Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

VVN wil je telefoon uitschakelen in de auto

ezgif-3591628731.gifMensen zijn idioten. Dat merk je bijvoorbeeld aan het feit dat 'Ik Hou Van Holland' een populair televisieprogramma is. Maar ook aan het feit dat mensen zichzelf met 130 km/u over een smal stuk asfalt lanceren en dan besluiten dat de groepswhatsapp van het voetbalteam belangrijker is dan op de weg letten. Niet zo gek dat het aantal ongelukken toeneemt. Wat organisaties en overheden dan gaan doen, is reguleren. Volwassen mensen behandelen als kleine kleuters die niet willen luisteren, simpelweg omdat volwassen mensen zich vaak gedragen als kleine kleuters die niet willen luisteren. De oplossing van VVN is dat telefoons zich automatisch uitschakelen (spiegel) als de gebruiker harder dan 30 km/u gaat. Briljant. Gewoon forcefeeden, dat common sense. Verder zitten er natuurlijk helemaal geen haken en ogen aan het plan. Zoals het feit dat mensen hun telefoon gebruiken voor muziek, navigatie en hun handsfree belgebeuren. Bovendien hadden we al geconcludeerd dat mensen idioten zijn, dus er zijn er bij die toch een belangrijk whatsappje verwachten en dan maar ineens 29 km/u gaan rijden op de linkerbaan. Wat te denken van passagiers in de auto? Die kunnen dus ook ineens niet meer whatsappen, want dat onderscheid kan zo'n telefoon niet maken. Of mensen die hun vertraging in de trein proberen op te lossen met een beetje Netflix kijken of Snapchat volblaffen? Om van het leed in een streekbus maar niet te spreken, als je elke keer als de bus harder gaat dan 30 km/u je telefoon in standje lobotomie gaat. Kortom, goed plan, lekker paternaliserend, maar totaal niet goed doordacht want dat doen organisaties die volledig getunnelvisied zijn op één aspect van het leven nu eenmaal niet.

Reaguursels

Inloggen

Afgezien van het feit dat ik als racefietser niet onder de 30 km/u zit buiten de stad, ik gebruik online navigatie apps.

Waarom is 30 km/u de norm? Verhoog het naar 40 en ik heb het zelfde probleem met een klein beetje wind mee. Verhoog het naar 50 en met windkracht 6 in de rug het zelfde probleem.

Mijn voorstel? Gewoon doen. Maar verhoog de snelheid een beetje. Naar 321 km/u zodat fietsers maar ook passagiers van de TGV hier geen last van hebben.

Capsicum | 15-07-16 | 00:05

Zo'n andere organisatie heeft ook een reclamefilmpje waarin men spreekt over de app die men moet installeren om ongewenst smartphone gebruik in het verkeer tegen te gaan... Om van in je broek te zeiken!

PieterC | 14-07-16 | 20:36

Blijft lastig. Reaguren terwijl je 130 rijdt.

Mr aarsch | 14-07-16 | 19:53

Lokatie voorzieningen uitzetten is niet genoeg. De handshake tussen de gsm mastwn kan ook prima getimed worden. Wel masr tot 270km/uur

Mr aarsch | 14-07-16 | 19:32

Uitschakelen die lieden die het niet kunnen laten om tijdens het rijden zitten te kutten met hun phone .
Die lui zijn 10x erger dan beschonken bestuurders .

iopeth | 14-07-16 | 18:36

Vandaag nog een schooljongen op de fiets die op zijn mobiel zat te turen als tegenligger. Die reed midden op de straat. Ben maar helemaal naar rechts gegaan want ik wilde geen krassen op mijn auto.

bft | 14-07-16 | 17:06

QUID
Wat is het alternatief dan? Je wilt dat mensen die de mobiel onrechtmatig hebben gebruikt worden aangepakt. Dat onrechtmatig gebruik is alleen te constateren als er getuigen zijn. Dus zo goed als kansloos. Eigen verantwoordig werkt totaal niet, want je ziet ze overal die niet handsfree bellen.

Nu heel fijn Pokomon Go, wat een mombies (mobile zombies) lopen er rond zeg, het wordt steeds erger.

Strongbow | 14-07-16 | 15:46

Buiten alle praktische bezwaren ("ja een groot ongeluk ja, nee schat ik KAN dus geen 112 bellen want ik rij te hard")
Is het gewoon ongrondwettelijk. Niemand mag radioverkeer in Nederland storen.
Je kunt wel voor veel dure dollars een jammer bestellen op de interwebs (een aantal van die bijgoochems die bioscopen en dergelijke beheren wilden dat ook, en/of hebben dat gedaan,) maar het is verboden.

Lefgozer | 14-07-16 | 15:17

en dan vergeten we nog even dat m.u.v. de navigatie (en pokemon GO) niets je locatiebepaling nodig heeft. Dus als je die uit zet, dan weet je telefoon ook niet hoe hard je gaat.

defabiman | 14-07-16 | 15:14

Wel grappig dat de ministers in het kabinet dat dit plan lanceert op de achterbank van hun dienstauto met chauffeur ook niet meer bereikbaar zijn...

Grob E. Boll | 14-07-16 | 14:56

Volstrekt overbodig. Over niet alle lange tijd doen we alles weer met rooksignalen.

McMarx | 14-07-16 | 14:25

Niet goed opgelet jongens, meisjes en ook kleine kinderen. De app kan worden uitgezet, voor als je achterin zit, of naast de bestuurder, of achter het stuur, in de tram, trein, kinderwagen en verder overal waar je de app wilt uitzetten. Er is heus wel over nagedacht, echt waar.

lvdv | 14-07-16 | 14:21

Kan ik m'n ouwe gps loze 3310 weer te voorschijn halen. Knappe jongen die hier een app voor kan schijven!

Pieleke | 14-07-16 | 14:10

Goed plan, en dan ook maar verplicht het openbaar vervoer in. (cynische opmerking die NIETS, maar dan ook NIETS met de tweede wereldoorlog te maken heeft)

beerboeloe | 14-07-16 | 14:06

Weet je wat normaal gesproken een campagne 'Niet Appen in de Auto' kost? Deze was bijna gratis. Bedankt GeenStijl!

Ravissant | 14-07-16 | 14:04

Goed stuk Quid, heerlijk om buiten lekker in het zonnetje, met een cappucino onder handbereik, mee te lachen.

Bolder | 14-07-16 | 13:56

"Niet zo gek dat het aantal ongelukken toeneemt."
.
Waardoor neemt het aantal ongelukken toe? Is dat wel eens grondig uitgezocht?

ben kokhals | 14-07-16 | 13:28

VVN bestaat uit mensen die bij het horen van een verbrandingsmotor al hun broek vol poepen van angst.

r04drunn3r | 14-07-16 | 13:16

Net zo dom als zeggen dat 130 km/u zoveel gevaarlijker is want het aantal aanrijdingen is de afgelopen paar jaar gestegen.
Dat na de crisis het verkeer waanzinnig veel drukker is geworden (van sporadisch file op de A4 naar vrijwel elke dag file enz.) speelt natuurlijk geen enkele rol?

Domheid regeert.

Gelukkig is de huizenprijs dankzij de verhoging naar 130 km/u wel gestegen; dat is precies dezelfde periode!
Need I say more?

xspalm | 14-07-16 | 13:11

Als ze in de trein niet meer kunnen whatsappen, dan gaan ze toch gewoon een boek/krant lezen... Dan brengen we voor in de auto toch gewoon het cassettebandje en de cd-speler terug. Er waren allemaal al prima oplossingen.

zwarte_weduwe | 14-07-16 | 13:09

98% denkt "out of the box". We (de minderheid) verliezen meestal. Das Böse ist immer und überall!

WitteGrunneger | 14-07-16 | 12:56

Feynman | 14-07-16 | 10:12
Wat kunt u het altijd goed zeggen! Repsect! Gelukkig zijn er nog meer realisten! Realist=nwe Racist.

WitteGrunneger | 14-07-16 | 12:53

Het zou dus betekenen, dat in de trein je mobiel dus ook wordt uitgeschakeld....

Beleidsmanagers vergeten natuurlijk dat er naast hun ook mensen zijn die van het ov gebruik maken.

Pastduiven Verkwil | 14-07-16 | 12:41

"Hyper enforcement"is zinloos, omdat mensen toch het idee blijven houden dat ze hun behoefte (bellen, sms-en, etc) moeten bevredigen. Je hebt te maken met redelijk denkende mensen of zelfs kleuters, maar junks. Verbieden, of om het even welke vorm van jammen zal redelijk zinloos blijken. Het is denk ik belangrijker dat mensen aan hun behoeftes kunnen voldoen zonder het verkeer in gevaar te brengen. Denk bijvoorbeeld aan telefoons die volledig zijn geïntegreerd met de auto zodra je instapt, die tekst berichten kunnen voorlezen en die volledig voice activated zijn en ga dat systeem verplichten en controleren zoals je ook op alcohol en gordels controleert. Over gordels gesproken: dat was ook op een bepaald moment een noviteit die van de bestuurder een gedragsverandering vroeg. Is ook goed gekomen, mede omdat iedere auto nu verplicht gordels heeft, en omdat er een gedragsverandering is gestimuleerd met voorlichting en handhaving.

Doctor 660 | 14-07-16 | 12:31

Dus eigenlijk wordt van je verlangd dat je niet meer praat in de auto.
Dan ook maar even de autoradio er uit slopen, want ook dat leidt af.
Het meenemen van bijrijder of familieleden wordt daarna verboden, want die praten tegen je en leiden je maar af.

mallekater | 14-07-16 | 12:31

Hoe installeer ik dat op mijn Nokia 6610?
sinar2 | 14-07-16 | 10:02

Je bedoelt whatsapp en snapchat? :-)

loze stijl | 14-07-16 | 12:22

Goed idee, ik kom net uit de douche, dan heb ik altijd goeie ideeën. Wat als je de boete voor mobiel gebruiken achter het stuur gewoon achterlijk hoog maakt? Ik weet het, lekker populistisch en kort door de bocht. Maar waarom zijn er, bijvoorbeeld in Duitsland, achterlijk hoge (tot in de tonnen) boetes voor het uploaden van videos en illegaal downloaden, maar kun je in Nederland wegkomen met 110 euro voor mobieltje in je hand tijdens het rijden. Ik heb nog nooit iemand zien sterven dankzij een illegale uploader van videos. Dan maar hardleers, net als vroeger met je pa. Die bleef ook niet in discussie gaan, op een gegeven moment wist je wel dat je moest luisteren als je een tets op je kop kreeg. Hoge boetes is de enige oplossing, al het ander technisch vernuft zal enkel omzeilt worden.

haat | 14-07-16 | 12:20

In een liberaale ( oké, wat is hier liberaal ?) democratie zou men op eigen-verantwoording van de burgers zullen bouwen !

nik777 | 14-07-16 | 12:10

Als VVN je telefoon wil uitschakelen, hoe kan je dan Pokemons vangen?

Uw Psychiater | 14-07-16 | 12:08

kortzichtig weer. Precies zoals de rest van NL. ze brullen eerst iets en daarna gaan ze er pas over nadenken. optyfen met al die betuttelende regels.

Henk P | 14-07-16 | 11:54

Een foon kan levensreddend zijn in noodsituaties.
Dus niet blokkeren, maar gewoon keihard handhaven!

Schietmijmaarlek | 14-07-16 | 11:50

@1+1 | 14-07-16 | 10:26

En dat is ook hetzelfde schoren dat gewoon zijn auto op de stoep parkeert waardoor er geen enkele voetganger meer veilig langs kan.
Dikwijls hebben die ook een hele stoere auto of motorfiets die met 115 dB hun asociale inborst accentueert en 's nachts hele huizenblokken wakker schudt.

Pieter V | 14-07-16 | 11:46

Het is de 21ste eeuw en bellen en bereikbaar blijven moet kunnen.
telelezer | 14-07-16 | 11:01

Als iemand die verantwoordelijk Is voor wissels 2 treinen op elkaar laat klappen omdat hij met z'n mobiel bezig was schreeuwen we moord en brand. Als iemand bezig Is met autorijden moet het gewoon kunnen? Moet wel heel levensbedreigend zijn als je WhatsApp of Facebook belangrijker is dan autorijden. Ik zie dagelijks in m'n half uurtje rij tijd zo'n 50 personen die berichten binnen krijgen die niet een half uurtje op antwoord kunnen wachten. Raar ik krijg zulke berichten nooit.

Slabak | 14-07-16 | 11:35

-weggejorist-

Erdogangbang | 14-07-16 | 11:31

Net zoals die navigatiesystemen die zo'n 'veilige' interface hebben die blokkeert tijdens het rijden en pas bij volledige stilstand weer deblokkeert.

Handig joh, als je op de periferie rond Parijs rijdt en onverhoopt je route ineens moet aanpassen...

HypoPseudo | 14-07-16 | 11:30

Slabak | 14-07-16 | 11:13

Rondrijden met een life hammer aan je motor gaat nog eens héél groot worden. Gewoon ff het raampje intikken en schreeuwen dat ze die kuttelefoon weg moeten leggen.

Mean Dean | 14-07-16 | 11:30

VVN bestaat uit een serie duurbetaalde betweters die zelf bij herhaling en uit pure arrogantie de verkeers- en veiligheidsregels aan hun laars lappen. Met dank aan Bertje Woudenberg, Joop Goos en alle andere medewerkers die hetzelfde doen maar die nog niet gepakt zijn

langzullenweleven | 14-07-16 | 11:21

De oplossing is heel simpel: Meer wegpolitie die controleert op handsfree en gordels. Boete naar 2500 euro voor niet handsfree bezig zijn en een tijdelijke rijontzegging van een jaar. Moet je eens kijken hoeveel mensen de telefoon ineens opzij smijten.

Tel Aziaat | 14-07-16 | 11:20

Bastie | 14-07-16 | 10:47
In een land waar de overheid iedereen de armoede en schulden in schopt, waar mensen zelfmoord plegen van ellende en soms hun hele gezin meenemen.
Een land waar de zorg word uitgekleed en mensen zorg gaan mijden door de hoge kosten en daardoor langer met ziektes rond lopen en daardoor meer schade oplopen.
Waar psychiatrische patiënten op straat rond lopen met alle ellende van dien omdat er allerlei opname plekken zijn weg bezuinigd.
Een land waar tigduizenden vluchtelingen zonder gescreend te worden op besmettelijkere zoals TBC en andere leuks worden toegelaten.
Waar ze terroristen los laten op de bevolking, oh ja “ kuch “ vluchtelingen.
Denk jij nou echt dat het ze om een paar dode of gewonde burgers gaat?
Zal ik je uit de droom helpen het interesseert die gasten geen klote wie er gewond raakt of de pijp uit gaat.
Nee ze vinden weer een mooie ingang om dit later weer uit te breiden naar andere dingen, kunnen ze straks mooi met elke kutsmoes iedereen zijn telefoon plat leggen wanner het onze heren dictators uit komt.

endofdays | 14-07-16 | 11:19

@dijkbewaker | 14-07-16 | 11:00

Het is allang verboden - volgt immers uit het kapstokartikel 5 WVW, gevaarzetting - maar het wordt weer eens niet/nauwelijks gehandhaafd.

En wat die 'jonge mensen' betreft: het zijn juist de jongeren die menen onkwetsbaar te zijn. Iedere dag weer zie ik die idioten op de fiets (= heel erg kwetsbaar) met hun foontjes pielen. Opletten? ach nergens voor nodig toch?
Als ik me niet vergis is een paar weken geleden zo'n onkwetsbare fietsende jongere tegen de openstaande deuren van een ambulance geknald, want met z'n telefoontje bezig. Hij kon meteen mee.

Ik (iets oudere) snap niet eens hoe ze 't kunnen, fietsen en tegelijkertijd faecesboeken. Ik druk me verkeerd uit: ze kunnen het ook helemaal niet, ze denken alleen dat ze het kunnen...

En dat is dan op de fiets. Meestal zijn ze uiteindelijk zèlf de pineut. Maar met een auto onder je kont beschik je over een potentieel moordwapen!

EefjeWentelteefje | 14-07-16 | 11:17

Als motor rijder moet ik gewoon het recht krijgen om de spiegel van een kaa, micra of fiatje er af te trappen als de trutjes er in zonodig hun Facebook met wijven gelul moeten updaten tijdens het rijden.

Slabak | 14-07-16 | 11:13

Het is de 21ste eeuw en bellen en bereikbaar blijven moet kunnen.

telelezer | 14-07-16 | 11:01
.
Hoe hebben we in vredesnaam de 20e eeuw kunnen overleven ZONDER "bereikbaar" te zijn! Het is een regelrecht wonder!

Lupuslupus | 14-07-16 | 11:06

Het aan je foontje vastgeplakt zitten is m.i. een teken van de-evolutie van de mens. De onophoudelijke verdomming, met als 'top'punt faecesboek.

Als ik me niet vergis, is pielen met je foontje achter het stuur allang verboden (voortvloeiend uit art. 5 WVW), het probleem is echter weer het bekende gebrek aan handhaving. En iedere jurist kan het je vertellen: een wet/verordening die niet wordt gehandhaafd, is een dooie letter.
Want zoals al gesteld: veel mensen gedragen zich nou eenmaal als kleuters. Helaas in dit geval met kans op dodelijke afloop.

Dit voorstel gaat 'm natuurlijk niet worden, want onwerkbaar. Maar wat is er nou verkeerd aan bewust HANDHAVEN? Dat kan met blaastesten, snelheidsmetingen, fietslichtcontroles enz. toch óók? Gewoon alle overtreders zwaar beboeten, en direct dat stomme ding afpakken, op de grond leggen, en stampen maar. Wellicht helpt dát...

EefjeWentelteefje | 14-07-16 | 11:04

Het is de 21ste eeuw en bellen en bereikbaar blijven moet kunnen.
Daarom moeten auto bouwerts verplicht een handsfree gaan inbouwen; dan heeft niemand meer een smoesje om niet handsfree te bellen.
Als dan achterlijke pokemonners en feesboekdebielen dan toch al rijdend aan hun verslaving toegeven dan moet dat hard bestraft worden want die hebben geen excuus meer

telelezer | 14-07-16 | 11:01

Fietsers zijn 'zwakkere verkeersdeelnemers' daarom houd ik altijd rekening met ze, hoe achterlijk ze zich ook gedragen'
Als het fout gaat, ben IK de lul!
necrosis | 14-07-16 | 10:52
.
Ja dat wetje hebben ze er destijds mooi doorgedrukt. Een vrijbrief voor fietsers om zich nog idioter te gedragen en de letterlijke rekening neerleggen bij de automobilist. I.p.v. fietsers DWINGEN om zich aan de verkeersregels te houden!
.
Ik merk het IEDERE dag tijdens het uitlaten van mijn honden; dan loop ik op de STOEP met de honden links van mij op het hondenveldje. DAGELIJKS word ik dan bijna van de sokken gereden door fietsers (w.o. moeders met een kind achterop). Want ze willen niet gewoon bij het kruispunt stoppen en dan linksaf gaan want dat verkeerslicht kan weleens op rood staan! Elke dag maar weer en geen politieagent te zien!!
.
Wat wel weer leuk is, onlangs kwam er een klein blond knulletje langs mij fietsen waarop ik zei "dit is een stoep hoor, het fietspad is dáár".
Waarop hij antwoordde "ja mevrouw, maar ik mag van mijn vader niet op de weg fietsen"..... Tja. lol.

Lupuslupus | 14-07-16 | 11:01

Natuurlijk moet alles uit, niet alleen in de auto, maar altijd als je aan het verkeer deelneemt.
Bizar dat zo'n maatregel niet eerder genomen is. Kost weer honderden doden. Je kan het ook een moderne vorm van evolutie vinden. Alleen die zich weet aan te passen overleeft de technologische vernieuwing. Voor mensen die geen gevaar zien loopt het meestal slecht af: Blijft over: (jonge) Mensen die de gevaren wel zien, die hebben voordeel bij het overleven en geven de genen door. Aangepast aan de veranderende leef omstandigheden.
Onze natuurlijke vijanden zijn niet de wolf of beer, maar het verkeer en de zaken die ons afleiden. We zijn een gevaar voor onszelf.

dijkbewaker | 14-07-16 | 11:00

het is veel makkelijk,

gewoon minstens 1000 euro boete plus levenslang rijverbod voor mensen die achter het stuur whatsappen, enz..
ontstaat door achter het stuur whatsappen enz.. een gevaarlijke situatie of vallen er slachtoffers? dan minstens 5 jaar int gevang.

en dan gewoon strengere controlle daar op als op lui die 5 km te hard rijden op de snelweg.

pip | 14-07-16 | 10:59


Lupuslupus | 14-07-16 | 10:00 & 10:04
Het is al verboden om niet hands free "bezig" te zijn.
En ik zit veel op de weg voor mijn werk, mag ik ook niet hands free bellen meneer de moraalridder?

Appen en sms'en in de auto is debiel en zoals gezegd al strafbaar.
En alle verbod roepers: jullie stoppen pas echt als er 0,0 vrijheid over is in Nederland? Wat een droevigheid...
De rubberentegel maatschappij in overdrive...

GaatDeGoedeKantOp | 14-07-16 | 10:57

@Bastie | 14-07-16 | 10:47
Ja, ik heb een beter plan. Maximum snelheid verlagen naar 50km/u (zie mijn eerdere reaguursel). En als dat niet helpt, dan een nummer-bel-blokkade inbouwen in de GSM-masten (met name op plekken waar hard gereden wordt of op gevaarlijke (kruis)punten) tijdens spituren. Dat men alleen dan enkel nog maar kan bellen naar noodnummers tijdens de spits.

kweethetooknietbeter | 14-07-16 | 10:57

Daar ben ik niet blij mee als het 30 is, ik rij altijd gemiddeld 40 op me fiets.

Mertom | 14-07-16 | 10:55

Ik heb al een Motorola Assist app die constateert wanneer ik rijd en dan SMS'jes wil voorlezen en muziek automatisch via bluetooth of de hoofdtelefoon. Veel te beperkt qua mogelijkheden dus. Maar de denkrichting is niet gek. De mensen die nu gevaarlijke verkeerssituaties veroorzaken bereik je er niet mee. Verplicht stellen zie ik ook niks in. Er kunnen wel wat nieuwe verkeersregels worden ingevoerd specifiek gericht op social media maar handhaving lijkt mij moeilijk omdat navigatie en zelfs social media ook de verkeersveiligheid kunnen verhogen.

Simon_GS | 14-07-16 | 10:55

@sinar2 | 14-07-16 | 10:46
Fietsers zijn 'zwakkere verkeersdeelnemers' daarom houd ik altijd rekening met ze, hoe achterlijk ze zich ook gedragen'
Als het fout gaat, ben IK de lul!

necrosis | 14-07-16 | 10:52

Quid: "Mensen zijn idioten. Dat merk je bijvoorbeeld aan het feit dat 'Ik Hou Van Holland' een populair televisieprogramma is."

jalta.nl/binnenland/de-demonisering-v...

Willianus Wortelus | 14-07-16 | 10:51

Wat dacht je van simpelweg een GPS spoofer (fake GPS) app installeren en op een vaste locatie zetten.... Dom plan dit, onuitvoerbaar.

f43g4n | 14-07-16 | 10:50

@joeperdepoepie | 14-07-16 | 10:35
Als ik in mijn auto zit, zet ik mijn telefoon uit.
Ze laten maar een bericht of SMS'je achter.
Met die gestoorden op de weg heb ik tegenwoordig nauwelijks genoeg aan twee handen.
www.telegraaf.nl/binnenland/26208644/_...
Ik wil mijn dierbaren graag ontmoeten, maar niet met een houten jas aan!

necrosis | 14-07-16 | 10:49

Als je tijdens het autorijden je telefoon nodig hebt dan zou je wel een dienstchauffeur hebben.
Het zijn ook nooit belangrijke zaken die ze zitten te bekijken. Telkens als ik langs een auto rijd met zo'n debiel erin staat inderdaad Whatsapp open of Facebook. Man, wat ben je dan sneu zeg. Verbeter de wereld, joris jezelf.

Draak uit Brabant | 14-07-16 | 10:48

Iemand een beter plan?
Want zo kan het niet langer.
Jammer voor die passagier, maar hoe erg is het om even niet te social media-en?
Kan je als passagier dan nog wel bellen? Wat blokkeert het allemaal?

Bastie | 14-07-16 | 10:47

De overheid wil, geparasiteerd door NGO's en ZBO's, over alles controle hebben. Accepteer gewoon dat er soms mensen dood gaan door dom gedrag en dat er arme mensen zijn en nog veel meer problemen, maar je kunt niet alles reguleren/oplossen.
Kleine overheid= beter voor bijna iedereen.

Dutch_Holland | 14-07-16 | 10:47

Tja, het zo af en toe eens laten rondrijden van een patrouillewagen van de pliesie om gewoon de wet te handhaven en boetes van 280 euries uit te delen aan paupers die geen carkit in hun loserbak kunnen betalen, is natuurlijk geen optie...
.
Dat VVN wordt hoogstwaarschijnlijk bevolkt door dementoïde oude mannen, allen Opel-rijder, ANWB-lid en in het bezit van de nieuwste Nokia...

Brou Is Back | 14-07-16 | 10:46

Nog niet zo lang geleden is in Gorichem een fietsende 16-jarige jongen doodgereden door een 19-jarige in een automobiel omdat hij met een 'belangrijk whatsappje' bezig was.
ik

Obstiopaat | 14-07-16 | 10:46

@necrosis | 14-07-16 | 10:27
Ja, één geval er uit lichten waarbij de schuld bij de automobilist lag. Maar wil je daarmee beweren dat fietsers zich allemaal zo goed gedragen?
Vooral bij scholen zie je dingen gebeuren waarbij je afvraag waarom er niet veel meer fietsers onder een auto belanden.

sinar2 | 14-07-16 | 10:46

Iedereen die op z'n telefoon zit te turen tijdens het rijden moeten ze vervolgen voor poging tot moord.

Draak uit Brabant | 14-07-16 | 10:46

En als je je GPS (vooruit: locatieservices) uitzet weet je telefoon niet meer hoe hard je gaat.

Next.

enigmafan | 14-07-16 | 10:46

Op een verantwoorde manier deelnemen aan het verkeer is een inspannende bezigheid, hoe luxe je voertuig ook is. Je bent niet alleen op de wereld. Het is druk hier. Er zijn andere mensen die ook graag levend bij hun familie of vrienden aankomen. Hou dat in gedachten. Leun niet lui achterover in je stoel. Blijf je concentreren. Neem desnoods een aantal motorrijlessen om je bewuster te worden van de risico's en om te leren hoe je een betere meer sociale bestuurder zou kunnen worden. Je bent niet ALLEEN, je bent SAMEN.

joeperdepoepie | 14-07-16 | 10:44

joeperdepoepie | 14-07-16 | 10:35
Mooi, dus eigenlijk stel je voor dat we allemaal robots moeten worden?

Tha Man | 14-07-16 | 10:44

Gewoon allemaal een Tesla van VVN en het probleem is opgelost!

Gezwelgje | 14-07-16 | 10:43

Zowel Joop Goos als Bert Woudenberg (beiden directeur van VVN) reden stelselmatig veel te hard. Die club moet zijn hypocriete bek houden.

Franciscus Borchwerf | 14-07-16 | 10:43

Goed plan.

zeefert | 14-07-16 | 10:40

@Tha Man | 14-07-16 | 10:31
Doe eens niet zo lelijk tegen @Lupuslupus!
Ik had heel wat jaren geleden een 'pieper' en als dat ding afging, ging ik naar een winkel waar ik vroeg of hun telefoon mocht gebruiken wegens een oproep.
En wat betreft handhaven: de popo weet niet eens wat ze moeten doen met ontvoeringen/ executies.

necrosis | 14-07-16 | 10:40

Als ik € 200 kreeg voor iedere automobielist was ik nu miljonair.

Piet Karbiet | 14-07-16 | 10:35

Prima idee. Het is een gekkenhuis op de weg. Zoveel ego trippers en onbenullen die zichzelf en/of hun voertuig niet onder controle hebben. Heel is echt heel erg triest. Wellicht is het mogelijk om alleen de telefoonfunctie uit te schakelen. Dan kan er gebruik gemaakt blijven worden van de audio- en videomogelijkheden van het apparaat.

Een ander optie is om de boete weer fors te verhogen (en ook de straffen voor ongelukken aantoonbaar voortkomend uit onoplettendheid). Blijkbaar schrikt het huidige bedrag nog niet voldoende af. We hebben centjes genoeg in Nederland. Het is heel simpel; wanneer je een voertuig bestuurt, ben dan ook alleen daarmee bezig. Niet met je laptop, telefoon, radio, navigatie, kind, huisdier, vriend, familielid, make-up, haar, bestemming of tijdsdruk.

Voer geen discussies in of op je voertuig en stap niet in als je erg vermoeid of emotioneel bent. Projecteer je emoties niet op anderen. Hou jezelf in de hand. Concentreer je op je belangrijkste taak en realiseer je dat het daarbij niet alleen om jou gaat, maar ook om andere mensen. Oh ja, ook in de file blijven opletten en niet met je telefoon bezig zijn. Je zit zo tegen je voorganger aan en had je die motorrijder ook gezien?

Verkeer is samenwerking. Geven en nemen. Als je te laat dreigt te komen, accepteer dat dan gewoon en zorg dat veilig en sociaal rijden de hoogste prioriteit heeft. Eventjes je ego uitzetten als dat kan. Je bent vast de beste, snelste, lawaaierigste en mooiste, maar denk alsjeblieft aan de veiligheid en het welzijn van andere mensen. Dat is belangrijker dan al jouw zielige behoeftes.

joeperdepoepie | 14-07-16 | 10:35

tja en sinds deze week wordt er zelfs grof geld verdiend aan het turen op een telefoon en regelrecht verplicht turend op dat mobiel de weg opgestuurd.. Pokemon Go. Zelfs tieners en pubers zijn nu niet meer gevrijwaard van het constant moeten letten op dat ding dat in hun hand zit vastgekleefd ipv op het verkeer. En dat zijn dan wel fiets en voetdeelnemers aan het verkeer.

fikkieblijf! | 14-07-16 | 10:35

Wat het mobiel bellen op de fiets betreft:
Toen KPN nog PTT heette, wilde men juist het mobiele bellen op de fiets stimuleren: www.youtube.com/watch?v=zh-kMbuFgbM . Gelukkig is het allemaal niet uitgekomen. Oh, wacht...

kweethetooknietbeter | 14-07-16 | 10:34

@Pedronegro | 14-07-16 | 10:22
Sylvana's moet je bij een overtreding gelijk het rijbewijs afnemen.
Alhoewel, dan heeft ze weer munitie....
*nog eens overpeinzen doet*

necrosis | 14-07-16 | 10:33

-weggejorist-

Xirdalan | 14-07-16 | 10:32

Lupuslupus | 14-07-16 | 10:04
Flikker op. Mij weer lekker op kosten jagen omdat jij zo nodig in de jaren 90 wilt blijven hangen. De oplossing voor dit probleem is heel eenvoudig: handhaven en hard straffen. Niet handsfree bezig? Rijbewijs afpakken en aanklagen voor poging tot doodslag.

Tha Man | 14-07-16 | 10:31

Vvn is kudt. Meer valt er niet over te zeggen. Oja, en mutsen met een facebook account. Dat zou verboden moeten worden.

Lucky Suky | 14-07-16 | 10:31

Eigenlijk zou je verplicht moeten bellen en appen.En dan voor alle verkeersdeelnemers. In het begin wel meer ongelukken maar uiteindelijk wordt de weg minder vol..... en dus minder kans op ongelukken

Safeloc | 14-07-16 | 10:27

@sinar2 | 14-07-16 | 10:18
Op 500 meter van mijn flat werd een vrouw doodgereden die voorrang had op een rotonde.
De bestuurder van een auto lette niet op en de vrouw kwam ruim 20 meter verder op het asfalt terecht.
Ze was onderweg naar haar werk en had geen telefoon (ik kende haar).

necrosis | 14-07-16 | 10:27

ik wil niet stigmatiseren, maar het zijn altijd dezelfde types die aan het bellen/appen etc zijn.

1+1 | 14-07-16 | 10:26

Rijdt een politie auto 'pang pang' roepend achter een boef aan, moet hij 29 rijden om een foto te maken of collega te bellen.

hfakker | 14-07-16 | 10:26

sinar2 | 14-07-16 | 10:18
Meeste gestorven voetgangers en fietsers zijn ouderen. Die hebben een kortere healthbar in dit soort botsingen. Maar het is totaal niet verkeerd om fietsen zonder licht gewoon in beslag te nemen.

Feynman | 14-07-16 | 10:26

Ik heb gisteren nog ternauwernood 2 pogingen tot doodslag overleefd doordat automobilisten op hun telefoon bezig waren. Op de een of andere manier lijkt het steeds erger te worden.

Vroeger vond ik de straf voor bellen in de auto met de telefoon aan je oor erg overdreven. Maar voor mensen die omlaag op hun scherm zitten te turen terwijl ze langs fietsende kinderen rijden kan deze niet hoog genoeg zijn. Wat mij betreft moeten ze dat ook niet alleen met geld bestraffen maar met een tijdelijke rijontzegging.

Blootkapje | 14-07-16 | 10:26

Heerlijk rustig als de baas je niet kan bereiken...

MichieldeMuiter | 14-07-16 | 10:25

Gewoon de maximum-snelheid op de wegen nu 60 km/u en harder mag worden gereden, terugbrengen naar maximum-snelheden naar maximaal 50 km/u. Mocht er dan wat gebeuren, dan is de impact minder groot. En het is bovendien veel beter te handhaven middels trajectcontroles. En qua tijdwinst scheelt het amper 10-15 minuten. Ik zeg doen.

kweethetooknietbeter | 14-07-16 | 10:24

Je moet straftijd invoeren in het verkeer zoals ijshockey. Bellen? Twee uur op de vluchtstrook staan tot tijd om is. Scheren? Drie uur. Meiden die lippen stiften is wel OK op zich. Behalve Silvana: 24 uur.

Pedronegro | 14-07-16 | 10:22

Gewoon normaal handhaven en telefoon voor een week in beslag nemen, net als bij een leerling in een school. Mag je hem bij de receptie van het politiebureau ophalen. Maar ja, dat kost ze ook werk en kan niet even administratief en met ict worden geregeld.

Gewinflipt | 14-07-16 | 10:22

@Piet Karbiet | 14-07-16 | 10:10
Had je wel luchtgaatjes in de achterbak?
Anders wordt het wel héél rustig achterin.....

necrosis | 14-07-16 | 10:21

@JohnnyBGood | 14-07-16 | 10:09
Als ik dat post, krijg ik een ban.
En dat moeten we toch niet willen?

necrosis | 14-07-16 | 10:19

Wordt VVN tegenwoordig aangestuurd door die achterlijke gevaarlijke imbecielen uit Brussel?

Rheia | 14-07-16 | 10:18

@Feynman | 14-07-16 | 10:12
Over die gestorven fietsers: een aanzienlijk deel had het aan zichzelf te danken omdat ze allemaal schijt hebben aan verkeerslichten, voorrangsregels, belijning en ook de hele tijd op hun telefoon zitten te kijken.

sinar2 | 14-07-16 | 10:18

Gewoon het verkeer eens gaan automatiseren, zijn we in 1 klap van alle files, ongelukken, vertraging, agressie etc af. Oorzaak hiervan is gedrag van mensen...

Maxx! | 14-07-16 | 10:18

Met gewone handhaving kun je dat ook oplossen. Maar overheid en politie hebben geen zin meer in echt werk, het moet automatisch en het moet meer opleveren dan het kost. Daarom zijn wel overal snelheidscontroles maar willen ze bellen niet aanpakken met normale middelen.

Gewinflipt | 14-07-16 | 10:18

@Lupuslupus | 14-07-16 | 10:06
*gnehehe*
Ik mag jou wel.
*kusje*

necrosis | 14-07-16 | 10:18

Gewoon de telefoon in beslag nemen bij bellen achter het stuur. Kopen ze wel een nieuwe, maar de pijn is enorm.

Steinway | 14-07-16 | 10:16

-weggejorist-

duitse herder | 14-07-16 | 10:16

@Lupuslupus | 14-07-16 | 10:00
Vroeger had je alleen mobiele telefoons met een gigantische 'booster', voor de zakenman die 200.000 km per jaar maakte.
Tegenwoordig heb je mobiele telefoons met twee simkaarten.
Dan kan je vrouw en je 'vriendin' je apart bellen.

necrosis | 14-07-16 | 10:16

Ik zie vaak genoeg een bestuurder bellen, als het zo erg is gewoon wat meer daarop controleren. En waar komen die agenten vandaan die dat moeten doen? Van hun bureaustoel of trap wat criminelen het land uit, gaan ze lekker in het buitenland recidiveren, scheelt de helft van de agenten.

Gewinflipt | 14-07-16 | 10:15

Straks mag je niet eens meer je bikinilijn bijwerken tijdens het rijden #BIGBROTHER!1!

Teen | 14-07-16 | 10:15

Goed denkwerk weer eens

Bokito ergo sum | 14-07-16 | 10:12

Mijn zegen hebben ze. Vanaf mijn motor zie ik dagelijks automobilisten die meer met hun smartphone bezig zijn, dan met het fatsoenlijk besturen van hun auto. Kortgeleden zag ik een jong grietje een selfie maken tijdens het autorijden met haar smartphone ter hoogte van de bijrijders stoel, het moet niet gekker worden.

Rob3997 | 14-07-16 | 10:12

Als je 180 rijdt op een compleet lege snelweg ben je per direct je rijbewijs kwijt. Als je 110 rijdt op een lege ringweg van een stad waar om totaal onzinnige redenen slechts 50 is toegestaan ook.

Als zit te staren naar je telefoon, slingert als een dronken malloot en niet door de voorruit kijkt, krijg je een boete van een paar honderd euro.

Sinds de anale fixatie op snelheid van Koos Spee zijn honderden fietsers en voetgangers per jaar onnodig gestorven wegens ontbrekend beleid en verkeersagenten rond de rest van onze verkeersregels.

Geachte VVN, misschien gewoon boetes standaard laten samengaan met een aantal dagen ongeldig rijbewijs? Samen met een pakkans die door de jeugd als een serieus risico beschouwd wordt? Eerst de weekenden als waarschuwing, en bij recidivisten ook door de weeks een cursus fietsen.

Vooral Frankrijk heeft een geniaal systeem. Daar verklaren ze het rijbewijs bij idioten ongeldig, behalve voor woon-werkverkeer. Gewoon met papieren uitdraai van de te volgen route.

Natuurlijk zou je gelijk het rijbewijs volledig willen innemen, maar dit geeft de softere rechters tenminste een methode om überhaupt tot een streng vonnis te komen, zonder iemand gelijk werkloos en failliet te maken.

Sinds verkeersveiligheid een financiële melkkoe is, draait de gehaktmolen overuren.

Feynman | 14-07-16 | 10:12

Dan kan ik op mijn racefiets mijn telefoon ook niet meer gebruiken dus.

Gewinflipt | 14-07-16 | 10:11

@Mastermattie | 14-07-16 | 09:56
Op mijn (voormalige) werk reed er ook een jonge gozer op een elektrische pompwagen (2500 kg hefvermogen) die zat te klooien met zijn smartphone en geen oog had voor zijn directe omgeving.
Hij ramde de enkels van een collega die inmiddels nooit meer normaal kan lopen.
Ik had al vaker voorgesteld bij werkgever dat ze 'jammers' zouden installeren, voornamelijk vanwege de jongeren die zowat vergroeid zijn met die kuttelefoons.
Maar dat 'was niet haalbaar'.....
Ik ben blij dat ik er weg ben, ik ben zelf ook al een paar keer bijna invalide gereden door een jonge mafkees met Iphone.

necrosis | 14-07-16 | 10:11

Tja, gemende gevoelens hierover. Ik werk dichtbij huis en hoef elke dag maar een kwartiertje heen en terug te rijden; en toch zie ik bijna dagelijks medeweggebruikers gekke capriolen uithalen; vaak komt dat doordat ze kennelijk zó belangrijk zijn dat ze niet eventjes 5 minuten kunnen wachten met reageren op de sportkantine whatsappgroep of de reactie van tante Truus op Facebook. Als iedereen zich nou gewoon eens zou gedragen en niet aan die smartphone gekluisterd zou zitten, zouden er helemaal niet zulke gekke maatregelen verzonnen hoeven worden.

Le Roi | 14-07-16 | 10:11

En alle chauffeurs oogkleppen op zoals de molenpaarden van vroeger!

Conan de Rabarber | 14-07-16 | 10:10

Ik deed de koters altijd in de achterbak. Heerlijk die rust.

Piet Karbiet | 14-07-16 | 10:10

@ necrosis | 14-07-16 | 09:58
En wat gaan we doen met vrouwen die zich onderweg scheren?

JohnnyBGood | 14-07-16 | 10:09

Subsidie-kraan dicht naar "VVN". Doei he.

Crak-ho | 14-07-16 | 10:08

Of moeders die zich tijdens het rijden even omdraaien om een dreinende koter op de achterbank een pets te verkopen?
necrosis | 14-07-16 | 09:58
.
Omdraaien is helemaal niet nodig. Gewoon een paraplu naast de versnellingspook zetten en zodra het nodig is de paraplu even naar achteren zwiepen. Hoef je niet bij te kijken, is altijd raak. Waarna de rust is weergekeerd.

Lupuslupus | 14-07-16 | 10:06

Dat dit de media haalt, ik zeg komkommertijd is officieel begonnen. We wachten nu op de signalering van een wilde Hyena op de Veluwe en de eerste Pokemon dode. En trouwens wat is er mis met Darwin

flat out | 14-07-16 | 10:06

Het briljante idee is dat passagiers de mogelijkheid krijgen om toch te appen en te bellen binnen de toepassing. Alleen hele domme bestuurders maken daar dan niet ook gebruik van, toch? En doet dat dan geen afbreuk aan het hele idee, dat er niet alleen via jailbreak maar gewoon via de voordeur van de applicatie een stop op zit? In hoeverre is het dan anders dan gewoon je tellie uitzetten? Gelukkig, de zomer is weer begonnen.

Glasgow Argus | 14-07-16 | 10:05

En hoe moet je dan een pokemon opsporen? Als dat niet meer kan heeft het leven geen zin meer.

artie | 14-07-16 | 10:04

TomTom op je telefoon ook uit boven de 30 km/uur, heel goed!
Watching the Wheels | 14-07-16 | 09:58
.
Voordat navigatie bestond kwamen we ook van A naar B hoor.
Koop gewoon een echte Tomtom dan heb je die telefoon niet nodig.

Lupuslupus | 14-07-16 | 10:04

VVN gaat vast alleen over automobielen. Ik kan me van een paar jaar geleden nog herinneren dat alle treinen bij Utreg CS werden stilgezet, omdat de GSM-masten buiten werking waren. Machinisten en overig treinpersoneel communiceren per diensttelefoon, en men vond het niet verantwoord ook maar een meter te rijden zonder.

Guido | 14-07-16 | 10:04

Hoe installeer ik dat op mijn Nokia 6610?

sinar2 | 14-07-16 | 10:02

En toch...

Normpje | 14-07-16 | 10:02

Gewoon die achterlijke dingen helemaal verbieden in het verkeer. Het is gewoon een ziekelijke epidemie dat men niet meer kan leven zonder. Get.a.life!

Lupuslupus | 14-07-16 | 10:00

Kunnen er niet wat regels komen voor het opperen van nieuwe regels?

Watching the Wheels | 14-07-16 | 10:00

Kunnen ze dat mobiel chipje niet gewoon in in die bovenkamers inbouwen er is toch ruimte zat, dan kunnen ze 24 uur per dag op dat heel belangrijke telefoontje wachten wat niet komt. Of laat die auto gewoon ontploffen boven de dertig met een mobile in je kledders file probleem ook opgelost.

Een groot groen zwaailicht op het dak van je auto die aangaat wanneer je aan het bellen/appen bent. Kan het overige verkeer tenminste anticiperen op het feit dat de bestuurder niet oplet.

Eigenaar_IJsland | 14-07-16 | 09:58

Ik ruik een nieuwe EU-richtlijn.

Ars Vivendi | 14-07-16 | 09:58

Wat gaan we doen aan mannen die zich via de binnenspiegel scheren tijdens het rijden?
Of vrouwen die de binnenspiegel gebruiken om hun lippen nog even snel te stiften?
Of moeders die zich tijdens het rijden even omdraaien om een dreinende koter op de achterbank een pets te verkopen?

necrosis | 14-07-16 | 09:58

TomTom op je telefoon ook uit boven de 30 km/uur, heel goed!

Watching the Wheels | 14-07-16 | 09:58

Het is belangrijker dat er regeltjes komen dan dat de regeltjes werken.
Nederlanders zijn nou eenmaal verslaafd aan regeltjes, betutteling en repressie.
Alles om zelf maar geen verantwoordelijkheid te hoeven dragen.

jemagookniksmeer | 14-07-16 | 09:56

Ik vind dat als je auto aan het rijden bent, je inderdaad niet bezig moet zijn met appen, tweeten, smoeltjes kijken of wat dan ook.
Maar deze regelgeving gaat, zoals in dit artikel beschreven mogelijk nog veel gevaarlijkere situaties veroorzaken.
Bovendien, telefoons kunnen ge-jailbraked of ge-root worden dus er komt dan ook wel weer een slimmigheidje om dat technische snufje weer op te heffen.
Verspilde moeite, that is!

Mastermattie | 14-07-16 | 09:56

Overheid en alles wat met IETS met IT te maken heeft; altijd dikke FAIL

beschuitfluiter | 14-07-16 | 09:52

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken