Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

TOET! NS-personeel is eigen bedrijf spuugzat

Geruchten gingen over een wilde staking bij de NS vandaag. Maar ^JB van NS_online belooft plechtig dat er vandaag niet gestaakt zal worden. Hoogstens een beetje toeteren uit protest. NS personeel wordt namelijk vaker in elkaar gebeukt dan de gemiddelde UFC-vechter. Die vechten maar twee of drie keer per jaar, namelijk. Met name door wat omschreven wordt als 'lastige reiziger', omdat 'zwartrijder' waarschijnlijk te discriminatoir aanvoelt. Het personeel is het spuugzat, en dat kunnen wij wel begrijpen. Als wij om de week in elkaar geslagen zouden worden door iemand die niet betaalt voor onze producten, zouden wij er ook snel klaar mee zijn. Ministerie, NS en justitie doen vervolgens weinig om de veiligheid te waarborgen. Integendeel. Spoorpolitie wordt zelfs wegbezuinigd. En de OV-chipkaart, met die vee-drijvende poortjes, zou zwartrijders helemaal moeten weren. Althans, dat was het plan, 22 jaar en 1 miljard euro geleden. Maar zelfs met 22 jaar en 1 miljard euro lukt het Nederland niet om zwartrijdendwerend systeem te ontwikkelen dat ook nog eens dienstverlenend is naar de betalende klanten toe. Kortom. Dat het NS-personeel het vandaag slechts houdt bij toeteren, is nog zeer beschaafd. Wij zouden persoonlijk de treinen net zolang aan de kant houden tot er maatregelen genomen zijn. Pleur op. Maar NS-personeel is geduldiger dan wij. Mochten de treinen niet rijden vandaag, dan is dat een 'normale' vertraging en ligt het als het goed is niet aan een staking. Hup, NS-personeel, wij zijn voor jullie!

Reaguursels

Inloggen

Geen paniek, gewoon er weer privatisering of een vorm van terugtrekking overheid tegenaan gooien en boel loopt weer. Kijk maar naar Engeland, daar gaat dat ook geweldig.

Of is de boel kapot gesaneerd en chronisch gebrek aan onderhoud omdat het winstgevend moest worden?

kloopindeslootjijook | 09-03-15 | 22:16

Huh? Een collega, die wat later was, meldde vanochtend toch echt dat er tijdens de ochtendspits door de speakers in het station te horen was dat met "even aan het overleggen was".
.
Maar goed tis hun recht. En je moet met je poten van (elk) personeel afblijven dat gewoon zijn / haar werk doet. Een *tik*je meer bevoegdheid? (pun intended)

hotmint | 09-03-15 | 19:07

Bij ieder perron afhankelijk van de drukte één of meer loketten met een medewerker die kaartjes verkoopt danwel abo's controleert en na elke verkoop danwel controle het hekje éénmaal opent. 410 stations met gemiddeld 6 perrons maal gemiddeld twee loketten = een kleine 5000 mensen, eventueel met een lichamelijke beperking, aan het werk. Kosten daarvan zijn ruim 12 miljoen per jaar, gooi er voor die peeps nog gratis reizen voor partner en kinderen en je hebt trouwe blije medewerkers en voor een miljard euri kan je dit systeem 81 jaar runnen. Probleem opgelost, next.

Mr Dixit | 09-03-15 | 14:16

even voor de goede orde: de fail ligt in deze volledig aan de kant van de overheid, die schizofreen aan de ene kant NS als commercieel bedrijf wil afrekenen en aan de andere kant begint te zeiken als NS commercieel doet.
De NS heeft er bijvoorbeeld niet voor gekozen dat de spoorwegpolitie is afgeschaft. Die is al jaren geleden overgeheveld naar het toenmalige Korps Landelijke Politiediensten en is inmiddels onderdeel van de Nationale Politie (van Ivo & Fred). De NS heeft dus al jaren niets meer te zeggen gehad over de spoorwegpolitie. En heeft bij gebrek daaraan zelf maar 'veiligheidsmedewerkers' aangesteld. Maar die mogen niks (want geen politie).

mrv | 09-03-15 | 13:30

Mikey_wou | 09-03-15 | 12:06
Mislukt?

slopertje | 09-03-15 | 13:01

Je suis Toooooooeeeeeeeeeet.

Hmeer | 09-03-15 | 12:49

Volume voluit, treintokkie met z'n bakkes bij de toeter en TOEOEOEOET.

Geert Linkers | 09-03-15 | 12:30

Zo klinkt dus het laatste geluid dat je hoort, als je jezelf voor de trein gooit...

Mikey_wou | 09-03-15 | 12:06

Is het nou zwart-rijders of lichtgetinte-rijders?

telelezer | 09-03-15 | 11:29

Waarom wordt er eigenlijk niet met twee man gewerkt? Kost teveel nietwaar NS? Toch maar doen, want zo kost het namelijk nog meer! Aan mensen die ziek thuis zitten, heb je niks NS… Verder ben ik eigenlijk voorstander van een taser of op z’n minst peperspray voor deze mensen. Een gummiknuppel mag ook! Deze werkende zijn [zware censuur] geen boksballen!

Claudia M. | 09-03-15 | 11:23

En in Ut is de noodzaak van de actie wel weer bewezen vandaag.

Ferdo76 | 09-03-15 | 11:03

Marc, met twee personen zal iemand eerder geneigd zijn om zich een beetje in te houden. Met weetallen de trein in is jiet om terug te slaan maar om te voorkomen dat er überhaupt een klap valt.

Vanochtend was het weer raak.

m.telegraaf.nl/article/23777511/conduc...

devil13 | 09-03-15 | 10:41

Spoorwegpolitie terug, met handboeien. En schoolzwemmen, de gulden, de ambachtsschool en de SRV-wagen.

Piet Karbiet | 09-03-15 | 10:41

Ons land is in de laatste 2 decennia zo zwaar verhufterd zonder dat er ingegrepen werd, dat ik vrees dat de oplossing inmiddels ver te zoeken is.

Palmares0 | 09-03-15 | 10:40

Goede actie van het personeel op deze manier een kort krachtig signaal afgeven die sociaal aankomt.

poetsnoet | 09-03-15 | 10:39

NS staat vast voor Nederlandse Samenleving. Precies zoals het Nederlandse volk reageert op onopgevoede, kansloze criminelen. Lekker toeteren! Dat zal ze leren! Probleem opgelost...

figuur | 09-03-15 | 10:36

Alle conducteurs een goed afgerichte duitse herder meegeven.

McMarx | 09-03-15 | 10:35

Dat getoeter zal ze leren die loshandig anders getinten.

Balletje Mayo | 09-03-15 | 10:35

Islamofiel | 09-03-15 | 10:30
Zit een leuk programma in denk ik.Kraampje ernaast met tomaten en eieren(kinderkopjes voor de veelplegers)Man bijt hond erbij.*John de Mol schrijven gaat*

ditotje | 09-03-15 | 10:35

Die gasten moeten geschandpaald worden.
Bij de ingang van ieder station een schandpaal neer zetten en die lui daar hetzelfde aantal uren laten staan als de duur van een taakstraf die ze anders zouden krijgen

Islamofiel | 09-03-15 | 10:30

Tja, door jarenlang te gedogen dat mensen zwart rijden, hebben die zwartrijders nu eht gevoel dat ze er recht op hebben. Doet dan eindelijk eens een keer een conducteur zijn/haar werk, wordt ie in elkaar geslagen.

Maar denk erom: Dit hebben ook al die conducteurs die het allemaal wel goed vinden mede veroorzaakt.

Al vaker gezegd, de oplossing is simpel. Ten eerste: Die poortjes, die hinderen alleen je legitieme reizigers. Weg met die rommel. Veiligheid op de trein doe met met personeel op de trein. Zet wat grotere groepen controleurs in. Net als wat ze op een gegeven moment op de tram gedaan hebben. Zet die teams continu in. Zeker de eerste paar jaar zul je extra teams in moeten zetten, dat entitlement gevoel van zwartrijders moeten eruit.

Twee: iedereen waar iets niet klopt krijgt een boete. Klaar. "Oh, is dit eerst klas dan?" Ja, die grote "één" die overal staat, dat was een hint. Bejaarden, studenten, cultuurverrijkers.

Drie: Maar iedereen kan wel eens een foutje maken, toch? Dat is simpel op te lossen: De NS scheldt automatisch 1 boete per jaar kwijt. Geen gezeur. Uw eerste boete in een jaar: Hoort u niets meer van. Tweede boete binnen een jaar: Sorry, maar kassa. Na de eerste keer had u beter moeten weten.

Simpel, eerlijk, en dat gevoel dat je het recht hebt om zwart te reizen haal je eruit.

TheEgg | 09-03-15 | 10:27

Gewoon alle zwart rijders c.q. lastige reizigers afknallen.Vermoed dat er weinig problemen meer zijn in de trein.

ditotje | 09-03-15 | 10:24

Hoeft niet zozeer te zijn dat 'zwartrijder' discriminatoir zou zijn. Je hebt naast de zwartrijders ook het tuig dat amok maakt omdat NS-personeel het gore moed heeft ze toe te spreken op het feit dat een zitplaats geen voetenbank is, om maar een voorbeeld te noemen. 'Lastige reiziger' dekt de lading wat beter.

Ferdo76 | 09-03-15 | 10:22

-weggejorist-

Bhagwan Sri Rajneesh | 09-03-15 | 10:16

Conducteurs zijn opsporingambtenaren.
Ik zeg handboeien en peperspray. Gisteren nog.

Bhagwan Sri Rajneesh | 09-03-15 | 10:15

Is grotendeels het gevolg van de non-autoritaire 'opvoeding' van de laatste tientallen jaren.
Als je thuis niet weet wat een autoriteit is weet je het op straat ook niet.
Misschien was die autoritaire opvoeding vroeger iets te 'pittig' maar toen leerde je tenminste nog respect op te brengen voor een agent, ambulance-broeder en treinconducteur sec vanwege het feit dat het iemand in een functie was.
Dat is volledig verdwenen met die quasi opvoeding waarbij de prinsjes en prinsesjes vooral niet teveel op hun lazer krijgen wanneer ze iets uitvreten dat niet mag.

Klier van Bartholin | 09-03-15 | 10:14

. maar goed. De toeter op den trein herinner ik mij nog wel van vroegah!
De NS reed toen nog altijd op tijd, maar zag reizigers ook in die nostalgische dagen al als een storend element bij het ambtelijke treintje-rijden.

Een leuk machinistengrapje was om die (mega)toeter te doen schallen wanneer twee treinen elkaar tegemoetkwamen op hetzelfde tracé. Langs den volle lengte van den treinstellen. Lagge man! Het vee in den wagonnetjes schrok zich een hoedje bij die plotselinge lawaaigolf.

Niemand dacht toen nog aan het slaan van NS personeel, gek genoeg.

Jan Passant mk2 | 09-03-15 | 10:11

De nationale spoorwegen stuurde conducteurs in hun eentje de nacht in. Om een beetje kosten te drukken. Dat beleid is meer debet aan de gehospitaliseerde conductrice dan de psychisch gestoorde man die de klappen uitdeelde. Immers, die laatste koos er niet voor ziek te zijn, de directie van de NS wel.

Feynman | 09-03-15 | 10:10

Weer zoiets met termen. Eerder ook al in het stukje van Pritt Stift met z'n onrendabelen.
Hier weer over lastige reiziger vs zwartrijder.

De NS heeft gelijk met z'n lastige reizigers.
Reizigers die zich misdragen zijn niet altijd reizigers zonder geldig vervoersbewijs. Soms zijn het mensen die agressief reageren als iemand iets zegt over hun in de de trein loslopende hond. www.geenstijl.nl/mt/archieven/2015/02/...
Soms zijn het reizigers die vrouwelijke medereizigers lastig vallen. www.geenstijl.nl/mt/archieven/2014/12/...
Dat hier de nadruk wordt gelegd op enkel en alleen zwartrijders slaat dus nergens op. Dit geweld is niet de schuld van het ontbreken van een geldig vervoersbewijs. Het is de schuld van mensen die geen grenzen kennen. Lastige reizigers dus.

gaffelbaard | 09-03-15 | 10:04

Vandaag alweer leverworst op mijn brood.
En ik hou niet van leverworst.
Vanmiddag maar eens even flink toeteren, dat zal ze leren.
En morgenochtend smeer ik gewoon zelf mijn brood, zoals iedere dag.
Met leverworst, dat spreekt voor zich.

Cuyahoga | 09-03-15 | 10:00

De conducteurs vanaf vandaag in ME-uitrusting de trein in.
Je stuurt toch ook geen wijkagent op rellen af.

Petrus Poortwachter | 09-03-15 | 09:57

Ja "zwartrijder" kan echt niet meer als zelfstandig naamwoord in een steeds lelijker uit de hand lopende multiKul.

Dat is te accuraat beschrijvend voor:
"lastige, meestal (licht) getinte reiziger die er vanuit gaat dat zijn hele leven in Nederland gratis is vanwege zijn zieligheidsstatus en omdat conducteurs die dat niet begrijpen zich schuldig maken aan discrimiNazi en daarvoor (zwaar) gestraft moeten worden".

Jan Passant mk2 | 09-03-15 | 09:56

van Miltenburg: "Much a toet about nothing"

vaas klaak | 09-03-15 | 09:54

@devil13 | 09-03-15 | 09:47
Waarom tweetallen, om terug te slaan? Dat gaat dan weer niet helpen, we moeten zo zwaar straffen dat je wel met je poten van een ander af moet blijven, omdat het anders te duur is. Misschien geen gevangenisstraf zoals ik eerder aangaf maar dan maar alle kosten betalen die iemand maakt om weer normaal te functioneren. Dus dokters, inkomsten derving, taxi's en dan niet alleen van het slachtoffer maar ook de kosten van de ambulance, de additionele kosten voor de NS als ze personeel overuren moeten laten maken voor het opvangen van de uitvaller etc etc.

MarcS | 09-03-15 | 09:53

@Nietvoordekat 09:41: gericht tegen de NS (en aan de politiek). Er wordt al jaren geklaagd over de toenemende onveiligheid.

Muxje | 09-03-15 | 09:53

Treinen die toeteren tegen geweld. Dat zal ze leren. Na de lawaaidemonstratie toen van Gogh werd vermoord is al het islam terreur immers ook gestopt.

vaas klaak | 09-03-15 | 09:52

Een soort omgekeerde stille tocht...

Met net zoveel effect.

Petrus Poortwachter | 09-03-15 | 09:52

@Bokito ergo sum | 09-03-15 | 09:44
Ze zijn te duur voor te weinig service. Je kunt wel de 9to5 erbij halen, maar dat is een gegeven en daar zouden ze op in kunnen spelen. Maak spitsen iets duurder EN dallen significant goedkoper als je vindt dat 9to5 de oorzaak is.

MarcS | 09-03-15 | 09:49

Nooit geweten dat er een toeter op zat. kent ie "la Koekerätasja"

pollodepiemel | 09-03-15 | 09:49

Conducteurs altijd in koppels en met een taser uitrusten. Daders zeer zwaar straffen, boete en onvoorwaardelijke gevangenisstraf en het lijkt mij dat daar dan wel preventieve werking vanuit gaat.

devil13 | 09-03-15 | 09:47

Zijn we het geweld in NL nu nog steeds niet echt zat? Blijkbaar niet, aangezien niemand iets doet. Wat mij betreft krijgt iedereen een status aparte waardoor geweld tegen deze persoon 3 dubbel bestraft wordt. Nee gekheid, maar als jij denkt een parkeerwacht, conducteur of eigenlijk wie dan ook te moeten slaan omdat je het met ze oneens bent, dan mag je van mij minimaal 3 maanden de lik in. Als het slachtoffer blijvende schade heeft, dan 3 jaar. En ja dat gaat wel helpen, nu krijg je nog geen eens een tik over je vingers.

MarcS | 09-03-15 | 09:46

Prima actie. Als het, zoals verwacht, geen moer uithaalt kan er altijd nog gestaakt worden.
Heb zelf niets met het OV, maar ik sta wel 100% achter het NS-personeel.

McPhart | 09-03-15 | 09:44

Als ik het goed begrijp kun je vandaag ook op de weg toeteren zonder bekeurd te worden.

rtxpow | 09-03-15 | 09:44

Opeens heb je het, een klap op je smoel. Ik vind eigenlijk de NS een prima bedrijf, dat de treinen te vol zijn in de spits ligt aan 9 tot 5. Het gaat wel eens mis maar meestal rijden ze prachtig op tijd.

Bokito ergo sum | 09-03-15 | 09:44

#respectvoorNS

watergeus | 09-03-15 | 09:42

@ Cuyahoga | 09-03-15 | 09:39

Jammer genoeg is die "juiste" partij er niet en als die er komt zal deze ook een coalitie regering moeten vormen en uit eindelijk dus ook weinig klaarspelen.

Capt. Iglo | 09-03-15 | 09:42

Een protest tegen geweld tegen conducteurs is prima en zo, maar op wie is dit gericht? De gemiddelde reiziger doet dit niet, en de klootzak die wel geweld tegen conducteurs gebruikt zal zich hier niet bepaald door laten beïnvloeden.

Nietvoordekat | 09-03-15 | 09:41

Twitterend en Facebookweijvend Nederland glibbert ook alweer over elkaar heen met likes en retweets en shit.
Maar retweeten en likes helpen niet.
Toeteren ook niet trouwens.
Stemmen op de juiste partij, dat is het enige wat zou kunnen helpen.
Een kleine tip: Het is níet een partij die de laatste 30 jaar in de regering heeft gezeten.

Cuyahoga | 09-03-15 | 09:39

-weggejorist-

DubbeleWhopperKaas | 09-03-15 | 09:36

Vergeten een leuk liedje in te studeren. Zingen op het perron. Zo blijven we een lief en correct land.

Kamervraag | 09-03-15 | 09:34

De NS gaat niet staken maar dat treinen vandaag zullen rijden kan niet gegarandeerd worden.

P.s. is de server van GeenStijl ook in staking?

wakkere_nederlander | 09-03-15 | 09:33

Jaja, alleen de NS heeft last van agressie... Maak nou eens een punt van de algehele wetteloosheid in dit land. Het enige waar hier nog op gecontroleerd wordt is snelheid en belasting.

hendrikjandetuinman | 09-03-15 | 09:33

Gemiste kans. Zo lang het geen centjes kost luistert er niemand. Platleggen dus.

Ron_Paul | 09-03-15 | 09:32

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken