Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Plaatje. Babyboomers zijn de satan

Daar is het weer. Bewijs van de absolute slechtmensigheid der babyboomers. Die lui hebben het precies zo voor elkaar weten te krijgen dat alles voor hen is. Bent u later geboren? Dikke vette jammer. Rond 1984 geboren? U kunt kiezen tussen een leven als slaaf van uw schuldeisers (dat zijn er vermoedelijk velen) of simpelweg van de brug springen. Info via Robin 'Duplo' Fransman, en die werkt voor DasKapital dus weet dingen. Wilt u nog meer weten? Check de volledige tekst en uitleg bij het eerder genoemde DasKapital. Fok. We zijn genaaid.

Reaguursels

Inloggen

Overigens, ik ga natuurlijk dat geld dat mijn man en ik in -samen-ongeveer 90jaar werken bij elkaar hebben verdiend WEL helemaal opsouperen, dat begrijp je. Er gaat geen cent naar de kinderen, die hebben nl. allen een welvarende jeugd met alle pipapo gehad, hebben allen een academische studie kunnen afronden (ZONDER steun van de overheid)en nou is de beurt aan hen....
Hadden ze maar niet na de babyboomperiode geboren moeten worden.
Dom van die gasten.
Wij deden dat handiger......;)))

mallekater | 06-07-14 | 11:56

Natuurlijk.
Dat hebben die babyboomers bewust zo geregeld.
Vanzelf.
Dat konden ze toen allemaal al voorzien, toch?
Ze zijn slechts een klein dingetje vergeten, N.L. hun kinderen een doodschop te verkopen, want dan waren ze nu van dat afgunstige gezeik van een door en door verwende generatie verschoond gebleven.

mallekater | 06-07-14 | 11:51

Jammer dat ze bij Geenstijl geen grafieken kunnen lezen. De grafiek verschuift met de jaren. Dus degenen die nu onder de streep staan komen vanzelf erboven te staan. Deze grafiek gaat alleen over de toekomst. Wat je in het verleden hebt ingebracht telt niet meer mee. Tegen de tijd dat 70+ ben zal ik weinig inbrengen aan geld, want ik hoop dan geen baan meer te hebben. Maar op een gegeven moment ga ik wel zorg vragen. Dus dan zit ik met mijn generatie boven de streep terwijl ik er nu onder zit. De generatie na mij die nu nog boven de streep zit, zal dan onder de streep duiken.

Gemak | 06-07-14 | 11:00

Uiteindelijk zijn we allemaal de zak. De millenium generatie zal de zwaarste last dragen; vaak een huis wat onderwater staat, ze zullen zelf geen AOW meer krijgen. Daarnaast zullen de ouderen het ook niet goed hebben, tenzij ze niet te oud worden (hoe krom is dat?!). Als je 'te oud' wordt, zul je wegkwijnen in een verzorgingstehuis, want ik acht de kans klein dat de kinderen, naast fulltime werken en hun kinderen, ook nog hun ouders gaan verzorgen.
Wat ik de babyboomers kwalijk neem, en dat zie je hier ook weer, 'ik ik ik'. Ik ben het tot op zekere hoogte eens met de stelling "ik heb ervoor betaald, dus heb ik er recht op". Eens, maar dan moet je ook bereid zijn om dat voor andere generaties ook te laten gelden en genoegen moeten nemen met iets minder.
Deze discussie van oud vs jong zal elk jaar feller en lelijker worden. Ouderen kunnen niet (echt) staken, jongeren houden het land draaiende. Ik verwacht dat het de babyboomers zijn die uiteindelijk toch water bij de wijn moeten doen.

abom | 05-07-14 | 19:00

Had dat filmpje waar Feynman naar linkte nog nooit eerder gezien, dat is inderdaad een zeer heldere uitleg van het probleem met het NLse stelsel:

www.dumpert.nl/mediabase/6576741/e81f2...

Outsider-Inside | 05-07-14 | 18:16

@Wijze uit het Oosten | 05-07-14 | 18:05
't'moet 's' zijn. *zucht..*

Wijze uit het Oosten | 05-07-14 | 18:08

@Feynman | 05-07-14 | 12:33
Wiskunde A is somt te moeilijk voor mensen, Feynman.
Maakt de discussie niet gemakkelijker...

Wijze uit het Oosten | 05-07-14 | 18:05

@Feynman | 04-07-14 | 21:46
Filmpje zegt meer dan honderd tegels.
-
Simpel, duidelijk en inzichtelijk.

Wijze uit het Oosten | 05-07-14 | 18:01

@Rick7167 | 04-07-14 | 21:25
Ik ben geen zakkenwasser, en de toevoeging dat ik moet gaan werken slaat ook nergens op. van alleen het aantal uren overwerk wat ik heb staan zou ik *de rest van dit jaar* vrij kunnen nemen.
Als dat zou kunnen...
Dan werk ik wel genoeg.

Wijze uit het Oosten | 05-07-14 | 17:52

Nou Van Leeuwen, hebben we weer zin in het opstoken van het generatie conflict!

Neem de zorgpremie, de jongeren en studenten hadden toch allang de straat op moeten gaan voor deze idiote hoge bijdragen. Welnee, ze zijn te verwend, het komt niet eens in ze op. Veel babyboomers hebben dat dus wel gedaan, waren niet passief en verwend. Ik heb me rot gewerkt, heb veel dingen moeten ontzeggen, maar nu geniet ik ten volle van mijn eigen gezaaide vruchten, totdat dat ook weer wordt afgepakt!!!

lanexx | 05-07-14 | 17:44

Nieuwslezer|05-07-14|16-45| Lees dan wel AL het nieuws,en zeker de voorgeschiedenis.Het zijn de werkgevers,samen met CDA PVDA VVD, die hier al die ,gasten, binnengehaald hebben.Daar heeft deze jongen nooit voor gekozen,dat werdt voor je ,geregeld,.En dat ,vieze, werk,dat we zogenaamd niet wilden doen,is de grootste dooddoener aller tijden.De ,heren, wilden gewoon goedkoper produceren,zodat ze nog sneller dat tweede huis,of dat jacht in Italië hadden.Nu wordt iedere 0,1% groei gelijk weggevreten door de ,aanwas, van onrendabelen, en dit is fnuikend en ondergraafd de motivatie van de Nederlanders.

Archy Bunker | 05-07-14 | 17:04

Daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in. En het geeft ook geen pas de individuele babyboomer aan te klagen voor je eigen sores. Maar er is wel een belangentegentelling aan de gang, al heel lang en hier doen ouderen nog fanatieker (zie 50plus) aan mee dan jongeren.

Rest In Privacy | 05-07-14 | 16:59

Eigenlijk he.. Zouden men niet meer druk moeten maken hierom, want straks gaat al ons enorme pensioenpot naar Europa, dus dan krijgt niemand pensioen meer, ook babyboomers niet, maar wat ik babyboomers wel kwalijk neemt, is dat we opgescheept zitten met al die muliculturele drama, want als ze vieze werk gewoon hadden geaccepteerd, dan hadden we hier geen haatbaarden of iig niet zoveel.

Nieuws-Lezer | 05-07-14 | 16:45

Wacht maar tot het IMF en de EUSSR is langs geweest en de pensioenpotten zijn leeggeroofd .Dan eindigt deze discussie vanzelf.En stop met die stemmingmakerij tussen gepensioneerden en werkenden.Denk maar niet tot je er meer pensioen aan gaat overhouden.

G.Freeman | 05-07-14 | 16:22

Mijn conclusie uit bovenstaande reakties: de haat tussen jeugd - ouderen is in volle gang en m.i. is dit waar de politiek op uit is! De ouderen worden dalijk makkelijker 'opgeruimd', kijk alleen maar naar het sluiten verzorgings-/bejaardentehuizen. De pil van Drion ligt ook al klaar, door D66 geregeld.

mom van avezaath | 05-07-14 | 14:55

@ Loebas | 05-07-14 | 13:58

Je hebt helemaal gelijk dat je het zelf moet regelen en in je eigen toekomst moet investeren. Dat is ook mijn advies aan iedereen onder de 40-50: You are on your own, reken niet op de pensioenfondsen of op de overheid maar onderneem zelf iets.

Maar het blijft natuurlijk toch wel oneerlijk dat veel werkende dertigers en veertigers nu verplicht hoge premies moeten betalen voor een fata morgana pensioen over tig jaar (pensioenleeftid schuift ook steeds verder op) terwijl de boomers er ondertussen met de buit vandoor gaan. Daarom zouden we ook beter van dit collectivistische systeem over kunnen stappen op een individueel defined contribution systeem waarbij wat het door jou gespaarde van jou blijft en niet in een grote pot verdwijnt die dan vervolgens heel arbitrair wordt verdeeld tussen de generaties.

Outsider-Inside | 05-07-14 | 14:11

@Outsider-Inside ,
Weet je wat het grappige van dit soort topics is ? Het laat zien wat een zielig en verdeeld volkje wij zijn..
Stumpers, die altijd de schuld bij een ander leggen... De buitenlanders,de babyboomers,de asielzoekers,enz.. Wil je straks ,op je oude dag een riant inkomen?? Investeer in je eigen toekomst i.p.v.de schuld van jouw armoede bij een stel oude mensen te leggen...
En nee, Ik ben geen "babyboomer" !!

Loebas | 05-07-14 | 13:58

Pierre Tombal | 05-07-14 | 12:31
Het dubbele als percentage van het inkomen. Daarin valt inflatie dus netjes tegen elkaar weg.

Feynman | 05-07-14 | 12:33

Het grappige van dit soort topics is dat je altijd meteen de boomers onder de reaguurders er uit kunt pikken, die kunnen namelijk erg slecht tegen kritiek en komen altijd meteen met dezelfde riedeltjes.

Het is zoals Den Schuldenaer zegt op 9:36: Nederland staat al 7 jaar stil en kachelt steeds verder achteruit door slecht onderwijs, slecht functionerende overheid, wegzakkende middenklasse, brain drain, immigratie van kansarmen en een enorme sociale druk om iedereen "gemiddeld" te maken in een wereld waarin internationaal juist de boven-gemiddelden steeds meer de dienst gaan uit maken.

Dit proces is vrijwel niet meer te stoppen. En dat we als land in het Euro-harnas vastzitten maakt het ook alleen maar lastiger om de noodzakelijke aanpassingen door te voeren. Dus de huidige stagnatie zal nog zeker wel een decennium voortduren. Herstel komt pas als de boomers uit het arbeidsproces zijn verdwenen en in hun incontinentie-luiers liggen, dus ongeveer vanaf 2026.

Maar het komt allemaal goed, Halbe Zijlstra wil nu al in 2016 lastenverlichting doorvoeren in plaats van in 2018. Geef het electoraat een paar grijpstuivers voor de volgende verkiezingen en men trapt er wel weer in en er verandert weer helemaal niks.

Laten we maar hopen dat Mark Rutte binnenkort de goed gevulde Nederlandse boomer-pensioenpotten (EUR 1,100 miljard) aan Europa verpatst in ruil voor een leuk EU baantje, dan krijgen de boomers ook hun verdiende loon, lekker internationaal solidair zijn met de armlastige Zuid-Europese boomers. Nivelleren is een feestje!

Outsider-Inside | 05-07-14 | 12:32

@Feynman | 05-07-14 | 00:11
Ja en? Mijn kleinkinderen gaan ook het dubbele betalen, en hun kleinkinderen nog een keer. Dat is nu eenmaal het effect van inflatie. In 1947 waren mensen blij met een inkomen van 100 gulden, vandaag de dag klagen ze dat ze onmogelijk kunnen rondkomen van €677 per persoon per maand. En jij wilt weten waar het geld gebleven is? Probeer eerst eens te verzinnen waar het geld vandaan komt.

Pierre Tombal | 05-07-14 | 12:31

knerf | 05-07-14 | 08:49
OK noem dan een paar rollatorgroepen op die werkelijk wat gepresteerd hebben en kom dan niet met Freek de Jonge aanzetten.

Rest In Privacy | 05-07-14 | 10:58

Peyronie | 05-07-14 | 10:26
Een uitstekende aanvulling op datgene wat ik ook heb beweerd.
Bedankt!

L.E. Raar | 05-07-14 | 10:49

DenSchuldenaar|05}07}14|09:36| Je begint met sterk in te zetten op die "babyboomer" waarna je verhaal afzwakt,en als een pudding in elkaar zakt.Door de oranjegekte is er geen aandacht voor de problemen,waar dit land voor staat.Het is voor de heren een welkome afleiding,en nu zijn ook nog met reces.Dit land is mentaal en moreel failliet,en het arbeidsethos wat die babyboomer had,komt niet meer terug.Het land staat in de "lock"stand,en komt daar voorlopig niet meer uit.We kachelen alleen maar achteruit,en dit gaat generaties duren,de bezieling is eruit.Het meest is de oorzaak,de oneindige "wijsheid" van de Nijenrode klonen.Het heeft niets meer met besturen,en democratie te maken.

Archy Bunker | 05-07-14 | 10:48

DenSchuldenaer | 05-07-14 | 09:36

"De babyboomgeneratie heeft gewoon enorm de economische wind meegehad op alle gebieden ( huizen, zorgkosten, pensioenpremies). Zij verzetten zich met de woorden ' wij hebben het land opgebouwd', iets dat maar ten dele waar is."

Je haalt wat generaties door elkaar. En dat is het hele probleem in deze discussie. Mensen hebben alleen ergens een klok horen luiden.

Je zult in ieder geval zelden een babyboomer horen beweren dat hij dit land heeft opgebouwd. Dat claimde de generatie ervoor, de papa's en mama's van de babyboomers.

Maar ook die generatie heeft vooral geprofiteerd van sloten Marshallgeld en de gunstige omstandigheid van de wederopbouw na WOII. Had weinig met extra hard werken te maken. Voor WOII was er veel werkloosheid en steuntrekkerij en ware grote groepen aan de alcohol. Dus zo heel hard werk er ook niet gewerkt.

Het is sowieso een mythe dat mensen zelf goeddeels kunnen bepalen wat hun economische vooruitzichten zijn.

Laat staan dat een hele generatie babyboomers de keuze had voor zichzelf of voor het land te kiezen zoals het gekkie Upperclasser | 05-07-14 | 08:51 stelt.

En als mensen en generaties werkelijk zo'n grote keuzevrijheid zouden hebben is al dat gezeur en geweeklaag van de jonkies hier al helemaal debiel.

Die hebben dan tenslotte nog zo'n twintig tot dertig jaar de tijd om een glorieuze toekomst met geweldig pensioen voor zichzelf te creëren door het helemaal anders te doen.

Maar die jonkies zijn natuurlijk net als alle generaties ervoor grotendeels afhankelijk van hun toevallige tijd en plaats in de geschiedenis en proberen er gewoon het beste van te maken.

Alleen de minderheid van intelligenten, machtigen en kapitaalkrachtigen hebben een redelijke mate van keuzevrijheid. Dat is altijd zo geweest en dat zal altijd zo zijn.

Peyronie | 05-07-14 | 10:26

Iedereen gaat dood. Einde!

Marvin_NL | 05-07-14 | 10:19

En weet je wat het mooie is. Al die rijkdom van de babyboomers gaat door vererving binnenkort over naar de jongeren ZONDER dat ze er iets voor hoeven te doen.

Butchijo | 05-07-14 | 10:19

En weet je wat het mooie is. Al die rijkdom van de babyboomers gaat door vererving binnenkort over naar de jongeren ZONDER dat ze er iets voor hoeven te doen.

Butchijo | 05-07-14 | 10:19

@Upperclasser,

Het niveau van het onderwijs is de afgelopen jaren inderdaad gedaald... Maar dat was nodig om mensen zoals jij ook aan de diploma te kunnen helpen.

Loebas | 05-07-14 | 09:46

Dertigers en veertigers die zich nu al druk maken om AOW en pensioen dat ze niet (meer) denken te krijgen, zijn vooral heel sneue, slachtofferige mensen.

Peyronie | 05-07-14 | 09:41

Ik vind het grappig hoe hier steeds zaken worden uitgelicht die op zichzelf staand nog niet heel valide zijn. De babyboomgeneratie heeft gewoon enorm de economische wind meegehad op alle gebieden ( huizen, zorgkosten, pensioenpremies). Zij verzetten zich met de woorden ' wij hebben het land opgebouwd', iets dat maar ten dele waar is. Macro-economisch speelden vooral andere factoren een rol. En natuurlijk hebben deze mensen hard gewerkt. Kwalijk vind ik dat een deel van deze babyboomers zich in de jaren 90/00 structureel hebben misdragen met bubbels van allerlei soorten, mogelijk gemaakt door onze overheid. En wat te denken van de greep uit de pensioenpotten door Vader Overheid?

Daarnaast is er een deel van de generatie babyboomers die alles ziet als recht en als een klein kind gaat stampen ( oude vakbondsstijl) als ze hun zin niet krijgen, omdat het ze altijd voor de wind is gegaan.

Zorgelijk is de macro-economische positie van de middenklasse die geconfronteerd wordt met onbetaalbare zorgkosten, gematigde lonen, restschulden etc. De overheid zorgt voor deze groep die het fundament is van onze samenleving, maar is erg genegen om ieder zielig bijstandsgeval breed uit te meten. Armoede kan schrijnend zijn, maar zonder brede sterke middenklasse ontwikkelt een land zich zeker niet naar kenniseconomie.

DenSchuldenaer | 05-07-14 | 09:36

Dit was eigenlijk al vanaf dag 1 van de verzorgingsstaat duidelijk. Mensen krijgen ineens allerlei sociale voorzieningen, zonder dat daar ooit een cent voor was ingelegd. Logisch dat die generatie het meest profiteerde en de rekening naar de toekomst werd doorgeschoven.

Ih8yousf | 05-07-14 | 09:24

Djong | 04-07-14 | 21:57
Wat goed zeg, dat jij op een afstandje precies in onze portemonnee van begin jaren '80 kan kijken! Je werkt zeker bij de belastingdienst, he?
Ons huis kostte destijds ca. 3x mijn bruto-jaarsalaris. Bekende verhouding, toch?
We begonnen met 8% rente, hetgeen resulteerde in net-aan, met twee kleine kinderen. En toen kwam die verhoging naar 12%. Meer dan de helft van ons netto-inkomen ging naar de hypotheek. Hoezo 3x niks?
Voordat je nog eens zulke baarlijke nonsens verkoopt, vraag eens hoe het zat. Nu kom je over als een dom schaap - weet niks, maar blaat voor tien.
Zeker ook lid van de zeikgeneratie?

L.E. Raar | 05-07-14 | 08:53

Het is natuurlijk raar dat de Babyboom generatie wil dat wij voor ze gaan betalen. Zij hebben immers de keuze gehad om of voor het land te kiezen of voor zichzelf. Voor het laatste hebben de Babyboomers gekozen. Zodat wij in Nederland alleen nog maar B-universiteiten hebben en internationaal niet meer concurrent zijn, opdat wij voor onze zielige mensen in Nederland moeten zorgen. Er is een keuze gemaakt door de Babyboomers om een probleem vooruit te schuiven. En daarom FOK Jan Nagel! Met zijn ouderen zijn zielig, maar de cijfertjes doen er niet toe.

Upperclasser | 05-07-14 | 08:51

lingo star | 04-07-14 | 22:00

Meer verstand van mijn muziek in mijn pink dan jij in dat patathoofd.
De beste muziek werd ook gemaakt in de jaren zestig, zeventig. Beter dan die slappe troep uit de jaren tachtig, negentig met computergestuurd drumwerk.
Daar is niks van blijven hangen.
Zelfs muzikaal presteerden die verwende,jaloerse patatjochies niks...

knerf | 05-07-14 | 08:49

Mooie grafiek.
Duidelijk is te zien dat de ouderen veel welvaart inleveren om kwalijke gevolgen van het exorbitante leengedrag van de patatgeneratie te verzachten.
Ook het profijt na 2010 wordt dankzij hen verdubbeld.
Hulde aan de senioren!

pollens | 05-07-14 | 08:39

Als er al iets valt af te leiden uit het plaatje is het dat de generatie die WOII nog mee heeft gemaakt en overleefd - de pakweg 80-jarigen en ouder - nog grotere geluksvogels zijn dan de verguisde na-oorlogse babyboemerts.
Dat niemand het tijdstip of de plaats van zijn of haar geboorte kan bepalen wordt overigens in deze discussie nog wel eens over het hoofd gezien.

Peyronie | 05-07-14 | 08:22

Het is gebruikelijk om bij x- en y-assen sommige streepjes langer te maken, bij de. 10-tallen bijvoorbeeld. Ik kan op dit plaatje dus echt niet zien wanneer het 1960 is. En dat maakt voor het verhaal enorm veel uit.

Jan de Schot | 05-07-14 | 06:50

De overgang van gulden naar euro heeft alles op zun rug gelegd ik ging van een 2 X modaal salaris naar een modaal salaris ergens hebben er mensen heel goed verdient aan deze overgang maar ik ben het niet.
probleem zit hem niet in de generatie babyboomers maar in de politiek die zich een oor heeft laten naaien door de rekenmeesters en daar ondervinden we allemaal nog de gevolgen van.

Umberto die trotzoni | 05-07-14 | 03:44

-weggejorist-

Rups444 | 05-07-14 | 03:42

-weggejorist-

Rest In Privacy | 05-07-14 | 03:35

Nivelleermarionet | 05-07-14 | 03:15
Aan slavernij en Zwarte Piet hebben de meesten van de z.g. "babyboomer" generatie geen enkele schuld. Nou, daar denkt Quincy wel anders over !
Ik kan maar niet slapen, is er niet een babyboomer die nog ruzie met me wil maken ?

Rest In Privacy | 05-07-14 | 03:34

Leffe Blonde | 04-07-14 | 20:14 |
Draaikolk | 05-07-14 | 02:13 |

Aan slavernij en Zwarte Piet hebben de meesten van de z.g. "babyboomer" generatie geen enkele schuld. Aan graaien ook niet. Ook aan een goed pensioen hebben we geen schuld. Wij hebben 40 a 50 jaar gewerkt, belasting betaald en ingelegd in ons pensioenfonds. Ik heb 48 jaar gewerkt en ga over 3 jaar met pensioen. Ik zie de afbraak van de zorg om me heen. Mij wacht een uitgekleed pensioentje boven op mijn halve AOW-tje. Want mijn jongere partner werkt nog. Waar ik me aan erger zijn niet de jongeren die ten onrechte denken dat "wij" schuldig zijn aan hun vooruitzichten. Ik erger me wel aan leeftijdgenoten die hun hele leven in de bijstand hebben gelopen en mij uitlachen omdat ik werk. Ze verwijten mij dat ik mijn tuintje niet mooi verzorg. "Werken". "moe" en "weinig tijd" is iets dat ze niet begrijpen. En ik erger me aan de immigranten in mijn straat die een gratis huis, huursubsidie en kinderbijslag krijgen zonder ooit in Nederland te hebben gewerkt. Ik erger me aan hen omdat ze mij verachten, die oude vieze witte kafir.

Nivelleermarionet | 05-07-14 | 03:15

@L.E. Raar | 04-07-14 | 21:53
Ik ben het helemaal met je reaguursel (en ook je eerdere reaguursel) eens. En dat komt van een lid patatgeneratie (bj 1979).

Sir Hackalot | 05-07-14 | 02:40

Leffe Blonde | 04-07-14 | 20:14
Zelfde schuitje en wat ben ik het daar mee eens.
Well Said!!
-
Niet zuinig zijn, alles uitgeven want anders weten de graaiers je te vinden.
Hypotheek afbetalen? Krijg je de stempel op je kop dat je tot de oude rijken behoort... je kan er namelijk niets mee... of accepteert de staat tegenwoordig ook stenen?
-
Zit je nog lekker in je huurhuisje Van Leeuwen? Blijf daar maar. En ga lekker een extra keer op vakantie.
-
Zorgkosten:
Op mijn bedrijf staan machines die miljoenen kosten (afschrijving 6 jaar) en per uur goedkoper zijn dan een ritje met de ambulance. En ik weet dat de mensen aan die machines meer betaald krijgen dan ambulance personeel en tijd is ongeveer hetzelfde. Prijs van ambulance zal op z'n hoogst 3-4 ton zijn Leg mij dan maar eens uit waarom een ritje al gauw €1.000 moet kosten? Ik zou die kostprijs wel eens willen zien.
-
Anderzijds gaat 0031 kapot aan managers, adviseurs en zgn. beleidsmedewerkers (wtf, zijn dat vergader-knuppels?).
Economie studies en Nijenrode leveren geen mensen meer af die met hun voeten in de stront willen staan en echt willen werken. Dat is nl. het verschil tussen een échte ondernemer en een manager.
-
En nu klagen dat babyboomers het allemaal hebben en zo profiteren? Ga toch weg Van Leeuwen.
Uni Erasmus, begreep ik onlangs? Je bent nog jong en nog zoveel om mee te maken...

Draaikolk | 05-07-14 | 02:13

Wijze uit het Oosten | 04-07-14 | 21:08
Wat errug!

swassannuf | 05-07-14 | 01:28

Rick7167 | 04-07-14 | 20:26
Top!

swassannuf | 05-07-14 | 01:19

Feynman | 04-07-14 | 20:26
Mentaliteitje zeg....
Je bent zuur aan het worden.

swassannuf | 05-07-14 | 01:17

In het kort: De immigratie is er om de emigratie te verdoezelen. Dat geloof ik echt. De bevolking in Nederland, althans een niet gering deel daarvan, heeft Nederland de afgelopen 15 jaar reeds de rug toe gekeerd, en naar schatting is dat nu met een 150,000 emigranten per jaar gewoon nog steeds aan de gang, sterker nog, het groeit.

De politiek doe net of haar neus bloedt terwijl het burger zijn in nederland voor veel mensen inmiddels gedevalueerd is tot een spelletje musical chairs: Val je buiten de boot, ben je af en mag je oprotten.

Nou denken velen, dan doe ik dat toch.

Ongezien de tyfus.

Finn | 05-07-14 | 00:48

"die graairegeringen en kut politieke partijen die mooi Nederland hebben verbouwd tot een onleefbaar en peperduur reservaat waar iedereen onder curatele staat."

Daar zijn jong en oud het zonder twijfel in ieder geval over eens.

Wat ik na het lezen van deze draad wil aanstippen is dat de gevolgen van de vergrijzing nog veel erger zijn dan er hier in de panelen wordt beschreven.

Dat betreft namelijk de emigratie. Die is al zeker 15 jaar lang bijna net zo hoog als de immigratie, waar iedereen zo vreselijk tegen is, maar het is een taboe om het waar dan ook ter sprake te brengen.

Er zijn de afgelopen 10 jaar ongeveer 1,2 miljoen mensen geemigreerd. De komende 10 jaar zullen waarschijnlijk nog eens anderhalf miljoen mensen ht land de rug toekeren.

Dat zijn vaak jonge, ondernemende mensen met een gezond verstand en twee paar rechterhanden, en die komen niet met hangende pootjes terug zoals iedereen lijkt te denken.

Door de emigratie alleen al, was zonder immigratie de bevolking al zeker 10 jaar lang gedaald. Men heeft er dus zorg voor gedragen dat de immigratie de emigratie ALTIJD oversteeg.

Een groeiende bevolking zou namelijk goed zijn voor de economie.

Maar een verloop onder de bevolking van bijna 10 procent per decennium is een braindrain. Zeker als je ziet wat er zoal voor in de plaats in gekomen, uitzonderingen uiteraard daargelaten.

Je hebt dus per saldo in 20 jaar tijd ongeveer 3 miljoen emigranten, en 3 miljoen immigranten.

Nederland telt op dit moment een half miljoen spookburgers die niet te traceren zijn.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat er een enorm verlies aan verdiencapaciteit, kennis en kunde het land verlaat, en dat dit ongemerkt, zonder dat er serieus naar gekeken wordt, gebeurt.

En maar blijven doorjammeren en klagen over immigranten. Een vijandsbeeld en dreiging ervan maken.

Maar het echte probleem is dat politici, media, iedereen eijgenlijk, behalve die Deense herder in de panelen, de redenen van emigratie onder het tapijt vegen.

Als je de emigratie tegengaat, is er geen immigratie nodig om de bevolking op peil te houden. Zo wordt er gewoon gedacht..

Maar goed, er wordt dus vaak geroepen, dat als het je niet bevalt, dan rot je maar op.

Dat is nu precies wat mensen doen, zij stemmen met hun voeten.

Van wat er overblijft, is inmiddels de helft ziek, zwak of misselijk.

Ik ondersteun inmiddels mijn eigen familie in Nederland, net zoals de turken en marokkanen geld naar hun familie in hun thuisland sturen, stuur ik steun naar nederland, omdat er gewoon armoe is in nederland. Een heleboel, verborgen armoede.

Zowel onder ouderen als onder jongeren.

Dat komt volgens mij niet vanwege de immigratie, maar juist vanwege de emigratie.

Finn | 05-07-14 | 00:36

Feynman, je kletst maar een eind weg. Verhoudingsgewijs (niet percentagegewijs) heb ik (als babyboomer) evenveel betaald aan AOW-premie als jongeren nu betalen; zij verdienen immers meer dan vroeger. Ook was de studie niet gratis. Ik heb van '76 tot '78 aan de UVA gestudeerd tegen een STUDIELENING die ik daarna in 10 jaar moest terugbetalen. En de jongeren slecht een kwart hypotheekrenteaftrek? Dit zijn de nieuwe regels voor 2014: 'Het percentage van de maximale hypotheekrenteaftrek wordt geleidelijk verlaagd van 52 naar 38 procent. Dat gebeurt in 28 jaarlijkse stappen van een half procent. Per 1 januari 2014 is de eerste verlaging naar 51,5 procent een feit. Deze eerste beperking treft alleen huiseigenaren die in de hoogste belastingschijf zitten". Hoeveel jongeren zitten thans in het hoogste belastingtarief van 52%? En de 38% aftrek die over 28 jaar alsdan nog overblijft is gebaseerd op het modale inkomen dat dus volledig wordt ontzien.

Rick7167 | 05-07-14 | 00:27

Pierre Tombal | 04-07-14 | 23:51
Jouw ouders hebben de helft tot een kwart betaald van wat de jeugd aan AOW gaan betalen. Betalen, niet krijgen. Jouw ouders kregen een gratis studie. Jongeren hebben nu recht op een kwart van de hypotheekrenteaftrek dan de generatie voor hun. Afhankelijk van hun sector hebben babyboomers wel degelijk een VUT gehad.

Dan kan je wel gaan roepen dat we de dirigenten moeten aankijken, ik kijk liever waar het geld gebleven is.

Feynman | 05-07-14 | 00:11

@Feynman | 04-07-14 | 23:38
Waarde Feynman, ik heb het niet over AOW.
Uw analyse van de teloorgang van de pensioenen snijdt echter hout.

De overheid, Ruud Lubbers c.s. voorop, heeft zitten slapen.
Of is incompetent geweest.
Of is -durf ik het te schrijven?- te kwader trouw geweest toen de pensioenreserves werden "afgeroomd"
Vijftig jaar geleden kon op basis van demografische gegevens al worden voorspeld dat we in 2014 in zwaarder weer terecht zouden komen.
En toen was er zelfs nog geen enkel zicht op de nog te ontstane internetbubble en de kwaadaardige bankiers die willens en wetens het hele economische systeem naar de Filistijnen zouden gaan helpen.

Het enige dat de overheid, het bedrijfsleven en de vakbonden deden waren rituele dansjes voor de bühne. De werknemers (nee, ik ben mijn hele leven zelfstandige geweest) hadden daar geen enkele invloed op.

Mijn mening (nee, ik ben geen babyboomer)?
De cijfers vertellen niet het hele verhaal.
En ja, er is blinde haat.
... maar aangewakkerd en gericht op de verkeerde.

Kapitein Sjaak Mus | 05-07-14 | 00:01

@Feynman | 04-07-14 | 22:43
En waar denk je dat ik sta? Het duurt nog jaren voordat ik mijn eerste cent AOW ga zien; ALS ik al ooit een cent AOW ga zien. Je mist het punt hier volledig: babyboomers hebben nu net aan 2 jaar AOW en waren ook te laat om nog van de VUT te kunnen profiteren voordat deze werd afgeschaft. Met al dat doelloze getrap blijft iedereen maar de schuld geven aan de generatie die als eerste de rekening kreeg en kijkt niemand naar de politici die dit alles dirigeren. Mensen zoals mijn ouders, die braaf hebben meebetaald, zijn niet het probleem. De nieuwere generaties, met mensen als Samsom en jongeren die alles gratis willen krijgen, die zijn het probleem. En ik behoor dus inderdaad tot de generatie die de rekening mag betalen voor zowel de oudere als de egocentrische jongere generatie mag oppikken. Maar die gaan jullie terugkrijgen. Want ook jij zal niet eeuwig twintig blijven.

Pierre Tombal | 04-07-14 | 23:51

Rick7167 | 04-07-14 | 23:38
Die krijgen 2% van een normale AOW voor ieder jaar dat ze hier zijn geweest, aangevuld tot bijstand. Die krijgen dus naar rato en dus niet de volle poet.

Feynman | 04-07-14 | 23:47

Kapitein Sjaak Mus | 04-07-14 | 23:10
Eerst het AOW deel. De babyboomers hebben netjes voor hun ouderen betaald. Die hadden echter net een of twee oorlogen meegemaakt en gingen niet zo lang mee. Ook een gebrek aan gezondheidszorg en inzicht in gezondheidsrisico`s speelt mee. Destijds betaalden zeven werknemers voor 1 oudere een AOW. Niet alleen sociaal, maar ook draagbaar.

Nu zitten we met de situatie dat slechts vier werknemers 1 AOW ophoesten. In 1998 betaalden toenmalige jongeren al 2,7 keer zoveel AOW als toen Drees zijn plan zonder toekomstvisie lanceerde. De verwachting is dat twee werknemers straks 1 AOW moeten betalen. Inclusief uit te betalen toeslagen gaat dat richting de rug per persoon per maand.

Immers, niet alleen het aantal AOW-ers is enorm gestegen tov het aantal werknemers, ook maken deze AOW-ers veel meer zorgkosten als de generatie voor hun. Hier heb ik geen moralistische mening over, ik stel alleen vast dat we onvoldoende artsen hebben om die zorg goed te leveren en niet bedacht hebben hoe we dat gaan betalen.

Deel twee, de pensioenen. Pensioenen waren nooit bedoeld als solidariteit tussen jong en oud. Nooit. Je bouwde je eigen rechten op, en op basis van je inleg kreeg je aan het eind van de rit een pensioen. Solidaire zaken waren uitsluitend de overlijdensrisico verzekering voor je familie.

Tijdens de aandelenbubbel is bij kortzichtige bestuurders het beeld ontstaan dat buffers te hoog waren. Bedrijven en overheid betaalden geen premie, of kregen zelfs geld terug. De staat heeft het ABP met uitneemwetten onder Lubbers beroofd. Toetje op de taart waren de mensen die op kosten van het pensioenfonds een prepensioen kregen waarvoor nooit was gespaard.

Toen de beurzen weer terugkeerden naar normale waarden en de overspannen economie naar normalere vormen terugkeerde bleek er niet meer genoeg in de pot te zitten. Domweg omdat er bijna tien jaar lang niet gespaard was en verteerd, in de illusie dat beurzen alleen stijgen. www.van-antwerpen.com/charts/aex/

De kortingen die nu op pensioenen hebben plaatsgevonden zijn kleiner dan het gebrek aan inleg.

Jongeren worden nu verplicht om mee te doen aan een pensioenfonds, waar zij zeker van zijn dat die in financiële problemen zit. De ouderen krijgen nu gewoon grotendeels nog een uitkeringen, of de jongeren iets krijgen is afhankelijk van stevige beleggingsresultaten. Ouderen hebben nu zekerheid over 90% van hun verwachte pensioen, jongeren hebben geen enkele reële verwachting.

Wat nog een ander probleem is, is dat door de vergrijzing we een periode hebben waar de pensioenpot langzaam wordt afgebouwd. Immers, er wordt meer pensioen uitgekeerd dan opgebouwd, het zou geen omslagstelsel moeten zijn.

Daarbij vraag ik mij ernstig af, wie al die aandelen en obligaties gaat kopen. Dat pensioenfondsen ze moeten verkopen is duidelijk, wie het geld heeft te kopen niet. Dit kan leiden tot kelderende koersen en een afgeschreven pensioen voor de jeugd.

Jongeren zijn terecht heel boos, dat ze veel meer AOW betalen dan ze ooit zullen krijgen. Sowieso aantoonbaar een veelvoud van wat de generatie voor hun betaalde. Ze zullen waarschijnlijk ook veel meer pensioen betalen, dan ze ooit zullen krijgen.

Dat gevoel werd regelmatig weggezet als blinde haat, maar blijkt keer op keer correct uit de cijfers.

Feynman | 04-07-14 | 23:38

Ja Feynman, dat is een goed idee van Appelvink. Heb 't eens over de import-immigranten waarvan er velen nog nooit een cent aan de AOW hebben bijgedragen, maar straks wel de volle poet krijgen. Wat vind je daarvan?

Rick7167 | 04-07-14 | 23:38

@Feynman | 04-07-14 | 21:46
Heer Feynman,
Maakt u nu niet de denkfout om pensioen (uitgesteld loon)te verwarren wet AOW (omslagstelsel).

Kapitein Sjaak Mus | 04-07-14 | 23:38

Maar die babyboomers zitten eerdaags allemaal met een luier in een hoekje weg te kwijnen. Terwijl ik op mijn oude dag waarschijnlijk/hopelijk wel fatsoenlijke ouderenzorg krijg. Voor wat hoort wat he ;)

fredjuhh | 04-07-14 | 23:37

Hhmmm, Feynman. Te kort door de bocht m.i.
Ik behoor nipt net niet tot de babyboomers. Werk sinds m'n 16e, ben al 44 jaar bezig allerlei potten te vullen.
Potten die rap leeg worden gevreten door .... vul maar in.
Ik ben in mijn directe woonomgeving de ENIGE die gaat werken elke dag. De rest is of 85+ of allochtoon. (= Nog nooit een dag gewerkt, meer dan 24 jaar, 15 jaar, 22 jaar, 11 jaar in Nederland woonachtig)
Hun inboedel, laptop, auto, fiets, telefoonrekening en vakanties komen op mijn konto, en dat van jou. Heb het daar maar eens over!

appelvink | 04-07-14 | 23:16

@Feynman | 04-07-14 | 20:28
Kan jij, met al je kennis mij eens uitleggen waar de omslag heeft gezeten tussen:

- je pensioenpremie is een spaarpot voor later, uitgesteld loon zogezegd

en:

- je pensioenpremie is een kwestie van solidariteit tussen de verdienende generatie en de gepensioneerde generatie

Ergens onderweg is een flinke groep genaaid.
De groep die nu even makkelijk door verwende kinderen wordt weggezet als "profiterende oude lullen die goed voor zichzelf hebben gezorgd"|

Kapitein Sjaak Mus | 04-07-14 | 23:10

Nog nooit een dag echt gewerkt van je leven, maar wel steeds ouwepijpzeiken over babyboomers

junkyard | 04-07-14 | 23:05

Gaan en niet mee terug komen!

gasboer | 04-07-14 | 22:45

Pierre Tombal | 04-07-14 | 21:57
Een verhoging van een maand. Woeptie doe. De gemiddelde reaguurder is twee jaar AOW kwijt. Dan praat je niet over een rug schade, maar al over een kwart ton. Volgens de huidige regeling stijgen we door naar 69 en verder, dan is de schade minimaal een halve ton.

Het voordeel is niet alleen de AOW. Ook VUT regelingen van meer dan vijf jaar, onbeperkte hypotheekaftrek, gratis studiefinanciering, veel goedkopere ziektekosten verzekering en andere verborgen belastingen tellen allemaal mee.

Maar het maakt me niet uit, omdat het voordeel uit de grafiek nog gerealiseerd moet worden. Dit is voor een deel nog toekomstmuziek, waar nog vrolijk in gesneden gaat worden. De politiek wacht alleen nog even totdat die generatie te oud is om te protesteren.

Het demoniseren van de te plukken bevolkingsgroep is namelijk al gelukt. Dit is qua modus operandi hetzelfde als bij de studenten. Eerst wegzetten als zuiplappen, daarna korten. Babyboomers worden eerst weggezet als profiteurs en mogen daarna zelf zorg gaan betalen. Als die al geleverd kan worden.

Feynman | 04-07-14 | 22:43

Ugh augustus 1984 hier. De mensen hierboven die zogenaamd al 40 jaar premies hebben afgedragen vergeten dat ze dat in guldens hebben gedaan. En nu vangen ze euro's. Ook een huis heb ik in euro's kunnen kopen van iemand die er een habbekrats in guldens voor heeft betaald. Laat maar fuck it ik word depressief als ik dit allemaal lees.

Repetitive Beats | 04-07-14 | 22:43

Dus zo'n beetje iedereen die werkt is in dit land de sjaak? Goh, what else is new?..

Versimpeld | 04-07-14 | 22:33

en nou moeten wij zeker dankbaar zijn voor de wijndronken 'cultuur' die jullie hebben opgebouwd?

Einde van de Domheid | 04-07-14 | 22:17

Je hoeft nergens dankbaar voor te zijn Einde van de Domheid. Dat vraagt niemand van je. Maar generaliseer niet en doe niet mee aan het domweg nalopen en beschuldigen van een hele generatie. Probeer te vluchten nu het nog kan. Ga de grens over, verlaat dit pokkeland en wordt ergens anders gelukkig. Hier lukt het niet meer. Te duur, teveel betutteling en controle, te veel mensen.

Rick7167 | 04-07-14 | 22:33

Weet je wat het hele eieren eten is,ze wisten 40jr van te voren,dat het onbetaalbaar zou worden.Er is teveel geld verkwanseld,aan te dure hobbies die nooit rendabel zouden worden.De kosten hiervan werden afgewenteld op de totale bevolking.Iedereen weet waar ik het over heb.De uitwerking uit zich nu in een minister (Wiebes) die toegeeft dat het belastingstelsel op de schop moet, omdat de lasten te ver doorgeschoten zijn.Oud minister van financiën Vermeemnd gaf 3weken geleden in Binnenhof al toe dat we hier het duurste belastingstelsel te wereld hebben. Deze uitspraak was ongehoord,voor een minister die destijds zelf over het geld ging.Rare was alleen, dat je het in geen enkele krant of media terug kon vinden.Dus kom me niet vertellen,dat ik me zou moeten generen,na 47 jaar arbeid.Heb me half invalide gewerkt,en nog met een woekerpolis genaaid. Zo ideaal is het voor deze babyboomer niet.Rest me alleen nog,om de rest van mijn leven,tegen iedere valse profeet te schoppen die me voor de voeten komt.

Archy Bunker | 04-07-14 | 22:27

Feynman, je rekent 154 gulden toen gewoon om naar euro's nu: een gotspe. De koopkracht lag toen volledig anders dan nu, los van de inlfatie. Maar wel mooi van je dat je alles zo goed narekent: compliment!
De jongeren van nu betalen twee keer zoveel AOW, maar ze verdienen ook meer dan twee keer zoveel als toen. En ik heb echt met je te doen dat jij er waarschijnlijk naast grijpt als je aan de beurt bent. Maar daarvoor moet je niet bij 'dé babyboomer' zijn maar bij al die graairegeringen en kut politieke partijen die mooi Nederland hebben verbouwd tot een onleefbaar en peperduur reservaat waar iedereen onder curatele staat. Mooie avond verder.

Rick7167 | 04-07-14 | 22:24

slap verweer boomers, ik heb zelf wat geld verdiend....
en nou moeten wij zeker dankbaar zijn voor de wijndronken 'cultuur' die jullie hebben opgebouwd?

Einde van de Domheid | 04-07-14 | 22:17

Rick7167 | 04-07-14 | 21:56
Modaal bruto salaris was omgerekend € 429 in 1970. 1000 gulden was niet heel goed, maar een fractie boven modaal. Modaal bruto salaris was € 2.546 in 2012. Je schat een salaris nu al te hoog in.

Daarna vergelijk je twee bedragen zonder inflatiecorrectie met een tussenliggende periode van 42 jaar. Dat mag niet.

154 gulden afdragen in 1970 staat gelijk aan € 297.46 aan koopkracht in het jaar 2013. Zoals je zelf al stelde, nu moet iemand bijna het dubbele afdragen, namelijk de door u genoemde 537 euro. www.iisg.nl/hpw/calculate2-nl.php

De jongeren betalen nu twee keer zo veel als de huidige AOW-ers ooit betaald hebben, om geen enkele zekerheid te hebben op ontvangsten wanneer zij aan de beurt zijn. Een beurt die sowieso al twee jaar later start, als je het VUT systeem al negeert.

Twee jaar AOW mislopen is alleen al een halve ton euro`s.

Feynman | 04-07-14 | 22:16

L.E. Raar | 04-07-14 | 21:53
Uw recht is nog steeds groter dan de nieuwe generatie.
Uw plicht is nog steeds kleiner dan de nieuwe generatie.
Dat andere mensen dat voor u bepaald hebben, doet daar niets aan af.

Feynman | 04-07-14 | 22:04

knerf | 04-07-14 | 21:56
En ook nog geen verstand van muziek. Beetje jammer.

Rest In Privacy | 04-07-14 | 22:00

L.E. Raar | 04-07-14 | 21:53
Beste Leraar,

Jouw generatie deed niets anders dan wat wij nu doen. Alleen reageren jullie geschokt en emotioneel. Bovendien heb ik het over een generatie als geheel en niet over uw persoontje. Er is nu eenmaal een belangentegenstelling tussen de babyboomers en degene die nu leven. Wij mogen het de vakbonden heus wel kwalijk nemen dat ze jaren lang niks hebben gedaan voor mensen met korte contracten alleen maar om jullie generatie te beschermen. Het doet ook zeer als je heel graag wilt werken en elke keer met korte contracten wordt uitgewuifd met de vaststelling van de werkgever dat je heus wel je best hebt gedaan en vervolgens mag je dan horen dat je een schoft en een graaier bent. Ik begrijp de jongere generatie wel !

Rest In Privacy | 04-07-14 | 21:59

Het punt is natuurlijk alleen dat de babyboomers - de generatie geboren vanaf 1946-1947 - welke vanaf 2011 de AOW en pensioenen instroomden, ook meteen de eerste generatie waren die geconfronteerd werden met een verlaging van dat pensioen en een verhoging van de pensioenleeftijd.</p>

<p><br>
Mensen die niet kunnen tellen, zouden zich beter niet bemoeien met geldzaken of andere zaken die een minimaal wiskundig inzicht vereisen.

Pierre Tombal | 04-07-14 | 21:57

Dat ik indertijd een huis heb gekocht, en na een paar jaar op een rente van 12% (!!!) kwam te zitten, heb ik nooit iemand kwalijk genomen.
L.E. Raar | 04-07-14 | 21:53
Liever 12% betalen over een hypotheek van 3 x niks dan 5% over een tophypotheek.

Djong | 04-07-14 | 21:57

Djong | 04-07-14 | 21:35

Die hadden meer pit dan die kutgroepjes uit de jaren tachtig, negentig.
De echt goede muziek werd daarvoor gemaakt.

Verder nog wat meer jaloezie of zit je alweer aan de patat?

knerf | 04-07-14 | 21:56

Feynman, ik zei al dat 1000 gulden in 1970 een heel goed salaris was. Volgens jouw tabel werd daarop 154 gulden aan AOW-premie ingehouden. Wat resulteerde in 846 gulden voor àlle andere kosten voor het totale levensonderhoud, van huur tot schoolgaande kinderen. In 2008 was een goed inkomen ongeveer 3000 euro en werd daarop 537 euro aan AOW-premie ingehouden waardoor er 2463 euro aan besteedbaar inkomen overbleef. Vat je 'm?

Rick7167 | 04-07-14 | 21:56

lingo star | 04-07-14 | 21:31
Je reageert op mijn stukkie, maar je posting slaat de plank echt helemaal mis.
Ik begrijp heus wel dat de situatie nu anders is dan 30 jaar geleden. Ik zie het aan mijn dochters, die beiden, als beginnende dertigers, in een heel andere situatie zitten dan ik destijds. Ik zie hun problemen, maar ik zie ook hun mogelijkheden.
Omslagstelsel, spaarstelsel - heb je mijn reaguursel gelezen? Heb ik het daarover gehad? Nee.
En weet je waarom niet? Omdat ik daar totaal geen invloed op had!
Zoals (helaas) vele jongeren, you're barking up the wrong tree!
De werkelijke schuldigen zitten in Den Haag. Zij hebben de omstandigheden gecreëerd waardoor jongere gezinnen nu financieel veel meer problemen hebben dan wij veertig jaar geleden.
En zeg niet dat IK op die nonvaleurs in de regeringen destijds heb gestemd. Elke regering in Nederland is een coalitie, waarin idealen worden verkwanseld voor geld en macht. Dat is altijd al zo geweest.
Ik heb, en ik herhaal mezelf, gewoon mijn leven geleefd. Ik heb gebruik gemaakt van kansen die het leven bood, en misschien nog betere kansen laten liggen.
Dat ik indertijd een huis heb gekocht, en na een paar jaar op een rente van 12% (!!!) kwam te zitten, heb ik nooit iemand kwalijk genomen. Het was gewoon pech. We hebben het gered, maar de houtjes waren daarna wel op...
Om dan nu te worden uitgemaakt voor profiteur en graaier door sch*ften die nog niets hebben gepresteerd, doet zeer. Ik snap de felle reacties van andere ouderen hier heel goed.
Patatgeneratie? Fout woord. Zeikgeneratie is treffender.
Maar ook hier zijn uitzonderingen. En die zijn in de meerderheid. Gelukkig maar, want het gajes dat meent hier de vloer te moeten aanvegen met mensen die niets anders hebben gedaan dan hun PLICHT, en nu gebruik maken van hun RECHT (in die volgorde!!!) wens ik de verdommenis toe.
Van Leeuwen, ga je schamen, waardeloos figuur!

L.E. Raar | 04-07-14 | 21:53

Rick7167 | 04-07-14 | 21:33
Welk deel van omslag stelsel begrijp je niet? Als je met minder werkenden meer AOW-ers moet dragen moet je veel meer betalen.

zoek.officielebekendmakingen.nl/kst-2... Hier een tabel wat er in ieder jaar aan premie is afgedragen.

Jaar AOW-% Jaar AOW-%
1957 6,75% 1983 11,65%
1958 6,75% 1984 11,65%
1959 6,75% 1985 11,70%
1960 5,50% 1986 11,35%
1961 5,50% 1987 11,75%
1962 5,75% 1988 11,50%
1963 6,80% 1989 10,80%
1964 6,80% 1990 14,30%
1965 8,70% 1991 14,05%
1966 8,70% 1992 14,35%
1967 8,80% 1993 14,00%
1968 9,00% 1994 14,13%
1969 9,10% 1995 14,55%
1970 9,50% 1996 15,40%
1971 9,90% 1997 15,40%
1972 10,30% 1998 18,25%
1973 10,40% 1999 17,90%
1974 10,60% 2000 17,90%
1975 10,40% 2001 17,90%
1976 10,40% 2002 17,90%
1977 10,40% 2003 17,90%
1978 10,45% 2004 17,90%
1979 10,40% 2005 17,90%
1980 10,25% 2006 17,90%
1981 10,60% 2007 17,90%
1982 11,05% 2008 17,90%

Toen Drees het verzon betaalde werkenden 6,75% van hun salaris aan toenmalige ouderen. In 1998 was dat gestegen tot 18,25%, daarna is de AOW via de inkomstenbelasting nog verder aangevuld. Zie daarvoor het aangegeven bron document.

Duidelijker kan ik niet aantonen dat de af te dragen AOW via het omslagstelsel in 1998 minimaal 2,7 keer zo duur was als in 1957. Dat is daarna steeds verder verergerd.

Er zijn heel weinig jongeren die nog een AOW of Pensioen verwachten. www.dumpert.nl/mediabase/6576741/e81f2...

Feynman | 04-07-14 | 21:46

De Geus | 04-07-14 | 21:45
Dat van de voorzieningen afbreken is begonnen met de babyboombestuurders die zich daarvoor ook rijkelijk hebben laten belonen.

Rest In Privacy | 04-07-14 | 21:46

Stomme patatetertjes. Laten zich jaloers maken door werkgevers en overheid en breken vervolgens hun eigen voorzieningen af.

De Geus | 04-07-14 | 21:45

Ahh, Zware Majesteit is dus 36 jaar jong. Aanbiddelijke leeftijd waarop je denkt nog de wereld in je hand te hebben en je eigen leven te kunnen bepalen. Nee, klein piepeltje als je zoveel omzet- en vennootschapsbelasting betaalt als jij beweert en het nog steeds niet hebt gemaakt, kun je het verder schudden: je bent een schuldslaafje tot het eind van je leven. En dat is maar goed ook, daar leer je van voor je volgende leven!

Rick7167 | 04-07-14 | 21:39

Ahh, Zware Majesteit is dus 36 jaar jong. Aanbiddelijke leeftijd waarop je denkt nog de wereld in je hand te hebben en je eigen leven te kunnen bepalen. Nee, klein piepeltje als je zoveel omzet- en vennootschapsbelasting betaalt als jij beweert en het nog steeds niet hebt gemaakt, kun je het verder schudden: je bent een schuldslaafje tot het eind van je leven. En dat is maar goed ook, daar leer je van voor je volgende leven!

Rick7167 | 04-07-14 | 21:39

De jongeren zijn toch naar ik mag aannemen redelijk goed op de hoogte van het verhaal van de bijtjes en de bloemetjes. Ik bedoel eigenlijk dit: had ik op het "moment supreme", een zaadcelletje groot, tegen mijn vader kunnen zeggen, laat maar pa, van mijn jaargang zijn er al zoveel, spuit het kwakje maar op de kachel dan loopt het met een sisser af? Beetje vergezocht okee. Wat raadt men dan mensen van de betreffende leeftijdsgroep aan nu te doen. De zolderbalk met een eindje touw?

okkums reezur | 04-07-14 | 21:37

De Satan? Nou, dat lijkt me wat sterk aangezet. Helpers van Satan lijkt me beter passen...
.
Maar goed, dat haalt ze inmiddels op hun oude dag in. Gezien het huidige gedrag hoeft de babyboomgeneratie echt niet op solidariteit van de jonge generaties te rekenen. Symmetrie.

Parel van het Zuiden | 04-07-14 | 21:35

Tsja, die babyboomers moesten als tiener naar Dylan en Janis Joplin luisteren. Is ook geen pretje.

Djong | 04-07-14 | 21:35

Nou Feynman, dan stel ik voor dat je maar heel snel begint met die moestuin, want als jij aan de beurt bent zul je die hééél hard nodig hebben. Mag ik je er overigens even op wijzen dat in je berekening van 7:1 en 4:1 geen rekening is gehouden met inflatie e.d.: in 1970 was de keiharde gulden (qua bestedingswaarde) beduidend meer waard dan de boterzachte euro van nu. Een maandsalaris van 1.000 gulden was heel wat; de AOW-premie die daarover betaald moest worden lag -verhoudingsgewijs- hoger dan de inhouding nu. Maar dat weet jij niet, want je bestond nog niet.

Rick7167 | 04-07-14 | 21:33

L.E. Raar | 04-07-14 | 21:17
Het omslagstelsel zou werken als iedere generatie even groot is, het is een probleem der getallen.
Overigens, wij betalen ook voor ons pensioen, als we weer een baantje hebben voor een of twee jaar, wij willen net zoals babyboomers ook wel een contract voor het leven hoor. Zullen we dat pensioen krijgen, neen en het interesseert de babyboomers in Benidorm geen ene biet. Is niet erg, maar doe niet alsof jullie de enige generatie zijn die verheven idealen heeft of de enige generatie die wil werken en settelen. Onzin en je weet het.

Rest In Privacy | 04-07-14 | 21:31

Heerlijk!
Hypotheekje van 200€ per maand ook na de ineenstorting van de huizenmarkt nog 200K boven water. Vast contract en straks een vette erfenis.
Het is kortom heerlijk om baby boomert te zijn.
Dus ja, ik snap de jaloezie wel.....
Maar ik geniet omdat t kan!

Frankasd | 04-07-14 | 21:28

-weggejorist-

Nieuws-Lezer | 04-07-14 | 21:26

Het moet eerlijker?

panadol | 04-07-14 | 21:25

Beste 'Wijze uit het Oosten': ik scheld en speel op de man omdat ik dat godvergeten klotegescheld op mijn generatie zo zat ben. Ik heb altijd in een huurhuis gewoond, gewoon geleefd en geen kapitaal opgebouwd. Maar ik word weggezet als een profiteur door een generatie nieuwkomertjes die geen enkel benul hebben en alleen maar in de heerlijke hetzevorming van GeenStijl mee glijden. Lekker soppen in rancuneuze kwaadheid en het woord AOW geeneens zonder spelfouten kunnen schrijven. Ik ben het zat. Stelltje zakkenwassers ga wat nuttigs doen, ga werken.

Rick7167 | 04-07-14 | 21:25

Zware Majesteit | 04-07-14 | 21:19
Maar je kan je ouders toch meenemen?
Of je ze nu hier in huis hebt of elders.

bakoenin | 04-07-14 | 21:23

Rick7167 | 04-07-14 | 20:53
"De AOW is afhankelijk van de verhouding van actieven tot gepensioneerden. Die lag in de jaren ’50 van de vorige eeuw toen de AOW werd ingesteld op ca. 7:1 , nu is de verhouding 4:1 en in de komende decennia glijdt dat af naar 2:1. "http://www.mejudice.nl/artikelen/detail/de-pensioenmythe-doorgeprikt

Even in normale mensentaal, toen jij betaalde, betaalde je met 7 werkenden 1 AOW. Ieder een zevende. Goed te doen. Nu betalen 4 werkenden samen 1 AOW, dit doet al pijn. Straks betalen 2 werkenden 1 AOW-pensioen, daar geloof ik gewoon niet in.

Dit betekend dat de "Premieheffing Volksverzekeringen" voor het deel wat voor de AOW bedoeld is, nu al bijna verdubbeld is en ruwweg nog een keer gaat verdubbelen.

Uw stelling dat er "evenzeer" betaald wordt faalt vrij hard.

Oh en als u denkt dat dergelijke gelden ook daadwerkelijk inbaar zijn voor de belastingdienst als u straks uw verzorging nodig hebt, moet ik u helaas teleurstellen.

De werkeloosheid stijgt, de kenniseconomie is een illusie en in plaats van Nederland te leiden, kiezen politici ervoor zich Europees te profileren.

De PvdA stelt trouwens voor een moestuin te beginnen.

Feynman | 04-07-14 | 21:22

L.E. Raar | 04-07-14 | 21:17
Yessem massa, everything is ok on the field and the boys are in the barn. Richt u op de elite net op uw jonge medeslaven. Geldt trouwens ook omgekeerd

Zatkniss | 04-07-14 | 21:22

- betaalt - emotie maakt slechte spellers....

L.E. Raar | 04-07-14 | 21:22

Gezeik, ik heb zoveel betaald aan belasting voor doelen waar ik geen invloed op of bate van heb gehad. Ook heb ik nooit een zwaar gesubsidieerde studie kunnen doen en heb ik wel gewerkt vanaf 16 jaar en de eerste 10 jaar 3 snipperdagen en en twee weken vakantie. Dus pleur op met dat gezeur en ga aan het werk :=))

wim de goede | 04-07-14 | 21:21

Mooi, 1960, dus genaaid. Kan ik tenminste mijn bek opentrekken.

bakoenin | 04-07-14 | 21:20

@Rick7167
Het hele AOW-stelsel is onhoudbaar, gaat gewoon verdwijnen, ik betaal me de tandjes en zie er na mijn 67e geen cent van terug. Dat dus. Met je gelul over 45 jaar premie betalen en dat eerst moeten nadoen voordat mijnheer Rick iemand serieus neemt. Verachtelijke zak hooi dat je er zit achter je toetsenbord. Intussen heb ik op mijn 36e zeer hoogstwaarschijnlijk meer omzet- en vennootschapsbelasting betaald dan jij ooit bij elkaar gezien hebt en dan mag ik straks alsnog mijn ouwelui in huis nemen omdat er geen zorg meer is en ze te lang leven. Ondertussen hebben opvreters van jouw generatie decennia collectief op te grote voet geleefd en dan nu gaan janken dat je daarop wordt aangesproken!? MOEHAHA!! Echt.. het is dat mijn ouders nog leven, anders was ik vandaag nog geëmigreerd.

Zware Majesteit | 04-07-14 | 21:19

Het verhaal: ze hebben na de oorlog alles opgebouwd, maar ook ze zijn nu de veroorzaker van dit alles (crisis). Wat is waar? Ik geloof ook wel dat de toekomstige gepensioneerden graag er goed bij willen zitten en zo ook de politieke stemmen die het meest gustige is!

GebuktIsGenomen | 04-07-14 | 21:17

Deze hele discussie is mijns inziens van de zotte.
De ouderen onder ons (o.a. Rick7167, Blonde Leffe, Polletje Piekhaar en mijzelf) hebben gewoon ons leven lang hard gewerkt. Wij hadden niks te vertellen op macro-economisch gebied. We betaalden belastingen, sociale premies en pensioenpremie(s), en vingen een deel van ons bruto inkomen als netto - en daar leefden we van. Gewoon van dag op dag - en probeerden er het beste van te maken.
We kregen kinderen, en hebben die opgevoed en laten studeren.
Wij gaan er ook van uit dat 'belofte maakt schuld' - als je voor iets betaald, heb je ook het recht om dat te krijgen. Pensioen bijvoorbeeld, en AOW.
Daar hebben we recht op, op grond van gedane beloften en betaalde premies. Niets meer of minder dan dat. Onze kinderen vinden dat heel normaal.
Dat in onze tijd de omslag kwam van een- naar tweeverdieners, dat hebben we zien aankomen vanuit de Scandinavische landen, want daar waren tweeverdieners al heel normaal toen in Nederland de meeste echtgenotes nog voor huis en kinderen zorgden en daar een dagtaak aan hadden.
Maar hadden wij ook maar iets te zeggen over deze ontwikkelingen? Net zoveel als wij hedentendage te vertellen hebben over multikul en policor in onze samenleving.....

De ratten die nu - puur op jaloezie, nijd en afgunst - afgeven op mijn generatie (kan ik het overigens helpen dat ik in '47 geboren ben?) wens ik dikke shit in de rest van hun leven. Sodemieter op, en ga iets nuttigs doen.
Jullie zijn geen haar beter dan die VN-Commissie: Je wil alleen je eigen gelijk halen, over de ruggen van anderen, vooral als die weinig terug kunnen doen.
Stelletje lafbekken! Ga werken! Hebben wij slechts meer dan 40 jaar gedaan....

L.E. Raar | 04-07-14 | 21:17

@De Hoer van Babylon: Helemaal niet, dat waren hun ouders. Daar teren die krengen al zeventig jaar op en volkomen onterecht.
 
Ik (est. 1984, féést!) pers discussies met Babyboomers altijd net zo lang uit tot ze met dat argument komen. Daarna vragen hoe dat dan werkt, timmeren en metselen in je luier, voorrekenen wat voor een ontzettende profiteur de babyboomer in kwestie eigenlijk is en daarna "Als u mij verder wilt excuseren, ik moet uw AOW-tje nog even bij elkaar verdienen, goedemiddag" zeggen.
 
Daarbij merk ik meteen op dat het altijd hetzelfde soort babyboomer is: Linksdragende, macrobiotische gutmenschen. Van dat JOOP-tuig.
 
Want de Babyboomers die wèl wat gepresteerd hebben, die hoor je niet. Das jammer, want die hebben alle recht om hun uitvretende leeftijdsgenoten met een flinke stok terug in het hok te slaan.
 
Daarbij help ik graag, want ik verdom het om voor tuig als die Jolo van de brug te springen, Van Leeuwen. Je kunt me wat.

pietvanvliet | 04-07-14 | 21:16

Goed, ben de lul. Maar dat wist ik al (1970). Die kleine van mij heeft het weer goed. Prima.

postmodernismisdead | 04-07-14 | 21:15

Jonger dan 35 en zeker wanneer je geen kinderen hebt is er eigenlijk maar één keuze: weg uit Nederland.
Of je moet het acceptabel vinden dat jij uitgerekend voor zowat iedereen betaalt, terwijl je zelf nauwelijks de kans krijgt om een groot huis te kopen, vermogen op te bouwen en later een goed pensioen te hebben.
Onder de 35 in Nederland betekent betalen voor alles en uiteindelijk niks krijgen.

du Roi Soleil | 04-07-14 | 21:14

madakantognie?! | 04-07-14 | 21:02
voor krom gelegen? rare baan.
Maar hoe lang denk je dat de huidige generatie moet werken? 50 jaar volgens de laatste schatting. En met minder salaris en hogere kosten ook.

--sql error-- | 04-07-14 | 21:12

@Rick7167 | 04-07-14 | 20:53
Wat je ook als punt had wordt overschreeuwd door je taalgebruik en op de man spelende verwensingen.
Daardoor kan ik bijna niet meer lezen dat er mischien iets in je argumenten zit..
Maar een klein punt : Huis gekocht begin jaren 70 ? Premie A ? fl. 175.000,-.
Begin jaren 2000 verkocht voor Eur. 450.000,- om kleiner te gaan wonen, want de kinderen waren toch de deur uit.. ?
In guldens dus een huis gekocht van 175K, netjes afbetaald met de annuïteiten hypotheek.
Maar wel verkocht voor één miljoen keiharde florijenen. En dat is alleen weggelegd voor de babyboom generatie.
Voor 60% van de generatie geboren in 1984 geldt dat ze na 30 jaar geen EUR. 350.000,- op hun huis verdiend zullen hebben, maar nu wel met het water tot de lippen staan..

Wijze uit het Oosten | 04-07-14 | 21:08

Eigenlijk is dit met alles aan de gang, mensen die het meeste te verliezen hebben moeten ook nog eens het hardste hiervoor betalen.

Sergeant_Peper | 04-07-14 | 21:05

Mn ouders zijn die satan. En mn pa heeft er 48 jaar voor krom gelegen. Nu jij nog met je rose plopkap van leeuwen.

madakantognie?! | 04-07-14 | 21:02

Eigenlijk, is dit een kansloze discussie. De bilderbergers lachen zich rot, divida et impera niet waar. De vijand zijn niet de bejaarde jan met de pet, maar schompens in den haag en Brussel

Zatkniss | 04-07-14 | 20:56

Eén woord: omslagstelsel.

En nou opflikkeren en in je handjes knijpen dat je er nog iets van terugziet, zwitsal.

Zware Majesteit | 04-07-14 | 20:44

Klein boerelulletje met je grote bek: aan dit omslagstelsel betaal JIJ op moment en de komende veertig jaar dus evenzeer mee als ik dat 45 jaar heb gedaan. Dus wat wil je met je grote bek nou precies zeggen...? Je zit in dezelfde rattenval als ik zat, allen schijnt dat niet tot je door te dringen. Sukkel.

Rick7167 | 04-07-14 | 20:53

Rick7167 | 04-07-14 | 20:46
Je krijgt dan ook geen ton op je rekening. Je krijg gedurende je leven in totaal een ton meer gestort dan iemand die in 1984 is geboren en je betaalde gedurende je leven een ton minder belasting dan iemand die in 1984 is geboren.

Je zal misschien vroeger veel belasting betaald hebben, nu wordt er NOG meer belasting betaald. Kijk maar naar de groei van de overheidsbegroting tov de groei van de totale economie. Waarom denk je dat vroeger alleen de man des huizes naar zijn werk moest en nu moeder de vrouw ook?

Feynman | 04-07-14 | 20:52

Heb gewerkt van mijn 17e tot 65. En 40 jaar AOW premie betaald. En AWBZ. En IB. En nu moet ik van die snotjong te horen krijgen dat ik een profiteur ben? Dacht het niet.

Polletje Piekhaar | 04-07-14 | 20:52

Rick7167 | 04-07-14 | 20:46
Beste Rick goed dat je een ijzersterk hart hebt, maar het omslagstelsel is inderdaad bijna niet meer houdbaar, dit is gewoon een probleem. Daarbij heeft de generatie die het land heeft opgebouwd ook als dank tomaten tegen de kop gekregen als dank van jullie generatie. Dus wat dat betreft ook wat meer relativerend historisch besef graag. Elke generatie zet zich af tegen de vorige generatie. Helaas hebben wij veertigers dat wat te weinig gedaan.

Rest In Privacy | 04-07-14 | 20:51

uitlaatklepje | 04-07-14 | 20:25
De afgebouwde regelingen zijn het resultaat van onderhandelingen tussen werkgever, overheid en vakbonden. De hoge heren (lees Partij van de Armoede, VVD en gedoogpartij D66) hebben ons geld verkwanseld en verkeerde keuzes gemaakt. Helemaal mee eens.
Maar het blijft gewoon een feit dat MIJN geld im het pensioenfonds zit en ik daar recht op heb.
Jouw VUT-regeling was een regeling om de werkloosheid tegen te gaan en is afgekocht. Daar heeft jouw vakbond een compensatie voor gekregen.
Mijn generatie heeft van de vorige generatie niets gekregen, maar er zelf voor gewerkt.
Ik houd van solidariteit, maar het EISEN van geld waar je niet voor gewerkt hebt, gaat gewoon te ver. Mijn moeder zei altijd: de kost gaat voor de baat uit. Daarom wil ik nu genieten van de vruchten van mijn werk en opofferingen in voorgaande jaren.

Trouwens: iedereen heeft het over tonnen en miljoenen: ik heb 46 jaar gewerkt en mijn pensioen is circa € 2000, zo'n per maand minder dan mijn laatste loon. Omdat ik bijna geen rente en aflossing op mijn huis hoef te betalen (altijd afgelost) kan ik er goed van rondkomen.
Maar daar moeten opvreters gewoon vanaf blijven.
Solidariteit gaat immers twee kanten op.

Laatste punt: er zit ruim DUIZEND MILJARD euro in de pensioenpotten. Voldoende om iedereen de komende 40 jaar een pensioen te geven. Alle negatieve berichten zijn bangmakerij zodat de regering aan onze geldpotjes kan komen.
Ook Europa aast heel sterk op ons geld omdat wij het enige Europees land zijn met zo'n grote pensioenpot. Daarom had iedereen tegen de EU moeten stemmen en moeten we straks ook stemmen op partijeen die de Nederlandse problematiek willen oplossen in plaats van naar de pijpen van Europa te dansen.

Leffe Blonde | 04-07-14 | 20:50

Shadow112 | 04-07-14 | 20:38
Wat ik storend vind, is dat iemand die door gebrek aan inzicht en scholing er een puinhoop van maakt echt drie jaar door de mangel gehaald wordt. Alleen maar plichten. Zijn ook meestal ondernemers die bij het faillissement van hun bedrijf zelfs hun pensioen kwijtraken.

Iemand die een moord pleegt en vijf jaar krijgt, zit er drie, heeft een schonere leefruimte, heeft een verwarming die wel aanstaat, heeft altijd te eten en zo verder. Gratis scholing, geen zorgen. Alleen maar rechten.

Gemakshalve moet ik even de vergelijking maken tussen het verzorgingsniveau van een gevangenis en een bejaardentehuis.

Feynman | 04-07-14 | 20:46

@Shadow112 | 04-07-14 | 20:38
Nope...
Van dichtbij gezien. Complete loser in de familie, kon zeven jaar nog geeneens een bankrekening openen bij een andere bank dan waar hij al zat wegens 'risicoprofiel'.
Schulden laten vervallen wegens 'oninbaar', allemaal bedragen die niet erg genoeg waren, dus na vijf jaar niet actief invorderen vervalt de boel.
Van de week een aanvraag voor een creditcard goedgekeurd.
Ongelofelijk. Niets geleerd, recept voor de volgende episode...

Wijze uit het Oosten | 04-07-14 | 20:46

Feynmannetje, nekharengelul. De 'Premieheffing Volksverzekeringen' voor de AOW (inderdaad een omslagheffing) bedroeg mijn werkzame leven lang het grootste deel van de belastingen die ik betaalde. En ik heb ook geen ton op mijn rekening. Ik heb vele vrienden van dezelfde leeftijd als ikzelf en ze moeten rond komen van een lullig AOW'tje. Count your blessings zou ik zeggen en doe niet zo rancuneus naar de generatie die inderdaad dit kloteland (inmiddels) hebben opgebouwd.

En lingo star: maak je geen zorgen: ik heb een ijzersterk hart.

Rick7167 | 04-07-14 | 20:46

@Rick7167
Eén woord: omslagstelsel.

En nou opflikkeren en in je handjes knijpen dat je er nog iets van terugziet, zwitsal.

Zware Majesteit | 04-07-14 | 20:44

Hm ben zelf 44. Om nu mijn pa van 84 met alleen AOW als profiteur weg te zetten. Voor de oorlog zijn pa in de steun. Tijdens de oorlog de mof Pauw Pauw zijn doen op zijn broers en pa. Na de oorlog met zijn moeder en zusters op het land werken en nooit iets opgebouwd of gehad. Hij komt trouwens prima rond komen dat dan wel weer

Zatkniss | 04-07-14 | 20:41

Ach gut, het generatieconflict...

De patatgeneratie is jaloers op de generatie die ervoor zit.
Stelletje zielepoten, die veertigers, niks meegemaakt in de jaren tachtig en negentig en nu maar afgeven op iedere babyboomer.
Alsof iedere babybommer profiteert.
Gaaaaaaaaaaaaap......

knerf | 04-07-14 | 20:41

@Feynman | 04-07-14 | 20:26
Eensch... Wat ik wel storend vindt aan die hele wsnp regeling is dat het geen f*ck uitmaakt of je nou 3ton of maar 30k schuld hebt. Al vermoed ik wel dat er ondanks de eventuele "schone lei" je geschiedenis als wanbetaler wel ergens blijft hangen in het banken systeem.

Shadow112 | 04-07-14 | 20:38

Rick7167 | 04-07-14 | 20:26
Jij hebt geen historisch besef. De historie is net doorgerekend. Wat vele al dachten, is gewoon waar. Iemand die in 1984 krijgt gewoon een rekening van twee ton.

Daarnaast heb je de AOW nooit gelezen. AOW is een omslagsysteem. Jij hebt AOW betaald voor die paar mensen die destijds oud genoeg werden. Dat kostte je bijna niets. Nu zitten we in de vreemde situatie dat mensen gemiddeld langer leven na hun vervroegde uittreding dan ze ooit gewerkt hebben. Dat had Drees nooit voorzien.

Feynman | 04-07-14 | 20:38

Rick7167 | 04-07-14 | 20:26
Ga door met uw wijze inzichten te spuien maar denkt u wel aan uw hart.

Rest In Privacy | 04-07-14 | 20:34

Je moet ook wel achterlijk zijn als je hier aan mee gaat betalen, laat hier je studie betalen door de boomers en vertrek naar een oord waar ze geen hekel hebben aan iedereen die zich nog zonder rollator voort kan bewegen.

Betadine | 04-07-14 | 20:34

Maar als ik die grafiek nog eens goed bestudeer, worden we niet vooral genaaid door die zogenaamde zielige bejaarden van tegenwoordig? In welk geval ik de bezuinigingen in de ouderenzorg ineens in een heel ander licht zie.

VanBukkem | 04-07-14 | 20:32

Een woord: Emigreer.

Sticky Rice | 04-07-14 | 20:32

Nou ik ben neutraal, net,

newray | 04-07-14 | 20:31

In mijn jeugd geen goedkope studieleningen ,geen reisjes naar thailand en Nepal in je studententijd geen wintersporten met het hele studenten dispuut geen allinclusive tussendoor omdat je zo hard gestudeerd had geen festivals en feestjes op Ibiza..... het is niet raar dat de Party generatie nu in de problemen komt altijd op de pof geleefd terwijl deze (slimme)boomer zijn zaakjes op orde heeft en ook nog eens drie kinderen kan laten studeren.........

arretje | 04-07-14 | 20:31

uitlaatklepje | 04-07-14 | 20:25
Vergeet ook niet dat sparen voor een pensioen, vooral betekend vrijwillig afstand doen van kwijtscheldingen, toeslagen en een keuze voor een nog hogere AWBZ bijdrage. En dat, is pas de huidige situatie.

Straks mag je zwaaien met je creditcard voor een schone luier.

Feynman | 04-07-14 | 20:28

I'm screwed!

Baby Rasta | 04-07-14 | 20:28

Stelletje lamlullen, ik heb 45 jaar AOW-premie betaald. Wil je me dat misschien eerst even nadoen voor je je grote muil opentrekt? Je hebt nergens recht op, alles is een gunst. Maar daar heb je als door en door verwende kleuter-generatie geen flauw benul van. Geen historisch besef, geen idee, alleen stupide geblaat. Stelletje sukkels: geen flauw benul hoe de wereld in elkaar zit en toch maar schreeuwen en blaten. Ga lekker spelen met je piemol voor je hier je belachelijke comment durft te plempen

Rick7167 | 04-07-14 | 20:26

Shadow112 | 04-07-14 | 20:20
Beter drie jaar een kutleven, dan in je hele leven proberen twee ton terug te sparen.

Feynman | 04-07-14 | 20:26

Eén lichtpuntje: Ik bungel tenminste niet helemaal onderaan.

VanBukkem | 04-07-14 | 20:26

Leffe Blonde | 04-07-14
Wij betalen ook voor pensioen, echter wij zien daar niet veel meer van terug. HRA gaat eraan, de VUT waar ik nog aan meebetaald heb krijgen we ook niet, de zorgkosten rijzen de pan uit, want we worden allemaal dement oud.
De WW wordt steeds verder afgebroken. AOW wordt alleen maar minder enz. enz.
De cijfers liegen er niet om en een beetje solidariteit met de volgende generatie die het een stuk moeilijker gaat krijgen zou u sieren.

uitlaatklepje | 04-07-14 | 20:25

Zie hier meteen even waarom het HELE sociale stelsel (vangnet) compleet onbetaalbaar gaat worden. EN het is geen nieuws. Al in 1994 zat ik in de collegebanken van de EUR (B zaal voor intimi) en kreeg college van een paar studentassistenten die onderzoek hadden gedaan naar de betaalbaarheid van het hele sociale vangnetsysteem o.b.v. demografie. Toen hadden we nog geen euro, geen griekenland en geen crisis en was de uitkomst al die wordt onbetaalbaar; wordt alleen te financieren als de generatie die nu tussen de 25 en 45 is even 100% inkomstenbelasting wil gaan betalen. Rapportje lezen? Staat vast nog in de universiteitsbieb op woudestijn. En dan heb ik het nog niet over de permanent dalende huizenprijzen omdat we leegstand krijgen, ook o.b.v. demografie. De oplossing hadden ze ook; meer mensen het land in. Directe oorzaak volgens mij; er is in de jaren 70 te weinig geneukt.

BitchSuperSoaker | 04-07-14 | 20:24

@Feynman | 04-07-14 | 20:07
Dus dan hoef je niet huis, haard en auto te verkopen om daarna ongeacht je aantal minderjarige kinderen van een lullige 45 euro per week rond te komen in een kutflat 5 hoog?

Nee Feynman mijn beste, deze plaat sla je dit keer vreselijk mis.

Shadow112 | 04-07-14 | 20:20

Eet de rijken om nom nom.

Bertus Brulbroek | 04-07-14 | 20:19

eh.... dat kan niet......

ze hebben er altijd voor gewerkt....... begonnen met werken voordat ze geboren waren..... en minimaal 80 jaar gewerkt......

dat zouden die nietsnutten van jongeren ook eens moeten doen...... dan mogen ze mee praten...

;-)

kees_de_bees | 04-07-14 | 20:19

Het klopt wel hoor, ik kan mijn geboortejaar en het schamele loon dat detacheerders mij bieden als HTS'er met 6 jaar werkervaring, hier wel in terug zien.

Van Nostrand | 04-07-14 | 20:18

@Feynman | 04-07-14 | 20:07
Het is werkelijk een scenario dat zou kunnen werken..
Schulden tot de max gooien, daarvan profiteren en als het op betalen aankomt de WSNP de boel in drie jaar afzien weg laten poetsen.
Er zijn maar twee problemen met dit scenario : Mijn arbeidsethos en eergevoel..

Wijze uit het Oosten | 04-07-14 | 20:17

Stef. Sterf. Sterf.

Zo dat lucht op. Ik weet waar hunze huizen wonen en ik ga ze gewoon kraken.

Mammeloe | 04-07-14 | 20:17

Godverre godverre precies kut. Vermogensbelasting omhoog? Uitkering omhoog? 48u luiers? Flattax? Racisme? Vragen vragen...

jan_lid | 04-07-14 | 20:17

Ach mensen, er is geen reden tot zorgen (bouwjaar midden jaren 80 hier). Nog nooit was de wereld zo met elkaar verbonden als vandaag de dag, met een goede opleiding, een beetje ervaring en een goede arbeidsmentaliteit kan je overal op deze wereld aan de bak. Zoek een land uit waar de sociale voorzieningen misschien minder zijn, maar je een goede boterham kan verdienen zonder dat er teveel van moet afstaan (bijv. een land met een relatief jonge bevolking). Laat ze het in Nederland lekker uitzoeken, ik kom wel terug als ik oud ben.

GroteZaagdildo | 04-07-14 | 20:17

Duivels gestook tussen generaties van het CPB. Wist niet dat dit een overheidstaak was.

De Geus | 04-07-14 | 20:14

Natuurlijk, geef een ander maar de schuld.

Ik heb vanaf mijn 17e gewerkt en altijd pensioen opgebouwd. Ik had geen studiebeurs (mijn kinderen ook niet). Ik had geen ouderschapsverlof. Ik heb geen schilden opgebouwd op basis van dubbele inkomens of 4x mijn inkomen. Ik heb mijn schulden afbetaald in plaats van alle inkomsten uit te geven alsof ik geen schulden (ook hypotheek) had.
Het is de fabel van de krekel en de mier. De krekel leefde flierefluitend, van dag op dag, terwijl de mier spaarde voor later. Nu komen de slechtere tijden en komt de krekel van de mier een deel van zijn spaarpot opeisen.

Mijnspaarpot komt echt wel vrij. Eerst doordat ik nu onbezorgd kan leven en de economie kan versterken door mijn uitgaven; straks als mijn erfenis naar mijn kinderen gaat.
En nu willen de generaties na mij mijn onbezorgde nadagen verpesten? Ik dacht het niet.
Daarom het gezegde: Wie niet steelt of erft, zal werken tot hij sterft.
Maar uiteraard is h gemakkelijker om de lasten te leggen bij de groep die niet kan staken of op andere wijze kan protesteren.
BABYBOOMERS: WORD LID VAN 50+ om een beetje toekomst te behouden.

Leffe Blonde | 04-07-14 | 20:14

Au!

Hobbykip | 04-07-14 | 20:13

Als je die strepen vanaf vandaag omtrekt, loopt die patatgeneratie straks ook nog flink binnen.

louis6227 | 04-07-14 | 20:09

Goudeerlijke nul-generatie hiero .... pfff ...

Der Schnitzeljäger | 04-07-14 | 20:08

Ik profiteer als de... moet je mij dat verwijten of moet je dat jouw pappie en mammie verwijten???

Skunk57 | 04-07-14 | 20:08

Als je in 1984 geboren bent, een jaartal in 1948 al voorspelt door George Orwell als de absolute hel op aarde, moet je gewoon een aantal dingen doen.

Start een paar kut studies, en kies voor maximaal lenen. Ga daarna werken en regel tijdens je eerste jaarcontract een intentie verklaring voor een vast contract. Koop het grootste huis wat je kunt vinden. Maak een paar kinderen en leef van persoonlijke leningen en creditcards.

Tot en met je veertigste leef je als dezelfde god in Frankrijk als al die babyboomers. Je hebt even lang over je studie gedaan, woont in hetzelfde huis en ook een paar koters.

De moeilijke stap is je studieschuld herfinancieren in een andere persoonlijke lening. Daarna meld je jezelf bij de WSPN. Daar werken nu het laatste deeltje van die babyboomers die kunnen dan gelijk zien hoe je in drie jaar even vier ton aftikt.

Terwijl de babyboomers juichen als ze iedere keer weer hun rechten behouden zijn, beseffen ze niet dat de bejaardenzorg het eerste afsterft, op het moment dat hun schade voor de economie en rijksoverheid niet meer te ontkennen is.

Het aantal plaatsen in tehuizen is net gehalveerd, terwijl het aantal hulpbehoevenden is verdrievoudigd. Kinderen komen je niet helpen, want die zijn tweeverdieners die het huis moeten betalen.

Uiteindelijk zit de babyboomer nu al in zijn verdiende 24 uurs incontinentieluiers.

Feynman | 04-07-14 | 20:07

Sterke schouders heh. Allemaal voor jullie. zo ben ik.
Maar Owee als je komt klagen over te weinig heh. Dan verpats ik je scootmobiel!

Rest In Privacy | 04-07-14 | 20:07

Ja babyboomers lees het maar eens goed, profiteurs !

Rest In Privacy | 04-07-14 | 20:04

Zoals alles in de wereld wordt ook dit wel weer rechtgeluld, genegeerd of betwist door een stel overbetaalde internationale boventallige VN-wijsneuzencommissie. En gaan we morgen weer lekker door met netto bijdragen aan de FC Weg-met-ons....

de Voorzittert | 04-07-14 | 20:04

Ja maar.... zij hebben na de oorlog alles opgebouwd....
#Gaaaaap...

De Hoer van Babylon | 04-07-14 | 20:04

Köt... Geboren precies op het kantelpunt..
Kom daar goed mee weg, maar mis de bonus van mijn oudere broer...

Wijze uit het Oosten | 04-07-14 | 20:02

Jep. I'm boned.

Battery!!! | 04-07-14 | 20:02

Kut!

Rest In Privacy | 04-07-14 | 20:01

Die babyboomers mogen van mij kapotvallen! Gelukkig gebeurt dat allemaal vanzelf de komende jaren, en komt er weer kapitaal vrij.

Nadat de overheid er wéér belasting over geheven heeft.... Ik moet huilen....

SvennusMax | 04-07-14 | 20:00

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland