Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Bedankt VVD. Zorgpremies stijgen weer verder

topiczorgpremies.jpgSurprise, surprise. De zorg wordt weer eens fiks duurder voor u als burgermens. Als eerste is de enige buiten het kartel, DSW, aan de beurt: volgend jaar stijgen de prijzen van de premies met bijna tien procent (iets minder dan een tientje in euri), terwijl lange lobbyarm Schippers (VVD) beloofd had dat dat maar €3,50 zou zijn. Sorry, zegt DSW, we kunnen er niks aan doen: de wijkverpleging wordt duurder omdat de gemeenten het moeten regelen, het basispakket wordt uitgebreid en er zijn weer allemaal shiny dure pillen op de markt. De afgelopen jaren was DSW telkens de eerste om de nieuwe premies bekend te maken, maar de clubs van het kartel (waar DSW niet bij zit) zaten de voorgaande jaren ongeveer op dezelfde lijn, qua prijsstijgingen. Gek hoor. Een oligopolie van een beperkt aantal marktpartijen die u wel de illusie van keuze geven, maar intussen onderling afspreken hoever ze het Nederlandse volk collectief kunnen uitbuiten. Vage principes over marktwerking in de zorg blijken wederom niets meer dan Haagspeak voor "het dienen van verzekeraarsbelangen", met hun miljardenwinsten.

Reaguursels

Inloggen

Voorlopig gaat het ook voor brave VVD-stemmers gestaag achteruit,
iets met zorgkosten en inhaligheid van de aan haar geliefde bedvriend..

.Met dank aan de VVD en hun bedmaten.

mallekater | 28-09-16 | 07:30

De reden, dat DSW de premie zo fors laat stijgen heeft niet zoveel met stijgende kosten te maken. Het is meer sovabiliteitsprobleem.

DSW heeft in 2015 meer dan 100.000 nieuwe klanten binnen gekregen. Nog zo'n stijging en DSW zakt door de ondergrens qua solvabiliteit. Het liefst zien ze 10.000 tot 20.000 weer weggaan, waardoor het eigen vermogen, dat aanwezig is per verzekerde stijgt en daardoor de solvabiliteit. Dit heeft te maken met regels die zijn opgesteld door DNB.

Elke zorgverzekeraar met relatief weinig eigen vermogen wil heen stijging van het aantal leden hebben van meer dan 5%.

Alleen CZ is solvabel genoeg om zo'n stijging aan te kunnen, maar dan ook niet meer dan 1 jaar. Alle andere zorgverzekeraars kunnen dit zowiezo al niet.

Wat we dus zullen zien is, dat alle zorgverzekeraars boven de premie van DSW gaan zitten m.u.v. misschien de CZ groep. Hierdoor bestaat de kans dat DSW nog steeds veel nieuwe leden zal krijgen, waardoor ze door de ondergrens zakken. M.i.v. 1 januari 2017 komt DSW dan onder curatele te staan van DNB en bestaat de kans, dat DSW door zijn eigen succes de nek om wordt gedraaid.

Er bestaat dus een negatieve prikkel om leden te lozen. Voor zover dus de marktwerking.

jezusisonzin | 27-09-16 | 22:56

Over de migranten. Volgens eigen google onderzoek. Ze kosten ong 26000 per jaar. Daarvan is 7000 voor zorgkosten en 6000 voor huisvesting. Over een mensenleven van 25jaar tot dood kost een migrant rond de 45000. En geboren en getogen NLer levert in die periode 70000 op voor de NL schatkist.

ojee1966 | 27-09-16 | 20:27

-weggejorist-

Hawk08 | 27-09-16 | 19:55

Wat een gejank om een paar euries extra. In Nederland is de zorg top geregeld en dat kost een paar centen. Er wordt steeds meer zorg gebruikt en dan wordt het allemaal duurder. Je kunt ook gewoon niet naar het ziekenhuis gaan en pils en sigaretten kopen van de het geld wat je uitspaart. Ziek zijn is in veel gevallen een keuze. Veel en slecht eten, weinig bewegen, veel pils drinken en paffen daar wordt je vaak ziek van. Wedden dat PVV stemmerts gemiddeld de ziekste mensen zijn.

Fisccon | 27-09-16 | 19:26

pgmcg.nl/farmaceutische-industrie-heef...

"De veertig grootste farmaceutische bedrijven in Europa besteden jaarlijks zo’n 39 miljoen euro om het geneesmiddelenbeleid in de Europese Unie te beïnvloeden. Daarbij zetten zij ook nog eens 176 lobbyisten in.

Dat blijkt uit een onderzoek van het Corporate Europe Observatory (CEO). Olivier Hoedeman is één van de onderzoekers. Volgens hem lijkt het erop dat de farmaceutische industrie buitensporig veel invloed heeft op het Europese beleid rond medicijnen en gezondheid. “Dit komt door de enorme bedragen die worden geïnvesteerd, en door de bevoorrechte toegang die zij hebben tot de Europese Commissie.”

Hoedeman: “De agenda bepaalt welke medicijnen subsidie krijgen.”

Succesvol
Het lobbyen blijkt heel succesvol. Bijvoorbeeld voor het binnenhalen van subsidies. Volgens Hoedeman kun je spreken van een samenwerking tussen de Europese Commissie en de farmaceutische industrie. “In de praktijk komt het erop neer dat de farmaceutische sector de touwtjes in handen heeft in Brussel”, zegt Hoedeman. “Daardoor bepalen zij in hoge mate waar een subsidie voor onderzoek en ontwikkeling heen gaat. Hierdoor ontstaat het risico dat de subsidie niet gaat naar het medicijn waar de samenleving het meest behoefte aan heeft, maar naar het medicijn waar de industrie het meest aan verdient.”
"

kloopindeslootjijook | 27-09-16 | 19:06

En de staatsschuld loopt ook nog eens enorm hard op. Overal geld voor behalve voor NL en NLers. Nexit en weer opbouwen van wat we hadden en waar we al honderden jaren goed in zijn. Stem anti-EU. Stem je op PVDA/CDA/D66/VVD, dan weet je zeker dat het beleid zo blijft en dar er naheffingen van 800 miljoen uit Brussel blijven komen, dat de grenzen open blijven voor alles en iedereen en dat de pensioenleeftijd naar 94 gaat.

Rest In Privacy | 27-09-16 | 19:04

-weggejorist-

swanenburg | 27-09-16 | 18:59

McStuiver | 27-09-16 | 18:49
"Iedereen moet maar 1000 euro reserve houden voor als die ziek wordt."
Je doet alsof ziek zijn een incident is. Een beetje chronisch zieke knalt die 1000 euro er in 1 jaar zo doorheen. En dan? En een chronisch zieke staat niet goed in de arbeidsmarkt. Soms omdat je gewoon pech hebt een rotziekte te krijgen, soms omdat iemand anders je het ziekenhuis in kan rijden. Kan jou ook overkomen, of je kind.

kloopindeslootjijook | 27-09-16 | 18:55

Zorgtoeslag en huurtoeslag wil eigenlijk zeggen dat de premies en huren te hoog te zijn geworden t.o.v. het minimumloon van de zich kapotwerkende alleenstaande-ouder flexer of bijstand. Anders was het niet nodig. Een dak boven je hoofd en gezondheidszorg is dus ontbetaalbaar geworden op basis van eigen inkomen. En nee, VVD, dat gaat de markt niet oplossen. Man man man, wat een land.

kloopindeslootjijook | 27-09-16 | 18:50

Doe het eigen risico zorg naar 1000 euro voor iedereen behalve kinderen. Iedereen moet maar 1000 euro reserve houden voor als die ziek wordt.
Voor de rest is het door vrije markt kwestie van goedkoopste zorgaanbieder kiezen. De armsten hebben daarnaast hun zorgtoeslag en die 1000 euro kan de overheid soort lening van maken onder voorwaarden.
We hebben sterke vergrijzing en sterke instroom kansarmen. Hierdoor wordt het zorgstelsel onbetaalbaar als we niks doen.

McStuiver | 27-09-16 | 18:49

Uiteindelijk zorgt Den Haag dat ze geld verdienen met de ziektezorg. ik word namelijk doos ziek van hun beloften.

Maar heb wel een remedie gevonden die gaat helpen.... Dat medicijn heet PVV. En ze laten me geen andere keuze meer, dan dit medicijn te proberen, al kan het een placebo zijn, werken kan het toch.

Rene046 | 27-09-16 | 18:17

"Azielige zoekrs betalen niets. Waarom ik dan?"
@ kwark001 | 27-09-16 | 10:22
.
omdat je anders een raaasssiest bent!

telelezer | 27-09-16 | 18:08

Henk de vries,

In de situatie waren er juist grote wachtlijsten en kregen particulier verzekerden altijd voorrang. Is niet echt een vooruitgang lijkt mij.

Misschien moeten mensen eens gaan begrijpen, dat zorgtoeslag een tegemoetkoming is in de kosten van de premie. Iemand met minimumloon betaald nu nog steeds minder dan in het ziekenfonds.

De zorgkosten zijn op jaarbasis € 85 Mrd. Hoe gast oude situatie daar verandering in brengen?

jezusisonzin | 27-09-16 | 18:05

Dijs: www.rtlnieuws.nl/geld-en-werk/dijsselb...
"Als de zorgpremie harder stijgt dan vooraf geanticipeerd, trekt het kabinet meer geld uit voor de zorgtoeslag om lage inkomens te compenseren. "De zorgtoeslag zal wat hoger uitvallen omdat lagere inkomens niet de dupe mogen worden van deze hoger dan verwachtte zorgpremie."

Ageless | 27-09-16 | 17:57

Het slaat natuurlijk nergens op dat je verplicht bij een commerciële partij je moet verzekeren.

Gewoon terug naar het oude systeem, staats ziekenfonds, en staats ziekenhuizen met artsen als ambtenaren. Dus geen chirurgen die 2 miljoen per jaar verdienen. Wil je geen wachtrijen? Dan kun je je commercieel verzekeren voor particuliere ziekenhuizen.

Henk de Vries2074 | 27-09-16 | 17:36

OF je ziek bent of niet, we worden allemaal genaaid door dit Kabinet.

Het parade-paardje van de VVD: privatiseringen / marktwerking in de zorg werkt niet. Het vergroot de kans op fraude door zorgaanbieders, zorgverzekeraars willen jouw privacy verder opheffen en meekijken in jouw medisch dossier, vervolgens gooien ze de premies omhoog.... Kortom de verzekeraars krijgen meer macht, maken meer winsten en de burgers moeten hun bek gewoon dichthouden.

Tijd om dit Kabinet samen met de marktwerking in de zorg voorgoed te begraven.

Terug naar het oude systeem van Ziekenfonds en Particulieren onder overheidstoezicht.

MRF2739 | 27-09-16 | 17:21

seasicksteve | 27-09-16 | 13:50
dat er profiteurs zijn binnen het huidige systeem wil absoluut niet zeggen dat het oude systeem houdbaar was. de zorgkosten stijgen al decennia. of het huidige stelsel nou zo goed is ga ik niet zeggen, ik ga niet doen alsof ik er meer van weet dan ik weet (itt sommigen hier). wat wel duidelijk is, is dat de kosten tot aan het aantreden van rutte onhoudbaar hard opliepen. pak er voor de grap eens een dozijn rijksbegrotingen bij. is echt niet zo moeilijk.

aight.. | 27-09-16 | 17:17

-weggejorist-

kaketoe1 | 27-09-16 | 17:05

En vorige week zei de VVD nog wat anders. Zorgkosten waren onder controle en premie zou 3,5% stijgen . Ruim 3 x de inflatie noem ik niet onder controle, dus dat vond ik al een verkapte leugen, maar dit is een feitelijke leugen. Ik dacht dat ze daar mee zouden stoppen zodat we met een gerust hart nu wel op ze zouden kunnen stemmen en ze nu wel als ze aan de macht zouden komen, blijven zouden gaan doen wat ze beloven . .....?

kaketoe1 | 27-09-16 | 17:05

Bijna 360.000 Nederlanders, zo hoorde ik vanochtend op BNR radio, hebben problemen met het betalen van de normale ziektekosten verzekering. Wie zijn dat?

Maar die paar honderd duizend asielzoekers, vluchtelingen etc. komen hier naartoe en genieten alles gratis.
Terwijl die zorg ook betaald moet worden.
En ga eens naar een ziekenhuis in een grote stad: bijna allemaal niet Nederlanders die daar geholpen worden.
Verzekerd zijn ze niet. Wij moeten dat opbrengen.
Zo niet, dan hebben ze een grote muil.
Nergens in Europa kan dit. We zijn een achterlijk land.

joost2 | 27-09-16 | 16:13

Raar hoor dat andere landen het wel lukt een prima systeem te hebben voor de helft, ik denk dat Nederland een probleem heeft met honderden lagen managers, voor elke club van vier heb je hier een manager nodig. En dan nog de achterlijk grote en deftige gebouwen, de managers van de ouderen zorg die graaien of hun leven ervan af hangt.
Ook hier heeft het semi overheids bestuur zich een status aangemeten van de markt, als voorbeeld grote internationale banken en bedrijven, ze kunnen toch zeker niet achterblijven!

lanexx | 27-09-16 | 15:54

Tja van iets moeten de verhoogde kosten van de organdonatie betaald worden. Meer organen kost niet minder.

MistaRazista | 27-09-16 | 15:48

Ach gut GeenStijl, niet zo zeurzeiken, die prijssstijgingen zitten nu eenmaal ingebakken in het systeem.

U wilt toch graag den kapitalist uithangen, welaan dan dit zijn de endemische strontgevolgen daarvan.

Wollt ihr den totalen kapitalismus of niet. U heeft u zin gekregen met dank aan Francis fukuyama en het Chicago Boys schorem dat Rusland om zeep hielp tijdens dronkelap Jeltsin.
Komt dat schot! Evocatus

Evocatus | 27-09-16 | 15:27

Rutte; Jongens, sorry. Nee, echt. Nogmaals sorry.
-
Vorige keer zat ik in het Zaans Medisch Centrum. Ik ben naar buiten gelopen om te kijken of ik wel goed zat. Dacht namelijk even dat ik in een AZC zat.
Die klanten vreten hier de hele boel kaal, waarom zeggen ze niet gewoon dat de zorg onbetaalbaar wordt omdat slechts een klein deel van de mensen de premie moet ophoesten?

catomar | 27-09-16 | 14:48

Het commerciële, het medisch geheim opheffende, ziektekosten verzekeringssysteem is ergens tussen een derde en de helft duurder dan de oude ziekenfondsen.
En een stuk slechter.
Exclusief het eigen risico.

Raider Twix | 27-09-16 | 14:48

€120,- meer per jaar? Geeft niks jongens. Verreken het maar met die €1000,- van Rutte, €880,- eurietjes op m'n rekening graag. Jullie hebben mijn rekeningnummer, he? Cheers!

Accident_Prone | 27-09-16 | 14:29

Het is onder ingewijden een voorlopig stilgehouden geheim dat migranten een sterk bovengemiddelde zorgconsumptie hebben. Klopt ook wel, als je in een ziekenhuis in een grote stad op bezoek bent lijkt het wel alsof je in een ver land bent. Inclusief luidruchtig bezoek, met de hele bolle familie die met hun volgestolen Dirktassen de gang versperren. Tel daar bij op dat deze migranten geen cent premie hoeven te betalen en je weet waarom de zorgpremies de komende jaren telkens buitenproportioneel zullen stijgen. Nederland, een geweldig land. Behalve als je er geboren bent.

De Literator | 27-09-16 | 14:18

Ik doe geen beloftes meer die ik niet kan houden heeft niet lang stand gehouden.

bergsbeklimmer | 27-09-16 | 14:16

Misschien moeten ze toch eens iets meer eigen bijdrage gaan vragen aan de mensen die wel fanatiek van de zorg gebruik maken?
@fredjuhh | 27-09-16 | 13:11

Heel simpel: vraag een bijdrage van pak 'm beet € 10,= voor ieder (huis)artsenbezoek van asilio's en andere non-betalers + ophouden met gratis ziektekostenverzekering voor méér dan twee kinderen per gezin.
Zou al een hoop schelen.

EefjeWentelteefje | 27-09-16 | 13:55

@Nelis SplitBloes | 27-09-16 | 13:44

Ouderen, vooral de 'laagopgeleiden' mag je eindeloos framen als de oorzaak van geldgebrek-bij-de-overheid, Brexit, Nexit, de PVV, aardbevingen in Groningen, neergeschoten vliegtuigen (oh, oeps), en gaat u zo maar door. Geen probleem, want 'ouderen'. Die, zoals u al zei, voor het overgrote gedeelte gewoon netjes hun premies voldoen: daskapital.nl/2015/10/wie_zijn_de_wanb...

Uit dat artikel blijkt ook overduidelijk wie er dus NIET aan meebetalen, maar mag niet zeg, want rassiest.

EefjeWentelteefje | 27-09-16 | 13:51

@aight Hallo VVD fanboy. De zorg is door de privatisering onbetaalbaar geworden. En wie is daar voor verantwoordelijk: jouw partijtje. En kom nou niet aan met dat gelul over dat anders de zorgkosten onbeheersbaar zouden zijn geworden en dat de VVD het moest doen omdat we anders failliet zouden gaan. Ik kijk naar wat de echtgenoot van Schippers doet. Die springt in op wat zij bewerkstelligd heeft. Het op laten lopen van de kosten in de Zorg en daar kan hij weer een flinke zak geld mee verdienen. Wat een stel. VVD Vereniging Van Dieven

seasicksteve | 27-09-16 | 13:50

Voorlopig gaat het ook voor brave VVD-stemmers gestaag achteruit,
iets met zorgkosten en inhaligheid van de aan haar geliefde bedvriend..

.Met dank aan de VVD en hun bedmaten.

mallekater | 27-09-16 | 13:48

Fappelmoes | 27-09-16 | 10:23
Die 'winst'maken ze echt wel. Wordt alleen boekhoudkundig weggeschreven onder Reserves.

kleinkonijn | 27-09-16 | 13:47

Moest een keer antibiotica in het buitenland kopen. Werd bezorgd in het hotel en was 4x goedkoper dan hier bij de zorgmafia.

Dutch_Holland | 27-09-16 | 13:46

Dus we krijgen er 50 euro bij, maar zijn 120 euro extra pp kwijt aan de zorgverzekeraar. Goed gedaan Rutte.

Dutch_Holland | 27-09-16 | 13:44

En altijd maar de vergrijzing de schuld geven en niet die inmiddels talloze figuren die gratis zorg (weten te) krijgen. Het gros van de vergrijsden betaalt namelijk WEL braaf de premie!

Nelis SplitBloes | 27-09-16 | 13:44

kun je wel zeiken op de vvd. heeft iemand van GS een grafiekje gemaakt met het percentage dat volksgezondheid inneemt rijksbegroting de laatste 10 jaar? de vvd heeft de zorgkosten bedwongen. en als zij het niet gedaan hadden, dan zou iemand anders het moeten doen. of zouden we als collectief failliet gaan. dat is iets wat de sp en de pvv er nooit bij vertellen als ze brallen over gezondheids- en ouderenzorg.

aight.. | 27-09-16 | 13:14

Baal hier wel van, maak al jaren weinig/geen gebruik van zorg (nog nooit mijn eigen risico overstegen). En nu ga ik er nog weer meer voor betalen ook. Nouja, ga mijn vrijwillig eigen risico nog maar weer wat verhogen, grote kans dat het een aardige besparing oplevert.
Misschien moeten ze toch eens iets meer eigen bijdrage gaan vragen aan de mensen die wel fanatiek van de zorg gebruik maken?

fredjuhh | 27-09-16 | 13:11

Gewoon buitenlandse verzekeringen toelaten. Kijk maar eens wat een krediet in Duitsland kost: geen drol, hier met die paar banken betaal je de hoofdprijs voor een persoonlijke lening.

Dutch_Holland | 27-09-16 | 13:00

@winterschilder | 27-09-16
@Sprintercity | 27-09-16 | 12:43
.
De VVD heeft hier 0,0 invloed op. De zorgverzekeraars bepalen de hoogte van de premie. Niet de Tweede Kamer of kabinet. De verwachting die Schippers uitsprak is geen belofte over beleid maar een verwachting.
Ik zal zelf ook geen VVD stemmen, maar we moeten wel eerlijk blijven over welke invloed een partij wel en niet heeft.

Bytemaster | 27-09-16 | 12:55

Wat kun je ook verwachten van een minister wier man vuistdiep in de sector zit.

Cor Netto | 27-09-16 | 12:55

Al die tienduizenden nieuwe kansparels zijn natuurlijk niet gratis. Wij betalen uiteraard hun zorg en dat gaat in de toekomst nog veel meer worden.

Nehemia | 27-09-16 | 12:52

VVD doet er echt alles aan, niet herkozen te worden bij de volgende verkiezingen, ga zo door! Ze hebben in ieder geval 1 belofte waar gemaakt; dat we moeten bezuinigen!

winterschilder | 27-09-16 | 12:52

De corporaties zullen in de toekomst de baas zijn.

Nehemia | 27-09-16 | 12:50

En dan te bedenken dat er tóch weer mensen volgend jaar op de VVD gaan stemmen, ondanks al dat gerommel met Griekenland, MH17, corrupte VVD'ers etc.
Vieze
Voorliegende
Dievenpartij

Sprintercity | 27-09-16 | 12:43

Gelukkig is het nog geen maart 2017, komen vast nog wel wat verbroken beloftes bij.
Hopelijk is het geheugen van iedereen tegen die tijd optimaal.

Titje | 27-09-16 | 12:41

@Mark van Leeuwen | 27-09-16 | 12:05
Precies. De VVD zou een partij van 10-12 zetels moeten zijn.

McMarx | 27-09-16 | 12:37

-weggejorist-

geeratz8217 | 27-09-16 | 12:37

-weggejorist-

geeratz8217 | 27-09-16 | 12:36

12% meer managers dan klopt het bedrag wel zo'n beetje ja.

AndreM | 27-09-16 | 12:36

En zoveel naïevelingen koesterden nog enige hoop op (toegezegde) "koopkrachtverbetering";
just forget it, maar gelukkig nog hebben we
- volgens de kenners - geen last van inflatie....

Walliewal | 27-09-16 | 12:29

jank toch allemaal niet zo. Er is geen land waar je beter zorg krijgt voor minder geld. Zo ongeveer overal in west europa betaal je (veel) meer voor mindere zorg.

Hunter S. Thompson | 27-09-16 | 12:28

Politieke basis :Zorg zal me een zorg wezen.
Het volk is een lastige meute waar ik het liefst niet mee in aanraking kom . Ik leef in mijn wereld .Pleps is er om te misbruiken .

medelmo | 27-09-16 | 12:24

@Muxje | 27-09-16 | 10:35
Het niet-verplichte deel baten ze als een kartel uit. Niks concurrentie.

Guido | 27-09-16 | 12:19

@necrosis | 27-09-16 | 10:18
Als Alexander en Pia straks aan de macht zijn, krijg je geld toe voor een vrijwillige voortijdige euthanasie. goed voor het orgaanaanbod!

Guido | 27-09-16 | 12:15

Toch maar SP? Eerst snijden in de premies en dan pas de begroting rond krijgen. Er wordt te snel naar de makkelijkste weg van verhoging gekozen. Minder duur dus lagere salarissen kan ook. Er zitten teveel graaiers die in het echte bedrijfsleven allang gefaalt hadden

Mark van Leeuwen | 27-09-16 | 12:13

Vergeten we voor het gemak ook nog eens de 70 miljard die vanuit de AWBZ niet , ik herhaal; "niet" aan de zorg besteed zijn .Dieven en ratten zijn het. Riek pek en veren ,voor degene die het volk laten kreperen.
Schippers moet aangeklaagd worden voor belangen verstrengeling .

medelmo | 27-09-16 | 12:08

Volgend jaar denkt men weer met weemoed terug aan de goedkope premies van nu.

Mark van Leeuwen | 27-09-16 | 12:07

De VVD zit er voor een klein clubje geselecteerden. Maf dat daar dan zo'n beetje iedereen op stemt. Met erop stemmen hoor je er niet automatisch bij

Mark van Leeuwen | 27-09-16 | 12:05

gluddie | 27-09-16 | 11:16
"Daarom heeft het Nivel vorig jaar objectieve data, zoals registratiegegevens en declaratiecijfers, gebruikt om de feiten over zorgmijding helder te krijgen (zie Kamerstuk 29 689, nummer 664). Hieruit komt naar voren dat de stijging van het eigen risico in de afgelopen jaren niet gepaard is gegaan met een stijging van het aantal zorgmijders." www.ggznieuws.nl/home/schippers-reagee...

Eigen risico levert ongeveer vier miljard op volgens het kabinet. Het eigen risico per persoon per jaar 385. Aangezien er dus geen opbrengst niet uit zorgmijding bestaat, is die opbrengst volledig te te schrijven aan het betalen van eigen risico zelf. Dit betekend dat ongeveer tien miljoen mensen dit bedrag betalen. We hebben ook bijna vier miljoen kinderen die geen eigen risico verschuldigd zijn. Hou je drie miljoen gezonden die geen zorg gebruiken.

Daarom is de term eigen RISICO al een beetje vreemd gekozen. Ruim 75% van de mensen moet het betalen. Het is eerder een kleine KANS gezond genoeg te zijn om een halve maand bijstand te winnen. Werkt heel leuk in koopkrachtplaatsjes, waar het eigen risico initieel niet meetelde.

Voorts is het een beetje vreemd om te verwachten dat een ziekenfonds duurdere uitvoeringskosten heeft dan een zorgverzekeraar. We weten immers uit het verleden dat het niet waar is. Ziekenfondsen hoeven immers niet per patiënt per behandeling een paar euro over te maken, maar kunnen ook algemener afspraken maken en betalen.

Zorgverzekeraars maken eerst algemene afspraken over zorgplafonds, zodat zelfs restitutieklanten in het laatste kwartaal zorg geweigerd wordt, die ze wel betaald hebben. Ze gaan op een wachtlijst en krijgen een eerste afspraak in januari. Die voeren daarmee dus al de budgetadministratie die ziekenfondsen al voerden.

Daarbovenop komt de per patiënt per behandeling administratie. Die moet opgesteld worden, tegen extra kosten. Die moet gecontroleerd en betaald worden, tegen extra kosten. Dat is echt meer administratie. Ook al die gesprekken met patiënten die vragen stellen over of hun zorg verzekerd is, is niet gratis voor ziekenhuizen. Dat kost heel veel personeel en verhelpt geen enkele kwaal. Dat zijn kosten die in andere systemen niet gemaakt worden.

Het gemak waarmee politici beweren dat een puur ziekenfonds duurder is, schiet mij in het verkeerde keelgat. Je kan het niet vergelijken omdat je niet dubbel blind hier onderzoek naar kan doen. Je kan niet Rotterdam in het ene systeem gooien, en Amsterdam in het andere en dan vergelijken.

Het idee is nu als er heel veel kapitalistisch onderhandeld wordt over zorgkosten, het langzaam zal dalen. Als we maar genoeg extra managers, onderhandelaars en consultants op het proces zetten, het primaire proces goedkoper wordt. Heel veel geld uitgeven aan papier in de hoop elders te besparen.

In mijn ogen wordt vooral het snijden in zorg makkelijker. Politici hebben zichzelf op afstand van het probleem gezet en verzekeraars zijn veel minder benaderbaar door klagende klanten. Verzekeraars hoeven ook aan niemand verantwoording af te leggen. Politici wijzen op de mogelijkheid van coulance voor schrijnende gevallen, een utopie die vooral bestaat bij gratie van een draaiende camera.

Als ik kijk naar mijn column van vorig jaar is er geen enkele vooruitgang geboekt. www.geenstijl.nl/mt/archieven/2015/12/...

Feynman | 27-09-16 | 12:02

Volgens mij was vier jaar terug het bindend stemadvies hier zo'n beetje VVD dus betalen zul je! Vooruitzien is een vak. Pas blerren als het zeer gaat doen een gevolg.

Mark van Leeuwen | 27-09-16 | 12:02

En 8-9 miljard afgeperst premiegeld op de plank als onderbouwing voor zorgfonds, doet graaierpartij VVD af als ditjes en datjes.
Dat afgeperste geld moet terug naar de premiebetaler.

Flatuleerder | 27-09-16 | 12:01

Terug naar het ziekenfonds
Goatboy2014 | 27-09-16 | 10:21
.
En dan? Dacht je dat de zorg dan niet betaald hoeft te worden als je dan 25 Euro per maand betaalt zonder eigen risico?
Het systeem met het ziekenfonds was veel duurder. Als dat gehandhaafd was, zouden de zorgkosten nu nog veel hoger zijn dan in het huidige systeem. Alleen zag je ten tijde van het ziekenfonds gewoon niet waar het geld vandaan kwam. Toen werd het uit algemene middelen betaald.

Bytemaster | 27-09-16 | 11:59

Moeten er dan ALEPPOthekers worden ontslagen? Met zo'n hoge prijsstijging gaan er steeds minder mensen naar de apotheek, waardoor die Aleppothekers eigenlijk ook overbodig worden.

Uw Psychiater | 27-09-16 | 11:58

Geboefte, eerst hebben ze de zorgverzekering verplicht gemaakt, en nu kunnen ze stelen gelijk raven.

FreeVogelaar | 27-09-16 | 11:58

De echtgenoot van mevr. Schippers, ene Sander Spijker, verdient tonnen met zijn adviesbureautje voor zorginstellingen.
Het is natuurlijk eenvoudig en simpel daardoor "de kat op het spek binden", door dan Schippers, als de almachtige minister van volksgezondheid, in huis te hebben.
Je regelt e.e.a. even onder de lakens nietwaar.

Dit kan allemaal in dit land. Nepotisme, corrupt geworden.
Ons kent ons , de baantje en de poet verdelen we onder elkaar door de bal aan elkaar door te spelen.
en Nederland accepteert dit allemaal gewoon.
Politiek is een soort maffia, maar dan andersom.
Geen hond die er wat van zegt.
Politiek den Haag is een Augiasstal die schoon.

Toen Vrij Nederland nog een fatsoenlijk blad was, wel links maar streng genuanceerd, hadden zij daar op die redactie wel eens (onderzoeks) journalisten, die dit soort belangenverstrengeling aan de kaak stelden.
Helaas is men daar aan het Karl Marx = socialisme = syndroom overleden, net zoals de Volkskrant trouwens.

Schippers is uit op een topbaan in het verzekeringswezen. let maar op. Zij verlaat de politiek heeft zij gezegd.
Zij heeft goed voor zich en haar man gezorgd.

O ja, 10% hogere premie ziektekosten volgend jaar.
Prettige wedstrijd.

joost2 | 27-09-16 | 11:55

@Graaf van Egmont | 27-09-16 | 11:46
Ja, ik heb ook familie in Frankrijk wonen, en die zijn iedere keer weer prima te spreken over de zorg aldaar. De huisarts in het dorp komt nog bij je thuis, en vraagt in de rij bij de bakker hoe het met je gaat. Echt waar. :-)

Het zou al enorm helpen als hier in NL verdorie eens IEDEREEN zou gaan meebetalen aan de zorg.
Hoezo asielzoekers 'graties' zorg? Kan daar niet gewoon een kleine bijdrage per bezoek aan de (huis)arts voor worden gevraagd?
En waarom is de zorg voor kinderen eigenlijk gratis? Voor de eerste twee, drie, dat kan ik me nog voorstellen, maar óók voor vijf, zes, enzovoorts?
Ik betaal mijn eigen hobby's ook gewoon zelf...

EefjeWentelteefje | 27-09-16 | 11:55

Rutte zou Rutte niet zijn als hij hierover wel eerlijk was tegenover het volk. Gelukkig zijn er wel weer een lading mensen ingetrapt en zeggen weer op de VVD te willen stemmen.

Moonwarrior | 27-09-16 | 11:52

Ik betaal mijn zorgpremie in Nederland en woon in Frankrijk. Op die zorpremie wordt een zorglandkorting gegeven. Ik betaal nou geloof ik 67% van de premie die ik anders in NL zou betalen. En heb geen eigen risico. De zorg die ik hier krijg is optimaal. Dat wil voor mij dus zeggen dat er NL iets grondig mis is in de zorg.

Graaf van Egmont | 27-09-16 | 11:46

Voor iedereen die zich echt afvraagt waarom we ieder jaar weer >7% meer betalen, en wat dat dan betekend voor de komende decennia is de volgende video (duurt 73 minuten) absoluut de moeite waard: youtu.be/O133ppiVnWY
Gaat op voor de alsmaar stijgende zorgkosten, premies, huren etc.

001_Mills | 27-09-16 | 11:43

de eerste leugen na prinsjesdag is er al weer, de zorg zou maximaal 3.5% meer worden we zijn een week later en het is al 10%. afrekenen volgend jaar april met vvd en pvda.

bekijket | 27-09-16 | 11:43

Waarom krijgen alle gelukszoekers trouwens gratis zorg?
Als tandarts, apotheker of raketgeleerde heb je toch wel geld op je bankrekening?
Of wordt er niet gecontroleerd op vermogen?
Ow wacht... valse paspoorten en zo.

Schietmijmaarlek | 27-09-16 | 11:38

Guttegut, had Emile Roemer toch gelijk toen hij zei dat de zorgkosten explosief gestegen waren door een enorme toename aan zorgmanagers en andere uitzuigers. En die wordt dan door Samson en Zijlstra tot op het bot afgebrand. Diederik, al is de leugen nog zo snel de waarheid achterhaalt hem wel.

Op naar de 0 zetels voor de PvdA!

seasicksteve | 27-09-16 | 11:38

Rutte lacht de ballen uit zijn broek om de goedgelovigheid van de modale Nederlander.

dogbitedog | 27-09-16 | 11:36

@Implants | 27-09-16 | 11:24
Mag ik je een tip geven? Niet verder vertellen want anders krijg ik last met politie en justitie. Zoek een vrouwelijke huisarts. Vrouw dokter haram niet geef hand alleen ga dokter man. Veel minder teennagels wachtkamer.

Nivelleermarionet | 27-09-16 | 11:36

@Graaf van Egmont | 27-09-16 | 11:29
Ik was ooit in een restaurantje langs een N-weg waar een collega en ik wat gegeten hebben.
Daar hing een mooi bordje: 'morgen gratis bier'.
Overigens hing er nog een ander bordje: 'poffen' doen we alleen bij mensen boven de 85 onder begeleiding van beide ouders.
Afijn, je snapt wel wat ik bedoel.

necrosis | 27-09-16 | 11:36

Zou DSW wellicht meer zieken als klant erbij hebben gekregen door hun aardige opstelling en misschien daarom moeten verhogen? Ben benieuwd of die andere ook forse stijgingen doorvoeren.

Watching the Wheels | 27-09-16 | 11:35

Het maakt geen flikker uit op wie je stemt. van extreem links tot centrum rechts, het BOEIT ZE NIET !
Ik weet nog dat het huidige ziektekosten verzekeringsgebeuren werd geïntroduceerd, en het kostte slechts €100 per maand en dat is nauwelijks 10 jaar geleden. Hufters ! Asociale kut-hufters zijn het. Niemand wordt er beter van, m.u.v. een enkele manager en wat consultants en verder kost het IEDEREEN nog meer geld. Bedankt vvd, cda, pvda en d66 !

Anjin Mohammed | 27-09-16 | 11:34

Dacht je dat alleen de zorgpremies een probleem zijn?
Gisteren 'verlengvoorstel' voor mijn autoverzekering ontvangen. Als dank voor jarenlange klandizie en schadevrij rijden: 20% er boven op. TWINTIG PROCENT!

marcoplarco | 27-09-16 | 11:32

@gluddie | 27-09-16 | 11:16
Ik heb de cijfertjes niet zo snel bij de hand, maar vraag eens aan een gerespecteerd reaguurder als Feynman waar dat geld voor de zorg precies naartoe gaat.
Ik weet wel dat een substantieel deel verdwijnt in de zakken van mensen die geen zorg leveren.
(directeuren, zorgmanagers, afdelingsmanagers en ICT'ers)
En dat zijn geen zorgkosten, dat is graaien uit de pot waar ze niets te zoeken hebben!

necrosis | 27-09-16 | 11:31

Oeps. Mark daar gaat nu al je "iedereen gaat er volgend jaar in koopkracht op vooruit."

Graaf van Egmont | 27-09-16 | 11:29

@Einde van de Domheid | 27-09-16 | 10:42
Helemaal met je eens. Dat geldt met name voor academische ziekenhuizen, die je als proefkonijn gebruiken. Of om studenten ervaring te laten opdoen met dure onderzoeken die dan door de verzekeraar van de patiënt worden betaald. Daar heb ik persoonlijk ervaring mee. Zorgmafia. Geen witteboorden, maar wittejassencriminelen. Aan de andere kant ben ik dolblij met mijn huisarts, die me altijd bovennormaal goed en efficiënt heeft geholpen. De goedkoopste en tegelijk de beste zorg wordt geleverd door niet-academische ziekenhuizen en huisartsen met een solopraktijk. Die zijn er helaas nauwelijks meer.

Nivelleermarionet | 27-09-16 | 11:29

Wanneer maken we een einde aan die poppenkast waarbij de geldstromen voor de zorg langs private administratiekantoren lopen die zonder zelf enig risico te lopen vet verdienen op de gezondheidsgesteldheid van de burgers van Nederland.

Rommelende Onderbuik | 27-09-16 | 11:27

Is geen topic waard: weet GS dat nu nog niet dat wat de VVD belooft juist niet gebeurt?.

Steinway | 27-09-16 | 11:26

Ik kom nog wel eens in ziekenhuizen in België en daar zie ik nooit "zorgmanagers". Wel veel handen aan het bed. Dat wel.

Vogelbeest | 27-09-16 | 11:25

Volgend jaar gaan we met zijn allen COLLECTIEF niet meer betalen. Moet je opletten hoe snel de premie opeens omlaag kan!

brtnsnwbrd | 27-09-16 | 11:24

de Voorzittert | 27-09-16 | 10:27
Als ik de wachtkamer binnen kom wie denk je dat daar zitten, voornamelijk asielzijkers voor een ingescheurde teennagel. Premies, en ER omlaag en invoeren van een betaling voor een consult. Voor elke client , of het schrijven van een recept krijgt een huisarts geld.

Implants | 27-09-16 | 11:24

gluddie | 27-09-16 | 11:16

U is lobbyist?

kwark001 | 27-09-16 | 11:23

We weten toch dat wanneer de overheid roept dat er aan de voorkant 10 euro bij komt, er aan de achterkant 20 euro af gaat. Per saldo leveren we altijd in.

normanius | 27-09-16 | 11:21

Volstrekt belachelijk stuk van die Zentgraaf, we maken in NL gruwelijk veel medische kosten en die moeten gewoon betaald worden. Zo simpel is het. Dat er dan een paar verzekeraars bovenop zitten, ja dat kost geld. Maar de uitvoering van ziekenfondsen ed kost ook geld. Het maakt dus geen ene zak uit. Ondertussen zouden de zorgkosten zónder Schippers en zonder eigen risico geexplodeerd zijn.

gluddie | 27-09-16 | 11:16

Het nieuws waarvan eenieder had kunnen weten dat het eraan zat te komen, zodra Prinsjesdag voorbij was.
Hup, dáár gaat dat enorme 'erop vooruit gaan' voor het volk, beloofd door de Firma Leugen & Bedrog... je kon er op wachten.

EefjeWentelteefje | 27-09-16 | 11:16

@blubberpoesje | 27-09-16 | 10:29
Er zijn miljoenen extra naar de zorg gegaan.
Ik heb er toen een linkje over gepost, het merendeel van dat geld gaat naar 'zorgmanagers' en ICT'ers, niet naar handen aan het bed.
De overhead in de zorg is de grootste boosdoener en ziekenhuizen die winst maken en aan winstuitkeringen doen de één na grootste.

necrosis | 27-09-16 | 11:13

Hiero:

Premie betalen Nee
Eigen risico Nee
Vergoeding medicijnen Ja

duitse herder | 27-09-16 | 11:13

Ook een traditie: op Prinsjesdag het nieuws zo positief mogelijk maken en de weken daarna blijkt het toch allemaal wat tegen te vallen.

Simon_GS | 27-09-16 | 11:11

Paar jaar terug maakten de zorgverzekeraars gezamenlijk 1,5 miljard euro winst. Grofweg 100 EUR per Nederlander. Dat vind ik eigenlijk best meevallen.

Supporter | 27-09-16 | 11:09

Poes Fiep | 27-09-16 | 11:03
Nee, daar kan ik niet mee leven.
Ik betaal voor het hele gezin elk jaar een fiks bedrag om verzekerd te zijn en als er dan die ene keer wat is kan je het alsnog zelf dokken.
Het is alleen nog zinvol voor als er echt iets mis is maar dat werkte ook gewoon zo in de tijd van de collectieve zorgverzekering. Dus nu verdwijnen er gewoon miljarden pure winst in de zakken van bedrijven wat in de zorg gestopt zou moeten worden.
Mensen krijgen nu de zorg niet meer omdat er geen geld is want dat geld blijft hangen bij de verzekeraars!!!

Dirk III | 27-09-16 | 11:08

@kwark001 | 27-09-16 | 10:43
Ik was dan ook heel sarcastisch/ cynisch.....

necrosis | 27-09-16 | 11:06

Het probleem schuilt in het feit dat commercie de boventoon voert. In principe is de techniek zoveel beter geworden in de gezondheidszorg maar de zorg zelf is zo verslechterd, en ik zal je uitleggen waarom. Een collectief systeem waarbij allen meebetalen voor zorg, zodat deze betaalbaar is voor iedereen is uiteindelijk de juiste oplossing, Echter, betekend een gereguleerd systeem dan ook dat de prijzen voor de behandelingen gereguleerd worden en er een controle op de kwaliteit van zorg moet worden uitgevoerd. De marktwerking op de huidige zorgsector is naast incompetent tevens ook vals want, iedereen is verplicht zich te verzekeren. Dus sprake van een echte vrije marktsector is er niet en prijzen rijzen de pan uit. De verzekeringsmaatschappijen hebben ontzettende grote winsten behaalt en tegelijkertijd is de kwaliteit van de zorg enorm gedaald. Het betreft nu niet meer doktoren die hun cliënten uitgebreid kunnen helpen maar eerder instellingen waar je na een tijd in de wachtruimte, een kortere tijd bij de dokter doorbrengt om dan ook 2 maanden te wachten op een vervolg behandeling. De zorg in dit land is failliet en degene die er exorbitant rijk van worden zijn de verzekeraars.
Reken het eens uit wat een collectieve verzekering zou kosten voor alle inwoners en wat een macht deze inwoners zouden hebben tov de huidige zorg maffia.
Zorg moet namelijk geen onderwerp zijn van winst maar van de kwaliteit van zorg.

Schlomo De Peaumeaux | 27-09-16 | 11:05

Fappelmoes | 27-09-16 | 10:50
Achmea - 18424 fte 2014 (inclusief niet zorggerelateerd)
VGZ - 3179 fte 2014
CZ - 2584 fte 2014

Bij een stichting of coöperatie kan de winst ook deels via het salaris worden uitgekeerd.

Los daarvan zijn dit allemaal geen handen aan het bed.

Feynman | 27-09-16 | 11:04

#graaimarktwerking

Einde van de Domheid | 27-09-16 | 11:04

Zeur niet zo. Steeds meer mensen willen steeds langer en ingewikkelder behandeld worden; dat kost geld.
Er is m.i wel een goed alternatief: het basispakket uitkleden tot basis gezondheidszorg zonder toeters en bellen. Allerlei ingewikkelde dingen doen we dan gewoon niet meer. KUn je daar niet mee leven? Dan moet je je bijverzekeren op eigen kosten.

Poes Fiep | 27-09-16 | 11:03

Mij krijgen ze niet klein. Heb een gereedschapsset en Dokter Bibber aangeschaft. Doe voortaan alle ingrepen zelf.

Borrelende Boris | 27-09-16 | 11:01

Hansje bedankt ! For nothing !

Betweetert | 27-09-16 | 10:59

The_Black_Knight | 27-09-16 | 10:42
niet iedereen ging er op vooruit!
Ik als alleenstaande ouder met kind parttime werkend en deel WW val helaas pindakaas in die categorie nope, geen zorgtoeslag en geen vrijstelling van Gemeentelijke heffingen, sterker die gaan omhoog en met kind betaal je dus met eigen huis dubbel en dwars die heffingen, voor meerpersoonshuishoudens, als gebruiker en als eigenaar, naast de eigen woningforfait. geldt ook voor de waterschappen etc etc.. kom ook niet in aanmerking voor alle leuke potjes ikv armoede of ondersteuning sport kind.. nu de premie omhoog gaat voor mij, gelukkig ik klop het af, nog steeds gezond.. betaal ik nog meer voor zorg die ik zelf niet gebruik. In feite blijft de eigen risico in 2017 gelijk, compensatie daarvan betalen we allemaal.. de gezonde en de behoeftige van de zorg.. Dat die laatste categorie steeds meer bestaat uit de minder draagkrachigde waarvoor allerlei toeslagen als ondersteuning worden ingezet, maakt per saldo dat de werkende jan modaal de prijs betaald. De zorg bobo's worden met riante bonussen rijker en rijker.. de bevolking armer en armer. waardeloos!

fikkieblijf! | 27-09-16 | 10:59

@Homo homini lupus 10:44: Ik vermoed dat DSW de kanarie in de kolenmijn is.

Muxje | 27-09-16 | 10:58

@Necrosis, wat bazel je nou? Eten is ook eerste levensbehoefte en Ahold is toch echt een commercie club. Of water, via de waterschappen. Zo commercieel als de pest. lol

Betweetert | 27-09-16 | 10:58

OT Martijn van Dam keihard aangereden in Seoul. (Kwam met de schrik vrij) Roept herinnering op aan van Traa, Fred de Brouwer, is dit onderzocht?

Einde van de Domheid | 27-09-16 | 10:56

Das behoorlijk. Maar DSW is wel de enige fatsoenlijke verzekeraar naar mijn mening, dus tenzij de premie van een andere zorgverzekeraar dermate veel lager is, blijf ik er lekker. De drie argumenten die ze aanhalen lijken me terecht: wijkverpleging, innovatieve medicijnen en uitbreiding basispakket. Alhoewel ze wel bij iets mogen proberen te doen aan de kosten van die innovatieve medicijnen.

ho4x | 27-09-16 | 10:53

Ach Ja..... zie lubach : youtu.be/7MTl6wzBZnU

Trouwens alle "koopkracht" die we dus erop vooruit zouden gaan: Op aan de zorgverzekering

InAnumPerRegimine | 27-09-16 | 10:53

En zolang we schijnziektes blijven verzinnen en aanpraten zal de zorg duur blijven. Zo werd er gisteren massaal op de radio en in het nieuws geroepen dat maar liefst één op de veertien jongeren depressief is. Depressief?! Waarvan? Van de hooguit paar jaartjes werk of studie die onze speciale sneeuwvlokjes Millenialgeneratie er op hebben zitten?!

Le Roi | 27-09-16 | 10:52

Ook echt precies een week na prinsjesdag, geniaal. Fuck de politiek.

Amherst | 27-09-16 | 10:51

Nou, bedankt VVD stemmers. En volgende verkiezingen zijn ze dit alweer vergeten, dan wordt er weer 1000 euro beloofd of zoiets doms.

cabbit | 27-09-16 | 10:51

NL is altijd een bestuursolicharchie geweest.

dr Rechts | 27-09-16 | 10:51

@Feynman 10:41: Er zijn nog veel meer kosten, zeker bij kleinere zorgaanbieders. De controle faalt ondanks de enorme bureaucratie. Voorbeeld: afschrijven van materieel. Rolstoelen die nog goed zijn, accu's van scootmobieltjes die op zijn maar kunnen worden gereconditioneerd, krukken en andere hulpmiddelen met een paar krasjes. Z.g.a.n., maar worden "afgeschreven" en voor een habbekrats door de zorgdirecteur of zijn vriendjes overgenomen, die het spul vervolgens met forse winst in het Oostblok slijten.

Muxje | 27-09-16 | 10:50

Dit kan toch gewoon écht niet? We zijn in tien jaar tijd van € 46,50 per maand naar ruim € 120 (bijna verdrievoudigd) gegaan terwijl we er ook nog minder voor vergoed krijgen. Elk jaar lezen we dat de zorgverzekeraars miljoenen nettowinst maken. En toch gaat de zorgpremie weer exorbitant omhoog. Zou het iets te maken hebben met een overschot aan bureaucratische lagen, managementfuncties en administratieve hoempapa in met name de zorg?

Le Roi | 27-09-16 | 10:50

@Honorificabilitas
Winst is positief resultaat. Dit wordt in de buffers gestort en hiermee worden prijsfluctuaties in de premie gedrukt. Winst wordt niet uitbetaald. Dat mag niet in zorgverzekeraarsland. Er zijn ook geen aandeelhouders om de winst aan uit te betalen. Natuurlijk klinkt het leuk als er in de krant gesproken wordt over 'woekerwinsten bij zorgverzekeraars'. Maar dat geld blijft waar het is. Het wordt aan niemand uitbetaald, het vloeit weer terug in de keten.

Winst bij ziekenhuizen mag wel. Ziekenhuizen hebben ook aandeelhouders om winst aan uit te betalen. Daar is het allemaal wel toegestaan.

grapjas

Fappelmoes | 27-09-16 | 10:50

Tja.... vraag me af hoeveel manuren aan administratie word gedaan om die kosten zo op te jagen. Je moet toch iets verzinnen om te zorgen dat mensen aan het werk blijven in deze digitale periode.

Mr_Pikibelly | 27-09-16 | 10:48

In de brief die ik van mijn verzekering kreeg stond dat nu ook vergoed worden:
- boobjobs voor mensen die zich uit hun eigen vrije wil laten ombouwen van man tot vrouw
- 'medisch noodzakelijke' besnijdenissen

Er valt dus nogal wat te besparen bij de ziekteverzekeraars die Sinterklaas spelen van ons geld en de premie verhogen om onnodige medische handelingen cadeau te doen. Jezelf laten ombouwen is een cosmetische operatie, als je dat vergoed kun je liposuctie of een fitnessabonnement ook wel vergoeden. En we weten allemaal dat als je aan het eind van het jaar een overzicht maakt van de religie en cultuur van al die medisch noodzakelijke besnijdenissen dat het zwaartepunt bij de joodse en moslim klanten zal liggen, dus wederom een hobby bekostigd.

KayakFun | 27-09-16 | 10:47

Ja, vorige week het zoet.. koopkracht voor BIJNA iedereen. Nu een week later weten we wie afvalt.. de Nl burger die verplicht is vanuit die zelfde regenten een dure basisverzekering af te sluiten die vervolgens bepalen hoe hoog de premies mogen stijgen.
fikkieblijf! | 27-09-16 | 10:34
.
Ja, en dan durven ze ook nog te vertellen dat de armoede afneemt, van 7,4 naar 7%. Zouden ze het zelf geloven? Hoe kan de armoede afnemen als alle dagelijkse levensbehoefte duurder wordt, al zou het gelijk blijven.
Wat een ongeloofelijke leugenaars en bedriegers zijn het daar in den haag. Het gaat maar door.

watmagjenogwel | 27-09-16 | 10:46

En daarom moeten we op de partijen stemmen die deze smerigheid een halt toeroepen.
Kies gewoon selectief als bevolking en houdt deze partijen aan hun afspraak en als ze er onderuit proberen te komen gaan we de straat op.
Stap voor stap Nederland weer beter maken.
Toch mensen?

Dirk III | 27-09-16 | 10:45

Zorgverzekeraars hebben geen winst gemaakt, maar "reserves opgebouwd" waarmee ze de vorige keer de premiestijging konden beperken. Helaas had dit een onvoorzien effect: de reserves daalden. Daardoor is er dit jaar minder reserve om de stijging van de premie te beperken. Je hoeft geen Einstein te heten om de onderliggende angst voor kapitaalverlies te doorzien. En DSW is al jaren het grote voorbeeld voor andere maatschappijen. Toch wil Schippers afwachten wat de rest gaat doen. Want stel dat er toch eentje een dubbeltje minder gaat rekenen. En dan de armoede in NL. Die wordt steeds minder. Maar dat is de gewone armoede. De langdurige armoede (wat héél iets anders is dan gewone armoede hoor) stijgt wel, vooral in de noordelijke contreien waar dialect gesproken wordt. Ik zie een zorgwekkende ontwikkeling. Het ouderwetse verhullende taalgebruik ontaardt steeds meer in openlijk en glashard liegen. Maar dan zo strategisch geformuleerd dat de gemiddelde Nederlander geen moeite meer doet om het te doorzien.

Nivelleermarionet | 27-09-16 | 10:45

Wat doet de man van onze hoofdzuster ook alweer.

gjj522 | 27-09-16 | 10:45

Het is niet gezegd dat de grote 4 nu weer DSW gaan volgen. DSW heeft een marktaandeel van 3.5%, terwijl de top 4 concerns (Achmea, VGZ, CZ en Menzis) daarbuiten al goed zijn voor bijna 90%. Ik zou even wachten met verontwaardiging tot de verhogingen van die clubs bekend zijn. Immers, de gemiddelde stijging van 90% van de markt zou nog steeds een overall stijging van EUR 3,50 kunnen opleveren.
Als straks blijkt dat het genoemde jaarlijkse mechanisme van "DSW volgen" weer heeft gewerkt, lijkt de nu stevig ingezette verontwaardiging dan pas op zijn plaats.

Homo homini lupus | 27-09-16 | 10:44

Ja,ja de wijkverpleging.
Volgens mij zijn de redenen gewoon mismanagment en graaien.

ska ska ska | 27-09-16 | 10:44

Ik zeg maar zo ik zeg maar niks. Racist, islamofoob ik weet niet meer wat ik allemaal naar mijn hoofd geslingerd heb gekregen

www.zorgverzekering.org/zorgverzekerin...

300.000 man betalen niet en de rest gaat op aan gelukzoekers, u weet waar uw geld blijft

geengemaar | 27-09-16 | 10:44

necrosis | 27-09-16 | 10:36

Helaas, ik heb geen auto. En... spaargeld... Wasda?

kwark001 | 27-09-16 | 10:43

Met die leugens begint het nu al,voor de verkiezingen.Een rare gewaarwording.Samsom loog gisteren ook bij J Pauw .Wat is dat een sukkel zeg woh.En meteen J Pauw weer over de PVV.Samsom kon niet meteen zeggen of hij met DENK zou samenwerken ? Dat is heel verontrustend,als Samsom daar over na moet denken .Een groot bedrog.Wilders heeft gelijk.Een groot Nepkabinet .

altijdfeest | 27-09-16 | 10:43

Klootzakken!

Dirk III | 27-09-16 | 10:43

@witchmaster | 27-09-16 | 10:34
Klopt. Ik rijd auto en daarom betaal ik de wettelijk vastgesteld belasting daarvoor. Plus accijnzen, bijtelling etc. Oorzaak-gevolg keuze auto rijden is prima duidelijk.
.
Zou bij de zorg ook moeten gebeuren. 75 miljard euro aan zorgkosten per jaar is niet normaal. Deel dat eens door 8 miljoen belastingbetalers. Dat is ruim 4.400 euro per Nederlander. Deel dat door 12 maanden en u komt iets hoger uit dan de huidige zorgpremie.

de Voorzittert | 27-09-16 | 10:43

Gelukkig gaat (ging) iedereen er in de berekeningen op vooruit. Maar als je je als regering op deze manier alleen maar rijk rekent, zal dat ook wel weer tegenvallen. Heeft Mark Rutte alvast weer iets waarvoor hij sorry kan zeggen.

The_Black_Knight | 27-09-16 | 10:42

Ziekenhuizen gaan helemaal bazurk en boeken 9 afspraken met de duurste apparatuur waar een tweetal volstaat.

Einde van de Domheid | 27-09-16 | 10:42

Was dat echt een verrassing dan? Je gaat in NL nooit minder betalen!

jip_86 | 27-09-16 | 10:42

Nou nou Zentgraaff. Lees je nou eens in voordat je wat roept. 96% wordt gewoon rechtstreeks doorbetaald aan de ziekenhuizen en zbc's hoor. Die bepalen de prijs. Die 4%, daar worden de salarissen en gebouwen van betaald.
Bovendien wordt er geen winst gemaakt bij zorgverzekeraars. Dat mag helemaal niet. Winst maken ze alleen bij schade- en pensioensverzekraars. Totaal andere wereld.
Fappelmoes | 27-09-16 | 10:23

Lachwekkende comment. Lees jij je eerst maar eens even in.

Zorgverzekeraars maken miljarden winst. Grapjas.

Honorificabilitas | 27-09-16 | 10:42

Harrymetnuance | 27-09-16 | 10:33
Neen, dat is niet de oorzaak, dat wordt maar te graag verkondigt, wat denk je van al dat volk wat binnenstroomt en niets hoeft te betalen, dat is de oorzaak, maar daar houden ze in den haag de bek over dicht!

watmagjenogwel | 27-09-16 | 10:42

Een miljard per jaar op de plank leggen om risico`s af te dekken die er niet zijn. Immers, via omzetplafonds is afgedwongen dat zorgverzekeraars helemaal geen tegenvallende jaren kunnen hebben. Inmiddels elf miljard ontrokken aan het systeem.

Een half miljard per jaar aan reclame`s. Samen met tien jaar privatisering geeft dat vijf miljard ontrokken aan het systeem.

De grotere kostenpost is echter verborgen. De lange onderhandelingen over de prijzen tussen honderden aanbieders en een paar verzekeraars. Allemaal artsen, managers en consultants die over heel veel geld praten, een deel mee naar huis nemen en daarvoor geen enkele zorg leveren.

De echte klapper is de bureaucratie. Van iedere behandeling moet tot in detail worden aangetoond wat gebeurd is, anders wordt er niet betaald. Hele etages in ziekenhuizen met administratief personeel die een non-discussie met verzekeraars aangaan wat het gekost heeft. Niet per ziekenhuis, maar per patiënt.

Een discussie die wel belangrijke principes overboord zet zoals het medisch beroepsgeheim. Wat van de coalitie plus gedoogpartners moet wijken omdat verzekeraars geen vertrouwen hebben in artsen. Vervolg gewoon standaard strafrechtelijk voor fraude, en kap met de onzin om iedereens kwaal op straat te gooien.

Een discussie die ook de kwaliteit van medische informatie aantast. Diagnoses worden gemanipuleerd om net wel voor declaratie in aanmerking te komen, even een uurtje extra declareren om in een hoger tarief te vallen. Patiënten die van elkaars pasje gebruikmaken, maar elkaars bloedgroep niet hebben. Allemaal ellende die extra werk oplevert in het primaire proces.

De patiënt blijft achter zonder geld, zonder privacy.

Feynman | 27-09-16 | 10:41

Vereniging voor Vernietiging van Democratie

Vogelbeest | 27-09-16 | 10:41

Wat een gelul over een paar euro. Medische zorg kost nog steeds vele malen meer dan je ervoor betaalt.
Als je zorgpremie of eigen risico niet omhoog gaan, komt het wel ergens anders vandaan.
Zorg duurder? Nee, de kosten worden beter zichtbaar voor de burger en die schrikt zich de tyfus
blubberpoesje | 27-09-16 | 10:29
.
O ja? en waarom zijn de zorgkosten in de omringende landen dan zoveel goedkoper, en zijn de sociale lasten aanzienlijk lager
Blijf jij maar lekker blubberen met je poesje, jij komt er wel.
Heet je toevallig Schippers?

watmagjenogwel | 27-09-16 | 10:39

Ik ben toch al tot april bezig mijn eigen risico van dit jaar af te betalen, dus die 20 euro die dit extra gaat kosten per maand kan er ook nog wel bij. De zorgtoeslag ging al omhoog, en wordt hier zeker precies mee gecompenseerd waardoor we er weer niets van merken.

Ageless | 27-09-16 | 10:37

Ik denk zomaar dat de koopkracht van nieuwkomers niet naar beneden gaat en zelfs omhoog want zielug. Of zeg ik nu iets heel geks?

Vout | 27-09-16 | 10:36

@kwark001 | 27-09-16 | 10:22
Omdat jij niet zielig bent.
Jij hebt vast een dikbetaalde baan, een villa met carport, twee dikke auto's voor de deur en minstens 10% rendement op je spaargeld.
Jij mag dus niet klagen, betalen zul je, kutburger!
(al zegt de realiteit wat anders)

necrosis | 27-09-16 | 10:36

In feite is de verhoging voor de eigen risico nu weer verspreid over alle premiebetalers... nivelleren op zijn best. samson, SP en GL lachen zich een kriek. Weg met de eigen risico.. maar waar komt dan de 4 miljard vandaan.. voor iedere betalende ziektekostenverzekernemers in Nl die jaarlijks de premies zien stijgen en mogen ophoesten!

fikkieblijf! | 27-09-16 | 10:36

@Fappelmoes 10:23: Jij snapt het spelletje niet. Je hoeft geen winst te maken om je zakken te vullen. Wat je doet, wat iedereen doet in deze situatie, is de kosten opdrijven en je koninkrijkje uitbouwen. Verzekeraars hebben *geen* belang bij lagere zorgkosten, dat is alleen zo als er echte concurrentie zou zijn. Integendeel: ze spenderen liever €100Mld aan zorg bij een maandpremie van €200 dan €40Mld bij een premie van €100.

Dat is de kern van het probleem: er is geen concurrentie onder zorgverzekeraars. Iedereen is verplicht verzekerd tegen dezelfde voorwaarden, en allemaal kopen ze zorg in bij dezelfde aanbieders. Waar moet je dan nog op concurreren? Die zogenaamde 4% administratie en salarissen. Als het waar zou zijn dat er maar 4% bij de verzekeraars blijft hangen en ze geen winst maken, dan is dat juist het bewijs dat het huidige stelsel zinloos is.

Muxje | 27-09-16 | 10:35

de Voorzittert ,helemaal gelijk hoor ,maar ik neem aan dat u auto rijdt en die fijnstof van die auto daar krijg ik kanker van en me longen gaan stuk ,dus laat die auto staan .
iedereen is zeurt over roken (ik rook trouwens niet en nooit gedaan) maar de melk-koe ons heilige vervoers middel die ik weet niet hoeveel fijnstof uitstoot daar hoor je nooit iets van .
en al die directeuren ik geloof meer dan 55 stuks en onder directeuren en bijna een miljard aan reclame doel einde .....terug dat ziekenfonds en snel als dat in andere handen is houd je elk jaar miljarden en miljarden over dit was een een tweetje met hogervorst van de VVD .......

witchmaster | 27-09-16 | 10:34

-weggejorist-

Epke_Zonderband | 27-09-16 | 10:34

Ik betaal nu al netto 180 in de maand omdat ik mijn eigen risico van vorig jaar moet afbetalen... loopt nog tot mei volgend jaar.Schiet mij maar lek.

Shadow112 | 27-09-16 | 10:34

Ik stel voor dat we in januari 2017 de inning van de ziektekostenverzekering massaal storneren c.q. niet overmaken als de premie inderdaad meer dan Euro 3,50 omhoog gaat.

Gaz21 | 27-09-16 | 10:34

General Dripple | 27-09-16 | 10:24
Daarom kun je beter ook niets doneren aan het kankerfonds of kika. Die kijken alleen naar het bestrijden van kanker ipv het voorkomen. Handel!

Vout | 27-09-16 | 10:34

Zijn allemaal corrupt kijk naar al die overheids projecten hsl ict etc die allemaal zoveel miljard duurder uitvallen en alles wat geprivatiseerd word is gewoon wegsluizen van belasting geld.

Sjonie01 | 27-09-16 | 10:34

Ja, vorige week het zoet.. koopkracht voor BIJNA iedereen. Nu een week later weten we wie afvalt.. de Nl burger die verplicht is vanuit die zelfde regenten een dure basisverzekering af te sluiten die vervolgens bepalen hoe hoog de premies mogen stijgen. Die eigen risico zal volgend jaar worden bevroren om in 2018 dubbel te stijgen.. 2 vliegen in 1 klap mensen.. de stijging die voorhanden was voor de eigen risico's worden nu afgewenteld op iedereen in deze maatschappij.. via de basiszorgverzekering. Die loze kreten van de regenten voor volgend jaar.. TRAP. ER. NIET. In. er komen nog vele en vele die de premie niet gaan betalen.. dus de stijgende lijn gaat onverminderd keihard door. Over 3 jaar een Amerikaans systeem. De onrendabele die niet betalen een staatsziekenhuis met minimale zorg, Jan modaal een extra baan erbij alleen voor de ziektekostenverzekering.. jammer de Pammer dat ook de arbeidsmarkt dit niet kan gaan opvangen. Deze liberale regenten maatschappij is ziek, zwaar ziek!

fikkieblijf! | 27-09-16 | 10:34

Dit is wel nieuw. Gewoonlijk komen de leugens van de VVD pas na de verkiezingen uit. Maar die € 10/maand was toch de lastenverlichting die een ieder zou krijgen? Dan is het nu nog wachten op de andere zaken die met meer dan 10x de inflatiecorrectie duurder worden. Rutte: ‘Het beste kabinet sinds WO II. U kluift uw vingers erbij af’.

El Rico Grande | 27-09-16 | 10:34

Zorg wil van eigen risico af en de premie laten stijgen zodat het geld van de gezonde mensen ook nog even afhandig word gemaakt. ruttes nieuwste leugen dat de zorgpremie maar 3.5 % stijgt. De zorgverzekeraars betaalt winst uitkeringen uit en toren hoge salarissen en bonussen wij betalen dit. Had liever gezien dat dit geld naar de staat gaat.

jitro | 27-09-16 | 10:33

De bevolking vergrijst, dus de zorgkosten lopen op. Links- of rechtsom zullen die toch betaald moeten worden.

Harrymetnuance | 27-09-16 | 10:33

Gelukkig hebben we een goed functionerend politiek systeem wat voorkomt dat er excessen plaats vinden.

001_Mills | 27-09-16 | 10:33

De leugen regeert. € 3.50 nu € 10.00 per maand is 200 % meer dan ben je als minister van volksgezondheid geen knip voor de neus waard. De zoveelste leugen van de VVD.

Goedverdoemme | 27-09-16 | 10:33

Zorg is een eerste levensbehoefte en hoort niet thuis in de commerciële sector.
Er zijn nu al mensen die niet naar de huisarts gaan omdat ze geen dure medicijnen of een onderzoek in het ziekenhuis kunnen betalen.
En wanneer ze doodziek worden ingeladen in een ambulance, is het in sommige gevallen te laat.
En wat betreft die dure nieuwe pillen, daar gaat jaren aan research vooraf, logisch dat de fabrikant zijn investering terug wil verdienen.

necrosis | 27-09-16 | 10:32

Fappelmoes | 27-09-16 | 10:23
Zorgverzekeraars maken weldegelijk winst en houden er daarnaast riante reserves op aan.

Ravissant | 27-09-16 | 10:31

Dit laat maar weer zien wat voor onzin al die koopkrachtberekeningen zijn. Das dus 120 euro per jaar minder vrijelijk te besteden voor iedereen die boven de 18 is. Dit komt volgens mijn ruwe schatting op neer op een totaalbedrag van ongeveer 1,5 miljard euro. Ouch

Amalrik | 27-09-16 | 10:31

En Schippers wil niet reageren. Wél vooraf beloven dat de stijging beperkt blijft, maar bek houden als de belofte ontmaskerd wordt.
De 'min' in minister staat voor minachting.

Huupke | 27-09-16 | 10:29

Huh? Ik dacht toch echt dat de vvd het bij het rechte eind zou hebben.... En toen schrok ik wakker.
Ziek zijn is not done in NL!

Ciprinus | 27-09-16 | 10:29

Eigenlijk is dit helemaal niet erg. Iedere keer dat ze zoiets flikken maken ze het zichzelf moeilijker bij de verkiezingen volgend jaar. Lekker zo doorgaan zou ik zeggen en op naar de 0 zetels.

OpperGek | 27-09-16 | 10:29

Wat een gelul over een paar euro. Medische zorg kost nog steeds vele malen meer dan je ervoor betaalt.
Als je zorgpremie of eigen risico niet omhoog gaan, komt het wel ergens anders vandaan.
Zorg duurder? Nee, de kosten worden beter zichtbaar voor de burger en die schrikt zich de tyfus

blubberpoesje | 27-09-16 | 10:29

Beste politici: alle taken die jullie eerst naar je toe trekken, en dan afschuiven naar een ander kosten ons heel veel geld...
En om de een of andere reden schuiven jullie het altijd af naar de louche clubs, die het zo duur mogelijk weet te doen.

frank87 | 27-09-16 | 10:28

Wie neemt die VVD-joker van een Rutte nog serieus?

Fijnstoffer | 27-09-16 | 10:28

Wie gelooft die leugenaar Rutte en zijn GVD nog?? Als de mensen weer die landverrader met z'n ergerlijke lach kiezen is het echt over en uit voor dit land. Dan verkiest dit land maar z'n eigen ondergang.

dalskog | 27-09-16 | 10:27

Terecht.
Zolang we met zijn alle toestaan dat we een miljoenmiljard uitgeven aan onzinnige zorg. Het wordt je in Nederland aangepraat, mensen consumeren zorg alsof ze even boodschappen doen. Ga verdomme eens in een wachtkamer zitten bij de huisarts. Kijk om je heen en zie de honderden pijntjes en initiatieven die er bestaan waar u mogelijk vanaf wil. Overal zitten weer stichtingen achter, baasjes, marketeers, psychologen bij de vleet.
.
Begin met normaal doen. Niet voor elk wissewasje naar de huisarts. Vreet niet te veel. Zuip niet te veel. Rook je zelf geen ziekte aan. Beweeg verdomme. En zo niet? Dan is het dokken.

de Voorzittert | 27-09-16 | 10:27

De zorg is ernstig ziek. Daar hebben ze een pil tegen hebberigheid nodig, maar die zal wel te duur zijn.

Dutchbeaurouge | 27-09-16 | 10:26

Ondertussen is Nederland op papier rijk maar in de praktijk net zo arm als de voormalige DDR

www.citylab.com/design/2016/09/europes...

Al dit gepolder heeft als resultaat een land dat erg op de DDR begint te lijken. De SED wordt hier echter aangeduid als 'sociale partners'. Nee, er worden hier geen mensen doodgeschoten als ze het land willen ontvluchten, maar democratie is hier net zo ver weg als het daar toen was.

Pierrepoint | 27-09-16 | 10:25

Osdorpertje | 27-09-16 | 10:21

Ik hoop dat het volk dat ook aan de VVD laat weten bij de stemronde.

Shepstyle | 27-09-16 | 10:24

Wie had er wat anders gedacht dan weer belazerd te worden door Pinokkio en zijn soort

gerrie de perrie | 27-09-16 | 10:24

Als Edith Schippers zich verder niet druk gaat maken over de verhoging van de premies, krijgt ze straks een mooi baantje bij een grote, verrijkende verzekeraar.

Quichegerechtigde | 27-09-16 | 10:24

Winst maken op het ziek zijn van mensen.
Dan heb je ook geen belang bij het genezen/uitroeien van een ziekte.
In hoeverre wordt er daarom ECHTE medicatie tegengehouden vraag ik mij dan af.

General Dripple | 27-09-16 | 10:24

Apotheken en medicijnenfabrikanten lachen zich de ballen uit hun broekje. Cashen, cashen, cashen!

Smerige volksverlakkers vvd.

Vout | 27-09-16 | 10:23

Nou nou Zentgraaff. Lees je nou eens in voordat je wat roept. 96% wordt gewoon rechtstreeks doorbetaald aan de ziekenhuizen en zbc's hoor. Die bepalen de prijs. Die 4%, daar worden de salarissen en gebouwen van betaald.
Bovendien wordt er geen winst gemaakt bij zorgverzekeraars. Dat mag helemaal niet. Winst maken ze alleen bij schade- en pensioensverzekraars. Totaal andere wereld.

Fappelmoes | 27-09-16 | 10:23

Hoe diep zit die zorgverzekearslobby in Schippers... meer dan vuistdiep da's wel duidelijk... Eerst medisch beroepsgeheim weggeven aan commercieele partijen en nu heel stil in een hoekje zitten als de premies 3x zo hoog worden dan dat ze voorloog.

Bedankt he!

IgNOraNcE | 27-09-16 | 10:22

Azielige zoekrs betalen niets. Waarom ik dan?

kwark001 | 27-09-16 | 10:22

Het gaat beter met de economie alleen merkt de burger er niks van. Geloof die shit toch niet. PVV is enige uitweg op dit moment.

genoegisgenoeg | 27-09-16 | 10:22

Nieuwe slogan: "aan zieke mensen moet je flink war geld verdienen, GodVVDomme!"

Quichegerechtigde | 27-09-16 | 10:22

Hè wat vervelend zo vlak voor de verkiezingen dat de eerste leugen van "we gaan er allemaal op vooruit" al uit komt. Normaal hoor je verkiezingsbeloftes pas na de verkiezingen te breken.

Osdorpertje | 27-09-16 | 10:21

Terug naar het ziekenfonds

Goatboy2014 | 27-09-16 | 10:21

Het grootkapitaal is de baas in NL.

Iedereen die denkt dat we hier een fatsoenlijke goed functionerende democratie hebben en dat het volk de baas is is knettergek.

Honorificabilitas | 27-09-16 | 10:20

De nieuwe slogan:
'Ziek zijn kost geld'

necrosis | 27-09-16 | 10:18

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken