Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Kijk Rutte: Hier heb je banen, banen & banen

laaaahoeeeezzzzuuuurrrr.jpg Hallootjes Nederland kennisland. Zit u lekker op uw reet te niksen tussen die duizenden studenten vrijetijdscommunicatie & stadsparkmanagement? Weet dat we we links en rechts worden ingehaald. Door China en Azie in het algemeen. Maar zelfs door nota bene Estland. Estland! Daar liepen ze 15 jaar geleden nog met een peniskoker (note: dit nog even factchecken) om hun middel en communiceerden ze via het methodisch gooien van poep naar elkaar. Maar die Oost-Europeanen, die hebben het inmiddels begrepen hoor. Vergeet dat spachtelputzen. ICT = toekomst. En daarom wordt elke jonge Est straks jarenlang gedrilld in programmeren. Waar onze jeugd duplo-blokjes op elkaar duwt, zitten ze in Estland een bmovl-filtertje door te sluizen op de kleuterschool. Wij spelen tikkertje, zij zitten even objectgeoriënteerd te roeleren in Java. Verstoppertje? Nein mann, geen tijd. Ik moet eerst even leren hoe je met sockets omgaat in Python. Oh wat knap Pietertje, wat een prachtige tekening van een regenboog! Versus Hey Kalev van 10, waar blijft die MySQL-implementatie in dat nieuwe Ruby on Rails-framework van je? Ja, Estland heeft het begrepen. Het land is onder de bookies momenteel favoriet om over tien jaar de lijst van meest bazige economieën van de wereld aan te voeren. En alleen omdat ze besloten hebben kiddo's op de basisschool te leren programmeren. Terwijl die van ons worden opgeleid tot nutteloze babbelkutjes. Vergeet de hoax die politici de banenmachine (volledige debat van gisteren zonder reclame staat HIER) noemen. Concurreren kun je leren.

Reaguursels

Inloggen

@zelfmoordcommando | 05-09-12 | 23:56
Da's waar. Er lopen honderden scriptkiddies rond met een diploma die al moeite hebben als hun script een keer een chrome waarschuwing over een image header uitspuugt.

Programmeren is een talent, dat kun je of dat kun je niet. Net zoals schilderen. Iedereen kan naar een kunstacademie gaan en leren schilderen, maar veel Rembrandts komen er niet uit eerder kliederkunstenaars.

HeWhoKnows | 06-09-12 | 12:41

lieverpindakaas | 05-09-12 | 22:28

Maar wat is nu eigenlijk je punt?

Topperke | 06-09-12 | 00:59

Computeren leer je niet op school. Daar leer je achterhaalde feiten van wat was..
In het oosten zitten goeie programmeurs, ook in rusland en voormalige deelstaten.

Maar die leren niet hoe Windows gebruikt moet worden, die leren hoe software werkt en waar je de achterdeurtjes vindt.. leer je echt niet op school..

zelfmoordcommando | 05-09-12 | 23:56

Die fixatie op zogenaamde hoger opgeleide zonder te onderscheiden naar studierichting is de zoveelste onderwijsdiscussie-faal in NL.
Een afgestudeerde van sociaal-pedagogische-hulpverlening (moet je voor de lol eens een willekeurige scriptie van lezen) op een hoop gooien met een echte ingenieur (geen verwaterde technisch bedrijfskundige dus) is zoiets als bijstandstrekkers als economische motor beschouwen.

WirMachenMusik | 05-09-12 | 22:54

Die fixatie op zogenaamde hoger opgeleide zonder te onderscheiden naar studierichting is de zoveelste onderwijsdiscussie-faal in NL.
Een afgestudeerde van sociaal-pedagogische-hulpverlening (moet je voor de lol eens een willekeurige scriptie van lezen) op een hoop gooien met een echte ingenieur (geen verwaterde technisch bedrijfskundige dus) is zoiets als bijstandstrekkers als economische motor beschouwen.

WirMachenMusik | 05-09-12 | 22:54

Alleen het woord kenniseconomie al. Vooral gebruikt door mensen die denken dat kennis in het teken moet staan van de economie. En wat economie is weten ze ook niet omdat ze Heertje al niet snapten.
Op de werkvloer krijg je overigens steeds meer het idee dat het meeste geld verdient wordt door mensen die niets weten en schaamteloos parasiteren op mensen die wel iets bedenken/uitvoeren.
Wat produceert Brusselmans overigens, over babbelkutjes gesproken?

lieverpindakaas | 05-09-12 | 22:28

Ben niet zo onder de indruk. De reden waarom Nederland in een crisis zit is dat de economie te eenzijdig is en 4/5 van de Nederlanders een beroep hebben in de dienstverlening. ICT is ook een vorm van dienstverlening en niet volledig hardcore productie. In de landbouw en productieve industrie zitten de banen. De verhoudingen zijn volledig scheef. Even die oost-europeanen en andere immigranten de deur wijzen en de werklozen en de toekomstloze beroepsoefenaars omscholen teneinde een gezonde veelzijdige economie van Nederlanders op poten te zetten. Dit moet snel want in de nabije toekomst stort wellicht de huidige financiele sector in elkaar en moeten we weer velen van ons in nood in de dagelijkse basisbehoeften voorzien. Wellicht ligt ook daar voor sommigen van ons een kansrijke toekomst.

Imprimatur | 05-09-12 | 20:47

Miep Scharensliep | 05-09-12 | 15:47
Zoveel gezond verstand in zo'n klein stukje tekst, het is bijna obsceen. Weet u wel hoeveel werkeloze ambtenaren, managers, communicatiedeskundigen en coaches van allerlei slag dat gaat opleveren als iedereen zomaar zelf het initiatief neemt en gaat doen waar hij goed in is en zin in heeft? Zonder zich te bekommeren om allerlei nietszeggende diploma's, en een echt vak gaat leren, liefst in de praktijk? Dat mag helemaal niet.

canardo | 05-09-12 | 19:40

Ik had dit eerder in Azië verwacht dan in Estland.

R0BB3RT | 05-09-12 | 19:34

Met bepaalde landen is het gewoon moeilijk om te concurreren. Hoe wil je concurreren met die Chinezen en Japanners, die vanaf hun geboorte al klaar worden gestoomd om een bepaald beroep uit te oefenen? En daarna werken ze elke dag 18 uur per dag.
Wij werken dan "maar" 40 uur per week, maar we genieten ook van het leven. In dat soort landen is het zelfmoordpercentage niet voor niets zo hoog.

Loghuis | 05-09-12 | 19:12

Drs. Facts n Figures | 05-09-12 | 18:30 |
Daar zakt je broek toch van af.
Net als met sportwedstrijden en andere competities, iedereen krijgt een trofee want meedoen is immers belangrijker dan winnen. NEE, winnen is nog steeds het doel als het om een competitie gaat. Excelleren en daarmee een voorbeeldfunctie voor anderen zijn. Het lijkt wel alsof je je voor je talent en je inzet moet schamen als je de beste bent. Exceptionaliteit wordt niet meer gepropageerd, het wordt bestraft.
Nivelleren is het nieuwe mantra. Uniciteit? Oh nee, vooral niet onderscheiden van de massa. Allemaal middelmaat. Het is zo fnuikend.

Miep Scharensliep | 05-09-12 | 18:50

Zo heb ik nog eens de fout gemaakt om bij een ROC te gaan werken. Niet als leraar, maar bij het 'bedrijfsbureau'.

Tijdens 'n rookpauze spreek ik 'n leraar die met droge ogen zegt: "tsja, alle leerlingen hadden voor die toets 'n 7 of hoger behalve dat meisje, die had 'n 3. Maja, dat kan ik niet maken dus heb ik d'r maar 'n 6 gegeven."

Dát is wat er mis is met 0031!

Drs. Facts n Figures | 05-09-12 | 18:30

FreeElectron | 05-09-12 | 17:55 |
Snap je punt, hoewel er altijd een markt zal zijn voor bepaalde ambachten die in de dagelijkse noden voorzien. Maar ja, het ligt sociaal niet zo lekker om te zeggen dat je kind bakker of slager gaat worden. Dan klinkt een Masters in Mandjesvlechten toch net iets fijner. Het is die mentaliteit waar het land aan kapot gaat.
We stikken in de interim-managers, de headhunters, de life coaches, de haptonomen, de kommunikaasiejuffen en je hebt er weinig tot niets aan.

Je passage over de 'maak-industrie' is treffend. Er zijn nu zelfs bedrijven in India die hun call centers terug naar de USA brengen omdat het in India te duur wordt. Het is een kwestie van tijd en die scheve verhoudingen worden recht getrokken.
De sterk groeiende landen moeten hun grondstoffen tegen hogere prijzen gaan inkopen en ook hun mankracht gaat meer kosten.

Miep Scharensliep | 05-09-12 | 18:27

@Miep Scharensliep | 05-09-12 | 15:47
Deels waar.
Timmerlui, automonteurs, loodgieters e.d. zullen altijd wel nodig zijn, maar die markt is snel verzadigd als er een recessie aankomt zoals nu. Investeringen worden uitgesteld.
En dan nog: men laat liever een Pool komen die voor 10 euro/uur een muurtje metselt dan een Nederlandse klusjesman die het wit niet voor minder dan 35/uur kan doen.
We voelen ons er niet te goed voor, nee, we willen er gewoon niet voor betalen.
Subtiel verschil.

Verder hebben we hier in het westen onze "maak-industrie" wel zo ongeveer om zeep geholpen door bijna alles uit te besteden naar lage-lonen-landen.
Wat maar zeer betrekkelijk goedkoper is; in een vorige job heb ik het productieproces voor electronische apparatuur in/naar China moeten begeleiden.
Wat er bespaard wordt op productiekosten komt er weer bij aan kosten om het proces bij te sturen, in de gaten te houden én aan quality control.

Maar je hebt zeker een punt als je stelt dat "we" ons te goed voelen voor handwerk.
Als je niet minstens instapt in een job met Audi van de zaak en 13e maand dan ben je een loser en had je verder moeten doorstuderen. Grote bek en veel eisen stellen, maar wél om 17.00 uur (of liefst nog eerder) de deur achter zich dichttrekken zonder dat het werk af is.

Die mentaliteit gaat ons nog lelijk opbreken.

FreeElectron | 05-09-12 | 17:55

@Eurotokkie | 05-09-12 | 15:49
Die kids weten anders wel donders goed hoe ze iets moeten opzoeken in Google ...

FreeElectron | 05-09-12 | 17:44

Het probleem in Nederland is dat iedereen op een In-Holland wordt opgeleid tot directeur, kennelijk hebben we daar niet genoeg van.
Zie het grote faal in heel bestuurlijk Nederland!

lanexxx | 05-09-12 | 17:24

damnschreeuwer | 05-09-12 | 16:45 | + 0 -

Door het gebruik van computers gebruik je juist minder je hersens .

Eurotokkie | 05-09-12 | 17:04

"
nutteloze babbelkutjes.
"

En zo is dat.
Ik heb sterk de indruk dat de huidige generatie van twitteraars, facebookers en anderssoortige social-media kwakers werkelijk meent dat een tweet versturen of de facebook pagina bijwerken belangrijk is.
Gehersenspoeld door het nutteloze gebabbel van Gieltje Beelen tijdens het wakker worden en van Koen en Sander tijdens het naar huis gaan vanuit sgool.

Jongetjes en meisjes die het allemaal te gemakkelijk gemaakt wordt.
Door sgool, want middelmaat regeert.
Door ouders, want die moeten vooral geen last hebben van de kids.
Financieel, want wegens punt 2 dokken ouders om van het gejengel af te zijn ipv de kids te laten pezen.
Door de overheid die jonge studenten vrijwel ongelimiteerd laat lenen. Waarvan die studenten vervolgens lekker op vakantie gaan.

Nee, dat gaat nog wat worden over een jaar of 10, als de huidige lichting van 15-25 jarigen de nieuwe heftruckchauffeurs en kartrekkers moet leveren voor het bedrijfsleven.
Met hun studie vrijetijdsmanagement, of social-media-expert.

TisNieZoMoeilijk | 05-09-12 | 16:50

Eurotokkie | 05-09-12 | 15:49 |
wat een onzin. Men wordt slimmer door hersens te gebruiken.
Als dat bij jou niet het geval is dan ligt dat ongetwijfeld aan dat je een OS gebruikt die je behandeld als een debiel ("Weet u het zeker? ")

damnschreeuwer | 05-09-12 | 16:45

Begin van de 20e eeuw hebben we een aantal Nederlandse
Nobelprijswinnaars gehad. Dit was een direct gevolg van de manier waarop de HBS werd opgericht (halverwege de 19e eeuw). Leerlingen aan de HBS kregen verplicht dat 1/5 van alle leerstof over wis en natuurkunde ging.

'Intelligente' machines en computers omringen en integreren met ons leven. Het is dus geen slecht idee om iedereen iig een van de 'talen' te leren waarmee we 'praten' met deze systemen, en dan bedoel ik niet het dom indrukken vabn het juiste knopje. Als bonus leert men dan ook abstract na te denken.

Kennis is macht en 'export' van deze kennis is een van de toekomstige bronnen die we in Nederland kunnen gebruiken. Op gebieden van water-management, alternatieve energie voorziening(gedecentraliseerd, thorium), intensieve landbouw en veehouderij.

De grootste bedreiging is de Nederlandse politiek, geen enkele partij lijkt een lange termijn visie te hebben of te begrijpen wat nodig is. Het enige waar ze in uitblinken zijn korte termijn beslissingen die alleen over geld gaan. Op een aantal gebieden hebben we zelfs een achterstand opgelopen inde afgelopen 10 jaar.

JJ_PP | 05-09-12 | 16:38

seven | 05-09-12 | 16:16
Precies. Ieder puber kan tegenwoordig een website in elkaar flanzen en iedere boerelul trekt een app uit z'n reedt. Kinderen hoef je derhalve geen programmeren te leren.

Montgomery Burns | 05-09-12 | 16:33

bennutzat | 05-09-12 | 15:47 |
Pfff. Gewoon uw eigen logische circuit bouwen. Dat is pas programmeren...

Teiltjes Tekort | 05-09-12 | 16:18

Revenge of the MOE-nerds.

notoire_veelpleger | 05-09-12 | 16:18

Nog even en alle ict zit in de cloud bij 3 à 4 google's, amazons & apple's & microsofts 360 die met gestandaardiseerde confectie-oplossingen 99% vd wereld gaan bedienen. Te beheren door iedereen die met een ipad kan omgaan. Duur maatwerk was de eerste fase vd ict. Hoeveel maatwerk naaiataliers telt NL nu ivm 1900? De eeuw van standaardoplossingen geschreven door enkelen & gekopieerd voor velen is er allang. De gouden ICT wildwesttijd dat een gesjeesde student in z'n eerste baan een nwe Golf meekreeg is imho voorbij.

seven | 05-09-12 | 16:16

@Põdrakasvataja | 05-09-12 | 15:23 |
@Boer Kaverbod | 05-09-12 | 15:25 |
Inderdaad, een onvergeeflijke blunder mijnerzijds.
*Gaat zijn topografische kennis van de Baltische Staten uit de mottenballen halen.*

Niemands Knegt | 05-09-12 | 16:12

Gewoon volgens de EU richtlijnen.

5. onderstreept dat de digitale kennis en de digitale vaardigheden van kinderen moeten
worden beschouwd als een prioriteit in het sociale beleid van de Unie;
6. onderstreept de noodzaak van een verbond op het vlak van onderricht tussen gezinnen,
school, maatschappelijk middenveld, betrokken partijen en audiovisuele diensten, om een
evenwichtige dynamiek te garanderen tussen de digitale wereld en kinderen;

HotPotato | 05-09-12 | 16:02

@rara | 05-09-12 | 15:44
Helaas herkennen opdrachtgevers geen kwaliteit maar wel 70% korting op het uurtarief. Voordat ze de door jou genoemde lessen geleerd hebben zijn we een paar jaar verder.

Godsammekraken | 05-09-12 | 16:01

TunaTown | 05-09-12 | 15:52
Je vergeet Facebook, hebben nog wat jobs.

HotPotato | 05-09-12 | 15:56

@rara gewoon je eigen cpu bakken van de nieuwe transistors die je zojuist in je nanolab hebt uitgevonden van een nieuwe soort halfgeleider.

Jackie Chiles | 05-09-12 | 15:55

Wat computers de afgelopen decennia hebben gekost kan de mensheid nooit meer terugverdienen met die dingen.

Maar goed, het belangrijkste is dat er veel jongetje lekker bezig zijn met die dingen.

zovoklets | 05-09-12 | 15:55

@Brusselmans
FYI : de ICT sector in Nederland is op sterven na dood. Veel te veel technische banen zijn al outgesourced omdat ICT plotseling "te duur" is geworden en er geen winsten meer werden gemaakt dankzij de financiele footprint van het midden- en hoger management. Daardoor studeert er hier geen hond meer ICT omdat je na een relatief moeilijke studie slechts een leven als slaaf bij Logica, ATOS, HP of IBM wacht.

TunaTown | 05-09-12 | 15:52

HotPotato | 05-09-12 | 15:50 | + 0 -

Idd Back to basic.

Eurotokkie | 05-09-12 | 15:52

Zou niet vol op programmeren inzetten, maar vooral op ingenieurs, scheikunde, natuurkunde, biologie, pharma etc, de echte beta's zeg maar. Want coders zijn de tekstschrijvers van morgen, maar dan zonder taalgrens en naarmate het coderen geautomtiseerd wordt en massaproductie wordt, hoe lager de winst ermee gemaakt wordt. Ergo het bedenken van welke materialen chips gemaakt kunnen worden en machines daarvoor bouwen, ergo ASML heeft meer toekomst dan zeg een codeboer als Cap Gemini/Getronics/IMB consulting.

seven | 05-09-12 | 15:51

@bennutzat | 05-09-12 | 15:47
Hexcode? Onnodig complex. Binair, dat is het helemaal.

rara | 05-09-12 | 15:50

Programmeren, dat is iets van de vorige eeuw.
Zijn ze lekker snel mee dan.

HotPotato | 05-09-12 | 15:50

damnschreeuwer | 05-09-12 | 15:46 | + 0 -
Door al die computers zijn mensen niet slimmer geworden , ik heb meer het idee dat het juist averechts werkt .

Eurotokkie | 05-09-12 | 15:49

@bennutzat | 05-09-12 | 15:47
Jaren gedaan, altijd leuk om de jumps te berekenen.

Ing. eslapen | 05-09-12 | 15:49

Haha als er 1 tak van sport niet geschikt is om out te sourcen naar india dan is het wel alles wat met sourcecode te maken heeft. Wat een bagger komt er terug uit die regionen hahahaha. Om dan nog maar niet te spreken van de communicatiestoornis die er ontstaat als je samen moet werken met indiers..

De Linkse Lonsdaler | 05-09-12 | 15:48

@Ing. eslapen | 05-09-12 | 15:46
Persoonlijk ga ik toch voor lolcode, als het echt hardcore moet zijn.

rara | 05-09-12 | 15:48

Binnenkort hebben ze meer banen dan wij. Nu hebben ze al (veel) meer lekkere wijven dan wij!

VanDattum | 05-09-12 | 15:48

Wel raar dat daar zo weinig ICT innovatie vandaan komt dan. Aan de andere kant, een geniale programmeur is net zoiets als een geniaal wiskundige. Kan je wel heel vroeg beginnen te drillen, maar het moet er gewoon inzitten. Waarom beginnen ze ook niet direct even met het opleiden van peuters tot arts advocaat? Veel moeilijker dan goed programmeren is dat niet. Ik ben bang dat het uiteindelijk net zo gaat als in India. Op papier programmeren ze allemaal vanaf hun 5e, hebben hun master cum laude (bij de plaatselijk 'universiteit') gehaald en werken 20 uur per dag, maar in de praktijk leggen ze het gewoon nog steeds af tegen westerse engineers.

Jackie Chiles | 05-09-12 | 15:48

@Ing. eslapen | 05-09-12 | 15:43 |
Assembly is ook voor de watjes, gewoon hexcode intypen is nog steeds het echte werk

bennutzat | 05-09-12 | 15:47

Banen, banen, banen. Bananen.
Al dat gezever over de kenniseconomie en binnenkort geen loodgieter te vinden als je leiding is gesprongen. Niemand die nog een huis in elkaar kan timmeren.
Al die gekunstelde studies waar niemand iets mee kan behalve een CV mee opleuken, is dat vooruitgang?
Moet iedereen studeren? Is dat de graadmeter van een geslaagde samenleving?
Leer kinderen lezen, schrijven en rekenen. Laat ze uitvogelen waar ze goed in zijn en waar hun interesse ligt en kijk dan eens of er een boterham mee te verdienen valt. Ik pleit voor een opwaardering van het eerlijke vakmanschap. Voor het ambachtelijke onderwijs. Ik pleit voor ouders die hun kinderen een keuze laten en niet via hun kinderen zichzelf opnieuw willen uitvinden. Sociaal klimmen door je kinderen naar de universiteit te dwingen.

De banen voor de toekomst liggen voor het oprapen. We voelen ons er te goed voor. Dat is het probleem.

Miep Scharensliep | 05-09-12 | 15:47

Niet kunnen coden is binnen een aantal jaar net zoiets als niet kunnen lezen/schrijven of geen engels spreken.

www.codecademy.com

damnschreeuwer | 05-09-12 | 15:46

Haha

Mocromeister | 05-09-12 | 15:46

Hahaha ik gooi ook weleens met poep

Mocromeister | 05-09-12 | 15:46

@Ing. eslapen | 05-09-12 | 15:43
Haskell, anyone?

rara | 05-09-12 | 15:46

zovoklets | 05-09-12 | 15:42 | + 0 -

Zolang het maar goedkoop is , de kwaliteit dat komt later wel .

Eurotokkie | 05-09-12 | 15:45

@despiegel | 05-09-12 | 15:10
Outsourcen van programmeerklussen is in theorie een goed idee. In de praktijk blijkt het vaak niet te werken wegens taalbarrières, tijdzoneverschillen, cultuurverschillen en dergelijke.

rara | 05-09-12 | 15:44

@Klefbekje | 05-09-12 | 15:13
Watje, puur in assembly !

Ing. eslapen | 05-09-12 | 15:43

ITEACHYOU | 05-09-12 | 15:40

Lijkt mij ook. Je vertelt zo'n programmeur wat je wilt en hij moet het dan in computertaal typen.

zovoklets | 05-09-12 | 15:42

Zolang werkgevend Nederland het werk liever uitbesteedt aan derde wereld landen zal de werkeloosheid niet sterk afnemen.

ITEACHYOU | 05-09-12 | 15:42

Programmeren? Dat is toch het vuile werk wat de Nederlander liever aan Oost Europeanen overlaat? Net zoals stucen, vrachtwagenschauffeurs, schoonmakers, hoeren enz enz. enz

ITEACHYOU | 05-09-12 | 15:40

@doenormaal! | 05-09-12 | 15:32 |

Het getuigt wel van een zeker ondernemerschap en een goed gevoel voor de toepassing van techniek. Oog voor risico management kun je ze overigens ook niet ontzeggen, want de pakkans is behoorlijk laag.
.
Met de meeste slimme uitvindingen kun je heel goed criminele dingen doen.

Parel van het Zuiden | 05-09-12 | 15:39

Nina Haanzuiger | 05-09-12 | 15:36 |

roflol

zovoklets | 05-09-12 | 15:39

Aan de basis van het programmeren ligt een gedegen kennis van wiskunde en rekenen. Die kennis wordt in de landen ten oosten van de Elbe uitstekend bijgebracht, zie ook de resultaten op de wiskundeolympiade.
www.imo-official.org/results.aspx

Petrus de Rewa | 05-09-12 | 15:38

Dus de belasting ICT gaat daar ook als een dolle. Nou, fijn hoor die computers.
In Nederland hebben we tenminste de wet van de remmende voorsprong en een lappendeken van aan elkaar gepunnikte ICT die ervoor zorgt dat de overheid meestentijds niet weet wat de burger uitvreet.

zovoklets | 05-09-12 | 15:38

Op jonge leeftijd programmeren maakt ook veel gelukkiger: toen mijn vrienden allemaal zonodig moesten neuken, ging ik lekker mijn array boundary problemen in Fortran oplossen.

Nina Haanzuiger | 05-09-12 | 15:36

Helemaal waar. Heb mijn kinderen leren programmeren toen ze een jaar of 8 waren, en die heersen nu in de ICT wereld. Alle drie. Hackten in groep 8 al de PC's van die Pabo-studentjes die niet eens konden rekenen om hun cijfers aan te passen. Kan het iedereen aanbevelen.

JorisWorstNightmare | 05-09-12 | 15:34

Maar hier hebben we het VMBO Voorbereidend Middelbaar Beroeps Onderwijs.
Voorbereidend? Op wat?
Middelbaar? Alles gemiddeld.
Beroeps? Welk beroep. Ze kunnen niets.
Onderwijs? Tja, als zelfs de docenten niet kunnen rekenen.
-
Het beroepsonderwijs is naar de kloten geholpen. Vandaar dat grote bedrijven weer bedrijfsscholen zijn gaan opzetten.

Boomschade | 05-09-12 | 15:33

En degenen die niet willen leren komen hier onze pinautomaten skimmen of zakken rollen dankzij de EU. Maar das natuurlijk ook werk.

doenormaal! | 05-09-12 | 15:32

Dus programmeurs zorgen voor een roelerende economie?! Vreemde conclusie.

Jan Vervelend | 05-09-12 | 15:31

Esten zijn het meest slome volk op aarde ( hier even een van de vele moppen wat wij Russen over hun hebben :) ).
.
Wat is oneindigheid ? wanneer een Est Chinezen gaat tellen.

The Russian | 05-09-12 | 15:29

Rutte en banen dit gaat niet samen , maar iedere maand een koffer naar Brussel brengen dit gaat wel samen.

Eurotokkie | 05-09-12 | 15:28

Moet er toch niet aan denken dat Bandirah op school programmeren had geleerd in plaats van tekenen.

*hersenen syntax errort*

Cuyahoga | 05-09-12 | 15:26

Geef elke kleuter een C64!

ZDEV | 05-09-12 | 15:26

Weet je wie ook zo goed was met ICT, kleuterscholen en ook uit Estland kwam?
Roberts Mikelsons. Samen met Ivar Tenters had hij een ICT bedrijf in Riga met de zeer toepasselijke naam Kronos: userserve-ak.last.fm...
Dus of wij ICT-enden Estlanders als voorbeeld moeten nemen voor kenniseconomie?
Niemands Knegt | 05-09-12 | 15:19
Ziehier de kenniseconomie in actie: Riga ligt in Letland.

Boer Kaverbod | 05-09-12 | 15:25

@ Niemands Knegt | 05-09-12 | 15:19

Letland. Een wereld van verschil.

Põdrakasvataja | 05-09-12 | 15:23

Geenstijl vergeet pardoes de factor NWO.

Shareholder II | 05-09-12 | 15:21

Is de dame van het pica ook uit Estland?

Dan ga ik met haar een keer recursief naar de source code zoeken.

*vlucht boekt*

hangtiet met knoop | 05-09-12 | 15:20

@ Parel van het Zuiden | 05-09-12 | 15:15 | + 0 -

helemaal mee eens!

De Linkse Lonsdaler | 05-09-12 | 15:20

Weet je wie ook zo goed was met ICT, kleuterscholen en ook uit Estland kwam?
Roberts Mikelsons. Samen met Ivar Tenters had hij een ICT bedrijf in Riga met de zeer toepasselijke naam Kronos: userserve-ak.last.fm/serve/_/51686747/...
Dus of wij ICT-enden Estlanders als voorbeeld moeten nemen voor kenniseconomie?

Niemands Knegt | 05-09-12 | 15:19

@Marcus Porcius Cato | 05-09-12 | 15:15 |

*Sticker met "alle opleidingen voorzien van woorden als sociaal, pedagogisch, en politicologie vallen daar ook onder!" op tegeltje plakt*

Parel van het Zuiden | 05-09-12 | 15:18

Alle studies waarbij niet aannemelijk is dat iemand er een baan in vindt moeten niet langer gesubsidieerd worden. "vrijetijdscommunicatie" of "Actief burgerschap" ga je maar in je vrije tijd en op eigen kosten doen.

Marcus Porcius Cato | 05-09-12 | 15:15

Ik had een Estlandse programmeur als collega, kon echt geen letter programmeren

bennutzat | 05-09-12 | 15:15

Het is sowieso tijd voor een groots beta en techniek onderwijsoffensief in Nederland. Het overschot aan marginale waarde toegevoegende alfa's en gamma's in Nederland steekt de boterbergen en melkplassen uit het verleden naar de kroon. Daar kunnen er simpelweg niet meer van bij op de arbeidsmarkt. Bovendien wordt arbeid sowieso digitaler. Jongeren zouden er verstandig aan doen zich dit te realiseren en goed voor te sorteren. Handig voor de persoonlijke loopbaan en ook nog eens goed voor de concurrentiepositie van Nederland.

Parel van het Zuiden | 05-09-12 | 15:15

@Klefbekje | 05-09-12 | 15:13
*zwitsal met fortrancode omver hoekt*

kapotte_stofzuiger | 05-09-12 | 15:14

reaguren > /dev/null

kapotte_stofzuiger | 05-09-12 | 15:13

.NET en Java zuigen allebei. ANSI C is de taal van echte mannen

Klefbekje | 05-09-12 | 15:13

@blinde kip | 05-09-12 | 15:09
schuivers, kip!
Koffietijd.

blinde kip | 05-09-12 | 15:13

Maar Nederland heeft wel heel veel mensen met een PR cursusje .. o pardon, een universitaire opleiding communicatiewetenschappen.

James Lastig | 05-09-12 | 15:10

Als er straks duizenden nieuwe software makerts bijkomen, dan zouden ze minder gaan verdienen. En opdrachtgevers zullen meer keuze hebben. Dus de kans dat je je opdracht binnen zou halen verkleint, met al die nieuwe software studenten die net afgestuurd zijn.

despiegel | 05-09-12 | 15:10

In Estland leren meisjes ook gewoon programmeren, en blijken daar (goh wat een verrasing) net zo goed in te zijn. In een keer een bijna twee keer zo grote ICT poel, alleen door een stom stereotype weg te vegen.

Project2501 | 05-09-12 | 15:09

Rutte heeft helemaal niks met beta-onderzoekers. Te duur denkt hij want de opbrengst is (soms) lastig te bepalen. Hij gelooft in papierschijven. Alsof we er daar al niet genoeg van hebben.

blinde kip | 05-09-12 | 15:09

Helemaal mee eens! Gelukkig zijn er niet zoveel Estlanders dus hoeft ICT-end NL zich niet zo druk te maken. Crisis? hebben wij minder last van

De Linkse Lonsdaler | 05-09-12 | 15:08

Geen we weer met een huilie huilie topic. Boehoehoe het gaat zo slecht in Nederland. Over 10 jaar zijn we allemaal werkeloos en analfabeet. Over een paar jaar bezoeken de Chinezen afhaalnederlanders voor hutspot. Zitten ze ons uit te lachen als we vragen: "Sjuu er bij?" Autochtonen zijn prutsers Allemaal!

Bergverzet | 05-09-12 | 15:06

En hier heb je banen in vluchtelingenwerk, crisisopvang, sociale pensions, sociaal buurtbeheer, informatievoorzieningen in de wijk, re-integratiebureaus, schuldhulpverleningsinstellingen...

drs.Nee | 05-09-12 | 15:06

Malcolm McLaren vroeg eens aan iedereen aan welke muziek ze de grootste hekel hadden. 'Opera' was de meergenoemde stijl. Vervolgens had hij een wereldhit met Madama Butterfly. MAW een goed Nederlands schilderij heeft meer toekomst dan wat roeren in PC gebaseerde systemen. (En bovendien is India daar nog veel beter in!)

Einde van de Domheid | 05-09-12 | 15:06

Kijk Haagse prutsers, dat is pas een kenniseconomie c.q. task force innovatie! Had ik ook wel willen leren op m'n achtste. Nu is de helft van het bovenstaande nog steeds abracadabra

mygfisbrazilian | 05-09-12 | 15:06

Vrijetijdsmanagement grootste onzin studie ooit.

Von Matterhorn | 05-09-12 | 15:04

Roeleren doe je in .NET, niet in Java.

Borakh | 05-09-12 | 15:03

In ieder Nederlands klaslokaal klotst het oestrogeen tegen de plinten op. Daarom worden we links en rechts ingehaald en zijn we over 10 jaar achterstandsgebied.

Godsammekraken | 05-09-12 | 15:02

Inderdaad; concurreren kun je leren.

ole guapa | 05-09-12 | 15:01

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken