Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend
6 topics
#shula-rijxman

NPO-baas: 'Onafhankelijkheid ons grootste goed'

LOOOOOL

Leuk om te zien dat ze er bij de NPO nog steeds ruimte is voor cabaret. Nu is er weer iemand die het pak van NPO-baas Shula Rijxman (die in december vorig jaar over de D66-film Sigrid Kaag: Van Beiroet tot Binnenhof zei: "het is mij verzekerd dat het een zuiver journalistiek product is") heeft aangetrokken om in een speech te zeggen dat onafhankelijkheid het 'grootste goed' is van de NPO. Hahahahahaha. Alsof de uitzending van Nieuwsuur waarin de VPRO-hoofdredacteur door een VPRO-programmamaker werd geïnterviewd over een VPRO-film waar het campagneteam van D66 invloed op uitoefende niet op de NPO te zien was. Alsof Shuchen Tan en Monique Busman met hun hallucinante complotdenkersgewauwel geen NPO-documentaire verdedigden. En alsof de NPO-redactieraden zich zelf geen enorme zorgen maken over de onafhankelijkheid van de NPO. Als onafhankelijkheid je grootste goed is, dan heeft het gesol daarmee meer consequenties dan een witwasoperatie van de ombudsman en een 'gesprek' over het 'aanpassen' van een 'gedragscode'. Als onafhankelijkheid je grootste goed is, dan was die D66-film met D66-subsidie over de D66-leider er nooit gekomen. 

Lees verder

NOS en Nieuwsuur krabben stickers van Shula Rijxman vanwege Kaag-docu en Kelder-corruptie

BRANDENDE BRIEVEN! 

Kijk nou, publieke omroepen die zich onafhankelijk opstellen! "Bij journalisten en makers van NOS, NTR en Nieuwsuur heerst grote onvrede over de leiding van de publieke omroep." Aanleiding: zowel de aperte politieke en propagandistische beïnvloeding van de Kaag-docu (zoals recentelijk uit een door GeenStijl gepubliceerd Wob-verzoek is gebleken) als het feit dat NPO presentator / gast / presentator / gast / host / presentator / commentator / radiomaker / gast / presentator Jort Kelder meebetaalde aan FvD-campagnevideo's in 2017, waardoor die video's van toon veranderden en minder kritisch werden op Jorts beste vriend Mark Rutte.  De redactieraden van NTR en Nieuwsuur hebben de redactiecommissie van de NOS overgehaald om gezamenlijk brandbommen BRANDBRIEVEN naar Shula Rijxman (NPO/D66) te sturen, vanwege deze "flagrante schending van onze journalistieke code”, die zij niet veroordeeld heeft (en waar de NPO Ombudsvrouw en het Commissariaat voor de Media overigens ook nogal lauw mee omgaan). Ze eisen Hoge Woorden van de ivoren hogepriesteres van uw staatsmediale kijkaanbod.

HEEL GOED, NTR, NIEUWSUUR en nota bene zelfs NOS! Dikke kudo's voor de initiatiefnemer, was vast niet makkelijk om al die zelfvoldane klerkensmoeltjes van de morally gated mediapark community dezelfde kritische kant op te krijgen, maar inhoudelijk is er wel een klets pats klabam kwoot uit gekomen: "In een periode dat de journalistiek onder grote druk staat, mogen er geen redenen zijn om te twijfelen aan de onafhankelijkheid van de journalistiek van de NPO. Daar komt bij dat NPO-redacties (...) regelmatig zelf berichten over ongeoorloofde belangenverstrengeling en politieke beïnvloeding. Wanneer deze incidenten zich in eigen huis voordoen, doet dat direct afbreuk aan het gezag van onze berichtgeving over dergelijke onderwerpen.” Exactemundo, bitches.

Shula heeft overigens al gereageerd, maar meer uit beleefdheid dan inhoudelijk: "Het is niet aan de NPO om over individuele programma's een standpunt in te nemen". Om vervolgens wel te zeggen dat de VPRO "best een bepaalde politieke sympathie mag hebben en die ook tot uiting brengen”. Want Shula is nou eenmaal zelf close met de partijtop van D66. Dus hebben de NTR en Nieuwsuur en de NOS een tweede brief geschreven waarin ze zich niet met deze partijdigheid laten afschepen omdat de NOS de logo's van de busjes staat te krabben omdat de VPRO (en Jort) de politieke propagandisten uithangen waar zíj op aangekeken, aangesproken en op de snelweg afgesneden worden. En ja, dáár hebben ze best wel een beetje een behoorlijk stevig punt.

Kelderkwoot van de omroepers tot besluit en dan hebben we wel genoeg NRC overgeschreven: "De kwestie Kelder komt er op neer dat een NPO-presentator met een journalistiek profiel heimelijk heeft meebetaald aan de campagne van een politieke partij. En dat niet alleen, hij heeft zich daarna ook in een journalistiek bedoelde context uitgelaten over diezelfde partij. (...) Als u zich over een dergelijke flagrante schending van onze journalistieke code niet uitspreekt, wanneer doet u dat dan wel?" Rijxman trok hierop overigens voor de tweede maal de luiken van haar ivoren FvD D66-toren dicht, en wilde zelfs niet tegenover het keurige NRC reageren. EN DAT IS ALLEMAAL VAN UW GELD GEBEURD.

Lees verder

Binnenkort bij de NPO (D66): Objectieve journalistieke promofilm voor Sigrid Kaag (D66)

Wij kunnen niet wachten

rapaa

Was het maar vast 3 januari. Dan is niet alleen 2020 alweer voorbij, maar dan wordt op NPO2 eindelijk de documentaire Sigrid Kaag: van Beiroet tot Binnenhof uitgezonden. Dat is een film waarvan wij tot vandaag niet wisten dat we er al ons hele leven naar uitkijken, maar vanaf vandaag weten we dat wel. Dat wordt natuurlijk één groot brok journalistieke objectiviteit van de NPO, over de bekende politica, Instagramlegende, maar bovenal MENS Sigrid Kaag.  

Natuurlijk, de baas van de NPO Shula Rijxman stemt op D66 en is volgens onze favoriete roddeltante Martin Bosma een huisvriendin van D66-minister Kajsa Ollongren, maar dat is toeval. En het is dan wel zo dat de film wordt uitgezonden door de VPRO, waar oud-D66-campagneleider Lennart van der Meulen algemeen directeur is, maar dat komt soms nou eenmaal zo uit. En cynici zullen er vast op wijzen dat de film mede is gefinancierd door het CoBO, waarvan Van der Meulen voorzitter is en Rijxman secretaris. Of dat de filmmaakster in 2018 maar liefst 83.500 euro kreeg (pagina 64) van het Nederlands Filmfonds, waar D66'er Thom de Graaf voorzitter van de RvT was en dat dit jaar nog extra geld kreeg van D66-minister Ingrid van Engelshoven. Of dat de film toen nog de werktitel 'minister van Hoop' had (zie ook de url en mirror), een bijnaam die helemaal NIEMAND behalve Sigrid Kaag gebruikt voor Sigrid Kaag, maar dat heb je nu eenmaal bij objectieve journalistiek. 

Sowieso, objectiever en journalistieker dan dit gaan aankondigingen niet worden hoor: "Aan het begin van de film is Kaag VN-diplomaat in het buitenland en keert ze terug naar Nederland om minister te worden. Uiteindelijk transformeert ze tot politiek boegbeeld van D66. In de internationale diplomatie is Kaag als een vis in het water, hier wordt ze geconfronteerd met een veranderd Nederland. Als politicus moet ze balanceren tussen haar idealen en de afspraken binnen het kabinet; privé krijgt ze te maken met persoonlijke aanvallen en verdachtmakingen." Kortom. Was het maar vast 3 januari. Behalve als Shula Rijxman (opzoeken van welke partij die eigenlijk is, red.) de uitzending toch op het laatste moment tegenhoudt, zoals met de film 'Jesse' uit 2017. 

Maar dat zal wel niet. Toch?

NPO vindt rookgordijn rond dubieuze NPO'er Frans Klein vooral vervelend voor Frans Klein

foto van frans klein

Er was eens een Frans Klein (zie foto).

Frans Klein is directeur bij de NPO. Tevens is Frans Klein eigenaar van restaurant Thaicoon. Frans Klein gebruikte voor zijn eetschuur 'een dubieuze eigendomsconstructie' en hij heeft minimaal één etentje in zijn eigen restaurant gedeclareerd. Bij dat restaurant kun je alleen met contant geld betalen. Handig voor als je toevallig veel contant geld in de kofferbak hebt liggen. Bij de NPO vinden baasjes Shula Rijxman en haar collega Martijn van Dam (haha, nerd) het vooral 'heel vervelend voor Frans'. Want Frans, dát is het echte slachtoffer. Helaas werd er door De Telegraaf ook bericht over 'ónze Frans'. Feiten laten immers niet zien wat dit met Frans doet. Frans ligt weliswaar onder vuur vanwege dubieuze praktijken, Frans is wel een goede jongen. Voor de NPO is het lastig om te reageren op berichten uit de media, ook al zouden ze wel willen, dus reageren ze op berichten uit de media. Toen iedereen bij de NPO hun hoofd uit hun eigen reet had gehaald vertaalde HP-tijger Ton F. van Dijk een brief vertaald uit het Noord-Koreaans. En verder leefde iedereen nog lang en gelukkig, behalve de belastingbetaler, want die draait op voor dit soort malle grappen. Einde.

Social
Lees verder

Angela de Jong sloopt NPO

foto van angela de jong

Wokey De Jong roept op tot functioneringsgesprekken.

De programmering van de NPO. Dat voelt toch een beetje of je in een ver land geld in een bodemloze put smijt, en als je dat dan heb gedaan blijk je er helemaal niks voor terug te krijgen, want je hebt zojuist geld in een bodemloze put gegooid. In de praktijk van de NPO is het een of andere jolige B-presentator die de honneurs waarneemt door in een ver land geld in een bodemloze put te gooien. Gelukkig hebben we in Nederland een controlerend mechanisme in de vorm van de ultieme wokelord Angela de Jong. Angela de Jong is de Geert Wilders onder de televisierecensenten want 'ik ben het natuurlijk niet eens met alles wat Angela de Jong zegt maar ze heeft ook goede punten!!1!' Een van die goede punten: het creamen van de NPO-programmering. Niet dat ze zich bij de NPO druk maken om die vinnige stukjes van De Jong, want daar zijn ze bezig met verdwalen in een subsidielabyrint. Vrij dodelijk veegje uit de pan wel, verder. Eigenlijk is die representatieve NPO alleen representatief voor het niveau binnen de NPO zelf. Bejaard en alleen leuk met de verwarming op 50 en een glaasje advocaat erbij, tot vervelens toe herhaald, niet origineel, stoffig - en dan krijg je op zaterdagvond kennelijk ook een regelrechte oorverkrachting als Beste Zangers Songfestival in je maag gesplitst. Die hebben we helaas gemist. Volgens de NPO moeten ze meer lalala geld, maar wat ze eigenlijk een keertje nodig hebben is een fijne bezem.

NPO komt verrassend uit hoek en wil tóch geen reclamevrije zenders

En dat is de schuld van u, de mensen.

Begin dit jaar nog grote reclamevrije praatjes, en het financiële gat van 80 cent de neus per maand dat u dan wel zou dichten, alsof het goede leven nog niet onbetaalbaar genoeg was. Maar goed, daar zijn de publieke zenderbazen nu goed van teruggekomen. "De NPO en alle omroepen vragen minister Slob (Media) de publieke zenders tóch niet reclamevrij te maken. Dat staat in een brief aan het ministerie van OCW, in het bezit van deze krant." Aanleiding is een onderzoek waaruit blijkt dat een ongekend ruime meerderheid reclames op de NPO wel best vindt omdat ze toch maar met een half oog kijken. "Met name de uitkomst dat 51 procent van het publiek liever niet ziet dat er netten en andere diensten worden geschrapt om daarmee een reclamevrije publieke omroep te realiseren, was volgens de NPO en de omroepen overtuigend." Een kwart van het jaarlijkse NPO-budget, zo'n 200 miljoen euro, komt nu voort uit reclame-inkomsten, en dat zal dus nog wel even zo blijven.

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken
Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos | Online casino expert | Online Casino
Goksitesvergelijker.nl | Onlinecasinofortuna.com