Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

The New Yorker zeikt over negerbling Gouden Koets

topicgoudenkoets.pngHow to get to Carnegie Hall? Practice. How to get in het meest high brow tijdschrift van de Joe Es Ee? Zeiken over een efemeer racismepuntje. Na Zwarte Piet haalt nu ook de fittie om de slaven op de Gouden Koets ook de krant. Buiten een paar grappige dingetjes - des Rijks Museum wordt het Reichsmuseum genoemd en Pimmetje de Marokkanennaaier is ineens "fiercely racist" - is het natuurlijk weer een hysterische jammerklacht van een paar beroepsbozen. Barryl Biekman bijvoorbeeld, al honderd jaar "diversiteitsadviseur" dus professioneel gekwetst en altijd op zoek naar meer herstelbetalingen om zichzelf in leven te houden. Eindeloos gebazel over "decolonizing the mind", maar dan op het niveautje kleuterklas, omdat het alleen maar over kwetsende plaatjes gaat. Het is namelijk wel weer grappig om te zien hoe de Bijlmerbantoes weer helemaal aanslaan op een miniem puntje, terwijl het grote euvel onvermeld blijft: we horen namelijk geen kritiek op het koningshuis, maar alleen maar op de dikke waggie van WimLex. In de hysterische wereld van de Social Justice Warriors en beroepsgekwetsen is de vorm en de toon immers veel belangrijker dan de zaak. Geen verontwaardiging over de anderhalve miljoen die het prinsesje jaarlijks vanaf heur achttiende krijgt terwijl de zwarte bijstandsmoeders in de Bijlmer wegkwijnen in een steeds verder afbrokkelend sociaal stelsel, maar wel heel boos worden om een kwetsend plaatje. Ook is het leuk dat Denkertje Selçuk Öztürk aangehaald wordt als serieus politicus, want iemand die nationalist is namens het enorme alsook op slavernij drijvende Ottomaanse Rijk is natuurlijk precies het kereltje dat je spreken wilt als het over antislavernij gaat. Tja, het blijft leuk, die antikolonialen. Boos ranten op symbolen en totaal niet structureel en consequent denken over structuren, wat weer ironisch is, want van dezelfde mensen moeten we namelijk nadenken over de structurele ongelijkheid - institutional racism - van Nederland. maar daar hoort blijkbaar kritiek op een zwikkie verdwaalde jonge Duitse adel dat vreselijk rijk is middels het uitbuiten van negers en bruine mensen in de oost niet bij. Waarschijnlijk te moeilijk voor de institutioneel emotionelen.

Reaguursels

Inloggen

Zijl5824 | 25-09-16 | 18:11

Dat is toch wel degelijk uit de rechtszaal vandaan gerapporteerd.
www.theguardian.com/world/2003/mar/28...

Later steeds belicht als pelsdierenactie, vermoedelijk om de schijnwerpers van de eerste islamitisch gedreven aanslag af te leiden. En met succes!

sockpuppet | 26-09-16 | 13:56

Achterom kijken is wel zo makkelijk, dan hoef je je niet met de huidige tijd bezig te houden: uitbuiting van Afrikanen door multinationals, kinderarbeid door kleding- en schoenenfabrikanten, de 'zending' van Amerikaanse organisaties in Afrika waar achterhaalde denkbeelden worden gepredikt, de vervuiling in Afrika door Chinezen, moderne slavernij in het Arabisch deel van de wereld etc. etc.
Veel te moeilijk allemaal, dus dan maar 'boe' roepen tegen onze voorouders.

noorderling | 26-09-16 | 13:35

@mallekater | 26-09-16 | 12:52
Ja, Ja, JA! Eindelijk iemand die, naast mijzelf, díe vraag stelt. Kijk even naar het aankomend wereldkampioenschap voetbal in Qatar en hoe de arbeiders daar werkelijk slaven zijn. Al minimaal 4000 doden en geen piepje van al die SJW's. Niet één. Het halve M.O. draait op dit moment op slavernij(!) en geen haan die er naar kraait. Want dáár scoor je natuurlijk geen "likes" mee.

En die hele raciale hysterie in de US mag ook wel eens kappen. Want al die zogen. "zielige ongewapende zwarten" bleken allesbehalve te zijn. Hier een linkje dat het nodige uiteen zet:

www.youtube.com/watch?v=jEfuL6YNPM4

Sjefke7807 | 26-09-16 | 13:35

Rommelende onderbuik?

WELK plaatje bedoel je eigenlijk?

Volgende vraag, waar zouden deze volgens jou zo misbruikte mensen geweest zijn ZONDER de hulp van wat ze zelf slavenhandel noemen?

Ik bedoel, zouden ze als slachtoffer van de spiegeltjes- en kraaltjeshandel van nietsontziende land- en geloofsgenoten beter af zijn geweest?

En weet je dat ik van dat hele antiracisme slavernij-lijdend front nog nooit een antwoord op deze vraag heb gekregen??

Ik heb ook nog nooit gehoord dat ze zich druk maken om de slavernij waarin ongeveer 4.000.000 mensen zich vandaag de dag nog bevinde
Integendeel, ook DAT wordt categorisch "" vergeten"" want dat zou hun gekwaak en geklaag maar kunnen schaden.

Ik ben helemaal klaar en kotsbeu mbt. gasten die nu nog lopen je klagen en te janken omdat hun over-over-over grootmoe of grootvader - mogelijk - slaaf zouden KUNNEN zijn geweest.

Ze hebben goddomme geen moer te klagen en anders gaan ze maar terug naar het land waar dat over, over,over, over, over grootmoederachtig familielid is weggesleept.
Daar zou het ze vast beter zijn gegaan.
Dus., back to your roots, idiots.

Dus is de conclusie dat het gezeik uitsluitend bedoeld is om aandacht en liefst ook geld naar zich toe te harken.

mallekater | 26-09-16 | 12:52

Het boeit me geen ene moer cq het kan me de bout hachelen wat de policor goegemeente in de VS vindt van de Nederlandse culturele uitingen. Kijk vooral hoe er daar wordt omgegaan met 'Blacks' of kleurlingen in het algemeen, stelletje 'hypocrits'.

BadLieutenant | 26-09-16 | 12:12

@Omanders

Johan Maurits van Nassau-Siegen heeft zeker wel bakken met geld verdiend met de slavenhandel. Hij veroverde in opdracht van de West-Indische Compagnie (de bekende WIC ) delen van Portugees Brazilië en verschillende forten in Portugees Afrika.

Het doel van de WIC: de suikerplantages controleren en uitbreiden in Portugees Brazilië. En daarvoor waren Afrikaanse slaven nodig. Vandaar de verovering van de Portugesische forten in Afrika, om de aanvoer van die slaven veilig te stellen.

Maurits kreeg een zeer hoog salaris en deelde in de winst. Dus hij profiteerde zeker van slavernij.

Dit speelde allemaal in de zeventiende eeuw en had niets te doen met de Gouden Koets, die 250 jaar later werd gebouwd

Voor meer info: www.historischnieuwsblad.nl/nl/artike...

HarmenB | 26-09-16 | 11:48

In dit geval vind ik de kritiek terecht. Dat plaatje op de koets, dat kan niet meer. (Niet dat onze koninklijke Kroonkurk daar wat aan kan doen. Zoals in goede Oranje traditie zal ie de koets wel gekregen hebben -ergens iets voor betalen is voor plebs). Toch ga ik me daar wegens al dat eerdere, domme gezeik over Zwarte Piet niet druk om maken.

Rommelende Onderbuik | 26-09-16 | 11:24

Dezelfde fiercely racist Pim Fortuyn wiens beste vriendin zwart was? Echt het is gewoon schandalig hoeveel bullshit iemand gewoon mag publiceren. En alle domme deugmensjes slikken het als zoete koek. En wie zijn uiteindelijke de dupe van dit soort mensen? De gekleurde mensen die zich wel thuisvoelen in hun (Westerse) land en vanwege dit altijd met de nek aangekeken zullen worden (zowel door allochtonen, gutmenschen en het overige volk).

Halveneger | 26-09-16 | 08:29

Zolang ze daar nor vrijwel dagelijk onbewapende zwarte mannen doodschieten zou ik me, als New Yorker, maar koest houden.

mallekater | 26-09-16 | 06:28

Nadat de koets opvolger van de zwarte Piet is geworden was ze niet op prinsjesdag buiten
( restauratie ) de eerste keer in een eeuw en blijft ook de komende jaren binnen.

MistaRazista | 26-09-16 | 03:05

'Timothy W. Ryback is the director of the Institute for Historical Justice and Reconciliation at EUROCLIO, in The Hague' Las ik toch EUROKLIKO. Ging dat hele zooitje gekwetsten maar de kliko in.

stafpilot | 26-09-16 | 00:49

US critics can think whatever the fuck they like about all our quaint traditions like Zwarte Piet or the decorations on the festive horse-drawn vehicles of our semi-fake royals, the cold hard fact remains that our cops don‘t go around willy-nilly, executing darker skinned people on our streets every other fucking day. So fuck off with your righteous indignance, and don‘t come back to complain before you sort out your own fucked up shit.

So there.

dezenicknameisbezet | 25-09-16 | 23:16

Sorry, ik lees alleen :"The Green New Yorker".

cat22 | 25-09-16 | 22:56

Kudt Amerikanen veroorzaken tegenwoordig altijd problemen!

SuperGekkie | 25-09-16 | 22:40

Mastermattie | 25-09-16 | 20:32
Haha, ge-vote :)
.
Sjefke7807 | 25-09-16 | 21:03
Zo waar...
Waar haalt die Rybeck het lef en vooral domheid vandaan.

Bottleneck | 25-09-16 | 21:39

Er komt 'n moment.
Dat vanuit de biologie wordt erkend en bewezen, dat er géén biologische herinnering aan slavernijverleden kán worden overerfd. (dat heet tegenwoordig, dat de epigenetische imprinting weliswaar over enkele generaties kan voortduren, lees: 'dat klote ervaringen nog aangeboren doorwerken tot in die van kinderen en kleinkinderen', maar dat na drie generaties er écht niets negatiefs van voorouderlijke achterstanden meer te erven of te merken is)
Dat vanuit de cultuur wordt erkend en bewezen, dat achterstandsgroepen 'verinnerlijke onderdrukking' gaan cultiveren en rechtpraten om voor altijd in de toekomst vermeende daders te kunnen aanspreken op 'compensaties' (of herstelbetalingen) voor het aangedane leed; dit verschijnsel gaat dienen als excuus voor zelf nergens aansprakelijk voor hoeven te zijn; het slachtoffergedrag houdt zichzelf met het blijven roepen van 'discriminatie' in stand met 'n door de groep volgehouden cirkelredenatie. Mensen die opgroeien in 'n verhospitaliseerde cultuur blijven altijd andere groepen nodig hebben om de schuld te geven, zodat daarmee alle kritiek op eigen falen kan worden ontkend en van weggekeken. (in India is dat nog letterlijk te zien doordat ouders hun kinderen opzettelijk verminken, zodat die met zieligheid beter kunnen bedelen) Politiek links progressieve partijen maken gebruik van dit selectief wegkijkende heilsgeloof, ingegeven door solidariteit / zieligheids0identificatie met 'n onderdrukte minderheidsgroep 'die maar niet wil emanciperen'. Zo 'beleven' hulpverleners en hulpbehoevenden 'samen' hun zelfde mechanisme van zorg-gebruiken-om-afhankelijkheid-in-stand-te-houden. Dat de zorgverstrekkers en de zorg-opeisers telkens nieuwe-idealistische-logica's nodig hebben om de aanspraak op zieligheidshulp nodig moet blijven.
De ene keer wordt er gesproken over white-privilege, dan wordt er weer gesproken over onbewust racisme, of seksisme, dan wordt er weer gesproken over xenofobie, of islamofobie; al die woorden zijn inwisselbaar voor nieuwe vormen van verontwaardiging, áls daarmee de verontwaardiging (over 'n zonde bok) maar in stand blijft.
Dat is de 'engige' creativiteit van zorgverleners en zorg-opeisers. Hun geschreeuw met verwijten 'mag' nooit ophouden. Er moét iets zijn om je over te beklagen. Wat dan ook. Ze hebben 'n vijand nodig.
Soms is dat 'n beeld in de Efteling. Soms is dat zwarte Piet, dan is 't weer de gouden koets. Morgen is 't de kerktoren als fallussymbool van enge mannen.
Of is 't kritisch zijn over boerkini's; of juist niet dragen van 'n boerkini, uitermate beledigend. Schilderijen met negers er op mogen in 'n museum niet meer shockeren en discussie uitlokken, waar 'kunst' eigenlijk voor bedoeld is, maar moeten met geheimzinnig omhullende termen worden geduid. (want stel je voor dat iemand 'discriminatie' gaat roepen, terwijl al die mensen rimpelloos willen 'genieten')
Gecultiveerde zieligheid geeft ondemocratische groepen de illusie 'n goede zaak te bepleiten.
Gecultiveerde zieligheid is kinderlijke onvolwassenheid. Symbolen verbieden is onzin. Wij moeten onbelemmerd zicht houden op de kwalijke dingen in de menselijke natuur. Is de gouden koets 'n verheerlijking van koloniale onderdrukking en de suprematie van het blanke ras (?); prima!
Wen eraan, dat wat getoond wordt, niet alleen maar 't wenselijke gedrag toont van de huidige tijd, maar ook zicht biedt op alle onwenselijkheden van de mens. Toon alles. Houdt al die tekenen zichtbaar.

Der Paulie | 25-09-16 | 21:18

Alles,
alles,
alles moet kapot,
alles moet kapot,
alles moet kapot.
Wat was het ook alweer? Cultureel Marxisme?
Niemand mag zich meer gekwetst voelen. En zo eindigen we met z'n allen als een stel bange kreeften in een snelkookpan waaruit alle (historische) diversiteit is verdwenen, terwijl we daar juist zoveel van kunnen leren.
De meest laffe van het stel zullen zich wel thuis voelen, want waarom zou je nog vooruit kijken en je vermogens gebruiken om van je eigen leven iets te maken?

PG4161 | 25-09-16 | 21:04

Ik heb het NYT artikel met plaatsvervangende schaamte vanwege zoveel domheid en gebrek aan feitenkennis gelezen . En ook schuimbekkend van woede omdat dit soort blaartrekkende NONSENS door het gros geslikt wordt als zoete koek. Als Pim Fortuyn iets níet was dan was het wel racistisch. Hij benoemde de zaken die al héél lang lagen te rotten maar vanwege de linkse correctheid niet benoemd mochten worden. En zie wat er van dit eens zo mooie land geworden is. Alles dat hij toen benoemde is uitgekomen. En nóg is het niet genoeg. Dit land en haar inwoners móeten kapot.

En zolang de US haar eigen oorspronkelijke bewoners laat wegrotten in concentratiekampen reservaten genaamd, waar tot op de dag van vandaag de mensenrechten nog STÉÉDS worden geschonden (ik kan het weten, mijn familie woont er (!)) kunnen ze maar beter gepast zwijgen en zich in schaamte hullen.

Sjefke7807 | 25-09-16 | 21:03

@Bottleneck | 25-09-16 | 20:20
Parsons had die ook al gepost.
Trouwens, als ik dan toch even mag spammen: https://twitter.com/wikileaks/status/780106262424027136

Mastermattie | 25-09-16 | 20:32

"Mogelijk is het een verklaring voor de selectieve aandacht die blank racisme krijgt."
Zyprexa20mg | 25-09-16 | 19:06

In de woorden van Verene Sheperd maakt het niet uit of er bij een veronderstelde dader sprake is van racistische motieven. Het is voldoende wanneer een lid van een (in de USA) erkende minderheidsgroepering stelt te vermoeden dat zijn persoonlijke situatie het gevolg is van (uiteraard witte) racisme. En dat dan geprojecteerd op de hele wereld omdat de USA uiteraard de leidende maatschappij in deze wereld is. Pfff... En als er dan een gebrek aan negers is vertalen we het gewoon naar Aziaten, terwijl bij een gebrek aan blanken wordt gedaan alsof het de beste plek op de wereld is. Ga lekker in Zimbabwe wonen dan. Of bij ISIS, waar de rest van de wereld juist zo hard mogelijk vandaan rent.

Pierre Tombal | 25-09-16 | 20:25

Hey Timothy W. Ryback, gesubsidieerde natte engnek, met de verkeerde beeldvorming van ons land, die je neerplempt in Amerika, ga dit eens gauw bekijken in je eigen racistische land:
youtu.be/MDzsE5heUuA
.
Ohnee wacht, je bént van de mainstream media, laat maar en droom verder.

Bottleneck | 25-09-16 | 20:20

Volgens mij is de restauratie van de Gouden Koets die over 6 jaar wordt uitgesmeerd slechts de opmaat om 'm na voltooiing gelijk het museum in te donderen. Dan hoeven die 'schandalige' koloniale afbeeldingen er ook niet van af te worden gehaald want behorend tot een ander tijdperk toen men 'nog niet beter wist'.

Willibald von Klúúúk | 25-09-16 | 20:18

Voorspelbaar wat er gaat gebeuren.

De Gouden koets in restauratie voor een absurd lange tijd; Dat ding rijdt 1 dag per jaar en geld speelt geen rol bij onderhoud. Hoeveel kan daar nu aan te restaureren zijn?

Over 2 of 3 jaar komt er een bericht naar buiten dat de staat van de koets "helaas te slecht" is om nog verantwoord te gebruiken. Dus naar het "Reichsmuseum" met dat (overigens afzichtelijke) ding. Dus maar verder met de Glazen koets die ruim 70 jaar ouder is maar wonderbaarlijk genoeg nog wel in goede staat is.

Mr Ker | 25-09-16 | 20:16

Als tegenstander van de monarchie vind ik die hele poppenkast met lakeien onzinnig. Maar als Willy toch nog even door gaat, laat hem dan gewoon in een Audi komen voorrijden a.u.b.

Admiraal Balthasar | 25-09-16 | 20:15

'Timothy W. Ryback is the director of the Institute for Historical Justice and Reconciliation at EUROCLIO, in The Hague'
-
Zelfs al verdien je je boterham met grootschalig geschiedvervalsing plegen (gefinancierd door -jawel!- de Europese Unie) , als je in Nederland woont en werkt dan mogen wij op z'n minst van je verwachten dat je je FEITEN kent (en: weergeeft)
-
euroclio.eu/

bisbisbis | 25-09-16 | 20:03

@detyfus.
Over de rol van de hoogste Belgische adel bij de meest gepigmeneerde medemens is anders toch best wel wat te vinden hoor:
nl.m.wikipedia.org/wiki/Kongo-Vrijsta...

Shoarmamasutra | 25-09-16 | 20:02

Wanneer kennen de mensen de feiten nou eens? Nederland werd rijk met specerijen. Slaven deed de WIC en dat heeft nooit echt gelopen. Faillisementen en er moest geld bij. De piraterij/kaapvaardijactiviteiten waren het enige dat beetje liep, we hebben er de Antillen en het liedje van Piet Heyn aan te danken.

Shoarmamasutra | 25-09-16 | 19:58

Oplossing is, waarbij op ATV al een voorzetje gegeven is: Een zwarte Sinterklaas met witte pieten!

Medium-Tali-BAN | 25-09-16 | 19:57

catharsis | 25-09-16 | 19:34
Ik denk ook dat die afbeelding óf verdwijnt van die koets, danwel gefotoshopt gaat worden. Wat valt er te retaureren aan een koets die maar 1x per jaar een km of 6 rijdt?

Graaf van Egmont | 25-09-16 | 19:56

Ik spreek af en toe weleens Amerikanen en de laatste tijd gaat het regelmatig over racisme in Nederland. Sommigen zien het nuchter in, maar velen denken dat wij een in en in racistisch land zijn. Ik heb daar inmiddels een standaard reactie op... We are not perfect, but we are literally lightyears ahead of you...

Ik bedoel in de jaren 60 hadden ze daar nog rassenwetten/ apartheid...

Lood om oud ijzer | 25-09-16 | 19:54

Die Gouden Koets zien wij nóóít meer terug.

bisbisbis | 25-09-16 | 19:54

@McMarx
Ik denk dat het verschil in technologie een afhankelijksheidsrelatie gecreeërd heeft, die wat lijkt op een relatie tussen een ouder en een kind. Het is voor een kind moeilijk te aanvaarden dat die relatie soms tot misbruik heeft geleid, maar na een à twee generaties moet je toch verder, of het wordt ziekelijk. Tenslotte wordt het kind ook ooit een ouder en je mag die gekwetstheid niet blijven doorgeven, dat heeft duidelijk meer nadelen dan voordelen.

Zyprexa20mg | 25-09-16 | 19:36

Kom op Zentgraaff dat kan beter! De tijdlijn begint ongeveer hier: www.geenstijl.nl/mt/archieven/2011/09/...
Biekman was erbij betrokken. Aangezien de ON- familie onberispelijk wil overkomen, gaat de restauratie met de Koets per ongeluk fout en zal de schildering per ongeluk verdwijnen of zo aangepast worden dat de kritieke rumoer omslaat in een georkestreerd applaus.

catharsis | 25-09-16 | 19:34

@Zyprexa20mg | 25-09-16 | 19:06
Als men aan de nadelen denkt, vergeet men makkelijk de voordelen. Dat is niet vreemd. Het verbeteren begint bij het aanpakken van de nadelen en het koesteren van de voordelen.

Rest In Privacy | 25-09-16 | 19:21

The New Yorker zou eens moeten kijken naar wat zij zelf in het verleden hebben gepubliceerd. Zwarte Piet en de gouden koets zijn daarbij vergeleken pinda's.

Mubbenschonster | 25-09-16 | 19:18

Goorste = grootste, natuurlijk. Hoewel 'goorste' een treffende autocorrectie is.

Bottleneck | 25-09-16 | 19:11

@Zijl5824 18:11: Zo'n fact-free stukje zou je verwachten van een raaskallende domme Amerikaan, niet van een historicus die al een tijdje in Europa rondhangt. Deze man weet echt wel van Fortuyn en van Gogh, en verdraaid moedwillig de feiten. Niet zo vreemd dat lezers massaal de "kwaliteitsmedia" de rug toekeren en zich op het internet laten informeren.

Muxje | 25-09-16 | 19:09

'The fiercely racist politician Pim Fortuyn'
- LOL
.
'The filmmaker Theo van Gogh was murdered by a Dutch Moroccan who was offended by the filmmaker’s depiction of women in Muslim society. Geert Wilders has reaped the harvest of this extended season of hatemongering.
- Theo van Gogh = hatemongering, LOL
.
'Many are second-generation, even third-generation citizens. They consider themselves Dutch, and they are insisting that their fellow-citizens do the same.'
- LOL
Bram van Ojik | 25-09-16 | 17:43
.
Haha precies de stukjes waar ik ook dubbel om lag. En het aanhalen van die DENK mongool. Turken en Arabieren, de goorste slavenhadelaren.
.
Mijn god wat een hemeltergend slecht stukje column. To-taal geen inzicht in wat zich afspeelt in de Nederlandse samenleving, in de achtergrond en de denkwijzen van Van Gogh en Wilders, de context rond de walgelijke moord op Van Gogh, en met dat gebrek aan zulke keihard benodigde kennis tóch een stukje schrijven met harde oordelen.
.
Th New Yorker: fuck off! Op de brandstapel ermee. Of om in koloniale termen te denken - wat helemaal hip is tegenwoordig: The New Amsterdammer. Ga je gvd bezighouden met het VERMEENDE racisme in je eigen land, en hou dat Black Lives Matter eens goed tegen het licht, de ware racisten. Smerige, enge deugdmensen.

Bottleneck | 25-09-16 | 19:09

De prijs van het koningshuis erbij halen is naast de kwestie. Het lijkt me ook een stukje geschiedenis, ik kan me best inleven in de makers van de gouden koets. Wat vaak vergeten wordt is de achterstand op allerlei gebieden (medisch, technisch, wetenschappelijk, schrift, .enz, enz) waarin vele koloniën zich destijds bevonden en zeker in Afrika ten opzichte van het westen. Racisme komt bij alle volkeren voor, maar het westen heeft er een extra excuus voor: we waren en zijn nog vaak voorop. Dat steekt nog altijd bij veel ex-koloniën denk ik. Ondanks alles wat is misgelopen hebben ze veel aan het westen te danken. Misschien is de optelsom uiteindelijk wel positief. Die nuance in het debat blijft lastig te accepteren voor de betrokkenen, maar het praat racisme op zich niet goed natuurlijk. Mogelijk is het een verklaring voor de selectieve aandacht die blank racisme krijgt.

Zyprexa20mg | 25-09-16 | 19:06

Zwarte Piet, wie kent hem niet....?
(vast voorzetje doet voor komende huilebalk gepigmenteerden)

Leeuwarder | 25-09-16 | 19:02

Joh, kunnen die Amerikanen niet gewoon tevreden zijn met de rassenverhoudingen in hun eigen land op scherp zetten? Lukt ze aardig de afgelopen tijd, maar in de rest van de wereld zitten we er niet op te wachten.

praat_poep | 25-09-16 | 19:02

@Bram van Ojik | 25-09-16 | 17:43
Da's niet om te lachen - dat is daadwerkelijk om te huilen.

Pierre Tombal | 25-09-16 | 18:49

In in die door zwart minderwaardigheidscomplex gedreven scheldkanonnade komt onze witte meester Jan des Bouvrie helemaal niet voor? Droeftoeters.

Pierre Tombal | 25-09-16 | 18:34

@ Graaf van Egmont | 25-09-16 | 17:42
Het is natuurlijk andersom: Dit hele debat is direct gekopieerd uit de States, inclusief (slecht vertaalde) woorden als blackface, institionalized racism, helper whitey, etc, maar ook themas als Black Panthers en politiegeweld. Dat allemaal zonder de context, maar met de lingo en connecties. Ironisch genoeg hebben ze het dan over kolonisatie.

Dan maar zo! | 25-09-16 | 18:32

Laat ze bij de New Yorker eerst Hiawata maar eens aanpakken.

Mr_Natural | 25-09-16 | 18:32

ik vind het wel grappig eigenlijk, het is ook gewoon niet waar dat het niks met slavernij te maken heeft

Bokito ergo sum | 25-09-16 | 18:31

Misschien moet The New Yorker eerst even de hand in eigen boezem steken.

i-Wonder | 25-09-16 | 18:28

@Ars Vivendi | 25-09-16 | 18:01

Ha goed idee grootste deel van de familie aan mijn vaders kant heeft in een jappenkamp op west-java gezeten en mijn opa aan moeders kant tijdens de 'arbeitseinsatz' in het ruhrgebied.

Ik wil eigenlijk ook wel even vangen.

ska ska ska | 25-09-16 | 18:27

De NYT kan beter eens een columpje schrijven over de uitgemoorde indianen in de joe es of ee. Waarna ze de overlevenden van die massamoord = genocide in reservaten hebben opgesloten. Met zo'n historie zou ik mijn klep maar dichthouden over anderen.
O en niet te vergeten het halve VS continent dat slaven hield.
De Negerhut van oom Tom stond echt niet(!) in Nederland.

Lupuslupus | 25-09-16 | 18:23

@dorktronic | 25-09-16 | 18:17
Omdat het nieuws vandaag de dag uit praktisch niets anders meer dan dat bestaat.

Mastermattie | 25-09-16 | 18:22

@Zijl5824 | 25-09-16 | 18:11
Je kunt je inderdaad afvragen hoeveel Volkert van der Graaf met moslims te maken had. Volgens mij is de reden dat hij een hekel aan Pim had vanwege zijn punten inzake de dierenfokkerijen en het feit dat Pim bont droeg. Ook gezien zijn geschiedenis met Chris van de Werken.
Trouwens, al die strafvermindering van v/d Graaf (of moet ik zeggen Fred de Winter) is ook maar een rare zaak. Er duiken steeds meer geruchten op dat v/d Graaf "iets" weet wat "wij" niet mogen weten en maakt de overheid voor hem chantabel.

Mastermattie | 25-09-16 | 18:20

Amerikanen hebben niks met Nederland behalve ressentiment. De oorsprong ligt in het verhaal "Rip Van Winkle" uit 1819 door Washington Irving.
Mocht je dat verhaal nog niet gelezen hebben: het is een aanrader om te begrijpen waarom de Amerikanen zo vreemd tegen Nederland aankijken. Het verhaal is een fraai staaltje leugens bij elkaar aangaande de Nederlandse kolonisten in Amerika.

Rest In Privacy | 25-09-16 | 18:20

-weggejorist-

dorktronic | 25-09-16 | 18:17

-weggejorist-

tanz_der_mussolini | 25-09-16 | 18:14

Zulke idioten moet je op live tv uit laten razen en dan vragen "en je punt is?"

Mastermattie | 25-09-16 | 18:13

"The fiercely racist politician Pim Fortuyn was assassinated by Volkert van der Graaf, in 2002, a white Dutchman shooting another white Dutchman in defense of Dutch Muslims."
.
Dit is toch wel schokkend. Uiteraard is het een leugen om Fortuyn een felle racist te noemen maar de angel zit hem volgens mij in het "in defense of". Deze auteur verbonden aan een NGO van de EU (en.wikipedia.org/wiki/European_Associ...) meent dat Volkert uit (zelf)verdediging voor gediscrimineerde moslims Fortuyn heeft vermoord. Dat is een vogelvrij verklaring aan alle mensen die kritisch durven te zijn op immigratie en alle problemen daar om heen.
.
Dit komt dus uit de krochten van de EU. Een orgaan dat in de kern extreem links/Marxistisch militant is.

Zijl5824 | 25-09-16 | 18:11

Een New Yorker was ooit een Nieuw-Amsterdammer.
En daar voor...

Mr_Natural | 25-09-16 | 18:10

Zolang ze elkaar in de Unaaitmesteeds van de straat afknallen vanwege fout kleurtje, en zolang er daar nog ophef is over interracialle kusjes op tv, neem ik dat land en meningen uit dat land niet serieus: "pleurt op!"

Rest In Privacy | 25-09-16 | 18:10

@Ars Vivendi | 25-09-16 | 18:01
Ik lever iedere maand een flink deel van mijn salaris in. Dat noemen ze loonheffing of inkomstenbelasting.
Mag ik even vangen?

Mastermattie | 25-09-16 | 18:10

Zolang ze elkaar in de UnNaaitmesteefs van de straaf afknallen vanwege fout kleurtje, en zolang er daar nog ophef is over interracialle kusjes op tv, neem ik dat land en meningen uit dat land niet serieus: "pleurt op!"

Rest In Privacy | 25-09-16 | 18:09

Dit klinkt als of een van die anti zwarte piet figuren even fact free met de New York Times heeft mogen praten. Alle Nederlanders zijn racisten en de Nederlandse geschiedenis en cultuur zijn doorspekt van racisme en kolonialisme.

Osdorpertje | 25-09-16 | 18:08

@Parsons | 25-09-16 | 17:52
En dat verhaal heeft nog een flink staartje gekregen.
Clinton zou daarheen komen om BLM weer even een hart onder de riem te steken, totdat bleek dat de agent die een "zwarte" neerschoot zelf ook "zwart" was.
https://youtu.be/J00dRCNLK7A
De echte klapper komt morgen, dan is het eerste presidentiële debat. Dat is ongeveer 0 uur 's nachts (ma > di) Nederlandse tijd.

Mastermattie | 25-09-16 | 18:07

Wacht even hoor. De meerderheid van dit land wilde toch zo graag een multiculturele samenleving? Liefst met behoud van eigen cultuur, vanwege weg met ons? Tenminste, dat is wat ik al mijn hele leven te horen krijg; dat het zo mooi is en een verrijking. En hoe slecht wij zijn geweest en eigenlijk nog steeds zijn.

Nou hier is die multiculturele samenleving. Inruilen kan niet meer, garantie is verlopen. Wen er maar aan. Dit is nog maar het begin.

atheïstisch stemvee | 25-09-16 | 18:04

Öztürk.... van oorsprong afkomstig uit een land waar ze niet vies waren (zijn?) van een beetje slavernij en genocide....

Humungousfungus | 25-09-16 | 18:04

Ze zeiken om iets te zeiken te hebben .

djinnie2 | 25-09-16 | 18:03

Dit 'Institute for Historical Justice and Reconciliation' heeft een feestboekpagina. Kijk eens wie ik daar op een foto aantrof:
scontent-ams3-1.xx.fbcdn.net/t31.0-8/...
.
Is dit Van Joleaux? Toeval? Was natuurlijk tijdens een anti-Israel verhaaltje.

Ommie de HaatMoker | 25-09-16 | 18:02

En zeker over jaar vijf kritiek krijgen van diezelfde mensen met de vraag waarom zwarte piet is afgeschaft en waarom de donkere slaven nergens meer getoond worden en waarom ze, zo lijkt het, doodgezwegen worden, terwijl de donkere slaven toch ook deel uit maken van de Nederland. Of wil Nederland dat soms ontkennen en wil Nederland daarmee zeggen dat Nederland zo ver kon komen door alleen de blanken?

kweethetooknietbeter | 25-09-16 | 18:02

Mijn opa was visserman in Scheveningen.
Die was pas echt een slaaf. En met gevaar voor eigen leven.
Mag ik effe vangen? En hoeveel?

Ars Vivendi | 25-09-16 | 18:01

@Jan Leul | 25-09-16 | 17:44
Over WOS / West gesproken... http://www.omroepwest.nl/nieuws/3246429/Omroep-West-WOS-auto-vernield-in-s-Gravenzande-omroep-ontvangt-ook-dreigmails

Mastermattie | 25-09-16 | 17:56

@Bram van Ojik | 25-09-16 | 17:43
They only consider themselves Dutch when they can take social benefits.

Mastermattie | 25-09-16 | 17:55

Zoooo, en wat heeft de Nederlandse en Belgische adel wel voor goede daden gedaan?
detiefus | 25-09-16 | 17:46
Wegrennen toen de Duitsers kwamen. Helaas kwam het zwikkie daarna weer terug.

Admiraal_de_Ruijter | 25-09-16 | 17:53

Zo hé, nu al... nu die koets niet eens gebruikt wordt vanwege "restauratie".
Nee, dit zal wel weer uit die BLM koker van George Soros komen.

Mastermattie | 25-09-16 | 17:51

Ridderzal, Reichsmuseum. Pim Fortuyn als "fiercly racist. Maurist als slavenverkoper - Zietniks Oetlul heeft zich daar al eens in kapotgebeten; het is simpelweg niet waar. Zwarte Piet als "colonial legacy" (niet waar).


De commentsectie is daar niet open. De lafaards.

omanders | 25-09-16 | 17:50

Schaf gewoon het koningshuis af. Zijn we we meteen van dit gezeur af.

Zaadhaan | 25-09-16 | 17:50

Volgens mij is de Gouden Koets pas opgeleverd toen de slavernij al 35 jaar was afgeschaft. Maar ja, een beetje opletten op school is kennelijk iets teveel gevraagd van al die beroepsgekwetsten...

J.Morika | 25-09-16 | 17:50

"The fiercely racist politician Pim Fortuyn was assassinated by Volkert van der Graaf, in 2002, a white Dutchman shooting another white Dutchman in defense of Dutch Muslims. "- zoveel onzin in één zin, veredeld toiletpapier die New Yorker.

Panos88 | 25-09-16 | 17:48

"zwikkie verdwaalde jonge Duitse adel dat vreselijk rijk is middels het uitbuiten van negers en bruine mensen"....
Zoooo, en wat heeft de Nederlandse en Belgische adel wel voor goede daden gedaan?

detiefus | 25-09-16 | 17:46

Kamervragen over Sinterklaas-lespakket in Maassluis.
http://www.wos.nl/kamervragen-over-sinterklaas-lespakket-in-maassluis/nieuws/item?830619

Jan Leul | 25-09-16 | 17:44

'The fiercely racist politician Pim Fortuyn'
- LOL
.
'The filmmaker Theo van Gogh was murdered by a Dutch Moroccan who was offended by the filmmaker’s depiction of women in Muslim society. Geert Wilders has reaped the harvest of this extended season of hatemongering.
- Theo van Gogh = hatemongering, LOL
.
'Many are second-generation, even third-generation citizens. They consider themselves Dutch, and they are insisting that their fellow-citizens do the same.'
- LOL

Bram van Ojik | 25-09-16 | 17:43

Misschien moet Joop eens een stukje schrijven over waarom het één dollar biljet de beeltenis van een slavendrijver draagt.

fredflange | 25-09-16 | 17:42

Het ergste vind ik dus nog, dat types als Quincy en kom hoe heet ze ook weer, toegang hebben tot de Amerikaanse pers.
En een Amerikaan kan je alles op de mouw spelden, tot aan weopons of massdestruction in Irak toe.

Graaf van Egmont | 25-09-16 | 17:42

Aandacht afleiden van al die Afro-Amerikanen die daar elke dag worden doodgeschoten.

fredflange | 25-09-16 | 17:40

Dat hele antiracisme gedoe gaat nog n keer flink blackfiren.

Afgeschminkte Bassie | 25-09-16 | 17:37

The New Yorker, is dat tegenwoordig geen hipsterblad?

Rest In Privacy | 25-09-16 | 17:35

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken