Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Hoera! Het is Open Huizen Dag

huisopberg100.jpgGoedenmorgen allemaal. Het is Open Huizen Dag vandaag. Klinkt als een prettig NS Dagtochtje of een soort van Nationale Feestdag. Maar eigenlijk zeggen de Nederlandse makelaars: WIJ ZIJN IN TOTALE PANIEK VANDAAG. WE HALEN DE TARGETS NIET EN GAAN HELEMAAL STUK. Geen branche in NL die harder naar de kloten aan het gaan is alsdan de housing biz. De Funda Te Koop-0-Meter™ is deze week door de magische grens van 161.000 gegaan, en als er niet snel wat gebeurt, zien we ons mooie landje veranderen in een soort van Detroit met algehele pauperficatie en totaalverloedering tot gevolg. Dus beste huizenverkopertjes. Doet uw best vandaag. Appeltaarten in ovens. Versgezette koffie elke twee uur. Rijkelijk gevulde fruitschalen. Kindertjes met twee woorden laten praten. En de dildoos keurig in de nachtkastjes. Voor de huizenkopertjes daarentegen nog dit advies: stevig afdingen mag. Mind you, de huizenprijzen in NL zijn 30% TE HOOG dus kom maar naar beneden en sla uw slag. In de lees verder een fijne selectie aan buitenkansjes, klantvoordeeltjes en regelrechte koopjes. Update1: NVM: "Het was fantastisch!" Update2: Statistiekjes: Te Koop & Verkocht. deluttevilla.jpgNette patriciërswoning met keurige groenpercelen nabij de Duitsche grens. Snel zijn, anders koopt een Vara-voorzitter het. € 1.850.000 k.k. genbroek534.jpgGeinige TBS-kliniek met kenmerkende carrévorm en aanpalende martelvijver. Vlakbij Maastricht Airport, dus ook geschikt als CIA safehouse voor het onbreideld opstallen en interrogeren van terreurverdachten uit Eurabia. Voor liefhebbers van buxus. € 1.495.000 k.k. ysbrechtum534.jpgKittig kop-hals-rompje in het hart van Friesland. Ideaal voor een Bed & Breakfast, en wellicht zien we u dan terug in "Ik vertrek". € 1.225.000 k.k. Catshuis.jpgVoormalig Huis van de Democratie. Comfortabel wonen in de rust van de totale mediastilte. Schöner Wohnen op de plek waar de NL politiek zijn geloofwaardigheid verloor. Symbolisch prijsje: 1 euro. Sleutels verkrijgbaar bij de EU. Tuinman van Goldman Sachs en rookpaal krijgt u er gratis bij. midwolda.jpgFiscaal aftrekbaar rijksmonumentje in het mooie Groningerland met uitzicht op de A7. € 745.000 k.k. oethoesen534.jpgHerenboerderij in Uithuizen, bovenin het Hogeland van Groningen. Ver weg, but hey. Wel eventjes met een vestibule. € 435.000 k.k. grootesloot.jpgBetaalbare romantische compound in het groen op steenworp afstand van het strand. Vlakbij Schagen. Wat best wel weer kudt is. 419.000 k.k. hantum534.jpgKoopjeshoek. Sympathieke startersunit voor randstedelijke kutkraker met een uitkering en zo'n stinkhond met een bandana. Kost niks, maar dan heb je ook wat. Een eigen fucking huis. € 49.000 k.k.

Reaguursels

Inloggen

Want ja, ik ga mn huis toch niet met verlies verkopen? Betaal ik liever 2 jaar dubbele hypotheek:S

geareerdur | 01-04-12 | 16:37

Volgens mij had de TBS ook open huis. Ik heb alleen de appeltaart niet gezien op TV.

hawie | 01-04-12 | 12:10

Niks mis met dat laatste huis. Meer tuin dan de gemiddelde randstad flat.

petros666 | 31-03-12 | 23:02

Zo kan het ook. Als echt Aussie op huizenjacht in detroit hihi:

youtu.be/aRSokXO22yI

speedy_con33 | 31-03-12 | 22:10

Dat huis voor 1 euro, heeft iemand daar een link van? Daar heb ík geen hypotheek voor nodig. M'n andere 3 huizen wel.

topnotch | 31-03-12 | 21:53

@Leyolm
Bedankt voor de infos.
Ik sta wel ingeschreven, maar ik vind het gewoon vreemd maar ook totaal achterlijk dat je niet zomaar kunt verhuizen, d.w.z. niet binnen 1 jaar iets passends en betaalbaars kunt vinden bij een woningbouwvereniging. Als je een 'beetje snel' wilt verhuizen ben je aangewezen op makelaars met woekerprijzen of anders kopen. Mja, van kopen ben ik nooit een voorstander geweest (wat niet wil zeggen dat dit nooit verandert) en op dit moment lijkt mijn scepsis zijn gelijk te bewijzen. Je wordt, met het moeten kopen van een huis, gewoon gedwongen om je kop in een potentiële financiële strop te steken.
Het zou goed zijn als er eens wat meer leuke huurwoningen beschikbaar kwamen. Maarja, aan de andere kant: de leuke, betaalbare huurwoningen zullen hoe dan ook altijd wel populair blijven en dus lastig te krijgen. Het blijft tobben..

michello | 31-03-12 | 21:30

@ michello:Als je ouder dan 18 bent en je staat niet ingeschreven bij tenminste 1 woningcorporatie dan ben je gewoon een lutser. Ik woon ook in een gemeente waar de wachttijd voor een rijtjeshuis ten minste 8-9 jaar is. Studio's/ appartementen zijn makkelijker en sneller te krijgen. probeer anders even www.kansrijkhuren.nl of corporaties in de buurt die via loting verhuren.

Urgentieverklaringen worden niet zomaar meer afgegeven. ik ken voorbeelden waarbij alleenstaande moeders met kind na scheiding na 5 jaar bij het ouderlijk huis konden gaan inwonen omdat ze geen urgentieverklaring kregen.(volledig terecht btw) Het aantal urgentieverklaringen is drastisch afgenomen in vergelijking met eerdere jaren en je moet echt van goede huize komen wil je in aanmerking komen.

Het grote probleem zit hem in het systeem. Mijn ouders ( echte babyboomers) hebben al 30 jaar koophuizen maar staan ook al 30 jaar ingeschreven bij de woningbouwvereniging. Wat mij betreft moet dit niet mogelijk zijn, behalve voor huurwoningen voor bejaarden zoals aanleunwoningen.

Wat is er de laatste jaren gebeurd: Mensen hebben (gedwongen) verkocht of zagen de dip in de woningmarkt aankomen en besloten hun winst te nemen. Deze mensen staan al jaren/ decennia ingeschreven.
Wanneer ze dus reageren op huurhuizen bij de woningbouwvereniging staan ze dus (praktisch) boven aan de huurlijst.Hierdoor worden juist de starters benadeeld. Die staan pas een paar jaar ingeschreven aangezien je je mag inschrijven vanaf je 18de.

Leyolm | 31-03-12 | 21:10

Ik wil graag betaalbaar huren bij een woningbouwvereniging, maar helaas is er een wachtlijst van 10 jaar.
Behalve voor Mohammed en z'n familie met urgentieverklaring.

michello | 31-03-12 | 20:33

"10 jaar geleden houten huis verkocht op park. Idioot hoge prijs voor een paar planken."

Volgens mij komt dat doordat er een 'hier mag een huis staan' papiertje bij zit. De kredietbubble speelt ook mee. Maar volgens mij is er vooral sprake van 'kunstmatige krapte'. Zoals dat laatste schuurtje? Hoeveel zou dat ding nou echt waard zijn als fysiek object? 2000 euro? 3000?

JensDensen | 31-03-12 | 19:14

Ik heb net Verhaar gelezen, die huizen zijn gratiezzz!!!... Nog ff wachte dus, ff wachtehhhhh..... PIZZA.., dan koop ik ook

zoisut | 31-03-12 | 19:13

161,000 moet 261.000 zijn.

Letten we op mensen? De Funda TeKoop-0-Meter™ kruipt richting de 261.000. #cbs #recessie #krimp pic.twitter.com/5FMZBluI

mois | 31-03-12 | 17:05

als je een huis wil kopen/verkopen dan moet freakonomics over dit onderwerp lezen. openhuizendag is zinloos vooral als het om woningen gaat boven de 3.5 ton.

ganzo | 31-03-12 | 15:32

10 jaar geleden houten huis verkocht op park. Idioot hoge prijs voor een paar planken.

talinka | 31-03-12 | 15:15

24.800 m² perceelopp. bij het eerste stulpje. Greet ken jij nog een Poolse tuinman die voor weinig kan schoffelen enzo???

robido | 31-03-12 | 14:54

Tarak | 31-03-12 | 12:33
Dank voor uw antwoord. Ik heb een rondje gedaan en blijf toch nog maar even zitten waar ik zit.

Wedstrijdkrokodil | 31-03-12 | 14:27

Het eerste huis is wel duur, maar wat een schoorsteen he.

Shareholder II | 31-03-12 | 14:17

De allergoedkoopste huizen in een westers land staan in detroit. Zie de link die ik naar gs gestuurd heb.
Daar koop je al een huis voor 0,75 euro!
Sommige kosten iets meer, zoals 50 dollar, en wat meer redelijke huizen die nog niet gestript zijn door
junks, koop je daar met bosjes onder de 500 en 1000 dollar. Je moet dan wel tegen alleen wonen kunnen, want sommige wijken heb je echt helemaal voor jezelf.
Ook ideaal voor wietkwekers, want al bel je 30 x de politie, ze komen daar echt niet meer langs, dus detroit is the place to be voor home growers.
Hier nog een link naar een toer langs de 1 dollar huizen. www.youtube.com/watch?v=3i3z1njpCnY&am...

von sokkenstopfen | 31-03-12 | 13:56

MorbideBloemist | 31-03-12 | 11:06

Wij begrijpen elkaar. Leve de bloemenkinderen en de flower power.

ecologiste | 31-03-12 | 13:21

Grappig. In elke andere grote stad van Europa zijn de huizen duurder dan hier, de lonen zijn hier van hetzelfde nivo en toch is de prijs hier te hoog? Lulkoek.

uberdude | 31-03-12 | 13:02

Nadat NVM jarenlang kunstmatig de grens van 200k huizen heeft gecreeerd konden ze dit niet meer volhouden en is het erover gegaan sinds dien (nadat het 2 jaar lang op en rond 200k had geschommeld) gaat het in sneltreinvaart omhoog.

Andersom dag | 31-03-12 | 12:39

Lijkt me niets, zo'n open huis..

ren-forrest-ren-e | 31-03-12 | 12:36

@Wedstrijdkrokodil | 31-03-12 | 11:28

Tegenwoordig worden makelaars vooral als verkoopmakelaar ingeschakeld, aankoopmakelaar komt minder vaak voor bij woningen.

Je betaalt voor iemand om het risico ook te beperken. Het kopen / verkopen van een huis kan best ingewikkeld zijn, met - omdat het om grote bedragen gaat - veel risico, om het risico te beperken, schakel je een makelaar in.

Tarak | 31-03-12 | 12:33

@waddapatja | 31-03-12 | 09:14 Je vraagt te veel. Ik heb het geluk om mijn huis een paar weken voordat Lehman in 2008 in elkaar donderde te kunnen verkopen, maar dat kon alleen omdat ik kort daarvoor een goede duik (niet te veel en niet te weinig dus) in de vraagprijs had gemaakt na wat onderzoek in de omgeving (had de makelaar eigenlijk moeten doen). Good luck met de verkoop, maar echt hoor... alles heeft z'n prijs!

synchronicity | 31-03-12 | 12:25

161.000 huizen te koop? Maak daar maar 261.000 van. De ponzi scheme komt langzaam tot een einde.

PTX | 31-03-12 | 12:17

110V8 | 31-03-12 | 11:53 | + 0 -
sorry hoor maar je bent er zelf bij als je je makelaar kiest en je sluit zelf een contract met hem af. Als een makelaar dat zegt zoek je toch meteen een andere?
Maar ja je zal wel een boeteclausule in je contract hebben dus denk je aan hem vast te zitten. Zo dom dat mensen dat nog accepteren.
Het zijn ook de verkopers die makelaars lui maken en maar alles tekenen.

Hunter S. Thompson | 31-03-12 | 12:15

Ik koop wel in Ierland. Een leuk gerenoveerd kasteeltje gezien (Tower house) met enkele hectare grond voor 299.000 euriepietermannen. Dan koop je nog eens wat.

Peter de Kluizenaar | 31-03-12 | 12:09

@Tarak Kantoor was gewoon lid van de NVM, mochten de volle mep betalen, kwaliteit moet je natuurlijk wel voor betalen.

110V8 | 31-03-12 | 12:08

@alikbayan | 31-03-12 | 11:40

Niet als landbouwsubsidies in de prijs van de grond zijn verrekend. Hier wordt namelijk fors in gesneden.

applaus voor de paus | 31-03-12 | 12:06

@ mezelf (@applaus voor de paus | 31-03-12 | 12:02 | )

er staat een woord "niet" teveel in mijn bijdrage. Correcte tekst is:


Makelaars verdienen immers minder aan de verkoop van woningen, en meer aan de verkoop van diensten aan sukkels die van hun vastgoed af willen.

applaus voor de paus | 31-03-12 | 12:04

Makelaars laten de teller op funda m.i. kunstmatig oplopen voorafgaand aan de open huizen dag. Makelaarsvereniging NVM is immers eigenaar van Funda.


Dat gebeurt overigens heel subtiel: Het lijkt erop dat in de weken voor de openhuizendag niet alle verkopen worden verwerkt.


Daarmee kunnen makelaars "succes" suggereren bij mensen die hun woning willen verkopen. Makelaars verdienen immers niet minder aan de verkoop van woningen, en meer aan de verkoop van diensten aan sukkels die van hun vastgoed af willen.


Met dat laatste is gelijk de vraag van @waddapatja | 31-03-12 | 09:14 | beantwoordt.

applaus voor de paus | 31-03-12 | 12:02

Mijn buren hebben ook open dag. Ben nu een biertje drinken en vuil aan het verbranden op de stoep. Zal zal ze leren, na al die tijd herrie maken. Eigenlijk wil ik ze weg hebben, maar dit is ook wel grappig.

jankerd | 31-03-12 | 12:00

@Oneliner. Helemaal!
En heel gek dat 'men' dit niet ziet.
Zal wel het leukige van eigen inrichting zijn.

hotmint | 31-03-12 | 11:59

@110V8 | 31-03-12 | 11:53 |

Voor zo'n makelaar zal je ook wel betaald hebben, met een klein courtage.

Tarak | 31-03-12 | 11:54

@waddapatja | 31-03-12 | 09:14 |

Als je huis na 2 1/2 jaar nog niet verkocht is, is het misschien wel verstandig om te switchen van makelaar. Dat hoeft niet eens te zijn omdat je makelaar slecht is, maar de energie zal er bij hem /haar uit zijn voor jouw huis. Frisse start kan dan zeer goed zijn.

Andere redenen:
- Je wil meer geld voor je huis hebben dan je redelijkerwijs van anderen kunt verwachten dat ze in deze markt voor jouw huis willen betalen en blijft aan dat bedrag vasthouden;
- Je betaalt je makelaar een klein rotcourtage waar je echt niet van kunt verwachten dat ze hard voor jouw huis zullen gaan werken;
- je hebt een zodanig "uniek" huis waar weinig vraag naar is;
- je huis is niet schoon(schrikt enorm af bij bezichtigingen), op merkwaardige wijze verbouwd (een zelfklusser) en wordt daarom niet verkocht;
- je makelaar doet niets voor je;

Tarak | 31-03-12 | 11:53

Onze makelaar is vlak na de verkoop van ons huis wel failliet gegaan, het zij hem gegund. Zijn motto was "Als kopers echt geinteresseerd zijn nemen ze na de bezichtiging zelf wel weer contact op" Dus hij kon ons nooit vertellen wat de potentiele koper van ons huis vond omdat hij er simpelweg niet naar vroeg. Ons huis is verkocht tijdens de open huizen dag omdat we de mensen zelf nabelden en alles buiten de makelaar om geregeld hadden, Cashen na de verkoop wilde hij wel. Officiele klacht bij de NVM neergelegd over deze man.

110V8 | 31-03-12 | 11:53

@Tijdreiziger | 31-03-12 | 11:28 | + 0 -
Ik trol niet, want alles komt uiteindelijk op de grote hoop terecht.

Kaas de Vies | 31-03-12 | 11:49

Een huis kopen is huren van de bank, waarbij het risico en het onderhoud bij de koper liggen.
Als je alles uitrekent, kun je in Nederland beter huren.
Bovendien heb je dan geen blok aan je been, waardoor je niet kan scheiden, werkloos kan worden etc.
Huizenbezit is eigenlijk het perfecte middel om een meute gehoorzame, gedweeë en anti-revolutionaire slaven te maken van de bevolking.

King of the Oneliner | 31-03-12 | 11:49

M'n buurman doet ook mee. Zie ik 'm vanochtend voor het eerst onze (gezamelijke) stoep vegen..hypocriet!

Pakzooi | 31-03-12 | 11:45

@kapotte_stofzuiger | 31-03-12 | 11:42

LOL. 32 Maart. Het zit je wel hoog hè? In twee topics.....

Reinaert | 31-03-12 | 11:45

Nog een tip voor de kijkers vandaag: "ik bel u morgen over een bod"

kapotte_stofzuiger | 31-03-12 | 11:42

Ik zou het liefste het laatste huisje hebben op 4 hectare landbouwgrond ;-) Daar schiet je tenminste iets mee op. Ook erg economie en inflatiebestendig.

Balikbayan | 31-03-12 | 11:40

Het allerbovenste fotoo'tje is een optrekje van ene meneer A.H. dat hij in de Duitse alpen had laten bouwen. Staat dat ook te koop?

Jezus_Boeddha | 31-03-12 | 11:35

@koyt | 31-03-12 | 11:02 |

Die boomerts onderschatten een aantal zaken.
- Stabiliteit van hun pensioenen. Meer en meer jongeren zitten namelijk niet meer in de collectieve fondsen. De trend van de beleggingswaarde geeft aan dat pensioenuitkeringen onherroepelijk gekort gaan worden.
- De Euro krijgt nog een stevige inflatie voor de kiezen. O.a. door ECB steun aan zwakke Eurolanden maar ook door de 'hulpfondsen'.
- De kosten van hun zorg zullen almaar stijgen. Ze gaan leeglopen op die zorg aan huis.
- Die zorg aan huis zal beperkt beschikbaar zijn door arbeidstekorten (nu al het geval) en een immer afnemende bereidheid van jongeren om voor deze volgevreten egocentrische generatie te zorgen.
- de politieke vertegenwoordiging zal afnemen naarmate er minder boomerts zijn. Dan komt de grote vereffening. Rancuneuze jonge generaties zullen bezuinigingen per stem ombuigen naar terreinen die hen bikkelhard raken. Ze hebben de solidariteit zelf verloochend en de prijs daarvoor zal betaald worden.
- 20 jaar is een onzintermijn. Dat halen de meeste boomerts niet.
Dit alles gaat er dan nog even vanuit dat de EU en de Euro het gaan overleven. Ik heb daar een heel hard hoofd in. Het huidige wanbeleid en politieke besluiteloosheid gaat zich wraken. Het hele systeem zou nog wel eens kunnen gaan instorten door gebrek aan draagvlak en juiste interventies.
.
Karma, it's a fucking bitch!

Parel van het Zuiden | 31-03-12 | 11:32

Opendeurendag. Lekker momentje om de luchtkastelenmarkt vlot te trekken.

lichtpunt | 31-03-12 | 11:32

@Kaas de Vies | 31-03-12 | 11:12 |

Ik hoop dat U trollt want er is een groot verschil tussen belasting die niet betaald hoeft te worden en subsidie. Als U mij geld leent en ik betaal U rente is het logisch dat ik de rente mag aftrekken, U moet deze immers bijtellen. Wat U bijtelt trek ik af waardoor de staat geen partij is / geen voordeel heeft bij een hypothecaire lening. Dit zou voor alle leningen moeten gelden.

Wat U dus in feite wilt zeggen is dat een (netto) belasting op leningen vanzelfsprekend is. Gezien het grote economische nut van leningen zou elke lening netto juist onbelast moeten zijn. Het te verwachten rendement bepaalt dan wel aan wie de geldschieter het geld leent.

Tijdreiziger | 31-03-12 | 11:28

Dit is vast een stomme vraag. Maar waarom ben je gedwongen om met een makelaar in zee te gaan? Is het mogelijk om zonder tussenkomst van een makelaar een huis van eigenaar te laten wisselen? Of met slechts de minimaal verplichte handelingen? Ik acht mijzelf prima in staat om zelf wat begrippen uit te zoeken en advies in te winnen. Ik bedoel, de reden waarom mensen naar een reisbureau gaan als ze willen reizen heb ik ook al nooit begrepen.

Wedstrijdkrokodil | 31-03-12 | 11:28

Ja jij bent idd naief de meeste mensen die voor het maximum gaan zijn meer geinteresseerd in status en uitstraling en houden daar geen rekening mee. Dan komen ze een ander type tegen op de sportschool tennis of prosecofeestje en dan begint het gelazer lol.

Balikbayan | 31-03-12 | 11:23

Ik zou willen dat ik hier in de buurt het laatste huis kon kopen. Maar helaas dan moet je naar Hantum ? Ligt nog net niet in de Noordzee.
Ik heb al een huis en hoef of moet niet verkopen maar zou wel eens iets anders willen maar ja alles zit op slot. Ach ik betaal netto 350/mnd dus of het nou stijgt of zakt of mijn vrouw eruit naait pfffff niemand die me wat maakt

Balikbayan | 31-03-12 | 11:20

eerstneukendanpraten | 31-03-12 | 11:12 |
Ja, oke, dat kan een reden zijn, maar met het tegenwoordige echtscheidingspercentage kan ik me toch niet voorstellen dat personen zelf, en daarnaast de banken, daar geen rekening mee houden bij het aangaan / verstrekken van een hypotheek. Echtscheidingen zijn aan de orde van de dag, dus dit risico zal bij de berekening van de maandlasten toch zeker wel meegenomen worden in de beslissing....
Als mensen weten dat ze in dat geval de maandlasten niet meer kunnen ophoesten, dan zullen ze toch wel van de koop van een woning afzien, mag ik hopen, of ben ik nu heel naïef..........

Ronald1900 | 31-03-12 | 11:19

Kaas de Vies | 31-03-12 | 11:12 | + 0 -
Dat is een ander verhaal en ben ik nog met je eens ook. Nogmaals prima als ze het afschaffen maar dan moet je ook belastingen als overdrachtsbelasting afschaffen. Ik heb net een nieuw huis gekocht en heb er twee te koop staan. Na 1 jullie is dat een totaal van ongeveer 60K overdrachtsbelasting. Prima om belasting te betalen maar wat doen ze er voor?
Eigen woningforfait is een belasting die je betaalt omdat je een inkomen uit je eigen woning haalt door waardestijging. Hoe ridicuul is dat in deze tijd. Je woning wordt elk jaar minder waard maar wel betalen omdat je er aan verdient. Net zo dom als uitgaan van 4% rendement op vermogen en daar belasting over innen. Als je centjes gewoon op de bank staan kom je niet aan die 4%.
Dus prima als ze de HRA afschaffen maar er moeten dan ook een aantal belastingen onder de loep genomen worden.

Hunter S. Thompson | 31-03-12 | 11:19

Ik wist al heel lang geleden dat je een goed huurhuis moet hebben en nooit moet kopen. Met het oog op je vrijheid van handelen - en als je een grote bek hebt -. De schulden die je opbouwt met een koophuis zijn gebaseerd op een vaste loopbaan. Die was altijd onzeker en nu zelfs afgeschaft. Huren dus en zelf onderhandelen.

dubbert | 31-03-12 | 11:18

Wat een ouwetaartenhuizenfoto's.
Zit er niets leuks tussen?

Einde van de Domheid | 31-03-12 | 11:13

@ Ronald 11:08

Het antwoord is echtscheiding, dan valt er 1 inkomen weg, niet zo moeilijk toch?

eerstneukendanpraten | 31-03-12 | 11:12

Putjandriekus, 429 K voor een herenhuis.
Ik moet in Groningen gaan wonen!
.
Nah, werk, vrienden, enzo. Maar even wachten op een *mooi* appartementje in Adam voor dezelfde prijs...

hotmint | 31-03-12 | 11:12

@Ronald1900 | 31-03-12 | 11:08

Ik vermoed dat je die cijfers niet te pakken krijgt om de prijzen niet nóg verder te drukken. Daar staat tegenover dat het Kadaster je beste vriend is wanneer je enig inzicht wenst in de financiele toestanden rond een bepaalde woning.

Reinaert | 31-03-12 | 11:12

@Hunter S. Thompson | 31-03-12 | 11:11 | + 0 -
Ik vind subsidies sowieso een twijfelachtige vorm om iets te stimuleren, maar subsidie op schuld is de meest verwerpelijke.

Kaas de Vies | 31-03-12 | 11:12

Ik maak me niet te veel zorgen over een grote prijsdaling. De werkelijke inflatie over de afgelopen 10 jaar is 5-7% per jaar. Als het ESM in actie komt zal de inflatie verder toenemen. De geldontwaarding compenseert daarom de prijsdaling grotendeels.
In euro's gaat het dus allemaal wel meevallen. In feite betaalt de inflatie je hypotheek omdat de werkelijke hypotheekrente te laag is. Zo simpel is het.

Tijdreiziger | 31-03-12 | 11:11

Kaas de Vies | 31-03-12 | 11:00 | + 1 -
ja ik betaal ook mee aan kinderbijslag van mensen, aan de snelweg waar je op rijdt, de publieke omroep waar je naar kijkt en als je 65 bent geef ik je te vreten. Zo werkt dat.
Daarnaast kan het anders zijn. Ik zal het simpel voor je maken, zo kom je over met je opmerking: In 2006 kocht ik een huis van daar betaalde ik 12K overdrachtsbelasting over in 5 jaar betaalde ik 5K OZB en andere belastingen. Totaal betaalt: 17K. HRA is in totaal 14K in die 5 jaar. Winst voor de staat is 3K. Dus wat betaal je nu aan mijn HRA?

Hunter S. Thompson | 31-03-12 | 11:11

Ik wens alle aspirant-kopers veel wijsheid. Heb mijn huis nog in de gulden-tijd gekocht voor destijds een klein kapitaal, namelijk FL 147.500,- Netto (spaar)hypotheeklasten iets meer dan € 300,- per maand. Ben dus ook een scheefwoner...

eerstneukendanpraten | 31-03-12 | 11:10

Heeft iemand hier trouwens cijfers of een percentage van te koop staande woningen die als "moetjes" kunnen worden aangemerkt ?
Hier bedoel ik mee "eigenaren" die hun woning van de bank te koop MOETEN zetten omdat zij hun hypotheek niet meer kunnen betalen.
Vraag mij bij elk te koop staand huis tegenwoordig af waarom men dat in deze tijd te koop zet. Als er geen dwang achter zit, kan men net zo goed een paar jaar wachten, met de huidige slechte markt en prijzen......

Ronald1900 | 31-03-12 | 11:08

@Parel van het Zuiden | 31-03-12 | 11:03 | + 0 -
Dat wil ik ook, maar ik denk dat niemand die stap kan en durft te zetten, die industrie is vrij machtig blijkbaar.

Kaas de Vies | 31-03-12 | 11:06

@ecologiste | 31-03-12 | 11:01 |
Potverdrie, prachtig verwoord. Een soort mix tussen Dalrymple, Hesse en Orwell. Moet ik vaker doen zo in de ochtend, de burelen lezen. + 1

MorbideBloemist | 31-03-12 | 11:06

Aktivist | 31-03-12 | 10:51 |
Heel verstandig van u. Zo zouden meer mensen moeten denken, maar ja, de buren hebben nu eenmaal een nieuwe aanbouw "genomen" (van geleend geld btw), dus ja dan kunnen wij niet achterblijven. En zo gaat dat ook met een keuken, een auto, vakanties, een nieuwe tuinaanleg en noem het maar op.
En dan vindt iedereen het gek dat die zeepbel opeen klapt.....

Ronald1900 | 31-03-12 | 11:04

@koyt | 31-03-12 | 11:02 | + 0 -
"Het geld voor zorg aan huis en aanpassingen is er toch wel."

En dat wordt uiteindelijk gesubsidieerd, want dat is solidair.

Kaas de Vies | 31-03-12 | 11:04

@Kaas de Vies | 31-03-12 | 10:55 |

Eensch op het ontwikkelingshulp punt na. Dat moet helemaal uit de begroting. Niet om bezuinigingsreden (extra bonus), maar om principiële reden. Ontwikkelingshulp zorgt voor perverse prikkels in de ontvangende landen en houdt in Nederland een bende uitvreters uit de wind die in andere sectoren broodnodig zijn. De beste ontwikkelingshulp die Nederland kan geven is handel en handelen zullen we moeten.

Parel van het Zuiden | 31-03-12 | 11:03

@ Parel van het Zuiden | 31-03-12 | 09:32 :
Wachten tot de huizen van de babyboomers vrij komen is leuk als je 8 bent, niet als je nu een huis moet kopen.
.
De boomers die ik ken, laten allemaal keurig doorschemeren zo lang mogelijk in hun huis te blijven wonen. Het geld voor zorg aan huis en aanpassingen is er toch wel. Ze zouden ook wel gek zijn om te verkassen naar een bejaardentehuis; ze weten wat ze hun eigen ouders op dat gebied hebben aangedaan.
.
Over een jaartje of 20 komen die huizen tegen een schappelijk bedrag vrij.
.
Voor de echte 'koopjes' moet je de mensen hebben die noodgedwongen de hut moeten verlaten.

koyt | 31-03-12 | 11:02

@Kaas de Vies | 31-03-12 | 11:00
Merci, alhoewel ik geen (Nederlandse) IB betaal en mijn klabanus door een vriendelijke dame wordt verzorgd.

kapotte_stofzuiger | 31-03-12 | 11:02

Ik ben starter. maar wacht nog even. al mijn vrienden hebben 5jaar geleden een huis gekocht tegen 4 ton en met beleggers hypotheek.... deze mama's jongen gaat nu zijn slag slaan.

Drs. D. | 31-03-12 | 11:02

de heilige drie-eenheden worden aangetast. Eerst al liberte, egalite et fraternite
Die die drie zijn weg.
Beestje is weg en boompje ook. En dan nu het huisje.
Wat blijft over: de uitgewoonde consument, een gemuteerde homosapiens.

ecologiste | 31-03-12 | 11:01

Wat een gemauw mun uitgaven patroon zo aangepast dat ondanks het uitkopen van mun ex, nu niet meer afhankelijk ben van de HRA die kan indien ze het afschaffen me niet meer raken, andere sectoren in de NL economie hebben daar nu wel last van maar das niet meer mijn probleem.

Umberto die trotzoni | 31-03-12 | 11:00

@Aktivist | 31-03-12 | 10:57 |
Klinkt goed uw onderkomen. Treffende beschrijving van de in een zeepbel levende oppervlakkigheden georiënteerde medemens ook. + 1 voor u.

MorbideBloemist | 31-03-12 | 11:00

@Hunter S. Thompson | 31-03-12 | 11:00 | + 0 -
En ik betaal mee aan de HRA via mijn IB. Terwijl ik niet aftrek. LOGISCH!

Kaas de Vies | 31-03-12 | 11:00

kapotte_stofzuiger | 31-03-12 | 10:49 | + 2 -
U heeft uw cijfers niet op orde begrijp ik? U noemt een kleine groep mensen die huurt en wat meer te besteden heeft. Over het algemeen weet elke onverlaat dat je om een huis te kopen meer moet verdienen en dat die paar expats en ondernemers die 2000 per maand neer tellen niets zijn in vergelijking met alle sociale huurwoningen in Adam.
U heeft uiteraard wel gelijk dat je je HRA niet als inkomen moet zien. Dat werd ook niet gesuggereerd. Ik zeg alleen dat huizenbezitters niet alleen geld krijgen via de HRA maar ook grof belasting betalen voor hun woning.

Hunter S. Thompson | 31-03-12 | 11:00

@deraderendraaien | 31-03-12 | 10:58 | + 0 -
Moet nodig gesnoeid worden, de waterelfjes klagen.

Kaas de Vies | 31-03-12 | 10:59

@Kaas de Vies | 31-03-12 | 10:56
Nope! in de slaapkamer wel!

deraderendraaien | 31-03-12 | 10:58

kapotte_stofzuiger | 31-03-12 | 10:43 | + 2 -
Dat leedvermaak is mij ook niet vreemd. Ik heb een bescheiden huisje met een leuke lap grond op goede locatie tegen bodemprijs gekocht, terwijl bepaalde kennissen tophypotheken namen voor afgrijselijke vinexhutten met postzegeltuintjes, deze volstouwden met overpriced designmeuk en vervolgens neerkeken op mijn schattige, 19e-eeuwse huisje. Nu is het gejammer niet van de lucht, want de waarde van hun vinexhutten is véél harder gedaald als die van mijn huisje en hun woonlasten blijven hetzelfde of stijgen *gniffel*

Aktivist | 31-03-12 | 10:57

En dan nu voor iedereen die zo vrolijk CDA Eelco Brinkman van Bouwend nederland, de bouwfraude van 25 miljard heeft gestemd:
Als je een economie wilt hebben op basis van wonen dan krijg je dit, want WONEN IS EEN RECHT GVD.
www.youtube.com/watch?v=ULsiXVkKINA
Ne laissez-pas jouer les elites 'regenteques' avec nos maisons.

ecologiste | 31-03-12 | 10:57

@deraderendraaien | 31-03-12 | 10:53 | + 0 -
Heb jij ook een sprookjesbos in je woonkamer?

Kaas de Vies | 31-03-12 | 10:56

@Hölzenbein | 31-03-12 | 10:52 | + 0 -
Of juist opgelost.

Dat er pijn moet worden genomen is nu wel duidelijk, en ik juig elke politieke partij die dit op ordentelijke wijze doet. Dus niet bezuinigen en ontwikkelingshulp met 1 miljard verhogen.

Het systeem moet veranderd worden en iedereen krijgt klappen.
Maar als wij er een transparanter en eerlijker systeem voor terugkrijgen prima. Eerlijker is niet mijn inkomen, dat ik verdien door hard werken, talent, intelligentie, over de schutting moeten pleuren omdat persoon X te dom is.

En ja dat is de reden waarom mensen meer verdienen dan anderen.

Dan blijft de vraag overeind staan ben ik juist gewaardeerd en is X juist gewaardeerd, maar dat is niet iets voor de overheid te bepalen via belastingen, dat doet de werkgever.

Kaas de Vies | 31-03-12 | 10:55

De Nederlandse huizenmarkt het kankergezwel van de economie. Die langzaam maar zeker gaat uitzaaien over de rest van de economie. Kinderen worden niet meer opgevoed alleen nog maar gevoed ( met kant-en-klare E nummer goedjes, worden ze wel een beetje druk van maar daarvoor is ritalin uitgevonden) omdat mama zo nodig moet werken want anders kunnen ze de bank niet meer betalen. Kinderen kunnen zich niet meer zelf ontplooien door tuinieren of door knutselen in de schuur. Want de op afbetaling gekochte loungeset neemt de gehele tuin in beslag en een schuur was da?

chef werkplaats | 31-03-12 | 10:55

@Hölzenbein | 31-03-12 | 10:52
Als je kijkt naar het rigide beleid in ruimtelijke ordening en infrastructuur, ja, dan ben ik met u eens. Bewust schaarste creeëren, wonen en werken scheiden en dan vervoer saboteren met hoge belastingen en accijnzen.

kapotte_stofzuiger | 31-03-12 | 10:54

@kapotte_stofzuiger | 31-03-12 | 10:40
Zie die huur als plezier uitgave
Als jij een kaartje voor de Efteling koopt, huur je ook eigenlijk een dagje plezier zonder dat de Efteling jouw eigendom wordt. Koop is in dit geval niet meer als huur snap je? Alleen het onderhoud en afdrachten voor de belasting maken het verschil met kopen.
Een huis huren is dus geen geld weggooien,en een auto leasen ook niet! Zet het gebruik en plezier daarop maar eens af tegen de ergernis van onderhoud en belasting verplichtingen.

deraderendraaien | 31-03-12 | 10:53

Het kapodtstuk gaan van de housing biz werd mede mogelijk gemaakt door deze #faalregering

Hölzenbein | 31-03-12 | 10:52

Mr.weemoed | 31-03-12 | 10:49 | + 1 -
fijn, iemand met verstand op GS.

Hunter S. Thompson | 31-03-12 | 10:51

btw de WOZ-waarde van mijn huis is in de afgelopen 6 jaar met ca. 13% gezakt. Omdat ik in de bevoorrechte positie ben dat ik m'n huis met spaargeld en een erfenisje heb betaald, kan ik mijn verlies nemen bij eventuele verkoop. Maar een hypotheek annex molensteen om m'n nek had ik nooit genomen voor een hoop stenen.
Onroerend goed is de laatste jaren een zeer slechte belegging gebleken. Daar ga je dus geen geleend geld tegenaan gooien!

Aktivist | 31-03-12 | 10:51

Wie heeft er nog toegevoegde waarde? Is niet iedereen aan de subsidie?
Krijg je ervan als je met fossiele brandstoffen gaat knoeien, technologische hoogstandjes uithaalt en los gaat tot in het oneindige.
Want als je mekaar niet meer vertrouwen kunt...

ecologiste | 31-03-12 | 10:50

@Hunter S. Thompson | 31-03-12 | 10:45
Als iemand de HRA nodig heeft om zijn maandelijkse lasten te kunnen betalen, leeft hij boven zijn stand.
Huizenkopers zijn niet mensen die iets meer verdienen, integendeel, het zijn juist de loonslaven met vaste contracten die de banken graag van een uitmelkhypotheek voorzien. Ondernemers en expats die 2000 euro per maand huur voor een appartementje in Amsterdam neertellen, dat zijn de mensen die iets meer krijgen en meer verdienen.

kapotte_stofzuiger | 31-03-12 | 10:49

Geen paniek, tussen 1979 en 1982 daalde de huizenprijzen ook met gemiddeld 30% waarna het weer aantrok. En de 72-regel leert ons dan dat de prijs in 24 jaar zal zijn verdubbeld. Koopt u nu een woning voor € 250.000,-, dan zal de woning in 2032 € 500.000,- waard zijn of u dat nu leuk vindt of niet. Een brood kost dan ook het dubbele, maar toch! Ook in 2032 zal € 250.000,- overwaarde nog steeds een groot bedrag zijn; om precies te zijn te vergelijken met € 125.000,- koopkracht van nu. En uw hypotheek is nog steeds ‘maar’ € 250.000,-. Tel uit je winst.
Dus gewoon blijven zitten en adem blijven halen.

Mr.weemoed | 31-03-12 | 10:49

Het gaat hard, momenteel staan er 261.488 te koop. Sinds het verschijnen van dit artikel zijn er reeds ruim 100.000 huizen bij gekomen.

Tijdreiziger | 31-03-12 | 10:48

Hunter S. Thompson | 31-03-12 | 10:45

Van u had ik wel een meer sarcastische reactie verwacht. Vandaag iets teveel downers gepakt. Vraag de doc even een paar opvliegers en dan gaat het helemaal goedkomen.

ecologiste | 31-03-12 | 10:48

@Hunter S. Thompson | 31-03-12 | 10:45 | + 0 -
Dat zal niet gebeuren ze blijven gewoon die 52% handhaven.

Maar als je al die regelingen afschaft kan je zo 2500 ambtenaren ontslaan, worden 500 accountants en 250 fiscalisten.

Alles wordt transparanter, dus ambtenaren en dure specialisten zijn niet meer nodig

Kaas de Vies | 31-03-12 | 10:48

@Parel van het Zuiden | 31-03-12 | 10:43 | + 1 -
Weet je wat het is, de huidige jonge generatie is aan alles gewend, aan de hoge belastingen aan gekke regelgeving en regenteske besluitvorming. Zij weten niet hoe het vroeger was, want toen bestonden ze niet.

Daardoor zijn ze zo passief, ze denken dat het normaal is.

Kaas de Vies | 31-03-12 | 10:46

kapotte_stofzuiger | 31-03-12 | 10:42

Dank. Mijn stofzuiger deed het wel en niet en dan krijg je dat er letters worden gezogen en andere blijven liggen:-)

ecologiste | 31-03-12 | 10:46

ecologiste | 31-03-12 | 10:39 | + 0 -
Vooral niet verder nadenken dan die 12 miljard. Wel eens van overdrachtsbelasting gehoord, onroerendezaakbelasting of het eigenwoningforfait? nee he. Alleen maar boe roepen en niet verder kijken. Maar goed, ook alle huursubsidie maar afschaffen meteen? Laten huizenkopers nu ook nog eens de mensen zijn die iets meer verdienen en dus ook meer belasting betalen. Prima als morgen de hypotheekrente aftrek verdwijnt maar dan moeten ze ook kappen met het 52% tarief op de inkomstenbelasting.

Hunter S. Thompson | 31-03-12 | 10:45

@zeg maar jansen | 31-03-12 | 10:40

Over het paard getild volk. En daarnaast: waarom zou je als je zó woont na vier jaar al weer weg willen? Ik zou er de rest van m'n leven blijven zitten. Al is het wel een heel eind lopen naar het dorp als je op een rollator aangewezen bent. Dat dan weer wel.

Reinaert | 31-03-12 | 10:44

Tsja, het heeft de afgelopen jaren niet gek genoeg kunnen zijn met het kopen en verbouwen van woningen. Zelfs al had men geen cent EIGEN vermogen, zelfs dan nog wist de bank wel de een of andere constructie uit te dokteren, waardoor men alles financieel toch nog rond kreeg.
En nu zijn de mensen die zich van alles aan hebben laten praten door banken,
makelaars en financieel adviseurs de dupe ervan.....
Hoe vervelend dit ook mag zijn voor diverse mensen; toch blijf ik erbij dat iedereen ten alle tijde zelf verantwoordelijk is voor de aangegane risico's, ook wanneer dit betekent dat men nu hun huis niet meer aan de straatstenen kwijt kan.
Dit is nu eenmaal het risico van "wonen boven je stand".

Ronald1900 | 31-03-12 | 10:44

@Aktivist | 31-03-12 | 10:42
Maakt ook niets uit, dank voor uw zorgen. Echter, een beetje leedvermaak nu is mij niet vreemd.

kapotte_stofzuiger | 31-03-12 | 10:43

@Kaas de Vies | 31-03-12 | 10:31

Dan hoop ik dat de jonge generaties hun snuit eens uit facebook en twitter halen en opstaan. Bizar, je zou zeggen dat het eerlijker is om juist te beginnen met korten bij de mensen die al 30 jaar hypotheekrente hebben ontvangen.
.
Let history judge this generation. Let them live on in infamy!

Parel van het Zuiden | 31-03-12 | 10:43

kapotte_stofzuiger | 31-03-12 | 10:26 | + 2 -
Wat kan het jou schelen dat ongenuanceerd reaguurders-gespuis en niet goed ingelichte "kennissen" je voor pauper uitmaken als je huurt??
Kopen hoeft niet. Nooit! Doe het alleen als je het huis écht wil/als het een buitenkansje is en je niet verzuipt in de maandlasten.

Aktivist | 31-03-12 | 10:42

@ecologiste | 31-03-12 | 10:39
'guillotine', denk maar aan het Engelse 'guilty'

kapotte_stofzuiger | 31-03-12 | 10:42

Kehlstein lijkt me wel wat

Dr.Thorvaldt | 31-03-12 | 10:41

@deraderendraaien | 31-03-12 | 10:38
Raar eigenlijk als je er over nadenkt:
-als je een huis huurt i.p.v. koopt "gooi je geld weg"
-als je een auto koopt i.p.v. huurt (lease) "gooi je geld weg"

kapotte_stofzuiger | 31-03-12 | 10:40

Reinaert | 31-03-12 | 10:33 Ja, daar gaat het slecht. Een BMW X5 onder een afdakje. Dat zegt het wel.

Voor die prijs niet eens een fatsoenlijke garage.

zeg maar jansen | 31-03-12 | 10:40

We hebben wel onze buik vol van de zieligheidsindustrie maar wat te denken van de huisjeskoophuurmelkindustrie?
Immigratie mag dan 7-10 miljard kosten, huurtoeslag 3 miljard en hypotheekaftrekkers 12 miljard.
Kunnen we dit nu niet meteen afschaffen en de komende 10 jaar als overgangsregeling de regenten van deze beide industrieëne de rekening laten betalen. Willen ze dat niet dan de guiullotine.

ecologiste | 31-03-12 | 10:39

Mensen die het bezit van een huis zien als investering hebben een huis gekocht met de verkeerde reden.
Een huis moet je onderdak bieden.
Investeren kun je beter doen in het leven, zonder ergernis en rompslomp van verplichtingen aan belastingen of vve's.
Trek het onderhoud en de belasting van een koophuis af van je huurhuis van gelijke waarde, en je ziet hoe goedkoop je dan woont ten opzichte van een koophuis.

deraderendraaien | 31-03-12 | 10:38

Vreemd, ik lees in de plaatselijke courant iedere week dat het goed gaat met de huizenmarkt.
Zouden ze dan gewoon een Mohammed Saïd al-Sahaf-je doen?
'There are no decreasing houseprices in the Netherlands'

Cuyahoga | 31-03-12 | 10:38

@Kaas de Vies | 31-03-12 | 10:31
Dat zou politiek zelfmoord zijn:
'starters' die, wellicht in reflex, toch snel een huis gaan kopen om voor (volledige) HRA in aanmerking te komen. Dientengevolge een korte, maar heftige stijging van de huizenprijzen, waarna alles gaat kelderen, omdat de 'starters' een paar jaar later geen (volledige) HRA meer krijgen.

kapotte_stofzuiger | 31-03-12 | 10:37

@Hunter S. Thompson | 31-03-12 | 10:35 | + 0 -
Klopt.
Maar de doorstroming zit op slot, want niemand wil zijn pijn nemen, als je naar een groter huis groeit maakt het niet uit. Maar ik denk vooral dat mensen van een bepaalde generatie van een groot huis naar een klein huis willen en dat doet dan wel pijn.

Geld wat ze nooit hebben gehad willen ze beschermen.

Kaas de Vies | 31-03-12 | 10:36

Bij mijn broer is er ingebroken. Heeft nu een open huis.

Boomschade | 31-03-12 | 10:36

ach jongens, het gaat even wat minder, niet erg voor de makelaars. Die hebben jaren geld als water naar binnen geharkt en doen het nu met iets minder. De slechte gaan kapot en doe goede kunnen nog steeds goed verdienen.
Het zijn vooral de verkopers die het niet kunnen verkroppen hun huis met wat verlies te verkopen, daarom staat alles zo lang te koop.
In the end maakt het allemaal geen fuck uit. Verkoop je met wat verlies maar koop je duurder terug (dat dus ook een stuk goedkoper is) win je dus per saldo.
Al die domme mensen die 120% van hun huis gefinancierd hebben moeten lekker op de blaren zitten.
In de jaren 80 was de huizen crisis veel erger en kijk nu eens. Lange termijn denken kinders.

Hunter S. Thompson | 31-03-12 | 10:35

@Sparky Griswold | 31-03-12 | 10:33 | + 0 -
Ik dacht dat Audi de makelaar-auto was.

Kaas de Vies | 31-03-12 | 10:35

De meeste makelaars zijn waardeloze en luie sjaggeraars die nog steeds niet begrijpen dat het aantrekken van een maatpak (plus roze stropdas) en het rijden van een Alfa geen verkooptechniek is.

Sparky Griswold | 31-03-12 | 10:33

Over gebakken lucht gesproken:

www.funda.nl/koop/doorwerth/huis-47277...

Vier jaar geleden te koop voor € 1.095.000. Verkocht voor ongetwijfeld een lager bedrag. Daarna opgeschilderd en een nieuw toegangshek geplaatst. Kost natuurlijk ook wat.

Het gaat slecht met Nederland. Waarvan akte.

Reinaert | 31-03-12 | 10:33

@MorbideBloemist | 31-03-12 | 10:31 | + 0 -
Gezien uw beroep zal uw zaak over 10 jaar wel booming zijn.

Kaas de Vies | 31-03-12 | 10:33

Als je in Amsterdam de hoofdprijs in de staatsloterij wint dan kun je een klein flatje kopen in een minder gewilde buurt.

ron rozen7320 | 31-03-12 | 10:33

@kapotte_stofzuiger | 31-03-12 | 10:31 | + 1 -
En op sigaretten zit haast geen marge.

Kaas de Vies | 31-03-12 | 10:32

Dat huis bij de Duitse grens ziet er goed uit. Sfeer, en ruimte. Wel heul veel onderhoud...

Avant | 31-03-12 | 10:32

@Parel van het Zuiden | 31-03-12 | 10:27 | + 0 -
De roddel gaat dat er aan de hypotheekrente-aftrek gemorreld gaat worden voor nieuwe hypotheken.

Weer de starters dus. Het gaat nergens over, die ene generatie weet zichzelf heel erg goed uit de wind te houden.

Kaas de Vies | 31-03-12 | 10:31

@kapotte_stofzuiger | 31-03-12 | 10:26
Ik ben niet zo van het leedvermaak, maar tegen die bewuste reaguurders heb ik in het licht van de huidige hypothecaire crisis nog wel wat parerende opmerkingen in de koker. Toch bedankt voor uw bezorgdheid.

MorbideBloemist | 31-03-12 | 10:31

@Parel van het Zuiden | 31-03-12 | 10:27
Eigen schuld, dikke bult. Totaal geen medelijden mee (behalve die ene winkelier in .... die zijn winkel/woning moest verkopen aan de gemeente vanwege stadsvernieuwing en zo zijn enige pensioen in rook op zag gaan. Als troost een pakje sigaretten gekocht, terwijl ik geeneens rook).

kapotte_stofzuiger | 31-03-12 | 10:31

De koopprijzen zijn inderdaad stevig gezakt de afgelopen jaren. Toch is kopen en dus een hypotheek voor mij als startende zelfstandige voorlopig geen optie, dus dan blijft huren over. Huurprijzen zijn in tegenstelling tot koopprijzen echter explosief gestegen. € 400,- per maand kale huur voor een studio`tje in Schubbekuttenveen, da's toch niet normaal meer??

Le Roi | 31-03-12 | 10:29

Is dat huis uit dat topic van vorig jaar al verkocht btw? Usquert, eigen dobbe in de tuin, geen gas, geen water etc.

eerstneukendanpraten | 31-03-12 | 10:28

@kapotte_stofzuiger | 31-03-12 | 10:18 |

Vergeet de boomerts niet, die krijgen nu ook hun trekken thuis via hun woningbezit. Dat krijg je dus als bij elke 'bezuinigingsronde' de jongere generaties worden uitgeknepen...

Parel van het Zuiden | 31-03-12 | 10:27

vsblst | 31-03-12 | 10:14 En die prijs. Dat is dat kunstwerkje aan de muur alleen al waard.

zeg maar jansen | 31-03-12 | 10:27

@MorbideBloemist | 31-03-12 | 10:23
Beschaafde mensen, genoeg reaguurders die je als huurder voor 'pauper', 'uitkeringstrekker' of 'loser' uitmaken.

kapotte_stofzuiger | 31-03-12 | 10:26

Dat je als starter jezelf met een relatief forse hypothecaire schuld opzadelt begrijp ik nog wel. Wegens spaarvarken met anorexia en meer van die dingen.

Dat je tien jaar later, wanneer je aan "iets leukers" toe bent, datzelfde kunstje opnieuw flikt snap ik vervolgens NIET. In die tijd zou dat spaarvarken toch een stukkie vetter geworden moeten zijn. En dat je vervolgens die wederom te hoge hypotheek niet af meent te moeten lossen begrijp ik al helemáál niet.

Gebakken lucht financieren met geleend geld: niet zo slim.

Reinaert | 31-03-12 | 10:26

Die 32% overwaardering is nog maar het begin. De tweede grote klap gaat komen na afschaffing vd hypotheekrenteaftrek. Mogelijk dat de huizenprijzen dan met 50% zijn overgewaardeerd. Oh ja, en omdat iedereen zo nodig moest emanciperen en fappen is er dus ook geen volgende nederlandse generatie meer. De moslims kunnen dit land gratis overnemen, met huizen en al.

Prof. Dr. Ir. Toeter | 31-03-12 | 10:25

Mogen banken blij zijn dat in Nederland een hypotheek op naam staat, anders waren Almere, Lelystad, Zoetermeer en andere "Vinex"-steden allang verlaten.

kapotte_stofzuiger | 31-03-12 | 10:24

De malaise op de huizenmarkt kon je 5 jaar geleden al zien aankomen. Destijds met mijn eerste fatsoenlijke baan en aanverwant salaris bewust de keuze gemaakt om te gaan huren. Mensen verklaarden me voor gek de "huren is geld weggooien" & "geld investeren in stenen" opmerkingen vlogen me om de oren. Om me heen leveren mensen nu diezelfde mensen (tien)duizenden euro's in op hun huis, een drama is het. Makelaars zijn vooruitgeschoven pionnen van de banken die deze ellende hebben veroorzaakt.

MorbideBloemist | 31-03-12 | 10:23

Met zoveel 'open huizen' hoeft je eten vandaag niks te kosten.

zeg maar jansen | 31-03-12 | 10:23

Gewoon met je dubbele inkomen in een huurhuis van een corporatie gaan zitten en een paar jaar wachten. Het kunstmatig hoog houden van de markt door tientallen dan al niet 100den huizen van de markt te houden blijft niet eeuwig werken.

Leyolm | 31-03-12 | 10:23

@Kaas de Vies | 31-03-12 | 10:11
Dat is nou juist de reden dat het systeem voor de banken zo sluw in elkaar gezet is.
De overheid helpt ze wel een handje, door de koper een vette worst oor te houden in de form van premie of belastingvoordeel.De grote problemen nu er gekort gaat worden op de HRA komen er nu aan voor huizenbezitters die niet aan het aflossen zijn.

deraderendraaien | 31-03-12 | 10:19

Heerlijk, dan zijn er nog steeds makelaars die het hebben over "bent u toe aan een nieuwe stap in uw wooncarrière...".
Hebzucht van verkopers, banken en makelaars wordt eindelijk eens gestraft.

kapotte_stofzuiger | 31-03-12 | 10:18

ALLES is 30% te duur in NL. Die 30% gaat op naar middelmatige kleaudtjesvolkpeoples die daarmee een caravan kopen, altijd bij AH boodschappen doen, etc. en die dus 30% te veel verdienen in vergelijking met wat ze presteren.

ecologiste | 31-03-12 | 10:18

Parel van het Zuiden | 31-03-12 | 09:32 |
Hopelijk neem je daar ook een goed glas wit bij, luxe, pure luxe!

lanexxx | 31-03-12 | 10:18

Is dass ein Herr Godwin?

MyCatIsDoingThis | 31-03-12 | 10:15

Leuk! :-)
Foto van het immer charmante buitenhuisje van de Heer Adolf H. gebruiken bij het topic. Past er wel mooi bij ;-)
Aussicht. Dass ist Alles.

MyCatIsDoingThis | 31-03-12 | 10:15

Wat is het nou.. 161k of 261k huizen te koop?

J@ | 31-03-12 | 10:14

Die laatste van 49000,- ligt naast de bangawei als je het google kaartje op funda mag geloven.

vsblst | 31-03-12 | 10:14

@ jan-lul-de-behanger | 31-03-12 | 10:10 | + 0 -
U wil een halfgezinswoning?

klapmongeaul | 31-03-12 | 10:12

@deraderendraaien | 31-03-12 | 10:10 | + 0 -
Daarom moet je aflossen, dan ben je niet meer afhankelijk van de bank, maar ja dat is fiscaal weer dom.

Kaas de Vies | 31-03-12 | 10:11

Ik snap überhaupt niet dat mensen het volle pond willen betalen voor een huis dat je eigenlijk voor de bank moet onderhouden,wanneer je het later weer wilt verkopen is het wel de bank die er het meest op vooruit gaat.
dmv. meerdere keren een hypotheek met de rente, en zij blijven potentieel eigenaar zolang er niet afbetaald is.
En die kopers maar opknappen en waardevermeerdering toepassen voor de bank!Het percentage dat de koper meer krijgt is een schijntje aan wat de bank over de jaren van verkoop op verkoop aan zo'n pand verdiend.

deraderendraaien | 31-03-12 | 10:10

Wacht nog maar een jaartje met kopen tot de huizen gehalveerd zijn, daar is niet tegenop te sparen.

jan-lul-de-behanger | 31-03-12 | 10:10

Johnny Knoxville heeft in 2010 een hele mooie documentaire (ja serieus/ze) gemaakt over Detroit i.o.v. Palladium onder de titel Detroit Lives. Kan zo de highres versie niet vinden maar hier in 3 delen op youtube: www.youtube.com/watch?v=joMysMDHdb4

JamesD | 31-03-12 | 10:05

@necrosis | 31-03-12 | 09:53
Niet precies, maar ik kan het wel raden! 6,00 Euro per uur?

deraderendraaien | 31-03-12 | 09:59

Mijn definitie van normaal geprijsd is al bijgesteld van oorspronkelijke aanschafwaarde met - als het mag lukken- 20% 'winst' vanwege de vele duizenden euro's die wij er in hebben moet steken om de boel oke te maken.

martijn6421 | 31-03-12 | 09:59

Jongeren zijn de laatste 10 á 20 jaar al verplicht om of langer thuis bij de ouders te blijven wonen, of om met een partner een huis te kopen. Tenminste als ze niet in een peperduur krot terecht willen komen,waar de nodige gebreken aan zitten die nog eens een aanslag doen op het meestal toch al niet zo ruime budget.

deraderendraaien | 31-03-12 | 09:58

@SODEP | 31-03-12 | 09:52 |

Heel verstandig. Zo zie je maar weer een crisis biedt ook kansen. Als je ze wilt zien en het geduld hebt om te wachten op het juiste moment.

Parel van het Zuiden | 31-03-12 | 09:57

@ martijn6421 | 31-03-12 | 09:48 | + 0 -

Wat is normaal geprijsd?
Hier in de buurt worden alleen huizen van rondom de 2 ton met enige regelmaat verkocht.
Alles wat duurder is word al een probleem.

klapmongeaul | 31-03-12 | 09:53

@deraderendraaien | 31-03-12 | 09:47
Weet je wat parkeren in dat eigenzinnige stukje Den Haag kost?

necrosis | 31-03-12 | 09:53

Mwah, ik wacht nog een jaartje.. of twee.. dan zijn de huizenprijzen met nog eens 10% gezakt. Op dit moment is bijna alles nog steeds veel te duur. By the way: Ik heb nu een huurhuis.

Bozebuurman | 31-03-12 | 09:52

@Parel van het Zuiden | 31-03-12 | 09:49
True, ik heb ook nergens haast mee en kan dus lekker de kat uit de boom kijken. Zo nu en dan een laag bod ergens neerleggen en maar kijken wie er (moet) happen.

SODEP | 31-03-12 | 09:52

@ Tommygunner | 31-03-12 | 09:36 | + 0 -
Ik weet dat deze kerel een secreet van een wijf heeft, dus zou het dit formaat zijn om haar te ontlopen?

www.gooischetamtam.nl/grootste-villa-v...

klapmongeaul | 31-03-12 | 09:51

@SODEP | 31-03-12 | 09:43 |

Rustig aan jongen, het optimale moment zal waarschijnlijk nog een jaar a twee jaar op zich laten wachten...

Parel van het Zuiden | 31-03-12 | 09:49

@remy.
Je hebt gelijk. Maar er zit een relatie tussen en aangezien ik me pijnlijk bewust ben van deze relatie (heb een onverkoopbaar -normaal geprijsd- huis) wil ik dit nog eens uber duidelijk maken voor degenen die dingen niet in verband met elkaar weten te brengen.

martijn6421 | 31-03-12 | 09:48

Eb voor hen die van een mooie lange oprijlaan houden, en een beetje willen klussen.. dit pareltje met uitzicht!
www.telegraaf.nl/binnenland/11741203/_...
Te verkrijgen voor 1 Euro! en een beetje!

deraderendraaien | 31-03-12 | 09:47

Makelaars. Scum of the earth.

Ik heb nog liever dat mijn kind later een moslimterrorist wordt.

Playboy Mansion | 31-03-12 | 09:45

Leuke markt voor een starter met een contract voor onbepaalde tijd en een redelijk bruto-loon.

*zich stiekem rijk rekent*

SODEP | 31-03-12 | 09:43

Grappig dat mensen die een 'tweedehands/ gebruikt' huis te koop aanbieden, nog steeds denken dat de prijzen tot in hemel liggen.
Ik wacht nog wel even...

necrosis | 31-03-12 | 09:43

Huizen zijn gewoon nog fors te duur. Waarom nu een huis kopen? over een jaar zijn ze toch minimaal 15% goedkoper, daarnaast komt de overheid met nieuwe (betere) maatregelen om de starter tegemoet te komen. Als de starter niet van zijn plek te krijgen is dan blijft de woningmarkt voorlopig MUURvast..

Albasalix | 31-03-12 | 09:43

irma zonderboezem | 31-03-12 | 09:35 | + 2 -
Ook een goed idee. Ik had meer een Rammsteinesque sfeer in gedachten.

Rammstein | 31-03-12 | 09:42

@Guusje Nadorst | 31-03-12 | 09:19 |
Kopen ook goed?

imp.caes.avg. | 31-03-12 | 09:40

Wat een open deuren-topic.

Normpje | 31-03-12 | 09:39

In 2009 met pijn en moeite (ruim een jaar te koop gestaan) van mijn woning afgekomen en er ook nog behoorlijk uitgesprongen..... ben nog elke dag bijzonder blij dat het gelukt is.

By the way, de prijzen van woningen en appartementen in bepaalde delen van Vlaanderen liegen er op ook niet om, ben daar wel van geschrokken.

Fatwabuster | 31-03-12 | 09:36


Strange Glue | 31-03-12 | 09:26 |
Ja leuk, en er dan een liefdesabdij van maken, met mooi sfeer licht en fluwelen gordijnen!

irma zonderboezem | 31-03-12 | 09:35

Door welke makelaar wordt GS nu betaald om deze advertenties te plaatsen?

Therapietje | 31-03-12 | 09:35

martijn6421 | 31-03-12 | 09:27
Niet ieder onderwerp met europrijzen gaat over Europa en/of Griekenland...

Remy Martin Louis 13 | 31-03-12 | 09:34

Makelaar is tegenwoordig een grappig beroep.
Grotendeels praat je poep en laat je de mensen lachen.

Parelman | 31-03-12 | 09:34

Ik wacht nog even met iets nieuws kopen totdat verkopers zo diep in de financiële shit zitten dat er redelijke prijzen gevraagd gaan worden.
.
Dat komt vroeg of laat. Is het niet door de huidige crisis en povere kredietverlening, danwel dat de huizen van babyboomerts massaal de verkoop in gaan vanwege sterfte of stap naar bejaardentehuis.
.
Een beetje geduld mensen, en u bent straks huizen- en spekoper!
.
*voorlopig genoegen neemt met bescheiden oestertje*

Parel van het Zuiden | 31-03-12 | 09:32

Ik pass..
Krijg over 4 weken de sleutel van mijn nieuwe huis, en heb geen centjes voor een 2e.

klapmongeaul | 31-03-12 | 09:32

Het staat allemaal op plekken waar je net niet zou willen wonen, behalve de eerste, maar ik kan maar tot 1,2 komen met de hypotheek.

aardt | 31-03-12 | 09:32

Waarom is de grens magisch?

L. Rakker | 31-03-12 | 09:30

Strange Glue | 31-03-12 | 09:26 | + 0 -
Doe mij die maar.

Wel jammer, dat het in Frankrijk is.

Rammstein | 31-03-12 | 09:29

Maar gelukkig gaan we weer flink betalen voor een armen landen fonds (noodfonds) en gaan de Grieken binnenkort weer hun bedelaarhandjes ophouden omdat het geld al weer op is. Bedankt EU voor NIETS!

martijn6421 | 31-03-12 | 09:27

Kijken naar de toekomstige molensteen om je nek.
No thanks.

kibbesoeb | 31-03-12 | 09:27

psst Abdij kopen? koopje want hij gaat van een miljoen naar een half miljoen.... echt waar ook nog

huisraad.fr/85.htm

Strange Glue | 31-03-12 | 09:26

the, ook wel.

Rammstein | 31-03-12 | 09:25

stipjes | 31-03-12 | 09:20 | + 1 -
That's te way to (t)roll.

Rammstein | 31-03-12 | 09:25

@waddapatja | 31-03-12 | 09:14

Omdat jouw makelaar dus overduidelijk veel te veel 'verdiend' heeft aan jouw voorgangers...

ZKH EénOog | 31-03-12 | 09:25

@waddapatja | 31-03-12 | 09:14
Omdat je vooraf betaald hebt?

Tommygunner | 31-03-12 | 09:24

Waarom staan de leuke huisje in het pittoreske Watergraafsmeer er niet bij.. nou!?

Man-Bijt-Hond | 31-03-12 | 09:23

Aja dadelijk hiernaast ook weer kijkers ik zet alvast de subwoofer aan en hang de gordijnen half open. Auto dadelijk ook nog even half op de stoep. Voorlopig geen buren!

stipjes | 31-03-12 | 09:20

Huur een huis in Thailand, lekker goedkoop en elke week twee nieuwe 'schoonmaaksters', wie doet je wat.

Guusje Nadorst | 31-03-12 | 09:19

-weggejorist-

vip33 | 31-03-12 | 09:19

Makelaars die naar de klote gaan? Geweldig,make my day!

realismo | 31-03-12 | 09:18

-weggejorist-

vip33 | 31-03-12 | 09:18

-weggejorist-

evilbanaan | 31-03-12 | 09:17

Doe het dan meteen goed: koop een huis ín Duitsland.

Rammstein | 31-03-12 | 09:16

Open huizendag.. kosten 150 euro per keer. Resultaat: nihil, op die paar vreemde types na. Risico: vreemde types komen nog es terug..

Als mensen echt belangstelling voor je woning hebben maken ze echt wel een afspraak via de makelaar of anderszins.

Indates | 31-03-12 | 09:15

Waarom is mijn makelaar eigenlijk nog niet failliet na 2 en een half jaar mijn huis niet verkopen?

waddapatja | 31-03-12 | 09:14

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken