Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend
2 topics
#technische-briefing

LIVE. Technisch briefen met Jaap en zijn mensen (plus zometeen Nationaal Media Paniek Moment)

Het Oude Normaal

Er ist wieder da. Terwijl het coronavirus weer de kop opsteekt, gaan we met 50% van de kennis 100% van de politieke regendansjes (morgen debat) houden alsof een wereldwijde pandemie zich iets aantrekt van een Haagse vierkante meter. Traditioneel begint de dans een dag van tevoren met het ritueel rond onze nationale medicijnman (en/of zijn mensen) Jaap van Dissel, doctor in de spinkunde infectieziekten. Tenminste, als die niet te druk is met het wegmoffelen van onderzoeksresultaten (laatste update: 'RIVM zwakte rol ventilatiesysteem bij uitbraak corona in verpleeghuis af'). Wij zijn benieuwd.

WAARSCHUWING: PUSHALARM

Straks om twee uur brengt het RIVM de wekelijkse update van de coronacijfers. Iedereen weet al lang dat die de afgelopen week weer zijn gestegen. Maar nieuws is in Dit Land nu eenmaal pas nieuws is als de overheid het zegt, dus krijgt u zometeen een PUSHALARM van uw apps van NOS, RTL Nieuws, NU.nl, Algemeen Dagblad, Dagblad van het Noorden en/of Doetinchems Vizier. Dat u het weet.
UPDATE: Ah, de pushberichten zijn extra vroeg vandaag.

RIVM loog over grafiek waaruit zou blijken dat aantal coronadoden in Nederland meevalt

Foutje van Jaap en zijn mensen

Bindende leestip. Dit factcheckdraadje van coronarekenaar Bert Slagter (bron). Die toont haarfijn aan dat Jaap van Dissel tijdens de technische briefing over corona op 7 mei de Tweede Kamer heeft misleid, door te suggereren dat er in Nederland relatief weinig coronadoden zijn gevallen in vergelijking met andere landen in de Europese Unie. In de powerpoint van het RIVM staat een (zonder bronvermelding) gekopieerd plaatje van Johns Hopkins over coronadoden. Er is bij dat kopiëren iets gruwelijk fout gegaan. In de RIVM-powerpoint staat dat de zwart omrande bolletjes EU-landen zijn, terwijl het in werkelijkheid gaat om de 10 landen met wereldwijd de meeste coronadoden. Van Dissel zei letterlijk tegen de Kamer: "Dan ziet u eigenlijk dat Nederland zich in deze grafiek aan de onderzijde van de Europese landen bevindt", terwijl Nederland alleen aan de onderzijde van de wereldwijde top-10 (waar Nederland inmiddels al niet meer in staat) scoorde. Van de EU-landen zat Nederland juist aan de bovenzijde. Er zaten en zitten zeker een aantal landen boven Nederland, en er zijn allerlei mitsen en maren bij dit soort botte internationale vergelijkingen te maken, maar het RIVM heeft er juist zelf voor gekozen om met deze op fouten gebaseerde lieggrafiek te suggereren dat Nederland het goed doet. Terwijl de werkelijke cijfers precies op het tegenovergestelde wijzen.

GeenStijl heeft contact opgenomen met een voorlichter van het RIVM, die geen verklaring gaf voor de fout, maar liet weten dat Van Dissel het plaatje alleen heeft gebruikt om er tijdens de briefing 'een paar landen uit te pikken' om te laten zien hoe Nederland het doet en dat hij er eventueel tijdens de briefing komende woensdag op terugkomt. 

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken