Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Zucht. Defensie koopt Italiaans faalmateriaal

prachtigplaatjenh90Als je iets wilt met een mooi design, dan koop je Italiaans. Als je iets wilt wat gewoon werkt, dan koop je absoluut never nooit te nimmer Italiaans. Italiaans ziet er vaak bruut uit, maar op de lange termijn heb je er geen fuck aan. En meestal is de benodigde corruptie niet in de aankoopprijs inbegrepen. Is nu Defensie dus ook achter. Zij hebben twintig NH90-helikopters aangeschaft van het Italiaanse Agusta, en die worden allemaal te laat geleverd maar dan wel boordevol technische problemen. En die aantijging van corruptie dan? Die is er niet, maar Defensie heeft zonder schroom een paar wentelwiekFyra's gekocht bij een bedrijf wat in de jaren '90 nog betrokken was bij dusdanige corruptie dat de Belgische regering er over viel. Sterker nog, het moederbedrijf van Agusta is Finmeccanica, waar geheel niet toevallig het AnsaldoBreda van de Fyra ook onder valt. En Finmeccanica is de laatste jaren vooral in het nieuws vanwege, drie keer raden, corruptie! O ja, en het leveren van materiaal en kennis aan het Syrische leger midden in de opstand. Maar goedkoop dat het helikoptertje is voor Defensie, nou nou nou. Het zal wel weer niet mogen van Moedertje EU qua aanbestedingsregels, maar als je een goed functionerende marinehelikopter wil en tegelijkertijd serieus genomen wilt worden, ga je natuurlijk minimaal voor de Sikorsky SH-60F Seahawk. De website is een stuk minder fancy dan die van de Italiaanse NH90, maar hey, hij vliegt wel. En goed ook. Is ook wat waard. Lekker zaken doen met corrupte Italianen om goedkoop aan faaltreinen en blunderheli's te komen. Goed bezig, Nederland! Zo gaat hij lekker. Goedkoop uit Italië is uiteindelijk altijd duurkoop uit Ifalië.

Reaguursels

Inloggen

NHI NH90 is een tweemotorige multirole helikopter gebouwd door NHIndustries, een bedrijf opgericht door Agusta, Eurocopter en Stork Fokker Aerospace.

Hollands glorie dus met Duitse en Franse hulp.

Houzee!

Stem des Volkes | 03-02-13 | 13:44

Sinds wanneer maakt Amerika kwaliteit? Ook zij stappen naar de Duitsers, Zweden of de Israëliërs als het echt goed moet zijn. Ze maken hun eigen geweer (M4) niet eens meer zelf.

Diabhal | 03-02-13 | 08:24

Flash technologie uit het jaar '96 op de website. Dat voorspelt veel goeds voor het product waar het om gaat.

rickie57 | 01-02-13 | 21:19

Factcheck a.u.b. : leverancier van helikopter is geen Italiaans bedrijf.

Jaypelsteeltje | 01-02-13 | 17:30

Onze overheid is echt een kei in het uitzoeken van de grootste faalbedrijven in de EU. En wederom een Italiaans bedrijf die in gebreke blijft. Wat een land!

Mike Echo | 01-02-13 | 16:57

LangeTijdGeleden | 01-02-13 | 10:18
Misschien als je de geschiedenis van het EF2000 programma had bekeken alvorens te commenteren, had je gezien dat de Typhoon 10 jaar te laat afgeleverd is en de UK betaalde omgerekend aan US2011 dollars 350 miljoen per Typhoon, dus een F-22 is goedkoper bijvoorbeeld. En je kunt er geen bom mee laten vallen, daarvoor moet je LITENIN pods kopen in Israel.
www.theregister.co.uk/2011/03/03/eurof...
Het vliegt wel fantastisch zeker, maar dat is niet waar de Nederlandse luchtmacht naar op zoek is. Die zochten een multi-role vliegtuig en zoals je ziet kan de Typhoon amper meer dan interceptor spelen. Doet die goed, maar that's it.

Moonwarrior | 01-02-13 | 16:55

Wie Italiaanse goederen koopt gaat gegarandeerd op zijn plaat. ruim 10 jaar geleden bij P&O North Sea Ferries gewerkt. Zowel op de Pride of Rotterdam en de Pride of Hull, beide bij ficantieri in Venetië gebouwd. Elke dag ging er wat kapot op dat schip en binnen een half jaar lag er al een in een droogdok omdat er van alles aan mankeerde. Italiaanse makelij is de slechtste ter wereld. het is misschien wel mooi en goedkoop, maar het deugd voor geen meter

Amazing_Mark | 01-02-13 | 15:17

ach ja, in militaire dienst nog op de AMX gezeten, het 105 mm geschut, wat een knoflooketende shitzooi...
onze opvolgers hadden gelukkig de M109, Amerikaanse kwaliteit...
typisch gevolg van politici die roepen dat we Europess moeten gaan...
Marine: de Brequet Atlantique, ook zo'n kutvliegtuig dat vanwege Europa gekocht werd, gelukkig kwam er dan ook aanvullend uiteindelijk de Locheed Orion, een vliegtuig dat wel deed wat het moest doen zonder uit elkaar te vallen
Nu de heli's van de landmacht: de Eurocopter Cougar, ook weer Franse shitzooi; waar Blackhaws off-the-shelf goedkoop en bewezen goed beschikbaar waren...
Politici en keuzes voor wapens: zodra er Europees gekocht wordt is het altijd drama en ellende...

FW Ta-183 Huckebein | 01-02-13 | 15:07

Ach bekijk het van de zonnige kant. Als er een keer zo'n stuk schroot blijft staan op -ik noem maar wat- een strand in Libië ofzo, dan zal ons dat wat aan de reet roesten.

de reaguurbuur | 01-02-13 | 14:18

Avant | 01-02-13 | 09:49 | + 6 -,
Defensie maar zijn militairen in het bijzonder kopen ook liever van de plank. Helaas kan dat niet omdat de politiek afspraken heeft gemaakt over aankoop trajecten. Een voorbeeld uit de praktijk: Herstal (een wapenfabriek) heeft een prima afuit (een steun om een mitrailleur op een jeep te zetten) gemaakt. Nederland heeft een aantal proefmodellen aangeschaft en de militairen zijn zeer tevreden. Omdat NL zit met aanbestedingen wordt uiteindelijk gekozen voor een vergelijkbaar afuit. Maar net dat gedeelte van het ontwerp van herstal wat die afuit zo goed maakt zit een patent op. Met als gevolg dat Nederlandse militairen opgescheept zitten met een affuit wat als twee druppels water lijkt op herstal's afuit maar waarmee niet fatsoenlijk valt te schieten. Het ding is zo onstabiel als de nete.
Welkom in Europa, welkom in Nederland... De politieke hoogvliegers verzinnen het wel voor U!

ratelaar | 01-02-13 | 13:57

Een Italiaanse helicopter die gebouwd wordt in Spanje uit een paar honderdduizend onderdelen van de goedkoopste aanbieders uit het oostblok en China. Ik zie het probleem niet.

Mr Dixit | 01-02-13 | 13:54

Als de producten overeenkomen met nhindustries.com kan het inderdaad nooit veel goeds zijn
ff slaat gelijk vast bij het openen

Tim Grimback | 01-02-13 | 13:45

De zegeningen van de EU aanbestedingswetten!

funkyd | 01-02-13 | 13:26

Is italiaans en gaat nooit stuk - www.aceros-de-hispania.com/extrema-rat...
Maar oke, volgens mij was het nooit echt de bedoeling dat het voor particulieren op de markt kwam.

de grote Anti | 01-02-13 | 13:16

De laatste keer dat in dit land een goede beslissing werd genomen is toen men tegen de wil van Brussel de corrupte maffia landen Bulgarije en Roemenië buiten het Schengen verdrag hield. Maar dat kwam dan ook door de eisen van toenmalige gedoogpartner PVV.

me,myself and IK | 01-02-13 | 12:51

He zeg, ik heb anders wel hele mooie in Italië gemaakte badkamer tegels. Prima kwaliteit hoor!

Snelheidsduivel | 01-02-13 | 12:50

Wat als is er aan de hand als er op een Italiaanse apparaat (auto, trein, ect., ect.) de waarschuwingslampjes niet branden?

Dan zijn de lampjes kappot.

Rob Ronalds2559 | 01-02-13 | 12:49

Ik heb gehoord dat Fokker een nieuw vliegtuig heeft ontworpen dat zelfs in de modder kan landen en opstijgen de Modderfokker!!

the wanderer | 01-02-13 | 12:36

de bekendste Fiat's waren: de Fiat Olio,Fiat Plamuro, Fiat Fiasco

the wanderer | 01-02-13 | 12:34

En hoeveel belastingEuries zijn hiermee weer over de balk gesmeten?

Reykjavik | 01-02-13 | 12:29

Mr_Pikibelly | 01-02-13 | 11:31 |

Ach, dat verhaal over roestende Fiat’s en Alfa’s is al zooooooooooooooo oud… Maar laten we eens luisteren naar het oordeel van een expert over de 159: www.italiaspeed.com/2006/cars/alfa_rom...

Waffa Nkulo | 01-02-13 | 11:45

Shit ! Bedankt GS voor de Italiaanse update. Wilde ik net zo'n blitse Alfa Romeo kopen. Toch maar weer een degelijke Volvo dan.

Lichtstadfan | 01-02-13 | 11:41

Mr. Pikibelly 11.31: Die Simca matra's, waren die niet in Frankrijk gebouwd?
Roesten deden ze "alleen maar" aan het chassis, tot je er doorheen zakte.
De carrosseriën waren toen al van glasvezel-polyester.

bruine kikker | 01-02-13 | 11:40

Waffa Nkulo | 01-02-13 | 11:22 |
Muha, wat een mazzelaar ben je ook. Ik zie nog steeds de oude rommel uit de jaren '60 '70 en 80 rijden, maar nagenoeg geen Italiaan. Waar zijn de mooie Simca matra bageera's. De alfa SUD en de prachtige Alfa GTV? ALFA 33 etc: Juistem. weggerot...

Mr_Pikibelly | 01-02-13 | 11:31

Hoe haal je het in je hersens om die Italiaanse faalbagger aan te schaffen... Die vallen al uit de lucht VOOR er op geschoten wordt! het enige dat die Italiaanse mafkezen goed kunnen maken is pizza!

Wijze Uil | 01-02-13 | 11:28

10 minuten op het internet leert dat de NH90 een Europees projes is waarbij bedrijven uit 4 landen zijn betrokken: Agusta uit Italië, Eurocopter uit Frankrijk, Eurocopter Deutschland uit Duitsland en Stork Fokker uit Nederland. Dus hou maar op met al die debiele kritiek op Italiaanse producten. Ik rij zelf al meer dan tien jaar Alfa Romeo (156 & 159) en heb NOOIT problemen gehad. Geweldige auto’s. En rijden ook nog eens veel beter dan die Duitse tanks.

Waffa Nkulo | 01-02-13 | 11:22

lekkurlinx: sorry, was 10.31. Bril zoekt.

bruine kikker | 01-02-13 | 11:18

Man, man, man. Het is algemeen bekend dat Italianen smaakvolle dingen kunnen maken, maar technisch nog ergens eind jaren '70 zitten. Vroeger kocht je een Alfa/Fiat/Lancia die standaard olie lekte en je hoorde het roesten. Alle en werkelijk alle electronica was van bedenkelijke kwaliteit. Waarom houden we dit niet in eigen hand? het creeerd banen, je weet dat wat gebouwd word, superieur is en andere landen kopen Nederlands materiaal graag. Zet onze oude Fokker weer geheel op de rails. De kennis hebben we in huis. Nu nog lef!

Mr_Pikibelly | 01-02-13 | 11:16

lekkurlinx 10.39: Die Alfasud werd dan ook niet in het echte industriêle Italië gebouwd maar ergens in het zuiden, onder Napels of zo.

bruine kikker | 01-02-13 | 11:15

Oh ja, en alles bij elkaar is Italie het financieel meest solide land van Europa, nog voor Duitsland.
.
www.welt.de/wirtschaft/article13756193...
.
Dat komt omdat Italianen vrijwel geen hypotheekschulden hebben. Ipv belasting betalen, lossen ze liever hun hypotheek versnelt af. Belasting betalen is voor de dommen. En in geval van tekorten hebben we altijd de Nederlanders nog.

Prof. Dr. Ir. Toeter | 01-02-13 | 11:10

irma zonder boezem 10.22: ubersturmfuhrer = obersturmBAHNführer.
Met kekke jasjas, dat dan weer wel.

bruine kikker | 01-02-13 | 11:08

@God is dood | 01-02-13 | 10:16
De Airbussen worden ook gebouwd door een consortium. En dat gaat toch redelijk goed?

lekkurlinx | 01-02-13 | 11:08

Heb anders weinig problemen gehad met mijn Fiat en Alfa, met in totaal 600.000 km.

Prof. Dr. Ir. Toeter | 01-02-13 | 11:06

@Handige Harrie | 01-02-13 | 10:14
:)
"Het JSF-project geldt als een hoofdpijndossier voor het Pentagon. Zo waarschuwde een rapporteur vorige week dat het hele JSF-project na 20.000 tests nog steeds kampt met hardnekkige kinderziekten."
Uit de azijnbode van 19 01

lekkurlinx | 01-02-13 | 11:05

@Gen. Maximum,

Ja gelijk heb je, maar als je dan toch al in 2 straaljagers een investering hebt geplaatst, dan toch liever de één die wél geleverd wordt (Eurofighter typhoon), ja ik weet dat het ding kampte met problemen, dat hij enorm duur is en dat in het begin alles er mee faalde, maar het is nu één van de beste straaljagers in ze world. En ze kunnen geleverd worden zodra je betaald.

De JSF daar entegen... We hebben 1 "test" model ontvangen geloof ik.

LangeTijdGeleden | 01-02-13 | 11:04

Italiaanse fietsen en onderdelen zijn de uitzondering op de regel.

Symphony No. 9 In D | 01-02-13 | 11:01

-weggejorist-

WassenaervanGhent | 01-02-13 | 10:59

Of zouden deze bedoeld zijn om op buitenlandse stranden achter te laten bij mislukte reddingsoperaties, zodat schurkenstaten niet met kwaliteit blijven zitten?

flowert | 01-02-13 | 10:57

Parkeer ze maar ergens op het strand. Is waarschijnlijk stukken goedkoper dan terugsturen of uit elkaar schroeven.

Herr Knäckebröd | 01-02-13 | 10:56

@Watapatja | 01-02-13 | 10:23
Niet alleen Nederlanders. Ook in Costa Rica, om maar wat te noemen, kun je gewoon van je Knorr (onderdeel van Unilever)Wereldgerechtje genieten.

lekkurlinx | 01-02-13 | 10:55

@Rideo Ergo Sum | 01-02-13 | 10:52

Ik denk door de garantie dat ned. bedrijven mee mogen bouwen. Dat, of een paar italiaanse vakantiehuisjes die onderhands weggeven worden aan bepaalde mensen.

dj tonedeaf | 01-02-13 | 10:55

Tsja... waarom zou je bij Sikorsky of Bell kwaliteit kopen als je voor meer geld Italiaanse rotzooi kunt krijgen?

Rideo Ergo Sum | 01-02-13 | 10:52

Tis allemaal politiek en niks anders we hebben met de apache geluk gehad dat ze die hebben doorgedreven bij defensie anders hadden we al ruim 20 jaar geen gevechtsheli gehad want ze wilde de tigre aanschaffen en die komt nu pas in beperkte mate aan het vliegen terwijl de apache al een paar versies verder is. zelfde gold in mindere mate voor de cougar das rchter door de geschienis achterhaald, gelukkig hebben we daar nog wat van in garage staan nu nog ff stof eraf onderhoud en ze kunnen een deel van de NH90 taken overnemen zullen de mariniers ook niet zo erg vinden is wat ruimer. En raai eens kost ook niet zoveel.

Umberto die trotzoni | 01-02-13 | 10:51

lounge01
zo zit de zaak inderdaad in mekaar. vraag me af waarom ze niets hebben geleerd van het debacle met de sp13a, brequet atlantique, die als lrmp bij de mld in dienst werd genomen en na een paar jaar weer verkocht aan de duitsers, ook een waardeloos knakending.

meerendonk | 01-02-13 | 10:47

@eerstneukendanpraten | 01-02-13 | 10:31
Op het moment van de crach draaide de motor naar alle waarschijnlijkheid op vol vermogen. Dan is het niet zo gek dat de boel versplinterd als er iets mis gaat. Bovendien is dat ding grotendeels gemaakt van koolstof vezel (en dan nog te zwaar, stelletje lutsers) dus dat versplintert zowiezo gemakkelijk.

God is dood | 01-02-13 | 10:47

@ChillBill spijker kop raak. De systematiek van aanbesteding is wel de grootste faal van de afgelopen tijd. Gaan we nog veel van horen.

Carpa | 01-02-13 | 10:47

Dankzij flash is de eerste crash al een feit.

Staf van der laa | 01-02-13 | 10:44

Erg grappig, al die kritiek op Italianen. Dit soort Europese defensie projecten worden altijd met betrokken landen uitgevoerd. Circa twintig Nederlandse bedrijven hebben producten gemaakt of ge-engineerd voor deze helikopter! Europese uitbestedings- regeltjes..

prutserlabla | 01-02-13 | 10:41

Goh, had ik niet aan zien komen.
Me pa heeft dit altijd al gezegd over de NH-90 dat het een faal ding is. Zelfs toen ze nog bezig waren met het uitzoeken of ze de lynx moesten gaan upgraden naar de Super Lynx of de nieuwe NH-90 ging de voorkeur van het personeel al naar de super lynx.
De super lynx zou ook vele malen goedkoper uit gekomen zijn en niet zo probleem gevoelig.

Zal wel iemand weer een zak met geld gekregen hebben zodat ze overstag gingen met de NH-90 aankoop...

Semper fi | 01-02-13 | 10:41

Als je graag wilt dat Assad valt, moet je hem vooral spullen van Finmeccanica laten kopen.
Maar waarom moet Nederland die rotzooi aanschaffen? Is dit een soort zelfhaat? "We moeten en we zullen kapot..."

MAD1950 | 01-02-13 | 10:41

Het is zeker betaald met goedkoop opgekochte Italiaanse staatsschulden.

frank87 | 01-02-13 | 10:40

@das_Freudenmädchen | 01-02-13 | 09:55
Ik moet zeggen: het ziet er toch wel weer italiaans mooi uit. Misschien doet 'ie het wel goed als Dinky Toy of Matchbox modelletje?

lekkurlinx | 01-02-13 | 10:39

Maakt toyota geen wentelwieken? Dat gaat ook bijna nooit stuk...

dj tonedeaf | 01-02-13 | 10:38

Fiat heeft nogal wat goed spul gemaakt, waaronder een paar motoren die echt onverwoestbaar zijn.
De electronica er omheen is wat minder.....
Die helikopter zit al te veel geld in, dat kutding kunnen ze niet meer laten vallen, maar dat hele project NH90 is een grote faal, kan je ook aan de Australiërs vragen bijvoorbeeld.....

captainobvious | 01-02-13 | 10:36

LangeTijdGeleden | 01-02-13 | 10:18 | + 0 -
Heb je enig idee hoeveel vertragingen en kostenoverschrijdingen de eurofighter oplevrde? En hoe krankjorem duur dat kreng is voor wat je er voor krijgt? Als het dan toch goedkoop en off the shelf had gemoeten, dan maar Gripen of Superbug. Verder overigens eens met de megafaal die de JSF development is

Gen. Maximus | 01-02-13 | 10:36

Remington.223 | 01-02-13 | 10:32
Je vergeet dat de coalitie natuurlijk niet akkoord kon gaan met een helicopter met een te hoge CO-uitstoot.

flowert | 01-02-13 | 10:35

@Kaas de Vies | 01-02-13 | 09:40
De baby-boomers leven nog in de koude oorlog

frank87 | 01-02-13 | 10:35

de alfa 33 van het luchtruim

tjuk norrit | 01-02-13 | 10:35

na de aldi trein, nu de aldi heli..
Kost weinig maar dan heb je ook niets..

dani7902 | 01-02-13 | 10:34

lekkurlinx | 01-02-13 | 10:31 | + 0 -

LOL! Alfa Romeo betrok hun staal ook van 'eigen' staalleveranciers denk ik.

eerstneukendanpraten | 01-02-13 | 10:34

Defensie zit dankzij de politiek al jaren opgescheept met Europese faalproducten. Als interim oplossing moest de Cougar zolang dienen. Die heeft hetzelfde manco als de NH90. Te zwaar, te weinig power en dus ongeschikt. In Irak en Afghanistan konden de Cougars de helft van het jaar niet ingezet worden omdat de motoren door de hoge temperaturen te weinig vermogen leverden. Had gewoon voor de Amerikaanse Blackhawk / Seahawk gekozen, stelletje D'66 Eurofielen

Remington.223 | 01-02-13 | 10:32

-weggejorist-

kurketrekker | 01-02-13 | 10:32

God is dood | 01-02-13 | 10:24 | + 0 -

LOL! Maar als je het filmpje hebt bekeken kun je toch alleen maar tot de conclusie komen dat die heli compleet in gruzelementen verandert als hij het water raakt. En niet eens met zo'n enorme snelheid. Geeft behoorlijk te denken over de stabiliteit van het ontwerp. En dat moet bij de marine ingezet worden?

eerstneukendanpraten | 01-02-13 | 10:31

@eerstneukendanpraten | 01-02-13 | 09:42
Van de Alfa Romeo Alfasud werd gezegd dat 'ie al roestte in de folder. Dat model kostte Alfa bijna de kop.

lekkurlinx | 01-02-13 | 10:31

In an ideal world the chefs are French, the police are British and the engineers are German.
Unfortunately in the real world the chefs are British, the police are German and the engineers French.

Freddie Stobart | 01-02-13 | 10:31


Kaas de Vies | 01-02-13 | 10:23 |
Los van wie ze droegen, het waren de mooiste pakken uit de geschiedenis van oorlog en ellende. Degelijk en ze straalden zoveel meer dan alleen gezag uit. Dat is knap vind ik .
Maar de pakken van Hugo doen het vandaag de dag nog steeds goed zie ik op menig kantoor :-)

irma zonderboezem | 01-02-13 | 10:30

@flowert | 01-02-13 | 10:29 | + 0 -
Je hebt gelijk, dit is een prachtexemplaar.

Kaas de Vies | 01-02-13 | 10:30

Kaas de Vies | 01-02-13 | 10:23
Ik heb al bijna honderd jaar geen duitser meer gezien met veren op zijn helm.
.
forum.net.hr/cfs-filesystemfile.ashx/_...
.
Hier kan toch geen Hugo Bosspak mee concurreren?

flowert | 01-02-13 | 10:29

Zucht..... Je verwacht het niet hè? Straks vallen politici dat de onderste steen boven moet komen. Over 25 jaar ligt de onderste steen gewoon vrolijk nog onder....

ikdenkwat | 01-02-13 | 10:29

Wat dat betreft is Audi toch wel t summum :-) Italiaans design en Duitse degelijkheid.

ShameLess | 01-02-13 | 10:26

@Irma zonderboezem 10:22
Begin je nou weer over dat glimmende jassie van onze MinDef? Wat een gezeur. :)

AshleyJ"Ash"Williams | 01-02-13 | 10:25

Tendentieus en ongefundeerd!
Zolang je er niet mee in de regen vliegt of hem bewaart in een vochtig klimaat is er niets(!) aan het handje.

flowert | 01-02-13 | 10:25

@eerstneukendanpraten | 01-02-13 | 10:20
Zou kunnen, 't is al even geleden en mijn italiaans is ook wat roestig.
Maar bij retrofits (oplossen van fouten in het ontwerp) op deuren konden we destijds dit helicopternummer overslaan.

God is dood | 01-02-13 | 10:24

@irma zonderboezem | 01-02-13 | 10:22 | + 0 -
Nu die pakken van Hugo Boss zijn anders ook niet verkeerd.

Kaas de Vies | 01-02-13 | 10:23

Prins Heineken | 01-02-13 | 10:15 |
Maak je geen zorgen, elke supermarkt wordt volgestouwd met de troep van Unilever. Dat vreten Nl-ers nou eenmaal.

Watapatja | 01-02-13 | 10:23

@Zatkniss | 01-02-13 | 10:21 | + 0 -
Ik rij al jaren in een oude Alfa. Kost geen knoop en doet het altijd. Denk dat die de enige is die voor de siesta in mekaar gedraaid is.

Kaas de Vies | 01-02-13 | 10:23

Willianus Wortelus | 01-02-13 | 10:02 | + 0 -

Krijg er nog grijze haren van idd...

eerstneukendanpraten | 01-02-13 | 10:23

@IgNOraNcE | 01-02-13 | 10:10
Zoals de Lambo. Dat is tegenwoordig eigendom van Audi (is weer een dochter van Volkswagen)

lekkurlinx | 01-02-13 | 10:22

Defensie materiaal koop je in Duitsland.zo moeilijk is het toch niet. ( en kekke jasjes voor de blonde obersturmfuhrer van defensie kun je uiteraard in Italie kopen)

irma zonderboezem | 01-02-13 | 10:22

Bigi Bana Boy | 01-02-13 | 10:18
Hij heeft daar niet langer meer gewerkt en die auto heb ik maar 10 maanden gehouden en toen hebben ze hem teruggenomen. Voor mij nooit meer een Italiaanse auto. sinds 2000 nog alleen maar de Bayerische Moter Werke voor mij

Zatkniss | 01-02-13 | 10:21

God is dood | 01-02-13 | 10:04 | + 0 -

Toch niet, lees in het commentaar eronder dat alleen de piloot overleed, twee crewmembers overleefden de crash, evenals de waterfietsers.

eerstneukendanpraten | 01-02-13 | 10:20

@Handige Harrie

Uhm... Heb je enige idee hoeveel problemen er met de JSF zijn? Vooral omdat we dat we er al een paar 5 jaar geleden hadden moeten krijgen. We hadden moeten investeren in de Eurofighter (Typhoon), een collaboratie projectje van Duitsland, Frankrijk, etc. Theoretisch hebben wij dat ook gedaan omdat het geld dat wij in NATO stoppen, ook naar de Eurofighter is gegaan.

Maar goed, wij moesten persé weer het schoothondje van Amerika zijn en dus moesten we de JSF aanschaffen. Krijgen we ook nog is het bijstandsmodel, die geen stealth heeft, niet verticaal kan opstijgen en langzamer en minder wendbaar is dan onze huidige (maar te oude) F-16.

LangeTijdGeleden | 01-02-13 | 10:18

Zatkniss | 01-02-13 | 10:16
En dan druk je die verkoper niet even met zijn harses op de motorkap ?

Bigi Bana Boy | 01-02-13 | 10:18

@Zatkniss | 01-02-13 | 10:16 | + 0 -
Yep. Een Alfa Romeo is net als een vrouw, af en toe een klapje en veel olie.

Trouwens het logo lijkt ook op een opengesperde Vulva, maar goed dat zie ik ook bijna overal in.

Kaas de Vies | 01-02-13 | 10:17

Die Ferrari kun je dus beter afbestellen?

henriette | 01-02-13 | 10:16

Sinds ik ooit 1x een nieuwe Alfa 156 heb gekocht weet ik dat Italianen wel mooie dingen kunnen maken, maar geen dingen die werken. Toen ik die alfa kocht reed ik de garage uit, gaat het remlichtje branden,, ik meteen terug, geeft die verkoper een klap op het dashboard en het lampje gaat uit. Zegt ie: Alfa he
Een nieuwe auto.....

Zatkniss | 01-02-13 | 10:16

Het grote probleem met deze chopper is dat hij door een consortium gebouwd wordt. Mooi alle opdrachten verdelen over alle landen, net als bij de JSF trouwens. En als er dan iets mis is dan lekker met de vingers naar elkaar wijzen. Gaat bij de JSF ook gebeuren, let maar op.

God is dood | 01-02-13 | 10:16

ecologiste | 01-02-13 | 10:08 |
Leuk dat jij zo Aldifreak bent, ik ga liever naar een Nederlandse supermarkt. Waarom? Omdat ik liever een Nederlandse bedrijf steunt waar geld direct in de Nederlandse economie verdwijnt ipv de Duitse.

Prins Heineken | 01-02-13 | 10:15

Als je kwaliteit wilt, koop je Amerikaans. Zoals we met de JSF doen. Maar dan mag het weer niet, want dan moet het Europees. We zijn een lastig volkje, als belastingbetaler!

Handige Harrie | 01-02-13 | 10:14

To Mr. Hankeys Helicrapter!!1 Up up and away.

AshleyJ"Ash"Williams | 01-02-13 | 10:14

Wat @James Lastig | 01-02-13 | 09:38 em @Bigi Bana Boy | 01-02-13 | 10:07 zeggen.

Word godverdomme nou eens wakker. Niemand accepteert dat soort shit toch serieus? "Hey, we hebben hier dan wel een bedrijf dat al bijna veertig jaar hogesnelheidstreinen bouwt, maar we gaan shoppen bij een bedrijf dat alleen maar trams en metro's bouwt!". Donderstraal even op zeg, stinkt uit alle gaten.

Symmachus | 01-02-13 | 10:13

God is dood | 01-02-13| 09:57
Dat krijg je als je de piloot niet vertelt dat ie toch iets zwaarder is uitgevallen dan gehoopt.

Harry Turtle | 01-02-13 | 10:12

@Glas Koning : Ook Ferrari is ruk, ik heb er al te veel gezien met haperende electrische ramen, defecte verlichting tot compleet uit zien branden door kortsluiting / oververhitting. Beter is het om de italianen het ontwerp door te sturen naar duitsland.. dan heb je iets moois en betrouwbaars

IgNOraNcE | 01-02-13 | 10:10

Bezuinigingen en Europese aanbestedingen gaan nog een keer onze dood worden...

number668 | 01-02-13 | 10:09

Alleen voor iedereen die het nog niet begrijpt.
ALDI is hoogste kwaliteit voor laagste bedrag. OK?
Dan nu nooit meer vergelijkingen als ALDIFYRA, ALDINH90 helicopters etc.
Dank u.

ecologiste | 01-02-13 | 10:08

@Moshmeister | 01-02-13 | 09:40
Het verhaal gaat dat de russen smakelijk moesten lachen om verhalen van de amerikanen over de oorlog in Afghanistan. De amerikanen waren aan het klagen dat ze bij zandstormen meteen alle vliegtuigen naar binnen moesten halen, zelfs binnen nog moesten afdekken en na de zandstorm die krengen moesten inspecteren. Een significant percentage viel uit na een goeie zandstorm, want stof en ellende.

De russen deden geen fuck, behalve hun bakken even starten na de storm om alle stof en ellende uit de motor te blazen. En vliegen dat die krengen deden.

dlseth_ | 01-02-13 | 10:08

Het prettige van steeds uitgestelde levertijden is dat het steeds moeilijker wordt te achterhalen in welke zakken het geld nu eigenlijk verdwenen is.

Jonkheer Wttewaall | 01-02-13 | 10:08

Tja, ambtenaren en de werkelijkheid van de maatschappij! Zelf komen ze niet verder dan de Aldi, C&A en de Ikea. Nederland vraagt erom...

duitse herder | 01-02-13 | 10:08

De eerste keer dat ik hier iets over mogelijke corruptie lees. Mij valt al jaren op dat wij wat dat betreft nog altijd grenzeloos naief zijn. Want wij zijn vermoedelijk een volk dat meer dan de rest van Europa nog altijd in de eigen integriteit gelooft en werkelijk denkt dat corruptie in ons land geen rol speelt. Een mooi voorbeeld is de Fyra. Ik zeg beslist niet dat het zo is, maar werkelijk niemand heeft dan ook maar een suggestie gedaan dat er wel eens corruptie in het spel zou kunnen zijn. Het komt gewoon niet in ons op. Terwijl als je naar de bedragen kijkt waar we het over hebben het mij niet zou verbazen als er wel degelijk geld in bruine enveloppen onder de tafel is gegaan. Een Italiaanse fabriek in acute problemen die een order van levensbelang probeert binnen te halen. En dan denk niemand aan corruptie ? Hoe naief kun je zijn ? En sinds de bouwfraude zouden we toch moeten weten dat ook NL'se bedrijven bepaald niet vies van smeergeld zijn.

Bigi Bana Boy | 01-02-13 | 10:07

Weer iets van de faal- en roverheid.

wake-up-pete | 01-02-13 | 10:04

Net als Hr. J. Ceasar | 01-02-13 | 09:52 complimenten voor je woorspeling Ifalië, Qiud.
Goed stukkie wel.

Alteidt Glijck | 01-02-13 | 10:04

@eerstneukendanpraten | 01-02-13 | 10:00
Klopt, en die lui in die waterfietsen vliegen ook niet meer.

God is dood | 01-02-13 | 10:04

is SNS ook italiaans?

yespur | 01-02-13 | 10:03

de bree: Sorry, was 09.39.

bruine kikker | 01-02-13 | 10:02

eerstneukendanpraten | 01-02-13 | 09:58 | Zo vreselijk herkenbaar.

Willianus Wortelus | 01-02-13 | 10:02

Lulkoek. Probleem is niet de Italiaanse fabrikant, het is de nederlandse overheid, die niet iets "standaards" wil, maar iets dat speciaal voor hen wordt ontworpen en gebouwd. Wat krijg je dan? Een prototype met een zwikkie kinderziektes.

Libertinowitz | 01-02-13 | 10:01

de Bree 09.30: Lukt het niet als het dringend is?

bruine kikker | 01-02-13 | 10:01

Let er eigenlijk weleens iemand op dat de prijs-kwaliteitsverhouding klopt waarbij de geleverde kwaliteit-gewenste kwaliteitsverhouding ook klopt? Leuk dat we nu ook Aldi helicopters krijgen, maar ik heb liever dat het geld aan nuttige zaken wordt besteed. Zoals een helicopter die bewezen al een tijdje goed vliegt.

bokkepruik | 01-02-13 | 10:01

Waarom verbaast dit mij niet?

Prins Heineken | 01-02-13 | 10:01

Ze worden gemaakt in Frankrijk en finmec heeft 32%.
Fra 31% en dui 31%.
Het klopt dus niet helemaal.

de Bree | 01-02-13 | 10:01

God is dood | 01-02-13 | 09:57 | + 1 -

Die wilde zeker even de showbink uithangen met zijn looping. Neem aan dat hij het niet heeft overleefd, de laplul...

eerstneukendanpraten | 01-02-13 | 10:00

Ja, dan gooi je een kwalitatief slechte bom op zo´n dorp en dan leeft de halve kleuterschool nog. Moeten we niet willen....

Bakito | 01-02-13 | 10:00

Als Sicorsky de beste koop zou zijn, dan moeten ze dat vooral doen. Alleen zijn de Amerikanen ook niet altijd zuiver op de graat: remember Lockheed enz.

bruine kikker | 01-02-13 | 10:00

Italianen zijn hondsonbetrouwbaar.
Ik krijg nog veel geld van zo'n oplichter.

Maar hun eten, kleding en sportauto's zijn geweldig.

ZDEV | 01-02-13 | 09:59

Fucking klotenmanagers die gewone mensen die hard werken en iets goeds willen presteren kapotstuk maken. Het wordt tijd voor een nacht met lange messen.

ecologiste | 01-02-13 | 09:59

Cuyahoga | 01-02-13 | 09:46 | + 2 -

Heb vroeger ook veel goederen ingekocht in Italië voor het bedrijf waar ik nu (nog) werk. Moest altijd zelf transport regelen. Ook als ik er om smeekte kreeg ik de laadlijst altijd NADAT de auto al minstens 200 km richting Nederland was want datgene wat besteld was zat er 99 van de 100 keer niet op.
Na reclamatie mijnerzijds werd er altijd plechtig beloofd de ontbrekende producten er bij een volgende levering wel bij te doen.

eerstneukendanpraten | 01-02-13 | 09:58

MinFin, Finmeccanica... Altijd weer die kleaute Finnen!

A. Bacadabra | 01-02-13 | 09:57

Bij Fokker in hoogeveen maken ze voor deze helicopter de deuren en staartvleugel. Daar heb ik zelf nog aan meegewerkt. Toen was al bekend dat er van alles mis ging met het samenstellen van de wentelwiek. Ook de tracebility van onderdelen (welk onderdeel verdwijnt in welke helicopter) is helemaal door elkaar. Is wel wettelijk verplicht om dat terug te kunnen zoeken, maar in de praktijk gaat dat dus niet meer, ligt overigens niet aan Fokker. Was allemaal al lang bekend, maar leg dat die italianen en fransen maar eens uit.

Er ligt er trouwens al eentje op de bodem van het bracciano meer. www.youtube.com/watch?v=bsnH2OzNPzo

God is dood | 01-02-13 | 09:57

Mompelt iets van Italiaanse toestanden.
In de jaren 80-90 hoorde je vaak over "Italiaanse toestanden". Toen dacht ik al en waarom zouden we die niet in NL hebben? Schijnheilige gereverkeerden en jezuïeten van CDA en PvdA. ZUM KOTZEN.
Het is vooral de verstrengeling politiek en bestuur, niet eens zozeer bedrijfsleven. maar als je als bedrijf succes wilt hebben kun je beter goede vriendjes zijn met het bestuur dat door en door verr4ot is.

ecologiste | 01-02-13 | 09:55

Ik ben anders heel blij met m'n Fiat :(

Maar als een GS redacteur meer weet over corruptie bij dergelijke bedrijven dan de logistiek dienst van de Nederlandse overheid... Dan is het hoogst tijd dat daar eens een bezem door heen wordt gehaald.

En dan vind onze geliefde overheid het maar vreemd dat bedrijven maar geen ex-ambtenaren willen aannemen! Als een bedrijf producten zou kopen van een corrupte maatschappij, dan zou dat bedrijf voor het matje worden geroepen, alle producten moeten inleveren, schadevergoeding moeten betalen en er zouden honderden of duizenden ontslagen vallen om de kosten te drukken.

Maar onze overheid zegt "Ach, kan gebeuren toch?".

LangeTijdGeleden | 01-02-13 | 09:54

Geen Agusta maar Eurocopter, waar Agusta deel van uitmaakt. Minor detail, want het woordje Euro staat heden ten dage ook garant voor faal.

Harry Turtle | 01-02-13 | 09:54

Een aantal onderdelen van de NH90 worden ook bij Fokker in Papendrecht gemaakt. Dus ook een beetje Nederlandse faal.

ch1pz0r | 01-02-13 | 09:53

Is het iemand wel eens opgevallen dat bij iedere Action buiten altijd een grote afvalcontainer staat?
Is handig, kun je meteen de meuk die je binnen gekocht hebt wegflikkeren, heb je er geen ellende meer van.
Die containers zouden ze ook bij alle grensovergangen in Italïe moeten zetten.

Cuyahoga | 01-02-13 | 09:53

Als ik zo naar de websites kijk, lijkt het bij de NH90 of ik te doen heb met een of andere game fabrikant. Zal wel een jonge gamer zijn die de selectie heeft mogen maken bij Defensie.

SinEstilo | 01-02-13 | 09:53

De redactie rijdt enkel Japanners of Germaans?
Dat is net zoiets als trouwen met je eerste verkering.
Het kan wel, maar je mist wel wat moois.

das_Freudenmädchen | 01-02-13 | 09:52

Ifalië brilliant

Hr. J. Ceasar | 01-02-13 | 09:52

Een bewezen product "van de plank" kopen doet Defensie liever niet. Het is immers toch maar andermans geld... oh ja, en niemand is ooit verantwoordelijk voor de eeuwige geldverspilling en het chronische geblunder.

Avant | 01-02-13 | 09:49

Die dingen zijn toch al een jaar of 15 geleden besteld? Is het dan nu ineens nieuws? Als er mensen geld toegestopt hebben gekregen indertijd, zijn zij al met pensioen, als ze nog niet niet deaud en begraven zijn.

Prof. Yakko | 01-02-13 | 09:49

Sinds wanneer wordt de NH90 door Agusta gemaakt? Dat kreng wordt gemaakt door een samenwerkingsverband van Fokker, Eurocopter en Agusta.... das toch echt even iets anders. Neemt niet weg dat het een knakending is.... NL moet eens leren om gewoon dit soort zaken commercial of the shelf te kopen.

lounge01 | 01-02-13 | 09:48

als je een ferrari kan betalen dan laat je je bier waar ook ter wereld gewoon bezorgen.

dolffie | 01-02-13 | 09:48

Glas Koning | 01-02-13 | 09:38 | + 2

Ferrari is ook kut, als je instapt heb je al 1 hernia en als je uitstapt 2.
En een kofferbak voor een krat bier zit er niet bij.

KarelMarks | 01-02-13 | 09:46

"Lekker zaken doen met corrupte Italianen"
Corrupte Italianen is een pleonasme.

Cuyahoga | 01-02-13 | 09:46

En in de oorlog hadden italiaanse tanks zes versnellingen: 1 vooruit, 5 achteruit.

Polletje Piekhaar | 01-02-13 | 09:46

Ach, een enkeltje strand halen ze vast wel.

zuurkool | 01-02-13 | 09:46

Kaas de Vies | 01-02-13 | 09:43 | + 0 -

U maakt toch een grap! Kan niet waar zijn...

eerstneukendanpraten | 01-02-13 | 09:45

Die Fyra terug, die heli's terug en Marco Borsato terug graag!!

Pastor Sippenhaft | 01-02-13 | 09:45

de NH 90 is veels te zwaar, was al jaren bekend. Om deze reden moesten de landingsdekken van die schuiten worden verstevigd, gewoon omdat de NH 90 twee keer zo zwaar was als de Lynx. waarom niet gewoon een goede britse of franse eierklutser gekocht ?

Moeltasik | 01-02-13 | 09:45

Alles wat uit Italië komt gaat na een week stinken, schimmelen en rotten. Ook het eten. Dus het enige dat ik van Italiaanse herkomst wil is eten. En gelijk opeten dus.

KarelMarks | 01-02-13 | 09:44

Mijn pizza eet ik het liefst Italiaans.

Nietvoordekat | 01-02-13 | 09:44

@eerstneukendanpraten | 01-02-13 | 09:42 | + 0 -
Nou ik vind die rekenmachine van Olivetti die niet goed kon rekenen waardoor een brug in mekaar storte toch echt de kroon spannen.

Kaas de Vies | 01-02-13 | 09:43

Italianen maken mooie kleding. Voor techniek moet je niet bij ze aankloppen.

Eric Blair | 01-02-13 | 09:42

Het was vroeger niet veel anders. Kan me nog herinneren dat de auto's van Fiat al binnen een jaar of twee gingen roesten. Later ging het verhaal dat de Italiaanse hoogovens slecht staal hadden geproduceerd uit zuinigheidsoverweging.

eerstneukendanpraten | 01-02-13 | 09:42

@de Bree | 01-02-13 | 09:39
Dat van die bruine strepen is geen technisch mankement hoor.

Che_cuevara | 01-02-13 | 09:42

Eens. Het enige wat die spaghettivreters nog een beetje kunnen maken zijn espresso-bonen.

Blijf weg bij Italiaanse elektronica. Binnen een jaar is het gegarandeerd in de brand gevlogen of ontploft. Wil je vervolgens verhaal halen spreekt er niemand in de toko Engels. Geen enkel Italiaans bedrijf zal ooit zijn afspraken nakomen trouwens. Trap er niet in en bel een Duitser.

Willianus Wortelus | 01-02-13 | 09:41

@Ing. eslapen | 01-02-13 | 09:38
Heu, Pasta?

Che_cuevara | 01-02-13 | 09:41

Sikorsky's website is misschien minder flashy maar wel stukken beter. Alles aan Agusta zuigt, zowel de helikopter als de website. Misschien de Italianen maar eens bellen, 1998 wil haar website terug.

Moshmeister | 01-02-13 | 09:40

Hadden ze nu maar eens eerst bij de Belgen geinformeert hoe dat zit met Agusta.
Maar ach, na de MinFin zal die van Defensie nu ook wel wat -lastenverzwaringen- heu, bezuinigingen doorvoeren

Che_cuevara | 01-02-13 | 09:40

Ifalië LOL
Zelfs mijn designeronderbroek uit Ifalie heeft technische mankementen.

de Bree | 01-02-13 | 09:39

Met betrekking tot de openingszin: ze zeggen niet voor niets "Je moet het de Italianen laten ontwerpen, de Duitsers laten bouwen en de Nederlanders laten verkopen".

masturberik | 01-02-13 | 09:39

Mooi zo, dan kunnen ze over een half jaar weer verkocht worden onder de noemer "Bezuinigen bij defensie".

Zuursnor | 01-02-13 | 09:39

Nederland is minstens zo corrupt als Italië. Het grote verschil is dat ze er in Italië heel normaal en in NL heel huichelachtig over doen.

James Lastig | 01-02-13 | 09:38

Ze leren het nooit.
Alles van Italiaans fabrikaat gaat STUK.

dooiestruik | 01-02-13 | 09:38

Alles uit Italië is kenelijk kut, behalve Ferrari? En die zijn niet te betalen.

Glas Koning | 01-02-13 | 09:38

Eerst de Fyra, nu de NH90.
Wat komt er wel uit Italie wat niet direct uit elkaar valt.

Ing. eslapen | 01-02-13 | 09:38

Je zou zeggen dat zo'n aankoop meer te maken heeft met politiek dan aanbestedingsregels, laat staan 'het beste product kiezen'.

ChillBill | 01-02-13 | 09:38

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken