Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Alstu. Bezwaarschrift Afvalstoffenheffing 010

avaslaas.jpgDe envelop met daarin de afvalstoffenheffing valt een dezer dagen in vele honderdduizenden brievenbussen te Rotterdam. Tarief: 372,50 euro. In 2011 was het tarief nog 260, een stijging van dik 110 euro in drie jaar! Meer achtergrond informatie hierrr. Volgens de Rotterdamse politiek moet de afvalstoffenheffing kostendekkend zijn. Dat is een nobel streven, maar de afvalstoffenheffing wordt nu simpelweg gebruikt om andere potjes (armoedebeleid en buitenruimte) te ontzien. Daardoor stijgt de afvalstoffenheffing de laatste jaren steeds maar weer. Extra saillant detail hier is dat de gemeente in haar communicatie naar de Rotterdammer toe nog niet het halve verhaal verteld. Op de vraag 'waarom stijgt de AHS?' antwoord de gemeente slechts dat de heffing tot nog toe niet kostendekkend was, zonder erbij te vertellen dat die kosten ieder jaar stijgen. Dat is op z'n minst niet transparant en op z'n meest misleiding van de belastingbetaler. We gaan iets dieper. Was in 2013 een opbrengst van 94,5 miljoen voor 89% kostendekkend, voor 2014 moet er 10 miljoen meer worden opgehaald (104,3 miljoen) en dat zou dan slechts 92% kostendekkend zijn. Oftewel: de rekening is van 106 miljoen naar 113 miljoen (begroot) in 2014 gestegen. Dat komt grotendeels dankzij de steeds hogere lasten voor kwijtschelding (van 40k huishoudens naar 50k) én de toegevoegde veegkosten, (van 1,2 miljoen naar 11 miljoen). Bijna een derde van de totale begroting voor de afvalstoffenheffing gaat zoals hieronder te lezen is op aan zaken waar de betalende Rotterdamse burger part noch deel aan heeft. Alleen op basis van onderstaande politieke keuzes kan het tarief al omlaag van 372,50 euro naar pak 'm beet 272,50 euro. Zou de afvalverwerking efficiënter gedaan worden (en dat kan!), dan kan de heffing nog verder omlaag. Uiteraard is alles binnen de kaders van bestaande wetgeving gedaan en is uw bezwaar praktisch kansloos, maar dat is juridisch. Als maar genoeg mensen bezwaar maken komt de politiek misschien eens tot inkeer. Daarom en bij deze in de LeesVerder een kant en klare bezwaarbrief voor U, van De GeenStijl. Eerst even uw gegevens invullen, de platte tekst (zonder links dus) ertussen plakken, printen, ondertekenen, opsturen naar dit adres en klaar is kees. - uw naam en adres - uw burgerservicenummer of klantnummer - het vorderingsnummer - de datum waarop u het bezwaarschrift indient - de reden van uw bezwaar: Geachte heer, mevrouw, Ik maak bezwaar tegen de Afvalstoffenheffing om de volgende redenen. 1) Het als kosten aan de ASH toevoegen van de kwijtschelding van de afvalstoffenheffing (18,6 miljoen volgens begroting 2014, was in 2012 nog 12,9 miljoen) aan huishoudens die onder de inkomensgrens vallen. De kosten van de kwijtschelding horen thuis bij Armoedebeleid. Afval is geen nivelleringsfeestje. 2) De 'veegkosten' (11 miljoen (25% van het totaal) in 2013, die waren in 2011 nog 1,2 miljoen (!)) die zijn toegevoegd aan de rekening. Deze kosten zaten eerst bij het product Reiniging Openbare Ruimte en horen daar ook thuis. 3) De kosten voor de 'Piekfijnwinkels' en het 'Fietspunt' (4,5 miljoen in 2012). Wat heeft een kringloopwinkel waar de AHS-betalende Rotterdammer maar nauwelijks komt met afvalverwerking te maken? Het zijn echter niet alleen politieke keuzes die de rekening zo hoog maken. Voorts uit ik mijn ongenoegen over: 4) Het falen van de inmiddels vertrokken wethouder Wim van Sluis (Leefbaar Rotterdam) die een ridicuul duur contract heeft afgesloten met AVR waardoor Rotterdam 25 jaar vast zit aan exorbitant hoge prijzen voor de afvalverwerking. 5) Het falen van het gemeentebestuur en de inmiddels vertrokken wethouder Jantine Kriens (PvdA), die nadat het gemeentebestuur geen geld had vrijgemaakt om de kwijtschelding te bekostigen, besloot de kosten daarvan dan maar aan de afvalstoffenheffing toe te voegen. 6) Het falen van de gemeente, de afvaldiensten en de politiek efficiënt met ons afval om te gaan. Schrijnend voorbeeld hiervan is het vrijwel totale gebrek aan scheiding van afval waarmee inkomsten (bijv. via de recycling grondstoffen) blijven liggen. 7) Het weigeren van het gemeentebestuur om onderscheid te maken naar de grootte van een huishouden. In Rotterdam is bijna de helft van de huishoudens een eenpersoonshuishouden (48% volgens begroting 2014 (pdf)). Het is belachelijk dat zij net zoveel moeten betalen als grote gezinnen. De hardwerkende Rotterdammer is geen magische geldboom die de gemeente ieder jaar kan uitschudden om haar eigen wanprestaties te compenseren. Stop de onophoudelijke verhoging van de afvalstoffenheffing, verhoog liever uw eigen prestaties. In afwachting van uw reactie, - uw naam - uw handtekening

Reaguursels

Inloggen

Je kan het proberen, echter mag een ambtenaar betreft deze aanslag langer dan 8weken plus 8weken extra zich beraden over de uitslag. Wat resulteert dat je deze uitslag 4 weken voor het eind van het jaar krijgt met het verzoek het volle bedrag in 1 keer over te maken zonder je te kunnen beroepen op gespreide betaling.

tis | 30-01-14 | 20:40

Een dorp heeft zo z'n voordelen. Ik betaal maar €160,- p.j. (En dat vind ik nog vrij veel.)
Stormageddon | 29-01-14 | 17:21
In dit dorp mogen we vrolijk 390 aftikken.
Belachelijk als je bedenkt dat ik alleen woon. 1x per dag de plee doorspoel en 1x per maand een container aan de weg zet. Maar uiteraard betaal ik graag voor mijn buren die allen kwijtschelding krijgen.

Chesh | 30-01-14 | 13:37

Op verzoek van blinde kip:

1) De kosten van de kwijtschelding horen thuis bij Armoedebeleid: Mee eens, maar lijkt me niet onrechtmatig.
2) De 'veegkosten' horen thuis bij het product Reiniging Openbare Ruimte: Mee eens, maar betaal je dan toch via de OZB en ook voor de OZB is er sprake van kwijtschelding. Vestzak / broekzak dus.
3) Wat heeft een kringloopwinkel waar de AHS-betalende Rotterdammer maar nauwelijks komt met afvalverwerking te maken?: Eh ja dubieus lijkt me.
4) Het falen van de inmiddels vertrokken wethouder Wim van Sluis die een ridicuul duur contract heeft afgesloten met AVR: Mee eens. We zitten hier ook met zo'n contract maar dat loopt gelukkig in 2017 af.
6) Het falen van de gemeente, de afvaldiensten en de politiek efficiënt met ons afval om te gaan. Schrijnend voorbeeld hiervan is het vrijwel totale gebrek aan scheiding van afval waarmee inkomsten (bijv. via de recycling grondstoffen) blijven liggen: Als er inderdaad amper gescheiden wordt in Rotterdam is dat belachelijk. Mijn gemeente verdient geld met gescheiden ingezamelde afvalstoffen.
7) Het weigeren van het gemeentebestuur om onderscheid te maken naar de grootte van een huishouden: Mee eens.

civil servant | 30-01-14 | 12:07

Als student met een stagevergoeding mag ik de rekening gewoon betalen hier in Rotterdam. Dat is opzich geen probleem. Maar de kosten worden zo wel erg hoog. Ik snap ook niet dat ze die kosten niet inhouden of verspreiden over 6 of 12 maanden. Dan kan iedereen het wel betalen.

renalpha | 30-01-14 | 11:32

En dan te bedenken dat de kosten voor het verwerken van 1 ton afval, in de laatste paar jaar met zo'n slordige 75% gedaald zijn.

WCS | 30-01-14 | 09:28

Dank, Van Leeuwen! Zal hem zeker opsturen. €372,50 per jaar terwijl ik mijn vuilniszakken zelf naar een centrale container moet brengen. Dichtstbijzijnde glasbak is 10 minuten lopen, maar o wee als je een lege fles wijn in de normale prullenbak gooit...

jatognietdan | 30-01-14 | 08:55

@one hobo | 29-01-14 | 17:05

Ja... een eurootje per dag.
Voor die werkende alleenstaande.
Datzelfde eurootje per dag voor dat gezin van 12 Marokkanen die het dan waarschijnlijk nog kwijtgescholden krijgen ook.
En die hun teringzooi gewoon in de Noordsingel flikkeren. Zo zijn de dan oo kwe lweer.

Ikdus | 30-01-14 | 08:46

Ff zoeken naar een postzegel, maar ik ga hem versturen. Dank hiervoor.

Sven8 | 30-01-14 | 07:58

Hahaha roflol!
Ik ga hem ook versturen, hoewel ik helemaal niet in Verrotterdam woon. En vrinden van me ook. Alleen al om die factureermachine te laten vastlopen. Want ik ben erachter gekomen dat ALLE bezwaarschriften handmatig geopend en oogmatig gelezen worden.
Geweaun omdat het kan.

pennestront | 30-01-14 | 07:46

Rotterdam geen blij dorp?

Kweethet | 30-01-14 | 02:45

Moet je alsnog betalen terwijl je een bezwaarschrift indient? Ik heb namelijk al betaald, maar wil nog wel zo'n bezwaarschrift indienen. Overigens, heb je ook de mogelijkheid om samen met de VVE ervoor te kiezen om af te zien van het ophalen van het afval door de gemeente? Hopelijk biedt dat de mogelijk om in de komende geen afvalstoffenheffing te betalen, en dat we daar zelfstandig (via particuliere verwerker) zorg voor dragen.

Kortenbout | 29-01-14 | 23:59

tjsa, pvda, had je iets anders verwacht. die nationaal-socialisten gaan die nieuwe moskee niet zelf betalen.

minimá-armezusvan.. | 29-01-14 | 23:50

Meer dan de helft van de bijstanduitkeringsgerechtigden is niet-westers. En niet minder dan de helft van Rotterdam is allochtoon.
Je hoeft niet lang na te denken waar het qua begroting en beleid totaal spaak loopt.
Maar dit is bewust links beleid. Onbegrijpelijk, maar het is gewoon een feit. Ze gaan er doodleuk vanuit dat de werkende elite de kosten van de laks geïmporteerde arme zieltjes wel op zich neemt. Uitkeringen, onderwijs, gezondheidszorg, Afvalstoffenheffing enzovoort. Waar werken we anders voor. Het leven moet toch een doel hebben, zo lang dit een doel in het straatje van de socialistische medemens is. Nou, ik heb nu geen geld meer. Het is op. Mijn zakken zijn leeg. Alles zit in de kassen van de staat, van de gemeente en van de bank.
Lang leve de internazi's en lang leve de heilstad Rotterdam. Bij welk loket kan ik mijn vakantiesubsidie aanvragen?

michello | 29-01-14 | 23:31

Die 50K kwijtscheldingen is de achterban van de PvdA. Vandaar.

Ir Rita Tie | 29-01-14 | 22:36

Waarom moet iedereen even veel betalen? In Groningen kijken ze hoeveel personen er in een pand wonen. Dan mag je voor een bepaald bedrag een bepaald aantal zakken per jaar weggooien. Ga je daar overheen moet je bijbetalen.

Slasausje | 29-01-14 | 22:33

Bedankt GS!! In ieder geval een beetje medeleven.

michello | 29-01-14 | 21:59

Thanks vanLeeuwen, brief onderweg.

swift0321 | 29-01-14 | 21:31

@FromClithuania | 29-01-14 | 17:29

Wel eens van duct-tape gehoord?

david keel | 29-01-14 | 21:13

Hartelijk dank! Ga ik zeker gebruiken. Ik zal er nog aan toevoegen dat ze door wanbeleid in mijn wijk mijn huis helemaal onverkoopbaar hebben gemaakt, anders had ik allang weggeweest en had ik al helemaal niets meer met die prutsers van Rotterdam te maken gehad. Walgelijke gemeente om te wonen. Vieze lucht, vieze mensen die hun eigen huis/portiek/straat/wijk vervuilen. Vieze ratten, vliegende ratten, kakkerlakken, schurft. Vieze RET, vieze Lijnbaan, Vieze stinkfabrieken. Iemand nog een huisje kopen? ...

Zonietoch | 29-01-14 | 20:55

gemeenten moeten zelf bijv bijstand gaan regelen
deze bijstandsgerechtigen kunnen straks gaan vegen
dus kosten bijstand komen straks op de afvalskosten
dus deze kosten moeten met de afvalstoffenheffing weer bij de burger verhaald worden

holy infidel | 29-01-14 | 20:37

Volgens mij zou je best wel eens gelijk kunnen hebben, Van L.

Ik verdom het alleen om een verhaal van een professioneel scribent uit te lezen na de eerste taalfout.

"Op de vraag 'waarom stijgt de AHS?' antwoord de gemeente slechts dat de heffing tot nog toe niet kostendekkend was"

Het blijft moeilijk, die d's en t's, vindt je ook niet?
Zeg nou eens eerlijk, is het luiheid of onkunde?

Kapitein Sjaak Mus | 29-01-14 | 20:19

Oit een overheidsdienst gezien die de mensen bedient in plaats van uitzuigt ?

Iwmac | 29-01-14 | 20:15

Ik stel voor dat ze in Amsterdam uitkeringstrekkers, opgepakte zakkenrollers, steelboeven en andersoortige kanslozen de straat aan laten vegen, èn tegelijkertijd het huisvuil op laten halen. Dan hoef je misschien nog maar 50 euro te betalen. En moet je eens zien hoe kostendekkend het systeem dan is.

Rest In Privacy | 29-01-14 | 19:57

Mohammed met zijn 2 vrouwen en 6 kinderen produceert bv. 6 zakken per week en is daarvoor 1,20 euro kwijt per zak per week.

Oma is weduwe dus alleenstaand en moet voor 1 vuilniszak per week 7,16 euro betalen.

Oh ja. Misschien heeft Mohammed geen baan maar wel bijstand. Dan hoeft ie dus helemaal niet te betalen.

Is dit nivelleren volgens de Pvda?

basweetutwel | 29-01-14 | 19:50

De kogel is door de kerk, Rotterdam word opgeheven en zal verder gaan als deelgemeente van Amsterdam. Amsterdam-Haven!

supah | 29-01-14 | 19:48

Ook weer zo'n vorm van diefstal. Dat je moet betalen voor je afval vanwege de kosten van de afvalverwerking kan ik me voorstellen als dat geld kost. En ik zeg ALS, want in veel gevallen levert het geld op. Als het echter geld kost moet je gewoon die kosten betalen, en dat is echt niet het geval. Geen idee was afvalverwerking echt kost dan wel op brengt maar echt niet wat mensen ervoor moeten betalen en het is ook echt niet 112,50 euro (pp) duurder geworden in een jaar.

Zeggen dat je geld int voor een bepaalde reden terwijl dat niet feitelijk het geval is is gewoon oplichting en dus diefstal. Maar goed, dat mogen overheden / gemeentes natuurlijk allemaal. Wat kunnen we toch blij zijn met ze. Ze zijn ook zo goed te vertrouwen. Ik snap helemaal waarom iedereen het de normaalste zaak vind dat de overheid de monopolie op geweld en vuurwapens heeft. Dat is ze prima toe te vertrouwen.

DerUnterMensch | 29-01-14 | 19:48

lekker wijf | 29-01-14 | 18:50 | U schiet recht in de roos. Inproductievelingen die net zoveel rechten hebben als wel productieven, dat kan alleen in dood- en doodzieke landjes. Geef het terug aan de haringen, meer zit er gewoon niet in. Wie betaalt - bepaalt. Moeilijker is het niet.

BellaBella | 29-01-14 | 19:46

Mogguh V Leeuwen, 'het halve verhaal vertelT'...

glimkuiken | 29-01-14 | 19:43

Uw bezwaar is afgewezen om deontologische redenen. Beroep is diensderhalve ook geenszins mogelijk.

BellaBella | 29-01-14 | 19:34

Hartelijk dank GeenStijl! Gisteren kreeg mijn vriendin de gevreesde brief die je wist dat ging komen in de bus. Zij woont voor 1 jaar in Rotterdam vanwege stage bij Shell, echter alleen van dinsdag t/m vrijdag. Maar concludeerde de gemeente: Boeiend! BETALEN ZUL JE!

GrijpStuivert | 29-01-14 | 19:28

lekker wijf | 29-01-14 | 18:50 |
NL emigratiewens door vrouwen is 3-5%
idem door mannen is 30-40%
U mag blijven alsmede die getrouwde meneersufferds

duitse herder | 29-01-14 | 19:21

Rémy Martin ® | 29-01-14 | 17:20 | + 56

En de motorrijtuigenbelasting.

ronaldnh | 29-01-14 | 19:15

betaal 190 euro p jaar...1 man op de wagen... container wordt bij het huis weggehaald door de chauffeur en weer terug gezet... alle huizen staan hier van honderd meter tot enkele kilometers uit elkaar.

duitse herder | 29-01-14 | 19:15

Haha, wij hebben 95 euro betaald (en nog niet eens onze 6 kuub gratis af te leveren afval op het milieupark gestort om de kosten nog meer te drukken). En geen Randstadproblemen voor die bijna 300 euro minder. Oh wacht, zou er een verband zijn?

dr. P. von Orno | 29-01-14 | 18:56

Weet van Leeuwen ook dat je tegen een heffing geen bezwaar kunt aantekenen, alleen tegen de heffingsgrondslag en deze is er niet voor de afvalstoffenheffing. Wel voor de WOZ. Die is hier in 010 trouwens veel te laag en dat is ook geen goed nieuws als je je huis eens een keer wilt verkopen. Maar goed, tienduizenden kansloze bezwaarschriften van netto betalende Rotterdammers (zijn die er?) geven wel een signaal af. Misschien.

Vindefin | 29-01-14 | 18:56

Zolang de PvdA met zijn klauwen financieel ergens in zit, is de gewone niet-steun/subsidieslurpende burger de klos. De PvdA is alleen zo groot in dit land, omdat alle profiteurs op de PvdA (of eventueel SP, GL) stemmen. Ik zeg daarom: neem profiteurs hun stemrecht af, want het is goddomme alsof je een moordenaar laat meestemmen over de strafmaat in dit land (aan de softe straffen te zien niet eens zo'n vreemde gedachte).
Man, man, wat een land.

lekker wijf | 29-01-14 | 18:50

Mot je aan meneer Karakus vragen die Turk weet alles, zijn eveneens niet al te frisse neefje zal het veegcontract wel hebben gekregen.

Uw Verzekeringsadvis | 29-01-14 | 18:39

geen bedrijf als de overheid. Is iets niet kostendekkend dan laten we de klant meer betalen.

Bij elk ander bedrijf word er dan gesneden in personeel, gesneden in management lagen, efficiënter inkopen, en efficiënter werken.

De achterlijke incompetente ambtenaren kennen dat geen van allen omdat ze het iq en ambitie van een goudvis hebben.

erik1245 | 29-01-14 | 18:36

Copy, paste, print, onderteken, verstuur

Van Leeuwen, bedankt!

ZonderNaam | 29-01-14 | 18:23

AHS... Afval Heffing Stoffen???

allemaal_beestjes | 29-01-14 | 18:22

Daar zou ik graag aan toevoegen dat ik voor die ene afvalzak per twee weken, ik dit liever door een commercieel bedrijf zou laten ophalen. Dat is een stuk goedkoper! Maar als gewone burger heb ik die keuze niet. Bedrijven kunnen dat wel!

TheManna | 29-01-14 | 18:20

Ach de riante verhoging van mijn AOW ben ik al dubbel en dwars kwijt aan de verhogingen hier en de lastenverzwaring daar. Ik wou dat ik geen aanvullend pensioentje had want dan kon ik bijstand aanvragen en allerlei toeslagen. Misschien zou ik dan eens op vakantie kunnen gaan of in elk geval eens een paar dagen er tussen uit..

BBmetR | 29-01-14 | 18:16

Jammer dat ze de brief maar één keer hoeven beantwoorden en dat antwoord dan naar alle bezwaarmakers kunnen sturen.

YMMMV | 29-01-14 | 18:13

kapotte_stofzuiger | 29-01-14 | 17:21 Je goudvis hoort niet bij het afval.

Die hoort bij de rioolheffing.

zeg maar jansen | 29-01-14 | 18:08

En dan die Piekfijn ' winkels'. Zijn gewoon depots van de Roteb waar ze huisraad van overledenen voor de hoofdprijs proberen te slijten. Ze vragen zo 160 eurs voor een aftands 2- zits bankje, of 110 - 150 voor een ouwe gare fiets. Mafkezen zijn het. Bezorgen kunnen ze ook, vragen ze evenveel voor als IKEA. KoekKoek!

bello | 29-01-14 | 18:07

Een brandende vuilniszak op de Lexus/Mercedes/BMW van een verantwoordelijk topambtelul is ook een statement.

dlseth_ | 29-01-14 | 18:01

-weggejorist-

TerrorTukker | 29-01-14 | 18:00

@Ommezwaai | 29-01-14 | 17:47
Inderdaad onbereikbaar, zeker voor mindervaliden en ouderen is het niet te doen. Die moeten nu eerst bellen voor een afspraak zodat ze met een speiale invalidekar door een ambtenaar vanuit de parkeergarage opgehaald kunnen worden. Wat een waanzinnige verspilling.
Maar de ambtenaren mogen nu wel genieten van het mooiste en duurste meubilair wat te krijgen is.

sinar2 | 29-01-14 | 18:00

niet voor de hond | 29-01-14 | 17:51
Ik woon in Sexbierum dus flikker ik mijn vuilnis gewoon in Denemarken neer!

Ommezwaai | 29-01-14 | 17:55

Ik woon in Amersfoort, maar zet mijn afval altijd in Rotterdam aan de straat. Moet ik dan ook reageren?

niet voor de hond | 29-01-14 | 17:51

VanLeeuwen wil zeker de gemeentebelastingen van z'n woonplaats op deze wijze omlaag brengen.
Doe liever zo'n topic voor 020.

Willem VanDer Decken | 29-01-14 | 17:50

sinar2 | 29-01-14 | 17:38
Alleen dat stadhuis al, een grotere kudtplek hadden ze niet kunnen bedenken.

Ommezwaai | 29-01-14 | 17:47

LangeTijdGeleden | 29-01-14 | 17:39
Dat heet nivelleren.
En dat is één groot feest, aldus die vollidiot van een Spekman.
Alleen is het nivelleer-feestje niet bedoelt voor de harde werkers in dit land.

Ommezwaai | 29-01-14 | 17:45

Bedankt Geenstijl! Kijk, dáárom betaal ik nou voor een lidmaatschap op jullie site!

fredmo | 29-01-14 | 17:45

Het is niet kostendekkend, dus dan zijn er 2 opties: kosten verlagen, of factuur verhogen.
En natuurlijk kiest uw overheid voor ...

Geenstijlfiguur | 29-01-14 | 17:44

Als Amsterdammer vind ik dit een prima service van GS naar de Rotterdammer toe, en ik vermoed dat een heleboel rekeningen die de inwoners van het linkse bolwerk Al-Amsterdam van hun faalbestuurders gepresenteerd krijgen om hun 'aktivistiese' hobby's te bekostigen, óók in aanmerking komen voor dit soort bezwaarschriften.

Dat burgers deze exhorbitante vehogingen maar blijven pikken, in plaats van met knuppels, hooivorken en zwaar vuurwerk naar de stadspleinen te trekken, barricades op te werpen en overheidsgebouwen te bezetten, verbaast me steeds meer; van de inwoners van Kiev kunnen we wat dat betreft nog wat leren.

De burger wordt inmiddels al door de landelijke overheid in al zijn lichaamsopeningen genaaid en vervolgens nog eens anaal groepsverkracht door de lokale overheden ook nog.

Peter Emile | 29-01-14 | 17:43

Ik vind het voor de 1e keer van m'n leven jammer dat ik geen RotterdammerT ben.Ik had de voorbeeldbrief van v. Leeuwen graag gebruikt als ik in Rotjeknor zou wonen.

Welles! Nietes! | 29-01-14 | 17:39

@Rémy Martin ® | 29-01-14 | 17:20 | + 5 -

Het meest tragische is nog dat mensen in de bijstand al meer dan de helft niet hoeft te betalen aan belasting.

Mijn overbuurman houdt meer over aan geld per maand dan ik... Terwijl ik werk en hij nu al 12 jaar in de bijstand zit...

LangeTijdGeleden | 29-01-14 | 17:39

Ach, ik woon in de socialistische gemeente Zaanstad die wederom dit jaar veruit de duurste is van Nederland qua belastingen. Bij elkaar opgeteld mag ik ruim 800 euro schuiven voor een incompetent links zooitje die schijt heeft aan haar inwoners en het ene prestige project na het andere faalproject verzint.
En die gemeente is zo links dankzij een flinke kluit import die elke keer dankbaar stemt op degenen die de meeste subsidies beloofd.

sinar2 | 29-01-14 | 17:38

Ik woon op Volendam ik denk dat ze het een beetje raar vinden als ik kwijtschelding aanvraag in Rotterdam.

oldnoskool | 29-01-14 | 17:34

zou er bijna voor naar Rotterdam verhuizen om die klotenoverheid aan te pakken

(Behind)Doors | 29-01-14 | 17:32

carramba | 29-01-14 | 17:30
Ik vermoed dat schapen en geiten ingewanden een groter probleem vormen.....

Ommezwaai | 29-01-14 | 17:32

@Ommezwaai | 29-01-14 | 17:28 |
De gemeente wilde de rioolbelasting ook al omhoog gooien in Rotterdam, ik weiger het nog langer te betalen voor tuig wat tampons, frituurvet en condooms door toilet spoelt.

carramba | 29-01-14 | 17:30

mogelijk=mogen

Ommezwaai | 29-01-14 | 17:30

@Poesje in t midden | 29-01-14 | 17:15
**wikkelt baksteen in kadopapier**

Godsammekraken | 29-01-14 | 17:29

Ja, ik heb hem net binnen! Ook kut is dat Rozenburg zojuist bij Rotterdam getrokken is. Dacht ik net weg te zijn uit die hell hole, en hun bijbehorende grote-stadsproblematiek... Krijgen we hier in de krant allemaal van die burgertrutregeltjes zoals dat de klep van je afvalbak geheel dicht moet zijn (dus ook niet een klein beetje open) en dat we ze alleen 's ochtends op de dag van het afval ophalen op de straat mogen zetten i.p.v. 's avonds. Op boete van minimaal 90 euries. En er gaat gehandhaafd worden! Joh, tyft eens een eind op.

FromClithuania | 29-01-14 | 17:29

Osdorpertje | 29-01-14 | 17:21
Voor dat geld mogelijk bepaalde etnische minderheden het vuilnis ook nog gewoon uit het raam flikkeren...

Ommezwaai | 29-01-14 | 17:28

Ik begrijp de commotie niet... Nederland wordt al jaren lang gebruikt als afvoerputje.
Hierbij die rekening van dat afval.

duitse herder | 29-01-14 | 17:28

Ik weet wel wie er uiteindelijk aangewezen kunnen worden als verantwoordelijken voor deze verhogingen.
Die kwijtscheldingen zijn voor 90% op conto van allochtonen terug te voeren.
En het worden er meer en meer en meer.
En niet alleen de afvalstoffenheffing van deze mensen moet betaald worden, ook de uitkeringen en alle toeslagen en alle andere kwijtscheldingen voor waterschap etc...
Naast de verhoging van de gemeentelijke lasten betaalt de werkende burger zich al blauw aan inkomstenbelasting en een miljoen andere heffingen die ook allemaal worden misbruikt om werkweigeraars te faciliteren. (incl. het hele pvda systeem)
Dit hele land en zijn functioneren slaat helemaal nergens meer op.
We zijn slaafjes geworden van allochtonen er meerdere eer en glorie van gutmenschvolk van pvda/vvd/d66/gl/cda/cu/etc.
Fuck dit land en zijn linkse elite.

Prokapitaal | 29-01-14 | 17:27

Of gebruik de GR2014 om uw ongenoegen te uiten.

Shareholder II | 29-01-14 | 17:26

onroerendezaakbelasting (OZB)
belasting van roerende woon- en bedrijfsruimten
baatbelasting;
forensenbelasting;
toeristenbelasting;
parkeerbelasting;
hondenbelasting;
reclamebelasting;
precariobelasting;
rioolheffing;
reinigingsheffing;
leges
Dat zijn de belastingen die alleen een gemeente al mag opleggen.
Daar komt de SStaat nog eens overheen met een veelvoud hiervan.
Ik raak gvd overbelast!!!!

Ommezwaai | 29-01-14 | 17:26

100 euro hier, 50 daar, 200 zus, 150 zo, 75 voor dit, nog eens 100 voor dat, enzovoort, enzovoort en dan ieder jaar weer, en dan nog steeds word en niet naar Rutte geluisterd. Koop die auto nou toch mensen.

God |Bestaat Niet | 29-01-14 | 17:24

kapotte_stofzuiger | 29-01-14 | 17:21 |

Ach, Bakito & Supermatthijs moeten hun dagbesteding toch ergens aan voldoen.

Wc-kip | 29-01-14 | 17:22

@mezelf

Met dank aan reaguurder Grote Stamper voor het prachtige lijstje.

Rémy Martin ® | 29-01-14 | 17:22

Heeft Supermatthijs nu eindelijk Bakito bij het vuilnis gezet?

Ommezwaai | 29-01-14 | 17:21

Besteed uw tijd liever om niet een bezwaarschrift in te dienen maar een brief te sturen naar de raadsleden met deze boodschap. Heeft veel meer effect, zeker zo vlak voor de verkiezingen

pomtiedom | 29-01-14 | 17:21

Een dorp heeft zo z'n voordelen. Ik betaal maar €160,- p.j. (En dat vind ik nog vrij veel.)

Stormageddon | 29-01-14 | 17:21

Zijn er dan nog Rotterdammers die niet voor kwijtschelding in aanmerking komen en afvalstoffenheffing moeten betalen?

Osdorpertje | 29-01-14 | 17:21

Ach, de abonnementskosten voor premiumreaguurders zijn ook weer gestegen. Maar hoor je mij klagen als er weer een anoniem lafbekje op min drukt?

kapotte_stofzuiger | 29-01-14 | 17:21

@Godsammekraken | 29-01-14 | 17:08

Verpakkingstax
Successierecht
Omzetbelasting
Huurwaardenforfait
Autobelasting
Overdrachtsbelasting
Assurantiebelasting
Inkomstenbelasting
Loonbelasting
Vennootschapsbelasting
Dividendbelasting
Erfbelasting
Kansspelbelasting
Vermogensbelasting
Milieuheffingen
Invoerrechten
Griffierecht
Grondwaterbelasting
Belasting op leidingwater
Afvalstoffenbelasting
Brandstoffenbelasting
Energiebelasting
Onroerende-zaakbelasting
Baatbelasting
Forensenbelasting
Toeristenbelasting
Begrafenisrechten
Havengelden
Schenkingsrecht
Bouwgrondbelasting
Leges
Alcoholaccijns
Tabaksaccijns
Afvalstoffenheffing
Reinigingsrecht
Rioolrecht
Kapitaalbelasting
Waterbeheersingsomslag
Parkeerbelasting
Hondenbelasting
Reclamebelasting
Precariobelasting
Provinciale belastingen
Verontreinigingsheffing oppervlaktewateren
Waterschapsbelastingen
Ingezetenenomslag

Welkom in Nederland. Nivelleren is een feest. Geld van de ander uitgeven ook.

Niet vergeten te betalen hè?

Rémy Martin ® | 29-01-14 | 17:20

@wakkere_nederlander & brutus68;
Ik woon in 020; krijg dus waarschijnlijk een brief dat mijn schrijven in goede orde is ontvangen en dat men streeft om deze binnen 10 maanden te beantwoorden.

Prof. P. Paardekuth | 29-01-14 | 17:20

En dan te weten dat die tokkies de meeste rotzooi maken en niks betalen. De tokkiewijken worden minimaal 1x per week aangeveegd vandaar 11 miljoen veegkosten.
Manmanman, wat een vreselijk land, en maar weer, weer ,weer.

behangtafel | 29-01-14 | 17:19

In Emmen doet de helft van de bevolking toch aan illegaal vuilstorten, hier heb ik dus helemaal niks aan.

Wc-kip | 29-01-14 | 17:18

Als ik zo door die kanswijken in Rotterdam rijd dan heb ik heel andere beelden bij afval!

Tjemig | 29-01-14 | 17:15

@Godsammekraken | 29-01-14 | 17:03
www.antwoordnummer.nl
Staan er 4 voor gemeentelijke belastingen Rotterdam.

Poesje in t midden | 29-01-14 | 17:15

Mensen hebben minder te besteden.... dus ook minder afval.... dus lagere afvalstoffenheffing... toch??

pim achtertuin | 29-01-14 | 17:14

Voor veel mensen in dit land is werken geen toekomst, beter handje ophouden. Ga ook meedoen met Spekbukkens Niveleringsfeestje het hele jaar door.

behangtafel | 29-01-14 | 17:14

Het is ook belachelijk dat eenpersoonshuishoudens mogen bloeden voor fokboerderijen.
Eerst mag je meebetalen via de belasting aan kinderopvangtoeslag, kinderbijslag en nu ook nog via de afvalstoffenheffing. Oh wacht, openbare ruimte moet natuurlijk ook kindvriendelijk worden dus parkeerplaatsen moeten opgeofferd worden voor een speeltuin. Het kroost kan dan de hele dag gillen zodat de ouders rustig in hun van parkeerplaats-aan-huis-tot-omgebouwde-tuin kunnen genieten van hun rust. En dat terwijl ze zelf gingen wonen in een drukke stadsdeel.

Dan nog een drempeltje of 10 in de straat en zelfs een op de binnenplaats waar men nog geen 10 km/u kan halen. Vervolgens nog overal verkeersborden eisen om dat autorijdend tuig wat het waagt de kinderen zo van streek raken, te wijzen op hun 'wangedrag'. Het mag wat kosten kennelijk als er kinderen in het spel betrokken worden.

Nou, betaal het lekker zelf!

blinde kip | 29-01-14 | 17:13

Alles moet schoon, maar het zijn wel heul veul centjes.

Lewis | 29-01-14 | 17:13

Hé GS, kunnen jullie dit niet in het R'damse deel van het AD publiceren of zo. Jullie brengen zo andere gemeente op ideeën, of Willem Bos.

Tjemig | 29-01-14 | 17:13

Is de schuld van ons, belastingbetalers. Rotterdam heeft immers slechts €326 miljoen subsidiegeld van het rijk gekregen www.geenstijl.nl/mt/archieven/2013/11/...

Veel te weinig natuurlijk en dus volkomen logisch dat nu de afvalstoffenheffing fors omhoog gaat. Had u maar meer belasting moeten betalen. Het is uw schuld, kudtburger.

groetjes,

PvdA

Rémy Martin ® | 29-01-14 | 17:10

@kapotte_stofzuiger | 29-01-14 | 17:07
.. waarmee we alleen onszelf hebben want zijn tijd betalen we uiteindelijk toch wel.

Godsammekraken | 29-01-14 | 17:09

Zelfde verhaal als met topic zorgkosten eerder vandaag: ooit een overheidsdienst gezien die *goedkoper* werd?

Your governmentcorrupts everything it touches.

Godsammekraken | 29-01-14 | 17:08

@Godsammekraken | 29-01-14 | 17:03
De VMBO-ambtenaar die deze brieven moet 'lezen' lacht een keertje en drukt op het knopje print "bezwaar afgewezen-brief"

kapotte_stofzuiger | 29-01-14 | 17:07

Ik als Rotterdammer ben hier blij mee. Dank!

Frankiej | 29-01-14 | 17:06

Alsof de politieke elite zich iets aantrekt van kudtburgers.

Ja, als er geschoten wordt. Dan wel.

vraagstaart | 29-01-14 | 17:06

Een eurootje per dag. Nou, nou. Ik vind het eigenlijk niet zoveel. En daar vegen ze ook nog eens mijn straat voor.

one hobo | 29-01-14 | 17:05

Tja, ik woon in Den Haag, ik denk niet dat ik met dit bezwaarschrift weg kom.

mental K | 29-01-14 | 17:05

Lief, maar waar is het WOB-verzoek?
Graag nog even toelichting op het besluit, het aantal mensen dat wel/geen afvalstoffenheffing betaalt etc.
Je moet wel profijt uit je bezwaarschrift halen.

kapotte_stofzuiger | 29-01-14 | 17:04

372,50 euro, dat is dus zo`n 7,50 per vuilniszak..

Slipsnifter | 29-01-14 | 17:04

Geen antwoordnummer dus het kost je een postzegel, half uurtje en verder gebeurt er NIETS!

Godsammekraken | 29-01-14 | 17:03

Ik woon in Denemarken, ik denk dat ze het een beetje raar vinden als ik kwijtschelding aanvraag in Rotterdam /duitscheherder modus off

brutus68 | 29-01-14 | 17:02

Ik woon in Eindhoven ik denk dat ze het een beetje raar vinden als ik kwijtschelding aanvraag in Rotterdam.

wakkere_nederlander | 29-01-14 | 16:59

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken