
Okee, ietwat tendentieuze kop.
Leefbaar Rotterdam heeft als steun aan Zwarte Piet overal pietenpoppetjes in de stad opgehangen als marketingcampagne. Zie de
foto's. Jup, Zwarte Piet is een
political ad nu. Maar gezien door een bril met kwetsculturele varifocale glazen ziet het er uit alsof Leefbaar Rotterdam negers lyncht aan palen in de stad. Zeg maar, wat Leo de Kleijn, de Emile Roemer-Un van Rotterdam, er van maakt in
deze tweet. Maar Leo de Kleijn is "een totale gek", aldus een bron waarvan de naam bij de redactie bekend is. Echter, visueeltechnisch zijn we het er mee eens dat Leefbaar Rotterdam niet goed nagedacht heeft over de symboliek van hun actie. Ze hadden, bij wijze van spreken, net zo goed brandende Sinterklaasstaffen in de tuinen van anti-Pietenmensen kunnen plaatsen. Zo dom, Leefbaar Rotterdam, zo dom. Als je niet wilt dat 'duh mensuh' Zwarte Piet zien als blackface slaven uit 18e eeuws Amerika, moet je ze niet als weggelopen 18e eeuwse slaven aan palen ophangen. Dan snap je echt geen pepernoot van de hele discussie. Wij nemen dan ook facepalmend afstand van deze actie van Leefbaar Rotterdam. Beter neemt deze hele discussie snel de Underground Railroad naar Spanje, want dit gaat alleen maar uitlopen op escalerende ellende.
Reaguursels
InloggenGoeie actie van leefbaar! Ik ben ervoor.
-weggejorist-
Ik wil ook zo'n pop!
Ja ja, leefbaar rotterdam, Eerdmans woont niet eens in Rotterdam en met hem vele ook niet.
Aardige spoof op die hufters van
wijblijvenhier.nl/
Een zwarte piet die zegt "Wij willen blijven".
Misschien moet je dit anders zien.
Er is ook opgeroepen een pietfie te maken.
Op de pietbrief is te lezen 'wij willen blijven'.
Als je als blanke autochtone Rotterdammert een pietfie maakt geldt 'wij willen blijven' ook voor die Rotterdammer.
Dan krijgt de Pietfie ineens een heel andere betekenis, en ik denk dat precies dat ook de bedoeling was van LR.
O.k., misschien ver gezocht, van LR, maar wel begrijpelijk. Tenminste, als je de sentimenten in sommige Rotterdamse prachtwijken begrijpt.
Ik vind de actie wel ludiek en moest lachen toen het nieuws hoorde
Leo de Kleijn is inderdaad een totale gek, en ik kan het weten want ben woonachtig in wat tegenwoordig in
de 'lokale' volksmond al Roffa heet.
Wie ook lult, wat ook lult, er zijn meer blanken tot slaaf gemaakt door gekleurd dan andersom. En er is ook meer gekleurd door gekleurd tot slaaf gemaakt dan blank foor blank. Dat zegt nadat over blank en gekleurd van nu, maar als we dan toch over vroeger gaan lullen.... En zolang elke schurk in elke Disneyfilm nog wit wit wit denk ik dat het meevalt. Als ik de rise en shine plus vooral de teksten hoor van het gemiddelde gangsta nummer weet ik dat het niet meevalt. Voor wit dan.
Wat is trouwens de kleur van het kwaad en de dood bij voodoo en Winti?
tweetybird | 15-10-14 | 16:01
Pfff, aparte discussie techniek, ouwe. Heel selectief lezen en dan op een zinnetje (uit context) reageren. Vermoeiend hoor.
En jij verwacht dat men het recente verleden al is vergeten?
Gargamel2012 | 15-10-14 | 15:37
pfff het recente verleden. Hou toch eens op met het recente verleden. Die quincy heeft totaal geen last gehad van dat recente verleden. We praten bijna over 200 jaar verleden. Je kunt de nederlanders wel blijven straffen om het verleden. Zoek eens op of we niet 500 jaar terug ook nog iets op ons geweten hadden. Pleur toch op met je recente verleden. Dat is al dik en dun terug betaald. En als quincy ons zo rassisties vindt vanwege een kinderfeest moet hij ook soepsidie weigeren en gaan naar een land waar hij geen last heeft van dat recente verleden. Nee quincy maakt met zijn minderheid ons nu tot slaaf waarin wij maar moeten accepteren wat hij en zijn minderheid wil. Ik zou zeggen pleur op. Zorg eerst maar voor een meerderheid en kom dan weer eens zeiken zeur rassist. Mijn vader en daar weer de vader van en die zijn opa,die had weer een opa en van die opa was zijn vader slaaf. Zeg maar zo'n 100 generaties geleden. En daar heeft die quincy nu nog last van . Kwijl. Vandaar natuurlijk dat hij van soepsidie leeft voor klinklare cultuur troep. Opkomst 14 mensen om die troep te zien waaronder 7 stage medewerkers.
Zwartepieten zijn niet bornhere.
Dit dekt wat mij betreft de hele onderliggende lading tav de toenemende stompzinnigheid van zwarte,witte en het F scala kleuren van Piet
i118.photobucket.com/albums/o100/billb...
Quinsy Gario over #pietfie en @LeefbaarRdam: Ik denk niet dat zij beseffen hoe fout het is om een zwarte man aan een paal op te hangen."
Inderdaad Quicy, dat is nou net het punt. JIJ bent degene die zwarte piet met dat soort achterlijke racistische praktijken associeert; niet de kinderen en niet de normale Zwartepietliefhebbers. Hou op met je onzin.
tweetybird | 15-10-14 | 15:25
En jij weet wat Jan Schenkman dacht? Knap hoor!
"Schenkman heeft zich mogelijk laten inspireren door publicaties uit zijn tijd. Zo publiceerde Heinrich Hoffmann vijf jaar eerder Struwwelpeter, waarin een zwarte jongen door een figuur Nikolas, die uiterlijke overeenkomsten vertoont met Sinterklaas, beschermd wordt voor pesterijen van blanke kinderen.[13] Een ander verhaal dat hem kan hebben beïnvloed, werd in het tijdschrift Timotheus gepubliceerd, en ging over een gewezen slavenbezitter, een edele en voorname oude man met witte haren, die zich op zijn ziekbed verzoent met zijn bediende, de zoon van een van zijn ex-slaven, en oproept tot afschaffing van de slavernij
@de koerier
"Tot ver in de tweede helft van de 20e eeuw was Zwarte Piet een niet zo slimme helper die zich van een brabbeltaaltje bediende. Toen immigratie vanuit de voormalige koloniën ervoor zorgde dat Europeanen beter vertrouwd raakten met Afrikanen, ontwikkelde Piet zich tot een respectabele assistent van de vaak verstrooide Sinterklaas. Zijn kapsel ontwikkelde zich van kroes tot krullen, zijn oorringen verdwenen.[7]"
En jij verwacht dat men het recente verleden al is vergeten?
dekoerier | 15-10-14 | 15:18
Dus je bent het ermee eens dat Zwarte Piet met de tijd evolueert. He he, eindelijk. Ik verwacht dat hij over een tijdje alleen wat roetstrepen op zijn gezicht zal hebben. Dan kunnen we het verhaal van de schoorsteen blijven gebruiken.
En inderdaad, de verandering van Zwarte Piet zal niet door Quincy worden versneld maar zeker ook niet door jou worden vertraagd/gestopt.
Mahatma | 15-10-14 | 15:14
Ik heb het weldegelijk gelezen. Maar kan mij er niet in vinden. De heer schenk die het boekje geschreven had had er werkelijk niks rassisties mee voor ogen. Sterker nog deze meneer was leraar en juist zeer tegen slavernij. Hij heeft het boekje geschreven als leukigheid voor kinderen en naar de tijdsgeest die toen was en de mode. Hij heeft daarin nooit de intensie gehad om zwarte piet als slaaf uit te beelden. Slaven in die tijd zagen er namelijk heel anders uit. Hij heeft het puur uitgebeeld zoals zijn inzicht toen was. Maar niet uit reden van rassisme. Maar gewoon puur uit tijdsgeest.
dekoerier | 15-10-14 | 15:19
Je moet je zwarte vrienden zo aanspreken, ouwe. Je weet wel, die "normale donkere medelanders" Zullen ze zeker waarderen.
Gargamel2012 | 15-10-14 | 15:17
Gewoon , zeikneger .
dekoerier | 15-10-14 | 15:08
een heel volwassen reactie, ouwe. Zo ken ik je weer.
Mahatma | 15-10-14 | 15:11
Ik zal u nog een keer antwoorden , Krampus is zoooo ouderwets dat bang zijn en straffen is al 45 jaar geleden veranderd nu is zwarte Piet een kindervriend niet te verwarren met een pedofiel , veranderingen komen ALTIJD in een rustig tempo en vanzelf en nooit door gedram van een kleine minderheid .
Zo klaar u heeft u antwoord .
dekoerier | 15-10-14 | 15:07
En jij hebt het lef om anderen ervan te beschuldigen dat ze doen alsof hun manier van denken de enige juiste manier is? De ironie...
tweetybird | 15-10-14 | 15:05
Wow. Jij leest mijn plempsels niet. Kijk hier even:
Mahatma | 15-10-14 | 13:59
Mahatma | 15-10-14 | 14:14
Topactie.
Ze zijn gewoon met een tirewrap vast gemaakt. Zit niks achter, is gewoon een practische bevestigingsmethode die na verwijderen geen schade achterlaat. Wat hadden ze dan moeten doen, op palen spietsen zoals in sommige culturen gebruikelijk is?
dekoerier | 15-10-14 | 15:08
Jammer. Ik was zo benieuwd wat jij van Krampus vind.
Nou ben ik er klaar mee en geef niemand meer antwoord terug .
@ Mahatma | 15-10-14 | 15:02
Sterker nog, Quincy veroorzaakt meer racisme dan hij bestrijd.
Het punt met racisme is, is dat het een bewuste keuze is. Je moet er van overtuigd zijn dat jij op basis van je pigmentgehalte superieur bent aan anders gepigmenteerden.
De meeste mensen hebben dat soort gedachtes helemaal niet, maar als je stelselmatig een bepaalde pigmentgroep voor racist uit blijft maken vanwege een onschuldig beleefd kinderfeest dan wek je een hoop woede op waaruit dan wel weer bovenstaande gedachten ontstaan.
Mahatma | 15-10-14 | 15:00
Ik zal het nog sterker vertellen ik heb een zak tussen mijn benen en ik ben een zak , zo wat.
Zwarte Piet is gitzwart met felle rode lippen grote nepgouden oorringen en een achterlijk pakje , wat heeft dat met negers en discriminatie te maken en waarom zouden we dat onder druk door een stel zeikerts moeten veranderen , niet in mijn beleving .
Zwarte Piet is een olijke vrolijke spring in het veld , prachtig toch , niets aan veranderen .
Mahatma | 15-10-14 | 14:57
Stroopwafel lijkt tenminste nog op een huidskleur... Oh wacht, ik lees dat ze hem in *ruitjespatroon* gaan schminken. *facedeskt*
Mahatma | 15-10-14 | 14:39
Hmmm dit verhaal doet mij gelijk aan zieligheids industrie denken. Ach een hindoestaan die een keer voor zwarte piet is uitgemaakt. So what je moet eens weten waarvoor ik soms wel niet uitgemaakt wordt. Ik lach en loop door. Maar om zwarte piet dan gelijk als rassisties te boek te stellen is pure onzin. Ook het negertje spelen maak jij er van. Want zwarte piet heeft toch echt al een veel groter verleden. Het is een creatie van tijdsgeest. Een samensmelting met uiteindelijk wat aanpassingen van gedrag naar kinderen toe om angst weg te nemen. Zwarte piet zijn al verhalen over ver voor de slavernij zoals quincy stelt en sterker nog slaven zagen er helemaal niet zo uit. De slaven dan waar hij het over heeft. Het is dus puur uit de lucht gegrepen voor pure aandacht van quincy omdat hij aandacht te kort kreeg. Zwarte piet is ontstaan uit verhalen en tijdsgeest en binnen nederland een volks kinderfeest geworden dat behoort tot onze cultuur. Niks minder niks meer. Het feest heeft in weze met niks uit de geschiedenis te maken in die zin als geopperd wordt.
Prima actie!
ZonderNaam | 15-10-14 | 15:00
ZO wordt er dus voor tweedeling in een gemeenschap gezorgd.
dekoerier | 15-10-14 | 14:56
Misschien heb je mijn plempsel gemist:
Mahatma | 15-10-14 | 14:07
@ Mahatma | 15-10-14 | 14:56
Dat laatste is inderdaad vervelend, maar ook dat wijt ik aan de wijze waarop Quincy en de zijnen deze discussie gestart zijn.
Apollo | 15-10-14 | 14:58
Zo was het en zo hoort het ook .
+ 100 voor Amstelveen .
Lees net in een krantje dat er in Amstelveen gewoon 150 zwarte pieten zijn bij de intocht.
Martin Aceton | 15-10-14 | 14:53
En stroopwafel...
@ DaRealSwag | 15-10-14 | 14:53
Quid liep hier al op Zwarte Piet te zeiken voordat iemand ook nog maar van Quincy gehoord had
Allemaal bla bla bla bla bla bla bla .
Pleur op met je racisme zo kun je alles wel racisme noemen .
Zwarte Piet is zwart anders heet hij wel gele Piet , o nee dat kan ook niet dan komen de chinezen .
ZonderNaam | 15-10-14 | 14:45
Dat is helaas het gevolg van de provocatie van een gemeenschap. Dan reageren bepaalde lieden in uitersten.
Het vervelende is dan wel dat ook donkere mensen die voor Zwarte Piet zijn, die reacties lezen. Die mensen krijgen nu met racisme te maken terwijl zij helemaal niet tegen Zwarte Piet zijn.
Jankerds: "Zwarte Piet is racistisch!"
Facebooktokkies: "zwarte piet moet blijven als je het er niet mee eens bent ga je maar terug naar je eigen land!!!!!!!"
De zwijgende, weldenkende meerderheid die vindt dat Zwarte Piet oké is: zwijgt.
.
De linkse politiek hoort dit alles aan en denkt: die jankerds zijn zielig en die tokkies zijn een stelletje kudtracisten. Verf Piet maar geel!
-weggejorist-
ITEACHYOU | 15-10-14 | 14:36
Nee dat laat je nick wel blijken. En ik denk dat jij een heel stuk meer discriminerend en rassisties bent als mij. En je hebt vooral de leus hoog te houden hier. Weg Met Ons. En je zal wel gelijk hebben dat ik weinig snap. Maar dat komt natuurlijk omdat jij alles al zo goed snapt en de wijsheid in pacht hebt. Vandaar dat ik mij tweetybird noem en jij ITEACHYOU in grote letters. De denktank de nederlandse natie. Over overschatting gesproken. Nou jij bent daar echt een voorbeeld van.
Benieuwd of de eerstvolgende Sinterklaasintochten in de diverse steden in Nederland ontsierd gaan worden door schreeuwerige eikels, matpartijen en hufterig gedrag. In de provincie is dit geen topic, daar is en blijft Zwarte Piet zoals hij altijd was.
Mahatma | 15-10-14 | 14:39
jij snapt het, complimenten
@ Mahatma | 15-10-14 | 14:39
Als je een hele grote groep mensen maar stelselmatig racist blijft noemen gaan enkelen van hen zich vanzelf zo gedragen.
Self fullfilling prophecy
Overigens ben ik ook van mening dat aanpassing van Zwarte Piet inmiddels onvermijdelijk is geworden, maar de manier waar dit tot stand is gekomen zal bij veel mensen (mijzelf incluis) nog heel lang een bittere nasmaak houden.
tweetybird | 15-10-14 | 14:16
Je hebt gelijk dat er weinig mensen zijn die Zwarte Piet daadwerkelijk associëren met een 'neger'. Dat doet echter niets af van het feit dat het van origine 'negertje spelen' was.
Daarnaast onderbouwen veel reacties hierboven de stelling van Quincy. De rednecks hierboven geven hem gelijk. Wanneer er niet zou worden gescholden en gekleineerd dan had Quincy nooit zo'n groot podium gekregen. Quincy had heel gemakkelijk met inhoudelijke argumenten kunnen worden 'gestopt'. Helaas hebben de rednecks hierboven het nu verpest.
Ik heb trouwens een keer meegemaakt dat tijdens een Sinterklaas feest op kantoor een lichtgekleurd Hindoestaans iemand 'voor de grap' Zwarte Piet werd genoemd door een blanke. Dit soort mensen en de rednecks hierboven zorgen ervoor dat Zwarte Piet versneld verder zal evolueren.
dekoerier | 15-10-14 | 14:26
www.volkskrant.nl/opinie/mensen-in-bev...
Dit stukje is vast ook geschreven door een boze, nare kortzichtige man. Maurits de Bruijn is waarschijnlijk wit, dus zal hij wel worden weggezet als een "weg-met-ons-er"
tweetybird | 15-10-14 | 14:25
mensen zoals jij, die denken alles te snappen maar in werkelijkheid niet veel snappen blijkt uit je reactie, dat is het hele probleem.
drielenaar | 15-10-14 | 14:26
Die ene koning wordt een probleem, zo langzamerhand.
dekoerier | 15-10-14 | 14:26
Dank je wel. Je moet echt een goede gast zijn dat je mij denkt te kennen op basis van een aantal reacties op een aantal artikelen die nagenoeg altijd in dezelfde zinloze discussie ontaarden. En in die discussie laat jij je nou ook niet echt van je beste kant zien, maar kennelijk weet ik dus nu genoeg van je om een oordeel over jou als persoon te vellen.
Het is maar wat je d'r in wilt zien, Johnny. Plaatsvervangende schaamte vanwege sluimerend racisme ergens in je achterhoofd?
Mag ik straks wel een zwart schaap in de kerststal zetten of krijg ik daar ook moeilijkheden mee?
Gargamel2012 | 15-10-14 | 14:
Je doet je nick echt eer aan , een echte boze ouwe nare kortzichtige man zoals bij de Smurfen .
ITEACHYOU | 15-10-14 | 14:18
Nou een echt brein ben je niet geloof ik. Jij stelt zelf dat wij het erg zouden vinden om er een jaar negroide uit te zien. Voor mij geen enkel probleem. Voor jouw schijnbaar wel. Zo denk jij.Dus rassisties en discriminerend. Want schijnbaar denk jij dat wij daar problemen mee zouden hebben. Oeps
*het bericht waar ik op reageer ook lezen @mezelf
tweetybird | 15-10-14 | 14:16
Je volksfeest bevat kennelijk toch een racistisch element. En appels met peren? De stelling was: "Piet is zo zwart, laat mij een neger zien die zo zwart is." Vervolgens kom ik aanzetten met voorbeelden van weergaves van negers die ook zo zwart waren, en de felle rode lippen hadden, die ook werden toegeschreven aan Piet alsof het daarom geen neger kan zijn. Ik ben blij dat je met me in discussie wilt, maar dan wel even binnen context blijven en misschien het bericht waar ik op reageer. Dan blijft het wel zo eerlijk, snap je?
Igor Putkin | 15-10-14 | 14:06
Hoi igor sukkel. Moet ik je nu weer onder de tafel lullen zodat je straks weer zit te huilen. Als er een troll is ben jij het wel. De weg met ons sukkel.
tweetybird | 15-10-14 | 14:01
ik begrijp werkelijk niet waaruit jij concludeert dat ik "zwart zijn" erg vind. lees mijn plemspel nog eens na.
natuurlijk heeft zwarte piet en sinterklaas met een kinderfeest te maken, natuurlijk ben ik niet tegen een kinderfeest, maar dat is nog geen argument om zwarte piet niet als racistisch te bestempelen.
Gargamel2012 | 15-10-14 | 13:56
Ik weet het niet hoor maar u loopt appels met peren te vergelijken. Want sjimmie was wel de uitbeelding van een jongetje uit afrika. Zwarte piet toch echt niet. Sjimmie is een uitbeelding van een afrikaans jongetje naar tijdsgeest. Een tijdsgeest die verandert is waardoor de veranderingen hebben plaats gevonden. Zwarte piet is een figuur uit een kinderfeest waarbij in de tijden wel veranderingen hebben plaatsgevonden om hem voor kinderen liever te maken en angst weg te nemen bij kinderen. Maar deze veranderingen zijn niet te weeg gebracht omdat zwarte piet rassisties zou zijn. Want zwarte piet is in deze tijd niet rassisties steld geen enkele bevolkingsgroep voor en is een figuur op zichzelf, en zo zien kinderen hem ook. De lieve piet die leuke grappen maakt en kadootjes uitdeelt. Wat kan daar in godsnaam rassisties aan zijn. Hij doet enkel leuke en lieve dingen. En stel dat quincy en kornuiten vinden dat hij op 1 van hun lijkt lijkt mij dat enkel zeer positief. Want kinderen zijn dan niet bang voor zo'n persoon en accepteren juist die persoon. Er wordt namelijk geen duivel neergezet. Maar een leuk lief persoon. Die quincy brengt dus werkelijk pure onzin. Zij zijn degene die juist maken dat kinderen er op een andere manier naar gaan kijken. Als dat het tegenwoordig bedoelt is. Het is een volksfeest dat behoort tot onze cultuur. Waarbij een minderheid niet het recht heeft om de meerderheid te dwingen om het aan te passen.
Zonder mensen als Leo de Bruijn had ik dat er allemaal nooit in kunnen zien. De linkse elite is echt wanhopig aan het worden in haar pogingen de 92% van de bevolking die Zwarte Piet wil houden te framen als racistische tokkies.
Tjemig | 15-10-14 | 14:09
De Nederlandse invulling was een 'neger' als knecht. Blanken hebben van een duvel een 'neger' gemaakt die in die tijd minderwaardig werd geacht ten opzichte van een blanke. Dat is dus uiteindelijk geëvolueerd tot onze vrolijke Pieterbaas. Dit was allemaal om het voor de kindertjes minder eng te maken.
De liedjes uit mijn jeugd zijn zelfs aangepast. "Wie zoet is krijgt lekkers, wie stout is de roe" is nu aangepast tot "Wie zoet is krijgt lekkers, oe la la lie loe"... Allemaal om het voor de kindertjes minder eng te maken.
' .. want dit gaat alleen maar uitlopen op escalerende ellende. "
graag
dekoerier | 15-10-14 | 14:02
Je hangt waarden aan mijn uitspraken, die ik er zelf niet aan heb gehangen. Waarom zou ik bakzeil halen? JE hebt nog geen enkel onweerlegbaar argument gebruikt. Jen komt aanzetten met "gewone donkere medelanders hebben er totaal geen probleem mee omdat die er ook geen discriminatie in zien omdat zwarte Piet echt niet op een neger lijkt" dat is geen feit, dat is jouw mening. Daarnaast hebben anderen al geprobeerd om met het Uncle Tom argument de discussie te smoren. Voor idere braboneger die men kan aandragen, kan ik een paar autochtone Nederlanders noemen die bezwaar hebben tegen Zwarte Piet. ook vind ik het bijzonder grappig dat jij wel eventjes voor de "gewone donkere medemens" spreekt.
Mahatma | 15-10-14 | 13:59
Er zijn er meer. Duitse Nicolaus met de zwarte duvel, daar is het ooit mee begonnen. Als negroïde mensen zich hier mee willen laten vereenzelvigen door een paar actievoerders zijn ze wel op een hellend pad:
www.theaxpx.com/wp-content/gallery/kra...
www.theaxpx.com/wp-content/gallery/kra...
www.theaxpx.com/wp-content/gallery/kra...
dekoerier | 15-10-14 | 14:04
Ik ben iemand die boven de onnozele Pietendiscussie staat en objectief naar de feiten kijkt.
Heb je ondertussen als gezocht naar 'Krampus'? Heb je gezien dat hij een roe in zijn hand heeft en een zak op zijn schouder voor stoute kindertjes?
tweetybird | 15-10-14 | 14:01
Of je bent een trol, of je bent gewoon dom. Ik hoop voor jou het eerste.
Mahatma | 15-10-14 | 14:02
Ik lijk niet achterlijk ik ben het ook , ik geef toe wat ik ben nou u nog .
Gargamel2012 | 15-10-14 | 13:56
Een neger die zeikt is een zeikneger dat is geen schelden , een vieze gore tering neger dat is schelden maar dat heeft u niet gezien .
U ziet weer eens iets wat er niet is , u bent een blindganger en dat is iemand die eenmaal zich iets heeft voorgenomen dat iets racistisch is dan blijft dat ook zo geen enkel commentaar of argument zal u bakzeil kunnen halen , ook u bent een zeikneger en dat is niet schelden maar een feit vaststellen .
dekoerier | 15-10-14 | 13:54
Wanneer heb ik gezegd dat ik Zwarte Piet discriminatie vind? Je lijkt wel achterlijk...
Zwarte Piet zal verder evolueren (ik vermoed tot er enkel een paar roet strepen op het gezicht achterblijven). Quincy kan dat niet versnellen en jij kunt dat niet stoppen.
ITEACHYOU | 15-10-14 | 12:48
O dus jij vind een negroide uiterlijk erg. Wie is hier nu discriminerend. Niet wij. Wij willen zelfs bruin worden. Daarvoor gaan we massaal naar zonnebanken. En hoe vaak moet ik je het nog zeggen sukkel. Zwarte piet heeft geen negroide uiterlijk. Zwarte piet is zwarte piet een op zich zelf staand figuur dat in deze tijd niks te maken heeft met een bevolkingsgroep maar met een kinderfeest. Jullie quincy geloofs genoten willen het maar niet begrijpen. Het heeft niks met rassisme te maken. Al helemaal niet voor kinderen. Het heeft te maken met een volksfeest. Een feest voor alle kinderen van alle nederlanders en belgen. En nu op gesukkeld met je stompzinnige geouwehoer. Als je niks beters kan brengen als ons feest proberen in de rassistische hoek te duwen. Jij bent daarmee ook 1 van die enge haatzaaiers om het haatzaaien. Het is mischien nooit tegen je gezegd,maar eens moet de eerste keer zijn dat iemand je de waarheid vertelt.
Jullie hebben gelijk dat het niet helpt om de ware aard van de zwarte piet discussie te tonen. Beter is het om racisme goed te praten met cultuur en het is toch niet zo erg en we hebben al zo weinig cultuur.
dekoerier | 15-10-14 | 13:38
Van origine heeft Zwarte Piet nooit uitgezien zoals nu. Het was altijd al een 'knecht'. Het is de Nederlandse invulling van Krampus (een soort demon). Hij is in de loop der tijd geëvolueerd van iets engs/negatiefs tot de vrolijke Pieterbaas die we nu kennen. Dus als je echt terug wil naar hoe het was dan moet je deze Piet maar eens opzoeken:
www.theaxpx.com/wp-content/gallery/kra...
Als we het nou toch over de associatie kleur en slavernij hebben, hoe zit dit dan: www.rijnmond.nl/sites/default/files/im... ?
dekoerier | 15-10-14 | 13:38
Oh jij doet ook een Frits Westertje? De zwarte mensen die jij denkt te kennen hebben er geen probleem mee, dus kan er geen probleem zijn. Sjimmie werd eerst ook GITZWART afgebeeld met FELLE RODE LIPPEN EN GOUDEN OORRINGEN (niet duidelijk waarom dat bold moet, maar ok) en hij moest toch echt een neger voorstellen, hetzelfde geldt voor de negroide mannetjes in Kuifje in Afrika. De waarheid is negers hebben er nooit zo uit gezien, maar dat weerhield de Europeaan niet om ze alsnog zo uit te beelden. Ook zo mooi dat je weer moet schelden.
Als de politiek zich nou gewoon eens niet bezig houdt met het Sinterklaasfeest. Dat zou fijn zijn.
Wij kunnen prima Sinterklaas vieren zonder hulp van Leefbaar Nederland. Dat hebben we vorig jaren ook gedaan.
Mahatma | 15-10-14 | 13:47
Krampachtig hier discriminatie in blijven zien is ook krampachtig .
Dusssss u bent ook krampachtig .
Krampachtig vast blijven houden aan oude tradities is achterlijk.
Ik had er nooit een link met de lynchpartijen uit de Amerikaanse geschiedenis in gezien.
Maar goed dat Joop... eh Geenstijl me hier op wijst.
-weggejorist-
Je hebt niks aan slaven die de hele dag tegen palen aan hangen. Zelfs de meest linksche goedmens kan dus onmogelijk tegen deze actie zijn. Als je dat wel bent, dan zoek je de confrontatie bewust op. Dussss Johnny
dekoerier | 15-10-14 | 13:32
als jij dat wilt ben ik gewoon een negerT, geen probleem
ITEACHYOU | 15-10-14 | 13:27
Volgens mij ben je gewoon een zeikneger, geen kus kus van mij .
Zwarte Piet is zo gitzwart ik moet de eerste neger nog tegenkomen die zo zwart is .
.. maar goed. Het is toch werkelijk al te dol dat "Zwarte Piet" in het openbaar tonen tot een soort verzetsdaad moest verworden. Tegen politie-verordeningen en burgemeesterlijke directieven in, dat alles namens de "openbare orde".
Omdat het blijkbaar al als vanzelfsprekend geldt dat gesubsidieerde boos-mensen die iets tegen Nederland hebben altijd geweld gebruiken.
Ben benieuwd wanneer we de 2e kerstdag in moeten gaan leveren voor het suikerfeest als Nationale feestdag. Let op, die tijd gaat echt komen.
Als we ons zo makkelijk naar de slachtbank laten lijden omwille van een zwarte piet dan is dit de volgende stap.
Nederland, sta op! Wordt wakker en stop overname van ONS land!!!
En dit is zeker het volgende wat verboden gaat worden.
www.culture24.org.uk/asset_arena/5/80/...
Parsons | 15-10-14 | 13:22
mijn vrouwelijke kant is wellicht sterker ontwikkeld dan bij jou, maar dat maakt mij nog geen vrouw. kus kus
@ITEACHYOU | 15-10-14 | 13:14
Maar goed, jij vindt dus blijkbaar dat Curaçao net zo achterlijk is als Saudi Arabië.
Vind ik racistisch.
Het is maar waar je die mislukte slaven op dat kudteiland mee vergelijkt.
@Igor Putkin | 15-10-14 | 13:20
Alles, echt alles, is gewoon de schuld van Wilders.
Daar wordt de wereld overzichtelijk van voor bepaalde mensen
viridis | 15-10-14 | 13:21
Dat klopt.
Na zwarte piet is weer wat anders aan de beurt.
@Rémy Martin ® | 15-10-14 | 13:02
media.nu.nl/m/m1cztb7ac823.jpg
het is wat het is.
een verkleed feestje
Maar zie ik goed dat Piet op Aruba een zweep gebruikt??
@ITEACHYOU | 15-10-14 | 13:14
Ik heb geen argumenten voor nodig.
Snap je wel?
En ik had het niet over Aruba, maar over Curaçao.
En klopt, je gaf inderdaad een *ander* voorbeeld. Eentje die kant nog wal raakt, zoals vrouwen dat altijd doen.
We, wij. Johnny toch. Je bedoelt vooral jij. En misschien nog wat andere socialisten.
Ik blijf het overigens grappig vinden. Die 100% sociaal logo bij de SP. Ze hebben een zwaar asociaal beleid. Gewoon dat echte enge gevaarlijke asociale socialisme maar dan voelen ze zich zelf toch sociaal superieur. Wat het misschien nog enger maakt aangezien ze het waarschijnlijk zelf echt geloven en dus alle andere als mindere mensen zien.
No Mames|15-10-14|13:16
Soms moet je gewoon een klootzak zijn. Het is namelijk nooit klaar.
No Mames | 15-10-14 | 13:16
Dan is het geen zwarte Piet meer ,een gitzwart gezicht felle rode lippen en overdreven gouden oorringen maken zwarte Piet tot zwarte Piet en juist daarom heeft het niets met de donkere medelanders vandoen .
www.powned.tv/nieuws/politiek/2014/10/...
Hier, nog zo'n gek die alles aangrijpt om zijn verborgen agenda door te drukken.
Vraag aan een kind wat ze zien als ze naar een van die poppen kijken.
Daar is je antwoord.
Alleen een racist ziet de overeenkomsten tussen zwarte slaven en pieten in dit plaatje.
iaw. Quincy is een racist, bn-ers racist elke jaknikker en muliticultureel meeloper.. racist.
Als je echt humanist was zou je de verschillende opvattingen van een "andere" cultuur respecteren.. toch? ik bedoel dat horen we nu al decennia lang.
Dus waarom niet onze traditie respecteren als iets wat plezier brengt. Shit, duizende kinderen die maar al te graag zwarte piet langs zien komen, Wat kan nog meer de beeldvorming tegenover zwarte mensen bevorderen? echt, de slachtoffer specialisten moeten eens in de spiegel kijken of zij niet indirect rasicst zijn door een volk die juist de zwartgekleurde piet verheerlijkt en een prominente rol geven in hun cultuur en zich van geen kwaat bewust zijn. (door de ogen van een kind)
Ik zelf word liever een racist genoemt dan dat ik geen onderscheid kan maken tussen cultuur, ras of afkomst en deze verschillen overbrug door een feest te geven ter eren van de knullige sint en slimme piet.
Want zo zag ik het altijd, pieten klimmen op daken, rennen, spelen, maken ondeugend plezier. Terwijl honderden kinderen schreeuwen om hun aandacht en een handje pepernoten :)
piet beslist, piet is de baas en als je niet lief bent dan geeft piet je de roe.
Hoe sterk wil je het autoriteits figuur van zwarte piet hebben? echt..
Groetjes
de realiteit.
ITEACHYOU | 15-10-14 | 13:09
Ik ben verre van een klootzak, geloof me.
We moeten wel even een beetje redelijk blijven.
Ik had al gezegd, die oorbellen eruit, die rode lippen pleite, en dan zijn we weer een beetje daar waar black pete ooit begon.
Die ringen en die lippen dat had niet gemoeten, doet black pete ook geen recht.
Maar dat racisme gezeik moet even afgelopen zijn.
En het dubbelop is helemaal typisch zwakzinnig Holland.
Gekleurde pieten dus niet meer terug te relateren tot een "ras" en dan ook nog even "knecht" uit de nummers vegen. Dat is Nederland ten top.
Gewoon de ringen uit de oren, lippen afschminken klaar.
@Igor Putkin | 15-10-14 | 13:15
Niet overdrijven, niet alles is de schuld van de islam. Wel heel erg veel en tegenwoordig vooral de ernstigste zaken.
ITEACHYOU | 15-10-14 | 12:58
Alles, echt alles, is gewoon de schuld van de islam.
Daar wordt de wereld overzichtelijk van voor bepaalde mensen.
Parsons | 15-10-14 | 13:05
waar doe ik dat? jij gebruikt als argument VOOR zwarte piet het feit dat men op aruba of weet ik veel ook zwarte piet gewoon nog kent. dus omdat zij er geen probleem van maken, moeten wij dat ook niet doen. dat was toch wat je bedoelde? vervolgens geef ik je een voorbeeld van een ander land en inderdaad een hele andere casus en vraag je of dat als argument gebruikt kan worden VOOR straffen van vreemdgaande vrouwen in Nederland .
Kan iedereen gewoon eens stoppen met naar links en naar rechts te vingerwapperen? Ook Geenstijl?
Hou... gewoon... op... Iedere instantie, website of krant die hier nog aandacht aan besteedt kan rekenen op een persoonlijke boycot van mij. Ik ben bang dat ik niet veel meer te lezen zal hebben tot de kerst... Prettige Sinterklaas!
@ITEACHYOU | 15-10-14 | 13:06
Geen idee wat je met die reactie van 12:58 probeert te zeggen. Kennelijk vindt de (overwegend zwarte) bevolking in Suriname en op Aruba het kleurtje van Zwarte Piet totaal geen probleem. Waarom zouden wij blanke Nederlanders tezamen met een handjevol gekleurde militanten ons dan massaal namens deze mensen gediscrimineerd moeten voelen? Leg eens uit.
Quid is ongesteld. Zwarte piet is zwart, de poppen zijn zwart en pikzwarte mensen bestaat niet. Prima actie van Leefbaar althans als je geen spijkers op laag water wenst te zoeken...
laat maar escaleren,heb het gehad met die verwende drammerige kleine kinderstreken van die anti piet huilers
No Mames | 15-10-14 | 13:05
jammer dat je je plempsel zo zwak begint, dat dan weer wel. het enige wat jij doet is keihard roepen dat zij ook klootzaken zijn en daarom ben jij ook een klootzak????
Tolerantie moet van twee kanten komen.
Dat-doet-het-nooit in Nederland.
Ik kan wel tolerant zijn, maar dat weerhoudt de gebruikelijke verdachten er nooit van om door te gaan met beschuldigen.
ZKH EénOog | 15-10-14 | 13:04
Omdat ze vinden dat ze nog niet zwart genoeg zijn. En om Quincy te pesten natuurlijk.
Rémy Martin ® | 15-10-14 | 13:02
zie mijn reactie om 12.58
Ik had gisteren op facebook ook nog een discussie met ZP-tegenstander. Die ging er meteen in met een gestrekt been: ik was een racist. Geen argumenten, geen uitleg, niet nodig aldus de dame. Wie zo dacht, was racist. Intellect van een goudvis en een verstandelijke horizon van een glas water. Ben ook subiet met de discussie gestopt. Je kunt nog sneller een baksteen leren om door een hoepel te springen, dan zo iemand iets aan z'n verstand proberen te peuteren.
@ITEACHYOU | 15-10-14 | 13:04
Jij denkt mij te kunnen verwijten dat ik de barbaarse islam op gelijke hoogte zet als een oud Nederlands kinderfeestje?
Mafketel.
ITEACHYOU | 15-10-14 | 12:48
Hey, heaumeau, ik heb 10 jaar als enige blanke tussen de getinte medemens vertoeft.
Altijd dubbel betalen op de markt, om de haverklap aan de kant gezet door de politie om wat corruptie centen in de hand te vangen, altijd de bleekscheet.
Vertel me niet wat racisme inhoud.
Nooit echt een probleem van gemaakt, maar ik ben dan ook niet zo een zeikert, daarbij heb ik een set ballen die wel wat kunnen hebben.
Tja, Ik vind het maar een extreem raar gezicht al die neger poppetjes aan die palen. Geen goed gevoel over. Gaat dit wel de goede kant op.
@ITEACHYOU | 15-10-14 | 13:01
Nog een makkelijke vraag om de onzinvergelijking te ontkrachten:
Als Zwarte Piet een negroïde medemens moet voorstellen, waarom schminken negers die voor Zwarte Piet spelen zich dan ook?
Parsons | 15-10-14 | 13:02
dat mag jij vinden, je snapt echter wel wat ik bedoel met dat voorbeeld. leg mij anders uit waarom je mijn redenatie vreemd vindt
Citaatje:
"... dit gaat alleen maar uitlopen op escalerende ellende."
De hele multiculturele samenleving is een verhaal van escalerende ellende.
En die hele non-discussie over Zwarte Piet is maar een pover beginnetje van de ellende die ons nog te wachten staat.
Met dank aan de politiek o zo correcte Oxfam Novib-fans en de overige Derde Wereldknuffelaars die Nederland zo graag zien veranderen in een 'kleurrijke' Novib-kalender en daartoe al decennia lang allerlei onbeschaafd kutvolk uit de meest obscure hoeken van de wereld hier naartoe halen.
Hebben we de fuck niks beters te doen dan ons te laten opfokken door een marginaal groepje beroepsnegers en would-be-kunstenaars, gesteund door een zooitje verzuurde outcasts met moeilijk haar?
@ITEACHYOU | 15-10-14 | 12:55
Sinterklaasfeest in Paramaribo: www.youtube.com/watch?v=LJeUye3zZnU
Sinterklaasfeest op Aruba: www.youtube.com/watch?v=9Ud_io_FFX0
Let vooral op de kleur van de Pieten.
@ITEACHYOU | 15-10-14 | 12:58
Ja, vreemde redenatie.
Van jou.
Zoals eigenlijk bij *alles* wat je zegt, laat staan vindt.
ZKH EénOog | 15-10-14 | 13:00
dat kan jij makkelijk stellen als blanke zijnde...... althans, ik ga er vanuit dat je blank bent
Altijd al twijfels gehad bij de epistels van Johnny Quid, zo van zit ie nou te trollen of is ie echt zo. Nu niet meer: "Wij nemen dan ook facepalmend afstand van deze actie van Leefbaar Rotterdam." Ik hoop dat hij niet inderdaad voor de hele Geenstijl crew spreekt wanneer hij "wij" schrijft.
@ITEACHYOU | 15-10-14 | 12:48
Zwarte Piet heeft net zoveel met een negerslaaf te maken als een mimespeler met een daglichtgedepriveerde scandinaviër of een clown met een mentaal uitgedaagde. Dat is alles wat er te snappen valt.
@ ITEACHYOU | 15-10-14 | 12:55
Wat haal jij er nou bij? Ik zeg toch nergens dat racisme nooit voorkomt in Nederland? Natuurlijk is dat wel zo, maar dat is een heel andere discussie, en het voorbeeld dat jij aanhaalt heeft geen pepernoot met Zwarte Piet te maken.
Parsons | 15-10-14 | 12:54
dus omdat het in Saudi Arabie normaal is om een vrouw te straffen als ze vreemd gaat, moet het hier ook maar kunnen? rare redenatie
ITEACHYOU | 15-10-14 | 12:48
En wat is er mis met een negroïde uiterlijk? Racist!
Lewis | 15-10-14 | 12:51
omdat je het als blanke niet ziet als iets negatiefs, wil nog niet zeggen dat het positief is. feit blijft dat er nog genoeg mensen rondlopen die denken zoals die sufkut die in zijn email had gezet "dat deze wel erg zwart was" toen hij had gesolliciteerd. Maar nee joh, dat gebeurt niet in het oh zo mooie en tolerante Nederland.
Ik woon niet in Rotterdam maar zou op ze stemmen als ik daar wel woonde. Ik heb geen pieteit (bewust zonder " )met de paar huilers die Onze Zwarte Piet weg willen hebben, die ene vreselijk narcistische en publiciteitsgeile meneer PRdV voorop die altijd als een duveltje uit een doosje tevoorschijn komt als er weer een discussie is en die altijd in de contramine is.
@ITEACHYOU | 15-10-14 | 12:48
Zoals dit: www.nufoto.nl/fotos/253704/intocht-van...
Omnomnom.
Hoe is piet geknoopt?
www.douamaini.ro/wp-content/uploads/20...
De kerstman is niet de volgende die aan de beurt komt.
Eerst ff de nederlanders hun biertje afpakken.
NX tot 18 wordt.. NX tot 24 jaar. Supermarkten mogen straks geen zwak alcoholisch meer verkopen enz. tot het helemaal verboden wordt.
Daarna zijn de homo's aan de beurt en dan de Nederlandse vrouwen.
@ ITEACHYOU | 15-10-14 | 12:48
Ik blijf zeggen, als Zwarte Piet een zielige slaaf was, zouden al die zwaarracistische blanke Nederlanders hun kinderen toch niet en masse elk jaar als Pietje schminken?
-weggejorist-
Ik wens iedereen die VOOR zwarte piet is een jaar lang een negroïde uiterlijk toe, kijken of ze het dan willen snappen, kijken of ze dan nog vinden dat Nederland tolerant is, zowel in woord als daad.
"Goedemiddag meneer, kan ik u helpen?"
"Ah, meneer van de Gamma, goed dat u dat vraagt. Ik zoek iets van draad om poppen mee aan een lantaarnpaal te hangen."
"Ah, kijk eens aan, en wat voor kleur zijn die poppen, als ik vragen mag?"
"Ja, eh zwart natuurlijk."
"Ah, dan kan ik u ons speciaal Kwinsie-Garen aanbevelen, wilt u daar nog een witte puntmuts bij?"
Of the original "uni knot" ook wel bekent als de "grinner knot"
Martejy: inderdaad, want Santaclaus, de veramerikaniseerder sinterklaas heeft dwangarbeiders (efjes) die elk jaar ondergronds in grotten speelgoed in elkaar zitten te knutselen. Zwaar onderbetaald en in gevaarlijke werkomstandigheden.
Tijd om de NPO te verbieden. Het is allemaal de schuld van de NPO!
Ik zie geen weggelopen negerslaven aan palen.
Ik zie Zwarte Piet poppen aan palen als protest tegen het verder verkwanselen van onze cultuur en tradities om maar dom politiek correct te zijn.
Het zijn echt mooie poppen! Niks 'slaven in lantaarnpalen', want Zwarte Piet heeft uiteraard niks met slavernij te maken.
Weer een zieke geest die een pro-Zwarte Pieten actie wil torpederen met Quincy's obsessie.
Nog een geluk dat ze bij leefbaar Rotterdam geen "figure eight","yosemite bowline","surgeon's end loop" of "perfection loop" kunnen knopen. Anders had het er nog lulliger uitgezien.
Liep gister nog langs de plantage van Sinterklaas en alles lag op z'n gat, alle Slaafpieten stonden aan de PvdA balie om hun traktement in ontvangst te nemen.
Ik ben benieuwd wanneer Kerstmis aan de beurt is om over te klagen. Want dat zal in de komende jaren zeker gebeuren.
Iemand of een groepje zal gaan klagen over Kerstmis en de media zullen van dat geklaag ook weer een spektakel maken.
Blij dat deze door de belastingbetaler gesubsidieerde hansworsten zich met zulke belangrijke zaken bezighouden. Is het Rotterdamse bestuurderspluche soms geïnfecteerd met een hersencel-dodende stof? Man man man.....
Hmm. Zelfs als het Sinterklaasfeest voorbij is voorzie ik geen rust in de ZwartePiet-crisis. Genoeg mensen die tijd en gemeenschapsgeld zat ontvangen om daar een blijvend probleem van te maken. Om dure rechtszaken aan te spannen. Om door te gaan met drammen.
Ik wacht nog op stichtingen die daar subsidie voor gaan ontvangen en hele FTE's kunnen inhuren.
@kicktherabbit|50-10-14|12:27
Er zijn nu eenmaal veel mensen die zich met dit soort onbenulligheden bezighoude.
Het langzaam verloren gaan van tradities in je eigen land, en die laten vervangen door tradities als klitafsnijden, onthoofden, onderdrukking van vrouwen, jodenhaat, homohaat etc.)
Ik hou me ook liever bezig met echt belangrijke dingen zoals de never ending oorlog van barbaren in de zandbak en/of de zoveelste epidemie uit Afrika die we gaan importeren.
Rotterdam is dankzij de komst van heel wat Antilliaanse Pieten al járen niet meer leefbaar. Toch?
O ja, en hou OP met die constructies die beginnen met 'Beter', we zitten hier toch niet in België! (Waar Zwarte Piet wel gewoon zichzelf kan blijven, dat dan weer wel.)
Heb je liever dat er afgehakte hoofden op palen worden gespietst dan?
@ kicktherabbit | 15-10-14 | 12:27
Ja, en dan na Valentijnsdag kan hij die niet meer genoemd wordt er weer vol tegenaan. Sneu, sneu, sneu.
Als je daar een gespietste slaven in ziet, tja, dan is discussie toch zinloos. OVerigens *is* discussie zinloos vrees ik; dit land kennende, loopt er over een paar jaar met Sinterklaas geen Zwarte Piet meer rond. Hoe graag ik ongelijk zou blijken te krijgen.
En de politiek-correcte mensch staat alweer te blerren met zwart-neger-lantaarnpaal-ophangen, etc... en is - alweer - beledigd. Wat een zielig gedoe. Ligt zooooo voor de hand.
Zou er een galgje hangen met pietjes, dan heb je een stok om mee te meppen JQ. Voor Rotterdamse begrippen is het keurig te noemen zoals ze erbij staan/hangen gezien de misdaadcijfers uit dat gebied.
Ze hadden beter brandende Zwarte pieten aan kruizen kunnen plaatsen, dat was pas duidelijk geweest: Nederland staat in de fik over de ZP-kwestie.
Zoals het een linkse Pavlov-reactie betaamt wordt er meteen gezocht naar het beste excuus om ook hier weer verontwaardigd over te doen.
Oh jongens, met dank aan de altijd bereidgrage linksche politiek en gelieerde verraadmedia (Pauw, NPO, de Leeuw, etc.) gaan we het nederlandsche gedachtengoed te grabbel gooien. Dit zijn mogelijk nog grotere criminele landverraders dan die halve zool van een Gario.
Oh oh wat vergezocht weer: 'Slaven die aan palen gebonden worden'. Welke Gario-adept heeft dit nu weer bedacht?
Het enige dat mij in het kamp tegen zwarte piet kan brengen zijn de debiele acties en opmerkingen van de voorstanders. Vooral het blanke tokkie tuig en hun politieke vertegenwoordigers daar huiver ik voor.
*Uitloggen doet*
Iedere actie VOOR zwarte Piet is een goeie actie.
Lampposts in Rotterdam bear strange fruit.... www.youtube.com/watch?v=Web007rzSOI
Mja, zo speel je De Gekwetsten natuurlijk grandioos in de kaart. Stad classy, Leefbaar Rotterdam.
Is dat niet BabyRasta? Heeft die eindelijk een baantje gevonden.....
Leefbaar... het is en blijft simpel volk.
Ik kan niet wachten tot Sinterklaas voorbij is en kerst en oud en nieuw weer voor de deur staan. Word er een beetje moe van, alsof er geen belangrijke dingen meer gebeuren in de wereld. Alsof Nederland af is dat we ons hier zo druk om kunnen maken.
Als het gaat om diegene wiens naam niet meer genoemd zal worden, lijkt het zoiets als "goed voorbeeld doet goed volgen".
REAGEER OOK