Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

De 10 meest zinloze universitaire studies

bulstudiesafschaffenKenniseconomie, schmenniseconomie. We leiden in dit land teveel mensen universitair op. Betoogt Ewoud Jansen in de Volkskrant. Nou ja, dat is op zich niet eens een probleem, het probleem zit hem meer in de 'ondoelmatige allocatie van middelen'. Dat is econooms voor 'we geven teveel geld uit aan het opleiden van intelligente mensen voor studies waar je geen enkele neuk aan hebt'. Pretstudies. Maar omdat er een universitair papiertje aanhangt doen we er ineens heel elitair, verheven en en hautain over. Sommige universitaire opleidingen in dit land zijn echt een middelvinger naar de Derde Wereld. 'Oh, jullie hebben AIDS, hongersnood en genocide? Kut voor jullie. Wij hebben een universitaire opleiding Emile Ratelbandkunde. En nu?' Misschien is het inderdaad handiger om intelligente mensen op te leiden voor functies waar zowel zij als de maatschappij daadwerkelijk wat aan hebben. Laten we daarom beginnen met het afschaffen van een zooi studies waar dit land echt geen afgeknipte testikel aan heeft. Daarom: de 10 meest zinloze universitaire studies van Nederland, na de break. 10. Vrijetijdskunde Hebben we die maar gehad. Is tenslotte de eerste waar iedereen aan denkt bij overbodige universitaire studies. Grappig, want het bestaat nog steeds. Aan de KUT kun je het studeren. Ja, haha, de KUT. Katholieke Universiteit Tilburg. Nog zo'n academisch clichégrapje. Maar als we deze twee facepalmmopjes niet in deze lijst opnemen, worden ze in 2015 nog dagelijks gelinktipt alsof het een onthoofd Mexicaans hondje is. Bij deze. 9. Keltische talen en cultuur Studie voor mensen die Dungeons and Dragons speelden, aan Zelda-cosplay doen en de elfentaal uit Lord of the Rings fonetisch en grammaticaal correct kunnen spreken en schrijven. Leuke studie voor als je acteur bent in Narnia-reenactments. Buiten dat heb je er echt geen enkele reethaar aan. 8. Journalistiek Journalistiek is net profsport. Je moet talent hebben en dan kan dat talent ontwikkeld worden. Heb je geen talent, dan kun je leuk meekomen in de onderknuppelklasse bal op het dak, maar geen enkele opleiding gaat je capabel genoeg maken voor een 'baan' als profsporter. Zo is het ook met de journalistiek. Daar heb je talent voor, een neus voor, of niet. In het eerste geval ontwikkel je de kunde in de praktijk. In het tweede geval is een opleiding journalistiek een complete verspilling. Net als seks is journalistiek iets wat je gewoon door schade en schande moet leren in de praktijk. Als je er geen talent voor blijkt te hebben, droogt je mogelijkheid tot uitvoeren op natuurlijke wijze op. En voorlichting is zowel voor seks als journalistiek erg genant als je er geen ruk van kan. Als je geen aangeboren journalistiek gevoel hebt, is weten hoe je de toetsencombinatie 'ctrl-c, ctrl-v' hanteert de enige journalistieke opleiding die je nodig hebt, want veel meer zal en mag je niet gebruiken. 7. Lerarenopleiding In hetzelfde vaarwater als journalistiek. Lerarenopleidingen zijn gebaseerd op een wereld die al zeker een decennium niet meer bestaat. De technologie rijdt al heel wat jaren 150 km/u in de linkerbaan, en onderwijs sukkelt daar met een Canta-gangetje achteraan over de vluchtstrook. En dat geldt des te meer voor lerarenonderwijs. Gegeven door docenten die zelf al een jaar of twintig niet meer actief zijn in het middelbaar onderwijs. En daar vaak faalden. Tegen de tijd dat een student zijn lerarenopleiding heeft afgerond, is hij perfect voorbereid op een klaslokaal voor leerlingen uit omstreeks 1983. Leraar zijn leer je in de praktijk. Je kunt het. Of je kunt het niet. En daar gaat een lerarenopleiding geen enkele verandering in brengen. 6. Lifestyle informatics Klinkt als heel wat, toch? Lifestyle informatics. Maar als je de beschrijving goed leest, zie je dat de bedenkers van deze studie zelf ook geen idee hebben wat je er eigenlijk mee kan. De voorbeelden schieten heftiger heen en weer dan de emoties van Gordon. Ouderenzorg, trainer van professionele sporters en, de mooiste, "je kunt met de combinatie menswetenschappen en informatica ook datingsites verbeteren". Verdomme, precies wat we vroeger als kind altijd al wilden worden. Tenminste iets waar je mee kan aankomen bij je nieuwe schoonfamilie. 'Zo zo, toe maar, universiteit? Lifestyle informatics? Klinkt goed, en wat wil je daarmee worden?' 'Datingsite developer, meneer'. Nee. Doe maar niet. Een wetenschappelijke opleiding Emile Ratelbandkunde met SPSS-skills. Echt, doe maar niet. 5. Engelse metaforen Er is een masteropleiding aan de VU waarin je de rol van metaforen bestudeert in het Engelse taalgebied. Oftewel, dat je dan serveerster wordt, maar wel enorm goede vergelijkingen kan maken tussen de diverse sterke dranken die je schenkt en je eigen uitzichtloze bestaan. In het Engels. Deze studie is zinlozer dan een Pool met een BTW-nummer. 4. Europese Unie Studies Waarom zou je iets gaan studeren wat over vijf jaar niet meer bestaat? Europese Unie Studies valt dankzij alle eurobashers namelijk binnenkort onder de afdeling Historische Wetenschappen. We zijn twee, hoogstens drie online BurgerforumEU petities verwijderd van een totale ineenstorting van het Europese Rijk. Toon ons een dictatuur in het moderne West-Europa die langer dan tien jaar heeft bestaan en wij tonen u een fictioneel verhaal. De alleenheersers in Brussel zwichten en zwalken al maanden door alle steekhoudende kritiek van de EU-critici. Bovendien, als Wilders straks aan de macht is gaan al die Eurofielen direct tegen de muur. En in het geval van Pieter Omzigt geldt eigenlijk hetzelfde, hoewel hij voor een meer humane doodstraf zal gaan want CDA. Europese Unie Studies? Ha. Next! 3. Amerikanistiek (en Japan-, Korea- & Zimbabwestudies) Er is maar één beroep dat aansluit op de opleiding Amerikanistiek, en dat is het beroep Maarten van Rossum. Geen vacatures, momenteel. Een pretstudie waarin mensen opgeleid worden voor banen die niet bestaan. Voorbeeldje: op de GS-redactie werken twee afgestudeerd Amerikanisten. Kortom, je kunt er echt geen fuck mee, praktisch gezien. En dat geldt ook voor non-studies als Japan-, Korea-, Zimbabwe- of willekeurig welk landkunde. Niks meer dan didactisch tijdverdrijf voor mensen met een ongezonde obsessie voor een ander land. Hier is een tip: studeer iets waar je wel wat aan hebt. En emigreer vervolgens. 2. Filosofie De keren dat u gefrustreerd onder de motorkap van een rokende auto kijkt en denkt, 'kut, had ik nu maar filosofie gestudeerd' zijn gelijk aan nul. Filosofie als menselijke activiteit is noodzaak. Filosofie als universitaire studie is intelligente mensen opleiden tot nachtwaker in een parkeergarage. Maak er een basisschoolvak van, maar geen bachelor- of masteropleiding. Er is in Nederland behoefte aan tien afgestudeerd filosofen, hoogstens. En niet aan tien filosofenstudies. Laat die mensen een studie doen waar zij en wij wel wat aan hebben. Bovendien: geen enkele filosoof die er toe doet heeft filosofie gestudeerd als universitaire opleiding, want een filosoof die er toe doet heeft een eigen denkwijze, wereldvisie en kritische blik. Raad eens wat je op de universiteit juist niet ontwikkelt? Precies. 1. Sociologie (en antropologie) Er verscheen onlangs een essay van het formaatje Lord of the Rings-trilogie over fraudeur Diederik Stapel in de New York Times. Sociologen hebben berekend dat de studie sociologie voor 73,2% bestaat uit hoaxstatistieken en subjectieve meningsinfiltratie. Pretstudie der pretstudies en bovendien de studie met de meest schadelijke gevolgen voor de samenleving. Omdat het namelijk common sense vervangt door ideologie met een wetenschappelijk sausje. Waar problematiek alleen maar mee vergroot wordt. Zie: Prachtwijken, Ella. Of: Trekkers, Uitkerings. Of: Problemen, Hangjeugd. En ga zo maar verder. Sociologie leert je een zweverig, idealistisch en dus levensgevaarlijk maatschappijbeeld opdringen aan een samenleving middels verjaarde argumentatie, natte vinger statistieken en fopwetenschap. Afschaffen. Sidenote: dit verhaal geldt ook voor antropologie, want dat is gewoon een studie sociologie voor lelijke meisjes die tijdens een turfstage in Afrika bosjesnegers willen neuken.

Reaguursels

Inloggen

Johnny Quid bewijst dat journalistiek idd in dit top-10 lijstje thuis hoort.

cabrão | 30-04-13 | 17:41

Ik weet echt niet wat jullie bezielde bij het schrijven hiervan. Ik bedoel met name de laatste zin (bij sociologie). Hoe krijg je het in hemelsnaam voor elkaar om racistisch EN seksistisch te zijn in 1 fucking zin?! Dat is echt knap hoor, echt iets om trots op te zijn. Ik vraag me daarom serieus af: wat studeren jullie zelf eigenlijk? (als jullie überhaupt studeren, al betwijfel ik dat) Ik weet niet of jullie hier grappig mee probeerden te zijn, maar jullie zijn echt keihard gefaald. Er valt hier niets te lachen. Voor zo ver ik weet doen hoogopgeleide mensen (die een zinvolle studie volgen) of zelfs mensen met een beetje verstand niet zulke uitspraken zoals deze zin: "Sidenote: dit verhaal geldt ook voor antropologie, want dat is gewoon een studie sociologie voor lelijke meisjes die tijdens hun turfstage in Afrika bosnegers willen neuken." Ik zou me schamen als ik zoiets tactloos en kwetsend zou publiceren. Hoe moeilijk is het om te beseffen dat dit racistisch en seksistisch (en dus bullshit is)? Sorry, maar iemand moest jullie hier op wijzen en aangezien niemand dit heeft gedaan doe ik het maar.

Upallnight | 30-04-13 | 14:56

grr weer tweekeer gepost. GS, doe s wat aan die software...

xspalm | 30-04-13 | 11:14

We moeten geschiedenis afschaffen, want die studenten zijn nooit klaar met hun studie. Zodra je het collegedictaat over de moderne tijd hebt uitgelezen, is er weer tijd voorbij en moet je die laatste periode weer bestuderen. En zo ben je nooit klaar.

Dat kóst wat, hoor!

Dan beter een studie over pyramides of zo, want die zijn al klaar, dus als je het boek uit hebt, krijg je een diploma en kun je iets anders gaan doen. Filosofie studeren of zo.

xspalm | 30-04-13 | 11:13

We moeten geschiedenis afschaffen, want die studenten zijn nooit klaar met hun studie. Zodra je het collegedictaat over de moderne tijd hebt uitgelezen, is er weer tijd voorbij en moet je die laatste periode weer bestuderen. En zo ben je nooit klaar.

Dat kóst wat, hoor!

Dan beter een studie over pyramides of zo, want die zijn al klaar, dus als je het boek uit hebt, krijg je een diploma en kun je iets anders gaan doen. Filosofie studeren of zo.

xspalm | 30-04-13 | 11:13

Ik heb financieel recht gestudeerd alleen ik moest op mijn 14e al een profiel kiezen waarna het praktisch onmogelijk werd om er nog een andere wending aan te geven, want als ik terug kon in de tijd had ik wel liever technische bedrijfskunde, werktuigbouwkunde of mechatronica willen studeren. Ik vind daarom dat scholieren net als in de VS science projecten moeten doen waardoor ze op jonge leeftijd spelenderwijs in contact komen met wetenschap en technologie. Onze lessen natuurkunde en scheikunde waren oersaai en algemene natuurwetenschappen: een vak waar ik achteraf van zeg, hoe kun je zo,n levendig vakgeboed proppen in droge boekenwijsheid zonder gevoel. Het waren gewoon vakken die je gehad moest hebben en er nooit meer naar om wilde kijken.

connectinganimals | 30-04-13 | 11:00

@agitsnob
ja, op zn minst. Vindt mn werkgever blijkbaar ook. En jij? Verdien jij wat je verdient?

ChopKid | 30-04-13 | 02:00

... en "onwaar" met een "n". Tis al laat en ik heb gedronken, excuus...

bandito1980 | 30-04-13 | 00:48

En "beroemd" is inderdaad met een "D" ;)

bandito1980 | 30-04-13 | 00:48

Jammer dat Filosofie dan weer in de lijst staat. De moeder van alle wetenschappen. De meest nuttige opleiding die er is. Helaas, door dit soort vooroordelen (en okay, door de grotendeels verkeerde zielen die deze studie aantrekt) kom je als filosoof moeilijk door de briefselectie heen bij een sollicitatie. Echter, eenmaal deze hobbel genomen is elk daadwerkelijk sollicitatiegesprek in de pocket.

De meeste academici die iets hebben bijgedragen aan de maatschappij van in de afgelopen 100 jaar (economen, wiskundigen, natuurkundigen, etc) waren OOK filosoof.

En PS. die bewering over "elke filosoof die beroemt is geworden heeft geen filosofie gestudeerd" is simpelweg omwaar. Factcheck die zooi!

bandito1980 | 30-04-13 | 00:47

Intelligente mensen zijn toch intelligent genoeg om een serieuze studie te kiezen. Kaf en Koren.

watergeus | 29-04-13 | 22:15

TheseDays00 | 29-04-13 | 20:21 | + 0
Ja, ga jij maar lekker bij het loi Japans leren. Maar al het andere wat je over een land leert, naast de taal, is ook heel belangrijk als referentiekader. En als dat niet overtuigend is, ik mag hopen dat er ook mensen zijn die Japans geleerd hebben en op een academisch denkniveau zitten - dat kun je ook nog stimuleren met een universitaire opleiding tot japanoloog, ook al zitten niet alle afgestudeerde manga-freaks op academisch denkniveau. Studies zoals Japanstudies is bovendien keihard werken, iets wat ook wel handig is voor de arbeidsmarkt.

gruzelement | 29-04-13 | 21:37

Psychologie is ook een studie met de bewezen effectiviteit gelijkende homeopathie.

Crak-ho | 29-04-13 | 21:15

@ gruzelement | 29-04-13 | 18:46 | + 1 -
En om Japans te beheersen moet een studierichting in stand gehouden worden? Ik mag hopen dat dit een klein deel van de opleiding is. Volgens mij kunnen we veel leren van dat land en hoeft het van mij dus zeker niet opgeheven te worden, maar de taa": www.loi.nl/talen/japans_zelfstudiepakk...

TheseDays00 | 29-04-13 | 20:21

Ik mij maar kut voelen over mijn opleiding monteur elektrotechnische installaties op het mbo....

Themightywelder | 29-04-13 | 20:08

+1 voor de laatste zin. Zo waar!!! LOL

Faragefan | 29-04-13 | 19:58

Jihad wetenschappen?

funkyd | 29-04-13 | 19:52

Theaterwetenschap, ook zo eentje.

Broodroof | 29-04-13 | 19:45

Het mooiste is nog als zo'n vers afgestudeerde in <welke taal dan ook> emigreert naar het land waar die taal gesproken wordt en erachter komt dat hij daar net zo veel kan als de plaatselijke bevolking op hun 7e.

H.Stiglitz | 29-04-13 | 19:14

redelijk goed lijstje, tot ik 'Japanstudies' zie staan. Voor de duidelijkheid: daar leer je onder andere Japans. Het is goed als er een zeer klein percentage mensen in de Nederlandse samenleving het Japans beheerst. Dat helpt echt wel bij het vinden van een goede baan. Er mag wel een numerus fixus op dat soort studies, maar dat mag eigenlijk bij alle studies. En uiteraard heb je dan een hele hoge numerus fixus bij technische studies, en een numerus fixus van 1 of 0,5 bij vrijetijdswetenschappen, maar toch.

gruzelement | 29-04-13 | 18:46

ChopKid | 29-04-13 | 17:23
Stapel zal vast nog meer gekregen hebben...
De vraag is : verdien je het?

agitsnob | 29-04-13 | 17:50

Trouwens, Filosofie is de moeder der wetenschappen. Wetenschap komt voort uit Filosofie. Probleem is dat de filosofen dit zelf blijkbaar vergeten zijn. Ze hebben hun eigen studie volledig verpest. Trouwens dat grote filosofen geen Filosofie zouden hebben gestudeerd is grote onzin. Bijna allemaal hebben ze dat wel degelijk gedaan. Zonder de invloed van de filosofie had onze samenleving er wel ff iets anders uitgezien (denk bijv aan de verlichting). De basis ligt al bij de oude Grieken en laten we daar in godsnaam dankbaar voor zijn.

ChopKid | 29-04-13 | 17:30

Heb Sociologie gestudeerd en verdien nu 9.000 euro per maand (excl variabel loon). Zo onzinnig was het dus ook weer niet.

ChopKid | 29-04-13 | 17:23

Alle studies waar voornamelijk wijven (let wel: ik bedoel niet vrouwen)(en kerels zonder ballen die al lang tot wijf verworden zijn)in de colleges zitten dragen niets anders bij aan deze maatschappij dan zinloos geleuter...dus inderdaad communicatiewetenschappen, HBO personeel en arbeid en nog meer van dit soort gedoe meteen afschaffen...
Is dat kort door de bocht...ja, eigenlijk wel, maar daarom niet minder waar!!!

agitsnob | 29-04-13 | 17:13

Ik zou zelfs durven stellen dat 90% van alle universitaire "opleidingen" volkomen kut en overbodig is. De universiteit is weinig meer dan een offline datingsite, 4-jarige netwerkborrel en politieke speeltuin.

Stormageddon | 29-04-13 | 17:07

Als autochtone man van middelbare leeftijd en werkzaam in een technisch beroep op HBO niveau, voel ik mij qua representativiteit in ons (semi)publieke en maatschappelijke bestuur behoorlijk ondervertegenwoordigd en zou daarbij haast durven spreken over racisme, uitsluiting en een glazen plafond.

Ven1V1d1V1c1 | 29-04-13 | 17:06

....studie sociologie voor lelijke meisjes die tijdens een turfstage in Afrika bosjesnegers....

Vlak ook die miljoenen geblondeerde cougars niet uit die daar naartoe gaan om hetzelfde te doen maar dan zonder diploma...

stemvee | 29-04-13 | 17:03

@TriestGeval | 29-04-13 | 15:19 |
Geen idee, maar het zou me niks verbazen hahaha........ Is dat echt zo?

Hobbykip | 29-04-13 | 16:43

Wat Diederik Stapel heeft gedaan was simpelweg de charlatan uithangen, en gebruik maken van het wankele academische systeem. Daar heeft zijn studie verder niks te maken, behalve dat hij zich in de omgeving beweegt van achterlijke gladiolen als Roos Vonk (die, geheel volgens voorspelling van mijn docenten, er helemaal mee weg is gekomen). Je hebt hetzelfde soort lutsers in pak-hem-beet elke academische sector. Neem geneeskunde, bijvoorbeeld. Er zijn de afgelopen jaren al heel wat incompetente lieg-artsen ontmaskert, waaronder BNer lievelingetje Schumacher. Is nu meteen de hele studie nutteloos?

Verder heb je wel gelijk, hoor, dat er vaak een ideologie aan iets gehangen wordt. Maar juist de opzet van wetenschappelijk onderzoek is in principe onpartijdig. Dus als men er voor zorgt dat de wetenschappelijke methode goed nageleefd wordt (en dat is inclusief herhaaldelijk onderzoek, voor de media die graag de wildste dingen als waarheid aannemen na één sumier onderzoekje) is er per definitie ook geen ruimte voor een ideologische draai.

Piet van het Padje | 29-04-13 | 16:43

@captainobvious
Ik kan met werkelijk niet voorstellen dat de meerderheid van universitair geschoolden zo denken. Het startsalaris voor WO'ers is bescheiden, een lease-auto krijg je alleen als dat noodzakelijk is voor je functie en een eigen kantoor komt tegenwoordig ook zelden voor. Als dit werkelijk eisen zijn komen ze nergens aan de bak.

Eduar | 29-04-13 | 16:37

om te huilen dit lijstje.
lijkt me dat een studie aan de eis moet voldoen of je in latere instantie er enigszins aannemelijk een boterham mee kan verdienen of dat je daar bijvoorbaat al in kan voorzien zonder uitkering/bijstand oid.

Stijlloos&eigenwijs | 29-04-13 | 16:37

Ik mis de opleiding tot Imam.

ad melkert | 29-04-13 | 16:37

Als ik nieuwe mensen zoek, gooi ik standaard de sollicitatiebrieven van universitair geschoolden weg, luie mid twintigers, die oprecht ervan overtuigd zijn dat ze, omdat ze gestudeerd hebben, een hoog salaris, dure lease auto en eigen kantoor met uitzicht verdienen.
De praktijk heeft me jammer genoeg geleerd dat de overgrote meerderheid volledig ongeschikt is voor een echte baan, en minimaal 5 jaar bij de concurrent mag rijpen voor ik met ze wil praten.
(ik heb zelf als hoogste opleiding high-school,overigens, een echte mislukkeling)

captainobvious | 29-04-13 | 16:32

Houtduif99 | 29-04-13 | 15:39 |
Vergeet sociale geografie niet.
------
Zeg maar aardrijkskundeleraar. Zo heb ik een neefje (bestuurder jonge CDA'ers) die pas afgestudeerd docent marketing werd aan de HEAO te Sittard. Belangrijkste overweging van de directeur/neerlandicus/CDA-bestuurder was dat wie fatsoenlijk Engels kan lezen ook les moeten kunnen geven uit Kotler's Marketing Management.
Een typisch jaren tachtig voorvalletje dat tot de verzameling onderwijskundig verval behoort.

WirMachenMusik | 29-04-13 | 16:31

In .nl tegen weinig geld zo'n studie doen en dan in .ch/.de/.uk/.us/.no gaan werken is anders een prima investering hoor!
Balsaq | 29-04-13 | 13:33 | + 5 -
Kies dan een leuk land uit..

Shokrani Shokran | 29-04-13 | 16:26

Die jongeren zijn niet gek. Wie is er nou ooit rijk geworden van eerlijk hard werken in een technisch vakgebied?

Neem als afspiegeling bv ons eigen politieke/(semi)publieke bestuur waar de echte pegels vallen te graaien. Daarbij kun je beter voor een -onzin- alfa student kiezen want die lult ook wel recht wat krom is. Beta's stellen alleen maar lastige vragen.

Ven1V1d1V1c1 | 29-04-13 | 16:25

Opmerkingen en positie v.w.b. Sociologie raken kant EN wal.

Fred Janssen | 29-04-13 | 15:59

James Lastig | 29-04-13 | 13:10 |
Ik mis "communicatiewetenschappen".
Een *kuch* universitair cursusje PR waar je geen ene ruk mee kan.
---------
Hé, (massa)communicatie dat is de verzameling wetenschappelijke kennis waarmee ik mijn sociale voelsprieten heb aangevuld en mijn invloed op deze samenleving onuitwisbaar heb doen gelden.
En vooral veel efficiënter dan journalisten dat doen omdat ik dat met schaarse middelen en ook nog eens met andermans kostbare centen moest doen.
Maar je hebt wel gelijk dat (massa)communicatie als studievak al een tijd geleden is verworden tot enerzijds een veredelde Schoeversopleiding (regelen en doen volgens receptenboekjes) en anderzijds wat theorieën van buiten leren waarvan men niet weet wat er mee te doen.
En meisjes, wie niet van wiskunde houdt kan sowieso beter meteen met een Schoeverscursus beginnen.

WirMachenMusik | 29-04-13 | 15:59

Nutteloze studies...als angliciste/literatuurwetenschapper kan ik bevooroordeeld zijn, maar, zijn deze studies echt nutteloos? We kunnen niet allemaal medicijnen, pharmacie en biochemische wetenschappen studeren. Persoonlijk vrees ik dat het mijn talenten teboven zou gaan, en bovendien is het niet mijn grootste interesse.
Alfa-wetenschappen gaan over het algemeen minder over het specialisme waar je je op richt, en meer over algemene ontwikkeling: het is de bedoeling dat je begrijpend leert lezen, analyseren en interpreteren, en je bewust bent van de motieven waarmee teksten geschreven worden. Je wordt kortom opgeleid tot citicus. En je leert informatie opzoeken. En extreem snel kopieren.

raquelita | 29-04-13 | 15:59

"73,2% bestaat uit hoaxstatistieken en subjectieve meningsinfiltratie" (sociologie). Zet daar de neurowetenschap ook maar even bij. Wetenschap nu is zoals Warhol zei over kunst: Whatever you can get away with.

profiteroles | 29-04-13 | 15:57

@Developer | 29-04-13 | 13:17 | + 52 -

Helaas is het deels waar, als het om universitaire lerarenopleidingen gaat.

Er is een enorm verschil tussen HBO en Universiteiten producten in het onderwijs. HBO is veel meer praktijkgericht gedurende de hele opleiding en heeft daardoor als resultaat veel minder uitval, terwijl universitaire producten in het laatste jaar in het diepe worden gegooid en velen verzuipen.

In mijn ogen is een leraar een leraar, en moeten lerarenopleiding een aparte school en structuur krijgen, waarbij er een vervolgopleiding komt voor studenten die ook de hoogste niveau's les willen geven.

Een 3 of 4-jarige praktijkopleiding, gevolg door een verdiepende opleiding van 2 jaar met vooral theorie.

Ook moeten lerarenopleiding als uniek worden gezien, de student is daarna bekwaam leraar, niet ook bekwaam ontcijfering van oude teksten, een vaardigheid waar je als leraar niks aan hebt.

Het doel moet zijn een bekwame leraar op te leiden, niet een opleiding voor leraren volstoppen met onzin zodat het moeilijk genoeg is om voor HBO of Universitaire opleiding door te gaan.

In de lerarenopleidingen moeten enkel docenten lesgeven die zelf daarnaast ook lesgeven, helaas zijn er inderdaad te veel mensen zonder zelf de praktijk ervaring te hebben.

Ik ben het oneens met de stelling dat je geboren wordt als goede leraar, voordat je de vaardigheden hebt en het vertrouwen en zekerheid in je zelf hebt ben je zo een paar jaar onderweg. Daar is een lerarenopleiding een goede methode voor.

Meeroever | 29-04-13 | 15:52

Keltische talen en cultuur lijkt me iets wat je uitstekend ter ontspanning als avondstudie kunt doen.

henriette | 29-04-13 | 15:52

@pendajo | 29-04-13 | 13:35
Ineens weet je het!
Een studie Penis Agraricus.

copywriter | 29-04-13 | 15:51

Ik mis journalistiek in alle rijtjes. Weg d'r mee, hoppla.

spuitje11 | 29-04-13 | 15:42

Ik mis "communicatiewetenschappen".
Een *kuch* universitair cursusje PR waar je geen ene ruk mee kan.
James Lastig | 29-04-13 | 13:10 | + 76 -
Heb deze studie ook eens gedaan en verdien er al jaren bakken met geld mee. Mijn uurtarief is tussen de 100 en 150 euri. Ben al lang van mening dat je op een bepaald niveau wordt opgeleid. Welke studie je uiteindelijk doet maakt niet uit. Tenzij je op zoek bent naar een specifiek beroep zoals advocaat of bouwkundige. Je werk- en levenservaring en hoe je er uit ziet en spreekt doen de rest. Verder blijven bijscholen om bij te blijven. Gaat bij mij al jaren goed.

Weerduivel | 29-04-13 | 15:40

-weggejorist-

Houtduif99 | 29-04-13 | 15:39

WirMachenMusik | 29-04-13 | 15:07 |
Dat zal niet meevallen, want hij zal wel graaierT Weesie acherna willen. En die weet van filosofie net zoveel af als van journalistiek (vandaar: hoernalistiek). Bovendien lijkt me een té kantiaanse benadering hier niet zoveel helpen, laten we het praktisch-empirisch humiaans houden. Wat gij, Friedrich?

milky bar | 29-04-13 | 15:22

@WaitingLine
Ik zeg natuurlijk nergens dat alleen mensen met een WO-opleiding waarde toevoegen, alleen dat ze (gemiddeld) meer waarde, gemeten in arbeidsproductiviteit, toevoegen dan mensen van een lager opleidingsniveau.

Even voor de duidelijkheid: als de stelling is dat A hoger scoort dan B, dan geldt nog niet dat B een 0 scoort.

Eduar | 29-04-13 | 15:22

@WaitingLine
Ik zeg natuurlijk nergens dat alleen mensen met een WO-opleiding waarde toevoegen, alleen dat ze (gemiddeld) meer waarde, gemeten in arbeidsproductiviteit, toevoegen dan mensen van een lager opleidingsniveau.

Even voor de duidelijkheid: als de stelling is dat A hoger scoort dan B, dan geldt nog niet dat B een 0 scoort.

Eduar | 29-04-13 | 15:22

Hobbykip | 29-04-13 | 13:41

Samson is toch die Ir. die tijdens zijn stages overal weggetrapt werd wegens overgroot ego en domme lange tenen?

TriestGeval | 29-04-13 | 15:19

@Rketelsteen | 29-04-13 | 13:35
Goed artikel; dank voor de link

André van Delft | 29-04-13 | 15:18

Afgestudeerd japanoloog hier. Uni Leiden. Ik ben een freelance consultant en factureer 80eu per uur en schrijf redelijk veel op 't moment. Al mijn jaargenoten hebben een goeie baan. Ennnnn, ik heb Rutger een keer mogen ontmoeten ivm mijn werk, hoogtepunt van mijn carrière. Kortom, fuck outta here.

Voor de rest wat vander F | 29-04-13 | 14:15 | zegt.

Hesselbollah | 29-04-13 | 15:09

Ik heb aan mijn studie: "Sociologie van niet-westerse samenlevingen" heel veel gehad in bij mijn aanvullende Master: "Hoe sloop ik dom-linkse hobby's zoals O.S."

Gelukkig voor dom-links maar jammer voor NL, zijn beide studies door alle politiek correcte universiteiten van NL geschrapt.

TriestGeval | 29-04-13 | 15:08

Quid je geringschatting van filosofie komt doordat je nooit de moeite hebt genomen om na te gaan welke praktische voordelen boeren en ambachtslieden hebben ontleend aan het besef dat de zintuiglijke voorstellingen van de objecten die ze vervormen slechts door een a priori interpretatie-apparaat met ruimte- en tijdbesef, worden gevormd tot wat ze schijnen. En niet het 'Ding an sich' zijn, wat ze vroeger dachten.
Kan iemand die daar ervaring mee heeft, dat hier Quid eens aan de hand van een overtuigend praktisch voorbeeld duidelijk maken?

WirMachenMusik | 29-04-13 | 15:07

Ik mis communicatiewetenschap.
-
En het getuigt van extreme ongeletterdheid om Keltische talen en cultuur hier op te nemen.
-
Dan kun je Sanskriet, Latijn, archeologie, en vele andere soorten van wetenschap ook wel verbannen. Deze vakgebieden verdienen een kleine doch solide plaats in het onderzoek naar het erfgoed der beschaving.
-
Maar ach, ik had toch al niet de indruk dat de heer Quid zich op enigerlei wijze voor beschaving interesseert...
-

caudillo | 29-04-13 | 15:05

@vander F | 29-04-13 | 14:15 | + 5 -
eens, wat je schrijft maar hoog collegegeld, in Nederland? Wat mij betreft wordt dat nog even flink opgetrokken om de selectie aan de poort wat te verscherpen.

Jopie2009 | 29-04-13 | 15:03

Ik wilde alvast Medische hulpverlening (bachelors.hu.nl/Alle%20bacheloropleidi...) aandragen voor de nutteloze HBO-top 250. Laatst kwam ik op een feestje iemand tegen die met stalen gezicht verkondigde dat hij binnen vier jaar zonder al te veel stages op de ambulance of de SEH kon gaan werken. Hij dacht het echt. Wanneer krijgt dit land eens in de gaten dat je met een gedegen MBO-opleiding (desnoods HBO) en een goede specialisatie mensen opleidt tot vakmensen? Met een paar boekjes lezen op het HBO kom je er niet, net zoals je op het WO ook niet wordt klaargestoomd voor de maatschappij zonder stage. Alsof je iets kan zonder ervaring op te doen in het veld. Maar goed. Voor mijn generatie schijnt dat normaal te zijn. Een gedevalueerd papiertje halen en een topbaan eisen..

Miss Daad | 29-04-13 | 15:00

Economie valt er idd ook onder,
niets anders dan een beetje koffiedik kijken en nix leren van het verleden, gegoten in een wijsneus-jasje

Tobi | 29-04-13 | 14:56

Volgens mij zijn ze de grootste groep nutteloze opleidingen nog vergeten: (universitaire) studies over Kunst en Cultuur. De branche waar je zonder subsidie überhaupt niets kunt doen. Zelfde als met andere opleidingen geld: zonder talent kun je er niets. Verder vind ik het conservatorium of acteer-opleidingen ook volkomen bullshit. Dat hoeft in ieder geval niet gesubsidieerd te worden. Er is in Nederland namelijk ook helemaal geen vraag naar.

Martinspire | 29-04-13 | 14:55

Kunsthistorie; Iets waar Pechtold roeptoeter op een veiling kon worden...

Hendrikaatje | 29-04-13 | 14:52

@Eduar | 29-04-13 | 13:43
Oh ja hoor. Alleen mensen met een universitaire studie voegen waarde toe binnen een bedrijf? Proest, het is wel duidelijk dat u op 'wetenschappelijk' niveau redeneert en niet begrijpt hoe het er in de praktijk aan toe gaat.

WaitingLine | 29-04-13 | 14:51

Kijk daar zit de kern "Er is in Nederland behoefte aan tien afgestudeerd filosofen, hoogstens."

We hebben het opleidingsniveau en toelatingseisen verlaagd omdat "iedereen recht heeft op een plekje onder de zon, oftewel een papiertje van de uni".

Jopie2009 | 29-04-13 | 14:51

En wat dacht je van Management, Economie en Recht (Heao)? Van alle drie leer je dus precies te weinig om er ook daadwerkelijk wat aan te hebben.

Jippie | 29-04-13 | 14:43

@Beau_Speedjood | 29-04-13 | 13:35 | + 6
Het diploma voor de pseudo wetenschappelijke studie die jij noemt wordt gelukkig niet meer erkent. www.kwakzalverij.nl/1357/HBO_opleiding...
Helaas zijn er nog genoeg andere pseudo wetenschappelijke opleidingen zoals acupunctuur, antroposofische geneeskunde en zelfs homeopathie.
Mensen die dat soort opleidingen doen zijn sowieso van het padje af en hebben geen boodschap aan wetenschappelijk onderzoek want dat past niet in hun wereldbeeld.

Osdorpertje | 29-04-13 | 14:41

vander F | 29-04-13 | 14:15 |
Het punt is dat je in Nederland nu juist die academische vorming niet meer geniet.
De manier van 'vormen' is gelijk aan een HBO of vakopleiding geworden.
Waar je ooit in een academisch klimaat belandde, kom je nu in een schoolse opzet terecht. Bovendien is het niveau van denken nu niet om over naar huis te schrijven.

Miep Scharensliep | 29-04-13 | 14:39

Brou Is Back | 29-04-13 | 14:28
Je wou zeggen dat er in de andere politieke partijen slimme mensen zitten? Volgens mij heeft PvdA zo'n beetje als enige een paar ingenieurs er in.
Okay daar zie je verder ook niks van terug, das waar en best wel jammer.

Pindakees | 29-04-13 | 14:36

Ik mis de oplossing:
De hoeveelheid die Studiefinanciering (en de overheid) bijdraagt aan de èchte kosten van de opleiding afhankelijk maken van de economische haalbaarheid van de studie.
Dus als de verveelde dochter van "economisch onafhankelijke" ouders mag rustig Afrikaanse Antropologie studeren, mist Pa de vollde €35k per jaar aftikt.

Amazing Tukker | 29-04-13 | 14:35

@stijlepeen | 29-04-13 | 14:22,
sowieso, hier heb je het over ondernemers, mensen die hun eigen werk verzinnen/creeren.
Stukkie van Quid gaat over loonslaven en welke studies je een betere loonslaaf maken.
Ondernemen is geen studie, is geen studie voor nodig, behalve dan basis onderwijs, lezen en schrijven is wel zo handig maar zelfs dat is snel zelf aan te leren.
M'n grootvader had voldoende aan de lagere school om succesvol ondernemer te worden, al hield het lager onderwijs in die jaren in dat je daadwerkelijk leerde lezen, schrijven en rekenen.
Was natuurlijk ook geen kunst, ook op zaterdag ochtend naar school en totaal geen last van afleidende kulvakken waar tegenwoordig zoveel tijd aan op gaat

vander F | 29-04-13 | 14:34

Waarom staat 'watermanagement' er niet tussen...
Real_Legend | 29-04-13 | 13:26 | + 10 -

Omdat het niet bestaat. Dat kun je jezelf leren als je in bad zit of zoiets.

Amano | 29-04-13 | 14:33

blinde kip | 29-04-13 | 13:43
Onlangs rapport van de Algemene Rekenkamer (uitgevoerd door wetenschappers) over het falen van geld voor kansenwijken - binnenkort komt er een evenzo vernietigend rapport aan over de Grondbedrijven van gemeenten.
Zembla is dit al ook al op het spoor - er wordt, parallel aan de hypothekenbuble, gigantisch afgeboekt op grond dat al nooit de waarde van bouwkavels had.

Tegelijk vindt de ontwikkeling plaats om juist zelf te bouwen, zie Ikbeneenzelfbouwer | 29-04-13 | 13:35.
Moge het een probleem zijn om de eerste financiering, meestal toch met lening van een bank, rond te krijgen; het zal zich lonen. Voorwaarde is wel dat je bouwkundig praktisch onderlegd bent en daarmee je eventuele werkteam kunt aansturen/coördineren. Dat laatste is veelal meteen geregeld als je goede catering ter plekke verzorgt.

Maak je bij zo'n kavel ook nog eens je eigen moestuin, zit je helemaal gebakken.
Ondanks wat Monsanto nu ook in Europa probeert.

Zelfvoorzienend worden, dat is de grootste boodschap van de overheid sinds de-centralisatie is ingezet. Dat betekent minder overheid, zoek het zelf maar uit.
Goed.
Doen we.
Dan ook minder belasting en overheidsregels. Dusch.

Die revolutie is nakende! Hoef je niks voor gestudeerd te hebben...

Kudtkip | 29-04-13 | 14:32

Future Planet Studies aan de UvA mag in het rijtje niet ontbreken. Je kunt er in het gunstigste geval adviseur bij de UN mee worden. Ik bedoel maar.
UvA en een open mind om toekomstige problemen op te lossen. Hahahaha.
Interdisciplinair ideologisch stoplappen. Ja, daar haal je bij de bakker een brood op.

Miep Scharensliep | 29-04-13 | 14:29

Dit zijn de studies die meestal gevolgd worden door linksmenschen die, afkomstig uit ingeteelde aardappeleter- en turfstekersgeslachten, snel tot de intellectuelen willen behoren.
.
Je hoeft voor dit soort studies niet over veel denkvermogen te beschikken; lezen en schrijven plus hardnekkig stampwerk is voldoende om een graad te krijgen en dan kun je solliciteren bij de PvdA....

Brou Is Back | 29-04-13 | 14:28

Wat dacht u van: marxistisch-leninistische literatuursociologie. Geen idee of het nog bestaat, maar begin jaren '70 aan de UvA moest ik dat studeren van de ouderejaars ultra-linkse fanatici die daar de macht hadden overgenomen.

En precies, dat waren dezelfde mensen die nu vanuit hun Gooise villa's en Amsterdamse grachtenpanden de dienst uitmaken en met hun politieke correctheid en het binnenhalen van de halve Derde Wereld, deze samenleving en dit land naar de kloten hebben geholpen.

Overigens ben ik met voornoemde studie aan de UvA subiet gestopt omdat ik niet langer aan een instituut vol ontspoorde gekken, dwaallichten en fanatici verbonden wenste te zijn.

Peter Emile | 29-04-13 | 14:24

Wat een onzin. Mensen met Gates en Jobs vergelijken terwijl je zelf met je webbureautje net de huur kan betalen. En waarom dat voorbeeld van Henny van der Most? Als hij het zo goed gedaan heeft waarom is hij dan niet zo rijk als Gates en Jobs? Hij heeft nog niet fractie van hun vermogen. Is het een luie prutser soms?

stijlepeen | 29-04-13 | 14:22

't Is wellicht nog wat erger; niet alleen zijn er die onbenullige studies, ze zijn er wellicht juist om de statistieken wat op te krikken.

Je komt toch nooit aan een percentage van 40% door de HBO of universiteit opgeleide mensen wanneer er slechts keuze zou zijn uit serieuze studies?

Dat Nederland al blijkbaar op een hoger percentage dan 40% zit geeft blijk van het feit dat we erg goed zijn in onzin produceren.

Alleen door het niveau omlaag te brengen gaan de statistieken omhoog!

Visiteur | 29-04-13 | 14:19

Ach, allemaal overblijfselen uit het postmoderne tijdperk. Die studies gaan er op een gegeven moment toch allemaal aan. De wal zal het schip keren. In dit geval is de wal de arbeidsmarkt.

Een hele verloren generatie is opgegroeid met de belofte dat een universitaire studie, welke studie dan ook, later er voor zorgt dat je kostje gekocht zal zijn. Daar komen vele 20-ers van nu wel achter dat dat niet het geval is en dat ze nodgedwongen onder hun niveau moeten werken, als ze al een baan vinden.

Uiteindelijk zal blijken dat een degelijke studie (meestal zal dat een beta studie zijn, maar er zijn er genoeg aan de alpha of gamma kant) je nog een baan oplevert. Maar het zal nooit meer zoals vroeger zijn. Een universitaire studie is een commodity geworden als gevolg van de massale nivelering van 40 jaar idealistische onderwijs politiek.

postmodernismisdead | 29-04-13 | 14:19

Dit soort studies zijn uitgevonden om mensen die geen succes hebben in de exacte vakken ook een kans te geven. Helaas zijn dat vaak ook de mensen die ons land besturen...... (uitzonderingen daar gelaten (Samsom))
Hobbykip | 29-04-13 | 13:41 | + 3

Precies. Zoals ik eerder al eens heb opgemerkt. Dit soort studies zijn emancipatievehicles geworden voor vrouwen. Wanneer je dit soort opleiding zou sluiten sluit je de facto de poorten tot het hoger onderwijs voor vrouwen.

koter | 29-04-13 | 14:17

Eduar | 29-04-13 | 14:05
Ik betwist de waarde van universitaire en HBO opleidingen niet. Er zijn echter genoeg van dergelijke studies waar de student noch de samenleving ook maar iets aan heeft. Het zou dus niet meer dan logisch zijn dergelijke onzin gewoon af te schaffen.

James Lastig | 29-04-13 | 14:16

Nutteloos stukkie Quid,
de universiteit is geen vak opleiding, daar hebben we het mbo/hbo voor.
Ik geloof dat alleen in Nederland het idee leeft dat het een school is die opleidt tot een vak, totale kwats.
In Engeland bv vraagt men voor allerlei functies iemand met een Uni bac of master,
met een master filosofie kun je daar gewoon aan de bak bij een bank of zo,
de studie zelf boeit geen ene flikker, wel dat je hebt laten zien een bepaald denkniveau aan te kunnen, daar gaat het om.
Het werk zelf leer je inderdaad hands on op de werkvloer.

Laat niet onverlet dat een zooi pretstudies dient te worden verwijderd, gewoon weer richten op de meer klassieke vakken is voldoende, minder verwarrend want minder keus en het zorgt ervoor dat we in NL het niveau wat kunnen opkrikken wat dat is behoorlijk belabberd/verwaterd..
Kappen met die idioot hoge collegegelden, toelatingseisen verscherpen aan de poort is hier het devies, heb je een goed stel hersens mag je komen studeren, de rest doet maar een vakopleiding, hoog nodig ook want er is een nijpend gebrek aan vaklui, en dan kijk ik hier met een schuin oog naar Duitsland waar ze hun vakopleidingen beter op orde hebben

vander F | 29-04-13 | 14:15

Heyyy bedrijfskunde staat er eens niet onder! :)

Russkoja.zjopa | 29-04-13 | 14:12

Draai de Mammoetwet terug!

aob | 29-04-13 | 14:12

Eigk mag je alle studies hier wel op zetten.
Op de BETA-studies na, natuurlijk.

Pindakees | 29-04-13 | 14:12

@koter | 29-04-13 | 14:08 | + 0 -

betaalt

stijlepeen | 29-04-13 | 14:12

Zo heeft Welles! Nietes! ooit de openbare HSSS doorlopen en cum laude afgesloten met een graad in realistisch redeneren op straatniveau! Beste studie ooit is helaas opgeheven begin jaren 90 wegens verdringing door het Mekka college.

Welles! Nietes! | 29-04-13 | 14:11

Haha:

"In 2000 begint Matthijs geschiedenis en Amerikanistiek aan de universiteit van Leiden."

"Van 2002 tot 2007 geeft Matthijs geschiedenisles voor het VMBO/ HAVO/ VWO aan de Interconfessionele Scholengroep Westland. In 2004 en 2005 schrijft Matthijs enkele educatieve artikelen voor Geschiedenis.nl."

Johnny Quid is dus of heel erg van de zelfspot, of heel erg hypocriet.

OpperGek | 29-04-13 | 14:09

Rots_in_de_Branding | 29-04-13 | 13:52 | + 1

Dit is inderdaad ook mijn punt. Studies met name de alfa/pretstudies zijn in de praktijk vaak verzekeringen voor middelmatig getalenteerden. Daar een diploma slechts een indicator der kunde is, een middel voor je toekomstige baas om in te schatten of je het werk naar behoren kunt verrichten.Ik ben er zelf ook niet per se tegen. Pretstudies moeten kunnen worden aangeboden...mits men er zelf voor betaald (geldt voor alle studies).

Ik vind niet dat de gemeenschap moet worden verplicht deze tijd- en geldverspilling te financieren.

Ik begrijp uiteraard dat Steve Jobs, Bill Gates en Mark Zuckerberg uitzonderlijke types zijn.

koter | 29-04-13 | 14:08

Doe ook geschiedenis erbij, aantoonbaar wordt ons land door een zeven jaar feestvierende geschiedenis feut naar de afgrond geleid als zijnde minister president.
Ook als arbeidersvoorman geinfiltreerde vermomde artsenzoontjes bij PVDA met kernfysica studie dienen gewantrouwd.

gebrokenvleugel | 29-04-13 | 14:07

75% van alle Universitaire studenten zijn a priori brandhout als ze hun bul hebben gehaald. Maar het grappige is dat ze dat zelf niet doorhebben hetgeen dikwijls leidt tot hilarische situaties, ook aan het bureau van de directeur. Zo'n studentje die echt meent dat hij/zij al onmisbaar is ga ik dan heerlijk afbranden. Dus wat #63116114 hierboven zegt klopt zeer zeker.

de directeur | 29-04-13 | 14:07

Laat de staat bepalen wat u mag studeren. GeenStijl fuseert met NCPN.

stijlepeen | 29-04-13 | 14:07

Ballenman | 29-04-13 | 13:34 | + 0 -
Ja, op een of andere manier heeft UC een goed imago, en connecties met internationale instellingen. Maar ik ben er geweest en er zitten zeker niet louter strebertjes. Heb een keer met een lesje meegedaan, maar vond het niveau niet bijzonder hoog. Het is gewoon middelbare school 2.0, alleen dan één grote orgie.

D. Gilmour | 29-04-13 | 14:06

"Sidenote: dit verhaal geldt ook voor antropologie, want dat is gewoon een studie sociologie voor lelijke meisjes die tijdens een turfstage in Afrika bosjesnegers willen neuken." Dit riep ik onlangs terwijl ik op een trein wachtte. Bleek degene die naast me zat antropologie te studeren. Ze was het er zelf overigens mee eens. Wat genoeg zegt over de noodzaak tot afschaffing. Als je zelf al inziet dat het zinloos is...

Fiasco | 29-04-13 | 14:06

@James Lastig
Rots_in_de_Branding geeft een klei voorbeeldje. Koter denkt op basis van zijn eigen beperkte ervaring te kunnen concluderen dat het hoger onderwijs failliet is. Koter krijgt zonder twijfel een Nobelprijs als hij dit wetenschappelijk kan aantonen. Er zijn honderden studies bekend waarin de (economische) waarde van hoger en universitair onderwijs wordt aangetoond. Als kan worden aangetoond dat hoger onderwijs nutteloos is besparen we alleen in Nederland al tientallen miljarden door geen onderwijs meer te geven na middelbare school

Eduar | 29-04-13 | 14:05

@ZDEV
En u kon zich losrukken van het leiden van een Forbes 500 bedrijf om hier even uw comment te plempen? Hulde...

Rots_in_de_Branding | 29-04-13 | 14:05

Inderdaad: culturele antropologie, maar wat het dan wel is weet ik ook niet.

van_de_pot_gerukt | 29-04-13 | 14:03

Quid, Zeker les gehad van Diederik Stapel en nog goed opgelet ook ?

exkoppijn | 29-04-13 | 14:03

6-jarige opleiding Humanistiek aan UU over het hoofd gezien?

War On Errorism | 29-04-13 | 14:03

Echte talenten hebben geen opleiding nodig.
#feit

ZDEV | 29-04-13 | 14:01

Geen politicologie? Dat is de meest zinloze studie die er is. Kost veel moeite, tijd en geld en levert daar niks voor terug.

Teuderik | 29-04-13 | 14:01

Laatste zin is zo raak. hehe.

wilmeister00 | 29-04-13 | 13:53

@koter
Prachtig verhaal, ware het niet dat ongeveer 0,001% van onze bevolking met een dergelijk talent in de wieg is gelegd. De rest heeft voor de rest van zijn leven uitzicht op een saaie kantoorbaan waar in de praktijk veelal meer dan het behalen van de MULO voor benodigd is.

Rots_in_de_Branding | 29-04-13 | 13:52

Een nutteloze in..Bah.

ZiekVanDieJankers | 29-04-13 | 13:52

pokkejong | 29-04-13 | 13:07 | Die kale economist van UKIP zat wel vaker goed, maar zoals die in zelfs zij: I don't get paid if/when I'm wrong, unlike these..professors'

ZiekVanDieJankers | 29-04-13 | 13:52

Ik vind dat de nuance ontbreekt: wat bedoel je met Afrikaanse bosneger ? Een Noord-Afrikaanse bosneger of een Oost-Afrikaanse ? Of een Friese bosneger ?

Ben7943 | 29-04-13 | 13:51

Sociaal culturele antropologie en interculturele communicatie van laat-pleistocene noord-afrikaanse volkeren lijkt mij dan weer heel zinvol.

Mr Dixit | 29-04-13 | 13:50

@koter | 29-04-13 | 13:35
Ben ik het niet mee eens. Fijn dat jij een beta man bent, maar dat wil niet zeggen dat het analytisch en strategisch denken van een alpa onbelangrijker is. Ik kan ook wel zeggen dat beta studies niet meer zijn dan wat reageerbuisjes werk en wandelende rekenmachines.
Iedereen vindt zijn/haar eigen vakgebied het belangrijkst. Maar de uitwassen aan nutteloze studies bevinden zich vooral op HBO niveau. Op universitair niveau valt het nog mee.

Old_Spice | 29-04-13 | 13:49

Het failliet van het hoger onderwijs blijkt voor mij weer eens als ik na ga hoe succesvol mensen met zo'n diploma zijn. Vrijwel zonder uitzondering zijn de meest succescvolle mensen die ik ken geen hoog opgeleide leiden. Ze hebben zichzelf the tricks of the trade in de praktijk aangeleerd. Terwijl de zogenaamde hoogopgeleide hun leven haten omdat ze dagelijks naar een oersaaie kantoorbaan moeten om zo hun schulden te kunnen aflossen. Zoals Henny van der Most (vermogen 34 miljoen) ooit een op TV zei nadat hem werd gevraagd naar zijn opleiding: "school is het leren van beperkingen". Gast heeft volgens mij niet een de MULO afgemaakt.

koter | 29-04-13 | 13:48

Eduar | 29-04-13 | 13:43
En welke "wetenschappelijke manier van denken" wordt je dan aangeleerd bij al die pretstudies?

O, ik weet het al, je leert 'wetenschappelijk' dat je voor de rest van je leven van belastinggeld zult moeten leven.

James Lastig | 29-04-13 | 13:48

ROFLOL!!

blandurego | 29-04-13 | 13:47

@Eduar | 29-04-13 | 13:43 |
Ach...... op HBO is het allemaal nog veel erger gesteld met de pretstudies. Daar is gewon niet aan te beginnen.

Hobbykip | 29-04-13 | 13:46

Als theologie niet op 1 staat, is het het meest zinloze onderzoek ooit.

Rollins | 29-04-13 | 13:46

Ik mis de master "Multiculturalisme in vergelijkend perspectief". Geen KUT, geen VU, niets van dat alles...
-
Deze pretstudie wordt aangeboden op de UU!

gwx-_ | 29-04-13 | 13:43

Duidelijk geschreven door en HBO'er. Een studie is geen beroepsopleiding. De materie kan nutteloos zijn, zoals bij vrijetijdskunde, maar wat echt belangrijk is of een wetenschappelijke manier van denken wordt aangeleerd. Deze manier van denken kan in elke organisatie of bedrijf op een zinnige manier worden toegepast.

Eduar | 29-04-13 | 13:43

@Ikbeneenzelfbouwer | 29-04-13 | 13:35
En een hoop alfa's bij de overheid bepalen dat de grondprijs belachelijk hoog moet zijn. Daar schiet je dus weinig mee op.

blinde kip | 29-04-13 | 13:43

Dit soort studies zijn uitgevonden om mensen die geen succes hebben in de exacte vakken ook een kans te geven. Helaas zijn dat vaak ook de mensen die ons land besturen...... (uitzonderingen daar gelaten (Samsom))

Hobbykip | 29-04-13 | 13:41

@ Muxje | 29-04-13 | 13:36 |
Wat mij betreft is er maar één echte soort vrouwenstudies: gynaecologie.

Nequebard | 29-04-13 | 13:40

Met economie kun je met een beetje geluk nog wel aan de bak komen dus het is geen zinloze studie. Maar het is wel een zinloze wetenschap want de beste econoom kan nog niet voorspellen wat er over zes maanden gebeurt. Achteraf piekfijn uitleggen wat er gebeurd is alleen daar zijn economen goed in.

zooishettoch | 29-04-13 | 13:39

Wat is een groter probleem; 6 eerstejaars Keltische talen en cultuur of 6000 eerstejaars Rechten?

HaPee | 29-04-13 | 13:39

pokkejong | 29-04-13 | 13:07
Klopt.
Sprak eens een econoom, zeer intelligente man overigens, die van zijn hoogleraar gelukkig al wel meegekregen had dat kennis hebben en adviezen geven in "de economie" neerkomt op gokken als in het casino.

Toch, zit je dan met je bul nadien...

Tsja, en journalistiek? Zou Quid dit als zelfspot proberen? Als een maagd in een verkeerd lichaam?
Weinig sexy.
Dat terwijl onze taal het allemaal heeft om woest aantrekkelijk de wereld te verslaan...

Kudtkip | 29-04-13 | 13:39

Kuch... het hele leven is een studie!

kibambam | 29-04-13 | 13:38

"Kenniseconomie (ook wel informatiemaatschappij) is een vrij abstract begrip uit de economie waarmee wordt bedoeld dat een significant deel van de *ECONOMISCHE GROEI* in de samenleving voortkomt uit (technische) kennis..." - Bron wiki.

Dat betekent dat je in recessie (= economische krimp) per definitie geen kenniseconomie hebt. Waarmee er voor Peggold werkelijk nog maar 1 punt overblijft ("ja maar, stoute Wilders"), maar dat ter zijde.

ZKH EénOog | 29-04-13 | 13:37

Lerarenopleidingen zijn niet zinloos. Beter in dat rijtje is: vrouwenstudies. Kan niet serieus genomen worden, zeker niet zolang er iets als mannenstudies bestaat.

Muxje | 29-04-13 | 13:36

Quid, wat ben je toch een ontzettende boer.

pendajo | 29-04-13 | 13:35

Kan er zo nog tien noemen:

1. Geschiedenis (hoef je niet te studeren, lees gewoon boeken in je vrije tijd).
2. Nederlands (een taal bestuderen die je je hele leven al gebruikt, zonde van je tijd)
3. Letterkunde
4. Economie (de onzin die ze onderwijzen op de uni is eerder schadelijk dan nuttig)
5. Alles dat eindigt op ....studies i.e. Midden-Oosten studies, Europese studies etc.
6. Psychologie (mijn favoriete bullshit 'studie')
7. Theologie
8. Bedrijfskunde en Bestuurskunde(te vergelijken met journalistiek. Bedrijfskunde leer je in de praktijk niet in de schoolbanken)
9. Engels taal en letterkunde (hoef je geen 4 jaar voor te verspillen)
10. De grootste kutstudie...Rechten (bij uitstek DE studie voor dombo's die intellectueel proberen te doen)

Studies die geen aanzienlijk mate wat wiskundig inzicht vereisen zijn per definitie onzin en zonde van je tijd. In de praktijk zijn alleen technische en medische studies echt de moeite waard.

koter | 29-04-13 | 13:35

corporate.weblog.tudelft.nl/2010/10/07...
I rest my case....

Owja...gister sprak ik nog met zo'n wicht. Communicatiewetenschap. Of de aarde om de zon draait of de zon om de aarde. Nou, de zon om de aarde toch? GVD....

Rketelsteen | 29-04-13 | 13:35

Ik was verbaasd deze niet op nummer één aan te treffen: Complementary and Alternative Medicine
Maar het blijkt een HBO te zijn, my bad.

Beau_Speedjood | 29-04-13 | 13:35

Als je in je leven zelf minimaal drie huizen bouwt heb je genoeg om daarna niet meer te hoeven werken. Dus mooiste beroep is leer stenen metselen, profielen stellen, touwtje spannen, specie maken, 1 cement 3 zand, water erbij, roeren maar en metselt u maar. Geen mooier beroep, altijd buiten, hele zomer in het zonnetje, en in de winter is een dikke jas lekker warm. Kijk maar hoe ik heet!!

Ikbeneenzelfbouwer | 29-04-13 | 13:35

Mijn gezicht wanneer Filosofie de beste banenkans heeft van alle Geesteswetenschappen.

Mijn gezicht wanneer volgens de laatste lichting Filosofen binnen drie maanden een baan hadden.

Mijn gezicht wanneer geen gezicht.

Uitvretert | 29-04-13 | 13:35

Onderwijs is toch wel het belangrijkste voor een samenleving. Deze wil je juist op een zo hoog mogelijk niveau hebben in zowel het middelbaar als basisonderwijs.

Ananas | 29-04-13 | 13:34

@D. Gilmour | 29-04-13 | 13:10

Lib. Arts & Sciences ken ik niet, maar mijn vrienden (m/v) die van UC af komen zijn toch behoorlijk terecht gekomen. UC had ook selectie aan de poort, dus alleen slimme strebertjs kwamen daar binnen.

Ballenman | 29-04-13 | 13:34

Studie tabaksverslaving. Er was toch zo'n grappenmaker van Clean Air, die hoogleraar werd in deze gekkigheid. In Maastricht naar ik meen.

wallenberg | 29-04-13 | 13:34

@jodidor | 29-04-13 | 13:30
Misschien moet je eens met @antisoof gaan praten.
Die kan je belangrijke dingen vertellen als dat het vuur dat in je brandt niet te blussen is met water.
En shidt. Dat de hoogste boom die je ooit gezien hebt nooit de hoogste boom is.

de grote Anti | 29-04-13 | 13:34

@blinde kip | 29-04-13 | 13:30:

In .nl tegen weinig geld zo'n studie doen en dan in .ch/.de/.uk/.us/.no gaan werken is anders een prima investering hoor!

Balsaq | 29-04-13 | 13:33

Ik ben blij dat ik met mijn bul sociologie niet ontbreek in het lijstje. Tijd om weer eens een stuks beleid door de strot van de burgers heen te drukken. Extra links en Europees gezind natuurlijk. Want zo heb ik dat geleerd.

BlitzFlicker | 29-04-13 | 13:33

School en studie's zijn zo overrated. Veruit de meeste mensen waar ik bewondering voor heb, hebben dat niet te danken aan hun opleiding. Denk aan kunstenaars, muzikanten, handelsgeesten en zelfs humoristen. School is voor bange mensen, ze weten dat ze eigenlijk geen talent hebben voor wat dan ook en verschuilen zich het liefst achter een papiertje (diploma). De meeste zijn ook te lui om te werken (echt werken).

Robertski | 29-04-13 | 13:32

Hmmmm, eens genuanceerd maar. Mn oordeel is wat milder:
Vrijetijdstudies maar houden. En deze wereld van automatisering zal het structureel verkwisten van tijd een steeds belangrijkere economische sector worden.
.
Engelse metaforen en Keltische cultuur zeker schrappen. Is een hobby in het verleden. Ik mis overigens nog meer geschiedenis studies in het lijstje.
.
Alle studies van "ICT + nog iets" ook schrappen. Lifestyle informatics dus. Doe maar gewoon ICT studeren. Dat "nog iets" komt vanzelf wel.
.
Het nadenken over de mens in het heden (filosofie, sociologie) , vooruit maar met een strakker quotum dan. De asperges moeten ook op tafel komen.

hotmint | 29-04-13 | 13:32

Rechtsgeleerdheid heeft precies hetzelfde probleem als journalistiek. Het is een studie met een gigantisch studentenbestand, nauwelijks relevante arbeidsplaatsen en ongeïnteresseerde studenten. Als je honderd rechtenstudenten vraagt waarom ze rechten zijn gaan studeren, dan hoor je tachtig keer "omdat ik geen idee heb wat ik anders zou moeten doen" en twintig keer "omdat ik een baan wil hebben bij [vul hier een overheidsinstelling in]."

Alfastudies zijn veel te groot geworden omdat overheden en universiteiten meer hoogopgeleiden wilden, ongeacht kwaliteitsverlies. Daarom worden mensen die eigenlijk een vak zouden moeten leren, met duizenden tegelijk naar een leuke opleiding criminologie of sociologie of psychologie of communicatiewetenschappen gestuurd. En die opleidingen worden op hun beurt veel te aantrekkelijk en veel te makkelijk gemaakt om te zorgen dat het uiteindelijke doel - veel 'hoogopgeleiden' - wordt gehaald.

Het helpt natuurlijk ook dat alfastudies meer gaan over politieke conformiteit dan over feitelijke kennis. Als je lid bent van de Jonge Socialisten, dan zul je een rechtenstudie gemakkelijk vinden en worden je sociologische schrijf-misbaksels met open armen ontvangen. Als je voor jezelf nadenkt - wat de meeste alfastudenten nauwelijks doen - dan word je gezien als een luis in de pels en proberen ze van je af te komen.

Nequebard | 29-04-13 | 13:32

haha "De keren dat u gefrustreerd onder de motorkap van een rokende auto kijkt en denkt, 'kut, had ik nu maar filosofie gestudeerd' zijn gelijk aan nul."

Ik zou graag ietwat gevatter willen reaguren maar ik heb geen filosofie gestudeerd dus ik laat het hier maar bij. Fijne dag verder.

Friezerik | 29-04-13 | 13:32

@ 63116114 | 29-04-13 | 13:26

Hear hear!

Rots_in_de_Branding | 29-04-13 | 13:31

Ik mis:
- Management en sport
- Management en zorg
- Managment en buurthuizen
- Management en overheid
- Management en 'peer'communicatie
- Management en ....

Grachus | 29-04-13 | 13:31

Rico Tampeloerus | 29-04-13 | 13:21
Net als sociologie en psychologie bijvoorbeeld.

andalucia | 29-04-13 | 13:30

Ik mis, International Arts & Science, commucicatie(wetenschappen), theatermanagement en andere flauwekulmanagementcursussen, en volgens mij zijn er nog veel meer. Filosofie vindt ik geen pretstudie: een goede folosoof is een wetenschappelijk denker en kan oplossingen vinden waar andere nog niet aan hebben gedacht. De beeldvorming over filosofie is dan ook onterecht.

jodidor | 29-04-13 | 13:30

Ronman2k | 29-04-13 | 13:07 | + 8 -

Tomatenplukkunde

de betaalautomaat | 29-04-13 | 13:30

wat gedacht van,hou je vast: "kunsteducatie",echt waar

Foezela | 29-04-13 | 13:30

Je kan er bètastudies ook tussen zetten. Want we leven in een land waar we financiële sukkels met een management cursus op zak de boel regelen. Harde wetenschap loont hier niet.

blinde kip | 29-04-13 | 13:30

Doe dan meteen ook een lijstje met de Top 100 HBO fop-opleidingen.. Denk dat een Top 200 ook wel mogelijk is.

waarisdelol | 29-04-13 | 13:30

Ik krijg ineens een ziekelijke drang om filosofie te gaan studeren na het lezen van sommige reacties.

Hangjeugdeling | 29-04-13 | 13:30


Ik mis "recreatieve psychologie", als gegeven op, hoe kan het anders, de VU.

Gary Gunstone | 29-04-13 | 13:29

@JJ_PP

Je snapt het echt niet he..

denii | 29-04-13 | 13:28

mis: "Master Communicatiewetenschap, afstudeerrichting Politieke en publieke communicatie" aan de VU Amsterdam.

JayJay | 29-04-13 | 13:27

Als kleine Anti wilde ik altijd architect worden.
Je eigen droomhuis ontwerpen enzo, maar dan begint het langzaam te dagen dat je droomhuizen voor andere (rijke) mensen gaat bedenken. Dus fuck it. En zo gaat dat met veel dingen. Meestal ben je iemand anders/een hufter aan het helpen.

Nu ben ik gewoon egoist van beroep.

de grote Anti | 29-04-13 | 13:27

Bullshit, die focus op functionaliteit. Studeren betekent het ontwikkelen van je kennis en talent naar eigen smaak. Wat je ermee kan worden is in de meeste gevallen van secundair belang.

Op de biomedisch-technische richtingen na zijn de meeste studies waardeloos op de arbeidsmarkt. Je toont met je bul slechts aan dat je een bepaald intelligentieniveau hebt gehaald en de discipline had om het af te ronden.

Grote kans dat een werkgever op je eerste dag al tegen je zegt dat je mag vergeten wat je hebt geleerd en dat het echte vak nu gaat beginnen. En dat is prima. Want je hebt leren leren.

63116114 | 29-04-13 | 13:26

Doe een lijstje waar we iets aan hebben. Bijv. 10 beste graaiberoepen (voorzetje: Weesie bij PowNed).

milky bar | 29-04-13 | 13:26

Waarom staat 'watermanagement' er niet tussen...

Real_Legend | 29-04-13 | 13:26

rara | 29-04-13 | 13:20 | + 0
Economie is een gamma wetenschap, want mét formules en zo...
Rico Tampeloerus | 29-04-13 | 13:21 | + 0 -
jullie hebben allebei gelijk.
Desalniettemin wel een vrij kansloze studie, kan ik uit eerste hand vertellen.

jemagookniksmeer | 29-04-13 | 13:26

@pe4444 | 29-04-13 | 13:20:

Dat klopt (hoewel het in algemene zin ro(n)kende techniek mag zijn). Tevens speelt daar nog het feit dat techniek/het ingenieursschap in Nederland zwaar ondergewaardeerd wordt. Een aanzienlijk aantal van degenen die een zware beta opleiding hebben gedaan vertrekken daarom fluks naar Duitsland of Zwitserland om daar _wel_ tegen een fatsoenlijk salaris te werken (waaronder ondergetekende).

Balsaq | 29-04-13 | 13:25

Als iemand het maar niet in de kop krijgt om Bouwkunde aan de TU-Delft te gaan studeren want beter dan AutoCad of Microstation tekenaar is er niet.

Ikbeneenzelfbouwer | 29-04-13 | 13:25

rara | 29-04-13 | 13:20 | + 0
Economie is een gamma wetenschap, want mét formules en zo...

Dat geldt eveneens voor sociologie, antropologie, rechten etc... Alfawetenschappen zijn filosofie, geschiedenis, theologie.

Rots_in_de_Branding | 29-04-13 | 13:25

Ik mis Communicatiewetenschappen. Dat heeft hetzelfde niveau als Toerisme en Verkeer, alleen pretendeert het wetenschappelijk te zijn.

Snackbar van Allah | 29-04-13 | 13:24

@Rico Tampeloerus | 29-04-13 | 13:21
Gammawetenschap, is dat voor de doe-het-zelver?

rara | 29-04-13 | 13:24

Een econoom is een soort meteoroloog. Die kan ook altijd perfect het weer van gisteren verklaren.

James Lastig | 29-04-13 | 13:24

Mis nog altijd "geschiedenis" zoals onze meest waardeloze mp aller tijden.

Duurt lang en ze leren er nooit iets van .... maken alleen maar dezelfde fouten (zie wederom de meest waardeloze mp aller tijden).

tsarion | 29-04-13 | 13:24

ik mis klimatologie en macro-economie.

cumshaft | 29-04-13 | 13:24

Ik mis de opleiding tot asieladvocaat. Dat is bovendien de allerkostbaarste (voor de samenleving dan) opleiding.

Cor Rupteling | 29-04-13 | 13:23

@Kaas de Vies | 29-04-13 | 13:10
De enige universiteit in Kampen is de Theologische Universiteit.

Amen.

rara | 29-04-13 | 13:22

rara | 29-04-13 | 13:20 | + 0
Economie is een gamma wetenschap, want mét formules en zo...

Rico Tampeloerus | 29-04-13 | 13:21

@ spanarchist | 29-04-13 | 13:20 | + 1 -
Dan heb je goede kans er nu veel van te hebben. Toch +1 dat je iets doet weat je leuk vind en er voor uit durft te komen.

TheseDays00 | 29-04-13 | 13:21

Wel lachen, in mijn tijd gold: een beetje vent wordt geen student. Ik leerden dan ook stiekum en volgde mijn eigen interesses.

Mark van Leeuwen | 29-04-13 | 13:21

@pokkejong | 29-04-13 | 13:07

Economie is een Alfa-wetenschap, en valt dus in dezelfde categorie als sociologie of psychologie.

rara | 29-04-13 | 13:20

Ik denk zomaar dat Beta studies meer rendement voor de samenleving opleveren..dat hebben die Aziaten prima in de gaten. Europeanen denken dat studies die je vertellen hoe je in elkaar zit erg belangrijk zijn...not. We praten alleen maar, we doen niks meer. Zie weinig rokende schoorstenen meer.

pe4444 | 29-04-13 | 13:20

Nummer 10 gedaan, nummer 1 was tweede keuze.
Altijd blij met dit soort lijstjes.

spanarchist | 29-04-13 | 13:20

Je kan het samenvatten met één term; alfastudies. Dat is namelijk geen wetenschap maar politiek (correct) gelul.

Willem VanDer Decken | 29-04-13 | 13:19

neit = niet. Schrijven leer je ook niet op een technische opleiding.

TheseDays00 | 29-04-13 | 13:18

Ah, gelukkig staat criminologie en psychologie er niet tussen..Want dat is wel belangrijk in een samenleving vol idioten en hufters.

de grote Anti | 29-04-13 | 13:17

@Nacho_Vidal
U hoort ook altijd meer respect te hebben voor uw collega's dan voor vreemden...

Rots_in_de_Branding | 29-04-13 | 13:17

En niet 1 nutteloze Technische Studie. Ik zou er ook neit 1 kunnen bedenken die nutteloos is.

TheseDays00 | 29-04-13 | 13:17

Lerarenopleiding?! Mijns inziens doet Quid deze mensen ernstig te kort! Ik zie met liefde meer universitaire docenten in het basis- en middelbare onderwijs verschijnen!

Developer | 29-04-13 | 13:17

Meer respect voor mensen die achter de vuilniswagen staan dan sociologie hebben gestudeerd.
Nacho_Vidal | 29-04-13 | 13:13 | + 0 -

Precies! de universitaire studie 'afvalbeheersing' ;-)

Real_Legend | 29-04-13 | 13:16

Nacho_Vidal | 29-04-13 | 13:13
Dat zijn vaak dezelfden.

Moishe Pipik | 29-04-13 | 13:16

Ik, beta, wil graag:

- een top 10 van meest zinvolle studies
- een verplichte les beta canon op elke basisschool
- rocketscience op school: bouwen, experimenteren, dingen slopen, wie kan het verst spugen etc .
- Tatjana

*verder ontwerpen gaat*

Rketelsteen | 29-04-13 | 13:15

Communicatiewetenschappen. Van die mutsen die zelf geen tekst kunnen schrijven, alles uitbesteden en dan kritiek op jouw tekst gaan leveren omdat ze tijdens een cursus allerlei hopeloos verouderde regeltjes geleerd hebben.

Moishe Pipik | 29-04-13 | 13:15

Maar alle lekkere wijven studeren wel Sociologie!
nielsjuuh23 | 29-04-13 | 13:10
Geef mij maar Rechten - meisjes...

Rots_in_de_Branding | 29-04-13 | 13:13

Wat is er mis met de mensen.
Leer toch een vak.
Meer respect voor mensen die achter de vuilniswagen staan dan sociologie hebben gestudeerd.

Nacho_Vidal | 29-04-13 | 13:13

Wat is er mis met de mensen.
Leer toch een vak.
Meer respect voor mensen die achter de vuilniswagen staan dan sociologie hebben gestudeerd.

Nacho_Vidal | 29-04-13 | 13:13

Zij die het vak niet beheersen onderwijzen het!

Karel de 1e | 29-04-13 | 13:11

Ik mis in bovenstaande lijst "psychologie".

Balsaq | 29-04-13 | 13:11

LOL @: 'want dat is gewoon een studie sociologie voor lelijke meisjes die tijdens een turfstage in Afrika bosjesnegers willen neuken'.
k.Run | 29-04-13 | 13:07 | + 0 -

Heel grappig ja, maar je kunt natuurlijk ook een spatie ergens tussen gooien 'want dat is gewoon een studie sociologie voor lelijke meisjes, die tijdens een turfstage in Afrika bosjes negers willen neuken'.

Real_Legend | 29-04-13 | 13:11

Journalistiek, dat is inderdaad een waardeloze studie! Wat heeft u gestudeerd meneer J. Quid?

SterlingMoss | 29-04-13 | 13:11

Of van die studies voor mensen die niet kunnen kiezen, zoals:
www.uu.nl/university/bachelors/nl/las/... of University College
Waarbij je wordt opgeleid tot 'allround intellectueel'.

D. Gilmour | 29-04-13 | 13:10

LOL @ "en studie sociologie voor lelijke meisjes die tijdens een turfstage in Afrika bosjesnegers willen neuken"

Tja, zo is het, en zo ken ik er eentje. Ziet er als een heel braaf meisje uit, maar nou, nou, nou...

Balsaq | 29-04-13 | 13:10

Ik ben in onderhandeling met de Universiteit van Kampen voor een leerstoel reaguurologie

Kaas de Vies | 29-04-13 | 13:10

Pim Fortuyn was ook socioloog...

vindead | 29-04-13 | 13:10

Ik mis "communicatiewetenschappen".
Een *kuch* universitair cursusje PR waar je geen ene ruk mee kan.

En nu we het er toch over hebben, "politicologie" kan er ook bij. Een linkse nicht van mij heeft die onzin gestudeerd en is nu administratief medewerker bij één of ander links subsidiesponsje.

James Lastig | 29-04-13 | 13:10

Maar alle lekkere wijven studeren wel Sociologie!

nielsjuuh23 | 29-04-13 | 13:10

Inderdaad. Die studies zijn zinloos en de mening van Quid daaromtrent is zeer waardevol.

harry poster | 29-04-13 | 13:09

Lees net dat ik zweverig en idealistisch ben. Nou ben ik al van veel beschuldigd in mijn leven, maar die zijn nieuw.

Rots_in_de_Branding | 29-04-13 | 13:09

Als je daar journalistiek in Zwolle van maakt, dan komt ie met stip in de top 3 binnen.

Moishe Pipik | 29-04-13 | 13:08

LOL @: 'want dat is gewoon een studie sociologie voor lelijke meisjes die tijdens een turfstage in Afrika bosjesnegers willen neuken'.

k.Run | 29-04-13 | 13:07

En waar staat theologie ??

JackoN | 29-04-13 | 13:07

De meest zinloze studie van allemaal is natuurlijk ECONOMIE. Geen enkele economische theorie heeft zich ooit bewezen in de praktijk. Geen enkele econoom heeft de afgelopen jaren ooit iets zinnigs kunnen zeggen over de crisis.
Economie is niets meer dan een verzameling meningen. Laat je niet op een verkeerd been zetten door de semi-wetenschappelijke / wiskundige formuleringen van die meningen.
De reden dat economie als vakgebied zo falend is, is ook heel makkelijk te zien: een werkelijke economie is een zwaar niet-lineair / complex-adaptief systeem. Daar is moderne wetenschap voorlopig nog niet aan toe. Ze staan er bij en kijken ernaar.

pokkejong | 29-04-13 | 13:07

Ik mis antroposofische geneeskunde.

Parsons | 29-04-13 | 13:07

Geen Inholland ?

rvg | 29-04-13 | 13:07

Yes, mijn studie staat er niet tussen. Of nou ja, niet dat ik dat verwacht had, maar toch.

Nietvoordekat | 29-04-13 | 13:07

Wat heb jij trouwens gestudeerd Johnny?

Ronman2k | 29-04-13 | 13:07

Een ding moet ik wel zeggen. Quid volgens mij heb je geen talent.

reageerbuis | 29-04-13 | 13:06

Volgens mij hebben de meeste politici er eentje uit dit lijstje. Zolang er ergens universiteit staat is het goed. Dat je daarna nog steeds wereldvreemd blijkt te zijn is van minder belang.

Mr. Neon | 29-04-13 | 13:06

Onbegrijpelijk dat voor Lifestyle informatics, het kontschoppende AI is geschrapt...

Beau_Speedjood | 29-04-13 | 13:06

haha die laatste zin

maxie112 | 29-04-13 | 13:06

Technische lerarenopleidingen hebben wel degelijk nut. De vaardigheden van timmeren, bouwen, schilderen, auto's laten rijden en het aansluiten van elektronica zal altijd nodig zijn.

JJ_PP | 29-04-13 | 13:05

En jammer voor Ewoud Jansen: Ook economie valt er onder.

omanders | 29-04-13 | 13:05

Ik mis nog "Commerciele Theologie".

Godsammekraken | 29-04-13 | 13:05

Gelukkig kan ik mijn opleiding journalistiek goed gebruiken in mijn loopbaan als reaguurder.

rara | 29-04-13 | 13:02

Ah. Een top-10 lijstje.

Greed=Good | 29-04-13 | 13:02

REAGEER OOK