GS Korte Film: 'Coward'
Kijk, dit is cinema. Een korte film van een half uur over Ierse soldaten in de Eerste Wereldoorlog. Ierse soldaten die geëxecuteerd werden door hun eigen commandanten, nadat ze door shell shock in de loopgravenhel niet in staat waren bevelen op te volgen. De SFX-dude Dave Roddham (Saving Private Ryan, Black Hawk Down, Pirates of the Caribbean) las over deze executies -shot at dawn- en besloot daar een eigen film over te maken. En dat is een indrukwekkende rolprent geworden. Prima drama, gebaseerd op historische feiten en sowieso is de Eerste Wereldoorlog natuurlijk een zeer cinematografisch verantwoorde oorlog, qua verregende loopgraven, traag drijvende wolken mosterdgas en in modder bedekte mannen met zielloze gasmaskers. De making of vindt u hier, de IMDb daar. Korte film, zo moet het.
Reaguursels
InloggenIk wist niet dat de JoVD toen al bestond, noch dat ze aan de kant van het Verenigd Koninkrijk meevochten.
www.powned.tv/nieuws/politiek/2013/01/...
.
"Je moet kijken naar wat een persoon an sich waard is."
De aanvangstekst zou moeten zijn; Ierse soldaten die geëxecuteerd werden door hun eigen ENGELSE commandanten tijdens de WW1.
De armere Ieren werden al langer uitgebuit door het Engelse tuig.
Saillant detail is dat de Ierse regering één van de weinige was die condoleance heeft gegeven tijdens de dood van Hitler, hetgeen getuigd van hun haat tegen de overheersing en uitbuiting door Engeland.
Bij mijn weten behoren Ieren tot de top 5 van aardigste mensen ter wereld. Er is ooit onderzoek naar gedaan overigens.
Toevallig afgelopen week Private Peaceful gelezen van Michael Morpurgo. Aangrijpend boek over 2 broers die vochten in het Engelse leger in WOI. Zeer de moeite waard om te lezen, bij voorkeur in het Engels. Ik heb m'n ogen uit m'n kop gehuild.
bakoenin | 11-01-13 | 08:08 | + 2 -
Mensen als u maken de comments-pagina de moeite waard. Hulde.
On-Topic: Prachtfilm. Het einde is niet zo'n cliché dat twee vrienden elkaar weer vinden. Het toont de harde realiteit van de Grote Oorlog.
Ik zeg lees Im Westen nichts Neues van Erich Remarque.
Of nog beter Reis naar het Einde van de Nacht van Celine met illustraties van Tardi!
Uberhaupt is het werk van Tardi (stripauteur) zo sterk en visueel bunkerhard, daar kan geen cinema tegen op! Check van Tardi maar eens De Grote Slachting of De Loopgravenoorlog.
www.google.nl/search?hl=nl&q=jacq...
En het filmpje is idd niet zo heel vernieuwend
Dit laat het beter zien
www.youtube.com/watch?v=PNOKxmbN9L8
Ieper (der Kindermort beim Ypres), De dodengang, Diksmuiden, langemarck, Passendale,
mein herz brennt
Nog even: dat onherbergzame Noordwesten van Ierland heet Connemara, waar dus de volkstaal nog altijd het Gaelic is in tegenstelling tot de rest van Ierland. Weten we gelijk hoe dat komt, met dank aan Willem van Oranje.
Stormageddon 02.34: Weet je ook hoe het kwam dat de Ieren meestal Engels spraken i.pl.v. Gaelic?
Na de ultieme nederlaag van de Ieren tegen de huurlingen van de Hollands/ Engelse koning Willem van Oranje, werden ze in massa naar het onherbergzame noordwesten van Ierland gedeporteerd waar ze alleen konden verhongeren.
Alleen diegenen die bereid waren om hun Iers-zijn op te geven en Engels te spreken, werden weer toegelaten tot de vruchtbare gebieden, maar wel als horige werkkrachten bij de Engelse landadel die het land had ingepalmd. Echt Middeleeuws feodaal dus en een weggemoffelde smet temeer op het Oranjeblazoen.
Tegenwoordig noemt men zoiets een culturele volkerenmoord of zo, geloof ik.
Hebben de Oranjes daar ooit excuus voor aangeboden? Dacht het niet.
Indrukwekkende film. Doet je kippevel krijgen...
spooked | 11-01-13 | 09:08
En aan de tweede ook hoor!
We waren trouwens NIET neutraal, we deden in het geheim mee voornamelijk via spionage.
Nederland heeft veel geld verdient toen.
www.scientias.nl/kijkje-in-de-nederlan...
deze film is gewoon erg mooi gemaakt en verwoord een hele hoop narigheid, die mensen stierven voor u en mijn vrijheid,jammer dat de jeugd dit allemaal niet meer meekrijgt,die zijn meer van de wegwerp generatie.
daarom sorry voor het enigszins offtopic ,voer die verplichte dienstplicht weer in ,leer die luie varkens discipline en samenwerking.
Respect voor de film en respect voor de gevallen soldaten.
Wat gaat er mis bij het nieuwe topic?
Ik kan niet reaguren, aantal comments blijft 0....
Staat Nanninga al in de loograven?
net iets te veel fx effecten erin gezet.
die vliegjes en de motjes en de sneeuw maakt het voor mij net iets te onrealistisch.
verder mooi gemaakt.
Stormageddon | 11-01-13 | 01:44 Het fenomeen waar jij over spreekt, dat buren naast buren, vaders naaast zonen en vrienden naast vrienden in de trenches stonden, vond hoofdzakelijk plaats in 1916 tijdens de slag aan de Somme. Na die slachting daar zag men al gauw in dat het beter was om toch maar te mixen. Het werd nogal stil in sommige stadjes en dorpen in Engeland namelijk.
Over the top was sinds de Marne in 1914 al een achterhaalde strategie. In die slag probeerden ze nog met 19de eeuwse strategie de techniek van de 20ste eeuw te overwinnen, en dat pakte niet best uit. Dig or die werd het motto.
Natuurlijk werd de passieve levensreddende houding van ingraven met afschuw gezien door de generatie generaals aan beide zijden, die zoals zoveel generaals gewoonlijk bezig waren de vorige oorlog te winnen en zodoende het offensief als heilig beschouwden.
En dus vermaakten ze elkaar met zinloze offensieven waarbij hele regimenten werden opgeofferd onder een muur van artillerie en machine geweervuur.
Waarbij het gewonnen terrein vaak niet voldoende was om de doden te kunnen begraven.
Ja nog steeds zijn er herdenkingen, ja klaprozen zijn een ereteken in Engeland, maar het is nogal dubbel.
In Belgie werd in de laatste maanden geprobeerd om tijdens zinloze offensieven de radicale Vlamingen uit de weg te ruimen die ijverden voor gelijke rechten tussen Vlamingen en Walen.
In Engeland schoot de medische en geestelijke hulp aan teruggekeerde soldaten ernstig tekort, en werden weduwen niet echt ondersteund.
Het volledige failliet van de kerk werd in die jaren
al duidelijk , de zielebroeders die geen antwoord hadden op het grote sterven.
Ja er zijn herdenkingen, ja ze zijn ze niet vergeten, maar zou dat niet zijn vanwege een diep geworteld schuld gevoel?Goed ik heb geen tijd nu maar ik raad iedereen hier aan om als je door Frankrijk rijd eens te stoppen bij Verdun, of het Somme gebied te bekijken.
Best mooie natuur, maar waar je een schat aan informatie kunt halen.
Mooi gemaakt.
Het word niet voor niks de Grote Oorlog genoemd, in vele landen word WWI nog als belangrijker gezien als WWII.
Ook de reden dat ons Adolfje ( en officieel, daarom ook geen ander land ) in WWII geen strijdgas heeft gebruikt, omdat hij zelf tijdelijk blind was geworden na een aanval , en er een verschrikkelijke hekel aan had.
Geschiedenis.. je kan er eng veel van leren, jammer dat het zo snel vergeten word
Zal ik dan maar The last post gaan spelen?
DANNY3960 | 11-01-13 | 02:51
welja, den Duvel..., as we speak neem ik met tegenzin de laatste slok, er staan er nog drie in de koelkast, de verleiding is immens, maar m'n zakenpartner heeft daar morgen geen boodschap aan
@Schoorsteenveger | 11-01-13 | 02:41
Laat ik je geruststellen over Sjoerd en Theo: dat zijn geen helden. Ook geen lafaards. Gewoon mensen met een meninkje, die ze zelf belangrijk vinden en blijkbaar belangrijk genoeg acht wordt dat wij er ook kennis van moeten nemen. Met beiden heb ik niet veel op.
Met de soldaten die werden gedwongen in oorlog heb ik ook niet veel. Helden? Nou nee... ze hadden weinig keus. Desertie was doodstraf. Lafaards? Ook niet: ze deden het. Het grote mysterie van WO I is en blijft dat het eigenlijk nergens om ging, behalve misschien het behoudt van de status quo (mislukt) en de vrijheid voor Europese minderheden (ook grotendeels mislukt).
Er lag geen godsdienstconflict, geen groot economisch conflict aan te grondslag en toch waren alle Europese mogendheden bereid om tot hun laatste snik te vechten.
En de kleine man, de brave soldaat (of die Schwejk heette of Wilfried Owen), betaalde de prijs. Zoals altijd in oorlog. En dat is indrukwekkend.
hetluis | 11-01-13 | 02:35
Ik snap'm. Zoals ik al zei, ik kwam ineene binnenvallen. De Ieren en Engelsen die ik ken willen me ook steeds aan de Guiness, edoch toen ik ze een paar Chimay liet proeven waren ze vlug om. Later heb ik the boys eens kennis laten maken met Duvel, maar dat is een ander verhaal.
Schoorsteenveger | 11-01-13 | 02:41
met een sentimentele dronk over je heeft deze overgeregisseerde plaat ook wat
welcome-to-the-pride.tumblr.com/image/...
Stormageddon | 11-01-13 | 01:59 |
Het is mij vreemd te moede. Wie is een held, wie een lafaard? Is Theo Maassen een held of een lafaard? En Sjoerd de filosoof, is die een held of een lafaard? Een deserteur die ten langen leste beslist dat hij niet meer verder wil meelopen, is hij een held of een lafaard?
Letterlijk miljoenen mensen, mannen, werden gedwongen dan wel overgehaald om deel te nemen aan een waanzinnige loopgravenoorlog. Voor wie, voor wat? De Staat?
Ik weet niet hoe geregisseerd deze foto is, maar die plaat raakt mij diep.
consciouslifestyles.files.wordpress.co...
DANNY3960 | 11-01-13 | 02:31
dat zeg ik: wel eens in een Ierse pub Guiness gedronken, waar opa/oma, kind(eren), kleinkind(eren), rechtstreeks uit de kerk met z'n allen de pub induiken, viool, gitaar, accordeon, zingen, zingen, en Guiness zuipen, man man man wat een feest het is, dan is het een godendrank
@hetluis | 11-01-13 | 02:26
In Ierland zeggen ze dat de beste Guinness in de brouwerij geschonken wordt en hoe verder van de brouwerij, hoe slechter de Guinness. Maar goed, Obama kon wel eens gelijk hebben. Maar dat is, denk ik, mede te danken aan het feit dat ze Engels spreken en in hele grote getale ineens naar de VS kwamen dankzij de aardappelmoeheid. Met alleen dat Gaelic van ze hadden ze een kleinere invloed gehad dan Luxemburgers, denk ik.
hetluis | 11-01-13 | 02:26
Sorry, ik kom net binnenvallen maar die Guiness is toch niet te pruimen? DRink een mindere trappist bvb WEstmalle dubbel, er gaat een wereld voor je open.
Proost
Stormageddon | 11-01-13 | 02:18
dat zal een lokaal verklaarbare traditie zijn; meen deze week te hebben gelezen dat Obama beweerde dat de Ieren het kleinste land zijn met de grootste impact (tussen ons, Guiness smaakt alleen in een Ierse pub, maar dan ook verdomd goed)
@Stormageddon | 11-01-13 | 02:16
Ooops, wrong link.
www.godutch.com/newspaper/index.php?id...
@ Bakoenin 01:05
topic past helemaal bij GS hoor. Het drama van de Ierse soldaten, gepresenteerd op een makkelijke manier voor uw amusement. Eventueel te combineren met popcorn en bier en een Ikea bank.
Overigens verder wel helemaal met je eens, maar dat wist je vast al.
@hetluis | 11-01-13 | 02:12
Behalve in Holland, Michigan.
edition.cnn.com/2011/WORLD/europe/04/2...
Schoorsteenveger | 11-01-13 | 02:06
en koninginnedag is in the states van een andere categorie dan st patricks day...
hetluis | 11-01-13 | 01:50 |
Ze verloochenen hun afkomst niet, en ze hebben muziek die hen elke keer weer vertelt dat ze ieren zijn, muziek die door merg en been gaat en daarom bindt. Wij hebben de klompendans, Jan Smit, André Hazes, Imca Marina of de Zangeres zonder Naam... en een aangetrouwde Argentijnse prinses die ons vertelt dat we geen identiteit hebben.
@Schoorsteenveger | 11-01-13 | 01:44
Die boeken ken ik ook... uit de bibliotheek van het Vredespaleis waar ik ooit heb gewerkt. Heel bijzonder. Ook bijzonder omdat het Vredespaleis in 1913 is geopend om juist oorlog te voorkomen. En dat inspireerde Johan Braakensiek in 1914 tot de volgende cartoon:
www.dbnl.org/tekst/algr001disp03_01/al...
die Ieren hebben toch iets in het bloed wat wij ontberen
@bakoenin | 11-01-13 | 01:05
Ja en nee. In Groot-Brittannië worden de slachtoffers van WO I niet vergeten. Tot op de dag van vandaag niet. Dat heeft ook een reden: tot WO I werden Britten gemobiliseerd op basis van woonplaats. Regimenten werden bij wijze ingericht op postcode (die er toen nog niet was). Dat betekende dat je met de buurman, collega van je werk (want zelfde fabriek), je voetbalmaatje zij aan zij streed.
De eerste wereldoorlog was de eerste grote oorlog in eeuwen waarin dat hele oude mobilisatiemodel nodig was. Het had natuurlijk een praktisch logistiek voordeel, maar ook een militair voordeel: je kende je wapenbroeder al, en diens familie en hele levensgeschiedenis. Daar ging voor je voor door het vuur. De kameraadschap hoefde niet nog eens gekweekt te worden door een drill sergeant (zoals in Full Metal Jacket).
Het grote nadeel was de wijze van oorlogvoeren in Vlaanderen. "Over the top" van de loopgraven betekende dat een heel regiment ook meteen door machinegeweervuur werd afgemaakt. Hele straten en wijken in Groot-Brittannië werden op die manier in één klap gestript van de manlijke bevolking tussen de 18 en 40. Dat heeft zo'n gigantische impact gehad op de samenleving, dat ze die klap eigenlijk nog steeds aan het verwerken zijn. Bijna iedere Brit nu heeft een grootvader, oudoom, een familielid die in WO I is gesneuveld en kent het persoonlijke verhaal.
Dus het is niet zo dat het vaderland zijn slachtoffers vergeet. Voor Groot-Brittannië geldt dat in elk geval niet.
Enfin: dit filmpje vertelt een tweeledig verhaal: Ierse soldaten werden door de legerleiding gewantrouwd, want er was een onafhankelijkheidsstrijd gaande in Ierland. Dus die verhalen van "Shellshock" werden niet geloofd. Engelse officieren waren ervan overtuigd dat Ierse soldaten niet wilden vechten voor het Britse Rijk omdat zij er onafhankelijk van wilden worden. Het was een oorlog in een oorlog. En dat is de grote tragiek van die Ierse jongens in Vlaanderen die zijn terechtsgesteld, waarvan ook nog steeds verhaald wordt, in de Ierse Republiek. In de ogen van de Ieren zijn zij martelaren voor Ierland. Dus ook zij worden niet vergeten, maar om een andere reden.
Nou ja. Het is allemaal wat.
bakoenin | 11-01-13 | 01:05 |
Heb me ooit door een fotoboek geworsteld, de ene foto na de andere van mensen, teruggekeerd uit de loopgraven, mensen die het overleefd hadden, maar tegen een hoge prijs. Halve gezichten, weggeslagen onderkaken, verminkingen die je niet voor mogelijk houdt...
@ Ratzinger
uhh, je hebt wat gemist, ons huidig koningshuis is al van duitse afsprong. Dat duitsland helaas de keizer moest afzetten doet weinig aan dat we nog altijd onder dits bewind zijn (hare majesteit)
Het gehele idee van republiek waar willem de zwijger voor streed is later door deze habsburger aasgieren teniet gedaan, zelf de eerste wereldoorlog heeft ze niet ui NL verdreven want we waren zogenaamd "neutraal"...
allemaal eigen belang van maar een enkele familie, zie zo ook de conclusie van de hele WW I
@ bakoenin
.
Dude on!
Johnny I hardly knew ya
www.youtube.com/watch?v=QKIocZ3WbgE
Wat is dit nu GS?
Defaitisme?
Jullie die jarenlang oorlog verheerlijkt hebben, oranje tankjes, bomb bomb bomb, onze jongens enzo?
Leuk dit filmpje, maar als je le feu van Barbusse gelezen hebt, of van het westelijk front geen nieuws, is dit slechts een bevestiging.
Heb jarenlang gezworven over de slagvelden bij Ieper, de Somme en Verdun, de loopgraven bij de Ijzer gezien, een scherpe granaat bij Albert gevonden.
Vlak bij fort Vaux een tafeltje zien staan in de bossen met nog verroest bestek erop.
Ach ja, de totale zinloosheid waar leiders hun stemvee in storten, met valse heroiek, en vaderlandsliefde.
Terwijl dat vaderland altijd weer probeert je zo snel mogelijk te vergeten,als je verminkt terugkeert.
Want wie zit er te wachten op slachtoffers, helden hebben we nodig.
Is er iets verandert?
Nee, en dat zal ook nooit gebeuren.
Opgezweept door media en volksvertegenwoordiging redden nog steeds jongeren overal ter wereld de democratie, of het volk, of mensenrechten.
Maar meestal redden ze slechts de belangen van enkele cynische lieden die schaken met de zielen van miljoenen mensen.
Jekyll, correct me for I've done wrong...
*OUT*
Zeer indrukwekkend!
@ Nifelheim
.
Jackyll Island kwam daarna.
Sorry ik bedoel tweede wereldoorlog duh
In 2014 zal het 100 jaar geleden zijn dat de 'Grote Oorlog' uitbrak. Ik België is men al jaren bezig met de voorbereiding voor nooit geziene herdenkingsevenementen.
In West-Vlaanderen (de 'Westhoek') zijn nog talloze bezienswaardigheden en oorlogskerkhoven (het grootste Commonwealth cemetery ter wereld bevindt zich in Passendale) te vinden die erg de moeite zijn om te bezoeken. En niet te vergeten het In Flanders Fields Museum in Ieper.
Voor mensen die roepen dat alleen de eerste wereldoorlog belangrijk is: ga eens een kijkje nemen in Ieper bij Tyne cot en dat soort zaken. Heel indrukwekkend. En inderdaad in Belgie word er gesproken over de Grote Oorlog.
Wat ondertussen ook sneu was, dat de Engelsen in WO I regimenten per dorp formeerden. Dat betekende dus, dat alle mannen van een dorp in dezelfde loopgraaf zaten. Eén bommetje erop een een compleet dorp was mannenloos en dat bleek achteraf niet handig - hoewel er wel wat afgeschaard zal zijn in het interbellum, dan dan weer wel.
De afschuw over dat geschaar en de manneloosheid van hele dorpen zorgde er wel voor dat die regimentsformatie in WO II anders ging: toen werden de boerenjongens en de arbeiders door elkaar gehusseld als Kanonenfutter. Wat de Duisters als sinds 1866 deden. En de pijn dus eerlijker verdeeld werd.
Ach ja, Britten....
@ Ratzinger
.
Niet alleen dat, beste rat.
In Dld is 't toch wel een tikje beter geregeld.
Bier;
REINHEITSGEBOT.
........
Vraag dat eens aan een doorschede platteplaatlander.
Een voorbeeld.
.
Vergeet vooral niet de verschrikkelijk mooie omvangrijke natuurgebieden die Duitsland rijk heeft.
En wie beweert dat GS bestaat uit cultuurbarbaren?
Godsammekraken 22.40: "allemaal Duits hadden gesproken". Zou dat wel zo erg, of "schlimm", zijn geweest? Kiezen tussen Duits spreken en creveren in de modder kan toch niet zo moeilijk zijn? Bovendien was er dan ook geen Tweede Wereldoorlog geweest, dat dan weer wel en hadden die 7.000.000 Joden ook gewoon hun leven kunnen leven, net als al die Zigeuners en 20 mlj Russen enz. zonder die 5 mlj Duitsers te vergeten natuurlijk.
In plaats van Duits, probeert nu bijna heel de wereld een soort van Engels te wauwelen. Maar dat vindt niemand tegenwoordig nog een oorlog waard. Gelukkig maar!
Maar eens even kijken, ben benieuwd...
Goh, al die zielige FOK haantjes en hennetjes mooi opgetyft,..
te merken aan reacties enzo...
Weet niet wat jullie gaan doen, maar ik ga pitten.
Die Eerste Wereldoorlog heeft alleen maar die naam omdat er nog een tweede was.
De Fransen hebben het nog altijd over la grande guerre.
Nou ja, die Fransen, hebben ooit iets met Napoleon gehad, lang geleden. Ever since is het niks meer. Heel hard weglopen, dat konden ze wel heel goed.
Zie je nu ook in de EU. Dld. kan prima zonder, maar F. niet.
Moest ik gokken, zou ik op Dld. gokken. Maken ook nog eens de beste auto's op aarde. Vergelijk dat eens met die Franse shit en klaar ben je.
Welterusten allemaal.
@Schoorsteenveger | 11-01-13 | 00:12
Ach toen ze de eerste keren GS tv maakte met Miss Castricum zag ik wel dat het niet veel potentie had.
Zekers toen men zag wat voor filmpje men maakte over die demonstratie tegen islamisering(je weet wel het BH irl ban) had ik genoeg gezien. De PO is een incrowd die alles in zich opneemt.
Saving Ryan's privates - toptitel ja.
Toestanden daar, in Normandië, man, wil je niet weten!
Zou ik nou nooit doen.
Wie wel?
miko | 11-01-13 | 00:02 |
Ik niet, Valt me tegen van mevrouw Weesie, moet ik zeggen. Grote mond, de hele wereld deugt niet, dat was wat Weesie te melden had. Hij wist, zo zei hij, dat wij allen een 'bullhit detector' hebben, en van verre aan kunnen voelen of iemand bullshit verkoopt of niet. Daar had hij, zo vind ik nog steeds, gelijk in. Maar mijn detector vertelt mij dat mevrouw Weesie ook behoort tot degenen die bullshit verkopen, behoorlijk stinkende bullshit.
@ Ratzinger
.
Bach ragt op de bas, Rat!
Mooi gezegd, AntiSoof.
Charles de Batz | 10-01-13 | 23:53 | + 0
Lul niet man, gewoon praktisch.
NL had allang geleden een deelstaat van Dld. moeten worden.
Wat!
Ja dus. NL bestaat alleen maar bij de gratie van landen die elkaar NL niet gunnen.
In alle opzichten horen wij bij Duitsland.
Zo dan. Nu tijd voor Bach.
@Schoorsteenveger,
Macht corrumpeert.
@Schoorsteenveger | 11-01-13 | 00:00
IK zag dat van verre aankomen.
Mooie film, maar wat een foeilelijke moeder
@Ratzinger | 10-01-13 | 23:57
Kinderbedtijd!
fleischer | 10-01-13 | 23:44 |
Het is inderdaad surrealistisch dat degene die enige tijd geleden ons reaguurders poogde te overreden om een paar euro's te spenderen aan een nieuwe omroep, eentje die het écht heel anders zou gaan doen, dankzij die paar euro's inmiddelsover de twee ton aan salaris binnenharkt om ons, goedgelovigen, tot vervelens toe te melden dat het "weer het weekje wel" is geweest.
De reateit heeft meer dan 1000 facetten. Wie één facet idealiseert is gewoon slachtoffer van zijn eigen denken.
@Michiel de Kater,
L'enfer de Verdun van Jacques-Henri Lefebvre is ook een aanrader. Weet trouwens niet of dit boek vertaald is in het Nederlands.
@Harris Pilton | 10-01-13 | 23:41
Ik ben het anders wel met hem eens. Over the top ging men massaal niet met twintig man. Zo een rij sparren bleef echt niet staan.
Dat zijn van die dingen.
Topfilm.
Had alleen geen zin om een halfuur te kijken. 't Is goddomme middernacht ja!
Hulde. Morgen helemaal kijken
* slapen gaat *
Condensatiestrepen van vliegtuigen in de lucht zijn zoo 1917, oh nee, wacht. Verder prima filmpje.
Weet je wat ook interessant is. Nederland in WOI. Niet eens zo neutraal maar gewoon laf.http://nl.wikipedia.org/wiki/Eerste_Wereldoorlog_in_Nederland
Als je het een interessant onderwerp vindt, lees dan "Blindfold And Alone". Maar ja, dat kost je meer dan 30 minuten.
@zeg maar jansen | 10-01-13 | 23:36
Ik bedoel 'verliezen' als in onbedoeld kwijtraken, gestolen, enzovoorts.
Maar laat maar, we gaan hier al veel gedetailleerd op in, op de late avond.
@zeg maar jansen | 10-01-13 | 23:19,
Ik probeerde enkel mijn gedachten weer te geven voor wie deze kon horen en begrijpen. Dat jij er negatief op moet reageren is nutuurlijk ook zo begrijpelijk. Een ieder doet wat hij weet, hè? Vrede.
ik zet nog een seizoentje Homeland op..
Zoals ik het lees bedoelt @frank87 het satirisch en weet hij best wat voor een hel WO-I was.
Chiant | 10-01-13 | 23:07
Tuurlijk, zo las ik het ook.
@ Schoorsteenveger,
.
Vervang 'symptomatisch' maar door 'surrealistisch'.
@ Kansleaus, jansen...
.
les 1.
Michiel de Kater | 10-01-13 | 23:33 | + 0 -
Uiterst knullig? Die futiliteiten doen niets af aan het verhaal dat het wil vertellen.
Ik vond het een prima besteedde 30 minuten.
Stunning. Thanks Quid.
Suicide in the Trenches by Siegfried Sassoon,
I knew a simple soldier boy.....
Who grinned at life in empty joy,
Slept soundly through the lonesome dark,
And whistled early with the lark.
In winter trenches, cowed and glum,
With crumps and lice and lack of rum,
He put a bullet through his brain.
And no one spoke of him again.
You smug-faced crowds with kindling eye
Who cheer when soldier lads march by,
Sneak home and pray you'll never know
The hell where youth and laughter go.
Kansleaus | 10-01-13 | 23:38 Nee. Nooit.
@Stormageddon | 10-01-13 | 22:49
Iemand met een bloksnor, dat is net verteld. Je bent te laat.
@zeg maar jansen,
je laat je mening toch niet afhangen van de mening van anderen?
Kapotte Stofzuiger was er snel bij. Nanninga wilde oorlog, riep op tot oorlog, Johnny wijst nu weer op de wreedheden van de oorlog. Het wordt symptomatisch. Haagse Johnny is op het ene moment de 'gouwe kerel met het hart op de juiste plek', maar even later de parasiterende blower die te kijk moet worden gezet.
De 'bullshit radar' van meneer Weesie, inmiddels zelf bullshit-minnende graaier geworden, begint te haperen.
Buffell | 10-01-13 | 23:34 Als ik duizend euro verlies en dat erg vind had ik ze niet in moeten zetten. Dat is een keuze. Die plus of min kutdkudo's krijg je hier in je strot geschoven.
@ Kansleaus
.
kudeaux kunne koud me kont roesten ;)
@zeg maar jansen | 10-01-13 | 23:31
Ja, maar je klaagt toch ook niet als je 1000 euro wint, maar wel als je 1000 verliest. Same here.
Sympathiek onderwerp, uiterst knullige uitvoering helaas. Alleen al dat geheel intacte rijtje kerstbomen in het landschap, te zien op de achtergrond in bepaalde scenes. En een Vickers zonder koeling aangesloten, daar heb je niet veel aan. Aflevering "Corporal Punishment" uit Blackadder Goes Forth is overtuigender...
"Eén moment van vreugde verdrijft honderd kudo's"
@necrosis | 10-01-13 | 23:05
acht armen twee grijparmen tentakels.
Top Quid!
WWI is 'Geweldig' stuk historie wat in NL om duidelijke redenen niet echt leeft of echt besef van is.
Doen we stichtelijk afronden met een Owen voor het slapen gaan.
www.poemhunter.com/poem/dulce-et-decor...
Een film/documentaire over de voordelen van de beide oorlogen zou mijn interesse hebben. Ieren die Ieren te lijf gaan, Old news.
gebbetjes, Kansleaus
fleischer | 10-01-13 | 23:29 En aan iedereen die zeikt over minkudo's, zeik ook eens over pluskudo's.
Want, dat is heel gek, daar hoor je niemand over.
kom er maar in, jansen
Die KwidT, meent werkelijk overal verstand van te hebben.
Valt reuze mee heur, cinematografisch.
@Kansleaus
.
Ik weer een +je om je -netje weg te werken ;)
@zeg maar jansen/fleischer,
Spot/ironie?
fleischer | 10-01-13 | 23:26 "Ik heb je een plusje gegeven".
Nee echt. En verder niks ter zake doende plempen. Lekker belangrijk die kutdkudo's. Een beetje plempen wat de meerderheid wel aan zal staan. Stelletje populisten hier. Ranglijstreaguurders.
Goede film. Dank voor de link.
Voor ik me laat zakkenrollen .. Is dit met doedelzak muziek?
Laat Kansleaus nou, jansen....
probeert ook zijn/haar kans te grijpen ;)
Ik heb je een plusje gegeven.
Kansleaus | 10-01-13 | 23:22
Inderdaad, kansloos. Slijmjurk.
Dat kutdgedoe over die kudtkudo's. Laat dat nou eens.
WOI was hartstikke leuk! Blackadder.....
@brutus68 | 10-01-13 | 23:12
Hmmm... Dan toch maar Pat Barker's Regeneration trilogy. Céline is wel mooi, maar vertelt niet zoveel over de oorlog zelf.
@fleischer,
Ik heb je een plusje gegeven.
Bedankt hiervoor, ik ben meteen begonnen met WW1 films te downloaden :)
@Stormageddon,
't Is ook een goede school, mijn belabberde prestaties gedurende scholing aldaar, zijn enkel aan mijn persoon te wijten, mea culpa. Mea maxima culpa.
AntiSoof | 10-01-13 | 22:59 Kun jij, met je verlangen naar rust, niet eens een jaartje in een plaggenhutje op de hei gaan mediteren of zo?
'T valt me op dat er een hoop -kudo's verdeeld worden,...
waarschijnlijk door wat luttele naïeve tere FOK-zieltjes lijkt me...
en dat 'die filmpje' moet natuurlijk 'dit filmpje' zijn. Ik ben geen bontkraag, zeg.
'Leuk' is niet echt een goede omschrijving van die filmpje. Maar het is wel degelijk een 'goed' filmpje.
Wie vanuit zijn eigen perspectief kijkt ziet dat wat hij kan waarnemen. Meer niet. En dat is vreselijk.
@Kansleaus | 10-01-13 | 23:05
Goh, bijzonder. Staat toch bekend als een goede school, veel van m'n studiegenoten kwamen daar vanaf.
@ Harris Pilton,
Met reaguursels mijner zijde, probeer ik enkel het gebrek aan onderwijs te schetsen, wat mij ten deel viel.
Daar ik mijzelf heb bijgeschoold, was en is Lenin, door u aangeduid als heer, mij niet onbekend. Wel onbemind.
WO I. Lees Céline maar eens. Reis naar het einde van de nacht.
mijntweecent | 10-01-13 | 23:08 Longkanker is a bitch. En dan toch nog 77 worden.
@ Kansleaus
Het is nog niet te laat !
U kunt altijd nog een bezoek brengen aan de Westhoek [Ieper,Passendale],Verdun of de Slag bij de Somme [ 100 km. boven Parijs.
Bon Voyage !
En wat betreft het weeralarm? www.nrc.nl/nieuws/2013/01/10/knmi-waar...
@kapotte_stofzuiger | 10-01-13 | 22:49
-
Geen punt, hoor - de conventie die betrekking heeft op strijdgassen en ander gezellig spul (... en zo zou uw zin ook kunnen worden uitgelegd..) stamt trouwens eerst uit 1929.
Wat veel erger is is de dood van mama loe. Daar hoor je dus niemand over.
Kansleaus | 10-01-13 | 22:52 | + 2 -
Slechte school dan.
Helemaal omdat Oostenrijk-Hongarije nogal machtig was. Het Ottomaanse rijk nog bestond en het de opmaat was naar de grote depressie waardoor Hitler de macht kon grijpen.
Ik neem aan dat de heer Lenin u ook volkomen onbekend is?
@kapotte_stofzuiger | 10-01-13 | 22:39
Zoals ik het lees bedoelt @frank87 het satirisch en weet hij best wat voor een hel WO-I was.
Zijn punt is waarschijnlijk dat de gemiddelde Kuddelander zich WO-II herinnert uit de geschiedenisboekjes als iets vreselijks dat ons is overkomen en -waar we van geleerd hebben en zich nooit meer mag herhalen- dat gelukkig achter ons ligt en nooit meer zal voorkomen. Want Nederland doet niet aan oorlog. Net als tijdens WO-I.
Paths of Glory van Kubrick in een nieuw jasje....
@Stormageddon
Ik bedoel ook Nederland, wat betreft vergeten oorlog.
Ik heb onderwijs genoten aan het Praedinius Gymnasium te Groningen trouwens, de desbetreffende onderwijzer(es) spaar ik alhier.
@Kansleaus | 10-01-13 | 22:40
Een inktvis heeft 10 armen, 8-armigen noemen we 'octopus'...
Executies kan ik nou niet echt indrukwekkend vinden.
@zeg maar jansen | 10-01-13 | 22:55
Het ging wel wat verder dan alleen de loopgraven in Vlaanderen. Dat was wel 1 van de belangrijkste slagvelden, maar het was een echte wereldoorlog. Er werd ook in Oekraïne, Rusland, Oostenrijk, Turkije en Afrika gevochten.
@kapotte_stofzuiger | 10-01-13 | 22:46
Wat krijg je als je katholieken, protestanten, orthodox-christelijken en moslims dwingt met z'n allen in een land te wonen?
Een man met principes.
Hee, wat grappig. In het digitale tijdperk gewoon kiezen voor de "ouderwetse" analoge filmrollen.
Wow, wat een knappe sfeervolle film. Tekort wat mij betreft. Had ook 1,5 uur mogen duren. Best aangrijpend.
Iedereen die hierboven gereaguurd heeft. U heeft vlot gepost, maar een meesterwerkje gemist.
Ach. Het waarnemen is als het bekijken van een duizendkleurige diamant. Er zijn zo veel facetten aan het beleven van de realiteit. De een ziet het zus, de ander zo. Er zijn zoveel aspecten als er mensen zijn.
Daarom pleit ik maar voor de eenvoud. Wat hebben we eigenlijk werkelijk nodig? Eten, drinken en een dak. Wat gezelligheid en verder niet te veel gezeur.
Dat politiek gedoe is een soort massahysterie. Dag, gelul!
En rust en minder lawaai zou ik persoonlijk ook wel wensen.
Niet voor niets The Great War...
@Kansleaus | 10-01-13 | 22:52
Vergeten oorlog? Alleen in navelstaarderig Nederland. In de rest van de wereld is deze oorlog allerminst vergeten.
Overigens heb je dan wel een lul van een geschiedenisleraar op het Gymnasium gehad, maar dat terzijde.
Eerste wereldoorlog was een loopgravenoorlog. Netjes ingegraven op net iets meer afstand dan de wapens reikwijdte hadden.
Dat kan lang duren. Iets moet er dan gebeuren. En dan jaag je je ondergeschikten de kuilen uit. Niet gaan is doodgeschoten worden en wel gaan geeft je er kans op.
Shit happens.
Dat wat onze zuiderburen de 'Grote Oorlog' noemen, is mijn inziens bij ons toch echt niet of nauwelijks in de geschiedenisboeken te vinden, in het basis- of middelbaar onderwijs.
Ik heb mijzelf moeten onderwijzen over de aanleiding, het verloop, het einde en de consequenties nadien, daar op mijn basisschool en later op het Gymnasium niet of nauwelijks aandacht werd besteed aan deze oorlog.
Een kleine kanttekening, bij een film die hopelijk wat meer aandacht genereert voor een in mijn ogen vergeten oorlog.
@me,myself and IK
U begrijpt het.
@azoturie | 10-01-13 | 22:45
Excuses, ik heb/had 1949 in gedachte, maar een snelle wikipediaronde bevestigt uw gelijk.
De belichtingsgozert verdient een gouden palm.
Of een andere veer in z'n reedt.
Weet je wie ook een trauma van WO I heeft overgehouden?
Grappig hoe vele reaguurders zich deze pulp laten voorschotelen want aangeprezen door Quid. Dramatisch acteerwerk, slecht lichtplan, waardeloze typecasting en een uitgemolken onderwerp over oorlog. In dezelfde tijd kun je Kate Upton kijken!
Is dit een remake van de aflevering 'Yellow' uit Tales from the Crypt?
In Flanders fields the poppies blow
Between the crosses, row on row
That mark our place; and in the sky
The larks, still bravely singing, fly
Scarce heard amid the guns below.
We are the dead. Short days ago
We lived, felt dawn, saw sunset glow
Loved, and were loved, and now we lie
In Flanders fields.
Take up our quarrel with the foe:
To you from failing hands we throw
The torch; be yours to hold it high.
If ye break faith with us who die
We shall not sleep, though poppies grow
In Flanders fields.
Is dit filmpje niet al heel erg oud? 'T is niet de eerste keer dat ik hem zie. Desalniettemin: hulde.
Een van de oorzaken, zo niet de aanleiding, van de Eerste Wereldoorlog was de multiculturele samenleving.
Leuk filmpje voor het slapengaan, erg mooi gemaakt! Wist niet dat u hiervan hield, Quid.
frank87 | 10-01-13 | 22:34 | + -6 -
Onwetende dwaas, de Eerste Wereldoorlog doet niet ten onder qua wreedheid vergeleken met de Tweede Wereldoorlog, helemaal niet als we er mosterdgas bij halen.
Trouwens, weet je welke blokgesnorde man een veteraan was in de eerste wereldoorlog die, dankzij een aangewakkerde haat tegen de landen die het Verdrag van Versaillies in de strot van de Duitsers duwde een directe katalyst was voor de Tweede Wereldoorlog? Juist....
GeenStijl EducatiePaneel, tot uw dienst.
kapotte_stofzuiger | 10-01-13 | 22:39
-
De eerste twee Geneefse Conventies (1864 en 1906) waren wel degelijk van kracht bij het uitbreken van WO I in 1914.
Kijk, de Eerste Wereldoorlog. Daar zou eens wat meer aandacht naartoe moeten.
Een half uur is niet kort. In internetbegrippen dat is.
@frank87 | 10-01-13 | 22:34 | + -6 -
Is het u bekend dat NL in WO1 niet meedeed? Dus is het logisch dat de tweede meer voor ons betekent. Druiloor.
Perfect voorbeeld qua anticiperen op de steeds korter wordende aandachtsspanne der jeugd.
@Swemmei | 10-01-13 | 22:37
Onder de noemer: zonder Auschwitz hadden we nu geen veilige aardlekschakelaars.
En dat is zonder spot, naast de weg.
Acht armen, Quid, en dan vanuit de dieptes des zee, met deze prachtige film komen.
Veel dank.
Allemaal leuk en aardig maar het alternatief was natuurlijk wel dat we nu allemaal Duits hadden gesproken.
@frank87 | 10-01-13 | 22:34
Of u het nu grappig bedoelde of niet, de Eerste Wereldoorlog was letterlijk een militaire nachtmerrie. Jongens/mannen die heldhaftig voor hun vaderland dachten te vechten, maar maandenlang in de loopgravenhel terecht kwamen en waar, zonder Geneefse Conventie, alle chemische en biologische wapens die men kon verzinnen los werden gelaten.
En vooral, vooral qua ondergang van de Westerse cultuur. Begin van het einde.
Deze was me inderdaad ook opgevallen. Sterk staaltje filmwerk.
zozo... doe maar cultureel verantwoord GS
Oorlog brengt wel een hele hoop technologische ontwikkelingen. Voor de rest blijft het kudt dat er zoveel mensen sterven en er allerlei vieze ontwikkelingen plaats vinden.
Executies zijn zooooo Irak, Iran, Libië, Syrië, Saudi Arabië, Afghanistan etc.
Middeleeuwse koeltoer zeg maar.
De eerste wereldoorlog. Die was toch niet erg? Wanneer leert die man het Nederlandse wereldbeeld eens kennen: er is alleen de TWEEDE wereldoorlog.
Ziet altijd mooi uit dat kleur arme beeld!
Was het niet een Geenstijl-redactrice die alleen maar voordelen van oorlog propageerde?
www.geenstijl.nl/mt/archieven/2013/01/...
REAGEER OOK