Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

GeenPeilTV. De StemTaxi in Oldenzaal

It is the final bus stop! Op de laatste dag van de epische GeenPeil Bustour deden VanLeeuwen en co. Oldenzaal aan. U weet wel, de gemeente die 12 van de 17 stemlokalen euthanaseerde wegens 'waarschijnlijk toch te weinig interesse voor'. Wat zoiets met de inwoners doet wisten we al, want vanochtend bleek al dat het animo voor het referendum in Oldenzaal on-ge-kend hoog is. Om al die mensen naar die paar stembureau's te vervoeren regelde GeenPeil een Audi RS4 Avant (450pk), want van het gemeentebestuur moeten ze het in Oldenzaal duidelijk niet hebben. Dus. Lift nodig? Regelen we! Stempas nog thuis liggen? Geen punt, halen we effe op! Stempas verscheurd door pa? WTF VADER VAN BRAM!!! Het was een mooie ochtend, en het waren 10 geweldige dagen. Buschauffeur Tom, vrijwilligers, wafelbakkerts, allemaal BEDANKT.

Reaguursels

Inloggen

De burgemeester van Oldenzaal liet van de gebruikelijke 17 stembussen er slechts 5 plaatsen, dat vond hij genoeg!
Ik vind dat zo'n man, die de democratie aan zijn laars lapt opstaande voet zou moeten worden ontslagen!

Lexus01 | 07-04-16 | 13:26

Ik ga verhuizen naar Oldenzaal
Er is nog steeds hoop voor Nederland :)))

exNLfanAlochtoon | 06-04-16 | 21:52

Havenwerker | 06-04-16 | 19:43

Goed zo. En blijf vooral doorgaan.

Maar daar gaat dit referendum niet over.

De Koreaanse Slet | 06-04-16 | 20:00

Lekker achter in de rij aansluiten hier in Oldenzaal.

Black Sabbath | 06-04-16 | 19:59

De Koreaanse Slet | 06-04-16 | 18:53

Wat een raar onderscheid maak jij toch.. Als het om directe democratie (referendum) gaat, wil je ineens een drempel van 90% maar als het om verkiezingen gaat(waar zo langzamerhand steeds minder mensen in geloven) dan ineens niet.
En die parlementaire democratie van jou? Die steek ik in mijn reet. In welk verkiezingsprogramma stond trouwens dat associatieverdrag? En waar stonden de vragen of de inwoners van Nederland al die AZC's wilden? Graag even een linkje..

knerf | 06-04-16 | 19:40

Havenwerker | 06-04-16 | 19:08

Toch ben ik benieuwd wat tienduizenden kilo's plofkippen betekenen voor havenarbeiders? Die moeten toch verscheept worden.

De Koreaanse Slet | 06-04-16 | 19:33

rekennietmachine | 06-04-16 | 19:23

Nee, want je bent niet gaan stemmen.Dus kan je ook niet zeggen dat je tegen bent.Of voor. Je hebt je hooguit van stemming onthouden. Mogelijk uit luiheid...

knerf | 06-04-16 | 19:31

Met een RS4 zo dicht bij de Neder-Duitse grens... da's vragen om problemen... Laat het in Utrecht maar niet horen, want anders zijn er binnenkort weer wat pinautomaatjes minder vlak over de grens.

Tubantia83 | 06-04-16 | 19:31

De Koreaanse Slet | 06-04-16 | 18:53

Man, ik heb het weer gehad met jou. Dus het opkomstpercentage is alleen belangrijk wanneer het in jouw kraam van pas komt..
Lachen.....

En wie heeft met wie afgesproken dat er alleen een opkomstpercentage geldt voor referenda? Ik, jij, het volk?

knerf | 06-04-16 | 19:24


@knerf | 06-04-16 | 18:16
Ik ben niet gaan stemmen, ga ik ook niet doen en ik ben tegen. Tegendeel bewezen.

rekennietmachine | 06-04-16 | 19:23

@Piet Karbiet | 06-04-16 | 16:52
Nee, ik ken mijn rechten. Ik heb een bankassistente ontslagen gekregen en een vergoeding van gekregen omdat ze zonder mijn toestemming 1.5 jaar van mijn bankrekening aan mijn vader gaf. Pa was al 40 jaar klant en vader dus zij dacht dat dat geen probleem was. Het gesprek dat begon, "Waarom heb jij 120 dollar in een stripclub gebruikt toen je op studiereis was in in San Francisco?", was heel erg snel voorbij.

Zoon van Boer | 06-04-16 | 19:06

Rotterdam binnen het uur van 17,2% naar 20,0%. Daar moeten in de laatste twee uur echt nog een paar tandjes bij, anders komt Rotterdam met nog 2 uur te gaan op 25,6% uit.

tipo | 06-04-16 | 19:04

Havenwerker,

is goed, maar nog nie echt goed genoeg.
Trek eens wat mensen uit hun luie stoel daar (haha)

Vedor | 06-04-16 | 18:54

knerf | 06-04-16 | 18:43

Omdat dit een referendum is meneer. Het afgesproken opkomst percentage is met 30% trouwens al belachelijk laag. Referenda, waar ik zwaar op tegen ben, dienen te gaan over cruciale zaken waar iedereen zich druk over maakt. Niet één derde van de stemgerechtigden. Als we dan toch door willen gaan met D66 referenda dan kunnen we beter gaan voor een opkomst van 90% dat is dan een klein beetje meer democratie.

Trouwens denk je echt dat het jouw punt helpt om mij te betichten van alcoholisme en psychische problemen?

Ik vind een beetje flamen ook prachtig maar ik weet op voorhand dat het mijn discussiepunt niet helpt. Gewoon schelden om te schelden.

De Koreaanse Slet | 06-04-16 | 18:53

De Koreaanse Slet | 06-04-16 | 18:34

Nee, druiloor. JIJ leest niet goed. Waarschijnlijk ben je al weer dronken. Ik trek een vergelijking met de verkiezingen en vraag mij terecht af waarom daar geen opkomstpercentage geldt om een verkiezing valide te maken..
Het antwoord: omdat de heertjes en dames in de politiek dan wel eens hun bestaansrecht zouden kunnen verliezen.

knerf | 06-04-16 | 18:43

Wobbelplatte | 06-04-16 | 15:59

Het feit dat die lul van een burgemeester zegt "te wijten", zegt al iets over zijn democratische gehalte..

knerf | 06-04-16 | 18:38

Vedor | 06-04-16 | 18:23

Nee. Ik ben sowieso tegen referenda. Vandaar dat ik dit initiatief vanaf dag één steun. Ik ben voor parlementaire democratie. En dit grapje toont precies aan waarom.

De Koreaanse Slet | 06-04-16 | 18:36

Bij een opkomstpercentage tussen de 25 en 29,9% moet dit referendum ongeldig verklaard worden.

Dit vanwege het saboteren in diverse plaatsen van de mogelijkheid tot stemmen.

knerf | 06-04-16 | 18:36

knerf | 06-04-16 | 18:26

Het zijn geen verkiezingen dwaas. Het is een referendum. Waarbij jouw intelligentie weer ter sprake moet komen en of je sowieso stemrecht zou moeten hebben.

Je begrijpt kennelijk niet eens wat het is en al helemaal niet waar het om gaat.

En dan noem je mij gestoord. Mafketel.

De Koreaanse Slet | 06-04-16 | 18:34

accijnstoerist | 06-04-16 | 18:23

Ja valide als in we zullen het overwegen. Niet valide als in we gaan het associatieverdrag nu afkeuren. Onbegrijpelijk dat mensen en vooral tegenstemmers niet lijken te begrijpen wat er precies op het spel staat.

Bij een geldig referendum en een tegenstem zal het waarschijnlijk opnieuw door de kamers gaan. Bij een ongeldig referendum of een voorstem gebeurt er niets.

Dat is je winst. Bekijk nu eventjes de compositie van de eerste en tweede kamer.

Hoeveel door het volk gekozen parlementsleden zullen hun mening veranderen op basis van wat nu lijkt zo'n maximaal 20% van de kiesgerechtigden te zijn? Die mensen die toch op Wilders gaan stemmen. Of de SP.

Wat denk je?

De Koreaanse Slet | 06-04-16 | 18:31

Gaan we nou straks ook de verkiezingen voor PS, TK of Gemeenteraad ongeldig verklaren als minder dan 30% gaat stemmen?

Dan graag een campagne van GS om de eerste de beste verkiezing te saboteren? B.v die van de PS...

knerf | 06-04-16 | 18:26

knerf | 06-04-16 | 18:16

Gaan we schelden? Ik vind het prima hoor.

Maar als je de vraag in een groep van tien gooit en vraagt of we met z'n allen dan toch echt naar de Ardennen moeten gaan op vakantie en 7 zeggen ik vind het prima wat mij betreft gaan we en 2 zeggen zeker weten en 1 zegt absoluut niet. Dan is de meerderheid gewoon voor.

Als het andersom zou zijn. Dus we gaan zeker niet naar de Ardennen en 7 zeggen prima dan gaan we niet naar de Ardennen en 2 zeggen absoluut wel en 1 zegt we gaan zeker niet dan gaan we dus niet.

Tenzij de 2 de anderen weten te overtuigen dat we wél moeten gaan. Dat is tot dusver niet gelukt.

Snap je dat echt niet?

De Koreaanse Slet | 06-04-16 | 18:25

Geweldig! Eén hele Auwdie ingezet om de woedende volksmassa's naar de stembus te loodsen in Oldenzaal. Geen colonne bussen dus, of dan toch op zijn minst een flinke verzameling BusjeKomtZoBusjes, maar één hele vijfzitter. Indrukwekkend.
Prachtig om te zien dat zelfs de lawaaikwakers van GeenPeil een minimale opkomst verwachten waar ze met een oversized scootmobiel uit de voeten kunnen. Goed gedaan jongens! Volgende keer misschien toch maar een referendum dat ergens over gaat dan?

DeGrijzeBril | 06-04-16 | 18:25

De Koreaanse Slet | 06-04-16 | 18:16

Je snapt het niet. De drempel van 30% is er om de uitslag van het referendum valide te kunnen exptrapoleren naar de mening van de gehele Nederlandse bevolking en niets anders.

Niet-stemmers hebben hun kans gemist om zich te laten horen en conformeren zich eraan dat de uitslag van het referendum ook namens hen is. Zo zijn de spelregels.

Strategisch niet-stemmen of prinipieel niet-stemmen kent ook zo zijn nadelen, dan moet je namelijk gewoon verder je mond houden, want je had geen mening.

accijnstoerist | 06-04-16 | 18:23

He, De Koreaanse Slet

Telt voor jou de uitkomst WEL als het opkomst percentage 29,9% is?? Zo niet, dan ook niet zeuren over een mandaat.

Vedor | 06-04-16 | 18:23

De Koreaanse Slet | 06-04-16 | 18:19

En marginaal percentage? Dat is nog de vraag maar doet er ook niet toe.
Een marginaal aantal mensen stemt nog voor de Provinciale Staten dus die verkiezing moeten we dan ook ongeldig verklaren?

knerf | 06-04-16 | 18:22

@DKS: Democratie in Nederland is ook het waarborgen van de rechteb van de minderheid. Wanneer de minderheid een referendum afdwingt en vanwege de uitslag bij slechts 30% een NEE stemt dan moet de regering die minderheid respecteren en de uitslag van het referendum respecteren. Ik herhaal, bij jou is het democratie wanneer het jou uitkomt.

Indoneesje | 06-04-16 | 18:21

Indoneesje | 06-04-16 | 18:08

Fantastisch voor je. Maar als slechts een marginaal percentage komt opdagen om tegen te stemmen terwijl het er al doorheen is dan kan je simpelweg niet eisen dat het verdrag weggejorist wordt.

Het wordt lastiger als straks ruim 60-70% komt opdraven. Dan kom je al snel op een significant percentage. Maar daar lijkt het tot dusver niet op.

De Koreaanse Slet | 06-04-16 | 18:19

De Koreaanse Slet | 06-04-16 | 18:06

Nee, psycho... jij VINDT dat mensen het niet begrijpen. Dat is wat anders dan dat ook zo IS. Je bent gewoon een paternalistische betweter.

Doe logica van jou is de logica van de gestoorde gek. Mensen die niet stemmen, stemmen niet.Dat betekent niet dat ze voor of tegen zijn.

knerf | 06-04-16 | 18:16

accijnstoerist | 06-04-16 | 17:56

Nee er is een referendum afgedwongen door middel van (haha de ironie) een D66 initiatiefwet waar d.m.v. technologie het benodigde aantal voor stemmen kon worden binnen gehaald.

De democratie zegt men hier. Nu laten we uitgaan van verpletterende 'overwinning' van tegen van welgeteld 58% van de 31% stemmen. Dan hebben we het dus over 2.2 miljoen van de 12 miljoen kiesgerechtigden die Oekraïne een verdrag ontzeggen waar ze zelf gewoon simpelweg geen last van hebben. Want die vaste betalingen elk jaar aan de EU gaan toch door en als nettobetaler krijgen we daar direct gezien toch proportioneel minder van dan bijvoorbeeld Polen. Dus wat is de winst? Is dat democratie?

Niet bepaald want bijna 10 miljoen stemgerechtigden vinden het prima of zijn voor.

Laat ik het anders stellen.

Als de vraagstelling 'bent u voor of tegen de wet tot afkeuring van het associatieverdrag met Oekraïne' was geweest en de meerderheid stemt tegen was je dan boos geweest dat de méérderheid het prima vond dat het was afgekeurd en slechts een selecte groep wilde dat het herzien werd?

Ik dacht het niet.

De Koreaanse Slet | 06-04-16 | 18:16

Ik hoop zo , dat we de 30% halen, en dat de thuisblijvers nog heel lang spijt hebben van hun keuze.

Vedor | 06-04-16 | 18:13

De Koreaanse Slet | 06-04-16 | 18:06

Ik had van jou op zijn minst verwacht dat je zou weten wat een referendum eigenlijk is. Spoiler: er staan 2 keuzes op het formulier! Het is dus niet alleen voor de tegenstemmers maar voor iedereen.
Verder, wat ik in mijn vorige 2 posts zei. Je zet jezelf hier wel erg voor schut mee. Snap je dat?

accijnstoerist | 06-04-16 | 18:13

Zojuist gestemd op Amsterdam CS en daar was het behoorlijk druk. Dat stemt mij hoopvol dat zelfs bij de Amsterdammer de democratiw nog lang niet dood en begraven is. Oh en voor de rest fuck DKS! Want die blijkt het zelf niet meer te begrijpen. Engnek!

Indoneesje | 06-04-16 | 18:08

accijnstoerist | 06-04-16 | 17:40

Nee die conclusie van jou klopt niet. Dit is een referendum over de goedkeuring van het associatieverdrag. Als je die goedkeuring niet interessant vindt ben je het er per definitie mee eens.

Dit zou overigens ook gelden als de vraagstelling andersom is. Dus als het referendum ging over afkeuring en ik kom niet opdagen dan betekent dit dat ik per definitie het eens ben met de afkeuring van het verdrag. Ik zal me er dus als tegenstemmer bij neer moeten leggen dat de ruime meerderheid dit onderwerp niet belangrijk genoeg vond om daar een mening over te vormen.

Dat is vrij logisch want anders krijg je een chaos waarin, en zeker met corrigerende referenda, waarin een marginaal gedeelte van de stemgerechtigden het voor het zeggen krijgt over vaak zaken die ze niet volledig of helemaal niet begrijpen. Dit terwijl de rest het prima vind.

Snap je dat?

De Koreaanse Slet | 06-04-16 | 18:06

accijnstoerist | 06-04-16 | 17:56
Aanvulling op mijn vorige post: de reden dat die drempel er uberhaupt is, is juist om de uitslag representatief te kunnen laten zijn voor de HELE bevolking. Dat er anti-democratische krachten in onze samenleving zijn die niet-stemmen proberen in te zetten als een instrument om het referendum onderuit te halen doet daar dus niets aan af. Die zien zich straks geconfronteerd met een geldige referendumuitslag met 80% tegen. Tja, dat wordt gewoon op de antidemocratische blaren zitten dan als je niet stemt. Maar als je opschiet en alsnog wilt gaan stemmen, dan kan dat nog!

accijnstoerist | 06-04-16 | 18:05

Uiteraard zendt de staatsomroep juist nu een pro-Oekraine spotje uit van D'66.

ploppy | 06-04-16 | 17:58

Zojuist een mooi rood stipje gemaakt. U kunt wel raden aan welke kant;)
Ook in mijn stembureau was het rustig geweest maar het begon nu wat te lopen.
Het opgekomen zonnetje zal ook helpen;)

Overigens zeer tevreden in Haarlem met 75 stembureau's EN er werd keurig gewezen om het stipje te kleuren.
Toen ik met een big smile aangaf zeer content te zijn met het feit dat ze instructie gaven en kreeg drie blije gezichten terug.

Positief nieuws is er ook gelukkig;)

En ik verwacht een 35% opkomst.. over 3 min. een update via BNR.

Houtbar | 06-04-16 | 17:58

Het is al goedgekeurd. Dus als je niet komt tegen stemmen vind je het per definitie prima. Je wil er immers niets aan doen.

Dat is gewoon pure logica. Nogmaals als het afgekeurd was dan hadden jij en de jouwen volkomen gelijk.

Het is afgekeurd. Klaarblijkelijk is iedereen het daar mee eens.

Snap je dat?
De Koreaanse Slet | 06-04-16 | 17:48

Jouw gedachtegang is zo enorm krom. Het was inderdaad goedgekeurd, maar er is een referendum over uitgeschreven. Met het uitschrijven van een raadgevend referendum vraagt het kabinet het volk om adviseren. Indien de drempel wordt gehaald is het kabinet verplicht om het besluit te heroverwegen. Het hele volk wordt gevraagd te adviseren, dus ook jij en niet alleen de mensen die het er niet mee eens zijn. Mits de drempel wordt gehaald, is de uitslag representatief voor de hele bevolking, en niet alleen voor de mensen die het er niet mee eens zijn. Mensen die niet stemmen, moeten achteraf niet huilen over de uitslag, want zij hebben er zelf voor gekozen om niet mee te tellen.

accijnstoerist | 06-04-16 | 17:56

Indoneesje | 06-04-16 | 17:46

Juist helemaal niet. Je snapt het gewoon niet.

De meerderheid van de volksvertegenwoordiging heeft het associatieverdrag goedgekeurd. Jij mag daar je mening over geven. Als je massaal komt opdraven om tegen te stemmen geeft dat een duidelijk signaal dat het volk het er niet mee eens is. Als je met een schamele 17-18% komt opdraven om er tegen te zijn dan ben je dus de absolute minderheid.

Dat is juist democratie. Jij wil juist dat jouw mening wordt opgedrongen aan mensen die absoluut voor zijn of die het niets kan schelen.

Kom op man. Zo moeilijk is het niet.

Nogmaals als de vraagstelling andersom was had je volkomen gelijk.

De Koreaanse Slet | 06-04-16 | 17:52

@TheStef | 06-04-16 | 17:40
Daar denken 4 miljoen mensen toch anders over.

Stormageddon | 06-04-16 | 17:49

Stormageddon | 06-04-16 | 17:41

Het is al goedgekeurd. Dus als je niet komt tegen stemmen vind je het per definitie prima. Je wil er immers niets aan doen.

Dat is gewoon pure logica. Nogmaals als het afgekeurd was dan hadden jij en de jouwen volkomen gelijk.

Het is afgekeurd. Klaarblijkelijk is iedereen het daar mee eens.

Snap je dat?

De Koreaanse Slet | 06-04-16 | 17:48

De Koreaanse Slet | 06-04-16 | 17:39 Jij bent juist 1 van de redenen dat ik wel ga stemmen. Je zou de politiek in moeten, je kan al behoorlijk goed spinnen,liegen,draaien en bedriegen. Je bent een ondemocratische engnek. Bij jou is het democratie wanneer het jou uitkomt.

Indoneesje | 06-04-16 | 17:46

Piet,

Kudos voor jou en je dochter. Een echte vent, heeft wel wat over voor zijn rechten. Of klopt het toch, dat reaguurders toetsenbord-helden zijn??

Vedor | 06-04-16 | 17:46

TheStef | 06-04-16 | 17:42

Helemaal mee eens. Als je goed leest heb ik het hier over de redeneertrant van DKS, die voor het gemak maar even stelt dat de niet-stemmers geen problemen hebben met het gevoerde beleid. Ik paste dezelfde redeneertrant even toe op de laatste ep-verkiezingen ter illustratie van mijn punt.

accijnstoerist | 06-04-16 | 17:45

Indoneesje | 06-04-16 | 17:37

Rare gedachtegang. Dit referendum gaat erover of je wel of niet voor goedkeuring van het associatieverdrag bent. Het is al goedgekeurd dus vermits je ronduit tegen bent kan het je geen flikker schelen en stem je dus per definitie in met de beslissing van het parlement en het senaat.

Als de vraagstelling andersom was, dus: 'bent u voor of tegen afkeuring van het associatieverdrag met Oekraïne' had je volkomen gelijk gehad.

De Koreaanse Slet | 06-04-16 | 17:45

@De Koreaanse Slet | 06-04-16 | 17:39
Mensen die geen stem uitbrengen vinden iedere uitkomst prima of het interesseert ze niet. Het is hun eigen keuze om geen gebruik te maken van hun democratische invloed.

Waarom u begint te raaskallen over een dictatoriaal gedachtegoed van een wel stemmende minderheid ontgaat mij dan ook geheel.

Specimen 5101 | 06-04-16 | 17:44

Bericht aan alle John Doorzonnen: Mijn dochter van 8 heeft net 2 uur in de striemende regen staan trainen en daarna 4 km op de fietsje naar huis. Kom op, stemmen! Beetje regen. Hup, stelletje Jan Salies, luie baliekluivertst!
Ha, hier kommt die Sonne!

Piet Karbiet | 06-04-16 | 17:42

@accijnstoerist,

Nee 62,7 vond het EP blijkbaar niet interessant genoeg om voor uit huis te gaan.

Maar dat maakt niet zo heel veel uit, de EU is immers toch niet democratisch.

TheStef | 06-04-16 | 17:42

@De Koreaanse Slet | 06-04-16 | 17:30
Dan moet die zogenaamde zwijgende meerderheid maar van zijn luie reet afkomen en gaan stemmen wanneer ze de gelegenheid wordt geboden. Je kunt niet zomaar stellen dat bij een referendumvraag waar je zowel voor als tegen kunt stemmen niet opkomen als instemmen kunt interpreteren. Bij "gewone" verkiezingen ligt dat wat anders, want dat is geen voor of tegen, maar het is hier heel duidelijk: of je bent voor of tegen, maar niet stemmen betekent verder niks. Dat is nu juist het wezenlijke kenmerk van een referendum. Als je instemt kun je dat aangeven, stem je sowieso niet is dat geen instemming. Dat is de bullshit van een voorstemmer. Maar goed, deze kul zullen Pechtold, Rutte, Samsom, Zijlstra en Buma ook wel gaan verkondigen vanavond.

Stormageddon | 06-04-16 | 17:41

Als je ergens om voor jou moverende redenen tegen bent dan moet je jouw democratisch recht uitoefenen. Als je zwijgt dan ben je het in principe gewoon eens met het gevoerde beleid.
De Koreaanse Slet | 06-04-16 | 17:30

Nee, deze conclusie klopt niet. Als je niet stemt, laat je de uitslag over aan anderen die wel stemmen. Mensen die niet stemmen, kiezen ervoor om niet mee te tellen. Zo gaat dat in een democratie bij iedere verkiezing. Zo redenerend als jij zou je ook kunnen concluderen dat 62,7% van de bevolking tegen de eu is, getuige het opkomstpercentage van 37,3% bij de laatste EP-verkiezingen.

accijnstoerist | 06-04-16 | 17:40

Het lijkt erop dat de kiezer heeft gesproken, het referedum-idee van Geenstijl was te onzinnig om enige moeite voor te willen doen.

TheStef | 06-04-16 | 17:40

Mijn NEE ook gedaan,Maar nu komt het ik had2 volmachtingen en vroeg wat ik moest stemmen,natuurlijk Voor.Ok maar in het hokje was ik een beetje vergeetachtig en heb "perongeluk"Nee ingevuld.
Zal het maar niet zeggen en zeggen dat het gelukt is:-)

roodborstje1 | 06-04-16 | 17:40

'Ja maar die mensen die niet stemmen snappen het niet' of 'dan telt het niet' commentaar in 3,2,1?

Voorbarig antwoord: Oh dus 'het volk' is slim als ze tegen zijn en dom als ze het niets kan schelen of voor zijn?

Dat klinkt toch best een beetje als een dictatoriaal gedachtegoed waarin een selecte groep die een minderheid vormt de dienst uit gaat maken voor de rest. De ironie.

Laat ik het anders stellen. Welke partijen zijn uitgesproken anti-EU en anti-associatieverdrag? Hoeveel mensen vertegenwoordigen deze partij(en) momenteel?

Gaat het kwartje vallen?

Vast niet.

De Koreaanse Slet | 06-04-16 | 17:39

En het heeft geholpen hoor, om 16:30 hadden al 4224 stemmers hun stem uitgebracht een whopping 17% van het electoraat in Oldenzaal.

Met die opkomst hadden geen 12 bureaus moeten inperken maar op zijn minst er 30 moeten bijplaatsen

TheStef | 06-04-16 | 17:39

@De Koreaanse Slet | 06-04-16 | 17:30
De zwijgende meerderheid doet er in dit geval niet toe, want die hebben geen stem uitgebracht. Een niet uitgebrachte stem telt niet mee voor het resultaat bij een democratisch proces.

Specimen 5101 | 06-04-16 | 17:37

De Koreaanse Slet | 06-04-16 | 17:30 Dan had de zwijgende meerderheid het lef moeten hebben om te gaan stemmen. Dus als het NEE kamp wint moet vooral de zwijgende meerderheid hun bek houden. Wie stemt die bepaald!

Indoneesje | 06-04-16 | 17:37

lulleficatie | 06-04-16 | 17:16

De absolute meerderheid stemt, zo lijkt, sowieso niet voor of tegen.

In absolute cijfers lijkt de meerderheid neutraal. Althans als je de opkomst updates mag geloven en dat gaat extrapoleren.

Het aloude Nederlandse spreekwoord 'zwijgen is toestemmen' geeft dan al aan dat zelfs met een fikse 'overwinning' van het tegenkamp de ruime meerderheid in ieder geval geen problemen heeft met het associatieverdrag.

Diegenen die dat wel hebben zijn dus de absolute minderheid.

Als je ergens om voor jou moverende redenen tegen bent dan moet je jouw democratisch recht uitoefenen. Als je zwijgt dan ben je het in principe gewoon eens met het gevoerde beleid.

Tenzij je liever hebt dat een selecte elite van boze onderbuikers de dienst uit gaat maken. Dat kan je vinden. Maar of het verstandig is?

De Koreaanse Slet | 06-04-16 | 17:30

@Indoneesje | 06-04-16 | 16:03 Zo is het!
Elly de Jong, de onbeschaamde PvdA fractievoorzitster! weet ws niet eens dat de PvdA heeft meegewerkt aan de totstandkoming van de referendumwet. En dat loopt dan vooraan, dat pvdagodwinsecreet.

belo | 06-04-16 | 17:29

IntegereVoorzitter | 06-04-16 | 17:05
Ik zit eerlijk gezegd te dubben om bij de telling aanwezig te zijn. Je moet wat zonder OVSE waarnemers.

XaleX_2 | 06-04-16 | 17:28

Havenwerker | 06-04-16 | 17:21

Heerlijk!! Ik volg op ad live alle grote gemeenten. De meeste rond 15:00 en 16:00 gepeild en de meesten tussen de 15 - 20 %.
Nu de werkende mensen erbij en we kunnen aan de drank.
Ik ben vast begonnen.
*plop*

Tuborg øl | 06-04-16 | 17:27

Namens de gehele "TEUGEN" stemmende familie Vrije Paling hier, van glasaal tot bakpaling en van snotaal tot Ijsselmeerpaling c.s. bedanken wij als Liber-Alen jullie allemaal voor de getoonde tomeloze inzet van begin tot einde. Jan Roos, van Leeuwen, de heer Quid, Thierry Beaudet, Jort Kelder, Eric de Vlieger en veel, heel veel anderen, zoals alle vrijwilligers. Ongeacht de uitslag is dit referendum een teken aan de wand en een opsteker voor de democratie. Nogmaals dank!

Een vrije paling | 06-04-16 | 17:27

Oei. Dat wordt heel erg spannend. Wel of niet 30%?
De Koreaanse Slet | 06-04-16 | 17:17

Het AD kopt van wel. Spektrui heeft zijn volgers inmiddels ook opgeroepen niet meer thuis te blijven. Ik ga er steeds meer in geloven. Stemmen mensen! Vier dat feest van de democratie!!

www.ad.nl/ad/nl/38821/Referendum-Oekra...

accijnstoerist | 06-04-16 | 17:25

@meneer Q

Als die 30% niet gehaald wordt dan komt dat niet door luiheid maar door een MASSIVE propagandacampagne in de mainstream (staats) media om niet te gaan stemmen, er is volop op gestuurd.

Gizzy78 | 06-04-16 | 17:23

Oei. Dat wordt heel erg spannend. Wel of niet 30%?

De Koreaanse Slet | 06-04-16 | 17:17

Als de meerderheid tegen het associatieverdrag stemt, kun je wel uittekenen wat het kabinet vervolgens doet: de naam wordt veranderd in samenwerkingsverdrag en vervolgens doodleuk geratificeerd....

lulleficatie | 06-04-16 | 17:16

Het weer klaart op en betalend Nederland gaat zo langzamerhand van het werk weg en op naar de stembus. *twee Tegen stemmen gaat uitbrengen vanavond*

BlowingBubbles | 06-04-16 | 17:13

@Ci Ty33 | 06-04-16 | 17:07
Het opkomstgrafiekje is een landelijk gemiddelde van meerdere verkiezingen. Het is een trend, meer niet. Het is niet zo dat er in alle plaatsen en op alle stembureaus zich exact zo wordt opgekomen. Het is geen wetmatigheid, maar de cijfers van Rotterdam lopen heus redelijk in dat patroon. En inderdaad, na zessen moeten er dan wel 9000 tot 10000 per uur gaan komen om de drempel ook in 010 te halen.

Stormageddon | 06-04-16 | 17:13

Spekman ziet de bui ook al hangen. In dezelfde link roept spekman de voorstemmers ook op te gaan. Die 30% komt er. Allemaal gaan stemmen nu mensen!!

accijnstoerist | 06-04-16 | 17:10

Ja, laat ze vooral gaan stemmen, het ja-klapvee... halen we in ieder geval nog die kiesdrempel! :)

Dank, Speknek.

EefjeWentelteefje | 06-04-16 | 17:12

accijnstoerist | 06-04-16 | 17:10

Ik zie de bui ook hangen. Een natte. En toch zal ik er door gaan.

Bijtendehond | 06-04-16 | 17:11

Een conclusie die je alvast aan welke uitslag dan ook kunt verbinden:

Een groot deel van de media heeft geen of op een verkeerde manier aandacht besteed aan het referendum. Ik miste de enigszins objectieve informatie die de gemiddelde kiezer zelf tot een weloverwogen besluit kan doen komen. De Leeuwarder Courant kwam met een net stuk, objectief en met uitleg. De rest bleef achter.

Ook hebben veel mensen zich erg laten kennen. Partijen die zichzelf al jaren, soms vanaf 1966, op de borst hebben lopen kloppen, over hoeveel ze van (directe) democratie houden, zijn compleet afgegaan. Het zijn namelijk niet meer dan een stel opportunisten.

Sommige gemeenten hebben hun plicht jegens de burger opzij geschoven, onder het mom van geld besparen hebben ze het democratisch proces gedwarsboomd.

Ik heb geen fatsoenlijk debat op tv gezien. Allemaal te laat en vol stemmingmakers. Ik heb allerlei argumenten gehoord die nergens op slaan. Zoals:

"Dit referendum heeft niks met de EU te maken." Hoe dan? Het gaat letterlijk om een verdrag, tussen twee partijen, waarvan één de EU is.

"Dat burgers hierover niet zouden moeten of hoeven kiezen, daar hebben ze juist anderen voor gekozen". Totale bullshit, het referendum is gewoon wettelijk.

"Dat dit voor veel mensen een veel te moeilijk onderwerp is en dat ze het beter aan anderen over kunnen laten". De door ons gekozen volksvertegenwoordigers worden gekozen op basis van wat? Hoe leuk ze eruit zien? Kiezen wij hen sowieso niet op basis van vele onderwerpen en is dat niet per definitie ingewikkelder dan beslissen over slechts één onderwerp?

En volgens mij kiezen wij mensen als volksvertegenwoordiger waar wij het maar voor hooguit 80% mee eens zijn. En vaak minder. Referenda zijn dan ideaal om de mening van iedereen te krijgen over dat specifieke onderwerp. Er zijn mensen die VVD stemmen vanwege hun beloften om te belasting te verlagen, meer niet. Ook al zijn ze het totaal niet eens met hun immigrantenbeleid, daarvoor kunnen ze bijvoorbeeld beter PVV stemmen. Dat is het huidige systeem. Scheve vertegenwoordiging omdat wij stemmen op een persoon die honderden onderwerpen vertegenwoordigt, waar wij het maar deels mee eens zijn.

Waarom hebben veel mensen niet de drang om te vernieuwen? Waar is de wil en lust gebleven? Waarom heeft Jan Roos dat malle petje opgedaan?

Meeroever | 06-04-16 | 17:11

Joris! Ik heb maar één keer op post gedrukt

Bijtendehond | 06-04-16 | 17:10

Spekman ziet de bui ook al hangen. In dezelfde link roept spekman de voorstemmers ook op te gaan. Die 30% komt er. Allemaal gaan stemmen nu mensen!!

accijnstoerist | 06-04-16 | 17:10

-weggejorist-

Bijtendehond | 06-04-16 | 17:09

"Mijn" stembureau is trouwens een PVV-bolwerk (bij de laatste verkiezingen), dus de tegenstemmen komen wel, geldt helaas niet voor heel de stad

Bijtendehond | 06-04-16 | 17:09

Groningen om 17:00 17%

jandoppie | 06-04-16 | 17:08

De prognoses moeten ook gecorrigeerd worden met de buienradar en de filemeldingen.

Het is nu weer droog en Rotterdam, maar ze lopen een beetje achter het laatste uur. Misschien kan iemand daar een paraplu gaan brengen anders? Spannend.

tipo | 06-04-16 | 17:07

Tussenstanden 16:30 uur
-Den Haag 15,7%
-Utrecht 14,6%
-R’dam 13,8%
-Alkmaar 17.4%
-Enschede 14,4%
-Tilburg 12,2%
Dat is alles wat ik kon vinden
Ik mis de gegevens van A’dam ; maar veel allochtoniers daar gaan niet stemmen; dus saboteren daar (al of niet ongewild) de 30% opkomst
.
LET OP: De hond Maurice zegt:
“Als om 16u de 4 grote gemeenten niet op 13% staan dan is de kans klein dat landelijk de 30% wordt overschreden “
Mensen, het zal er om hangen
Ge verdorie stemmen..!!!
.
p.s.
De NOS maakt om 21.00 uur een eerste prognose bekend op basis van een exitpoll (onderzoekers hebben bij stemlokalen kiezers naar hun stem gevraagd).

telelezer | 06-04-16 | 17:07

In Rotterdam wordt om 16:00 15%. Genoteerd. Gerelateerd aan het opkomstgrafiekje van de Hond zou dat 52% van het totaal moeten zijn, de helft van de opkomst moet dus nog komen en dan komt Rotterdam ook boven de 30%.
En steden zijn allerminst representatief, zeker Rotterdam niet, daar is de opkomst bij alle verkiezingen altijd lager dan landelijk, dus het zit wel goed.

Stormageddon | 06-04-16 | 17:07

Stormageddon | 06-04-16 | 17:00
Dat diagram toont n.m.m. toch echt dat er in de ochtend ieder uur 6 punten bijkomen en na enen 7. En om 6 en 7 uur komen er resp 14 en 13 punten bij. Laten we hopen dat het toch nog lukt, wellicht is men nog wat ingesteld op de wintertijd.

Ci Ty33 | 06-04-16 | 17:07

Moet nog wel eventjes Spaans leren.

* Hasta la vista* * begint *
EefjeWentelteefje | 06-04-16 | 16:48

ja en viesta :)

Sjonie01 | 06-04-16 | 17:06

XaleX_2 | 06-04-16 | 16:56

Als u twijfelt aan de integriteit van de leden van uw stembureau, dan raad ik u vooral aan om van uw recht gebruik te maken om bij de telling aanwezig te zijn. Uw aanwezigheid alleen al zou het proces eerlijker kunnen laten verlopen waar dit anders (mogelijk) niet zou gebeuren, en mocht u toch onregelmatigheden constateren dan is de voorzitter verplicht deze op te nemen in het proces verbaal. Mocht dit geweigerd worden of met weerzin worden gedaan, kunt u ook bij het Bureau Verkiezingen in uw gemeente nog melding maken.

IntegereVoorzitter | 06-04-16 | 17:05

EefjeWentelteefje | 06-04-16 | 16:48

Ou tenta Brazil, português não está assim dificil também (spelfouten voorbehouden)

Bijtendehond | 06-04-16 | 17:03

mooi, de regenbuien in zuid-west NL zijn voorbij, dus het zal nu wel wat drukker worden bij de stemlokalen in Rotjeknor en omstreken.

Wutbürger_ | 06-04-16 | 16:56

Hier in Utreg begint het zojuist als een achterlijke te plenzen...

EefjeWentelteefje | 06-04-16 | 17:03

Laten we de moed er in houden, mense!!!

Mijn vriend en z'n collega's moeten nog gaan stemmen. Hoogopgeleide IT'ers, dus... ;-)

En nu eventjes serieus: ik word een beetje onpasselijk over dat gevit op "links" alhier. Weet je welke partij het meeste heeft deelgenomen aan de regering de afgelopen decennia? Juist ja - de VVD.
Het is maar dat u het weet.

Ik ben hartstikke links, en ik kom er voor uit ook. Maar dan ook wel ECHT LINKS, en dus géén fan van de elite die zich zo graag zelf van die titel bedient. PvdA, D666 en consorten zijn gewoon rechts.

EefjeWentelteefje | 06-04-16 | 17:01

30% wordt niet gehaald. Mooi. Fopreferendum

Valmona | 06-04-16 | 17:00

Mijn nee komt er nog aan.

De Rennende Rukker | 06-04-16 | 17:00

@Ci Ty33 | 06-04-16 | 16:49
Grafieken lezen en interpreteren is een vak, blijkbaar.
In het opkomstgrafiekje van de Hond zie je dat in de middag de opkomst stabiel is. Tussen 12 uur en 4 uur gaat het van 25% van het totaal naar 50% van het totaal. Dat betekent dat cummulatief in de middag evenveel stemmers komen als in de gehele ochtend. Het is dus niet zo dat de opkomst steeds stijgt, het betekent dat de opkomst in absolute aantallen gemiddeld genomen in de middag hetzelfde is als in de ochtend, maar dat betekent niet dat die grafiek van de absolute aantallen dus ook omhoog moet lopen. Daar kan variatie in zitten. In Rotterdam liep het tegen 3 even terug maar stabilseert nu. En stijgt weer iets. Met gemiddeld 7000 per uur loopt het redelijk in lijn met het cummulatieve grafiekje van de Hond. Kortom, het klopt wel.

Stormageddon | 06-04-16 | 17:00

XaleX_2 | 06-04-16 | 16:56
Misschien een idee dat daar vanavond iemand van het internet staat bij het tellen?

Barre_de_k | 06-04-16 | 16:58

Grootste groep stemmers moet nog komen, tot nu toe waren er alleen maar degenen die de tijd konden vrijmaken/hebben, dan is de opkomst al best goed.

Bokito ergo sum | 06-04-16 | 16:56

mooi, de regenbuien in zuid-west NL zijn voorbij, dus het zal nu wel wat drukker worden bij de stemlokalen in Rotjeknor en omstreken.

Wutbürger_ | 06-04-16 | 16:56

Ik heb net gestemd en heb gelijk weer een beetje minder vertrouwen in de democratie. Ik kom binnen het zaaltje waar een rij zure ingekakte overduidelijk linksdragende mensen zitten, er kan geen hallo of goedemiddag van af. Ze zaten me echt zo aan te kijken van 'oh daar heb je een tegenstemmer'(ja dat straal ik uit). Ik daarna nog tegen hun 'succes vanavond met het tellen', geen antwoord. Deze mensen moeten dan dalijk eerlijk en onpartijdig de stemmen gaan tellen...

XaleX_2 | 06-04-16 | 16:56

nemoj me jebat | 06-04-16 | 16:33
Als ik een vlaggetje op mijn facebookprofiel moet zetten om bij het verzet te komen dan ben ik er bij!

Ik weet het niet, misschien ga ik wel infiltreren bij D66 of VVD. Ben het over het algemeen met hun punten eens maar ik vertrouw de politici daar niet dus misschien moet ik het zelf maar gaan doen. Mits mijn apathie me niet te veel in de weg staat.

Barre_de_k | 06-04-16 | 16:55

Lange rijen bij stemlokalen in Oldenzaal.
.
Dat is dan onze nieuwe gesaboteerde "democratie"
Net als in Afrika dus.
www.youtube.com/watch?v=kh67HPk30Ug

telelezer | 06-04-16 | 16:54

@nemoj me jebat | 06-04-16 | 16:33
Ik ga inderdaad ook maar wat vruchtbare modder aanschaffen. En even kijken hoe je kippen houdt en slacht. Voor verzet is het nog te vroeg. Laat me ook niet uitlokken door de AIVD met hun nepverzet. Verzet is ondergronds en doet niet aan communiceren via internet.

Vageling | 06-04-16 | 16:54

Van Leeuwen in de buurttaxi, steengoed idee.
Alleen al de positiviteit van GeenPeil vind ik geweldig. De burger dichter bij de polletiek: zo inspireer je mensen dus.
Nu de 30 procent nog.

De Vrijlansier | 06-04-16 | 16:54

De echte stormloop bij de stembureaus is doorgaans pas tussen 20:00 en 21:00, als men klaar is met werken, heeft gegeten, en de kinderen in bed heeft gestopt. Zeker het laatste half uur kan het erg druk zijn, als men het journaal heeft gekeken en herinnerd is aan het feit dat er wat te stemmen is.

Dat laatste zal in dit geval misschien wat minder van invloed zijn op de opkomst, gezien de berichtgeving van ons aller NietObjectiefStaatsjournal, maar de andere vaste factoren zullen ook vandaag gewoon weer meespelen.

Er kan eigenlijk gewoon nog van alles gebeuren en ik acht een opkomst van >30% echt nog niet onmogelijk.

Dit fenomeen voldeed zich alle keren dat ik heb meegewerkt met verkiezingen; ik heb zelfs een keer meegemaakt dat er om 20:30 nog extra stembiljetten moesten worden bezorgd bij een stemlokaal omdat ze als gevolg van deze avondspits acuut opraakten.

Overigens is het niet zo dat er na 21:00 echt niet meer gestemd kan worden. Eenieder die al in het stemlokaal aanwezig is VOOR 21:00 heeft het recht de stem uit te brengen, ook als deze pas om 20:59 binnen is komen wandelen en om klokslag 21:00 het vakje nog niet heeft ingekleurd. Al staat u tot 21:30 in het stemhok te kleuren, uw stem moet worden opgenomen in de telling.

Komt u echter pas om 21:01 (of 1 minuut na sluitingstijd van een lokaal met afwijkende tijden) bij het stemlokaal aan, dan zal u geen stembiljet meer ontvangen zelfs niet als er nog andere kiezers in het lokaal aanwezig zijn om te stemmen. U heeft evengoed het recht het verloop van de telling bij te wonen; u bent enkel te laat om nog te mogen stemmen.

Geen paniek dus als er om 20:55 nog een rij staat, u kunt gewoon aansluiten. Mocht u op tijd aanwezig zijn en mochten de biljetten op zijn, dan dient de gemeente deze aan te vullen en dienen deze te worden uitgerijkt aan eenieder die voor 21:00 aanwezig was, zelfs als de biljetten pas na 21:00 ter plaatse zijn.

De kans dat de stembiljetten op zullen raken bij dit referendum is denk ik niet heel groot. Zorg er vooral voor dat u zich tijdig naar het stemlokaal begeeft, en wees a.u.b. zo vriendelijk om niet onnodig lang in het stemhokje te staan. U doet uw stembureauleden een groot plezier als zij, iets na 21:00, de stembus kunnen 'sluiten' en aan de telling kunnen beginnen.

IntegereVoorzitter | 06-04-16 | 16:52

@Zoon van Boer | 06-04-16 | 16:49
Je dacht bij je eigen; Kom, ik roep ook eens wat?

Piet Karbiet | 06-04-16 | 16:52

@Brainless talent | 06-04-16 | 16:47
Propaganda blijft een makkelijk en effectief instrument.

Pot Vol Koffie | 06-04-16 | 16:50

necrosis | 06-04-16 | 16:42
Ik bedacht me net tijdens het koffiezetten precies hetzelfde.
Zullen we samen?
Ik snap het niet.
Raar volk.
Zolang ze hun baan hebben, de koelkast gevuld is, ieder jaar naar dezelfde badplaats op vakantie kunnen en ieder jaar tijdens tweede paasdag iets leuks voor in huis kunnen kopen, interesseert het ze blijkbaar geen moer.
Vraag me eigenlijk af waarom ik me zo druk maak. Ik laat hier op aard' immers niets na. Behalve een hoopje stof dan.

nemoj me jebat | 06-04-16 | 16:50

Zelfs als de opkomst 30% haalt, is het een extreem lage opkomst. Hoe pathetic moet je zijn, als je niets kan schelen dat je giga veel belasting moet betalen voor landen als Griekenland, Frankrijk en Oekrainie en uiteindelijk zelf werkloos en arm wordt door de vele werkzoekende uit dezelfde landen?

Brainless talent | 06-04-16 | 16:47

Die sukkels menen kennelijk dat "het hen niet overkomt" - ja, dan bedoel ik dus werkloos worden. Als je een onwetende bent van het feit dat %0 - VIJFTIG!!! - % van de WW-gerechtigden boven de 50 jaar oud is, dan heb je 49 jaar de tijd om jezelf wijs te maken dat dat jou niet zal treffen.

Schande.

EefjeWentelteefje | 06-04-16 | 16:50

Die exitpolls van het AD zijn ook maar gestopt?

Piet Karbiet | 06-04-16 | 16:49

Als ik me niet vergis heeft de vader van Bram iets strafbaars gedaan. En ik denk zelfs dat vernietigen van officiële documenten redelijk serieus is.

Zoon van Boer | 06-04-16 | 16:49

@meneer Q | 06-04-16 | 16:34
Sluit ik mij bij aan. En ook met een referendum hoeven ze niet te komen dan. Gooi die kronkel in hun logica terug in hun bakkes. Referendum=geldverspilling + het is democratisch om niet te stemmen. Dan is de wereld te klein let maar op.

Kan er gewoon niet bij. Als je voor bent stem je toch gewoon voor? Is dat zo fucking moeilijk? Denken die communisten nou echt dat zij gaan bepalen wanneer er wel of niet gestemd mag worden?

Vageling | 06-04-16 | 16:49

Familieleden die alwéér niet gestemd hebben onterf ik.

compitaal | 06-04-16 | 16:48

Als we de 30% niet halen denk ik erover om naar vlieland te emigreren.

Sjonie01 | 06-04-16 | 16:44

Ik zit al te denken aan Chili of Argentinië. Prachtige natuur, geen problemen met ploflims.

Moet nog wel eventjes Spaans leren.

* Hasta la vista* * begint *

EefjeWentelteefje | 06-04-16 | 16:48

Zelfs als de opkomst 30% haalt, is het een extreem lage opkomst. Hoe pathetic moet je zijn, als je niets kan schelen dat je giga veel belasting moet betalen voor landen als Griekenland, Frankrijk en Oekrainie en uiteindelijk zelf werkloos en arm wordt door de vele werkzoekende uit dezelfde landen?

Brainless talent | 06-04-16 | 16:47

@nemoj me jebat | 06-04-16 | 16:43
'Je bent toch niet van suiker' ken ik nog uit mijn roeitijd. Zat je uren in kou en regen met blaren op je handen ergens voorbij Oudekerk in je acht. En moest je nog terug. 'Doodgaan in de boot, doodgaan aan de bar' was er ook zo'n eentje.

Piet Karbiet | 06-04-16 | 16:47

Permafreezeoveroil.

Neut | 06-04-16 | 16:47

ProAsfalt | 06-04-16 | 16:39
30% vind ik een mooi reële opkomst. Het volk is niet vooruit te branden omdat er totaal geen aandacht aan wordt besteed. Als je de Mainstream media de afgelopen maanden hebt bekeken wordt er 0 aandacht aan besteed! Pas de laatste weken wordt er ja-gepropageerd

Ik ben het met je eens dat Nederland wel eens een beetje wakker mag worden en meer zich in dit soort dingen moet verdiepen. Helaas doet niet iedereen dat en lopen we als makke lammeren naar de slachtbank.

kees1386 | 06-04-16 | 16:46

@necrosis
Als het ja kamp wint overweeg ik belastingontduiker te worden.

compitaal | 06-04-16 | 16:45

Als we de 30% niet halen denk ik erover om naar vlieland te emigreren.

Sjonie01 | 06-04-16 | 16:44

@ mondkapje | 06-04-16 | 16:26

Volledig met je eens. (ik zie net dat ik niet de eerste ben, haha)

Ongelooflijk hoe het NL volk het stemrecht kennelijk minacht. Het was overigens bij de laatste statenverkiezingen niet veel anders...

Nederlanders = volgevreten, verwend, verkloot klootjesvolk.
Als er in één of ander bananenland in Afrika of Azië EINDELIJK eens vrije verkiezingen worden gehouden, staan mensen kilometers lang, rijen dik, in de brandende zon... verdorie!

EefjeWentelteefje | 06-04-16 | 16:44

Belachelijk wat daar in Oldenzaal gebeurt. Dat is de facto gewoon ontmoedigen om te gaan stemmen. Hier in Groningen is het overigens goed geregeld. Ik kon terecht bij 2 stembureau's nog geen 100 meter uit elkaar. De opkomst was wel laag volgens die jongens daar. Ik ben bang dat de 30% niet gehaald wordt.

rickstick19 | 06-04-16 | 16:44

Voor actuele berekening opkomst:

twitter.com/rohy

We komen nu nog iets meer dan 2% te kort. Ga stemmen mensen

Vedor | 06-04-16 | 16:44

Zojuist wezen stemmen. De man voor mij wist niet waar zijn ingevulde stembiljet heen moest, dus hij vroeg, wijzend op de stembus: "Hierin?" Waarop de stemklerk zei: "Ja, gooi daar maar in hoor, dat is de papierversnipperaar!" Grote hilariteit bij de andere klerken, ze kwamen niet meer bij. Ik weet dus nu wat er met mijn tegen-stem gebeurt, vanavond.

landman | 06-04-16 | 16:44

@Piet Karbiet | 06-04-16 | 16:38
nemoj me jebat | 06-04-16 | 16:39
Haha. Vort!
Hopen dat John nu op de fiets zit.

nemoj me jebat | 06-04-16 | 16:43

Zo het is al bijna vijf uur. Wat is de stand van zaken qua opkomst? De meeste huismoeders, werklozen, oude van dagen en stemgerechtigde jongeren zullen inmiddels geweest zijn dus vanaf nu word het spannend. Qua opkomst dan. Is de 15% al overschreden in de grote steden? Zo niet dan word het nagelbijten voor de tegenstemmers. Zo wel dan kunnen ze rustig achterover leunen want dan zal het een tegen worden.

De Koreaanse Slet | 06-04-16 | 16:43

Verschillende websites melden een verontrustende opkomst (~12%)... Ik hoop dat dit in de avonduren nog ingelopen wordt!
Ongeacht de uitslag, als we de 30% niet halen is dat gewoon zeer triest.
a4p | 06-04-16 | 15:58

Heel veel mensen zitten nu nog op hun werk of in de collegebanken. Er zal voor het avondeten nog wel een piek komen.

Die FAZ | 06-04-16 | 16:42

@happen_maar | 06-04-16 | 16:33
Dat gaat niet: je kan van je kiezerspas pas een stempas maken als je daadwerkelijk komt opdagen.
En je je ID laat zien.
Ik heb mijn plicht gedaan (en uiteraard NEE heb gestemd).
Als de 30% niet gehaald wordt/ het 'ja' kamp de overhand krijgt, overweg ik te emigreren.

necrosis | 06-04-16 | 16:42

Van Leeuwen heeft ook tegen gestemd, te zien op het moment dat het verdwijnt in de stembus, papier schijnt door!

allah snackbar | 06-04-16 | 16:41

@Barre_de_k | 06-04-16 | 16:27
Aan de reaguurders heeft het niet gelegen. Aan de publiciteit ook niet hoewel het establishment het vast anders had gezien.

Bij opkomst onder de 30%, ik vind zelfs onder de 50%, moet je constateren dat het volk niet vooruit te branden is.
Het lijkt er dan sterk op dat het volk het niets uitmaakt dat Oekraïne net zoals Griekenland handenvol geld gaat kosten of dat hele hordes gratis Oekraïners hier naar toe komen om ons baantje in te pikken tegen een dubbeltje per uur.
Als het zover is dan zeker krokodillentranen huilen. Jammer, men had vandaag de kans gehad om er iets tegen te doen.

Als het volk deze democratische mogelijkheid aan zich voorbij laat gaan, kijk ik er niet raar vanop dat als Noord-Korea ons land komt bezetten dat wij vreugdevol met witte vlaggetjes staan te zwaaien.

Maar goed, het is nog geen 21:00.

ProAsfalt | 06-04-16 | 16:39

Ook als de uitslag tegen valt of er niks mee gedaan wordt: BEDANKT Jan, René, Thierry en alle anderen die dit referendum hebben mogelijk gemaakt.

De finale eindbaas | 06-04-16 | 16:39

John Doorzon | 06-04-16 | 16:35
Bejje van suiker?
En je stemt niet voor Jan Roos. Je stemt voor alle betrokken burgers.
Vort. Op de fiets.
De koffie als je weer thuis bent smaakt tien keer zo lekker na een bui.

nemoj me jebat | 06-04-16 | 16:39

@John Doorzon | 06-04-16 | 16:35
Leen een regenpak of een vuilniszak op je kop. Ik moet ook zo door de regen naar de voetbal. Vort !!!! Na regen kompt zon John. Huppatee!!!

Piet Karbiet | 06-04-16 | 16:38

En nu eens kijken hoe de linkse televisie vanavond over deze EPIC FAIL bericht.. Ik hou m'n hart vast..

alusion | 06-04-16 | 16:38

Zo, abgestimmt.
En nu wil ik niks meer horen over Oekraïne, GS! :)

80 | 06-04-16 | 16:38

vinzDH | 06-04-16 | 16:30
Aanslagen met behulp van internet-achtige constructies zeker weer.

Barre_de_k | 06-04-16 | 16:38

indien de 30% niet gehaald word, hoeven we nooit meer te gaan stemmen. wat triest dit!

VonHabeNichts | 06-04-16 | 16:37

Joris.. kan er echt niets aan doen voor de dubbelposts; klik toch echt EEN maal op 'post'.

meneer Q | 06-04-16 | 16:36

Mijn 3 tegenstemmen komen er nog aan!

Van Urk | 06-04-16 | 16:36

Het regent als een dwaas hier. Voetbaltraining wordt net afgebeld dus blijf lekker thuis. Helaas voor Jan Roos maar ik ga er niet door fietsen.

John Doorzon | 06-04-16 | 16:35

Blijft ook maar met bakken uit de hemel komen is dan ook een deel die niet gaat stemmen bang om nat te worden..

vinzDH | 06-04-16 | 16:34

wanneer de 30% niet gehaald wordt kap ik er mee om me druk te maken over de toekomst van Nl. Ik ga me richten op mijn eigen gezinnetje en kan de rest de touwtering krijgen. Allemaal klagen en als je er iets tegen kunt doen thuis blijven met de hand in je broek. Mensen gelukkig heb ik niets van iemand nodig en heb ik poen zat om me zelf een leuk leven te bezorgen. Ik dacht echt dat we de boel konden veranderen voor een hoop mensen maar wanneer ze zelf niet willen en alleen maar klagen, de mazzel.
mondkapje | 06-04-16 | 16:26
=
Volkomen mee eens!!!
Als iedereen te lamlendig is om te gaan stemmen dan mag dit land naar de kloten gaan.
De niet-voters moeten straks dan ook niet gaan jammeren als ze gekort gaan worden op hun salarissen/uitkeringen/pensioenen door middel van belasting-verhogingen om de miljarden die we gaan overmaken aan Kiev te kunnen betalen.

meneer Q | 06-04-16 | 16:34

wanneer de 30% niet gehaald wordt kap ik er mee om me druk te maken over de toekomst van Nl. Ik ga me richten op mijn eigen gezinnetje en kan de rest de touwtering krijgen. Allemaal klagen en als je er iets tegen kunt doen thuis blijven met de hand in je broek. Mensen gelukkig heb ik niets van iemand nodig en heb ik poen zat om me zelf een leuk leven te bezorgen. Ik dacht echt dat we de boel konden veranderen voor een hoop mensen maar wanneer ze zelf niet willen en alleen maar klagen, de mazzel.
mondkapje | 06-04-16 | 16:26
=
Volkomen mee eens!!!
Als iedereen te lamlendig is om te gaan stemmen dan mag dit land naar de kloten gaan.
De niet-voters moeten straks dan ook niet gaan jammeren als ze gekort gaan worden op hun salarissen/uitkeringen/pensioenen door middel van belasting-verhogingen om de miljarden die we gaan overmaken aan Kiev te kunnen betalen.

meneer Q | 06-04-16 | 16:34

wanneer de 30% niet gehaald wordt kap ik er mee om me druk te maken over de toekomst van Nl. Ik ga me richten op mijn eigen gezinnetje en kan de rest de touwtering krijgen. Allemaal klagen en als je er iets tegen kunt doen thuis blijven met de hand in je broek. Mensen gelukkig heb ik niets van iemand nodig en heb ik poen zat om me zelf een leuk leven te bezorgen. Ik dacht echt dat we de boel konden veranderen voor een hoop mensen maar wanneer ze zelf niet willen en alleen maar klagen, de mazzel.
mondkapje | 06-04-16 | 16:26
=
Volkomen mee eens!!!
Als iedereen te lamlendig is om te gaan stemmen dan mag dit land naar de kloten gaan.
De niet-voters moeten straks dan ook niet gaan jammeren als ze gekort gaan worden op hun salarissen/uitkeringen/pensioenen door middel van belasting-verhogingen om de miljarden die we gaan overmaken aan Kiev te kunnen betalen.

meneer Q | 06-04-16 | 16:34

@A3an | 06-04-16 | 16:27
Onderweg van mijn werk naar mijn huis zat nog een stembureau, dus ging ik stemmen, voordat ik weer naar huis ging en morgenochtend vroeg naar mijn werk ga.
Alles beter dan niet NIET te gaan stemmen om wat voor reden ook.
En mijn stem mag bekend zijn.

necrosis | 06-04-16 | 16:34

Ideetje voor het volgende referendum: maak van je stempas een kiezerspas en kom naar Oldenzaal om te stemmen, omdat het kan!

happen_maar | 06-04-16 | 16:33

Barre_de_k | 06-04-16 | 16:27
Dan zeg ik mijn vertrouwen op in de democratie en in de politiek.
Ik twijfel nog tussen de volgende twee opties:
-Ik ga moestuintjes verzamelen bij de AH en ga mijn eigen groenten kweken en biologisch kippen houden of
-Ik sluit mij aan bij het verzet.
Jij?

nemoj me jebat | 06-04-16 | 16:33

Kun u dit artikel even naar uw hipster groenlinks buurman in Amsterdam sturen? Die altijd zo begaan is met het milieu? En nu even niet stemt want het onderwerp is verkeerd.
www.dewereldmorgen.be/artikel/2015/01/...
IMF en Monsanto die de vruchtbare gronden in Oekraine opkopen.

Piet Karbiet | 06-04-16 | 16:33

Mr.Nuance | 06-04-16 | 16:06
zal wel iets met koehandel in Brussel te maken hebben dat het parlement het verdrag goed wil keuren.

Barre_de_k | 06-04-16 | 16:30

450pk dat is zeer tegen het been van de Groene Khmer!

ProAsfalt | 06-04-16 | 16:30

Barre_de_k | 06-04-16 | 16:27

net zo als molsims die hun zin niet krijgen aanslagen plegen!! nou goed

vinzDH | 06-04-16 | 16:30

Utrecht en R'dam zitten rond de 14% om 16.00!

Candy_Covered | 06-04-16 | 16:29

Mastermattie | 06-04-16 | 16:21

Het begint een grote kliek te worden die in achterkamertjes gesprekken van te voren alvast afspreekt wat de uitslag van het debat moet worden. Moet het 15 zijn, dan wil de ene 0 de andere 30 en uiteindelijk komen we er altijd uit. Zogenaamde democratie.
.
Overal wordt de Wilderskaart getrokken omdat nou eenmaal iemand de zondebok moet zijn.
.
Met het geblunder van Artje en vele anderen zou het kabinet allang gevallen zijn. Ze houden allemaal de handjes boven elkaars hoofd omdat ze voorzitter zijn van de EU. Dat zou een afgang zijn als het kabinet nu valt. Ik voorspel: EU voorzitterschap voorbij? Kabinet valt!
.
Referendum? Precies hetzelfde, schandalig als NL, voorzitter van de EU, het schoffie van de klas is en een NEE stemt. Dus vandaar kiezersfrustratie en rookgordijnen. BAH!

kees1386 | 06-04-16 | 16:28

Feynman | 06-04-16 | 16:19 In vele landen waren figuren zoals Plasterk aan de haren de straat opgetrokken door een woedende bevolking. Ongeacht de uitslag en de opkomst, een toekomstig referendum zal tot in de treurnis worden tegen gewerkt door de zittende macht. De roep om een revolutie zal slechts alleen maar luider worden, de elite gaat echt niet luisteren. Daar moeten we onze peilen op gaan richten. En Plasterk verdient een banaan, diep in zijn ondemocratische PvdA reet!

Indoneesje | 06-04-16 | 16:28

en wat als de opkomstdrempel niet gehaald wordt?
Wat gaan de reaguurders dan doen?

Barre_de_k | 06-04-16 | 16:27

Tja, als mensen denken dat (aan de hand van de polls) de opkomst niet gehaald gaat worden blijven ze thuis. Maar anderzijds wacht ik ook tot laat voor ik ga stemmen (ga zeker), alleen om het ja-kamp zo weinig mogelijk inzicht te geven.
Nee-stemmers moeten eigenlijk allemaal zo laat mogelijk gaan.

A3an | 06-04-16 | 16:27

Kom op mensen , die 30% moet gehaald worden. Nogmaals, bij ons is het 4 stemmen voor het NEE kamp. Dus 100% stemt.

dijkbewaker | 06-04-16 | 16:27

Feynman | 06-04-16 | 16:19
Hoorde van een dorp in Noord-Holland zonder stemlokaal.
Het dorp ernaast - wat nota bene in dezelfde gemeente ligt - heeft er twee. Onderlinge afstand van de twee stembureaus daar is nog geen 100 meter.
Wie daar de logistiek doet?!

nemoj me jebat | 06-04-16 | 16:26

wanneer de 30% niet gehaald wordt kap ik er mee om me druk te maken over de toekomst van Nl. Ik ga me richten op mijn eigen gezinnetje en kan de rest de touwtering krijgen. Allemaal klagen en als je er iets tegen kunt doen thuis blijven met de hand in je broek. Mensen gelukkig heb ik niets van iemand nodig en heb ik poen zat om me zelf een leuk leven te bezorgen. Ik dacht echt dat we de boel konden veranderen voor een hoop mensen maar wanneer ze zelf niet willen en alleen maar klagen, de mazzel.

mondkapje | 06-04-16 | 16:26

Ad Hominem Tu Quoque | 06-04-16 | 16:14

Ik als atletisch gebouwde generatie Y -er heb me zo goed als het ging ingezet voor het referendum.
Ik besef donders goed wat een voorrecht het is om te mogen stemmen.
Al mijn vrienden overtuigd en die gaan ook allemaal.

Tuborg øl | 06-04-16 | 16:26

Net voor de tweede keer gestemd. Bij retecool.

Piet Karbiet | 06-04-16 | 16:25

Mooi die oudjes... Die snappen nog wat voor (voor-)recht democratie, en het recht te mogen stemmen is... De gemiddelde volgevreten millenial interesseert het geen reet vrees ik...

Ad Hominem Tu Quoque | 06-04-16 | 16:14

Tsja, die mensen (liever niet het denigrerende 'oudjes', aub) snappen - wellicht nog uit eigen ervaring - hoe kostbaar de democratie is...

EefjeWentelteefje | 06-04-16 | 16:25

Van de stemgerechtigden in dit huishouden 100% opkomst, 4 stemmen op de rechterzijde van het formulier.

Repelsteel | 06-04-16 | 16:25

Afijn: in dit huishouden 100% opkomst en dat wil zeggen 3 tegen stemmen.

LostSandWich | 06-04-16 | 16:23

Jullie hadden UBER moeten benaderen. Met hun Redbull acties en andere dingen. Hadden ze landelijk mensen kunnen ophalen en brengen naar stembureaus. =)
SlijkhuiS | 06-04-16 | 16:02

Komt 'ie nu mee. Fantastisch idee, maar beetje laat, vriend.

HMCuiteraard | 06-04-16 | 16:22

Eens zien....
VVD heeft niets meer met democratie dus die noemen we voortaan VD (oh, die is net failliet),
D66 heeft niets meer met democratie dus die noemen we voortaan 66 (zet er een 6 bij en het klopt beter),
PvdA heeft niets meer met arbeiders maar mogen hun naam houden omdat de A ook kan staan voor Ambtenaren of Allochtonen,
GroenLinks heeft niets meer met Groen dus alleen Links volstaat,
CDA doet ook niet meer aan democratie dus CA is genoeg
Dat is toch wel makkelijk om vast weg te strepen voor volgend jaar...

Mastermattie | 06-04-16 | 16:21

In USA verneuken ze ook de ongewenste kiezer. Stembureau`s sluiten, stemgerechtigden met buitenlandse achternamen van kieslijsten halen en met behulp van Gerrymandering de uitslag veranderen. Uitleg: en.wikipedia.org/wiki/Gerrymandering#... Artikel: en.wikipedia.org/wiki/Gerrymandering

Hier zie je stembureau`s verdwijnen, maar vooral uit arbeiderswijken. Die natuurlijk een bepaalde politieke voorkeur hebben.

Dit feestje gaat op stemlokalen gewoon door. Waar hier in het plaatselijke verzorgingstehuis het stemlokaal altijd in de ruim belichte tuinkamer was, was deze dit jaar voor het eerst weggestopt in de ruimte ernaast. Gordijnen dicht en bij een klein beetje led verlichting je stem uitbrengen. Kansloos voor bejaarden die het stemlokaal niet meer in het pand vinden, kansloos voor bejaarden die minder goed zien.

Uit het WOB document blijkt dat de overheid gewoon wist wat een verkiezing kost, en toch geven ze minder geld. Ze wisten dat het de opkomst negatief zou beïnvloeden. Ze hadden niet alleen kunnen weten wat ze flikten, ze hebben zwart op wit opgeschreven dat ze het wisten.

Eigenlijk zou iedereen een banaan naar Plasterk moeten opsturen.

Feynman | 06-04-16 | 16:19

Om 4 uur heeft slechts 14 procent gestemd.
Tel daarbij op het slechte weer, verkeerd ingevulde dus ongeldige stembiljetten en de voor-stemmers en je weet de uitslag van het referendum.

leo de pejo | 06-04-16 | 16:17

Socialisten waren altijd al goed in tekorten en rijen:
www.ddr-museum.nl...
Piet Karbiet | 06-04-16 | 16:15

Resulaat van klik-aan: Forbidden -> echt DDR dus.

John Doorzon | 06-04-16 | 16:17

Ad Hominem Tu Quote | 06-04-16 | 16:14
De gemiddelde volgevreten millenial is succesvolle VVD'er en principieel tegen referenda en gaan dus principieel niet stemmen.

John Doorzon | 06-04-16 | 16:16

Kutweer.... het gaat er om spannen...

geeftnix | 06-04-16 | 16:16

Mooi die oudjes... Die snappen nog wat voor (voor-)recht democratie, en het recht te mogen stemmen is... De gemiddelde volgevreten millenial interesseert het geen reet vrees ik...

Ad Hominem Tu Quoque | 06-04-16 | 16:14

Opkomst 12% en 40 miljoen euro door de put? Thierry Baudet of heeft 'ie een deel van die 40 miljoen veiliggesteld bij Ferdy Roet?? Verkoop van de bus?

John Doorzon | 06-04-16 | 16:13

Yes bij retecool staat het NEE kamp voor

pejoar | 06-04-16 | 16:12

BlowingBubbles | 06-04-16 | 16:08
Volgens het adagium "Never waste a good crisis" om de "Ever closer Union" te realiseren.

Ci Ty33 | 06-04-16 | 16:11

Hup Oldenzaal!
.
Ik hoop dat jullie eens even laten zien dat stemrecht een fundamenteel onderwerp is van de democratie!!
Een democratie die vandaag bewust gefrustreerd wordt door dit soort taferelen! Laat je niet uit het veld slaan en zet door.
.
Al die politici die nu als een kip zonder kop zomaar wat gaan roepen over Hitler, ophangen in een radioprogramma of zomaar wat gal spuwen of oproepen om niet te gaan stemmen, of zeggen dat ze het niet interesseert.
Dikke vinger, en nog een dikke vinger. Als je geen argumenten meer hebt. Ga dan niet dom lopen doen!
.
Alle medewerkers bij het stembureau die partijdig zijn of oproepen om ja te stemmen, de stembureaus te laat open doen of oproepen om niet te stemmen: Dikke vinger
.
Exitpoll? Ik ben benieuwd, of de NOS niet alleen maar Ja-stemmers heeft gevraagd.
.
Waarom duurt die uitslag zo lang? kwestie toch van twee stapeltjes maken en doorgeven? Of gaan er tot 12 april ineens stembiljetten verloren in een tragische brand of verdwijnt het in achterkamertjes?

kees1386 | 06-04-16 | 16:11

Wat als ik straks het bolletje rood kleur en bij het tellen zet een van die gasten nog een rood kruis door het hokje ?

Dit systeem is enorm fraudegevoelig, daarom eigenlijk al frauduleus.
Zou zeker achteraf met "neutralen" inzicht in de formulieren willen hebben !

Denk dat er héél veel ongeldig geteld gaat worden, en dit is ten allen tijde ten faveure van het "yes-kamp" ....

A3an | 06-04-16 | 16:10

Ik kreeg een stembiljet teveel en die heb ik uiteraard niet weer teruggegeven. Dus aan mij zal het niet liggen als de opkomst onder de 30% ligt.

SGP-ert | 06-04-16 | 16:09

PvdA, allemaal anti-democraten en smerige fascistische honden!
Indoneesje | 06-04-16 | 16:03
.
AMEN!!!

Lupuslupus | 06-04-16 | 16:08

Ik had wel iets van een live stream verwacht van deze dag van Geen Pijl.
platvis001 | 06-04-16 | 16:00
Misschien vanavond als 2e scherm?

XaleX_2 | 06-04-16 | 16:07

Het Casa NOStra journaal van 16.00 uur wist op een markt weer 2 Ja stemmers en 1 Weetniet meneer te vinden. Knap. Zeker als straks 66% Tegen heeft gestemd.

Piet Karbiet | 06-04-16 | 16:07

Mooie Audi reclame 8-zuigjoop-80! Bedankt voor jullie enorme inzet allemaal en mensen ga aub. VOOR of TEGEN stemmen. We gaan toch niet meemaken dat die 30% niet gehaald wordt? Dan geven we Brussel helemaal de vrije hand. Ga stemmen!!!

Watching the Wheels | 06-04-16 | 16:06

Ik snap niet waarom dit referendum op zoveel manieren tegengewerkt wordt...
OF ze hebben goede argumenten om t verdrag door te laten gaan, dan breng die naar buiten en haal daarmee de kiezer ook over..
OF ze hebben geen goede argumenten, maar dan is t toch goed als t verdrag niet doorgaat?

Mr.Nuance | 06-04-16 | 16:06

Graag gedaan hoor.

altijd_zon | 06-04-16 | 16:05

ga ook hier effe stemmen
www.retecool.com/

nog een paar en het is NEE

pejoar | 06-04-16 | 16:04

@a4p | 06-04-16 | 15:58
Dan zullen we helaas andere middelen moeten inzetten.
Dan zit er helaas niks anders op.

VanBukkem | 06-04-16 | 16:04

Alexis de T. | 06-04-16 | 15:52 Elly de Jong heeft geen enkel idee dat haar manier van politiek denken dichter bij de Nazi's ligt dan ze zelf in de gaten heeft. Elly de Jong is het perfecte voorbeeld van een fascist. Van de wieg tot het graf zal de PvdA bepalen wat goed is voor de burger of niet. PvdA, allemaal anti-democraten en smerige fascistische honden!

Indoneesje | 06-04-16 | 16:03

Jullie hadden UBER moeten benaderen. Met hun Redbull acties en andere dingen. Hadden ze landelijk mensen kunnen ophalen en brengen naar stembureaus. =)

SlijkhuiS | 06-04-16 | 16:02

Even een reactie op Elly de Jong van de PvdA Midden-Delftland: Hitler was lid van de National Socialistische Deutsche Arbeiderspartij. De voorloper van de PvdA. Dus extreemlinks.(Aangezien er in de MSM, wanneer er over rechts gesproken wordt, het gelijk "extreemrechts wordt genoemd, lijkt het mij verstandig om vanaf nu links automatisch extreemlinks te noemen.)

zwartzondersuiker | 06-04-16 | 16:02

Mooi volk daar, het zout der aarde. Goeie harde lui die zich niet graag wat laten wijsmaken en tegelijk hartstikke lief en vol verwondering over de wereld. Hup Oldenzaal!

elfenstein | 06-04-16 | 16:02

Zeg... een beetje taxi-chauffeur houdt de deur open voor zijn klant.

Bijtendehond | 06-04-16 | 16:01

Ik had wel iets van een live stream verwacht van deze dag van Geen Pijl.

platvis001 | 06-04-16 | 16:00

Moet dat nou, die Audi reclame er tussendoor?

Gewinflipt | 06-04-16 | 16:00

VK gaat lekker door met spammen over de opkomst in hun "blog"

"Heel druk is het in de loop van de middag nog niet geweest bij dit stembureau: zo'n 220 mensen hebben hun stembiljet ingevuld, ongeveer 14 procent van het electoraat."
één stembureau. Best WEL druk dus.

HMCuiteraard | 06-04-16 | 15:59

Ik las net ergens dat burgemeester Schouten van Oldenzaal in antwoord op vragen inzake de lange wachtrijen bij stembureaus antwoordde: "Dat is wellicht te wijten aan een hoge opkomst." Wat een ongelooflijke lulhannes.

Wobbelplatte | 06-04-16 | 15:59

Superleuk filmpje! Overigens waanzinnig en stuitend dat de ouderen met rollators en slecht ter been etc in Oldenzaal in een enorme rij moesten staan voor het stemmen. Zet dan stoelen neer ofzo. Wat een ongelooflijk achterlijk gemeentebestuur.

Bobbbe | 06-04-16 | 15:58

Verschillende websites melden een verontrustende opkomst (~12%)... Ik hoop dat dit in de avonduren nog ingelopen wordt!

Ongeacht de uitslag, als we de 30% niet halen is dat gewoon zeer triest.

a4p | 06-04-16 | 15:58

Is iedereen zonder vervoer al geholpen in Oldenzaal dan? En halen jullie die burgemeester daar nog voor de camera?

Wobbelplatte | 06-04-16 | 15:55

Is die burgemeester nog niet ontslagen?

centre pompidoe | 06-04-16 | 15:54

Op 0:57 rechts in beeld. Volgens mij is dat de bar/hotel waar ik ooit logeerde en op een maandagavond/nacht tot 5:00 uur doorzakte met het personeel.

Verder was het een beetje saai in Twente die maanden.

Godsammekraken | 06-04-16 | 15:54

Stem voor de democratie. Stem tegen.

El Rico Grande | 06-04-16 | 15:54

Heel fijn, dit is echt een grootse dag. Even Off-Topic, AD live tracker:
15.46: De fractievoorzitter van de PvdA in Midden-Delfland vindt het maar niks, dit referendum. In gesprek met WOS Radio maakt Elly de Jong zelfs de vergelijking met Hitler, die volgens haar ook graag referenda hield.

,,Als je mooi kunt praten en de mensen niet weten waar het over gaat, stemmen zij voor. 99 procent stemde destijds voor een bezetting van een deel van Rijnland". De Jong vreest dat een deel van de kiezers geen idee heeft waar het over gaat vandaag.

Alexis de T. | 06-04-16 | 15:52

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken