Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Koloniaal erfgoed vernield door zwarte pantertjes

Mooi staaltje duiding en verheldering van de geschiedenis: de quinsiaans aandoende actiegroep "De Grauwe Eeuw" heeft, gesterkt door het jorissen van Zwarte Piet, het volgende hoofdstuk in de cultuuroorlog tegen de Nederlandse identiteit geopend. In Hoorn is het standbeeld van die meneer van de Coentunnel voorzien van het woord: "genocide", de buste van schipper Bontekoe is beklad en ook het schip "de Halve Maen" kreeg een nieuw tintje. Zelfs het beeld van de FUCKING SCHEEPSJONGENS VAN BONTEKOE is beklad, terwijl die arme fictieve knapen helemaal geen koloniale onderdrukkers waren, maar proletariërs die ook maar door armoede naar zee gedreven waren. De Gouden Eeuw mag volgens de groep niet meer zo heten omdat ongekende welvaartsgroei - een klein maar niet onbelangrijk percentage uit de koloniën - natuurlijk retekwetsend was voor de bruine medemens. Het antwoord is rebranding, geschiedenisvernietiging en ander euvel dat alleen kan voortkomen uit kleine en dictatoriale geesten die moeite hebben met de triestheid van de werkelijkheid. Een eeuw lang megasprongen in kunst, literatuur, wetenschap en internationale vrede & recht is natuurlijk veel minder leuk dan de koeltoer van een paar mensen die een beetje op een trommel zaten te raggen en die hun buren verkochten voor kraaltjes en spiegeltjes. Straatnamen moeten veranderd, bordjes in musea moeten omgeschreven worden en alles moet bedekt worden met een dikke laag schuldgevoel, subsidie en herstelbetalingen. Geschiedenis wordt in het huidige tijdsgewricht bij voorkeur niet meer geschreven door de winnaars, maar door de hardste klagers. (Overigens hebben de actievoerders helemaal gelijk: het volkje dat op de Banda-eilanden woonde is door J.P. Coen en consorten voor 96% deaudgemaakt, een genocidale successcore die sindsdien niet meer geëvenaard is). Anyway, dispereert niet Nederlanders!

Reaguursels

Inloggen

Kunnen die kwetsnegers Bouterse niet gewoon aan gaan klagen?

Badnews | 27-10-16 | 08:14

hier! leest u even mee.. zoals ik al eerder plempte..
Gambia for gods sake; stapt uit het international strathof om het volgende;

In een verklaring zegt Gambia dat het heeft geprobeerd om de Europese Unie voor het hof te dagen wegens de vele dode migranten in de Middellandse Zee, maar dat het geen enkele reactie heeft ontvangen. „Er zijn heel veel westerse landen, zeker dertig, die verschrikkelijke oorlogsmisdaden hebben gepleegd tegen soevereine landen en hun inwoners.

Zambia was al voorgegaan. Echt dit gaat de komende eeuw een groot idioot probleem worden. Gambia! Islamitische staat die de Europes Unie dus volledig verantwoordelijk ziet voor de verdronken dobbermigranten in de Middellandse zee..

fikkieblijf! | 26-10-16 | 10:46

Er moet worden bezuinigd op cultuur, behalve op het onderhoud van cultureel erfgoed. En als dat wordt vernield, moeten de kosten daarvan worden verhaald op de budgetten van onzinfestivals als Kwaku en Ketikoti.

Skorzeny2017 | 26-10-16 | 10:28

minder, minder, minder!!!

Roken Toegestaan | 26-10-16 | 08:38

En als ze het voor mekaar krijgen om de beelden van Coen uit de straten te krijgen, dan moeten we gewoon dit beeld bekladden: www.historien.nl/een-standbeeld-voor-s... We zullen ze krijgen die communisten!

Alexander des Burgus | 26-10-16 | 07:52

Jan Pietersz Coen. Een Koene Vaderlander die geschiedenis heeft geschreven. Zo'n Grauwe Erwt eet je op en poep je na enige tijd weer uit om als stront verder te parasiteren. Parasieten moet je zoals wij weten verdelgen om te voorkomen dat ze epidemische vormen gaan aannemen.

De ergste slavendrijvers waren Arabieren. Hollanders waren ten tijde van die lucratieve handel wel goed in de logistieke afhandeling. Zijn we nog steeds goed in, in logistiek, maar alle moderne gps technieken ten spijt, zijn we vergeten hoe de routes horen te lopen.

JPC wist dat verdomd goed ondanks, wellicht dankzij, het ontbreken van moderne route apparatuur. Er was ook een JPB, die had het ook goed in de gaten, die refereerde immers aan de VOC mentaliteit. Een koene Zeeuw van na de Gouden Eeuw.

Het wachten is nu op een JPA. Een Jan Pietersz of Jan Peter die de A van afschaffen, schaft. Schaffen wij dat. Of schaffen wij dat Af?

Ik heb u lief mijn Nehederland, ik had u lief, dit Nehederland.

We hadden ook nog een Piet Hein. PH, PH, PH zijn naam is klein, zijn daden waren groot, zijn daden waren groot, hij heeft gewonnen de zilvervloot. Hij heeft gewonnen- gewonnen, de Zilvervloot.... Over goede logistiek en zo gesproken.

Wij hadden ook nog een De Ruyter en een Tromp, tja waar een klein land groot in kan zijn.

Wij en nog een paar landen, niet de Arabieren, schaften de slavernij af. Wij praktiseren niet meer de gruwelijkheden waarvan wordt gesproken in het OT. Want wij hadden de Verlichting.
Grauwe Erwten c.s., land- en cultuur verraders praktiseren en faciliteren, IS achtige toestanden van barbaren die leven en handelen in tijden van Verduistering, barbaren die net zo makkelijk mensen onthoofden als culturele monumenten vernietigen.

Grauwe Erwten c.s., wie moet er nog peultjes?

Zoals altijd met vriendelijke groet,
The Dying Dutchman.

h.a.k. blok | 26-10-16 | 06:59

Beetje geschiedenis leert dat blanken de slavenij niet hebben uitgevonden maar juist hebben afgeschaft. Het aantal blanken slaven in de geschiedenis is net zo groot als aantal zwarte.

stenenbeen | 26-10-16 | 05:31

Succesvolle rijken komen en succesvolle rijken vergaan. Dat uw volk niet capabel genoeg was om er één te vormen, val daar ons volk niet op aan. Ba-dum-tssss

Nederlanddraaitdoor | 26-10-16 | 00:19

Maar wel graag gebruik maken van alle Nederlandse voorzieningen; de hypocrieten. Oppleuren met die Hollandofoben!

Maria.1 | 25-10-16 | 23:05

Verkocht worden als slaaf was een grote verbetering ten opzichte van de modus operandi pre slavernij. Toen werden ze gewoon de strot afgesneden.

Arachne | 25-10-16 | 22:25

Straks moeten alle Amsterdamse VOC en WIC panden worden gesloopt. Oh nee dat zal Anousha Nzume nooit toelaten want die zwartepiet-hater woont zelf in een pand in amsterdam van de WIC- west indische compagnie.
katja69 | 25-10-16 | 16:37

-----------------------------------------------------------
Hoe betaalt Anousha dat grachtenpand en wie zou het schoonmaken?

Arachne | 25-10-16 | 22:23

Wat een verschrikkelijk trieste lui zitten hier achter. Heb even op hun fb-pagina gekeken, zo te zien cultureel marxisten, extreemlinkse idioten en psychiatrische patiënten. Bovenal zijn het zelf de grootste racisten met hun haat tegen blanken en het westen, haat vanwege zaken die zich generaties geleden afspeelden en die desondanks de mensen van nu worden aangewreven.

Bamberger Reiter | 25-10-16 | 20:57

Bottom line moeten we natuurlijk een ding altijd in het achterhoofd houden, en dat is dat dit alles totaal niet over slavernij of zoiets gaat maar puur over macht. Het gaat om het beheersen van de discussie, en uiteindelijk over het beheersen van het land. Wie daarin vrienden zijn wordt fundamenteel bepaald door de groep waar je bij hoort, en die zijn weer grotendeels langs raciale (of zo je wil, ethnische) lijnen opgetrokken.
.
En verder wat een eerdere poster al schreef: vroeger had ik geen hekel aan donkere mensen... Dus dat hebben ze alvast maar mooi voor elkaar.

Opslag Medium | 25-10-16 | 20:22

Zonder JP Coen zou er nooit zo'n grote mestiezen gemeenschap zijn ontstaan(VOC-ers die relaties aangingen met de inheemse schonen)in de Oost en dus zouden we het hier in Nederland zonder al die nazaten moeten doen die zeer zeker een verrijking zijn op allerlei vlakken in de maatschappij.

BadLieutenant | 25-10-16 | 19:44

MrXl en Sans Comique,

Natuurlijk kunnen de huidige Nederlanders niets doen aan de daden van onze voorouders. We kunnen het wel erkennen.

Maar de slechte daden hebben ook goede zaken gebracht uiteindelijk voor de generaties daarna. De nabestaanden van de slaven zijn uiteindelijk voor een deel in Nederland terechtgekomen en deze mensen hebben kunnen profiteren van de kansen die ze hier wel hebben gekregen en niet in Afrika.

Dat de huidige nabestaanden het nog steeds hebben over de last van de slavernij die aan hen hangt, slaat nergens op. Als de huidige generatie relatief gezien onderaan de samenleving bungelt, dan komt dat door het feit, dat ze die kansen niet gegrepen hebben. Dat heeft nergens meer met de slavernij te maken.

Wat betreft de holocaust, dat is een andere situatie, aangezien er nog steeds 1e en 2e generatie slachtoffers zijn die direct of indirect hebben geleden onder de verschrikkingen in de oorlog. Als deze 2 generaties zijn uitgestorven, dan kunnen de 4e en de 5e generatie daar ook geen claim meer opleggen. De 3e generatie is een generatie die er een beetje tussenin bungelt.

Het neemt natuurlijk niet weg, dat de holocaust, de slavernij en de slachtingen in de koloniën verschrikkelijke zaken zijn geweest. Nederland was in dat laatste zeker niet het ergste land. Maar Nederland heeft de slavernij afgeschaft, omdat het gedwongen werd door het VK en dat is toen niet uit vrije wil gebeurd.

jezusisonzin | 25-10-16 | 19:33

Al die zwarte piet zeikerds en groeperingen zoals deze, moeten ze aanmerken als terroristen en flink aanpakken. Opsluiten met dat tuig!

D.A.A.R. | 25-10-16 | 19:00

Hier word ik als zeeman godverdomme gewoon echt kwaad van. Wanstaltige werkschuwe parasieten die onze cultuur komen vernielen. De meeste artikelen over het geïnstitutionaliseerde wangedrag van onze (noord)afrikaanse medemens raken me niet eens meer. Maar dit. Honderden jaren geschiedenis, waarin duizenden hollandse zeelui hun leven hebben gegeven en verloren op zee, en het enige waar het nog over mag gaan is het gedeelte over de slavenhandel. Ik ben meer dan 6 maanden per jaar van huis, handel te drijven overzee, met het rood-wit-blauw achterop en betaal godverdomme nog de volle pond belasting ook om deze anonieme lafaards van hun uitkering te voorzien. De algehele frustratie van de hardwerkende hollander, op land en op zee, neemt toe. Er komt een dag dat het uitdagen en uitlokken niet meer gepikt gaat worden.

maxi1000 | 25-10-16 | 18:51

jezusisonzin | 25-10-16 | 17:39
Ik heb nog even gecheckt, en die Coen was inderdaad toch wel een ploert, ook volgens zijn tijdgenoten.

Sans Comique | 25-10-16 | 18:17

Ik mis de namen en rugnummers in dit artikel. Door wie wordt deze actiegroep gevormd?

Mannes | 25-10-16 | 18:13

jezusisonzin | 25-10-16 | 17:39
Ik vind niet dat je overlevenden van de Holocaust kunt vergelijken met nakomelingen in de vierde generatie. Dat de generaties daarna nooit uit hun slachtofferrol gestapt zijn is hun zaak.

Sans Comique | 25-10-16 | 17:53

@jezusisonzin:

Zoals je naamgenoot al zei: "Hij die zonder zonde is werpe de eerste steen".

De Azteken offerden ook onschuldige meisjes, de kustnegers maakten de bosnegers tot slaven, Moslims hebben de slavernij uitgevonden, de kannibalen waren ook niet altijd even smakelijk bezig, de Japanse Samoerai testten de scherpte van hun zwaarden door bij onschuldigen ledematen eraf te hakken, denk dat de "chop-up houses" in Colombia ook niet echt vriendelijk zijn, de Mexicaanse drugcartels zijn ook niet lief, enz, enz, enz.

Denk dat we vooral de goede dingen moeten herinneren en leren van onze fouten. En die geschiedenis, met zowel de goede als foute dingen, houden we in ere door deze te herinneren dmv standbeelden.

mrXL | 25-10-16 | 17:46

Zwizalletju,

De koloniale tijd in Indonesië is niet de meest verheffende tijd geweest van Nederland. Nederland zat namelijk niet in Indonesië om de inlanders westerse waarden bij te brengen, maar omdat Indonesië Nederland veel winst heeft opgeleverd.

Hierbij maakte Nederland gebruik van het principe van verdeel en heers met daarnaast gerichte acties op bepaalde personen/ groepen, waarbij ook veel onschuldige slachtoffers zijn gevallen.

Achteraf gezien hebben de acties van de VOC tot de politionele acties veel onschuldige slachtoffers geëist en daar mag de Nederlandse staat zich wel voor schamen, dat daar nooit excuses voor zijn aangeboden. Niet dienstplichtige soldaten zijn daaraan schuldig geweest, maar het koloniale denken die zelfs minister president Drees heeft uitgevoerd.

Ook het excuus dat wij Nederlanders er beschaving hebben gebracht gaat niet op, aangezien in de 16e en 17e eeuw in Indonesië er al een beschaving bestond die verder teruggaat dan die van ons in het westen.

Het zou toch vreemd zijn, dat er nu nog standbeelden zouden zijn in Duitsland van hitler en heel Nederland zou er schande van spreken. In het zelfde stramien zit een standbeel van Coen ook. Coen zal echt wel goede dingen hebben gedaan, maar dat heeft hitler ook.

Echter de massale slachtingen van Coen geven minimaal een beeld van een massamoordenaar en die eren wij nog steeds.

Of nu het bekladden van beelden hiervoor de oplossing is, dat lijkt mij niet. Maar het zou Nederland wel eens sieren, dat Nederland eens wat kritischer zal zijn naar zijn eigen geschiedenis en waar mogelijk dat beeld eens zouden moeten bijstellen.

jezusisonzin | 25-10-16 | 17:39

Hier zou nu de overheid keihard moeten optreden, oppakken deze haters en het land uittrappen, en met hen het meelopende agitators clubje racisme aanhangers die veel te veel ruimte krijgen in dit land (ik weet ook wel dat dit niet kan).
Dagelijkse kost is het om via het NPO te horen wat een racistisch rot volk de Nederlanders met hun geschiedenis wel niet zijn, het gaat me echt de keel uithangen!

lanexx | 25-10-16 | 17:37

Slavenhandel is trouwens altijd bijzaak geweest en was geen onderdeel van de VOC, maar van de 2e WIC. En zelfs toen bedroeg het slechts 13% van de omzet. Later is het zelfs geschrapt omdat het te weinig opleverde.

Dat kunnen we achteraf nu wel begrijpen. Naar suikerbieten was vraag, daar had je wat aan!
mrXL | 25-10-16 | 17:19
.
LOL
Die verdient een veer zijn reet en een gouden rand in de Hall of Fame

Sans Comique | 25-10-16 | 17:33

Barkruk2 | 25-10-16 | 15:44
op uw of mijn excuus zitten deze clubs helemaal niet te wachten
een excuus van uit de overheid of de politiek is de opzet
als er vanuit deze instantie,s een officieel excuus komt is er gewoon sprake van bewijs en/of erkenning en daarmee is de weg vrij om herstelbetallingen te gaan eisen.
een ordinaire centenkwestie dus
nieuws.tpo.nl/2013/10/23/comite-surina...

ko uit groningen | 25-10-16 | 17:30

Pietentijd artikel. Zo'n verlangen naar het voorjaar.
deEerlijkeLeugenaar | 25-10-16 | 17:09
Als Sint en Piet straks kaltgestellt zijn ,is Kerst aan de beurt. Mark my words. Dan Pasen, en dat is in het voorjaar. Dan blijft alleen de zomer over. En die heb je alleen rond de evenaar het hele jaar door.

Sans Comique | 25-10-16 | 17:29

Slavenhandel is trouwens altijd bijzaak geweest en was geen onderdeel van de VOC, maar van de 2e WIC. En zelfs toen bedroeg het slechts 13% van de omzet. Later is het zelfs geschrapt omdat het te weinig opleverde.

Dat kunnen we achteraf nu wel begrijpen. Naar suikerbieten was vraag, daar had je wat aan!

mrXL | 25-10-16 | 17:19

Vooral omdat veel mensen zoals jij racistisch zijn. En ja al schreeuw je van top tot teen dat dit niet zo is. Het is wel zo.
De Koreaanse Slet | 25-10-16 | 16:00
Waar of wanneer ben ik dan racistisch geweest precies? Ik heb wel een tering hekel aan Koreaanse sletten, maar dat mag volgens mij gewoon.

XaleX_2 | 25-10-16 | 17:09

Pietentijd artikel. Zo'n verlangen naar het voorjaar.

deEerlijkeLeugenaar | 25-10-16 | 17:09

Indonesïe is een Nederlandse uitvinding.
Zie o.a. de artikelen en boeken van de bekende Tropenjournalist Henri Carel Zentgraaff. (1874-1940)
Daarvoor was er niks.
Mogen we trots op zijn.

Zwizalletju | 25-10-16 | 17:00

Op dit moment worden syrische minderjarige vluchtelingen te werk gesteld in Turkije.
http://www.rtlnieuws.nl/buitenland/minderjarige-syrische-vluchtelingen-uitgebuit-in-turkse-fabrieken
Het wordt tijd dat de anti-pieten anti discriminatie anti westerse anti-wittenmannenbrigade hun prioriteiten eens goed moeten heroverwegen.

Sans Comique | 25-10-16 | 16:59

Het was een rotte tijd voor slaven, is het altijd geweest, dat wil ik niet bagetaliseren. Maar Holland was niet de enige die zich die praktijken ophield, de rest van de wereld deed net zo hard mee. Er is nog nooit een beschaving geweest, behalve de huidige westerse beschaving, waar slavernij werd afgeschaft, verboden bij de wet zelfs in niet mis te verstane bewoordingen in het wetboek.

Sans Comique | 25-10-16 | 16:55

Holand had never de mankracht om zelf op slavenjacht te gaan. Zij kochten hun slaven van arabieren en andere afrikanen.
Slaven waren handel, werknemers waren een kostenpost. Reken maar dat als het even kon geen slaaf overleed tijdens de overtocht. Het verlies van een bemanningslid telde minder.(voor de bemanning lag dat waarschijnlijk anders).
Je moet voor de aardigheid eens naar een Zulu museum. En ga dan es kijken in de vitrine met de gruwelijk wrede wapens waarmee ze elkaar de hersens in sloegen. Nee, die arme afrikanen hadden echt geen hollanders nodig om als beesten behandeld te worden.

Sans Comique | 25-10-16 | 16:51

De Koreaanse Slet | 25-10-16 | 16:23
Toen ging het om geld en macht. Nu gaat het daar ook over. Daar heeft de meerderheid van Nederland, de Nederlanders, niets mee te maken. Daar gaat de Nederlandse cultuur niet over.
Deze mensen komen Nederland binnen, worden door Nederland geholpen om een bestaan op te bouwen en beginnen vervolgens Nederland af te kraken en te vernietigen.
Wat zullen de voorouders van Die grauwen uitgespookt hebben honderden jaren geleden. Slavendrijvers. Misdadigers, Moordenaars? Hardwerkend zoals de meeste Nederlanders? Maakten zij deel uit van de machtigen en rijken en deden zij wat machtigen vaak doen.
Wie zonder zonden is werpe de eerste steen. Stenen worden gegooid naar onze voorouders. Wie hun voorouders zijn, weten wij niet. Laten ze dat eerst eens even uitzoeken. Dan kunnen wij ook stenen gooien. Omdat, zoals RickTheDick | 25-10-16 | 16:41 schrijft, zij onze jongens gevangen genomen en als slaaf verkocht hebben.

onnosel | 25-10-16 | 16:51

Zijn Gario en Afriye nog steeds niet zover dat men ze als volwassenen kan behandelen?
Wat een geteisem.

mallekater | 25-10-16 | 16:51

-weggejorist-

mrXL | 25-10-16 | 16:50

Natuurlijk mag er kritisch gekeken worden naar de geschiedenis van Nederland in Indië en de VOC etc. Maar om bijvoorbeeld dan de Vliegende Hollander te verwijderen uit de Efteling... Meh.

Stijl-vol | 25-10-16 | 16:45

Ga dan terug naar waar je vandaan komt, als je niet wilt wonen in het land van de onderdrukkers en racisten.

Franker | 25-10-16 | 16:44

@onnosel
Stukje varen en eindigen als slaaf in Marokko zoals Jan Corneliszoon Dekker was ook een mogelijkheid.

RickTheDick | 25-10-16 | 16:41

-weggejorist-

katja69 | 25-10-16 | 16:37

@De Koreaanse Slet | 25-10-16 | 16:19
We hebben het onder andere over huilnegers. Geheel on-topic, gelet op de tekst van Zentgraaff.
Of lees je wellicht de tekst niet en reaguur je alleen maar? Kan natuurlijk.


En ach gossie! Een slachtofferrol EN een complot theorie! Ik vind het vervelend om het je te moeten vertellen DKS, maar ik ben bang dat jouw werkelijkheid een beetje een hersenspinsel is. Het soort waar mensen, soms vrijwillig, voor in behandeling gaan.

TeeJee | 25-10-16 | 16:24

@onnosel | 25-10-16 | 16:17
Dan moet je echt richting terpen en wierden gaan. De gouden eeuw en dit artikel gaan daar niet over.

De Koreaanse Slet | 25-10-16 | 16:23

Dit is nou het gevaar, Sophie, dat voorkomt uit het toegeven dat "Zwarte Piet" een racistisch fenomeen is. Want als een niet racistisch fenomeen toch als racistisch betiteld kan worden, kunnen andere dingen dat ook worden en is de afbraak begonnen.

Overal zitten er individuen en krachten die het bestaande stuk willen maken. Geef ook maar een mm toe en ze pakken een meter!

mrXL | 25-10-16 | 16:20

@TeeJee | 25-10-16 | 15:58
We hebben het hier niet over huilnegers (ten eerste). En daarbij ga je aan het punt voorbij dat er weldegelijk een beweging is die het allochtonen lastiger maakt dan nodig. Dat is niet zo heel vreemd. Soort zoekt immers soort. Maar dat neemt niet weg dat het wel werkelijkheid is.

De Koreaanse Slet | 25-10-16 | 16:19

Rijken en armen. Het is overal, toen en nu, triest.
Een weesjongen zijn in de gouden eeuw in Nederland betekende vaak op je twaalfde naar zee gestuurd te worden, door de directeuren van het weeshuis, zeker van een onzeker einde. Die machtige VOC schepen moesten bevolkt worden. De meesten keerden nooit terug.
Anderen, arme sloebers dachten geld te kunnen verdienen voor hun gezin door aan te monsteren. Vaak waren ze binnen een paar weken dood en ergens in zee gedumpt. Hun familie was vaak onwetend over hun lot. Testamenten in de archieven maken dit duidelijk. Zonen worden nog genoemd hoewel men er al tientallen jaren niets meer van heeft gehoord.
Hoewel de meesten niet terugkwamen - want zo dood als een pier - stonden er toch rijen arme zeelieden en huursoldaten te wachten om hun plaats in te nemen. Hopend op een beter leven. Op soldij.
De meeste Nederlanders hebben niets te maken gehad met deze zaken. Zij werkten hard, vaak op het land, en hadden het al moeilijk genoeg. De Nederlandse geschiedenis van Jan met de pet is te vinden in de archieven. Nederland is opgebouwd door deze anonieme mensen, die Jan Gerritszoon of Cornelis Pieterszoon heetten en niets wisten van wat er gebeurde in het Verre Oosten. En dan de toestanden, de werkers, in het veen. Hoofdstukken zijn er aan gewijd. Dat was geen leven. Dat was hel. In Nederland.
Dankzij deze anonieme Jannen hebben de mensen van de Grauwe Eeuw een rijk bestaan in Nederland. Bijt niet in de hand die je voedt, dat lijkt mij een wijs advies. En verdiep jullie in de échte Nederlandse geschiedenis. Over werken, zorgen en overleven. Tot de dood volgde.

onnosel | 25-10-16 | 16:17

@Barkruk2 | 25-10-16 | 16:06
Maar gaat dit verhaal niet om. Het gaat erom dat we tegenwoordig misschien JP Coen moeten gaan zien voor wat hij echt was. Dit straalt enkel op jou als je zegt dat het een toffe peer was. Want dat was het niet. Niet in de wereld van verlichting en humanisme.

De Koreaanse Slet | 25-10-16 | 16:16

Spekman zijn bruinhemden zijn helemaal los.

ad melkert | 25-10-16 | 16:14

@LJBrinkhorst | 25-10-16 | 16:09
Ja.
Daar is namelijk hun verdienmodel op gebaseerd. Geld, aandacht en een zekere mate van macht (gevoelsmatig dan), ten koste van de samenleving.

Afgekeken van politici in Den Haag en Brussel, eigenlijk.

TeeJee | 25-10-16 | 16:12

Dit soort ruifvreters zorgt ervoor dat haat, racisme en discriminatie weer helemaal hip en happening worden. Is dat waar lui als Gario en Simons op uit zijn? Dat 'we' ons weer heel bewust gaan worden in de verschillen in huidskleur en bijbehorende achtergrond?

Wat een maatschappij joh. We gaan gewoon weer terug in de tijd. Herinnert u zich deze nog. nog. nog. nog...

LJBrinkhorst | 25-10-16 | 16:09

Volgens mij houdt niemand ze tegen als ze weer terug willen naar hun roots. Maar ook daar hebben ze er geen flikker van gebakken. Dus blijven ze hier, in dit "racistische" land. Tsja, ik zou zeggen schijten (doe mee, kan prima als je maar wil) of van de pot af (emigreer gerust).

TheBigKirth | 25-10-16 | 16:06

@De Koreaanse Slet | 25-10-16 | 15:47
Ben ik tot een bepaalde hoogte mee eens. De kruistochten waren onder andere antwoord op de aanvallen van de Turken. De gemiddelde jan lul had geen reet en dus was het wel interessant voor ze om het mee te doen met de kruistochten..
Ergens was de normale bevolking dus ook maar slachtoffer van hun situatie en geloof.
Maar kijk naar nu, hoeveel er word gegevens aan ontwikkelingshulp, sociale voorzieningen enz. Dus nee net als elk volk hebben we "slechte" dingen gedaan maar die daden zijn gepleegd in een bepaalde tijdsgeest, die daden moeten we herinneren niet vergeten maar om elke week ergens me excuses voor aan te bieden gaat te mij te ver.

Barkruk2 | 25-10-16 | 16:06

Vooral omdat veel mensen zoals jij racistisch zijn. En ja al schreeuw je van top tot teen dat dit niet zo is. Het is wel zo.
De Koreaanse Slet | 25-10-16 | 16:00

Tuurlijk. Elke blanke man is racistisch. Altijd al zo geweest en zal altijd zo blijven. Schuldig aan alle problemen in de wereld in het verleden, heden en de toekomst.

Lekker makkelijk.

TeeJee | 25-10-16 | 16:04

XaleX_2 | 25-10-16 | 15:36

Overigens het beste commentaar. Racisme is echt een feit aan alle kanten. Maar probeer maar eens een baan te krijgen als neger of berber in Nederland. Dat is verdomde lastig. Vooral omdat veel mensen zoals jij racistisch zijn. En ja al schreeuw je van top tot teen dat dit niet zo is. Het is wel zo.

De Koreaanse Slet | 25-10-16 | 16:00

Houdt het dan Nooit. Op. met die zeikers.
Mijn buurman is een Surinamer. Buschauffeur in Amsterdam en zorgzame vader voor zijn kindje, liefhebbende echtenoot, lid van de kerk, muzikant ook nog. Hem en talloze anderen heb ik nog nooit horen zeiken over discriminatie en al dat soort dingen.
Naar mijn idee zijn het altijd de mensen die hun plek niet willen vinden in de maatschappij, of die toch al niks kunnen, die zich zo graag 'gekwetst' en 'beledigd' willen voelen.

Lefgozer | 25-10-16 | 15:59

@De Koreaanse Slet | 25-10-16 | 15:54
Daar zijn nog steeds overlevenden van. Succes met het vinden van overlevenden van een situatie die in 1863 officieel afgeschaft is.


Als die huilnegers nou een net zo fanatiek werk zouden zoeken dan zouden ze heel wat nuttiger zijn voor de samenleving, voor hun directe omgeving en voor zichzelf.

TeeJee | 25-10-16 | 15:58

TeeJee | 25-10-16 | 15:51

Waarom? We zoeken nog steeds compensatie voor wat de Jappen ons aandeden in Indonesië. Hou toch op. Maar laat het begin zijn om te erkennen dat veel van onze helden eigenlijk beesten waren. Wat zo is het namelijk wel.

De Koreaanse Slet | 25-10-16 | 15:54

gratias | 25-10-16 | 15:50

Oh wow... Wat ben jij dom.

De Koreaanse Slet | 25-10-16 | 15:53

@De Koreaanse Slet | 25-10-16 | 15:47
Benoemen en erkennen is prima.
Dat sommige bevolkingsgroepen na 150 jaar dan ineens meer recht van spreken, of welk recht dan ook, zouden hebben is natuurlijk onzin.

TeeJee | 25-10-16 | 15:51

Barkruk2 | 25-10-16 | 15:44

We willen toch ook geen standbeeld van Hitler midden in Berlijn? Ik snap dat wel. Het heeft geen zin om piraten en massamoordenaars te verdedigen in de huidige stand van zaken. Voor zowel voor als tegenstanders. We moeten gewoon met de billen bloot. De erfenis van nalatigheid is alles wat nu plaats vindt. Van Chinese immigranten tot Turken. We hebben het allemaal zelf gedaan en dat kost een hoop als je verlichting zoekt.

De Koreaanse Slet | 25-10-16 | 15:51

In Irak is het IS tuig bezig het culturele erfgoed op te blazen en met de grond gelijk te maken. Dit erfgoed zou in strijd zijn met de ware Islam. Troepen zijn nu bezig het tuig op te sporen en naar ik hoop te vernietigen. In Nederland is er (nog) niet IS maar wel een op hen lijkende groep zich noemende 'De grauwe eeuw'. Zij houden zich voornamelijk bezig met het opblazen van ons culturele erfgoed, voornamelijk Sinterklaas en zwarte Piet. Ook ander cultureel erfgoed staat op hun lijstje zoals bekladden en beschadigen van kunstwerken uit de gouden eeuw, Zij noemen dat dan weer racisme. Nu hoeft voor mij niet direct het leger er op af om ze te vernietigen, maar ik zou wel graag zien dat ze op een of andere manier uit Nederland getrapt konden worden. Ik heb de pest aan (zwarte) extremisten.

gratias | 25-10-16 | 15:50

Aan al die reaguurders die vonden dat ZP inderdaad maar moest wijken voor het geklaag en gehuil van Immer Verongelijkten;

Nu jullie zin? Deze lui houden nu dus NOOIT meer op.

TeeJee | 25-10-16 | 15:48

Barkruk2 | 25-10-16 | 15:37

Het 'nooit meer' gevoel is best belangrijk. Ik denk simpelweg dat het niet gezond is als een volk vergeet wat ze hebben gedaan, in het verleden, in de moderne wereld. Dat is revisionisme op en top. Het mag toch eerlijk en duidelijk zijn dat we ons als beesten hebben gedragen? We mogen toch zeggen dat Hollandse befaamde piraten zich aansloten bij de Ottomaanse troepen omdat wij eigenlijk maar een zooitje barbaren waren en er tot relatief recent geen greintje ontwikkeling was. Van kruistochten tot vrij laat in de achttiende eeuw was er niets om echt trots op te zijn voor de Europeanen.

De Koreaanse Slet | 25-10-16 | 15:47

@De Koreaanse Slet | 25-10-16 | 15:35
Waarom moet ik daar me excuses voor aanbieden? Ik heb er nooit wat mee te maken gehad... Ben er zeker voor om onze geschiedenis inclusief de zwarte bladzijdes te erkennen maar dit soort groeperingen is er puur om hun eigen mislukte leventje goed te rellen.
Zo zouden die afstammelingen van slaven ook boos kunnen wezen op de stam die vroeger hun stam heeft verkocht of om het onrecht wat er nu in de wereld is te bestrijden maar nee ze kiezen ervoor om hier te gaan lopen rellen want dat is lekker makkelijk.
Overigens is beestachtig gedrag geen enkele bevolking vreemd maar geschiedenis is ook gewoon dat geschiedenis.

Barkruk2 | 25-10-16 | 15:44

Kansloos gelul. Al ben ik er helemaal voor om ook de zwarte bladzijdes van onze geschiedenis onder ogen te zien moet het niet zo zijn dat lui die hieronder nooit gebukt zijn maar een beetje over de rug van hun grootouders gaan zitten rellen.

Barkruk2 | 25-10-16 | 15:37

Deze actiegroep is er op uit om de geschiedenis te wissen en het erfgoed te slopen. Waar heb ik dat eerder gezien ?
ja,diedus! | 25-10-16 | 14:53
Man, dit is geen actiegroep. Het is gewoon een racistische (werkloze) simpele ziel met een mislukt leven die blanken haat en dus ook de cultuur en geschiedenis. 'Ik ben mislukt dus ben ik heel erg boos op de blanken en hun cultuur' (waar hij zelf in geboren is).

XaleX_2 | 25-10-16 | 15:36

Hoetsie en Toetsie liepen in de Klaverstraat...
Zegt Hoetsie tegen Toetsie:...

Wordt vervolgd.

McMarx | 25-10-16 | 15:36

chrisjuh | 25-10-16 | 15:27

Ja joh. Die genocide klagers hebben helemaal ongelijk. Kan jij überhaupt meer dan twee regels of woorden lezen? Het is maar een vraagje maar wel typerend voor jouw soort. Het feit blijft echter staan dat bijvoorbeeld toen de Hollanders op Bali aankwamen dat ze maar kanonnenvuur opende op de lokale bevolking, die ze overigens kwamen begroeten, de geschiedenis van ons is echt niet prettig. Van slavenhandel tot genocide we hebben nogal wat op ons geweten. Zaken die onprettig zijn maar wel reëel en het is niet vreemd dat mensen daar nog steeds behoorlijk kwaad om zijn. Ik veracht nog steeds NSB'ers, kopgeldjagers, kampbeulen en andere nazi's die op ons uit waren nadat we nota bene al gevlucht waren uit Portugal voor de inquisitie.

De Koreaanse Slet | 25-10-16 | 15:35

Waarom hebben die losers een slavernij complex? Iets wat 153 jaar geleden is afgeschaft. Dan zou ik ook een WW2 complex moeten hebben en alles wat Duits is slopen.
Maar daar heb ik geen last van. Of komt het omdat dit soort groeperingen werkloos en kansloos zijn???

chrisjuh | 25-10-16 | 15:27

Het apologetische slappe gelul viert weer hoogtij. Jongens. Je kan toch echt beter erkennen dat het allemaal verre van netjes was. Dat is incluis genocide en allerlei andere zaken waar mensen tot op deze dag zich enorm onprettig bij voelen. En dat is terecht. Het hier zo verguisde Ottomaanse rijk was simpelweg toleranter en beter dan 'ons' tot de industriële revolutie waarna we onze macht hebben opgedrongen aan praktisch elk volk ter wereld. Niet netjes. Niet schoon. Wel de realiteit. Daar mag je best sorry voor zeggen. Want laten we eens kijken. Canada. De inheemse bevolking is praktisch uitgeroeid. Amerika als een geheel (noord en zuid) de oorspronkelijke bevolking is praktisch uitgeroeid. China? India? Indonesië? We hebben ons als beesten gedragen. Het Midden-Oosten? Ook hier een zooitje ellende veroorzaakt door westerse mannen. Afrika? Breek me de bek niet open.

Aan de andere kant hebben westerse mensen meer en betere beschaving gebracht dan bijvoorbeeld de Russen. Of Chinezen. Of Perzen. Of Arabieren. Dus laten we daar fier op zijn zonder alle ellende te bagatelliseren.

De Koreaanse Slet | 25-10-16 | 15:25

@Barre_de_k | 25-10-16 | 13:35 ,
ach ja,
het ware nogal barre tijden waar niet op een lijk meer of minder werd gekeken.
Tja, en je ziet die actievoerders inderdaad niet voor de Spaanse ambassade liggen terwijl het er in Nederland zelf moord- en doodslag technisch nog ruiger aan toeging dan op de Banda Eilanden.

Ik lees overigens ook dat zelfs de Heeren 17 de slachtpartij destijds afkeurden dus waar hebben we het over, die Coen werd niet bewimpeld vanwege die actie op Banda, in tegendeel zelfs.

En doodziek word je van de fantasie dat de Republiek schatrijk zou zijn geworden van de slavenhandel en z'n koloniale aspiraties.
Natuurlijk heel sneu om te horen dat de Atlantische slavenhandel een hele slechte business was die bijna geen reet opleverde, het was meer scheepsvulling, altijd nog beter dan die schepen leeg naar de Amerika's te laten varen, om dan vervolgens ook nog eens te horen dat de WIC die slaven overkocht van Afrikaanse koningen in West Afrika of ruilden tegen wat leuk gekleurde batiks uit de Oost.

vander F | 25-10-16 | 15:25

Tuurlijk heeft "Nederland" smerige zooi uitgehaald in het verre en niet zo verre verleden. Toch is nuance op z'n plaats. Bijvoorbeeld dat de Hollanders (en later Engelsen en eerder Portugezen) ook werden gebruikt door lokale machthebbers/pasja's/sjeiks in hun onderlinge twisten. En inderdaad, that blew right in tha faces, want d'n vrije handelsgeest laat niet met zich spotten en sollen.
Same story met de zogenaamde negerslaven. Langs de westkust van het Afrikaanse continent stonden en staan nog steeds versterkte handelsposten van genoemde landen. Maar denk je nou echt dat de scheepsbemanningen telkens expeditielegertjes vormden om in de binnenlanden hun handelswaar op te halen? Niks d'rvan, die werden gebracht en verkocht door toenmalige lokale warlords.

Wij zijn schuldig, maar ALLE sterksten uit het verleden zijn schuldig, no matter what color their skin was. Volgens mij ligt in een dergelijke richtig de oplossing voor de lange slaventenen van vandaag.
Mvgrt, desondanks een pro-roetvegenpietaanhanger aka,

Organische evolutie | 25-10-16 | 15:24

Herstelbetaling??? Ok, maar dan wel dat geld op gaan maken in het land waar het voor bedoelt is en niet meer terugkomen..!

Bucky_Lastard | 25-10-16 | 15:21

1120 mensen uitgenodigd via Facebook... 29 zijn gegaan... Hoezo marginaal clubje... Straffen als vandalen, motieven buiten de berichtgeving houden en klaarrrrrr

Tom Hagen | 25-10-16 | 15:17

@Bokito ergo sum | 25-10-16 | 13:27

Nee. Punt. Dat standbeeld is daar neergezet met een reden. Dat iedereen maar zijn snowflakementaliteit erop los wil laten en dat soort dingen niet alleen in de toekomst anders wil doen maar zelfs wil aanpassen is een gotspe.

Kijk als wij nou als Nederlanders zeggen tegenwoordig zouden we zo'n standbeeld van Coen niet neerzetten, kan ik er mee leven, mits democratsisch besloten en niet door het gehuil van de linksmaffa. Maar We gaan godverdomme geen erfstukken uit onze geschiedenis verwijderen omdat Mr en Ms snowflake zich gekrenkt voelen. Flikker op.

peterdh | 25-10-16 | 15:13

Ze hebben gelijk, maar ik ben niet zo van het achteraf corrigeren van de geschiedenis. Te veel Winston Smith, 1984. Wat gebeurd is, is gebeurd. En in de tijd dat dit soort monumenten opgerricht werden, dacht men er anders over dan nu. Accepteer dat gewoon.

Bigi Bana Boy | 25-10-16 | 15:10

Misschien tijd voor wat dobbernegers de andere kant op?

Bracula | 25-10-16 | 15:07

Bij het zien van zulke foto's krijg ik behoefte om een katoenplantage te laten runnen voor weinig!

Mr_Pikibelly | 25-10-16 | 15:07

Het is de laatste jaren wel weer steeds vaker raak met die extreem-linkse militante groepjes in Nederland. Grappig dat ze nazisme aanhalen op hun spandoeken; links-extremisten schurken met hun acties dichter tegen het nazisme aan dan de meesten doorhebben... Vies volk!

Nederlanddraaitdoor | 25-10-16 | 14:57

Deus Vult dan maar?

RepubliekHolland1234 | 25-10-16 | 14:54

Deze actiegroep is er op uit om de geschiedenis te wissen en het erfgoed te slopen. Waar heb ik dat eerder gezien ?

ja,diedus! | 25-10-16 | 14:53

Waaro hoor je Australiërs niet klagen over hun verleden? Die zijn toendertijd ook om het minste gedeporteerd in boeien op een schip .En bij aankomst tewerkgesteld. Die hoor je nu niet , en waarom niet ?
Omdat ze samen wat van hun nieuwe land gemaakt hebben.

ja,diedus! | 25-10-16 | 14:51

misschien wordt het tijd ons echt te ontdoen van alle gevolgen van de slavernij! willen alle genetisch Moorse inwoners van Nederland dan de boot pakken naar Afrika?

vergeten ze dat dankzij die periode zij ook hier kunnen studeren/werken/leven, en ik blijf er bij als het ze niet naar de zin is.... vestig je ergens waar je het wel naar je zin hebt ipv op elke fout die 300 jaar geleden gemaakt is zout te leggen en de Nederlanders van nu uit te maken voor racist!

bArAbAts | 25-10-16 | 14:47

Het is voor deze waanzinnigen te hopen dat ze snel worden opgepakt door de overheid en niet door een groep getergde Nederlanders.

Van Zessen Klaar. | 25-10-16 | 14:45

Ik wilde dat ze wat beter hun best hadden gedaan. Dan hadden we nu dit probleem niet gehad.

Yummy | 25-10-16 | 14:43

In de coulissen staan de islamofascisten al klaar om, als dit tuig het land afdoende naar de kloten hebben geholpen, deze stumpers van het podium te trappen en hun islam-fascistische dictatuur te vestigen.

Van Zessen Klaar. | 25-10-16 | 14:43

Wie maakt hier nu de dienst uit? Laten we ons door buitenlanders (gasten) laten inpalmen dat we fout zijn? Overigens heeft dat volk van de actiegroep haar welvaart te danken aan onze voorouders en zeker niet andersom. Direct na de 2e wereldoorlog was er geen enkel voordeel voor de inwoners, welk voordeel nog uit het kolonialisme stamt. Nederland was verwoest en moest opgebouwd worden. Net zo min kennen deze actievoerders hun voorouders en ellendige verleden. Wij bepalen zelf wel waar we trots op zijn.
Wanneer gaan we actie voeren tegen dit soort uitwassen? Het straalt ook negatief af op alle gasten in ons land met goede bedoelingen.

Albert5000 | 25-10-16 | 14:41

De eerste die kan bewijzen slaaf geweest te zijn wordt gehoord, door een Nederlander die slavenhouder is geweest (graag ook aanmelden). Bij de rest is het verjaard. Daarintegen loop ik Duitsers altijd uit te schelden voor bezetters en Nazi's ook al ben ik van ruim na de oorlog. Ja, als we toch met twee maten mogen meten. Tuurlijk is het deel van de geschiedenis en zo heb ik het ook op school geleerd (inclusief dat het fout was itt tot wat er beweerd wordt), wat daar gebeurd is gewoon geschiedsvervalsing en neo-kolonialisme.

TheseDays00 | 25-10-16 | 14:40

Beroepsnegers van nu geven de kolonialisten van toen de schuld van de zwakke integratie van de beroepsnegers van nu.
Zot geeft de beroepsnegers van nu de schuld van de beroepsnegers van nu. Niet Zwarte Piet, niet Michiel de Ruyter, maar Sylvana en Quinsy.

Zeddegeizot | 25-10-16 | 14:38

Kssssssttt met dat volk wat komt te verveulen
In West Friesland ga ma met sylvana in de bananenbar zitten

jeng | 25-10-16 | 14:34

De een zegt genocide, de ander nl.wikipedia.org/wiki/Democide De genoemde cijfers zijn omstreden de orde van grootte echter niet. Let op plek 3. Die gaat naar Winston Churchill. Zijn verplichte voedselexport heeft tijdens WO II in India e.o. minimaal 20 miljoen doden gekost. Het plaatst iemand als Gandhi in een reeeler perspectief.

Hetkanverkeren | 25-10-16 | 14:32

Natuurlijk verheerlijkt niemand wat de afrikanen destijds is aangedaan,mensen moeten niet steeds zaken die anderen hebben gedaan in de schoenen van onschuldigen willen schuiven.Straks gaan die mensen zich nog schuldig voelen ook,leef in de toekomst en laat het verleden voor wat het geweest was.
www.youtube.com/watch?v=grYjrdbDHOc

kzegje | 25-10-16 | 14:30

Antitheïst | 25-10-16 | 14:12

Je vergeet de uitbuiting cq. slavendrijverij in de rijke oliestaten voor het gemak even. Daar waar met name de oriëntaalse medemens tot vandaag de dag nog als voetenveeg in huis wordt gehouden of in een bouwput van de FIFA wordt gestopt...

A-Safari | 25-10-16 | 14:30

en dan te bedenken dat dit nog meer over de geschiedenis gaat van onze 'zwrte/bruine broeders en zusters'Ik hoop het niet meer mee te maken dat de huidige dobbernegers dit spoor verder doortrekken over een 10 a 20 jaar!
Jullie met nadruk op jullie hebben ons laten verzuipen en geweigerd ons op te halen uit 'arm' Afrika.

fikkieblijf! | 25-10-16 | 14:29

Politie en Justitie, doe eens gauw IP-adresje achterhalen! Als het iemand zou zijn geweest die iets negatiefs zou hebben gezegd over Silly Syl, dan zou hij al zijn opgepakt nog voor hij zijn plempsel het digitale web in kon slingeren.

Uw Psychiater | 25-10-16 | 14:27

Aha, standbeelden van Coen bekladden, misschien van de sokkel trappen, straatnaamborden losschroeven of dicht verven, en nog meer ludieke acties. Ik wordt er niet warm of koud van.
Maak mij maar wakker als ze de Coentunnel hebben opgeblazen en de hele zeeheldenbuurt in Groningen tegen de vlakte gaat.

Graaf van Egmont | 25-10-16 | 14:22

Piet Karbiet 14.14--- yep,ze kunnen alleen zelf weinig tot niets zonder die verschrikkelijke blanke, dat is hun probleem.

Wienerschnitzel mit | 25-10-16 | 14:22

De Oostzee-handel heeft veel meer bijgedragen aan de Gouden Eeuw dan Indie en Suriname. In Suriname waren de winsten sowieso altijd marginaal.

Yohean | 25-10-16 | 14:21

begrijp niet dat een suri, een creool, zich druk maakt over wat ooit op de bandaeilanden zou zijn gebeurd. de gemiddelde creool kan zijn thuisland niet eens op de kaart terugvinden laat staan de bandaeilanden.

harrie8174 | 25-10-16 | 14:21

Als wij nou eens stopten met de problemen van de wereld in onszelf te zoeken en gewoon af en toe zeggen; "het interesseert ons niet", dan zijn alle racisme-roepers, antifa maloten, SJW's en overige Marxisten overgeleverd aan de heerlijke wereld van het niemandluistertnaarje-dushougewoonjebek-engawerken, waar dus 99,999% van de mensen op de wereld het ook mee moeten doen.

heldheino | 25-10-16 | 14:20

Hey Samsom, gaat goed he dat "verbinden"??!!

Wienerschnitzel mit | 25-10-16 | 14:20

Net nu we een tweede Coentunnel hebben. Die is wel vaak dicht.

Piet Karbiet | 25-10-16 | 14:20

Zwarte pantertjes moet natuurlijk zijn roetveeg pantertjes. De Roetveeg. Wie liepen er trouwens niet lang geleden, tot de leerplicht, met roetvegen? De kids van Charles en Ingrid, Engelse Kinderen die zes dagen in de week, veertien uur per dag, in de mijnen werkten.

RickTheDick | 25-10-16 | 14:19

@ Cuyahoga | 25-10-16 | 13:37
Maakt dat dan foelie de Rinus onder de specerijen?
Kruidnagel zou ik nooit een moord voor trouwens, zwaar overschat.

Maya de Blij | 25-10-16 | 14:19

Dit gaat echt nooit wat worden...

Rood8446 | 25-10-16 | 14:17

knier | 25-10-16 | 13:19
Nee. Deze pagina is niet eens opgezet door mensen die zwart, bruin of lichtgetint zijn, maar door de trollmeesters van de AFA. Kenmerkend is het taalgebruik, de retoriek, de opruiende werkwijze. Het bijzondere is dat dit soort volk gelijkheid en antiracisme predikt, maar er juist alles aan doet om bevolkingsgroepen tegen elkaar op te zetten, gelijk een partij als DENK en een aantal andere mohammedaanse organisaties. TRAP ER NIET IN. Het enige waar het deze lui om te doen is, is het veroorzaken van haat en destabilisatie. Dat is wat trollen doen.

Mr Dixit | 25-10-16 | 14:17

Jammer dat ik hier niet kan schrijven "zonder een permanente ban te krijgen" hoe ik er over denk.Maar geloof me ik heb geen goed woord meer over voor de Quinsy Darios hier in Nederland.

mia | 25-10-16 | 14:17

En in 1975 hebben ze een enorm mooi land, rijk aan grondstoffen cadeau gekregen, inclusief een bak geld. Dat het nu in narcostaat Suriname een zooitje is kan ik niet veel aan doen. www.parool.nl/amsterdam/alles-komt-van...

Piet Karbiet | 25-10-16 | 14:14

Uiteraard voorbijlopend aan het feit dat Afrikanen hun eigen matties zonder enige vorm van gene al eeuwen aan het verkopen waren voordat de eerste Hollander kwam kijken.
De Nederlanders zijn alleen maar ingesprongen op een al eeuwen bestaande door Arabieren en Turken gedomineerde slavenhandel.
Het westen heeft als enige de morele superioriteit want wij zijn de enigen die slavenhandel na maar een paar honderd jaar afgeschaft hebben.
De Arabische en Turkse slavenhandel is nog heel levendig (Afrikaanse en Aziatische slaven in Saudi Arabië en Yazidi's in Turkije). En Afrika verkoopt nog steeds matties aan de hoogste bieder.

Antitheïst | 25-10-16 | 14:12

Zolang er in Nederland een kabinet zit dat hier niet een duidelijke mening over geeft, blijf je dit getreiter houden.
Rutte en cs durven NERGENS een duidelijk standpunt over in te nemen;
Niet over Zwarte Piet,
Niet over ons Gouden Eeuw verleden,
Niet over MH 17
Niet over Oekraine,
Niet over ons Koningshuis,
Niet over zn EU baasjes
Niet over de Molukse treinkapers,
Niet over Marokanen die een juwelier invalide trappen.
etc. etc. etc. etc.
En zolang deze meest labbekakkerige premier van Nederland hier nog de leiding heeft, zal er helemaal niets veranderen.
Dus de sleutel van dit alles ligt toch echt bij de mensen zelf; zolang een behoorlijk deel van de Nederlanders blijft stemmen op deze half-zachte figuren, blijft Nederland het meest naieve land van de wereld, zoals de douane op het vliegveld in Israel al
waarschuwt.
Wilders zal heus niet alles kunnen oplossen, maar al waren het maar een paar dingen. Bijv. dat we harder stelling nemen tegen dit soort uitkering-trekkende cultuur-verkrachters. En misschien lost Wilders helemaal niets op, de anderen doen het sowieso toch niet, dus hij krijgt van mij het voordeel van de twijfel.
Laat t hem maar eens proberen.
We worden er vast niet minder van.

Alexander Pechkop | 25-10-16 | 14:12

Wat sommigen soms verkeerd interpreteren is de inkomsten DOOR koloniën niet hetzelfde is als de inkomsten VAN koloniën. De waarde van een onsje nootmuskaat in Indonesië was toentertijd behoorlijk laag. De grootste toevoeging in waarde zat hem in de monopolie positie behouden en de veilige transport naar Europa. Dit is dus o.a. een Nederlandse creatie waar we dus niks van anderen hebben afgepakt. (Behalve van de handelaren van de zijderoute, die handel kwijtraakten).

heldheino | 25-10-16 | 14:11

En geen woord over de Indonesische volkerenmoord in 1965 tot in 1969 op (vermeende) kommunisten in Indonesië. Naar schatting zijn toen tussen de 1 en 3 miljoen nietwelgevallige Indonesiërs, Chinezen en anderen gedood. Nog steeds praat men hier in Indonesië zonder schaamte over. Alleen al op Lombok zijn zo'n 10.000 chinezen vermoord, alleen omdat men dacht dat het aanhangers van de toenmalige Mao in China waren.
Niks geen schaamte of berouw hierover in Indonesie.
nl.wikipedia.org/wiki/Indonesische_ma...

Er is een film 'The Act of Killing' hierover gemaakt, het zou goed zijn als de Sujetten in dit stukje voor straf eens naar deze film gingen kijken. De pot verwijt de ketel!

Tis nie waar! | 25-10-16 | 14:11

Hé kloothommels! Het is verjaard!

marcoplarco | 25-10-16 | 14:11

Was het niet Balkenende die zat te leuteren over de VOC mentaliteit ? Dus gekleurde medemens, roei 't CDA uit en dan heb je de kern te pakken. Nee, gewoon wijzen naar de PVV, omdat de NPO/VARA 't zegt, wat een stel leeghoofden.

En dan ook het koningshuis aanpakken, ook teveel witten en VOC smeergeld, stelletje lafbekken..

Sweetlakecity | 25-10-16 | 14:10

De westerse slavenhandelaars kochten destijds de slaven van... Afrikaanse slavenhandelaars. Waarom gaan dit soort droeftoeters daar niet eens achteraan? Daar is het geld namelijk verdiend...

Drommelsch | 25-10-16 | 14:09

Oh, en Anton de Kom is in 1945 door de Duitsers in Neugamme vermoord. Die heeft al een beeld in Zuid-Oost: lh5.googleusercontent.com/-fZMQnBcxmx... Nou ja een beeld, het is meer een sokkel.

Piet Karbiet | 25-10-16 | 14:09

ik heb kotsbeu

nomo | 25-10-16 | 14:08

Cor Netto | 25-10-16 | 13:34

Hier nog één...

A-Safari | 25-10-16 | 14:04

En deze zeurnegers vinden het prima als mocro's met ISIS-vlaggen in hun optochten meelopen, terwijl de islamitische staat slaven houdt...

MAD1950 | 25-10-16 | 14:04

Als wij die gasten niet gekoloniseerd hadden, hadden ze nooit van Nederland gehoord, laat staan dat ze nu hier hun gratis geld en subsidie kunnen toucheren. Ondankbaar volk.
En den zachten Nederlandsche volkschaard kennende,ga ik er van uit dat die Bandanezen het er wel naar gemaakt hebben.

Graaf van Egmont | 25-10-16 | 14:03

Allemaal een business model. Geld is wat de meeste van deze figuren drijft. Dus ze zijn nog steeds slaaf, maar nu van een andere meester.

Mark_D_NL | 25-10-16 | 14:02

-weggejorist-

jitro | 25-10-16 | 14:02

Voor klachten moeten de zeikstralen zijn bij de rovers van de zelfverklaarde koningshuizen en adel want de gewone bevolking had indertijd zelf niks te vreten en stierven als vliegen van de honger.

komtdatschot | 25-10-16 | 14:00

Voor klachten kunt u terecht bij de nazaten van de rijke elite van toen, die geprofiteerd hebben en/of nu nog profiteren. De bloedlijn(en) waartoe ik behoor heeft niks nada niente nul geprofiteerd er van en was bovendien niet betrokken bij de genocide. Dat wat we bezaten en bezitten is met eigen handen bij elkaar geschraapt door hard te werken. En nee, we hebben geen landhuizen met hectares grondgebied waarvoor we gratis arbeiders nodig hebben om het te onderhouden. Dus, wees niet boos op mij en mijn nog levende familieleden.

kweethetooknietbeter | 25-10-16 | 14:00

hup meteen gerapporteerd voor haatzaaien en aanzetten tot vandalisme bij facebook.

Stambo | 25-10-16 | 14:00

Niet zeiken, we hebben dat buitenlandse schorem zelf de grenzen binnen gehaald.

Pedronegro | 25-10-16 | 13:59

We gaan uiteindelijk aan onze eigen beschaving ten onder.

Carmelita | 25-10-16 | 13:58

Maar de vraag is, zouden de personen die dit op de agenda willen krijgen hier ook over zeuren als ze succesvol waren? Of is dit slechts een hobby voor faalhazen.

Laat het verleden toch eens rusten, ouwe meuk waar niemand meer wat mee heeft.
Als nazaten van slaven ergens recht op menen te hebben, hoe zit het dan met nazaten van soldaten uit de eerste en tweede wereldoorlog? Alsof die zo`n lekker bestaan hebben gehad.

Google World War 1 faces.

MaxiCosi24 | 25-10-16 | 13:58

"Het Zwarte Piet probleem (en het koloniale/slavernij-probleem) is gecreeerd door mensen die te weinig aandacht krijgen voor hun echte probleem: onvermogen tot aanpassing."
twitter.com/Wharbehn/status/790837304...

Prof. D.A.H. Vintik | 25-10-16 | 13:57

deonbekendebekende | 25-10-16 | 13:51
Probleem is dat het Nederlandse volk voor dit soort ongein wel strafrechtelijk wordt vervolgd.

keizeradmiraal4 | 25-10-16 | 13:56

“Het beeld zit er al in, je hoeft alleen de rest weg te halen”, zou Michelangelo gezegd hebben.

Piet Karbiet | 25-10-16 | 13:56

Volgens mij denken die zwakzinnigen dat alle Nederlanders slavendrijvers waren en dat we allemaal rijk waren en er niet hard voor werkten. Ik kan ze uit de droom helpen, net als in de tegenwoordige tijd is het maar een klein percentage wat rijk is en schaamteloos handelt. De meeste mensen werken echter keihard voor hun geld, meestal meer dan 8 uur per dag, 5 of 6 dagen per week. Dat snappen die idioten niet, hoezo een plaat voor hun kop? De slachtofferrol voelt zo lekker hè, en vreten uit de staatruif ook. Kunnen ze toch iemand de schuld geven van hun nutteloze en kansloze bestaan.

Vout | 25-10-16 | 13:55

Als de Nederlanders niet daarheen gegaan waren, dan had hij met zijn zwarte togus op dat oude trommeltje zitten meppen in een donker bos.

marcoplarco | 25-10-16 | 13:54

@Rebellis | 25-10-16 | 13:47
Opkomende machten, grote landen en imperia na ons, zullen wijze lessen kunnen trekken uit de huidige neergang van het westen. Voordat er weer ergens zo een grote vrijheid mogelijk is, zullen eerst vele grauwe eeuwen passeren.

atheïstisch stemvee | 25-10-16 | 13:54

Sja je zal maar geen werk hebben. Dan ga je je toch vervelen.

John McClane | 25-10-16 | 13:52

En dan vergat in nog wat ooms en tantes die onderweg aan de cholera en vlektyphus zijn gestorven langs de weg, en mijn nichtje dat tezamen met het hele dorp Naarden de kerk in werden gestuurd die vervolgens door de Spanjaarden van Bernardino de Mendoza in de brand werd gestoken. Nadat ze was verkracht. Wat een leed. Gelukkig maken die kisten vol goudstaven die ik er aan heb overgehouden een hoop goed.

Piet Karbiet | 25-10-16 | 13:51

En nog een wig die het onderling vertrouwen nog beroerder maakt. Gaat goed zo, kwestie van tijd tot dit HELEMAAL verkeerd gaat.

dik van bril | 25-10-16 | 13:51

Het Nederlandse volk kan dit miezerige groepje niet eens het zwijgen opleggen.
Belooft nog wat voor al het naars dat nog komen gaat.

deonbekendebekende | 25-10-16 | 13:51

Te veel mensen janken tegenwoordig te veel en te vaak. En het stomme is, dat het ze nog wat oplevert ook.
Kan iedereen niet even gewoon doen. Gewóón doen?! Gewoon dóén?!

nemoj me jebat | 25-10-16 | 13:51

-weggejorist-

Rebellis | 25-10-16 | 13:50

Vreselijke mensen zeg woh .Die moeten een ongezellig leven hebben.Dat komt nooit meer goed.Ik ben er anders tegenaan gaan kijken .Nee voor mij hoeft t niet heel die multi culti niet .

altijdfeest | 25-10-16 | 13:50

Er komt een moment, dan gaat de authentieke Nederlander het VOC kunstje herhalen. Mogen ze daarover janken. Wát een kudtvolk.

marcoplarco | 25-10-16 | 13:50

Ze hadden de beelden kunnen gebruiken voor een gezonde discussie. Het beeld betekent voor weinigen dat wie er afgebeeld heilig is. Althans voor zover ik weet heeft er nog niemand voor liggen bidden. Het bekladden is dan ook toegeven dat je er niks van snapt. Next.

Doper | 25-10-16 | 13:49

Ik vind die culturele verrijking tot nu toe toch wel ietsiepietsie tegenvallen hoor. Het lijkt eerder een verschraling.

atheïstisch stemvee | 25-10-16 | 13:49

Ik ben blij dat ik heel veel hoor van de politicus van dit geweldige land.

keizeradmiraal4 | 25-10-16 | 13:48

nergens zoveel genocide als in Afrika.
#fact

Wutbürger_ | 25-10-16 | 13:48

-weggejorist-

Rebellis | 25-10-16 | 13:47

 
Krijgen we postuum nog een lesje in koloniale krijgskunde. We leren vandaag dat je pas moet rusten als de klus geklaard is en dat je in het verleden ook al lijntrekkers in je team kon hebben. 100% is de norm niet een paar procent minder, dat scheelt later een hoop gezeik!
 

Rebellis | 25-10-16 | 13:47

Die volkeren in Azie leefden natuurlijk in complete vrede met elkaar tot die brute kolonialen de sfeer kwamen verstoren.

Daarnaast vind ik het wat vreemd dat wel moeilijk gedaan wordt over 400 jaar geleden, maar dat de generaals in Indonesie verantwoordelijk voor genocide op ca 500.000 mensen in de jaren zestig nog vrolijk rondlopen, en zelfs trots zijn op hun 'patriottische'daden.

Hermanovic | 25-10-16 | 13:46

Die volkeren in Azie leefden natuurlijk in complete vrede met elkaar tot die brute kolonialen de sfeer kwamen verstoren.

Daarnaast vind ik het wat vreemd dat wel moeilijk gedaan wordt over 400 jaar geleden, maar dat de generaals in Indonesie verantwoordelijk voor genocide op ca 500.000 mensen in de jaren zestig nog vrolijk rondlopen, en zelfs trots zijn op hun 'patriottische'daden.

Hermanovic | 25-10-16 | 13:46

Ze moeten nu ook half Enkhuizen afbreken. Allemaal 16 eeuwse panden van haatgeld gebouwd.

Fapfap | 25-10-16 | 13:45

Ik snap het niet zo goed.
Vroeger had iedereen het kut. Mijn opa is zelfs nog op z'n 11 in de koolmijnen begonnen.
We hebben nu allemaal profijt van de, met terugwerkende kracht terugkijkende vanuit onze huidige positie, onmenselijke manier waarop arbeiders, van alle huidskleuren, vroeger uitgebuit werden.
Als je het gaat onderzoeken, kom je er zelfs stiekem achter dat blanke arbeiders vaak zelfs slechter behandeld werden als de slaven. Immers, de arbeiders waren ingehuurd en die kon je zo nieuwe krijgen. De slaven waren bezit, en een dure investering die zo lang mogelijk mee moest gaan. Maarja, dat ik dit zeg maakt mij natuurlijk echt een keiharde super hitler, en is er geen ruimte voor een daadwerkelijk feitelijk debat over hoe terecht het nou eigenlijk is dat bepaalde mensen zich tegenwoordig nog super extra zielig vinden over vroeger.

DaJonkel | 25-10-16 | 13:45

Al die klaagnegers vergeten even dat al die Afrikaanse stammen onderling elkaar ook afslachtten en zelfs elkaar opaten in die tijd... als we het dan toch over cultuur hebben. Ik snap het klagen sowieso niet zo, willen ze liever weer terug naar de rieten rokjes en botjes door de neuzen? De blanken hebben de cultuur van botjes door de neuzen vermoord, errug hoor. Waarom emigreren ze niet naar Afrika, lekker terug naar de roots.

XaleX_2 | 25-10-16 | 13:44

Vandaag gaat de Prins(c)evlag in top, orange, blanje, blue. Nederlands patriottisme zal vleugels krijgen.

Mark_D_NL | 25-10-16 | 13:44

-weggejorist-

katja69 | 25-10-16 | 13:43

@DearMud | 25-10-16 | 13:27
Ik heb het al eens eerder gezegd hier. George Orwell schreef zijn boek "1984" als roman, niet als verdomde handleiding! Vorige week zei ik tegen een goede vriendin dat toen ik de film zag, ergens in de jaren 80, ik nooit hadden kunnen bevroeden ooit nog eens daadwerkelijk wakker te worden in "1984". Welnu, zie hier. Ook de meer dan walgelijke geschiedvervalsing omtrent de Dodenherdenking/Bevrijdingsdag maakt dat mijn handen meer dan een beetje jeuken. We zijn never nooit niet bevrijd door Marokkanen! Polen, Canadezen, de U.S., Engeland etc. Die wel. Maar Marokkanen, niet dus. Ga maar eens in diverse Italiaanse dorpjes vragen wat "marocchinate" betekent...

Verder moeten ze dit soort sneuneuzen pér direct het land uit bonjouren. Het is net zoiets als dat ik naar China ga en zeg: weet u, ik vind het hier véél te Chinees enzo. Het moet maar eens wat Nederlandser. Verder moeten er ook wat meer blanken komen, het is hier veel te donker. Denkt u dat ik nog de kans krijg om iets te zeggen voordat ze me bij kop en kont pakken en het land uitflikkeren? Op dit punt zijn wij nu ook. Dit is Nederland, het is hier Nederlands en de meeste inheemse Nederlanders zijn blank. Basta. Zint het u niet? Dan is daar het gat van de timmerman en rap die plank erin. Wégwezen! En voor de Nederlandse mee-huilers in het bos: U gaat direct naar het dichtstbijzijnde gekkenhuis en krijgt daar een mooie gecapitonneerde kamer met uitzicht op het grasveld...

Sjefke7807 | 25-10-16 | 13:42

Een terugblik en oordeel over de geschiedenis van de islam, is dat geen optie voor deze achterbakse actiegroep ?

ja,diedus! | 25-10-16 | 13:42

Selectief shoppen in de geschiedenis is nog nooit zo lucratief geweest. Ga maar centen claimen bij de parasieten van Oranje, die hebben altijd met hun klauwen in de kassa gezeten. Dat was al zo ten tijde van de VOC, dat was na de val van het Koninkrijk Holland en dat is nog steeds zo.

Glasgow Argus | 25-10-16 | 13:41

Ik ben het wel eens met deze actie(groep). Late we alles wat verwijst naar vroegere onderdrukking, slavernij, genocide etc. verwijderen uit ons straatbeeld. ...... te beginnen met alles waar ene Mohammed zich schuldig aan gemaakt heeft. Toedeledoki moskeeën.

genoegisgenoeg | 25-10-16 | 13:40

@macmiep.nl | 25-10-16 | 13:30
Hier hetzelfde laken en pak; voorouders moesten als Hugenoten vluchten voor de katholieken in Frankrijk en leefden in plaggenhutten. Later landarbeiders en turfstekers. Eentje klom er op van tot sjouwer naar knecht tot vazal en handlanger, voor 10 cent meer per maand. De anderen vielen her en der dood neer.

Piet Karbiet | 25-10-16 | 13:40

Heeft RTL Unilever al aangekondigd dat die film over de Ruijter nooit en te nimmer op 1 van hun kanalen zal worden uitgezonden?

Gen. Maximus | 25-10-16 | 13:40

-weggejorist-

error503 | 25-10-16 | 13:39

Nogmaals, koop ze weg. Ze willen doekoe, da's alles.

Oprisp | 25-10-16 | 13:38

"Een eeuw lang megasprongen in kunst, literatuur, wetenschap en internationale vrede & recht is natuurlijk veel minder leuk dan de koeltoer van een paar mensen die een beetje op een trommel zaten te raggen en die hun buren verkochten voor kraaltjes en spiegeltjes."

Een pareltje mijn waarde Zentgraaff, een pareltje! I salute you.

Gen. Maximus | 25-10-16 | 13:38

Zo schrijf je indoctrinatie helemaal niet.....

Infidel66 | 25-10-16 | 13:38

Iedereen krijgt op school ook de negatieve kanten van de Gouden Eeuw te horen, zoveel zelfreflectie heb ik bij de moslims nooit kunnen ontdekken.

Rutgerr | 25-10-16 | 13:37

@macmiep.nl | 25-10-16 | 13:28
Loop niet te zeuren, aanstelster! Mijn voorouder moest als gladiator vechten voor de Romeinen, dat was pas lijden! Weg met al die pizzeria's en 'leuke' Italiaanse restaurantjes derhalve, ik voel nu dagelijks de pijn.

Jezus van Nazareth | 25-10-16 | 13:37

ik word zo moe van die zeurkwetsnegers...

Mesmer | 25-10-16 | 13:37

En dat allemaal voor nootmuskaat.
Ik heb gisteren nog andijviestampot gemaakt, heerlijk, met een beetje nootmuskaat.
Maar om nou te zeggen dat het zó lekker is om daar bijna een heel volk voor uit te moorden, hmm, ik denk het niet.
Djahé wel, of ketoembar. Sereh, laos, allemaal onmisbaar in je kruidenkastje, maar nootmuskaat is toch een beetje de Peter Beense onder de specerijen naar mijn mening.

Cuyahoga | 25-10-16 | 13:37

Ik ben gewoon trots op ons verleden! Het is jammer dat we ons Indie kwijt raakte. Laat ze in Amerika gaan klagen, daar zijn veel meer Indianen vermoord.

Fapfap | 25-10-16 | 13:37

Zonder De Ruijter, Tromp, Coen en vele andere vaderlandse helden waren we hier ook gewoon maar simpele boertjes geweest.
So fuck you boze brada's. Wees blij dat we je bet bet bet bet overgrootmoeder uit de Afrika naar de ontwikkelde wereld hebben getransporteerd anders had je nu nog gewoon met een kom maispap in je klauwen gezeten. Dankzij die oh zo vervelende geschiedenis en het feit dat ik jullie uitkering betaal, kunnen jullie de hele dag bezig zijn met jullie pathetische non-existente identiteit. '

Zo, ik ga weer verder. Zouden jullie ook moeten doen.

LJBrinkhorst | 25-10-16 | 13:36

Het antwoord hierop is dus alles in een grote loods zetten, adres onbekend. En vervolgens opnieuw starten met de geschiedenis boekjes ehm ergens vorige week! Zeiksnorren met een vermeende slavenover-over-grootvader en andere ongemakken hebben het nakijken want het is nooit gebeurd. *huh waar heb je het over? nooit van gehoord! verzin je dit nou?*
Flikker toch eens op met die bekrompen militante nitwits. Een hart voor bijvoorbeeld Vietnam hebbben ze dan weer niet! De racisten.

Cobalt bomb | 25-10-16 | 13:36

Hadden de Bandanezen maar geen aanleiding moeten geven voor de onderwerping van de Banda eilanden. Met de moord op Verhoeff gaven de Bandanezen zelf ook niet echt blijk van verlicht humanistische waarden:
nl.wikipedia.org/wiki/VOC_op_de_Banda...

Hele eilanden uitmoorden is vreselijk, maar om het in perspectief te zetten, een mensenleven in Nederland was destijds ook niets waard voor andere Europeanen:
nl.wikipedia.org/wiki/Bloedbad_van_Zu...
nl.wikipedia.org/wiki/Bloedbad_van_Na...

Ik kan het spanjaarden niet kwalijk nemen dat zij een standbeeld voor Filips II hebben vanwege wreedheden die vierenhalve eeuw geleden zijn begaan: es.wikipedia.org/wiki/Felipe_II_de_Es...

Dus waarom zou J.P. Coen dan wel de zwarte piet toespelen?

Barre_de_k | 25-10-16 | 13:35

ze moeten wat te doen hebben , het houd niet op .

ijstijd | 25-10-16 | 13:35

Op een trommeltje raggen en je buren verkopen aan lieden, die óók op een trommeltje raggen, is natuurlijk een prima idee.
Helaas, bij de voc was het allemaal coversateurium, zoals het heurt.

Hartgrond | 25-10-16 | 13:35

macmiep.nl | 25-10-16 | 13:28
Helaas, de islam was je al voor.

Slipsnifter | 25-10-16 | 13:35

Een actiegroepje opzetten om dan lekker vandaaltje te spelen. Jongens, wees zo trots als een aap!

Z. Uurpruim | 25-10-16 | 13:34

Vroeger had ik nooit een hekel aan de gekleurde medemens.

Cor Netto | 25-10-16 | 13:34

Oja, weet je wie ook verantwoordelijk was voor vele doden, direct en indirect als leider van zijn groep kolonisatoren?
Nelson Mandela.
"Nelson Mandela was hoofd van Umkhonto we Sizwe, (MK), de terroristische vleugel van het ANC en de Zuid- Afrikaanse Communistische Partij. Op zijn proces pleitte hij schuldig aan 156 daden van openlijke geweldpleging, waaronder het mobiliseren van terroristische bomaanslagcampagnes, waarbij bommen op openbare plaatsen werden geplant, waaronder in het station in Johannesburg. Veel onschuldige mensen, waaronder vrouwen en kinderen, werden gedood door Nelson Mandela’s MK- terroristen. "

Ga daar maar de beelden van bekladden, iets relevanter.

Nuchternederland | 25-10-16 | 13:33

Prima. Nadat er een slavernijmonument, een gesubsideerde stichting en een jaarlijkse herdenking met Ministers zijn geregeld door de Koning van de Ashanti en hun afstammelingen in Afrika; de regeringen van Ivoorkust en Ghana. Plus een paar miljard ontwikkelingshulp retour. Deal?

Piet Karbiet | 25-10-16 | 13:32

Is het niet bizar dat de anti-zwarte-pieten-club NTR de intocht van Sinterklaas op TV in zijn portefeuille heeft!?!
Weg met dat linkse bolwerk NTR!

Aristotalloss | 25-10-16 | 13:31

In ieder geval kan ik vanavond het RTL-nieuws aanzetten zonder met deze onzin geconfronteerd te worden.

Kapitein Stijlvol | 25-10-16 | 13:31

Oh, en doe meteen de monumentale boerderijen hier in Oost-groningen erbij, want mijn opa en oma zijn als landarbeider en meid als slaven behandeld door de dikke hereboeren. Daar slaap ik nog steeds slecht van.

MacMiep.nl | 25-10-16 | 13:30

Die hele Bersiap was ook pure rassies en een [faal]poging tot genocide van blankies
bitchen we hier toch ook niet over

Tobi | 25-10-16 | 13:30

Dank voor de Wiki link.
Die Jan Pieterszoon Coen hield niet van half werk, inzet kon je hem niet ontzeggen.

Maya de Blij | 25-10-16 | 13:30

Wie kent hem niet, de driekleur: blauw wit rood, de vlag van Sleeswijk-Holstein.

Nuchternederland | 25-10-16 | 13:28

Mijn voorouder moest in dienst van het leger van Napoleon. Ik stel voor heel Frankrijk plat te walsen als wraak, want daar heb ik nog iedere dag last van.

MacMiep.nl | 25-10-16 | 13:28

Zoals ik reeds zei, na 'Zwarte Piet' komt het volgende stokpaardje. En met al die linkse 'verbind en drink thee' colleges zullen rap straatnamen en standbeelden aangepast worden teneinde elke zielige jankerd het maar naar zijn zin te maken. Nog even, en het benoemen van iemands gender is strafbaar, reden voor #ophef. Wat een fijne verbonden samenleving gaat dat worden waar je dagelijks op eieren mag lopen omdat er legio mogelijkheden kunnen zijn om iemand onbewust te kwetsen door wellicht je witte gezicht, te grote neus, iets te volle wenkbrauwen, de voorplaat van de Donald Duck, de kleur van je boodschappentas die iets te Kunta Kinte is. Gefeliciteerd Obama-liefhebbers en Mandela-aanbidders, wij gaan nu op voor de ultieme stasi-samenleving, een utopia waar je 'bang en voorzichtig met je mening moet omgaan'. Don't say I didn't warn you.

DearMud | 25-10-16 | 13:27

Dus een standbeeld in gelijk aan verheerlijking? Het nationaal monument op de dam is dus pro nazi?

Hoeki Oekema | 25-10-16 | 13:27

Een standbeeld voor Coen mag best overwogen worden laten we wel zijn het was een klootzak. Maar het zal voor deze mokkacoalitie toch nooit genoeg zijn, bij de de zwarte-piet discussie heb ik al besloten dat ik nooit met ze in gesprek zal gaan want het zal nooit genoeg zijn voor ze, het zijn slopers.

Bokito ergo sum | 25-10-16 | 13:27

Weet je wie er ook aan geschiedvervalsing deed?

WellusNietus | 25-10-16 | 13:26

Hebben we een VVD-minister van 'Cultuur', zou je toch verwachten dat hij iets doet aan de oververtegenwoordiging van links bij de publieke media (NOS, NTR, VARA, VPRO en de overige omroepen die kalt gestelt lijken te worden door de 'netmanager' en 'horizontale programmering' e.d.). Maar nee hoor...
Een kleine fanatieke linkse minderheid dramt vrijuit zijn weg naar een volledig socialistisch Nederland geholpen door de publieke media en een slappe, blinde minister.

Aristotalloss | 25-10-16 | 13:26

Die genocide werd voorafgegaan door een "handels"-verdrag.

Feynman | 25-10-16 | 13:26

-weggejorist-

marcoplarco | 25-10-16 | 13:26

Ik heb de oostzeestaten nooit gehoord over het grote onrecht dat de Nederlanders stinkend rijk werden van hun graan en zij berooid achter bleven.

49 | 25-10-16 | 13:25

Het houdt niet op,...... niet van zelf.

Prof. Pim Pam Pet | 25-10-16 | 13:25

Ze kunnen me de kont kussen. Van elke blanke trouwens. Het blanke ras was immers het eerste ras in 4000 jaar wereldgeschiedenis (als het niet meer is) dat met de afschaffing van de slavernij een precedent creëerde dat wereldwijd navolging kreeg.
Maar dankbaarheid tonen ho maar.

MyCatIsDoingThis | 25-10-16 | 13:24

Wie zijn heden ten dage nou eigenlijk de kolonisten?

heldheino | 25-10-16 | 13:24

Wanneer elementen van de Nederlandse/blanke/westerse identiteit moeten worden vernietigd begint het met radicale actiegroepen, daarna wordt het overgenomen door linkse mainstream partijen, daarna door media en politiek, en uiteindelijk wordt het beleid. Bij de sinterklaasdiscussie zitten we bijna in de laatste fase. Je zal zien dat het wissen van de Nederlandse geschiedenis op dezelfde manier zal verlopen, nu zijn het nog extreme actiegroepen, over 10-20 jaar zal het verboden/taboe zijn je positief uit te laten over de Nederlandse geschiedenis.

Chicagoo | 25-10-16 | 13:23

-weggejorist-

DerFoehrer | 25-10-16 | 13:22

Ze hebben bewust de vlag verkeerd om hoop ik, ander toch echt met een koloniale boot snel naar kolonistan sturen !!

obseditas | 25-10-16 | 13:22

Kunnen we dat hele zooitje grauwe soepnegers niet op een boot zetten en verplicht terug laten roeien naar afrika? Ze zijn toch zo boos dat onze voorouders hun voorouders daar weg hebben gehaald? Ga dan weg...

RTvD | 25-10-16 | 13:22

Geschiedsvervalsing omdat mensen in al hun vrijheid gekwetst raken door dingen waar ze nog nooit iets mee te maken hebben gehad of ook maar een centje last van hebben gehad, een geschiedenis die er voor gezorgd heeft dat zei nu onder het genot van een uitkering of een subsidie in alle vrijheid zich gekwetst mogen voelen en kunnen bijten in de hand de ze voed zonder zich ook maar een seconde zorgen te hoeven maken over hun veiligheid en vrijheid. Wat een verschrikkelijk land moet dit zijn!

StijlvolRechts | 25-10-16 | 13:22

Was te verwachten dat er na zwarte piet door wordt gepakt. Nooit toegeven. Weg met ons is weer bedankt.

centre pompidoe | 25-10-16 | 13:21

En de nazaten van die 4% klagen nu?

knier | 25-10-16 | 13:19

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken