Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Dolfijnenrukker Dolfinarium doet NL kokhalzen

dolfijnrukkie.pngGisteren kon u op NPO3 zien hoe Rambam infiltreerde in de dolfijnenhel genaamd Het Dolfinarium te Harderwijk. Verrassing: de dolfijnen aldaar kampen met chronisch ruimtegebrek, 14 dolfijnen verblijven in piepkleine zwembadjes en dus NIET in de grote bassins zoals de afdeling communicatie zegt, en de beesten zijn ongelukkig en agressief. Logisch, want dolfijnen zijn intelligente beesten die de ruimte nodig hebben. Een dolfinarium is dan ook 'het slechtste idee dat de mensheid ooit heeft gehad' aldus bioloog Midas Dekkers. Het Dolfinarium heeft echter schijt, en noemt hun chloor bassins stug 'een natuurlijke omgeving' met als bewijs dat de beesten vrijwillig paren en het dus enorm naar hun zin hebben. Fout! Want, zo zagen we in Rambam, het Dolfinarium heeft een speciale dolfijnenrukker in dienst die loopt te rommelen met kunstmatige inseminatie omdat de beesten zelf kennelijk geen goesting hebben. Ach ja. Dolfijnen in gevangenschap kunstjes laten doen, het zal circusminnend Nederland aan de spreekwoordelijke reet roesten. Maarrr gelukkig had Rambam ook beelden van de dolfijnenrukker in kwestie, en dat vinden de mensen thuis dan weer zó goor om te zien dat ze nooit meer naar het Dolfinarium willen. Probleem dus alsnog opgelost, sluiten maarrr die tent. (Verklaring van de dolfijnenrukkers hier.)

Reaguursels

Inloggen

'Hey hallo en welkom bij het glamorama journaal'

vaas klaak | 03-03-16 | 11:04

Lijkt me een prima nieuwe job voor Bert van der Roest!

eerstneukendanpraten | 03-03-16 | 11:07

Paarden, stieren en geiten rukken vind men ook niet normaal? Kunstmatige inseminatie is van alle tijden. Wat hebben mensen toch weinig kennis van wat er op hun bordje ligt.

tattooboer | 03-03-16 | 11:07

-weggejorist-

kapotte_stofzuiger | 03-03-16 | 11:10

tattooboer | 03-03-16 | 11:07
Vind inseminatie verder geen probleem, maar om het nou op mijn bord te krijgen, dank u hartelijk.

Bertie Wooster | 03-03-16 | 11:10

Volkert en zijn liefde voor dieren is onmetelijk groot!

Mathijs van Oudkerk | 03-03-16 | 11:10

Een Dolfijnen Show met een happy end.

Mark_D_NL | 03-03-16 | 11:11

"..en dat vinden de mensen thuis dan weer zó goor om te zien"
Waarom ben ik zo nieuwsgierig dat ik toch op het linkje heb geklikt?
*met hoofd op tafel slaat*

necrosis | 03-03-16 | 11:12

Wat een zever over een paar dolfijnen die de kinderen van een heel land vermaken en iets bijbrengen over het leven in de zee. Ga aan echte problemen werken.

fail | 03-03-16 | 11:12

Op een dolfijn hoef je in ieder geval niet jaloers te zijn.

Meh | 03-03-16 | 11:12

Meh, hier heb je een veel smeuïgere vijftig tinten echt gebeurde dolfijnenseks meisjesdroom: www.telegraph.co.uk/culture/film/10860...

Conan de Rabarber | 03-03-16 | 11:12

djiezus, t zijn maar dieren hoor.

Lex Trumbauer | 03-03-16 | 11:13

Dolfijnen in gevangenschap houden is echt nog iets van uit de tijd dat mensen niet beter wisten.

hStripe | 03-03-16 | 11:14

Kwam er toch al niet, en ik woon er 20KM vandaan... Genoeg verhalen van vakantiehulp over andere gore dingen die er gaande zijn...

WellusNietus | 03-03-16 | 11:15

Zouden ze op het Binnenhof ook een premier-rukker in dienst hebben?

Conan de Rabarber | 03-03-16 | 11:17

Echt te ziek voor woorden. Sluiten op grond van zware dierenmishandelingen. Arme dolfijnen!

HdJ& | 03-03-16 | 11:17

necrosis | 03-03-16 | 11:12
Ik klikte ook.
*beetje misselijk is maar hoofd rechtop houdt*

nemoj me jebat | 03-03-16 | 11:17

Niet allemaal natuurlijk..maar de meeste dolfijnen zijn vuile verkrachters en een gevaar voor alle tonijnenpopulaties op aarde.

RickTheDick | 03-03-16 | 11:18

En half Nederland valt over een afgetrokken dolfijntje heen terwijl we een paar honderd moslims per dag "rijker" worden in dit land.

Ommezwaai | 03-03-16 | 11:19

zeg eens waarom valt het dolfinarium cirrus eigenlijk niet onder dat optreedverbod van wilde dieren?

janneman1977 | 03-03-16 | 11:19

De klagers moeten dan ook geen melk, kaas en boter consumeren omdat vrijwel elke koe (o.a.) via kunstmatige inseminatie is verwekt en melk voor een kalf bedoelt is.

larie | 03-03-16 | 11:20

Dieren lijden altijd onder gevangenschap, en hoe intelligenter hoe meer:

www.youtube.com/watch?v=G93beiYiE74

tharealkuffar | 03-03-16 | 11:20

@Conan de Rabarber | 03-03-16 | 11:17
Dat heeft zo'n man toch niet nodig?
Nee hoor, de premier onaneert in 24-uursdienst.

nemoj me jebat | 03-03-16 | 11:20

Deed me trouwens denken aan de Berenhelper:
www.youtube.com/watch?v=kNPNTeO3i8A
Luistertip!

nemoj me jebat | 03-03-16 | 11:22

Lees even het commentaar onder de link want ik geloof ook wel dat ze álles doen voor de kijkcijfers.
Neemt niet weg dat als je de natuur zo respecteert dat ze dan niet in een bassin horen rond te zwemmen maar in de vrije natuur.

pino2 | 03-03-16 | 11:23

@nemoj me jebat | 03-03-16 | 11:20
En toch loopt er een MP-fluisteraar rond voor noodgevallen als Samsom niet in de buurt is om'm in de mond te nemen.

Conan de Rabarber | 03-03-16 | 11:24

Maar wat mogen we hier de volgende keer verwachten? Een topic over het trieste einde van paardenman Mr. Hands inclusief afscheidsvideo?

eerstneukendanpraten | 03-03-16 | 11:26

Ik krijg ineens een ander beeld bij "flipper"

Bubbels Jackson | 03-03-16 | 11:26

En wéér wordt er met belastingpegels een hardwerkende en risicolopende ondernemer naar de vernieling geholpen. Het moet wel heel erg goed gaan met een land wil dit tot de serieuze problemen worden gerekend.

jekalemoeder.nl | 03-03-16 | 11:28

Zolang dieren inderdaad voldoende bewegingsvrijheid hebben is het allemaal geen probleem. Maar voor dolfijnen zou je dan van half Nederland één groot zwembad moeten maken om daar aan te voldoen.

sinar2 | 03-03-16 | 11:28

Het zal je werk zijn...

"Hoe was je werk, schat?"
"Ja goed, 7 dolfijnen afgerukt!"

GS410 | 03-03-16 | 11:30

Ik kom echt niet meer bij ;D;D;D

Lalala Geld! | 03-03-16 | 11:33

@GS410 | 03-03-16 | 11:30
Werk=Werk. Beter dan thuis zitten niksen en handje ophouden. Toch?!

Maarrr, in dit geval ben ik wel van mening dat zulke mooie dieren in vrijheid moeten leven. Dus van mij mogen ze die tent sluiten en de werknemers een ander baan gaan zoeken.

Wonderful-Life | 03-03-16 | 11:36

Wat is er mis met een man die een dolfijn rukt (mits beide schepsels niet lijden)? En kom niet aan met basisschool argumenten als 'dat vind ik gewoon vies'.

pluk-87 | 03-03-16 | 11:36

Zulke grote zoogdieren in gevangenschap houden is ook niet meer van deze tijd. Laat die beestjes gewoon lekker vrij en ga met een boot de zee op op vakantie.

xzaz2 | 03-03-16 | 11:39

Wanneer leren ze het nu eens. Disney en Star Trek hebben ongelijk: intelligent wezens zijn aggressief.

frank87 | 03-03-16 | 11:39

@tharealkuffar | 03-03-16 | 11:20
Een dier lijdt ook altijd in de wildernis. Honger, roofdieren, verstrikt in een net, harpoen in de rug.

pluk-87 | 03-03-16 | 11:39

Ik zie geen verschil met de paardenstal waar ze ook hengsten opgeilen voor hun sperma. Het gaat hier volgens RamBam om de wetgeving en of deze wilde dieren optreden in een circus. Nou de wetgeving is daarin wel wat vreemd natuurlijk: met een leeuw mag je niet wat je met een paard mag doen omdat een paard niet meer als wild wordt gezien? Dolfijnen zijn dan weer een soort die heel wat wilder is dan een paard. Ik geloof dat mensen de dolfijn graag als een soort huisdier zien maar wat de dolfijn daarvan vindt?

Simon_GS | 03-03-16 | 11:41

Dat geruk kan live achter een paywall nog leuke inkomsten genereren. Als je beesten hoereert kan je het maar beter goed doen

Maaiveld | 03-03-16 | 11:43

@Simon_GS
Een paard is een gewoonte dier; zet een paard heel het leven op stal en het is prima. Zet hem de laatste dagen in een andere stal en hij krijgt heimwee.

xzaz2 | 03-03-16 | 11:44

Niet echt leuk maar pas op voor Antropomorfisme, anders blijf je huilen en wordt je blind voor belangrijkere zaken.

priwax | 03-03-16 | 11:45

Dierentuinen en dit soort onzin zijn niet meer van deze tijd. We hebben inmiddels internet, ja ook in Harderwijk, daar kan je alles leren over dieren wat je wilt. Als je wilde beesten in het echt wilt zien dan spaar je maar door voor een safari of duiktrip.

Hunter S. Thompson | 03-03-16 | 11:48

Lijkt me een prima baantje voor Tofik. Scheelt ons weer wachtgeld en dan komt hij een beetje aan z'n trekken.

Akiron | 03-03-16 | 11:50

Simon_GS | 03-03-16 | 11:41
Het grootste verschil is dat een dolfijn niet te domesticeren is en een paard wel. Het afrukken van de dolfijn is trouwens wel het minst erg. De leefruimte die die beesten hebben is veel schokkender.

Hunter S. Thompson | 03-03-16 | 11:50

Tja, zo af en toe die dolfijnen aftrekken voorkomt waarschijnlijk een hoop sexuele agressie bij de beestjes

pendajo | 03-03-16 | 11:51

Best wel een grote tampeloeres heest zo'n vis! En verder, zum kotzen.
*lunch in vuilnisbak flikkert *

Botte Hork | 03-03-16 | 11:52

Seks met dolfijnen wordt zwaar overschat.
Ok, zo'n gat in het hoofd ziet er dan wel aantrekkelijk uit, maar je moet niet te diep gaan, want dan zit je aan de achterkant van die vlijmscherpe tandjes.

Ander punt, wat bij Rambam ook een beetje onderbelicht blijft vind ik, is dat bij de dolfijnenvangst ook veel onschuldige tonijnen gevangen worden.
Dus als je dan seks hebt met een dolfijn, zorg dat er een keurmerk op zit met 'tonijn vriendelijk gevangen'.

Cuyahoga | 03-03-16 | 11:53

Free (my) Willy.

Wel jammer voor al die bussen vol rolstoelgangers die over een jaar een nieuw uitje moeten zoeken.

fredjuhh | 03-03-16 | 11:54

@Botte Hork | 03-03-16 | 11:52
Een vis??????
Een zoogdier!
Ga je schamen, hork!

necrosis | 03-03-16 | 11:54

Douglas Adams zou niet meer bijkomen na het zien van dit filmpje.

"So long and thanks for all the handjobs"

Dr. Ka wo lo | 03-03-16 | 11:54

@jekalemoeder.nl | 03-03-16 | 11:28
De publieke opinie wat dolfijnen in gevangenschap betreft is al jaren aan het veranderen, en dat weet Harderwijk donders goed, anders stonden er geen metershoge hekken om die badkuipjes terwijl je op tv niets anders ziet dan die mooie lagune.

Als jij als ondernemer je bedrijf daaraan weigert aan te passen en niet met je tijd mee gaat ga je op den duur inderdaad failliet, ja. Andere soortgelijke tenten, waaronder SeaWorld, passen nu ook (schoorvoetend) hun shows en bassins geleidelijk aan en nemen een meer educatieve en natuurlijke wending, omdat het anders binnen een paar jaar een enkeltje bietenbrug wordt. Dat is gewoon de realiteit van het ondernemerschap in het algemeen.

Hertogin v. Pauperen | 03-03-16 | 11:54

jekalemoeder.nl | 03-03-16 | 11:28
A, als de publieke omroep dan ergens goed voor is dan is het misstanden aan de kaak stellen, keurig dus.
B. De eigenaar van het dolfinarium is geen hardwerkende Hollandse ondernemer maar een Spaans conglomeraat, Aspro Parks. Aspro parks heeft eerder zaken moeten sluiten voor het overtreden van regels.

Hunter S. Thompson | 03-03-16 | 11:57

Dit is wel ernstig want ze zouden de populatie in gevangenschap afbouwen

Bokito ergo sum | 03-03-16 | 11:57

Dierenleed/mishandeling om mensen te behagen. Bah.

dogbitedog | 03-03-16 | 11:59

@eerstneuken
Mr Hands!

YEEAAAH

Nacho_Vidal | 03-03-16 | 11:59

Wonderful-Life | 03-03-16 | 11:36

Oh, zeker! Maar zal je met deze baan ook niet je handje moeten ophouden...? Je moet het toch opvangen...

GS410 | 03-03-16 | 12:03

Ik vind konijnen die mensen vaak houden, alleen in een hokje, veel zieliger.

Carmelita | 03-03-16 | 12:05

Carmelita | 03-03-16 | 12:05
Goed voorbeeld, en precies wat hier het probleem is. Vang je namelijk een wild konijn, en stop je die in een hokje, dan is hij binnen een week dood. Dat komt dus omdat alleen tamme dieren die in gevangenschap geboren zijn daarmee om kunnen gaan.
Dolfinarium geeft het nota bene gewoon nog toe in hun verklaring ook, die stellen dat ze niets anders doen dan wat met dressuurpaarden gedaan wordt. Probeer je dressuurleeuwen te trainen, dan krijg je ook de inspectie op je dak. Ze weten dus ironisch genoeg zelf dat ze illegaal bezig zijn.

Vredige libertariër | 03-03-16 | 12:08

@GS410 | 03-03-16 | 12:03
Oké! Dan maar toch liever een ander baan zoeken.. ;)

Wonderful-Life | 03-03-16 | 12:09

Gaaaap. Alsof we al niet overvoerd zijn met onderwerpen waarin principieel geneuzel, de onderbuik en diepe emoties elk zicht op een realiteit ontnemen.

GormSuil | 03-03-16 | 12:10

Allemaal koeltoer? Stop met dat circus!

Een vrije paling | 03-03-16 | 12:14

In Blijdorp hebben we toch ook geen negers meer?

www.npogeschiedenis.nl/nieuws/2010/jul...

in 1928 was er in Rotterdam nog een soort van Hottentottententententoonstelling.

times, they are a changin', het bezitsbegrip van Leopold zou tegenwoordig ook enigszins ongepast zijn:

Eén van de bekendste negertentoonstellingen in Europa werd in 1897 georganiseerd tijdens de wereldtentoonstelling in Brussel. Van de tweehonderd Kongolezen die daar te zien waren overleden er zeven. Het leidde nauwelijks tot protesten. Koning Leopold II beschouwde Kongo als zijn persoonlijk bezit en vond dat hij met de bewoners mocht doen wat hij wilde.

Hemmenaar7 | 03-03-16 | 12:15

@Hemmenaar7 | 03-03-16 | 12:15
Over 100 jaar een tentoonstelling over de inheemse bevolking van Belgie, want zeldzaam.

pluk-87 | 03-03-16 | 12:18

Nacho_Vidal | 03-03-16 | 11:59

Tofik Dibi is nog steeds jaloers dat hij niet even mocht "passen"...

eerstneukendanpraten | 03-03-16 | 12:24

Er zit geen chloor in het water. De beesten zouden dood gaan.

DreHa | 03-03-16 | 12:35

DreHa | 03-03-16 | 12:35
Zout werkt ook om het water goed te houden volgens mij. Dat lijkt me handiger voor zeedieren.

frank87 | 03-03-16 | 12:45

pluk-87 | 03-03-16 | 11:39
Met stip binnen in de top tien domste reacties. Tering, ITO zwakstroom was al te hoog gegrepen zeker?

ley007 | 03-03-16 | 12:46

Tja, dolfijnen zijn intelligente beesten die masturberen en seks hebben voor genot. Beetje raar dat men juist overhoop ligt van die dieren afrukken. Hoe denken ze dat het er op de boerderij aan toe gaat? Stop je arm in het hol van een paard, en je bent dierenarts. Doe het met je lul, en je bent strafbaar. Regelgeving die meer om de "iiiiieeeeeeewwwwwww" emoties van mensen draait, dan daadwerkelijk dierenleed.

Piet van het Padje | 03-03-16 | 12:53

als die dolfijn dat niet ok vond, zwom die heus wel weg. dieren zijn geen mensen. trouwens een hoop mensen zouden dit prima vinden als het bij hun gedaan werd.

stenenbeen | 03-03-16 | 12:53

Ben geen dolfinarium- of circusfan, maar de geconstateerde dolfijndrama's staan in geen verhouding tot wat het spare-ribje/kiloknalplofkipkluifje heeft doorgemaakt voor het op je bord belandde.

DrHanzEPanz | 03-03-16 | 13:03

Gezeik

Klapsigaar | 03-03-16 | 13:03

@ley007 | 03-03-16 | 12:46
Zulke gesprekken voer je maar met je vrienden. Alleen inhoudelijk reageren aub, anders negeer ik je.
Mijn punt is dat je het leven in de wildernis niet moet romantiseren ten opzichte van gevangenschap. De natuur is kiezel hard. In het Dolfinarium lijden de dieren geen honger bv.

pluk-87 | 03-03-16 | 13:04

pluk-87 | 03-03-16

Klopt, en als je in de bajes zit hoef je niet zelf te koken en heb je gratis douche en verwarming. Wát een vergelijking pfffff.

Mac The Ripper | 03-03-16 | 13:14

Rambam heeft nogal een vooraf ingenomen mening waarin ze kostte wat het kost gelijk willen hebben. Ik weet zeker dat de dieren het best goed hebben en zal zeker niet naar een volgende aflevering van rambam kijken.

Megazand | 03-03-16 | 13:15

U komt voor de vacature dolfijn fluffer ?

Castor12 | 03-03-16 | 13:17

@Mac The Ripper | 03-03-16 | 13:14
Ik heb niet gezegd dat die dieren beter in gevangenschap zitten dan in de wildernis. Als je goed leest, zie je dat ik op iemand reageerde die zei dat dieren in gevangenschap altijd lijden. Dus ik zei dat ze dit in de wildernis ook doen. Hiermee ontkrachtte ik dat argument.

pluk-87 | 03-03-16 | 13:18

Staat dot al op xhamster.com? Met wat dwergen en een zuid-siderische bultrugotter erbij wil ik hier best voor betalen.

His Lordship | 03-03-16 | 13:27

Net als dat ouderwetse circus,niet meer van deze tijd.Als je niet gaat kijken of bezoekt dan stop het vanzelf wegens gebrek aan geld.Het kan zo simpel zijn.Dolfinarium is antiek en saai.

tegenalles | 03-03-16 | 13:36

tegenalles | 03-03-16 | 13:36
Eens. Maar waarom die beesten nog 15 jaar laten wegkwijnen onder verantwoordelijkheid van een bedrijf dat het financieel steeds moeilijker krijgt?

Vandaag nog verbieden.
Morgen naar een open-water bassin. Vrijlaten zal wel niet haalbaar zijn

1sokkie | 03-03-16 | 14:41

De Bruinvis laten uitsterven dan maar? Arrogante beesten zijn t ook, altijd maar over dat paard getilde gedrag...

Sano | 03-03-16 | 14:58

Vroeger zaten er ook nog 3 orca's bij in die koepel... dan zaten ze nog veel krapper.

davinci007 | 03-03-16 | 15:06

@Conan de Rabarber | 03-03-16 | 11:12
Peanuts vergeleken bij al die arabieren die geiten en schapen Arabisch proberen te leren. En gaat nog maar slechts 2 woorden.

McMarx | 03-03-16 | 15:20

Misschien moeten we maar eens beginnen met nadenken welke dieren je wel en niet in gevangenschap kan houden. En daar ook wetgeving over maken, net zoals we met het circus hebben gedaan. Een hond of kat dat kan, maar een Olifant of Dolfijn liever niet.

Admiraal Balthasar | 03-03-16 | 15:37

Lijkt mij dat er vooral gekeken moet worden naar of het dier ongelukkig is of niet. Vind vaak dierenactivisten een beetje krom want ze doen niet heel aardig tegen mensen terwijl dat ook dieren zijn. Soms zijn de argumenten ook slecht. Wat betreft dolfijnen is het wel erg omdat daarvan wel aangetoond is dat ze inderdaad heel ongelukkig en worden van gevangenschap en dat ze gestresst worden tot op eigenlijk ontoelaatbaar niveau. Dus terecht zielig. Aan de andere kant romantiseren mensen dingen inderdaad. Rattenmensen zeiken (veel ervan dan) ook bestwel veel. Gouden paleis met een roltrap anders ben je een dieren mishandelaar. Ofzoiets. Dat soort mensen zijn helemaal niet dierenvrienden, het zijn mensenhaters en ze gebruiken dieren als excuus om naar tegen mensen te kunnen doen, semi politiek correct. Denk ik hoor. Maar goed, over de rat bijvoorbeeld waar mensen best gek over kunnen doen, natuurlijke habitat is dan vuilnisbelt of riool dus ik denk dat in een hele leuke maar net 1 vierkante cm tekortkomend kooi een ratje ook happy kan zijn. Maargoed. Voor dolfijnen is het wel echt waar, ook veel onderzoek naar geweest.

Ohja | 03-03-16 | 15:44

Heeeel lang geleden was er een dolfinarium in de Grevelingen, ik dacht bij Scharendijke. Ben er ooit geweest met een schoolreisje, in 1837. Maar die dolfijnen zwommen dus geweaun in Grevelingenwater. Verder leeft het gros van de dieren in dierentuinen zoals Blijdorp en Artis in véél te kleine verblijven. Op zich wel handig omdat ze dan lekker stil blijven zitten, maar gezond is het niet voor die beesten. Ze worden niet oud omdat het er zo fijn is, maar omdat ze geen energie (kunnen) verbruiken voor het eten dat ze krijgen. Je zou je te pletter schrikken van de score als dierentuindieren zelfmoord konden plegen...

F. von Zeikhoven | 03-03-16 | 17:09

-weggejorist-

Hibiscus | 03-03-16 | 17:21

Dolfinaar

Watching the Wheels | 03-03-16 | 17:30

@Hibiscus | 03-03-16 | 17:21
Inshallah

pluk-87 | 03-03-16 | 17:39

Ik heb het voorspeld: nog even en de socialisten gooien ook de dierentuinen dicht.

Tux1337 | 03-03-16 | 17:40

Daar heb je fapper, fapper, hij is gewèèldig ..

AsEl | 03-03-16 | 18:23

Te triest voor woorden en dat gelul dat ze zo blij zijn van zowel dolfinarium als onwetende is pure ontkenning. Een dolfijn kan fysiek niet eens ongelukkig kijken zoals wij die mimic herkennen.
Trainer van de Flipper films Ric O'Barry heeft ontzettend veel spijt van zijn verleden nadat zijn getrainde flipper 'Kathy' zelfmoord pleegde in zijn armen. Dolfijnen moeten bewust ademen en kunnen daar dus op ieder moment mee ophouden. Zijn Flipper heeft die hele industrie opgestart en gepromoot. Ieder Dolfinarium is dan ook een 'geaccepteerde' en aanhoudende vorm van commerciële dierenmishandeling. Kijk de film 'The Cove' maar eens hoe de aanvoer van nieuwe dolfijnen nog altijd actief is mbv pure ontkenning en leugens van de Japanse overheid. www.imdb.com/title/tt1313104/

Hard&Hoerig | 03-03-16 | 19:04

Hijgerige 'stagiair' zoekt sensatie .. (op z'n Freek's), "kikikikik, een dolfijnenrukker". Verder geen nieuws, gister ook geleuter over dat niemand van die bassins weet. Kijk eens op Google Maps. Verder dubbele moraal van de treehuggers, kijk eens naar hoe het werkt bij inseminatie in de landbouwsector.

michelr | 03-03-16 | 21:52

Wat een zever over een paar dolfijnen die de kinderen van een heel land vermaken en iets bijbrengen over het leven in de zee. Ga aan echte problemen werken.
fail | 03-03-16 | 11:12

Heb je uberhaupt de aflevering gezien?

djiezus, t zijn maar dieren hoor.
Lex Trumbauer | 03-03-16 | 11:13

Wij ook.

Boekenplank | 03-03-16 | 22:18

een melker baanje :)

stenenbeen | 03-03-16 | 22:20

Dus die Dolfijnen hebben vijf jaar rondjes mogen zwemmen in een klein poedelbadje eerdat Dierenpoes wakker werd en kamervragen ging stellen. Ik heb er moeite mee dat mensen de zieligheid van dieren misbruiken om aan een kamerzetel te komen met een fors salaris, wachtgeld en straks dito pensioen en dan die dolfijnen maar rondjes laten zwemmen. Waarom koopt ze die zielige dolfijnen niet vrij van haar eigen geld zodat die beesten nog een laatste normaal leven kunnen hebben en eens achter de vrouwtjes aan kunnen zwemmen?

Ik reaguur al 5 jaar | 04-03-16 | 00:58

Pvdd lopen ook altijd achter de feiten aan.doen zelf nergens onderzoek naar.

bertc100 | 04-03-16 | 01:57

De dolfijn is de mens van de zee die ongehinderd door is gegaan met evolueren waar de mens is blijven steken in onderlinge conflicten (dixit professor Lupardi).

kindapaas | 04-03-16 | 06:15

Kunstmatige inseminatie is de normaalste zaak van de wereld als je veel met dieren te maken hebt.
Gaan we dierenartsen nu ook dierenrukkers noemen? Flikker toch op man.

piekartz | 04-03-16 | 09:08

Wees dan ook een vent en link naar de gehele verklaring inclusief uitleg en plattegronden.

www.dolfinarium.nl/rambam/

Om te beginnen laat Rambam niet zien dat de dolfijnen ook toegang hebben tot een veel groter natuurgebied, wat het plaatje wel afmaakt. Als je die kleine bassins zo ziet dat krijg je de indruk dat het allemaal klein is, wat blijkbaar niet zo is.

Je ziet dat die kleine bassins samen bijna net zo groot zijn als het showbassin. Er is blijkbaar een reden waarom de dolfijnen op het moment van filmen even afgesloten waren, of dat waar is kan ik niet over oordelen dus ik ga er maar van uit dat wat het Dolfinarium zegt waar is.

Rambam zegt dat alle sluizen dicht waren. Je ziet dat de sluizen naar het showbassin dicht zijn idd, maar de sluis naar het grote open natuurgebied staat open (11:40). Ze waren wel afgezonderd van het showbassin maar ze konden een veel groter natuurgebied in en het lijkt erop dat ze ook daar zijn want ik zie maar 1 dolfijn in het bassin.

Het is goed dat Rambam de discussie probeert te voeren over of het Dolfinarium een circus of dierentuin is, het Dolfinarium is duidelijk een mix van beide. Er wordt onderzoek gedaan, maar er is ook een show en pretpark gedeelte wat weer lijkt op een circus. Het Dolfinarium probeert zijn begroting rond te krijgen door er ook een "circus" op na te houden.

Mag dat? Kan dat niet op een andere manier? Is dit wel goed voor de dieren? Daar mag eens goed naar gekeken worden en dan kan je ook antwoord geven op vragen zoals het belang van het onderzoek en of er misschien meer geld naartoe moet.

Maar zo wordt het niet neergezet door Rambam, ze zijn gewoon een beetje aan het zeiken en zeuren. Jammer, grote gemiste kans.

telefunken | 04-03-16 | 15:57

Wat een praktijken van Rambam!
Eenzijdige belichting.. En dan Midas Dekkers erbij betrekken als afsluiting!
De dierenverzorgers van het Dolfinarium hebben meer hart voor dieren dan de makers van Rambam!!

Esmeralda

Vijgje | 04-03-16 | 18:39

REAGEER OOK