achtergrond

Geenstijl

Onderwijsvernieuwing: 8 nieuwe schoolvakken

geileleraresvoorhetschoolbord.jpgWeet u wat pas echt biek is? Kerngezond kwalitatief hoogstaand onderwijs waarbij kinderen worden opgeleid voor de moderne maatschappij. En niet voor een maatschappij die al twintig jaar niet meer bestaat. Onbeperkt geld naar onderwijs, zeggen we wel eens gekscherend bij de GeenStijl. Maar stiekem menen we dat gewoon. Op het Westland, Eindhoven en Rotterdam na hebben we niet zoveel export-, industrie- en transportpotentie, laten we dan in ieder geval onszelf als kenniseconomie serieus nemen en daar veel in investeren. Kortom, onderwijs. Maar dan wel onderwijs waar kids wat aan hebben. Tijd voor wat nieuwe verplichte vakken. GeenStijl schiet te hulp, want GeenStijl is liefde en wil de wereld graag mooier achterlaten dan dat zij haar aantrof. Hier zijn acht schoolvakken die verplicht zouden moeten ingevoerd vanaf groep 3 tot en met het eindexamen middelbare school -aangepast aan de diverse niveaus- om kinderen optimaal voor te bereiden op de moderne maatschappij. NEEM DEZE GENIALITEIT OVER EN MAAK ER BELEID VAN, JETJE BUSSEMAKER!
Internetkunde Internet wordt traag maar gestaag steeds meer gebruikt op scholen. Het mag ook wel, in 2014. Maar internet wordt nog teveel gezien als slechts een hulpstuk, zoals een encyclopedie, een printer of die tafeltjes met kleurcodes. Fuck dat. Internet is een fenomeen. Iets wat bestudeerd moet worden en waar kids vertrouwd mee gemaakt worden. Net als verkeerslessen moeten onze juniortjes al van jongs af aan vertrouwd raken met wat hoaxen zijn, wat een trol is en doet en wat verstandige handelingen op social media zijn. Maak van internet een vak, met modules en laat leerlingen vooral nadenken over web-applicaties, de mogelijkheden van het internet en hoe ze het positief in kunnen zetten. Wetenschappologie Wetenschap heerst. Waarom is dat geen apart vak? Van wetenschapsgeschiedenis tot wetenschapsmethodiek. Hoe te wetenschappen, wanneer te wetenschappen en waarom te wetenschappen. Van groep 3 tot het eindexamen zijn dat heel wat uren nuttig besteed aan nadenken en leren over wetenschap en wetenschappers. Een soort ideale combi van natuurkunde, wiskunde, scheikunde en logisch verstand. Leer dat kroost wetenschap waarderen, benutten en toepassen. Nederland zal er zoveel beter van worden in de toekomst. Voer Eten ja. Wat moet je er mee? Er is zoveel (non)-informatie over ons vreten, dat het misschien tijd wordt om van ons dieet een apart schoolvak te maken. Van leren wat calorieën zijn tot en met waarom je niet alleen uit de frituur moet knagen. Geef de voors, geef de tegens en laat kinderen experimenteren met vreten. Jup, ouderwetse kooklessen, maar waarom leren kinderen wel de Duitse vervoegingen, maar niet hoe je een fucking brood moet bakken of groente kan telen in je achtertuin? Qua essentiële zaken. Taaldingessen Over Duitse vervoegingen gesproken, taal is nogal een belangrijk dingetje voor Nederland. Want een kenniseconomie is leuk, maar je hebt er geen reet aan als je er niet over kan babbelen in het buitenlandsië. Leer die kids de talen en dan niet alleen de talen die zestig jaar geleden enorm relevant waren. Duits, Engels, Frans, Nederland, meer en eerder. Maar ook Chinees, Arabisch en Spaans, verplicht vanaf de basisschool. Want die lui gaan echt niet onze taal leren, maar qua handel hebben we ze wel nodig. Logistiek Logistiek moet geen keuzevak zijn op het MBO, maar vanaf groep 3 een dagelijkse bezigheid. Omdat je er nogal nuttig skills van leert. Van het plannen, organiseren en uitvoeren van transport leer je namelijk nogal wat. De interessante puzzelopties waarmee je kids kunt uitdagen zijn eindeloos. Oplossend vermogen, altijd een handige vaardigheid. Ethiek Ja, ethiek ja. Een ouderwets klassiek Grieks vak. Over waarde en normen nadenken. En morele grenzen. Niet omdat school een soort bakfietsmoederiaans foeivingertje moet uitspreken over kinderen om ze een bekrompen moraal bij te brengen. Integendeel. Ethiek zou een vak moeten zijn waarbij kinderen vanaf klein nadenken en meedenken over grenzen, wetten en wat wel en niet kan. Zonder juist of onjuist. Laat ze het zelf maar uitvogelen. Schuif een paar dilemma's op niveau hun kant op. Leer ze debatteren en discussiëren. Leer ze stellingen innemen waar ze het niet mee eens zijn. Leer ze humor gebruiken om te spelen met ethiek en het belang van bijvoorbeeld cabaret, sofisten en jokers. En voila, tolerantie en ruimdenkendheid en zelfkritiek zijn aangeboren. Geldzaken Ooit les gehad in het afsluiten van een hypotheek? Hoe een salarisstrook werkt? Wat de fuck een pensioen is? Belastingen, iemand? Financiële producten? Sparen en beleggen? Nope. En dat zijn nogal essentiële zaken van het grote mensenleven. Waarom wordt daarin geen les gegeven op de basisschool? Of op de middelbare school. En een vak als 'economie' telt niet. Gewoon praktische lessen over dit soort zaken. Zodat je niet als volwassene ineens voor complexe zaken staat waar je geen reet van begrijpt en dus de banken en de belastingdienst en pensioenfondsen een monopolie over je geld krijgen. Programmerings Deze sowieso. Leer kinderen programmeren, allemaal. En leer ze gelijk hacken. Plus kennis over essentiële zaken als transparantie en zo. Zie ook het vak: internet. Programmeren is de toekomst. Digital engineering. Leer kinderen programmeren en je geeft ze een wereld aan mogelijkheden. Er zijn al educatieve programma's voor. Alsmede good old LEGO. Kwestie van didactiseren en moduleren. Dit zijn de vaardigheden die kinderen van nu nodig hebben. Als we als Nederland nog een beetje relevantie willen hebben de komende decennia, beginnen we nu met het invoeren van dit soort vakken. Geloof ons nou maar, GeenStijl heeft altijd gelijk.

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.