Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Nederland heeft boter op haar hoofd

echteboterpromo.jpgBevolkingsoproer in Tunesië, Egypte, Bahrein en nu ook Libië. En Nederland schiet wakker en is verontwaardigd. De dictators, Ben Ali, Mubarak, Gadaffi, zijn boeven en Nederlandse politici vinden het nu ook. Wij moeten nu achter 'de bevolking' staan. En wee diegene die het waagt om dan over geld te spreken, laat staan diegene die het aandurft om op de effectenbeurs te speculeren over de mogelijke afloop van deze crisis. Zo mocht ik de volgende tweet ontvangen, toen ik schreef dat Italië wel eens flink last van de Libische crisis zou kunnen krijgen, méér dan door de avontuurtjes van Berlusconi. Dat noem ik de hele boterberg van Europa op je hoofd hebben. Alles draait om geld of beter olie (zeker voor VOC-Nederland). Neem Egypte. Koenders was er in september 2009; Nederland geeft Egypte ontwikkelingshulp, maar geen woord in het verslag over de rijkdom van de familie Mubarak, geschat op meer dan 70 miljard. Wel over de 'strategische positie' , een eufenisme voor 'steun aan heersende regiem'. En in oktober 2010 gaf de EU nog 690 miljoen aan 'hulp'. Real Politiker Knapen kon de reden niet beter verwoorden in een antwoord op vragen van de PVV (zie hier). En al die Nederlandse vakantiegangers naar Egypte, ik hoorde ze nooit over Mubarak. En we gaan al weer naar Egypte hoor! Mubarak weg, leve de democratie, toch? Mensenrechten en geld, Libië bewijst het cynisme. Geen regiem heeft aantoonbaar de mensenrechten meer met voeten getreden. Het 'Freedom House' plaatst het land op een lijn met Noord-Korea en Myanmar. Toch mocht Libië in 2010 aanschuiven bij de Mensenrechtenraad van de VN (!). Maar om de oliedollars te ontvangen, knijpen we graag een oogje dicht. Natuurlijk de Italianen, als oud-kolonisator. Libië is aandeelhouder in ENI (grote oliemaatschappij), in Unicredit (een van de grootste Europese banken), in Finnmeccanica (wapens). Nederland was maar al te blij met Libië toen zij in 2008 een belang nam in het noodlijdende Fortis (toen eigenaar van ABN AMRO). Gadaffi betaalde destijds 10 euro. Een gelukkige hand van beleggen heeft hij niet. Fortis ging failliet en ENI, Unicredit en Finnmeccanica staan nog altijd op zeer lage niveau's. En over Juventus (7% aandeelhouder) zullen we maar helemaal niet praten. Geen mooier vermaak dan leedvermaak. En we tanken zonder scrupules bij Tamoil (160 stations in NL en 100% eigendom Libië). En natuurlijk spreken we allemaal schande over het feodale regiem in Saudi-Arabië, waar vrouwen buitenshuis geen enkel recht hebben en stokslagen als straf normaal zijn. Zouden we ook zo stoer zijn als Nederland geen gasbel had gehad? Saudi-Arabië is veruit de grootste olie-exporteur ter wereld en dus wordt het regiem aan alle kanten uit de wind gehouden. We hadden er geen enkel probleem mee dat DSM in 2002 een zeer belangrijk deel van haar bedrijf, het voormalige DSM complex in Geleen, verkocht aan het Saudische Sabic. Als straks 'het volk' ook in opstand zou komen tegen Sjeik Mohammed bin Rashid Al Maktoum, de Emir van Dubai, vergeet dan niet dat Dubai naast een vakantieland, ook nog eens 900 mio gaat investeren in de haven van Rotterdam. -- lees mijn blog over banken, brokers en beurzen www.bank.blog.nl www.pfverhaar.nl twitter: @peterverhaar

Reaguursels

Inloggen

Hoezo, boter op het hoofd:
www.welingelichtekringen.nl/11610-saif...
Hoe een gezelschapsdame uit YabYum terechtkomt in een bovenonsgesteldenclubje, een 'elitenetwerk van invloedrijke prominenten', samen met de belangrijkste zoon van Ghadaffi.

Niemands Knegt | 27-02-11 | 12:18

Dit is toch geen nieuws.
"Gewoon een normale gang van zaken"

300jaar indonesie leeggeroofd......
slavenhandel..........
enz............

hunny | 27-02-11 | 08:41

Wat een raar zeikstukje.
Ik ben bereid te geloven dat een enkeling hier zo dom is dat hij dit niet wist, en nu zelfs oprecht verontwaardigd is, maar door alle geschiedenis heen hebben we als nederland altijd prima verdient aan onderdrukkers en ander gespuis, en dat doen we nog steeds.
Niks mis mee.

captainobvious | 26-02-11 | 23:12

En we hebben als Nederland ook veel geld verdiend met wapenverkoop aan deze regiems. Echte VOC mentaliteit hè?

Rachmaninoff | 26-02-11 | 17:55

Uitstekend stuk. Het is bedroevend dat we wapens en munitie aan dictators verkopen om de tweede vakantie en een lekker weekendje weg te betalen. We leven in een schathemel rijk land. Iedereen heeft een ziektekostenverzekering en de werkeloosheid is waanzinnig laag. Waarom zitten we dan nog steeds in die rottige wapens?
En de triesthoofden hierboven die de Linkse Kerk weer de schuld geven: bronnen graag! De USA is bijvoorbeeld de grootste wapenleverancier ter wereld. Sinds wanneer heeft de USA een regering uit de Linkse Kerk?

De Veerboot | 26-02-11 | 17:40

@ tipo | 26-02-11 | 12:20 | + 0 -
IK geef het dus niet aan de goede doelen;
De 'Belasting' geeft het aan die Goede Doelen..
<'Belasting' geeft wel meer weg aan Instellingen/Ministeries/Bedrijven etc waar ik het totaal niet mee eens bent; maar dat terzijde>

FredFlinstone | 26-02-11 | 17:20

Alles goed en wel als die zandnegers maar niet denken dat ze hier welkom zijn want we hebben al genoeg uitvreters aan boord... Allemaal daarlaten graag !

muslimFucker | 26-02-11 | 17:11

@ zienicus | 26-02-11 | 13:50
Je hebt deels gelijk. De Arabieren hadden geen afzetmarkt en ook geen fatsoenlijke binnenlandse markt. Dus dan kom je snel bij de snel groeiende Westerse landen als afnemers. Impliciet hebben we daardoor die vage regimes in die regio's in leven gehouden.

De huidige politieke verhoudingen maken dit nu wel anders. Er zijn regio's waar de vraag naar olie exponentieel is toegenomen, mede dankzij de gigantische economische groei. Denk aan China en Brazilië. Dat betekent dat de Arabieren in principe er een afzetmarkt erbij hebben gekregen. In feite kan dat tot gevolg hebben dat de Arabieren het westen niet meer nodig hebben, aangezien de vraag die uit Brazilië en China komt voldoende is om inkomsten te genereren.

Bovendien stel dat het midden-oosten in staat is om een stabiele regio te worden met economische groei, dan zal de binnenlandse vraag naar olie ook toenemen. Met als gevolg dat er wellicht minder geëxporteerd gaat worden, omdat eerst aan de binnenlandse vraag moet worden voldaan. Gevolg: het Westen kan fluiten naar haar olie of alleen olie afnemen tegen zeer hoge prijzen.

Voorts zullen de burgers uit het midden-oosten het Westen er aan herinneren dat zij die burgers hebben overgelaten aan tirannieke dictators ten behoeve van de Westerse olie-vraag. Het beleid dat Westerse landen hebben gevoerd zal dan als een boemerang terugkomen....

LijstG | 26-02-11 | 17:01

veel kritiek op Kadaffi, maar in het door amerika bestuurde Irak zijn de afgelopen dagen 10 mensen doodgeschioten omdat zij protesteerden tegen de corruptie.
Daar hoor je niks over maar als Kadaffi het doet is de wereld te klein.

Hoe zou overigens opstelten regeren als er demonstraties kwamen tegen het ondemocratisch gezag in Nederland en er steden in oost nederland bezet werden door demonstranten?? Dan stuurt hij ook de politie en het leger er op af in plaats van dat de regering zegt: we zetten de koningin af en we stappen zelf op

nance | 26-02-11 | 15:52

Peter schrijft heerlijk maatschappij kritische stukken, maar ik kan me er moeilijk druk over maken. En hij volgens mij zelf ook niet. De. Baas.

Tommato | 26-02-11 | 15:48

Typisch gristelijk rechts: zolang er wat te schrapen valt vooral geen principes hebben.

oplichter | 26-02-11 | 15:40

to, lul

Art Vandelay Ultor | 26-02-11 | 14:58

@un_chien_andalou | 26-02-11 | 13:44
I aim te please.

Art Vandelay Ultor | 26-02-11 | 14:58

Tsja, zo heeft de wereld altijd al gewerkt Peter..

80 | 26-02-11 | 14:47

Geld verbroedert, democratie verdeeld.

Tobus | 26-02-11 | 14:33

@mezelf 14:08.
Sorry

markies De Canteclee | 26-02-11 | 14:28

Ik vind de hypocriete houding van Nederland niet erg. Ik wil gewoon dat het geen geld kost. Laat ze die maffiaclan genaamd Mubarak maar plukken, om daarna dat geld te gebruiken voor "hulp"!

Michael Vail | 26-02-11 | 14:20

Prachtig geschreven, hoogstandje.

Reez | 26-02-11 | 14:16

Ruim voor, tijdens en ook na WW2 werkten veel grote Nederlandse industriëlen vrolijk samen met de nazi's. What's new?

Bos Hout | 26-02-11 | 14:10

-weggejorist-

markies De Canteclee | 26-02-11 | 14:08

-weggejorist-

markies De Canteclee | 26-02-11 | 14:08

-weggejorist-

markies De Canteclee | 26-02-11 | 14:08

-weggejorist-

markies De Canteclee | 26-02-11 | 14:08

Ik heb helemaal geen boter op mijn hoofd. Ik weet gewoon dat het me niet zoveel kan schelen.

markies De Canteclee | 26-02-11 | 14:06

Geweldig stuk weer.
Zie de hypocrisie van de Nederlander...

da wizard | 26-02-11 | 14:02

Dat hele gelul over de afhankelijkheid van olie is langzamerhand echt zum kotsen aan het worden. Iedereen struikelt over elkaar heen om maar te verkondigen dat het 'o zo oke' was om die regimes te steunen, want afhankelijk van olie.

Wat iedereen daarbij even vergeet is dat de olie producerende landen ook afhankelijk zijn van de afnemers. Waar zouden de 'Saudies in their Audies' zijn als niemand olie zou kopen ... Kortom dit hele geeikel had helemaal niet gehoeven als de westerse landen al veel eerder gezamenlijke strategieën hadden ontwikkeld voor inkoop van olie en zich daar ook aan hadden gehouden.

zienicus | 26-02-11 | 13:50

@Peter Verhaar. Mooi. Maar mijn gedachte is "nou en" en "boeie". Niets nieuws onder de zon. Verhaar schrijf eens wat interessants, kom eens met nieuwe inzichten ipv de oude koek. iets wat we nog niet weten en svp een beetje compacter. Jouw stukjes dragen niets bij aan geenstijl. Saaaiiii.

denoorman | 26-02-11 | 13:45

@Art Vandelay Ultor

Zelden zo fraai iemand naar zijn stokpaardje toe zien scheeflullen. Niveautje Pravda, geen cognitieve dissonantie maar pure doublethink. Bewonderenswaardig.

un_chien_andalou | 26-02-11 | 13:44

Ik ben er steeds overtuigder van dat ik op PVV moet stemmen. De PVDA wil nog miljoenen Tunesiers,Libiers en Egyptenaren naar Nederland halen. Dat iedereen straks tot 80 jaar moet doorwerken is wel duidelijk en dat de kinderbijslag en AOW niet meer toegankelijk zijn voor Nederlanders. De Bosbelasting de AOW wordt afgepakt.De PVDA heeft er voor gezorgd dat kinderbijslag en AOW naar 40 landen worden geëxporteerd.

bosbaan | 26-02-11 | 13:43

De Kampsjeng | 26-02-11 | 13:20
je snapt geloof ik niet dat een electro car alleen maar een 'energie'-drager is. Je moet die energie nog steeds produceren. En dat is ook nog eens inefficient, omdat je vanaf centrale tot aan auto nogal wat 'verliest' onderweg. Oplossing is dus niet simpelweg een electro-karretje, er zal nog veel meer moeten gebeuren, bv. geen electriciteit met olie meer opwekken. Met gas is ook problematisch, gezien heel veel gas uit of Rusland komt (ook niet de allerliefste), of uit, alweer MO landen. Het gas in Spanje komt bv. uit Algerije.

La Bailaora | 26-02-11 | 13:37

@OpperGek | 26-02-11 | 13:13 | + 0 -
Helemaal mee eens.

Hobbykip | 26-02-11 | 13:35

Che_cuevara | 26-02-11 | 13:21
Vooruit, krijg jij er ook een... #songfestival

Detlev Tarnowitz | 26-02-11 | 13:26

@De Kampsjeng | 26-02-11 | 13:20
Mag niet van groenrechts.
Tot over 5jaar.

Itastijl | 26-02-11 | 13:25

@Bakito | 26-02-11 | 13:21
Als je mijn tegel van 12:47 leest dan zie je dat jij inderdaad gelijk hebt

Che_cuevara | 26-02-11 | 13:22

@Detlev Tarnowitz | 26-02-11 | 13:15
Zo kun je het ook zien inderdaad.
Ik denk dat je gelijkt heb ook nog.
levert dus ook een complimentje op met een +

Che_cuevara | 26-02-11 | 13:21

@Detlev Tarnowitz | 26-02-11 | 13:15
Bij het songfestival geven bepaalde landen elkaar altijd punten. Vriendjespolitiek. Dat is ook weer het gevaar.

Bakito | 26-02-11 | 13:21

Besides, voor wat het waard is; ergens bij de PO hoorde ik een deskundige ( dus is het waar) stellen dat Nederland helemaal niet zo verweven met Libie is, als sommigen ons doen geloven. We zouden een landingsbaan en nog iets onbenulligs hebben geleverd.
Over ontwikkelingshulp is me niets bekend. Voor wat de rest van de eventuele argumenten tegen zakendoen met het MO betreft; ik vind het ook vreemde potloden. Met hun jurken en merkwaardige opvattingen. Aan de andere kant hebben we ze nodig.
Zolang we niet over het idee kunnen stappen dat minstens de helft van ons wagenpark elektrisch moet, blijven we in dit soort onwelriekende constructies hangen.
Een van m'n werkgevers zit in Aachen, Duitsland. Je kunt wel lachen om Duitsers, maar als je ziet wat ze allemaal al op electro en bio doen is echt jaloersmakend.
Dat zullen wij ook moeten doen. Investeren in rendabele alternatieve energie.
Zo niet, dan voeren we over vijf jaar weer zo'n discussie als deze.

De Kampsjeng | 26-02-11 | 13:20

De picca geeft uitmuntend de gesteldheidheid van de schrijver weer...
.
U had allen nog altijd niet in de smiezen dat dit door de Jihad getriggerde 'opstanden' zijn?
Het is geweaun de zoveelste stap in De Heilige Oorlog om de Wereld te onderwerpen aan de Sharia.
Of dacht hier iedereen dat al die 'opstanden' zomaar vanzelf mooi op rij ontstonden, zonder enige organisatie?

Hijo del Sol | 26-02-11 | 13:20

Che_cuevara | 26-02-11 | 12:54
Dat zijn trolkudo's.
Afzeiken is gewoon leuker dan een complimentje geven, maar nu een complimentje met een druk op de knop gepiept is ga ik het vaker doen. Zo zie je maar weer hoe de techniek een positievere instelling kan faciliteren en een betere wereld dichterbij brengt.

Detlev Tarnowitz | 26-02-11 | 13:15

@ Hobbykip | 26-02-11 | 13:10 |

Dat er steeds heen en weer gejojo'd wordt tussen links en rechts komt omdat beide stromingen niet perfect zijn. Ze hebben allebei eigenschappen die de ene groep niet aanstaan en vice versa. Pleur daar een paar ontzettende draaikonten tussen (wat een overgroot deel van het Nederlandse publiek gewoon is) en je krijgt taferelen zoals hier het laatste decennium hebben plaatsgevonden.

OpperGek | 26-02-11 | 13:13

@Art Vandelay Ultor | 26-02-11 | 13:03 | + 0 -
Klopt..... we schieten vaak door, van de ene kant naar de andere kant. Kijk naar Italië: Het zal niet lang duren of dat land maakt een sprong naar links. En over een paar jaar zal de schreeuw van links ook weer de mensen naar hun toe trekken om dit kabinet weg te krijgen. Ik hoop dat men verstandig blijft en zich niet laat meevoeren op het anti-geluid. Maar bij mensen weet je het maar nooit.

Hobbykip | 26-02-11 | 13:10

@Wel voor de poes | 26-02-11 | 13:03: Thnx.

De Kampsjeng | 26-02-11 | 13:08

Ik had het niet beter kunnen verwoorden dan Peter verhaar. 1 van de betere columns op geenstijl van de laatste tijd.

OpperGek | 26-02-11 | 13:05

@Art Vandelay Ultor | 26-02-11 | 13:03
LOL. Ik wordt ook zeeziek van sommige biermerken.

Bakito | 26-02-11 | 13:04

Leuk leesvoer van Alwaleed in de NYTimes :

www.nytimes.com/2011/02/25/opinion/25a...

Na 8 jaar in Saudi Arabie gewoond te hebben, denk ik zelf dat er nooit echt iets gaat veranderen in de Arabische wereld. De fundamentele basis zal altijd de Koran blijven. Of dit nou goed of kwaad gaat uitpakken, democratisch zal het nimmer worden.

Flavour | 26-02-11 | 13:04

@De Kampsjeng | 26-02-11 | 13:02
Wat mij betreft krijg je een plusje.... There, just did it...

Wel voor de poes | 26-02-11 | 13:03

@Bakito | 26-02-11 | 12:59
In Duitsland winnen de sociaal-democraten nu flink.

Het zijn allemaal golfbewegingen, het volk deint nu eenmaal graag.

In van die Center Parcs-baden zie je de massa ook massaal naar het golfslagbad gaan wanneer de bel klinkt.

Vrienden van Amstel Live is ook heel populair, qua deinen.

Art Vandelay Ultor | 26-02-11 | 13:03

Deze column zet aan tot denken. Zijn 'we' echt zo achterbaks en hypocriet? Ja, zonder enige twijfel. Iedereen! Hadden we iets kunnen doen? Is het niet zo dat je hele salaris overmaken aan Afrika beter is voor je gemoed? Nee! Ten eerste moeten en (niet onbelangrijk) willen wij ook goed leven. Ten tweede is er de we-no-givva-fuck factor. Onbewust treedt die bij iedereen in. Omdat bepaalde gegevens voor ons niet te verwerken zijn.
Zesduizend dode demonstraten, onderdrukking etc etc. Ik weet niet hoe en wat dat is, godzijdank ben ik beter af. Graag zou ik me ook schuldig willen voelen, zoals Verhaar het stelt. Maar helaas appeleert hij aan een solidariteit gebaseerd op uitgangspunten die ik met de beste wil van de wereld niet kán onderschrijven.
Misschien zou ik ook wapens voor olie verkopen als ik omhoog zat.

De Kampsjeng | 26-02-11 | 13:02

@Bakito | 26-02-11 | 12:59
Nee, je zegt niets stoms.
Links is goed als alles vanzelf goed gaat.
Als er echt wat gedaan moet worden staat links inderdaad met de mond vol tanden

Che_cuevara | 26-02-11 | 13:01

@me
DE noodzaak

Hobbykip | 26-02-11 | 13:00

@Che_cuevara | 26-02-11 | 12:54
Dat denk ik ook. Linkse partijen staan vooralsnog met de mond vol tanden. Bovendien is het wereldwijd hommeles. Men kiest dan doorgaans voor rechtse partijen. Of zeg ik nou iets stoms?

Bakito | 26-02-11 | 12:59

@Willianus Wortelus | 26-02-11 | 12:40 | + 0 -
Klopt.... maar niets is onmogelijk het kost alleen tijd en geld.
Maar ook onnatuurlijke monomeren komen langzaam binnen handbereik kan ik je zeggen. Het noodzaak ervan om dit soort onderzoek te doen ontbreekt alleen nog een beetje. De Al-Gore's op deze wereld hebben wat dat betreft gefaald. De enige goede reden om hier in te investeren is dat we van onze olieverslaving af moeten.

Hobbykip | 26-02-11 | 12:59

-weggejorist-

Che_cuevara | 26-02-11 | 12:54

@Detlev Tarnowitz | 26-02-11 | 12:47
Daar heb je gelijk in.
Er klopt niks van maar oke sommigen vinden het leuk.
Als voorbeeld de meest + kudo's heeft prov van leipum.
134 om precies te zijn.
Die heeft in totaal, vanaf 2008 144 tegels geplempt en de kudo's gelden pas van 14 februari.
Na zijn ban van een paar dagen geleden heeft die nog 30 + kudo's er bij gekregen
Als jij het snapt mag je het mij uitleggen.

Che_cuevara | 26-02-11 | 12:54

@Detlev Tarnowitz | 26-02-11 | 12:47
Aanstaande woensdag is het ook + of - voor dit kabinet. Geenstijl loopt zoals gewoonlijk weer voor de muziek uit.

Bakito | 26-02-11 | 12:51

Che_cuevara | 26-02-11 | 12:42
Ik vroeg me af wat dat eigenlijk zegt: of mensen bijv. eerder op - drukken dan op +
Dat lijkt me het geval, wat natuurlijk helemaal past bij ons maatschappelijk teleurgestelde afzeik imago.

Detlev Tarnowitz | 26-02-11 | 12:47

@Sjoishet | 26-02-11 | 12:42
Maar wel een bank

Che_cuevara | 26-02-11 | 12:43

Een overzicht van Freedom House (pdf) www.freedomhouse.org/images/File/fiw/F... van het Midden Oosten, waar maar 1 klein landje groen is.
Opvallend dat er in Nederland wel veel actiegroepen en comités zijn die zich wel met dat ene landje bezig houden, maar die ontbreken bij al die andere landen.

CoffeePatch | 26-02-11 | 12:43

Helemaal gelezen, en toch blijft de gedachte -nou en?- hangen. Laat ieder volk zelf de leider/regering/staatsvorm kiezen die hen bevalt. Blijkbaar was het prima daar de afgelopen 40 jaar, anders was de bevolking allang in opstand gekomen. Nu willen ze daar wat anders en dat is ook goed.
Dat nutteloze zelfbeklag, die gereformeerde schuldigheid van Nederlanders begint mij de strot uit te hangen. Nederland, Europa en het Westen zijn veel minder belangrijk dan wij onszelf voorhouden.

Fred Janssen | 26-02-11 | 12:43

Gelukkig mag er nog steeds gemijmerd worden over Cuba en Noord-Korea.

Hansopje | 26-02-11 | 12:43

@Bakito | 26-02-11 | 12:40
Klinkt een beetje als minaret...

Wel voor de poes | 26-02-11 | 12:43

Geld is de ondergang van de mens. Daar komt geen meteoriet aan te pas.

Sjoishet | 26-02-11 | 12:42

@Detlev Tarnowitz | 26-02-11 | 12:35
Maak je je daar druk om?

Che_cuevara | 26-02-11 | 12:42

Bakito | 26-02-11 | 12:40
Dat woord heeft wel een positieve klank ja.

Detlev Tarnowitz | 26-02-11 | 12:41

@KPC de Bazel | 26-02-11 | 12:28
Dat kan ook

Che_cuevara | 26-02-11 | 12:41

@Detlev Tarnowitz | 26-02-11 | 12:35
Denk maar aan het woord 'minnares'. Geen paniek.

Bakito | 26-02-11 | 12:40


Hobbykip | 26-02-11 | 12:12 | PLA's en andere op natuurlijke monomeren gestoelde polymeren hebben eigenschappen die ze niet breed inzetbaar maken. Slechts een heel klein deel van de plasticmarkt kan daardoor worden vervangen.

We zijn zo gigantisch afhankelijk geworden van speciale kunststoffen dat het autobrandstofprobleem niet eens zo heel groot is over een jaar of tig als de olie op dreigt te raken.

Willianus Wortelus | 26-02-11 | 12:40

Is er wel iemand met een positief kudosaldo?

Detlev Tarnowitz | 26-02-11 | 12:35

@Rammstein | 26-02-11 | 12:32
Dag lieverd! Ik mag jou wel..... Keep the good work going!

Bakito | 26-02-11 | 12:35

Wel typisch voor rechts: Het gesprek openen, maar niet af willen maken...

Wel voor de poes | 26-02-11 | 12:34

Zo, alles gelezen, wat zijn dit toch een reuze-topics altijd, van meneer Verhaar. Je valt van de ene verbazing in de andere.

veuve-clicquot | 26-02-11 | 11:45
Laat gaan, aan het einde van dit topic, geeft hij je toch weer gelijk.
Have a nice day !
*aus*

Rammstein | 26-02-11 | 12:32

En dan nog dit:
'Natuurlijk de Italianen, als oud-kolonisator.'
Hiervan ontgaat me de zin, zogezegd.

L. Rakker | 26-02-11 | 12:29

@Che_cuevara | 26-02-11 | 12:11
Het is inderdaad Ming-in-Hollandse-zuinigheid, ofwel Delfts Blauw.

KPC de Bazel | 26-02-11 | 12:28

Wat een links stukkie uit de verder rechtse koker die GS is. Een beetje vreemde eend in de bijt.

L. Rakker | 26-02-11 | 12:26

Waarom koloniseren we Libië niet gewoon, voordat die amerikanen er weer zitten? Pakken we Egypte er ook gelijk ff bij. Levert een hoop op, er zit veel olie, lekker duiken etc. Nu we de Antillen toch min of meer kwijt zijn. Hebben onze soldaten tenmisnte een normale job, en eens echt voor het vaderland :)

Daily bright | 26-02-11 | 12:25

@Jos Tiebent | 26-02-11 | 12:22
Wat een ontzettend beperkte kijk op de zaken... Niet alleen over dat "dank-u-wel links", dat is nog het minst belachelijke...

Belachelijk none the less...

Wel voor de poes | 26-02-11 | 12:24

@peterverhaar
Ik neem aan dat u doorheeft dat het twitteraccount van Marcel van Dam 'fake' is?

Prof. D.A.H. Vintik | 26-02-11 | 12:24

Snapt iedereen nu eindelijk dat Nederland alles en iedereen aan het kontlikken is en met alle landen vriendjes wilt zijn door miljarden als cadeautje te geven?

Op het moment dat landen in crises terecht komen is het toch altijd ieder voor zichzelf. En als je dan je cadeautjes niet meer geeft word je ook keihard de deur uitgezet. En daar heeft Balkenende nu nog steeds elke ochtend een natte luier van. Dank-u-wel links.

Jos Tiebent | 26-02-11 | 12:22

FredFlinstone 12:14
Jij geeft wel aan 'goede doelen'.
De gemiddelde Nederlander geeft 250 Euro per jaar via de belasting uit aan Arabische dictators. Dat heet 'ontwikkelingshulp'.

tipo | 26-02-11 | 12:20

@Art Vandelay Ultor | 26-02-11 | 12:18
Iets tegen handtasjes? * zwaait met handtasje *

Wel voor de poes | 26-02-11 | 12:18

@Art Vandelay Ultor | 26-02-11 | 12:11
Nee, maar serieus. We leven in tijden waar we steeds verder van elkaar af komen te staan. Dat komt door de media, zoals het internet, maar ook zeker in bepaalde mate door de toon in de politie. Lieden als Rutte en Wilders zorgen er voor dat die tendens wordt doorgezet.

De situatie nu in Libië is een voorbeeld van links beleid dat helemaal door is gedraaid, mar hier kunnen we het beter. Eerlijker!

Wel voor de poes | 26-02-11 | 12:18

Wat is er nieuw aan dat stuk?

Zygote | 26-02-11 | 12:18

@Wel voor de poes | 26-02-11 | 12:12
Dat je een queen bent geleuf ik wel.

Art Vandelay Ultor | 26-02-11 | 12:18

@Detlev Tarnowitz | 26-02-11 | 12:14
Zo'n half open roze badjas is wel een goed idee.

Bakito | 26-02-11 | 12:16

Kijk,
en DAAROM geef ik nooit aan GOEDE DOELEN; Zelfs niet aan die zogenaamd ARME landen..
Ze vragen maar geld aan mensen die het ECHT hebben.

FredFlinstone | 26-02-11 | 12:14

Bakito | 26-02-11 | 12:08
Half ontbloot dus, ben benieuwd welke helft...

Detlev Tarnowitz | 26-02-11 | 12:14

@Art Vandelay Ultor | 26-02-11 | 12:11
Because we are the queen of England...

Wel voor de poes | 26-02-11 | 12:12

@Willianus Wortelus | 26-02-11 | 12:05 | + 0 -
Er wordt tegenwoordig veel onderzoek gedaan naar manieren om van zogenaamde "renewable feedstocks" monomeren te maken voor gebruik in plastics. Dat is de enige manier om er af te komen.

Hobbykip | 26-02-11 | 12:12

Scherp stukje Verhaar! Verrotte wereld eigenlijk he.
In plaats van zo extern gericht te zijn kan de politiek beter eerst orde op zaken stellen in eigen land. Zo meteen lopen de mocro's hier te demonstreren op hun vrijheidsplein... Duidelijkheid, daadkracht en no-nonsens is hard nodig. PVV moet naar 40 zetels in de 1e kamer.

Dulf | 26-02-11 | 12:12

@Wel voor de poes | 26-02-11 | 12:07
Vanwaar die Engelse termen en uitdrukkingen?

Art Vandelay Ultor | 26-02-11 | 12:11

@KPC de Bazel | 26-02-11 | 12:06
Het is geen Mingvaas maar een Delftsblauwe vaas.
En ze zijn niet kapot, het zijn puzzels

Che_cuevara | 26-02-11 | 12:11

KPC de Bazel | 26-02-11 | 12:06
Ik moet ook erg wennen. En die vaas? Mij -zoals al eerder aangegeven - wat te schreeuwerig. Of het ergens symbool veur staat durf ik niet te zeggen, waarschijnlijk wel. Goed up up and away!

*out*

Ashtrey | 26-02-11 | 12:10

Ja, ik word ook altijd moreel hoogwaardig als er ergens revolutie uitbreekt, zeker als die dreigt te lukken. Democratie, verdikke, weg met de dictatorren.

Erg diep zit mij dat niet, ik woon per slot van rekening mijn hele leven al in een land waar ik belasting betaal om miljarden weg te geven aan de oplichters en geboefte in de derdewereld.

Jan Passant mk2 | 26-02-11 | 12:10

@Detlev Tarnowitz | 26-02-11 | 12:04
Carnaval komt eraan. Sla je slag. Ik ga zelf al als reaguurder verkleed.

Bakito | 26-02-11 | 12:08

@Peter Verhaar
good stuff, mate!

Bukoswski | 26-02-11 | 12:08

@Art Vandelay Ultor | 26-02-11 | 12:04
Dat valt te verwachten als je van die rare Duitse termen erdoorheen gooit.. Who does that?!

Links heeft de visie die we nodig hebben! In deze tijden, waar de mensen sowieso door de social media en de verharding steeds meer uit elkaar worden gedreven op persoonlijk vlak, hebben we een sterk, eerlijk en sociaal beleid nodig.

Wel voor de poes | 26-02-11 | 12:07

KPC de Bazel | 26-02-11 | 11:50

Ja..., en dan ook nog dat lettertype van de reaguurders.
Is dat bij jullie ook heel slecht leesbaar? Lijkt wel of dat de inkt van m'n scherm op is.

Harry de Slijter | 26-02-11 | 12:07

Wel voor de poes | 26-02-11 | 12:05
Groot gelijk, hufter! ;)

Ashtrey | 26-02-11 | 12:06

@Ashtrey | 26-02-11 | 11:57
Een gezonde instelling. Maar goed, ik ben te lui om het topic over het nieuw ontwerp, dat ongetwijfeld als heersend is aangekondigd, maar mij de neiging geeft om het schedeldak met een aardappelschilmes te openen, een plastic Blokkergarde te pakken en de hersenen om te roeren, te zoeken. Dat was dus een tangconstructie. Maar goed, wat doet kapotte nep-Mingvaas nu daar? Dient hij het trappen tegen truttigheid te symboliseren? Waarom niet een afbeelding van oma, bij wie het Royal Albert-kopje bruusk uit de trillende, met levervlekken bezaaide, handen wordt geslagen?

KPC de Bazel | 26-02-11 | 12:06

@Ashtrey | 26-02-11 | 12:04
Nee, track... Misschien wel trick, maar ik zal het nimmer toegeven.. Nimmer!

Wel voor de poes | 26-02-11 | 12:05


Hobbykip | 26-02-11 | 11:56 | Komen we niet vanaf. Vergeet niet dat het toetsenbord waarop je zit te tikken ook gewoon van aardolie is gemaakt. En je mobieltje. Je geodriehoek. Je balpen. Etcetc. Alles om ons heen is van aardolie.

Al is er vorig jaar een nederlander op het idee gekomen om daar aardgas voor te gebruiken. Erg slim natuurlijk. Want aardgas? Daar hebben we genoeg van. www.scientias.nl/nederlanders-producer...

Willianus Wortelus | 26-02-11 | 12:05

Bakito | 26-02-11 | 11:57
Maar serieus, ik zie wel wat in een Gadhafi themafeest.

Detlev Tarnowitz | 26-02-11 | 12:04

@Wel voor de poes | 26-02-11 | 12:02
Lezen is toch lastig, hè? Bij mijn eerste zin ging het al mis.

Art Vandelay Ultor | 26-02-11 | 12:04

Wel voor de poes | 26-02-11 | 12:02
One trick bedoel je?

Ashtrey | 26-02-11 | 12:04

En het NSB-knopje is vervangen door een +1 / -1 knopje! Nice!

Hobbykip | 26-02-11 | 12:04

@Art Vandelay Ultor | 26-02-11 | 11:47
Tuurlijk Art, het is allemaal weer de schuld van links. Wat ben je toch ook een one-track pony....

Wel voor de poes | 26-02-11 | 12:02

Heej! Nou zie ik ook dat GS alle banden met spitsnieuws heeft gebroken.

Hobbykip | 26-02-11 | 12:01

Mooi geschreven stuk, maar laat het lekker gaan! Bloedgeld is ook geld, de boel daar wordt toch nooit zoals het moet zijn. I say: Take their money while it's there, nuke 'em when it's gone.

Wel voor de poes | 26-02-11 | 12:01

Ik ben short Philips en nog een aantal van die "made in China" toko's. Over niet al te lange tijd, als ook de Chinese slaven in opstand komen en de Chinese "plantages" van deze moderne VOC-bedrijven in de fik staan, word ik dus in 1 klap multimiljonair.

Bolle Wim | 26-02-11 | 12:00

Ik vind Peter Verhaar wel een enorme agogennaam uit 1980.

Von Münchhausen | 26-02-11 | 11:59

Bakito | 26-02-11 | 11:57
Lol ik ga zeker kijken.

Detlev Tarnowitz | 26-02-11 | 11:59

Telegraafhoerrr | 26-02-11 | 11:34

Nee hoor.., je zit er naast.

Jammer joh.......

Harry de Slijter | 26-02-11 | 11:59

@Detlev Tarnowitz | 26-02-11 | 11:54
Het is wachten op de nieuwe Toppers in de Arena:
Ben-Ali, Khadaffi en Mubarak.

Bakito | 26-02-11 | 11:57

KPC de Bazel | 26-02-11 | 11:56 |
Ik pretendeer dan eauk niks meer en niks minder. Erg? Welnee.

Ashtrey | 26-02-11 | 11:57

En Nederlander stond aan de wieg van het moderne Libie:http://nl.wikipedia.org/wiki/Adriaan_Pelt

de honden blaffen... | 26-02-11 | 11:57

@Ashtrey | 26-02-11 | 11:55
Een kinderhand is gauw gevuld.

KPC de Bazel | 26-02-11 | 11:56

Goed stuk!
Het laat ook maar weer eens zien dat we toch echt van onze olie verslaving af moeten zien te komen. Anders gaat het echt de verkeerde kant op.

Hobbykip | 26-02-11 | 11:56

Kan de Nederlandse overheid de tanklicenties van Tamoil niet intrekken?

tipo | 26-02-11 | 11:56

Che_cuevara | 26-02-11 | 11:52 |
Whaha, lekker droog +1

Ashtrey | 26-02-11 | 11:55


Als iedereen nou gewoon lief is voor elkaar.

Want als ik heel eerlijk ben... ik vind sommige Arabierische chicks er best goed uitzien.

Willianus Wortelus | 26-02-11 | 11:54

Ik las dat Mariah Carey, Timbaland, Jay-Z, Fukuyama, Zakaria, Giddens e.v.a. graag geziene gasten van Gadhafi waren. Nu is het wachten op foto's van Gadhafi met Jantje Smit en Bas van Stokkem.

Detlev Tarnowitz | 26-02-11 | 11:54

De natuur werkt niet ethisch. De natuur werkt opportunistisch. En zo ook de homo sapiens.

Zyprexa20mg | 26-02-11 | 11:54

@Theodoros | 26-02-11 | 11:41
En 'eufeMisme'.


De man van anderhalf miljoen (Knapen) zegt nog net niet dat ontwikkelingshulp eigenlijk smeergeld is, maar het komt aardig in de buurt.

Prof. D.A.H. Vintik | 26-02-11 | 11:54

@Che_cuevara | 26-02-11 | 11:52
Whaaaaa, afschuwelijk! Een achteruitgang.

KPC de Bazel | 26-02-11 | 11:53

@KPC de Bazel | 26-02-11 | 11:50
Die is veranderd.

Che_cuevara | 26-02-11 | 11:52

@Che_cuevara | 26-02-11 | 11:46
Vuile handen krijgen we toch wel, wat we ook doen. Dan kunnen we maar beter kiezen voor de kant waar we het meeste voordeel bij halen. Cynisch, maar waar.

rara | 26-02-11 | 11:51

@Peter Verhaar:
Leuke links heb je in je tabbladen openstaan....

PJP de II | 26-02-11 | 11:51

@Art Vandelay Ultor | 26-02-11 | 11:47
Einde studie?
Hier kun je op promoveren.
Hulde

Che_cuevara | 26-02-11 | 11:50

Solidair met die haatbaarden?
Laat ze de tering krijgen.

Kilsdonk | 26-02-11 | 11:50

Alles draait om geld. Dat is altijd zo geweest, en dat zal helaas ook altijd zo blijven.

GeflipteVlaflap | 26-02-11 | 11:50

Wat is er met de opmaak gebeurd?!

KPC de Bazel | 26-02-11 | 11:50

Iedereen heeft een hekel aan dictators behalve de dictator die je kent!

stadsknurft | 26-02-11 | 11:49

Al weer een bijzonder helder en duidelijke tekst. Meer van Peter Verhaar graag!

urdanme | 26-02-11 | 11:48

@veuve-clicquot | 26-02-11 | 11:45
Jij let alleen maar op de pica's, ik lees tenminste nog. ;)

Bakito | 26-02-11 | 11:48

Puik stukje, zou toch leuk zijn als we niet alleen de reaguursels kunnen plussen of minnen maar ook de blogstukjes! * op dreef is met dat klikken hedenochtend :) *

Ashtrey | 26-02-11 | 11:48

Daarom was het politiek opportunisme van de linkse partijen deze keer (ik zeg 'deze keer', want dit opportunisme is wijdverbreid) ook weer zum kotsen.

Natuurlijk, de wandaden van het regime-Kadhaffi jegens het eigen Libische volk waren en zijn barbaars en onmenselijk, de media maakten dat ons Nederlanders veelvuldig duidelijk. Maar om dan zo opzichtig op dat sentiment in te spelen door, vlak voor verkiezingen, de Kamer terug te roepen uit reces voor een debat over de toestand in Libië, getuigt van werkelijk geen niveau en zelfs van een vrij bedorven moraal.

Waarom? Nou precies om wat de heer Verhaar hierboven stelt: waar waren deze linkse boterhoofden de afgelopen tig jaar als het om Libië ging? Was de socialistische Kadhaffi toen wel een acceptabel leider? Had het Libische volk toen soms niet te lijden? Nonsens. Bovendien gaat een commissievergadering van de Nederlandse Tweede Kamer de vrijheidsstrijders in Libië echt niet helpen, heur. En Kadhaffi zal ook niet onder de indruk zijn geweest, maar goed, dat is hij volgens mij alleen van flink sterke MDMA-kristallen. Nee, onze kamerleden alsmede onze grijze minister van BuZa slaan in zulke situaties nog geen deuk in een pakje boter.

Dit voorbeeld is van een ranzig soort populisme dat nu al een flinke tijd een smerig laagje om de Haagse boterstolp (onee, kaasstolp, hè) vormt. Van Harry van Bommel en van de PvdA verwacht je zulks wel, van GroenLinks vind ik het een beetje jammer - al hoewel, ik heb het debat gezien en die El-Fassed is me een gluiperd, trouwens! Bah!

Ik hoop dat de spindokters van links het waard vonden; lekker de mediacratie benutten. Maar als zij er op 3 maart achter komen dat ze niet genoeg stemmen hebben gehaald in de provincies om het kabinet in de EK dwars te zitten, zullen hun gedachten niet bij het lijdende Libische volk zijn, dat weet ik wel. Dat was eenmalig, met de juiste timing en de juiste media exposure. *teiltje legen doet*

Art Vandelay Ultor | 26-02-11 | 11:47

Zat jij niet vorige week je vriend die met zijn Kinderen in singapore woont (Kwan yu -diktator familie) waar ze kantonees negeren en Mandarijn leren de hemel in te prijzen?

Wil je daarmee zeggen dat de ene diktator de andere niet is?

-1

poli | 26-02-11 | 11:47

Bakito | 26-02-11 | 11:42
De late officiële reactie van de USA bijvoorbeeld is daar een goed voorbeeld van. Zelfs de Zuid-Amerikanen hadden al sneller hun reacties de deur uit gedaan…

playboii | 26-02-11 | 11:47

Goed stuk Peter. Meer van dat

Che_cuevara | 26-02-11 | 11:47

@rara | 26-02-11 | 11:38
En hoe complexer die wordt, hoe meer "vuiligheid" er naar boven komt

Che_cuevara | 26-02-11 | 11:46

En men had geen kritiek op de Arabische kloodtzakken omdat het geen joden zijn. Zie: tinyurl.com/46aovru
Uitstekend stuk.

lekker wijf | 26-02-11 | 11:45

@Bakito | 26-02-11 | 11:42
Nog maar eens goed lezen.

veuve-clicquot | 26-02-11 | 11:45

-weggejorist-

van Stolwijk | 26-02-11 | 11:42

Goed stuk. Zodra we niks meer kunnen verdienen aan een land, laten we het vallen als een baksteen.

Bakito | 26-02-11 | 11:42

Ghadaffi betaalde slechts tien euro? Is daar 'per aandeel' weggevallen?

zeg maar jansen | 26-02-11 | 11:41

Mooi geschreven.

Nacho_Vidal | 26-02-11 | 11:41

Het moet zijn 'niveaus'. Verder uit-ste-kend stuk!!!

Theodoros | 26-02-11 | 11:41

Wanneer komen er weer grote aantallen van deze mensen naar Nederland, die moeten vluchten. Hoeveel kunnen we er nog hebben, o.a. Libiers, Egyptenaren Syriers, Jemenieten, Irakezen, Iraniers, Marokkanen, Algerijnen,enz. enz.
Geert, Help!

jasser | 26-02-11 | 11:40

Een reden kan zijn dat Egypte, libië ed. geleid worden/werden door socialistische leiders. En dat is, in de ogen van gl/sp/pvda altijd goed, toch?

Meester Kees | 26-02-11 | 11:40

Lekker Belangrijk dat bloedgeld gezeik. Ben short Aex en long olie gegaan. Heeft me geen windeieren gelegd dankzij Libie

25TaLife | 26-02-11 | 11:39

Peter Verhaar | 26-02-11 | 11:29
Boter op haar hoofd, het is een waarheid als een koe.
Al - minstens - eenenveertig jaar lang.

Rammstein | 26-02-11 | 11:38

Goed stukje. Geeft maar weer eens aan hoe complex die hele internationale politiek is.

rara | 26-02-11 | 11:38

Niets meer verbroederend dan een grote zak geld.

Abugreip | 26-02-11 | 11:38

Tja je kunt nu eenmaal niet altijd op je principes varen...

beenthere | 26-02-11 | 11:37

En het ergste is misschien wel dat we er allemaal zelf beter van worden, ondanks dat we het allemaal verschrikkelijk vinden, althans zeggen dat we het erg vinden. Als we mogen kiezen tussen 2,50 aan de pomp voor euro95 te betalen en "democratie" in die regio, of status quo en 1,20 euro dan weet ik wel wat heel veel mensen stiekem kiezen.

twaalf | 26-02-11 | 11:37

Spijker - kop - raak.
Bert Koenders visualiseert deze column.

Niemands Knegt | 26-02-11 | 11:37

'Gadaffi betaalde destijds 10 euro.'
Nou ja, dan is zijn verlies te overzien.

Prof. D.A.H. Vintik | 26-02-11 | 11:37

@Peter Verhaar
+1 voor de pica bij je column

veuve-clicquot | 26-02-11 | 11:35

Tja.... voortaan dus lekker Shell en Esso blijven tanken.

papiJ | 26-02-11 | 11:35

Op "zijn" hoofd moet dat zijn. Verder prima stuk.

Telegraafhoerrr | 26-02-11 | 11:34

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken