Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

SCHANDE! Negerhaat! Maar wie zegt het?

KoninginnedagVirBlankes.jpg"Het zijn mensen uit een tropisch land met totaal andere tradities en zeden en gewoonten. Met een heel ander gevoel voor kleur, voor lawaai, voor spontaniteit. Die mensen passen niet bij ons en die passen zeker niet in de grote stadsorde, waar iedereen een ander moet ontzien en waar je rekening moet houden met hoe laat naar bed en met gehorigheid en van alles en nog wat. Het is toch volslagen onzin om die mensen uit te leveren aan de duivel van de lediggang in die gigantische torenflats. En dan kun je zeggen: die mensen zijn zwart en wij zijn wit en het maakt niks uit, maar het maakt helaas wel uit. (…) Je kan op je kop gaan staan, maar met alle goede wil waarmee ik bezield ben, met alle deernis waarmee ik het leven en het leed van de zwarte en de gekleurde rijksgenoot bekijk, heb ik gewoon het blanke superioriteitsgevoel jegens de zwarte wat ik met miljoenen Nederlanders deel." Ja dit kan dus niet. GoedVolkwoede. Afstand nemen. Witte mensen solidair zwart geschminkt in het kader van "IK BEN EEN NEGER" (Oh nee wacht.) 'Ik sta hier buiten'-acties voor de dichte deuren van Polare. Op hand-onder-kin selfies poserend voor de boekenkast de werken van deze abjecte auteur verbranden. Maar welke veelgeprezen literator en lieveling van lezende huisvrouwen zei dit? A) Joost Niemöller B) Arthur Japin C) Abdelkader Benali D) Gerard Reve E) Annie M.(inder) G.(ekleurden) Schmidt F) Prem Racistkishun Antwoord.

Reaguursels

Inloggen

Het jammere is dat nog altijd zoveel negerts naadloos aan de omschrijving van Reve voldoen.

jeanmondo | 14-05-14 | 12:35

De vrijheid van meningsuiting zou beperkt dienen te worden, met terugwerkende kracht graag. Tijd voor het Ministerie van Waarheid!

natte krant | 14-05-14 | 10:39

@kloopindeslootjijook | 14-05-14 | 00:18


"Mischien kon hij het niet velen, dat de neger royaler geschapen was, en dat nog wel door god de vader zelf. Daar moest dus wel zegen op rusten."


Jij kent Reve niet?

omanders | 14-05-14 | 07:56

heb ook geen flikker met negers.

12pints | 14-05-14 | 07:36

Een homerische lach verliet de haag van mijn tanden A. N. :-)
Ome Gerard was een epistolair genie!
Vroeger vond ik Werther Nieland het mooist. Nu Nader tot U en Op Weg naar het Einde.
Wanneer de norse negerT in mij niet kan slapen, draai ik het luisterboek De Avonden voorgelezen door de auteur;-)
Ook fan van de geleerde broer!

kapitein oosterlng | 14-05-14 | 06:33

Eerlijke man. Respect!

jojo1956 | 14-05-14 | 01:49

Mischien kon hij het niet velen, dat de neger royaler geschapen was, en dat nog wel door god de vader zelf. Daar moest dus wel zegen op rusten.

kloopindeslootjijook | 14-05-14 | 00:18

Gerard Reve was en is de grootmeester van de ironie.
Hij laat je lachen en huilen tegelijkertijd met het beschrijven van het menselijk tekort.
Een weergaloos schrijver, en alhoewel Mulisch de naam heeft, een van de beste Nederlandstalige schrijvers van de moderne tijd.
Het is niet onopgemerkt gebleven...

King of the Oneliner | 13-05-14 | 22:53

Hahaha, ik had een vriendelijke reactie gepost op de betreffende site waarin ik erop wees dat dit totaal geen nieuws was voor wie (de werken van) Reve kent.

Vervolgens stond er eerst een tijdje dat mijn reactie wachtte op goedkeuring, en nu staat er "Reacties zijn uitgeschakeld voor dit bericht."

paulvink | 13-05-14 | 22:11

@Bigi Bana Boy | 13-05-14


Dat klopt. Maar de schaal van dat bloedvergieten is mijns inziens niet het gevolg van een grotere bloeddorstigheid van de gemiddelde Europeaan maar eerder van het feit dat de technieken hier de grootste hoogte bereikten.

omanders | 13-05-14 | 21:47

@Captain Pervert | 13-05-14 | 17:08


Gerards opmerkingen over negers zijn altijd gewoon bekend geweest, hoor. Maar Reve zei wel meer echte tegendraadse dingen.

omanders | 13-05-14 | 21:39

Reve was tenminste eerlijk. Dat zouden meer mensen moeten doen.

graaf Dracula | 13-05-14 | 21:17

Canis Ferox | 13-05-14 | 19:23
Ik denk dat democratie een product van 2000 jaar Westerse ontwikkeling is. Want ook Europa heeft een heel proces moeten doorlopen voor het hier op uitkwam. En omdat zo'n proces uniek is, kun je democratie misschien wel niet exporteren naar landen die een hele ander ontwikkeling hebben doorlopen. Vergeet verder niet dat de rust, veiligheid en democratie die wij nu genieten, relatief jong is. Niets ten nadele van het huidige Europa, maar vergeet niet dat er zich op dit continent bloedbaden en genocides van ongekende schaal hebben afgespeeld en dat de bodems van vele landen doordrenkt met bloed van miljoenen mensen is. Misschien is Europa wel lange tijd de meest pervers geweldadige plek op aarde geweest.

Bigi Bana Boy | 13-05-14 | 20:35

Er bestaat maar één menselijk ras.
Wel heeft de ene mens wat meer pigment dan de andere mens.
Ook een blanke man heeft pigment, alleen heeft hij maar een beetje weinig pigment.
Waaarom is het zo belangrijk om mensen te verdelen in rassen?

Ella | 13-05-14 | 20:34

Ach, ik pink een traantje weg om die goeie ouwe tijd begin jaren 70 toen het nog allemaal gewoon onze schuld was. Dat Surinamers de Mocro's van nu waren. Dat wij én niet wilden werken én jullie banen inpikten. Mooi was die tijd.

Bigi Bana Boy | 13-05-14 | 20:28

Mensen die de racisme kaart spelen denken vanuit een racistisch model.

Ella | 13-05-14 | 20:19

@ Desmoulins | 13-05-14 | 17:27
Lees even de comments om 17:13 groot denker, die u ongetwijfeld gezien uw erudiete exquise keuze aan literatuur.

TheseDays00 | 13-05-14 | 19:49

Als je het zo kan verwoorden wordt al het lelijks mooi.

3Xniks | 13-05-14 | 19:26

Je moet wel heel jong, dom of onderontwikkeld zijn als je niet weet dat Reve 40 jaar geleden al koketteerde met een grappig soort racisme.
Linksige mensen konden daarom nooit erg goed met hun bewondering voor de Grote Volksschrijver overweg.
Reve trok zich nou eenmaal niks meer aan van politieke modes, coventies en taboes aan, nadat hij zich had bevrijd uit een verstikkende stalinistisch-communistische omgeving die in horror dicht in de buurt kwam van de na-oorlogse orthodox-christelijke milieus.

Peyronie | 13-05-14 | 19:26

Reve had een zeer goed gevoel voor realiteit.

Lepo | 13-05-14 | 19:26

Ik ken een aantal landen in zuidelijk afrika redelijk goed. Er is geen beschaving zoals wij dit kennen. Het begrip democratie kunnen ze je wel uitleggen maar begrijpen doen ze het niet. Ik heb absoluut niets met hun koeltoer, begrijp hen niet, wil ze ook niet begrijpen en ik ga mij niet bij hen aanpassen om ze makkelijker te laten assimileren. Uit m'n buurt blijven als je alleen maar komt om de hele reutemeteut op te lichten. En ja, ik scheer die hele boel over een kam totdat ze mij het tegendeel bewijzen. Zij passen niet bij ons en wij niet bij hen. Dit maakt mij echter geen racist. 'Een onsje minder, mevrouw? Graag slager.'

Canis Ferox | 13-05-14 | 19:23

Racisme is gewoon een literair stijlfiguur.

McSnor | 13-05-14 | 19:16

Wat een baard - maar mejuffrouw Nanninga is wellicht ook nog wat te jong om niet verbaasd te zijn over het racisme van de grote volksschrijver.

Higgins | 13-05-14 | 19:14

Maar het is maar een uitspraak van vroeger, tegenwoordig hebben wij Surinamers en aanverwante groepen geaccepteerd, de Marokkanen nog niet, daar moet op zijn minst nog tien jaar overheen.

De mijne is groter | 13-05-14 | 19:13

Al op juni 1985 was Gerard Reve een goed voorspeller.
.
En wat doet onze overheid:
Pappen & Nathouden;
Dweilen met de kraan open;
Zachte Heelmeesters maken stinkende wonden.
Dit gebeurt in NL nu al 30 jaar en dat blijkt niét de goede weg.
Dan gaat het zweren, en het pus spuit eruit.
De inferieure Multiculturele Ideologie leidt tot een samenleving vol met puisten.
Overal waar je krabt komt er stinkend pus uit.
Kijk maar eens wie er hier in de gevangenis en de TBS-kliniek zit.

www.avondlog.nl/blog/29504673

Ella | 13-05-14 | 19:12

Ik heb dit nooit gelezen, Reve heeft dit volgens mij nergens geschreven, het is maar uit een interview, zoiets kan je altijd nog weerspreken, later, maar Reve niet, die leeft niet meer.

De mijne is groter | 13-05-14 | 19:10

"Het is zaak om zoveel mogelijk verwarring te zaaien in het kamp van de tegenstander."
youtu.be/13LcncOcT84

smdyasc | 13-05-14 | 19:10

PrinsesStoepje | 13-05-14 | 18:56
Wie bepaalt wat onverenigbaar is dan?

Gargamel2012 | 13-05-14 | 19:00

@Eurotokkie | 13-05-14 | 17:58

Dat klopt. De slimheid is toegenomen met een afname van de zwartheid.

Bezorgde_Burger | 13-05-14 | 18:58

De Hoer van Babylon | 13-05-14 | 18:33
Wil je een citaat van Malcolm voordat hij naar Mekka was gegaan of toen hij terugkwam? Groot verschil.

Gargamel2012 | 13-05-14 | 18:58

Om zijn eigen lediggang te verbloemen, wendt Reve hier racisme voor, enkel om niet te hoeven toegeven dat hij er weinig in ziet om een muisgrijs ezeltje na een geweldige klauterpartij door het trappenhuis van een gigantische torenflat drie keer achter elkaar langdurig in Zijn Geheime Opening te bezitten.

Fierljepping on ice | 13-05-14 | 18:57

Constateren dat er onverenigbare cultuurverschillen zijn is nog steeds GEEN racisme. Verder vind ik Reve een door de "intellectuele" elite onterecht overgewaardeerde viespeuk.

PrinsesStoepje | 13-05-14 | 18:56

Je superieur voelen en het nog zijn mag gewoon hoor, zolang je maar de gehele mensheid als doelgroep hebt ipv de selectie met een specifiek kleurtje.
Er zijn er ook zat die zich minderwaardig voelen, gewoon doen, huilebalken, het zal mij echt een rotzorg zijn. Verschil mag er wezen.

Causa Sui | 13-05-14 | 18:54

Psycheltjes | 13-05-14 | 17:59
Ja, inderdaad, je kon erop wachten. Oppervlakkig gekakel.

Ella | 13-05-14 | 18:52

@Graaf van Egmont | 13-05-14 | 18:31
Een mooie bastaard dan. Nee, ik heb even mijn geschiedenisboeken niet rondliggen (oh crap wel wikipedia) maar ik denk dat er door de eeuwen heen met elkaar te ruilen, (rijke) russen en fransen gingen naar engeland, wij hadden spanjolen en duitsers, geen idee wat belgen deden, oostblok had de sterke en morbide mannen en de zo wit mogelijke maagden..'dat er een wel soms een sterkere en mooiere vrouw tot stand kwam. Die gingen dan ook weer verder in de genenpoel.
Gelukkig was europa/rusland vrij machtig want anders had het er hier allang anders uitgezien allemaal.

Zoals bij die boko-haram ontvoerde meisjes, uhmm sorry, maar ik kan ze echt niet uit elkaar halen. Lijkt wel alsof zij allemaal uit hetzelfde ei komen. Maarja, puntje bij paaltje, ik zie gewoon authentiek blank zeker niet als inteelt of bastaard. In tegendeel. Heeft een heel moeilijke totstandkoming gekend juist, in plaats van een heel dorp dat met elkaar van bil ging ergens in donker afrika..

de grote Anti | 13-05-14 | 18:45

Voor het evenwicht verwacht ik binnenkort ook een citaatje van Malcolm X.

De Hoer van Babylon | 13-05-14 | 18:33

de grote Anti | 13-05-14 | 18:16
Eigenlijk is dus door al haar verschillende kenmerken, de blanke vrouw als een bastaard hond.

Graaf van Egmont | 13-05-14 | 18:31

--sql error-- | 13-05-14 | 17:09
Nee. Hermans was die andere grote. Komrij blijft in beider schaduw staan. En Reve schittert eigenlijk alleen in Nader Tot U en De Taal Der Liefde. Grappig detail dat ik nog hele mooie gebonden uitgaven in de ramsj (bij Scheltema) heb kunnen kopen, vlak voor zijn dood. Daarna gingen de prijzen fors omhoog.

L. Rakker | 13-05-14 | 18:24

Ik herinner me een fragment van een show met Mies Bouwman waarin een boer een neger had vermoord en een boete kreeg van 20 gulden. Iemand maakte toen de opmerking dat voor een paar duizend euro het negerprobleem is opgelost. De geest van de tijd was vroeger totaal anders. In Amerika waren er 3 soorten WCs in openbare gelegenheden. Men, Women en Blacks en nu is er een mulat als president. Het is gewoon angst voor het onbekende wat natuurlijk niet goed te praten is.

Han Jammer | 13-05-14 | 18:20

Mannen met een kleurtje kan mij niet zoveel schelen, zolang zij gewoon mee kunnen draaien en niet mensen tot last zijn. Zou (en was ook) zo een goede vriend kunnen zijn. Mijn probleem is meer dat ik vind dat vrijwel alleen de blanke vrouw aantrekkelijk kan zijn. Ben ik dan de racist of de (halve)negerts die er hetzelfde over denken? Jah, doordenkertje. De echt authentieke blanke vrouw kan in tegenstelling tot zo'n beetje elk ander vrouwvolk ter wereld lange benen hebben, lange nek, vele kleuren ogen, kleuren haar, hoge jukbeenderen, smalle lange vingers, holle kleine voeten, sproeten, zachte huid. Zachte stem. En ga zo maar door. Daarbij ook manieren, finesse en elegantie, intelligentie.

Dan moet je bij niet aankomen dat donkere vrouwen naar chocolade proeven of dat kleine aziatische vrouwen lekker strak zijn en goed kunnen koken. Oja, en er eeuwig uit blijven zien als 40, al sinds geboorte. Pff.

de grote Anti | 13-05-14 | 18:16

Gerard Reve. Wat een profeet. Wat een ziener.Het is eigenlijk gewoon ongelofelijk.

streknek | 13-05-14 | 18:13

We worden een beetje een eng landje wat racisme betreft. Door WO2 en de slavernij mag je niks meer zeggen over etnische verschillen, terwijl die er overduidelijk zijn. Dat blanken gemiddeld veel slimmer zijn dan negers bijvoorbeeld, mag je al amper hardop zeggen, maar het is wel waar. Alleen als het gaat om goed kunnen dansen, dan is het wel iets dat voorbehouden is aan mensen van een bepaalde etnische afkomst.. Wanneer doet iemand trouwens aangifte wegens racisme tegen Jurgen Rayman? Ik voel me als blanke altijd een tweederangs burger wanneer ik kijk naar zijn show.

pluk-87 | 13-05-14 | 18:13

wgqef | 13-05-14 | 17:53
Wat ben je toch een luchtfietser. Racisme staat of valt met wat de zelfbenoemde elite daar op dit moment van vindt. Dan bedoel ik politiek, media en kunsten. Dat Reve dat vroeger kon zeggen was omdat men hem roemde om zijn vileine satire en ironie. Het gewone volk had niks met zijn uitspraken op, maar dat deerde de elite niet. Het volk begreep Reve niet! Reve kon een hakenkruisvlag zwaaien zonder fascist te zijn, een communistisch T-shirt aantrekken zonder Stalinist te zijn. Kortom Reve kon de Paus nog onder schijten, het werd allemaal toegejuicht.
In ons huidige tijdsgewricht heeft diezelfde elite besloten dat rechts, extreem rechts of ultrarechts niet kan. Als die tijd voorbij is, zul je zien dat ze weer net zo makkelijk overschakelen naar een ander onderwerp en komt racisme weer in de mode, of pedofilie of... of...
En ze hebben steeds niet in de gaten dat het gewone volk steeds tegen alles blijft.

Graaf van Egmont | 13-05-14 | 18:08

menzo | 13-05-14 | 17:59
Michael Jackson is uiteindelijk een blanke clown geworden.

Eurotokkie | 13-05-14 | 18:03

Ja hoor daar is tie, op 34:13, de obligate sneer naar Wilders over zijn vermeende racisme.

Psycheltjes | 13-05-14 | 17:59

wgqef | 13-05-14 | 17:53
Alle clowns zijn blank. Stel dat die nu eens allemaal zwart waren geweest?

menzo | 13-05-14 | 17:59

Pijnlijk maar eerlijk.

Deze dingen kun je niet zeggen, maar je kunt jezelf er niet van weerhouden ze te denken. Ik zou ook liever een wereld zien waarin huidskleur er totaal niet toe deed. Maar feit is dat er meer zwarten wit zouden willen zijn dan witten zwart, als iedereen de keuze zou krijgen bij de geboorte, zou de wereld er heel anders uitzien...

gruzelement | 13-05-14 | 17:59

Nequebard | 13-05-14 | 17:55

Ja maar volgens de evolutie ( zonder r )waren we vroeger allemaal zwart .

Eurotokkie | 13-05-14 | 17:58

God, wat een gebrek aan talent. En vooral bij reaguurders die in navolging van Reve ook wat lelijks over "negers" willen schrijven.

Han van dere Horst | 13-05-14 | 17:58

"We gaan voor zwarten doen wat zwarten voor de revolutie hebben gedaan. En daarmee bedoel ik: helemaal niets!" - Che Guevara.

"Zo lang blanken en zwarten samen moeten leven, is het duidelijk dat de blanke man de superieure positie in moet nemen." - Abraham Lincoln.

"Ten zuiden van de bekende volkeren van West-Afrika bestaat er geen echte beschaving. Er zijn daar alleen mensen die eerder domme beesten zijn dan rationele mensen. Ze wonen in hutjes en grotten en eten rauwe planten en onverwerkt graan. Vaak eten ze elkaar. Ze kunnen niet als mensen worden gezien." - Ibn Ghaldoun.

Nequebard | 13-05-14 | 17:55

die hele multicliturele aangelegenheden mogen mijn anale oxidaties schelen

Centauri3 | 13-05-14 | 17:54

Desmoulins | 13-05-14 | 17:36
Ik weet dat de huidige Nederlandse maatschappij Zwarte piet ziet als niet-racistisch, maar dat doet nog niet af aan het racistische karakter van het fenomeen. Het geeft de vooroordelen weer die over ‘zwarte mensen’ bestonden. Daarnaast worden de vooroordelen van uiterlijke kernmerken met de psychische kernmerken gecombineerd, zo is ZP: acrobatisch, dom, rode lippen etc.. We zien dat de maatschappelijke tolerantie voor racisme afneemt (wat Reve toen zei, kan nu niet meer) en dat zal verder afnemen, de huidige samenleving bestaat uit ‘zwarte mensen’ en zij ontkrachten de vooroordelen die er bestonden of bestaan. Daardoor zullen uiteindelijk de meeste fenomenen van racisme verdwijnen uit de samenleving en omdat ik in zwarte piet een fenomeen zie dat voortkomt uit racistische denkbeelden, denk ik dat deze in de toekomst verdwijnt en dat ons huidige Sinterklaasfeest als een feest met racistische fenomenen zal worden omschreven.

wgqef | 13-05-14 | 17:53

Graaf van Egmont | 13-05-14 | 17:47

Iedereen die ook maar een vinger wijst naar een andere kleur is tegenwoordig een racist , ik kan je dan vertellen dat de afgelopen jaren er miljoenen racisten zijn bijeengekomen .

Eurotokkie | 13-05-14 | 17:53

kom hoe noem je zo een gezin met 7 verschillende soorten bahies van verschillende soorten papa's. ... uit één gezin he?

Centauri3 | 13-05-14 | 17:52

Zit even de uitzending te beluisteren. Geconstateerd wordt dat Reve zo zijn bedenkingen had, maar beslist geen racist zoals die witharige politicus van nu.
Wie zou die linksmensch nu precies bedoelen.

Graaf van Egmont | 13-05-14 | 17:47

Tja, Reve was rechts, Hermans was rechts en Mulisch scheen sympathie voor Wilders te hebben.
En Reve kunnen ze postuum niet kapot maken. Nooit!

menzo | 13-05-14 | 17:46

Ach ja, racisme en dat soort dingen. Inmiddels is die term door al het gehuiliehuilie van bepaalde gekleurde medemensen al danig van betekenis ontdaan, dat het vrijwel niemand meer een reedt kan schelen.

Den Heerscher | 13-05-14 | 17:43

Hij had wel een vooruitziende blik over de zwarte scholen, waarbij de zwarten het niveau van de hele school naar beneden zouden halen en de ouders van de witte kinderen deze kinderen naar een andere school zouden sturen.
Let je even op Femke.......

Graaf van Egmont | 13-05-14 | 17:42

@VanBukkem | 13-05-14 | 17:36
Hij is de ontdekker van de 'geheime opening'...

Ars Vivendi | 13-05-14 | 17:42

Ik heb echter door dit brute middel bij miljoenen gehoor gevonden voor mijn betoog, volgens hetwelk de immigratiepolitiek van de Nederlandse regering, die massaal mensen binnenlaat, voor wie er in Nederland geen werk, geen woonruimte en geen toekomst is, en slechts verpaupering en criminaliteit in het verschiet liggen, tot een ramp zal moeten voeren.". www.nadertotreve.nl...
seven | 13-05-14 | 17:24

Reeve is Baas! omg zieT hoe die pakkies eruitzagen waar Reeve en zijn mede-tijdsgeesten in moesten vertoeven. Nuwentendaags zakT den broeck tot an den heupjes en nog is begrijpende lezen een probleem. Triest alom.

Centauri3 | 13-05-14 | 17:42

@Zyprexa20mg
Ze rennen niet alleen sneller, ze maken ook nig eens betere muziek. Negers hebben daar een bepaald gen voor dat wij niet hebben. Is algemeen bekend.

VanBukkem | 13-05-14 | 17:41

@Ars Vivendi | 13-05-14 | 17:32
"Vandaag geef ik jullie les over jullie moederland. België."

Den Heerscher | 13-05-14 | 17:40

Gelukkig is die homo dood.

mocroGS | 13-05-14 | 17:39

paulvink | 13-05-14 | 17:31
Reve werd door de Grachtengordel vereerd en omarmt. Natuurlijk wist men dat hij van jongetjes hield en een racist was. Maar dit werd dan weer geduid als literaire satire. Zelf denk ik dat Reve een soort Theo van Gogh was. Alleen schoppend tegen de toenmalige dogma's.

Graaf van Egmont | 13-05-14 | 17:38

Gerard Reve? Nooit van gehoord. Zegt me niks.

VanBukkem | 13-05-14 | 17:36

@wgqef | 13-05-14 | 17:31

Zullen toekomstige Nederlanders dit van mening zijn omdat het racistisch is of omdat vanaf 2012/13 een zeer kleine, schreeuwerige groep intellectuele armoedzaaiers onevenredig veel aandacht hebben gekregen van de toenmalige MSM? Nederland koos namelijk en masse voor zwarte piet, dat weet u best.

Desmoulins | 13-05-14 | 17:36

Dat soort uitspraken zijn al tientallen jaren bekend van Reve. Als je daar nog nieuws van maakt heb je of onder een steen geleefd of kom je uit een ei.

Osdorpertje | 13-05-14 | 17:35

Even een verhaal uit de oude doos. Eén van de eerste studenten uit Suriname die in Groningen studeerde had nogal moeite de huur van zijn kamer op tijd te betalen want vanwege chronische dorst was hij nogal vaak in cafés te vinden. Als zijn hospita drie dagen na weer een verlopen termijn bij hem aanklopte om verhaal te halen deed hij per definitie niet open. Zij riep dan vanachter de deur in plat Gronings: "Hé doe vuile zwartjoekel, ik wait wel das doe thoes bist heur!". Racisme is van alle tijden...

eerstneukendanpraten | 13-05-14 | 17:34

Diep in mijn hart ben ik ook een rascist vrees ik. Hoewel ik mijn gedrag er zo min mogelijk door laat beïnvloeden. Ik zie dat als een evolutionair noodzakelijk kwaad. Soort zoekt soort. Doordat zoogdieren selecteren op een ideaalbeeld wat partner betreft, onstaat er rassenveredeling en differentiatie tussen de soorten. Verder voel ik me niet schuldig. Ik ben niet rascistischer dan een gemiddelde Oegandees of Turk.

pendajo | 13-05-14 | 17:34

100% gelijk. De realiteit toont het aan (uitzonderingen daargelaten). Heeft ook nul komma nul met racisme te maken, want je gunt die mensen ook beter. En de Nederlandse samenleving, maar dat spreekt voor zich.

Art Vandelay Ultor | 13-05-14 | 17:32

Heeft verder niks met Reve te maken, maar Kuifje in Afrika was racismetechnisch gezien ook smullen.

Ars Vivendi | 13-05-14 | 17:32

Ik heb geen last van superioriteitsgevoelens. Maar dat Afrika-mensen zich inferieur voelen als ze hun continent van origine in ogenschouw nemen, daar heb ik wel begrip voor. Gewoon jullie best blijven doen, zwartjes (en stop eens met in allerlei religies te geloven, dat helpt ook).
Maar ik heb geen last van superioriteitsgevoelens, dus. Denk ik toch. Hmmm. Maar wel van twijfel aan mezelf, soms toch.

Zyprexa20mg | 13-05-14 | 17:31

Desmoulins | 13-05-14 | 17:20
Ik kan mij niet voorstellen dat dit soort uitspraken in onze tijd kunnen worden gemaakt op de publieke omroep zonder grote constatatie, dat op deze uitspraken geen grote, maatschappelijke afkeur kwam, doet mij volharden in de overtuiging dat mensen toen anders dachten dan nu. Als we die lijn doortrekken zullen de opvatting over zwarte piet in de loop der jaren ook veranderen en zullen de ‘toekomstige NL’ers’ het zonder morren definiëren als ‘racistisch’.

wgqef | 13-05-14 | 17:31

Totaal geen nieuws, dit. In Reves boeken zijn wel ergere uitspraken te vinden. Je weet bij hem alleen nooit in hoeverre hij het echt meent. En dat geldt ook weer voor dit citaat.

paulvink | 13-05-14 | 17:31

Het leuke van het niet hebben van historisch besef is dat je steeds opnieuw verrast zult worden.

Kapitein Sjaak Mus | 13-05-14 | 17:30

@Einde van de Domheid | 13-05-14 | 17:26

Ben jij een meester in. Overigens is wat Seven doet geen downplayen maar geeft hij slechts een weergave van de achtergrond van zijn uitspraken. Het was dus hoofdzakelijk een polemiek gericht tegen het beleid dat lieden zoals u nog steeds lopen te verdedigen.

Desmoulins | 13-05-14 | 17:29

@wgqef | 13-05-14 | 17:15
De huidige tijdsgeest leert ons dat racisme onder elk volk voorkomt. Het racisme van Reve is niet veel anders dan de houding van Arabieren tegenover Joden, bijvoorbeeld. Of dat van Bantu tegen Khoi-San, Japanners tegen Koreanen enzovoort.

Dat zijn woordkeuze nu wat ongelukkig overkomt ben ik met je eens. Slimme lezertjes weten zijn woorden echter wel goed te duiden.

rara | 13-05-14 | 17:28

Hoppla | 13-05-14 | 17:26
Tekst is van Wilders?

Einde van de Domheid | 13-05-14 | 17:27

W.F. Hermans, getrouwd met een zwarte vrouw, is met name door links gepest. Links is van het politiek correcte verbieden en voorschrijven hoe wij moeten denken.

frisenfruitig | 13-05-14 | 17:27

Kut. Nou raadde ik het 'n keer goed, zit het antwoord gewoon onder de link. Nanninga je bent 'n trut... Hoewel.

Psycheltjes | 13-05-14 | 17:27

... maar ze kunnen wel sneller lopen.

Zyprexa20mg | 13-05-14 | 17:27

@TheseDays00 | 13-05-14 | 17:22

Nee, ik bedoel Karel van het Reve.
Een groot denker, lees hem nog regelmatig met heel veel plezier. Gerard haalde 'van het' weg omdat grote schrijvers nou eenmaal achternamen hebben bestaande uit twee lettergrepen.

Desmoulins | 13-05-14 | 17:27

seven | 13-05-14 | 17:24
Mooi, nou de pedofilie nog downplayen.

Einde van de Domheid | 13-05-14 | 17:26

Brief aan Simon Carmiggelt:

"Zoals je weet, is door de beschuldiging van ‘racisme’, enkele jaren geleden aan mijn adres geuit, de verkoop van mijn boeken verveelvoudigd. Ik ben niet enkelvoudig genoeg van geest, en ook veel te intelligent, om een racist te zijn, maar die beschuldiging, en het lukratieve effekt ervan, hebben mij aan het denken gezet. Ik behoef maar een of andere persoon sprekend in te voeren, die zich laatdunkend over allerlei inferieure kokosnotenplukkers uitlaat en voor de eer van ‘onze meisjes en jonge vrouwen’ opkomt, en het Geld vloeit mij toe."

Hoppla | 13-05-14 | 17:26

wgqef | 13-05-14 | 17:15
Trek je niks aan van de tijdgeest. Ik was zelf nog kort voor de onafhankelijkheid in Paramaribo. Nederland was zo racistisch dat iedereen Joop Den Uyl voor gek verklaarde. Niemand zag het zitten dat die zwartjoekels naar de Bijlmer gingen.

Graaf van Egmont | 13-05-14 | 17:24

Het omdopen naar het katholicisme was gewoon een omarming van de jongetjescultuur. ('HET' moment van beslissing was een gebogen misdienaartje.) Het was dus geen conversie maar een samensmelting.

Einde van de Domheid | 13-05-14 | 17:24

Reve heeft zich ooit voor dezelfde beschuldigng moeten verweren na een gedicht van hem.
Zijn reactie toen "primitieve, vermoedelijk in al te vulgaire bewoordingen gestelde alarmkreet'. 'Ik bedoel niet letterlijk wat in het gedicht staat, want ik ben geen racist en de neger heeft mijns inziens recht op een plaats onder de zon gelijkwaardig aan die van de blanke. Ik heb echter door dit brute middel bij miljoenen gehoor gevonden voor mijn betoog, volgens hetwelk de immigratiepolitiek van de Nederlandse regering, die massaal mensen binnenlaat, voor wie er in Nederland geen werk, geen woonruimte en geen toekomst is, en slechts verpaupering en criminaliteit in het verschiet liggen, tot een ramp zal moeten voeren.". www.nadertotreve.nl/nieuws/2003_12_16_...

seven | 13-05-14 | 17:24

Ik was en ben nog steeds fan van Gerard Reve. Alles moet gezegd en geschreven kunnen worden. Wil graag weten hoe en wat mensen denken ook al doet het soms pijn.

frisenfruitig | 13-05-14 | 17:23

@ Desmoulins | 13-05-14 | 17:15
Markies bedoel je?

TheseDays00 | 13-05-14 | 17:22

Dat moet de algemeen geaccepteerde homosuele pedofiel Reve zijn geweest!

Einde van de Domheid | 13-05-14 | 17:21

Maar het Europese volk is toch ook superieur?

--sql error-- | 13-05-14 | 17:21

Ook de Papoea's moesten het ontgelden bij onze voorouders.
Deze van Langeler en Doorman is nog steeds briljant:

&gt;>> De koopende, doch meer nog kijkende, Papoea’s kon men den heelen dag in de winkels zien “lummelen”. Dit luie volkje voert voor den kost geen vinger meer uit dan even noodzakelijk is. Zij leven van vischvangst en landbouw en, als de honger het hun zeer lastig maakt, van koelie-arbeid. Zij hebben zich een zekere beschaving eigen gemaakt; een sarong of lendendoek siert hun lijf en kralen en ringen behooren reeds tot den noodzakelijken opschik. Over den haartooi beslist blijkbaar de spreuk: alles of niets; men ziet of kroeskoppen met 1 à 1½ dM. haardikte of schedelbedekkingen van ½ cM. kroeshaar; beide haartooien zijn evenredig aan hun capaciteiten bewoond. Ook onder de hier wonende Papoea’s komt veel een schurftige huidziekte voor (cascado), welke hun aanzien niet appetijtelijker maakt. &lt;<<

Lees verder op de Gutenberg bieb: www.gutenberg.org/files/20167/20167-h/...

Conan de Rabarber | 13-05-14 | 17:21

@wgqef | 13-05-14 | 17:15

De tijdgeest was toen niet veel anders. Ook toen heerste het het utopische idealisme en had men bijvoorbeeld begrip en respect voor terroristisch tuig en andere soortgelijke ontwikkelingen. U neemt nu gewoon voor het gemak aan dat de tijdgeest dus zo was, want misschien op de publieke radio (schande!)en dat daardoor zwarte piet in de toekomst ook gezien gaat worden als een product van een toenmalige racistische tijdgeest.
Terwijl dit louter uw opvattingen zijn.

Desmoulins | 13-05-14 | 17:20

Reve is kunst, dus dan mag het. Heel simpel.

Rest In Privacy | 13-05-14 | 17:20

@ --sql error-- 17:09


Probeer eens het vroege werk van Bob den Uyl of pak eens een klassieker van W.F. Hermans uit de kast.

eerstneukendanpraten | 13-05-14 | 17:19

Gerard Reve was, volgens nooit eerder uitgezonden vraaggesprekken, nogal ongelukkig met de onafhankelijkheid van Suriname en de overkomst van Surinamers naar Nederland.

Reve was dus een echte racist, maar er was weer een linksmens die heeft besloten om dat niet uit te zenden. Dat is het probleem. Altijd geweest!

Graaf van Egmont | 13-05-14 | 17:19

Hier nog een van Reve:

Onze kassiers op de wegen beroofd,
Aan ouden van dagen op klaarlichte dag hun beursje met spaargeld ontrukt,
Onze roomblanke dochters onteerd,
Waarheen, mijn vaderland?

O, Nederland, ontwaak, gooi al dat zwarte tuig eruit!
Ons land voor ons!
Op naar de blanke macht!

Jeff Hawke | 13-05-14 | 17:17

Waar zijn de voorgedrukte aangifteformulieren?

Blote Bertus 2000 | 13-05-14 | 17:16

@--sql error-- | 13-05-14 | 17:09

Vergeet zijn geleerde broer niet.

Desmoulins | 13-05-14 | 17:15

Ik weet niet hoe de tijdgeest toen was, maar als ik het vanuit mijn tijdgeest moet beschouwen klinkt dit nogal racistisch. Als hij dit gewoon op de publieke radio kan zeggen, dan zal de tijdgeest toen anders zijn geweest en deelden veel mensen dit gevoel. Dat we nu zwarte piet hebben zal in de toekomst ook als racistisch worden beschouwd, het is wachten op het omslagpunt.

wgqef | 13-05-14 | 17:15

Verrassend... Maar de beste man heeft zeker een punt.

Doc Damage | 13-05-14 | 17:14

Morgenavond 20:00 uur Nationale Boekverbranding op de Dam ?

taxhond | 13-05-14 | 17:14

De boeken van Reve zullen nu wel binnenkort verboden worden. Hoe dan ook, je moet het citaat in de context van de tijd zien. En buiten dat, Reve hield van uiterst vileine satire, een provocateur pur sang.

brutus68 | 13-05-14 | 17:13

Verdomme, het is gezien. Het is niet onopgemerkt gebleven...

Markies van het Reve | 13-05-14 | 17:13

Oei, dat worden een vele hartaanvallen op Joop.nl.

Charles de Batz | 13-05-14 | 17:13

@Captain Pervert | 13-05-14 | 17:08

Meneer mag zijn mening hebben, zeker postuum, zelfs als deze van racisme getuigd. Bovendien, hoe afkeuringswaardig deze uitspraken ook mogen zijn, zit er een kern van waarheid in.
Niemand wil zijn dochter graag laten onteren door een Surinamer of Antiliaan die alles neukt wat los en vast zit.

Desmoulins | 13-05-14 | 17:13

Ach. We zouden met zijn allen schrikken als we wisten hoeveel racisten zich onder de getinte medemens bevinden. Daadwerkelijk ons LAM schrikken. Maarrr.. de geldstroom gaat nu eenmaal eerder van blank naar nietblank dan van nietblank naar blank, en zolang DAT nog zo is, kan 'racisme' alleen bij blanken voorkomen want rijker = beter.

Adversary | 13-05-14 | 17:10

‘Nu moeten we nog van die Surinaamse en Curaçaose & Antilliaanse troep af. Ik ben er erg voor, dat die prachtvolken zo gauw mogelijk geheel onafhankelijk worden, en ons niks meer kosten, zodat we ze allemaal met een zak vol spiegeltjes en kralen op de tjoeki tjoeki stoomboot kunnen zetten, enkele reis Takki Takki Oerwoud, meneer!’ (brief aan Simon Carmiggelt, in De taal der liefde, 1972

Desmoulins | 13-05-14 | 17:10

Bah, racisme. Ik ben naar de moskee, de neg0rs zijn daar vandaag in de aanbieding.

Jan Passant mk2 | 13-05-14 | 17:09

Maar hij had wel gelijk.

Mr Dixit | 13-05-14 | 17:09

Reve. het was toen al een held.
Samen met Komrij de enige NL'se schrijvers van de vorige eeuw die er echt toe doen.

--sql error-- | 13-05-14 | 17:09

De pedofilie van Gerard was geen probleem, maar zo'n rascistische uitspraak, hè.

Parel van het Zuiden | 13-05-14 | 17:08

Gerard Reve wordt een beetje de Nederlandse Jimmy Saville. Bij leven een grootheid, maar na zijn dood gaat de beerput open. De stront komt eruit en het imago gaat erin.

Captain Pervert | 13-05-14 | 17:08

D. Gisteren op Radio 1

BLR | 13-05-14 | 17:07

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken