Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

NS-personeel wordt voorlopig niet bewapend

conducteurgeslagenns.jpgEen NS-conducteur loopt op zijn werk een grotere kans op een knock-out dan een MMA-vechter. Dit weekend is er een conducteur met een mes bedreigd en een conducteur door vier man in elkaar gemept op station Abcoude. Als je niet van grote risico's houdt, kun je beter westers journalist worden in Raqqa dan NS-conducteur in Nederland. Gaan we NS-personeel al uitrusten met tasers, kapmessen en camouflagekleding? Nope. De bewapening van beveiligers laat nog lang op zich wachten, lezen we vandaag. En met bewapening wordt een simpele pepperspray en een wapenstok bedoeld. Waarop D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven meteen roept: 'Niet doen, wat is het volgende, conducteurs met pistolen?' Nee, domme trut. Pistolen voor conducteurs zijn niet logischerwijs 'het volgende'. Net zomin als een huwelijk tussen man en schildpad automatisch het volgende is als je het homohuwelijk toestaat. Achterlijke redenatie van een D66-Kamerlid, dat blijkbaar liever gestoorde conducteurmeppers beschermt dan NS-personeel. Wat ook niet helpt, is dat de NS en de spoorvakbonden het geweld tegen personeel gebruiken om de CAO onder druk te zetten. Lekker mishandelingen gebruiken om je politieke agenda uit te voeren, chapeau. Begin maart zijn er maatregelen afgesproken, die moeten zo snel mogelijk uitgevoerd worden. Tegelijkertijd moet de stationspolitie weer volledig worden ingevoerd, zodat het wapenmonopolie van de staat niet doorbroken hoeft te worden. OV-poortjes dicht, op risicoritten potige beveiligers in burger mee en that's it. Veel meer valt er niet te doen, want uiteindelijk kan de NS niet voorkomen dat steeds meer lui van mening zijn dat excessief geweld een prima manier is om je zieke zin door te drijven. De samenleving gaat steeds meer verrot en NS-personeel is de kanarie in de mijn die daar als één van de eerste last van heeft.

Reaguursels

Inloggen

Trein,??? Dat is toch zo een geel ding met blauwe strepen die door het weiland rijdt? Nee sorry heb ik al jaren geleden afgezworen ik sta liever in de file dan mij in zo'n overvol ding te laten transporteren.

paul mokum | 09-04-15 | 02:21

Rot op zeg. Die conducteurs zijn al allemaal BOA. En nergens staat wat deze BOA's nu precies wel en niet mogen.

Laten we het geweldsmonopoly liever bij onderbetaalde en onder bezette politiemensen houden. Niet bij gefrustreerde en angstige vervoersbewijs controleurs.

Pompenkoning | 09-04-15 | 01:06

Massaal staken doet wonderen.

Oxydator | 08-04-15 | 01:03

Daarnaast: waar zijn de lui gebleven die ca2jaar geleden vliegende controles deden in de metro. Holy shit, dat was indrukwekkende shit: 8 man instappen, bij elke ingang, auto en allo (indo), scheelt ook gezeur, met leeftijd, en dus begrip en wijsheid, maardamn geen klerekasten, maar potig en pezig: geen ruzie mee maken!

Hemmenaar7 | 08-04-15 | 00:34

Als we dat soort idioten, onrendabelen, niet bijster intelligenten, en andere ongewensten nou een allemaal een nekschot geven voor een betere, maakbare samenleving, dan valt het ook nauwelijks op dat het opeens erg opgeruimd is ...

Hemmenaar7 | 08-04-15 | 00:30

Mss maar weer eens beginnen met het opvoeden van onze kinderen. Respect bijbrengen en leren luisteren. Niet alleen ikke ikke ikke maar wij!! En ja ik heb zelf kinderen. 7 stuks ja! En die gedragen zich ook als ik het niet zie omdat ik mijn kinderen opvoed gvd!!!!!!

killermiller | 07-04-15 | 22:22

Wat is er mis met een pistool, als er maar wel een geluidsdemper op kan in de stiltecoupe...

Onderbuik2 | 07-04-15 | 21:36

Cameras in de treinen, per risico trein 2 a 3 zwaar getrainde rooie baretten, wat getrainde IDF dames mag ook, en een vrijbrief. Op het momemt dat er ook maar een het lef heeft een conducteur fysiek te belagen mogen de rooie baretten losgaan. Daarna nog een rechter die ze de toegang tot openbaar vervoer ontzegd, eventueel opgelopen lichamenlijk letsel dankzij de rooie baretten komen voor eigen rekening. gebruik wapens minimaal 3 jaar zeepjes rapen in een heropvoedings-gesticht.
Maar het zal wel aaien en theedrinken worden.

Sexpresso | 07-04-15 | 19:44

Is een samoerai zwaard niks voor die conducteurs? Of een goedendag? Is ook meteen beleefd. " goedendag" .

ristretto | 07-04-15 | 18:09

Natuurlijk, was het een Kamerlid geweest of een minister of lid van het koninklijk huis dat was het wat anders geweest.

Dan ging de gehele Hermandad op zoek naar de daders...

knerf | 07-04-15 | 17:02

Ik rij nu 3,5 jaar met de trein van Ede naar Utrecht en word een beetje moe van de discussie over het respect voor de conducteur en erge me vaak kapot aan die bijdehante lui.
Natuurlijk moet je respect hebben voor de conducteur maar eigenlijk voor iedereen, maar als je veel met de trein rijd kom je er achter dat het respect van de conducteur naar de klant vaak ver is te zoeken, de helft van de conducteurs kan alleen maar tutoyeren, en als je vraagt of je ze moet kennen krijg je al gauw het antwoord dat je je grote mond moet houden, ik vind dat als ik in de trein zit ik er ben als klant en zij als het visite kaartje van de NS, en ze jou correct moeten benaderen (moet ik ook met klanten van mijn werkgever) maar vaak komt er allen maar je en jou uit. laten we eerst daar me beginnen, da komt de rest wel van zelf.

mindblender | 07-04-15 | 17:00

Mark_D_NL | 07-04-15 | 14:46

Inderdaad zal iemand die zin heeft in een fijn potje geweld wel een manier en wapen vinden om zich uit te leven. Maar we hoeven deze figuren de aanschaf van een kanon niet ook nog te faciliteren.

Politiek en NS kunnen de tekenen des tijds niet langer negeren en moeten het treinpersoneel tenminste in de gelegenheid stellen om zich te verdedigen.

Dat met alleen die gesloten poortjes en perroncontroles gaat niet werken, vrees ik: tuig in de trein zal onder medepassagiers een slachtoffer zoeken om hun neanderthalerdebiliteiten op te richten.

De Vrijlansier | 07-04-15 | 15:51

Ach, geeft niets hoor D666-Kamerlid Stientje van Veldhoven, we regelen straks gewoon weer een stille tocht voor de eerste doodgeslagen conducteur. Trouwens we hebben het hier niet over conducteurs die peperspray en/of een wapenstok zouden moeten krijgen; we hebben het hier over de beveiligers!

Goed plan om voorlopig alleen nog de deur te openen, zo loop je wellicht de minste kans klappen te krijgen. Zonder geldig vervoersbewijs willen reizen..., gewoon erin laten en geen discussie. Het is het niet waard!

Claudia M. | 07-04-15 | 14:57

@De Vrijlansier | 07-04-15 | 14:32
Dat zie ik niet echt zo snel gebeuren. Het maakt namelijk weinig verschil wat voor een wapen het is. Een auto is ook een wapen, een honkbal knuppel ook. En daarbij, zo moeilijk is het niet om aan een vuurwapen te komen. Dus als je als sociopaat echt om je heen wilt gaan schieten is er altijd wel een manier.

Mark_D_NL | 07-04-15 | 14:46

Misschien gaan mensen wat vaker betalen als die kloteprijzen eens normaal worden.

Shaka | 07-04-15 | 14:45

@Hyronimo | 07-04-15 | 14:31
Openbaar vervoer geheel gratis maken.

Mark_D_NL | 07-04-15 | 14:42

Dus als de overheid het niet kan, dan mag je als burger jezelf toch wel beschermen??
Mark_D_NL | 07-04-15 | 14:00

Uiteraard. Daarin ben ik het geheel met je eens.
Punt is echter: kijk eens om je heen. Met vrij vuurwapenbezit verlaag je niet alleen de risicodrempel van escalatie in de openbare ruimte, de idioten - waarvan er zich dus steeds meer doen gelden - geef je die vuurkracht ook in handen.
Dan trekt dus de sociopaat die nu 'alleen' nog losse handjes of een mes heeft, bij het minste of geringste een vuurwapen en knalt erop los. Ook wanneer je niet eens bij een conflict betrokken bent, heb je dus veel meer kans om een kogel te vangen.
Ik wil maar zeggen: reik de pyromaan geen lucifers aan.

De Vrijlansier | 07-04-15 | 14:32

100% controles op de stations. Geen zwartrijders en werkgelegenheid.

Hyronimo | 07-04-15 | 14:31

Gewoon de spoorwegpolitie terug en bij ieder perron een lift.

Iedereen van de oude garde weet dat de combinatie vervelende reiziger + spoorwegplissie + lift = nooit meer doen.

Polky | 07-04-15 | 14:27

@ganzo | 07-04-15 | 12:33
Rotzooi van de NS? Het is meer maatschappelijke rotzooi.

Driewerf Hoezee | 07-04-15 | 14:23

@Muxje | 07-04-15 | 14:13
Hier hebben we meer aan dan het aantal google results dat je kan vinden met een bepaalde term.

Hoewel er misschien sprake is geweest van een eerdere forse toename, blijft het een feit dat er al jaren een afname is. Dus is er geen sprake van een 'steeds meer verrottende samenleving'. Als je dat uberhaupt al kunt bepalen, enkel en alleen op basis van geweldsincidenten.

Kapucijnes | 07-04-15 | 14:21

Ik hoop dat als die wapenstok en pepperspray er komt, er ook wat geld uitgegeven gaat worden aan training voor hoe om te gaan met dezen? Anders is het zoals een mes meenemen naar een vechtpartij, grote kans dat je er zelf mee wordt belaagd.

Ageless | 07-04-15 | 14:20

@Jan Passant mk2 | 07-04-15 | 12:46
Klopt. Ik reis bijna iedere week van en naar Schiphol (atlhans als die tunnel net in de fik staat). En ik zie zelden een conducteur.

Mark_D_NL | 07-04-15 | 14:06

Of je sleutels aan een honkbalknuppel timmeren.
Je mag een sleutelbos bij je hebben.

Piet Karbiet | 07-04-15 | 14:03

@De Vrijlansier | 07-04-15 | 13:42
Een vuurwapen is geen brandende lont. We hebben allemaal toegang tot allerlei soorten wapens. Messen (keukenmes!!), honkbal knuppels etc. Maar we zien geen dagelijkse steek partijen met messen, toch? Dat is idem aan vuurwapens. Je hebt ze om jezelf en je gezin te beschermen.
--
Nu zijn de meeste Nederlanders "sitting ducks". Je hebt niets om jezelf te beschermen want het gewelds monopolie ligt bij de overheid. En die overheid laat het steeds meer afweten. Ze zijn niet eens in staat om conducteurs een beetje te beschermen!!! Dus als de overheid het niet kan, dan mag je als burger jezelf toch wel beschermen??

Mark_D_NL | 07-04-15 | 14:00

@necrosis
Kijk anders even naar de cijfers op jaarbasis ipv dat je een google search doet. Dit paniekerige gedrag om zaken die eigenlijk al lang al beter gaan dan vroeger, resulteert in maatregelen die niet wenselijk zijn. Dus ik verzoek jou en GS om iets terughoudender te zijn met de paniek en iets meer naar cijfers te kijken.

Bijvoorbeeld: www.veiligheid.nl/cijfers/letsel-door-...

Met een mooi infographicje voor de TLDR;'s onder ons. Samenvatting: 25% afname sinds 1997. Dat is veel. En ook als je docus kijkt over politie van vroegah, dan zou het ook tot je doordringen dat er tegenwoordig lekker weinig dodelijke steekpartijen en aanverwante geweldsmisdrijven plaatsvinden.

Het wordt alleen breder uitgemeten in het nieuws.

Kapucijnes | 07-04-15 | 13:58

Ik denk dat reizigers zich eerder zelf gaan beveiligen, want de overheid heeft blijkbaar geen zin om met oplossingen te komen.

Suerte Piet | 07-04-15 | 13:57

Toe ik jong was werden de conducteurs van tram en bus (voor vuige winst voor de managers) wegbezuinigd. De toenmalige Nederlandse cultuur van vreedzaamheid en respect voor "het gezag" verwaterde snel. En toen begon de ellende. Mede door import van steeds meer immigranten uit primitieve volken die onze goedheid en vreedzame cultuur als zwakheid zagen, begon het geweld de kop op te escaleren.
-
Maar tot overmaat van ramp heeft de domme blinde overheid (alweer voor vuige winst) de Spoorwegpolitie wegbezuinigd, terwijl elke psycholoog en socioloog ze heeft verteld dat niet alleen de strafmaat maar juist de zichtbare AANWEZIGHEID van geuniformeerden, geweld en misdaad vermindert. Maar ja, Den Haag geeft ons belastinggeld liever weg aan het buitenland dan ons volk veilig te houden.

telelezer | 07-04-15 | 13:56

@Muxje | 07-04-15 | 13:51
+1

Mark_D_NL | 07-04-15 | 13:53

@Bakito | 07-04-15 | 13:38
Je moet aan je definities werken. Die zijn een beetje gedateerd.

Mark_D_NL | 07-04-15 | 13:52

@Bakito 13:21: Als dat met wapenbezit te maken zou hebben, dan zou je een vergelijkbaar hoog misdaadcijfer moeten zien in andere gemeenschappen en (ontwikkelde) landen met veel wapens onder de burgers. Dat is helaas niet zo. De relatie tussen wapens, veiligheid en misdaad is niet zo duidelijk als voor- en tegenstanders ons willen doen geloven, het is doorgaans cherry-picking geblazen.

Wel is er een probleem met de statistieken. Het aantal doden door vuurwapens zegt niet zoveel, het maakt nogal wat uit in wat voor omstandigheden die dode is gevallen, en met wat voor soort wapen (legaal / illegaal):
- Moord (met voorbedachte rade)
- Een ongeluk (spelende kinderen, een angstig oudje dat een verdwaalde pizzakoerier omlegt)
- Eigenrichting
- Uit de hand gelopen roofovervallen.
- Neergeschoten inbrekers / verkrachters: noodweer.

Deze gevallen worden nu meestal op 1 hoop gegooid, maar ze zijn wezenlijk verschillend. De eerste drie zijn legitieme bezwaren tegen legaliseren van vuurwapens. Het vierde punt gaat over escalatie: in hoeverre leiden meer vuurwapens tot meer geweld bij overvallen? Statistieken uit landen met vuurwapens en landen zonder laten zien dat meer wapens niet automatisch tot meer geweld leidt, en dat de afwezigheid van wapens onder de burgers escalatie niet uitsluit.

Het laatste punt is een categorie die misschien helemaal niet in dis statistieken thuishoort: hier gaat het niet om slachtoffers van vuurwapengeweld, maar daders. Als je een zwaar verwonde huisvader of winkelier, of een verkrachte vrouw, minder erg vind dan een dode crimineel, dan zou je deze groep meetellen. Ik doe dat niet. En ik zie dat niet als doodstraf of eigenrichting, maar als risico van het vak.

Tenslotte meen ik dat als de overheid niet in staat is om burgers en dienstverleners adequaat te beschermen, en hen niet de middelen biedt om zichzelf te beschermen, dat die burgers dan het volste recht hebben om zichzelf te bewapenen. Ook als de maatschappij als geheel daar wat onveiliger door wordt.

Muxje | 07-04-15 | 13:51

@mood | 07-04-15 | 13:28
Ja, dat zijn (grote) ergernissen, en daar kun je je kwaad overmaken, maar daarmee heb je nog geen reden gegeven waarom je/iemand tot geweld zou moeten overgaan en een conducteur/conductrice maar in mekaar zou moeten rossen.
.
Het is triest dat een conducteur/conductrice zich tegenwoordig MOET bewapenen om gewoon hun werk te kunnen doen. Bah, bah en nog eens bah!

kweethetooknietbeter | 07-04-15 | 13:43

Eh, kruitvat dus...

De Vrijlansier | 07-04-15 | 13:42

Mark_D_NL | 07-04-15 | 13:13

Zulke cijfers en conclusies zijn talrijk.
Mijn punt is simpelweg dit: wanneer je zo eens naar het kruidvat kijkt dat de Nederlandse samenleving anno 2015 is geworden, lijkt het niet slim om daarin de brandende lont van vrij vuurwapenbezit te hangen.

De Vrijlansier | 07-04-15 | 13:42

Mark_D_NL | 07-04-15 | 13:33
LOL. De oorspronkelijke bewoners van de VS zijn indianen. In de V.S. wonen uitsluitend immigranten. Lees eens een boek. #TIP

Bakito | 07-04-15 | 13:38

@Bakito | 07-04-15 | 13:21
Een van de beste voorbeelden die er is. Omdat in texas bijvoorbeeld de murder rate per 100.000 inwoners significant is gedaald de afgelopen jaren. En als je verder graaft dan zul je zien dat het hogere aantal moorden vooral voorkomen bij immigrants..... Net zoals dat het groeiende geweld in Nederland vooral bij immigranten vandaan komt.
--
www.deathpenaltyinfo.org/murder-rates-...

Mark_D_NL | 07-04-15 | 13:33

Trouw nooit met een schildpad. Die krengen worden 175 en strijken dus gegarandeerd je centen op.

Geert Linkers | 07-04-15 | 13:32

Ik vraag me dan altijd af, hoe komt de explosieve groei van agressie in het openbaar vervoer.
Ik kan me ergens bepaalde woede wel voorstellen, zij het niet dat agressie natuurlijk absoluut geen oplossing is.
1. Vertragingen vertragingen en nog eens vertragingen
2. De jaarlijkse prijsverhogingen (ret.Arnhem-Deventer 16.60)
3. De soms denigeerende conducteurs, die denken reeds politie agent te zijn.
4. De absurde regelementen omtrent OV-chipkaart, waarbij Den Haag je vandaag de dag overal kan volgen.
Voor al de bovenstaande redenen heb ik het OV jaren geleden al achter me gelaten.

mood | 07-04-15 | 13:28

Mark_D_NL | 07-04-15 | 13:14
In Texas worden omgerekend vier keer zo veel mensen vermoord als in NL. De overige misdaad is navenant.

Mooi voorbeeld.

Bakito | 07-04-15 | 13:21

@Bakito | 07-04-15 | 13:12
Is Texas een kalifaat?

Mark_D_NL | 07-04-15 | 13:14

@De Vrijlansier | 07-04-15 | 13:03
Er zijn vele voorbeelden die de positieve effecten van vrij wapenbezit op criminaliteit aantonen. In 1987 is er in de Amerikaanse staat Florida een wet aangenomen die het mensen ouder dan 21 jaar toestond om verborgen een wapen bij zich te dragen. Nu, zo’n 23 jaar na invoering van de wet, zijn er zo’n 750.000 mensen die dit doen, 5.4% van de inwoners van Florida. Het moordcijfer is sinds invoering met ruim 36% omlaag gegaan, waar deze voor de gehele VS met 15% is gedaald. Waar het moordcijfer voor Florida in 1987 nog boven het landelijk gemiddelde lag, ligt dat er nu onder. Texas heeft een gelijksoortige wet in 1990 aangenomen en ook hierna is er een daling van 30% in het aantal moorden waar te nemen.
--
Andere voorbeelden zijn ook op lokaal niveau waar te nemen. In het plaatsje Kennesaw in de staat Georgia werd in 1982 een controversiële wet aangenomen die ieder hoofd van een huishouden verplichtte een wapen aan te schaffen en in huis te hebben. Het gevolg was een scherpe daling van het aantal inbraken. In 1991, 10 jaar nadat deze wet werd aangenomen, was het aantal inbraken nog steeds 72% lager dan voor invoering van de wet. Nu pleit ik zeker niet voor het invoeren van deze wet. Wapenbezit zou vrijwillig en een individuele keuze moeten zijn. Maar het illustreert zeker de positieve effecten van wapenbezit.
--
Source: www.meervrijheid.nl/index.php?pagina=2...

Mark_D_NL | 07-04-15 | 13:13

Mark_D_NL | 07-04-15 | 13:11
Jij wil dus een soort kalifaat waar iedereen met een geweer rondloopt. Ja, daar is het stukken veiliger.

*facepalm *

Bakito | 07-04-15 | 13:12

Quote >EEN agent op 20 grootste stations. Camera's. Poortjes dicht. Lekker zinvol ! Die agent is véél de weinig. De oude spoorwegpolitie moet terug, mét gevaarlijke honden en zeer ruime bevoegdheden. En die poortjes ? Die beuken ze gewoon open, net als in de metro.
Helpt allemaal niks. Verder is het een veel breder probleem, ontstaan door 40 jaar import van kanslozen, uitvreters, niksnutten en hele en halve criminelen. Probleem doet zich voor in de gehele samenleving. Zorg, onderwijs, OV, winkels, werk en op straat.
paul de vries9779 | 07-04-15 | 12:10 < Quote end.
.
Tja ik wilde dit ook typen...... kopiëren en plakken dan maar ...... !

NB-Stb | 07-04-15 | 13:11

@Bakito | 07-04-15 | 13:04
Een miljoen, triljoen keer, of meer? Nee dus. Het is juist al een miljoen triljoen keer bewezen dat het vrijgeven van wapenbezit de omgeving duidelijk veel veiliger maakt.

Mark_D_NL | 07-04-15 | 13:11

Conducteurs kunnen overigens ook zelf wel wat, train in judo of jiu-jitsu. Tegen een groep gaat dat je echt niet helpen maar tegen een agressieveling wel. De NS zou dat moeten vergoeden.

Bokito ergo sum | 07-04-15 | 13:09

@Bakito | 07-04-15 | 13:00
De Conducteur is niet vervangen. Want die loopt nog steeds rond in de trein om de kaartjes die door een machine worden verstrekt te controleren. Het verkrijgen van een kaartje is veranderd (en het controleren), dat is geautomatiseerd. Niet de controle.

Mark_D_NL | 07-04-15 | 13:08

Dhr. de Wit | 07-04-15 | 12:34
van een e-ticket kun je een leuke springende kikker vouwen. www.youtube.com/watch?v=5ahNVL-q6H0 mijn ervaring is dat de meeste conducteurs dat niet zo leuk vinden.

ganzo | 07-04-15 | 13:08

Voor elke mishandelde conducteur ook iemand van het NS management een pak slaag geven. Je zult versteld staan van de daadkracht die er dan opeens loskomt bij NS.
Roep ik nu op tot geweld? Nee hoor,ik ben voor gelijke behandeling.

Mohapedo | 07-04-15 | 13:07

een conducteur uitrusten met een wapenstok en pepperspray, tuurlijk, dat zal het schorriemorrie leren. volgens mij werkt dat alleen maar nog meer harder geweld in de hand. met elke conducteur een bewaker meesturen lijkt mij zinvoller. overigens vind ik de discussie zo ie zo bezopen. de conducteur mag zich dus gaan bewapenen tegen kutmensen, maar medereizigers niet? maak het OV gewoon gratis, beter voor het milieu, beter voor de minima en geen gezeik meer met vertragingen enz.

ITEACHYOU | 07-04-15 | 13:06

Walgelijk hoe zo'n tuttebel haar goedgevoel belangerijker vindt dan een veilige werkomgeving voor conducteurs. Van pepperspray hou je niks over, van klappen wel.

Bokito ergo sum | 07-04-15 | 13:05

Mark_D_NL | 07-04-15 | 13:00
Door gelegaliseerd wapenbezit neemt geweld niet af, is wetenschappelijk miljoen keer bewezen.

Bakito | 07-04-15 | 13:04

Het wordt juist tijd om wapenbezit weer te legaliseren.
Mark_D_NL | 07-04-15 | 13:00

Misschien even naar bijvoorbeeld de glorieuze VS kijken en dan uw commentaar evalueren?

De Vrijlansier | 07-04-15 | 13:03

@Bakito | 07-04-15 | 12:55
*M16 aanschaffen doet*

necrosis | 07-04-15 | 13:02

@Dutch_Holland | 07-04-15 | 12:46
Schietvereniging!

Mark_D_NL | 07-04-15 | 13:01

@Bakito | 07-04-15 | 12:55
Het wordt juist tijd om wapenbezit weer te legaliseren. Dus ook een conducteur een wapen. Dan zal het geweld in die trein heel snel dalen.

Mark_D_NL | 07-04-15 | 13:00

Spoorwegpolitie weer invoeren. Die bij geweld meteen de lat eroverheen mogen leggen, want geweldmonopoly he. Hoppa, gewoon zo'n stuk tuig de voortanden eruit meppen, als die ze nog heeft tenminste. Niet huilie huilie doen: ja maar dat lokt geweld uit/wat is het volgende, pistolen?/zij met kokerrokjes doen veel erger dingen. Niks mee te maken.

De Canteclaer | 07-04-15 | 13:00

Mark_D_NL | 07-04-15 | 12:57
Die knippende conducteur is vervangen door digitale poortjes. Arbeid vervangen door machines. Kapitalisme in volle glorie.

Bakito | 07-04-15 | 13:00

Zo'n OV-shitkaart (en eigenlijk heel het Onrendabelen Vervoer) haalt het slechtste in je boven. Waarbij het opeens JOUW probleem is als HUN spullen niet werken.

WernerT | 07-04-15 | 12:59

Of is iemand die wel netjes gekleed is en een goeie staatsbaan heeft opeens normaal, ondanks dezelfde manier van denken?
Campinggastje | 07-04-15 | 12:56

Dat was dus mijn punt.

De Vrijlansier | 07-04-15 | 12:57

@Dhr. de Wit | 07-04-15 | 12:34
En de conducteur knipte een leuk figuurtje in het kaartje van de kinderen. Dat waren nog eens tijden.

Mark_D_NL | 07-04-15 | 12:57

-weggejorist-

Campinggastje | 07-04-15 | 12:56

En terecht. Moet je voorstellen, iedereen in Nederland met een AK47. Het is hier geen Kalifaat.

Bakito | 07-04-15 | 12:55

-weggejorist-

Campinggastje | 07-04-15 | 12:54

necrosis | 07-04-15 | 12:35

Precies, maar ja, ik ben in de jaren 70 opgegroeid, werkelijk andere tijden. Waar ging het mis?
Ik denk wel eens: er zijn zo weinig positieve voorbeelden tegenwoordig. In de media doen dagelijks allerlei figuren voor hoe je je niet hoort te gedragen. Van politici en presentatoren tot en met sporters en mensen uit bedrijfsleven en publieke sector. Zij doen het anders, maar het tuiggedrag is in feite hetzelfde.
Als dus de lui in pakken en kokerrokjes de fatsoensnormen al niet in acht nemen, hoe moeten de tokkies (import + huisgemaakt) dan weten wat correct gedrag is?

De Vrijlansier | 07-04-15 | 12:52

@blauwe zander | 07-04-15 | 12:46
De Haagsche Gevangenpoort voldoet bij uitstek!
En ze hebben er leuke spulletjes voor de hardnekkige agressieveling.....

necrosis | 07-04-15 | 12:51

Ik zou als conducteur lid worden van een honkbalclub.

Dutch_Holland | 07-04-15 | 12:46

Conducteurs laten zich al uit zelfverdediging zo min mogelijk zien aan de reizigers.
Niet in het spitsuur, want druk.
Niet buiten het spitsuur, want veel kansarme mensen die oprecht geloven dat alles in Nederland gratis is / gratis zou moeten zijn - want anders discrimiNazi.

Jan Passant mk2 | 07-04-15 | 12:46

Geen schoffel strafje maar echt een half jaartje de gevangenis in ,nee niet in ons all inclusive hotel waar ze het een stuk beter hebben dan onze Nederlandse oudjes , maar de kerker in op water en brood .

blauwe zander | 07-04-15 | 12:46

-weggejorist-

Campinggastje | 07-04-15 | 12:43

@Dhr. de Wit | 07-04-15 | 12:34
Ik heb geen idee hoe die breekbare kaartjes eruit zagen.
Toen ik nog erg jong was, reden er rood/ paarse en gele bussen (NZH en nog iets).
Wellicht ben ik iets minder oud.
*voorzichtig juichen doet*

necrosis | 07-04-15 | 12:42

De weigering er iets aan te doen is opgelegd door Den Haag. Daar is men bang dat wanneer NS personeel zich gaat verdedigen tegen agressieve OV'ers, er ook Marokkanen, dronken oostblokkers, uitgeprocedeerde asielzoekers en verwarde zwartrijders de dupe van zullen zijn. Deze groepen genieten immers sociaalmaatschappelijk carte blanche. Dit weer op last van Brussel.
Laat conducteurs gewoon service aan treinreizigers verlenen door op hun uniform badges te spelden met de tekst 'Kopschop Mij', en dan het liefst ook in Arabische, Slavische en Afrikaanse talen.

dedeurs | 07-04-15 | 12:42

@Cuyahoga | 07-04-15 | 12:35
Op de vraag of mensen die conducteurs in elkaar slaan, hard harder aangepakt moeten worden antwoordde Stientje van Veldhoven:
"Daar ben ik op tegen. Wat is de volgende stap? Dat ze dan net als een crimineel veroordeeld worden? Die kant moeten we niet op."

Dhr. de Wit | 07-04-15 | 12:40

"OV-poortjes dicht"
Ik vind het wel goed, maar zorg dan ook voor een manier om van de ene naar de andere kant van het station te kunnen, zonder dat je 20 euro op de kaart moet hebben.

Als je op 020 CS met de bus moet, zou je anders alleen door het station bij die bussen kunnen komen als je 20 euro op de kaart hebt staan. Of 20 minuten om het station heen lopen.

Andiamo | 07-04-15 | 12:38

Ik heb de indruk dat de meeste overlastgevers in het OV buitenlanders zijn, nep-Nederlanders, door sommigen nieuwe Nederlanders genoemd. Daar zit dus het probleem.

Lewis Lewinsky | 07-04-15 | 12:38

In Nederland probeerde men reeds alles. Maar helaas geen resultaat. Misschien is het tijd om oppakken en straffen een keer te proberen?

Het is maar een idee.

Statler en Waldorf | 07-04-15 | 12:36

@De Vrijlansier | 07-04-15 | 12:31
Geweld is van alle tijden, maar vroeger stopte je als je tegenstander op de grond lag.
Tegenwoordig is dat schijnbaar het startsein om een tandje hoger te schakelen.

necrosis | 07-04-15 | 12:35

Op de vraag of mensen die incontinent zijn, speciale luiers zouden moeten dragen antwoordde Stientje van Veldhoven:
"Daar ben ik op tegen. Wat is de volgende stap? Dat ze met drie Hastens kingsize-matrassen in hun broek gaan lopen? Die kant moeten we niet op."

Cuyahoga | 07-04-15 | 12:35

@necrosis | 07-04-15 | 12:25
Het waren ook kekke kaartjes. De mooiste vond ik de kleine, breekbare exemplaren van dik karton. Kan me herinneren dat ik behoorlijk wat stations kon aandoen voor ƒ 1,-. Retour...

Ja, ik ben oud...

Dhr. de Wit | 07-04-15 | 12:34

Driewerf Hoezee | 07-04-15 | 12:28
de belastingbetaler hoeft niet voor de rotzooi van de ns op te draaien.

ganzo | 07-04-15 | 12:33

Ik vraag me alleen af of bewapenen van conducteurs het probleem tegengaat. Dat denk ik namelijk niet. Want zwartrijders nemen dan ook iets mee om harder van zich af te slaan (ja de types die bewust zwartrijden zijn ook de types die "status" krijgen als ze een gevecht winnen en daar dus alles aan doen).
.
Wat het dan wel moet zijn? Ik weet het niet. Spoorwegpolitie. Beveiligers. Meer dan één conducteur. Het recht om iemand over te dragen aan de politie als je hem met 2 of 3 man overmeestert en daarbij "per ongeluk" een blauw oog slaat of een gebroken pols bezorgt.
.
Vroeger werd je als je herrie schopte door de spoorwegpolitie meegenomen in de dienstliften. Kreeg je een paar hengsten (niet tegen het gezicht) en kon je weer gaan. Zeer effectief. Andere reizigers wisten dit. Werd er iemand meegenomen naar de dienstliften wist je wel hoe laat het was. En men kneep een oogje toe want de persoon in kwestie had het wel verdiend.
.
Tegenwoordig kan dat niet meer, i.v.m. filmers en personen die hun rechten "goed kennen".
.
Het lijken wel honden. Om die iets af te leren moet je eerst zorgen dat je dominanter bent, desnoods met fysiek geweld; even duidelijk maken wie de baas is en welk gedrag ongewenst is. Zo lang je de rubberentegelmentaliteit (en dit soort dingen probeert op te lossen door te praten) hebt, wordt het niet beter.

Mean Dean | 07-04-15 | 12:32

Volgens mij is conducteur het één na oudste beroep in de dienstverlening. Mag ook wel eens wat aan gedaan worden.

En in dit geval: afschaffen. Draaideuren bij de toegangspoorten op het perron en 6 controleurs daarop. Treinen controle-vrij en ook bij de exits op perrons 6 controleurs. Twee ordehandhavers per treinstel in de trein met dezelfde autoriteit als politie. Klaar. Kaartjesknippen is al afgeschaft.

Jos Tiebent | 07-04-15 | 12:32

5 jaar onvoorwaardelijk in het vooruitzicht voor iemand die een conducteur mishandelt? Zou dat helpen?

Boutschefter | 07-04-15 | 12:32

@Cuyahoga | 07-04-15 | 12:15
Misschien moeten we Stientje eens met de laatste trein op een berucht traject laten inchecken.
Mensen die zo ver van de werkelijkheid verwijderd zijn, moet je gewoon even met beide benen op aarde zetten.

necrosis | 07-04-15 | 12:31

Gezien het feit dat het tokkiedom inmiddels van zwartrijden via verbale agressie tot fysiek geweld is overgegaan is het wachten op 't moment dat een conducteur (m/v) zwaargewond in het ziekenhuis belandt, er invalide uitkomt of na een mishandeling helemaal niet meer opstaat.
De politiek zal daarvoor medeverantwoordelijk zijn.

Negeer het wereldvreemde D66-geklets en bewapen ondertussen de conducteurs. Laat ze vast in duo's werken en haal de spoorwegpolitie in volle bezetting terug. Treurig, ja, maar noodzakelijk.

De Vrijlansier | 07-04-15 | 12:31

bocht

Xirdalan | 07-04-15 | 12:29

"Wat ook niet helpt, is dat de NS en de spoorvakbonden het geweld tegen personeel gebruiken om de CAO onder druk te zetten."

En waarom niet? Die mishandelingen geven de bijna dagelijkse arbeidsomstandigheden perfect weer, maar blijkbaar vinden politiek en de NS directie dat de waarde van de gemiddelde conducteur gelijk ligt aan die van kanonnenvoer.

Het lijkt er meer op dat Kwitje hier zijn neo-liberale agenda door probeert te drukken, ten koste van de conducteur dus. Maar goed, dat soort kort door de boct redenaties zijn we van Johnny wel gewend: www.geenstijl.nl/mt/archieven/2014/12/...

Xirdalan | 07-04-15 | 12:29

Het bewapenen van conducteurs en beveiligers van de NS vind ik tegen het geweldsmonopolie van politie en leger ingaan. De spoorwegpolitie moet gewoon terugkeren! Zelf zou ik, als ware ik een NS'er, mijzelf persoonlijk bewapenen met een vermomd prikwapen, zoals de Dumpert Tactical Pen (*HOEST* reclame *KUCH*).

Verder eens met de strekking van dit topic en +1 voor de schildpad.

Driewerf Hoezee | 07-04-15 | 12:28

@rara | 07-04-15 | 12:15
: )

Uw Verzekeringsadvis | 07-04-15 | 12:28

D66 heeft eens een keer volledig gelijk dit keer. Je moet geweld niet met nog meer geweld bestrijden dan wordt het alleen maar erger: straks hebben we dode conducteurs omdat de zwartrijders zich bedreigd voelden door zo'n sukkel met een knuppel. Alleen de politie draagt wapens en zelfs dat zou niet nodig hoeven zijn (zie de politie in Londen bijvoorbeeld).

(en voor de zeikerds: ja, de militairen en marechaussee mogen ook wapens)

bashghost | 07-04-15 | 12:27

@Dhr. de Wit | 07-04-15 | 12:21
Heel vroeger hadden ze treinkaartjes met verschillende kekke kleurtjes, maar toen was ik nog heel jong....

necrosis | 07-04-15 | 12:25

OV chipkaart afschaffen, dat scheelt veel ergernis bij de reiziger. Treinkaartjes weer een normale prijs maken, dat scheelt ook weer zwartrijders. Conducteurs een cursus klantvriendelijkheid geven en leren dat ze er zijn om de reiziger te helpen, niet om reizigers te bestelen/bespotten. En verder meer/betere spoorwegpolitie voor die reizigers die denken dat geweld en misdragen normaal is. En nieuwe rechters zodat mensen die geweld gebruiken niet de volgende dag weer de trein in stappen.

cabbit | 07-04-15 | 12:23

Op de vraag of mensen die blind zijn recht zouden moeten hebben op een blindegeleidehond antwoordde Stientje van Veldhoven:
"Daar ben ik op tegen. Wat is de volgende stap? Dat zo'n blinde met een roedel Bengaalse tijgers over het schoolplein gaat lopen? Die kant moeten we niet op." .

Cuyahoga | 07-04-15 | 12:22

Het valt me op dat veel rare ideeën tegenwoordig opborrelen uit de malle hersentjes van D'66-ertjes. Vroeger kwamen we dat soort zaken tegen bij PvdA'ers, maar die zijn langzamerhand zo in ondertal geraakt, dat ze maatschappelijk geen probleem meer opleveren, al is de aangerichte schade niet meer te herstellen. Het lijkt erop alsof de apostelen van Pechtold deze functie wensen over te nemen. Het wordt tijd om via GeenStijl een all-out offensief tegen deze club te beginnen, om te voorkomen dat de geschiedenis zich herhaalt. Ik ben bang dat Nederland dat niet meer kan verstouwen

oliebolletje123 | 07-04-15 | 12:21

@gebrokenvleugel | 07-04-15 | 12:11
Wilde niet beginnen over import maar je hebt gelijk.
Doe al heel wat jaartjes mee, lang genoeg om papieren treinkaartjes te herinneren waar een gaatje in werd geknipt door de conducteur.
Toen was er nog maar weinig import. Er was minder geweld, de boel was schoner en iedereen had respect voor ambtsdragers zoals conducteurs.
De verandering door import werd halverwege de jaren 90 zichtbaar toen er beveiligers in HTM trams gingen meerijden.
Dus als de HTM het kan, kan de NS het ook. Vele jaren te laat, dat wel...
Pijnlijk om te te moeten constateren dat dit land zo ontzettend verschrikkelijk is afgegleden.

Dhr. de Wit | 07-04-15 | 12:21

@Cuyahoga | 07-04-15 | 12:15

Ze heeft volkomen gelijk. Wat is het na een pistool? een anti-tank wapen? Dat moeten we toch met zijn allen toch niet willen.

roze_bril | 07-04-15 | 12:20

Opeens heb je het, je wordt conducteur. Om een paar grijpstuivers te besparen stuurt de NS je alleen de nacht in. Je ziet in de trein voornamelijk maar een bepaald deel van de maatschappij. Namelijk het deel wat zelf nog `s nachts met de trein durft. Mensen die het gevecht aandurven, ook met jou.

Ondertussen zitten de bobo`s van de NS lekker in hun kantoorbunker met een lekkere secretaresse het volgende persmoment voor te bereiden. Ambtenaren die volgens hun salarisstrookje ondernemers zijn die de belasting ontduiken. Mensen die hun salaris "verdienen" door de tweede conducteur weg te bezuinigen.

Miljarden steken we in openbaar vervoer, maar geld voor een veilige omgeving is er niet. De zwakkere in de samenleving durft niet meer te gaan reizen op ieder moment van de dag, maar betaald wel blauw voor de lege treinen op dat moment. Met de zwakkere bedoelen inmiddels ook een militair in uniform. Dat u weet waar de grens ligt.

We moeten leren bij veiligheidsproblemen eerst de bedrijfsbeveiliging te sturen, komen die er niet uit, dan de politie. Komen die er niet uit, dan het leger. Natuurlijk is het leger niet de oplossing, net zo goed als dat de spoorwegpolitie het probleem niet is.

Het verschuift wel dat het schorem een probleem heeft, in plaats van dat wij een probleem hebben.

Dat is immers core business van een leger. Spullen en mensen van de andere partij net zo lang slopen totdat die andere partij er simpelweg geen zin meer in heeft. Ze maken niets, maar dat hoeft ook niet meer.

Feynman | 07-04-15 | 12:20

De maatschappij. Tja. Die is niet meer zoals die was. Wat dacht je dat er zou gebeuren als je al die lui met hun korte lontjes zou importeren? Vertel dat eens, slimme politici uit de jaren 70 en 80.

Boyo | 07-04-15 | 12:17

Desondanks vind ik dat conducteurs best wat meer gezag mogen uitstralen. Een wapenstok of pepperspray lijkt me prima. Als ze dan ook maar leren er mee om te gaan. Cursusje effectiefe zelverdediging is misschien nuttiger

Kapucijnes | 07-04-15 | 12:17

Nee joh natuurlijk niet, we wachten tot er echt een afgeslacht wordt en zelfs dan wordt er nog even over nagedacht.

myrna1965 | 07-04-15 | 12:17

@gebrokenvleugel | 07-04-15 | 12:11
Sportschooljongens?
Doe dan gelijk van die K1 figuren.
Of misschien zoekt @pius nog een bijbaantje.

necrosis | 07-04-15 | 12:16

"Het D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven is tegen het voorstel. "Wat is de volgende stap? Dat NS-personeel wordt bewapend met pistolen? Die kant moeten we niet op."

Hiermee verklaart van Veldhoven zich ongeschikt als gesprekspartner in het algemeen, en als politicus in het bijzonder.
Even los van het feit dat haar partij kwa stemvee moet vissen uit de vijver der conducteurmeppers, is het doen van zulke idiote aanname's onacceptabel.

Cuyahoga | 07-04-15 | 12:15

@Uw Verzekeringsadvis | 07-04-15 | 12:14
Die werken alleen op treinen die naar het Oosten rijden.

rara | 07-04-15 | 12:15

Zo'n idee als gratis openbaar vervoer is te eenvoudig, blijkbaar.

rara | 07-04-15 | 12:15

Ik heb het geprobeerd op curaçao, maar onderwater praten is kudt voor een mens dus hoogstwaarschijnlijk heeft de schildpad mijn aanzoek niet verstaan danwel begrepen.
Rip een sprookjeshuwelijk

højre vær så venlig | 07-04-15 | 12:14

Johnny, je roept wel moord en brand, maar is dat gebaseerd op onderzoek of gebaseerd op jouw interpretatie van het nieuws van de afgelopen tijd? Voor zover ik weet, is er namelijk statistisch gezien al heel lang een daling van (gewelds)misdaad in de samenleving.

De gevallen die er zijn, worden dan wel breed uitgemeten in het nieuws. Het maakt ook wel sappig voorpaginamateriaal natuurlijk. Maar dat maakt de samenleving niet ineens 'steeds meer verrot'. Valt me een beetje tegen.

Kapucijnes | 07-04-15 | 12:14

Wat we nodig hebben is een goed uitzettingsbeleid. Buitenlander rijdt zwart? Uitzetten! Buitenlander schreeuwt door stiltecoupé? Uitzetten! Buitenlander molesteert conducteur? Uitzetten!

Lewis Lewinsky | 07-04-15 | 12:14

Zet SS-ers in.

Uw Verzekeringsadvis | 07-04-15 | 12:14

Ik las het op Teletekst ja.

'Weer overleg na nieuw geweld tegen NS personeel.' Of iets van die strekking.

En tja, 'overleg'... Dan weet je dat er niets uitkomt.

Vergaderinkje hier, overlegje daar, uurtje-factuurtje. En iets oplossen ho maar.

Dit is Nederland. EERST een dooie, DAN pas maatregelen.

Realism Is All | 07-04-15 | 12:12

Zat sportschool jongens zonder werk die graag meegaan voor iets meer dan minimumloon.
Achter de conducteur op de balcons ter rugdekking, op festivals zijn ook beveiligers, kostenplaatje is nihil omdat er uikeringen wegvallen.
Kom nou, geweld gaan we niet tollereren.

gebrokenvleugel | 07-04-15 | 12:11

Poortjes dicht, helemaal leip dat we dat nog steeds moeten roepen.

"De samenleving gaat steeds meer verrot en NS-personeel is de kanarie in de mijn die daar als één van de eerste last van heeft." Is een zeer gedenkwaardige observering.

IQmin100 | 07-04-15 | 12:10

EEN agent op 20 grootste stations. Camera's. Poortjes dicht. Lekker zinvol ! Die agent is véél de weinig. De oude spoorwegpolitie moet terug, mét gevaarlijke honden en zeer ruime bevoegdheden. En die poortjes ? Die beuken ze gewoon open, net als in de metro.

Helpt allemaal niks. Verder is het een veel breder probleem, ontstaan door 40 jaar import van kanslozen, uitvreters, niksnutten en hele en halve criminelen. Probleem doet zich voor in de gehele samenleving. Zorg, onderwijs, OV, winkels, werk en op straat.

paul de vries9779 | 07-04-15 | 12:10

Geef die conducteurs toch een Maglite, handig als de stroom een keer uitvalt in de trein.

Jan de Hoop | 07-04-15 | 12:10

Denk dat de ns'er sjaak rijke graag bewapend had willen zijn toen hij gevangen werd genomen door al qaida.

Mans5 | 07-04-15 | 12:08

Gooi poortjes dan ook daadwerkelijk dicht.
Hier in Overvecht staan ze er al tijden, maar gebeurt er niets mee.
Desnoods stuur je elk huishouden nog een anonieme kaart oid zodat zij ook onder het spoor door kunnen zonder intentie tot reizen. Maar dat moet toch haast niets kosten zo'n flutkaartje in bulkaantallen geproduceerd.
Nog even een maand een bericht ophangen daar van 1 mei gaat ie echt dicht en 't volk regelt 't maar..

Fred van Ria | 07-04-15 | 12:08

Waarom wachten totdat de leiding adequate middelen verstrekt?
Je kan toch gewoon een ploertendoder in je mouw verstoppen?

necrosis | 07-04-15 | 12:07

Goed, geen pepperspray en geen wapenstok. Dan nemen we wel tasers. Ook goed.
.
Maar, tot die tijd nemen de conducteurs en conductrices maar lepels mee. Het is dan wel geen wapen, maar je kunt er flink mee van je af meppen! En ja, je mag toch wel je eigen lepel bij je hebben om je soep te kunnen eten?!

kweethetooknietbeter | 07-04-15 | 12:07

Misschien kunnen ze beter die OV chipkaart afschaffen. Dat scheelt weer opwinding en agressie. Daarnaast kost het de ns veel minder negatieve rente, met die aantal miljoen keer 17,5 euro instap tarief.

slipgenot | 07-04-15 | 12:06

Echt alles ligt al klaar om dit probleem te bestrijden. We worden al gemarteld met een chip kaart die er voor moet zorgen dat het beter te controleren valt. De Spoorwegpolitie kan ook gewoon terug (Wauw! Meer banen!). Waarom wordt er geen actie ondernomen? Wat bezielt hogerop om geen maatregelen te treffen?

Ziek land je bent zo ziek.

Peperzaag | 07-04-15 | 12:05

Gewoon zorgen dat er alleen nog maar mensen met kaartjes de trein in kunnen bv door afgeloten perrons,machinist sluit de deuren.
Conducteur overbodig.
Opeens heb je het,geen baan meer.

mokummer | 07-04-15 | 12:04

Vroeger had de conducteur nog een kniptang en later een stempeltang. Daar kun je behoorlijk tikken mee uitdelen denk ik. Herinvoeren dus. Want zo'n OV check apparaat is natuurlijk direct kapot als je daar een tik mee uitdeelt.
Dan heb je toch meer aan analoog spul!

Dhr. de Wit | 07-04-15 | 12:02

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken