Uw Stijlloze Columnist: Ronald Giphart

Een nacht in Zulte Het was een donkere nacht in het Vlaamse onooglijke gehuchtje Machelen-aan-de-Leie, in de al even onooglijke gemeente met de hilarische naam Zulte. Goeie naam, Zulte, schrijf het op in een roman en ze denken dat je het hebt verzonnen. Ik parkeerde mijn auto in een mistige achterafsteeg, om rustig, maar met zwaar gemoed, doch weldegelijk op mijn qui-vive naar de Zultense Dorpsstraat te wandelen. Waarom doe ik dit, dacht ik, en een stem in mijn hoofd gaf het antwoord: Het enige wat ik van je vraag is gehoorzaamheid en onderwerping.
Er waren geen voorbijgangers, niemand zag hoe ik naar het kleine vooroorlogse kerkje sloop. De aanpalende rouwaula leek van veraf meer een kantine dan een plaats waar men afscheid kon nemen van geliefden en familieleden. Ik hoorde een uil, in de verte sloeg een koord ritmisch tegen een vlaggenmast. Het was een kleine moeite om het slot van het gebouwtje te forceren: een beetje zeeverkenner had hier met een oud stukje dropveter en een veiligheidsspeld zo kunnen inbreken.
In de gang rook het naar kamfer en chloor, een geur die te verwachten viel bij een plek als deze. Doe ik er goed aan, dacht ik, en weer kreeg ik prompt antwoord: Zoek mij, zoals ik U zoek. In een voorportaal hield ik halt om te luisteren of er in de parochie niemand wakker was geworden. Toen ik hiervan verzekerd was opende ik voorzichtig de deur van rouwzaal. Een vaal sterrenlicht viel door de ruiten naar binnen. Niks geen kathedraal, niks geen ornamenten of religieuze versiersels, slechts wat stoelen, een simpel katheder en een baar.
En op die baar. Daar lag Hij. Het was donker, maar Hij was het ontegenzeggelijk. Zijn oudemannengezicht, Zijn afgeleefde soldatenlichaam: daar rustte de Etruskische Prins, de Veldmaarschalk, de Wijze Raadgever, de Eeuwige Ouder, de Redder der Verloren Generaties. Ik liep naar Hem, ik was een nederige paladijn, een lieve, doch overspelige lijfeigene, en ik kwam hier om Hem de laatste eer te bewijzen.
Lijdzaam ging ik bij Hem staan. Heel zachtjes hoorde ik het motortje van de koelinstallatie in het matras waarop Zijn aardse overblijfsel rustte. Hij lag er kalm bij, alle twijfel en wanhoop was uit Zijn lichaam verdwenen. Uit de zak van mijn jas haalde ik een klein, uit pygmeeënleer gesneden en gevlochten zweepje.
Je bent ondeugend geweest, zei ik, fluisterend maar helder als een jongenssopraan, waarna ik Hem liefdevol onderwierp aan een voorzichtige geseling, door mijn hoerige werktuig een aantal keer op Zijn bovenbenen te laten nederdalen.
Het was opvallend hoe makkelijk Zijn lichaam meegaf. Is dit echt de juiste weg, vroeg ik mij ten derde male af, waarop de stem in mij zei: Niet mijn, Uw wil geschied. En het moment daarop ontknoopte ik Zijn broek en draaide Hem op zijn rug. Gehoorzaamheid en onderwerping, dat was waar Hij om had gevraagd.
Zal ik zeggen wat ik ga doen? zei ik, hardop en zonder me nog te bekommeren om het personeel van de kerk of wie ons hier zou kunnen storen. Het wordt tijd dat ik je eens Echt Wreed Ga Folteren. Je hebt Eeuwige Straf verdiend, een Meedogenloze Afranseling in het Aanschijn des Heeren.
In een vloeiende beweging wist ik zowel Zijn Geheime Bruingeaderde Opening van Zijn Tengere Oudemannen-lichaam te ontbloten als mijn eigen Grote Vriend, die alras in een gretige staat van spanning geraakte. Pak aan! riep ik, toen ik toeschoot met mijn donkerblonde verkrachtersdolk, uit eerbied voor de Maagd en de waarachtig levende God op aarde.
Plotseling misbaar, gedonder, een lichtflits. Twee door tl-licht omfloerste schimmen stonden in de deuropening van rouwaula. Wat is nondedju hier aan de hand? hoorde ik een stem bulderen in onvervalst Vlaams. Een pastor en een kapelaan liepen dreigend op mij af.
Wat doet ge hier? schreeuwde de pastor, en nog dreigender voegde hij eraan toe: Dit is stijlloos! Ik knikte gedwee en maakte me op om Zijn Kleine Mannenzadel van mijn goddelijke aanwezigheid te bevrijden, toen ik zag dat de kapelaan een mobiele telefoon in zijn hand had. Aanvankelijk dacht ik dat hij de Zultse veldwacht belde, maar toen ik beter keek begreep ik dat hij mij filmde in mijn onzalige positie, waarschijnlijk ten behoeve van een of andere shockerende webzijde. Het is gezien, schoot er door me heen, het zal niet onopgemerkt blijven. Ronald Giphart
Reaguursels
InloggenKloteschrijver! Meteen afknallen die hap! Probeert als een pseudo-Wolkers over te komen door boekjes vol seksonzin op te schrijven, alleen formuleert hij het allemaal wel oubolliger, zeaudat 'de verhevenen' het literatuur noemen.
Barneveldert Zegt Sorry....
Kudt stuk tekst en ik kan het weten want ik lees nooit......
Volgens mij hebben een hoop mensen geen gevoel voor literatuur, ik vind het toch wel een erg goed stuk tekst (terwijl ik zelden een boek opensla)
GEWELDIG! Prachtschrijver dat je daar bent.
Al vind ik dat laatste boek (Troost) behoorlijk kudt (ik ben op een kwart). De rest heb ik allemaal gelezen. Leuke, snelle boeken, waarin een personage hooguit enkele pagina's een toiletpot omhelsde, om er wat dan ook mee toe doen.. braken, meenemen..
Maargoed, leuke column. Voor herhaling vatbaar!
Als ik deze shit lees, dan verbaas ik me er niet over dat geen enkele Nederlandse schrijver ooit een Nobelprijs voor de literatuur heeft gewonnen.
Kunnen we niet een schilder aan het woord laten? Die zijn altijd een stuk succesvoller geweest.
'Ik knikte gedwee en maakte me op om Zijn Kleine Mannenzadel van mijn goddelijke aanwezigheid te bevrijden, toen ik zag dat de kapelaan een mobiele telefoon in zijn hand had'
'Je bent ondeugend geweest,? zei ik, fluisterend maar helder als een jongenssopraan, waarna ik Hem liefdevol onderwierp aan een voorzichtige geseling, door mijn hoerige werktuig een aantal keer op Zijn bovenbenen te laten nederdalen'
l Zijn Geheime Bruingeaderde Opening''
Ik heb het niet helemaal gelezen, maar toen ik deze dingen zag staan, dacht ik , NEXT,
(kom op Zijn Geheime Bruingeaderde Opening? Mijn hoerige werktuig? ALSJEBLIEFT)
Het wordt tijd dat we Gipje wat vleeshaken door handen en voeten slaan; optakelen en met allle reaguurders keihard rauw neuken.
Te ranzig. Zieke lul, die Giphart.
Duidelijk geïnspireerd door "de vierde man"
Prima verhaal. Ik wou dat ik het zelf geschreven had.
Rudolf Paul.
Mijn hemel Ronnieboy! Zo nu en dan zie ik je hobbelen op ons Ouwe Grachie... ik kijk nu toch wel héél andes naar je... meewarig is denk ik de beste typering van mijn blik
godsamme! wat een smerig verhaal typisch in de geest van Reve. Kerels !!! als er maar een gat in zit
Yess laat Giphard maar komen lijkt me leuk vind zijn boeken ook goed......... is dat wel literatuur trouwens? Beau is veel te lief, eigenlijk moet er er een soort let wel ik zei soort van Pim of Theo [they rest in peace and always be rememberd en mis ze nog steeds ] komen
kheb hem net gelezen, nice...
Literatuur is ook niet meer wat het geweest is.
RG, hok eens op!
Literatuur is ook niet meer wat het geweest is.
RG, hok eens op!
I believ I can Fly
I believe I can touch the Sky
But I won't survive another epistel of Ronald de Gay-IP-Hard
Martin Bril for President!
Giphart, o mijn Giphart. Lief van mijn hart, geile geile Giphart.
Je bent een fan of je bent, nuja, geen fan.
Pseudo necro-homo-erotiek is voor mietjes PUNT
Heb gelukkig een hoge resolutie met groot scherm dus heb nog een aardig stukje mee kunnen pakken van dit reviaanse schrijfsel zonder te hoeven scrollen. Want scrollen is dodelijk voor een webzijde...
kutschrijver die Giphart
En maar je best doen om belachelijke metaforen neer te pennen, treurige bijvoegelijke naamwoorden/bepalingen. THIS IS SOOOOO SAD.
Ga eens dood
Takke-nerd
@ Rosalie, in dat (15:45) geval gaat onze zon niet voor niets op.
Harde kuddo's en anders was dit m'n laatste woord.
Wowzes.. |-) Veel te lang voor eerste paasdag.. dat ga ik niet lezen hoor
@Kudtkip 15:05 uur,
'k Ben blij dat je bent opgestaan op deze dag; je blijft nodig hier, blijkt!
Briljant!
Nee toch... Wat doet dit stuk hergebruikt pleepapier nou hier. Oprotten met die Giphart! Hij was niet eens bij de begrafenis! OPROTTEEEEEEEEEEEEEEEEEEN
En wat de fuck moet GS trouwens met die Giphart? Wordt het soms door de Televaag door jullie strot gedouwd? Doe eens zien, dat contract dat jullie hebben met de Televaag!?
Maar goed, je gaat deaud en word toch weer wakker. Het lijkt wel pasen. En dan ga je toch woorden vuil maken.
Ronald is een lijkenpikker. Een beroerde ook nog. Zoals ook in het boekenweekgeschenk van 2003, opgedragen aan de jong gestorven broer van z?n beste vriend en recensent Bert Natter. Die in Rails Geerten Meijsing om de roman ?Dood meisje? (inmiddels ook echt deaud) de woorden "beste schrijver van Nederland" tussen de bielzen legde.
Wie, zegt u? Nu ja, die schrijft voor de happy, háppy few.
Lijkenpikker dus. Wouter Natter, eens de flamboyante bassist van rockband Dawn. Had een bloedhekel aan kaas. Een opmerkelijke eigenschap. Had dat niet treffend geweest in een ode aan hem? Welnee, weinig sexy, kaasfobie. O humor en ironie.
Terug naar hierboven en nu.
Een geseling met een werktuig dat neerdaalt? Neerdaalt?
Zelfs in slow-motion loopt de voorstelling van beelden vast, ?t knelt.
Niet omdat het prikkelt zoals tekst (Reve om het even) dat kan, maar omdat de vertoning misschiet zoals een neqschot gericht op een hangende pink.
En zo gaan die dingen hier maar door, Rosalie?
@Wag the dogma - Glijmiddel? Afgezogen Trudy vet zal je bedoelen.
de revolutie is voorbij -
lang leve de stinkende middenmoot
eerst die Beau slijmparade,
nu dat Giphart geval -
succes kills, blijkbaar.
thee van de allerslapste soort, heren,
rust zacht en blijf nu maar lekker dood!
@.. zapper
groetjes terug ;)
Pfieuw
Je zou toch denken dat je als schrijver het studentengenre ooit ontgroeid, en progressie maakt in je werk. Maar dat is alras nog minder volwassen dan zijn eerste boek...
Het is toch bijzonder dat een man met een woordenschat (want dat probeer je toch een beetje te laten zien), diezelfde woorden in zulke slechte volgorde kan opschrijven.
All the best to you Ronald, dont go down, move further... you dont wanna be here... repeat to yourself... you dont wanna be here...
anders gaat die kerel een leven zoeken ipv z'wn onzin ding te make
Krijgt men betaald indien men zulke onzin in boekvorm schrijft?
Ik eis van Geenstijl dat ze al mijn reacties bundelen en op de markt gooien, gegarandeerd een hit, beter dan deze shit.
Trouwens wat is literatuur? Iets opschrijven dat je zelf ook niet begrijpt en volledig geen binding heeft met het leven en net zo ruim geïntrepreteerd kan worden als de horoscoop in een dagblad?
Het was een ontzettende klotedag in het Vlaamse onooglijke gehuchtje Machelen-aan-de-Leie. Hij parkeerde zijn auto in een mistige achterafsteeg, om rustig, maar met zwaar gemoed, doch weldegelijk op zijn qui-vive richting het lokale kerkhof te wandelen. Waarom doe ik dit, dacht hij, en een stem in zijn hoofd gaf het antwoord: ?weet ik veel, je andere persoonlijkheden zijn net zo dom als jij'.
Bij zich had hij een flinke tube glijmiddel om het half-goddelijke rectum van de heiland te zalven, alvorens met zijn een-ogige slang zijn gevoel van ultieme onderwerping ook een fysieke component te geven.
Aangekomen bij het kerkhof, mistroostig in de gestaag vallende regen, spoedde hij zich in de richting van zijn graf.
Als versteend bleef hij staan. De immense grafsteen was weggerold. Met zijn blote handen groef hij zich in de natte mulle aarde, tevergeefs zoekend naar een kist. Achteraf wilden geen van de anderen wilden hem geloven. Geloofwaardigheid moet immers verdiend worden.
Misschien moeten we maar afsluiten met de conclusie dat R. Giphart het tegenovergestelde is van G. Reve, zowel qua schrijverschap als initialen..
Vind het helemaal niets. Dacht dat we van P Kouwes af waren....
@wachtmeester de bruy 09:19
Ik zei niet dat u het met een lijk moest proberen. Maar ga uw gang, ieder zijn meug.
@Willem H. 09:37
Daar heeft u inderdaad een punt.
Zeau, ik heb het gelezen op deze verloren zondag waarbij ik nietsvermoedend ronddolend eindigde op een stijlvol webzijde zonder finesse. Filmpje!
Echt geweldig, deze bijdrage van Giph. Een parodie op een wannabe Reve, een zielige broodschrijver die roept: dat kan ik ook. De hommage schuilt in het feit dat, door dit stukje, verpletterend duidelijk is wat het verschil is tussen talent en het ontbreken ervan.
perm ban me maar :)
excuses voor multiple postings - schuld van de stofzuiger damnit
@driest sorry
oops driest*
oops driest*
kan jij het beter stroef?
Giphart slaagt er uiteraard niet in Reve te parodiëren, want hij blijft nu eenmaal van schoolkrantniveau. Zijn proza is stroef, zonder ritme en met teveel bijvoeglijke naamwoorden; de parodie is geforceerd en nooit echt leuk.
Niet het niveau dat we van GeenStijl gewend zijn. Gewogen en te licht bevonden.
Erg aardig geschreven !
giphart? wie? wie zeg je?
doe de volgende keer maar leuk zijn in 3 regels. da's namelijk leuk genoeg
Kunnen er geen plaatje bij?
leuk filmpje voor pasen. www.trendhure.com/tankunfall-video/
@Susan Cox - Dat was mij inderdaad bekend. Doch als u een demo wilt geven dan hou ik me aanbevolen. Mijn punt was dat over het algemeen een lijk niet op de buik wordt opgebaard.
ik zeg; meesterlijk!
wat wil hij nou eigenlijk zeggen met dat elitaire chick geleuter. heb altijd al vermoed dat er iets grondig mis met hem was, ronald wat is er in je jeugd misgegaan, wie heeft deze diepe krassen in je ziel ge-etst?
Ronald Bibshart
@Susan Cox 16-04-06 @08:11
u bent afgestudeerd necrofiel?
u beschikt thuis over uw eigen lijk?( of meerdere?).
u bent familie van r.g.?
u bent zelf lijk geweest?
u lijkt op een lijk?
stelt u uw lijk ook beschikbaar aan anderen, of bent u zo iemand die zegt:
ja, hallo, graaf je eigen lijk maar op!
men zegt dat syfilis zijn oorsprong heeft in uw afstudeerproject.
is uw lijk 65 jaar of ouder,en niet afgemeld als zijnde lijk bij de desbetreffende instanties, dan gaat de AOW uitkering gewoon door.
vergeet u niet uw lijk regelmatig te ledigen!
Typisch werk van een nederlandse auteur, vroeger teveel gepest en daarom maar een houding van zie mij eens quasi kunstzinnig gestoord zijn aangemeten. Complete onzin schrijven en je maar als een zo groot mogelijke malloot gedragen omdat je het idee hebt gekregen dat dat zo hoort als auteur. Gerard Reve was een man die enkel in die mate iets heeft betekend voor de nederlandse literatuur dat dankzij hem 99% van de mensen die verplicht werden zijn nonsense te lezen voor enige HAVO/MAVO boekenlijst nooit meer een boek heeft open geslagen dat niet door Dan Brown is geschreven.
@wachtmeester de bruy (en anderen)
Het is natuurlijk heel goed mogelijk iemand in zijn of haar Geheime Opening te nemen terwijl deze op de rug ligt. Probeer het eens, zou ik zeggen. En aangezien de lijkstijfheid na een week zeker verdwenen is, zou dit met een lijk ook moeten lukken.
Wat een bagger verhaal. Zeer bloemig taalgebruik om te verbergen dat het eigenlijk een zeer slecht verhaal is. Fantasieloos, smakeloos en een krampachtige poging om shockerend te zijn. Een 1 voor het idee en een 4 voor de uitvoering.
nieuwnieuws:
Gerard Reve de nieuwe profeet (vrede zij met hem)!
mohammed kan naar het museum.
hoofddoeken,burka's, nikaabs, baarden, soepjurken enz. kunnen in de zak van hamas.
achmed mag met mohammed.
attentie opblazerts,
72 maagden blijken 72 matrozen van de varende moskee, ms khomeyni te zijn, bewapend met zijn onzichtbare minaretten.
shit, had dit niet moeten melden.
nu blazen ze zich allemaal op.
wat zeg ik nu toch, tis goed nieuws!!!
eind goed, al goed.
Ik zeg: Hulde!
correctie: willem H moet zijn @14:01 i.p.v.15:01
zoals reaguurder willemH 15-04-06 @ 15:01
heel attent opmerkte, klopt dit niet.
(misschien een traditie in de familie van r.g. ?).
verder is de stijl plagiaat (geen stijl).
bij mijn weten heeft Reve het nooit over necrofilie gehad in zijn werk (heb niet alles van Hem gelezen).
wel de Grote Schrijver in fantasie in de met watten gevulde aars nemen, in de hoop misschien wat inspiratie op te doen.
het is niet onopgemerkt gebleven!
in geval van r.g. alleen vandaag hier op Geen Stijl.
wat betreft Gerard Reve voor immer.
ze moesten je (r.g.) een brandende zeepkist je aarswerk binnen rijden!
(vrij naar Gerard Reve uit "Veertien etsen van Lodewijk Pannekoek voor arbeiders verklaard" ).
Slap verhaal hoor, flauwe verwijzingen ook.
Bang om te schrijven voor Geen Stijl, mr Gipfherz?
He, Getver.. Is dat nu nodig die gay porn op GS ?
Ik zou zeggen Sambucol door het drinkwater en kappen met dat geneuzel over ganzenkuch.
Ik *ken* dus een hele leuke Merel... Dat gezuyp ook van me...
@CoJoNes 16-04-06 @ 01:46:
Zou merels neuqen ook helpen? Ik namelijk een hele leuke Merel... Hockeyclub en studentencorps, dat dan weer wel.
Conclusie: Eet meer merels
Giph! Geyl stukkie ouwe rukkert! Jammer dat je weblog stuk is want ik had wel wat "literatuur" bij je willen achterlaten.
"Sambucol is gebaseerd op vlierbessen."
Merels vreten vlierbessen en je ziet weinig dode merels de laatste tijd.
@CoJoNes 16-04-06 @ 01:38:
Gewoon een mediterraan dieetje met vette vis, rooie wijn verse groenten en knoflook lijkt me vooralsnog wel voldoende...
gevalletje crossposting, denk ik dan maar.
lol und welterusten....
En dat voor een lousy 13 euri... www.terratreatment.nl/index.php/cPath/... Tamiflu doet zo'n 90 euro..
En het is een stuk goedkoper dan Tamiflu www.beslist.nl/gezond_mooi/q/Sambucol....
Sambucol® helpt tegen 10 strings van vogelgriep. Die Engelsen toch. Scholen dicht en Sambucol erbij. Zijn er toch een stuk verder dan wij.
@gevallenverstand 16-04-06 @ 01:28
De man trekt nooit conclusies, die laat hij aan de lezer. Een geweldige manier om journalistiek verantwoorde chit-chat te schrijven. Hij verzamelt en presenteert slechts de *kuch* feiten, gelardeerd met wat uitspraken van *kuch* deskundigen.
CoJoNes 16-04-06 @ 01:09
Wat zegt die man nu eigenlijk? Rummy verdient eraan? Je junt net zo goed Sambucol® nemen? Of alles is een hoax? Waarom maken dat soort mensen niet gewon 1 conclusie. Het lijkt verdimme de baron wel.
Dat sprak mij aan. Volop genoten van Uw column.
Kippenhoest is een hoax!!
www.daanspeak.com/Vogelgriep01.html
@CoJoNes 16-04-06 @ 00:50:
Mijn pasen viel 48 uur te vroeg. Mijn Heer is al regelmatig opgestaan en heeft grot alweer verlaten, na herhaaldelijk controleren of Hij niets vergeten was. Dat dan weer wel.
Überflapdrol, dat is ie.
@crixus 16-04-06 @ 00:47
De Heer is aan het opstaan, as we speak. Gun de Lieve Man een kopje koffie en een beschuitje alvorens Hij Zijn grot moet verlaten, wil je.
@CoJoNes 16-04-06 @ 00:34:
Amen... Is de Heer al waarlijk opgestaan, trouwens?
Overigens ben ik het geheel met poktor eens, een typefoutje in een reaguursel is vergeeflijk, ik maak er zelf ook vele en ik zal er niet snel over vallen bij een ander. Hooguit val ik over consequent verkeerd taalgebruik, want dat is ergerlijk. Een typefout in een stuk van de redactie, dan wel een column is minder vegeeflijk. Dat kan namelijk best eerst even door de spellingscontrole alvorens gepubliceerd te worden.
@poktor en zedenmeester
wat kan liefde toch snel bekoelen, als een dartel jongenshart gekrenkt wordt in zijn goede bedoelingen.
giph, we zijn hier heetreau. volgende keer weer gewoon een lekker geyl verhaal over jongetje - BrRrReEzAh, okee ? Ben je veel beter in. Bovendien: die seniele retenridder verdient al die aandacht niet. Kudt-avonden.
@zedenmeester 16-04-06 @ 00:01
Ik maak een tikfoutje en ben dan meteen een sukkel?
ga eens deaud!
@zedenmeester:
Prachtig verwoord, chapeau!
Triest dat zelfs lieden die zichzelf "schrijver" noemen, de Nederlandse Taal tegenwoordig niet eens meer voldoende machtig zijn. Ik ben zelf nog van de lichting uit de jaren '60, toen de Regels der Nederlandse Taal erin geRAMD werden. Jammer dat het onderwijs door toedoen van onze regering tegenwoordig nog slechts een schaduw is van wat het ooit was. Ik hou mijn hart vast voor wat mijn kinderen nog te wachten staat en bereid me alvast voor op VEEL bijspijkerwerk op velerlei gebied (wat dacht je van hoofdrekenen? kennen ze niet meer), maar zeker op het gebied van de Nederlandse Taal.
Het is geschreven, het is gepubliceerd, er is een markt voor. Echter, het gaat nergens over, Ronald is geen schrijver, en er is ook een markt voor big brother. Literatuur? Zeker niet. Lectuur? Misschien... schrijfsel dat is het. Giphart is een schrijfseler. Spinsels die lezers weerhouden substantie te krijgen...
@poktor
Het is 'onmiddellijk', met twee ellen dus.
En jij noemt jezelf hoogopgeleid? Met 'gemiddeld' zat je nog te hoog, dunkt me. Als je dingen niet begrijpt, moet je je er ook helemaal niet tegenaan bemoeien.
Sukkel.
geschieden
ge·schie·den
onovergank. werkw.; geschiedde; is geschied
(1236) met hypercorrecte d, vgl. Mnl. gescien, ~ schielijk, schicht (pijl), misschien, de grondbetekenis is die van ?een plotseling gebeuren?
eerste editie 1864
(archaïsch)
woordvormen
1
·
gebeuren, voorvallen
1
·
met, zonder iemands toestemming geschieden
1
·
het is reeds geschied
1
·
het kwaad, het onheil is al geschied
wat men vreesde, is reeds gebeurd
2
·
wedervaren, overkomen
2
·
(spreekwoord) wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet (mogelijk naar Tob. 4:16 of Matth. 7:12)
3
·
gedaan, verricht worden
3
·
uw wil geschiede (vgl. Matth. 6:10)
in het gebed een uiting van onderwerping aan Gods wil
Ik prijs mezelf gelukkig nooit meer literatuur te hebben hoeven consumeren dan het VWO voorschreef. Dat was hetzelfde VWO als waar Giph zijn taalfouten niet heeft kunnen afleren, maar dan twee jaar eerder. En ik maak dus geen dt-fouten.
"Is dit echt de juiste weg, vroeg ik mij ten derde male af, waarop de stem in mij zei: ?Niet mijn, Uw wil geschied.?"
Of had je een e achter geschied willen zetten?
En verder constateer ik dat ik rustig alles van mijnheer Giphard kan lezen, want deze zielige studentikoze woordenbrei valt niet onder het begrip literatuur. Helaas is de bovenstaande proeve van bekwaamheid nou net weer geen aanbeveling, dus ik wacht wel met het lezen van zijn wrochtsels tot hij zelf ook dood is.
PS Ik was meer geschokt door het proza dat Lange F. voordroeg aan kleine meisjes vlak voor een ijsblokje hem tot krachtiger lichaamstaal aanzette. Maar dat terzijde.
Wat een onzinstuk zeg. Ga eens een echte baan zoeken Ronald.
Ronald, Ronald toch...
De zoveelste lauwe poging het reaguurdersvolk te shockeren. Dream on! De gemiddelde GS-reaguurder is welopgevoed, hoogopgeleid en doorziet dergelijke troep onmiddelijk. Exclusief taalgebruik om je doel te bereiken wordt ook onmiddelijk doorzien.
Dit is dus niks. Kansloze vunzige troep waar elke commerciële tv-zender in Nederland al bol van staat. Platvloerse rotzooi waar ik van moet kotsen. Je krijgt nog één kans, hierna is het exit.
@crixus: thx. 'Woensdag gehaktdag' zit niet in de bundel 'De hotelrat' - ik moet nodig eens dat exemplaar gaan zoeken trouwens. Staan wel een paar verhalen in waarin de hoofdpersoon onveranderlijk, maar wel op steeds de andere manier, het loodje legt. Van een romeinse legionnair tot een Franse... euh, legionnair. Zo'n beetje Southparks 'Oh my god, they killed Kenny' maar dan door de tijd heen. In het Franse legionnairsstukje wordt van Marokkanen (of Tunesiërs, in elk geval zandmensen) trouwens een beeld geschetst waar Geert Wilders rooie oortjes van zou krijgen. "Kom hier, zwakke zuster!".
Mediatips uut Belgistan: over ca 15' "The fast show" op Canvas en on over een half uur 'Flodder 3' op de VRT, het derde deel en sluitstuk van het epos van Dick Maas. De genadeklap zeg maar. Britse sillynes en Hollandse lol: TGIF!
Schrijvers die een capuchon over het jasje laten hangen neem ik al jaren niet meer serieus. Gelukkig is de tekst ook kudt, waardoor ik meen deze opmerking te kunnen plaatsen.
Van de grote drie is alleen de grote nul nog over
Zei ik boord???
@ herman boord
Ja die tanden, vraag maar aan dokter Rob. Ze doen zeer en zijn vals
Bravo, bravo! Eindelijk eens wat anders dan het schoolse Bredero of Willem die Madocke maakete!
@veest van pim 15-04-06 @ 22:34:
Klinkhamer schreef "Woensdag gehaktdag"... ook een fijne titel. Helaas bleek het geen fictie te zijn, maar een soort geromantiseerde autobiografie.
Nooit van hapklare internet-brokken (text) gehoord zeker.....
Wat heeft zijn vriendin grote tanden trouwens.
@Kudtkip: Klinkhamer - veel beter - schreef volgens mij: 'geen lijk, geen moord'.
En ook: 'Niets weegt zo zwaar als het lijk van iemand waarvan je hebt gehouden'.
Klinkhamer ('De hotelrat' en andere verhalen) verwerkte zijn vrouw op ambachtelijke wijze en bouwde in zijn tuin een soort Madurodam in cement waarin talloze lege Jupiler-bierflesjes staken.
Een literator naar mijn hart.
Randje deaud op de datum àf: net goed!
Kudtkip, gaat het nog een beetje met u?
Pechtold en Broertjes op Ned 1....
deaud
In déze nacht sterven (maakt niet uit hoe). Geen moord geen lijf -BXKudtkip#
!!!
Had toch wel een plaatje van een ezeltje-prik-spel verwacht als klap op de vuurpijl...
@Duke ACID 15-04-06 @ 21:43:
Dat komt vooral ook omdat er maar 3 topics waren vandaag.
Ik heb nog nooit een boek van Giphart gelezen,maar ik heb niks gemist ook als dit representatief is voor zijn werk.
Griphart, je vind 'm goed of je vind 'm slecht.
tot nu toe --> Comments (382)
Chapeau....
Ik zie graag nog een keer een stukje.
Gerard zou zich met genoegen omdraaien in zijn graf...
purrrrr purrrr
Keep m coming, Bro
@moi.guillaume 15-04-06 @ 21:00:
Knuistjes worden over het algemeen geassocieerd met kaas, niet met appels. Overigens laten appels en peren zich zowel botanisch, filosofisch en praktisch heel goed vergelijken. Het zijn altijd diegenen die wijn niet van azijn kunnen onderscheiden die met een dergelijk kul-argument komen. Giphart kan zich niet meten aan de heer Reve wiens werk hij tracht te parioderen. Zowel als pastiche als parodie is het geheel mislukt. Zie ook mijn reaguursel @ 15:07.
Kudt met peeren. Maar als je dit liever hebt: kudt met appels.
@moi.guillaume 15-04-06 @ 21:07:
Het antwoord van de kamervoorzittert (Dick Dolman was het toen geloof ik) op betreffende opmerking dat niet op de site staat en ook niet is gestenografeerd: "Mevrouw Jabaaij, u moest eens weten wat er allemaal in kutten gestopt kan worden. Er past meer in dan er bij u ooit in is geweest, maar dat zult als geëmancipeerde vrouw met een stijve kut wellicht nooit hebben ervaren, en ik acht de kans klein dat het ook gebeuren zal."
lol@Kudtkip
@moi.guillaume: met die nieuwe identiteitskaart lukt het vast.
@ Veest, beetje zoeken.
Baggerstuk. Ze hadden 'm uit Zulte moeten verjagen in pek en veren. Mijn volk, waar is uw trots? GS, waar is mijn column?
jeej!
@ Dante, geen excuses; graag de tijd genomen het kort te houden.
@moi.guillaume 15-04-06 @ 21:07
Het verklaart een hoop.
Mooie anekdote over de moeder van Giphart:
.
"Zijn moeder, Wijnie Jabaaij, was kamerlid voor de PvdA. Zij betrad, zo lang minister Ruding de scepter over financiën zwaaide, de Tweede Kamer altijd geheel gekleed in het zwart. Begin jaren tachtig maakte zij een onuitwisbare indruk bij een affaire over uitzetting van zigeunerinnen. De vrouwen werden vaginaal getoucheerd, om te kijken of daar hun verdwenen paspoorten zaten. De mannelijke kamerleden bespraken deze gang van zaken, toen mevrouw Jabaaij naar de interruptiemicrofoon liep en zei: ?Jongens, jongens, denken jullie nou werkelijk dat het mogelijk is een paspoort in je kut te steken?? Hiermee was zij het eerste (en het laatste) kamerlid dat dit woord (?kut?, dus) in de Tweede Kamer gebruikte."
.
bron: www.giphart.nl/index2.html?menu=auteur...
@CoJoNes 15-04-06 @ 21:05
Dat geeft niet, de aandelen zijn toch al verkocht.
@moi.guillaume 15-04-06 @ 21:00
Je hebt waarschijnlijk gelijk, je redenatie zou echter het failliet van Geenstijl betekenen.
giphart faler.
wat een kudt stuk zeg.
@bestestuurman 15-04-06 @ 20:50
Giphard verkracht blijkbaar graag excellerende collega schrijvers, in de hoop dat een deel van hun kwaliteiten op hem afstraalt. Wat Ronald echter niet wil begrijpen, is dat zijn knip-en-plakwerkjes dit nivo nooit zullen halen, omdat de belangrijkste benodigde stijlfiguur hem ontbreekt: zelfspot.
Mooie strijd is dit tussen de wannabe intelectuelen onder elkaar. Aan de ene zijlijn zien we de Fok.nl-ers die de moeite niet eens nemen om het verhaal te lezen en aan de andere zijde hebben we de verstandige mensen die zich niet in deze slappe discussie mengen, maar gewoon in enkele woorden een compliment geven aan Giphart.
De ellende die zich op het speelveld afspeelt is echter een walgelijke bijeenkomst van slechte recensenten die elkaar met zwakke argumenten bestoken. Probeer geen appels met peren te vergelijken zei mijn wiskunde leraar altijd. Cremer, Giphart en Reve zijn misschien wel allemaal appels, maar van een Cremer maak je geen compote, van een Reve geen taart en waarschijnlijk is een Giphart het beste uit het knuistje.
.
@Kudtkip
Helaas heb ik niet jouw one-liner-talenten. Hiervoor mijn excuses. Deze is mooi. Kennedy:"We choose to go to the moon, not because it is easy, but because it is hard."
@DaMightyWackO 15-04-06 @ 20:45
-
Maar ik vind het allerminst een zeer goede poging van Giphart om op een stijloze manier zo dicht mogelijk bij de gem. Geenstijl bezoeker te komen.
-
Inderdaad
Noemen ze dit nu "FlikLit"?
Dit stukje is langer dan de gemiddelde Geenstijl bezoeker wil. Maar dit is wel een stijloos stukje. En ik weet ook 1 ding, als bv. Chileens naam er had onder gestaan had het ineens een stuk minder commentaar gekregen. Maar zo zijn we op Geenstijl, alles afzeiken wat niet eigen is en daarmee is het ook groot geworden. Maar ik vind het allerminst een zeer goede poging van Giphart om op een stijloze manier zo dicht mogelijk bij de gem. Geenstijl bezoeker te komen.
@dante 15-04-06 @ 20:40
Hoewel vrij straf geponeerd, toch een sigaar verdiend.
@ Dante, te veel woorden...
Beste Ronald, tussen jou en de heer Reve zit een niveauverschil. Dat weet je en dat is ook jouw motief om dit stukje te schrijven. Het verschil is voor jou een knagend gat en je hoopt dat de woorden die de oude meester gebruikte een handreiking van Hem zouden kunnen zijn om die diepte te overbruggen. De uitgestoken hand blijkt echter een kaakslag te zijn. Je niveau is door het proberen Reve na te doen juist verlaagd. Het ergste voor jou is echter het besef dat je nooit een groot schrijver meer kan worden. Dat gaat nu nooit meer en Hij zal daar tot in den eeuwigheid Zijn hand in hebben. Héééééééél misschien haal je je eigen niveau nog eens als je op eerste paasdag zelfmoord pleegt....................
@CoJoNes 15-04-06 @ 18:38
Inderdaad, Ballen, zeg 't 'm!
Niets zo irritant als iemand die eloquentie voorwendt en anderen verwijt daaraan een gebrek te hebben.
Gipmans?
Hou op zich wel van literatuur, lees veel boeken, maar dit is gewoon oeverloos gelul.
met (voorzetselvoorwerp) Mohammed erin had ik em leuker gevonden, edoch
driewerf hulde
www.nieuwnieuws.nl/archives/2006/04/mo...
Net even dat stukje gelezen. Wat een studentikoos gefrunnik. Waarom moet hier een hele thread mee worden vervuild? Hij had het beter op kunnen sturen naar PC. Een woord: waardeloos.
@Cojones - je neemt me de woorden uit de mond.
Ben benieuwd of Giphart als groot bewonderaar de moeite heeft genomen om vandaag de begrafenis van de heer Reve te bezoeken. Of vond ie het belangrijker met z'n rattekopje de reacties op z'n GS column vanaf de Montèl twee zitter te volgen. Het laatste zal wel het geval zijn, met het bezoeken van een begrafenis valt immers geen stuiver te verdienen.
Was dit eenmalig of heeft onze Gippert een vaste aanstelling gekregen hiert??? Hij is een dappere donder maar wel een tikkeltje te mediagiel.
't Is dat-ie van kleine borstjes houdt, want anders..
@Onderbuik 19:06 Inderdaad; mijn excuses. Ik denk dat tijdelijk m'n schriftelijke cursus "Bruinwerken voor hetero's" me in de bol was geslagen. Kan ook komen door een recentelijke traumatische ervaring. Kreeg namelijk bijna een vuurpijl op m'n pan toen ik op het strand liep. - Doe es een Reve
-edit spamhoerrrrrrrrr-
crixus 15-04-06 @ 19:11 - zeker, ik begrijp (en begreep al) wat je bedoelt. blijf het echter oneens met jouw 'goed lezen'.
Weer een uitlating van typische Nederlandzösische literatuur. Leuk voor de eenzame uurtjes.
Slapper als dit wordt ie niet.
@gevallenverstand 15-04-06 @ 17:29:
Ik sla de schrijfsels van de redactie over het geheel genomen hoger aan dan de krabbeltjes van Giphart. Uiteraard slaan de heren redactieleden ook wel eens de plank mis en kan hen soms enige luiheid niet worden ontzegd, maar dat neemt niet weg dat ze relematig origineler uit de hoek komen dan Reaunald Giphart.
@rosalie 15-04-06 @ 17:50
Op zich kan ik het daar wel mee eens zijn. Maar Merijntje Gijzen staat niet echt bekend als kinderboek, dat is het enige wat ik beweer.
@pirke 15-04-06 @ 18:01:
U reaguurde weliswaar op mij 17:29, maar refereerde daarin vooral aan mij 17:13. Ik hoop dat beide reaguursels betreffende Jonathan Swift en het genre "fantasy" daarmee wel duidelijk zijn.
@CoJoNes 15-04-06 @ 18:26:
Zie mijn verslag aldaar...
Het kan aan mij liggen, maar dit stukje heeft een hoog Dreknek gehalte, voor de fans dan toch zeker......
@Willem H.
Je bedoeld de Amsterdam ArenA?
@Willem H.
wilde je elitair doen? dan heb ik nieuws voor je: André Hazes leeft niet meer...!
Is er ook maar iemand zo dom geweest om al die woorden te lezen? Bij de titel haakte ik af. En ik heb alleen de laatste zin gelezen. Zal wel weer zo'n ode aan Reve zijn. Jaja. Ik heb niks gezien. Het is voor mij niet opgemerkt gebeleven.
King of controversy 15-04-06 @ 18:59
Ha! Dat dacht je.
Ik heb daar heerlijk de necrofiel kunnen uithangen.
Maar dat vermeldt GS dan weer niet...
Gekunselde, weinig inspirerende wollige tekst.
Stijlloos, voorspelbaar en niet origineel. Het wollige schrijfsel mist elke cerebrale diepgang.
Aanvankelijk vond ik Giphart nog wel geyl. Maar ik ben rap overgestapt op de echte hardcore purneaux. Toch gratis op het WWW. Toch wel een extra dimensie als je de boel ook nog eens daadwerkelijk kunt visualiseren.
Wat een zooitje posts! Vind het toch wel een geweldige hoax daar er een aantal reaguurders zo over elkaar heen valt om maar te bewijzen dat ze wat onderwijs hebben genoten. Herhaling hoeft van mij niet zo nodig - Tis een beetje Andre Hazes in het Concertgebouw (het stink zo).
@ Harige Bangmaker
Flauw he, en gister wou ook al niemand op dat kerkhof in Roden
www.nieuwnieuws.nl/archives/2006/04/ti...
Helemaal ruk die Giphart. GS door de Telegraaf overgenomen? M'n reet! De Volkskrant heeft deze log verneukt!
Niemand?
Neuqen?
Gelukkig is Reve deaud!
Chapêau. Stijlloos, doch niet te choquerend.
Ik vond die met die neo-Portugese slet beter.De rest is gezeik en boeid mij niet.
gods kollere wat een lul.
Ironie wordt bijna paradie maar daarom niet minder vermakelijk. Ik kijk wel uit naar Gipharts volgende bijdrage. En wie ut niks vindt, hoeft het toch niet te lezen?
netjes, vroegah las ik altijd zijn collums in de kijk. helaas zijn die er niet meer. het maakt niet ut waar hij overschrijft wetenschap / de dood. er word toch geneuqt
Ronald Giphard is geliefd bij vmbo meisjes, nu ik bovenstaand vullis gelezen heb weet ik waarom.
@H2O 15-04-06 @ 18:34
"Bovenstaand stukje gelezende te hebben.." en jij vindt dat andere reaguurders de LTS af hadden moeten maken? Ga je eens heel diep schamen, stakker. Maar dan ook echt diep hè? Niet een beetje. Nee. Echt heel diep.
Ik denk dat @fuck geenstijl z'n punt wel gemaakt heeft........ Sjeee wat een oen!
Bovenstaand stukje gelezende te hebben kan ik maar tot 1 conclusie komen
Meneer doet zijn uiterste best om er bij te horen, waarbij ?
Maakt schijnbaar niet uit, als ie maar ergens bij hoort.
Mijnsinziens ware het voor hem beter geweest om gewoon als reageerder bij GS in te loggen en zijn reacties te geven op algemeen nieuws (al dan niet nieuw)
Misschien dat het dan beter was gelukt, edoch, ik heb daar zo mijn twijfels over.
Conclusie mijnerzijds is simpel, tis een eenzaam mannetje, beetje triest eigenlijk wel, maar ach, daarzijn er zoveel van, een meer of minder maakt niet uit.
Bovenstaande commentaren gelezende te hebben kan ik me bijna niet aan de indruk onttrekken dan dat het voor de gemiddelde reageerder hier beter was geweest als hij of zij toch maar beter de de lts af had kunnen maken.
@Joris
Doe eens een -edit- voor fuck geenstijl
jezus wat een moeilijke woorden voor de zaterdag!
ik hou niet van Giphart, maar dit is wel grappig - niet meer en niet minder. ik heb wel erg genoten van de comments, vnl. haasje over, mach10, cojones, gevallenverstand en crixus, lol ; wat je al niet kan bedenken bij dit lapje over het paard getilde literaire journalistiek (het is immers slechts gebruik maken van het moment). Ik ben het trouwens eens met gevallenverstand 15-04-06 @ 16:34 "Ik ben gestruikeld over 3 keer Zulten. Vermoed hoax." Moi aussi!
Is dit niet een van die lulletjes die van die linkse grappen (moehahahaha) zit te vertellen op tv? Of vergis ik me? (Al die rotkoppen onthouden lukt me ook al niet meer)
-edit en een bannetje natuurlijk-
leuke 15 april grap dit...
@crixus
Was dat nou nodig? www.nieuwnieuws.nl/archives/2006/04/ti...
Nou Giph,
Hoogstaand ... echt waar.
Zeker als je het hebt geschreven onder invloed van een goedkoop LIDDELWIJNTJE en een voorgedraaid HASJJOINTJE.
Lijkt een verhaal recchtstreeks uit een legerblaadje of online vrouwen magazine.
Geef mij dan maar HELEEN !
Ja laten we het in de familie houden..
Als we dan de keuze zelf mogen maken tussen de twee sollicitanten, Giphart of Beau?
Ik zeg Beau, vond zijn bijdragen in Propria Cures toch van een aanzienlijk sterker en stijllozer niveau dan het stukje mislukt plagiaat van Ronaldinho. Bovendien verstaat Beau de kunst van het beledigen en mag zich daarmee in een select gezelschap scharen. Beter nog, is Komrij niet te porren?
Ik snap er geen reet van, maar briljant stuk tekst. Ga zo door, Ronald was het toch?
Wie is er nou begonnen? Leg het trouwens maar eens uit.
-Edit: eenvoudige keuze: of ophouden met janken of ban. Kiest u maar.-
ZeeuwsMeisje 15-04-06 @ 14:43
Wat was het middelste ook alweer? Laat maar, doe maar het laatste en tot ziens in Brussel.
-edit okay ban dan-
Toch een mooi eerbetoon aan van het Reve, welkom bij GS, die je in je column in het AD al diverse malen de eer heb gegeven, die die arrogante mannetjes toch wel toekomt.
pirke 15-04-06 @ 18:01 aanvulling: nevermind, je weet meer van boeken dan ik dus ik zeur er niet meer over.
nou wat lekker actueel.. je dode homo schrijf broeder in de reet neuken.. ook heel origineel GAAP .. ongezien de tiefus flipper
Gayhart. Nee.
Nou dat was ook eens maar nooit weer... Fijne reacties zeg.
We (me) want more GGipp
Meuk!
Leegt zijn zieke geest op de digitale snelweg, noemt het literatuur... Dit ligt echt niet in het verlengde van Reve's werk, en is al helemaal geen eerbeteaun aan onze Geer...
en nu ?
als ik zulke lappen tekst wil lezen pak ik mijn spam faxen wel.
db
crixus 15-04-06 @ 17:43 - hoezo 'later'? tussen 17:29 en 17:37 staan geen reacties van jou. en om die van :29 ging het nu net.
ongezien de tyfus
Giphart nu in een kerk bij jouw in de buurt (goeie titel lijkt me)
Wat kan ik zeggen ? Als 't zelfde stuk over Mohammed (zgan) of Allah (notk) was gegaan, dan kwam Giphart morgen op het Groen-Links Journaal met een mooie witte tent over zich heen en "hadden we een beller".
Maar het is natuurlijk gemakkelijk
a) na te doen wat Reve al in de jaren 60 flkte en
b) bij een bevolkingsgroep die nu de andere wang toekeert.
Ben zelf niet bijzonder religieus, maar 't is wel stijlloos met Pasen, maar dan ánders stijlloos dan normaal, zeg maar.
Van mij mag Giphart zijn ADSL lostrekken van de muur.
Mmmm, kan ie ook iets zingen? Misschien een tekening of zo om de boel een beetje meer levendig te maken..
Misschien een flash animatie erbij...
Die lappen tekst zijn zo pre-milleniums...
@crixus 17:41 uur,
Ik las Merijntje Gijzen als kind en was er weg van! Van mijn vader daarentegen, mocht ik het niet lezen: 't was een socialist, die schrijver! Daarom: de grens tussen jeugdliteratuur en literatuur voor volwassen is een dunne lijn. Het spreekt je aan en onthoudt het voor de rest van je leven of je het nu als kind leest of als volwassene. Ik denk dat het belangrijk is wat het boek je doet; of je nu volwassen bent of kind of, of het nu jeugdliteratuur is of literatuur voor volwassenen is nicht im frage als het je aanspreekt. Toch?
Dankuwel voor deze mooie -hoewel lichtelijk ziek van aard- haast poetische tekst, mijnheer Giphart.
Leuk stukkie, Ronald !
Hebben jullie ook iets met een goede schrijver? Giphart is meer voor de literatuurlijst van eindexamenklanten. Beetje seks, beetje populaire cultuur, niet te dik en de kids lezen ook eens een boek.
@pirke 15-04-06 @ 17:37:
Als u dat zo heeft gelezen, mijn excuses. Ik hoop dat mijn verklaring later een en ander wel duidelijk heeft gemaakt?
A.M de Jong heeft wel voor kinderen geschreven, Bulletje en Bonestaak schiet me spontaan te binnen, maar was toch vooral een schrijver voor volwassenen en de Merijntje Gijzen cyclus is zeker voor volwassenen bedoeld. En wat betreft Dik Trom: Als kinderboek bedoeld. C. Joh. Kieviet heeft bij mijn weten geen literatuur voor volwassenen geschreven.
nee, Giphart kan weg... niet echt een aanwinst... Ik zou zeggen... vraag Mijneer Foppe, leuker en meer GS...
Ben er even tussenuit. Catch ya all later...
crixus 15-04-06 @ 17:29 - slinks. je zegt in die reactie wel in één zin wat GT is (satire, etc.) en dat Swift, zij het onbedoeld, een nieuw genre creëerde. voor de lezer is het impliciet 'daarmee' want... waar anders mee? da's dus niet te bevroeden. ook al lees je nog zo goed.
Tja, ik reken Reve niet tot mijn favo schrijvers, en Giph naar Reve is eauk niet echt leuk...
@crixus 17:24 uur,
't Was wel (her)geschreven voor de jeugd, dus de bijbel onderging hetzelfde lot, als zodanig, toch?
Je hebt het over Bartje, maar wat denk je dan van waar Merijntje Gijzen voor geschreven is? Volwassenen of jeugd? Ik houd het op voor volwassenen, waar de titel, net als bij Bartje, anders doet vermoeden. Laten we het maar niet over Dik Trom hebben, want anders raakt de weg zoek............
Nu nog een echte schrijver. MOI!
crixus 15-04-06 @ 17:24
Graag jouw opinie over de literaire kwaliteiten van de GS red. VS Gitzwart.
@gevallenverstand 15-04-06 @ 17:19:
Goed lezen. Ik zeg niet dat Gulliver's Travels te vatten is binnen het genre van de fantasy, ik zeg dat alle fantasy terug te voeren is op Jonathan Swift. Daarmee reduceer ik het werk van Swift niet tot het genre, integendeel: ik heb geschreven dat het een satire en allegorie is.
@rosalie 15-04-06 @ 17:18:
De gereformeerde zuil in 0031 was er vroeg bij in de jeugdliteratuur. Maar een hertaling van de bijbel voor de jeugd zou ik niet onder jeugdliteratuur willen scharen. Bartje daarentegen weer wel, hoewel dat geschreven is als streekroman voor volwassenen.
Ronald; erg voorspelbaar allemaal, melodramatisch, maar niet slecht...
@pirke 15-04-06 @ 17:15
Herkenbaar pirke, en gelukkig maar dat je niet zwaar opnam :-).Hij is stiekem wel oké...
Mooie analyse Crixus, maar het genren 'fantasy' is te nauw voor dit visionair werkje.
Je denkt toch niet dat ik die tekst ga lezen en er ook nog eens overna ga denken? zijn hier op GS, dus simpele korte berichten zonder diepgang graag.
-edit fok! dicht?-
@crixus 17:13,
Wat dacht je van de Kinderbijbel van bv. A. de Vries e.d.? :)
Kunnen we Rob Hoogland niet eens vragen?
NoClass24 15-04-06 @ 17:05 - idd ik lees vele malen sneller dan ik schrijf. dank voor de uitleg over de bedoeling van crixus, ik vatte het ook niet echt zwaar op :)
@gevallenverstand,
Helemaal eens met je... dit keer!
@gevallenverstand 15-04-06 @ 17:04:
Gulliver's travels zou ik niet willen scharen onder de jeugdliteratuur. Jonathan Swift heeft dat nooit als zodanig bedoeld, dat is er pas later van gemaakt. In de oorsprong van het werk is het allegorisch verhaal over de politieke en maatschappelijke orde van die tijd. Een satire in de traditie van het leugenverhaal en onbedoeld werd hij een grondlegger van een geheel nieuw genre in de letteren: de fantasy.
Veel volwassen literatuur is aan het eind van de 19e eeuw en begin van de 20e eeuw verworden tot jeugdliteratuur, omdat er in die tijd amper een welomschreven idee was van wat jeugdliteratuur zou moeten zijn, en door de leerplicht wel veel behoefte was aan literatuur voor de jeugd. Hetzelfde lot onderging bijvoorbeeld ook Jules Verne, Erich Raspe (Munchhausen), Daniel Defoe (Robinson) Mark Twain en Harriet Beecher Stowe. (Om maar een paar te noemen)
Te lang dat ga ik niet lezen..
giphart ...... fuck you fucking fuck ! Ja, ik moest dit toch echt even kwijt
@CoJoNes,
Ja dat weet ik, maar ik reageerde nog even in het kader van de jeugdliteratuur en het was zeker niet cynisch bedoelt! Ik lees die boekjes namelijk nog dagelijks voor aan m'n dochtertje, vandaar.....
Een foonboek is spannender.
Urtyp 15-04-06 @ 17:04
Heleen van Royen schreef uitstekende stijlloze stukjes voor het Parool totdat ze het sex & drugs verhaal over Oudkerk airde. HvR wekelijks op GS, als het dan toch moet, een externe, dan zij. Vooralsnog acht ik het nivo van de huidige redactie vele malen hoger dan van die etterbak.
uit voor boodschappen. Laterz
@rosalie
-
Waarschijnlijk is je reactie cynisch, maar je gaat er wel aan voorbij dat de PFI serie van Bomans, briljante kinderliteratuur is. Deel 1 lees je in de 1e klas, sorry, groep 3, deel 12(?) in groep 6. Een knap staaltje.
-
Hij heeft trouwens ook verhalen voor grote mensen geschreven, rosalietje. Moet je maar eens lezen.
ik moest huilen van ontroering Mach10
dat gebeurt me weinig moet ik zeggen
@pirke 15-04-06 @ 17:01
Crixus komt bot uit de hoek maar hij bedoelt het goed meestal ;-).Je moet idd nogal snel typen om ze bij te houden!
@G-unite
Heb je de pinkeltje film wel eens gezien, ook geweldig. Het komt zelde voor, maar de film en de boeken zijn alle twee van een zelfde hoog niveau
oeph,... tsjonge jonge,... moet ik dat allemaal gaan lezen?
Als ik zoveel wil lezen, koop ik wel een boek!
(weinig dialoog ook,... al die beschrijvingen,... *gaap*)
Goed! Zeker een gewaagde en, voor mij, geslaagde poging om de reaguurders de zaterdag door te helpen! Ik voel wel wat voor een wekelijkse portie Giph!
Pfff... wat een gezeik over een of andere kutdorpje in Belgistan. Zelfs Mullisch kan een interessanter stukje schrijven dat dit.
sluw maar stijlloos 15-04-06 @ 16:49
Nou niet gaan overdrijven, sluwe. Dat gekrabbel van Sliphard is abominabel slecht, maar stellen dat Mulisch dit kleuterschoolniveau haalt vind ik te ver gaan.
(Voor de vmbo-ers onder ons: Reve had een (terechte) pesthekel aan de persoon en de boeken van Harry Mulisch, een zelfbenoemde andere grote schrijverT. Hij gebruikte eens de geveleugelde woorden: " Reve.... dát is leven; Mulisch.... da's vullis" of woorden van gelijke strekking. Ook noemde de pijpende meester Mulisch: "een gemotoriseerde relletjesvoyeur". Die laatste vind ik leuk, maar haalt het natuurlijk niet bij de opmerking van de zwartkijker des vaderlands Komrij, die de feministische beweging: "die onwelriekende gleuvenbrigade" noemde)
crixus 15-04-06 @ 17:02
In dat geval moet ik ook echt Gullivers reizen even melden!
(Eens verfilmd met Sam Malone -van Cheers-... bril-jant!)
U maakt me helemaal nat met Uw column Ronald.
Concluderend; Dit stukje is non-authentiek lichtbakken werk van een schandalige populist die er tevens voor zorgt dat lezers verstoken blijven van de werkelijke mogelijkheden die literatuur biedt. Mc Donalds Vs Il vero cucina.
Pinkeltje had het heel, heel druk in zijn holletje, achter de etenskast.
?Wat is er toch, Pinkeltje?? vroegen alle vijf de muisjes tegelijk.
?Ik moet op reis, ik wil mijnheer Paashaas zoeken.?
?Mijnheer Paashaas?? vroeg Knabbeltje verbaasd.
?Ja,? zei Pinkeltje, ?ik ga aan mijnheer Paashaas vragen, of hij ook bij de vader en de moeder en de kindertjes wil komen.?
Pinkeltje stopte nog een paar stukjes brood in zijn zak, zette zijn aardig blauw mutsje recht op zijn hoofd en keek de kamer in. Gelukkig was er niemand. Toen stapte Pinkeltje de kamer door en liep gauw naar buiten. Wat was het buiten lekker weer, vond Pinkeltje en voorzichtig liep hij de grote tuin door. In de schutting was een klein gaatje, daar stapte Pinkeltje doorheen. Maar... nu stond hij zo maar in de grote straat van de stad en nu schrok Pinkeltje vreeslijk,
-----
Dick Laan is zwaar ondergewaardeerd.
om niet te zeggen vol vuizige toespellingen
@rosalie 15-04-06 @ 16:56:
De jeugdliteratuur van Nederlandse schrijvers is over het algemeen van een hoger niveau dan de volwassen letteren, inderdaad. Niettegenstaand dat de Engelse letterkunde natuurlijk de allerbeste jeugdliteratuur ooit heeft voortgebracht. Ik noem een "Alice in Wonderland", "Peter Pan", "Winnie-the-Pooh"... en zo zijn er noch talloze, helaas vaak door Walt Disney verkrachte juweeltjes.
CoJoNes, crixus, sorry dat ik mijn eigen domheid zo onbeholpen etaleer, goed als dat tot lachen leidt. ik ben gewoon benieuwd en vraag daarom maar raak. die drie à vier zinnen die je in dit vakje kwijtkunt - als het snel genoeg moet om überhaupt een reactie te krijgen of mee te kunnen doen - helpen meestal niet om een duidelijk beeld van iemand's bedoeling te krijgen. laat staan van zijn of haar voorstellingsvermogen, waarvoor zo'n reaguurvakje wel erg krap is.
@CoJoNes,
Pim, Frits en Ida?
Ik mis een nieuwe Godfried Bomans.
@Crixus,
Je hebt gelijk, je kunt niet blijven doorgaan. Helaas heb ik My Uncle Oswald niet gelezen, volgens mij is Boy het langste van de 'grote mensen' literatuur van Dahl dat ik heb gelezen
@gevallenverstand 15-04-06 @ 16:54
Ars gratia artis
@Mach 10,
Er is niets mis met kinderboeken.... De boeken van bv. A.M.G. Schmidt, zijn van hogere kwaliteit dan menig andere nederlandse schrijver.
@Mach10 15-04-06 @ 16:51:
Grote schrijvers genoeg, ik kan natuurlijk niet eindeloos blijven opsommen. U heeft gelijk Roald Dahl was ook een groot schrijver, en niet slechts in het korte verhaal, alhoewel hij die stijlvorm perfect beheerste, maar ook een roman als My Uncle Oswald is subliem.
CoJoNes 15-04-06 @ 16:53
Daar is kritiek op zijn plaats. 'Vernieuwing' staat in veel doelstellingen/voorwaarden terwijl dit 'kwaliteit' zou moeten zijn.
@gevallenverstand
idd.
Kunst wordt al te veel beschouwd als een alternatieve psychotherapie in de Lage Landen. Bezigheidstherapie in al haar facetten en de consument wordt geacht de rekening van de RIAGG te voldoen.
Harry Snotter 15-04-06 @ 16:51
De rest is origineel. Neem bijvoorbeeld de reacties op 'lijk in Vondelpark'. 'Dit was het nieuws' voor gevorderden.
Grap? Nee, lijkt erop dat daadwerkelijk 's Neerlandsch meest inhoudsloze, platte, onoriginele-op-het-plagierende-af zemeldweilkwezelzeikerd een column schrijft voor deze ploeg. Goed, ik zie mezelf nog geen boek schrijven, of tenminste niet iets dat verkoopt voor meer dan de waarde van het papier, maar Ronniebonnie? Op GS? Dude.
''Giphart, wacht eens - da's toch die vent die ik zo af en toe in de in de kroeg zie en die alleen maar over wijven en nueqen kan praten? Ja, da's echt een aanwinst...''
En wat is precies het verschil met de rest van de GS-schrijvers? :P
@crixus
Vergeet ook niet de mooie korte verhalen van Roald Dahl, en dan doel ik niet op zijn kinderboeken
Pfff... wat een gezeik over een of andere kutdorpje in Belgistan. Zelfs Mullisch kan een interessanter stukje schrijven dat dit.
@pirke 15-04-06 @ 16:43:
Nee, in de Nederlandstalige letteren missen we verhalenvertellers van het niveau Umberto Eco, John Irving, Salman Rushdie, Gore Vidal, Paulo Coelho en George Perec. Fictie, spanning en onvoorspelbaarheid zijn niet per definitie in te delen als misdaad en/of horror.
Om Dan Brown en Stephen King in één adem te noemen is wel hilarisch. Dank voor de lachsalvo die u mij heeft bezorgd.
The K-man 15-04-06 @ 16:46
Ja, en ik wil een schilderij van een konijntje, en een nieuwe versie van Berend Botje! Nou goed?
@The K-man 15-04-06 @ 16:46
Ga eens deaud slijmbal, de kameleon was een stuk leuker dan die pulp van giph.
Cojo, ik zag een overeenkomst in de 'waardering' voor literatuur, muziek en schilderkunst.
Degenen die dit niet leuk vinden kunnen zich beter weer bezighouden met de avonturen van Hielke en Sietse en de Kameleon. Goed stukje, prima schrijver. Binnenkort "Giph" maar weer eens lezen.
@pirke 15-04-06 @ 16:43
Die reactie verraadt meer van jouw beperkte voorstellingsvermogen, dan van mijn ongelijk.
Het verzameld werk van Ronald Giphart komt door deze bijdrage op het porno-plankje bij de boekhandel te staan. En ja, dan heb je het heeelemaal gemaakt.
redacteuren checken wel iets meer dan alleen de spelling in een manuscript.....
crixus.
@gevallenverstand 15-04-06 @ 16:39
Je leest een beetje slordig vandaag, waarde vriend. Ik schreef 'de meeste Nederlandse schrijvers'.
CoJoNes 15-04-06 @ 16:34 - we missen verhalenvertellers als Dan Brown of Stephen King o.i.d.? horror/misdaadschrijvers? ik vind het wel leuk om niet spannende boeken te lezen, die zijn vaak minder voorspelbaar, maar zeker niet minder fictie.
Giphart, ben jij bang voor de dood?
Ik prefereer toch one-liners.
oke
en mach10 np.. je zorgt toch voor niveau in dit topic
Nog geen reactie van Brusselmans?
@trekvlek 15-04-06 @ 16:39:
Omdat ik ook wat te zeiken wil hebben.
crixus 15-04-06 @ 16:37
juist en precies waarom moet jij dat herhalen?
CoJoNes 15-04-06 @ 16:34
Dus voldoet er niemand? In de muziek en beeldende kunst zijn mensen die tonaal en figuratief werken al bij voorbaat uitgesloten van concerten en expositie. Misschien geld dat voor de literatuur ook. Als het kop en kont heeft geven we het niet uit. 't Hart heeft al 24 boeken over zijn refofrustro geschreven en is nog niet klaar....
@Mach10 15-04-06 @ 16:36
Dank je
trekvlek 15-04-06 @ 16:36
En bedankt he, maar je hebt waarschijnlijk gelijk :-).
@Trekvlek & @Pirke
Dyslexie, je doet er niets aan
NoClass24 15-04-06 @ 16:32 - wie weet, met wat meer aandacht voor taal
sorry voor de mispost en mindere formulering
@trekvlek 15-04-06 @ 16:35:
Onzin. Daar hebben uitgeverijen redacteuren voor in dienst.
dan heb jij hem waarschijnlijk ook nodig :)
@CoJoNes,
Zelde sloeg iemand de spijker zo op zijn kop
@Mach10 15-04-06 @ 16:31 - wie weet, maar dan niet zonder spellingchecker/redacteur
@trekvlek 15-04-06 @ 16:35
Dat is me niet opgevallen trekvlek...
NoClass24 15-04-06 @ 16:32
Dan zou er toch nog wel ff een spellcheckeditor aan te pas moeten gaan komen voor hem.
@pirke 15-04-06 @ 16:31
M.i. is het grootste bezwaar tegen de Nederlandse literatuur, dat de meeste Nederlandse schrijvers geen fictie kunnen schrijven. Altijd maar weer dat zelfingenomen semi-autobiografische geneuzel over jeugdtrauma's en sexuele veroveringen. Vertel eens een verhaal, met een kop en een staart. Kortom vermaak me, val me niet lastig.
CoJoNes 15-04-06 @ 16:30
Ik ben gestruikeld over 3 keer Zulten. Vermoed hoax.
@Mach10 15-04-06 @ 16:31
Je zou het in ieder geval wel kunnen worden, willen is dan weer een ander verhaal.
CoJoNes 15-04-06 @ 16:21
Nog even en Matthijs van Nieuwwerk gaar hier ook leuck doen, Caroline Tensen prijzen uitdelen en Martijn Krabbe de Opel Astra pimpen.
Nou, 1 troost: vannacht kunnen we "De Avonden" weer bekijken......:)
Mach10 15-04-06 @ 16:26 - pirke 15-04-06 @ 16:23
en... over paradigma's gesproken! jij hebt het alleen over seks, ik vraag me af wat je andere bezwaren zijn tegen 'de' nederlandse literatuur. kom jij met die playboy fotograaf?!
@pirke 15-04-06 @ 16:23
Ben ik schrijver? Nee, niet in de zin dat ik iets schrijf wat en Nederland literatuur wordt genoemd en er voor betaald wordt. Maar dankzij geenstijl zijn wij allemaal een beetje schrijven, althans je schrijft iets en er zijn mensen die het lezen, verschilt dat veel van wat Giph hier doet (de redactie maakt geen melding van betaling), nee ik denk het niet, wij zijn in deze even veel schrijver als Giph.
@gevallenverstand 15-04-06 @ 16:29
Nee, maar het is wel hilarisch. Mijn broek zit nog steeds in de droger.
Pygmeeënleer bestaat niet.
Boeiend,echt heel G. Reve achtig gezwam.
wat veel woorden, Tja... ik zie het en denk, daar ga ik alleen wat commentaar op geven, zonder het vantevoren te lezen
@pirke 15-04-06
Goede vraag; het is op een gegevenmoment niet meer boeiend, de literatuur zelf, als je voorbij de façade van seks kijkt, is leeg en weinig interessant. ?Waarom is de seks in Nederlandse literatuur dan niet meer interessant, ben je aseksueel?? vraag je je misschien af. Nee, niets is minder waar, maar zie het als fotograaf voor de Playboy zijn; het lijkt het spannendste beroep ter wereld, maar op een gegeven moment heb je alle tietvormen wel een beetje gehad, heb je genoeg tussen de lipjes door baarmoeders zitten te bekijken, en wil je gewoon, net als iedere loonslaaf, zo snel mogelijk naar huis, naar moeder de vrouw en met je poten omhoog voor de tv gaan hangen.
Wat is dit voor verschrikkelijk slecht stukje zeg.. damn
Giphart is geweldig, Idd geen literatuur, wel fijn te lezen. HULDE!
Een goed stuk Ronald, laat die lullen maar zeiken.
Mach10 15-04-06 @ 16:14 - ben je misschien schrijver?
@IzI 15-04-06 @ 16:15:
Giphart is de Talpa en Televaag van de Nederlandse letteren. Lees eens een echt boek. Of was uw commentaar ironisch bedoeld? In dat geval: mislukt.
Het moet mij wel van het hart, dat ik de actie van Giphart en Geenstijl zeer waardeer. Een frisse wind kan af en toe stinken, maar brengt wel verkoeling. Dat Ronald Giphart mij niet aanspreekt, ligt voor de hand. Ik ben 35, dus 19 jaar ouder dan zijn doelgroep.
De vorm maakt de inhoud te lang
Sjesus, wat denkt ie nou helemaal? Dat ik niets te doen heb of zeau?
Giphart, net als Conald, Joost en Giel heb je een passepartout bij van Nieuwwerk. Daar BEN je populair en vind men alles wat je zegt leuk. Wat wil je nog meer? In de echte wereld zijn en mensen horen zeggen dat je het toonbeeld bent van een neo-religioso betuttelende uitstraling? Jouw generatie hoefde niet te kunnen schrijven, alles word voor zoete koek geslikt. Tel je zegeningen en verdwijn.
Eindelijk! Niveau! Trek je niks aan van die bij correcte spelling panikerende VMBO-uitvallers (Reaguurders). We willen meer Giph. Alleen deze intellectuele schrijfsels kunnen GeenStijl nog van de Talpafisering redden.
Ronald Giphart ken ik ook alleen maar van z'n columns op de achterpagina van het AD. En ik moet zeggen dat ik bij het lezen van de columns van Jerry Goossens, die hetzelfde doet bij toerbeurt als R.G., altijd in een lach schiet waar dit bij Giphart uitblijft.... Ook dit stukje van R.G. (als het van hem is) is niet om te lachen, integendeel........
@crixus
Respect, mijn Frans is dermate slecht dat ik jou actie niet kan herhalen, chapeau. Ongetwijfeld heeft hij menig (heaumeau) porno verhaaltje, en mogelijk tevens filmpje, gelezen, dan wel gekeken.
Wat ik trouwens zo grappig vind in Nederland, is dat de literaire waarde van een stuk afhangt van het aantal verschillende woorden gebruikt voor, bijvoorbeeld, een penis. Nu is het leuk om je in te beelden hoe iemand als Giph de hele dag peinzend voor zich uitstaart. Mogelijk staat hij er naakt, af en toe kijkend naar zijn piemel/penis/pik/jongeheer/lul/paal/degen/jongensdolk/swans etc denkend aan nieuwe woorden. Echter waarschijnlijk pikt hij ze op in zijn dagelijks leven, zo vroeg ik Manon Uphof (wie kent haar nog) ooit hoe ze aan de zin ?Je kut werkt beter dan je kop? kwam, ze antwoorden dat ze een jonge dit in de trein tegen zijn vriendin had horen zeggen en dat zij zo aan veel van dit soort zaken komt.
De tip voor aspirant schrijvers is dus; zit in de trein en doe of je je iPod aan hebt staan, en luister luister luister.
Donkerblonde verkrachtersdolk?
Je bent in de war. Volgens mij was het je klootviool.
Zeik niet over het zoveelste kutboek! Check de milf in het artikel!
Mach10 15-04-06 @ 15:54 - jôh! getver! maar wat zit er verder achter je wens "om, onder andere, de, bijna paradigmatisch geworden, obsessie van het Nederlands schrijversvolk met seks te ontvluchten"?
Stukje gelezen.
Bagger.
*is benieuwd naar dat FOK! gebeuren*
Leuk Ronald Giphart op GS. Alleen vond ik t stuk maar zo zo, maar t past wel weer bij t onderwerp (Reve).
Zijn columns in het AD zijn alleen 10x leuker en zeggen tegelijk ook nog iets zinnigs..: Volgende keer beter dus..
*wil dijkshoorn terug*
Griph, welkom... volgende keer wat korter, scherper en directer.
Concurentie van Beau heb je toch niet.
Giphart, wacht eens - da's toch die vent die ik zo af en toe in de in de kroeg zie en die alleen maar over wijven en nueqen kan praten? Ja, da's echt een aanwinst...
*vinkt*
oke leuk, das te veel lees werk. 12 blokjes tekst , die best goed zullen zijn maar heb hier toch lekker snelle aktie van plaats lappen lees werk.
@Mach10 15-04-06 @ 15:54:
Ik heb van de heer Houellebecq alleen Les particules élémentaires en Plateforme gelezen en zelfs in de Fransche taal, die over het algemeen minder bloemrijk is met betrekking tot zaken betreffende de sexualité van Homo Sapiens en Homo Sapienta kon ik mij niet aan de indruk ontrekken dat hij zich met graagte door diverse porneaugrafisch meteriaal heeft laten inspireren.
@The Zalking Wombie 15-04-06 @ 15:47
Sterker nog, ik het zaad druipt alweer van mijn dijen.
.
@Igorus 15-04-06 @ 15:51
Wat jij zegt. Of is GS trots op zijn monosyllabische achterban?
Houellebecq en Reve gebruiken de sex als metafoor, Giphart gebruikt de sex als broodnodige afleiding van z'n puberale prietpraat. Een nogal essentieel verschil, dacht ik.
@Crixus,
Dit is ook juist wat ik zeg "ook al zijn buitenlandse schrijvers, als Houellebecq, hier ook niet vies van." In bijvoorbeeld elementaire deeltjes vliegt de vunzigheid je om de oren
Zeer goed!!!!!
Eindelijk een poging van Geenstijl om het niveau weer op te krikken. De populariteit van dit weblog heeft helaas teveel Telegraaf-lezers en SBS6 kijkers aangetrokken. Misschien dat er weer wat variatie in de reactie van de reaguurders komt, i.p.v. het eeuwige "alle buitenlanders eruit" en "zal ik eens even in je bek schijten".
Hulde!
@Mach10 15-04-06 @ 15:44:
Merkwaardig dat je nu juist Houellebecq als alternatief aandraagt, terwijl uit zijn pagina's eenzelfde hoeveelheid zaad en kutvocht druipt als bij menig Nederlandsch auteur. Weliswaar als aanklacht tegen het libertijnse westerse cultuur, maar gedreven door eenzelfde soort frustratie.
Niks ervan.
Giphart is een prima schrijver. En de verfilmingen vind ik ook goed te doen. En hei hep gefoel foor humoor
ronald giphart? is dat niet die neef van kouwes die standaard van zijn boeken kudtfilms laat maken?
Tsja... viel te verwachten dat hier nu allemaal Giphart basher zouden komen opdraven, in de hoop dat hun kritische ''vernietigende'' comments aan zijn adres ook daadwerkelijk gelezen worden door Ronald G. Die gedachte doet hun pielemuisje groeien!
@ blikjeamstel
Noem jij dit ironie???????
verdorie
@Mach10
Je vergeet Giph: die krijgt hem nog wel eens. Desnoods door de Guerilla van steengijl.
Mark my wurds.
Lijkt verdacht veel op die schrijfsels van ene Nico Dijkshoorn.
Hee Ron,
Doe jij in navolging van Reve`s vriendje ook nog wat met pielemuisjes. mooie careerboost!!!
@ blikjegrolsch,
Ik zelf ben geen groot lief hebber van de Nederlandse literatuur, maar voel mij meer geroepen tot het lezen van buitenlandse schrijvers. Dit om, onder andere, de, bijna paradigmatisch geworden, obsessie van het Nederlands schrijversvolk met seks te ontvluchten (ik doel hier mee op een Giph, Wolkers, Zwagermans en ook Reve etc), ook al zijn buitenlandse schrijvers, als Houellebecq, hier ook niet vies van. Tevens ben ik geen Reve liefhebber, omdat ik, net als het meren deel van de GS lezers, niet kan relateren aan de frustraties voortvloeiend uit een jeugd in de jaren 20, 30 en 40. Ook zijn bloemige taalgebruik is niet meer echt aansprekend voor de gemiddelde GSer.
Kortom, er is een grens tussen literatuur en porno, deze wordt is, naar mijn idee, in Nederland wat vaag.
Reve is dood, laat hem rusten een Nobelprijs voor de literatuur zal hij nooit meer krijgen, nog enige ander Nederlandse schrijver.
@blikjegrolsch
Geen, mijn beste. Maar laat hem zich daar alsjeblief toe blijven beperken, in plaats van hier hijgerig populair te doen.
@da wizard 15-04-06 @ 15:32
Volgens VanDale een nieuweling aan de Militaire Academie.
RG heeft ongewild het verhaal leuker gemaakt.
@CoJoNes 15-04-06 @ 15:24:
Wij zijn het eens, met dit verschil, dat Jan Cremer wel degelijk schrijven kan. Niet gelijk Reve het kon, maar in ieder geval een heel stuk beter dan Giphart. Ik raad u aan Sneeuw en Tropen te lezen. U zult u kunnen overtuigen dat Cremer stilistisch en inhoudelijk meer in zijn mars heeft het pseudo-intellectuele 5-havo opstel-niveau van Ronald Giphart.
Jammer dat dit oude media in nieuwe media is andes kon je er het paasvuur mee aansteken.
Giphart denkt dat Reve's stijl niet meer behelst dan vijf hoofdletters per zin plus een anale fixatie. Nogal clichématig.
@Ronald Giphart
Leuk geschreven, maar wat is een baar...
Leuk experiment, maar nu wil ik weer rabiaat rechtse praat.
@Karel Kruizenruiker 15-04-06 @ 15:26
Oordeel niet te snel, er is een stukje tekst weggevallen. Er stond eigenlijk: 'Iets met meer dan drie alinea's van Ronald Giphart trekken ze niet.'
En dat is een van de zeldzame keren dat Pritt wat mij betreft de spijker op zijn kop sloeg... ;-)
Dat hele Nederlandse literaire en kunstwereldje heeft ongeveer net zoveel om het lijf als die keizer uit dat sprookje die nieuwe kleren kreeg. Een aantal figuren oreert via de media dat het allemaal zo vernieuwend, baanbrekend, humoristisch en diepzinnig is en het klootjesvolk hobbelt er gewoon achteraan. En zo gaat het met alles in het leven. Een paar mensen worden gezien als autoriteit. en die worden door de massa aangesteld om voor hen te denken. Maar Giphart mag blijven hoor. Als ik er zin an heb lees ik het en spuw mijn gal. Als mijn hoofd er niet naar staat sla ik die zooi gewoon over.
Zulte, met zijn heerlijke bieren!!
nou klaar , ik heb de eerste 3 regels gelezen en ik dacht al: stijlloos moet je aangeboren zijn, dat kan je niet zo maar even bedenken, zoals ene meneer giphart doet
hmm ik was em na de 1e 2 allineas al kwijt..... hoop gelul over. jah waarover eigenlijk? verder dan de 1e 2 allenea's ben ik immers niet gekomen. maar toch denkik dat het verhaal daar best in zen geheel in had gepast
Vanwaar deze extra aanvulling op het Nationaal Dictee? Overigens zeer benieuwd hoe Philip F. het er hiermee zou afbrengen!
wat denken jullie.. zou hij volgende week nog een stukje durven schrijven?
Trouwens.. iets meer dan 3 alinea's trekken ze niet, vind ik ongefundeerd, nodeloos kwetsend, stigmatiserend en tendentieus.
@Pim de la Parra 15-04-06 @ 15:21
Helemaal mee eens, maar dan andersom. Iemand die beweert dat Giphart het nivo FOK! onstijgt, moet eens een boek gaan lezen voor zichzelf, dus niet klassikaal. Nader tot U, bijvoorbeeld.
Is dit alvast een voorproefje voor het Nationaal Dictee ?
Laatste alinea is geniaal:)
Geachte N=1: hoeveel boeken van u zijn er reeds verfilmd?
@Zalking Wombie: doe mij ook eens wat kudos!
Gaat dit soms over die van het Reve?
Beste Mach10,
gaarne zou ik je willen wijzen op het commentaar van "haasje over" 15-04-06 @ 14:58.
Wij van de Grolschblikkenfabriek betreuren het ten zeerste dat je a) moeite hebt met ironie b) niet zo goed kunt lezen en c) zo weinig kennis hebt van het werk van Reve. Wij raden je dan ook aan eens de werken De Avonden en Lieve Jongens Allemaal te lezen.
Om te voorkomen dat je van grenzeloe domdheid en onbelezenheid ooit eens een trein zult koppen smeken wij je dat!
Ja... Leuk lapje tekst! 100 kudo's voor Ronald...
@crixus
We zijn het eens, met graagte verwijs ik naar mijn eerdere bijdragen.
Giphart is de Jan Cremer van deze tijd. Over een jaar of 15 zullen de meeste burgerstellen warme herinneringen ophalen aan de tijd van Giphart en Abba, the musical en de Lionking. Al citerend, wodka-redbull drinken. Beetje zoals nu gebeurt met uitgescheten veertigers die met droge ogen beweren, dat Cremer en Hair, culturele hoogtepuntjes waren in de jaren 70.
Giphart, sneu stukje. 10 jaar geleden lukte het niet in Propria Cures. Ga je nu hier weer es proberen om erbij te horen?
Kan match10 geen column gaan schrijven hier in plaats van giph lijkt me een stuk vermakelijker.
Dit is het grote shiftingsprogramma van geensteil. Alle overlopers afkomstig van FOK die ongefundeerde negatieve kritiek uiten krijgen een IP-ban, of liever een nekschot. En dat geldt ook voor de sukkels die 711 woorden te veel vinden om te lezen.
Het jaar 711 doet me ergens aan denken trouwens, dat is het jaar van de Islamitische inval in Spanje. Spanje was weer het land van Reve omdat het er goedkoop leven was.
@collapse 15-04-06 @ 15:10
Nee de stukken tekst tussen de, bijna even grote, witte vlakken zijn de alinia's
Beste Giph, als ik je zou mag noemen,
Ik kan uit je stukje alleen maar concluderen dan je vroeger seksueel misbruikt bent door a) je vader; b) een oom; c) je leraar dan wel trainer.
Al is het van je afschrijven van deze frustraties natuurlijk een goede verwerking methode, en tevens enigszins vermakelijk voor de gemiddelde lezer, lijkt het mij toch verstandig om professionele hulp in te roepen. Momenteel blijft het namelijk nog, blijkens je verhaal, bij fantaseren over een sodomatische afstraffing van de dader. Wel dient daarbij in acht worden genomen dat je de dader blijkbaar zo?n angst bij je inboezemt dat hij zelfs in je fantasie dood moet zijn voor jij je zieke lusten op hem bodvieren kan. Dit soort ziekelijke fantaseren kan er toe leiden dat jij je straks gaat vergrijpen aan kleine jongetjes. Hun de sodomatische afstraffing geeft, die den deelt hoort te vallen aan jou misbruiker, je vervolgens berouw krijgt en een trein kopt, en ik daardoor vertraging op loop, omdat de trien niet meer rijd.
Om dit laatste te verkomen, vraag ik je, neen, smeek ik je, zoek hulp!
Pfffff.... Anne Frank schreef beter......
Ha Giph, welkom ghehe. Ik zal zondags op een verloren uurtje lezen wat je geschreven hebt. Doe in de tussentijd je schone zus de groeten van mij!
Het was een donkere nacht in het Vlaamse.... ben daar maar gestopt met lezen, ik als domme vmbo'r begrijpt er niks van
gelezen en goedgekeurd.
@Haagse hersenloze
lekker makkelijk zo'n vertaalprogje
Wat zijn die grote wiitte stukken tussen de regels; zijn dat nou alinea's?
@Haagse hersenloze: een leven zoeken is ook kunst.
Giph, mooi stukkie
@crixus 15-04-06 @ 15:07
Mag ik het even hartgrondig met je eensch zijn!
Ha Ha die Giphart toch...
analyseer dit maar eens voor je mondelinge boekbesprekingen Nederlands
Is het volk van fok.nl niet meer de doelgroep van de Giphart? Om als eerste column een mislukte pastiche op de grootste stilist van de Nederlandsche Literatuur te produceren, op de dag dat het reeds in staat van onbinding verkerende lichamelijk overschot ter aarde zal worden besteld -overigens waar is de bestelbon gebleven- lijkt mij, mede gezien het feit dat heer Giphart nog nimmer van enige intelligentie heeft blijk gegeven, ondanks dat volksverlakkerij en onzin miljoenvoudig weten te verkopen natuurlijk best slim is, getuigt natuurlijk voor een ongekende stijlloosheid en ik kan me dan ook niet aan de indruk onttrekken dat een dergelijke stijlloosheid wel binnen de kolommen van deze webzijde past, ware het niet dat het stuk alhier geen enkele relatie vertoont de werkelijkheid van Giphart, want laten we eerlijk zijn het was pas echt aardig geweest als hij reeds eerder had bekend een waarlijk heaumeausensuele necrofiel te zijn en zijn lusten met grote regelmaat botvierde in diverse mortuaria en niet slechts op het lijk van een volksschrijver die hij waarschijnlijk nimmer zal evenaren.
Een korte samenvatting voor lezers van het niveau fok.nl en dus ook Ronald Giphart zelf: Kudt met peeren.
Nah, susans' cock... tis as a matter of speech he!
Wat mij buitengewoon stoort in dit pretentieuze stukje "proza" is dat het refereert aan de werken van een der grootste schrijvers ooit voortgebracht in kikkerlandia. Kans- en stijlloos.
@Ike
Als het een eerbetoon is, moet ie zich kapot schamen.
Lijken neuken is zo 2005
Heb je het filmpje ook geupload giph?
Ik ben nooit een Giphart fan geweest, doe mij maar liever Grunberg (wel pre telefoongids tijd) of oude meuk als Wolkers als hier dan toch een Nederlandse literatuur column ten toon dient gespreid te worden. Beetje Kees van Kooten is ook leuk trouwens, doe Kees van Kooten hier maar laten columnen redactie, dat lijkt mij de meest verantwoorde keus.
@Belgiaan 15-04-06 @ 15:02
Het kan ook dat ze weer een psychose had toen deze foto werd gemaakt...
-weggejorist-
Giphart's Vlaams lijkt nergens op (amai en allez vergeten etc...) maar aan die bouquetreeks-milf te zien moet hij toch iets goed doen...
Schrijven is iets anders dan beschrijven. Giphardt zal nooit de kern van Reve begrijpen. Gerard zegt sorry.
Er zijn duidelijk een hoop reaguurders die nog nooit een Reve hebben opgeslagen.
Over 2 jaar: mondeling eindexamen Nederlands. Gesprek met de docent: iedereen riep wel dat het zo slecht was die colum, maar het was natuurlijk van wonderlijke schoonheid. Dat pygmeenleren zweepje, wat bedoelde Giphart daar nu mee. Waar verwees hij naar. en wat bedoelde Giphart nu overdrachtelijk met die bruingeaderde opening. Welke dimensie trad hij daar binnen in Machelen-aan-de-Leie
De volgende stap in wereldheerschappij is gemaakt, we zijn de klaslokalen binnengedrongen en dan niet meer via de achterdeur van een Neukia met geheugenkaart en meppende breazah's, maar gewoon via de voordeur via de verstofte jaren 70 geitenbreier met wie je je aan de hand van GS feilloos langs de examencommissie lult.
GS rules
@CoJoNes 15-04-06 @ 14:49
Ik snap wat je bedoelt. Ik heb alleen niet het idee dat het om persifleren ging. Ik denk dat het meer als een eerbetoon aan Reve bedoeld was, net als bij een begrafenis bijvoorbeeld vaak wordt verteld wat de overledene erover zou hebben gezegd.
Proberen je grote voorbeeld te evenaren op de dag van zijn begrafenis zou inderdaad stijlloos zijn
Next show; Beau vs Reau!
Ik hoor een succes! Zij columnieren en wij commentariseren, mwhoahahaha!
@TheOnlyKram 15-04-06 @ 14:49
een punt-komma, ja.
"Giph" een bijbel voor me op de vijfde van de havo. Heb vele stukken herlezen en samen met een kameraad dat hele boek kapotgeannalyseerd. Sloeg werkelijk nergens op, maar we hebben er erg veel schik om gehad.
Na het lezen van dit stuk van Giph, ben ik in ieder geval van mijn sokkel gedonderd. Wat een vies stukje "wannabe-steylleaus". Nu steengeyl 40% van de telegrof is denkt meneer gelijk een graantje mee te pikken.
Laphjes giph!! Zo jammer...
Waarom, moet een schrijvert als Giphart zijn werk op Geenstijl laten lezen. Hij is toch schrijvert laat hem zijn tijd aan boeken schrijven besteden. Niet aan necrofilie
@cojones...
een ; ??, jammer...
@Ike
Daarom vind ik het van een stuitende arrogantie getuigen, zelfs maar te pretenderen Reve te kunnen persifleren. De stijlfiguren zijn cliche's waar de honden geen brood van lusten en het vermogen om het fragiele onderscheid tussen pornografie en ironie te kunen maken, is Giph (sic!) niet gegeven.
-
Een schrijver is pas een schrijver als hij ook gelezen wordt, als de geyle neuqsex minder, of zelfs helemaal niet, van het papier af tettert.
Hij zit inderdaad lekker te F5-en met de broek op de enkels. Kunnen we hem niet laten duelleren met Beau?
Wereldheerschappij komt er aan.
Over een maand verwacht ik een column van Rita en over twee maanden moet en zal bush hier in 't nederlands zijn wekelijkse plannen verkondigen. :9
Wie is er nou begonnen? Leg het trouwens maar eens uit.
-Edit: eenvoudige keuze: of ophouden met janken of ban. Kiest u maar.-
Zou Reaunald nou ook zitten F5-en om te kijken hoe ie onderuit gehaald wordt...?!
En dan nu graag vertaald! Ik begrijp er geen moer van. Ongezien meteen oppakken en wegwezen voor ik echt kwaad word.
@Neon 15-04-06 @ 14:19
bedankt voor het bewijzen van mijn punt van aan Neon @14:05
@bottehond 14:38
Goed plan.
Nu nog uitvoeren.
Ik vind hem goed
@leph 15-04-06 @ 14:00
Maar zijn bijkomende beschrijvingen van de bijgekleurde onderbroeken, rochelende scheten en wanstaltig drillende lijven zijn niet stimulerend voor zowel eetlust als libido. Wel hetrosuxueel, dat dan weer wel.
Nu nog ff de details over mijn favoriete Bouquetreeks-MILF.
www.filmbythesea.nl/albums/2004/ldmfbt...
Even voor mijn beeld, maar heeft Ronald nu veel moeten betalen om hier te mogen schrijven?
Pleurt die gozert er maar weer uit. Gezochte leuterpraat, quasi shockerend. Echt iets van die generatie nix. Denk je nou werkelijk dat iemand dit nog vooruitstrevend en anti- establishment vindt? Sjonge jonge.... dit IS establishment "literatuur". Bipshart, als je geleerd hebt om te schrijven kom je nog maar eens terug. Ga voorlopig maar in de courant van de baas van GS krabbelen. En redactie: we gaan er hier toch geen popilog van maken he, dan smeert ik hem!
-Edit: de mazzel!-
@ CoJoNes 15-04-06 @ 14:17
Ben het met je eens.
Laat ik een geaui doen naar wat hij misschien had verwacht:
Hij zag dat de reaguurders met hart en ziel hun mening (of demeaunen) hier uitkotsen. Discussies starten (waar die niet zijn), met slimme grapjes komen en andere mensen van hun inzichten of ideeen proberen te overtuigen. En zij deden hem denken aan een GS versie van zijn evenbeeld. Een Ronald die geen BN-er is. een Ronald die leeft in een wereld met minder politiek correcte figuranten, allen ruwe diamanten die de kunst van de vermakelijke proza nog niet geheel beheersen, maar goed op weg zijn. Als een (niet vies van coitus zijnde) god volgde hij stilletjes de discussies op GS en bleef heaup houden. Heaup op in de goedheid van de reaguurders, heaup iets toe te kunnen voegen. Heaup om bij te kunnen dragen aan de richting van de discussies: vermakelijke proza. Maar bovenal: heaup om iets van elkaar te kunnen leren en samen beter te worden in het schrijven, want dat is wat we hier toch doen. En misschien konden de reaguurders hem dan een beetje van hun ongepolijste extravertie schenken...
Ik vraag me alleen af of dit net is gebeurt, of dat het een ouderwets potje bashen zonder te lezen was...
Blikjegrolsch, je naam doet anders vermoeden. Echter, I agree!
Reaunald is één van neerlands trots als het gaat om literatuur van de heaugste plank!
R'spect for the man with the Icecream van!
ongeacht de twijfel of dit echt is zeg ik ga lekker naar BNN daaaaaaaaaaaaag
de bokken van de geitjes scheiden..
*noteert*
Ik zie het al voor me, een 15-jarige puisterige tiener die met de gebundelde collums van GS-gastschrijver R. Giphart voor de klas staat;
(...) Dit boek is literatuur omdat er allemaal moeilijke woorden instaan. De rode draad in het verhaal is seks... seks met lijken in de kerk, seks met ezels, seks met 'Neo-Portugese Bouquetreeks-MILF', seks met... (...).
-edit in 1 taal was wel voldoende-
ZeeuwsMeisje 15-04-06 @ 14:26
Wat slaat dit op ? Geenstijl laat z'n ware gezicht zien?
-edit nee. onnodig dom gezwam-
@Neon
Toegegeven, er had een ; in gemoeten.
Gelukkig heb ik overigens niet de pretentie schrijver te zijn, laat staan dat ik me er op voor sta.
Reve is Reve.
Gighart schiet met zijn blonde dolk te kort.
zoveel tijd heb uk nou ook weer niet..
heel weinig kans dat ik dit ga lezen!!
Overigens, fascinerend al die "onderbouwde" kritiek van mensen die nooit een heel boek hebben gezelen, laat staan gebpubliceerd. Ga eens deaud.
Stijlvol stijlloos.
Het is zeer prachtig.. Ik ben vol lof. Mensen die dit niet weten te waarderen weten niks van echt goed schrijfwerk af.
Ik sluit mij geheel bij Bleu One aan: Meer, meer meer! Alle overgelopen FOK!-lezers kunnen de tiefus krijgen als ze dit niet weten te waarderen.
Is de vergelijking met onze onvolprezen "kouwes"al gemaakt?
Goed werk, Reaunaldinheau GipHart in Actie!
Giphart is een dappere donder!!!!!!
-edit in 1 taal was wel voldoende-
Beau ok, maar deze eikel hoort toch thuis in het rijtje Marcel van Dam, Jack Spijkerman, Paul Wittemann, Nova, Volkskrant, Thom Hofmann etc? Laat em zijn frustraties in het Vara TV Magazine van zich afschrijven.
Gelukkig kan Van het Reve maar één keer deaudgaan, anders kregen we dit soort gebazel iedere week.
De stem van Giphart zingt niet voor mij.
Kan er niet warm van worden. Het taalgebruik is te vermoeiend...
Giph! Welkom! Je staat hoog op mijn Geheime Verlanglijst. Hoop wel dat je een Mannensabel hebt en geen Jongensdolk.
Mooi eerbetoon aan Reve. HULDE!
@ViperNL
Jouw samenvatting is zelfs maar één zin, tenzij je "Kudt" als volledige zin beschouwt.
lol@neon
pseudo schrijvert !
CoJoNes: Iets kortere zinnen schrijven. Dat voorkomt dat je deelzinnen vergeet af te maken en zelf verdwaalt in de komma's. Lastig nog hè, dat schrijven?
Hoe kom je op de boekenlijst Nederlands van de middelbare school? Als je je gedachten een beetje leuk verwoorden ben je er nog niet. Nee, een zieke geest is vereist. Want dan ben je in staat om in wollig taalgebruik de meest afkeurenswaardige en ranzige troep aan het papier toe te vertrouwen. Je steekt meer op van de Donald Duck dan van het gemiddelde Nederlandse literaire werk dat na 1950 geschreven is.
@Ike Turnert 15-04-06 @ 14:05
Kom nou, wat had Giphart dan verwacht? Een warm en stijlvol welkom? Ben het met je eens, dat bashen in één zin, te gemakkelijk is, om Pritts woorden te gebruiken, monosyntactische monosyllabilistiek. Niet dat deze uitdrukking enige waarde heeft, laat staan in correct Nederlands neergeplempt, maar een kniesoor, vergelijk het maar met de te pas en te onpas opduikende neukscenes in de werkjes van eerder genoemde, zich tot romanschrijver gepromoveerd hebbende, scriptschrijver.
@ViperNL: Zoals jij het omschrijft, is elk boek samen te vatten in twee regels. Het leest alleen absoluut kut. Maar daarom ben jij geen schrijver, en Giphart wel.
wat moeten we hier nou weer mee
De 8 van de 10 die ik noemde, zijn naar alle waarschijnlijkheid dezelfden als de door jou genoemde overgelopen Fok!-lezertjes, Blue-one...
En het ergste is nog, die elf (11) focking alinea's zijn samen te vatten in 2 zinnen:
"Ik liep een kerk binnen, paalde een lijk en werd betrapt door een pastor en een kapelaan die ook nog es alles filmden. Kudt."
Leest een stuk makkelijker he?
Ik lees toch liever een bouquetreeks romannetje.
Meer, meer meer! Alle overgelopen FOK!-lezers kunnen de tiefus krijgen als ze dit niet weten te waarderen.
Het grappigste is nog wel dat naar schatting 8 van de 10 reaguurders helemaal niet begrijpen waar het stukje over gaat. Of is dat dan meteen weer het treurigste? Ben er nog niet uit.
Perfect! Nu nog wat verhalen over luidsprekers in tuinkeien, tracktorpullen, mongolen en gouden pluggen en het is hier weer als vanouds gezellig.
Die bouquetreeksmilf is LEKKAH!
Gewoon hartstikke LEKKAH!
Die is me echt een week knallende ruzie en ongewassen sokken waard hoor.
Maar Ronald, welkom!
Wie ben Ik, De Barmhartige Almachtige Reaguurder, om dit Schouwspel á la Gipharrrrt te beoordelen op verdere bwuhhhhh laaa haa ?
Cum nau, tis zaterdag, houdt rekening met mijn gemoedstoestand!
heeft Ronald nou eauk een stijlleauze account? zo ja, welke?
en Ronald, mocht je dit lezen, welkom op GeenStijl, ik kreeg werkelijk kotsneigingen van je verhaal maar dat zal je bedoeling ook wel zijn geweest.
Ronald, Ik schaam mij oprecht voor deze tentoonstelling van de allocatie van de talenten van mijn mede reaguurders: bashen.
Simpel gezegd : slopen is makkelijker dan bouwen.
Laat dit nou het hol van de leeuw zijn op het gebied van bashen. Ik hoop dat je het uithoudt hier, een beetje literatuur tussen de multi culti problemen discussies en brengt een beetje diepgang in het leven van de reaguurders.
Als ze de tijd nemen om even te lezen..
Een meesterlijk schrijfsel!
Hier moet een stijlloze film van gemaakt worden, Rutger Hauer als het lijk, en nederlands beroemdste werkloze als stijlloze lijkenneuqer, misschien nog een bijrolletje voor Lange Frans als de kapelaan...
En John de mol wil het project vast wel financieren. :')
Was dit een poging tot humor ofzo?
Next.
Bah, necrofiele gaypr0n met een reli-tintje. Reve zou het vullen des Aarsch overigens niet zien als geseling, eerder een laatste eerbeteaun.
Niet geschikt voor de dag na de Goede VrijMiBeau, maar zeker stijlloos.
Giphart neemt Reve in zijn aars .... is dat literatuur?
Wat een niveau .....
Giph, ik heb dr weer geweldig van genoten. Ben werkelijkwaar te lui om met mn studentenharses naar de biep te gaan en een boek van je te lenen, dus is deze GS column een geweldige uitkomst...
Gezien het feit dat je hem eerst nog op z'n rug(?) moest draaien denk ik toch echt dat die pater je voor was.
Kunnen we nu weer ff normaal doen?
hm zn eerste boek was wel geil maar het wordt slechter naarmate hij te oud wordt. Maar gelukkig is geen Mulisch ....
Leeft Louis Paul Boon eigenlijknog? Die is meer gecshikt om NSFW columns te schrijven. Komt ook eerder ro the point en het is nog een Belg ook.
Leuke vocabulaire heeft de heer Giphart, beetje jammer van de column zelf.
Wat is het doel van dit verhaaltje? Reve belachelijk maken, zichzelf of de gemiddelde reaguurder?
Als we ons dan toch elitair gaan profileren door exclusief taalgebruik, een beetje meer niveau in de verhaalijn is ook niet weg meneer Giphart.
"En het moment daarop ontknoopte ik Zijn broek en draaide Hem op zijn rug. "
Oppervlakteanatomie is blijkbaar niet zijn sterkste punt.
BillyROFLOL 13.47
Twee keer maar?????????
He giph. , jouw provocacties zijn nep, te gemaakt. Vroeger bij mij op mijn middelbare school (NSG Nijmegen) heb je een soort toespraak bij ons in de bieb gehouden. Alle leraren nederlands geil, wij NIET geintresseerd. Uit provocatie vroeg je toen nog; wie heeft er hier wel eens gemasturbeerd? steek dan je hand omhoog. .... Middelvingers !! Provoceren is een gave, en die gave heb jij dus niet. Dus zoek iets anders.
Vriendelijke Groeten.
Giphlul,èèn van de Utrechters waar ik me voor schaam.
Anton Geesink is die andere.
... en, o ja, ga die vergeelde graftakketanden van je eens poetsen. Vieze ouwe man.
Volgende keer wat ploaties erbij, s.v.p.
Zoals voorspelt: eerste 12 zinne ging nog... wanne kwats!!
[quote]Het monosyllabische deel van onze reaguurders maakt je helemaal af. Iets met meer dan drie alinea's trekken ze niet. Ze weten nauwelijks wat een alinea is." [\quote] De eerste zin klopt wel. (wat is monosyllabische?) .
Het tweede klopt echter niet. Ik weet dat men allinea's in een boek stopt zodat men even naar de WC kan gaan/kan gaan neuqen voordat ze weer verder gaan met lezen.
Gewoon de doorsnee rotzooi dat in 031 door gaat voor literatuur. Necrofilie in de kerk. Ach ja. Als je nu werkelijk ballen had gehad dan had dit zich afgespeeld in een moskee en was de hoofdpersoon tot deze daad gekomen onder de bezielende leiding van Mohammed (nsb).
lol@giFhart leuke poging ! makkelijk leesbaar welkom in de realiteit van onsche barbaarse reaguurders !
Chapeau.
Verdomd slecht proza. Is het Giphart, of is Pritt Stift?
Op deze oprisping Nederlandsche proza volgt een Engelse recensie:
Blackadder: [Describing Gipharts's poetry] "It started badly,
it tailed off a little in the middle and the less said about the end the better, but apart from that it was excellent".
Plaatjes, bijbehorende plaatjes willen we !!! Giph die de dooie Reef ligt te pompen. Daar moet toch wel een cartoon van te maken zijn lijkt me.
- edit -
dus_weinig
BijzondeR
;)
Ik vond Reve veel beter. Kan Gips niet met hem ruilen?
*Brand boeken van Ronald G.*
1 welcom Ronald
2 Saai, dit bedenken wij ook op kantoor als de geyle secretaresse langskomt dusweinig bijzonde lijkt mij...
3 Te lang
4 LINKJE!!!??
5 Reve?
6 Schade Ronald alles ist vorbei, alles ist vorbei!!
Stijlloos slap gelul...
Is er ook een gesproken versie van?
Niet stijlloos
Welkom Ronald,
Rest alleen nog de vraag of hij er nu goed aan deed of niet. Ik denk het wel. Ze hebben elkaar gevonden. En elkaar vinden is een nobel doel anzich. Ik ben sowieso voor meer vinden. Er moet meer gevonden worden in deze wereld.
Wat een tijdverspilling. En dan te bedenken dat ik in dat kwartier dat ik die lap tekst las ook twee keer klaar had kunnen komen middels masturbatie.
Je wordt bedankt, Giphart.
*gaap* Ronald wie? Waarom vraagt GS Mohammed B. niet die schrijft spannender verhalen. oké wel in het arabisch maar het gaat om de gedachte erachter.
Geen tijd voor deze onzin
Ik pak de film wel
Kom op met dat filmpje!
Pfff, dit is echt geestdodend. Hebben jullie niets beters.
Waar blijft dat filmpje waar hij over schrijft...?
*gaap*... als dank voor 'Troost'?
@ De aap,
Jij vind het dus lekker? geef mij maar een levend stukje vrouwlijk vleesch, in plaats van een deaude man... maar goed...
Welkom Ronald
Ik neem aan, dit dit een hilarische parodieeerende poging van Giphart is, om in de schrijfstijl van de meester een pornografisch eerbetoon te brengen, ter meerdere eer en glorie van de succesvolle tv-presentator. Misschien was het geheel nog tranentrekkender geworden, als Ronnie de heren R,G en van T had gevraagd dit prozaische stukje te voorzien van een geanimeerde Fokke en Sukke Flash bijlage.
Tsja, Giphart, ik vind het meer iets voor op het strand na een nacht hevig spuiten en slikken in de plaatselijke discotheque te Lloret de Mar, want geef toe, met een kater in de zon, is zo'n pseudo literair niemandalletje altijd handig om de zon uit de kijkers te weren.
Maar is pygmeeënleer niet verboden? Er zijn er namelijk niet veel meer van over. Dikke Amerikanenleer kan weer wel.
Lijkt meer op die stijlloze Reve met zijn Hijgend Hert, echt stijlloos.
Ah! Eindelijk eens tekst voor echte lezers!
Gifhart heerst!
Ik heb mij een complete middelbare school carriere met Giphart zoet gehouden. Een schrijver die over neuken schrijft en dan ook nog op je lijst!
Woohoo!
Puik stukkie trouwens, zo op de begraafdag van Van het Reve. Blijvertje Giph?
-weggejorist-
Zeer Stijlloos. leuk stukje proza.
denk dat de ezelneuqert dit wel kon waarderen.
Reli pr0n dat ook nog eens op GS uitgezonden gaat worden. Laat maar zien Giph, laat maar zien!
Wat een slap geouwehoer zeg echt geen bal aan!
@blue-one: Wilt u eens een blaffende BrEeZaH-boy in werking zien?
lekker enthousiaste reacties...
Welkom Ronald!
Als het niet in 1 alinea op de voorpagina van Geenstijl past, ga ik het echt niet allemaal lezen...
GeenStijl Literatuur. Stille Zaterdag zal nooit stil zijn.
Die Gip altjd leuk, jammer dat het zoveel tekst is (wel de eerste vier zinnen gehaald) en de meeste woorden zoals
'door mijn hoerige werktuig'
Er wel even uitgepikt.
slap geleuter zeg
te lang, doei
ahh, leuk. pr0n
Jezus wat een lap text, dat ga ik dus echt niet lezen!
Ronald, blaffende BrEeZaH b0y's bijten niet. No wurries.
Is dit nu in het kader van de homo-literatuur-week?
Ronald, u weet denk ik wel waar u aan begonnen bent he.
Heeft u het bord al gezien? "Pas op! Reaguurders. Blijf op de grond liggen tot er hulp komt, anders succes!"
REAGEER OOK