van Deursen | 27-02-14 | 19:02

p.s. Je zou dus net zo goed een serie foto's kunnen laten zien van blije Deutsche maedchen und puben van "voor de grote nederlaag".

Dikr | 27-02-14 | 19:00

ja Hallooooo Iraansjes meisjes hebben nou eenmaal grote handen ... das geneeeties

Centauri3 | 27-02-14 | 19:00

Dit soort moslims heb je in Libanon, nu nog in Turkije, in Nederland, in Indonesië, in Thailand. Het is even zoeken. Ze zijn in de minderheid.

zeeman73 | 27-02-14 | 19:00

ik mis die grote handen van die seksie buikdansserin

Centauri3 | 27-02-14 | 18:59

@Saucony hadden en komt voorlopig niet meer terug... de intellectuele klasse is daar allang verbannen, weggejaagd, gevlucht, gevangen of vermoord.

A.Green | 27-02-14 | 18:59

@gedachtespinsel | 27-02-14 | 18:20
Wat doe je dan in het Westen?! Hypocriet. Ga toch lekker opzouten naar een achterlijk islamitisch zandbak. Doei.

Wonderful-Life | 27-02-14 | 18:55

@Motã¶rhead | 27-02-14 | 18:49
Gekozen? Er zijn heel wat Iraniërs gevlucht tijdens de revolutie.

blinde kip | 27-02-14 | 18:55

Ben benieuwd hoe het was gelopen als Amerika zich NIET met het midden oosten had bemoeid. In 1953 hebben ze al een coup geregeld omdat ze het niet leuk vonden dat Mossadegh de olie industrie nationaliseerde. (Daarna werd de olie onder 5 Amerikaanse maatschappijen, een Frans bedrijf en Shell verdeeld). Twintig jaar later (zie blije foto's hierboven), was het door het westen gesteunde Pahlavi regime een dictatoriaal en zwaar corrupt zooitje wat voor de nationalisten veel te veel met het westen heulde. Dat pikten de Ayatollahs op een gegeven moment niet meer, ergo, revolutie. You reap what you sow, enzo.
Daarna heeft Amerika het nog bonter gemaakt door opeens partij voor Hussein te kiezen en hem aan te zetten tot een oorlog wat tot in onze tijd tot veel ellende heeft geleidt.
Kortom, een mooie clusterfuck van buitenlands beleid en mooie plaatjes vertellen niet altijd evenveel als honderd woorden.

Dikr | 27-02-14 | 18:52

@nsfw | 27-02-14 | 18:50
Aaaaah... I see what you did there.
Naarling.

Den Heerscher | 27-02-14 | 18:51

die foto ies haram, fapafap

newray | 27-02-14 | 18:51

De mensen op deze foto's zijn ALLEMAAL gevlucht of vermoord.

1nfidel | 27-02-14 | 18:51

Als Iran ooit nog een keer de Islam achter zich laat zal het makkelijk het machtigste land in de regio zijn. De Perzen hebben een veel hogere beschaving dan de hele Arabische wereld bij elkaar. Zelfs nu met de radicale Islam en de Westerse boycot, functioneert Iran beter dan de Arabische wereld.

Saucony | 27-02-14 | 18:51

@Theo van Deursen | 27-02-14 | 18:40
Sjiiten en Soennieten zijn dan misschien niet hetzelfde, ze zijn het in ieder geval over het meeste eens: De Koran is het onveranderlijke woord van god en shariah is de wet. Het overgrote deel van de doctrines zijn gelijk en het overgrote deel van de gelovigen ziet de andere groep ook als "moslimbroeders".
Het verschil is meer een dispuut over leiderschap: Volgens Soeni's moeten de imams gekozen worden aan de hand van of ze het pad van de profeet kennen en volgen, volgens de Shiiten ligt het leiderschap bij de familie van Mohammed, door Allah gegeven en onveranderlijk. De shiiten erkennen veel traditie-geschriften van de sunni (de hadith) dan ook niet, wat inderdaad kan leiden tot iets andere interpretaties van hoe shariah geïmplementeerd moet worden.
.
In de praktijk:
Voldoende reden voor deze twee groepen om elkaar dood te maken en het een is dan ook geen haar beter dan het andere. Het maakt ook niet zoveel uit welke van de twee aan de macht is: Publiek stenigen, harde straffen voor overspel, vrouwen onderdrukken, etc. is bij beide partijen aan de orde van de dag.
.
Jouw "nuance" maakt wat dat betreft dus geen donder uit en ongeacht de stroming blijft de haatdoctrine overeind. De enige nuance die je nog aan kunt brengen is het bestaan van de Alawitische minderheid, maar ook dat zijn geen lieverdjes --> Zie Syrië.

Den Heerscher | 27-02-14 | 18:50

@Diederik-Maximiliaan | 27-02-14 | 18:46
Vrouwen met een kort pittig kapsel. En rood geverfd. The horror!

blinde kip | 27-02-14 | 18:49

Die lui hebben ZELF ooit voor die ayatollah gekozen...
Men krijgt wat men verdient
Dat krijgen we hier ook nog...

Motörhead | 27-02-14 | 18:49

@Ik was in Haren | 27-02-14 | 18:17
Vind je het gek dat die baarden zo zijn gaan haten.

blinde kip | 27-02-14 | 18:46

Je kunt ook het Nederland van nu met het Nederland uit de jaren 70 vergelijken. Dan zal dezelfde vorm van achteruitgang te bespeuren zijn.

Diederik-Maximiliaan | 27-02-14 | 18:46

Geen teen...

Air van Boven Dorens | 27-02-14 | 18:42

Ik hoorde van de week iemand praten van een woningbouwvereniging in Amsterdam. Die heeft appartementen gezien waar de badkamers werden gebruikt als slachthuis en het bloed overal zat. Nooit meer schoon te krijgen. De keukenkastjes zat gaas voor omdat de kippen erin woonden en de dochters werden gehoereerd in de garagebox.
De islam is echt een verrijking.

No Mo | 27-02-14 | 18:41

Het gaat er hier maar niet in hè, dat Iraniërs grotendeels geen Arabieren zijn, Soennisme geen Sjiisme is, en Iran een van de meer geavanceerde samenlevingen in MENA is, zeker op gebied van vrouwenrechten.

Maar om dan je eigen botte domheid nog eens te onderstrepen door foto's te plaatsen uit de donkere tijd dat Iran in handen van de VS en Big Oil was, ter illustratie van de 'leuke kanten' van die vogelverschrikker genaamd islam waarop jullie hier dagelijks je verkeerde gerichte ongenoegen mogen botvieren - dat is wel voorbij treurig.

De islam is geen bedreiging voor het Westen, kritiekloze dégénérées die deze bullshit consumeren en boos worden op een achterlijke cultuur van machteloze mensen, die maken onze beschaving kapot. Denkende ervan te houden, dat is dan wel weer ironisch.

Theo van Deursen | 27-02-14 | 18:40

Wat een verlies van gedachtegoed als je zo'n geweldige pornosnor zoals op de derde foto inruilt voor een haatbaard.

Oktoberfest | 27-02-14 | 18:39

@gedachtespinsel | 27-02-14 | 18:20

Bevrediging is een zonde?

Bruno Alaska | 27-02-14 | 18:39

En toen kwam de islam, terug naar de middeleeuwen, stenigen, publieke executies, vrouwen onderdrukking etc etc...

Tel uit je winst... en dan te bedenken dat er nog politieke partijen zijn in dit land *kuch PvDA kuch* die dit geen enkel probleem vinden, sterker nog, ze faciliteren het...

CornholioNL | 27-02-14 | 18:38

watskeburt?????!!!!!

Dam Schreeuwer | 27-02-14 | 18:38

Tsja. Je moet religieuzen nimmernooitniet de macht geven. En als ze met heel veel zijn, dan is een democratie niet de juiste bestuursvorm voor zo'n land, zie Egypte na de "lente".
.
Islam is een hersenziekte. Als je de doctrines van Islam aanhangt zonder het religieuze sausje wordt je terecht opgesloten in een kamertje met matrassen aan de muren, maar als het geloof is, is het ineens een heilig huisje.

Den Heerscher | 27-02-14 | 18:36

Islam maakt alles kapot. Uw vrouwelijke nakomelingen lopen ook gesluierd rond over 40 jaar.

Hjalmar | 27-02-14 | 18:36

Waarom heb ik nu opeens een liedje van Rick Ashtray in m'n hoofd?

wakkere_nederlander | 27-02-14 | 18:35

Je zou denken dat dit plaatjes zijn voor de toekomst. Een toekomst zonder religie en met extra moderne beschaving.

Helaas is wat Iran nu is, ook de toekomst voor Nederland. Kijk maar hoe het er nu al aan toe gaat in Engeland.

LangeTijdGeleden | 27-02-14 | 18:35

Zo kijk ik straks ook in 2030 in mijn fotoalbum van nu. Toen mijn vrouw nog geen hoofddoek moest dragen van de PvdA, toen ik geen baard naar de gelijkenis van de profeet moest dragen van de PvdA, toen mijn dochter niet verplicht werd uitgehuwelijkt aan een kaderlid van de PvdA.

sinar2 | 27-02-14 | 18:35

Deze vrouwen lopen nu nog rond in Iran en moeten met weemoed terugdenken aan hoe het ooit was. Hun overlevering is de hoop voor de huidige en toekomstige generaties.

koekenpeder | 27-02-14 | 18:34

Zonde dat een land zo achteruit kan gaan. Ziet ernaar uit dat Iran aardig mee kon draaien in die tijd.

Duifmans | 27-02-14 | 18:30

Mooie foto's, net iets uit De Wrekers.
Maar dan de andere kant van de medaille: dit is dus de stedelijke elite, die er een fijne westerse levensstijl op na kon houden ten koste van het straatarme platteland.
Ondertussen trokken sjah Mohammed en zijn trophy wife Farah Diba de Iraanse schatkist leeg met een voortvarendheid waar Janoekovitsj jaloers op zou zijn.
Helaas heeft deze door de CIA in het zadel gehouden despoot zelf de voedingsbodem gecreëerd waarin totaalmalloten als Khomeini konden gedijen.

Djong | 27-02-14 | 18:30

Toen was geluk nog legaal.
En in Nederland voel ik 'm ook al bijna hangen.

wakkere_nederlander | 27-02-14 | 18:29

Eigenlijk een beetje het Nederland van de jaren 80 dus.

Cuyahoga | 27-02-14 | 18:28

Lekkere rodox porno plaatjes...

de directeur | 27-02-14 | 18:28

@gedachtespinsel | 27-02-14 | 18:20
Walgelijk, voor vrouwenonderdrukking zijn. En daar openlijk voor strijden. Ga dead.

No Mo | 27-02-14 | 18:27

Het zijn niet de volgers maar de religie met hun haatboekjes die het ergst zijn,volgers zijn slechts gehersenspoelde schaapjes.
De Koran en de Bijbel in combinatie met religieuze bolwerken blazen de boel op.
En laten we de Thora niet vergeten,die volgers doen er niet moeilijk over hun eigen ijzeren gordijn te stichten en te onderhouden.

Meneer-reetkever | 27-02-14 | 18:27

En nu worden homo's opgehangen en vrouwen onderdrukt. Dat is wat de islam doet met een land. Als wij niet snel ingrijpen wacht Nederland hetzelfde lot. Geloof het of niet, zoiets kan veranderen in 50 jaar. Deze foto's zijn het bewijs.

No Mo | 27-02-14 | 18:26

Kijk, dit staat ons in Nederland ook te wachten.

Dankzij smerige landverraders als Rutte, Samson en gedachtespinsel..

dlseth_ | 27-02-14 | 18:23

Je kunt best een ander leven leiden in een islamitisch land, het duurt alleen een stuk korter.

Ik was in Haren | 27-02-14 | 18:22

Libanon was geweldig en Egypte ook. Denk aan al die humoristische cinema aldaar. Allemaal kapotstukgemaakt door islamvenijn zoals in ons land veel stuk is gemaakt door gereverkeerdvenijn.

ecologiste | 27-02-14 | 18:22

Daarom: religie is de pest voor de mens.

Ignatius Barracuda | 27-02-14 | 18:22

Toen geluk nog heel gewoon was in Iran.

brutus68 | 27-02-14 | 18:21

De Perzen beschikten destijds over de F-14, een vliegtuig van Amerikaanse makelij en de F-22 van het luchtruim van de jaren '70/80.
Dat zegt genoeg.

JosVerbeek | 27-02-14 | 18:21

Goeie rickroll wel.

MihoenOctagon | 27-02-14 | 18:20

walgelijk, waarom westerse cultuur opdringen, alleen maar om de retina te bevredigen?

gedachtespinsel | 27-02-14 | 18:20

Leuke moslims bestaan. Ze zijn alleen leuk *ondanks* islam en niet *dankzij*

Godsammekraken | 27-02-14 | 18:20

Daar zit wel wat lekkers tussen. Helaas hebben ze nu allemaal een grotere snor dan de Turkse bakker op de hoek en zitten ze allemaal verstopt achter een boerka.

Nequebard | 27-02-14 | 18:18

Voor de komst van de Islam was Perzië één van de bakermatten van de beschaving. We hebben er onder meer Duizend-en-een-nacht aan te danken.

Petrus de Rewa | 27-02-14 | 18:18

Toen was uitgehuwelijkt worden met één van bovenstaande dames waarschijnlijk ook een stuk minder erg dan nu.

Ik was in Haren | 27-02-14 | 18:17

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken