Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Molukkers kapen woonwijk in Hoogeveen

AlleenMolukkers2.jpgHaal de Starfighters uit het stof. De Molukkers hebben een WOONWIJK gekaapt in Hoogeveen (Drenthe). Een tussenwoning die vanaf maandag wordt verhuurd aan een Nederlands gezin is door buurtbewoners beklad met graffiti. Op de voorgevel van de woning aan de Ebbingesetraat staat met grote zwarte letters geschreven: 'Molukse wijk. Alleen Molukkers'. Inwoners ter plaatse steken hun onvrede niet bepaald onder stoelen of banken. "Ik heb mijn kapmes geslepen. De woningcorporatie speelt met mensenlevens. Dat is misschien hard, maar hoe de Nederlandse regering destijds heeft huisgehouden in de Molukken, dát is pas hard", aldus een Molukker in de buurt. "Deze woonwijk is 51 jaar geleden gebouwd voor de Molukkers. Deze wijk is aan ons gegeven door het rijk. Dat willen we zo houden. Wij hebben onze eigen gewoonten, daar moet je geen andere mensen tussen zetten. Er moet rekening worden gehouden met de gevoelens van mensen. Ze mogen ons erfgoed niet afpakken." Best triest hoor. In de ogen van de Molukse buurtbewoners gebeurt dat al door één Nederlands gezin te huisvesten in de buurt. Van Agt, doe er wat aan! Foto via Kim Stellingwerf.

Reaguursels

Inloggen

Belangrijk is het om een beetje geschiedenis te kennen om ergens een mening over te kunnen hebben.

Dit is weer eens zoiets opgeblazen door de chocoladeletters van de Telegraaf ~Molukkers kapen hele wijk~ en het gestook van Geen Stijl.

Na tientallen jaren in oorlogsbarakken (kamp Westerbork) te hebben gewoond kregen ze wijken toegewezen, toen bleek dat er nooit meer sprake zou kunnen zijn van een terugkeer.

De Molukse mensen hebben groot gelijk afspraken zijn afspraken en ook daar hebben wij ons aan te houden er zijn al zovele afspraken gemaakt en nooit na gekomen.

R. Abbit | 29-11-14 | 17:35

haha ik lach al die ontwetende domme Hollanders uit!!! grote mond hier met hun zogenaamde meningen en maken zich druk om 1 zielig huisje in een klein gehucht in het noorden van het land terwijl hun grote steden worden overgenomen door marokanen antiliaanen Surinamers en ga zo maar door... ga liever jullie rotterdam amsterdam den haag terug veroveren en daar de orde herstellen nee daar zijn jullie te zwak voor... opf moeten de Molukkers jullie weer helpen om die gebieden veilg te stellen dat kan. maar dan moet juliie koning in naam van zijn oma openlijk exscuus aanbieden op de dam in amsterdam aan de laast overgebleven molukse knil soldaten en dan zullen de mollukkers jullie grote steden heroveren in de naam van de koning zoals toen in de naam van de koningin!!!

ambasadeur | 28-11-14 | 17:35

-weggejorist en opgerot-

hahahaaa | 28-11-14 | 15:49

Kapen zijn ze inderdaad goed in.
Zien hoelang ze het volhouden.
Word kotsmisselijk van die gasten.
En over de geschiedenis:
Is er dan geen molukker die snapt dat als je een trein instapt met een geweer,iemand in koelen bloede afknalt,je niet gek moet opkijken dat je zelf ook neergeknald wordt?
Ik zou ze zelfdenk ik ook geexecuteerd hebben als ik erbij zou zijn geweest.
En dat die nabestaanden dan ook nog om die laffe etterbakken rouwen?
Onbegrijpelijk.
Ik snap best dat men het niet gemakkelijk had, maar dan ga je nog geen onschuldige mensen executeren.

TS24 | 28-11-14 | 14:43

-weggejorist-

Vrijheidstryder | 28-11-14 | 13:16

Dus Molukkers zijn voor ons. Er zijn er niet zoveel, slechts een fractie van de moslimhorden uit de landen rond de Middellandse zee. Ik ben een vriend van de Molukkers. Wij moeten allemaal achter de Molukkers gaan staan.

ecologiste | 27-11-14 | 17:08
Molukkers die net als kutmarokkanen ook blanken met grote overmacht in elkaar trappen om hun jaarlijkse "feestje" te vieren? Meerdere malen met eigen ogen gezien. Nee, dank je. Donder maar op.

rukvogel | 28-11-14 | 13:07

@sparrow

Deze groep heeft zich compleet aangepast aan de Nederlandse samenleving, ondanks dat dit in eerste instantie niet mocht van de regering zelf. Dat zij vinden dat ze ten tijde onterecht behandeld zijn (wat overigens ook zo is) staat daar totaal los van. Dat is imo een goede integratie.

En ja jankers.. geef ze eens ongelijk. Belofte maakt nou eenmaal schuld. Dat nederlandse mensen, waaronder ik zich dit automatisch afschuiven na een bepaalde tijd ligt dat bij molukkers anders. Die zitten zo niet in elkaar. Die zijn daar te trots voor. En dan krijg je kapingen e.d. wat ik overigens verafschuw.

Dr.Alpha | 28-11-14 | 12:54

"maar hoe de Nederlandse regering destijds heeft huisgehouden in de Molukken, dát is pas hard" Pleurt dan lekker op uit Nederland als je zo'n hekel aan ons hebt.

benrod | 28-11-14 | 11:58

@dr Alpha ,
definieer integreren dan ??
hoe de meeste het zien , zijn het een stel jankers die nog steeds lopen te jammeren over de geschiedenis , volgens mij lopen ze nu ook weer de punt op te rakelen ; en dat zij de goede waren en de nederlandse staat de slechte ..

sparrow | 28-11-14 | 11:48

Maar wie wil daar nou wonen dan?

PisFinger | 28-11-14 | 11:27

Zo grappig die domme reacties hier. Reageren zonder duidelijke voorkennis. Het is de molukkers destijds gewoon toegekend dat zij bepalen wie er in de wijk komen wonen, en niet mensen van buiten af. Dat recht is het minste wat je ze nog kan toekennen. Dat dit soort gedachtengoed niet in deze tijd past om wat voor reden dan ook is een ander verhaal. Dit soort acties zijn dan ook niet gepast. Maar onder elke groep 'blanken' lopen er ook enkele kaalkopjes rond.

Vergeet niet dat deze mensen zowat de enige zijn die 100% geintegreerd zijn en tegelijkertijd een groot deel van hun cultuur hebben kunnen behouden terwijl ze al hieral 60 jaar zijn. Groot respect voor dit volk.. vergeet niet dat veel van de toenmalige bevelhebbers onder de japanners konden kiezen: executie of je trouw afzweren van koningin Wilhelmina.. en waar ze voor kozen? je raadt het al.

Dr.Alpha | 28-11-14 | 11:03

Een wijk in Hoogeveen... Dan zit het je echt hoog. Als je dat met hand en tand wil verdedigen....

Varkensjuin | 28-11-14 | 10:56

@ TheStef

Wordt tijd dat die molukkers de geschiedenis ook eens gaan lezen .
Op de Molukken zijn ze allang helemaal klaar met de RMS ; iedere keer als er weer onrusten zijn op Ambon komt de RMS weer loze beloften doen , in de hoop dat de inwoners het eiland zonder enige hulp van hun zelfstandig maken , en op dat moment wel met een hoop bombarie binnen komen , en meedelen in de buit ..
Ze hebben desteeds voor Nederland gekozen , Nederland verloor alles in indonesie tot nieuw Guinea aan toe .. Ook indo's en Hollanders die daar generaties gewoond hebben moesten allemaal het land vertrekken .
ERg jammer dramatisch en triest , maar er komt een tijd dat men verlies onder ogen moet zien !!
Verder toonte heel deze situatia maar weer aan dat als je maar aantoont dat je etnisch niet hollands bent kun je ook nog een etnische zuiver wijk eisen ..
BEn je etnisch hollander , en woon je in een dorp met 500 mensen heb je niet eens het recht om te klagen als een veelvoud van 500 asielzoekers in jouw dorp komt wonen ..
.. Hoe gek moet je als hollander nog zijn om niet PVV te stemmen komende verkiezingen ??
Ik denk dat We binnenkort inderdaad te maken krijgen met ministerpresident Wilders .. hoewel ik zou willen dat het niet zo was !!

sparrow | 28-11-14 | 10:19

Liever Molukkers dan marokkanen!!!

meneer Q | 28-11-14 | 10:13

Is er ook een Nederlandse wijk in de molukken?

Freddie Stobart | 27-11-14 | 17:04

Jaren geleden waren de Molukken vergeven met Nederlanders. Geslapen tijdens de geschiedenislessen?

Ugly Basterd | 28-11-14 | 10:08

Haters in deze reaguursels zijn geschiedenisontduikers/vervalsers. Lees je in voordat je blaat.

Ugly Basterd | 28-11-14 | 10:00

Het is tegen blanken gericht dus geen racisme.

meneer Q | 28-11-14 | 09:58

Van de molukkers moet je afblijven. Hard werkende geintegreerde mensen met een 'ik ben nederlander' gevoel ondanks dat de nederlandse regering ze destijds flink belazerd heeft. Dat maakt de molukkers echter niet apart omdat bijna elk na-oorlogs kabinet de hele bevolking heeft lopen tillen. In ieder geval, die molukkers weten ook hoe je iets fatsoenlijks te vreten moet maken en dat moet je niet verknallen door er een nederlands gezin tussen te zetten. Als je een grote bal modder in een mooi zwembad gooit wat gebeurt er dan met het water?

Canis Ferox | 28-11-14 | 09:44

Hetzelfde fenomeen heb ik in extremere vorm in '93 in voormalig Joegoslavie gezien. Rijtjeshuizen waar mensen met het verkeerde geloof of afkomst woonden werden "gezuiverd" en gesloopt, opgeblazen of afgefikt. Het gaat de goede kant op in NL, het afvoerputje van onverdraagzaamheid en intolereantie. Twintig jaar geleden was Nederland internationaal bekend om zijn tolerantie en ruimdenkendheid.

99Z28 | 28-11-14 | 09:20

@Frikandel_met_mayo

Op een of andere manier kan ik het door u geschilderde plaatje niet helemaal volgen.

Een Nederlands gezin dat een beetje contact zoekt met de buurt en zich sociaal opstelt, kan volgens mij, zonder al te veel problemen in zo een wijk wonen. Ik ken Indo's en Molukkers en op het persoonlijke vlak heb ik altijd een zwak gehad voor deze groep, en niet alleen voor de Indonesische en Molukse keuken.

Deze reactie, of misschien een wat verborgene variant ervan kun je ook verwachten in een klein boeren dorpje waar een Aso van buiten gaat wonen.

TheStef | 28-11-14 | 09:07

Goed voorbeeld voor de moslims hoe je ook kan integreren.

Rommelende Onderbuik | 28-11-14 | 08:57

Integreren of uitschrijven. Aan hun de keus.

b-ry | 28-11-14 | 08:52

Best goed. Ik heb al z'n platen. Maar eh na die gijzelingen hebben de malukut wat mij betreft hun in-Holland grondgebied verspeeld. Die discussie hadden we vorige week nog.
Of wellicht zijn de Molukkers zodanig geïntegreerd dat ze ook door Rutte en Co in hun poepertje worden genomen. Take Your Pick (overigens was dat geen slecht nummer )

hakbarry | 28-11-14 | 08:42

@bob de boarder | 27-11-14 | 16:59

Dat is gezegd, we hebben ze namelijk eerst in kampen opgesloten, onder andere Westerbork, maar die naam zal u ook wel niet veel zeggen.

TheStef | 28-11-14 | 08:41

@Aertheron

Ken uw geschiedenis, juist heel veel Molukkers zouden maar wat graag naar de Molukken terug willen en de RMS willen oprichten.

De Molukkers zitten hier niet omdat ze dat graag wilden, die zitten hier omdat ze dat moesten.

TheStef | 28-11-14 | 08:38

Ik wil een wijk waar alleen maar Hollanders in mogen wonen.
ongeveer 300 km van zuid naar noord en 200 km van west naar oost.
Kunnen we daar geen afspraken over maken?

Waakvlam | 28-11-14 | 08:35

Für Hollander verboten. Wanneer hebben we dat eerder gezien? Die Nederlanders toch, wat een racisten.

MPB | 28-11-14 | 07:58

+n *

2N3055 | 28-11-14 | 07:56

Autochtone zijn de nieuwe Allochtonen.

2N3055 | 28-11-14 | 07:54

Ja, wel hard roepen dat er " Maluku! " zou staan, maar er staat gewoon " Malukut ". Want wat hier gebeurt is kut.
Een beetje gaan dreigen met kapmessen enzo.
Gelijk dat kutfiguur overplaatsen in een wijk met overwegend Antillianen.

BSE rundfunk | 28-11-14 | 05:33

-weggejorist-

Willem_Oltmans | 28-11-14 | 03:41

-weggejorist-

Willem_Oltmans | 28-11-14 | 03:40

erfgoed? Las ik dat nou goed? Proest.

xspalm | 28-11-14 | 01:32

Voorpagina op de telegraaf en AD, spoorloos in de Volkskrant en het NRC.

Worst_kaas_scenario | 28-11-14 | 00:24

@Dien92 | 27-11-14 | 23:41
De uitlatingen van De Lima zijn dom omdat ze onnodig een tegenstelling oproepen. Er is in Hoogeveen inderdaad met de "Molukse gemeenschap" overeengekomen dat deze wijk voor bewoning door Molukkers gereserveerd zou worden, maar in dit geval waren er volgens de directeur van de woningcorporatie geen Molukse gegadigden. En aangezien hij het huis toch ook niet leeg wilde laten staan, werd het aan een niet-Moluks gezin toegewezen. Als dan vanuit de buurt het huis prompt wordt beklad n er gesproken wordt over het kapmes uit het vet halen, is dat schandelijk racisme - net zoals het dat zou zijn als de acties omgekeerd zouden zijn.

Synecdoche | 28-11-14 | 00:16

het laffe volk der molukkers dat hun eigen volk een mes in de rug stak door met de nl'ers te heulen en daarna blij was dat ze niet daar hoefden te blijven(want dan werden ze afgemaakt) begint weer te rotzooien.
eerst met geld vangen omdat wij terroristen dood maakten en nu willen ze hun eigen landje hier.
zoals indische mensen en javaanse mensen zeggen,het is gewoon tuig!!!!

pejoar | 28-11-14 | 00:13

Wanneer gaan we eens strepen zetten onder het verleden. Molukkers hebben sinds 1986 een Rietkerk uitkering, complete woonwijken gekregen, er zijn duizenden banen gecreerd voor ze etc. Dan moet je niet aan de gang blijven nou. En ook een keer kunnen vergeven en vergeten wat politiek vroeger verkeerd gegaan is. Niet steeds naar de Tweede Wereldoorlog terug tefereren als een of andere neger die naar de slaventijd blijft refereren. En heel snel oprotten met het claimen van woonwijken en jezelf isoleren. Ga dan maar weg uit deze participatiesamenleving..

Koettoerk | 28-11-14 | 00:03

Meteen maar gaan lopen dreigen, niet normaal. Als een roomblanke NL-er zoiets roept heeft hij meteen een arrestatieteam op z'n nek maar als 1 of andere malloot uit een minderheidsgroep of debiele religie zoiets roept dan is het 'cultuur' of 'vrijheid van religie'. En wee je gebeente als je daar iets durft van te zeggen want dat is discriminatie of islamofobie.
In NL heerst de terreur van de minderheden.

Zzzzooooffff | 27-11-14 | 23:57

En voor de reaguurders hier,het blijkt ook inderdaad dat er afspraken gemaakt zijn. Dus in weze hebben ze gelijk. Dat ze het willen laten zoals het is.Iets wat ook nu wel zal gebeuren. Waarvoor zou je het ook in godsnaam veranderen als het al vele jaren goed gaat. Want in weze is het nooit een probleem geweest al jaren lang.

tweetybird | 27-11-14 | 23:47

Als derde generatie Molukker word ik er soms zo verdrietig van dat veel Nederlanders hun eigen geschiedenis niet kennen. Ik wil de harde woorden van meneer (oom) de Lima niet goed praten, maar ik weet wel waar het vandaan komt. Allemaal oud zeer, dat opgerakeld wordt door een tactloze actie van een woningcorporatie die geen rekening houdt met gevoelens van mensen. En GeenStijl doet er ook nog eens een schepje bovenop door van Agt bij dit artikel te betrekken, dat vind ik echt respectloos!

Dien92 | 27-11-14 | 23:41

Wat nou Starfighters? Die zijn destijds naar Turkijistan gegaan om op Koerden te schieten. Mijmert over Nederlandse handelsgeest.

Rien7847 | 27-11-14 | 23:38

Ik ken iemand die begin jaren 90 bij de IND werkte en die zei me dat iedere toegelaten Molukker in bezit was van een strafblad.

RegseHippie | 27-11-14 | 23:36

De locoburgemeester heeft inmiddels bevestigd dat het een Molukse wijk is en dat dat zo moet blijven. Fijn, zo'n locoburgervader. Dat loco is vast een verwijzing naar het Spaans.

Mike Gaatjeniksaan | 27-11-14 | 23:36

Euuuhhh raar verhaal! Nederlandse wijk, alleen Nederlanders.... BAM! Racisme!.. Een allochtoon of vluchtelingengezin in een blanke wijk neerplempen, en de Nederlanders "vinden daar wat van"... BAM! Racisme!
Maar nu gaat het om een louter Molukken-wijk.....
Om een één of andere (kuch.. PvdA) reden denk ik dat deze getinte mensen hier mee weg gaan komen.....
Hoog tijd voor een verandering van regering! Nu is het hoog tijd voor een echte Nederlanders-tijd! Tijd dat alles met een niet-Nederlandse, veel te grote en onaangepaste bek ons land ZSM verlaat!!!

Nederlanddraaitdoor | 27-11-14 | 23:31

-weggejorist en opgerot-

Absurdistan | 27-11-14 | 23:24

badlieutenant: jij weet waar je over praat in deze discussie Molukkers zijn altijd heel oranje gezind geweest en trouw aan de koningkrijk der nederlanden ik vind het zo jammer dat de huidige generatie dat is vergeten.... en liever gast arbeiders zien komen die echt gewoon helemaal niks voor de nederlandse geschiedenis heeft betekend echt sneu voor de handjevol overgebleven nog levende molukse soldaten die zo trouw waren...

ambasadeur | 27-11-14 | 23:18

Ach, als Molukkers samen in een wijk willen wonen en dit ze is gegeven door de toenmalige Nederlandse regering voor bewezen diensten en als compensatie voor niet nagekomen afspraken van diezelfde regering, laat ze. Het is niet echt een groep die demografisch dan wel religieus de overhand neemt in dit land en haar stempel wilt drukken.
Verder draag ik ze een warm hart toe gezien mijn eigen familie historie en raakvlakken in het voormalig Nederlands-Indie.

BadLieutenant | 27-11-14 | 23:01

klopt wij profiteren er allemaal van zoals ik al zei door de molukse soldaten die 400 jaar de nederlandse belangen hebben verdedigd zodat de grondstoffen gestolen konden worden en over de hele wereld met pure winst verkocht werd!!! dus blijf maar lekker van de molukse wijken af dat is ALLEEN voor Molukkers daar is veel bloed voor vergoten of is dat soms teveel gevraagd?

ambasadeur | 27-11-14 | 22:51

Ik wou dat ik kon terug keren naar mijn eigen land

Mark van Leeuwen | 27-11-14 | 22:42

@ambasadeur: Je bedoelt, zoals jij en ik ook profiteren van deze welvaart?

Johan Druyf | 27-11-14 | 22:41

mischien hebben ze aantoonbaar niks mee te maken gehad maar ze hebben er wel aantoonbaar van mee geprofiteerd zoals de hele infrastructuur die gebouwd is van het gestolen goederen bijvoorbeeld de bruggen de wegen de dijken de sociale voorzieningen hoe denk je dan dat nederland aan al dat geld is gekomen? aankomen waaien?

ambasadeur | 27-11-14 | 22:36

De Molukkers staan tenminste nog ergens voor. En waar hebben we het over, een wijk in Hoogeveen. Genoeg alternatieven in de buurt om te wonen als niet Maluku.

Stonecity | 27-11-14 | 22:31

Snelste oplossing ? deel van de wijk slopen en deel in de verkoop gooien, bewoners her-huisvesten en verspreiden over de provincie.

Blijkbaar gaat het uiteindelijk toch fout als je bepaalde groeperingen samen laat klonteren in onze samenleving.

Jammer dat dit nu uit de hoek komt van een echt goed geïntegreerde groep mensen die oorspronkelijk niets kwaads in de zin had, tot er zich een groepje opstandige jeugd mee ging bemoeien, hetzelfde zien we nu terug in de Gario aanhangers, blijkbaar voelt men zich hier niet thuis in onze democratie.

LinkseWreker | 27-11-14 | 22:31

@ ambasadeur | 27-11-14 | 22:10
Hebben mijn voorouders aantoonbaar niets mee te maken gehad. En nu?

You-On-A-Gin | 27-11-14 | 22:26

Tolerantie is ver te zoeken hier.
Wanneer ben je nou moluks?
Als je daar geboren bent en beide ouders zijn moluks?
Als je hier geboren bent maar je beide ouders zijn daar geboren?
Als één van beide ouders van Molukse afkomst is en de ander niet?
En wat als je als "Hollander" met een Molukse getrouwd bent?
Tolerantie is een mooi ding maar dan moet wel iedereen daar achter staan, anders werkt het niet.

Johan Druyf | 27-11-14 | 22:13

de molukse wijken zijn moluks grondgebied in nederland en jullie Hollanders die ver na de tijd van de tweede wereld oorlog en de bezetting van indonesie zijn geboren moeten niet ouwehoeren jullie leven in een mooi modern land met alle gemaken voorzien omdat jullie voorouders samen met de Molukkers de indonesiers hebben onderdrukt en uitgebuit en alles daar gestolen en gerooft hebben en daarom is nederland zo rijk geworden en tja soldaten krijgen hoe dan ook altijd een stuk leefgebied in het rijk waarvoor ze hebben gevochten en dat zijn in nederland de molukse wijken geworden dus ALLEEN voor molukse soldaten en hun nazaten zo is het en niet anders punt.

ambasadeur | 27-11-14 | 22:10

@MarcS | 27-11-14 | 17:20

Laten we dan beginnen met de groep die het langst voor problemen zorgt. Enkeltje molukken en een heel eiland voor zichzelf.

Skunk57 | 27-11-14 | 22:10

Ik ben zelf van Molukse afkomst. Het was de NL regering zelf die besloot om wijken te bouwen voor uitsluitend Molukse bewoners. Dus de Molukse bevolking in H'Veen staan in hun gelijk. Afspraken zijn afspraken.

jinxxx | 27-11-14 | 22:00

Over racisme gesproken. Toch wordt dit als minder erg gezien dan andersom, want alleen blank racisme is erg. Andersom is dit trouwens vrijwel ondenkbaar in Nederland.

panadol | 27-11-14 | 21:54

-weggejorist en opgerot-

daan6716 | 27-11-14 | 21:47

Als er destijds een afspraak over gemaakt is hebben ze gelijk. Er zijn nog steeds woonwijken waar Molukkers voorrang hebben op het verkrijgen van een woning, en meestal blijft het ook bewoond door een ander Molukker.
Ik vind de reactie ook erg extreem en ik denk dan ook dat in dit geval veel meer gaande is dan dat er nu naar buiten komt.

Rest In Privacy | 27-11-14 | 21:24

Stel je bent een leuk Nederlands gezin, lieve kinderen en je bent blij dat je eindelijk (na jaren punten opbouwen) een gezinswoning hebt om rustig te leven.
Komt er een Molukse psychopaat met een kapmes op je af.
WTF...!!!!!
Dat gezin kan er toch geen reet aan doen dat ze die woning daar toegewezen krijgen? Ze zijn blij dat ze een woning krijgen man. Van dat gezin blijf je af!!
Verder niets over de rest van de Molukkers want daar hoor ik normaal gesproken weinig over.

Frikandel_met_mayo | 27-11-14 | 21:20

Lodewijk Frans Asscher (Amsterdam, 27 september 1974) heeft toch een akkefietje over integratie ? Of hoor je hem nu niet meer. Trouwens gaat Mark Rutte nu in het jeugdjournaal blanke Nederlandse kindertjes geruststellen dat een kapmes onder het bed maar een grapje is van boze meneren ?

ja,diedus! | 27-11-14 | 21:11

Het is niet handig en zal ongetwijfeld door overgrote meerderheid van bewoners geen steun krijgen. Als je wilt kankeren op molukkers dat mag uiteraard maar eerst even wat geschiedenislesje volgen die niet in onze geschiedenisboekjes op de lagere school stonden.

Andersom dag | 27-11-14 | 21:09

Ik zou als Nederlander wel tussen de Molukkers (Nederlanders van Molukse afkomst) willen wonen, geen probleem. Zoals gezegd, als er een volk ingeburgerd is hier in Nederland dan zijn het de Molukkers wel. Eerlijke hardwerkende mensen (die dus echt de kutklusjes opgeknapt hebben in dit land en als dank in kampen gestopt zijn met een groen joggingpak aan)

Joop Wezenloos. | 27-11-14 | 20:56

Molukkers horen op de Molukken.

Muggenmepper | 27-11-14 | 20:50

@lorrie | 27-11-14 | 18:59
-
Cultuurverrijking, stelt u? Leest u dit even?
-http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_de_Molukkers_in_Nederland

bisbisbis | 27-11-14 | 20:26

Dachthetal | 27-11-14 | 18:50 - als opa en oma in een jappenkamp hebben gezeten is het logischer te klagen bij Japan. Maar tegen hen heeft niemand een grote bek.

Inka6786 | 27-11-14 | 20:25

Allen morgen aangifte doen van discriminatie dan piepen ze wel anders

jajaj | 27-11-14 | 20:10

Cotton | 27-11-14 | 18:38
Touché. Mooi verwoord en je bent zeker niet de enige uit de wijk die er zo over denkt..

Absoluut niet waar | 27-11-14 | 20:08

Cotton | 27-11-14 | 18:38
Touché. Mooi verwoord en je bent zeker niet de enige uit de wijk die er zo over denkt..

Absoluut niet waar | 27-11-14 | 20:08

MarcS | 27-11-14 | 17:43 Ik vermoed een gering historisch besef, als ik jouw commentaar lees. Ken je de aard en achtergrond van de afspraken waar Molukkers zich op beroepen?

Hommel | 27-11-14 | 19:54

Danny is altijd een beetje apart geweest. Hij was klein en 1 van de jongsten in het gezin. Zijn broers en zussen waren leuke vriendelijke mensen met veel humor. Maar Danny ging trainen in de sportschool en werd bijna net zo breed als hij lang was. Portier aan de discodeur en Satudarah later. Maar Domesta draait wel. Akku pigi di kakkoes. Of zoiets. Ik moet naar de wc.

Normpje | 27-11-14 | 19:47

Kijk wat er gebeurt verdient natuurlijk geen schoonheids prijs. Toch doen ze eigenlijk wat we allemaal ook denken. Pleur op met je multikul want het is en blijft een mislukt projekt. Het werkt voor heel nederland niet. Dus eigenlijk zeggen ze en denken ze hetzelfde als ons. Laat ons lekker bij elkaar en dring ons niet dingen op die toch niet echt gaan werken. Hun wijk is al jaren zo. Wij hebben er daardoor geen last van . Eerlijk is eerlijk. Dus waarvoor zouden we het niet laten zoals het is. Zolang ze weinig kwaad doen geen rotzooi maken in de zin dat we er last van hebben moet je iets als overheid niet willen veranderen. En eerlijk is eerlijk in die tijd werden ze op 1 plek weggezet. Dus nu niet miepen als ze dan ook als 1 op die plek willen blijven. Begrijp die mensen dan ook niet dat ze er perse moeten wonen. Je weet van te voren dat je er gewoon nooit bij gaat horen. En dat ze dat ook niet net als ons de multicul is opgedrongen niet willen. En ik kan niet anders zegfen. Ze hebben eigenlijk gelijk. Want de multicul werkt ook voor geen meter. Dus overheid en gemeente laat ze lekker met rust. Want het kan geen kwaad. Altijd maar dat willen vermengen van groepen. Daar zit nu de fout. Vaak werkt het niet of gaat het niet goed. Het is niet anders. En in het geval van de mollukers heeft de regering toendertijd daar ook voor gekozen. Ze wilde ze op 1 plek. Klaar

tweetybird | 27-11-14 | 19:45

Moeten we mischien op z'n Michiel de Ruyters door die wijk heen?

Qippie | 27-11-14 | 19:44

Als een blanke Nederlander dit soort teksten uitsloeg was die al opgepakt en in het gevang gezet en waren er al Kamervragen gesteld door verschillende (linkse) partijen... Maar goed, anti-racisme wetgeving en het verbod op haatzaaien geldt natuurlijk alleen voor blanken in dit land.

Pantheist | 27-11-14 | 19:42

@ sastro | 27-11-14 | 19:29
Mooi! Zo is het.

ecologiste | 27-11-14 | 19:35

@ ecologiste | 27-11-14 | 19:04

Ik moest thuis geen negatieve opmerking maken over Molukkers of ik kreeg een knal voor m'n kop van mijn vader (half Duits, half Zeeuw). Later begreep ik waarom, hij had jaren (Jappen en beide politionele acties) zij en zij met ze gevochten. 'Ik kon blind op ze vertrouwen, iets wat ik van de Hollanders nooit heb kunnen zeggen'.

sastro | 27-11-14 | 19:29

Zijn wel meer Molukse wijken in Nederland.
Vind het prima en niet mengende culturen moet je niet willen mengen. Houdt het wel simpel.

Beste oplossing is een eigen eiland ergens in de Indische oceaan. Maar mocht niet van de USA.

Bo Dreksma | 27-11-14 | 19:25

Ik ben getogen aan de rand van een Molukse wijk. bijzonder gastvrije mensen. Je was er altijd welkom en ging nooit naar huis met een lege maag. Maar de huizen in de wijk waren beloofd aan de Molukkers dus daar kwam je niet tussen. Tenzij je met een Molukker trouwde zoals mijn zus.
De Molukse mensen zijn verder nogal op zichzelf en willen met elkaar wonen als gemeenschap. Niet Molukkers passen daar niet bij. Ik kan me voorstellen dat dit op het eerst gezicht riekt naar racisme maar racisten zijn het zeker niet, zie de ultieme gastvrijheid voor iedereen.
Tenzij je over Marokkanen begint ;-)

Herr Vorragend | 27-11-14 | 19:23

Plusje voor het openlijk schrijven wat ze denken. Maar het levert veel shit op. Dan doen de booslims het beter. Die laten je gewoon weten dat je niet welkom bent. Ze kijken je vies aan, spugen, beetje duwen, hoerrrr roepen, praten over je als je langs loopt etc etc. Dan voel je wel dat je niet welkom bent en wil je er ook niet (langer) wonen. Maar daarom ook - voor de moslims omdat ze op zo'n gluiperige manier hun woonwijken schoonvegen.

Graaier | 27-11-14 | 19:20

En gelijk hebben ze. Als je als Nederlander vrijwillig in Drenthe gaat wonen verdien je niet beter.

Hyronimo | 27-11-14 | 19:09

Nu wordt opeens duidelijk dat er bij helaas de reaguurders toch nogal wat dom volk reaguurt met helaas massa's vooroordelen deels veroorzaakt door te lang gefocussed te zijn geweest op de immigratievreemdelingen. Begrijp me goed. Wij hebben niets met Marokkanen of Turken hoewel ik nog steeds de gastarbeiders blijf steunen, niet de handophouders die erna kwamen.
Wij hebben wel wat met de Molukkers en die heb ik in mij hart gesloten. Dus handen af van onze Molukkers die voor ons gevochten hebben. Kom mensuh wees een beetje redelijk.

ecologiste | 27-11-14 | 19:04

@de grote Anti | 27-11-14 | 18:00
Als je vergeten bent een reservesleutel onder de bloempot naast de voordeur te leggen (of onder het "welkom"-matje) dan verdien je inderdaad om op de stoep te slapen. Eikels. Stoepiedoos.

Poesje in t midden | 27-11-14 | 19:03

@JAXX | 27-11-14 | 18:46

Op basis van gemaakte afspraken. Molukkers zitten hier in eerste instantie vanwege cultuurverrijking van Nederland. Pot, zwart en ketel.

lorrie | 27-11-14 | 18:59

Van mij mogen ze de Molukse gemeenschap.... waar bij wij historisch gezien diep in het rood staan, de hele Bijlmer geven. Dan kunnen de huidige bewoners van de Bijlmer lekker weg uit het racistische, gemene en gierige witmannen land. Lekker de bodemschatten in Langetabbetje delven, Bouterse vastzetten naast zijn zoontje Dino en dan lekker een welvarend land voor de nazaten opbouwen.

pluizigkroeshaar | 27-11-14 | 18:58

@ Dezenaamhier | 27-11-14 | 18:01

Zou zomaar kunnen dat je gelijk hebt. Heb hier in mijn wijk de meest keurige burgers compleet uit hun dak zien gaan toen de gemeente weer eens op slinkse wijze iets dubieus wilde realiseren in de buurt.

sastro | 27-11-14 | 18:54

"... Er moet rekening worden gehouden met de gevoelens van mensen. Ze mogen ons erfgoed niet afpakken."
Precies dat.

frbrob | 27-11-14 | 18:51

Maandag. ....dan moet ik mn huis uit zijn.....met mn 2 kids.
Staan we op straat, denken jullie nu echt dat ik me druk ga maken over 1 blank gezin dat niet geliefd is in een straat?
Waar waren al die Nederlanders toen mijn opa en oma met hun kids naar Nederland moesten vanuit Indonesië. Als Nederlandse Indo's......Nederlandse paspoorten, een pensionnetje.....1 kamer 4 kinderen.
Na een jaar naar Utrecht, Zuilen. ...geen meubels.....weten jullie wat ze als Nederlanders konden krijgen? Een lening. Tijdens de oorlog mn oma vast gezeten in een Jappenkamp, mn opa te werk gesteld door de Jappaners aan een fucking spoorlijn. ...heeft t ternauwernood net overleeft.
Ik weet dat dit allemaal in andere tijden gebeurt is.....maar fock alle blerbekken die nooit iets vergelijkbaars hebben meegemaakt of daar überhaupt iets van mee hebben gekregen.

Dachthetal | 27-11-14 | 18:50

Wat een logica. Met z'n Molukse erfgoed in freakin' Hoogeveen.

dexter_morgan | 27-11-14 | 18:47

Allemaal een pot nat, cultuurverrijkers die vinden dat ze op basis van slachtofferschap rechten hebben. Het hardst schreeuwen dat er gelijke rechten moeten zijn maar deze alleen maar uitbuiten om een voorrecht te creëren. Direct die hele wijk uithollen en uit elkaar trekken op basis van aantasting leefbaarheid en veiligheid.

JAXX | 27-11-14 | 18:46

G*dT mijn collega Kapitein Westerling bijgenaamd "de turk"geraadpleegd en hij sprak als dukun: Turk rijmt op schurk, Absalon op kapsalon, gontol arab...
Gebroken de pen van het roer, gebroken in 'golland' waar de leugens groeien!
*RMS pukul terus*

kapitein oosterlng | 27-11-14 | 18:44

Ach, laat ze maar lekker. Mensen die zo gesloten door het leven gaan, hebben alleen zichzelf ermee. Dit geldt voor moslims, maar ook voor tokkies die niet verder durven te kijken dan hun inteeltdorp. Mij maakt het niet uit welk volk er naast me komt wonen, zolang het maar fatsoenlijke mensen zijn.

Bharata | 27-11-14 | 18:42

coby8044 | 27-11-14 | 18:37 Wilders is een Indo. En Indo's moeten die Molukkers ook al niet vice versa.

zeg maar jansen | 27-11-14 | 18:40

Waardeloos hoe een persoon weer het hele toonbeeld van de Molukkers overboord gooit. Bedankt, Meneer de Lima! Dit is wat je wilt, neem ik aan?

Het feit dat er in een ander artikel, waar dit van gekopieerd is, staat dat alle buurtbewoners het met deze enigszins oproer-zoekende meneer eens zijn is totaal NIET waar. Er valt in ieder geval een uitzondering te maken; ik.

Ik schaam me werkelijk waar dood voor de uitspraken die deze man heeft gemaakt. Zijn kapmes is geslepen? Echt waar? Is dat echt het beeld dat je de Nederlandse bevolking van de hedendaagse Molukkers wilt geven? Met name de reacties die men nu geeft over de Molukkers werkt intense woede op jegens deze man, dat hij durft zulke dingen te zeggen. Het kan me overigens niet schelen dat deze man tot een eerdere generatie behoor dan ik; als je zulke dingen zegt kan ik echt kwaad worden. En dat word ik niet zomaar.

Het kan me werkelijk waar niet schelen wat ze met "onze" molukse wijk doen. Al zetten ze er smurfen in; als ze aardig zijn ben ik tevreden. Wat me wel wat kan schelen is wat de rest van Nederland denkt over de Molukkers, waar ik overigens ook toe behoor, en deze reacties is niet iets wat mijn toonbeeld daar van is. Zoals ik al zei; een persoon vergalt het weer voor de anderen. Geschiedenis is geschiedenis. Bedankt hoor.

Cotton | 27-11-14 | 18:38

Wilders kamervragen??? ... ssssssst... geen moslims he

coby8044 | 27-11-14 | 18:37

Boutersnoetje | 27-11-14 | 18:21

In ieder geval niet geremd door enig historisch besef.

sastro | 27-11-14 | 18:35

@De hond uit Duckhunt | 27-11-14 | 18:20 Talmastraat, Echtenstraat, Etc. Juist mooi dat roze. Kleurrijke huizen voor kleurrijke mensen. En het dunkt me dat kleurrijke mensen best zeldzaam in Sensor City.

Winfield | 27-11-14 | 18:33

Met deze lui heb ik vroeger mee te maken gehad, met zijn tienen iemand in mekaar rossen, daar hoef je zelf helemaal niks voor te doen, smeerlappen zijn het.

Niet links | 27-11-14 | 18:32

@necrosis
Dan hadden je ouders maar moeten stemmen, of konden ze niet lezen en schrijven ?
Ik heb in iedergeval destijds wel gestemd, als Hollander schaam ik me nog steeds voor wat ze de Molukkers hebben aangedaan, vooral als je ziet hoe de regering tegenwoordig niet-integrerende parasieten geen strobreed in de weg wil liggen.

N3uk33nd | 27-11-14 | 18:30

De ene mediabom na de andere en men plemp tegels als met diarree.

deEerlijkeLeugenaar | 27-11-14 | 18:26

verdeel en heers nog netjes op schema, wordt vervolgd

Simpele Boerenlul | 27-11-14 | 18:26

Ik vind goed, zolang wij dit ook mogen zeggen, en we hebben er recht op hoor, je wilt niet weten wat de Spanjaarden gedaan hebben destijds.

Sergeant_Peper | 27-11-14 | 18:24

Ja hoor ; de integratie is gelukt !

jan-met-de-pet | 27-11-14 | 18:23

Molukkers zijn de nsb van Indonesië. In dienst treden bij de blanda's(moorden etc) en huilie doen als ze je bedonderen eenmaal in Nederland.

Boutersnoetje | 27-11-14 | 18:21

Ja jammer joh er komen ook bij jullie buitenlanders in de buurt wonen ehhh....

Tinus Trekveer | 27-11-14 | 18:21

In Assen heb je ook een Molukse wijk. Jaren geleden heeft de gemeente die huizen allemaal roze geverfd. Wij lachen...

De hond uit Duckhunt | 27-11-14 | 18:20

Ik groeide op tussen Molukkers en ik snap ze wel. Was de gemiddelde Nederlander maar een beetje meer zoals de gemiddelde Molukker. Dan zag het er heel anders (lees: stukken beter) uit in dit land. Maar goed ik tel lekker verder af, ik ben hier straks gelukkig weg!

Winfield | 27-11-14 | 18:19

-weggejorist-

Infidelio | 27-11-14 | 18:13

Loempo | 27-11-14 | 17:42

Een beetje de indo variant van uncle tom zeg maar.

lorrie | 27-11-14 | 18:10

Allemaal zogenaamd racistisch, maar in het weekend wel een grammetje coke bij Mohammed halen. Jah joh, die mohammed is de enige die wel oke is... Of als je dochter met een zwarte thuis komt. Wie houden jullie hier voor de gek? Hypocriete motherfuckers.

js83 | 27-11-14 | 18:06

@Loempo | 27-11-14 | 17:42
... dat wij wel netjes integreren en de Molukkers nog zo nu en dan primitief gedrag vertonen.

Het braafste jongetje van de klas?

sastro | 27-11-14 | 18:05

Zou het misschien kunnen dan er bij de woningbouwvereniging geen duidelijkheid is geweest over het verhuren van die woning, gezien de geschiedenis van die wijk en de bijbehorende bewoners?
Nou vind ik een dreigement met een nog te slijpen kapmes wat ver gaan, maar had er niet vooraf een beetje overleg gepleegd kunnen worden tussen naar ik aanneem een vereniging van huurders, de woningbouw en de nieuwe huurder?
Het zou een hoop spanningen hebben kunnen voorkomen.

Dezenaamhier | 27-11-14 | 18:01

@MarcS | 27-11-14 | 17:55
Nou nou zeg.. Ik dacht dat die vuile roetmop door de schoorsteen kwam. Maar hier hebben wij niet elkaars sleutels. Als je totaal geen oplossing kunt bedenken om je eigen focking huis binnen te komen verdien je ook om op de stoep te slapen.

de grote Anti | 27-11-14 | 18:00

@ deuZigeZelluf

Nederlandse wijken?
www.deloods.nl/kleurrijk-wonen-molukse.... Bij ons in de gemeente is het gewoon oficieel een Molukse Wijk, ouwe pijp doos dat je bent. Je kan het gewoon niet hebben he?

js83 | 27-11-14 | 17:59

MarcS | 27-11-14 | 17:53
idd is een nuance op z'n de plaats: met ons, voor hunzelf

(Behind)Doors | 27-11-14 | 17:59


necrosis | 27-11-14 | 17:54

Tip: het klinkt naar Oostblok en wil graag jou en mij de maat nemen.

eerstneukendanpraten | 27-11-14 | 17:59

Ah, de Molukkanen weer aan de gang? Leuk volk, die Marokkanen van Zuid-Oost Azie!

Hans Kwalzan | 27-11-14 | 17:56

@de grote Anti | 27-11-14 | 17:49
Veel buren hier, hebben de reserve sleutels van een aantal buren. Niemand die ook maar denkt dat die vuile roetmop in zijn huis rond gaat dwalen als hij niet thuis is. vuile roetmop dan even in de context van het verhaal. Het gebeurd gewoon wel eens, de een overkomt het vaker dan de ander, dat iemand de deur achter zich dichttrekt en denkt ... kut!

MarcS | 27-11-14 | 17:55

@MarcS | 27-11-14 | 17:52

Helaas is dat wel waar. KNIL soldaten moesten 'tijdelijk' op dienstbevel naar Nederland.

lorrie | 27-11-14 | 17:55

@Ars Vivendi | 27-11-14 | 17:46
Nederlandse *gezin* dus.

Joris help, ik heb geheel bewusteloos de linker muisknop 2 maal bevingerd.

Ars Vivendi | 27-11-14 | 17:55

-weggejorist-

js83 | 27-11-14 | 17:55

Zo zie je maar wat de media kan doen... beetje iedereen laten opfocken. Jullie kunnen schrijven wat jullie willen, maar allebei weten we dat de Molukse wijk gewoon van de molukkers zijn. Of we nou hier in Nederland zijn of niet. Het boeit me geen fuck. Als er een geen molukker komt te wonen, zullen ze het gewoon merken. Niemand die er wat aan gaat doen. De politie niet en de gemeente niet.

js83 | 27-11-14 | 17:55

integratie in een notendop.

geen nederlanders in nederland, nee molukkers in nederland. .. le facepalm

TheJesseJ | 27-11-14 | 17:54

@eerstneukendanpraten | 27-11-14 | 17:50
Ik ben het niet, ik woon in Zuid-Holland, the place to be....

necrosis | 27-11-14 | 17:54

Meteen hele wijk evacueren. Leeghalen alle huizen, en alle Molukkers naar Indonesië vliegen om ze daar op de Molukken af te zetten. Ik ben dit zo ontzettend beu. Wtf denken die gekken daar? Dit is fucking Nederland, met NEDERLANDSE wijken. Er zijn geen Molukse wijken. GEEN ENKELE! Je mag van ons in een van onze NEDERLANDSE wijken als NEDERLANDER leven en meedoen in onze NEDERLANDSE samenleving. Als je dat niet wil of kan dan zul je de conclusie er aan moeten verbinden dat je hier niet thuis bent, en vertrekken.

deuZigeZelluf | 27-11-14 | 17:53

Zijn dat ook niet de jongens van die vredige motorclub?

eerstneukendanpraten | 27-11-14 | 17:53

@(Behind)Doors | 27-11-14 | 17:35
Voor ons, met ons .....

MarcS | 27-11-14 | 17:53

@necrosis | 27-11-14 | 17:48
Idem hier. Die gasten keken zo agressief!

Ars Vivendi | 27-11-14 | 17:52

@N3uk33nd | 27-11-14 | 17:41
Destijds was er een NL regering die iets beloofd hadden.
Een regering waar mijn ouders niet op gestemd hebben .
En ik bestond toen niet eens.
Dus pleur eens een eind op met je 'schuldig'....

necrosis | 27-11-14 | 17:52

zeg maar jansen | 27-11-14 | 17:16

Zou het zo zijn?

eerstneukendanpraten | 27-11-14 | 17:52

@lorrie | 27-11-14 | 17:37
Niet waar.

MarcS | 27-11-14 | 17:52

@pinoebk | 27-11-14 | 17:48
Klinkt goed, krijg meteen honger.

Paupertje Uberlutser | 27-11-14 | 17:52

@DeRuyter112 | 27-11-14 | 17:47
Yep, maar vechten kunnen ze wel en daar hebben wij dankbaar gebruik van gemaakt. Mag daar iets tegen over staan? Komaan, als dit de afspraak is dan is dit de afspraak.

MarcS | 27-11-14 | 17:51

Ik weet welke min of meer bekende reaguurder daar zijn huis heeft.

eerstneukendanpraten | 27-11-14 | 17:50

Wijk in Nederland....... hmmm Nederlandse wijk dus. Dag mislukkers. Simpel toch.

Koos-Stijlloos | 27-11-14 | 17:50

@MarcS | 27-11-14 | 17:24
Klinkt erg bekend.. Mijn buren hier weten ook bijzonder weinig van elkaar, maar zullen er wel voor elkaar zijn wanneer nodig. Zo was een buur ooit zijn sleutels kwijt, het was ijskoud buiten. Dus.. kom maar binnen, kopje warme thee. Slotenmaker was een optie natuurlijk. Maar een zolderraam dat niet op slot zat ook, hehe. Anders een raampje eruit tikken. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik blij ben dat er hier niet al te diverse culturen (of molukkers) wonen. Een beetje in dezelfde richtlijnen denken is soms wel zo handig in die gevallen.

de grote Anti | 27-11-14 | 17:49

@Loempo | 27-11-14 | 17:42
Wauw, jij vuige racist!

Ik ben het niet met jou eens, maar jij mag dit van mij gewoon zeggen.

MarcS | 27-11-14 | 17:49

@Snorry! | 27-11-14 | 17:08

Een regering met 'ballen'? Van Agt?

sastro | 27-11-14 | 17:49

Nederland is steeds meer op voor Hollanders.

duitse herder | 27-11-14 | 17:48

@Ars Vivendi | 27-11-14 | 17:34
Ikzelf ben niet snel bang, ben 1,85 meter en bepaald niet op mijn bek gevallen.
Ik ga echter geen ruzie zoeken met gasten die lid zijn van een motorclub, dat verlies je altijd....
Je kan het 'laf' noemen, ik noem het eerder 'verstandig'.

necrosis | 27-11-14 | 17:48

-weggejorist-

pinoebk | 27-11-14 | 17:48

js83 | 27-11-14 | 17:42

Jij snapt het. Triest dat men haar eigen geschiedenis niet kent. Ach ja op school leert men Molukken = specerijen.

lorrie | 27-11-14 | 17:48

Bouw dan lekker een muur om die wijk. Dan kunnen ze in ieder geval geen grond claimen als ze uit willen breiden.

Wat een hypocriet gedoe.

Maargoed dat we hun nooit de kans hebben gegeven om bij ons te integreren.[/sarcasm]

" Deze wijk is aan ons gegeven door het rijk. Dat willen we zo houden. Wij hebben onze eigen gewoonten, daar moet je geen andere mensen tussen zetten."

Bovenstaande quote is wellicht alleen toepasbaar in de Molukken! In Nederland allang niet meer.

Onderstaand is hier in NL van toepassing.

In NL is er namelijk niets van de Nederlanders, ook niet het rijk, maar de EU dus ook niet van de Molukkers. Dat wij niks claimen is tegenwoordig onze gewoonte. Dus als je daar andere mensen tussen gaat zetten, dan zullen deze moeten accepteren dat je bepaalde gewoonten moet los laten omdat ze simpelweg niet meer in stand zijn te houden.

Het enige constante in het leven is verandering. Je weet toch!

TP 1984 | 27-11-14 | 17:47

-weggejorist-

DeRuyter112 | 27-11-14 | 17:47

@ Loempo

Daarom zien jullie er zo uit vercrackt uit... Jullie lijken meer op chinesen maar willen heel graag hollands zijn. Met jullie zogenaamde Indonesische Batik blouce.

js83 | 27-11-14 | 17:47

Ik bewonder de instelling van de mislukkers in die wijk, Nederlanders zouden zich ook wat vaker op die manier op moeten stellen.

Rimpeldoos | 27-11-14 | 17:46

Humorloze zakken.

van Oeffelen | 27-11-14 | 17:46

eerst maar even het resultaat van een evt. rechtzaak afwachten.
@Ffiver | 27-11-14 | 17:31
Er komt geen rechtszaak. Domesta gaat de toewijzing van de woning aan het Nederlandse intrekken.
Zo gaan dit soort zaken hier in Nederland tegenwoordig.
Zucht.

Ars Vivendi | 27-11-14 | 17:46

@Ars Vivendi | 27-11-14 | 16:52
Laatst was er iemand in het blanke tokkie-getto "Duindorp" die zoiets zei. Van die man is nooit meer wat gehoord.

Guido | 27-11-14 | 17:46

eerst maar even het resultaat van een evt. rechtzaak afwachten.
@Ffiver | 27-11-14 | 17:31
Er komt geen rechtszaak. Domesta gaat de toewijzing van de woning aan het Nederlandse intrekken.
Zo gaan dit soort zaken hier in Nederland tegenwoordig.
Zucht.

Ars Vivendi | 27-11-14 | 17:45

Wie wil daar nou tussen wonen... asovolk.. en dan gelijk de nieuwe bewoonster uit gaan schelden voor "MALLE KUT".

viridis | 27-11-14 | 17:44

@Hommel | 27-11-14 | 17:27
Geldt dat ook voor de afspraken tussen onze regering en uw opa?

MarcS | 27-11-14 | 17:43

Als gedeeltelijk Indo wil ik erop wijzen dat ook Indo's geen Molukkers zijn! Indo != Mollukker.

Er zit ok een hele geschiedenis achter, maar waar het op neer komt is dat wij wel netjes integreren en de Molukkers nog zo nu en dan primitief gedrag vertonen.

Loempo | 27-11-14 | 17:42

-weggejorist-

js83 | 27-11-14 | 17:42

@Ars Vivendi | 27-11-14 | 16:52
Laatst was er iemand in het blanke tokkie-getto "Duindorp" die zoiets zei. Van die man is nooit meer wat gehoord.

Guido | 27-11-14 | 17:42

Racisme in optima forma. En dat Molukkers zich nog steeds beroepen op wat hun opa's in de vorige eeuw beloofd was slaat natuurlijk nergens op. Vervang trouwens 'Moluks' door 'Blank', en je hebt de poppen aan het dansen. Zien Duindorp.
Hommel | 27-11-14 | 17:27

Dit heeft niets met racisme te maken. Dit gaat puur om de buitenstaander die men niet wenst (onbekend maakt onbemind). Dat zie je ook in een hechte gemeenschap als Duindorp. En vergis je niet in dorpjes in Limburg. Zelf heb dit in alle heftigheid van nabij meegemaakt in het zuiden van Frankrijk.

sastro | 27-11-14 | 17:41

Er is geen groep minderheden in Nederland te vinden die zich zo goed hebben geïntegreerd als de molukkers. Vergis je niet, HUN zitten hier, omdat Nederland (zoals zovaak) zich niet aan de afspraken gehouden heeft, waardoor de nog resterende levende niet-moslim molukkers moesten vluchten naar Nederland DOOR Nederland.
Nadat ze eerst gedwongen ruim 10 jaar hebben moeten leven in barakken onder slechte omstandigheden zijn er uiteindelijk hele woonwijken voor ze gebouwd (en uiteraard niet gratis).
Ik zou zeggen, wandel eens met Google Streetview door een aantal mollukse straten in Nederland. (www.google.nl/maps/place/Boeroestraat... )
Vergelijk het eens met een Sharia straat van de Schilderwijk.
Ze hebben dit recht verdiend, wij zijn dit aan ze schuldig, i.t.t. de parasieten die we hier toelaten en allemaal een moskee geven.

N3uk33nd | 27-11-14 | 17:41

We moeten veel aardiger zijn voor de Molukkers. Zij zijn de enigen die ons helpen in de strijd tegen te moslims. Destijds hebben we samen de strijd tegen de imperialistische Javanen verloren. (bedankt nog VS), maar recenter lieten de Molukkers in Culemborg nog zien dat zij niet wijken voor Mocro terreur.

Maak het ze naar de zin, laat onze politici door het stof kruipen en vraag ze om een gunst: Alsjeblieft jongens (en meisjes) HELP ONS !!!. We hebben jullie nodig, we kunnen het niet alleen. Trek met jullie brommerclubje eens door de Diamantbuurt in Amsterdam en laat zien wie hier de baas zijn.

Boretti | 27-11-14 | 17:39

Kan iemand mij de saté babi even aanreiken? Ik kan er niet bij.

Ars Vivendi | 27-11-14 | 17:39

Kom er maar in Satudarah.

Olandezul | 27-11-14 | 17:38

Die kapmes roeper was waarschijnlijk nog niet eens geboren in 1951...

MacMiep.nl | 27-11-14 | 17:38

een vriend van mij zei altijd het volgende: "Ik mag die Molukkers wel, ze hebben ook een hekel aan Marokkanen"

small_town_dude | 27-11-14 | 17:37

MarcS | 27-11-14 | 17:35
Deze mensen konden kiezen, althans die toen leefden, of naar Nederland of afgeslacht worden. Beetje onbeholpen keuze nietwaar? Beetje zoals de keuze die wij straks allemaal krijgen Moslim of anders ........

KNIL-Soldaten konden helemaal niet kiezen, men moest op leger bevel naar Nederland.

lorrie | 27-11-14 | 17:37

als jullie de Molukkers zo graag het land uit willen hebben hadden jullie ze maar niet naar nederland moeten halen...

0528 | 27-11-14 | 17:35

MarcS | 27-11-14 | 17:30
kleine nuance: de Molukkers hebben voor zichzelf gevochten

(Behind)Doors | 27-11-14 | 17:35

Nuke them!

upgent | 27-11-14 | 17:35

@Hommel | 27-11-14 | 17:27
Racisme in optima forma. En dat Molukkers zich nog steeds beroepen op wat hun opa's in de vorige eeuw beloofd was slaat natuurlijk nergens op. Vervang trouwens 'Moluks' door 'Blank', en je hebt de poppen aan het dansen. Zien Duindorp.

Men beroept zich op de afspraken die gemaakt zijn met de Molukkers in de wijk. Molukkers hebben het recht gekregen om te mogen bepalen wie er in de wijk komt wonen. Heeft dus niets te maken met de belofte wat betreft een Zuid Molukse Republiek. Ik kan mij een dergelijke afspraak met 'blank' niet herinneren. Iets met appels en peren.

lorrie | 27-11-14 | 17:35

@BeunDeHaas | 27-11-14 | 17:09
Alles in perspectief.

Als ze jou opeens verschepen naar Peru, zul jij altijd het gevoel houden dat jij Nederlander bent. Nederlander die woont en werkt in Peru, maar toch.
Als jij vrijwillig naar Peru vertrekt, dan zal dit in mindere mate moeten voorkomen aangezien jij graag Peruaan wilt worden.

Deze mensen konden kiezen, althans die toen leefden, of naar Nederland of afgeslacht worden. Beetje onbeholpen keuze nietwaar? Beetje zoals de keuze die wij straks allemaal krijgen Moslim of anders ........

MarcS | 27-11-14 | 17:35

Die 'motorclubjes' zijn niet zo maar 'motorclubjes'...
@necrosis | 27-11-14 | 17:20
Een tijdje terug stonden een groep leden van zo'n motorclubje nogal breeduit te weg te versperren.
Ik had tegen één van hen willen zeggen 'hey ventje, ga jij eens opzij met je brommertje', maar ter plaatse aangekomen schatte ik, bij het zien van de nurkse koppen, in dat men daar de humor niet van in zou zien en heb dientengevolge mijn verzoek maar achterwege gelaten, als gevolg waarvan ik noodgedwongen een stukje om moest lopen, wat op zich achteraf gezien ook niet erg was want de omweg voerde mij langs de Italiaanse ijssalon, alwaar ik mij pardoes te buiten ben gegaan aan een riante stracciatellacoupe vergezeld van een glaasje Averna.

Ars Vivendi | 27-11-14 | 17:34

@necrosis | 27-11-14 | 17:20
Er zitten zeker ook 'brave huisvaders' bij.
Daarom kan het OM dit soort groepen ook niet aanpakken. Het is namelijk geen criminele club, hooguit een club met (misschien veel) criminelen...

saintinel | 27-11-14 | 17:32

@Ars Vivendi | 27-11-14 | 16:52
Je zou het bijna gaan denken, eerst maar even het resultaat van een evt. rechtzaak afwachten. Mocht dat gedachtegoed door de beugel kunnen dan kunnen wij autochtone NL-ers ook aan de slag.

Ffiver | 27-11-14 | 17:31

Malle kutten schrijf je toch anders? en wat heeft Mononatriumglutamaat er nu weer mee te maken?

nikkipikki | 27-11-14 | 17:30

@Ronman2k | 27-11-14 | 17:02
HEt zijn net Nederlanders, als je maar hard en lang genoeg duwt en prikt krijg je vanzelf dit soort reacties.

De molukkers hebben voor ons gevochten. Toen de oorlog voorbij was en wij het hazenpad moesten kiezen, hebben wij deze mensen allerlei beloften gedaan. Vervolgens hebben we ze opgesloten in concentratiekampen, we noemden het anders maar toch, en hebben wij ons van onze beste kant laten zien en ze laten stikken.

Hoera voor ons!

Neemt niet weg dat de reactie behoorlijk overtrokken is.

MarcS | 27-11-14 | 17:30

Dizzydent | 27-11-14 | 17:27 De Molukkers van nu hebben helemaal niks gedaan. En al helemaal geen huis en haard opgegeven. Dat was twee-drie generaties eerder. Dit zijn gewoon racisten.

Hommel | 27-11-14 | 17:29

.. en men mocht al helemaal niet integreren ..
lorrie | 27-11-14 | 17:08
Integreren mocht niet, omdat de overheid de suggestie wilde blijven wekken dat ze weer snel naar de Molukken terug zouden kunnen.

sastro | 27-11-14 | 17:28

niet voor de hond | 27-11-14 | 17:23

Van die link worden we niet veel slimmer!

sjaap.marok | 27-11-14 | 17:28

Racisme in optima forma. En dat Molukkers zich nog steeds beroepen op wat hun opa's in de vorige eeuw beloofd was slaat natuurlijk nergens op. Vervang trouwens 'Moluks' door 'Blank', en je hebt de poppen aan het dansen. Zien Duindorp.

Hommel | 27-11-14 | 17:27

Domme actie, maar..... als er één groep is aan wie Nederland een ereschuld heeft, dan zijn het de Molukkers. Die hebben huis en haard meten opgegeven om ons te helpen. Even gauw een oplossing verzinnen voor dit woonprobleem a.u.b.

Dizzydent | 27-11-14 | 17:27

@vanvandaag | 27-11-14 | 17:22

Een kleine aanvulling, de meeste Molukkers (KNIL-soldaten) wilden helemaal niet weg, Molukkers wilden blijven om te blijven vechten voor het RMS-ideaal. Uiteindelijk moest men verplicht weg op leger bevel, eenmaal op de boot naar Nederland kreeg men al oneervol ontslag.

lorrie | 27-11-14 | 17:27

P/S, in wassenaar is er ongeveer het zelfde. die tokkies hebben ook hun eigen wijk en leefruimte. daar komt ook geen ander in.

Joopdehond8994 | 27-11-14 | 17:26

@MX Daddy | 27-11-14 | 16:57
Onzin!
Zolang iedereen rekening kan en wil houden met elkaars zeden, normen en waarden gaat het echt prima! Het probleem ontstaat wanneer de ene partij de andere partij gaat beperken.

MarcS | 27-11-14 | 17:25

@MX Daddy | 27-11-14 | 16:57
Onzin!
Zolang iedereen rekening kan en wil houden met elkaars zeden, normen en waarden gaat het echt prima! Het probleem ontstaat wanneer de ene partij de andere partij gaat beperken.

MarcS | 27-11-14 | 17:25

@Skunk57 | 27-11-14 | 16:54

Nou, leg de cijfers maar even bij elkaar. Tip. Kom niet alleen met vGogh aan.

roze_bril | 27-11-14 | 17:24

@jasser | 27-11-14 | 16:57
Wanneer is een buur een buur?
Hier in de wijk, beetje mengelmoesje van kaaskopjes, antilianen, en uiteraard het mengelmoesje dat ik mijn gezin mag noemen. Maar hier zijn wij echte buren, je hoeft niet perse vrienden te zijn. Als de buurman hulp nodig heeft met klussen staan er altijd mensen klaar. Als we dingen zien in de wijk, staan we voor elkaar klaar. Maar vraag mij niet wanneer de buurvrouw jarig is, ik heb echt geen idee.

Disclaimer ik weet ook niet wanneer mijn vrouw jarig is maar dat terzijde.

MarcS | 27-11-14 | 17:24

De bewonerscommissie heeft aangegeven dat er harde acties zullen volgens als de woningcorporatie geen bakzeil haalt.Ik heb mijn kapmes geslepen. De woningcoöperatie speelt met mensenlevens.
Nou ja zeg, wat een bedreigingen enkel om Hollandse buren.

ukuppes | 27-11-14 | 17:23

bob de boarder | 27-11-14 | 16:59
Als je de geschiedenis niet kent, moet je je mond houden. Anders kom je zo dom over.
Lees dit eens. nl.wikipedia.org/wiki/Molukkers

niet voor de hond | 27-11-14 | 17:23

chinezen achteraansluiten aub, u bent later aan de beurt

(Behind)Doors | 27-11-14 | 17:23

De situatie met Molukkers is totaal niet vergelijkbaar met andere hierboven genoemde groepen.... tokkies,islam.. etc.
Er is de Molukkers nogal wat toegezegd door de toenmalige regering, kort voor de onafhankelijkheid van
Indonesië (Molukkers waren pro Nederlands en de meeste van hen waren in het KNIL, het leger daar). ze moesten dus wel weg, vanwege vege lijf... toen ze hier kwamen , veel beloftes... maar niemand kon hier in het leger blijven, en die huizen zijn pas veel later gebouwd.

kijk verder zelf maar: wiki en andere bronnen.

vanvandaag | 27-11-14 | 17:22

Helemaal mee eens. Ieder (ander) het land uit.
Je moet geen (anderen) in je land willen, gewoon rekening met mijn gevoelige gevoelens houden.

bigstone | 27-11-14 | 17:21

@Skunk57 | 27-11-14 | 16:54
Indien dit correct is, willen we dat graag zo houden! Vandaar onze iets minder tolerante houding tegen haatbaarden die ons willen uitmoorden.

MarcS | 27-11-14 | 17:20

@Skunk57 | 27-11-14 | 16:54
Indien dit correct is, willen we dat graag zo houden! Vandaar onze iets minder tolerante houding tegen haatbaarden die ons willen uitmoorden.

MarcS | 27-11-14 | 17:20

Binnenkort ook wijken voor uitsluitend turken, marokkanen, joden, en de laatste autochtone stadsbewoners, en dan is de segregatie compleet!
Pik Botha zou er klaar op komen.

fortz | 27-11-14 | 17:20

@saintinel | 27-11-14 | 17:10
Die 'motorclubjes' zijn niet zo maar 'motorclubjes'...
Het merendeel is gewoon 'tuig'.
Of dacht je dat alleen brave huisvaders lid waren van een dergelijke club?

necrosis | 27-11-14 | 17:20

Enige tijd geleden was er inhet nieuws dat bepaalde molukse ' gemeenschappen ' moeite hadden met het betalen van de huursom. Ik zou graag weten of deze misstand al is aangepakt of heerst hier weder de wegkijkstaat.

À.amalrik | 27-11-14 | 17:19

wat aan de molukkers is beloofd moet je nu niet gaan breken. de ophef kan ik me goed voorstellen maar of dit nu op zo'n manier moet. inderdaad de molukkers hebben gelijk en laat de gemeenschap zo als het is en bedoelt was. foutje maar kan men herstellen dus geen ongeregeldheden. moluttenwijk moet dus.

Joopdehond8994 | 27-11-14 | 17:19

Yawn.

De Zwarte Pieten Onlusten zijn over.

Wat we ook doen, als blankes in Nederland ben je altijd de sjaak.

Tripps | 27-11-14 | 17:18

Ik zou vanwege aarbevingsgevoeligheid die wijk slopen en de Molukkers herhuisvesten in Amsterdam West of de Schilderswijk. Eens kijken hoe snel daar orde op zaken gesteld wordt. Is zo gedaan met de Marokkanenoverlast.

dr. P. von Orno | 27-11-14 | 17:18

Wat een hoop domme reacties hier. Toen de eerste generatie KNIL soldaten hier op bevel van het Nederlandse leger kwam werd men oneervol ontslag. Men werd in voormalig concentratiekampen gedumpt en mocht niet integreren en/ of werken in de Nederlandse samenleving. Molukkers kregen uiteindelijk een woning in 'Molukse wijken' aangeboden. In veel van deze wijken hebben Molukkers het recht gekregen om te kunnen bepalen wie er in deze woning gaat wonen. Er wordt gewoon huur etc. betaald. Ik zie het probleem dus niet zo, of wilt de Nederlandse staat alweer een belofte breken?

lorrie | 27-11-14 | 17:17

Hebben Sunny Bergman, Anouk en Quincy Gario al gereageerd?

Markies DeCanteclaer | 27-11-14 | 17:17

@arikanari | 27-11-14 | 16:53

Doet er niets aan af dat het project multi-culti toch een bodemloze put is waar zelfs de goudstaven van Koning Willy in zouden verdwijnen. Ik ben benieuwd wanneer de projectmanager nou eens toe gaat geven dat er her en der wat mis is gegaan, waardoor het einddoel naar alle waarschijnlijkheid onmogelijk haalbaar is.

Fernando Alonso | 27-11-14 | 17:17

Nu dat weer..

Mayer001 | 27-11-14 | 17:16

Molukkers zijn over het algemeen aardige mensen met lekker vreten, maar hier slaan ze het kapmes mis.

brutus68 | 27-11-14 | 17:16

"Dit land is gedurende honderden jaren gebouwd voor de Nederlanders. Dit is aan ons gegeven door het Congres van Wenen. Dat willen we zo houden. Wij hebben onze eigen gewoonten, daar moet je geen andere mensen tussen zetten. Er moet rekening worden gehouden met de gevoelens van mensen. Ze mogen ons erfgoed niet afpakken."

Dit argument zou in de Zwarte Piet-discussie (onterecht) als racistisch worden bestempeld en (terecht) niet lang standhouden.

Alpha Runner | 27-11-14 | 17:16

eerstneukendanpraten | 27-11-14 | 17:13 Alle witregels voor de rest van het jaar in één post opgebruikt.


Knap hoor.

zeg maar jansen | 27-11-14 | 17:16

Hoogeveen, de kontgat van Drenthe. Zegmaar Rotterdam-Zuid in het klein.

Wc-kip | 27-11-14 | 17:15

@ patat - generatie | 27-11-14 | 16:59
Of Karel Liklikwatiel. Of Hannes Lalopoua?

the Raging Potato | 27-11-14 | 17:15

In de tijd van de treinkaping spraken wij altijd over zuid-mislukkers.

Ars Vivendi | 27-11-14 | 17:14

Er zal wel veel begrip komen vanuit de linksche hoek.

BekiekUtMoar | 27-11-14 | 17:14

-weggejorist-

eerstneukendanpraten | 27-11-14 | 17:13

Maar wat heeft dat gezin gedaan om naar zo'n getto te worden verbannen?

zeg maar jansen | 27-11-14 | 17:12

Ik gok dat nog vandaag de politie en de politiek toegeven aan die fijne Molukkers. Tenslotte prevaleert onze capitulatiecultuur en multicultureel fetisjisme al decennialang boven gezond verstand en rechtschapenheid.

Ridde Rogter | 27-11-14 | 17:12

@necrosis | 27-11-14 | 17:02
Ik had het begrepen idd. Het was ook meer cynisch bedoeld. ;)
 
En ja, dat motorclubje heb ik wel eens van gehoord. -> Daar doen ze trouwens helemaal niet zo moeilijk met Nederlanders. (die zitten er gewoon bij)

saintinel | 27-11-14 | 17:10

Leger er op af. Herhaling van werkzaamheden net als op de Punt er maar een einde op maken.

bosmaloot | 27-11-14 | 17:10

Is dit nou wat die Turkse regering bedoelde met het feit dat Nederlanders zo racistisch zijn enzo?

Dick Luyenlomp | 27-11-14 | 17:10

Dus die mafklapper zegt ECHT dat "het Rijk" de buurt aan de Molukkers heeft gegeven? En zij voelen zich dus duidelijk Molukker...
Ik zou hier in de buurt eens bij dat Turkse gezin op de muur moeten schrijven dat dit een blanke buurt is, en er alleen blanken mogen wonen. Of mensen met 1 paspoort. Dan ga ik op de strontkar door heel Nederland en roept iedereen dat "het racisme" is.

What the actual FUCK?!

BeunDeHaas | 27-11-14 | 17:09

sinar2 | 27-11-14 | 17:01
De taal die Molukkers hier gebruiken verschilt inderdaad op details vh Maleis dat op de Molukken wordt gesproken. Dat heeft niet zo zeer met asocialiteit te maken, maar met het feit dat de KNIL soldaten op verschillende plekken zijn gestationeerd en dus ook verschillende taalinvloeden hun werk hebben gedaan.

Mijn familie is ook Moluks en ik heb werkelijk nog nooit gehoord dat Nederlandse Molukkers als asociaal worden gezien.

De enige reden die ik kan bedenken is dat de Molukkers hier in Nederland meer westerse gebruiken hebben aangenomen, waardoor er wel eens cultuurverschillen optreden. Denk maar eens aan het "Malu Hati" principe bijvoorbeeld.

Absoluut niet waar | 27-11-14 | 17:09

-weggejorist-

marcelkoko | 27-11-14 | 17:09

De vorige keer dat ze iets kaapten liep dat slecht af voor ze. Maar ja, toen hadden we ook nog een regering met "ballen"...

Snorry! | 27-11-14 | 17:08

Prima. Maar ook geen aanspraak maken op Nederlandse voorzieningen als onderwijs, zorg, uitkeringen, etc...

raskol | 27-11-14 | 17:08


@Trekvogel12 | 27-11-14 | 16:58
Gebouwd voor de Molukkers? Hadden ze 51 jaar geleden aparte wijken voor blanken en Molukkers?

51 jaar geleden mochten Molukkers idd niet van het voormalig concentratiekamp af om te gaan werken en men mocht al helemaal niet integreren nee.

lorrie | 27-11-14 | 17:08

Gezien de reactie van Sammy de Lima is er niet hard genoeg opgetreden op de Molukken. De racist.

Joey16 | 27-11-14 | 17:08

Molukkers zijn werkelijk ons probleem. Wij moeten deze mensen blijven helpen.
Maar Turken en Marokkanen daar hebben wij niets mee.
Erdogan is een ottomaanse aanrander waaraan wij godgeklaagd zijn blootgesteld. Geen kolonie geweest, Marokko is een zaak van de Fransen niet van ons. De Fransen die ons de Euro in de maag hebben gesplitst want druk op Duitsland en val van de muur moet wel wat voor terug. Somalië ex-kolonie van Italië. In het Midden-Oosten zaten de Engelsen en de Fransen.
Dus Molukkers zijn voor ons. Er zijn er niet zoveel, slechts een fractie van de moslimhorden uit de landen rond de Middellandse zee. Ik ben een vriend van de Molukkers. Wij moeten allemaal achter de Molukkers gaan staan.

ecologiste | 27-11-14 | 17:08

"Malakut" zal vast wel "Maling aan kut" betekenen.

Nieuws-Lezer | 27-11-14 | 17:08

"Er moet rekening worden gehouden met de gevoelens van mensen."

En dan huisvesten ze één Nederlands gezin in die wijk?! Ik heb serieus medelijden met die mensen...

Cintiq | 27-11-14 | 17:07

necrosis | 27-11-14 | 17:05

Coca smokkelen met wat engelsen, ben je zo binnen!

analcharist | 27-11-14 | 17:07

De treinpieten zijn boos!

Jan-weet-het | 27-11-14 | 17:06

Geef ze een vinger...
Eugene Lury | 27-11-14 | 17:02

Geen vinger doch een worst heeft de Nederlandse regering hen decennia lang voorgehouden.

sastro | 27-11-14 | 17:06

En dan ook niet klagen als anderen dan overal bordjes plaatsen 'Niet voor Molukkers'. Bij de supermarkt, bij de bieb, voorin de bus, bij de sportvereniging.

witte allochtoon | 27-11-14 | 17:06

@bob de boarder | 27-11-14 | 16:59
Hadden wij dat maar gezegd toen de eerste molukkers naar nederland kwamen. "dit is een nederlandse gemeenschap, wij hebben onze eigen gewoonten, daar moet je geen andere mensen tussen zetten"
Flikker lekker op man, met je kapmes........

Dat is ook gezegd. Ga nou eens je eigen geschiedenis leren.

lorrie | 27-11-14 | 17:06

@De Stas | 27-11-14 | 17:02
Jij hebt je eigen wijk gekocht?
Doe mij een paar tips....

necrosis | 27-11-14 | 17:05

Every cloud has a silver lining: voor de mensen in Rijs, Oranje enz. enz. is dit wel een morele steun.....

Ci Ty33 | 27-11-14 | 17:05

Ik moet opeens aan Ing. Manusama denken...

Ars Vivendi | 27-11-14 | 17:04

Molukkers; het is dat we er relatief weinig van hebben in Nederland, anders hadden we er MINSTENS net zo veel last van als van Mocro's. Hier in de buurt ligt ook een wijk die onofficieel is toegeëigend door Molukkers. Tuig is het.

Le Roi | 27-11-14 | 17:04

Net als woonwagenkampen gewoon uitlatensterven. Gaat er een bewoner weg of dood afbreken dat pand.

knut | 27-11-14 | 17:04

Is er ook een Nederlandse wijk in de molukken?

Freddie Stobart | 27-11-14 | 17:04

En wie wil daar vrijwillig tussen wonen?

lulleficatie | 27-11-14 | 17:03

Het lijkt mij een heel natuurlijk iets dat mensen omgeven willen worden door soortgenoten. Autochtonen willen leven tussen autochtonen, moslims tussen moslims, hoogopgeleiden tussen hoogopgeleiden etc.
Het is die debiele overheid die maar niet begrijpt dat het importeren van zoveel nationaliteiten gaat leiden tot burgeroorlogen! Zolang we met z'n allen op die ene, zeg maar, grote middenpartij blijven stemmen, gaan we in een rotvaart op heel veel ellende af!

Arnold9638 | 27-11-14 | 17:03

Dit is, om in de woorden van het stereotype PvdA-stemvee te vervallen, pas "kenkerRACIEST!"...
Overigens, Kim Stellingwerf? Toch geen familie van www.geenstijl.nl/mt/archieven/2014/09/... ?

JaNeeTochNietDan? | 27-11-14 | 17:03

Zoals gewoonlijk zijn de racisten degene die altijd het hardst "racisme!" roepen.

Larevenge | 27-11-14 | 17:03

Apart, ik vind de Molukkers over het algemeen een toonbeeld van integratie. Dus zoiets verwacht ik eigenlijk niet uit die hoek.

Ronman2k | 27-11-14 | 17:02

Een 'Nederlands gezin', dat kan vandaag de dag ook van alles zijn.

sastro | 27-11-14 | 17:02

Geef ze een vinger...

Eugene Lury | 27-11-14 | 17:02

Zeur niet! Zoek een baan! Koop je eigen huis/wijk!
Heb ik ook moeten doen.

De Stas | 27-11-14 | 17:02

@saintinel | 27-11-14 | 16:54
Er staat 'maluku!' onder het raam, geen 't' maar een uitroepteken.
Zegt 'Satudarah' u iets?

necrosis | 27-11-14 | 17:02

Goh, blijkbaar heeft de Molukse gemeenschap ook last van 'eencelligen'.

@Absoluut niet waar | 27-11-14 | 16:57
Mijn schoonfamilie en vele kennisen zijn indonesische molukkers en ik hoor echt aan alle kanten daar dat nederlandse molukkers grof en asociaal zijn. Dat is ook te merken aan het taalgebruik dat nog uit de militaire tijd stamt en ronduit onbeschoft genoemd kan worden.

sinar2 | 27-11-14 | 17:01

Als je een probleem hebt met Nederlanders moet je niet in Nederland gaan wonen, stelletje kut racisten. Uitzetten die idioten.

a1a2a3 | 27-11-14 | 17:00

"Deze woonwijk is 51 jaar geleden gebouwd voor de Nederlanders. Deze wijk is aan ons gegeven door het rijk. Dat willen we zo houden. Wij hebben onze eigen gewoonten, daar moet je geen andere mensen tussen zetten. Er moet rekening worden gehouden met de gevoelens van mensen. Ze mogen ons erfgoed niet afpakken."
Best triest hoor. In de ogen van de Nederlandse buurtbewoners gebeurt dat al door één Turks gezin te huisvesten in de buurt. Wilders, doe er wat aan!

Charles de Batz | 27-11-14 | 16:59

Hoe zou het met Simon Tahamata gaan?

patat - generatie | 27-11-14 | 16:59

Hadden wij dat maar gezegd toen de eerste molukkers naar nederland kwamen. "dit is een nederlandse gemeenschap, wij hebben onze eigen gewoonten, daar moet je geen andere mensen tussen zetten"
Flikker lekker op man, met je kapmes........

bob de boarder | 27-11-14 | 16:59

Als die sukkels samen in een wijk wonen, dan hoeft die Starfighter natuurlijk niet zo goed te mikken. Altijd raak, zeg maar.

Chiefmate | 27-11-14 | 16:58

Wel godverdomme.

Kire1900 | 27-11-14 | 16:58

en bedankt maar weer Liesbeth zegveld ofzo, pauw, nieuwsuur etc etc etc, kwinsy vooruut jij ook

(Behind)Doors | 27-11-14 | 16:58

Dit is GEEN racisme. Doorlopen mensen!

Charles de Batz | 27-11-14 | 16:58

Prima, en dan Stroom, Gas en Water afsluiten voor die wijk. Regelen ze dat daar zelf maar.

kakamans | 27-11-14 | 16:58

Loop eens door 't overtoomse veld en zie de mannen in jurken je als autochtoon welkom heten in 'hun' stadsdeel. Zelfgekozen segregatie. En dan nog zeiken over discriminatie.

ukuppes | 27-11-14 | 16:58

'deze wijk is aan ons gegeven door het RIJK'???
-
Hmmm... ik wist dat Molukkers vér van huis waren... mar dan ben je na 51 jaar wel behoorlijk van het padje...
-
En 'MSG'(Mono Sodium Glutamaat = smaakversterkerE 620/E621, Ve-Tsin poeder) moet je vooral niet eten.

bisbisbis | 27-11-14 | 16:58

In vught is een voormalige barakken van kamp vught als woning destijds toegewezen aan de molukkers. Natuurlijk vrij schandalig gezien wat de molukse gemeenschap voor nederland gedaan heeft. Uiteindelijk zijn die woningen nu erg gewild omdat ze in een bosrijke omgeving liggen. Jaja zo rollen wij nederlanders , haha.

Dat daar is een gewone woonwijk, zoals andere nederlanders ook hebben. Ik zie niet wat daar zo gevoelig aan is.

analcharist | 27-11-14 | 16:58

Gebouwd voor de Molukkers? Hadden ze 51 jaar geleden aparte wijken voor blanken en Molukkers?

Trekvogel12 | 27-11-14 | 16:58

ha, zou ik als witte nederlander eens moeten proberen om zulke racistische uitspraken te doen. zou gelijk afgevoerd worden...

--sql error-- | 27-11-14 | 16:57

Ze hebben wel gelijk, "Wij hebben onze eigen gewoonten, daar moet je geen andere mensen tussen zetten"

Maar dat geld ook voor Hoogeveen, nee, voor Nederland, Wij hebben onze eigen gewoonten, daar moet je geen andere mensen tussen zetten!!!!

opzouten met dat volk

MX Daddy | 27-11-14 | 16:57

Ik woon in een Nederlandse wijk, waar ik 49 jaar Nederlandse buren heb gehad. Het waren altijd buren die geen buren waren. Nu heb ik Somalische buren. Nog nooit zulke lieve buren gehad.

jasser | 27-11-14 | 16:57

Misschien een mogelijkheid om al die goede vrome Molukkers terug naar de Molukken te brengen, kunnen ze daar hun eigen wijk opzetten.

Aertheron | 27-11-14 | 16:57

sinar2 | 27-11-14 | 16:53
Wat een bullshit. Molukse gajes hier? Als er één volk goed is ingeburgerd, dan zijn het de Molukkers wel.

En de RMS leeft daar ook nog zeker hoor. Wellicht niet bij iedereen leeft de daadwerkelijke wens om een onafhankelijk land te stichten, de haat tegen Indonesië en trots op de eigen cultuur/identiteit is er onverminderd. Alleen kun je dat daar niet zo makkelijk uiten omdat je dan wordt opgesloten...

Absoluut niet waar | 27-11-14 | 16:57

@saintinel | 27-11-14 | 16:54
Staat dat niet op de leren jassen van een bepaalde motorclub?

necrosis | 27-11-14 | 16:56

Tokkiedorp.

Plankkaas | 27-11-14 | 16:55

Shit ik gooi net mijn laatste "Slegs vir Blankes" bordjes bij het grofvuil. Laat wel weer een zooitje nieuwe maken als er een molukker in de buurt komt wonen.

Rechtende Rijder | 27-11-14 | 16:55

Hebben ze daar wel een goede treinverbinding ?

Nonkel Frituur | 27-11-14 | 16:55

Prima. Hek eromheen en ze niet meer naar buiten laten gaan. Krijgen ze er nog een treinstation bij ook.

HoogstKoninklijk | 27-11-14 | 16:54

Eerlijk zullen we alles delen. Alleen de Nederlanders ietsjes meer als zij.

JeGroteVoorbeeld | 27-11-14 | 16:54

Tja als NL die wijk ooit speciaal gebouwd heeft voor Molukkers, dan heeft die kapmes-hooligan wel gelijk. Als...

''Jammer'' dat het geen blanke wijk was, dan hadden de actualiteitenrubrieken de komende weken weer bol gestaan over wit racisme.

Diareeremmer | 27-11-14 | 16:54

Nederland is zomaar van iedereen.
.
Behalve de Nederlanders dan.

du Roi Soleil | 27-11-14 | 16:54

En als ze dit in Duindorp zeggen, dan zijn het racisten. (?!?)
 
ps. Er lijkt 'Malukut' onder dat raam te staan. Wat zou dat betekenen? :)

saintinel | 27-11-14 | 16:54

Die Molukkers hebben heel wat meer Nederlandse slachtoffers van terrorisme op hun geweten dan de moslims.

Skunk57 | 27-11-14 | 16:54

Hoe betrokken ik mij ook voel met de Molukse gemeenschap en hoeveel begrip ik ook heb voor hun gevoel van onrecht, dit slaat nergens op en gaat alle perken te buiten.

Absoluut niet waar | 27-11-14 | 16:53

De mensen die daadwerkelijk in de Molukken wonen schamen zich kapot voor het molukse gajes hier. Echt niemand zit daar nog op een eigen republiek te wachten.

sinar2 | 27-11-14 | 16:53

@ Ik was in Haren | 27-11-14 | 16:52
Molukkers lijken mij toch wel een uitzondering (ken je geschiedenis) ....

arikanari | 27-11-14 | 16:53

'Wij hebben onze eigen gewoonten, daar moet je geen andere mensen tussen zetten.'
Dat zouden wij Nederlanders ook eens moeten zeggen...

Ars Vivendi | 27-11-14 | 16:52

Het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat wij Nederlanders gaan integreren in de multiculturele samenleving.

Ik was in Haren | 27-11-14 | 16:52

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken