Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Gerrit Zalm. De man van 750K

Dat komt prima uit. Zo met de feestdagen voor de deurWe nemen u even mee naar 7 oktober 2005. "De topinkomens in de semi-publieke sector worden aan banden gelegd. Nieuwe bestuurders van ziekenhuizen, universiteiten en woningcorporaties mogen niet meer verdienen dan de minister-president, op dit moment ongeveer 130 duizend euro per jaar. Dat heeft minister Zalm van Financiën donderdag toegezegd aan de Tweede Kamer. Er komt – net als voor topambtenaren – een wettelijk maximumsalaris op het niveau van de premier. Wijkt het salaris hier in een incidenteel geval toch van af, dan buigt het voltallige kabinet zich over de vraag of dat redelijk is." Anno 2008 verdient topambtenaar Gerrit Zalm van de staatsbank ABNAMROFORTIS per jaar 750.000 euri. Dat is vijf keer zoveel als de minister-president, en toucheert hij nog een pracht van een douceurtje als er een miljardje winst wordt gemaakt. Geen wonder dat de werkpaarden van de SP steigeren. Morgen een spoeddebatje dan maar...

Reaguursels

Inloggen

Frappeus dat Bos impliciet aangeeft dat GZ zoveel meer waard is dan hijzelf!

stil(l)even | 28-11-08 | 03:36

Bij de DSB verdiende die het dubbele plus meer bonus. Die kraai gaat iets terugdoen voor ons.

Nou gelukkig maar daar ben ik blij mee geef de man een goed loon om ons geld terug te graaien want dat kan die. Als hij goed graait mag hij van mij nog een extrapluslintjegoedgedaangerritjuuuuuuuuuh bonus van een miljoentje ofzo krijgen.

want dan heeft hij de staatskas goed gespeckt. de ouwe zeerover. go gerrit!

mieske | 28-11-08 | 00:05

lekker hypocriete reacties hier. zalm zou wel mogen graaien en een pvda' ert niet.

nu de bank is gekocht is het een overheidsbedrijf. zalm is ambtenaar en moet dus met z'n poten uit de grote geldkist blijven. als hem dat niet bevalt tieft ie maar op. voor hem 10 anderen die minstens even goed zijn.
dit soort grote graaien is juist waardoor het fout is gegaan. waarom kunnen vvd'ers nou nooit een van hun fouten leren? zitten totaal klem in hun beeld van de geïdealiseerde maatschappij en raken de connectie met de werkelijkheid steeds meer kwijt. en de belastingbetaler draait er uiteindelijk voor op.

@claro | 27-11-08 | 19:44
hoor jij ook bij de vvd ofzo? al op voorhand smoesjes bedenken voor als het zalm niet gaat lukken. waarom zijn ze bij de vvd toch altijd zo slecht in het nemen van verantwoordelijkheid?

******** | 28-11-08 | 00:04

Het zal me aan me reet roesten wat de 'managers/inspirators' krijgen. Alleen *niet* ingrijpen als de zooi 'a la Biereco' op z'n kant naar adem hapt. Zelfreinigend 'vermogen' heren, moehahaha.

lichtpunt | 27-11-08 | 23:11

Dus hij verdient maar een tonnetje meer dan die praatjesmakert Paul de Leeuw? Wat verdient die Mathijs van Nieuwkerk ook al weer, Jeroen Pauw, Witteman? Nog meer dan Zalm tog, dus eh...

lekker wijf | 27-11-08 | 20:58

Als Zalm nu gaat flipperen met de SP tomaten dan zijn we allemaal tevreden....
Nee, laten we er geen morele kwestie van maken: valt abn-fortis als staatsbedrijf formeel onder de Balkendende norm ? Zoja is max salaris 180k zonee, is een vergelijkbaar salaris met 'de markt' redelijk en logisch. Gegeven de specifieke situatie lijkt me optie 2 gerechtvaardigd.

Veel belangrijker is m.i dat Zalm snel met een saneringsplan komt om:
- ontdubbeling functies fortis abn
- beleggingsadviseurs eruit (op deze charlatans zit geen klant meer te wachten...)
- tering naar de nering vanwege economische crisis;
mijn schatting: 20.000 banen weg. Daarmee creeer je waarde voor de stakeholders vd onderneming op lange termijn. Dus zowel klanten, personeel als de belastingbetaler. Maar dit gebeurt niet vanwege politieke gevoeligheid van massa-ontslagen. Dus zal abn nooit meer de betaalde 18 bjn opbrengeen. Never.

claro | 27-11-08 | 19:44

Vanwaar al die drukte? Die man mag toch gewoon geld verdienen? Hij draagt zo'n 375k per jaar af aan de fiscus, die Zalm is goed bezig volgens mij!

Bijstandskoning | 27-11-08 | 18:16

Ik geef Zalm groot gelijk. Als men hem dat salaris biedt, of in elk geval wil geven, dan moet hij dat gewoon kunnen aannemen.
Groter probleem is het feit dát blijkbaar de overheid dat toestaat!

Quichegerechtigde | 27-11-08 | 17:46

Ik gun het Gerrit van harte maar wel op 1 simpele voorwaarde en dat is dat hij op mijn afdeling een flipperkast neer laat zetten en dan bij voorkeur zo'n ouderwetse uit de jaren 90.
Even serieus, die man staat een klus te wachten da's niet normaal en 750/m is in mijn ogen een fooi. Gerrit, ik heet je van harte welkom collega!

recessieloos | 27-11-08 | 15:01

Als je maar 130 mille over hebt voor een MP, dan krijg je ook alleen maar
achtelijke idioten aan het roer, want welke doorwinterde slimmerik
wil nou voor zo'n kutsalaris een land besturen? Geen wonder dat dit trieste
land naar de klote wordt geholpen.

von sokkenstopfen | 27-11-08 | 13:23

Succes Gerrit, verdien wat $$$ voor ons terug

Vonbunderen | 27-11-08 | 11:16

750K = graaien?
De voorman van goldman sachs was de eerste die aankondigde geen bonus te verwachten dit jaar. Vorig jaar beliep die 50-60MM USD (verschillende media is verschillende bedragen). Dat is graaien.

SheriffSharif | 27-11-08 | 10:59

750 K exclusief een bonus is voor een staatsbaan veel te veel. De enige die qua ambtenarensalaris nog boven Zalm staat is Beatrix. Met 4 of 5 ton, en dan zonder die graaiersbonus, had ik gevoelsmatig wel kunnen leven. En nou niet gaan piepen dat Zalm zo goed is. Zalm heeft NUL ervaring in het leiden van een bank. Dank u.

LJBrinkhorst | 27-11-08 | 10:41

Dus, als ik het goed begrijp, mag Zalm wel miljarden voor ons gaan verdienen, maar hij mag hiervoor niet meer betaald krijgen dan Vogelaar, Klink, Koenders, ... (vul de rest zelf maar in). Wat mij betreft is het hem van harte gegund.

Drs.Knevel | 27-11-08 | 10:33

Geweldig plaatje erbij.

Kartoffels | 27-11-08 | 10:31

Goed bezig Gerrit, graaien wat je graaien kan, denk trouwens dat hij wel de juiste man op de juiste plaats is.

ik kom van rechts | 27-11-08 | 10:25

-weggejorist-

najad | 27-11-08 | 10:07

750K?? niks mis mee voor al die verantwoordelijkheden!

johnboy | 27-11-08 | 10:07

750K maar!? Ik geloof dat Rijkman Groenink voor beduidend meer op de loonlijst stond..... Sorry, maar ik vind dat ie nog bescheiden is. Zonder dit salaris was Zalm nooit weggegaan bij Dirk Scrooge Beheer en had een of ander talentloos links minkukel de restanten van ABN Amro gedouceerd aan kanslozen om "de linkse partijen in een goed daglicht te stellen (zie: de toekomstige burgervader van 010)".

Pong | 27-11-08 | 09:55

HUICHELAARS... allemaal huichelaars die klote ambtenaren...

Poezel | 27-11-08 | 09:54

Toch maar SP stemmen dan? Nee, ik vind de islamisering van de samenleving een groter probleem dan de zelfverrijking van de top. Heel slim van de neoconservatieven om een nieuwe vijand te organiseren.

cugel | 27-11-08 | 09:47

Zo'n prestatiebonus zou moeten worden uitgekeerd 5 jaar na Zalm's aftreden, of dat nu na verkoop is of nadat ie is opgevolgd. De bonus wordt alleen uitgekeerd als de bank dan nog steeds gezond is, naar het oordeel van de OR, de commissarissen en de aandeelhouders.
Dan heeft Zalm echt een incentive om een gezond bedrijf neer te zetten en een goede verkoop of overdracht te regelen. En dat mag dan best een flinke bonus zijn.

makkie | 27-11-08 | 09:47

@[email protected] Riest | 27-11-08 | 09:14 : Doe mij zo'n hongerloontje
@wao-ertje | 27-11-08 | 09:33: Dat iemand die niet kan rekenen het mee vindt vallen, snap ik best.

makkie | 27-11-08 | 09:43

You better recognize :)

g1stijler | 27-11-08 | 09:38

Gerrit heeft jaren gewerkt voor een ministerssalaris. Is ie nu al zo gewend aan die 750k van Scheringa?
Topmensen koop je niet voor veel geld. Dat hebben we het afgelopen decennium geprobeerd en zie hoe het is uitgepakt. Zalm zat in NL aan het roer toen hij zag dat de VS financieel naar de kloten ging. Wat deed hij om NL onafhankelijker te maken van de VS? Voor Zalm tien anderen.
En zo'n verkooppremie: Dat is precies waar deze crisis vandaan komt. Het enige dat een bestuurder succesvol schijnt te maken is de vraag of hij de boel kan verkopen. Of dat aan een oud-ijzerboer is maakt niet uit. Of het bedrijf vervolgens wordt opgedoekt is niet belangrijk. Of er nog medewerkers zijn doet er niet toe. Wat de klanten willen, telt niet mee.
En ook de hoogte van het bedrag is voor hem niet belangrijk: Als de bank voor 20 miljard verkocht wordt, krijgt ie 2 miljoen. Zou hij dan een hogere prijs vragen en het risisco lopen dat de koop niet doorgaat? Mooi niet. Dat weet de kopende bank ook... Die premie verzwakt de onderhandelingspositie van Zalm.
.
Nee, Zalm had als oud-politicus nog geen mooi baantje gekregen van de staat. Dat moest nog even worden rechtgezet. Heeft met kwaliteit niets te maken.

makkie | 27-11-08 | 09:37

Vind het nog meevallen, nog geen 60k per maand.

wao-ertje | 27-11-08 | 09:33

Niet slecht voor iemand met 0 ervaring.....

ServerGenius | 27-11-08 | 09:24

Ik wil een top bestuurder die een signaal afgeeft.
Zalm had enorm kunnen scoren door te zeggen dat hij het tegen een bescheiden inkomen zou doen en op die manier respect af te dwingen.
Maar nee, hij doet net zo hard mee aan de graai-cultuur.
Dat hij uitzicht op een bonus krijgt wanneer hij een moeilijk traject tot een goed einde brengt (LET WEL, dát hij het tot een goed einde brengt) vind ik niet zo raar, maar die 750k per jaar vind ik in de huidige situatie buiten proportioneel.
Zalm heeft zijn ware gezicht laten zien. Ons altijd voorgehouden dat we moeten matigen met de lonen, maar er zelf vandoor gaan met een zéér riant salaris. Een wolf in schaapskleren!

borderliner | 27-11-08 | 09:14

Kom op hé, Zalm heeft jarenlang een hongerloontje gekregen terwijl Zalm de boeken pas dicht doet als het echt klaar is. En.. uuhh, wie wil er nou de balkenendenorm verdienen?

Volgens mij begrijpt niemand hoe het werkt? Meneer Zalm gaat zich echt niet in de shit werken voor een minder loon dan hij ergens anders kan verdienen? Nu verdient hij net zoveel als hij bij DSB-bank deed, maar heeft wel een zware taak en veel verantwoording! Als topman in het bedrijfsleven verdien je gewoon veel geld, als de SP het daar niet mee eens is, dan moeten ze maar een gelijkwaardig iemand vinden die zich voor 30.000 (ong. modaal, zoals SP het graag ziet) het probleem ABN/Fortis op z'n hals haalt... Sterkte met zoeken!

Dhr. Blond007 | 27-11-08 | 09:09

Prima,

Je wil een top bestuurder , dan moet je die ook betalen.
Hij zit nu bij DSB voor hetzelfde salaris dus waarom zou het het voor minder doen?

Ik geef hem groot gelijk.

[DoGs]MARCUS | 27-11-08 | 09:06

SP, ik begrijp dat jullie graag tegen dingen aanschoppen, daar zijn jullie immers groot mee geworden.. Maareh.. Die multiculturele samenleving, weten jullie daar de kosten nog van? Misschien moeten we het daar eens over hebben.
Pr0nfessor | 26-11-08 | 20:42
.
De SP stelde allochtone probleemjongeren al ter sprake jaren voor Wilders begon met Mein Kampf kopieren. Je kan beter naar de gevestigde partijen kijken, de Pvda, het CDA en niet te vergeten ook de VVD waren degenen die zoveel mogelijk goedkope arbeidskrachten naar NL wilden halen. De VVD-ers rekenden zich al rijk door naast alle bouwfraude smeergelden die ze binnenhaalden ook nog te kunnen bezuinigen op arbeidskosten.

Nyg | 27-11-08 | 08:32

@mail cheauvinist pic | 27-11-08 | 07:49 m'n hypotheek en mn andere schulden werden ook in een klap 15% minder waard.

..zapper | 27-11-08 | 08:32

Ik gun het Zalm, het bonus deel had zwaarder mogen wegen, gezien de situatie van de bank, dus 250k salaris en de rest in bonussen.

..zapper | 27-11-08 | 08:31

Elisabeth2 | 26-11-08 | 21:09
1991. Balkie II besloot om het kwartje (25 cent, geen 0,25 euri) in de broek te houden zogenaamd voor het verbeteren van de infrastructuur.

Maar zoals Coffeepatch zegt heeft Zalm ons ook verneukt met de invoering van de Euro. De omwisseling had achteraf zo'n 15% hoger moeten zijn. In één klap is al je geld 15% minder waard geworden. 15% minder kapitaal. 15% minder salaris. Terwijl op veel plekken de prijzen verhoogd werden.

mail cheauvinist pic | 27-11-08 | 07:49

Veel geld verdienen OK. Maar dit is een hypocriete graaier.

de look | 27-11-08 | 07:34

hendrik jan langer34 | 26-11-08 | 21:33 en anderen

Wanneer iemand met een modaal salaris wordt aangetrokken voor zo een functie heb je geen "zwaar gewicht" en niet iemand die genoeg ervaring heeft voor het leiden van niet 1 maar nu nog in principe 2 banken.

hij verdiende hetzelfde bij DSB bank dus waarom zou hij voor minder weggaan.
Het is nog respectabel dat hij de job met veel meer verantwoordelijkheden aanneemt voor hetzelfde salaris. Iedereen let op hem dus hij loopt ook veel meer risico.

Wanneer een lichtgewicht wordt aangenomen voor een lager bedrag begint iedereen weer te zeuren dat hij te licht is voor de functie.
Die geluiden hoorde je zelfs bij Zalm, wanneer het dan slecht gaat met de bank onder leiding van iemand die de ervaring niet heeft loopt iedereen weer te huilen dat er uiteraard een zwaargewicht aangenomen had moeten worden op die functie. Ofwel makkelijk scoren voor oa de SP neem je iemand met modaal salaris huilie doen dat het geen zwaargewicht is en neem je een zwaar gewicht voor een hoger salaris huilie doen dat het salaris te hoog is.

Nederlanders zijn altijd jaloers, ga anders zelf een opleiding volgen en leiding geven aan een bedrijf met duizenden personeelsleden en miljoenen omzet.

Als manager van een middelgroot bedrijf heb je al een loon wat even hoog is als die van de premier.........

Quasistatistiek | 27-11-08 | 07:31

überbrain | 26-11-08 | 20:32
geheel met je eens.

750K is bescheiden voor een bankdirecteur. Die gasten nemen doorgaans minimaal
5 miljoen per jaar mee naar moeders. In NL dat is....

en wat wil je?
"gevraagd directeur m/v voor grote bank. salaris conform gereformeerd-calvinistische Balkenendenorm. Goede secundaire voorzieningen. auto en gsm van de zaak."

Maar ja wat maakt het ook uit: DAF verkocht, Postbedrijf verkocht, Philips verkocht, NS verkwanseld, Ziekteverzekering weggegeven, hoogste wetgeving uit handen gegeven (europa) enz...
het bancaire wezen en alle overige grote bedrijven kunnen er ook nog wel bij.
WIJ (de regering, in de naam van het volk) bepalen gewoon hoeveel er maximaal verdiend mag worden. Nederland wordt een grote stageplaats voor leiders van grote bedrijven met navanante werkgelegenheid. Een jaartje ervaring opdoen, en dan hup naar een echt bedrijf in het buitenland en een echt salaris verdienen.

Toeten_en_Blazen | 27-11-08 | 07:29

750.000 per jaar = 62.500/maand
Da's ruim 36x zoveel als mijn partner verdient. Ergo, voor dit (letterlijk) JAARsalaris van Zalm moet mijn partner 36 JAAR werken, dus zo'n beetje het hele arbeidszame leven ...
(En ja, ik heb brutobedragen genomen)

vooruit dan maar! | 27-11-08 | 07:25

Geert vindt het wat veel. Nu Geert, je hebt wel gelijk in many ways, maar laat dit maar effe waaien. Het geeft weliswaar aan dat principes er vooral voor anderen zijn, maar dat is oud nieuws.

Het kinder-, patienten- en weet-ik-veel-dossier. Is er niemand die voor onze vrijheid opkomt? Vrijheid wordt niet alleen beperkt door de vrijheid van anderen maar zeker ook door rondvliegende informatie de te pas en te onpas je leven kan beinvloeden en daardoor letterlijk danwel figuurlijk je vrijheid beperkt (de grens van bewijs wordt met meer informatie zeer ernstig aangetast aangezien het algemeen belang en belang van het kind een zeer summiere toetsing al redelijk kunnen doen lijken en daar gaan we heen met een grote kans). Rondvliegende informatie is zeer ongewenst en een zeer onderschat probleem. Verdachten mogen we niet bij naam noemen maar half NL je hele hebben en houwen laten inzien is geen probleem, want dat is 'bedacht' toen ze 'iets' aan het oplossen waren. Over een kanon en een mug gesproken en over ondoordacht bestuur gesproken.

En ik hoef toch niet te gaan zeuren dat echte problemen vanzelfsprekend niet en nimmer worden opgelost. Tuig van wietkampen, marokkaanse reljeugd en wat dies meer zij worden niet aangepakt. Daar heb je geen dossier of whatever voor nodig, maar dat doen we niet. De verhoudingen zijn echt geheel zoek en Rouvoet is knettergek met dat (ook intern en zelfs met name intern) verwrongen Christenkoppie van hem.

NoMinister | 27-11-08 | 06:40

Wat een ongelofelijk kut-land is Nederland geworden BRAAAAAK.

happysolo | 27-11-08 | 05:12

Ach.. mensen kunnen roepen en brullen wat ze willen over topsalarissen, het punt is dat het niet internationaal wordt aangepakt. Dit gaf Balkenende al aan op het moment dat er sprake van was "anders vertrekken ze naar het buitenland".

Pak internationaal aan, zover mogelijk EU en de USA. Wat de rest doet, daar kunnen continenten invoerheffingen aan hangen. Vakbonden zijn laks, niet georganiseerd en daar maken topmanagers dankbaar gebruik van. Dat is het verhaal.

mememe | 27-11-08 | 04:11

-Werk- paarden van de SP, smerig uitkeringtrekkend tuig is het, ga eens wat doen voor de kost, stelletje uitvreters...

Chauvinistische Hond | 27-11-08 | 02:01

De vliegwereld heeft het moeilijk. Om die reden heeft de top van Japan Airlines ingeleverd en verdient de hoogste baas nog maar 9000 dollar per maand. Naar goed Japans gebruik zal hier nog wel wat aan emolumenten bijkomen, maar dan nog een bescheiden salaris voor zo'n topfunctie. De baas van JAL werd geinterviewd en viel zowat van zijn stoel toen hij hoorde dat zijn collegae van eveneens in moeilijkheden verkerende Amerikaansen vliegmaatschappijen tussen de 50 en 200 miljoen dollar verdienen. Laat GZ maar 750k verdienen want ik denk dat hij één van de weinige banktoppers is die dat ook echt verdient. Andere bank bobo's hebben vele malen meer en blijven honds arrogant.

stil(l)even | 27-11-08 | 01:25

Ja, zeikerds.
Zalm is na mij inziens de enige ''ambtenaar'' met dergelijke verstand van zaken.
En idd vind voor een 300k maar ns een gelijkwaardig talent.

Gerrit is markbewust ah shoppen gegaan met zn salaris.
Nou niemand zeikt meer straks als over een jaartje de koers 120 procent gestegen is.

Ik heb reeds een partijtje puts gekocht.

Laters

roadrunner | 27-11-08 | 00:53

Laat die arme man toch... Als wij het kunnen verdien gaan we er ook voor... ;)

cobain94 | 27-11-08 | 00:42

nog steeds geen alternatief gehoord... weten de reaguurders weer eens alleen maar uit te brengen dat dit KUT is? volgens mij is er zelfs nog geen f5er geweest die zegt "voor de helft doe ik het."
zal ik het dan maar doen?
bij deze:
375k - incl bedr. auto (doe maar een lekker grote) en bonus dan is ik uw man.

two ball cane | 27-11-08 | 00:39

Goh, en ineens is er NIEMAND die zich achter De Grote Vriend Wilders stelt???
Wilders vindt het een 'belachelijk hoog bedrag'!!!
Nu hoor je ineens van geen enkele WILDERS addept dat hij gelijk heeft.
Jezus, wat een belachelijk zootje hier zeg.
Het is ook alleen maar voor eigen parochie preken hierzo.
Die eigen balk in het oog wordt maar niet gezien, maar andermans spolintertjes.... nou nou nou...... stoer hoor.

borderliner | 27-11-08 | 00:25

barthar | 27-11-08 | 00:04
Wie zegt dat hij er hard voor gaat werken???
Hij laat er vast een heleboel anderen hard voor werken en strijkt zelf met de eer en de centen.
FLikker toch gauw een eind op.
Zalm is net zo'n inhaler als alle anderen!!

borderliner | 27-11-08 | 00:16

Tegenwoordig zou je een bank best tot de publieke sector mogen rekenen, wat mij betreft. Omdat een heel groot gedeelte van het geld wat zij in omloop brengen de waarde van ons geld zal doen verminderen. Dit is, zeg maar, de publieke functie die een bank heeft. Gelukkig gebeurt dit op termijn, maar dat is gunstig want dan valt het niet zo op. Maar toch is binnen 25 jaar uw gulden op dit moment nog maar 0.17 gulden waard. HAPPY SAVING!!! (btw; werkelijke inflatie 10% per jaar vanaf invoering (pl)euro.

Libertarian | 27-11-08 | 00:06

Scrooged!! Al dat tuig van de regering deugt niet, Harry Snotter is de slechtste en de rest vult z'n zakken. Weg ermee.

leefbarbaar | 27-11-08 | 00:05

Tegenwoordig kan je al een miljoen winnen met een paar vragen op Tv. Deze man werkt er hard voor en betaald gewoon zijn belastingen!! Wie zou het niet willen verdienen???

barthar | 27-11-08 | 00:04

Al heeft Ome Gerrit het allemaal goed doorgerekend, dat maakt nog niets uit.
Ik heb ook heel wat goed doorgerekend, maar heb er nooit een extra rooie rotcent voor gekregen. Bedrijven zijn karig met bonussen als het om ´gewoon´ personeel gaat.
Het is hetzelfde verhaal als met Fortis.
`Ja we hebben onze managers een bonus beloofd, want anders zouden ze weglopen naar de concurrent`. God wat viel iedereen, ook hier, daar toen overheen, zeg. Allemaal waren ze verbolgen!!!!
Maar Zalm, nee die niet, want Zalm is een goede rechgtse rakker, een 'vriend'.
Bah, bah, bah!!
Zalm kan wat mij betreft een dikke haak in zijn oog krijgen en op het dorge worden getrokken.
Laat 'em maar lekker bij DSB zitten. AZ is toch een lutsers club!!

borderliner | 27-11-08 | 00:03

"Marley was dead, dead like a doornail", Leuk gedaan die Scrooge parodie, ben benieuwd welke 3 geesten Zalm gaat tegenkomen.

Steerpike | 26-11-08 | 23:52

Fimbulvetr | 26-11-08 | 23:38
US en Marshal plan = Keyens ten voeten uit, en dus Rijnlands georienteerd, sinds Reagan heeft de volledige doorslag naar het Angelsaksich (Friedman) model plaatsgevonden, wat nu ook niet blijkt te werken.
(ik ga hier niet te detaillistisch worden, anders moet ik weer in conclaaf met ILT en daar is het te laat voor) .
Zalm heeft in het verleden gepleit voor juist het zoveel mogelijk afschaffen van dat vangnet, omdat juist dat de arbeidsparticipatie zou verhogen en de juiste prikkels zou afgeven.
Dat heeft dus niet gewerkt in de USA.
Dus hoe nu verder, en dat was mijn stelling in het begin, welke regeling is er (vangnet) voor die 8000.
Ik ga nu out, morgen weer werken.
Maar dank voor je aan en opmerkingen.
een interessante discussie.

bakoenin | 26-11-08 | 23:51

Als Gerrit die toko voor een goed bedrag weet te verkopen mag ie van mij het dubbele of driedubbele krijgen. Volgens mij komt het overigens wel goed; als Gerrit het heeft doorgerekend zit het meestal wel goed.

wilmeister | 26-11-08 | 23:51

Wat een gelul, die Zalm moet gewoon ook inleveren.
750k is veel teveel.
Tijdje geleden vond iedereen het hier belachelijk dat je bij een bank zóveel verdiende en nu lees ik dat het allemaal wel goed is??
Wat een gezeik!!
Zalm moet zich gewoon aan de Balkenende norm houden.
Als hij dit doet, wat is zijn woord als politicus dan geweest?
Niets waard, dus.
Schelden op Kok, maar Zalm dan een gladde toekomst wensen is meten met twee maten!! Een rechtse maat vooral. Bah!! Driewerf Bah!

borderliner | 26-11-08 | 23:50

Ejeculator | 26-11-08 | 23:35
Ik ben daarom ook best voor de Balkende-norm voor elke organisatie waar de overheid meer dan 10% eigenaar van is of voor meer dan 10% van de inkomsten zorgt via subsidie, betalingen of overdrachten.

Fimbulvetr | 26-11-08 | 23:45

Ookmooi | 26-11-08 | 22:00

Sorry voor de late reaktie... factor vijf in verband met 45 werkbare weken van 40 uur. Al zullen dat er 50 zijn van 60 uur maar dan praat je alsnog over een factor 3

Da's overigens gewoon een consultants-tarief. Ik betaal het m'n advocaat ook, rond de 200,- per uur.

Dat dus.
"gaat kijken of 'ie zijn slaapuren declarabel kan maken :-) "

Napeauleon | 26-11-08 | 23:41

Ejeculator | 26-11-08 | 23:35
De gemiddelde topvoetballer presteert ook niets in Nederland, gezien de prijzenpot die we de afgelopen jaren vergaard hebben.
Je argumentatie is van voor de krediet crisis, inmiddels zijn we er dus wel achter dat het betalen van riante salarissen geen enkele garantie geeft voor goed beleid en capabele bestuurders.
Dat is toch wel 1 les die we geleerd hebben.
Om bij woef te blijven, pay millions get monky's

bakoenin | 26-11-08 | 23:40

bakoenin | 26-11-08 | 23:24
Geen kansen zonder risico, geen voortgang zonder onzekerheden. De wereld is geen statische status quo. Vraag en aanbod veranderen, voorkeuren en zeitgeist veranderen, dus waarom zou een baan levenslang gegarandeerd moeten zijn. Nogmaals weggesaneerd worden is niet erg als er een goed vangnet is. Dat vangnet is er echter om grote calamiteiten te voorkomen, je kunt op je bek gaan zonder brokken. Dat vangnet is er niet om daar in te blijven liggen rotten en te kijken naar zij die wel iets proberen. Ik weet niet wie jij met Anglo Saxen bedoelt, vaak worden de Engelsen daar mee aangeduid, maar goed, de US heeft nu haar financiele ellende naar de rest van de wereld geexporteerd. Dat is klote, maar goed, na WO II was het wel de US die met het Marshall plan Europa weer op poten heeft gezet. Het was de US die ons tegen de USSR beschremd heeft en eigenlijk, zonder de US had Churchill ons niet kunnen bevrijden. De wereld ligt nu in een financiele crisis, door de US veroorzaakt. Accoord. Maar hebben al die financiele wizzards bij al die top financiele instituten niet enorm zitten tukken toen ze die enorme kloterige producten kochten? Eigenschuld, dikke bult!

Fimbulvetr | 26-11-08 | 23:38

hou nou asjeblieft op met dit soort berichtgeving

dit salaris is een schijntje vergeleken bij wat een topvoetballer verdient, ook in dienst van de overheid tegenwoordig. Hier kunnen politici ook wat aan doen.

voor partij die aan Zalm's salaris paal en perk willen stellen:

1. doe t eerst voor de voetballers
2. wacht de volgende verkiezingen af
3. als je dan nog zetels hebt, pak Zalm's salaris aan

Topsalarissen zijn, helaas voor sommigen, tegenwoordig internationaal bepaald, daar doe je niks aan, het is de enige mogelijkheid om internationaal mee te kunnen blijven tellen, tenzij we graag communistisch en geïsoleerd willen worden.

Ejeculator | 26-11-08 | 23:35

-weggejorist-

Il Carro Armato | 26-11-08 | 23:35

Ik stem voor een salarisverhoging voor Zalm, die heeft 16 jaar lang op een minister salarisje moeten leven !

Nou, nou zou die 1 miljoen verdienen nou en ?

Die Rijkste man Groentje verdiende Euro 1.657.000 plus wat emonumenten dus stel 2.000.000, maar kreeg er ook nog 33.000.000 mee voor het verkwanselen van de ABN*Amro iets dat hij in 8 jaar voor elkaar kreeg sinds hij in 2000 voorzitter van de RvB werd.

Dus 33/8= ruim 4 miljoen + 2 miljoen = 6 miljoen per jaar. En dat haalt Zalm dus never nooit nie....
Zeer bescheiden.

Cinq-Marquis | 26-11-08 | 23:33

woefdrammer | 26-11-08 | 23:25
welk een inhoudelijke argumentatie.
Laat me raden, vmbo met een overdosis aan zelfoverschatting ?

bakoenin | 26-11-08 | 23:31

antizanic | 26-11-08 | 23:19
Technische ITer, of aan de bestuurlijke kant.
Volgens jouw woorden is het salaris wat je verdiend gebruikelijk binnen de IT.
Vertel eens welke functie bij welk bedrijf ?

bakoenin | 26-11-08 | 23:29

btw meneer bak-OEN-in, wat een stuitende domheid danwel tunnelvisie heeft u.

laat me een maal raden..... SP-adepje danwel SP-trolletje op GS.

cheers Woef.

woefdrammer | 26-11-08 | 23:25

Fimbulvetr | 26-11-08 | 23:12
Het is een fantastische beloning als je na 20 jaar trouwe dienst weggesaneerd wordt omdat de angelsaksen je bedrijf naar de kloten hebben geholpen.
Dat is wat er nu speelt, en alleen al daarom zou enige matiging van bestuurders een morele overwinning zijn in tijden die er aan komen.
Helaas, dat blijkt teveel gevraagd.

bakoenin | 26-11-08 | 23:24

pay peanuts ==>> get monkeys.

laten we in GODESNAAM blij zijn dat iemand als ome Gerrit deze taak op zich wil nemen.

cheers Woef.

woefdrammer | 26-11-08 | 23:21

-weggejorist-

Ayaan Sorry | 26-11-08 | 23:21

Oud_en_wijs? | 26-11-08 | 23:05
Die 8000 moeten eruit, omdat de fusie van beide banken een overlapping van bank kantoren en shops inhoud.
In bankshops is de afgelopen 5 jaar voor honderden miljoenen geinvesteerd door zowel Fortis als ABN/Amro.
Dat kon ook , want er was spreiding genoeg wat klanten betreft , dus een verstandige investering.
Alleen maar omdat er op deze manier gefuseerd word, vind er een enorme kapitaalvernietiging plaats.
De rekening wordt betaalt door de 8000 naamlozen, en door jou en mij, omdat die mensen gaan leven van de belastingpot.
Maar het schorem zoals een Groenink en andere verdedigers van de vorstelijke beloningen, die jarenlang wanbeleid hebben gevoerd, die vinden elders nog beter betaalde baantjes.
Loon naar werken noemen ze dat

bakoenin | 26-11-08 | 23:19

Wat een gebazel allemaal weer. Het is geen publieke dienst dus daar geldt de toch al arbitraire JP norm niet. De minister president verdient gewoon bar weinig. Als IT-er verdien ik al hetzelfde. En dan ben ik geen uitzondering.

antizanic | 26-11-08 | 23:19

bakoenin | 26-11-08 | 22:58
In de US hebben mensen soms 2 full time banen en hebben het nog steeds moeilijk de touwtjes aan elkaar te knopen en zijn niet tegen ziektenkosten verzekerd. In NL trekt een klein gedeelte van de bevolking de kar waar de rest op zit te zeiken dat het te lang duurt voordat ze het volgende cadeautje krijgen toegeworpen.
In de USA ontbreekt een fatsoenlijk vangnet, in NL is het vangnet ontaard in een hangmat. Mijn Utopie ligt daar ergens tussen in, een samenleving waar initiatief, hardwerken en benutten van talent wordt beloond en uitvreten, handophouden en zeuren mag, maar de consequenties voor dat gedrag voor eigen rekening zijn.

Fimbulvetr | 26-11-08 | 23:12

Ome Gerrit is dat geld waarschijnlijk dubbel en dwars waard. We kunnen wel een halve tamme ceo laten worden die het voor een ministerssalaris doet maar dan kunnen we fluiten naar de 10miljard aan staatscentjes. Zul je mee ogescheept zitten, kaliber Vogelaar.

laudrup | 26-11-08 | 23:10

Met die gerrit is prima een biertje te drinken. Dan praat je niet over geld. Bovendien waar hebben we het over met driekwart miljoen? Twee keer modaal? Kan Ik niet wakker van liggen.

blawablawa | 26-11-08 | 23:08

Vraag en aanbod.

Porrello | 26-11-08 | 23:08

Beetje raar dat we hier de hele tijd op onze computer lopen te internetten en dan verbaasd zijn dat er 8000 mensen bij een bank uit moeten. Valt mij mee dat er geen 20.000 uitgeknikkerd worden maar vraag me wel af wat die 12.000 dan de hele dag gaan lopen verzinnen.

Oud_en_wijs? | 26-11-08 | 23:05

Antigoog | 26-11-08 | 22:59
Jij begon over socialistisch gezeik.

CoffeePatch | 26-11-08 | 23:02

bakoenin | 26-11-08 | 22:52
Rationeel heb je gelijk, maar ik heb veel mensen meegemaakt die met hele slechte regelingen op straat zijn gezet door toedoen van die k*dt bank dan dat die 8000 medewerkers van die bank er nu van zullen afkomen.

CoffeePatch | 26-11-08 | 23:01

CoffeePatch | 26-11-08 | 22:52
Sinds wanneer is Wilders serieus te nemen? O ja, ik weet het al! Het hoge salaris van Zalm is natuurlijk het gevolg van de Islamisering van Nederland! Stom van me!

Antigoog | 26-11-08 | 22:59

Fimbulvetr | 26-11-08 | 22:53
Het meer en langer werken zoals in the USA bestaat voor een groot gedeelte uit mensen die behoren tot the working poor, die 2 of meer baantjes moeten hebben omdat ze anders hun huur niet kunnen betalen.
Het is fijn te horen welkeen rooskleurige toekomst er voor de werkende Nederlander is weggelegd.
Verder heeft dat harde werken de Yank dus niet veel opgeleverd zoals geleken is.

bakoenin | 26-11-08 | 22:58

Voor de parkeermeter.

Montgomery Burns | 26-11-08 | 22:56

Tijdens het politicus zijn mooie principes nastreven, en ze meteen oveboord gooien als je eigen zakken moreelloos gevuld kunnen worden. Politici ten top. En dan maar zeuren over verdwenen vertrouwen terugwinnen.

Iwmac | 26-11-08 | 22:53

Gerrit gaat het goed doen. Dat mag wat kosten. De Bakellende-norm moet wel in perspectief blijven.

boasatlas | 26-11-08 | 22:53

bakoenin | 26-11-08 | 22:42
Uhhhm, wat is precies jouw bezwaar tegen meer en langer werken??????

Fimbulvetr | 26-11-08 | 22:53

Antigoog | 26-11-08 | 22:47
PVV-leider Geert Wilders laat in een reactie weten het salaris een 'belachelijk' hoog bedrag te vinden. Ook over de bonussen is hij niet te spreken. "Onacceptabel dus, liberale graaicultuur pur sang." nieuws.nl.msn.com/algemeen/article.asp...

CoffeePatch | 26-11-08 | 22:52

CoffeePatch | 26-11-08 | 22:40
Strategie en beleid word gedirigeerd door het hogere management, de operatie, kan en mag slechts uitvoeren , op straffe van sanctie en verlies van baan.
De dicipline naar beneden toe was en is uitermate streng gedirigeerd, en ruimte voor eigen visie en uitvoering daarop gering.
Targets werden en worden vanuit het hogere kader opgelegd.
De normale werknemers die voor een lullige 2200 bruto uitvoerend zijn, zijn deel van het systeem maar dragen geen verantwoordelijkheid voor de gestelde doelen en de strategie over hoe die doelen bereikt moeten worden.
Doel en missie, en de verantwoordelijkheid daarvoor liggen bij het bestuur.
Maar juist die club is met dikke bonussen vertrokken, en zal het koud aan de vette aars roesten wat er verder gebeurd met de 8000 schlemielen die eruit worden geflikkerd.

bakoenin | 26-11-08 | 22:52

Koop ABN AMro 16,8 miljard tegen 4% rente = 672 miljoen per jaar
1,84 miljoen per dag
En dan nog zeiken over een fractie van dat bedrag als Gerrit er in slaagt de boel recht te trekken?
Goed tis misschien wat veel, maar je ziet zelfs op die pica dat die man in 1 week 10 jaar ouder is geworden, dan praat je wel over slechts 75.000 per jaar

ADO-Le-Cent | 26-11-08 | 22:51

F. von Zeikhoven | 26-11-08 | 22:43
Die Peppies en Kokkies in welstandsklasse A hebben dan geen 50% aftrek meer van hun hypotheek, al hoewel 37% wel erg hoog is, Zijn in die 37% ook alle sociale lasten zijn inbegrepen?

CoffeePatch | 26-11-08 | 22:50

Wat een socialistisch gezeik. Stelletje Linksmensen. Prima salaris voor een directeur van een bank van die omvang.

Antigoog | 26-11-08 | 22:47

bakoenin | 26-11-08 | 22:42
Categorie: Lachen met Gerrit.

CoffeePatch | 26-11-08 | 22:45

@ two ball cane | 26-11-08 | 22:16
Wat GS doet, is de hypocrisie van de politicus weer eens aan de kaak stellen. De Waan van Den Haag. Kok schreeuwde ook moord en brand om vervolgens na zijn vertrek uit de politiek een aantal overbetaalde commissariaten binnen te hengelen. En dan is Kok ook nog een voormalig vakbondsleider. Hoe zit het trouwens met dat tijdelijke kwartje van die Kok? Het gaat zooooo slecht met 0031 dat de belastingen best gelijkgeschakeld kunnen worden naar 37%. Klinkt goed, maar dat betekent voor heeeeeel veel mensen in welstandsklasse D dat ze opdraaien voor de belastingvermindering voor de Peppies en Kokkies in welstandsklasse A. Lache joh!

F. von Zeikhoven | 26-11-08 | 22:43

bakoenin | 26-11-08 | 22:36
Die maakten ook deel uit van het systeem.

CoffeePatch | 26-11-08 | 22:40

CoffeePatch | 26-11-08 | 22:34
Daar heeft de gemiddelde baliemedewerker, of verkoop adviseur geen enkele invloed op gehad,
En juist die mensen gaan eruit, de lieden die het beleid voorgeschreven hebben die lijden geen centje pijn.
Je rancune is dus volledig misplaatst

bakoenin | 26-11-08 | 22:36

Krijgt Zalm teveel?
.
Stem; www.z24.nl/

Dostranamus | 26-11-08 | 22:34

bakoenin | 26-11-08 | 22:28
Hopelijk gaan die ABN/AMRO medewerkers meemaken wat ze al die medewerkers van andere bedrijven hebben aangedaan, die ze gewoon failliet lieten gaan omdat het ff economisch niet mee zat.

CoffeePatch | 26-11-08 | 22:34

Elisabeth2 | 26-11-08 | 21:42
Je hebt gelijk, ik ga mijzelf EENS verbeteren!

O1 | 26-11-08 | 22:31

Het zal mij benieuwen welke riante regeling er ligt te wachten op de 8000 medewerkes die weggesaneerd gaan worden.
Dat word feest jongens,immers er word gul met miljoenen gestrooid.
De oudere werknemer kan zich vast wentelen in het fijne vooruitzicht van herorientatie en de meelevende aandacht van outsourcing en uitzendbureaus.
Dit alles met menige veren gelaten inzake salaris en opgebouwde voorzieningen.
Het kan niet op allemaal.
Natuurlijk mag voor al deze goede zaken de heer Zalm wel een mooi salaris verdienen, hij verdient het tenslotte voor ons allemaal.
Fijn is ook het salaris wat onze sociale voorvechter de Waal gaat ontvangen als toezichthouder bij ING, dan kan hij nog even ouwe jongens krentebrood met Kok doen, samen een glaasje drinken op de verworvenheden van de arbeiders.
Ontwaakt verworpenen der aarde.

bakoenin | 26-11-08 | 22:28

Wanneer je na prima te hebben geborreld het lef hebt om 's-avonds, na oproep door de mondjes van de kamer, enige uitleg te komen geven dan denk ik:
een mensch met nesjomme.

Ookmooi | 26-11-08 | 22:28

progressief | 26-11-08 | 22:22
Dan komt daar toch een nieuwe Zalm norm "De baas verdient 3 keer zoveel dan de medewerkers".

CoffeePatch | 26-11-08 | 22:28

Mja hij heeft jaren voor een schraal flutsig ministerssalaris moeten werken, nu wil hij natuurlijk zijn pensioen nog even spekken. Maarree hij verdiende dat dus blijkbaar bij DSB ook want hij zou zijn salaris van DSB meenemen naar abn-amro. Dat is niet onredelijk want anders was het natuurlijk een kutaanbod van Wouter Bos. Alleen die bonus, die snap ik niet zo.

Basje1738 | 26-11-08 | 22:25

werkpaarden SP, moehoewahaha

Fimbulvetr | 26-11-08 | 22:24

Doetie goehoed, Zallumpiehie!

Fimbulvetr | 26-11-08 | 22:24

Dat is een fooi. Ik neem aan dat er binnen Fortis een half dozijn managers meer verdient dan de baas. Sta je lekker voor lul als baas.

progressief | 26-11-08 | 22:22

wat was eigenlijk het doel van GS? In het linkse treintje gaan zitten en huilie huilie doen? Of juist lekker rechts? Want de eerste reactie zal bij iedereen zijn 'te veel!' en zo te lezen komt slechts de helft hier verder dan z'n neus en ziet in dat dit een goed salaris voor de goede man is. Maar als we dat toegeven zeggen we dat bos iets goeds doet. Is dat wat we willen geenstijl?
*geen mening opgelegd doet krijgen van gs en het niet meer weet en springt...*

two ball cane | 26-11-08 | 22:16

hendrik jan langer34 | 26-11-08 | 22:09
Dat schrijft Pritt ook: Er komt – net als voor topambtenaren – een wettelijk maximumsalaris op het niveau van de premier.

CoffeePatch | 26-11-08 | 22:16

bhtriks | 26-11-08 | 22:10 "begrijpt niemand dit nou?"
Zeker ik begrijp je gedachtengang heel goed en de gedachte dat er een aantal mensen erg rijk zullen worden met die "ingestorte aandelen" deel ik ook.

hendrik jan langer34 | 26-11-08 | 22:15

schande, die zalm die lacht zich toch helemaal kapot, hoe word je vermogend van een kredietcrisis, nou door een staatsbedrijf te gaan runnen natuurlijk !, de wereld op zijn kop dit !

hoeruhjongh | 26-11-08 | 22:15

De oorzaak van het probleem is natuurlijk ene Rijkman Groenink. Als hij voor wat meer rendement had gezorgd dan hadden de hedgefondsen niet aangedrongen op de verkoop van ABN/AMRO en had het Fortis drama niet plaatsgevonden.

CoffeePatch | 26-11-08 | 22:15

Betrokkene verdient nog steeds hetzelfde als bij de DSB. Gaat ook nog eens een dag meer werken. Ik zeg, hulde!
Voorts zal er meer gelachen worden.

Ookmooi | 26-11-08 | 22:13

Het probleem is... dat je gewoon niet BOOS kan worden op Gerrit.. hij heeft een
teflon vacuum om zich heen hangen van zware shag/humor/hand op de knip/& een lach met een knipoog................ priceless.!!

grapjasz | 26-11-08 | 22:10

Gerrit die goedverdoemme ons de euro door de strot gedouwt heeft>??!!

Ik zie m nog 50 euro pinnen op tv midden in de nacht, dank je wel LUL!

Ik hoop dat je keihard op je gladde bek gaat.

Crisiss?? is r helemaal niet, er wordt alleen maar weer veel geld verdient met ingestorte aandelen, begrijpt niemand dit nou?

bhtriks | 26-11-08 | 22:10

CoffeePatch | 26-11-08 | 22:03 "Voor iemand die de baas wordt over een stelletje ambtenaren is het goed betaald."
Dus zelf ook een ambtenaar! Dan lijkt mij het salaris van een subalterne ambtenaar hier op zijn plaats.

hendrik jan langer34 | 26-11-08 | 22:09

Je moet niet de persoon aankijken die het loon krijgt (Zalm, en ik gun het hem nog ook), maar de met miljarden smijtende socialist die het hem wil betalen (Bos). Zalm gaat zijn loon dubbel en dwars opleveren. Maar ondanks miljarden ontwikkelingshulp is er nog steeds honger en armoede in Afrika. Kunnen ze daar niet eens over debatteren ? Owjha, Vogelaar had het vast voor 4 keer minder gedaan. Mooie optie ?

Rest In Privacy | 26-11-08 | 22:08

't Is knap lastig om te berekenen wat iemand moet 'verdienen' in de 'publieke' sector. Dat komt vanwege het ontbreken van een prijs-mechanisme in die sector. Natte vinger werk dus... waren ze in de Sovjet-Unie ook goed in.

Libertarian | 26-11-08 | 22:06

expogt hâgenejs | 26-11-08 | 22:03
if you pay peanuts, you get monkeys en dat kunnen die toppers van Fortis, ABN/Amro, Aegon, SNS en Leaseplan in hun zak steken.

CoffeePatch | 26-11-08 | 22:06

Voor iemand die de baas wordt over een stelletje ambtenaren is het goed betaald.

CoffeePatch | 26-11-08 | 22:03

Vrij naar CDA-Kamerlid Mirjam Sterk : men zou er beter aan doen zich druk te maken om zaken die er echt toe doen, bijv. het ideetje van Brussel voor een noodplan van 200 miljard euro, of de 1,5 mld. voor schuldenlast Antillen.
Zoiets als:hxl | 26-11-08 | 21:26
if you pay peanuts, you get monkeys. En daar hebben we er in de 2e kamer genoeg van!

expogt hâgenejs | 26-11-08 | 22:03

Oud_en_wijs? | 26-11-08 | 21:51
Het is ook denkbaar dat al die buitelanders die hier werken aanzienlijk competenter zijn en het dus niet zozeer een kwestie van (hoge) salarissen is?
Volgens al die alarmerende berichten in de pers (vanavond weer in de nrc) over de kwaliteit van het Nederlandse onderwijs zou dat ook niet zo verwonderlijk zijn.

hendrik jan langer34 | 26-11-08 | 22:00

Napeauleon | 26-11-08 | 20:42
Die factor 5 begrijp ik niet.
750.000/365/24 = 85,62
Of Gerrit nou slaapt, flippert of onder de douche staat, de teller loopt door.
Dat ie meer verdient dan de sippe lui in regering en parlement lijkt me redelijk.

Ookmooi | 26-11-08 | 22:00

hendrik jan langer34 | 26-11-08 | 21:54

Ja, als Rensenbrink niet op de paal geschoten had, waren we misschien wereldkampioen geweest (ben geen voetbalkenner, dus hang me er niet aan op). Wat ik wil zeggen, een beetje geluk komt er altijd wel bij.

Oud_en_wijs? | 26-11-08 | 21:58

seven | 26-11-08 | 21:41
Over het eerste punt zijn we het met elkaar eens. Evenals het merendeel van de overige bankdirecteuren in de wereld werd ook R.G. verrast door de kredietcrisis; ook de kopers van ABN-AMRO waren niet voorbereid op de crisis en zij hebben zich dan ook duidelijk aan de koop "vertild".
Ik beschouw het daarom niet als een verdienste van R.G. dat hij de ABN-AMRO bank "tijdig" - althans waar het de belangen van de aandeelhouders betreft - heeft verkocht.

hendrik jan langer34 | 26-11-08 | 21:54

Oud_en_wijs? | 26-11-08 | 21:51
Je bedoelt fors hoger dan de internationale topsalarismarkt, anders komen die mensen uit het buitenland toch niet hier in NL wonen en werken..

seven | 26-11-08 | 21:53

hendrik jan langer34 | 26-11-08 | 21:33

Andersom werken er hier tegenwoordig wel buitenlanders, zie Unilever en binnenkort Shell. Die zag je vroeger niet. Misschien zijn de hoge salarissen toch wel marktconform.

Oud_en_wijs? | 26-11-08 | 21:51

Ook de ING krijgt forse staatssteun, wat verdient daar de topman?
Tilmant (ING Groep) inclusief bonussen 6.120.919 vast deel van het salaris 1.289.000 in 2007
In 2008 zal hij nog steeds zijn vaste salaris ontvangen. De bonussen zullen niet worden uitgekeerd, zeggen ze..

seven | 26-11-08 | 21:50

Voor alle SP-bashers. een geluid van de rechtse kant:

PVV-leider Geert Wilders laat in een reactie weten het salaris een 'belachelijk' hoog bedrag te vinden. Ook over de bonussen is hij niet te spreken. "Onacceptabel dus, liberale graaicultuur pur sang."

Butpluggie | 26-11-08 | 21:49

Vind het niet zo'n gek salaris.
In het verleden verdiende zo'n baan een stuk beter (denk aan Groenink), en dan waren de omstandigheden ook een stuk 'soepeler'
Plsu dat als je moet leiding geven aan mensen die er al zitten en ruim dit bedrag of meer verdienen, het wat lachwekkend zou zijn om bijv. maar 250.000 te vangen.

fietser | 26-11-08 | 21:46

O1 | 26-11-08 | 21:31
Die typo kwam door kwaadheid. Een gewone grammaticale fout als dt of d als er t bedoeld wordt, kan me echt niet schelen, maar om consequent is i.p.v. eens te gebruiken is erg.

Elisabeth2 | 26-11-08 | 21:42

Napeauleon | 26-11-08 | 21:33
Is fout, klopt, maar het is mij meer te doen om de inhoud!

O1 | 26-11-08 | 21:42

hautaine

seven | 26-11-08 | 21:41

hendrik jan langer34 | 26-11-08 | 21:33
Groenink is natuurlijk een enorme heataine lul, zeker voor z'n personeel. Maar een ding heeft hij toch goed gedaan. Hij ontving 70 miljard voor een de bank en sloot deze deal vlak voor een internationale bankencrisis.

seven | 26-11-08 | 21:41

Het voordeel is natuurlijk dat iedereen gewoon kan besluiten om uit protest hiertegen bij de ABN-Amro/Fortis weg te gaan. Voor een dergelijk protest tegen alle (duur-)betaalde ambtenaren (die in tegenstelling tot ABAmFo geen enkele cent genereren) moet je direct emigreren. Het is wellicht een oneerlijke vergelijking maar net zo krom als die van iedereen die in deze zaak over de Balkenende norm begint. Lijkt mij een terechte prijs voor iemand die toch internationaal het (be)nodig(d)e aanzien geniet om ABAmFo weer op de kaart te zetten en niet voor een beursgenoteerde onderneming aan de slag gaat. Bovendien is de cap van de maximale bonus erg scherp gezet.

Oidiepoes | 26-11-08 | 21:38

Zeau dan, daar kan PinballWizzard Zalm een heaup flipperkasten van kaeupen...

Even dan, gecopypast SNcomment van Von Zeikhoven:
(...) zijn we nog wakker? Dit is het salaris dat Zalm ook verdiende bij de Dirk Scheringa Beheer Bank. www.telegraaf.nl/dft/bedrijven/fortis_... . Vraagt dan niemand zich af hoeveel Kabouter Bos aan Dirk Scheringa heeft moeten betalen voor deze transfer van Zalm? Echt niemand? Je denkt toch niet dat Scheringa het Zalmcontract zonder boter bij de vis heeft laten openbreken?
Maarrrr, als Woutertje B. nou meteen even heeft bedisseld dat Gerrit Z. de komende vier jaar ook (onbezoldigd) voorzitter wordt van Feyenoord, mag het wel.

F. von Zeikhoven | 26-11-08 | 21:35

Dirk Tang | 26-11-08 | 20:20
"0,046875 euro per inwoner van NL... goeie deal als het lukt."
Dat is weer de bekende oranjeklanten-redenering; je deelt de kosten van de monarchie, of zoals in dit geval het voorgestelde salaris van die treurige heer Zalm, door het aantal ingezetenen en de aldus verkregen relatief geringe omgeslagen bijdrage wordt vervolgens als een rechtvaardiging van de voorgestelde bespottelijk uitgave beschouwd.
Niemand heeft hier duidelijk kunnen maken waarom er geen uitstekend functionerende bankdirecteur voor een modaal ambtenarensalaris te krijgen is.
De heer Rijkman Groenink is - was reeds lang - de risee van de internationale bankwereld en dat geldt ook voor het merendeel van zijn Nederlandse collegae.
De angst dat een Nederlandse bankdirecteur met een laag salaris zal worden "weggekocht" door een buitenlandse onderneming - een nogal doorzichtige redenering van menig Nederlandse "ondernemer" - is dan ook geheel denkbeeldig.

hendrik jan langer34 | 26-11-08 | 21:33

@ O1 | 26-11-08 | 20:59
Aan de andere kant...:"ik vindt" en "veels"?

CoffeePatch | 26-11-08 | 21:22
Dat was nl ook de tijd dat 4 partijen stonden te schreeuwen dat ze wisten waar 10 miljoen nódig was als je zachtjes had gezegd dat je er misschien 1 overhield.

Napeauleon | 26-11-08 | 21:33

Elisabeth2 | 26-11-08 | 21:21
Ik voldoe niet aan het door u geschetste profiel en als u mij in het vervolg corrigeert, is het wel zo netjes om zelf geen spelfouten te maken: ik=in

O1 | 26-11-08 | 21:31

@Napeauleon | 26-11-08 | 21:16
precies, het is behoorlijk naïef om te denken dat je jarenlange ervaring in een bepaalde sector moet hebben. Goed leiding kunnen geven heeft niet veel te maken met productkennis.

Kahoona | 26-11-08 | 21:30

Deze man verdiend het gewoon, prima dus...

NieuweBuur | 26-11-08 | 21:29

CoffeePatch | 26-11-08 | 21:22

Klopt, vraag is alleen wat je met de poen doet als 't er is.

Napeauleon | 26-11-08 | 21:29

System_of_a_Clown | 26-11-08 | 20:51
dat zeg ik!

bidlip | 26-11-08 | 21:29

@hxl | 26-11-08 | 21:26
Dat zag je wel aan Kees vd Hoeven en Rijkman Groenink.
Ook van die duurbetaalde toppers.

kuttekrap | 26-11-08 | 21:28

O1 | 26-11-08 | 21:19

... en dan ook nog 2x staadsschuld...

'k zal ut laten

Napeauleon | 26-11-08 | 21:28

@ O1 | 26-11-08 | 20:59
Gast, doe iets aan je beheersing der Nederlandse taal.

Pa Cartwright | 26-11-08 | 21:28

zijn vrouw was aan nieuwe schoenen toe ????
Met 750K moet dat wel lukken denk ik .

System_of_a_Clown | 26-11-08 | 21:28

Ik gun het Gerrit van harte! Overigens: if you pay peanuts, you get monkeys. En daar hebben we er in de 2e kamer genoeg van!

hxl | 26-11-08 | 21:26

Napeauleon | 26-11-08 | 21:16
In een periode van hoogconjunctuur is het niet zo moeilijk om minister van financiën te zijn.

CoffeePatch | 26-11-08 | 21:22

Niet zeure, laat die die Zalm lekker die 7 ton vangen.

Baclava | 26-11-08 | 21:21

O1 | 26-11-08 | 21:19
VMBOert. is = EENS. Stamp dat nou EENS goed ik dat domme koppie.

Elisabeth2 | 26-11-08 | 21:21

Het salaris van Beatrix, daar mogen we wat mij betreft vraagtekens bij zetten, om alleen op basis van geboorte zo beloond te worden voor in theorie het doen van niets.

Alle andere functies in ons land staan open voor iedereen, hebben niets met afkomst maar alleen met kwaliteiten te maken. Dat de meeste inclusief mezelf deze dan niet voldoende blijken te hebben, is geen reden om afgunstig te reageren op anderen.

Oud_en_wijs? | 26-11-08 | 21:19

Napeauleon | 26-11-08 | 21:16
Herhalio! Lees de regels is!

O1 | 26-11-08 | 21:19

-edit

@Bastardia | 26-11-08 | 20:17

Amsterrrrdam? Ik weet allebei nie waor da lig en of dada bestao....

zletje | 26-11-08 | 21:11

zletje | 26-11-08 | 21:18

Terecht salaris.

killermiller | 26-11-08 | 21:18

Moet je persé een 'ervaren' bankier hebben? Ervaren waarin?
Zalm heeft al bewezen een uitstekend huishoudboekje te kunnen afleveren. Veel landen bijten zich jaloers stuk op het invoeren van de Zalm-norm, die altijd nog goed was voor een minus 3% op de staadsschuld in een kutperiode.

Bij Dirk kreeg 'ie vast iets méér.

Daarbij; een bonus die daadwerkelijk gekoppeld is aan een positief resultaat is prima. Een tonnetje per miljard is 0,1 promille van de gerealiseerde winst! Waar praten we over.

Je kunt je altijd afvragen in hoeverre dat uiteindelijk zijn verdienste is omdat de teloorgang immers ook de schuld van 'de markt' was en niet van de bankiers.... aldus de bankiers vandaag in de kamer.

Daarbij: een auto van de zaak prive is gewoon inkomen, rendementsheffing is goedkoper dan vermogensbelasting en Box 2 is top (voor mij). Koop een F150 of wwn Tundra (cat. waarde 75.000) en betaal 300,= per jaar aan bijtelling totaal. Zelf ook een beetje nadenken zeg maar.

Napeauleon | 26-11-08 | 21:16

krijgen wij dan wel een Zalmsnip ( in euri uiteraard ) ???
liefst voor kerst !!!

System_of_a_Clown | 26-11-08 | 21:16

moeten we daar van opkijken? het lijkt mij niet meer dan logisch dat een minister salaris als norm voor het minimumloon wordt genomen. afgaand op de kwaliteiten van een groot deel van ons huidig kabinet.

Kahoona | 26-11-08 | 21:14

wees blij dat die ouwe Zalm, het lillepotende ABN AMRO onder zijn hoede wil nemen, terwijl hij letterlijk voor t zelfde geld bij Scheringa in de veilige luwte had kunnen zitten.

superjan | 26-11-08 | 21:14

Helemaal ok superjan....... dit is niks vergeleken bij de onzin die rouwvoet bedacht heeft!!

verbal1 | 26-11-08 | 21:13

En iedereen maar lullen dat een kloof tussen ~30k en miljoenen als jaarsalaris te rechtvaardigen is. Wanneer is bij jullie de knop om gegaan?

realiteitswaanzin | 26-11-08 | 21:13

@Oud_en_wijs? | 26-11-08 | 21:08

Helemaal mee eens, je moet je schamen als je beroepspoliticus bent en durft te beweren dat je het volk vertegenwoordigt.

JantjevanHaerlem | 26-11-08 | 21:13

piquant | 26-11-08 | 21:09
het was ook geen verwijt
een constatering enkel

System_of_a_Clown | 26-11-08 | 21:13

WeirJack | 26-11-08 | 21:07
Nu je het zo zegt, geef ik je gelijk. Maar toch blijf ik die verhouding tussen JPB's slaris en die van Zalm raar vinden...

O1 | 26-11-08 | 21:12

piquant | 26-11-08 | 21:01
Ik ken haar succesverhaal ook alleen maar uit de krant. Maar als zij een geldverslindende RvB eruit flikkert en de specialisten en verpleegkundigen blij met haar zijn.....

Elisabeth2 | 26-11-08 | 21:12

Dit is natuurlijk geen extreem salaris, maar een lachertje in de bankwereld. We doen nu alsof het heel wat is. Tuurlijk wil iedereen wel zo'n salaris, maar een goed vakman kost geld en mag ook geld kosten.

SniperEye | 26-11-08 | 21:11

@ mail cheauvinist pic | 26-11-08 | 21:03
Eens te meer bewijs dat ABN-Amro/Fortis er waarschijnlijk wel bovenop zal komen. Ik vind het ook jammer dat mijn droomkandidaat (Eveline H. uit de Grote Appel) het niet heeft gehaald, maar dit is toch een goede tweede!

Oidiepoes | 26-11-08 | 21:11

@Bastardia | 26-11-08 | 20:17

Amsterrrrdam? Ik weet allebei waor da lig en of dada bestao....

zletje | 26-11-08 | 21:11

Ach iedereen die op dit moment iets met politiek of crisis te maken heeft is te triest voor woorden en kiest blijkbaar de makkelijkste weg. Ik verbaas me niet over Zalm, altijd al een dikke hufter geweest en nu graait hij nog lekker de laatste paar centen bij die kutbank weg. Al verwonder ik me wel dat de meeste reaguurders het in deze kwestie ineens niet zo erg vinden dat er geld gejat wordt....

Burt Cocaïne | 26-11-08 | 21:10

mail cheauvinist pic | 26-11-08 | 20:56
Ja, dat tikt lekker aan voor ons als we dat met rente terugkrijgen eindelijk eens. Dat geldt als sind 1979 of zo?

Elisabeth2 | 26-11-08 | 21:09

@System_of_a_Clown | 26-11-08 | 21:04

Ik kan er niet van wakker liggen als Bos c.s. na dit leven een baan krijgt met een top inkomen. Heeft hij ook gehad bij Shell en heeft deze baan opgegeven voor de politiek.
Als hij een jaar of 8 van zijn werkzame leven "opoffert"voor zijn idealen, dan vind ik het niet verwijtbaar dat hij weer terug gaat naar een normale baan met het bijbehorende salaris.
Hij is afgestudeerd in de economie en politieke wetenschappen en in ieder geval 1x cum laude.

piquant | 26-11-08 | 21:09

@01 21:01
:)
Ik moest ook altijd lopen..... om de rush weer onder controle te krijgen.....

SammyJankis | 26-11-08 | 21:08

CoffeePatch | 26-11-08 | 21:03
De staatsschuld en het begrotingstekort is onder zalm fors gedaald. Dat Bos al deze zuinigheid weer overboord zet kan Zalm niets aan doen.

seven | 26-11-08 | 21:08

De uitwisseling tussen politiek en bedrijfsleven is iets wat ik zeer toejuich. Het zal de kwaliteit van onze bestuurders overall verbeteren. Een tijdelijke functie bij de overheid zou iets kunnen van een voorwaarde kunnen worden om ook in het bedrijfsleven hogerop te komen. En omgekeerd. Heeft bij Marijnissen prima gewerkt, die paar jaar worst draaien.

Oud_en_wijs? | 26-11-08 | 21:08

Laten die werkpaarden van de SP zich maar kwaad maken op de kleuterschaamlip-opmeters en zakjesbestudeerders van de Christen Unie.

superjan | 26-11-08 | 21:07

@O1 | 26-11-08 | 20:59

750k is eigenlijk veels te weinig als hij waar maakt wat hij wil doen. Alle waarde naar zijn geld.
Je kan een SP lutser voor 100k erop zetten met als gevolg dat ABN in no time weer haar handjes moet ophouden of desnoods definitief genationaliseerd moet worden omdat je het aan de straatstenen niet kwijt kan.

Je zou ABN maar voor een kleine10 - 15 miljard extra over 3 jaar kwijt kunnen(geen rare schatting hoor). Dat geld stroomt direct de schatkist in voor jouw en mijn voordeel. En DAT is pas een investering 3 x 750k = 2,25 miljoen + 375k = 2,65 miljoen aan salaris erin en 10 miljard eruit.

Ik zie alleen maar voordelen.

WeirJack | 26-11-08 | 21:07

Fleauxe | 26-11-08 | 20:56

Mode kun je kopen, stijl moet je hebben... geweldig.

Ik ben gewoon vóór zijn insteek van handelen en deugen. Misschien was 'ie een beetje druk samen met Willem Vermeend (zelfde tandarts, ze werden 'De Smarties' genoemd op het ministerie)

Ik mag 'm en ben blij dat 'ie vóór ons is, en niet tegen.
-out-

Napeauleon | 26-11-08 | 21:06

Dit is zowiezo de grootste bullshit die er is, als iemand laatste jaren zn zakken toch al wel gevuld heeft is het Zalm wel.

metalj | 26-11-08 | 21:05

Bos weet dat er na de politiek nog ff bijgevuld moet worden in de beurs .
Zie Wim Kok .
Dit zal hem later een vette baan opleveren , iets met punten en scoren

System_of_a_Clown | 26-11-08 | 21:04

Gerrit Zalm:
- btw verhoging naar 19%, die leidde tot extra 4% inflatie.
- nieuw belasting stelsel, waarbij zalm 8 miljard "teruggaf" en daardoor een paar jaar later 16 miljard extra moest bezuinigen.
- foute omrekening van de gulden naar euro.
Voor de rest zal Zalm het wel erg goed gedaan hebben denk ik. Kan zo snel geen voorbeelden vinden van al die goede acties van Zalm.

CoffeePatch | 26-11-08 | 21:03

Voor de Zalm fans, bedankt hem ook even voor de:

- bijtelling voor lease auto's
Belachelijke belasting voor het rijden in een auto van de zaak. Dat is iets tussen jou en je werkgever, punt uit.

- vermogensrendementheffing
Zalm gaat er voor het gemak van uit dat als je wat geld hebt, dat dit altijd 4% rendement oplevert. Of je daar even 1/3 van inlevert. Dat er ook zoiets als inflatie is en je geld -zeker in deze tijd- minder waard wordt zijn ze helaas even vergeten.

- verhoging van de BTW van 17.5 naar 19%. Dat leverde de staat miljarden op, opgehoest door de burger...

- energieheffing is verhoogd. Voor elke dure kilowatt komt er nog meer in de zak van de staat...

mail cheauvinist pic | 26-11-08 | 21:03

@Plonk | 26-11-08 | 21:00
Val deaudt...... als ik wil janken doe ik dat.....

overVecht | 26-11-08 | 21:03

De truc van Dirrek, ( Dirk Scheringa Beheer ) is: mensen geld laten lenen, tegen een hele nette rente ( yep ), waaraan heel veel verzekeringen gekoppeld zijn die niet zo maar opgezegd kunnen worden, looptijd 5 jaar (?), koppelverkoop (?)
Polissen worden met koopsom gesloten, klanten krijgen daardoor een hogere schuldlast, waardoor men vaak niet eens meer weg kan bij Zalm en consorten.
Shame on you Gerrit!

gentle giant | 26-11-08 | 21:03

@Elizabeth

Ik bedoelde te zeggen (maar idd multi interpretabel) dat ik niet weet of zij zich verrijkt of zal gaan....
Ze heeft al een vroeger opgelopen financieel smetje, wat niet wil zeggen dat ze recidivist is.

piquant | 26-11-08 | 21:01

SammyJankis | 26-11-08 | 20:57
Tik in bij youtube, een filmpje van ca. 20 seconden!

O1 | 26-11-08 | 21:01

Doe eens niet huilie, huilie... bemoei je niet met andermans inkomen, zorg dat je zelf zoveel gaat verdienen ! ...

Plonk | 26-11-08 | 21:00

ABNAMROFORTIS?

3 miljoen per jaar en een miljoen per miljard winst. Dan nog zou ik er heel erg over moeten nadenken. Zalm was goed. Maar dit is de fout van z'n leven.

Richard H. | 26-11-08 | 21:00

De inflatie gaat best hard...

Stropdasje | 26-11-08 | 21:00

WeirJack | 26-11-08 | 20:46
Ik probeer alleen aan te tonen dat ik 750k een veels te groot bedrag vindt voor hetgeen hij gaat doen. Om dan meteen te roepen dat ik óf jonger ben dan 14, óf geen enkel besef heb van de realiteit, vind ik zeer zwak en doet mij twijfelen aan uw leeftijd.

O1 | 26-11-08 | 20:59

this is a local shop for local people

sjonnie93 | 26-11-08 | 20:59

Ik heb meer vertouwen in Zalm dan in Bos. Moge God verhoeden dat de overheid deze combinatie aanhoudt na Zalm.

Rest In Privacy | 26-11-08 | 20:59

@Witteman | 26-11-08 | 20:54
Jah Wim Kok is ook links, maar die wist niet hoe snel hij het door hemzelf verfoeide clubje zelfverijkers moest komen.

* vraag me af of hij nog steeds links is *

krumel | 26-11-08 | 20:59

CoffeePatch | 26-11-08 | 20:54
Geen idee hoor, maar de DSB waar Zalm tot voor kort werkte heeft nog geen staatssteun hoeven aan te vragen, bijna alle andere banken wel.

~~
Van de Nederlandse banken en verzekeraars zijn ABN Amro en Fortis deels genationaliseerd en kregen ING, SNS Reaal en Aegon staatssteun.
Rabobank, Van Lanschot Bankiers, Triodos Bank en DSB Bank hebben niet aangeklopt voor steun. Ook de verzekeraars Achmea en Delta LLoyd varen nog steeds op eigen kracht.

seven | 26-11-08 | 20:58

*haalt nog een ton bij de ABN AMRO* weg

mail cheauvinist pic | 26-11-08 | 20:58

Je koopt niet de man maar zijn netwerk, dit laat nog eens zien dat de politiek de markt met rust moet laten. Zalm is geen hypocriet, en hij is aan het werk, wat dan nog. Willen jullie nou echt dat de pvda gaat selecteren op maatschappelijke achterstand? Dan moet het een vrouw zijn, een naffer, een gehandicapte, en het liefst alles tegelijk.

Multikuli | 26-11-08 | 20:58

Elisabeth2 | 26-11-08 | 20:53

Is die mevrouw niet tevens eigenaar van het spul. Genoegen nemen met een laag salaris, daarmee de anderen dwingen tot matiging, het bedrijf winstgevend maken en dan verkopen, wat is dan het gemiddelde inkomen van deze dame over de periode? Gun het haar van harte trouwens, ze geeft aan dat het best mogelijk is een semi-publieke functie professioneel te beheren.

Oud_en_wijs? | 26-11-08 | 20:58

@Boris Poepnagel

Volgens mij is het niet echt te verdedigen dat een man in deze tijden zoveel verdiend. Bovendien zijn er wel meer mensen die flink wat werken en er soms - in het geval van zelfstandige ondernemers - nog geeneens een pensioen van kunnen betalen. Daarnaast hebben ze er een 1 groot zootje van gemaakt!

rooimachine | 26-11-08 | 20:58

@ Grafjood | 26-11-08 | 20:37
Stomme nick heb jij. Hoe komt dat?

Pa Cartwright | 26-11-08 | 20:57

Ik pleit voor de eerste de beste randdebiel die het klusje voor 100 K klaart. Er staat per slot van rekening haast niks op het spel.

azijnseikerT | 26-11-08 | 20:57

De SP heeft nog wel een lokale penningmeester die het met behoud van uitkering wil doen,

JantjevanHaerlem | 26-11-08 | 20:57

Zeeuws meisje had het ook gedaan.
Geen cent te veel hoor ....

System_of_a_Clown | 26-11-08 | 20:57

@01 20:33
?

@Bastardia 20:43
Aha Pandemonium. De echte hardcore feestjes doe ik niet meer maar wel de feestjes in Panama, Melkweg, etc. Beetje kleinschalig, besloten karakter. De progressieve kant van Minimal en Techno beluister ik ook erg graag. Misschien ken je hem al, voor wat techno luister es naar de klassieker "Balance 005" van James Holden. CD2. Heeeeeel trippy, dark en driving... Oja, ook maar iets over de topic... Die norm gaat nergens over. Topmensen kosten nu eenmaal veel. Waarom zou je daar niet voor mogen vangen. Volgens mij kunnen veel mensen zich niet of moeilijk inleven in dergelijke functie. De druk en verantwoordelijk die dergelijke functie vergt. Maar er is een verschil tussen een rijkelijke beloning en een exorbitant hoge beloning. Sterker nog, een paar topmanagers (knettergoede ondernemers) of topingenieurs in het kabinet zou heel goed kunnen werken. En als je die behaalde resultaten omzet in geld dan mag een topsalaris. T' is allemaal relatief.....

SammyJankis | 26-11-08 | 20:57

piquant | 26-11-08 | 20:54
Nee, dat zal inderdaad niet gebeuren dat zij als voorbeeld genomen wordt. Want vrouw, want succesvol, want iets weer opgebouwd wat op sterven na dood was.

Elisabeth2 | 26-11-08 | 20:57

@Hobbykip | 26-11-08 | 20:52, nope, ik had veel respect voor de man, maar dat hij die functie ging bekleden bij de grootste crimineel van Nederland, dat zal ik hem nooit vergeven, Hollandsch Welvaren, zei u?

gentle giant | 26-11-08 | 20:57

En ik wacht nog steeds op het kwartje van Kok...

mail cheauvinist pic | 26-11-08 | 20:56

288.500.000.000,00 staatssteun aan banken versus 750.000 ff denken sp wat is belangrijk..

seven | 26-11-08 | 20:55

Bijstandskoning grapjes zijn zeauuuu 2006....

overVecht | 26-11-08 | 20:55

@Elisabeth2 | 26-11-08 | 20:53

Nou, DAT moet ik nog eens zien.

piquant | 26-11-08 | 20:54

seven | 26-11-08 | 20:48
Zoveel kennis en ervaring in het bankwezen heeft Gerrit niet.

CoffeePatch | 26-11-08 | 20:54

750k is absurd weinig voor een dergelijke functie

Autoriteit | 26-11-08 | 20:54

Het kostje van Wouter Bos is bij deze gekocht: die gaat straks voor vele tonnen commissariaatjes gaat krijgen bij die prachtbank. En volk hier maar volhouden dat Bos 'links' is...

Witteman | 26-11-08 | 20:54

Die mevrouw die aan het hoofd staat van het Slotervaart ziekenhuis kan als voorbeeld genomen worden van alle geldgrijpende bestuurders.

Elisabeth2 | 26-11-08 | 20:53

en wat vind de bijstandskoning hiervan ??

System_of_a_Clown | 26-11-08 | 20:53

Als we ervan uitgaan, dat hij de meest verdienende wordt, dan levert dit een gigantische besparing op in de rangen onder hem. Een nog lager salaris, en iedereen had naar huis gekund. Voor de klagers hier, ambtenaar!!!!!

Oud_en_wijs? | 26-11-08 | 20:53

@Elisabeth2 | 26-11-08 | 20:49

Wat zou je hier nou nog over moeten zeggen? Ik zou het ook niet weten.

piquant | 26-11-08 | 20:52

Leave Gerrit alone !!

Hobbykip | 26-11-08 | 20:52

seven | 26-11-08 | 20:48

Zalm kennende kan Bos in zijn tweede termijn 20% van de staatsschuld wegpoetsen (is reëel!). Verdient Gerrit nog een derde termijn voor Bos c.s.

gvd.

Napeauleon | 26-11-08 | 20:52

Gezeik over die balkenende-norm alsof dat de maat is waar Nederland langs moet worden gelegd.

JantjevanHaerlem | 26-11-08 | 20:51

Dat je voor dat bedrag je nest uitkomt....

overVecht | 26-11-08 | 20:51

Snelcursus SP:
.
Schuld van de crisis?
De rijken!
Schuld van de mondiale milieuverontreiniging?
De rijken!
Schuld van de falende multiculturele samenleving?
De rijken!
Moeilijke stoelgang?
De rijken!

bidlip | 26-11-08 | 20:49
Als stront iets waard was hadden arme mensen geen aars .

System_of_a_Clown | 26-11-08 | 20:51

Al die mensen hier met die linkjes. Geef eens je eigen gedachten daarover.

Elisabeth2 | 26-11-08 | 20:49

Snelcursus SP:
.
Schuld van de crisis?
De rijken!
Schuld van de mondiale milieuverontreiniging?
De rijken!
Schuld van de falende multiculturele samenleving?
De rijken!
Moeilijke stoelgang?
De rijken!

bidlip | 26-11-08 | 20:49

KingB | 26-11-08 | 20:47
Wat zeg je dat attent, KingB, en zo uitnodigend!

Jaap de Paap | 26-11-08 | 20:49

Zalm geeft voor deze baan zijn oude baan bij de DSB op, daar verdiende hij meer. Iemand met kennis en ervaring in het bankwezen zal Bos toch moeten redden dat al die miljarden staatssteun ooit terug komen. Anders wordt het wel een ietsje duurdere grap dan die zevenenenhalve ton salaris per jaar.. Er staat voor 288,5 miljard en counting op het spel. Hoger dan de totale staatsschuld voordat Wouter Bos als minister van financiën begon. Dat risico laat je niet alleen aan mensen over die in geitenwollen sokken lopen, laat staan sp-ers die alleen hopen dat elk bedrijf ooit genationaliseerd wordt.

16,8 miljard aankoop Fortis NL en ABNAMRO (de helft van Fortis totaal) terwijl fortis totaal op de beurs minder dan de helft waard was.
50 miljard voor aflossing leningen door de staat van Fortis NL aan Fortis België
20 miljard voor algemene garantieregeling / kapitaalinjecties bv ing aegon
1,7 miljard redding icesavespaarders
200 miljard mega garantstelling interbankaire leningen, oa leaseplan
totaal 288,5 miljard, waarvan al een deel nu meeteld als extra staatsschuld, en een deel pas als het misgaat.

seven | 26-11-08 | 20:48

Andere mensen werken ook keihard en krijgen maar een schijtloontje.

deoudererijperevrouw | 26-11-08 | 20:48

woont ome Gerrit in de buurt van sexclub Boccaccio , Laren ?
Dan hebben zij er ook wat aan .
Iets met geld en rollen.

System_of_a_Clown | 26-11-08 | 20:48

Fleauxe | 26-11-08 | 20:44
Ja, dat geeft wel te denken, zo'n zalmlach. LOL

Jaap de Paap | 26-11-08 | 20:47

dikke lol @ pica

milo | 26-11-08 | 20:47

Voor allen van u die net zo dom als de SP zijn, en dit absoluut niet vinden kunnen; kijk even Pauw en Witteman terug van enkele weken geleden met dhr.Boot die oa daarover in discussie gaat met Femke Halsema.
player.omroep.nl/?aflID=8173222

KingB | 26-11-08 | 20:47

@ O1 | 26-11-08 | 20:25

Yeaah sure O1 met 750k is de hele bankwezen gered . pfff proest. U is of
A) Jonger dan 14 jaar
B) Heeft absoluut geen enkel besef van de realiteit.
C) geen van bovenstaande maar maakt een grapje die helaas niet aanslaat.

WeirJack | 26-11-08 | 20:46

piquant | 26-11-08 | 20:44
Zalm heeft een haaiengrijns idd. En zo snel verdwenen ook; het lijkt wel geld.

Jaap de Paap | 26-11-08 | 20:46

Ja Gerrit, daar lul je je niet uit met je paardenlach....

de ridder o h paard | 26-11-08 | 20:44

Toch ziet Zalm -al is het niet de bedoeling - er op deze pica beter uit dan als ie in het eggie lacht. Ik ken weinig mensen die zo onecht lachen als Zalm.

piquant | 26-11-08 | 20:44

Grafjood | 26-11-08 | 20:37
Neen, maar 750k had ook 250k kunnen zijn, zoals een andere reaguurder al zei!

O1 | 26-11-08 | 20:43

SammyJankis | 26-11-08 | 20:33
Haha ja heerlijk hoor. Ik heb zelf nog 1000 van die oude hc platen liggen die ik ook nooit meer weg zal doen. Wat ga ik daar goed op. Tegenwoordig vooral techno feessies. Twee keer Pandemonium geweest. Kan dit jaar niet, anders stond ik er denk ik wel weer.

Zalm stinkt naar vis. Gezeik over die topinkomens. Die mensen werken er toch voor. Nee, doe mij maar 130k ipv 750k. As if...

Bastardia | 26-11-08 | 20:43

Ik mis wel de zalmsnip die we eerst elk jaar kregen.

Elisabeth2 | 26-11-08 | 20:42

De SP woedend? Laat me niet lachen!; de SP is PISLINK en momenteel uitermate triggerhappy!!!

Iedereen met teelballen in zijn broek die momenteel werkzaam is in de banksector loopt as we speak kans om politiek aan de schandpaal te worden genageld met roestige klinknagels! De SP moet zich eens gaan realiseren dat deze bank-bimbo's veelal 80 uur (en dikwijls wel 85 tot 90!!! uur) per week draaien! Doe dat maar eens voor een JP-salarisje; dat hou je niet vol!

Boris Poepnagel | 26-11-08 | 20:42

ik haal morgen al mijn geld weg bij die zakkenvullersbank.
Is maar 433 eurie, maar het gaat om het principe.

mick jagger | 26-11-08 | 20:42

Ookmooi | 26-11-08 | 20:38

Doe dat 'ns maal 5,
da's óók mooi,
én alleen nog maar basissalaris

Napeauleon | 26-11-08 | 20:42

SP, ik begrijp dat jullie graag tegen dingen aanschoppen, daar zijn jullie immers groot mee geworden.. Maareh.. Die multiculturele samenleving, weten jullie daar de kosten nog van? Misschien moeten we het daar eens over hebben.

Pr0nfessor | 26-11-08 | 20:42

Nogmaals het is hem gegunt en uiteindelijk worden wij er allemaal beter van. Agnes moet haar bek houden, met haar ideeen gaat ABN linea recta in het afvoerputje belanden.

Eigenlijk vind ik het nog erg weinig gezien de klus die hem te wachten staat. Zelfs het dubbele mag hij van mij verdienen.

WeirJack | 26-11-08 | 20:41

Ehm, 5 keer 130,000 is 650,000; 750K is eerder bijna 6 keer zoveel als de MP (780K komt iig dichter bij 750 in de buurt dan 650).

Harm1985 | 26-11-08 | 20:41

Laat gekke Gerrit maar schuiven...

Fleauxe | 26-11-08 | 20:40

*** Balkenende modus on***

"Ik heb al één- en andermaal vertelt dat zeker gezien de onstane situatie welke wij allen ervaren als gebeurtenis tijdens deze omstandigheid, dat wij als regering er op toe willen en zullen zien dat deze kweste, gekenmerkt door gelegenheids omstandiheid niet te vergelijks zou moeten en kunnen zijn als normalte stand van zaken. Desondanks is de Tweede Kamer van mening dat, ook gezien de gesteldheid en de consellatie in deze kenmerkend is voor de positie waarin wij ons thans bevinden. Gelet op de in het verleden gedane toezeggingen, is Nederland, alsmede evnetuele andere landen, zeer zeker in staat om verbintenis, zoals wij deze andermaal zijn aangegaan toe te zeggen."

*** Balkenende modus off***

Prins_Hendrik_1 | 26-11-08 | 20:39

best wel een hoop zalmfappertjes hier, het lijkt wel of de invoering van de euro is vergeten...

daskapitalist | 26-11-08 | 20:39

Uurtje flipperen levert de beste man minstens 85,62 Euri op.
Ik gun het 'em wel.

Ookmooi | 26-11-08 | 20:38

750K? zo weinig maar?

*bekijkt zn eigen loonstrookje nog eens goed*

scaryguy | 26-11-08 | 20:37

.... telt af:
* vijf
* vier
*drie
*twee "Mond open Zalm!!!"
* een"
* gooit Zalms mooie woorden overboord met een prachtige compositie van koffie/jus d'orange /bier (in vele kleuren en maten) .

.
Ga eens huylen man! Grootse sukkel 1e klas.

OoO | 26-11-08 | 20:37

Onbeschoft grote bedragen. Laten we zijn salaris in de banken pompen, wellicht is zijn werk bij diezelfde banken dan niet eens meer nodig!

O1 | 26-11-08 | 20:25

U stemt SP?

Grafjood | 26-11-08 | 20:37

Het grote graaien waar Kok het vaak over had, en waar nog steeds niks aan gedaan wordt.

deoudererijperevrouw | 26-11-08 | 20:37

Wat was dat ook al weer met de Balkenende-norm? Al het geld dat Zalm in z'n zak steekt, komt niet op de rekening van de spaarder. Betaalt dus de belastingbetaler (direct en indirect) aan mee. Kappen, en maak daar maar 250k van. Van een kwart miljoen kun je ook redelijk leven.

Nietvoordekat | 26-11-08 | 20:37

@ krumel | 26-11-08 | 20:27
Ja. Zalm wekt vertrouwen. Bij vrijwel iedereen. Vermoed ik. Tenslotte heeft Zalm ook uitstekend op de staatspoeplap gepast – deels in een hoogconjunctuur welliswaar, maar toch.
Maar op het gebied van fusies, snijden, hardnekkige culturele verschillen overkomen, en wat dies meer zij heeft die kerel geen enkele ervaring. En dat is een geheel andere zaal dan de koffietafel met Dirk.

Pa Cartwright | 26-11-08 | 20:37

750k is wel wat veel, maar ik heb wel vertrouwen in Zalm. Liever dat hij het doet voor 750, dan een ander voor 300k.
Eigenlijk krijgt een premier niet eens zoveel, terwijl die wel de grootste kudtbaan van het land heeft.

Officer Barbrady | 26-11-08 | 20:36

Niks mis mee. Een topman met zoveel skills als zalm die 750k verdient bij ABN-Fortis.

henkdekanarie | 26-11-08 | 20:36

Uitgaande van een 40 urige werkweek: € 6,- per minuut.
( ff scheiten jongens, mwoehahahah..... )

gentle giant | 26-11-08 | 20:35

Waarom o waarom lieve nederlanders, blijven jullie je geld geven en rekeningen betalen aan dit kompleet uit de hand gelopen theater.
Zalm is een leugenaar en een parasiet en een spons over de ruggen van de burgers.
Komop mensen, er moet wat gebeuren.

LifeCatcher | 26-11-08 | 20:35

SammyJankis | 26-11-08 | 20:33
Hij loopt rondjes...

O1 | 26-11-08 | 20:35

Kijk, het interesseert me geen reedt hoeveel Zalm verdient. Als hij het ECHT verdient dan verdient hij het. Waar ik me wel zorgen om maak is dat we met z'n allen afspraken maken, een grote meerderheid van de 2de kamer hier bezwaar tegen heeft en dat dan zelfs de grote jongens in de spotlight er gewoon extreem ruim overheen gaan qua salariëring...

Tommygunner | 26-11-08 | 20:34

+1 voor de photosoup. lol!

@Pa Cartwright | 26-11-08 | 20:22
You're right, maar moet je persé een 'ervaren' bankier hebben? Ervaren waarin?
Zalm heeft al bewezen een uitstekend huishoudboekje te kunnen afleveren. Veel landen bijten zich jaloers stuk op het invoeren van de Zalm-norm, die altijd nog goed was voor een minus 3% op de staadsschuld in een kutperiode.

Bij Dirk kreeg 'ie vast iets méér.

Daarbij; een bonus die daadwerkelijk gekoppeld is aan een positief resultaat is prima. Een tonnetje per miljard is 0,1 promille van de gerealiseerde winst! Waar praten we over.

Je kunt je altijd afvragen in hoeverre dat uiteindelijk zijn verdienste is omdat de teloorgang immers ook de schuld van 'de markt' was en niet van de bankiers.... aldus de bankiers vandaag in de kamer.

Napeauleon | 26-11-08 | 20:34

Ik kan die blik moeilijk thuisbrengen.

PsychiatrischPatient | 26-11-08 | 20:34

Kwaliteit kost geld. Als je een ervaren iemand als Zalm kunt binnenhalen voor zo'n klus mag je hartstikke tevreden zijn... dan valt 750k nog hard mee voor die verantwoordelijkheid.

Sloaperd | 26-11-08 | 20:34

Waarom die foto van Spekman erbij....

MichieldeMuiter | 26-11-08 | 20:33

Bizarre tijden herleven.... 1994, kale kop, tennisjasje:),....
Ik luisterde eigenlijk alleen maar die underground snoeiharde shit. Alle terrordromes (Hart wie Kruppstahl), Dj Stickhead ("People pumping, etc"), D.O.A (Detroit geloof ik), en meer........... Maar, ben altijd in de house gebleven. Nu vooral de progressive dance/trance/lounge etc. Namen zoals John Digweed, Sasha, Nick Warren, Danny Howells, Jimmy van M, 16 bit lolitas.... etc.... Maar als ik die terror weer hoor kan ik mijn hoofdje niet stil houden! Hulde!

SammyJankis | 26-11-08 | 20:33

Is dat die vissenkop, die beweert dat we niet belazerd zijn met de invoering
van de euro?

Doorgaans Nooit | 26-11-08 | 20:32

Kul, heeft hij goed gedaan. Is geen staatsgeld maar comercieel geld. Niets mis mee. Vind wel dat hij zijn salaris als ambtenaar kan inleveren. Maar in het bedrijfsleven mag je zoveel verdienen als je waard bent of voor elkaar krijgt. Heeft de overheid geen fluit mee te maken.

überbrain | 26-11-08 | 20:32

even realistisch blijven grapjesmakers, abn arm-fortis is wel groot bedrijf, het zou volledig scheef gaan groeien als de lonen gemaximaliseerd worden tot de balkenende norm, dan loopt echt al het talent van abn en fortis weg (voor zover dat al niet gebeurd is) en dan hou je een bank-achtig ding over met alleen maar minkukels als Jérôme Kerviel en erger nog, rasambtenaren.
zoland banken - bedrijven - hiërarchisch georganiseerd zijn zullen de lonen dat ook zijn. dus tenzij je de baliemedewerkers voor een dubbeltje wil laten werken moeten de top mannen graaien.
verander liever de bedrijfsstructuur.

two ball cane | 26-11-08 | 20:32

Als hij ervoor kan zorgen dat ABN-AMRO & Fortis straks met een miljoenenwinst verkocht kan worden, dan heb ik er geen problemen mee...

Gabr | 26-11-08 | 20:32

Appels met peren. Maar zorg, veiligheid en onderwijs, althans de mensen die het echte werk doen, worden schandalig onderbetaald. 'Zorgmanagement': alleen het woord al.

Jaap de Paap | 26-11-08 | 20:32

Om de crisis het hoofd te bieden?
En wanneer begint meneer?
Heel goed; in maart!

blackangel | 26-11-08 | 20:30

Die bestuurders in de gezondheidszorg moeten ze eens flink aanpakken. Patiënten in ziekenhuizen en verzorgingshuizen liggen ongewassen te kreperen door gebrek aan handen aan het bed terwijl de de hele raad van bestuur en managers tonnen verdienen. Laat dat weer geleid worden door een medisch directeur en een matron.

Elisabeth2 | 26-11-08 | 20:29

prachtige foto, dat dan weer wel !

LTSzwakstroom | 26-11-08 | 20:29

@Pa Cartwright | 26-11-08 | 20:22
Kan zijn Pa, maar het is een politieke beslissing, net zoals de eerdere benoemingen.
En van de eerder door woutertje geplaatste ex politici , heb ik meer vertrouwen in Gerrit.
Ga maar na hij kan prima kletsen, hij heeft zonder dat iemand het door had de gulden verkwanselt.

krumel | 26-11-08 | 20:27

Wat een schijtsalaris, schande!

-=PyP=- | 26-11-08 | 20:27

"de werkpaarden van de SP steigeren.." Pritt van jou stukje ga ik steigeren. Want a) hoeveel verdienden de directeuren van ABN en Fortis bij elkaar? b) Hoeveel heeft zou Zalm bij de DSB hebben verdiend.

Graag zie ik deze antwoorden terug in het spoeddebat.

Cornelis Prul | 26-11-08 | 20:26

Onbeschoft grote bedragen. Laten we zijn salaris in de banken pompen, wellicht is zijn werk bij diezelfde banken dan niet eens meer nodig!

O1 | 26-11-08 | 20:25

SammyJankis | 26-11-08 | 20:20
Haha mooi he! Prachtig dat dat nummertje zo diep zit dat er nog geen tien reacties later al iemand is die het herkent. Die goeie oude tijd. Luister bijna dagelijks die heerlijke klappertjes nog, het neusje van de zalm van de hardcore.

Bastardia | 26-11-08 | 20:25

Ook Gerrit Zalm heeft een beste plaat boter op zijn hoofd. Zalm binnenkort, in de Tweede Kamer, gesmoord in roomboter, dus.

Reykjavik | 26-11-08 | 20:25

"In het verleden behaalde resultaten zijn geen garantie voor de toekomst".

kapotte_stofzuiger | 26-11-08 | 20:24

Jongen, jongen, jongens... rustig nou!
Jan Peter heeft het ons toch gezegd... "Na het zuur komt het zoet!"
Alleen is JP vergeten te melden dat dit zoet ten deel valt aan vriend Gerrit.
Gewoon doorlopen, niks aan de hand. Waar is toch onze oude VOC-mentaliteit gebeleven. Niet zeuren Harrie... aan het werk!

Prins_Hendrik_1 | 26-11-08 | 20:23

@ krumel | 26-11-08 | 20:20
Maar het méést weerzinwekkende aan dit gegeven is dat Zalm geen enkele ervaring heeft op dit specifieke gebied.

Pa Cartwright | 26-11-08 | 20:22

Als hij zijn werk maar goed doet en die bank over een paar jaar een veelvoud waard is van waar Wouter het voor heeft gekocht. Mij hoor je er dan niet over klagen.

SODEP | 26-11-08 | 20:21

@Bastardia
Dominee.... DIMITRI!!!!!!!!! "En voor je het wordt je gesampled"

Back in the days ;)

SammyJankis | 26-11-08 | 20:20

0,046875 euro per inwoner van NL... goeie deal als het lukt.

Dirk Tang | 26-11-08 | 20:20

Ik geef me geld graag aan een bekwame man op een belangrijke positie.

Siebrandt | 26-11-08 | 20:20

Tja, gerrit is geen ambtenaar.
maar het blijft in een tijd waarin gesproken wordt over de exorbitante salarissen
in het bank wezen een schijntje.

krumel | 26-11-08 | 20:20

reageerbuis | 26-11-08 | 20:18

Ik denk dat ie zelf een dikke draait, bovenop die rooie tomaat.

Bastardia | 26-11-08 | 20:19

Gerrit gun ik het het wel.. En wat is 750K nou tegenwoorig nog...

The Next Subject | 26-11-08 | 20:19

doet ie het of niet ?, echt niet.

foxmean | 26-11-08 | 20:19

Proficiat, well done. Ruim de shit op en je hebt het dubbel en dwars verdiend. Anders dan onze politici die niets oplossen, zeker Agnes K. niet.

NoMinister | 26-11-08 | 20:19

Hoe gaat draaikont Woutertje zich hier weer uit draaien?

reageerbuis | 26-11-08 | 20:18

Ik pleit voor een forse loonsverhoging van belangrijke politici! Dan krijgen we tenminste eens goed personeel aan de top van ons land!

IJsboerke | 26-11-08 | 20:18

Huuh peerd, daar heb je Dimitro, zal eens eem vraang: Hey Dimitri!? Joaaa? Ik heppen ookn houseplaatje gamaakt, je vinnem vast goed en je willem vast rieeeemixen. Dan moej eens eem luistern Dimitri: ALLES NAAR DE KLOTEEEUH!!!

Bastardia | 26-11-08 | 20:17

De vraag die hier speelt is natuurlijk: "Heb je een publieke functie als je bij een staatsbank werkt?"
Gevolgd door: "Moeten ministers hun oud-collega daar ook op wijzen?"

Gijsie | 26-11-08 | 20:17

Dat wordt slikken zalm

WEBMASTER | 26-11-08 | 20:16

werkpaarden van de SP? Laat me niet lachen...

Accountant | 26-11-08 | 20:16

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken