
Nu de islamisering, aziatisering, mexicanisering en amerikanisering verwoestend hebben toegeslagen in het assortiment van de vaderlandse snackbars vragen wij uw aandacht voor een oerhollandsch product: De eierbal. Noem ons maar weer nationalistisch. Maar de etnomane Nederlandse snackindustrie is met de uitverkiezing van de
Filippijnse kippenlollies (snackmenu 2008!) knettergek geworden. Daarom pleiten wij van GeenStijl Culinair voor nationaal eerherstel van deze goudeerlijke Hollandse snack. De eierbal is een allersmakelijkst frituuravontuur voor de liefhebber van de betere vette bek. Een eierbal is een gepaneerde klont kruidige ragout met daarin een gekookt ei. Klinkt goor, maar het is net als met vagina's; je moet het leren eten. Veel Nederlanders zijn onbekend met de Eierbal. Verklaarbaar, want de biotoop van de Eierbal is gelegen in het noordelijk en oostelijk deel van Nederland. In het verleden is al eens gepoogd de Eierbal een groter platform te geven. Check Dagblad van Noord'n oet 2005. Meer dan
300 comments van Eierbal Afficionados. Maar het heeft niet echt geholpen. Ook de speciale
Eierbal Hyves die in 2006 van start ging, is op sterven na dood. Natuurlijk is De Eierbal heel goed
zelf te maken. Maar dan is het geen snack meer. Immers, snacks zijn door anderen vervaardigde snelvoedsels, die voor een grijpstuiver te verkrijgen zijn. Ter zake nu. Bij deze verklaren wij de Eierballen Weken op GeenStijl voor geopend. We roepen reaguurders uit noordoostelijke gewesten op om snackadresjes te plempen waar de betere Eierbal te krijgen is. Lobbyen wij ondertussen met Cora van Mora. U hoort nog van ons.
Reaguursels
Inloggenals je een lekkere eierbal wil eten moet je naar cafetaria de paardeschuur en groningen gaan die is het alllerlekkerste daar eet je je vingers bij op
@kwastinette en @emmertjevol
Jullie kunnen wel stug blijven volhouden, maar dan moet je de links achter de images van emmertjevol maar ook eens l-e-z-e-n... Dan kom je erachter dat het gehakt is wat je om die ei heen ziet. Hier is een recept voor de 'Scottish egg': www.recipeland.com/recipe/20730/
Een eierbal heeft ragout eromheen, ongeveer hetzelfde als dat binnenin een kroket: nl.wikipedia.org/wiki/Eierbal
Eb helaas, het IS een NL uitvinding. In Groningen uitgevonden door de uitbater van -voormalig- Cafetaria Succes in de jaren'50.
goddelijke snack.overal in de omgeving van muntendam verkrijgbaar .de lekkerste? cafetaria aan de nieuweweg , de pittige uitvoering.
Is het nou puur toeval dat Televlut kok Ramon Beuk vandaag dit receptje in de grootste krant van doorgesnoven Nederland heeft gezet? Of zie ik hier een nieuw guerrilliamarketingaktie om de grootste aandeelhouder van GS tevreden te houden?
Wat nou Nederlands product. Dat is gewoon een Scotch egg:
images.google.co.uk/images?um=1&hl...
''Klinkt goor, maar het is net als met vagina's; je moet het leren eten.''
Hahahahahahahahaha
cafetarie picadilly Nijmegen... www.piccadilly.eu
De AAAAAALLLLLEEEEEEEERRRRLEKKERSTEEEEEEEEE.................................
Eierbal kun je eten in Groningen
Bij snackbar de Koning aan de bedumerweg.
Ik zeg met klem ik ben geen familie, vriend, of andere aanverwante van deze snackbar mensen maar gewoon een "gebruiker"en dat al ruim dertig jaar.
Theo, de eierbalspecialist van Dagblad van het Noorden: zieje.hyves.nl/
wat een gelul allemaal - het is een Schots ei, en is dus traditionele Schotse snack en niet oerhollands
ik laat altijd hele vieze natte winden na een eierbal
Waar ik Hoxha zei moet zijn Pritt Stift. Stop.
Ik vroeg in een cafetaria hoeveel grijpstuivers dat snelvoedsel kostte, maar werd niet begrijpend aangekeken, en na aandringen in elkaar gebeukt. Hoxha, je wordt bedankt!
Beter weer slecht gejat dan goed verzonnen?
Volgens mij is het een slap aftreksel van een bestaande Indische Ei-hap:
onehotstove.blogspot.com/2007/04/n-is-...
Ik dank u voor dit wanstaltig product.
Volgende week: Hete Bliksem, Rats Kuch en Boonen en Balkenbrij.
Cafetaria Koning
Bedumerweg, Groningen
ziet er lekkah uit
Nog maar een keer: een Scottish egg is NIET hetzelfde, Dat is een ei met gehakt erom heen!
En voor de zuurpruimen: de eierbal is een uitvinding van Cafetaria Succes in Groningen ergens omstreeks 1950. De Scottish egg is daar zelfs van afgekeken.
koerbagh ® 03-04-08 @ 17:51
Is er weer eens een topic waar Wilders niet in voor komt....
Er is maar één echte eierbal, die van Cafetaria Jongman uut Assen! Vanzelfsprekend eigen recept en niet een klont gore krokettenragoût, nee nee, wat het wel is weet ik niet, maar in ieder geval iets met kerrie :)
.
Snackbar Jongman, centrum Assen, als je er een keertje bent, gewoon effe vragen naar de naam!
.
(ik snap dat niemand dit leest, maar het gaat erom dat ie erbij moet staan, degenen die de snackbar kennen, zullen het met me eensch zijn)
Yep, Snackbar de Koning te Groningen
Automatiek Picadilly, Kleine Beekstraat in Venlo. Oldskool friettent met dito uitbaters (nog niet overgenomen door de Aziaten), enige jammere is dat hij altijd zo vroeg dicht is. Staat tegenover dat hij ook weer erg vroeg open gaat...
Midden jaren tachtig (echt waar) trok ik er wel es eentje uit de automaat van een snackbar aan de Havenstraat in Bussum.
Geen idee of die snackbar nog bestaat en zo ja, of ze ze nog verkopen, ik vond ze toen erg lekker.
Mexicaans vreten en frituren zijn twee verschillende dingen.
Heb een gat in de muur gelachen over het gastenboek van Maureens zelfmaakeierballen
Hallo.
Uw recept voor eierbal die ik heel graag wilde maken is niet gelukt.
Omdat Uw lijst niet duidelijk is.
Ook niet hoeveel je moest hebben bij bloem enz.
Hoe zorg ik dat de ragout om de eieren blijft zitten? ik kreeg het niet voor elkaar.
In het recept staat dat de eierballen de grote moeten hebben v.e. tennisbal, dat is te groot
Ien, bedankt voor de tip. Ik kom uit Enschede en Assen is te ver alleen voor een eierbal
campion 04-04-08 @ 02:48
jazeker
Oh sorry, het is laat voorgaande Scotch eggs niet gelezen maar voor wie zegt dat het iets anders, is, nee het is echt echt precies hetzelfde.
helaas is de Eierbal helemaal niet oorspronkelijk van Nederlandse bodem: Hij is Brits (waar alle dingen vandaan komen die heerlijk zijn niet ondanks dat ze smerig zijn, maar omdat) en daar genoemd een Scotch Egg.
ImmerWiederSonntag 04-04-08 @ 00:09
nou fruit dan maar
@Allen. Over de eierbal het volgende:
Het is géén friet-ei, dat is met in stukjes gehakte ei erin en vind je meer in overig Nederland: nl.wikipedia.org/wiki/Eierbal
En nee, het is óók geen 'Scottish Egg', dat is een gekookt ei met gehakt eromheen: www.recipeland.com/recipe/20730/
In de stad Groningen zijn voldoende cafetaria's waar het verkocht wordt, maar de beste eierbal vind je bij Cafetaria Koning aan de Bedumerweg: www.eet.nu/Groningen/Cafetaria_Koning
Geboren en getogen in Groningen, maar nog nooit zo'n ding naar binnengewerkt, maar in onze bedrijfskantine genoeg collega's gezien die er eentje nemen tijdens de lunch. Succes tegen over de Hema in stad had ze ook altijd. Maar die is nu dicht. Snackbar Koning en Friet van Piet zijn de beste van de stad, kortom als jullie een test gaan doen moet je hier absoluut langs...!
25 jaar geleden kon je bij de Bijenkorf dit spul al krijgen met tuinkers, Franse friet en tartar sauce. Volgens mij is het gewoon een Scottish Egg.
of bij REX.. bestaat die eigenlijk nog ?
oeps ik bedoel natuurlijk de DELF in Delfzijl..(voor de kenners STAM)
met Pinksteren maar weer een keer eentje eten bij STAM in Delfzijl...
Moet wel te doen zijn, ik ga het ook proberen.
ImmerWiederSonntag 04-04-08 @ 00:09
ik heb al verkering, sorry. Maar hoop dat je snel de ware vindt. Zo te lezen zit je er om te springen.
De snack heet wellicht Scotch Egg in het Engels maar heeft niets met Schotland te maken.
en.wikipedia.org/wiki/Scotch_egg
@tuttebelle 03-04-08 @ 22:18
wij worden geen dikke vrienden. k vind je een leuke vent maar qua politiek wordt het niks, neuqen dan maar?
doe eens even een f weghalen uit afficionados.. graag
'K heb et 1 keer ehad. Het heette doar frietei en het was domweg niet te vrette. Van mien mag ie 't vrette, moar zeg nie da'k ow nie gewaarschouwd heb
!
Heerlijk die eierbal of eierbroodje. Volgens mij nog te halen bij de snackbar in de Lopikerstraat te Schoonhoven. Ik rij er speciaal voor om! Warm aan te bevelen.
Aan de varkenskop van kay van der linden te zien is dit zijn favoriete voedsel.
@BassieNietAdriaan 03-04-08 @ 22:43
Eierbal? Éierbal?
Klinkt als een truttig paasfeest of als iets dat aan een aardbeienneus of een bloemkooloor verwant is. In ieder geval iets dat in de wachtkamer van de uroloog thuishoort.
Laten we het beest bij de naam noemen.
Vette meuk geserveerd op een bedje van ingedikte cholesterol.
.... maar doet ongetwijfeld wonderen na een avond liederlijk zuipen.
In het Noorden weten ze wel wat stevig vreten is. www.geenstijl.nl/mt/archieven/044556.h...
ik haat eieren, gaan ze nu met zown idioot ding aan komen
ImmerWiederSonntag 03-04-08 @ 22:28
ik wil geen plekjes. Ik wil elke dag zondag. steeds weer.
@jacques4431 03-04-08 @ 21:09
Frietei is natuurlijk taalvervuiling. Eierbal is de naam.
Scottish Egg Revisited
Hier is Scholand maak ik m'n eigen eierballen. Scotch eggs zijn geen bal aan
@xtuttebelle 03-04-08 @ 22:18
Ik zou me verwenden tot Koerbagh. Die weet de plekjes
ImmerWiederSonntag 03-04-08 @ 22:12
ik hoef geen vent, ik wil alleen heul graag naar Rome. Waarom snapt niemand dat? Vent? Ik wil een sponsor!
Heb nog nooit een eierbal gegeten maar wel over gehoord. Een gemalen kip lollie lijkt me niets, ik moet geen gemalen kippen die met bot en al fijngemalen worden... Een kroketje met een ei erin lijkt me beter, kom maar op met die van Mora!
@xtuttebelle 03-04-08 @ 21:32
Als je zo eager bet vind je nooit een vent
spijt me zeer maar in Mexico hebben ze zoiets ook, albondiga's of zoiets. de oude Azteken aten het daar al.
Ik kan cafetaria www.piccadilly.eu/ altijd aanraden als het om de eierbal gaat. En dat voor slechts 1,30 euro.
Inderdaad gewoon een frietei dus, alleen niet in stukjes. Maar alleen als hij in lekker varkensvet gefrituurd is.
ImmerWiederSonntag 03-04-08 @ 21:30
ach wat jammer nou. Ik kwam hier juist om vrinden te maken.
@tuttebelle 03-04-08 @ 21:20
Ik geloof niet dat ik jou er aardig vind
Lekker als het vega ragout is!!
ImmerWiederSonntag 03-04-08 @ 21:11
Ehm... okey.... en krijg je daar ook medicijnen voor?
@tuttebelle 03-04-08 @ 21:08
Ik ben niet van de Nicks, ik heb mijn vriendinnen graag met een W
fit is geen eirebal, maar ouwe koek. Die dingen worden al tientallen jaren in mijn oude vertrouwde frietkraam als "frietei" verkocht: gekookt eitje, iets snotterigs eromheen en dit alles in een krokant korstje verpakt.
In België noemt dit "Vogelnestje".
Men keaukt eieren, pelt ze, en laat ze in zen geheel.
Men brengt gehakt aan rond het gekeaukt eitje, zodat het een bal wordT.
Men legt deze ballen in een glazen eauvenschaal en bakt ze op 180° in de oven tot ze een mooi kleurtje hebben.
Bij het opdienen snijdT u het eitje eaupen zodat het mooi is enzo je weet tog.
Ik heb mijn Vogelnestje liefst met wat fijne pasta en een reaud bloedachtig sausje.
ImmerWiederSonntag 03-04-08 @ 21:05
Ik heb onder meerder Nicks gelegen, maar kan me niet herinneren dat daar toeschouwers bij waren.
Morgen op GeenStijl: "De Bamieschijf"
@Big Ern 03-04-08 @ 20:56
*aansteker pakt en vlaggetje in de fik zet
Dood aan amerikaanse cocktailprikkers!
@tuttebelle 03-04-08 @ 21:03
Ik heb het idee dat ik je onder een andere nick ken, ken dat?
De Satehkroketten van de Febo zijn ook verrukkulluk, en deze week maar 1,20 voor 2 exemplaren in 010 Gaza. Dank Febo, voor deze gulle daad.
ImmerWiederSonntag 03-04-08 @ 21:01
Ah, Verweggistan.... daar ken ik nog een heel leuk tentje. Waar ze overigens prima eierballen verkopen.
@tuttebelle 03-04-08 @ 20:57
Oh ja.
Snackpoint Kolk Assendorperstraat in Zwolle....
@tuttebelle 03-04-08 @ 20:45
Je hoeft niet perse met je kerel helemaal naar Verweggistan om het leuk te hebben.
Ik denk dat ik alle reaguursels deze keer maar eens uitprint en dan op de deur van de koelkast plak.
Gegarandeerd dat het hongergevoel na een half A4-tje over is.
Bijdeweg: Waarom staat Cristal niet in de poll?
ImmerWiederSonntag 03-04-08 @ 20:54
dat zal het zijn geweest. Ik hoop dat jij wel de juiste hebt gevonden.
Zo'n eierbal maakt heel wat tongen los.
*eindelijk klaar is met smeren*
Sandwich iemand?
images.jupiterimages.com/common/detail...
@tuttebelle 03-04-08 @ 20:50
Dan was je daar met de verkeerde vrouw
@sillón 03-04-08 @ 20:49
Eeeeh nee, Scotch Egg. Maar what' s in a name. Blijft een goeie hap na een sloot bierrrrrr.
in schotland heet dit een english egg
Wat dacht je van de Uteregse Tosti-bal dan? Gewoon een tosti met een gehaktbal ertussen. Verkrijgbaar bij De Kneus (..) op de nobelstraat! eet smakelijk.
Die eierbal lijkt me trouwens heel erg vies!
sillón 03-04-08 @ 20:49
Nee! Je meent het.
ImmerWiederSonntag 03-04-08 @ 20:47
Ach Milaan.... been there, done that, got the t-shirt.
d=t
in engeland heet dit een scottish egg
*wortels en buck-knive pakken doet*
@ De God van Empel 03-04-08 @ 20:47
Wordt geregeld!
check eens een <a href="http://www.foodplanet.nl/" TARGET="_blank">foodplanet</a>...
daar istie deze maand in de <a href="http://www.foodplanet.nl/aanbiedingen/index.htm" TARGET="_blank">aanbieding</a>..
Snackbar de Markies
Woldstraat 95
Meppel
Met een bord op de stoep: de lekkerste Eierballen!
(en ze zijn ook lekker)
@ ImmerWiederSonntag 03-04-08 @ 20:47
Ze spreken er alleen geen friesch...
@Big Ern 03-04-08 @ 20:45
Heb je ook wortelballetjes? Ik ben allergisch voor tomaten..
@tuttebelle 03-04-08 @ 20:45
Ik hoor net dat Milaan leuk is
@Massala 03-04-08 @ 20:41
Ik kom daar nooit, d'n Brink en Barnies Kipcorner roeleren.
*zak snoeptomaatjes openscheurt*
Snacken iemand?
Een broodje gebakken ei met spek gaat er altijd wel in na een biertje of vijftien,Maar deze eierbalconstructie laat ik liever links liggen.
Als ik graag wil kotsen steek ik wel gewoon de vinger in de keel.
eierbal ????????? broodjebal met en niets anders.
ImmerWiederSonntag 03-04-08 @ 20:35
Adoreren doe je op de Friese meren zeg ik altijd. Ik kom idd nooit ergens.
Ik maakte die bal 25 jaar geleden op de technische school tijdens kookles.
'verborgen ei'
Dat jullie het maar even weten :)
@ God van Empel;
Uwes zou als semi-Bossche kut (want Empel is en blijft natuurlijk gewoon 's-Hertogenbosch) moeten weten dat de befaamde eierbal reeds 20 jaar een begrip is is bij snackbar "Bon Apetit" tegenover de watertoren! Ik dacht altijd dat ze het zelf hadden verzonnen, maar kennelijk is het geen Brabantsche aangelegenheid... weer een desillusie rijker... verdeurie!
@Bijstandskoning 03-04-08 @ 20:39
Ligt er maar aan: gezwaveld, ongezwaveld...
@pierlooo 20.32
Ik Kölsch.
zak_arme_turf 03-04-08 @ 19:42
Dan ga ik straks maar een hele rozijn eten, daar word je vast niet ziek van.
@Pritt Stift. Doe maar niet lobbyen met Cora van Mora. Snacks moet je in een snackhut eten. Tenzij je natuurlijk een beetje op Cora valt, das dan weer wat anders.
@tuttebelle 03-04-08 @ 20:31
Als je nooit verder dan Friesland of Drenthe bent gewest lijkt alles geweldig.
Ik adoreer lui als Koer die gewoon verder kijken, de wereld overreizen, en lekker genieten. top
snackbar voor de brasserie in MMMM!
Ik mis Jupiler in de bierpoll, paupers
ImmerWiederSonntag 03-04-08 @ 20:26
Onderschat de schoonheid van Friese kroegen niet, daar kunnen zich vaak prachtige, Italiaanse taferelen afspelen. Of Franse, daar wil ik vanaf zijn.
@De oude nar (2) 03-04-08 @ 20:26
Reko in de Cronje?
Nooit geweten, ga dr volgende week wel een keuren...
@ImmerWiederSonntag 03-04-08 @ 20:26
Dan is deze site wel wat voor jou...
www.trendsandtravel.nl/html/where_to_g...
hier in Zaandam, toch niet echt noord of oost Nederland zijn de dingen ook bekend, onder de naam Frietei.
Cronjestraat in Haarlem en Breestraat Beverwijk! Is echt lekkr!!!!!
@tuttebelle 03-04-08 @ 20:23
Ik ben meer van Koerbaghs' stijjl. hoe luxer hoe beter
Ik neem mijn meisje niet mee naar de eerste de beste kroeg in Friesland bv.bah
Ziet er uit als een nonnenkutje, braak
ImmerWiederSonntag 03-04-08 @ 19:55
Ze hebben daar een prima Van der Valk heb ik gehoord...
Punt voor de zak_arme_turf.
Pleur op met dat doorgedraaide afvalvlees met kippenembryo!
@Big Ern 03-04-08 @ 20:14
Hehe, leek me enkel een logische gedachte :P
@Bricktop 03-04-08 @ 20:13
hehehe
Staat mn webcam soms weer aan?;)
@Big Ern 03-04-08 @ 20:08
*fles leeggegoten in glas eerst*?
@Jan Aaldrik 03-04-08 @ 20:00
En toch klopt het, in Zaandam heb je er idd 1 die het al langer dan eind jaren 80 heeft, en mijn vader had ook ergens een adresje, in Haarlem geloof ik, en das toch echt jaren 70 geweest. Dus is niet van de laatste jaren of zo, wel heel zeldzaam.
*Seniel begint te worden*
@ Bricktop 03-04-08 @ 20:03
Was niet voor jou maar voor ImmerWiederSonntag
*dop stevig op fles draait*
Dit land is definitief naar de kloten....
@ Bricktop 03-04-08 @ 20:03
Dit is een mooi hotel, midden in het centrum!
www.trendy-hotels.nl/Milaan/Hotels/NHO...
@Big Ern 03-04-08 @ 19:58
goeie tip, dank, wij gaan nergens heen
@Elisabeth2 03-04-08 @ 20:01
Zorg wel dat je ook nog even laat weten dat er een tweede creditcard op haar wacht als ze terug is. 4 uur kan anders wat uitlopen..
ImmerWiederSonntag 03-04-08 @ 19:55
Romantische tip (geldt voor elke stad): geef je credit card aan je meisje, zeg ''lieverd je mag kopen wat je wil, ik ga even een dutje doen en zie je over ongeveer 4 uur weer terug en dan wil ik alles zien wat je gekocht hebt en beloof dat ik het allemaal leuk zal vinden''.
@Big Ern 03-04-08 @ 19:58
"laat je rijden of neem een taxi"?!?
En dat al na twee borrels?
U moet niet zo doorgaan met dat zuidelijke frietei. Dat is van een firma die zoiets heeft geprobeerd te lanceren, pas eind jaren '80. De eierbal is geboren in de jaren '50 in cafetaria Succes in Groningen. Het is niet anders.
@Big Ern 03-04-08 @ 19:58
Lijkt me dan toch handiger om zelf te gaan rijden. Of mis ik nu iets?
@ ImmerWiederSonntag 03-04-08 @ 19:55
Een tip:
Ga niet rijden in Milaan, laat je rijden of neem een taxi.
Die spaghettivreters rijden als malloten!
@manna04AD 03-04-08 @ 18:38
In Empel noemen we dit niet te vreten.
@koerbagh ® 03-04-08 @ 17:55
Ik ga binnenkort met mijn meisje naar Milaan. Elke tip is welkom. Hoe romantischer hoe beter.
SLOGAN voor ERHERSTEL van de EIERBAL:
WIE WIST DIT AL???
HET ALLERGEILSTE IS EEN EIERBAL!!
tevens de groeten van voetbal en bijbal.
@ Elisabeth2 03-04-08 @ 19:49
Wij hebben in Haarlem Fons Hof, een begrip in de stad.
Een snackbar die al zijn snacks nog ambachtelijk maakt.
Hij is miljonair geworden met zn bamiballen.
Mocht je ooit nog s in Haarlem zijn, rijdt even door de Amsterdamstraat
voor een pitstop bij Fons. Zijn kroketten en hamschijven zijn ook super!
*reclame modus weer uit zet*
Wat moet ik met een eierbal?
We hebben Balkenende toch al?
Zelf zweer ik bij verse haring in aardbeiensaus.
Big Ern 03-04-08 @ 19:47
Nee, eigenlijk de laatste jaren niet meer. Maar kun je daar ook die heerlijke dingen eten?
@Elisabeth2 03-04-08 @ 19:43
Kom je wel s in Haarlem?
koerbagh ® 03-04-08 @ 19:20
Kan you dat even ondertitelen? Mijn Knoals is niet zo goed hoor.
Ik kan alleen nog maar 'Moi' zeggen en 'pinnn'.
@/\/\addog 03-04-08 @ 18:17
Dat is het zeker! Doe er je voordeel eens mee, zou ik zo zeggen.
Big Ern 03-04-08 @ 19:37
U bent een genieterT.
@Bijstandskoning 03-04-08 @ 18:41
Zitten in bijna alle gebakken producten. Brood, chips, friet. Bah, ook maar niet meer doen dan? Verbrande suiker moet je ook niet inademen. Kanker wordt niet zozeer door 1 ding *veroorzaakt*, daar spelen een hele hoop factoren een rol, en daar is zelfs *alle* milieuvervuiling maar een deel van.
een niet zo verse eierbal is wel goed voor dolle toiletavonturen, dat wel
En niet te vergeten de Jack Daniels Sirloin van de TGI Friday's
*kwijl van kin veegt*
Ik ga dit weekend naar New York en kan nu al niet wachten op de
Classic Burger van de Johnny Rocket's.
Ik ben al geen fan van fastfood, maar dit ziet er wel echt uniek smerig uit.
een bal met een ei erin.... hmmm fuck it
Begin jaren 70 aten wij dit al in de Zaanstreek.
Toen heette het een Frietei.
www.niradar.com/portfolio.asp?portfoli...
Er gaat niets boven een Bamibal van Fons Hof, wat jij Koerbagh?
Afgelopen Eurosonic/Noorderslag hebben ik enkelt en allenig overleefd door eierballen. Hulde & 3 hoeraatjes!
Vroeger... heel vroeger... of zoals ze ook zeggen... vrûger... toen kreeg je de beste eierballen in heel noord-oost groningen... bij Café ´t Ankertje in Nieuweschans.. maar ja... Ankertje heet nu anders... en het spul daar is niet meer te vreten *gatverdenkt*
Volgens mijn grote culinaire roerganger "de Eurokok"van RTV Noord-Holland is dit gewoon een "gehaktbal kiekeboe"...., niet te vreten overigens, maar dat kan aan mijn eigen kookkunsten liggen...
Wel ja joh.... half NL zit al met een hoog cholesterol.Laat ze vanuit nationalistisch oogpunt ook nog allemaal aan de de eieren gaan.Dat komt dit volk echt ten goede.
Nee dan die irritante 'intergratie moet van twee kanten komen' reclame Turkse dürüm van Knorr... dat gepush begint een beetje mijn strot uit te komen.
www.youtube.com/watch?v=jbBCRMxjcxc
@Inlegkruistochtraket 03-04-08 @ 18:23:
Lees eerst eens wat commentaren voor je je eigen plempt. Ik heb verschil al 2x uitgelegd.
@Grasgriezel 03-04-08 @ 19:13:
Op K'noal most sowieso nait weez'n. Nargens veur. Heul haard gas geem'n.
in mijn vroegere woonplaats KAMPEN trok ik ze per tien uit de muur bij automatiek Jansen; maar ja toen was Nederland ook nog gewoon Nederland en kenden we Balkenende niet etc
@fuckje
Doen ze die dingen niet 's nachts rond vier uur bij het Amsterdams Broodjeshuis op 't Zuuderdaip?
Hier in Knoal (Stadskanaal dat is) durft een Westerling écht niet naar de snackbar hoor. Ze sodemieteren hier alles in vies en te oud vet (ook hamburgers, saté en zelfs schnitzels). Zo nodig smeren ze alle (onverkoopbare) oude troep in een dermate grote dosis kruidnagel. De kruidnagel proef je na 4 dagen boeren nog.
Sinds dat ik hierheen geëmigreerd ben, maak ik alle snacks zelf thuis.
U kunt zich hier aan mijn schuifraam vervoegen voor een overheerlijke bal gehakt met ei.
@madakantognie?!
Ik kwam daar jaren geleden ook vaak, toen mijn vriendin daar in de buurt woonde. Vooral hun eigen gemaakte gehaktballen waren de beste van de stad. Niet van die doorzichtige fabrieksballen. Over eierballen heb ik overigens geen mening. Ik eet liever een uitsmijter.
Huh? Wat heeft die eierbal nou met Wilders te maken?
Dan liever Balut dan krijg je er vlees bij...
De beste eierbal kun je halen bij Cafetaria De Paardeschuur in de Korrewegwijk!
Zolang het maar Halal is!
@chicozze 03-04-08 @ 17:46
Yea, de picardie, beste stek voor een vette bek na het zuipen. En idd, het is "frietei" en niet eierbal, teelbal, smacklul, whatever...
Cafetaria Friet van Piet aan de Meeuwerderweg. De reden dat ik weer ben teruggekeerd naar Grunn'n www.cafetariafrietvanpiet.nl/
Medere malen de Filippijnen bezocht maar nog nooit een Filippijnse kippenlollie tegengekomen. Met mijn eigen lollie weten ze overigens wel raad mee :) Mabuhay!
Woon in Deventer, vrienden van mij laten ze regelmatig door familie uit groningen meebrengen. Zeker geen straf!
+1 voor JamesHuntLive z'n eierstok van de Chinees!
Eierbal is vies, maar de beste broodje hamburgers weet ik wel te vinden, cafetaria Koning aan de Bedumerweg in 050, en nee, ik werk daar niet.
Dan nu ff het woord van de (zelfbenoemde) expert: Het heet geen 'eibal' maar een 'EI-BROODJE" (dus niet een broodje-ei).
En een Friet-EI is een slap aftreksel van het echte EI-broodje gemaakt door nep fastfood makers zoals bijv. Mora enz. enz.
Dus neem GEEN friet-ei, maar eis een EI-broodje!
ps. bij een friet-EI is het ei in kunstmatige reepjes (nep)ei gesneden.
De chinees bij mij in de straat serveert ze per drie stuks op een prikker: de eierstok.
Iewwww ik hou t wel bij een simpel kroketje hoor. Bahhh!
*is al bijna eetlust al verloren*
Jezus,ziet dit er niet een stuk lekkerder uit dan een hard-gekookt ei in een ranzig deegjasje van de snekbar.(Alhoewel de andere snacks soms best te eten zijn hoor)
youtube.com/watch?v=C1SM73Qi1BQ
met of zonder zoetzure saus
Vurk en daar zit je dan met je baopao'tje.
bovenstaande gehaktbrood komt uit de oven overigens.
Sommigen noemen deze delicatesse een 'korstige kakelbal'.
Ah gadverdamme, een ei uit de friteuse. Dat riekt naar carcinogene acrylamiden.
bah
Een lekker alternatief is een gehaktbrood gevuld met gekookte hele eieren. Een soort verlengde gehaktbal met... dus. Errug lekker!
in twentje noemen we dit een vogelnestje....
Kijk, zo maak je 'm : hk.youtube.com/watch?v=_fBpPMndhGk
het ziet er niet uit,, zou hem wel een keer willen proeven.
@CoJoNes weet er natuurlijk het fijne van.. whats in a name..
Het is toch verdorie wat de Groningisering van ons land! De profeet Theo zal trots zijn.
Jupiler is echts niets bijzonders. Dat het uit België komt maakt het nog niet speciaal. Het is gelijk aan het niveau van Grolsch wat mij betreft. Drinkbaar, maar niet bijzonder.
Mensen die Heineken stemmen snap ik helemaal niet overigens. Minder reclames kijken en meer op je smaakpapillen afgaan. Als je die nog hebt, in tegenstelling tot de Hollandia stemmers.
Zoals al eerder opgemerkt heette dit een paar jaar terug gewoon Friet-ei. De meeste snackbars proobeerden tevergeefs deze troep te promoten.
Nooit een succes geweest volgens mij. Lijkt me ook niet echt lekker.
-edit gezellig aan het nickchangen? -
Kom op zeg dit is in Britanie al eeuwen bekend as the Scotch egg. Niks nieuws.
De originele "beierballen" hingen onder het Peerd van Ome Loeks. Na de dood van dit paard werd zijn cojones gefrituurd en opgegeten in een lokaal lokaal.
In liefdevolle herinnering aan Peerd, is de eierbal ontstaan. De grootte van de huidige eierbal komt overeen met de 'beierballen' van 't peerd van Ome Loeks. Dit paard had ballen als eieren en tijdens het lopen leek het alsof hij aan beieren was.
Even een stukje etymologie naar de mensen toe.
ps. je krijgt eierballen van plompzakken......
in meppel in het winkelcentrumpje van de koedijkslanden elke donderdag vers en heerlijk
Volgens mij is dit gewoon een methode van de redactie om eindelijk eens GS geografisch/ethnisch te zuiveren.
Iedereen uit die uit de bovengenoemde ''Noordoosterlijke gewesten'' een leuk snackbarretje neerplempt in de reaguursels krijgt een ban for life.
Slimme tactiek.
Ik hou van zure zult (varkenskopvlees in gelei) OudBrabantsche kost!!! Gehaktballen moeten uit de jus komen, niet uit de frituur. En Jupiler in de poll!
Cafetaria De Zeeheld, Groningen
CumGranoSalis 03-04-08 @ 18:19
Aah is ragu ipv gehakt las ik net.
HEtzelfde als een Nintendo Wii en zijn chinese broertje de mimtendo Wij dus.
Niks Nederlands, (oer-) SCHOTS!!!!!!!!!!
Scottish Eggs zijn eeuwenoude SCHOTSE 'lunchpakketjes', om mee te nemen bij een dag arbeid op het land.
Sukkels!
Doet mij maar gewoon een oer-Rotterdamse Kapsalon...
Ook Rita eet eierballen, daar kunnen we trots op zijn!
Geef mij maar een kroket.
Dat heet bij ons in de kantine een friet-ei...... helaas geen succes.
Dit heet toch gewoon een Scottish Egg in de rest van de wereld?
Waar staat dat wij dit hebben uitgevonden?
Dat ze maar allemaal terug gaan naar hun eigen land, je kunt nog niet meer normaal over straat lopen, of daar staan weer een stel eierballen die alleen maar voor overlast zorgen.
Eet smakelijk..*gaat een argentijns biefstukje bakken*
Onderstaand filmpje heeft ook met eierballen te maken.Bij 03:50 even denken aan die heerlijke eierballen en benen tegen elkaar drukken.
youtube.com/watch?v=0eNmNI6oJlc
@ Bricktop 03-04-08 @ 17:56,
Waar staat dat?
Begrijpend lezen is ook een kunst.
Als oude knar opgegroeid met balletjemet doet dit me dit goed. Het sateetje was nog een verrijking, maar ik kots nu van de half bedorven zwijnenvlees met stinkyoghurt. Eigen fastfood eerst.
Ken ze niet, maar lijken me lekker. Ik vind trouwens alle snacks lekker. Op nr 1 staat een klef wit broodje met een geplette kroket met veel mosterd.
Laot iedereen mit zien rotpoot'n van oonze cultuur afbliev'n jao?
@Supertruus 03-04-08 @ 18:10:
Scotch eggs zijn met gehakt, eierballen met ragout. Dat is het wezenlijke verschil.
in kookboeken worden ze meestal aangeduid als "schotse eieren""
oerhollands?
Cafetaria De Es, Rijssen. Ook voor de geweaune bal aanradertje! Goeie satehsaus..
Nah nah, ik ga es aan de penne rigate met olijven, basilicum en knoflook.
Maar eieren zitten wel vol proteinen,dus gezond (vraag maar aan je lever)..*kuch* Ik zie een gat in de markt:eierfrikandellen,eierburgers,eierijsjes,eiercorn,eiernuggets?
Gelukkig worden ze ook nog verkocht in de kantine van de RuG. Oftewel een echte elitaire snack, weer eens wat anders dan een broodje bal.
De eerste keer dat ik die eierballen zag, kon ik mij niet voorstellen, dat het lekker zou kunnen zijn. (bij ons in de buurt kennen ze dit niet)
Maar na het geprobeerd te hebben, was ik om
Het noorden mag zeer trots op deze delicatesse zijn!
@sjaakdeslinksesul 03-04-08 @ 18:02
Aaaaah, mèèèn!
@Votvinger 03-04-08 @ 18:00
Je bent gek. Het is iets anders.
Ja god man, het NO. In die contreien ben je al rijk als je geen steun trekt. En voor de verdere rest is de ene vagijn de andere niet, die van mijn moeder smaakte erg zuur, die van mijn zus een klein beetje.
@koerbagh ® 03-04-08 @ 17:55
Ik weet niet wat jij goedkoop vindt. Probeer zelf altijd voor vier sterren te gaan (vijf is net te veel van het goede).
@eed 03-04-08 @ 17:52
Oké, jij je plezier. Zelf houd ik van frieten met stoverij, wat er ook uit kan zien de opbrengst na een avondje Chinees en driekwart liter wodka.
Dat heet toch gewoon een friet-ei of ben ik nu gek?
Het lijkt me wel wat om samen met Murdockyoufool vanaf de Martinitoren te schijten; wie wil mag natuurlijk meedoen... Als kers op de drol loopt net Wallage eronder door. LOL
De Paardenschuur in Groningen ook een aanrader! (Rotonde korreweg)
Duidelijk± Cafetaria Pijpplein in Farmsum (Delfzjil)..
Plaatje is een Scottish Egg, in gehakt...
Dat moet wel lekker zijn!!! Kut vond ik namelijk de eerste keer ook al om op te VRETEN!!!!!!
@/\/\addog 03-04-08 @ 17:52
Lekker kortzichtig. Met jouw logica is een verrotte, beschimmelde ossehaas dus nog steeds ok?
@Murdockyoufool 03-04-08 @ 17:52:
Zijn er ook goedkope hotels in Milaan? (Ik ben zo'n lul die er niet naar zoekt hoor, maar gewoon 't eerste de beste hotelletje dat me wel wat lijkt binnenstapt, en ik ben in Milaan nog nooit goedkoop uit geweest.)
@The eimer 03-04-08 @ 17:45
Het voedsel KAN uistekend zijn. Kinderen die gezegend zijn krijgen bal, erpels, klefgroenten, de minder gelukkigen vangen doperwt uit blik, magnetronrijst en visstick. Of Chicken Tonight. Of Honig Snel Klaar Ruk en Trek. Dat is Nederland.
Ligt eraan in welke hotels en in welke landen je verblijft. Betrek 'ns een duur hotel in Milaan...
smaakt dus net als kut? of snap ik het niet?
Hou n sop met al dat geblaat over zelfgemaakt. Alsof het over haute cuisine gaat.
Een snack is een snack, een kleffe hap vette klei, prima voor als je katje lam bent, verder niet over praten.
Lekker (noord) Nederlands
En Murdockyoufool, onbekend maakt onbemind.
Als ik iets niet lekker zou vinden en een ander wel, dan gun ik die zijn plezier.
Plaza Der Halte, Vries. Eerste afslag op A28 na Assen... Eigen recept! Topproduct.
mhh, lijkt me lekker..
Klinkt goor, maar het is net als met vagina's; je moet het leren eten. hehe maar elke ei smaakt hetzelfde....
@chicozze 03-04-08 @ 17:46:
Niks "beter bekend als"... Da's slechts beneden de grote riolen zo. En dan hebben we het over Brabant en Limburg, en dat is -zoals bekend- totaal niet maatgevend. Ik bedoel maar: Geert Wilders komt er vandaan.
Gadverdegadverdegadverdamme... Eitje hoort zachtgekookt te zijn en vers bereidt,dat is juist het mooie van een ei dat je zeker weet dat niemand anders er met z'n gore tengels aan heeft gezeten als de schaal er nog omheen zit.
youtube.com/watch?v=8F_laIUaqbY&fe... *kots*
Ziet er ranzig uit.
Idd, geen Jupiler in de poll en nu een grotesk pleidooi voor eierballen houden.
Gatverdamme wat een wansmaak.
Oh... Eierballen. Tegenwoordig eet ik ze nooit meer, weet niet eens waar ik zou kunnen kopen. Maar vroeger had Tromp op het Ruiterskwartier ze, zelf gemaakt. Geweldige snack. Een omritje waard. Maar Tromp is al jaren weg, er zit nu een turks-gerund cafetaria in. Die hebben dan wel weer geweldige broodjes Donner, maar geen eierballen. Goeie gast, dan weer wel.
Mensen die van eierbal houden, dienen met hun rectum over de Martinitoren te worden geschoven.
@Knip 03-04-08 @ 17:35
Klopt, je kunt ze uit de muur trekken bij Eric's...
Beter bekend als: Frietei; noem mij een snackbar in Venlo waar ze deze delicatesse niet verkopen.
Persoonlijk het liefst van de Picardie, want die maken ALLES zelf
Murdockyoufool 17;36:
Wel eens in het buitenland in hotels e.d. opgelet hoe anderen er uit zien?
3/4 van die figuren zijn rondtuit mismaakt en misvormd tot weerzinwekkende proporties. Daar steken NLers wel erg gunstig bij af, dacht ik.
Met permissie: de erpels, kleffe groenten bal zijn duidelijk het resultaat van onkundig gekudt in de keuken, waarvan akte.
We hebben een land waar de grootste leugenaars voor regeerders spelen, maar het voedsel is uitstekend te noemen.
Nooit gegeten. Maar was een tijdje geleden op RTV-NH bij zuks dus. Lijkt me inderdaad een erg kleffe hap
Opslag voor Pritt Stift aub. Voor een paar geweldige zinnen.
De beste eierballen haal je bij Cafetaria Koning aan de Bedummerweg in Groningen
Ooit onwettend zo'n ding uit de muur in Groninigen getrokken (dacht dat het een grote bitterbal was), maar niks was minder waar. Wat is dat een ongeloofijk ranzig ding. Tip van mij: don't do it!
@ HerrOttoFlick 03-04-08 @ 17:28
Een bierpoll zonder Jupiler is geen bierpoll.
Natuurlijk alleen met scharreleieren.
*en voorts zijn wij van mening .......*
Gadtverdamme, wat een ranzig ding. Kan me niet herinneren dat ze die onsmakelijke shit hier ooit verkochten.
@The eimer 03-04-08 @ 17:23
Landen zonder eetcultuur? Nederland! Althans, sinds het Calvinisme haar intrede deed. Erpels, kleffe groenten, bal en vooral niet erbij drinken. Klootzakken.
@ Conan de Rabarber @ 17:21
Ja, precies hetzelfde maar dan anders
Als je de bal nou zou maken van gemalen Wagyu-haas, de ragout-vulling van ossentong, met daarin een scharrelei... en je zou de boel eerst dichtschroeien met een brander, waarna je het balletje in de oven verder laat garen, waarbij je de dooier nog een beetje zacht houdt... kijk, dan kan 'ie zo voor 30 euri op de kaart in je trendy restaurant! Geleerd van Heston Blumenthal.
Erics automatiek op de Gedempte Gracht in Zaandam heeft ze volgens mij ook
@HerrOttoFlick
En dan ontbreken de Echte bieren van onze zuiderburen nog in het rijtje.
Maar het grote percentage Heineken drinkers dwingt wel tot enige terughoudendheid in je statement.
*plopt nog een Alfaatje*
@Jan Aaldrik
Vredeveld is tokkieterrein, over 't spoor, toch?
In mijn jeugd heette dit een "Frietei"
nl.wikipedia.org/wiki/Frietei
He fuckje
Bestaat Snackbar De Paardeschuur in de Indische buurt eigenlijk nog? Daar hadden ze van die lekkere dikke, vette, pure eierballen.
De automatiek op de 1e Contantijn Huygenstraat, vlakbij de Overoom in 020 heeft ze.
AKA Friet-ei
-weggejorist-
HerrOttoFlick 03-04-08 @ 17:28
Ik had Hollandia. Twee maal... stemmen dan, want ik zit nu aan mijn vierde.
Nou, geef mij dan maar een vagina.
Eieren van derden zijn sowieso nooit te vertrouwen.
O/T: iedereen de bierpoll hiernaast ingevuld? Het succes van Hertog jan toont aan dat de gemiddelde GS lezer, in tegenstelling wat ons aller vriend Bijstandskoning meent, GEEN laagopgeleide, laagbetaalde tokkie is!
Ik mis m'n Palmpje trouwens in de poll.
Friet van Piet, Meeuwerderweg in Groningen
Beste frietkot van Groningen stad naar 't schijnt.. hoewel dat voor mij niet genoeg is om zo'n bal te gaan proberen, *schuift straks lekker een frikadel speciaal naar binnen*
Klinkt lekker!
Geef mij maar gewoon naar ouderwetsch gebruik een gemarineerde kangaroe-steak.
Kan eigenlijk alleen maar met heerlijk knapperige taugé!
Allemaal goor afval. Gewoon Nederlands eten is het beste voedsel op deze aardkloot. Erierballen horen thuis in achterlijke landen zonder eetcultuur.
Ons Bertje van het frietkot zegt het ook, al die nieuwe snack-troep loopt voor geen meter.
Nu zie ik waarom. Getver!
Eierbal + 100
Cafetaria Vredeveld in Assen, eigen recept, eigen keuken. Altijd goed.
Hulde @ Pritt.... ".. Klinkt goor, maar het is net als met vagina's; je moet het leren eten..."
.
Zeau'n eierballetje is overigens buitengewoon smakelijk en Filippijnsche Lollies zijn voor Aziatische import Heaumeaux...
Soort teelbal in jus?
Kiekeboe!
hk.youtube.com/watch?v=_fBpPMndhGk
@CasperB112 03-04-08 @ 17:18
Een eierbal verslaat alle andere snacks met gemak. Goeie tweede is een berehap. Maar zelfs die smaken in het noorden een stuk aangenamer.
THEEEOOOOO, kom der maar in!!
Lekker met Indische satésaus of sambal.
Braken bedoel ik. Braken.
Ik prefereer "Scotch eggs", niet met ragout, maar met gehakt er omheen. Maar het principe is natuurlijk hetzelfde. en.wikipedia.org/wiki/Scotch_egg
Goddelijke hap, nooit af laten zakken naar het zuiden. En: nooit kerrie accepteren in je bal; die zijn niet vers.
Ik probeer al het vreten, maar hebben ze niet iets met vlees...
uit de wikie:
'Een eierbal bestaat uit een heel of half gepeld, hard gekookt ei in ragout. De bal wordt gepaneerd en gefrituurd.'
gadverdamme..
half gepelde eieren in gehakt?
Kunnen die haatmoslims dit niet kapodt-boycotten ?
Je gaat toch spontaan kwijlen bij het idee.
fuckje 03-04-08 @ 17:16
Zolang die zuiderzeelijn er nooit komt, zal dat wel loslopen.
Overigens is dit de eerste keer dat ik iets over een eierbal hoor. Bij mijn weten zitten eieren meestal in een stok.
Dat is toch wel één van de nadelen van verhuizen naar het westen: geen eierballen meer..
lekka lekka maar nie theus
gadverdamme lijtk me echt niet lekkah!
Cafetaria Koning Bedummerweg Groningen; volgens familierecept gemaakt. Wereldberoemd!
smaakt goed met kebab.
ies koeltoer, respect enzo.. weetjewel
ken 'm trouwens ook in een andere uitvoering... ;)
een ei hoort erbij
Ja, 'k zal me daar ff adresjes plempen, komt die hele Randstad deze kant op;-)
hmmmmmmmmmmm...................
*kwijlt nostalgisch* kan dat met shoarmasaus?
REAGEER OOK