Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Bewust Dove Opa (78) rijdt kind (5) dood

staphorstfietsje100.jpgEis: vier maanden cel voorwaardelijk en drie jaar rijontzegging. Staphorst, 24 april vorig jaar. Eerste Paasdag. Vader is met tweelingzoons (5) onderweg naar de kerk, op de fiets. Automobilist (78) rijdt bij het optrekken op een "stovonde" een van de fietsertjes aan en sleept knulletje meer dan twintig meter mee onder zijn auto. Vader rent achter de bejaardenmobiel aan en slaat hard op de auto om de aandacht van de dove bestuurder trekken. Dat lukt uiteindelijk. Opa stopt. Met een krik wordt ongelukkige knul onder de auto vandaan gehaald. Helaas. Jongetje haalt het niet en sterft. Omdat ouwe zijn gehoorapparaat niet inhad. Heel makkelijk om nu: God zal het wel gewild hebben dat die ouwe zijn geriatrische boombox niet in zijn bejaardenoor had. Maar laten we wel wezen; Gods don't kill people, dat doen mensen. Hoogsenioren met een audio defect die bewust de weg op gaan zonder het gehoorapparaat in. Dat is hetzelfde als roofovervallers die met vuurwapens juwelierszaken binnenlopen en de eigenaar per ongeluk neerknallen. Ze bedoelden het niet zo. Maar het gebeurde wel. De Stentor: "Ik heb dat niet gezien, gehoord of gemerkt," had B. bij de politie verklaard. Donderdag bij de rechtbank wordt aan hem de vraag gesteld hoe je zoiets niet kunt merken. "Ik weet het niet meer," zegt hij en dat zinnetje blijft hij tijdens de zitting herhalen. (Uitgebreider rechtbankverslag hierrr.) Opa komt nu waarschijnlijk weg met een fopstraf en een buskaart. Op zijn 81ste mag die ouwe dan weer aan het verkeer deelnemen. HALLO. HOREN WE DAT GOED?

Reaguursels

Inloggen

4 maanden cel; dat is voor opa levenslang!

Kopvot | 05-05-12 | 10:48

Die ouwe lul een derde oog geven!

Madrosc | 05-05-12 | 08:14

Mijn vader is een prima vader. Alleen is hij inmiddels 76 en al geruime tijd lid van de club van 90. U weet niet wat dat betekent? Welnu 90km per uur rijden op de snelweg. Wel op de rechter baan maar toch. 90? Pff dat rij ik in zijn achteruit. Bij een verkeersdrempel nog net niet uit stappen en de hoogte van de drempel opmeten om te bepalen met welke snelheid je erover heen kan. Nou gewoon volgas en wel nu! Nee vanaf je 70e moet je zeggen dat mobiliteit alleen nog binnen de zonegrens van het Ov is toegestaan

Terpetijnzeikert | 05-05-12 | 06:17

Ouwe lullen moeten jaarlijke een rijtest afleggen, anders afgelopen.

Kirth Gersen | 04-05-12 | 20:59

Pritt wil niets, Pritt heeft een opdracht van de baas gekregen. Die voert hij uit.

Midiguru | 04-05-12 | 20:37

Gaat lekker hier zeg, qua oud en bejaard..!Verdeel en heers is nog steeds een nuttig instrument. Het jonge volkje verliest het geduld omdat die verdomde babyboomers al potverterend jonge GSers leegvreten, onrendabele ouwe mannetjes rijden kinderen dood omdat ze als bewust dove hun gehoorapparaat expres niet ingedaan hebben

Die man heeft dat kind niet gezíen. Dat is verschrikkelijk, een ongeluk waar hij zelf vermoedelijk ook niet meer van bij komt.. Wat wil je Prits? Levenslang? Geseling? Of eindelijk vrijuit rotte groenwaren smijten tegen die stomme bejaarden waar je als dynamische jongere `zo moe van wordt´?

Denk je soms dat het niet gebeurd was als die man zijn gehoorapparaat wél in had gehad? Dat je met zo´n apparaat weer gewoon kunt horen? En moeten die ouwe s ukkels maar met de tram, dat normale mensen geenlast van ze hebben?
Als die man nog mocht rijden gaan we er vanuit dat hij compos mentis was, en dan is dit een afschuwelijk, tragisch ongeluk zoals dat iedereen kan overkomen als je even niet oplet. Bid maar dat het jou niet gebeurt Plakstift

Ik hoop dat al je wensen tav de stomme, uitvreterige ouwe babyboomers en their uncle uitgevoerd worden, en dat je er dan over twintig jaar héel veel plezier van mag hebben

J. van Gaal8771 | 04-05-12 | 18:24

Bejaarden hun rijbevoegdheid ontnemen?
Ik heb mijn rijbewijs nodig voor mijn werk en moet waarschijnlijk doorwerken tot mijn 97e als het zo doorgaat.

Tony Testosteronie | 04-05-12 | 18:23

@kraaghaar | 04-05-12 | 16:15 : Wat Zeg JUH!???????

TM | 04-05-12 | 17:54

South park did it! http://www.southparkstudios.com/full-episodes/s07e10-grey-dawn

Neut | 04-05-12 | 17:17

Erg triest, .... maar ja, dat krijg je als je als vader niet begrijpt dat het niet verstandig is om je te kleine kinderen op hun eigen fietsje te laten mee fietsen.

Als je dat soms ziet fietsen op straat, je houd je hart vast. Van die te kleine kinderen op te kleine fietsjes, heel hard trappend om bij te blijven. Vaak ook nog een beetje geduwd door de ouder. En dat slingert dan ook nog eens alle kanten op. Levensgevaarlijk !

RugOp81 | 04-05-12 | 17:15

ouwe klootzak. ipv de verplichte eigen bijdrage te verhogen kunnen ze beter het veplichte herexamen voor fossielen invoeren. beter voor de werkgelegenheid en het levert meer op.

dezeookalbezet | 04-05-12 | 17:03

absurd.
nooit meer rijden en een straf lijkt me gepast.
ook voor de niet functionerende rechter.

cabbit | 04-05-12 | 16:56

Pensioenleeftijd koppelen aan rijbewijs. Als je te oud/ziek/stom bent om te werken, ben je ZEKER niet in staat om te rijden.

Crak-ho | 04-05-12 | 16:31

En alleen omdat meneer zijn gehoorapparaatje is vergeten? Zoiets mag je als slechthorende senior nooit
te nimmer vergeten!! Ik zeg rijbewijs invorderen en
van de weg af ermee.

femalefem | 04-05-12 | 16:28

TM | 04-05-12 | 12:27
.....4.000 euro / 6 jaar = Altijd al 666 euro per jaar aan eigen kosten. Plus batterijen en zo.

666 euro ..... toeval???

kraaghaar | 04-05-12 | 16:15

Opa heeft het vast erg moeilijk hiermee. Een enorme straf lijktme dan ook niet nodig. Wel graag weer eens een discussie over de vraag wanneer iemand (en tot welke leeftijd) nu wel of niet mag autorijden... Al die fossielen op wielen zijn gevaarlijk!

kraaghaar | 04-05-12 | 16:11

Hele terechte topic. Die ouderen vormen een groter gevaar op de weg dan jongeren, maar je hoort er nooit wat over want oud&zielig ofzeau..

Kopvod | 04-05-12 | 16:01

Doenormaal! 15:04
Correctie: haat = haar

doenormaal! | 04-05-12 | 15:05

Een vriendin van me is hetzelfde overkomen. Zij en haat twee jaar oude kind zijn 15 meter meegesleurd met de fiets onder de auto van een 77 jarige opa die niets in de gaten had. Kindje is met hoofd op het asfalt geknald bij de val, had gelukkig niets, had veel erger kunnen zijn. Vriendin had flinke wonden en heeft er flinke littekens aan overgehouden. Deze man zijn rijbewijs is gelukkig wel ingenomen. En zo hoort het! Levensgevaarlijk. het reactievermogen, zicht en gehoor van oudere automobilisten dient jaarlijks getest te worden. Want dit kan gewoon niet!

doenormaal! | 04-05-12 | 15:04

-Wil- | 04-05-12 | 14:04

Je kunt beter je kind aan de lijn houden.

kaskoeskielewan | 04-05-12 | 14:51

simpel. ter plekke de strot afsnijden. dat zou de straf zijn als ie mijn kind zo aan zou rijden

-Wil- | 04-05-12 | 14:04

Lees ik dat goed? Een krik?! In Staphorst? Op ZONDAG?!?! Nou snap ik het niet meer... dat is toch werken? Dan VRAAG je er ook om dat dat arme jong doodgaat! Had je ook God moeten laten oplossen en hem maandag moeten ontzetten... Stelletje ongelovige honden daar in Staphorst ;-)

Antikrijst | 04-05-12 | 13:19

Misschien kon de man vanwege de bezuinigingen geen batterijen meer kopen voor zijn hoorapparaat?

Hölzenbein | 04-05-12 | 12:57

TM | 04-05-12 | 12:27

Ik heb daar niet zoveel last van. Bij mij is het gewoon, het is kapot, het valt niet te verhelpen.
Ik heb wel recht op een tolk, maar prive heb ik daar nog nooit gebruik van gemaakt. Voor het werk gaat dat dan weer via het uwv. Vroeger deed mijn vrouw dat regelmatig trouwens met de laptop.

Hulpmiddelen zoals mijn trilwekker, babyfoon en zo, daar moet ik 7 jaar mee doen trouwens. Als iets kapot gaat krijg je het wel vergoed (schijnt) maar dat duurt met te lang. Mijn wekker was stuk, duurt me te lang omdat via de officiele weg te doen, ik heb dat ding veel te zeer nodig, dus zelf aangeschaft. Ik vond het eigenlijk nog meevallen, maar ik kan me voorstellen dat er gezinnen genoeg zijn die dan met de handen in het haar zitten.

Il Cattivo | 04-05-12 | 12:56

Truttebol | 04-05-12 | 12:20 |

Ik snap dat je sceptisch bent. Je bent ook niet de eerste die ik dit probeer te laten in zien.
Een vraag: als je iemand ziet rijden, zie je dan door het raampje dat hij doof is? Of aan zijn manier van rijden? Nee, je merkt het pas als je met hem gaat communiceren. Claxoneren is ook een vorm van communiceren trouwens. Dat vind ik een lastige trouwens. Iemand die toetert, die merk ik niet. Ik merk ook dat ik vooral redeneer als chauffeur, ik rij weinig in de personenwagen. Vind het ook niet prettig om te rijden met iemand er naast, dan voel je bijna verplicht om sociaal te doen en te praten. En dat gaat niet samen! Mijn vrouw rijdt dan ook meestal, ik ben ook de betere navigator :-)

Ja, ik weet mijn ding wel. Vind dat ook bij mijn vakgebied horen. Ik probeer ook mijn vak positief uit te dragen en vind dat wij een voorbeeld positie hebben. Dat draag ik ook zoveel mogelijk onderweg uit.
Althans, probéér ik.

Il Cattivo | 04-05-12 | 12:45

Dit hoort niet. Dit hoort echt niet.

Nietvoordekat | 04-05-12 | 12:30

@Il Cattivo | 04-05-12 | 12:17 : Ja, grappen over masturberen zijn niet van de lucht als het over deauven gaat... ;)

Voor mij is nog steeds die opmerking tegen die mevrouw in het publiek door Neerlands Hoop's Freek in de 70ies de beste ("Dat is het spel en dat zijn de prijzen") :

"Is dat uw antwoord mevrouwtje? Wat zegt u? Ai, helaas, de tijd is voorbij! Dat is nou jammer, dat is nou sneu!
Het was goed maar ik kon het niet horen."


Doet me er trouwens aan denken; iedereen hier gisteren weer over de zeik over het eigen risico in de zorg naar 400 euro gaat. Het is ook gewoon diefstal natuurlijk, je premie gaat zoals beloofd niet omhoog maar je eigen risico wel, terwijl het pakket wordt uitgekleed. Een van de grootste oplichtingspraktijken uit de politieke geschiedenis wat mij betreft.

Maar als je dan kijkt naar dragers van gehoorapparaten; ik ben zelf iedere 6 jaar zowiezo tussen de 3 en 4 duizend euro kwijt aan eigen bijdrage voor nieuwe Borg-implants omdat ik goed spul nodig heb voor mijn werk en mijn muziek. De vergoeding staat op rond de 650 euro per stuk, en daar koop je niet eens meer een goede headset voor, laat staat een brok computertechniek waar je eng van wordt.

4.000 euro / 6 jaar = Altijd al 666 euro per jaar aan eigen kosten. Plus batterijen en zo.

Dus waar klagen die gezonde types eigenlijk over? ;)

TM | 04-05-12 | 12:27

Il Cattivo: "En juist dit valt de man van dit topic aan te rekenen. Hij heeft zelf zijn verantwoordelijkheid moeten nemen en moeten zeggen: eigenlijk moet ik stoppen met autorijden."

Brullend mee eens.

Truttebol | 04-05-12 | 12:23

Il Cattivo | 04-05-12 | 12:11
Geinig, we komen in elkaars buurt met onze standpunten. We zijn duidelijk allebei erg fanatiek... LOL. Ik snap je uitgangspunten, maar kan het niet helpen: ik blijf sceptisch. Vooral de opstapeling van wat er met je gebeurt als je ouder wordt, vind ik genoeg reden om beter na te denken over ouderen in het verkeer.
Overigens kom je niet op me over als vrachtwagenchauffeur, maar als iemand die rechten zou moeten studeren. Bedoel ik heel positief: je kent de regels, weet je mening onder woorden te brengen en gaat er ook echt voor, voor wat je verdedigt. Met jouw houding zou ik je wel als advocaat willen...

Truttebol | 04-05-12 | 12:20

Wat een stemmingmakende onzin. Je rijdt toch niet met je hoorapparaat. Je hoeft helemaal niks te horen in je auto. Ik hoor ook niks in de auto met de radio op volume 11, maar ik maak nooit ongelukken. Is gewoon een dom ongeluk, zoals er duizenden per jaar gebeuren. Geef die man onmiddelijk zijn rijbewijs terug want hij moet voor z'n vrouw zorgen, stelletje harteloze prutsers!

Jan Gordelroos | 04-05-12 | 12:19

BTW: Wat is eigenlijk het verschil tussen een 'bewust dove man' en een 'onbewust dove man'? Liever gezegd: wat IS een 'onbewust dove man' en hoe krijg je dat voor elkaar?

TM | 04-05-12 | 12:19

TM | 04-05-12 | 12:04 |
MOET IK SCHREEUWEN???

Ik heb een grap die ik al vaker herhaald heb.
Ik lag in het ziekenhuis (hersenvliesontsteking) was net 4 weken doof of zo.
Op een zondag zat ik gezellig bij de verpleegsters en een broeder in hun hokje.
Die broeder schreef voor mij op wat ze aan het vertellen waren. Het ging over masturbatie vertelde hij me.
Waarop ik reageerde met het inkoppertje: "let op, van rukken word je doof!"
Ze wisten niet precies hoe ze op die opmerking moesten reageren...

Ik vind hem nog steeds hilarisch!

Il Cattivo | 04-05-12 | 12:17

Als je bewust doof instapt, dan ben je dus allang te onbewust ende heen om nog langer auto te rijden..?
Soit, als rechter keer je je nu eenmaal af van het slachtoffer en geef je de dader z.s.m een nieuwe kans. Gras is groen. De boer melkt zijn koe. De kunstenaar bekladt zijn subsidie aanvraag.

Shareholder II | 04-05-12 | 12:15

Doldwaas | 04-05-12 | 12:03

En dan maar hopen dat je geen fietsend kind met een koptelefoon op tegenkomt, die van z'n ouders heeft geleerd dat ie overal altijd voorrang heeft en niet hoeft op te letten. Zo'n scootmobiel komt ook hard aan hoor.

kaskoeskielewan | 04-05-12 | 12:12

Truttebol | 04-05-12 | 11:40 |
Goed, er komt al wat water bij de wijn, ook bij mij in mijn vorige stukje.

Nogmaals, ik ben niet doof geboren. Laatdoofheid zoals bij deze man, daar hebben veel mensen moeite mee om zich aan te passen. Ze blijven in hun coconnetje hangen, blijven hun ding doen.
Wat er hier al veel meer zeggen (en beloven) als je merkt dat je eigenlijk niet meer in staat bent om te rijden moet je niet meer gaan rijden.
Toen ik net doof was en nog bezig was met het aanpassen aan de nieuwe situatie reed ik niet 's nachts. Dat was te gevaarlijk, ik was fysiek hier niet toe in staat. Had niks met mijn doofzijn te maken, alles met de nasleep van de ziekte die ik heb gehad. Als dat niet beter was geworden, had ik nooit meer gereden, ik bezweer je, ik zag met angst en beven gebeuren dat ik nooit meer op die vrachtwagen zou komen.

Ik probeer je eigenlijk alleen maar te overtuigen dat een auditieve beperking niet hoeft te betekenen dat je niet kunt autorijden. Daar ben ik erg fanatiek in, dat geef ik grif toe.
Als ik niet in staat ben om te rijden, dan rij ik niet. En dat heeft alles te maken met eigen verantwoording.

En juist dit valt de man van dit topic aan te rekenen. Hij heeft zelf zijn verantwoordelijkheid moeten nemen en moeten zeggen: eigenlijk moet ik stoppen met autorijden.
En juist dat is een kwaal van de oudere garde. Ze zijn gewend aan die auto, het gaat al jaren goed, ze hebben nog nooit een ongeluk gehad etc.

Il Cattivo | 04-05-12 | 12:11

Kerkgangers tja......

Helderalsglas | 04-05-12 | 12:10

Gods don't kill people, dat doen mensen.
+ veel!

Einde van de Domheid | 04-05-12 | 12:06

@Il Cattivo | 04-05-12 | 11:53 : Kun je wat harder tikken want ik hoor je niet zo goed!


(Moet kunnen onder hardhorenden, toch? ;) )

TM | 04-05-12 | 12:04

Dat je zo'n oude man niet meer achter de tralies stopt kan ik begrijpen, maar dat deze man kans maakt zijn rijbewijs ooit nog terug te krijgen niet. Als je vaardigheden in het verkeer inmiddels zo verminderd zijn dat je dit soort dingen gaat doen hoor je wat mij betreft hooguit nog een scootmobiel te rijden.

Doldwaas | 04-05-12 | 12:03

Truttebol | 04-05-12 | 11:35

Leer lezen!
Ik ben blij met mijn bijscholing. Staat er echt! Hans Anders test je ogen gratis hoor!

Nergens zeg ik dat je niet je best moet doen om de veiligheid voor andere te waarborgen.
Ik ben het er absoluut mee eens, al heb ik dat niet geschreven dat hij er beter aan had gedaan om zijn gehoorapparaat te gebruiken.
Maar wie zegt dat dit zou hebben gescheeld?
Ik zeg uit eigen ervaring, niet horen wil niet zeggen, slecht of gevaarlijk rijden. Hoe vaak heb jij zelf niet de radio aan, dan hoor je ook een stuk minder wat er om je heen gebeurd. Of zit je te praten met iemand, dan ben je ook afgeleidt.

Lees je eigenlijk wel echt wat ik geschreven heb?
Uit ervaring, ik heb als horende en als dove ervaring in het verkeer, je voelt meer dan dat je hoort. Zeker met een radio aan. (Slayer bijna vol open, geen wonder dat ik doof ben geworden)

Zesjescultuur? Poeh, ik ben juist iemand die erg fanatiek bezig is met veiligheid rondom mijn vrachtwagen. Ik ben behoorlijk perfectionistisch ingesteld en heb juist een bloedhekel aan die types die zich er met een handje van af maken. En dat komt grotendeels door mijn beperking. Omdat ik vaker heb laten zien, en moeten laten zien, dat ik minstens zo goed ben, of zelfs beter dan een horende collega.

Nogmaals, je bent van harte welkom, ik laat je graag even zien hoe deze dove chauffeur zich redt op de weg, hoe veilig ik rij in zeer moeilijke situatie's. Ik rij geen simpele weggetjes van a naar b. Een autoweg zie ik amper. Ik zit altijd in het buitengebied, dorpen, veel fietsers, wandelende mensen, dieren etc.

Ik bezweer je, in een competitie rijvaardigheid, inzicht in het verkeer, concentratie, oplettendheid/opmerkzaamheid ga jij niet winnen van deze dove!

Il Cattivo | 04-05-12 | 11:53

@Boris Poepnagel | 04-05-12 | 10:41 : Ik draag twee van die dingen beste man, moest er al mee beginnen toen ik 30 was. Is erfelijk bepaald en zo. En ik kan je verzekeren dat je het bij het verkeerde eind hebt; Er is geen enkele behoefte om de batterijen regelmatig te vervangen want de apparaten van tegenwoordig beginnen zeer irritant in je oor te piepen als de batterijen leeg raken. Je hebt dan bij de meeste apparaten nog een paar uurtjes aan power.

Overigens dient iedereen met zo'n handicap altijd een doosje batterijen bij zich te hebben en is het onverantwoordelijk om zonder die dingen in je oren te gaan rijden, dat spreekt voor zich.

Houdt ook in je achterhoofd dat de andere zintuigen beter worden als je doof wordt, is net zoals veel blinde mensen een veel beter gehoor hebben dan de rest. Ik ken uiteraard een heleboel mensen met deze handicap en die zijn vaak veel alerter op wat er om hen heen gebeurt.

Ik vermoed uit de berichtgeving dat deze bejaarde helemaal geen 'auditieve handicap' heeft maar gewoon stokdoof is. En dan moet je op 78-jarige leeftijd gewoon geen auto meer rijden want dan ben je niet alleen door maar ook nog oud en traag van reaktie.

TM | 04-05-12 | 11:48

Il Cattivo | 04-05-12 | 11:19
"Nodig je van harte uit om een dagje mee te rijden met een dove."
Weet je wat het is: de ene dove is de andere niet. Als je doof geboren bent kan ik me goed voorstellen dat je prima kunt leren autorijden. Maar heb je je hele leven goed gehoord en is de doofheid een onderdeel van de gebruikelijke ouderdomskwalen, dan ligt het toch even anders. Dat geeft meer verwarring en meer noodzaak tot aanpassing, en het feit dat dat niet meer zo gemakkelijk gaat op oudere leeftijd moet daarbij in overweging genomen worden. Zijn warrigheid speelt hem duidelijk ook parten. Ik neem het de man wel degelijk kwalijk dat hij dat niet overweegt, dat hij zich niet afvraagt of het autorijden voor hem niet iets van het verleden moet zijn omdat het echt niet meer zo goed gaat als eerst.

Je gaat heel kort door de bocht.

Truttebol | 04-05-12 | 11:40

Il Cattivo | 04-05-12 | 11:26
Overigens ben ik het roerend met je eens over het elke 5 jaar testen of iemand nog wel mag rijden, of het lijf het kan en of de hersens op de hoogte zijn van de regels en borden. Mag van mij zo ingevoerd worden.

Truttebol | 04-05-12 | 11:36

Il Cattivo | 04-05-12 | 11:26
"Dit is een ongeluk, door een oude warrige man."
Een ongeluk dat wellicht voorkomen had kunnen worden als de man simpel had gedaan wat hij had moeten doen: zijn gehoorapparaat gebruiken. Heeft niks met onwetendheid te maken, maar met logica. Eerlijk gezegd vind ik jou kortzichtig, en niet alleen dat, maar ook een enthousiaste exponent van onze 'zesjes-cultuur': wat maakt het uit, kan gebeuren, je hoeft toch niet je best te doen om de veiligheid van anderen te waarborgen, welnee, je doet gewoon waar je wel of geen zin in hebt, en als je geen zin hebt in een apparaat in je oor, nou, dan laat je dat toch uit? Geeft niks dat ik nu gevaarlijker rij, moet kunnen, ja toch?

Ik vind jouw redenatie echt ongelofelijk en hoop je nooit tegen te komen op de weg, want de verantwoordelijkheid voor de veiligheid van anderen schijn jij alleen maar irritant te vinden - gezien je boosheid over je eigen bijscholing.

Truttebol | 04-05-12 | 11:35

Truttebol | 04-05-12 | 11:15 |

Helaas blaat je wel aardig mee in ontwetendheid.

Dus als dove mag je niet rijden? Dit is een ongeluk, door een oude warrige man. Dit heeft 0,0 met horen te maken, maar alles met de de belachelijke regelgeving rondom rijvaardigheid.

Het is belachelijk dat ik als beroepschauffeur nu bijscholing moet volgen terwijl iemand die op zijn 18e zijn rijbewijs haalt gewoon door kachelt.
Ik druk het verkeerd uit, ik ben blij met de bijscholing die we nu krijgen (code 95 voor de geïntereseerden) maar het is belachelijk dat iemand die ooit zijn rijbewijs heeft gehaald nooit met herhaling moet aantonen dat hij/zij het nog waard is.
En dan niet alleen vanaf 70 jaar. Nee elke 5 jaar herhaling. Wat weet je nog van de regels, hoe is je inzicht, ben je genoeg in staat om auto te rijden.

Gezien jouw kortzichtigheid zou een bezoekje aan Hans Anders geen kwaad kunnen in elk geval!

Il Cattivo | 04-05-12 | 11:26

Vader is onderweg met twee 5-jarige zoontjes op de fiets naar de kerk. Dan neem je toch een buitenproportioneel risico? Hoe stabiel fietsen 5-jarigen?? Meestal vrij dwarrelig. Wat een zinloze bestemming om uitgerekend op weg naar de Kerk doodgereden te worden.

JanRap | 04-05-12 | 11:26

@Il Cattivo | 04-05-12 | 11:06
Voel me niet terecht gewezen, ik snap je standpunt beter dan je kunt vermoeden.

rara | 04-05-12 | 11:22

Truttebol | 04-05-12 | 11:06 |
Inderdaad. Als het een jonge knaap van 20 jaar zou zijn geweest die z'n muziek te hard aan heeft staan zou iedereen schande spreken. Nu is het een 'zielige' bejaarde en die krijgt gewoon z'n rijbewijs terug. Belachelijk. Als je onvoorbereid de weg op gaat, breng je anderen in gevaar en hoor je ook verantwoordelijk te worden gehouden voor de gevolgen.

DutchLibertarian | 04-05-12 | 11:20

Truttebol | 04-05-12 | 11:09 |

Lulkoek! Zie mijn tegel 09:48.

Onvoorstelbaar groot? Het helaal is onveroorstelbaar groot.
Nodig je van harte uit om een dagje mee te rijden met een dove.

Anticiperen is het kernwoord. Inspelen op je beperkingen (vooruit, handicap.)
Gebrek aan geluid is geen gebrek aan inzicht, anticiperend vermogen, concentratie of opmerkzaamheid in het verkeer!

Geluid kan ook een afleiding zijn. Hoe vaak ik al niet heb gezien dat er twee zitten te tetteren met elkaar en dan totaal niet in de gaten hebben wat er om hun heen gebeurd!

Il Cattivo | 04-05-12 | 11:19

Als hij een BN'er was geweest, had hij een taakstrafje gekregen.

wakker worden | 04-05-12 | 11:17

Omdat bejaarden kwetsbaar zijn heeft de rest van de bevolking nogal eens de neiging die mensen in een slachtofferrol te drukken. Maar als je onvoorbereid de weg op gaat ben je gewoon verantwoordelijk voor de gevolgen. Punt.

DutchLibertarian | 04-05-12 | 11:15

Il Cattivo | 04-05-12 | 11:08
Wetgeving? Wat kan wetgeving mij bouten als het om veiligheid en 'common sense' gaat? Ik ken zoveel wetten die niet deugen en het kan me werkelijk niet schelen wat een wet zegt over doofheid en autorijden. Ik ben geen schaap godsamme! Ik gebruik mijn eigen hersens, en die zeggen dat een oude man die warrig is en doof, en die toch gaat autorijden, een ontzettend stomme zak is als hij zijn hulpmiddel, dat risico's helpt verkleinen, niet gebruikt. In dit geval dus een gehoorapparaat.
Ik laat mijn veiligheid niet over aan een geflipte overheid die enkel bezig is met partijbelangen... ik denk zelf wel na.

Truttebol | 04-05-12 | 11:15

In Utrecht stikt het van dat soort opa's in de wijken K.eiland en Overvecht. Alleen zijn die twintig en lichtgetint.

Ja nee, geen mening | 04-05-12 | 11:13

reuzenpanda | 04-05-12 | 11:04
"Opa rijdt namelijk niet bewust een kind aan." Dat weet ik zo net nog niet. Als ik blind of doof in een auto rondrij, vergroot ik de risico's met een factor die onvoorstelbaar groot is. Dat is niet 'ongelukkig', dat is grof nalatig. En nalatigheid is aan te klagen. Het opzettelijk vergroten van risico's en het in gevaar brengen van anderen ook. Want opa heeft bewust zijn gehoorapparaat niet ingedaan. Deed hij dat 'onbewust' oftewel is hij het ding gewoon vergeten, dan moet hij überhaupt nooit meer het verkeer in, want daar is hij dan dus veel te warrig voor.

Truttebol | 04-05-12 | 11:09

@Truttebol | 04-05-12 | 11:06 : Leuk, Je hebt in principe gelijk.

De volgende keer dat ik weer een auto langs hoor komen met zo'n idiote *stereo on steroids* die alles platblaast met vijfde rangs house, zal ik dat ook zeker gebruiken als argument!

TM | 04-05-12 | 11:09

@Boris Poepnagel | 04-05-12 | 10:41
Ik weet niet hoe jij aan die bedragen en informatie komt maar er zijn al batterijen voor een paar cent per stuk. Vervelende dingen want ze gaan sneller leeg. De duurdere kosten meestal rond de euro p/s en dan ook nog bij de duurdere zaken. Dus 2 euro voor een paar. Ik heb geen idee waar je nog duurdere kan uithalen. (#13 gebruik ik) Een stramien waarbij iemand elke week op de dezelfde dag zijn batterijen wisselt lijkt me dan ook grote kolder.

BerendB | 04-05-12 | 11:08

Truttebol | 04-05-12 | 11:06 |
Jij weet het beter dan het CBR?

Laat mij dan maar het wetsartikel zien waarin staat dat je goed moet kunnen horen.

Il Cattivo | 04-05-12 | 11:08

Sacha_A | 04-05-12 | 11:01


U kent mij?

DANNY3960 | 04-05-12 | 11:08

55+ = verplicht elk jaar rijvaardigheidstest.
Win- win situatie. Werkgelegenheid in de plus en verkeersveiligheid in de plus.

hanzebal | 04-05-12 | 11:07

rara | 04-05-12 | 10:52 |

Was ook geen kritiek of poging tot terecht wijzen. Meer een inzicht in hoe het ervaren wordt.
De buitenwereld zegt: handicap Een dove vindt: een beperking.

Il Cattivo | 04-05-12 | 11:06

"Hoogsenioren met een audio defect die bewust de weg op gaan zonder het gehoorapparaat in. Dat is hetzelfde als roofovervallers die met vuurwapens juwelierszaken binnenlopen en de eigenaar per ongeluk neerknallen."

De idiootste vergelijking die je kunt maken relschoppertje Pritt. Wel eens gehoor van 'voorbedachte rade' ?

TM | 04-05-12 | 11:06

sitzkrieg | 04-05-12 | 10:35
Nee dus, geen ongeluk. Alleen al het feit dat die man zijn gehoorapparaat niet inhad, is hem te verwijten. In het verkeer moet je goed kunnen zien en horen, anders mag je niet rijden. Simpel. En het feit dat-ie niet eens doorhad dat hij iemand aanreed, geeft aan dat de man inmiddels allang een rijontzegging had moeten krijgen. Dat hij dat rijbewijs weer terugkrijgt is een aanfluiting. Een ongeluk? Nee, nalatigheid.

Truttebol | 04-05-12 | 11:06

Wat een gelul Geen Stijl.
Ja dat hor je goed.
Opa rijdt namelijk niet bewust een kind aan.
De overvallers schoten wél bewust de juwelier neer.
Dat jullie dat over een kam scheren is allahverdoemd te gek voor woorden.

reuzenpanda | 04-05-12 | 11:04

Zal nog wel veel erger worden de komende jaren. Van die bijdehandte alles beterwetende met LSD gesloopte bejaarden die denken dat ze door kunnen rijden tot ze dood op hun stuur neervallen. Als ze al niet een godsvermogen aan ziektekosten maken om hun leven eindeloos te rekken dan veroorzaken ze nog meer ellende en kosten door andere mensen de vernieling in te rijden. Oh ik was vergeten m'n bril op te zetten. Oh ik had m'n gehoorapparaat niet in want dat ding piept zo als de radio aan staat.... Oh ik ben gewoon een oude lul die zelfs niet meer in een rolstoel veilig kan rijden maar ben lekker toch door de keuring heen gezwijnd met m'n staar, Parkinsonhandjes en met m'n door alcohol aangestaste reactievermogen.

Sacha_A | 04-05-12 | 11:01

Op zondag mag je in Staphorst niet fietsen!

Rest In Privacy | 04-05-12 | 10:58

ZELF een verklaring invullen van geschiktheid, ogentestje en huppa! U mag weer 5 jaar een voertuig besturen na uw 70e jaar! Waar zou de fout toch kunnen liggen? overheidsloket.overheid.nl/index.php?p.... Het lijpste verhaal wat ik daarvan hoorde was een dementerend vrouwtje, die nog wel capabel genoeg was om die verklaring in te vullen.. en jawel, verlenging!

Zelf heb ik veel te maken met die leeftijdscategorie. En helaas moeten de kinderen vaak de impopulaire maatregel nemen om het rijbewijs af te pakken. Vaak nadat er al ongelukken zijn gebeurd. In sommige gevallen hebben de oudjes zelf het verstand. Laat ik daar mee stellen dat niet alle ouderen een gevaar op de weg zijn, maar voor wat er procentueel nog op de weg zit, is het wel de grootste gevarengroep! Reactievermogen is afgenomen, zicht is minder breed en de handelingssnelheid is al helemaal verdwenen. Vandaar ook dat het altijd zo langzaam gaat of sociaal weggedrag wel eens wordt vergeten. Niet dat ik met dat langzame zo'n probleem heb - ok, ik zit er ook niet op te wachten - maar het triggert wel gevaarlijk weggedrag bij de overige bestuurders. In de categorie 60 rijden op een 80 weg.

Affijn, overheid doe er wat aan! Want dit kan gewoon niet meer, met de hedendaagse overvolle wegen.

Fommie | 04-05-12 | 10:57

Euthaniseren die handel.

Sacha_A | 04-05-12 | 10:57

@Il Cattivo | 04-05-12 | 10:33
Auditieve beperking of handicap, als we elkaar maar begrijpen, toch?

Opa heeft nog niet door dat-ie doof is, en dus past hij zich niet aan. Hij blijft vertrouwen op een zintuig dat er niet meer is. Waarschijnlijk heeft hij wel iets gevoeld, maar 'Ik hoorde niets, dus was er niets aan de hand'.

rara | 04-05-12 | 10:52

Gaan we in het vervolg ook zo bitchen als iemand weer eens aan het bellen is in de auto?

Ik weet het beter | 04-05-12 | 10:48

Goed stuk hoor.
Wat denk zo'n bejaarde lul wel niet. Een beetje rondrijden in zijn auto. Dood moet 'ie! Sowieso moeten alle mensen van boven de 65 dood of verplicht binnen blijven. Dat ze hun hele leven keihard gewerkt hebben, wil niet zeggen dat ze recht hebben op een oude dag. Kom zeg.
En het staat ook vast dat alleen oude mensen gevaarlijk zijn in het verkeer. Als een jong iemand een ongeval veroorzaakt, is het minder erg.
En natuurlijk zijn gehoorapparaat; als hij deze in had gehad, hadden de ingebouwde kinder-detectie-sensoren het remsysteem in werking gesteld en was er niets gebeurd.
Nogmaals, goed stuk!

datzegik69 | 04-05-12 | 10:47

elke vergelijking tussen Opa en roofovervallers raakt kant nog wal en geeft duidelijk inzicht over het aftakelen van Pritt

cabrão | 04-05-12 | 10:47

Als gebruiker van een hoortoestel en zoon van een 71 jarige vader met hoortoestellen die nog geniet van een 4 daagse werkweek heb ik met interesse dit topic gelezen.

Ik ga niet verkondigen dat mij pa nog zo goed kan rijden als vroeger maar ik weet 100% zeker dat hij beter rijdt dan de meeste <25 jarigen. Om maar niet te spreken over gigantische aantallen idioten die met alcohol en drugs op in het verkeer roulette gaan spelen. De goede man heeft de auto dus nodig voor zijn inkomen. (AOW + klein pensioen zuigt echt hard voor mensen die nog wat te doen willen hebben)

Ohja nog een ding; Ik hoor behoorlijk slecht zonder hoortoestellen maar doof ben ik niet. Je hoort slechter zonder, of liever gezegd je verstaat geen ruk maar je hoort wel... Ik vergelijk het graag met een bril, als je die afzet word je ook niet blind. Heeft waarschijnlijk ook geen zin om dit te proberen uit te leggen. Mijn vrouw begrijpt dit fenomeen na 16 jaar nog altijd niet goed.

BerendB | 04-05-12 | 10:43

Lees ik het nu goed? Dit gebeurde op 1e paasdag, 24 april 2011? En nu al staat die kerel voor het gerecht? Sterker nog, de uitspraak, 16 mei, is al luttele 388 dagen na het voorval?
Dit moet een complexe zaak zijn zeg.
En in de tussentijd mag hij lekker hardhorend rondtuffen. Crimineel. Rijbewijs door het CBR in laten trekken wegens ongeschikt.

Barry Hay | 04-05-12 | 10:43

Helaas is dit schering en inslag!

Veel bejaarden doen hun apparaten uit maar vergeten ze ook daadwerkelijk uit te zetten vóórdat ze gaan slapen. Met als gevolg dat de batterijen al omstreeks donderdagmiddag leeg zijn.
Ter info: batterijen voor de meeste gehoorapparaten gaan ca. 84 a 90h mee in een apparaat op continu gebruik. De luxere versies gaan aanmerkelijk langer mee; ca. 174 a 180h.
De dagelijkse praktijk uit verzorgingstehuizen is dan ook dat veel bejaarden hun batterij pas weer aan het begin v.d. week vervangen uit kostenoverwegingen. Die batterijtjes zijn immers duur: per paar ca. Eu. 7,50.

M.a.w. deze hoogbejaarde coureur lijkt één van de velen te zijn die zijn apparaat 's nachts weigert uit te zetten met als gevolg dat meneer al op donderdagmiddag (vanaf maandagmorgen t/m donderdagmorgen = ca. 84h) zonder geluid zit. Daarnaast lijkt deze meneer ook één van de vele, notoire batterijwisselweigeraars te zijn.

Boris Poepnagel | 04-05-12 | 10:41

Il Cattivo | 04-05-12 | 10:33 | + 0 -
Juridisch wordt het wel degelijk gezien als handicap en nee: het pleit die ouwe niet vrij.

The Green*Machine | 04-05-12 | 10:38

Aatje | 04-05-12 | 10:29

Hey Aatje, vriend, ook hier?

Erger is, mijn vrouw wil altijd rijden. Dan kan zij toch tegen mij praten.

Il Cattivo | 04-05-12 | 10:35

Lul niet Pritt, dit is gewoon een echt ongeluk. Sneu voor alle betrokkenen.

sitzkrieg | 04-05-12 | 10:35

rara | 04-05-12 | 09:58 |

Ik ben op latere leeftijd doof geworden. Ik spreek ook redelijk goed, ken weinig gebarentaal. Ik voel onder de categorie plotsdoof.

Doofheid is zeker een beperking, ik heb een hekel aan het woord handicap. Een gehandicapte is in mijn ogen iemand in een rolstoel die zelf niks kan. Ik heb een auditieve beperking, that's it.

Ik heb het vaker geroepen, je maakt mij niet wijs dat je niet merkt dat je iets raakt. In mijn werk manouvreer ik erg veel, op krappe plekken met veel obstakels (weinig mensen, dat is niet voor niks natuurlijk) je merkt het meteen als je wat raakt. Een tak die tegen de auto klapt, dat merk je absoluut! Laat staan een fiets die je onder je personenwagen krijgt!

Il Cattivo | 04-05-12 | 10:33

Gewoon net zo hard aanpakken als ze bij witte petjes doen: 48 uur konten wassen in het bejaardenhuis...

Novius | 04-05-12 | 10:31

Il Cattivo | 04-05-12 | 09:48 | + 5 -
Verscheelt absoluut per dove, mijn dove maat rijdt als een idioot. Om daarnaast als hij wat wil vertellen je doodleuk aan blijft staren omdat hij je lippen moet lezen als je wat terug wil zeggen.
.
Gevaar op de weg eerste klasse!

Aatje | 04-05-12 | 10:29

65+.... rijbewijs innemen en gratis openbaar vervoer

SoepKip | 04-05-12 | 10:27

Hier in het dorp net zo.. de laatste drie ongelukken met een bejaarde automobilist die een fietser aanreed...2 op slag dood.. de andere in het ziekenhuis overleden.. nee.. die bejaarden moeten van de straat af.rijbewijs af pakken op hun 70ste.de beste oplossing.. ze halen de gekste capriolen uit.zoals fietsers inhalen bij een wegversmalling.. hier 3x gebeurd dus met grote gevolgen.. en weet je.. gooi hun auto ook maar op de sloop.

vunzigevigo | 04-05-12 | 10:24

Vreselijk... Maar het is NIET hetzelfde als 'per ongeluk' iemand doodschieten, Pritt!
.
Bovendien voorziet het Nederlands recht in deze specifieke situatie. Een geestelijke of lichamelijke tekortkoming betekent niet dat die ouwe niet aansprakelijk is of een (veel) lagere straf zal krijgen, zeker niet omdat die lul gewoon de verantwoordelijkheid had zijn hoorapparaten te moeten dragen. Ik draag zelf ook hoorapparaten en moet er niet aan denken om zonder te gaan rijden... Ik heb ze gewoon altijd in! Geef die ouwe celstraf met voorwaarde dat hij NOOIT meer mag rijden!

The Green*Machine | 04-05-12 | 10:24

Superior Bastard | 04-05-12 | 10:03 | + 0 -

Dat is toch jullie trots aldaar?

eerstneukendanpraten | 04-05-12 | 10:20

Ik heb in het verkeer liever met de ouderen te maken (op een enkeling na) als met de huidige bakkies patat generatie. Want als er één jeugdgeneratie is wat roekeloos aan het verkeer deelneemt, zowel op fiets, scooter of in de auto, is het de huidige wel.

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 04-05-12 | 10:11

Michiel de Kater | 04-05-12 | 10:06

Dus.... iedereen is gewoon een malloot.

kaskoeskielewan | 04-05-12 | 10:09

Verschrikkelijk wat die jongen overkomen is en opa is hier totaal fout. Maar ik wil toch even kwijt dat de verkeersmentaliteit van veel fietsers te wensen overlaat en vervolgens kwaad zijn als het (bijna) misgaat. En ja, ik fiets zelf ook maar houd mij zo goed mogelijk aan de regels.

kortebroek | 04-05-12 | 10:08

Van GS moet alles wat babyboomer is en ouder het liefst snel dood, heb ik de indruk.

OhJee | 04-05-12 | 10:08

Staphorst ?

Aart Z. | 04-05-12 | 10:08

Bejaarden zijn een plaag. Wat een idioot deze dove zak. Ook de vader is een malloot. Met kinderen van 5 gaan fietsen op de openbare weg...

Michiel de Kater | 04-05-12 | 10:06

-weggejorist-

Fapperdesap2293 | 04-05-12 | 10:04

eerstneukendanpraten | 04-05-12 | 09:48
Haha, Drenthe, hunebed.. Ik snap hem!

Superior Bastard | 04-05-12 | 10:03

jipix le gaulois | 04-05-12 | 09:58 | + 0 -
Ik ben de kwestie van de vader

Armin Langbaard | 04-05-12 | 10:03

jipix le gaulois | 04-05-12 | 09:55

Ik voel me toch een stuk veiliger met dove, bejaarde automobilisten in het verkeer, dan met jonge goedhorende junks die stoned achter het stuur zitten.

kaskoeskielewan | 04-05-12 | 10:01

hoofd oorzaak is denk ik toch de overal en altijd de veel te smalle wegen,je kan er gewoon niet veilig rijden met auto's en fietsers te gelijk.

expat | 04-05-12 | 10:00

@ZwarteKater | 04-05-12 | 09:56
Afkeuren? Hij is er blij mee, scheelt weer een lease-auto en KM-vergoeding.

kapotte_stofzuiger | 04-05-12 | 09:59

Er was maar één straf op z'n plek geweest:
- Definitieve rijontzegging en een gratis OV-pas voor opa
- Een overheid die eens heel goed gaat kijken naar wie we wel en niet een rijbewijs laten hebben.

ZegMaar | 04-05-12 | 09:59

Als jullie straks tiener af zijn en de 80 mogen halen, dan smijten jullie net zo hard dat gehoorapparaat weg. Schijnen nogal rotdingen te zijn. :')

Ius | 04-05-12 | 09:59

Armin Langbaard | 04-05-12 | 09:55

Ben je de vader in kwestie?!

jipix le gaulois | 04-05-12 | 09:58

@Il Cattivo | 04-05-12 | 09:48
Als ik je goed begrijp heb je je goed aangepast aan je handicap zodat je nog steeds veilig kan rijden. Dat is mooi.

Opa erkende nog niet eens dat-ie een handicap heeft. Hij vond dat blijkbaar niet nodig, met alle gevolgen van dien.

rara | 04-05-12 | 09:58

@Il Cattivo | 04-05-12 | 09:48
Doven zetten ook altijd underscores tussen regels.

ShameLess | 04-05-12 | 09:57

Daar zal uw werkgever t.z.t. blij mee zijn.
kapotte_stofzuiger | 04-05-12 | 09:49
Mijn beslissing wordt bepaald door mijn rijvermogen, niet exacte leeftijd. Indien ik op die leeftijd een werkgever heb, zal die geen probleem hebben daar ik er voor zal zorgen dmv het openbaar vervoer tijdig aanwezig te zijn.
Zie dus geen reden waarom mijn werkgever mijn keuze zou afkeuren.

ZwarteKater | 04-05-12 | 09:56

Hoe sta je tegenover dove bejaarden die weigeren om hun gehoorapparaat te dragen?
rara | 04-05-12 | 09:45 |
.
Neutraal. Als je tachtig jaar het gelul uit je omgeving hebt moeten aanhoren kan ik me voorstellen dat het een verademing kan zijn, wanneer je het omgevingsgeluid even uit kunt zetten. Wil je echter aan het verkeer deelnemen, dan doe je het geluid weer aan.
.
Wie niet horen wil moet maar voelen.

Bertus Betonsloper | 04-05-12 | 09:55

de Bree | 04-05-12 | 09:13

pfff weer een achterlijke (en onjuist) amerikaanse onderzoek! Zelfde anti weed propaganda gemaakt door the National Institute on Alcohol Abuse and Alcoholism. Dat zegt al genoeg. Weed vooral blijven demoniseren.

jipix le gaulois | 04-05-12 | 09:55

azoturie | 04-05-12 | 09:52 | + -1 -
Krijg de typhus

Armin Langbaard | 04-05-12 | 09:55

Grappig overigens, je mag overal een hufter in zijn, maar als het om kleine kinderen en verkeersveiligheid gaat, moet je braaf in de pas lopen.
www.geenstijl.nl/mt/archieven/2010/10/...

We hebben al genoeg "denk-aan-de-kinderen"-zeloten in Nederland.

kapotte_stofzuiger | 04-05-12 | 09:54

Dus alle dove mensen moeten een rijverbod krijgen?

wakkere_nederlander | 04-05-12 | 09:54

Knap van de vader dat hij die krik erna niet voor die seniele kleaudtzak gebruikt heeft.
Alle rijbewijzen voor 65+ ers afschaffen, en gratis OV bejaardenkaart.
Ik lever hem gewoon in na mijn pensioen.

mothersfinest | 04-05-12 | 09:54

"Voorwaardelijke ontzegging"????
Een absolute ontzegging en voorwaardelijke inlevenlating lijken me meer op z'n plaats!

CynicalBastard | 04-05-12 | 09:52

Kent u die suffe ' stovonde' in Staphorst? Da's de natte droom van een verkeerskundig ambtenaar... dat ding is NIET echt bestuurdersvriendelijk ingericht.
-
Met twee tweelingzoontjes van VIJF jaar oud op weg naar de kerk - over een punt dat zelfs de meest alerte rijders nog wel eens hoofdbrekens bezorgt.
-
Vader zal het niet expres hebben gedaan - maar het grenst aan een vorm van uitlokking...

azoturie | 04-05-12 | 09:52

Deze man is oud DUS kan hij niet rijden. Hij was ook doof en DUS schuldig aan het ongeval. Hoe een vijfjarig jochie onder een auto komt doet niet terzake. De begrijpbare wereld volgens Geenstijl...

Midiguru | 04-05-12 | 09:52

Il Cattivo | 04-05-12 | 09:48 | + 0 -

Denk dat het voornamelijk de leeftijd is. Als je niet door hebt tijdens het rijden dat je iemand meesleept dan ben niet geschikt om aan het verkeer deel te nemen. Ongeacht leeftijd of gehoor!

eerstneukendanpraten | 04-05-12 | 09:51

Ik zit hier met handen voor mijn mond van afschuw. WAT EEN GODVERGETEN EIKEL. Dat moest even geschreeuwd worden, sorry. Kan me niet schelen hoe oud je bent, eikels komen in vele vormen. En je hoeft ook niet aan een boom te hangen om een eikel te zijn. Dat zie je maar weer.

Truttebol | 04-05-12 | 09:49

@ZwarteKater | 04-05-12 | 09:46
Daar zal uw werkgever t.z.t. blij mee zijn.

kapotte_stofzuiger | 04-05-12 | 09:49

niet voor de hond | 04-05-12 | 09:29 | + 1 -

Het werd hem daar onder dat hunebed toch wat te benauwd worden...

eerstneukendanpraten | 04-05-12 | 09:48

Wat Schreeuwmeeuw | 04-05-12 | 09:20 | zegt!

Wat een gelul over dat het wel of niet horen.
Als dove chauffeur (C-E) ben ik niet afgeleidt door een radio of telefoon. Als dove ben je vaak (let op, vaak!) beter geconcentreerd en gefocust op de dingen om je heen, wat achter je gebeurd.
_
Ambulances, brandweer: ik heb hun vaak eerder gezien dan dat een horende in zijn personenwagen hun gehoord heeft.
_
Een dove heeft ook recht om te mogen rijden, het CBS stelt als enige eis dat je bepaald zicht hebt.
Veel dingen op de weg waarvan men denkt dat ze die horen, zijn dingen die je voelt. Je voelt het absoluut als je iets raakt. Al is het maar een paaltje.
Wat TheStef | 04-05-12 | 09:26 zegt:
Je hoort het, maar je voelt het ook.
_
Behoorlijk ondermaats topic, om rijden als dove gelijk te stellen aan het beroven en afschieten van een mens.
Prutt Stift mag wel een dagje met mij meerijden, zal ik hem met plezier laten zien dat er heel wat dove zijn die beter rijden dan dat hij kan schrijven.
_
Al is dat laatste niet heel erg moeilijk!

Il Cattivo | 04-05-12 | 09:48

Nog even toegevoegd: Mijn vader heeft toen hij 62 werd de auto verkocht en een OV kaart aangeschaft. Had altijd een bloedhekel aan fossielen op de weg en vond dat zijn eigen gedrag achteruit ging.
Ik hoop tzt een zelfde beslissing te kunnen nemen.

ZwarteKater | 04-05-12 | 09:46

@Bertus Betonsloper | 04-05-12 | 09:43
Hoe sta je tegenover dove bejaarden die weigeren om hun gehoorapparaat te dragen?

rara | 04-05-12 | 09:45

Zullen we verkeersdeelname gewoon verbieden, behalve voor ubermenschen?

kapotte_stofzuiger | 04-05-12 | 09:44

Met alle respect dat Op a beter had moeten uitkijken, maar de vader was ook niet slim bezig.
Opa laat een kind en de vader passeren, en mist dat er een kloon nog ACHTER de vader rijdt. Als ouder dien je de kinderen ten alle tijde te kunnen zien in het verkeer, dus een voor en een achter je is niet slim.

Neemt niet weg dat je als fossiel niets op de weg te zoeken hebt

ZwarteKater | 04-05-12 | 09:44

Genoeg bejaarden die echt veel beter rijden dan het opgefokte jonge spul dat net hun rijbewijs heeft gehaald, maar goed. Een bejaarde van in de 90 die geestelijk en lichamelijk nog steeds fit is, met gemak door de keuring komt en soepeltjes in het verkeer meerijdt mag van mij blijven rijden. Liever een bejaarde die zich netjes aan de verkeersregels houdt, dan een opgefokte bumperklever die z'n boom nog steeds niet gevonden heeft.

Bertus Betonsloper | 04-05-12 | 09:43

Weet men zeker dat hij doof was en niet blind?

buniru | 04-05-12 | 09:43

@ikreaguurdusikbesta | 04-05-12 | 09:35
Vanaf m'n achtste op de fiets naar school, over de Dorpsstraat tussen de trekkers.

Zelfstandigheidsniveau verschilt per kind, daar kun je geen algemene uitspraken over doen.

rara | 04-05-12 | 09:42

Lulverhaal, stift. Heeft nix te maken met leeftijd en gehoorapparaten. Kijk je wel eens om je heen? Niets dan (meestal jeugdige) fietsers met ipods of spartphones met een megakoptelefoon op in het verkeer. Ook veel (meestal jeugdige) VW-Golf bestuurders met de boombox op 100+ decibel. Maar dat kan wel natuurlijk. Alleen bij een 70 plussert die we voor het gemak opa noemen is dat gevaarlijk. Wat een debiel commentaar.

kaskoeskielewan | 04-05-12 | 09:39

Hoeveel ellende kan je veroorzaken?

“Ik zag een enorm bloedspoor” verhaalt de vader, “ik vroeg me af hoeveel bloed er in een kind zit.”

Extra wrang, de begrafenis van het 5-jarige jongentje vond een dag na de geboorte van zijn zusje plaats.

'Het tweelingbroertje heeft ook gezegd dat hij ook dood wil, zodat hij bij zijn broertje en enige vriendje weer terug ziet.'

Armin Langbaard | 04-05-12 | 09:37

Tsja, automobilisten. Vaak denken ze dat de weg alleen van hen is en dat die ijzeren bak van ze speciale rechten geeft op de weg die andere gebruikers niet hebben. Ik zie ze zo vaak langs fietsers en kleine kinderen scheuren dat je soms hoopt dat ze zichzelf tegen een boom aangooien, omdat ze anders op termijn iemand anders de dood in zullen jagen.

Merkava | 04-05-12 | 09:36

@rara | 04-05-12 | 09:27
Ik moest van mijn ouders lopend naar de lagere school. Pas op de middelbare school mocht ik mijn fiets gebruiken.

ikreaguurdusikbesta | 04-05-12 | 09:35

niet voor de hond | 04-05-12 | 09:29
Dank u.

Superior Bastard | 04-05-12 | 09:35

Limburg vrij!! | 04-05-12 | 09:25 | + 0 -

Ja je kunt ze beter in een gepantserde auto met kogelvrij glas rondrijden.

Ikwashet | 04-05-12 | 09:34

Dat de man behalve doof ook BLIND was blijft onderbelicht .

Ratzing. | 04-05-12 | 09:31

@Superior Bastard | 04-05-12 | 09:04
Ah, u bent er weer. Gelukkig.

niet voor de hond | 04-05-12 | 09:29

@Schreeuwmeeuw | 04-05-12 | 09:23
Nee, die vragen er niet om, ook niet als ze 's nachts om 4 uur alleen en half naakt door het Vondelpark lopen, maar erg slim is dat laatste niet. Nadenken mag.

ikreaguurdusikbesta | 04-05-12 | 09:27

Limburg vrij!! | 04-05-12 | 09:25 |
Dat zal wel meevallen in Staphorst. ;)

aardappelninja | 04-05-12 | 09:27

@Limburg vrij!! | 04-05-12 | 09:25
Het is inderdaad veiliger om je kinderen tot hun 21ste binnen te houden. Scheelt een hoop ellende.

rara | 04-05-12 | 09:27

Dit vind ik net zoiets als dronken achter het stuur stappen. Al zal hij het waarschijnlijk oprecht vergeten zijn.

Mr. Kendall Mintcake | 04-05-12 | 09:26

@Schreeuwmeeuw

Een fiets tegen en onder de auto maakt wel degelijk een enorm kabaal.

TheStef | 04-05-12 | 09:26

Mijn opa wijlen reed ,toen hij dement begon te worden, op een dag vrolijk zijn eigen garagedeur eruit. We moesten hem zijn sleutels afpakken. Een geluk dat er geen verdere ongelukken zijn gebeurd. Het is heel simpel: na de 70 jarige leeftijd rijbewijs invorderen, dan is het mooi geweest. Naar familie, kleinkinderen en daguitjes kan prima per bus/ (trein) taxi, brommobiel of fiets.

Boer-konijn | 04-05-12 | 09:26

Op zondagochtend vroeg met je kind op een rotonde rijden is vraaaaaagen om ellende. Wat dacht je van al die gasten die stomdronken en/of stoned uit een kroeg komen en met hun Civic naar huis scheuren..... onverantwoord

Limburg vrij!! | 04-05-12 | 09:25

@de Bree | 04-05-12 | 09:23 | + 0 -
Wat dat aangaat hadden die Duitsers soms best frisse opvattingen.

Schreeuwmeeuw | 04-05-12 | 09:24

Het is 4 mei en voorstellen om een deel van de bevolking te euthanaseren vliegen je om de oren.

de Bree | 04-05-12 | 09:23

@ikreaguurdusikbesta | 04-05-12 | 09:21 | + 0 -
Eens! En vrouwen die een kort rokje dragen vragen er om verkracht te worden.

Schreeuwmeeuw | 04-05-12 | 09:23

Met 5 jaar op de openbare weg fietsen is rijkelijk jong. Vader mag zich dit ook aantrekken.

ikreaguurdusikbesta | 04-05-12 | 09:21

Dit is gewoon een heel tragisch ongeval. Beetje misselijk om hier een topic uit te slepen.
Beetje respect graag.

nogeentjedan | 04-05-12 | 09:21

Dit heeft met goed kunnen horen toch geen ruk te maken? Sinds wanneer maken fietsers een zodanig geluid dat je dit kunt horen in de auto? Ik zou me meer zorgen maken om de algehele rijvaardigheid van dergelijke ouderen. Als je zo nu en dan ziet hoe die krasse knarren met het stuur verkrampt in de reaumahandjes en de blik op standje bijziende staar met sterretjes rondrijden, dan is het gewoon wachten op een ongeluk. Soms zie je dan vrouwlief op de bijrijderstoel nog wat aanwijzingen schreeuwen, maar of dat helemaal overkomt is ook maar de vraag. Wat mij betreft stopt de politie met flitsen en gaan ze preventief bejaarden van de weg halen voor een rijtestje. Wordt de wereld een stuk veiliger van.

Schreeuwmeeuw | 04-05-12 | 09:20

Tijd voor een aparte rijstrook voor fosielen met het reactievermogen van een gedrogeerde schildpad.

blauweleasebaklul | 04-05-12 | 09:17

mijntweecent | 04-05-12 | 09:16 Als je vader dit leest slaat ie je om je oren.

zeg maar jansen | 04-05-12 | 09:17

Gelukkig moet meneer wel eerst examen doen voor hij zijn rijbewijs over een paar jaar weer terug krijgt.

Beëlzebul | 04-05-12 | 09:17

@spijs plettinum | 04-05-12 | 09:06
Tuurlijk, maak de overheid maar weer verantwoordelijk. Lekker makkelijk.
Iedereen die in een auto stapt is in de eerste plaats zelf verantwoordelijk of hij/zij daar geschikt voor is, op dat moment, in die omstandigheden.

niet voor de hond | 04-05-12 | 09:16

Sowieso vanaf 70 geen autorijden meer. En met 75 een spuitje om het probleem helemaal op te lossen. Ik gruw van oude mensen.

mijntweecent | 04-05-12 | 09:16

zeg maar jansen | 04-05-12 | 09:08

Achter de min zie je vandaag het aantal Justin Bieberfans.

zeg maar jansen | 04-05-12 | 09:15

Niet erg. Ihr hatte es nicht gewusst.

thenamepim | 04-05-12 | 09:15

@de Bree | 04-05-12 | 09:13
Zijn we voorstander van stoned rijden, of spring jij naar conclusies die niet door feiten worden onderbouwd?

rara | 04-05-12 | 09:14

Cappuccino | 04-05-12 | 09:13 Nee, dat is niks.

Het is namelijk 'Euthanasie'.

zeg maar jansen | 04-05-12 | 09:14

Met een krik omg

menzo | 04-05-12 | 09:13

Euthenasie, is dat wat?

Cappuccino | 04-05-12 | 09:13

Wat is het verschil tussen deze bejaarde en de mensen die tijdens het rijden een koptelefoon ophebben? Zie je ook steeds vaker.
Bluto Blutarsky | 04-05-12 | 09:09

-----------
Bij de meeste niet veel. Maar die bejaarde kan zeker niet zo makkelijk meer rondkijken (niet dat die scholieren dat überhaupt doen).
Op de fiets heb ikzelf zelden oordopjes in, meestal maar één, of niet te luid en kijk ik beter om me heen.

A_E | 04-05-12 | 09:13

Niets van gehoord.

kweetitwel | 04-05-12 | 09:13

Die eigenwijze lul vond vast van zichzelf dat hij nog perfect hoorde. Past ook precies in het plaatje.

Superior Bastard | 04-05-12 | 09:11

Wat is het verschil tussen deze bejaarde en de mensen die tijdens het rijden een koptelefoon ophebben? Zie je ook steeds vaker.

Bluto Blutarsky | 04-05-12 | 09:09

Ah,

CAPSLOCK DAY

We meet again.

Kingeef1975 | 04-05-12 | 09:08

Een Renault Meegaan.

Maar mee gaan met zo'n auto hoort eigenlijk aan de binnenkant.

zeg maar jansen | 04-05-12 | 09:08

Ben zo moe van die bejaarden in het verkeer.
Zijn er ook feitelijke gegevens te vinden over incidenten/ongevallen in het verkeer met bejaarden? Krijg het gevoel dat het vaker gebeurt dan dat we weten.

Mac The Ripper | 04-05-12 | 09:08

@Geenstijlfiguur | 04-05-12 | 09:05
Als je radio zo hard staat dat je niets anders meer hoort dan neem je bewust een risico. Opa kan je wel even uitleggen welke risico's je dan neemt.

Ik begrijp dat je volume prefereert boven verkeersveiligheid?

rara | 04-05-12 | 09:08

Er zal geen opzet in het spel zijn, maar de arrogantie waarmee die fossielen het verkeer frustreren...
Het lijken wel stakende agenten!

Pastor Sippenhaft | 04-05-12 | 09:08

Wat denkt de edelachtbare over het levenslang invorderen van het rijbewijs?

The Dominator | 04-05-12 | 09:07

Hahahaha man, man, man... war gaat dit heen? Opa moet gewoon de rest van z'n leven rijontzegging en een X aantal jaar gevangenisstraf voor dood door schuld hebben.

Tevens kan ik me niet voorstellen dat hij verzekerd is, aangezien hij nalatig was.

ShameLess | 04-05-12 | 09:07

Op z'n 81ste mag die ouwe niet weer aan het verkeer deelnemen. Hij moet eerst gekeurd worden op z'n 80ste. En dat gebeurt niet omdat ie dan nog een rijontzegging heeft.

zeg maar jansen | 04-05-12 | 09:07

Het valt me nog mee dat opa niet bezopen was. Maar staat er niet ergens dat je als bestuurder verplicht bent om voorgeschreven hulpmiddelen zoals een bril of gehoorapparaat te dragen?

rara | 04-05-12 | 09:06

oude man heeft niet gefaald, de instanties die zouden moeten bepalen wie wanneer en op welke leeftijd nog mag rijden hebben gefaald. dit moest er natuurlijk een keer van komen. arm knulletje en familie. en ja ook erg voor oude baas.

spijs plettinum | 04-05-12 | 09:06

Daar kan je toch geen normale straf voor verzinnen zonder in de neiging tot marteling te vervallen? Levenslang zal namelijk niet veel indruk meer maken op een mens, die het merendeel van zijn leven al achter de rug heeft...

ZKH EénOog | 04-05-12 | 09:06

Staphorst, is de gemeente waar ouders wier kind is overleden in de kerk te horen dat het hun schuld is, tijdens de dienst. #feit.

Rollins | 04-05-12 | 09:05

Het is eigenlijk schandalig dat je met een slecht gehoor bewust geen gehoorapparaat in je oor knalt. Stel even dat hij een ambulance niet had gehoord en er ontstaat een botsing... was de straf dan hoger?

BeunDeHaas | 04-05-12 | 09:05

Seniel egoisme

Bokito ergo sum | 04-05-12 | 09:05

Tja, Bejaarden moet je boven een bepaalde leeftijd niet meer op de weg laten. Maar ik geloof goed dat deze opa dat niet express heeft gedaan en die zal het er zelf ook moeilijk genoeg mee hebben. Die is denk ik al genoeg gestraft. Wat wil je anders doen? Zo'n oude knar nog in de cel zetten?

Stokkie01 | 04-05-12 | 09:05

Gaan we ook hard aanhebben van de radio verbieden dan?

Geenstijlfiguur | 04-05-12 | 09:05

Daarom pleit ik dus al jaren voor het verplicht inruilen van het rijbewijs tegen een gratis OV kaart voor 70 plussers.

Superior Bastard | 04-05-12 | 09:04

Wat zeg je?

Frikanknul | 04-05-12 | 09:04

De wil van god...

Vroomshoopmafia | 04-05-12 | 09:04

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken