Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Geweld werkt: Uber schrapt UberPOP in Frankrijk

doodaanuber.png UberPOP: een handige dienst die het voor particulieren mogelijk maakt om hun eigen auto als taxi rond te rijden en via een app klanten op te pikken. Win/win, want goedkoop ritje voor de klant én extra zakcentje voor de chauffeur. Iedereen blij natuurlijk. Onee, natúúrlijk niet! Met je eigen auto klanten heen en weer rijden mag namelijk alleen als je eerst een zak geld bij de overheid hebt neergelegd voor een peperdure taxivergunning. En dus is UberPOP nu in meerdere Europese landen onderwerp van een juridische strijd. Frankrijk verbande UberPOP vorig jaar al de illegaliteit in, maar daar trokken het bedrijf, noch de chauffeurs, noch de 500.000 gebruikers van de app zich iets van aan. Tot grote ergernis van de reguliere Franse taxichauffeurs. En wat doe je als je opeens geconfronteerd wordt met concurrenten die zich niet zomaar door de rechter laten vertellen dat hun nieuwe taxi-app voor particulieren helemaal niet MAG op de Franse niet-zo-vrije markt? Dan pak je kennelijk je fakkels en hooivorken om die concurrenten hardhandig van het speelveld af te werken. Vorige week werden UberPOP-taxi’s in Frankrijk belaagd door reguliere taxichauffeurs, die erop insloegen met knuppels, banden lek staken, en chauffeurs en passagiers gijzelden. Goh, zó gek dat mensen liever met de vriendelijke chauffeurs van UberPOP reizen dan bij ‘geregistreerde’ geweldplegende tuig-taxichauffeurs in de auto te stappen. Zangeres en Kurt Cobain-weduwe Courtney Love was toevallig in Parijs en raakte verstrikt in de taxirellen, waarvan ze verslag deed op twitter: “this is France?? I'm safer in Baghdad”. En de Franse politie? Die stond erbij en keek er naar. Waar de lange arm der wet in Frankrijk nog niet in slaagde, is de woedende Franse taxichauffeurs nu met rellen wel gelukt. Of het was de aanhouding van twee Franse Uber CEO’s die afgelopen week het laatste zetje heeft gaf. Moederbedrijf Uber heeft in ieder geval besloten de dienst niet langer aan te bieden, naar eigen zeggen omdat hun chauffeurs en passagiers nu te grote risico’s lopen. Geweld werkt, blijkt de treurige les die we hieruit moeten trekken. Ook in Nederland dreigden taxichauffeurs eerder al eens om het heft in eigen hand te nemen, tot grote rellen zoals in Frankrijk is het gelukkig niet gekomen. Wel tot enkele kleinere opstootjes, waarna de liberale vrijemarktliefhebbers van de VVD te Amsterdam direct beloofden wel even met een sloophamer op de nieuw ontstane vrije taximarkt af te gaan. Torenhoge boetes en invallen in het hoofdkantoor van Uber waren uiteindelijk voldoende om UberPOP in Nederland de kop in te drukken. In mei verklaarde staatssecretaris Mansveld de dienst officieel illegaal, want UberPop zou ‘niet voldoen aan de regels.’ Maar misschien, mevrouw Mansveld, zijn het wel de bestaande regels die op de vrije markt van 2015 niet meer voldoen. Tussenstand taxiterroristen versus vrije markt: 2 - 0.

Reaguursels

Inloggen

Gebruik zeer regelmatig Uber wanneer ik in de VS ben. Prima dienst, goede recensieprogrammatuur en mooie, schone auto's. Dat kun je van die rijdende zweetmoskeeen hier niet zeggen..

PryzmXL | 06-07-15 | 23:11

Hier laat ik het bij, succes allemaal!

crassuss | 06-07-15 | 22:21

Belangrijk punt is dat ik er niet van hoef te leven. Rij puur omdat ik het leuk vind en er komt zeker een oplossing: verboden bij de hoogste rechter dan stop ik en als er een middenweg wordt gekozen dan ga ik gewoon door. Lijk wel een illegaal, "I am here!" {;-) De verzekering loopt trouwens via de VS...

crassuss | 06-07-15 | 22:06

@lex8310 | 06-07-15 | 18:11
Misschien is het een schijnconstructie, maar het blijft staan dat je berekeningen met heel veel belangrijke factoren geen rekening houden. Daarnaast ben ik aan de voorzichtige kant gaan zitten. Het loon wat ik vermeld is dan het minimum wat ik verwacht dat een uberchauffeur binnen kan krijgen als hij alles legaal doet. Ik weet niet hoeveel km een taxichauffeur in een jaar doet, noch wat de gemiddelde bezettingsfactor is. Daarbij zouden jij en crassuss me dan weer kunnen helpen.
@lex8310 | 06-07-15 | 18:13
Dat kan een samenwerking zijn, maar de domeinnamen staan op de naam van uber geregistreerd en ik kan me niet voorstellen dat uber onwaarheden op een dergelijke site die ze in bezit hebben toestaat.
@lex8310 | 06-07-15 | 19:26
Waarom zou dit niet waar kunnen zijn? Het komt met de 1.17 per km waar ik vanuit ging neer op 107 uur in de maand aan het rijden zijn. Dat uitgaande van 22 werkdagen in de maand een kleine 5 uur per dag rijden met een passagier. En dan gaan we nog uit van het basistarief, als deze persoon veel in de spits rijd verdient hij meer en hoeft hij dus minder te rijden voor dat loon. Klinkt niet als een onlogische situatie. Uiteraard moeten daar nog kosten vanaf, maar dan nog is daar prima van te leven.

potsenmakkert | 06-07-15 | 21:58

Schei toch uit. Je fantasie slaat op hol. Begint op trollen te lijken.

lex8310 | 06-07-15 | 19:26

Wat doet iedereen toch moeilijk over de belastingdienst? Daar heb ik een uitstekende relatie mee.... Best verdienende Popper had afgelopen maand ruim 5.000,- euro omzet.

crassuss | 06-07-15 | 19:20

Je maakt het steeds mooier. Gratis auto?

Doe de groeten aan de belastingdienst.Alle kentekens zijn al bekend.

Overheid moet opschuiven? Gewoon de vergunningen aanvragen, dat is heel makkelijk. Dan mag jij voor die bedragen gaan werken.

lex8310 | 06-07-15 | 19:06

Zoals zo vaak hangt het van je persoonlijke situatie af net zoals de koopkrachtplaatjes die ook voor niemand hetzelfde uitpakken. Uren draaien interesseert mij niet dus wat de verdiensten zijn gemiddeld ook niet. UberPop heeft garantie uren waarbij je een minimum bedrag per uur verdient en wanneer je deze uren per week rijdt verdien je heel goed. Auto is voor mij gratis (geen lease), benzine ook, heb geen fiscaal inkomen dat scheelt ook al etc. Uiteindelijk moet de overheid wat opschuiven en Uber en dan komt er wel een compromis. Is lex8310 soms een chauffeur die Uber niet kan zetten? Mag hoor maar doe niet zo fel....

crassuss | 06-07-15 | 18:48

Het is een samenwerking waarbij uber zelf 0,0 risico loopt. Je hoeft me niet te geloven hoor.

lex8310 | 06-07-15 | 18:13

Het zijn geen ZZPers. Het is een schijnconstructie net zoals TNT dat flikt.
Uber is gewoon een taxibedrijf net zoals een taxicentrale. Is bewust op geld en macht uit en heeft schijt aan haar eigen chauffeurs.
Leuke berekening, ver onder het minimum loon en het risico ligt volledig bij de chauffeur. De winsten vliegen richting de US. Lekker steunen dat soort bedrijven, maar dan ook niet klagen als andere bedrijven dat ook zo gaan doen en van ons sociale vangnet niets meer overblijft. Dat wordt immers niet meer betaald.

lex8310 | 06-07-15 | 18:11

@lex8310 | 06-07-15 | 17:49
Ik weet niet waarom je moedwillig misinformatie loopt te verspreiden, maar startmetuber.nl is wel degelijk een website van uber. Ook de officiele uber facebookpagina verwijst naar startmetuber.nl

potsenmakkert | 06-07-15 | 18:03

@lex8310 | 06-07-15 | 16:58
Laat met het sommetje eens opnieuw doen op basis van een Skoda Superb Comfort businessline uit 2011. Deze stond kortgeleden te koop voor een kleine 18000 euro met 91000km op de teller.
Verwachting: komende 3 jaar 150000 extra op de teller zetten.
Kosten volgens de anwb per km 33 cent. Dit is echter voor particulieren. Een zzp’er mag de btw aftrekken wat betekend dat hij 27 cent per km betaald. Ik neem aan dat hij gemiddeld 1.5 minuut per km besteed (40km/h gemiddeld dus over de hele rit). Per km krijgt hij dan €1.17 (95 cent per km en 15 cent per minuut) keer 0.80 (20% die naar Uber gaat) = 94 cent. Daarover betaald hij 6% btw wat betekend dat hij ongeveer 88 cent de km overhoud. Hier trekken we de 27 cent per km vanaf en dan blijft er 61 cent de km over. Er vanuit gaande dat hij 60% van de km’s met een klant rijd (lijkt mij een lage schatting, maar we gaan daar maar vanuit) betekend dit dat hij 18300 per jaar verdient. Geen bijzonder hoog loon, maar de ubertarieven die ik noemde zijn basistarieven, op momenten dat de vraag hoog is zijn de tarieven ook hoger en word er dus meer verdient. Daarnaast weet ik niet precies hoeveel taxichauffeurs rijden en hoeveel daarvan er met een klant gereden word. Mogelijk kunnen jij en crassuss met daar meer over vertellen? Hiermee lijkt het me echter wel aangetoond dat het ook gewoon netjes uitkan. Of dit altijd gebeurd is vraag twee.

potsenmakkert | 06-07-15 | 17:57

@potsenmakkert

Ik kan ook een website in elkaar flansen met allerlei beloftes.Die website heeft niets met uber te maken dat is gewoon een slimmerik die mee parasiteert op uber en dubieuze financieringen verstrekt om mensen over te halen om een auto via hem aan te schaffen.
Geloof me nou maar. Pop is niet verzekerd. Zelfs taxiverzekeringen zijn individueel en niet collectief. Taxiverzekeringen zijn ook vele malen duurder.
En als toch alles goud is wat blink en je pakken met geld zou verdienen, denk je dan ook niet dat taxichauffeurs dat dan ook zouden gaan doen?
Overigens zijn uberpop geen ZZPers, je kunt je zonder taxivergunning niet inschrijven bij KVK. Bovendien kunnen uber en haar popchauffeurs bezoek verwachten van de belastingdienst wegens het ontduiken van loonbelasting en btw.

lex8310 | 06-07-15 | 17:49

Je hebt een Poolse taxi dienst met privé auto's die zich kunnen melden via onderstaand linkje en dat is groter dan je denk want de gemiddelde UBER rijder is een maand bezig eer hij de zelfde aantal kilometers haalt dan wat de Poolse rijders op 1 avond halen. lunagti.com/

mente aperta | 06-07-15 | 17:37

@lex8310 | 06-07-15 | 16:58
Als je crassuss niet wilt geloven:
startmetuber.nl/
.
Ben ik gedekt als ik voor uberPOP rij?
Ja; alle ritten die besteld worden via de Uber app zijn additioneel verzekerd door een commerciële auto aansprakelijkheidsverzekering met een dekking tot $5 miljoen (ca €3.7 miljoen) per ongeval.
.
Gewoon netjes gedekt dus.
.
Daarnaast zitten er nogal veel haken en ogen aan je rekensommetje. Zo neem je niet mee dat je de btw die je betaald hebt voor de auto. de brandstof, het onderhoud en alle bijkomende kosten mag aftrekken als je deze als ZZP'er rijd. Daarnaast betaald uber niet alleen 95 cent de km, maar ook nog eens een bedrag per minuut.

potsenmakkert | 06-07-15 | 17:21

@potsenmakkert

Stoere praat dat je het risico neemt en na een ongeluk je er daarbij neerlegt.
Geloof mij nou maar, je gaat procederen, want zo zijn wij Nederlanders.

lex8310 | 06-07-15 | 17:03

@crassuss

Jij trapt dus ook in de leugens van Uber. Pop is niet verzekerd. Geen enkele verzekeringsmaatschappij gaat illegale diensten verzekeren.
Die chauffeurspas gaat je niet helpen, die wordt meteen in beslag genomen en krijg je niet meer terug. Tevens krijg je een strafblad en mag je niet eens meer op een taxi rijden.
Skoda superb rijden? Je hebt zeker mijn rekensommetje niet gelezen of loop je een leaseauto te misbruiken voor pop, ook dat mag niet, maar dat weet je wel toch.
Stoere praat hoor en dat allemaal voor 95 cent per kilometer, wat een domme vent.

lex8310 | 06-07-15 | 16:58

@Koettoerk | 06-07-15 | 15:10
Ja, dat lijkt mij een redelijk tarief. Ik kan me ook niet voorstellen dat het meer dan 1 euro per ritje kost voor de taxichauffeur. En als ik van tevoren hier mee ingestemd heb hoor je mij achteraf niet zeuren hoor. In het buitenland stap ik ook in taxi's mij er terdege van bewust dat ik niet weet hoe het daar met aansprakelijkheid zit. Ook dat is als ik crassuss onder je mag geloven dus beter geregeld bij Uber, want je weet dat de verzekering goed zit, wat nog maar de vraag is bij taxichauffeurs die niet voor grote centrales rijden.
@crassuss | 06-07-15 | 16:27
Kijk, daar kunnen we wat mee, eindelijk onderbouwing!

potsenmakkert | 06-07-15 | 16:55

crassuss rijdt zelf voor UberPop, ritten zijn verzekerd via een aparte, collectieve, verzekering. Chauffeurs dienen vanaf 1 augustus een chauffeurspas te hebben (medische keuring, theorie en praktijkexamen via het CBR). Belasting aangifte moet iedere ZZP-er zelf doen ongeacht waar je inkomsten vandaan komen. Ik rij een zeer ruime, nieuwe Skoda Superb. Iemand nog meer bezwaren? Chauffeurs dienen een Verklaring Omtrent Gedrag te overleggen. Vergunningen? Misschien moet de overheid eens stoppen zich overal mee te bemoeien {;-)

crassuss | 06-07-15 | 16:27

@potsenmakkert
U rijdt liever onverzekerd rond als het meer dan 5% vd rit prijs is? Bij een ritje van 20 euro bent u dus bereidt maximaal 1 euro voor de verzekering te betalen. En dan zeker ook vol op orgel procederen als je met je harsens door de voorruit gaat en je kop in het gips zit, en waarom die chauffeur het in zijn hoofd haalde onverzekerd te rijden.

Koettoerk | 06-07-15 | 15:10

lezen ze mee in Gouda ? het werkt ..

(c)ZWITSUL | 06-07-15 | 14:44

@potsenmakkert lees dit maar bijvoorbeeld.

www.volkskrant.nl/binnenland/uberpop-c...

En reken gelijk eens uit als je 95cent per kilometer vraagt hoe dat rendabel kan zijn zonder de boel te belazeren.

Van de 95 cent gaat 20% naar uber.Over die 20% moet 21% btw betaald worden. Over de ritprijs zelf moet nog eens 6% btw betaald worden.
Gemiddelde (kleine) auto kost 30 a 40 cent per km. Daarover moet inkomstenbelasting betaald worden. En dan moet je zelf nog leven.
Kortom, er blijft niet over. Alleen "rendabel" dus als je de kluit belazerd. Had het wel rendabel geweest, dan hadden taxi's ook met die tarieven gereden. Zeker voor de lol de hoge taxitarieven.

En dan heb ik het er nog niets over dat je (kleinere) privéauto gewoon uitgewoond wordt.Lekker voor de inruil.

lex8310 | 06-07-15 | 14:43

@helaas nederlander | 06-07-15 | 14:20
Juist, jij snapt het!

potsenmakkert | 06-07-15 | 14:25

Probleem is die enorm dure vergunning.
Die zouden ze af moeten bouwen.
Slaat n.l. nergens op ( behalve geld voor de overheid ).
En zet uiteraard kwaad bloed als iemand anders geen geld hoeft te betalen, maar wel hetzelfde kan doen.
Registreren ok, idiote bedragen betalen daarvoor, niet ok.

helaas nederlander | 06-07-15 | 14:20

@lex8310 | 06-07-15 | 12:58
Taxichauffeurs zijn niet beschermt, iedereen mag het doen en daarmee is het ook al een groot probleem.

Precies het probleem wat uber aanpakt. Bij uber is er veel meer controle op wie er rijd en hoe deze persoon presteert. Overigens zou ik dit niet perse koppelen aan leeftijd, een 50 jarige chauffeur kan ook een onverantwoordelijke hork zijn.

Ze kiezen er voor om dat niet te doen en dachten lekker zwart een zakcentje bij te verdienen hetgeen je ook ziet bij airbnb. Die vlieger gaat dus niet op.

Dat veronderstel je nu wel maar is dit zeker? Er zullen allicht uberchauffeurs zijn die hun inkomsten netjes opgeven onder de post 'overige inkomsten'. Je kunt toch moeilijk alle bedrijfstakken oprollen waar zwart in gewerkt wordt, dan houd je geen bedrijfstak meer over in Nederland.

De wagens zijn niet verzekerd, betalen geen btw, geen belastingen enz enz. Zo kan ik dus ook voor "goedkoop" rijden.

Geen idee of ze verzekerd zijn, kan een uberchauffeur geen taxiverzekering aanvragen? Daarnaast kun je dit ook als keuze van de klant zien, een verzekering is mij ongeveer 5% van de ritprijs waard dus uberchauffeurs die dit aanbieden kunnen bij mij 5% meer omzet binnenhalen. Kost het meer dan stap ik in een overzekerde taxi. Betalen geen btw: dat doen de meeste taxichauffeurs ook niet of amper aangezien je de diensten in het lage tarief mag verrekenen met de brandstof in het hoge tarief.

potsenmakkert | 06-07-15 | 14:10

@Durereaguurder | 06-07-15 | 12:37
Goed punt. Innovatieve producten vernietigen bepaalde banen en creeren nieuwe. Ze noem ik bijvoorbeeld de boekdrukkunst en de computertechnologie. (Bijna) Niemand die nog protesteert tegen dergelijke innovaties terwijl ze beiden de wereld radicaal hebben veranderd.

potsenmakkert | 06-07-15 | 14:02

@bintang | 06-07-15 | 13:31
Hoor je mij dat zeggen? Ik zeg alleen dat je uber er niet op aan kunt kijken dat veel chauffeurs geen belasting over hun ritjes betalen. Net als dat je de kappersacademie er niet op aankijkt dat er veel zwart wordt gewerkt in hun beroepsgroep. In beide beroepsgroepen is het gewoon mogelijk om de inkomsten netjes in de belastingaangifte te verwerken.

potsenmakkert | 06-07-15 | 13:50

Uber Black of Lux is top. Werkt gewoon met bestaande taxi's en het werkende review systeem houdt het tuig buiten de deur. Maar flikker nou toch eens heel snel op met je snorderdienst UberPauperPop. Al die kansloze Afghaantjes in een Polo die 7 studentjes erin proppen omdat ze allemaal te pauper zijn om een paar euro meer te betalen. Tuurlijk dienen die snorders ten alle tijden lastig gevallen te worden.

Koettoerk | 06-07-15 | 13:45

potsenmakkert | 06-07-15 | 11:43
Dat er bij reguliere taxi's (en kappers) wel eens wat misgaat, is geen reden om de regels dan maar helemaal af te schaffen.

bintang | 06-07-15 | 13:31

Afgaand op de chauffeurs is de taxibranche in 020 verregaand ge-islamiseert. Ieder systeem dat dat terug kan draaien is welkom.

Rest In Privacy | 06-07-15 | 13:31

@hotmint is ook iemand die zomaar iets roept. Heeft geen idee dat er in Amsterdam 15 centrales zijn. Hij weet er maar 1 te noemen en die noemt hij tuig. Napraten van anderen dus.

lex8310 | 06-07-15 | 13:24

potsenmakkert | 06-07-15 | 12:02
Als consument ga ik gewoon liever niet in zee met bedrijven als Uber, Primark, Zalando, Ryanair etc. Andere mensen doen dat wel, en dat is hun goed recht. Het gaat hier puur om een persoonlijke afweging. Die ene keer per jaar dat ik 's nachts écht een taxi nodig heb, bel ik nog steeds een reguliere taxicentrale. Niet perfect, maar Uber vind ik simpelweg nóg minder perfect.

Rest In Privacy | 06-07-15 | 13:17

Taxibestuurders hebben natuurlijk niet zo'n goede naam.
Vooral niet die van de Tuig Centrale Amsterdam.
Desalniettemin toch graag de (taxi)wet handhaven.
UberPOP voldoet daar nu niet aan.
.
Dus aanpassen die wet, wat wij, het stemvolk, willen het.
Welke policitus druft dit op te pakken?
Onze dank zal groot zijn.

hotmint | 06-07-15 | 13:06

Hoe weet je of iemand niet gewoon een vriend/ familie komt ophalen?
Shadow112 | 06-07-15 | 11:31
.
Dat vraag ik me ook af. Hoe weten die taxi-chauffeurs wie een uberpop chauffeur is?

frenkievee | 06-07-15 | 12:58

@Durereaguurder

Taxichauffeurs zijn niet beschermt, iedereen mag het doen en daarmee is het ook al een groot probleem. Wat doet bijvoorbeeld een 19jarige op een taxi, dat is waanzin.
Uberpop kan gewoon hoor, maar dan moet je je aan de geldende wetten houden die ook voor taxibedrijven gelden.
Ze kiezen er voor om dat niet te doen en dachten lekker zwart een zakcentje bij te verdienen hetgeen je ook ziet bij airbnb. Die vlieger gaat dus niet op.
De wagens zijn niet verzekerd, betalen geen btw, geen belastingen enz enz. Zo kan ik dus ook voor "goedkoop" rijden.
Het is wachten op een zwaar ongeluk. Dan mag je een Amerikaans bedrijf gaan aanklagen. wens je een hoop succes als dat lukt.

lex8310 | 06-07-15 | 12:58

Gek hé, waar denk ik aan bij ÜberPop "taxidiensten"?
Bestuurders zijn exact bekend in het systeem bij ÜberPop, wanneer zij en voor wie rijden.
Dat men met respect wordt behandeld, reviews kan men kwijt bij ÜberPop zelf.

Klassieke taxidiensten, dan denk ik aan marokkaanstuig, vooral later op de avond en begin van de nacht, als ook ander soortige aso's, die je proberen te intimideren bij het afrekenen van een onacceptabele hoge rittenprijs.
Ongeschoren, soms stinkend bieden zij hun taxidiensten aan.

ÜberPop weg, ik ga weer liever een uurtje lopen, i.p.v. heg risico om van dat mafiosituig als chauffeur te hebben.

PAPAgaai | 06-07-15 | 12:48

@potsenmakkert
Uw gedachte onderstreept dat u een redelijk denkend mens bent. Maar helaas voor alle taxichauffeurs. De gemeente Amsterdam vond dat wat begrotelijk.

madissue166 | 06-07-15 | 12:46

En we weten allemaal waar de gemiddelde taxichauffeur vandaan komt.

Dirk III | 06-07-15 | 12:38

@lex8310 | 06-07-15 | 12:25

Maar waar zit de grens? Als ik een beroep doe en overal om me heen zie ik alternatieven komen of in aanmaak (zelf rijdende auto's) is het dan niet eens tijd om wat anders te gaan zoeken? Moet je tot in de eeuwigheid taxi chauffeurs blijven beschermen als er al jetpacks te koop zijn?

Durereaguurder | 06-07-15 | 12:37

De meesten die klagen over een taxi zitten nooit in een taxi of hebben nooit in een taxi gezeten. Het is gewoon elkaar napraten.
Tot je eigen baan vervangen wordt door een zwartwerker dan piepen ze het hardst, want dan gelden opeens wel de wetten en regels.

lex8310 | 06-07-15 | 12:25

Er zijn steeds minder lieden die voor Uberpop wensen te rijden vanwege het feit dat het nauwelijks de moeite nog loont om ergens heen te rijden, klantje van a naar b te rijden, inmiddels de fiscus achter je aan te krijgen en met een beetje pech een agressieve reguliere taxi meneer die je auro sloopt omdat die zich blauw betaalt om aan alle wet en regelgeving te voldoen. Nog los van het strafblad dat je krijgt als je als Uber snorder betrapt wordt door de ILT. Uberpop gaat gewoon ten onder zijnde uitknijperij van diegenen die het werk moeten verrichten onder een misleidende zweem van carsharing/deel economie en meer van dat soort valselijk hippie 2.0 geneuzel. Uber is eigenlijk gewoon een vies ultrakapitalistische tool die onder het mom van innovatie arbeidsmarkten verstoort.

Drs.. Gelul | 06-07-15 | 12:23

@subsidistan | 06-07-15 | 11:18
Inderdaad. Als je het als eenling gaat doen en ze komen erachter, dan ben je gewoon klaar. Maar nu staat er een groter bedrijf achter en moet het ineens wel goed zijn?

Martinspire | 06-07-15 | 12:21

@Janloel7282 | 06-07-15 | 12:11
Als je een paar ton betaald voor een taxivergunning ben je opgelicht. Daar zou eens iets aan gedaan moeten worden. Een taxivergunning uitschrijven kost niet meer aan administratiekosten dan het uitschrijven van een rijbewijs, maak de prijs daar dan ook naar. De overheid hoort geen geld te verdienen door allerlei smerige wetjes en regeltjes, verdien het geld maar over de inkomstenbelasting die afgedragen word.

potsenmakkert | 06-07-15 | 12:17

@niemand specifiek | 06-07-15 | 12:09
Eerlijke zaak en goed over nagedacht. Zo maakt iedereen een eigen keuze.

potsenmakkert | 06-07-15 | 12:15

@zwellevertje | 06-07-15 | 12:01
Helemaal mee eens, ik zou ook de hooivork tevoorschijn halen, en daarmee het bewindslid dat verantwoordelijk is voor die belachelijke prijs daar eens pijnlijk kennis mee laten maken.

potsenmakkert | 06-07-15 | 12:13

De meeste taxichauffeurs zijn enorme eikels, maar als je een paar ton betaald hebt voor een vergunning mag je wel verwachten dat de regels gehandhaaft worden. Je mag best voor je recht opkomen. Dat er alleen naar geweld geluisterd wordt is heel jammer, want naar de klachten van taxichauffeurs had eerder geluisterd moeten worden.

Maar Hemelrijk vindt het kennelijk normaal dat niemand zich aan de regels houdt en maar wat doet. Foei!

Janloel7282 | 06-07-15 | 12:11

@Pieleke | 06-07-15 | 11:57
Wat is er precies gedereguleerd en daardoor duurder geworden? Bijna alle 'gedereguleerde' en 'geprivatiseerde' bedrijfstakken in Nederland zijn namelijk geen goede voorbeelden. Er zijn nog steeds talloze regeltjes vanuit de overheid en vaak is toetreding tot de markt zeer beperkt of zelfs niet mogelijk (kijk naar het spoor bijvoorbeeld).

Ook de zorgverzekeringen zijn een goed voorbeeld daarvan. Ik zou graag met enkele tientallen vrienden en kennissen een zorgverzekering opzetten die alleen het hoognodige vergoed. Je betaald kleine ingrepen (tot een paar duizend euro) zelf, en de verzekering is alleen voor grote peperdure ingrepen. Dergelijke constructies zijn echter niet mogelijk vanwege een wirwar aan regelgeving.

In Nederland zijn er maar weinig takken die echt gedereguleerd en werkelijk geprivatiseerd zijn.

potsenmakkert | 06-07-15 | 12:11

Ik blijf wel taxi's betalen, als iemand die in regio utrecht woont ben ik alleen nog maar keurige beschaafde taxichauffeurs in pak tegen gekomen die in schone auto's rijden.

Dat Uber gebeuren lijkt me niets, mocht er iets fout gaan is er niemand om die verantwoording op te nemen, van verzekerd zijn is vaak ook geen sprake.

Dan maar wat meer betalen. Die 2 tot 3 keer per jaar dat ik de taxi pak omdat ik teveel gezopen heb om naar huis te fietsen is toch niet de bulk van mijn uitgaven per jaar

niemand specifiek | 06-07-15 | 12:09

@potsenmakkert | 06-07-15 | 11:58

Precies, ik ga deze vakantie lekker Airbnb doen en de grote hotel ketens zoeken het maar uit.

Goldman Sachs zit in Uber, dan wordt het links of rechtsom er toch door heen gedrukt. De misser in dit soort kwesties is de focus op zon app, leg de focus eens op de vraag naar zon dienst. Waarom zou die vraag zo aanwezig zijn als de huidige dienst goed tot erg goed is?

Jammer dat de politiek zo voortgang en innovatie dwars kan liggen. Natuurlijk is het kut voor die taxi chauffeur, maar als ik nu zwart wit tv's ga verkopen, bant de overheid dan ook alle kleuren tv's voor oneerlijke concurrentie?

Durereaguurder | 06-07-15 | 12:08

Bij gewone taxi's kon je vroeger nog gewoon wegrennen nadat je je in een doodlopend autostraatje had laten afzetten. Bij Uber hoef je die moeite niet eens meer te doen. Uber heeft geen centrale alarmknop waarbij er opeens 20 razende uberchauffeurs met honkbalknuppels naar je opzoek gaan.

Handsomeboy | 06-07-15 | 12:08

@rara | 06-07-15 | 12:03
Veel andere steden in de US idem.

Mark_D_NL | 06-07-15 | 12:08

Jammer dat die M. Hemelrijk zich niet verdiept in de materie en slechts een baggerstukje weet te schrijven.

lex8310 | 06-07-15 | 12:07

@rara | 06-07-15 | 11:56
Voorkomen kan al niet meer. Het is er al... Nu is het zaak om je eigen privacy te beschermen en zorgen voor tools om de total controle terug te dringen of te verstoren.

Mark_D_NL | 06-07-15 | 12:05

Wel goed dat in herinnering wordt gebracht dat men voor een taxivergunning ooit ca. 180.000 gulden neertelde. Die betaalde je aan een taxichauffeur die er mee stopte. Was een hele investering, die opeens waardeloos bleek. Wat over bleef was een enorme schuld en totaal verziekte taxi-wereld. Opmerkelijk dat wij dit in dit land nooit doen voor andere beroepen met een 'vergunning', zoals apotheker, notaris of rechter. Hier is altijd alleen Jan met de pet de lul bij marktwerking en zogenaamde liberalisatie. Ik neem in de stad nooit meer een taxi.

Piet Karbiet | 06-07-15 | 12:05

@rara | 06-07-15 | 11:56
De fuck you is overigens niet naar jou bedoeld maar naar onze betuttelende overheid.

potsenmakkert | 06-07-15 | 12:05

Toch raar dat al die taxi-criminelen die de wet aan hun laars lappen hun vergunning niet kwijtraken. Kan je moeilijk doen over de legaliteit van UberPOP, maar mensen aanvallen en auto's vernielen is nog steeds een misdrijf waar straf op staat. Probeer dat tijdens je ronde als postbode, en je vliegt er gewoon uit, hoor. Dus waarom worden deze klootzakken beloond?

Piet van het Padje | 06-07-15 | 12:04

@rara | 06-07-15 | 11:56
En dan zeg ik: fuck you met je stomme regeltjes. Waarom moet ik er de dupe van zijn dat er idioten zijn die misbruik maken van slaapmiddelen? Ik wil gewoon een slaapmiddel in mijn mik kunnen duwen als ik 10 uur in het vliegtuig moet zitten, zonder daarvoor door een medische en psychologische keuring moet gaan. Weer zo'n markt die compleet verziekt is door regelgeving, als mensen die middelen willen misbruiken is dat hun eigen verantwoordelijkheid.

potsenmakkert | 06-07-15 | 12:04

@Mark_D_NL | 06-07-15 | 11:49
Silicon Valley is nou niet bepaald een goede doorsnede van de USA.

rara | 06-07-15 | 12:03

@Broodroof | 06-07-15 | 11:55
Gelukkig kun jij dat beter. Ik zie jouw concurrerende dienst met perfecte arbeidsvoorwaarden over een poosje wel op de markt verschijnen!

potsenmakkert | 06-07-15 | 12:02

Allemaal leuk en aardig maar als ik Franse taxi chauffeur was die net een paar ton voor zo'n klote vergunning had betaald en dan die uber piraten zou zien komen,kwam hier ook de hooivork te voorschijn,zeker weten.

zwellevertje | 06-07-15 | 12:01

necrosis | 06-07-15 | 11:27
Ook als je gezopen hebt? Oh nee, jij zuipt niet maar nipt aan je borrel.

bolkebeer | 06-07-15 | 11:59

@Xirdalan | 06-07-15 | 11:46
Ik zie hier vooral veel angst voor nieuwe businessmodellen in. Dat terwijl alle problemen die men met uber heeft vrij eenvoudig te verhelpen zijn. Reviewsystemen doen daarin wonderen. Zo zou een verkoper op Ebay je kunnen bedriegen maar in de praktijk gebeurd dit niet vaak. Ook op airbnb zou de verkoper heel makkelijk foto's van andere (veel betere) appartementen kunnen maken, maar ook dit gebeurd in de praktijk zelden, opnieuw door het reviewsysteem.

De taxibusiness is bij uitstek een business waar een reviewsysteem heel goed zou werken. Een aantal slechte reviews en een (slechte) chauffeur kan wel inpakken. De enige wet die de overheid zou moeten opleggen aan taxichauffeurs is een volledige informatieplicht waarbij alle relevante informatie vermeld word. Daarbij denk ik aan aspecten als type auto, leeftijd van de auto, persoonlijke informatie over de chauffeur, afgesloten verzekeringen, eventuele ongevallen die de chauffeur heeft gehad, enzovoort.

Daarmee kun je de rotte appels er zo uitpikken en heeft de klant veel meer controle dan bij de huidige taxi's.

potsenmakkert | 06-07-15 | 11:58

Lastig verhaal. Iedere keer als ik in een NL taxi stap, en dan met name in een grotere stad, verbaas ik me over de in en in trieste kwaliteit en de torenhoge prijs die daar tegenover staat. Met name in steden als Amsterdam waar de taxi een visitiekaartje zou moeten zijn. Het is verbazingwekkend dat er uberhaupt nog buitenlanders in onze taxi's willen stappen! Echter, ik geloof niet in vrije marktwerking. Deze term is uitgevonden door gladjakkers die alleen maar aan geld denken. Praktisch alles wat is gedereguleerd is kut en duurder geworden. Dus, bij uber-toelating zal eerst iedereen blij zijn vanwege de lagere prijs, en na verloop van tijd bij de overheid gaan klagen waarom het taxi vervoer in NL niet goed is geregelt omdat dan toch blijkt dat goedkoop duurkoop blijkt te zijn. Oplossing? Geen idee, maar wanneer ik in Duitsland ben heb ik altijd het idee dat het daar goed is geregelt. Alleen al het feit de auto's herkenbaar zijn geeft vertrouwen.

Pieleke | 06-07-15 | 11:57

@Mark_D_NL | 06-07-15 | 11:54
Je hebt het voorkomen van die totale controle al opgegeven?

rara | 06-07-15 | 11:56

Ik gebruik geen taxi.
Maar als ik dan toch ergens heen zou moeten en een taxi lijkt voor de hand liggend, dan zou ik nog liever het OV nemen...

a4p | 06-07-15 | 11:56

@potsenmakkert | 06-07-15 | 11:36
Slaapmiddelen mogen allen maar voorgeschreven worden door betrouwbare mensen (artsen) omdat de kans op misbruik erg groot is.

Daarmee wil ik maar 1 ding zeggen: veel regeltjes die jij overbodig vindt vanuit een gebrek aan kennis hebben wel degelijk nut.

rara | 06-07-15 | 11:56

En als ik de verhalen uit Amsterdam mag geloven is het héél erg raar dat de taxi-chauffeurs daar niet systematisch vervolgd worden
@HaatAth3ist | 06-07-15 | 11:51

LOL
Rechter: "Bent u taxichauffeur?
Chauffeur: "Ja edelachtbare"
Rechter: "Dan veroordeel ik u tot 10 jaar gevangenisstraf"

atheïstisch stemvee | 06-07-15 | 11:55

Vind dat Uber ook maar een pauperbedrijf. Beetje schijnzelfstandigen uitknijpen voor de facto 5 euro per uur. Ben absoluut geen fan van reguliere taxi's, maar Uber kan al helemáál de tyfus krijgen met dat neo-liberale uitzuigmodel van ze.

Rest In Privacy | 06-07-15 | 11:55

@Heloise | 06-07-15 | 11:49 Da's heel sympathiek. Bij voorbaat dank.

Zwitsallevengevoel | 06-07-15 | 11:54

@Zwitsallevengevoel | 06-07-15 | 11:46
De zelfrijdende auto = totale controle zeg jij. Er zijn veel dingen gaande in tech om onze privacy beter te beschermen. Ook in zelfrijdende auto's. Privacy ben je zelf verantwoordelijk voor. En als jij dus geen kennis hebt om je eigen privacy te regelen. Dan ben je inderdaad uitgeleverd aan je overheid. Net zoals dat je vroeger ook je belangrijke post niet in een open enveloppe verstuurde moet je nu je informtie ook "gesloten" versturen. Snappie?

Mark_D_NL | 06-07-15 | 11:54

Hé, heeft Quid weer een nieuw alter ego?
Tapu | 06-07-15 | 11:26

Haha, inderdaad, ik dacht precies hetzelfde en tijdens het lezen had ik al zoiets van "typisch weer zo'n 'neo-liberal-kort-door-de-bocht-nauwelijks-over-nagedacht-lekker-makkelijk' Quid plempsel."

Xirdalan | 06-07-15 | 11:52

Taxi's in Nederland zijn sowieso helemaal kudt. Veels te duur, veels te allochtoon (of tokkie) en rijden graag extra om voor de bijverdiensten. En als ik de verhalen uit Amsterdam mag geloven is het héél erg raar dat de taxi-chauffeurs daar niet systematisch vervolgd worden of zeer goed in de gaten gehouden worden.

HaatAth3ist | 06-07-15 | 11:51

Dikke lul drie bier. We zitten niet te wachten op een taxidienst waar "privérijders" te weinig verdienen om rond te komen en waar de winsten naar Amerika verdwijnen.

Ik kan ook wel tol gaan heffen bij mij in de straat. Verdient lekker, maar vroeg of laat komt iemand me er wegschopt.

Geert Linkers | 06-07-15 | 11:51

@Pempy Boludo | 06-07-15 | 11:44
De kelners zijn al dodelijk, dus ik kijk niet op van de taxichauffeurs.

Heloise | 06-07-15 | 11:51

@Zwitsallevengevoel | 06-07-15 | 11:40
Nee, ik laat me de hele dag rondrijden, door mijn eigen auto. Als je last van je rug krijgt, daar in t aspergeveld, waar je sociale leven zich afspeelt, rij ik wel even langs en gooi een paracetamolletje uit t raam, je bukt toch continu, dus je vindt 'm vanzelf.

Heloise | 06-07-15 | 11:49

@De Literator | 06-07-15 | 11:44
Lul toch niet zo raar man. Ik zit iedere maand wel een paar x in een UBER in Silicon Valley, SF e.d. En het enige wat ik tegenkom zijn studenten, IT indiers met teveel kinderen, wannebee entrepreneurs, huisvrouwen en gescheiden moeders/vaders. De eerste redneck of cowboy met gun moet ik nog tegen komen.

Mark_D_NL | 06-07-15 | 11:49

Wanneer je in A'dam goedkoop, snel en veilig van A naar B wil pak je de fiets. Wanneer je zin hebt in MDMAloze XTC, vervuilde coke of verhalen van je vriendin (verbaal) aangerand door FC Allah, pak dan een taxi.

vaas klaak | 06-07-15 | 11:48

Laten we gewoon alle uitvoerende beroepen, waar niet echt bijzondere competenties voor nodig zijn, via een App veilen aan de hoogste bieder (of de laagste aanbieder). Wat een goed idee stemvee. Ja laten we dat doen.

atheïstisch stemvee | 06-07-15 | 11:48

Dan maar onderduiken met UnterPOP, en gewoon stiekem blijven vervoeren.
In ieder geval passagier niet op de achterbank laten zitten want dan wordt je, ook al is het vervoer van familie, voor je het weet uit je auto gesleurd.

Rest In Privacy | 06-07-15 | 11:48

Goeie zaak! Dat Uberpop is gewoon pure concurrentievervalsing en kwakzalverij.

Dat de huidige taxiservice uiterst belabberd is absoluut duidelijk, maar dat moet opgelost worden met meer concurrentie i.p.v. particulieren voor taxi te laten spelen. Of gaan we binnenkort ook particulieren die 3x per week naar de sportschool gaan en er uit zien als een wandelende klerenkast ook als agent en/of rechter en deurwaarder inzetten?

Laten we gewoon alle regels afschaffen: iedereen die een ei kan bakken kan zomaar een restaurant beginnen en iedereen die een pakje aspirientjes thuis in een la heeft liggen mag arts worden.

Is M. Hemelrijk ook voor TTIP zodat we dezelfde nauwelijks gereguleerde (maar door de multinationals geliefde!) bagger uit de VS ook in Europa voorgeschoteld krijgen?

Xirdalan | 06-07-15 | 11:46

@Mark_D_NL | 06-07-15 | 11:43 Ik doelde daar meer even op die zelf rijdende auto's van Heloise | 06-07-15 | 11:21
Weer een stapje dichterbij totale controle..

Zwitsallevengevoel | 06-07-15 | 11:46

@hangtiet met knoop | 06-07-15 | 11:44
uber black.... ;-)

Mark_D_NL | 06-07-15 | 11:46

Ik weet niet of iemand de Fransen kennen en de Parijzenaars in het bijzonder?Die lachen er niet mee als ze actie voeren die gaan toot het gaatje!!!

Pempy Boludo | 06-07-15 | 11:44

GS - dit is gelul van de bovenste plank.

We hebben niet voor niets regels. Als het weer mis gaat dat is iedereen en zijn taxichauffeur pisboos omdat er geen regels zijn.

Ik stap (app of niet) niet zo maar bij een bijklussende tokkie in de auto.

Ik rij in .nl zelden taxi omdat de kansenparels mij de kleren van het lijf kijken. Ben ik buiten .nl dan is taxi rijden prima te doen. Neem .de of .at - super aardige mensen (bagage dragen is nooit een probleem) en een faire prijs.

Ik heb dus meestal geen Uber-achtige dingen nodig.

Ik wil gewoon mijn rust in de taxi. Geen ratings afgeven, geen flesje water. Gewoon instappen en als ik een praatje wil maken dan bepaal ik dit.

Uberpop is nu echt de meest kudte dienst evaah!
Als ik met een Fiat Pinda wil rijden dan huur ik er wel een op een Spaans vakantie-eiland.

Ik wil een fatsoenlijke auto (Mercedes, BMW, Audi) en geen tokkiebak wat een 14 jaar oude Japanse koekjestrommel is.

hangtiet met knoop | 06-07-15 | 11:44

Waarom Uber alleen in Amerika werkt ? Omdat je daar als Uberchauffeur gewoon je blaffer bij je hebt om je te beschermen tegen de gevestigde taxichauffeurs...

De Literator | 06-07-15 | 11:44

@bintang | 06-07-15 | 11:39
-Geen crimineel: dat is bij een reguliere taxi ook altijd maar de vraag. Als zie hoe makkelijk taxichauffeurs tot geweld overgaan vermoed ik dat er heel wat criminelen tussen zitten.
-De weg kent: daar hebben we gelukkig navigatie voor.
-Verzekerd is als er wat misgaat: niet perse nodig zolang het in de app is aangegeven waarvoor de chauffeur wel en niet verzekerd is. Dan kan de klant zelf de keuze maken of hij voor de goedkope onverzekerde chauffeur kiest met een bepaald risico of liever wat meer betaald voor een verzekerde chauffeur.
-Belasting betaald over inkomsten: goed punt, maar dat is aan de taxichauffeur zelf. Of vraag jij bij je kapper ook of hij belasting betaald over de knipbeurt die hij je net gaf (ik noem de kappersbusiness omdat hier veel zwart in schijnt te gebeuren).

potsenmakkert | 06-07-15 | 11:43

heel goed,
die prutsers en snorders hebben niets te zoeken als taxi . UberPopppers zijn gewoon de amateurhoeren van de taxibranche. Geen belasting, geen regels. Gaat een keer fout en wie gaat de de rechtszaak doen> Uber, of de arme snorder.
Rot toch op met je win/win, voor mij hoeft het hier geen Nairobi te worden.

small_town_dude | 06-07-15 | 11:43

@Zwitsallevengevoel | 06-07-15 | 11:39
Uber, Lyft en dat soort start-ups creëren markt. Of zij met hun "hack" business model altijd het juiste doen is een 2e. Maar vooruitgang is het, het is/was het begin van andere modellen en andere manieren om om te gaan met goederen en diensten. Natuurijk er zijn nog heel wat scherpe randjes, maar die worden door andere start-ups wel weer glad gevijld.

Mark_D_NL | 06-07-15 | 11:43

@Hirschi Ballin | 06-07-15 | 11:23
In de wereld van Marie moet de passagier de chauffeur aanklagen. Die geen geld heeft zodat de passagier genaaid is.

rara | 06-07-15 | 11:42

@Heloise | 06-07-15 | 11:38 En wat ga jij doen? Een cursus NL volgen?

Zwitsallevengevoel | 06-07-15 | 11:40

@Angel_eyes | 06-07-15 | 11:24
Kut joh als je je monopolie kwijtraakt. Taxi's en vrije markt.... hahah. Leg mij die vrije markt eens uit?

Mark_D_NL | 06-07-15 | 11:40

@madissue166 | 06-07-15 | 11:31
Dat betekend dus dat de overheid die vergunningen terug moet kopen. En systemen als uber zorgen er nu juist voor dat de klant wel voorop staat, in tegenstelling tot reguliere taxi's. Een paar slechte reviews zorgen er namelijk al voor dat je de klandizie gedag kunt zeggen. Dat dit systeem werkt zie je bijvoorbeeld bij Ebay: geen enkele controle door instanties en toch gaat het (bijna) altijd goed.

potsenmakkert | 06-07-15 | 11:40

Prima hoor, die vrije markt, maar graag wel met de garantie dat de taxichauffeur geen crimineel is, de weg kent, verzekerd is als er wat misgaat, en dat hij net als andere Nederlanders belasting betaalt over zijn inkomsten. Allemaal zaken die bij Uberpop ver te zoeken zijn.

bintang | 06-07-15 | 11:39

Probleem is dat iedere mafketel een taxichauffeur kan worden. Hierdoor rijden er veel foute chauffeurs rond die totaal niet klantvriendelijk zijn en zijn klanten probeert op te lichten. Logisch gevolg is dat steeds minder mensen in de taxi stappen.

TouchSmart | 06-07-15 | 11:39

@Mark_D_NL | 06-07-15 | 11:33 Maar is het wel vooruitgang eigenlijk?
Is het niet meer weer een big brother achtige ontwikkeling waar suf volk bij staat te juichen want in hun ogen nog vooruitgang ook.

Zwitsallevengevoel | 06-07-15 | 11:39

@Zwitsallevengevoel | 06-07-15 | 11:23
Houden we voor jouw een baantje vrij in het sociale aspergeveld.

Heloise | 06-07-15 | 11:38

Taxi terroristen zijn het, taxi nazi's die ouderwetste taxi lui. In iedere grote(re) stad zijn taxi chauffeurs paupers en aso's. Hup UBER, Hup Lyft en all andere services die er gaan komen. Zorg dat die aso's uit de markt worden genomen.

Mark_D_NL | 06-07-15 | 11:36

@Angel_eyes | 06-07-15 | 11:24
Ja hoor, als die 'kwakzalver' een serie goede reviews heeft zou ik m voor kleine ingrepen graag wat betalen als dat 350 euro eigen risico van de zorgverzekering uitspaart. En dan heb ik t over dingetjes als het aantippen van een wratje, het uitschrijven van een slaapmiddel, en kleine plastische chirurgie zoals het verwijderen van een moedervlek.

potsenmakkert | 06-07-15 | 11:36

@Zwitsallevengevoel | 06-07-15 | 11:23
Lang leven de vooruitgang.

Mark_D_NL | 06-07-15 | 11:33

Ik geef de gecertificeerde taxi-chauffeurs groot gelijk, weg met die beunhazen.

malang | 06-07-15 | 11:33

Ik gebruik Uber vaak in Miami, vanaf het vliegveld naar huis. Altijd vriendelijke, Engels sprekende en normaal rijdende chauffeurs ipv asociale rijdende, tillende taxichauffeurs van Haiti. Go Uber!

Fuck-a-duck | 06-07-15 | 11:33

Hoe weet je of iemand niet gewoon een vriend/ familie komt ophalen?

Shadow112 | 06-07-15 | 11:31

Als het alleen om regels zou gaan dan zou ik voor uberpop kunnen voelen. Maar het echte probleem is niet die regels, maar het feit dat een reguliere Franse taxichauffeur iets van 200.000 E op tafel moet leggen voor een vergunning. Die investering verdien je niet of heel moeilijk terug als er wordt gebeund door mensen zonder vergunning.

Schaf die kosten dan af, hoor ik u zeggen. Dat kan. Is in Amsterdam ook gebeurd. Alleen.... menig taxichauffeur zat toen opeens met een waardeloos papiertje en een enorme schuld, terwijl de markt werd overspoeld door volk van twijfelachtig allooi in hun tweede handsauto's.

madissue166 | 06-07-15 | 11:31

Angel_eyes | 06-07-15 | 11:24
Je loopt 15 jaar achter met je kennis. Die taxi-chaffeurs die vroeger een fortuin neerlegden voor een vergunning zagen die vergunning met één pennestreep waardeloos worden. Toen kregen we Egypte in de straten van Amsterdam en heb nooit meer in een taxi gezeten. Liever 45 minuten lopen.

kutsmurf | 06-07-15 | 11:30

Taxi's zijn zo uberduur.

TDB | 06-07-15 | 11:29

Taxivergunning kosten niks,dat was een gigantische windhandel, vreemd dat taxi tuig zogenaamd regels heeft waar ze aan moet voldoen maar ondertussen wel vrolijk door kan gaan met afzetten en de klant belazeren. Concurrenten van die Grijpstra (taxicentrale) werden geintimideerd en erger, is exact hetzelfde gebleven.

bijna_raak | 06-07-15 | 11:29

Een ritje in mijn eigen auto is het allergoedkoopste alternatief!

necrosis | 06-07-15 | 11:27

" die afgelopen week het laatste zetje heeft gaf."

Hé, heeft Quid weer een nieuw alter ego?

Tapu | 06-07-15 | 11:26

Mompelt iets met "Liberté, Égalité, Fraternité".

taxhond | 06-07-15 | 11:26

Opvallendste is natuurlijk dat burgers gretig kiezen voor UberPOP en het taxituig lekker laten staan. Alweer een voorbeeld van hoe overheidsbemoeienis dingen eerder verziekt dan beter maakt. Nog afgezien van de taxpoet die het kost.

Godsammekraken | 06-07-15 | 11:25

Uber zijn een stelletje gehaaide gasten die met heel veel lobbygeweld bestaande regelgeving naar haat believen poogt om te buigen of te negeren. Ze 'leveren diensten' door 'zelfstandigen' (uberslaven) waar ze geen enkele verantwoordlijkheid voor nemen. Over een paar jaar Uberen we alles. Uber wordt het nieuwe Google, het nieuwe Microsoft en we trappen er weer massaal in.

Gezellig! | 06-07-15 | 11:25

Vrije markt is leuk, maar er is veiligheid in het geding. Zou je iedere kwakzalver voor arts laten spelen onder het motto van een vrije markt? Dat die taxichauffeurs over de rooie gaan na zelf eerst een fortuin voor een vergunning te hebben moeten neerleggen begrijp ik ook wel.

Angel_eyes | 06-07-15 | 11:24

@Heloise | 06-07-15 | 11:21 Ja! Lang leven de werkeloosheid.

Zwitsallevengevoel | 06-07-15 | 11:23

Natuurlijk Hemelrijk, waarom zou je ook regels nodig hebben. Want vrije markt.

En wat gebeurt er als de uberpop chauffeur een aanrijding veroorzaakt zonder vergunning of verzekering en de passagier raakt zwaargewond??

Niet over nagedacht zeker?

Hirschi Ballin | 06-07-15 | 11:23

Die zogenaamde ongereguleerde vrije markt mogen jullie daar steken waar de zon nooit schijnt. Het is slechts de opmaat voor verpaupering en verelendung met een waterig sausje van hoop en vrijheid.

atheïstisch stemvee | 06-07-15 | 11:22

@subsidistan | 06-07-15 | 11:18
En een boordcomputer (soort tachograaf voor taxi's) en blauwe kentekenplaten.....

necrosis | 06-07-15 | 11:22

In Parijs, heel Frankrijk, kost een taxi hééél veel minder dan hier. Daar kan je 20 minuten onderweg zijn voor de instap prijs van hier!
Dan is (valse) concurrentie niet echt nodig om de burger aan normale prijzen te helpen.

Zwitsallevengevoel | 06-07-15 | 11:21

Gelukkig komen er zelfrijdende auto's aan, hebben we geen chauffeurs meer nodig ook, scheelt een hoop gerel én taxi's. Weer een overbodig baan weg, net als al die 'broodnodige'tomatenplukkers en aspergestekers.

Heloise | 06-07-15 | 11:21

27MC was ook ooit verboden.

Piet Karbiet | 06-07-15 | 11:19

Regels zijn regels. Als je in een taxi wil rijden moet je een vergunning hebben. Simpels.

subsidistan | 06-07-15 | 11:18

Ik zeg doen...... uberpop

nope | 06-07-15 | 11:18

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl