Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Het Zentgraaff Flikkert Op Naar de Joop-Topic

goeie reis zent!

Volgens de onlangs overleden journalist en absolute optypheld Tom Wolfe laat de journalistiek zich nog het best omschrijven als een Victorian gentleman.

De pers, schreef hij, is een deftig heerschap dat in beleefde bewoordingen elk nieuw ontdekt fenomeen probeert in te passen in het bestaande wereldbeeld. Zo functioneert een groot deel van de Nederlandse pers nog steeds - drugsoorlogen, digitale revoluties en een rap ontsporend financieel systeem, het maakt allemaal niet uit, alles komt beleefd in de kolommen van de couranten, omlijst met een columnpje, een spotprentje en een gewichtig hoofdredactioneel commentaar. 

Heel de pers? U voelt natuurlijk waar dit heen gaat: natúúrlijk zijn wij van GeenStijl niet zo, want wij zijn de raggamuffins in de kelder van het mediahuis die een geheel eigen Oliver Twist geven aan de actualiteiten en die er het grootste genoegen in scheppen om de hoge hoeden van de Victoriaanse heren (m/v/Asha) met welgemikte stenen eraf te kinkelen. Nouja, dat is het positieve zelfbeeld, andere mensen vinden ons seksistiese patriarchaatnazii en de kwartiermeesters voor het oprukkende faksisme. Ook prima. 

Maar! Het is na bijna 3 jaar haatbloggen wel tijd voor wat nieuws en daarom heb ik all-round topgozert en ambachtelijk blogmeester Bart te kennen gegeven dat ik meer tijd ga besteden aan mijn gezin en open sta voor een nieuwe uitdaging. Aan alle mooie dingen komt een eind dus ook aan het semi-anoniem ranten tegen haat- en praatbaarden, de systeemkranten, politici van links, politici van rechts en alle andere plagen die ons land treffen. Het Victoriaanse vest mag voorlopig dus even uit. 

Waarom? Vanuit welbegrepen eigenbelang stop ik met het meningen spuien op het internet, omdat ik eigenlijk mijn eigen mening wel een beetje zat ben. Er is eigenlijk veel te veel mening: als je tegenwoordig zo’n dom rukvod met NRC op de voorkant openslaat bestaat zo’n ding voor de helft uit mening. Miljoenen Nederlanders loggen dagelijks in op facebook en twitter om daar een soort computerspel te spelen dat er om draait om jezelf zo hard mogelijk op te naaien: boze witte mannen spelen een soort Sims, maar dan met het opbouwen van een karaktertje dat drijft op haat. Zwarte Piet-discussie, iemand? Soros? Aan de andere kant heb je een hele kliek beroepsaktivisten die de hele dag fenomenaal boos kunnen worden om Palestina, plastic tasjes en straatnaambordjes.

Deze stemmen worden ontzettend versterkt, gecureerd en gesteund door de media, omdat de Victoriaanse gentlemen van de pers graag het groteske en het excentrieke inpassen in hun gezapige burgerlijke wereldbeeld: cue de interviews met erkende gekkies als Gloria Wekker, of de hele industrie rond Weird Duck. Zelf heb ik weinig zin om daar nog aan mee te werken, om eerlijk te zijn: het faciliteren van boosheid, het optreden als moderator in de grote woede-MMORPG interesseert me te weinig om er nog mee door te gaan. 

De godganse dag meedoen aan dit spel maakt me eigenlijk alleen maar boos en ongelukkig, dus deal me out. Om heel eerlijk te zijn heb ik geen zin om aan het Syndroom van Niemöller ten onder te gaan, de vervelende beroepsziekte die van aardige en integere journalisten ideologisch gestoorde monsters maakt zodra ze in hun eigen verhaal en hun persoonlijke missie om de wereld te redden gaan geloven. Overigens komt deze beroepsziekte voor aan beide kanten van de streep: zowel bij rechtse gekkies die denken dat met een moslimhek Nederland weer prachtig wordt als bij de trutmuppets op links die denken dat Nederland gebaat is bij de stalinistische doorvoer van obsessieve diversiteitsneuroses.

Iemand typeerde me ooit eens op Twitter als "het onredelijke midden" en zelden heb ik me zo gevleid gevoeld met een typering. Mijn giftige afkeer van de domlinkse horden die werkelijk denken dat het patriarchaat heel erg is behalve als het patriarchaat heel hard ALLAHOE AKBAR brult vind ik in wezen net zo vervelend als de stoer-rechtse poseurs die middels het aanhangen van idioterie als klimaatveranderingsontkenning zichzelf een hele vent vinden. Niet altijd de makkelijkste positie om in te nemen en zeker niet eentje die op veel betalende leden kan rekenen. 

Goed, voorlopig ben ik dus Victoriaans heertje-af. Het is leuk geweest, de aktuele pers, maar het stuurloze schip van de journalistiek is niet meer te redden. Het is verdrietig, dat wereldje dat hijgerig achter doodlopende buzzwords aanloopt als "diversiteit" (waarom is de bruine schotelonderklasse nou ineens het morele kompas voor voorheen middle class-bladen? Waarom over decoratieve kopvodden?),  "digitalisering" (het gruwelijke turbokapitalistische model is er alleen voor Google en facebook, stomme hoofdredacteuren) en "verjonging" (waarom de cult of youth in een vergrijzend land?). WAAROM? Waarom al die kutzooi over depressieve millennials en WAAROM worden er overal psychologen bijgesleept? WAAROM al die emotioneel incontinente human interest-rotzooi in de dagbladen? WAAROM…

Goed, genoeg gezeverd, langzamerhand werd dit topic toch weer een boze rant tegen de windmolens op het Rokin en in Huilversum en dat was helegaar niet de bedoeling. Ik was gestopt, toch? Enfin, ik wens u allemaal stemmig de tering en veel succes met de online schreeuwhobbies. OKDOEI! 

Reaguursels

Inloggen

Ik ga je stukjes missen.
Veel dank voor je humor en venijn, gevat in jouw superieure schrijfstijl.

robvanderLaak | 02-11-18 | 18:36

Tijd voor wat anders dus. Zo gaat het in het leven. Good luck.

SlimmeBelg | 02-11-18 | 16:09

De keren dat Zentgraaff een stukje neerzette dat ik kon pruimen, zijn op een hand te tellen. Aan deze rant kan ik ook enkel weer ontlenen dat meneer Z. graag tegendraads is. Ik heb mensen in mijn vriendenkring die zo zijn. Vleeseters die Dierenpartij gaan stemmen omdat dat 'individualiteit' uitstraalt. Al zal Z. meer op de hoogte zijn van inhoud van bepaalde zaken dan deze kennissen die al hun kennis halen van een kwartiertje Radio 3 luisteren.
Wel vond ik de kennis van de VS van meneer Z. beroerd en vol aannames die hier al 30 jaar rondzingen. Ik loop al een tijdje rond en heb de periode Reagan meegemaakt met vergelijkbaar gebash - al is de demonisering van Trump van een totaal andere orde. Juist hierom volg ik zelfstandig al jaren diverse US media waarvan een pay-abonnement en dan stoor ik me eraan als iemand echt klinklare onzin uit loopt te kramen. Zeker bij de verkiezing van Trump in 2016 was het ronduit beschamend wat er af en toe werd geschreven, en dan denk ik, er zijn al zoveel media die ongeïnformeerd lopen te blaten, doe dan niet daaraan mee.
Het verwijt van die 2 kampen die geen van beiden niet willen luisteren, begrijp ik, maar is ook niet helemaal waar. We weten allemaal hoe onzinnig en onredelijk een bepaalde hoek inmiddels is, maar als je toch diep van binnen links wil blijven, is dat lastig onderkennen.
Nee, ga lekker wat anders doen, mijn zegen heb je.

Datsun_Cherry | 02-11-18 | 13:54

GVD , dat meen je niet. Mijn favoriete stukjespenner(D) kapt ermee. En hij doet alsof het de normaalste zaak van de wereld is en dat hij niet weet waar het over gaat, en dat het niet echte een strijd is . Die hij nu opgeeft. Wat voor een toekomst wil je voor je kroost Zentgraaff ? En ik ga je niet bedanken. Ik wil dat je blijft.

Kim-Jung-Un | 02-11-18 | 13:43

"De godganse dag meedoen aan dit spel maakt me eigenlijk alleen maar boos en ongelukkig, dus deal me out."

Herkenbaar, maar wat is het alternatief? Negeren en het hedendaagse linkse fascisme (postmodernism/identy politics, D66, GL, NPO, NRC, VK, KOZP, enz) maar laten winnen en ons land volledig (ipv slechts Amsterdam) laten ruineren?

_Roy_ | 02-11-18 | 12:49

En nog bedankt voor de bans.

Mammeloe | 02-11-18 | 12:37

Het ga je goed!

Bobby Peru | 02-11-18 | 12:31

Bedankt voor je leuke mooie stukken succes met alles

oldskoolhollander | 02-11-18 | 11:47

Nou, succes dan maar. Ik ga verder met de verbale en schriftelijke strijd tegen steeds verder voortwoekerende linkse debielisering en patriarchale islamisering van de - tot voor kort liberale en tolerante- Nederlandse samenleving. Het zogenaamd redelijke midden heeft zich sinds 1968 verder en verder naar links - en islam- laten duwen en is daarom voorlopig af. Tijd voor een flinke correctie naar rechts. Doei!

KlunsJohannus | 02-11-18 | 11:20

Zentgraaf? nog nooit van gehoord

kakcriticus | 02-11-18 | 11:18

Met misschien wel zijn saaiste stuk sinds zijn aantreden neem Zentgraaff in stijl af. Ik hield er echter van hem te haten, dus toch jammer dat hij nu verdwijnt in de anonimiteit.

WodieBlumensind | 02-11-18 | 11:15

Dank voor je inzet en het allerbeste!

Carmelita | 02-11-18 | 11:10

Vond je een van de meest reflectieve schrijvers hier op GS, Zent. Jij was/bent een van de weinige mensen die totaal consequent is in het vermijden van dogma's. Daar kunnen veel mensen nog van leren, vooral al die doorgeslagen reactionairen die keihard meegaan in het linkse polarisatie geweld en op elk standpunt exact het tegenovergestelde beweren . Dat verdient lof. Ik zal je missen, en vergeef je die keer dat je me een twitterblock gaf omdat ik je betrapte op het innemen van positie;)

Toegevoegde Waarde | 02-11-18 | 11:06

Pracht van een stuk. Weetjewel, zo'n laatste klapper van een vuurwerkshow. Een ode aan de redelijkheid. Plus dat: hoe meer je weet hoe meer je weet dat je niet-weet. En wanneer je weet dat je niet-weet, hoe kun je dan extreem in een standpunt zijn? Zoiets straalt dan alleen maar domheid uit. Een wijs man twijfelt, en iemand die twijfelt kan lastig iemand overtuigen. Toch dat pogen omdat werk brengt frustratie. Nuja, succes ergens anders schrijvert!

Van Urk | 02-11-18 | 10:45

Die zogenaamde 'redelijkheid' in het midden heeft geleid tot een door en door linkse, politiek correcte samenleving waarin een groot deel van de bevolking niet zelfstandig meer kan denken. Het midden heeft zich laten gebruiken door de schreeuwende linkerflank en de al even hard gillende islamisten. Dus ik vind het midden eigenlijk helemaal niet zo redelijk en lovenswaardig.

KlunsJohannus | 02-11-18 | 11:38

Ik heb het nergens over het 'midden'. Redelijkheid is wel vaak in het midden te vinden, niet altijd. Redelijk is ratio in optima forma. Wanneer redelijkheid zich laat meeslepen door een extreem is het geen redelijkheid meer. Evenals u ben ik voorstander van zelfstandig denken.

Van Urk | 02-11-18 | 12:16

Ik heb gelukkig geen eigen mening.

McSnor | 02-11-18 | 10:35

Jammer.
En dat meen ik oprecht.
Het ga je goed. (met GS gaat het nu wat minder door je vertrek)

Koos Knak | 02-11-18 | 10:14

Dit had ik niet verwacht. Jammer ik vind het een gemis voor GeenStijl. Maar je moet doen wat je hart je ingeeft dus wens ik je veel geluk en succes voor de toekomst. Dankjewel Zentgraaff.

kleurdoosje | 02-11-18 | 09:54

Zeikerd <3

Je drukt je goed uit en ik denk dat veel reaguurders er net zo over denken, mijzelf incluis.

Desondanks, laat het licht maar aan want wij gaan hier nog even door!

Noltie | 02-11-18 | 09:52

Is Rob Jetten al om een reactie op dit nieuws gevraagd?...

HAL 9000 | 02-11-18 | 09:46

Ik zal je niet missen Zeikgraaff.

joepiedepeopie | 02-11-18 | 09:32

Doei!
En ongezien de typhus!

Gerrit gordijnstok | 02-11-18 | 09:28

Zentgraaf... wat maak je me nou... ik ben in shock!!
Ook al was ik het inhoudelijk lang niet altijd met je eens, als jij schrijft is lezen een onmisbaar genoegen. Het is te hardvochtig voor woorden je besluit er zomaar mee te stoppen!!! Niet doen... niet doen.... come Back.
Neem voor mijn part een week of zes vrijaf, ga vissen of ga je en tijdje ongegeneerd uitleven op welk gebied dan ook..... en kom dat fris en monter terug......
Een definitief vertrek is écht onacceptabel... echt waar!!!

Theemutz | 02-11-18 | 08:57

Succes. Ik vind papieren kranten ook niks. Alleen maar meningen. Die kan ik zelf ook verzinnen. Daar ga ik geen tientallen euros per maand aan uitgeven.

Jezus_Boeddha | 02-11-18 | 08:32

Ik heb Zentgraaf nooit kunnen betrappen op enige vorm van uitgesprokenheid. Tja dan blijf je inderdaad onbesproken. Maar voor de rest: het ga je goed in de boze buitenwereld, misschien moet je iets met treinen doen.

zimmerschwanz | 02-11-18 | 08:09

Bizar, ik had nooit de connectie gemaakt tussen Zentgraaff en de man van de podcast. Meestal als ik kritiek had op slecht getikte stukjes stond er Zentgraaff onder, maar in de Podcast vond ik Zentgraaff dan blijkbaar toch geweldig.

Nou iig veel succes. Begin anders een online nieuwsmedium met alleen maar echt nieuws en geen geneuzel... Alhoewel, wie gaat daar nou voor betalen?

Qippie | 02-11-18 | 07:07

Interessant argument van Zentgraaff, dat hij niet als Niemöller e.d. wou eindigen. Nou ik denk dat als je dat kan inzien voordat je er in rolt, je er ook geen aanleg voor hebt. Ik ben ook nergens radicaal van overtuigd geraakt sinds NewsMedia etc. zelfrelativering ten alle tijden hoog in het vaandel houden. En nuchter teruglezen wat je onder invloed schreef, dat helpt de remmen een beetje aan te spannen.

JeBroederInPolemiek | 02-11-18 | 06:56

Het midden... Altijd lastig. Rechts denkt dat je links bent en visa versa. Laat die twee het uitvechten en ga met de resultaten of uitkomst verder. Succes!

Mark van Leeuwen | 02-11-18 | 06:02

Je deed me altijd aan mijn collega's denken. Die menen ook altijd dat de waarheid ergens in het midden ligt, zonder dit te beargumenteren. Eerlijk gezegd denk ik dat jij de meest schadelijke soort bent voor onze samenleving. Het soort waardoor we altijd met dezelfde plucheklevers in Den Haag opgescheept zitten, en mythes als man-made global warming in stand blijven. Ik wens je veel succes, hopelijk ergens waar ik je stukjes niet hoef te lezen.

caspert79 | 02-11-18 | 05:58

Hear hear!

HypoPseudo | 02-11-18 | 06:40

Want als links of rechts de macht had werdt er geen pluche geplakt. Sure. Met links een socialiatsche heilstaat, met rechts “the purge” bedoel je

menage | 02-11-18 | 08:16

Het is bijna een meme.............. godefrie, mijn duivels brein.

Kop Kaaz | 02-11-18 | 05:36

U gaat node gemist worden @zentgraaff. Daarom een opbeurend woord: wacht maar tot uw midlife crisis zich aandient.

Hetkanverkeren | 02-11-18 | 05:07

Wat je ook gaat doen .... je zal je stierlijk vervelen, en kapot ergeren aan het hypocriet geneuzel! We kijken er naar uit om je over zes maanden weer te verwelkomen in de warme stal van GS!

Du-u-u-h | 02-11-18 | 05:06

Zent zond. Uit. Bedankt. Doei.

JumbeKubwa | 02-11-18 | 02:56

Dank voor je al je bijdrages en veel succes bij wat je verder gaat doen. Podcasts Constanteyn - Bart véél +++++jes

Zwizalletju | 02-11-18 | 02:31

Elke ware misantroop heeft op een dag genoeg van zichzelf.
It is the purge.
Jij verwisseld trouwens mening met dogma.
Altijd genoten van je stukjes. Het ga je goed.

MistaRazista | 02-11-18 | 02:01

Zolang meningen niet verward worden met smegma trek ik veel.

Shoarmamasutra | 02-11-18 | 12:03

Patholoog - Anatoom zeker?

MistaRazista | 02-11-18 | 14:03

Doei Zent. Ik las je graag. Tja, er zijn nu eenmaal 17 miljoen assholes in dit land met bijbehorende meningen. Af en toe inderdaad behoorlijk vermoeiend. Afijn... als je maar wel je hypotheek nog kunt betalen....

drs kwenie | 02-11-18 | 01:57

Na 3 jaar al stoppen om meer tijd aan je gezin te kunnen wijden? Dan behoor je toe aan de dode bomen media. Dan ben je een echte natte krant!

Zoloft | 02-11-18 | 01:36

Het ga je goed. En zelfreflectie: dikke plus!

kotelet | 02-11-18 | 01:23

Citaat: "zowel bij rechtse gekkies die denken dat met een moslimhek Nederland weer prachtig wordt "
-----
Heb je ergens een argument gevonden waarom of waardoor een land met een (werkend) moslimhek minder prachtig is geworden???
-----
Met argumenteren is het in de meeste gevallen beter om goed te beseffen wat je precies beweert om misverstanden te voorkomen.... voor nu en in de toekomst...
Voor de rest gun ik iedereen een doel in het leven wat zich manifesteert in heel veel ervaringen en wisselingen van inzicht en werk wat zich meestal met het verstrijken van de jaren een voldaan gevoel geeft. En daarmee wordt je een prettiger mens voor jezelf en anderen in je omgeving. Mooie ervaringen en kennis vergaren houden nooit op als je een klein beetje open blijft staan voor wat er allemaal om je heen gebeurd in positieve zin, wat je wellicht zelf in gang hebt gezet.... En de zaken die je nog in gang gaat zetten....

dijkbewaker | 02-11-18 | 01:07

De stukjes van Zentgraaff werden tot hier in het verre oosten van den wereld vaak gewaardeerd, al was het alleen maar om de soms totaal idiote inhoud... blijkens ook weer uit dit afschijt stuk...

Succes met een meninglozer leven

litebyte | 02-11-18 | 00:50

Wow! Ik vond je stukjes soms best kut, maar wat je nu allemaal hebt geschreven kan ik me 100% bij aansluiten, dat 'onredelijke midden', verguisd door zowel de linkse als de rechtse blaaskaken. Goed verhaal dit Zent. Jammer dat GS dit geluid nu deels weer kwijt raakt. Succes met wat je gaat doen!

Quantum Suicide | 02-11-18 | 00:46

Je kon uitdelen maar niet incasseren. Ik heb dit jaar een permaban opgelopen nadat ik je iets toewenste. Vanaf 2005 was ik hier. Blij dat je oprot.

Vespukki | 02-11-18 | 00:38

Lachen (iets dergelijks is mij ook overkomen)

zimmerschwanz | 02-11-18 | 08:13

Veel succes verder jong!

McKtoom | 02-11-18 | 00:37

eigenlijk had ik al vergeten wat je zoal geschreven had, dus zal het wel niet zo belangrijk zijn allemaal... Verder was dit stukje een erg onsamenhangende rant dus wens ik je veel succes in je weinig belovende toekomst.

UncleAlbert | 02-11-18 | 00:17

d66, niet d66
fvd, niet fvd
gs, niet gs
mijn hond zag het aankomen

oorwormpie | 01-11-18 | 23:55

Enige wispelturigheid was hem niet vreemd inderdaad. Het leek wel enigszins de goede kant op te gaan de laatste tijd moet ik zeggen. Maar regelmatig herviel hij zoals een alcoholist die van de drank probeert af te geraken.

kempenaer | 02-11-18 | 00:45

Zendt steek je kop maar in het zand. Liefst in het midden vd hoop. Wens je veel succes.

Trumme | 01-11-18 | 23:49

Het politieke midden, zo nietszeggend. Daar heb ik pas echt een hekel aan. Dan nog liever de regressieve domlinkse verschilligheid dan die laffe nikszeggende niksigheid van het politieke midden waar de ondermaatse meewaaiertjes en ruggegraatlozen zich ophouden.
Het centrum van de hypocrisie, dat is het politieke midden.
Veel succes verder Constanteyn Roelofs.

kempenaer | 01-11-18 | 23:43

Politiek midden staat niet gelijk aan nietszeggend. Dat je er op punten een centristische mening op nahoudt, betekent alleen dat je dermate genuanceerd kunt nadenken dat je niet dogmatisch je ziel verkoopt aan links of rechts. En dat komt van iemand rechtser dan de afrit Groningen-Osnabrück.

His Lordship | 02-11-18 | 00:01

Met genuanceerd zijn heeft die nikszeggendheid niets te maken. Wel met laf meewaaien en geen standpunt kunnen innemen. Iedereen te vriend willen houden.
Het zijn de rasopportunisten die zich ophouden in het politieke midden.
De walging die zij jarenlang hebben opgewekt heeft tot Paars geleid.

kempenaer | 02-11-18 | 00:43

Jammer, Zentgraaff. Ik was het vaak met je oneens, maar vond het verfrissend een ander geluid te horen op GS. Heb ook altijd genoten van de podcast. Het ga je goed!

ViagraFalls | 01-11-18 | 23:28

Mooie timing. Erg toevallig ook. Is dat op die foto nou een trein naar het Westen of de andere kant op? Jammer...

DanskeRob | 01-11-18 | 23:17

Ik heb het nummer geduckduckgood en het is een Engelse stoomlocomotief. Die komen niet ver.

Diotima | 02-11-18 | 08:45

Tja, je had er altijd lezenswaardige meningen over en kon verrassend komisch zijn, dus dat ga ik wel missen. Je hebt talent om te denken en te schrijven, dus het schrijverschap lijkt je op het lijf geschreven, en de schrijfstijl van GeenStijl raak je ook niet meer kwijt volgens mij, dus we zullen dan maar afwachten wat er gebeurt en of je jezelf genoeg op kunt laden om weer te gaan schrijven.

Zum_Fotzen | 01-11-18 | 23:16

Uit een eik met een boomhut vallen geen kastanjes.

D-Fens_1963 | 01-11-18 | 23:15

Ik lijst deze alvast in.

Shareholder II | 01-11-18 | 23:17

Uit een kastanje met een boomhut vallen geen eikels.

kleurdoosje | 02-11-18 | 05:14

Hoop dat je genoten hebt van je stage. Vond je stukjes vaak maar net bagger. Maar je zult je vast verder ontwikkelen.

ijsblok | 01-11-18 | 23:11

In het kort:

"het maakt allemaal niet uit, alles komt beleefd in de kolommen van de couranten, omlijst met een columnpje, een spotprentje en een gewichtig hoofdredactioneel commentaar."

En Zent dropped the mic . . .

Het ga je goed, kerel.

Triop | 01-11-18 | 23:10

Ebru, Tamara, Paternotte en Zentgraaf. Dan is Tamara het grootste verlies.

de_lamme_de_blinde | 01-11-18 | 23:10

Nooit de moeite genomen om een van haar schrijfsels te lezen.

Gualtiero | 01-11-18 | 23:15

Vind ik ook. Die sprong er in positieve zin uit he. Waarvan akte.

Shareholder II | 01-11-18 | 23:16

Tabee en de groeten. En vergeet je complicated shoes niet.

His Lordship | 01-11-18 | 23:06

Dank voor een aantal onvergetelijke formuleringen en may the schwartz be with you!

Hetze Haatstra | 01-11-18 | 23:06

Zentgraaff ouwe neukdeur. Ook jou zal ik missen. Het ga je goed!

Omebert | 01-11-18 | 23:02

Als er één stijlloos kan schrijven, is Zentgraaf het. RIP.

Papa Jones | 01-11-18 | 22:55

Gefundenes fressen. Stijl als inzichten leent ie van reaguurders. En dat werkt niet. En inderdaad Paulisimo, bijzonder trage planga..

Shareholder II | 01-11-18 | 23:12

Tot slot even een haat mail, met je kut bril!

paulisimo | 01-11-18 | 22:54

Haha!

Durak | 02-11-18 | 15:53

Jezus nog aan toe, wat een woordenbrij van deze midden lul. Weet niet eens Joost zijn achternaam juist te vermelden! Umlaut, umlaut is afwezig zielige gezins loser.

paulisimo | 01-11-18 | 22:51

Zent, het was leuk je niet gekend te hebben. En je wijze woorden in je laatste oprisping stemmen tot nadenken. Bedankt en veel zen toegewenst!

De waard zijn gast | 01-11-18 | 22:50

Zentgraaff, dank u voor uw eloquente schrijfwerk. Het ga u goed en ongezien de tyfus.

drs. KJ | 01-11-18 | 22:49
-weggejorist-
Phil_Maanus | 01-11-18 | 22:49

Ben trots op mensen zoals jij.

ger1306 | 01-11-18 | 22:45

Ga je missen. Gods zegen

nerugaer | 01-11-18 | 22:44

Bedroevend laag nivo was het vaak. Maar wanneer gaat Feymann eigenlijk?

Shareholder II | 01-11-18 | 22:41

De groeten thuis! Blijf reaguren.

Balzakius | 01-11-18 | 22:36

TL;dr
Too long didn't read

Jordanees | 01-11-18 | 22:30

Het ga je goed vrind

lieverdeauddanreaud | 01-11-18 | 22:28

Ghehehe. De Victoriaanse pers. Geen haar beter en de grondleggers van de huidige tabloids. En aangaande Victorian dandyisme? "Nice try old chap but you'll never be an Oscar Wilde." Ik kan je wel de zeer vermakelijke boeken "van" en over Harry Flashman aanraden. "Self proclaimend allround Victorian scoundrel, rat, double crosser, coward and fornicator" (geschreven door George MacDonald Fraser). Boeken aub lezen in Engels. In ieder geval het ga je goed en natuurlijk ongezien de tyfus.

Basil Fawlty | 01-11-18 | 22:23

Waarom???
Daarom!!!

de honden blaffen... | 01-11-18 | 22:21

Mooi dat je oprot, met je midden. Laffer kan haast niet gezien de toenemende waanzin in dit verrotte land. Reaguursels uit haat? nee, meer uit oprechte zorg. Om te besluiten met een sneer naar een van de weinige zieners laat je ware aard zien.

paulisimo | 01-11-18 | 22:17

Tabee.

Zo, toch iets gezegd, bijgedragen niet, maar soit, moest dat?

GKJP | 01-11-18 | 22:09

Nou bedankt dan maar, het ga je goed. Veel plezier in het hutje op de heide...

sprietatoom | 01-11-18 | 22:08

Amen. En het gaat u goed!

Zuma | 01-11-18 | 21:58
-weggejorist-
letopuwzaak | 01-11-18 | 21:58

Jammer dat je vertrekt! Ik zal je genuanceerde meningen missen. Het valt te hopen dat GS niet verder opschuift richting die Niemöller-achtige zelfgenoegzaamheid. Dat ze te hard gaan geloven in hun eigen toch wel wat karikaturale simplificaties. Zwarte Piet is vaak genoeg een item geweest. Het moet mogelijk zijn naar het grotere plaatje te gaan kijken. Wat beweegt er buiten onze grenzen. Het ga je goed.

Beste_Landgenoten | 01-11-18 | 21:57

Ach als iemand als Anne Fleur Gekker van links naar rechts kan schuiven kan dit er ook nog wel even bij.Succes Mr. Zentgraaff, wel even op het middenstip stilstaan voor je links af gaat slaan.

kzegje | 01-11-18 | 21:56

Jammer, zal de nuance hier gaan missen, alleen schreeuwerds op rechts is best saai.

Mather | 01-11-18 | 21:51

PvdA congres voor jou. Alles naar de 0 zetels genuanceerd.

The_Master_Bear | 01-11-18 | 22:31

Was dat Premium niet eerst €2 per maand?

ivo_nl | 01-11-18 | 21:50

Wat loopje nou te zeuren, Dat was ex BTW en SO2 toeslag.
Ja SO2. zoek maar in je oude scheikunde schrifje.

NatNiks | 01-11-18 | 22:25

Weet je zeker dat het je niet om de centen gaat?

MacMiep.nl | 01-11-18 | 21:49

Op naar het geld van de belastingbetaler, typisch links. Doei!

basweetutwel | 01-11-18 | 21:46

Dank voor je stukkies Zent, altijd van genoten. Ongezien de tyfus. Ik vond de podcast trouwens ontzettend goed.

Ebert de R | 01-11-18 | 21:46

Haatbloggen? Ik dacht dat het gewoon een kritische welgemeende blik was. Nou ja, het beste ermee.

BozePaarseMan | 01-11-18 | 21:46

Juistem. So me. Toedels dan.

mozaard | 01-11-18 | 21:53

De echte vrije journalistiek is al meer dan 25 jaar dood, alles maar dan ook alles wordt tegenwoordig links en moslim vriendelijk gepubliceerd. Al moeten ze daar valsheid in geschrifte voor plegen of gewoon kei hard liegen en alles verdraaien, alles is toegestaan voor deze lui, als ze al die moslims die criminelen zijn en van god los zijn, maar niet in het openbaar hoeven te bekritiseren en te straffen, bla, bla, bla. En dan ook nog eens al die milieu heffingen die slaan echt door, nu willen ze alle groente die met gif worden bespoten extra belasting gaan heffen, maar als alles gif vrij zou worden verbouwd of ook wel biologische genoemd, dan hebben we nu voor de aarde 6 planeten nodig om al onze groente te verbouwen, dus dit is gewoon weer een de zoveelste belasting heffing van de EU en links Nederland.

Niet links | 01-11-18 | 21:43

Genoeg kritische verhalen over de Islam hoor. Zelfs in een linkse krant als de Volkskrant.

Rest In Privacy | 01-11-18 | 22:04

Als je denkt dat je drie jaar lang bij een haatblog hebt gewerkt heb je het niet begrepen. Good riddance.

GuusHetSchaapje | 01-11-18 | 21:40

Beetje zelfspot lijkt me wel goed

Rest In Privacy | 01-11-18 | 21:50

Of misschien als één van de weinigen juist wel.

Mather | 01-11-18 | 21:50

Volgens mij snap je 'm niet helemaal.

Gualtiero | 01-11-18 | 21:54
▼ 1 antwoord verborgen

Kijk toch 's an, een Stanier class 5, deze tuft tegenwoordig mee op de mainline. Mooie machines !

En toch zal ik je stukkies missen, wel weer goed voor m'n bloeddruk, dat wel.

Vesta | 01-11-18 | 21:38

De heer Zentgraaff is tamelijk vol van zichzelf en de inzichten die hij zichzelf toedicht. Links is niks blablabla en rechts is niks blablabla, sprak het Orakel.

HaatbaardKnipper | 01-11-18 | 21:37

Maar dat is dan toch nog geen reden jezelf in dit stukje op de borst te trommelen. Een echt wijs man houdt zich daar verre van. En dat rijmt. Zentgraaff kan aardig formuleren. Dat is voldoende complimenteus.

HaatbaardKnipper | 01-11-18 | 21:43

@Haatbaardknipper
We meer dan aardig, toch, vond ik. Maar onder de streep ben ik het met je eens.
Vorm boven inhoud. Dat hoort thuis in ludieke theaterstukken.
Of bij wollige pretentieuze hippe electro muzikantjes.

chicago river | 01-11-18 | 21:51

Aardig is wat understated. Eens. Met de rest ook.

HaatbaardKnipper | 01-11-18 | 22:38
▼ 1 antwoord verborgen

Ik herken dit wel. Heb ook in een grijs geleden ontslag genomen bij een meningenmachine om die reden... kotsbeu van het chagrijn. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan en dan ga je toch mopperend reaguren op Geenstijl, bijvoorbeeld. Ik vond je stukken goed, en je montere gemompel bij de podcasts aangenaam om naar te luisteren. Succes met alles.

kapoerewiet | 01-11-18 | 21:37

Maarmaarmaar Zentgraaff. Onkruid is ook maar een mening.

chicago river | 01-11-18 | 21:37

Zent, ik ga je stukjes missen. 'Het onredelijke midden'. Daar mag je trots op zijn.
Het ga je goed. En ongezien de tyfus.

two ball cane | 01-11-18 | 21:36

Prima vent hoor die Zent, maar door alle nuances is ie de weg een beetje kwijt. Soms moet je gewoon kiezen. C'est ca!

echt_links | 01-11-18 | 21:36

Eens, @echt_links.
Kzou er horendol van worden man, ik ken helaas een paar van die lui, hele dag door alles maar kapotrelativeren.
Dan zet je toch geen stap meer? En wat is stilstand? Stilstand is achteruitgang. Handig ook als je dan voor een onbekende T-splitsing staat..."nou, links zou kunnen, rechts ook, nah, ik ik sta hier wortel te schieten, ik ga wel zelfde weg terug..."

chicago river | 01-11-18 | 21:46

Prima verwoord en uitstekend onderbouwd, Zent. Blijf openstaan voor mensen welke iets zinnigs te melden hebben, succes! Nb. mooie foto trouwens van ‘n oerdegelijk massief klinknagel vervoersproduct, met roetfilter..? Het ga je goed..!

Veluwse-Eikel | 01-11-18 | 21:32

Altijd van je stukjes genoten. Taalkunstenaar is een groot woord maar spitsvondigheid is je niet vreemd! Het ga je goed! Hopelijk duik je nog een keer ergens op.

Rest In Privacy | 01-11-18 | 21:32

Mooi verhaal over al die meningen, Zentgraaff. Vooral in het licht van de biografie van degene die hoogstwaarschijnlijk de inspiratiebron is van je pseudoniem, de stukjesschrijver die in Nederlands-Indië de luis in de pels was van autoriteiten.

"Vanaf 1917 publiceerde Zentgraaff voornamelijk in het Soerabaiasch Handelsblad , verreweg de grootste krant van Midden- en Oost-Java, die in handen was van de machtige suikerindustrie. Zijn naam als journalist was op dat moment duidelijk gevestigd, en ook in financieel opzicht had hij het gemaakt. In 1924 trad hij toe tot de hoofdredactie van het Soerabaiasch Handelsblad , en vijf jaar later, op 1 mei 1929, werd hij hoofdredacteur. Zentgraaffs entree in de hoofdredactie van deze krant veranderde niet alleen zijn positie in de perswereld, maar markeerde ook een omslag in zijn journalistieke werk. Hij werd vanaf dat moment 'meer opiniemaker dan nieuwsjager' (Witte, 159). Opinies bovendien die waren afgestemd op de belevingswereld van de suikerplanters in Java's Oosthoek en de Vorstenlanden, en weinig meer lieten zien van de verontwaardiging van de jonge soldaat over het door hem waargenomen onrecht. Wel constant bleef de kritiek van 'Z' - zoals hij zijn artikelen steeds ondertekende - op de overheid, al ging het nu meer om de grote lijnen van het beleid."

Arnold Layne | 01-11-18 | 21:30

Aha, wist ik niet. Interessante achtergrond-informatie, bedankt.

Rest In Privacy | 01-11-18 | 21:41

Deze Zentgraaff is idd gespecialiseerd in Indië, dus u heeft waarschijnlijk gelijk wat betreft zijn inspiratiebron. Een interessant artikel van Zentgraaff in de Elsevier:
www.elsevierweekblad.nl/buitenland/ar...

E-Burke | 01-11-18 | 21:44

Nu de uitwassen van de meningen die over het algemeen wel aansluiten bij het type @zentgraaf, de grote drijvende kracht achter hoe het nu al tientallen jaren gaat, meer zicht- en voelbaar aan het worden is, verwacht ik dat er meer gaan volgen.
.
Ze zijn eigenlijk hun meningen niet zat, maar merken vooral dat anderen hun meningen zat zijn. Met name de wijze waarop die over het algemeen gebracht worden. Je ziet tegenwoordig immers door de rascisten de fascist niet meer als je asosjalmedia mag geloven.
.
Want het “midden” is niet meer het midden. Vrij radicaal eigenlijk. Ze willen een honderden jaren oude natie opheffen, een demografie fundamenteel aanpassen via migratie, inspraak en burgerrechten inperken en de staat verheffen boven de burger. Levensgevaarlijk, zei zo’n middenweg persoon eens over anderen. Nou.... ik ben de mening toegedaan dat exact het tegenovergestelde het geval is.
.
In het kort. Hoe meer mensen die meningen “zat” zijn, hoe beter. Of u het bij uzelf zoekt, of bij een ander. Altijd winst.

Parel van het Zuiden | 01-11-18 | 21:28

Het midden is nog steeds het midden, echter niet meer meetbaar.
Omdat de extremen alle ruimte opslurpen.
Mensen hoeven meningen niet zat te raken, zolang zij internet(communicatie) maar zat raken. Helaas is een ieder slaaf gemaakt, door overheid en internetbedrijven. En maar betalen ook, want 'winst' is het hoogst haalbare, nietwaar?

A.U.EnLeven | 01-11-18 | 21:36

Polarisering wordt al enige tijd door het winnende kamp gebruikt terwijl het de tegenstander dit gebruik verwijt. Er is sprake van een cyclische beweging tussen links en rechts, progressief en conservatief en deze bewegingen zorgen alleen op langere termijn voor balans. Op dit moment heerst uiterst links/progressief sentiment en wordt de polarisering vanuit die kant gekoesterd en aangewakkerd om de steun van het midden te behouden. Dit gaat goed totdat afnemende rijkdom/veiligheid/zekerheid ervoor zorgen dat het midden steun geeft aan het rechts/conservatieve kamp dat meer voor eigen verantwoordelijkheid en bescherming van de rechts- en verzorgingsstaat pleit. Hierdoor wordt dan weer een beweging naar rechts ingezet. Dit is een nooit aflatende cyclus en misschien wel van cruciaal belang voor iedereen.

Denemarken en Zweden ondergaan deze beweging nog net even wat heftiger en zijn daarom een goed referentiekader voor Europese landen met een nog functionerende verzorgingsstaat als Duitsland, Engeland en ook Nederland. De wal keert uiteindelijk altijd het schip.

Joffri | 01-11-18 | 22:22

O/T? Waar ik al ver voor deze topics over de 'Grote Oversteek' niemand over hoor, is het gemis van Van Leeuwen.
Want die Ginger + Quid met gasten (en/of witte wijn plastic campingbekertje Maxim) was goud met dumpert reeten. Ook nu Dumpert bij TMG blijft, kun je toch gewoon blieve loepe, met dumpert reeten...
Sowieso, kijkcamerabeeld van het kaliber "meneer, bent u boos?" , heel welkom.

chicago river | 01-11-18 | 21:28

Nogmaals jammer. Was het regelmatig met u eens, ook nu weer. Waarom moet iedereen toch gvd overal een kutmening over hebben. Nou ja, het gaat u goed, kutminervaan.

Gualtiero | 01-11-18 | 21:24

Hangt er maar net vanaf welke 'meute' je bedoelt, botje..

echt_links | 01-11-18 | 21:43

@botbot | 01-11-18 | 21:30

U vergeet dat juist u 80% van de tijd, het verhaal van 80+% van de massamedia nabalkt?
.
Grappig, wel.

Parel van het Zuiden | 01-11-18 | 21:54

Welke meute maakt niet echt uit. Of het nou links of rechts is, vraag iemand om zijn mening over - noem eens iets - Zwarte Piet, en je weet hoe die persoon denkt over klimaat, migratie, media, et cetera, et cetera. Zelden is het genuanceerd en het is al helemaal zeldzaam om te horen dat iemand ergens geen mening over heeft. Die stuitende achterlijkheid van zowel rechts als links is soms echt niet meer aan te horen.

Gualtiero | 01-11-18 | 22:00
▼ 1 antwoord verborgen

Jammer dat je weggaat, ik heb veel van je geleerd. Je bent goed man. Als wiskundig econoom kan ik je echter wel aanraden in de pauze jouw theoretische economische kennis te verbeteren. Want daar heb je geen kaas van gegeten, echt niet.

Lt. Hubert | 01-11-18 | 21:21

Sorry, ik had je even verwisseld met Feynman. Na deze correctie heb ik geen commentaar.

Lt. Hubert | 02-11-18 | 11:10

Je schrijfsels zijn in ieder geval beter dan je podcasts. De groeten en het ga je goed.

Scepticus | 01-11-18 | 21:20

Oh sjit, ik had het al diep in mijn onbewuste weggestopt, dat ik er ooit 1 minuut naar gekeken heb. Multimediale bagger. Bedankt voor het oprakelen van het trauma!

The_Master_Bear | 01-11-18 | 22:35

'Na drie jaar tijd voor iets anders'

Jezus man, dat je nog niet aan je memoires bent begonnen....

RenHoek | 01-11-18 | 21:15

Mijn tante, die de negentig aantikt, windt zich nog dagelijks op over het nieuws en de gang van zaken op nationaal en Europees niveau. Zo sterk en veerkrachtig worden ze blijkbaar niet meer gemaakt.

MickeyGouda | 01-11-18 | 21:22

Mickey. Je hebt maar geluk met zo'n tante. Een verstandige , wijze vrouw. De hongerwinter meegemaakt he, dat zegt alles. Ik hoop dat ze nog lang mag leven.

beau van rtl | 01-11-18 | 21:47

Bedankt, Beau. Ik hoop het ook. Tussen de leeftijdsgenoten van mijn tante - waarvan ik er vele bewust heb gekend - zaten maar weinig sneeuwvlokjes. Familieverjaardagen worden nooit meer zo leuk als toen.

MickeyGouda | 01-11-18 | 22:04
▼ 1 antwoord verborgen

"... vind ik in wezen net zo vervelend als de stoer-rechtse poseurs die middels het aanhangen van idioterie als klimaatveranderingsontkenning zichzelf een hele vent vinden. Niet altijd de makkelijkste positie om in te nemen en zeker niet eentje die op veel betalende leden kan rekenen."

Is er nou werkelijk ooit iemand hier geweest die dingen als klimaatverandering zou ontkennen of zou willen ontkennen? Nee Zent, die hele discussie begon met de global warming hoax, inmiddels verzilt tot de volstrekt zinloze observatie dat het klimaat kan veranderen en ook zal veranderen. Zoals dat al honderden miljoenen jaren het geval is.

Dus jouw gelul over 'niet de makkelijkste positie' in die discussie is alleen maar potsierlijk te noemen, als het al niet te dom voor woorden zou zijn.

Verder hou ik heel veel van je hoor, maar hou je feiten een beetje op een rijtje.

Ichneumonidae | 01-11-18 | 21:13

Kan ik mee ook aan ergeren. Als je dat CO2 gedoe belachelijk vindt ben je meteen een klimaatverandering ontkenner. Zwart/wit.
.
Neen. Zo werkt dat niet.
Dat het klimaat verandert is evident, waarneembaar en lijkt mij zelfs een deltawerken 2 te rechtvaardigen.
.
Het CO2 -verhaal klopt niet. Oplichting. Het statistisch model eronder is bedenkelijk. De wijze waarop met data omgegaan werd en wordt ook. Sowieso is de aanname dat een enkele factor in een door vele factoren zeer complex functionerend systeem zoals klimaat volledig kan beinvloeden vrij eh zwak. Alles in dit leven, in deze realiteit is afhankelijk van meerdere factoren. Het klimaat heeft echter maar een knopje?
.
Andere onderzoekssterreinen komen inmiddels ook regelmatig met goed onderbouwde andere factoren. Zonneactiviteit, zoet water(mis)bruik, algenbedekking oceanen, etcetera. Extreem lange termijn patronen waarin dit precies past en niet aan CO2 te kopellen is. Een samenspel is waarschijnlijker.
.
Maar goed, deze tijden....

Parel van het Zuiden | 01-11-18 | 21:49

@Parel van het Zuiden | 01-11-18 | 21:49
Exact. Het hele CO2 verhaal is complete nonsens, maar er wordt aan vastgehouden omdat dat de enige “knop” is waar je aan kan draaien als mensheid, door fossiele brandstoffen uit te bannen. Nu is dat best een goed idee om andere redenen dan “klimaat”, maar die andere reden zijn niet sexy, niet alarmistisch, heeft geen urgentie en daar is geen verhaal van hel en verdoemenis, schuld en boete omheen te draaien.
Een veranderend klimaat is zo natuurlijk als wat en een beetje meer CO2 maakt de planeet alleen maar groener. Maar met de mondiale temperatuur heeft dat niks te maken.
www.youtube.com/watch?v=l-E5y9piHNU
Ken je deze? Een spectrumanalyse van temperatuurdata. Prima betoog, en ik heb er geen enkel steekhoudend weerwoord op gelezen of gezien.

Stormageddon | 01-11-18 | 22:09

Parel van het Zuiden | 01-11-18 | 21:49
Wel eens grappig om te zoeken naar oorzaak en gevolg. CO-2 neemt toe door temperatuurstijging (ws. vanwege de zonactiviteit, het is me nogal een dingetje, die zon;) en niet omgekeerd. Menselijke impact is verwaarloosbaar, als het al te bepalen is.

Eigenlijk een crimineel, die Al Gore, met z'n malle praatjes. En het IPCC, een criminele organisatie met derderangs wetenschappers (ook veel niet-wetenschappers overigens) die er over door blijven zeiken vanwege, maar natuurlijk, geld.

Gewoon een zoveelste sprookje om mensen bang te maken en heffingen in te voeren. Normale wetenschappers die dat geld niet meer nodig hebben denken er allemaal hetzelfde over. Een hoax, meer niet.

Wat iemand al zou kunnen bedenken als hij zou beseffen dat klimaatverandering van alle tijden is (nog maar kort geleden hadden we een kleine ijstijd, nauwelijks menselijke activiteit qua uitstoot) en die komt er mogelijk nu weer aan. Wat die verandering dan gaat tegenhouden zijn menselijke bezigheden - om te janken, als je er niet om zou moeten lachen.

Enfin, on topic is de grafrede van Z. Prima allemaal.

Ichneumonidae | 01-11-18 | 22:26

Auf nie wiedersehen!

ZwarteDag | 01-11-18 | 21:13

soldaten die voortijdig het slagveld verlaten noemen we xxxxxx (joris)

didivos | 01-11-18 | 21:12

... auf der Flucht erschossen?

LiniaalRectaal | 01-11-18 | 21:14

Mag een GeenStijl-artikel dan alleen maar om een mening draaien? Volgens mij zou je er ook best een andere draai aan kunnen geven, zolang je maar boeiend schrijft (maar dat is mijn mening).

RozemarijnLucassen | 01-11-18 | 21:12

Nee feiten mogen ook centraal staan hier.

Joffri | 01-11-18 | 22:24

Nou, dan zou wat meer onderzoeksjournalistieke degelijkheid wellicht geen kwaad kunnen.

RozemarijnLucassen | 01-11-18 | 23:03

Man man man

rechtse gekkies die denken dat met een moslimhek Nederland WEER prachtig wordt

Piet-Kietelaar | 01-11-18 | 21:10

Wat Ichie zegt, is wel een beetje waar. Probleem: ik ken echt heel sympathieke mensen die ook moslim zijn. Moet je die alleen beoordelen op en veroordelen vanwege hun geloof?

Rest In Privacy | 01-11-18 | 21:45

Kuifje-in-Afrika | 01-11-18 | 21:45
"Moet je die alleen beoordelen op en veroordelen vanwege hun geloof?"

Ja.

Ichneumonidae | 01-11-18 | 22:33

Mits voorzien van de juiste spanning kunnen we de hele wereld hiermee beter maken.

The_Master_Bear | 01-11-18 | 22:37
▼ 3 antwoorden verborgen
-weggejorist-
katvanger | 01-11-18 | 21:10

Z.sloofde zich teveel uit om het maar taalvirtuoos te doen lijken. Schoot ook weleens raak.Maar ,cliché, eind goed al goed.

xavier | 01-11-18 | 21:09

Zeldzaam eerlijk afscheidsepistel. Het ga je goed pik!

vleeschtomaat | 01-11-18 | 21:09

Zentgraaff voor een trein, topic om 19:33. Toch nog een paar Godwins hè?

LiniaalRectaal | 01-11-18 | 21:03

Een mooie Godwin behoeft geen krans.

Rest In Privacy | 01-11-18 | 21:05

Ok tot ziens

oorwormpie | 01-11-18 | 21:03

Ik begrijp de vermoeidheid over het immer boos zijn. Ik begrijp de overstap alleen niet. Ga je bij daar tussen de diversiteitswensmensen je mening voor je houden?

mozaard | 01-11-18 | 20:58

Positieve psychologische ontwikkeling dus, in de geschiedenis van je leven.
Bedankt voor het zijn van het levende bewijs dat louter gelijkgestemd intellectueel vermogen op geen enkele manier leidt tot wederzijdse waardering.
Maar ik ben oprecht blij voor je dat je het ein-de-lijk bent gaan snappen: internet maakt de wereld debiel en er zijn teveel nutteloze meningen.
Nu nog ergens echt hard werken, trouwen, kindjes krijgen en het wordt nog eens wat met je. Het beste gewenst in ieder geval, pik.

A.U.EnLeven | 01-11-18 | 20:53

houdou en het beste. Werd ik bijna een beetje boos.
Maar waar gaat ie nou heen?
Want naar Joop Meloen,
dat zou die toch nooit doen?

Hemmenaar7 | 01-11-18 | 20:53

Mooie afscheidswoorden, maar met "haatbloggen" doet Zentgraaff zichzelf en GS m.i. te kort. Ik zou eerder zeggen "verzetsbloggen".

MickeyGouda | 01-11-18 | 20:48

Het ging over beeldvorming.

LiniaalRectaal | 01-11-18 | 20:49

Dank voor je moeite, Zent. Ik ga je missen.

Mooie samenvatting aan het eind: "Goed, genoeg gezeverd...".

Ichneumonidae | 01-11-18 | 20:47

Stormageddon | 01-11-18 | 20:58
Idd tldr, scroll ik altijd maar een beetje door naar eind. Het eind. Van Z.

Wat ik dan wel weer leuk vond was z'n voorspelbare querulantengedoe. Ter redactie: We gooien d'r nog een kwartje in.

Ichneumonidae | 01-11-18 | 21:06

Het is helemaal niet erg om toe te geven dat je het niet begrijpt jongons.

DrumPiet | 01-11-18 | 21:06

@DrumPiet | 01-11-18 | 21:06
Begrip wordt ook zwaar overschat. Altijd maar weer dat eeuwige begrijpen. Als ik iets niet begrijp dan is de schrijver niet duidelijk genoeg geweest. Dan is hij dus een slechte schrijver. Of, en dat is vaak waarschijnlijker, hij snapt het zelf ook niet. Om met ene A. Einstein te spreken: als je niet aan een zesjarige kan uitleggen heb je er zelf ook niks van begrepen. En dan is het mij dus niet te verwijten dat ik het niet begrijp.
Maar goed. Het gezever van Zentgraaf begrijp ik heus wel. Het is alleen veel te langdradig. Met de fraai allitererende samenvatting “Goed, genoeg gezeverd...” is alles gezegd.

Stormageddon | 01-11-18 | 21:16
▼ 1 antwoord verborgen

Gaat goed bij Geenstijl, straks staat er alleen nog maar een pot roze verf in die loods...

Bushcrafter | 01-11-18 | 20:47

Obligaat 'zou u hem doen?'

Aap Noot Miesje | 01-11-18 | 20:47

Ook linkse mensen kunnen goed schrijven, alleen het slaat vaak nergens op.
Ik zal zentgraaff niet missen.
Kuifje verliest weer een vriend in zijn strijd tegen Wilders en Trump.
Wen er maar aan kuif.

beau van rtl | 01-11-18 | 20:46

Hmmm. Ik ben mij de laatste dagen wat zorgen aan het maken over uw gegroeide obsessie met Onze Man In Afrika. Neem straks een goede kop T of warme melk met anijs. Vergeet ook de vitamine C niet, de griep komt weer in het land. Volgens mij voelt u zich momenteel ook niet helemaal het kippetje...

Acar_ketimun | 01-11-18 | 21:16

Ach nee hoor, maar we hebben zo allemaal onze favorieten.

beau van rtl | 01-11-18 | 21:21

Lieve Mickey, neem het onze Beau niet kwalijk. Hij is de kwaadste niet, alleen hij vindt het moeilijk om over zijn gevoelens te praten. Heeft waarschijnlijk te maken met zijn ontberingen tijdens de Hongerwinter.

Rest In Privacy | 01-11-18 | 21:33
▼ 6 antwoorden verborgen

Meer tijd met m'n gezin doorbrengen.. really? Van alle non-redenen die je kunt bedenken is dit by far de meest zoutloze, nietszeggende en ongeloofwaardige... Anyway; laters...

MemaMeister | 01-11-18 | 20:43

Smaakt naar zonnebrandcrème, Lineaal.

Rest In Privacy | 01-11-18 | 21:54

Eric Newby | 01-11-18 | 21:18
"Mij bekruipt het vermoeden dat u geen kinderen hebt. Een steviger argument om je koers te wijzigen valt nauwelijks te verzinnen, lijkt mij."

Hoor je altijd van mensen die geen andere smoes weten te verzinnen om te vertellen dat ze ergens moeten oprotten. Paar stukjes schrijven voor GS en nog wat broodschrijverij thuis - ik wil meer tijd met m'n gezin doorbrengen, proest!

Afgezien van de onzin, de meeste mannen willen dat nu juist niet. Mij bekruipt het gevoel dat jij geen gezin hebt. Wat zit je hier anders te reaguren, terwijl je ook je vrouw kan voorlezen uit de Donald Duck?

Ichneumonidae | 01-11-18 | 22:39

@Eric Newby
Integendeel, ik heb 3 kinderen en een betere reden om ergens WEL te blijven werken kan ik bijna niet verzinnen...

MemaMeister | 02-11-18 | 07:36
▼ 12 antwoorden verborgen

Het midden, redelijk of onredelijk, is een fart in the wind. We leven in een tijd waarin groepen mensen volgens andere regels spelen. Het is tijd om een kant te kiezen. Als jij je overduidelijke intellect niet aan wilt wenden om te redden wat er te redden valt, maar lekker veilig in het midden wil zweven, kun je wat mij betreft ongezien de tyfus krijgen. Meer tijd met je familie altijd +1. Hoop dat je een ruggegraat ontwikkeld en er voor zult kiezen niet meer ineffective te zijn. De groeten.

Dr Rico | 01-11-18 | 20:42

Stelling nemen en daar in vastbijten is een eitje, al kan het je wel verblinden...

neonreclame | 01-11-18 | 20:47

Dr Rico | 01-11-18 | 20:42 |
Weet je Dr Rico, ik moest bijna huilen toen ik las: "Meer tijd met je familie altijd +1. "

Je raakt daarmee bij mij een zeer gevoelige snaar, waarvoor dank!

Ichneumonidae | 01-11-18 | 20:55

Dus Zendgraaf wordt Zondgroef, hé wat is dat flauw. En wat een ontboezemingen allemaal. Zo te lezen is hij toe aan professionele psychische hulp om hem te helpen zijn evenwicht tussen links en rechts te doen herstellen. En zo te lezen neemt hij het uiten van meningen, waaronder die van hemzelf, al te serieus. Het is geen ramp als je de wereld niet kunt veranderen met woordspelingen, taalgrappen en retroriek.

isitsoornot | 01-11-18 | 20:42

Doei.

TeeJee | 01-11-18 | 20:40

Hij gaat naar de VARA! Mies Bouwman deed dat niet.

Jan-Joris-Jaap-Joop | 01-11-18 | 20:38

Verdorie, ben ik het toch nog met hem eens.

Nuchternederland | 01-11-18 | 20:37

betaalt ie wel belasting ?

belastingbetalert | 01-11-18 | 20:36

Zentgraaff, we gaan je missen. Ik vond dat je prachtig oog hield voor de "pathos" door bijvoorbeeld van wal te steken over de toon van de Israel-Palestina discussie.

Waar ikzelf het logisch vind dat pro-Palestina supporters impliciet terrorisme ondersteunen, merk ik in real-life discussies dat beide kanten zich ingraven in een loopgraaf en dan zowel het gesprek als het bier doodslaan.

Hét medicijn tegen een moedeloos loopgraaf blijkt Zentgraaff!

Met mooie metaforen maakt hij de herhaling van zetten zo voelbaar dat het tot een soort Groundhog Day wordt, of Edge of Tomorrow voor de jongere reaguurders.

Met een beetje relativering zo nu en dan blijkt het mogelijk je punt béter over te laten komen bij de ander en een gezelliger avond te hebben bovendien.

Tabee!

en.m.wikipedia.org/wiki/Pathos

StuggeRob | 01-11-18 | 20:35

StuggeRob | 01-11-18 | 20:35 |
Palestina, of hoe je het ook noemt, is eerst en voor alles niet voor of van de joden. Gewoon een Arabisch land. Had Zent wel een punt.

Kijk, je wltl een diaspora (de joden) en dan later niet gaan zeiken over een homie-homieland. Allemaal de diaspora weer in, probleem opgelost.

Ichneumonidae | 01-11-18 | 20:50

@Ichneumonidae
wltl Is heus een leuk woord! Maar waarom jij Jood zonder hoofdletter schrijft en arabisch wel, dat is raar. Bier?

Jan-Joris-Jaap-Joop | 01-11-18 | 20:59

Jan-Joris-Jaap-Joop | 01-11-18 | 20:59
Omdat het taalkundig correct is, misschien?

Eric Newby | 01-11-18 | 21:30
▼ 2 antwoorden verborgen

Duidelijk. Heb genoten van je rants en taalvondsten, Zentgraaff. Het ga je goed.

o)+ | 01-11-18 | 20:35

Goede afsluiter. Ik herken de visie van Zentgraaff helemaal. Ook ik begin me steeds meer een boze man te vinden die keihard naroept en voor de rest geen meter vooruit komt. Ik retweet vaak inspirerende visies, ben soms kritisch op rechts en vaak op links, maar wat haalt het nou echt uit. Op een dag verzuur je en heeft wat je doet geen betekenis meer.

Het debat gaat over of je voor links of rechts bent. Beide kampen pretenderen goed te zijn en verwijten de ander slecht te zijn. Zelf voel ik meer voor het stoppen met het gebruik van links of rechts, het dekt namelijk niet meer de lading. Ik denk eerder aan termen zoals kosmopolieten versus gezinden van de soevereine staat.

Maar de huidige politiek heeft de media in zijn macht. Zie gisteren RTL Nieuws. Een uitgebreid item over de aanpak van probleemwijken in Denemarken. Een item waar alleen Dijkhof werd gehoord omdat hij gelijksoortige plannen zou hebben. Dit terwijl zijn partij verantwoordelijk is voor de puinhoop op de straten in onze steden, dorpen en zelfs platteland. Jaren niets opgeschoten op gebied van veiligheid. Waarom blijf je een partij horen die consequent faalt in beleid bedenken? Waarom niet Geert Wilders die dit ook al vanaf dag 1 roept, of een nieuwkomer zoals FvD, of zelfs DENK.

Het was een georkestreerd stukje partijpropaganda verpakt in nieuws. Waarschijnlijk in ruil voor een aanstaande primeur, vakkundig gelekt vanuit de VVD.

De generatie jongvolwassenen is niet meer in staat om verder te denken dan het beeldscherm van hun telefoontje. Deze generatie heeft niet in de gaten wat er om hen heen gebeurt. Enige wat er toe doet is het plaatje, de grootste mond, of de beste grap. Politici van het kartel maken hier vakkundig gebruik van. De nieuwe generatie is een groep zombies geworden.

Enfin, van Zentgraaff naar links vs rechts en uiteindelijk zombies. Dit epistel begint te lang te worden. @Zentgraaff, het ga je goed! Misschien dat ik vanavond nog mijn Twitter er vanaf gooi. En @GeenStijl: keep up the good work!

LibertyCity | 01-11-18 | 20:35

Stoppen met links en rechts is geen slecht plan. Maar het is breder dan dat, we moeten stoppen met veel meer hokjesdenken want ook die boze witte/blanke man is een hokje en geeft mensen in andere hokjes weer een vrijbrief om ook zinnige argumenten van die persoon volledig te negeren. Stoppen met labels en hokjes zou het beste zijn. Helaas is dat redelijk ingebakken om ons beperkte brein te helpen kaas te maken van de wereld. Ondanks dat ik zelf vind dat ik in geen enkel hokje pas plaats ik anderen ook in door mij gedefinieerde hokjes, zal wel voor veel meer mensen gelden. Moe van mijn mening wordt ik echter nooit, op zijn hoogst van het uitleggen.

Joffri | 01-11-18 | 20:40

Trouwens: @redactie: wat jullie moeten doen is eens per jaar een themamaand.

Dit jaar: vrouwen en vrouwenrechten all over the world.

En ga eens een bak koffie drinken met die Herzenberg.

Knufter | 01-11-18 | 20:32

Herpesberger heeft teveel vijanden gemaakt bij de reaguurders. Ze zou harder worden afgezeken dan de Zent. En dat zou dan het bewijs moeten zijn dat GS seksistisch is.

Mahatma | 01-11-18 | 20:56

@Mahatma | 01-11-18 | 20:56
Snoeihard afgemaakt op de inhoud. Dat trekt zij heel slecht.

TeeJee | 01-11-18 | 20:57

@Knufter | 01-11-18 | 20:32
Themamaand over vrouwen? We hebben al de vrijmibo. 52 vrijdagen per jaar. Dat lijkt me meer dan genoeg aandacht voor het thema “vrouw”.

Stormageddon | 01-11-18 | 23:24
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik vind dit een heel openhartige onderbouwing. Zo lees je ze niet vaak.

Maar da's mijn mening.

Zent, pik, bedankt!

Knufter | 01-11-18 | 20:31

"... omdat ik eigenlijk mijn eigen mening wel een beetje zat ben..."
Ja, dan wordt het wel tijd om te vertrekken.

Schoorsteenveger | 01-11-18 | 20:28

Constant Terry afzeiken, gaat op den duur blijkbaar vervelen.

Mahatma | 01-11-18 | 20:31

Hoe 'eigen' is een 'eigen mening' die je 'eigenlijk' wel een beetje zat bent? Niet of nauwelijks lijkt me. Zichzelf niet of al die jaren nooit geweest? Boeie. Genoeg gezeverd. En terecht.

FinnFolcwalda | 01-11-18 | 20:44

Goed dat Joost Niemoller er is. Nog steeds een hele vriendelijke man. Nooit een monster geweest.

superjan | 01-11-18 | 20:28

Wel wat omstreden ideetjes.

Rest In Privacy | 01-11-18 | 21:09

Ooit eindredacteur van Vinyl. Dus goed.

Mammeloe | 02-11-18 | 12:50

Onverwacht: De Zent is dus toch een jongetje.

Mahatma | 01-11-18 | 20:28
-weggejorist-
Bolhoed | 01-11-18 | 20:27

Uit gejournalist dus, maar heb je wel een vak geleerd ?
"ik meer tijd ga besteden aan mijn gezin" waar hebben we dat eerder gehoord.
Ongezien de tyfus!

NatNiks | 01-11-18 | 20:27

McDonald's is altijd op zoek naar gemotiveerde mensen die ruim van geest zijn en zich graag cultureel willen verrijken.

De_Veelvraat | 01-11-18 | 20:27

Met ruim van geest bedoel je geestdodend en met cultureel bedoelt u frituur neg0rs en bakplaatmocros stop de tijd.

Acar_ketimun | 01-11-18 | 20:52

Het was me een waar genoegen meneer Zentgraaff, veel succes en ik blijf je volgen.

Mocro070 | 01-11-18 | 20:27

"idioterie als klimaatveranderingsontkenning"

Soms moet je een iets extremere mening propageren om een kudde schapen dat met blinde tunnelvisie een profetie volgt te behoeden voor grote teleurstelling na immense inspanning.

Joffri | 01-11-18 | 20:26

Benieuwd wie er wordt aangetrokken voor het broodnodige tegengeluid.

DrumPiet | 01-11-18 | 20:26

neonreclame | 01-11-18 | 20:34
Hahaha. Goed man, dat sarcasme. Of bent u serieus? In dat geval raad ik u een cursus begrijpend lezen aan.
Ieder artikel op GS is een stellingname, of een mening zo u wenst.

DrumPiet | 01-11-18 | 20:41

Joffri | 01-11-18 | 20:35
Begrijpelijk. Helemaal indien u vrouw bent.

DrumPiet | 01-11-18 | 20:42

@Piet..

Ik zie het als een 'mening' weergeven die reden geeft voor discussie..

Begrijpend lezen gaat mij trouwens redelijk goed af..

neonreclame | 01-11-18 | 20:54
▼ 6 antwoorden verborgen

Op even gegeven moment was ik er van overtuigt dat zentgraaff een wijf was, zoals Zuytberg-dinges met haar schwanzen, ik zat er niet veel naast nu blijkt dat meneer meer tijd voor zijn gezin wil.
Millennials will millinial.
Dikke doei en hope you fail!

Analia von Solmsch | 01-11-18 | 20:26

Valse nicht alert.

DrumPiet | 01-11-18 | 20:34

DrumPiet | 01-11-18 | 20:34 |
Ik wist wel dat je een nicht bent.

Mahatma | 01-11-18 | 20:53

Dank voor het vermaak, Zentgraaff. En ik wens het betreffende gezin veel sterkte!

Rommelende Onderbuik | 01-11-18 | 20:25

Hij is de weg kwijt. Over een tijdje waarschijnlijk bekeerd tot de islam.

Fijnstoffer | 01-11-18 | 20:23

Ibrahim ibn Zent al-Hollandi.

LiniaalRectaal | 01-11-18 | 20:35

Prima stukje met zelfreflectie en relativering. Het onredelijke midden is een term waarvan je zou hopen dat je hem zelf had bedacht. Enfin als Zentgraaff dit soort teksten kan produceren dan komt het wel goed met hem.

Laat het ook gratis advies en aanmoediging zijn aan de heren die nog wel bij GS blijven: focus op kwalitatief mooie stukjes en wat minder spijkers zoeken op laag water zoals de non-vete met van Jole (onbetekend, dus boeiend).

StiekemeBunzing | 01-11-18 | 20:22

Die vete met Jole is JUIST belangrijk...

Dat je er soms geen zin in hebt begrijp ik,,,

neonreclame | 01-11-18 | 20:25

Je vergeet Wierd Duk, en dinges... vergeten ... Bert Brussen!
Ook zo’n #nobodycares

Analia von Solmsch | 01-11-18 | 20:29

Kortom, ieder mens heeft een mening en ventileert deze graag - al dan niet in het openbaar - maar niemand heeft honderd procent gelijk.
Al die meningen, het moest verboden worden..

spamzuiger | 01-11-18 | 20:22

Doe al een tijdje aan geen mening, Lul gewoon wat in de ruimte met iedereen mee. Geeft ook rust.

de_lamme_de_blinde | 01-11-18 | 20:28

de_lamme_de_blinde | 01-11-18 | 20:28 |
Ik lul ook maar wat. Heerlijk.

Schoorsteenveger | 01-11-18 | 20:37

spamzuiger | 01-11-18 | 20:22
Onzin. Mijn rooie ex-schoonmoeder heeft altijd 100% gelijk. Zelfs wanneer ze er de ballen van afweet.
En zo zijn er heel wat.

Eric Newby | 01-11-18 | 20:43

Succes kerel. En bedenk maar dat de meeste 'gewone' mensen denken zoals jij. En heel veel lui schreeuwen dan wel eens op het net, maar na vijf minuten gaat de ene vogeltjes voeren, de ander hun kind. Op een paar echte vreemde vogels na.

Grasgriezel | 01-11-18 | 20:20

Eerste goede stukje van Zentgraaff...

Elmauro | 01-11-18 | 20:20

De autoinmemoriams worden wel steeds beter.

Ongezien de tyfus, Zendt. 't Ga je onredelijk gemiddeld!

pietvanvliet | 01-11-18 | 20:19

Ongezien de typhus, kerel. Ik ga je stukkies missen.

pendajo | 01-11-18 | 20:19

Een mooie en goed gefundeerde afscheidsbrief. Het wordt rustig tijdens de scrum. Bedankt en succes!

Rest In Privacy | 01-11-18 | 20:19

Een liefdevolle Vaffanculo

ristretto | 01-11-18 | 20:19

"klimaatveranderingsontkenning" Jesus, daar scoor je wel mee tijdens een spelletje scrabble. Tabé pik.

Zwezerik | 01-11-18 | 20:17

Meningen diareren verslaaft. Tot snel in een ander leven Zentgraaff.

Hoen | 01-11-18 | 20:17

Scherp!

LiniaalRectaal | 01-11-18 | 20:32

Ik vind de meningen op dit haatblog over het algemeen goed onderbouwd en vol realisme. Verpakt in topics met een kwinkslag zelfs amusant. Daarmee goed te doen.
.
Helemaal eens echter, met de stortvloed aan onzinnige nono-meningen op televisie. Ik mijd de talkshows al jaren, zonde van mijn tijd. Als er daadwerkelijk iets uit te melden is, zie ik de soundbite de volgende dag wel. Twitter kan je ook mijden zolang je het niet voor sec voor een niche als “nieuwsfeiten” of “innovatieve content” hyperlinks volgt.

de Voorzittert | 01-11-18 | 20:15

Het laatste plempsel van Zentgraaff, en tevens het beste. Het ga je goed!

Melk met klonten | 01-11-18 | 20:15
-weggejorist-
Joffri | 01-11-18 | 20:15

Dank Zentgraaff voor vileine, tegendraadse en soms tekstueel briljante stukkies.
Eens of niet eens maar schrijven kan U.
Het ga U goed, de tyfus terug en hoop van Uw schrijfsels in de toekomst elders te mogen blijven genieten.

Berbaar | 01-11-18 | 20:14

Zijn er wel eens GS-scribenten na hun afscheid erg slecht terechtgekomen? Bij futblaadjes bijvoorbeeld.

Rest In Privacy | 01-11-18 | 20:19

Quid, die schrijft over bloemkolen en paprika's in het Westland ;)
En de hele redactie van Glamorama schijnt van een klif af te zijn gesprongen.
Maar dat is van horen/zeggen ;)

Berbaar | 01-11-18 | 20:24

Berbaar | 01-11-18 | 20:24
Is dat wat er met Glamorama gebeurt is? En reaguurster Claire?

miko | 01-11-18 | 22:04

Zentgraaff, ik kan me er écht helemaal in vinden. Ik zou er ook boos en ongelukkig van worden.
Bedankt en heel veel succes!

Gewone_mevrouw | 01-11-18 | 20:13

Hier wel een goed afscheidsstuk. Zentgraaff vraagt zich a of 'whatever you resist, does that persist?' Kudos heur!

Einde van de Domheid | 01-11-18 | 20:13

Ik word een beetje niet goed van dat 'meer tijd besteden aan mijn gezin' cliché. Bovendien, volgens mij zijn er weinig beroepen waarbij je meer tijd overhoudt voor je gezin als stukkieschrijver. Maar afijn, bedankt voor je bijdragen zover. Het ga je goed Zentgraaf.

VanBukkem | 01-11-18 | 20:12

@Joffri
Als ik google op 'sorteerhoed', dan kom ik terecht bij Harry Potter............

VanBukkem | 01-11-18 | 20:31

Ja sorry Vanbukkem zal hem uitleggen; het kwam door "moslimhek" toen dacht ik "Hoe herkent een hek een moslim? Of specifieker, een traditionele moslim die intolerant is naar andere culturen en potentieel heel erg gevaarlijk. Die wil je immers het liefst niet loslaten op lieftallig "wees welkom" volk. Op die school, Zweinstein(?) had je een hoed die in de ziel van de persoon keek, zag en zo indeelde. Dus ja excuus, Harry Potter

Joffri | 01-11-18 | 20:49

Kinderen zitten er vaak niet op te wachten,tenminste,als je gezonde kinderen hebt en niet van die papjong

miko | 01-11-18 | 21:52
▼ 4 antwoorden verborgen

“Mijn giftige afkeer van de domlinkse horden die werkelijk denken dat het patriarchaat heel erg is behalve als het patriarchaat heel hard ALLAHOE AKBAR brult vind ik in wezen net zo vervelend als de stoer-rechtse poseurs die middels het aanhangen van idioterie als klimaatveranderingsontkenning zichzelf een hele vent vinden.”

Sodeju dit zie ik toch wel ff heel anders en lijkt erop dat je idd joop aanhanger bent geworden... suc6 zal je nodig hebben

ja-nee-misschien | 01-11-18 | 20:12

Ik begrijp em wel die Zentt..

Al die meningen over van alles en nog wat..
Laten we eerlijk zijn, de discussies tussen Marc en Piet of Berbaar leiden ook vaak tot een kinderachtig gebeuren...

neonreclame | 01-11-18 | 20:10

Je vergeet DKS en de eeuwige Russen...

Analia von Solmsch | 01-11-18 | 20:32

Ja, meningen daar moeten we van af. Laten we beginnen met een waarheidiscomissie! oh crap, die is er al.

Joffri | 01-11-18 | 20:51

Piet Karbiet? Waar?!

Mammeloe | 02-11-18 | 12:46

Ontzettend jammer dat je stopt Zentgraaff. Bedankt voor je humor, je scherpe toetsenbord en je spiegel, ook op Twatter. Je geluid zal gemist worden hier.

Hollende_Kleurling | 01-11-18 | 20:10

Partir, c`est mourir un peu, mais rester, c`est crever doucement.

philia | 01-11-18 | 20:09

Ah! U hebt larven te voeden! Ik snap het. Het ga je goed, Zentgraaf.

horsteknots | 01-11-18 | 20:09

true

rifraf | 01-11-18 | 20:08

Zentgraaff,
Ik heb genoten van je stukkies. Merci en ook jij ongezien de typhus.

Franque | 01-11-18 | 20:08

Persoonlijk vind ik boze rants nog altijd beter dan gelatenheid, de bedrukte stilstand die ontstaat als er geen hoop meer is. Zover is het nog niet. De vragen zullen blijven. Waarom ze dan niet hardop gesteld, geschreeuwd desnoods? Nu het nog kan. Want het probleem, meneer, dat blijft..

Wiebenick | 01-11-18 | 20:08

Wat? Een stuk zónder het woord 'boreaal '? Nou, lief vrolijk mannetje, met je guitige kop, wens je veel geluk en tot ziens.

RickTheDick | 01-11-18 | 20:07

Aurora Borealis is mooi voor degenen die de lelijkheid van de hoge-energiedeeltjes niet kunnen zien.

Nivelleermarionet | 01-11-18 | 20:16

R.I.P

pegaje | 01-11-18 | 20:07

Heb me drie lange jaren de kolere geërgerd aan deze dorpsidioot. In ieder geval een fijne gedachte dat ie nu pleite gaat.

Ommezwaai | 01-11-18 | 20:06

Je hebt mij nog.

Kaas de Vies | 01-11-18 | 20:08

Dat is dan wel weer waar Kaas... Ik troost mij maar met die gedachte.

Ommezwaai | 01-11-18 | 20:11

Ik ga ome Constanteyn ontzettend missen.

omanders | 01-11-18 | 20:04

Sorry, maar dit is offtopic..
Waarom krijg ik als premium lid dit soort reclames?! @Stijlloze Promotie | 01-11-18 | 17:30 | Sluipreclames zie ik overigens door de vingers.

Wasbakplasser | 01-11-18 | 20:03

Van Rossem | 01-11-18 | 20:18 |
Ok, bedankt voor de info. :)

Wasbakplasser | 01-11-18 | 20:21

GeenStijl moet gewoon niet hinderlijke reclame laten zien (en niet beloven dat we geen reclame zien) . Dat is nou eenmaal een bron van inkomsten. Ik vind het niet erg om 2 euro te betalen en stoor mij al helemaal niet aan een Stijlloze Promotie tussen de topics.

Patje2011 | 01-11-18 | 20:24

@Van Rossem
Ik zou ook de plek van de 'reageer' knop en de 'verborgen' knop omwisselen. Werkt iets intuïtiever. En een optie om alles uit te vouwen.

LiniaalRectaal | 01-11-18 | 20:43
▼ 2 antwoorden verborgen

Zendt, al, eerder gezegd maar jammer dat je gaat. Ik hou wel van een breed platform met tegendraadse meningen, zeker als ze ( zoals door jou ) ook nog eens op een zeer scherpe wijze in elkaar werden gecomponeerd.
Het ga je goed, man!

Graaisnaaiert | 01-11-18 | 20:03

Ik vind dit een goed stuk. Ik begrijp het wel. En inderdaad als je er ongelukkig van wordt dan moet je iets anders gaan zoeken. Het beste Zentgraaff!

Patje2011 | 01-11-18 | 20:02

Eigenlijk heb je gewoon gelijk.

nelson | 01-11-18 | 20:01

'3 jaar haatbloggen'. Dan heb je het niet begrepen... De mazzel.

Sliptong | 01-11-18 | 20:00

Oh was al dat olijke cynisme pure haat? 3 jaar lang? Pfoe, wat moet dat vermoeiend geweest zijn.
Dan heb je hier inderdaad niets (meer) te zoeken.

keestelpro | 01-11-18 | 21:52

Geen Tom Wolfe, verre van...
... maar je hebt wel een kleine gouden pen Zentgraaff. Kun je vast weer iets leuks mee doen. WeesgeenKees! maar wees vooral de onredelijke middenman.
Hoe onredelijker, hoe minder 13 in 12 nietszeggende copy-paste-ANP-aapjes SvJ-journalisten, hoe beter.
Ajuu!

chicago river | 01-11-18 | 20:00

Het allerbeste Zentgraaff en laat even weten onder welke naam je hier tegels bakt..

Ik ben sowieso benieuwd of er politici of journalisten zijn die onder een pseudo welleens hier reageren

ja-nee-misschien | 01-11-18 | 20:00

@LiniaalRectaal | 01-11-18 | 20:51
De Ardbeg die wel te pruimen is.

TeeJee | 01-11-18 | 20:54

@TeeJee
Je vindt het niet toevallig dat het ook een reaguurdersnaam is? Check ook het commentaar van Zent. Volgens mij probeert-ie ons iets te zeggen.

LiniaalRectaal | 01-11-18 | 21:00

LiniaalRectaal
Zou een mooie grap van hem zijn als hij Ardberg is en hij laat het zo weten.

Patje2011 | 01-11-18 | 21:03
▼ 6 antwoorden verborgen

Good riddance

Gen. Maximus | 01-11-18 | 19:57

Wie is Zentgraaff ook alweer?

Henk Sinadie1849 | 01-11-18 | 19:57

Ach dat was vroeger lang geleden toen GeenStijl nog onderdeel was van TMG een linkse excuus blogtrol. Maar sinds GS onafhankelijk werd, werd hij overbodig en hebben ze hem laten gaan.

keestelpro | 01-11-18 | 20:16

Jammer, het onredelijke midden kan wel wat versterking gebruiken.

van heinde en verre | 01-11-18 | 19:57

Yeah, well, you know, that’s just, like, your opinion, man.

Wim_Kut | 01-11-18 | 19:55

De timing is mij iets te toevallig. Problemen met onafhankelijkheid?

padbuffel | 01-11-18 | 19:55

nee het budget

Joffri | 01-11-18 | 20:19

Zie de definitie van zendgraaf op Wikipedia. Op naar de volgende taak!

Synecdoche | 02-11-18 | 09:25

Hier kan ik me alles bij voorstellen. Mij is het een raadsel waarom al die 'leidende' figuren op bijv. Twitter niet moe worden van zichzelf. Wierd Duk, Jan Roos, Arthur van Amerongen maar ook de scribenten op Joop en de Volkskrant. Allemaal mensen met zogenaamde 'belangrijke' meningen en hun eigen schare bewonderaars. Het is allemaal zo voorspelbaar. Echt doodvermoeiend en dat elke dag weer.
Zentgraaff snap ik dus helemaal. Het moet echt bevrijdend werken: even geen mening!

Amsterdamsko | 01-11-18 | 19:54

@Kuifje-in-Afrika
Mee eens. Het grappige is dat ik hun stukjes ook nog vaak lees terwijl die vaak zo voorspelbaar zijn.
Je hebt misschien wel dé gouden tip voor de dames en heren: relativeer jezelf en wees niet zo chronisch opgewonden.

Amsterdamsko | 01-11-18 | 20:12

Wierd Duk was ooit op de radio in discussie met F. van het Jole. Van het Jole bejegende Duk toen nogal onheus, en Duk werd daar heel boos over. Ik denk dat ik in Duks situatie Van Jole heel hard had uitgelachen. Ik bedoel: wie is nou Van Jole? En waarom zou je je druk maken om zijn, vaak nogal domme, meningen en standpunten? Als hij je onheus bejegend, zegt dat toch meer over hem dan over jou. Waarom je daar zo druk over maken?

Rest In Privacy | 01-11-18 | 20:28
▼ 3 antwoorden verborgen

Als je er ongelukkig van wordt moet je inderdaad wat anders gaan doen. Bedankt voor alle letters en succes. Overigens is er met een stevige rant op zijn tijd weinig mis als je het mij vraagt.

Aap Noot Miesje | 01-11-18 | 19:54

Ah, Constanteyn verlaat de journalistiek. Dus dan gaat hij waarschijnlijk bij de NRC aan de slag. Succes dan maar.

Stormageddon | 01-11-18 | 19:54
-weggejorist-
FinnFolcwalda | 01-11-18 | 19:58

Hahaha, goeie !

Jackson | 01-11-18 | 20:18

Vaya con dios, senor Zent!

Janndeman | 01-11-18 | 19:54

De D66 gedachte. Als het even niet meer leuk is gewoon stoppen.
Miljoenen Nederlanders die inmiddels die ook wel willen stoppen en dat niet kunnen, maar dat zijn minderwaardige klagers die alleen maar boos zijn.

LinkeLotje | 01-11-18 | 19:53

De extragraties witte Joop onderbroek ipv de roze GS Daimler met chauffeur
gaf voor Zent de doorslag

Tobi | 01-11-18 | 19:53

"dat wereldje dat hijgerig achter doodlopende buzzwords aanloopt." Tuurlijk, Zentgraaff, en dan zelf spreken van "witte" mannen in plaats van blanke mannen. Toch nog te licht bevonden.

BrabantsVerzet | 01-11-18 | 19:53

Ik denk dat Zentgraaff ook ageert tegen de zogeheten afrekencultuur. Mensen op kleine, onbelangrijke dingetjes of foutjes beoordelen.

Rest In Privacy | 01-11-18 | 19:56

Nee, ik was en ben niet onder de indruk.

BrabantsVerzet | 01-11-18 | 19:58

Hé Zent, geweldige analyse van de echokamers van alle media. Dit is de reden dat ik soms ook een heeeel klein beetje moe wordt van GS (maar stiekem toch wel heel van ze hou, net mijn vriendin!).
Enfin, dit soort briljante leesteksten als hierboven moeten toch wel blijven weerklinken in de eerder vermelde echokamers. Kortom, blijf jouw trouwe fans én haters alhier in den panelen op een of andere wijze van de pijnlijke realiteit voorzien. En voorts ongezien de typhus, veel plezier en een goed familieleven toegewenst. Take care!

ole guapa | 01-11-18 | 19:53

Hij is al zwaar opa in zijn hoofd.

rechtsdwalendeautist | 01-11-18 | 19:53

GeenStijl lijkt leeg te lopen. Mijn enige zorg is het milieu. Wil de laatste GeenStijliërt het licht uitdoen? Vanwege de zielige ijsbeertjes en zeehondjes.
Veel voorspoed in je verdere leven Zentgraaff.

Nivelleermarionet | 01-11-18 | 19:51

Was dat voor mij bedoeld Kaas? Ik zie de logica even niet.

Nivelleermarionet | 01-11-18 | 19:53

Nou je 'observatie' dat geenstijl leegloopt. Is toch logisch? Ze gaan met skeletoncrew verder.

Kaas de Vies | 01-11-18 | 19:56

Ah. Kaas. Nu begrijp ik het. Dank voor het verhelderen van mijn door verdriet en wanhoop vertroebelde gedachten.

Nivelleermarionet | 01-11-18 | 19:58
▼ 1 antwoord verborgen

Jammer, vaak erg moeten lachen om je spitsvondige taalacrobatiek. Dat konden we wel gebruiken in deze treurige tijden van moslimbroeders, klimaatgekkies en social justice warriors. Takbier dan maar!

HoogToontje | 01-11-18 | 19:50

Haha, als je het niet eens bent met links dan noemen de linksen je een fascist en als je het niet eens bent met rechts dan noemen de rechtsen je een linksert. Wat een simpelheid.

Axelvon | 01-11-18 | 19:50

Zingeving. Tja. Kom je toch altijd weer uit bij 'gezin', nieuwe uitdagingen en dat soort zaken. Verder: liever op het scherpst van de snede, dan lamlendig langs de bezadigde gulden middenweg.

FinnFolcwalda | 01-11-18 | 19:49

Jammer. Niemöller-syndroom klinkt erg herkenbaar. Tegen deug- / SJW-waanzin aan te schoppen kan ook zonder naargeestige en humorloze incel-gnoom te worden. Je geluid zal hier gemist worden.

raskol | 01-11-18 | 19:49

mooi. was een goede man.

newray | 01-11-18 | 19:49

Het ga u goed, maar wee u, als wij u binnenkort toch ergens zien rondhuppelen op het stuurloze schip van de journalistiek.

SamV | 01-11-18 | 19:49

Dankjewel Zent, je kwaliteit wisselde nogal maar af en toe toch erg gelachen hoe een roedel Wilders fanboys elke keer weer schuimbekkend hapte op je opzichtige troll stukjes.

Harry Turtle | 01-11-18 | 19:48

Scheiden doet lijden
Afscheid brengt leed
Lang kan het duren
Eer je vergeet
Iets wat je lief was
Gaat van je heen
Scheiden doet lijden
Voor iedereen

Mr_Natural | 01-11-18 | 19:48

Is dat Zendgraaf op die foto? Al eens voorbij zien komen in vraaggesprekken. Vilein figuur, tenminste als dat woord nog actueel is.

kwark001 | 01-11-18 | 19:48

He ga je goed, Zentgraaff. Hoewel niet altijd met je eens, bewonderde ik je stukkies. Qua creatieve en inventieve taalvaardigheid vooral.
Dikke doei.

Peter Emile | 01-11-18 | 19:48

'... omdat ik eigenlijk mijn eigen mening wel een beetje zat ben' Geweldig argument!

Axelvon | 01-11-18 | 19:48

Veel plezier in je bubble waar co2 een groter probleem is dan islam.

hustler01 | 01-11-18 | 19:48

Dat jij weggaat, het zij zo.
Wat ik wel een gemis vind zijn de zondagse stukjes van Bas Paternotte.

leo de pejo | 01-11-18 | 19:47

Dat zijn een hoop deftige woorden om te zeggen dat je een oude lul bent geworden, Zentgraaff. :)

Sans Comique | 01-11-18 | 19:46

Die is zuur, jeetje. Hij heeft de dertigers dip.

de_lamme_de_blinde | 01-11-18 | 19:46

Die dippers?

de_lamme_de_blinde | 01-11-18 | 20:03

Die dertigers

Kaas de Vies | 01-11-18 | 20:12

Doe de dep?

NecroSister | 01-11-18 | 21:29
▼ 3 antwoorden verborgen

Nou Zent, het waren een aantal niet zo heel erg fantastische jaren, toch wens ik je ongezien de tyfus...... Peace!

Fatwabuster | 01-11-18 | 19:45

Ik vond Zentgraaf altijd al wat linkse trekjes hebben. De mazzel dan maar.

Yperiet | 01-11-18 | 19:45

Wordt lastig als je van vrije naar gecontroleerde baan gaat.En vrij zijn er niet veel.Andersom gaat stukken beter.
Maar succes.

van stampij | 01-11-18 | 19:45

Eens met Zentgraaff. Door de opstelling van de hedendaagse media escaleren veel discussies ontzettend uit de hand. Maar ja, wat doe je er tegen? Iedere boerenlul zit tegenwoordig op sosjal media, en bijna iedereen boven de 18 mag stemmen. Toch vind ik Nederland nog steeds een ontzettend gaaf land.

Rest In Privacy | 01-11-18 | 19:45

Maar ja, wat doe je er tegen?"

Geef dan het goede voorbeeld, man. Lead by example.

Sans Comique | 01-11-18 | 19:48

Het ga je goed Zent! Ik zal je missen. Bedankt voor het onredelijke midden!

Enrique C | 01-11-18 | 19:44

Okdoei.

PaRaR | 01-11-18 | 19:44

Koop een pijp. Doen. Btw, Deze laatste rant eigenlijk de mooiste. Traan wegpinkt doet.

Henri-Bardouin | 01-11-18 | 19:44

danqu!

Padre Grassi | 01-11-18 | 19:43

Mijn achterbuurman heeft in april weer aspergestekers nodig. Je kunt je opgeven via:
[email protected].

eerstneukendanpraten | 01-11-18 | 19:43

'What can men do against such reckless cuckoldry?'

SIogra | 01-11-18 | 19:42

" het onredelijke midden " is vertrokken. Ik vrees dat alleen de 'MSM is per definitie slecht en Trump is de nieuwe god' roepers overblijven. Maar wie weet, wie weet.

Ik geef het t voordeel van de twijfel, dus heb een jaartje gedoneerd. Hoop dat het me blij verrast en ik een volgend lustrum als reaguurder haal.

Bigaroque | 01-11-18 | 19:41

Doodzonde! Het ga je goed Zent.
Je gaat er in ieder geval uit met een juweeltje. Zal wel confronterend zijn voor menigeen.

DrumPiet | 01-11-18 | 19:41

Mensen denken altijd dat kritiek over anderen gaat.

Rest In Privacy | 01-11-18 | 19:46

Kuifje-in-Afrika | 01-11-18 | 19:46
Heb je het over mij?

miko | 01-11-18 | 21:36

Nee, deze keer niet Miko. Maar de vorige keer..

Rest In Privacy | 01-11-18 | 21:49

Nou, ongezien de tyfus dan maar, Graaff!

BeunDeHaas | 01-11-18 | 19:40

Dagge bedankt zeit, da witte!

From here Till Burg | 01-11-18 | 19:39

Vergeet niet te doneren af en toe.

Professor Superhirn | 01-11-18 | 19:39

Dat is ook een beetje het gevolg als je van twitter#ophef je stukje pent Zent ( en de rest van GS.). Want je kunt aftellen dat zodra er ergens #ophef opduikt op dat medium, het hier 3 uur later opduikt. En die #ophef is dusdanig vluchtig, dat het lollig is voor de clicks, maar verder 3 dagen later weer verdwenen is.
Dus op t moment dat je je bronnen wat ruimer maakt, is de ook veel minder om boos over te worden.

Chemokar | 01-11-18 | 19:39

*klap klap* zoveel waarheid in een stukkie. Knap! Blijf toch maar.

Ggroengras | 01-11-18 | 19:39

Nou als de Z zometeen ook vijf keer per dag richting Saudi Arabië moet bidden of verplicht alleen nog maar stalinistische stukkies 'mag' schrijven in de Waarheid van Joop piept hij ook wel anders.
Beetje lafjes dus 'veilig' onder die steen in het midden....
Een hartelijk toedeledokie dan maar en de groetjes aan Pilatus!
Desalniettemin: het ga je goed.

Aristotalloss | 01-11-18 | 20:39

Hij heeft dus ook over jou, denk ik.

Ggroengras | 01-11-18 | 22:47

Oh dat zal best. Maar hij staat bij mij niet op zo'n voetstuk als blijkbaar bij jou. Dus het deert me geenszins.

Aristotalloss | 01-11-18 | 23:01

Mooi zo, de groeten aan haatopa-Han en Fascisco, daar lees ik je mening gaarne.
Proost!

Abject | 01-11-18 | 19:38

Don't let the door hit you on your way out

Dr. Ka wo lo | 01-11-18 | 19:38

Veel plezier tussen je soortgenoten Zent!

keestelpro | 01-11-18 | 19:37

Ik respecteer je beslissing en wens je het allerbeste. Jammer voor ons maar het is niet anders.

knutsel_ | 01-11-18 | 19:37

Ik ga ook meer tijd besteden aan een gezin.
Iemand nog een gezin voor mij te leen?

Kaas de Vies | 01-11-18 | 19:37

Jij zou minimaal 100 meter afstand moeten houden tot gezinnen.

BeunDeHaas | 01-11-18 | 19:43

Ik voel mij onheus bejegend. Ik ga Joris faxen!

Kaas de Vies | 01-11-18 | 19:46

Ik heb wat kindertjes die uit een stint geflikkerd zijn. Zit links en rechts een krasje op,opknappertjes. Misschien kun jij er wat mee.?

miko | 01-11-18 | 21:34
▼ 1 antwoord verborgen

Nou, tot ziens dan maar.

redje70 | 01-11-18 | 19:37

Het gaat je goed Zentgraaff.

snakeplisskin | 01-11-18 | 19:37

Maar als je toch naar de Joop gaat vergeet dan niet een nieuw setje witte onderbroeken mee te nemen voor de hoofdredacteur, zal het zeker goed doen daar...

eerstneukendanpraten | 01-11-18 | 19:37

Heeft er geen vertrouwen meer in.

sneehoofd | 01-11-18 | 19:36

Ongezien de tyfus. Kusje.

Johnny_Hoogerland | 01-11-18 | 19:36

Opgejorist! Dikke doeg

Henk P | 01-11-18 | 19:36

Houdoe en bedankt.

Brabeaulander | 01-11-18 | 19:36

Het ga je goed, ouwe dandy.

Stockton | 01-11-18 | 19:35

behalve kalend lijkt hij me nog niet zo oud

Tobi | 01-11-18 | 19:49

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken