Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Drugsstraat op festivals blijkt bedrijfsuitje OM

200.gifHet is weer festivalseizoen, en dus horen we eindelijk weer eens wat van de door het OM ingerichte drugsstraten op festivals. U weet wel, die zogeheten snelrechtstraten waar in de kraag gevatte pillenslikkers direct een strafblad aangesmeerd konden krijgen zonder bijstand van een advocaat. Deze subtiele poging van het OM om de rechtsstaat te slopen faalde toen een handjevol strafrechtadvocaten er lucht van kreeg, dus staan er inmiddels ook advocaten paraat in de snelrechtstraat. En zo'n dwarsliggende advocaat wil nog wel eens zijn ongezouten mening geven over de gang van zaken in de drugsstraat, zoals Bart van Elst gisteren deed in een ONTLUISTEREND interviewtje aan de crackies van VICE. Wat blijkt? Het OM gelooft haar eigen tough-on-crime-op-festivals-verhaal zelf niet eens. Dat de drugsstraten zacht uitgedrukt geen denderend succes zijn wisten we al van voorgaande jaren, maar het kan niet genoeg benadrukt worden hoe hard dit pillenprojectje van het OM nu al voor het derde jaar op rij aan het falen is. Zo werden er vorige week op de zestigduizend bezoekers van Defqon slechts 101 (!) drugsgebruikers aangehouden, volgens Van Elst omdat de politie liever onder een afdakje ging schuilen voor de regen dan recreatieve drugsgebruikers keihard aan te pakken. LOL. En van die paar ongelukkige feestgangers die onder dat afdakje toevallig recht in de armen van de politie liepen, mocht iedereen die alleen 4FA op zak had gewoon weer terug naar het feestje. 4FA, dat is dus een soort van xtc, maar omdat het kennelijk officieel niet op de Opiumlijst staat telt het niet als harddrugs. Jemig OM, ga jezelf even weggooien, wie zijn jullie nou helemaal in de maling aan het nemen? Het beperkte V&J budget uitgeven aan een 'verschrikkelijk dure drugsstraat', zodat jullie officieren en agenten lekker met z'n allen naar een vuurwerkshow kunnen kijken op Defqon? Nou, we zien het wel als jullie straks weer een dansje staan te doen op ADE, die echte boeven vangen zichzelf wel.

Reaguursels

Inloggen

@Sceptic | 05-07-16 | 17:52

Eens! Ook de longafdeling voor (ex)-rokers sluiten en mensen met overgewicht helemaal weigeren in het ziekenhuis; zijn we gelijk van het Eigen Risico af en kunnen we alle bejaarden naar 5 sterren hotels sturen.

Seksdocent | 06-07-16 | 15:49

Ik zou mij als agent met een maandelijkse fooi van €1800,- ook niet zo druk maken.

Dutch_Holland | 06-07-16 | 08:34

Drugs. Ik begin er niet aan.
*Trappist open trekt en sigaret aansteekt*

McMarx | 06-07-16 | 02:37

Rave en Zweef!

verbanden | 05-07-16 | 22:43

@BenBinnen | 05-07-16 | 20:09
Klopt. De twee "paddo-slachtoffers" die Hirsch-Ballin hebben doen besluiten om met 't paddo-verbod op de proppen te komen, hadden zelfs niet eens paddo's gebruikt.

Het komt er in feite op neer dat machthebbers liever niet hebben dat we er achter komen dat er nog méér kanalen op de tv zitten.

Lagonda | 05-07-16 | 21:00

@Lagonda | 05-07-16 | 20:00

Dat was inderdaad een zeldzaam domme beslissing. Te meer omdat paddo's nauwelijks slachtoffers opleveren. Tsja, onder dronken en stonede toeristen ook nog even paddo's erbij nemen en dan in de gracht flikkeren.

Overigens zijn sporen niet verboden en maak je een prima substraat met een snelkookpan. Hell, je kunt kant-en-klare sets kopen die wereldwijd worden verzonden. Kosten verwaarloosbaar en opbrengst zeer fors.

Dus het verbod heeft alleen tot gevolg dat impuls-gebruik afgenomen is. De politiek zegt dan dat het geholpen heeft.

BenBinnen | 05-07-16 | 20:09

@BenBinnen | 05-07-16 | 19:17
Volgens mij is er destijds wel iets dergelijks gebeurd m.b.t. het verbod op paddo's. Het ministerie heeft toen gewoon ergens een lijst met psilo-verwante paddestoelen van 't internet geplukt, en die illegaal verklaard. Terwijl het overgrote deel van de soorten op die lijst niet eens psychoactief is, en zelfs een volleerd mycoloog nauwelijks in staat is het verschil tussen al die soorten vast te stellen. De boven-ons-gestelden weten echt helemaal niks.

Lagonda | 05-07-16 | 20:00

En nu kappen met dat gelul over die alternatieven voordat ze die straks ook illegaal gaan maken...

brammetaalman | 05-07-16 | 19:51

@ vanBukkem en PietKarbiet

Je kan ze tijdens fouillering wel goed verstoppen. Dat is een koud kunstje wat weinig mensen zullen vergeten.

Echter worden veel mensen gepakt door agenten als "stille" verkleed als partypeople. Vaak al vanaf parkeerplaatsen in de gaten gehouden. Ook in mensenmassa's of zelfs bij toiletten komen ze in de hoop dat iemand net even iets tevoorschijn tovert.
Sta je toch wel even raar te kijken als iemand wordt afgevoerd door agenten onherkenbaar verkleed met ausies,nikies, petjes en zonnebrillen..

StokeRR | 05-07-16 | 19:32

@Lagonda | 05-07-16 | 19:12

Hehe, als ze DMT willen verbieden dan moeten vele grassoorten en tienduizenden andere planten ook verboden worden. Niet dat dat zou werken, maar ik zie sommigen er toe in staat.

BenBinnen | 05-07-16 | 19:17

@SyntaxError | 05-07-16 | 18:53
Zodiak commune... zegt me niks eerlijk gezegd.
Ouwe RKZ, zegt u dat wat?
Biertje één gulden. En voor vijfentwintig gulden had je een goeie xtc pil. Voor twee geeltjes was je klaar voor de nacht.

VanBukkem | 05-07-16 | 19:14

@BenBinnen | 05-07-16 | 19:01
Daar heb ik niks meer aan toe te voegen. Nou ja, misschien nog wat DMT.

Lagonda | 05-07-16 | 19:12

@BenBinnen | 05-07-16 | 19:01
Maar ondertussen zitten sommigen wel dagelijks aan de -pam omdat ze hun scheiding mentaal niet aan kunnen oid. Maar dat is goedgekeurt door een arts dus ...
Het meten met 2 (of meerdere) maten kent steeds meer populariteit.

SyntaxError | 05-07-16 | 19:05

@@VanBukkem | 05-07-16 | 18:40
Sfeerbeelden :)
www.youtube.com/watch?v=BRyjAFiumi4
Lang geleden dat ik op zo'n feestje ben geweest trouwens, die gasten niet, die gaan nog steeds zo te zien op google .. volgens mij hebben ze ondertussen al wat dj's van boven de 50 (Saint, Bor?)

SyntaxError | 05-07-16 | 19:01

@Lagonda | 05-07-16 | 18:55

Dat is precies het probleem. Als die angstige, bozige reaguurders die anderen plezier willen ontzeggen nu eens de ballen hadden om gewoon een keer onder begeleiding van ervaren psychonauten een lage dosis psilocybe of mdma te nemen, dan zou er een wereld voor ze open kunnen gaan.

Maar het is natuurlijk veel enger om de eigen grenzen te verleggen of de eigen belevingswereld te verkennen dan de zwarte laars van de overheid in de nek van een geweldloze, nieuwsgierige gebruiker te zetten.

BenBinnen | 05-07-16 | 19:01

Ook altijd leuk: discussies over drugs waarvan driekwart van de deelnemers geen ene reet verstand van cq. ervaring heeft met drugs. Zo lees ik hier dat je van xtc gaat hallucineren, en dat de gebruikers maar beter levenslang kunnen krijgen. Jaja.

Lagonda | 05-07-16 | 18:55

@VanBukkem | 05-07-16 | 18:40
Meestal was je vertrouwde dealer ook wel op locatie, dan wist je ook meteen wat je had :)
Het waren ook vaak feestjes georganiseerd door dezelfde lui. Zodiak commune .. ken je die gasten?

SyntaxError | 05-07-16 | 18:53

@Smulpaap | 05-07-16 | 18:46

LOL. Want die informatie kun je ook echt nergens vinden zeker?

Ontmoet de godheid van de designer drugs, Alexander Shulgin:

www.erowid.org/library/books_online/p...

BenBinnen | 05-07-16 | 18:52

@Crufty | 05-07-16 | 17:38

Sterker nog: als ze gelegaliseerd zijn en voorzien van een kwaliteitskeurmerk, dan is er nauwelijks een reden om risicovolle stoffen te nemen. De laatste designer drugs zijn zo ontworpen dat zo min mogelijk verboden stoffen gebruikt worden, wat de kwaliteit en veiligheid van het eindproduct niet altijd ten goede komt.

Vervolgens kun je terug naar de leverancier als de kwaliteit niet blijkt te zijn als waarmee geadverteerd is.

Het criminele circuit kan geen droge boterham verdienen aan gelegaliseerde drugs, want die rommel is spotgoedkoop te maken. Daarmee sluit je een grote bron van geld simpelweg af.

BenBinnen | 05-07-16 | 18:49

@Ogami | 05-07-16 | 18:23
Praat geen poep. Harde aanpak van drugs heeft nog nooit gewerkt. Gewoon legaliseren, kwaliteit bewaken (de pilcontrolepost moet weer terug op de festivals; dat werkte prima), goede voorlichting verzorgen, en accijns heffen. Iedereen blij. Behalve dan sneuneuzen die 't niet kunnen uitstaan dat andere mensen zomaar lol durven te hebben.

Lagonda | 05-07-16 | 18:49

-weggejorist-

Smulpaap | 05-07-16 | 18:46

@Ogami | 05-07-16 | 17:59

Zoals in de VS dus bijvoorbeeld? Waar miljoenen mensen in de bak zitten, on parole en on probation zijn?

www.drugwarfacts.org/cms/Prisons_and_D...

En wat heeft dat dan precies opgelost? En bovendien: wie bepaalt wat ik in *mijn* lijf stop? De overheid heeft daar niks mee te maken. Filmpje van een voormalige rechter die zijn mening heeft bijgesteld:

www.youtube.com/watch?v=b6t1EM4Onao

BenBinnen | 05-07-16 | 18:43

@LaRoche | 05-07-16 | 18:25
Verslaving en medicijnen:
www.apotheek.nl/themas/verslaving-en-m...
Er wordt met 2 maten gemeten, bovendien weet ik dat er behoorlijk wat handel is in medicijnen die "patienten" wel voorgeschreven zijn, maar die ze niet (allemaal) gebruiken.
Dat is erg zorgelijk, maar over deze "drugs" is al belasting betaald dus heeft het geen prioriteit?

SyntaxError | 05-07-16 | 18:40

@SyntaxError | 05-07-16 | 18:24
En dat je gewoon aan de eerste de beste kunt vragen van "hé, weet jij toevallig iemand die drugs verkoopt?" en dat deze dan zegt van "ja, hij daar, met dat petje, dat is de dealer." "Maar kijk wel uit voor die gasten in die trainingspakkies, met die oortjes, want dat zijn stillen."

VanBukkem | 05-07-16 | 18:40

@Uw Psychiater | 05-07-16 | 18:21

Je mag het triest vinden en ergens ben ik het wel met je eens. Maarrrrr ... wansmaak verbieden? Wie denk je wel dat je bent? Fatsoenspolitie, God of anders?

@ jou en anderen:

Het punt is dat drugsgebruik, ongelukken daargelaten, geen slachtoffers kent. Happy verkopende partij, happy slikker en verder niks. Dus wat voor *gegronde reden* wil je aandragen voor vervolging? Volksgezondheid? Mwoehaha. Als dat de daadwerkelijke reden is dan moeten we het per direct uit het strafrecht halen en de excessen behandelen via de gezondheidszorg. De incidentele gebruiker die gewoon verder gaat met zijn saaie, normale en productieve leven kun je dan met rust laten.

BenBinnen | 05-07-16 | 18:30

@bisbisbis | 05-07-16 | 18:20
Precies!
Ben benieuwd hoeveel mocros er in het ziekenhuis belanden door een lange lat, omdat ze, traditioneel, o.a. autos gaan slopen en in de fik zetten om het einde van de ramadan te vieren.

SyntaxError | 05-07-16 | 18:29

@VanBukkem | 05-07-16 | 18:01
In een ziplock zak stoppen, deze een rondje in de vaatwasser mee laten draaien en dan het zakje tussen de kloten.
Komen ze niet met fouilleren en drugshondjes ruiken het niet.

Mastermattie | 05-07-16 | 18:27

"4FA, dat is dus een soort van xtc, maar omdat het kennelijk officieel niet op de Opiumlijst staat telt het niet als harddrugs."
Gek dat je pillen die niet op de Opiumlijst staan, wel gewoon bij je mag hebben! Wat is de volgende stap Hemelrijk, paracetamol verbieden zonder wettelijke basis? Komkommers?

LaRoche | 05-07-16 | 18:25

@VanBukkem | 05-07-16 | 18:17
In een of andere fabriekskelder lekker met 200 man een nachtje op de bemmende techno. Geen illegale maar gewoon een gezellig feestje. Dat was toch altijd wel een beleving. Nooit ruzie, nooit problemen.

SyntaxError | 05-07-16 | 18:24

Oom agent moet gewoon doen waar oom agent voor is...
handelen en actief criminaliteit bestrijden in elke vorm..
De blauw op straat moet gewoon niet verbaasd zijn dat ze niet serieus genomen meer worden, versoepeling excuses achterdeurtjes op alle regeltjes toepassen want oh het is zo streng....
Reden dat het zo streng is daar hebben we een rechtstaat voor.
Straks gaan ze voor extremere dingen nog excuses verzinnen of wetten versoepelen blijft er helemaal niets meer over om te bestrijden en worden inderdaad alleen maar brave burgers lastig gevallen.

Ogami | 05-07-16 | 18:23

Kaalkoppies die chemische M&M's snoepen in strakke spijkerbroeken met zwarte kisten en jaren 90 trainingspakken. Helemaal strak van de hallucinaties terwijl ze spastisch met armen en benen staat te zwaaien tijdens het luisteren naar op hol geslagen wasmachines. Kunnen ze dat soort mensen niet gewoon levenslang geven?

Uw Psychiater | 05-07-16 | 18:21

Iets klopt er niet helemaal. Holleeder plukken ze voor 18 miljoen. En hij is zogenaamd de grootste boef van Nederland. Waarom blijf ik dan toch ballen in mijn buik voelen?

Bennie Boos | 05-07-16 | 18:21

Het zoveelste voorbeeld van aanpakken wat justitie (nog) durft aan te pakken: het domein van de belasting-, heffing- en boetebetalende aangepaste burgers.
-
Richt nu ook eens zo'n snelrechtstraatje in op het Kanaleneiland, in de Schilderswijk of in de Kolenkitbuurt?

bisbisbis | 05-07-16 | 18:20

Legalize it!
@ OM ga boeven (dieven, moordenaars, verkrachters, politici) vangen stelletje zeikerds.

Baby Fark McGee-Zax | 05-07-16 | 18:19

RonBacardi | 05-07-16 | 18:07

Jongeren krijgen al een strafblad voor een klap in het gezicht uitdelen als verdediging... Deze pilletjes zouden in geen enkele vorm gereguleerd moeten worden en strafbaar blijven net als alle andere drugs en alcohol is het de keuze van de gebruiker.
Ze kiezen er zelf voor dus moeten ze ook zelf op de blaren gaan zitten. Ben ook van mening alle andere drugs intensiever op gehandeld zou moeten worden door oom agent.

Ogami | 05-07-16 | 18:18

@StokeRR | 05-07-16 | 18:07
Wat @Piet Karbiet zegt. Bovendien kom/kwam ik ook eigenlijk niet op feestjes waar de politie ook komt. Of andere beveiliger-achtige types.

VanBukkem | 05-07-16 | 18:17

Ach, je moet het positief zien. Door deze tomeloze inzet van onze hermandad zijn diverse aangiftes van raciaal geweld tegen autochtonen in de grote steden op zeker voorkomen.

Parel van het Zuiden | 05-07-16 | 18:17

@ vanBukkem

Leg eens uit. Omdat je het uberhaupt niet gebruikt of..?

StokeRR | 05-07-16 | 18:07

@Ogami Dat dit drugsbeleid kant nog wal raakt is duidelijk. Ik ben ook niet voor volledig reguleren. Maar een strafblad voor een pilletje is buiten proporties.

RonBacardi | 05-07-16 | 18:07

Mag wel even bij vermeld worden, dat Defqon tegenwoordig 3 dagen is. Totaal dus ook veel meer dan 60 000 bezoekers.

StokeRR | 05-07-16 | 18:06

@VanBukkem | 05-07-16 | 18:01
Je moet die pillen in een plek stoppen waar men ze niet kan vinden.
In je mond, maag of darmen bijvoorbeeld.

Piet Karbiet | 05-07-16 | 18:04

Je bent ook wel een ongelooflijke klojo als je je laat pakken met een paar xtc-pillen. Het zou mij niet overkomen.

VanBukkem | 05-07-16 | 18:01

RonBacardi | 05-07-16 | 17:52

Was het maar zo simpel in praktijk is het vaak het tegenovergestelde...
Ze moeten gewoon wat harder worden wat betreft de drugsbeleid geen achterdeurtjes of excuses meer.
Hele beleid slaat nergens op en het reguleren helpt niet geeft alleen maar meer vrijheid aan experimenteren ermee.

Ogami | 05-07-16 | 17:59

Dit is gewoon het opleuken van opsporings, vervolging en veroordelingscijfers op makke schapen zonder nuttige bijdrage in de maatschappij.

Feynman | 05-07-16 | 17:59

@RonBacardi | 05-07-16 | 17:52
Minder agressie?
Mensen die drie dagen zonder slaap tekeer gaan als een stel malloten?
Neem een spa rood, je kletst uit je nek.

necrosis | 05-07-16 | 17:58

Sceptic | 05-07-16 | 17:52
Precies, laat het kaf maar van het koren gescheiden worden. Labiele meelopertjes hebben we niets aan in deze toch al verwijfde samenleving.

afroamerikaan | 05-07-16 | 17:58

RonBacardi | 05-07-16 | 17:52 Bakito heeft een nieuw accountje.

zeg maar jansen | 05-07-16 | 17:54

Dat panische gedoe over n paar pilletjes. Ze leren het nooit. Wees blij dat mensen het gebruiken. Geeft betere sfeer en minder agressie..

RonBacardi | 05-07-16 | 17:52

Harddrugs laten gebruiken op festivals en dan geen medische hulp bieden aan drugs gebruikers. Laat ze maar lekker dood gaan, kijken we eerst of dat helpt...

Sceptic | 05-07-16 | 17:52

@zeg maar jansen | 05-07-16 | 17:47
Daarom heb ik een kaal hoofd.
Die is droog binnen 3 minuten.

necrosis | 05-07-16 | 17:49

necrosis | 05-07-16 | 17:41 Dienders met een paraplu. Watjes.

zeg maar jansen | 05-07-16 | 17:47

Ja kunt zeggen wat je wilt, maar het was wel een mooie vuurwerkshow! youtu.be/HkSmJQMudS4

Mastermattie | 05-07-16 | 17:45

@Graaf van Egmont | 05-07-16 | 17:34
Je kan de dienders natuurlijk ook een paraplu geven.

necrosis | 05-07-16 | 17:41

Je kan geen reet doen aan de drugshandel.
Je verandert wat aan de samenstelling van de pillen en er moet weer een nieuw verbod uitgevaardigd worden.
En is dat verbod van kracht, dan komen de pillenboeren weer met een iets andere variant wat nog niet verboden is.
*iets mompelt over kraan en dweilen*

necrosis | 05-07-16 | 17:39

Geef drugs gewoon vrij.
Men kan zelf wel kiezen.

Crufty | 05-07-16 | 17:38

Er moet meer geld komen dus voor het OM. Dan houdt de regen vanzelf op en kan de politie weer aan het werk.

Graaf van Egmont | 05-07-16 | 17:34

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken