Internetgoeroe Gonggrijp over online privacy
Een small step terug in de televisiegeschiedenis, een huge leap terug in de internethistorie: een uitzending van Profiel uit 2006 met Rop Gonggrijp, oprichter van XS4ALL en hacker ASCII la lettre. In 30 minuten (trailer hier) waarschuwde hij toen al voor de kennis van nu, qua risico's en gevaren van het internet en de online privacy in verhouding tot oh zo betrouwbare overheden. Zoals de onze: MinJus Opstelten zweeg vanmiddag in alle programmeertalen over PRISM en de betrokkenheid van de AIVD daarin. U zult dus zelf privacymores moeten leren. Les 1 is bovenstaande docu. Boemvol archeologisch beeldmateriaal uit de tijd dat MacBooks nog een middelvinger naar Microsoft betekenden en hackers nog krakers waren, en geen hipsters. Voor het educatieve plezier zit er ook een hackersbingo in. Check de logo's die voorbij komen op stickers & buttons. Zoals HIP97: site bestaat nog. Of de lockpickers van TOOOL, die vandaag nog steeds hobbysleutelen. Ook de meetings van 2600nl leven voort. En die atoombunker waar Gonggrijp een skeleton key van heeft, ligt nog steeds onder metrostation Weesperplein. Na de uitzending zelf zin gekregen om te hacken maar je weet niet hoe? Begin eens met het terugtrollen van de NSA. Overig huiswerk: deze shortview (ook van Rop4ALL). Privacynoot: Huiswerk wordt niet nagekeken.
Reaguursels
InloggenAls je een beetje weet hoe internet werkt, kan je Rop alleen maar gelijk geven. Iedereen moet zich realiseren dat het geen envelopjes zijn, maar briefkaarten die je rondstuurt (terzij je er toch zelf envelopje omheen doet. Dus voorzichtig zijn.
.
Eerst breekt Rop roeptoeterend (althans het clubje om hem heen) het internet open, sluit het klaphek, zet xsfourall commercieel in de markt en verkoopt (met Rodriguez en nog een paar) vervolgens de boel aan KPN. Maar toch blijft hij voor sommigen de god die ons moet behoeden voor het digitale kwaad. Kom op zeg, dat is net zo geloofwaardig als dat de tabaksindustrie uit eigener beweging zegt dat je kanker krijgt van roken.
GHP
HIP
HEU
So long and thanks for all the fish.
Rop heeft gewoon gelijk, en altijd gehad. Nog een stukje space-ulaas?
Haha die Gonggrijp is zelf begonnen als extreem linkse hacker in de krakerscene.
BTW, in Duitsland is de controledrang minder, omdat die nog vers de DDR in het geheugen hebben. Nederlanders zijn echt eng, als je bedenkt dat we het afleggen tegen VS, Duitsland en volgens mij kijkt zelfs China bij ons af. Gelukkig hebben we enge mensen als Opstelten en Kaas de Vies in ons midden om te borgen dat het mis gaat lopen.
Kaas de Vies | 11-06-13 | 21:02 | + 52 -
Ge-wel-dig. Wat een drogreden. Heb je het zelf niet door? Is angst echt de beste raadgever? Vroeger hadden we het communisme, hadden we toen ook enorme databases om alles vast te leggen om een gevoel van veiligheid te creëren?
Mensen zoals jij, bah. Echt heel erg vies. Het is moeilijk om niet te godwinnen, omdat je het in principe zelf al doet. Wat ben jij verschrikkelijk eng. Ik hoop dat je onvruchtbaar bent, want man man man, wat heb ik anders medelijden met evt kinderen.
PRISM... Spreek uit PRISON
Als Rop in de klas nou ook zo scherp was geweest was hij nooit geworden wat hij nu is :-)
Onderduiken voor gevorderden:
www.spiegel.de/panorama/wie-man-in-ein...
Wat wil die Gongrijp? Zijn analyse is bloedscherp.
Maar ik wil niet wat hij zou willen, het internet afbreken, het monster wat hij vindt dat -ie bedacht.
Mooie docu. Rop Gonggrijp is een held!
eerder vandaag over rop: Dit is toch diezelfde Rop die ervoor gezorgd heeft dat wij niet meer per computer stemmen maar weer met rood potloodje? Die kon aantonen dat computerstemmen wellícht niet 100% onfeilbaar is, maar dat geenszins kan beweren van stembureau's, bemand door vnl. vrijwillige Groenlinksers? Een visionair in 2006? Mwah, doe eens Orwell lezen, in 1948
Codeschrijvert | 11-06-13 | 23:33 | + 0 -
Sorry, maar privacy kan gewoon in het nu vrij nutteloze vak Maatschappijleer. Waar nu alleen het dogmatische politieke links rechts denken wordt gepredikt.
Geenstijl, doe es openheid van zaken en onthul ons hoevaak de AIVD al is langsgeweest om het mailadres te bemachtigen van een reaguurder? Of hebben ze er al een backdoor voor?
Feynman | 11-06-13 | 21:10
Informatica wordt gegeven op de middelbare school, maar meestal als onderdeel van een workshop en dan zijn het vaak suffe HTML-cursusjes.
Tot de tijd dat informatica serieuzer wordt genomen loont het beter om cursussen op het Internet/in boeken te volgen (zelf laat begonnen met serieus programmeren, vanaf mijn 18e).
@tattooboer | 11-06-13 | 23:17
Ik weet niet of het beter is dan niets. De alu-hoedjes reputatie is simpelweg schadelijk. Ookal heb je nog zo'n gelijk... gelijk hebben is 1 ... gelijk krijgen ... etc etc. Ik doe mijn best om mijn steentje bij te dragen en ik hoop dat jij dat ook doet. Rop doet dat ook, en echt, met de beste bedoelingen. Tot nu toe heeft het alleen averechts gewerkt, that's all.
@Ctrpllr | 11-06-13 | 23:13
Het is beter dan niets, en als jij het beter kan ben je welkom dat te tonen.
Parel van het Zuiden | 11-06-13 | 23:08
Ik denk dat het verschil zit in het feit dat ik al lang had begrepen dat een dergelijk programma actief was. Voor mij is het dus geen schok.
Maar mijn omaatje zei het heel veel jaren voor internet al. Wanneer je niet wil dat je geheimen algemeen bekend zijn moet je ze in je hoofd opslaan, niet opschrijven nooit vertellen.(dit legde ze uit omdat ik een vriendje had vertelt verliefd te zijn op een meisje.. de hele klas wist er dus van)
Je kan natuurlijk proberen het gedeeltelijk af te kaderen. Maar eigenlijk zal je jezelf eerst de principiële vraag moeten stellen "wat is privacy"
Wanneer je die vraag beantwoord en ook binnen het kader van auteurs en patentrecht hetzelfde logische antwoord krijgt. Kun je mijn gedachtes volgen.
Rop is allesbehalve een baas. Hij is schadelijk, omdat hij door zijn veel te activistische houding de reden is dat mensen met een goed gevoel voor privacy niet meer serieus genomen worden. Soort greenpeacetype. Uiterst vervelend, dit soort mensen zet ons jaren terug in de tijd. Ookal had/heeft-ie wel gelijk en doet-ie het met de juiste bedoelingen, dit soort types .... beter van niet.
Ik ga voor de grap eens googlen "how to make an atom bomb in your kitchen".
"building your own drone"
en "buy AK47"
Gewoon, om mijn burgermansleventje wat spanning te geven...
King of the Oneliner | 11-06-13 | 21:59 | + 4 -
Zijn ze er al ???
ennnn verkeerde topic lol
-weggejorist-
@vocareadregnum | 11-06-13 | 22:47 |
Ik begrijp het waarom. Juist daarom vind ik dat er bepaald moet worden welke informatie een overheid mag zoeken, bezitten, en gebruiken. U blijft een beetje hangen in de huidige praktijk en data in plaats van informatie en wat een overheid daarmee kan doen. Zodra het er is wordt er namelijk wat mee gedaan.
.
Ik vraag me overigens af of u de volle omvang van PRISM tot u heeft genomen. Er is echt niet alleen sprake van analyse achteraf. Tip. Amerikaanse media berichten veel omvangrijker en uitvoeriger over het programma.
Gonggrijp = Held.
@van Griendsven454572 | 11-06-13 | 22:48
Denk je dat het je lukt je vrouw (gefeliciteerd!) te overtuigen? Dan ga ik dat ook bij de mijne doen.
Tsja, dit dekt de lading wel lijkt me: www.piratenpartij.nl/blog/argure/als-j...
@omanders | 11-06-13 | 22:31
Mijn vriendin? Dat zal mijn vrouw leuk vinden.
Maar nogmaals: niet iedereen zal het ooit beseffen, hoe goed je ook je best doet om te overtuigen.
Parel van het Zuiden | 11-06-13 | 22:36
Niet per definitie word er gebruik gemaakt van de informatie. Pas op het moment dat er sprake is van mogelijke misdrijven worden de gegevens nagekeken en geanalyseerd.
Dit was al lang duidelijk dat dit zou gebeuren, waar dacht je dat de termijn voor diende dat providers alle informatie voor moeten opslaan?
Toen die regel in ging was het het zelfde verhaal als nu, 3 dagen gemopper en we gingen verder op het volgend topic. Nu dat ze ook nog daadwerkelijk wat blijken te doen met die data gaan we weer vrolijk 3 dagen mopperen en... juist.. verder met het volgende topic.
Wat prism doet is precies hetzelfde als de atm0stool, parsons en de andere reaguurders kunnen dus weinig zeggen over het opslaan van gegevens en hergebruiken..
" Minister-president ‏@MinPres 1h
sprak tijdens Google Big Tent in Adam met ondernemers over rol van internet als motor voor economisch herstel."
Gewoon kompleet het tegenovergestelde doen, die man doet het er gewoon om, gaat op zoek naar de eerste beste Prism gegadigde en doet alsof die strategie ons uit de ellende gaat halen terwijl hij net zo goed als elk ander weet dat het ons er juist ín heeft gebracht.
Waarom spugen ze ons in het gezicht.
@vocareadregnum | 11-06-13 | 22:20 |
Abstraheren.. Ok...
.
Maar er wordt van die data informatie gemaakt door analysten of geautomatiseerde aggreratie of filtering. Definiëren welke informatie de overheid wel of niet mag zoeken / bezitten / gebruiken is dan nog steeds zinvol.
.
Waarom zijn de regels omtrent andere inlichtingen- en opsporingsmethoden niet gewoon van toepassing? Zoiets als eerst een verdenking, toetsing, en toestemming alvorens eens echt even te gaan spitten.
You have nothing to fear, if you have nothing to hide--Joseph Goebbels
hm, leuke uitzending. Best actueel nog. Thanks.
@van Griendsven454572 | 11-06-13 | 22:28
Tijd om daar verandering in te brengen. Je hebt in ieder geval de tijdsgeest mee om je vriendin te overtuigen, nu.
@omanders | 11-06-13 | 22:24
Totdat deze vorm van onderduiken op zichzelf al verdacht wordt.
Niet iedereen heeft het besef. Niet iedereen weet van pgp/gpg.
haha, ik heb alle hacktic boekjes nog...
@Parel van het Zuiden | 11-06-13 | 22:14
"Email wordt ook opgeslagen. Een email is gewoon een elektronische brief en briefgeheim dus van toepassing."
PGP. Of GPG. Dat is natuurlijk te kraken: Maar als iets niet te browsen is, dan moet je wel "probable cause" hebben om te weten *wat* je moet gaan kraken.
Overigens weet ik uit ervaring dat alle ISP's alle informatie bewaren. Het heeft me altijd verbaasd dat dat kon op een enkele host. Maar dat kan. Het verhaal dat hierboven in dat kuytsilverlight wordt vertoont geeft aan dat je het altijd al wist.
Ik herhaal mijn bovenstaande standpunt even: PGP/GPG. Het maakt mail voor de overzichtzoekenden "queryable", maar niet "browsable". Precies het evenwicht tussen veligheid en prive, voor zover ik kan bedenken.
Het internet gebruik ik alleen nog voor normale dingen, het echte werk laat ik door duiven doen. Het is overigens wel verdomd lastig om grotere datasets van A naar B te krijgen, om over het overtypen van grote blokken assembler maar niet te spreken.
In de nieuwe wereld is inzicht in de code (b.v. door reverse engineering) en versleuteling van dataverkeer (met public en private keys) het enige dat gaat helpen om je communicatie geheim te houden.
Leuke docu over een goeie gast !
Stormageddon | 11-06-13 | 21:53
Voor mij is het dezelfde discussie als rondom auteursrechten of patent recht.
Wanneer je wil dat patenten en auteursrechten niet gelden is alles wat je buiten je hoofd gooit gewoon algemeen bezit.
Net zoals jouw comment van 21:53 geen prive bezit is, maar nu van ons allemaal. Wij kunnen er over nadenken, zelfs de mening eigen maken. Op dezelfde manier werkt prism, het slaat gewoon alle data op.
tattooboer | 11-06-13 | 22:10
Alles op internet is gratis. Gratis maar niet goedkoop.
Dit is toch geen nieuws? Sinds de Patriot Act getekend werd weten we toch al dat privacy op het internet niet meer bestaat?
Rop zegt dat we bang moeten zijn voor een overheid die misbruik gaat maken van deze macht. Het is andersom: alle macht die overheid heeft vormt de overheid. Dus de overheid kan niet alleen, maar zal er misbruik van maken.
@omanders | 11-06-13 | 21:38 |
Het spijt me, maar PRISM gaat wel even om wat meer als tegeltjes op openbare fora en social media volgen. Email wordt ook opgeslagen. Een email is gewoon een elektronische brief en briefgeheim dus van toepassing. Undsoweiter voor allerlei vormen van data die letterlijk van de PC worden geplukt.
.
Het gaat er ook niet om wat internet was, is, en al dan niet zou moeten worden, maar om wat internet NIET moet worden, nl. een verlengstuk van de overheid om nog meer gegevens te verzamelen en mensen te volgen en controleren. In goede handen is zo'n instrument onwenselijk, in minder goede handen dodelijk. Het is overigens altijd een grove verstoring in de verhouding tussen de burger en de overheid. Eentje waar de burger per definitie al de onderliggende partij is (een tegen veel).
.
De overheid zou het zelf niet moeten willen. Zodra het er is zal het worden misbruikt of er wordt mee gemiskleund (wat in de Amerikaanse en Nederlandse context dus zeker weten zal gebeuren gezien het track record). Dat moet je dus afwegen tegen de baten. Vooralsnog is terrorisme frankly speaking een te kleine feitelijke dreiging om het continu monitoren van honderden miljoenen mensen te rechtvaardigen.
.
U denkt ietwat te lichtvaardig over deze materie. Zulke ingrijpende mandaten keren zich in de geschiedenis nogal eens tegen de burger. Alleen deze ronde is het waarschijnlijk nog ingrijpender omdat steeds meer van onze dagelijkse essentiële handelingen op elektronische wijze plaatsvinden. Uw geld, uw verrichtingen, uw voorkeuren, uw werk, uw mening, uw relaties, alles inzichtelijk.
.
Begrijpt u wat een overheid met zulke informatie kan doen? Weet u wat overheden in het verleden met minder informatie hebben gedaan?
Ik zie een omgekeerd evenredig verband tussen de afname van privacy in Nederland en de toenemende Islamisering.
@omanders | 11-06-13 | 22:06
Helemaak gelijk. Punt is dat dat besef niet bij iedereen doordringt of ooit door zal dringen.
En daar wordt handig 'gebruik' van gemaakt door "don't be evil" bedrijven zoals google, volledig gesteund door verschillende overheden.
Hoeveel verschilt de amerikaanse overheid in dit geval van bv de iraanse? Behalve dan dat die laatste het wat knulliger aanpakt?
@Kaas de Vies | 11-06-13 | 22:05
De negers hebben de joden vervangen. Hetzelfde circus, andere clowns.
Een beetje frictie aan de onderkant rechtvaardigt juist de rechtstaat, politie, wapenindustrie en internetspionage.
Een volledig harmonieuze bevolking zou dit systeem doen instorten.
@Kaas de Vies | 11-06-13 | 22:07
Maar er *zijn* al lang groepen mensen met culturen die in conflict met elkaar zijn. Dit helpt hoogstens de verhoudingen niet nog eens te veranderen. Nederland telt zo'n kleine 10% islamieten. Nederland kent bovendien al sinds de vroege jaren zeventig een geboorte-deficit: Vooral bij autochtonen. Dus de verhoudingen gaan nog veranderen.
Dus dat is geen *oplossing*.
@Strohond | 11-06-13 | 22:03
Daar komt het op neer allas, maar zeg eerlijk, ook jij ( en ik ook) bent bereid een paar centen te doneren zodat we Geenstijl hebben en die flexwerkers hier betalen voor de topics. Daarbij komt dat GS ook selectief mag zijn hoor, ze zijn populair en kunnen zich veroorloven reclames te maken voor verantwoorde bedrijven. Ik ga geen namen noemen maar ze zijn er wel.
@omanders | 11-06-13 | 22:03 | + 0 -
Dijken slaan. Import beperken. Illegalen strafbaar stellen en uitzetten. Aan de andere kant om niet de humaniteit te verliezen asielprodeceduren eerlijk, kort en correct maken.
Nederland is een fantastich land, onze cultuur is fantastisch, onze waarden, onze kennis daarom willen er graag mensen naartoe, maar omdat de spons verzadigd is krijg je lekken. En de overheid denkt dit op te lossen door er eens flink in te knijpen, maar vergeet dat de kraan nog open staat.
@omanders | 11-06-13 | 22:01
I stand corrected!
@van Griendsven454572 | 11-06-13 | 22:01
Het hele simpele besef dat een reactie posten op Geenstijl hetzelfde is als een briefje achterlaten in iemand anders huis, iemand die je niet of nauwelijks kent: Dat moet bij iedereen beginnen te landen. Nee, het is niet *jouw* facebookaccount, het zijn allemaal Mark Zuckenbergs facebookaccounts. Jij post daar. Jij doet dat zelf.
@Bakito | 11-06-13 | 22:02 | + 0 -
Hoeveel negers liepen er in 2000 over de Coolsingel en in 1990, 1980, 1970, 1960, 1950, 1940, 1930, 1920, 1910, 1900?
Overal waar volkeren bij mekaar "gezet" worden is er frictie, en als het massaal wordt, wordt het alleen maar groter.
Ik zeg niet dat het eerlijk is of juist, het is gewoon bijna een natuurkundig principe.
@Bakito | 11-06-13 | 22:00
Dat je mijn scent van succes ruikt wil nog niet zeggen dat je mocht brullen zoals die *** Patty Brard..
Kaas de Vies | 11-06-13 | 22:01 | + 0 -
Ben bang dat 240 pond haat zich daardoor niet laat weerhouden. Bukt omdat ik aansteker naar hoofd krijgt.
@Kaas de Vies | 11-06-13 | 22:00
Ja. Maar wat nu? Wat gaan we doen? Geef voorstellen die voorbij suggesties gaan. Welke wetten moeten worden ingevoerd, welke afgeschaft?
tattooboer | 11-06-13 | 21:58
De schoorsteen moet ook roken. Geld verdienen is ook een principe.
@Kaas de Vies | 11-06-13 | 22:00
Klopt, zo werd er in de Koude Oorlog en daarvoor nauwelijks gespioneerd.
Het is dan ook geen technologisch probleem dat met technologie opgelost kan worden, zoals sommigen denken. Het is een politiek probleem.
Een probleem waar we al twee eeuwen geleden voor gewaarschuwd werden door Tocqueville, in zijn studie van de toen nog piepjonge Amerikaanse democratie. Dus dat democratie door gelijkheidswaan, individualisme en centralisatie makkelijk kan ontaarden in een despotisme, dat dan weliswaar minder wreed schijnt dan de klassieke tyrannie, maar dat dan meer dan compenseert met bureaucratische onderdrukking, controle en manipulatie met als resultaat schijn(on)vrijheid.
We zien het in de VS die momenteel heel ver verwijderd lijken van de oorspronkelijke democratie van de founding fathers, die Tocqueville bewonderde.
Daar was het nog een (verkrachtings-)ontwikkelingsproces van enkele eeuwen.
In Brussel daarentegen zijn ze momenteel bezig met een absoluut en nooit meer te evenaren democratieverkrachtings-record.
Voor de Silverlight wankers.
Deel 1 - www.youtube.com/watch?v=CptNDlLKYxA
Deel 2 - www.youtube.com/watch?v=o9e4rlKIFW4
Deel 3 - www.youtube.com/watch?v=6fJMnrT4u0k
Deel 4 - www.youtube.com/watch?v=Bek2Rrefwlw
Nog te *dom* om even op jijbuis te zoeken op de titel.
@omanders | 11-06-13 | 21:48
Ja, veel mensen zijn vaak online en plempen van alles en nog wat op internet. Maar dat an sich is geen reden om dat te gebruiken/misbruiken.
Het gebeurt echter wel.
Het is jammer dat er weinig mensen zijn die dat inzien en er ook nog iets tegen kunnen doen. Of misschien zijn die er wel, maar zijn ze te gefragmenteerd. Slechts losse elementen.
Wat is de internetgeneratie een ontzettend sneue en kansloze generatie. Qua protest komen wij niet verder dan totaal-niet-grappige initiatieven zoals trollthensa.com/
De westerse overheden hebben helemaal niets te vrezen van hun burgers.
@Supermatthijs | 11-06-13 | 21:57 | + -1 -
Binnenkort zet je vriendin je uit je huis, opgelost.
Je kent mij fee, graag in Noorse Kronen uitbetalen.
@tattooboer | 11-06-13 | 21:58
Ubuntu?? OpenBSD.
@tattooboer | 11-06-13 | 21:59
Ik reageer vnl. op geur.
@omanders | 11-06-13 | 21:59 | + 0 -
Het is honderden jaren niet gebeurd, die gedwongen mengelmoes is echt van de laatste 20 jaar.
onze tapkamers hebben allemaal israëlische toetsenborden - denk dat de handleiding ook in het israëlisch is.
Ehhpsteltehhh, ga eens deaud.
@Bakito | 11-06-13 | 21:53
Shhht, ik heb niet aan je kooi geschud.
@Kaas de Vies | 11-06-13 | 21:54
"Misschien moeten we eens ophouden om mensen bij mekaar te zetten die mekaar niet kunnen luchten of zien?"
Hoe ga je dat doen? De details zijn niet lastig: Ze zijn onmogelijk zonder dat je de Rubicon oversteekt en wordt wat je dacht te bestrijden.
Mijn sombere punt is dat dat scenario onvermijdelijk is.
Ik ga voor de grap eens googlen "how to make an atom bomb in your kitchen".
"building your own drone"
en "buy AK47"
Gewoon, om mijn burgermansleventje wat spanning te geven...
Oproep aan de burelen van Geenstijl
Als dit jullie echt iets kan schelen, zorg dan voor open-source videoapplicaties en zet alles over op Ubuntu, haal die hele reeks linkjes naar Smoelboek en twitter enz weg en schakel de Google-site-verification uit.
Kaas de Vies | 11-06-13 | 21:54 | + 1 -
Regel dat eens dan Kaas dat mijn schoonmoeder hier nooit meer langs komt.
@omanders | 11-06-13 | 21:44 | + 0 -
In detail is te lastig. Maar het lijkt me een bloot feit dat door de aanhoudende immigratie van culturen er allerlei fricties ontstaan. De laatste 20 jaar komt de exmtreme islam in negatieve zin bovendrijven.
Misschien moeten we eens ophouden om mensen bij mekaar te zetten die mekaar niet kunnen luchten of zien?
De houding van de kamer vond ik nog ergerlijker dan de antwoorden van Opstelten. Ik zal mezelf even herhalen uit het topic van vanmorgen:
Wat ik zojuist het meest verbazingwekkende vond in het vragenuur met minister Opstelten was het afschuiven van de kwestie naar Brussel. Alsof de Nederlandse minister geen baas is van de AIVD en de Nederlandse minister zetbaas is van de EU. De minister is de zetbaas van de Nederlandse kamer, en de Nederlandse kamer gaat over de Nederlandse AIVD.
Dat het allemaal niet zomaar plenair in het openbaar in de kamer tijdens het vragenuur kan worden besproken snap ik nog wel, daarvoor is de commissie "Geheim", maar er kwam ook geen enkele toezegging dat dáár wel over de kwestie gesproken gaat worden.
De nietszeggendheid van de minister en de weinig morrende acceptatie van de kamerleden vond ik juist veelzeggend.
Het is natuurlijk prima dat er in Brussel óók over gesproken wordt, maar de Nederlandse kamer gaat over de privacy van Nederlandse burgers, niet de EU. En de Nederlandse kamer moet de Nederlandse AIVD controleren, daarvoor hebben Nederlanders die idioten in de kamer gekozen. Daar hadden die malloten zich wel wat sterker voor mogen maken. Dat ze dat niet deden was een teken aan de wand wat mij betreft. (Mene tekel enz.)
@tattooboer | 11-06-13 | 21:51
Jij bent wel van de "natte" seks, is het nier?
Video kan niet worden afgespeeld op iPad. Misschien moeten de GS-mensen ook eens op cursus, hoe je een filmpje toegankelijk op internet zet.
@Strohond | 11-06-13 | 21:39 | + 0 -
Het is niet de schuld van de moslims, trouwens ik heb het over de extreme islam, maar goed, het blijkt een middel een middel om bepaalde methodes door te voeren in onze samenleving.
Zoals ik zei, de politiek spuugt in je gezicht, en of je even bukken en betalen wilt.
Silverlight... humm. Werkt hier ook niet.
@van Griendsven454572 | 11-06-13 | 21:44
Ach, daar heb je best gelijk in, hoor. Macht moet met fatsoen komen. Maar kom: Tegenwoordig zijn er mensen die, via de telefoon, 100% van de tijd online zijn. Dat is natuurlijk een tikje geachargeerd maar toch. Misschien moet dat concept op de helling. Net ls het concept dat een huis kopen een kwestie van geld huren is.
Hah, welk een nabije nostalgie...
Bakito | 11-06-13 | 21:44 | + 0 -
En zo is het. Dat ze van de reumatiek die laarzen niet meer uit het vet kunnen krijgen. En gedwee moeten ondergaan dat een verpleegster met hoofddoek hun luier komt verschonen. Hahaha, Parsons, steek die maar in je zak. En wel beleefd blijven dan hé tegen Fatima.
@omanders | 11-06-13 | 21:40
Wiens schuld is de huizencrisis? De bankiers of de mensen die maar wat graag een hypotheek wilden hebben?
Wanneer je zo'n grote maatschappelijke invloed als bv google hebt dan hoort daar ook de nodige verantwoordelijkheid bij. Don't be evil, toch?
@Supermatthijs | 11-06-13 | 21:39
Moet je je voorstellen dat je 30 jaar lang in een kroeg zit, hopend op het moment dat de door jou gehate Jantje of Pietje een lokaalverbod krijgt, zodat jij eindelijk de horlepiep weer eens kunt klompendansen....
Ziek, toch?
@Kaas de Vies | 11-06-13 | 21:02
"Je kan ook de koe bij de hoorns vatten, het varken bij de staart, of de vrouw bij de snor en eens vraagtekens zetten of de extreme islam niet actief bestreden moet worden in de vrije westerse humanistische samenleving."
Nou: Hoe dan? Leg je plan *in detail* uit.
omanders | 11-06-13 | 21:41
Dat doe ik ook altijd. Van die zinloze vergelijkingen. Reken maar dat ik snel klaar ben met de meeste gesprekken.
Redelijk kansloos om weer eens silverlight af te dwingen...
@Bakito | 11-06-13 | 21:40
"Ik weet ook wel dat alle ellende oorspronkelijk ontstaat in het land van de Ku Klux Klan."
Nou, dat was wel weer het einde van de poging tot communicatie met jou.
@van Griendsven454572 | 11-06-13 | 21:38
Maar wiens schuld is dat? Is dat Google's schuld of die van de idioten die dat ding opzetten?
@omanders | 11-06-13 | 21:27
Sorry, maak ik heb het over het Nederlandse internet.
Ik weet ook wel dat alle ellende oorspronkelijk ontstaat in het land van de Ku Klux Klan.
Bakito | 11-06-13 | 21:37 | + 0 -
Ja, de onverdraagzamen zullen nog weleens met weemoed aan ons terug denken over 30 jaar. Dan blijken hier gewoon nog Marokkanen te wonen en heeft de geblondeerde Messias zijn ware gezicht laten zien. En is internet er gewoon nog maar in een vorm die we ons nu niet voor kunnen stellen.
Kaas de Vies | 11-06-13 | 21:02
Maar natuurlijk, alles is de schuld van de moslims.
Als je op die geniale gedachte van jou nog even voortborduurt dan blijken onze Joodse vrindjes ineens de grote boosdoener. De keppeldragers hebben tenslotte de moslimhaat tegen Westen aangewakkerd met hun onderdrukkende activiteiten.
Of als die slettenbak Eva nooit een hap uit die appel had genomen, dan had de NSA helemaal niet bestaan.
Willianus Wortelus | 11-06-13 | 21:24
29.
Maar je hebt gelijk. Ik moet niet nostalgisch gaan lopen doen. Alhoewel dat soms wel lekker is.
Ik kan wel zeggen dat ik bij de generatie hoor die echt opgegroeid is met internet.
Van de zinloze gifjes, tot de eerste online death matches, tot het begin van Youtube, ICQ en weet ik veel wat.
@@Parel van het Zuiden | 11-06-13 | 21:30
Herstel: Je hoeft helemaal niet te stoppen met daar dingen te doen. Maar verwacht van het internet niet de bescherming van prive die je van de huiskamer verwacht. Het is de essentie van dit hele probleem: het internet is buiten, is op straat. Jij plaatst vanalles op een muurkrant die openbaar is en je zet je telefoonnummer eronder.
Im wordt vrijwle constant gemind vanwege dit. Maar hoe kan je het met een waarschuwing *oneens* zijn? Het internet is nooit anders geweest. Het is nooit de vrijplaats geweest die sommigen ervan wilden maken. Het is de ether: het was dat altijd al.
@omanders | 11-06-13 | 21:33
Hoeft ook niet. Dalijk lopen er genoeg eppo's met google glass rond.
Hoezo camera's ophangen? Dat plebs betaalt ervoor en sleept ze overal mee naar toe. Lekker hip en modern en oh zo handig.
"Wanneer je stemcomputers gaat gebruiken breng je het aantal mensen dat je nodig hebt voor een samenzwering terug van laten we zeggen minimaal honderd mensen tot hooguit een man of tien. Dus dit soort techniek wil je echt niet hebben."
Geen speld tussen te krijgen. Mooie docu.
@Supermatthijs | 11-06-13 | 21:27
Het is niet altijd fijn om achteraf gelijk te krijgen, maar goed, het is effen niet anders.
anonym.os? Je hebt wel een beetje lag
@miko | 11-06-13 | 21:21
De oplettende reaguurder heeft dit allang gezien. Het filmpje is al sinds 2006 heel vaak in de panelen verschenen. Dit kan geen nieuws zijn. (Behalve dan dat zijn voorspelling is uitgekomen, maar dat kan ook voor niemand een verrassing zijn).
@Parel van het Zuiden | 11-06-13 | 21:30
"die tot in de huiskamer reikt.".
Maar hij reikt niet tot in de huiskamer. Jouw PC-tje reikte tot in de ether. En daar doe je dingen. Stop daar dan ook mee.
Parel van het Zuiden | 11-06-13 | 21:30 | + 0 -
Nee, daar heb je wel een punt. Mag ook weleens na zoveel tegels.
Volledig hypothetisch.. Stel, een organisatie (of meerdere) zet een wereldwijde dataverzamelaar op die tot in de huiskamer reikt. Dit komt naar buiten ondanks stricte maatregelen dit te voorkomen. Vervolgens zegt de daarvoor verantwoordelijke persoon, "no worries, we luisteren ondanks alle mogelijkheden waar we (tientallen?) miljarden dollars in hebben geïnvesteerd heus niet met u mee." Gelooft u dat dan?
Microsoft.. NSA .. en dan moet ik zeker Silverlight installeren ?
Wauw. Cut en paste error. Ik bedoelde: "Gonggrijp is een van de grondleggers van internet en daarmee goed beschouwd net zo schuldig als de AIVD of CIA.". Het citaat wat gepaste werd komt van: ideas.foreignpolicy.com/posts/2013/06/...
Willianus Wortelus | 11-06-13 | 21:26 | + 0 -
Vlak jij Von Jollo niet uit ?
@Bakito
"It's a little surprising to me how much controversy Dead Aid continues to generate four years after its publication. "
Het Amerikaanse leger is de grondlegger van het internet. Zie DARPAnet. Janken over anonimiteit is dus een tikje je klassieken niet kenne, in dit geval.
Bakito | 11-06-13 | 21:23 | + 0 -
Ach ja, iedereen verklaarde Columbus ook voor gek toen hij zei dat volgens hem de aarde rond was of zoiets. Ooit zal blijken dat je ook hier gewoon gelijk had. Maar daar kopen we nu niks voor.
@Geenstijlfiguur | 11-06-13 | 21:12
De stasi zou,paranoide als ze zijn,alles terug sturen. Die zouden het niet geloven.
Zijn er nog anon remailers? Nadeel is wel dat ze weer flink door pedo's gebruikt worden c.q. werden.
Bakito | 11-06-13 | 21:23 | Grondleggers? *proest*
Fantastische profiel uitzending, meer dan de moeite waard :D
Met een 1200 baud modem inbellen op een BBS en dan maar trollen.. Eigenlijk is er sinds de jaren 90 niet zo heel veel veranderd.
Nacho_Vidal | 11-06-13 | 21:11 | De goeie ouwe tijd? Jezusmina, je bent pas 28 mijn zoon :)
Toen jij nog niet geboren was brak ik met een zelfgebouwde televisiezender in op het centrale antennesysteem van Waalwijk en zond ik keiharde porno uit op het kanaal van de R.T.B.F.
Gonggrijp is een van de grondleggers van internet en daarmee goed beschouwd net zo schuldig als de AIVD of CIA.
Maar goed, ik waarschuwde hier begin jaren 90 al tegen, maar niemand luisterde. #fail
Tsja, zo zie je maar weer; een topic over futiliteiten als een gestolen eindexamen op een islamitische school ontlokt binnen no time veel beroering...
*
Een topic over de aantasting van de elementaire waarden van een vrije samenleving daarentegen.... nauwelijks.
*
Nederland in een nutshell; Intellectuele armoede alom
Wat is de kans dat je doodgaat in een terroristische aanval?
swampland.time.com/2013/05/06/chances-...
En weer een silverlight filmpje in de Android app.
Prutsers.
@Rain Man.... LolS..... nu zijn ze gratis, toen niet, wat een tijd, een bruine envelop in de bus, altijd goed..
parson dumpt die kerel al een hele tijd.
*anonnews in de gaten houd doet* alu=Op
Gongrijp for president (lex met de vut)
als je geen zin hebt een mail te sturen voor die trol-actie dan kun je ook gewoon de tekst in een word-document plakken en op het desbetreffende tijdstip opslaan (aangevult met allerlei keywords naar keuze).
Zorg ook dat je wireshark (wireshark.org) hebt draaien, dan kun je precies monitoren welke ip-adressen een berichtje krijgen.
Angstaanjagend dat 'as he spoke' er op de achtergrond gewerkt aan precies wat hij aan het voorspellen was. Die Amerikanen wanen zich heer der landen, en moeten gestopt worden. Aan de andere kant; zo gek nog niet van die Amerikanen om zichzelf te bewapenen... Maar hoeveel schiet je daar dan mee op tegen elite soldaten? Of men moet massaal ten strijde gaan, maar dan breekt de hel natuurlijk los.
De Stasi waren gek geworden als ze geweten hadden dat mensen tegenwoordig al die info die ze verzamelden nu vrijwillig aanleveren op Feestboek en Twitter.
Publius | 11-06-13 | 21:05 |
Af en toe spreken ze allemaal de waarheid, 'Ik wist het niet. ' Daarna blijven ze zitten.
Ik mis die goede ouwe tijd dat ik met een inbeldmod
Quake 1 zat te spelen.
En dat ik een uur deed over het downloaden van een jpeg.
Toen was internet nog spannend. Toen we kabel kregen was ik binnen een half uur uitgekeken.
Had letterlijk het einde van het internet bereikt.
Tegenwoordig is internet soms meer een vijand dan vriend.
Een soort drug die je constant moet gebruiken om je goed te voelen.
'Ff kijken op Geenstijl, oh iemand heeft wat geplaatst op Facebook'.
Dat soort dingen. Het geeft onrust.
Mag die Rop Gonggrijp een lintje? Eerst decodeerde die de collateral murder video waarin Reuters Camera mensen en willekeurige Irakese ongewapende burgers worden omgelegd door Amerikaanse kinderen die in een Apache met echte munitie een videospelletje spelen.
Daarna had hij even tijd te laten zien dat we met de domste onbeveiligde stemcomputers aan het stemmen waren. Even los dat het een heel leuk idee is als iemand niets van computers begrijpt toch een verkiezing te controleren.
Waarom krijgen we dit soort info niet gewoon op school?
Maar, de dropbox is nog steeds veilig hoor. Vooral dagboeken en zakelijke data in droppen. In een klap die kloof tussen overheid en burger gedicht. Hulde.
Rop = baas
'Bykommende inproppe word vereis om al die media op hierdie bladsy te vertoon.', is de melding van mijn Zuid-Afrikaanse Firefox.
'K ben benieuwd wat de meelezende overheid daarvan vindt.
"Huiswerk wordt niet nagekeken."
Huh? Doet PRISM dat niet voor me?
En waar is uw grote blonde opperhoofd om eens echt door te pakken? Juist, voor een handjevol mensen speechen in Malibu is kennelijk veel belangrijker dan het verdedigen van elementaire vrijheden voor diezelfde "hardwerkende burger"... wat een farce
Quote: " MinJus Opstelten zweeg vanmiddag". Dat maakt bij deze wandelende walrus geen zak uit. In alle ernst, wie heeft deze man ooit iets inhoudelijks horen zeggen dat ook nog juist is?
Kaas de Vies | 11-06-13 | 21:02 |
Maar het zijn de refo's die ons bespioneren en die hebben een dubbele agenda, niet te vertrouwen, ik weet het niet meer.
hhhmmmmm lekker, een komkommer.
"... In 30 minuten .. .. waarschuwde hij toen al voor de kennis van nu..."
"Alle Wahrheit durchläuft drei Stufen. Zuerst wird sie lächerlich gemacht oder verzerrt. Dann wird sie bekämpft. Und schließlich wird sie als selbstverständlich angenommen." - Arthur Schopenhauer
Het zijn altijd dezelfde zeldzame types die ruim van tevoren waarschuwen, dezelfde al dan niet incapabele corruptici die het afwuiven, en hetzelfde domme slachtplebs die het te laat moeten voelen omdat ze het niet horen wilden, of het nou overvloedige cultuurverrijkingsimport, grenzeloze privacyschending of andere burgernaaierij betreft.
Het gros wil in hun zalige onwetendheid de pijnlijke waarheid niet tijdig inzien, dan zoeken ze die tyfuszooi nu maar lekker zelf uit.
Ik ben de hort op...
@Kaas de Vries - Je kon nog weleens gelijk hebben ook.
Het is misschien kort door de bocht, maar onze vrijheden worden direct en indirect ingeperkt door de extreme islam.
Direct, doordat de extreme islam zich in onze samenleving vestigt en zich gedraag als een verwende puber die niet meer wil knuffelen, maar toch het geld, vrijheid en respect eist terwijl ze dit nog niet aankan.
Indirect door de terreurdreiging door diezelfde extreme islam.
Je kan ook de koe bij de hoorns vatten, het varken bij de staart, of de vrouw bij de snor en eens vraagtekens zetten of de extreme islam niet actief bestreden moet worden in de vrije westerse humanistische samenleving.
www.hacktic.nl/
deze Nederlandse documentaire is meer van deze tijd
panopticondefilm.nl/
Ah een antagonist van een Islam-aanhanger!
LOL @"allemaal nerds beneden. Mijn vader is er één van"
Heb mijn Sinclair zx81 maar weer aangeslingerd. Dat was de laatste pc die deed wat ik wil.
"A brave new world", een boek met inmiddels profetische status...
Ah... geenstijl kijkt ook wel eens op dumpert
De kraai doet een dansje
Ik herhaal
De kraai doet een dansje
Gongrijp is mijn persoonlijke held, maar het is niet genoeg, wat doen we er aan? Niets.
Moet ik dan echt een politieke parij oprichten? Kom op we hebben het echt over onze basale vrijheden, niemand doet iets, niemand pakt een kwast en een laken. Waarom zijn we zo fucking lui en dom!
Fuck silverlight!
REAGEER OOK