Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Hans Schnitzler haat het Nederlandse volk

ivorentorenjeej.jpgHans Schnitzel is een in Spanje wonende filosoof die de gave heeft om zijn simplistisch wereldbeeld heel ingewikkeld te omschrijven. Dat deed hij eerder met betrekking tot het idee 'nieuwe media zijn stom' en nu doet hij dat weer met Pim Fortuyn (relnicht, dramaqueen, flamboyante homo) en Geert Wilders (geblondeerde hetero) in de Volkskrant. Behalve een obsessie met de geaardheid van Pim weet Hans ook constant het Nederlandse volk te beledigen door ons weg te zetten als domme, verweesde kinderen die door het 'semantische zwerfvuil' (voor Hans onwelvallige meningen) van Wilders woestenij dolen. Hans haat politici die de taal van het volk spreken en vindt vanuit Spanje dat de Nederlandse politiek weer een elitaire aangelegenheid dient te worden. "[Met politici die zeggen wat ze denken] verdwijnt niet alleen de symbolische grens tussen staat en burger, maar wordt evenzeer de valse suggestie gewekt dat de persoonlijke mening aan een borreltafel evenveel waard is als het afgewogen oordeel in het parlement." Jawel, u, de burger, moet uw muil houden. Constant verliest Schnitzel zich in mooischrijverij om aan te duiden hoe erg hij de soms harde mening van het volk vindt: een 'afvalberg' van de 'politieke onderbuik' gemaakt van 'verbale drek', aldus de man die door compleet gebrek aan creativiteit Fortuyn alleen omschrijft als 'das een homo, jonguh!'. In al zijn geilheid om het vallen van het kabinet maakt Schnitzel wel één fout. Hij beschouwt de periode Fortuyn/Wilders als een afgesloten populistische periode en het malafide Kunduzakkoord als een overwinning van het politieke midden. Nope, de PVV blijft nog wel even en GL, CDA en D66 verliezen nog steeds terrein op de extremen van het politieke spectrum. Schnitzel, de populist van de naïef intellectuelen, toont verder vooral aan dat hij heel intolerant bepaalde meningen wil uitsluiten. Jammer joh. Nederland blijft namelijk een democratie waar meningsuiting vrij is en de stem van de stratenmaker en de lerares net zo veel waard is als die van de volkshater Hans Schnitzler. Hans Tunnelvisie Schnitzler is het bewijs dat het voor de andersdenkende hatende elite lastig blijft om de ivoren toren te zien als je zelf in die hautaine toren bivakkeert. Vooral als die toren in Spanje staat.

Reaguursels

Inloggen

Zeg, als die persoonlijke mening aan de borreltafel evenveel waard is als die van een ingelezen politicus, dan is mijn gepruts aan de gasleiding ook evenveel waard als het werk van een professional. Met als enige verschik dat MIJN gepruts minder gevaarlijk is.

Democratie heeft een hele grote fout: we luisteren net zo hard naar domme mensen als naar slimme mensen. En als je daar geen fout in ziet, ben je dom. Zoals de rabiate idioot mr. Quid hierboven.

fresh | 02-05-12 | 20:35

Als ik in Spanje zou wonen zou ik hele andere dingen doen dan me nog bezig houden met dat getrut in Nederland. Wat een sukkel die vent.

Mac The Ripper | 02-05-12 | 14:31

@Einde van de Domheid | 02-05-12 | 12:42 | + 0 -
"Klopt, maar dat gebeurt nu ook door rechts."

Nu ook? Na 30 jaar wordt hier en daar dit ook bij hoge uitzondering gezegd. Of ik ben erg blind. Staat in ieder geval niet in verhouding.

Kaas de Vies | 02-05-12 | 13:49

Ondertussen is Geert school aan het maken in conservatief-christelijk Amerika:

www.youtube.com/watch?v=E1uICHKQF50&am...

Zo'n groot publiek zal meneer Schnitzler in ieder geval nooit aanboren.

hatovimletayis | 02-05-12 | 13:40

Hé Quid, zeg maar tegen die schnitzel dattie een lul is. Van mij. ... En d'r zaad uit zijn bek vandaan komt. ... En dattie een fatsoenlijke condoom over zijn hoofd moet trekken.

A.Th. | 02-05-12 | 13:39

Hans wie ?

Suske doet Wiske | 02-05-12 | 13:39

Kaas de Vies | 02-05-12 | 11:04 | + 3 -
Klopt, maar dat gebeurt nu ook door rechts.
Alles wat niet rechts is is nazi, fascist, maoïst of de eigenlijke Hitler.
Die woorden hebben hun waarde verloren.
Dat hadden ze al als een zwartrijder zich verweerde met dat soort woorden.

Einde van de Domheid | 02-05-12 | 12:42

@harry pikkel | 02-05-12 | 11:28 : Nee. Kijk; je kunt er natuurlijk alles van maken, van dat citaat, maar dan is het geen citaat meer.

Overigens ben ik niet zo'n geindoctrineerd figuur die altijd en overal de 'oude politiek' en 'de traditionele partijen' de schuld van alles geef. Dat is mij veel te gemakkelijk. Daarbij; waar Fortuyn de boel op scherp zette, laat Wilders steeds stinkbommen en losse flodders afgaan. Dus wat mij betreft klopt dat citaat best wel. Het is maar welke mening je bent toegedaan denk ik zo.


@Jos Brinkie | 02-05-12 | 11:56 : Misschien was dat wel precies wat die vent deed toen; zijn aansteker aanbieden aan de kannigin zodat hare majesteitelijkheid de inhoud als brandstof kon gebruiken!

TM | 02-05-12 | 12:42

Afgewogen oordeel parlement, ehh waarom denk ik aan nitwit Leerdam om er maar eentje te noemen..

Mindy | 02-05-12 | 12:42

Die filosoof heeft wel gelijk in deze zin: liever goed doordacht beleid dan borreltaal nadoen in de Kamer. Neem nu de wietpas. Dat is feitenvrij beleid maken dat wel lekker verkoopt op het eerste gezicht, dus aan iedereen die de borrel-ideeen even goed vindt als een goede afweging. Voor dat soort onzinbeleid wil ik geen belasting betalen.

Roer | 02-05-12 | 12:38

Hey lunchtijd! Tijd voor een wiedergutmachungsschnitzel.

Gutmensch aus 020 | 02-05-12 | 12:30

"Hans Tunnelvisie Schnitzler is het bewijs dat het voor de andersdenkende hatende elite lastig blijft om de ivoren toren te zien als je zelf in die hautaine toren bivakkeert."

...... En dan zeiken over het taalgebruik van een ander? Je moet maar durven.

Verder wat John McClane (02-05-12 | 09:37) zegt!

7anPau1 | 02-05-12 | 12:00

Johnny Quid +1

Knoopsgat | 02-05-12 | 12:00

TM | 02-05-12 | 11:19
En dan te bedenken dat die auto maar 8pk bevat. Hij had er beter een vat methanol in kunnen flikkeren.

Jos Brinkie | 02-05-12 | 11:56

Hans Schnitzel is een regenteske paternalistische betweter en die dulden geen tegenspraak. Op 6 mei herdenken wij en proosten op wijlen Pim Fortuyn.

frisenfruitig | 02-05-12 | 11:31

TM | 02-05-12 | 11:19 |
Dat valt nog maar te bezien, of dat citaat correct is. Wat dacht je hiervan: de traditionele partijen hebben nieuwe kloven geslagen zonder de oude te dichten, waarna iemand als Wilders in die kloof is gesprongen.

harry pikkel | 02-05-12 | 11:28

Wat schuift dat per uur, filsoof zijn ?

Beef Bus | 02-05-12 | 11:22

Ik snap niet dat Johnny zo opgewonden raakt over dat artikel. Vind het zelf best meevallen.

Neem dit citaat :

"Men kan Fortuyn nageven dat hij de tijdgeest goed aanvoelde en dat hij een aantal belangrijke maatschappelijke kwesties op de politieke agenda heeft gezet. Maar tien jaar na dato hebben zijn erfgenamen vooral nieuwe kloven geslagen, zonder de oude te dichten."

Daar is niets fouts aan, dat is volkomen correct.

@Johnny; Nederland een democratie?? Tot op zekere hoogte meneer, tot op zekere hoogte. Totdat je een waxinelichtje gooit naar de auto van een ouwe vrouw.

TM | 02-05-12 | 11:19

@Jos Brinkie | 02-05-12 | 10:11
Franco?

Fout! Het juiste antwoord werd gegeven door:
Cuyahoga | 02-05-12 | 10:15

Hij gaat door voor de Scnitzelschotel.

Jos Brinkie | 02-05-12 | 11:18

Je kunt ook in mooie woorden NIETS inhoudelijks zeggen, zoals Hans doet.
Wat een stuk onbenul, het zijn tegenwoordig vaak de zichzelf intellectueel en belezen noemende types (met sterke nadruk op "zichzelf noemende") die niet zoveel op zeggen te hebben met democratie. We mogen blij zijn dat dit fopfilosofen zijn die wegvluchten in een huisje alwaar ze hun waanbeelden en loskoppeling van de realiteit verder kunnen ontwikkelen.

jeanmondo | 02-05-12 | 11:18

In Spanje heh? Kunnen we de tachtigjarige oorlog niet weer eens opstarten?

kaskoeskielewan | 02-05-12 | 11:16

Was het jullie ook al opgevallen dat die Schnitzler geen enkel inhoudelijk punt aansnijdt? Als je mensen aanvalt op politiek opportunisme, leg dan ten minste uit wat er zo opportuun aan is. Maar dit is er weer zo eentje die vindt dat je de grootst mogelijk onzin mag uitkramen, zolang je dat maar in gepaste bewoordingen doet.

Het grootste verschil tussen 'Het afgewogen oordeel in het parlement' en 'borrelpraat' zit 'm in de toon. Zoals Wilders met zijn guldenonderzoek inhoudelijk de plank misslaat omdat hij wat belangrijke factoren weglaat, doet Pechtold hetzelfde door te roepen dat de euro ons welvaart heeft gebracht. En zoals Wilders het gevaar van de islam in Nederland overdrijft, zo onderdrijft Pechtold het door over 'geurtjes in de portiek' te spreken. Maar Pechtold komt er bij de meeste mensen mee weg omdat hij zijn nonsens verpakt in nette bewoordingen. C'est ca.

harry pikkel | 02-05-12 | 11:15

Kaas de Vies | 02-05-12 | 11:04 | + 0 -
De racist nazi facist kaart werd en wordt gespeeld vanwege een totaal gebrek aan tegenargumenten. Dat die argumenten er nog steeds niet zijn bijna tien jaar na de dood van Fortuyn wordt nog weer eens duidelijk in het artikeltje van deze schnitzel, die dezelfde goed/fout kaart maar weer eens trekt. Geen gebrek aan mooie woorden bij hem, wel een totaal gebrek aan ideeën.

me,myself and IK | 02-05-12 | 11:14

Hans is liev. Politici zijn slimme en integere mensen die alles beter weten dan 'den burger'.

Behalve als je homo bent of het niet eens bent met Hans, dan ben je erger dan Hitler, Stalin en Mao samen. Maar als je het met Hansie eens bent en jezelf strategisch in het pluche hebt weten te pijpen (wel volledig heteroseksueel), dan is Hansie he-le-maal weg van je.

dlseth_ | 02-05-12 | 11:11

Tja.. je kunt het natuurlijk naast je neerleggen, maar je kunt jezelf ook de vraag stellen of Schnitzler niet een punt heeft.

Wizziwigg | 02-05-12 | 11:07

@Einde van de Domheid | 02-05-12 | 10:21 | + 0 -
Een mening bespreken of uiten zou altijd mogelijk moeten zijn.

Maar in de politiek werd je weggezet als racist, nazi en fascist.

Of zijn we dat allemaal weer vergeten?

Kaas de Vies | 02-05-12 | 11:04

Hij heeft natuurlijk wel gewoon gelijk dat het gros van de mensen in Nederland te dom is.

j van l | 02-05-12 | 11:03

Als politiek aan tunnelvisie lijdt is democratie het beste medicijn. Daarom is het democratische systeem beter dan een totalitair systeem, want een totalitair systeem wordt niet gecorrigeerd door de kiezer. Hans Janmaat en Frits Bolkenstein hadden jaren voor Fortuyn al gewezen op tunnelvisie in de politiek. Het succes van Wilders is het gevolg van deze tunnelvisie de eerste tunnelvisie betrof de komst van teveel allochtonen, maar inmiddels heeft het politieke midden een nieuwe tunnelvisie ontwikkeld en deze betreft Europa. De onvrede onder de bevolking over deze nieuwe tunnelvisie kan nog wel eens groter worden dan de onvrede over allochtonen, zeker als er zich voor de komende verkiezingen nog een aantal tegenslagen aandienen. De rekening is dan voor de Kunduzpartijen.

me,myself and IK | 02-05-12 | 11:02

@Den Meester | 02-05-12 | 10:54 | + 0 -
Koning neologisme.

Kaas de Vies | 02-05-12 | 11:00

@Kaas de Vies | 02-05-12 | 09:50
Marten Toonder was een van de mooiste taalvirtuozen, als je begrijpt wat ik bedoel. Maar "roeptoeteren"? Nee. Bah.

Den Meester | 02-05-12 | 10:54

Er is een groot verschil tussen ergens een mening over te hebben en met een oplossing voor iets te komen. Da's misschien wat te filosofisch voor sommigen hier, soit.
Ik ben absoluut geen linksmens, maar Hans Schnitzel whatever his name is, heeft gelijk: je kunt geen ingewikkelde problemen oplossen in 140 characters.
Elk ingewikkeld probleem heeft een simpele oplossing..... en die is fout.
Ik zal hier niet gaan beweren dat ik precies weet hoe het dan wel moet. Een beetje over en weer meningen schreeuwen zet in ieder geval geen zoden aan de dijk, hoe onderhoudend dat af en toe ook is.

oneindig laagland | 02-05-12 | 10:52

@Tarak | 02-05-12 | 10:45 Internet zal de politiek gaan beinvloeden, op een wijze die de politieke partijen niet zal bevallen

En zie hier de enige echte reden waarom politici het internet willen slopen in z'n huidige vorm! Spijker,kop, raak!

deraderendraaien | 02-05-12 | 10:50

@tipo | 02-05-12 | 10:17 | + 3 -

Dat dit artikel nr 1 van de GW heeft kunnen worden is inderdaad zeer fout, liever de vrijheid van meningsuiting als eerste artikel in de GW. Wie zei dat eigenlijk ook nog meer? Oh ja, Pim Fortuyn!

Ik ben zelf in dat opzicht meer voor een libertaire maatschappijvisie: iedereen mag discrimeren behalve de overheid. Je mag natuurlijk wel protesteren tegen discriminatie.

Tarak | 02-05-12 | 10:48

@necrosis | 02-05-12 | 10:33
Same here!

Maar dan blijft wel de vraag... hoe denkt schnitsel Hansje hier over?

deraderendraaien | 02-05-12 | 10:46

Er heeft geen kabinet de rit uitgezeten omdat politieke partijen nog steeds in crisis zijn. De politieke partijen houden zich nog bezig met breuklijnen uit de 20e eeuw en het gedachtegoed van de 20e eeuw. Dat rijt CDA, PvdA en iets mindere mate de VVD uitéén. Dat is de politieke crisis: gedachtegoed van politieke partijen.

Hier komen twee andere factoren bij: 1. burger wil meer inspraak en politiek wil burger niet meer inspraak geven (politici willen regenten blijven).
2. Nieuwe media waardoor elke burger naast informatie kan ontvangen,ook informatie kan zenden.

De boekdrukkunst leidde destijds tot de splitsing van de Katholieke Kerk en vervolgens een hervorming van de Katholieke Kerk. Internet zal de politiek gaan beinvloeden, op een wijze die de politieke partijen niet zal bevallen. Kijk nu al hoe de druk op de kwaliteit van politieke partijen oploopt (met John Leerdam als triest dieptepunt).

Tarak | 02-05-12 | 10:45

Troef | 02-05-12 | 10:28
Dank je wel troef. Een "interdisciplinair kunstproject"? Klinkt een beetje als cultureel ondernemer in Afganistan en dan geld krijgen van een medewerkster van de ambasade waar je toevallig een relatie mee hebt. Subsidie spons dus.

Gutmensch aus 020 | 02-05-12 | 10:44

Ja, dat hebben we decennia lang gedaan en toen zaten we opeens met de Euro en de EU opgescheept....

P5ycH0 | 02-05-12 | 10:40

Het is allang geen strijd meer van solicialisten tegen liberalen of 't westen tegen islam of atheisten tegen religie; het gaat om een strijd van burgers tegen de Elite.
En een ieder die rammelt aan de poort van de ivoren toren is verdacht en vogelvrij.
Hoelang laten wij ons nog voorstaan op kleinigheden? en dulden we nog dat de elite bonussen, baantjes, regelingen, subsidies en projecten binnenslepen en onderling verdelen?
Hoelang laten we ons nog imponeren door de kleur van hun dekmantel?

Een Soort Iets | 02-05-12 | 10:35

Dit soort achterlijke figuren, die even wat te melden hebben vanuit Spanjolië, moeten zichzelf toch even achter de oren krabben en afvragen waar ze zich over uitlaten. Zeker als het weer een gevaltje betreft van "iedereen moet zijn bek houden, want burger", dat zijn de meest incompetente flapdrollen die er zijn en duidelijk niet de strekking van de term democratie hebben begrepen.

Jezweetzelluf | 02-05-12 | 10:35

Zou Hans zijn leven onder de zon bekostigd worden door subsidies of door een uitkering?

Troost J.E. | 02-05-12 | 10:34

@Max Bal | 02-05-12 | 10:02
-
Precies. Helaas gaan macht en verantwoordelijkheid bij lange na niet altijd samen.Een sterk land is een land met een sterke, verantwoordelijke intellectuele elite. Het is ondenkbaar dat er géén intelligentsia is, aangezien elke maatschappij zijn elite kent.

The Dominator | 02-05-12 | 10:34

@deraderendraaien | 02-05-12 | 10:28
Ik mag hopen dat dat stuk verdriet als voorbeeld dient voor een hoop toekomstige overvallers.
Mijn gedachten gaan momenteel uit naar de vrouw en kinderen van de juwelier.....

necrosis | 02-05-12 | 10:33

OK, GS heeft weer een elitaire linkse lul gevonden die door zijn geïsoleerde bestaan in een gesubsidieerd land met zijn benepen gedachtegoed bleef hangen in vroeger tyden.
Ik ga meneer niet lezen, van dat soort waren er meer dan 13 in een dozijn. Zij zijn de daders van de huidige toestand en hun menig is te pervers voor de vroege maag.

Jan Passant mk2 | 02-05-12 | 10:31

@necrosis | 02-05-12 | 10:23
Krijg je tegenwoordig gelijk met het handboeien ook een balkje?

deraderendraaien | 02-05-12 | 10:28

En aan de borreltafel worden meestal de beste plannen bedacht...

Doc Damage | 02-05-12 | 10:28

Gutmensch aus 020 | 02-05-12 | 10:14 |

Hans Schnitzler is ook als filosoof betrokken bij een internationaal en interdisciplinair kunstproject "No title no end" over private en publieke ruimte.

www.ru-te.com/index_eng.html

Troef | 02-05-12 | 10:28

Heb wel het idee dat meneer Schnitzel een beetje homofoob is. Jammer.

LJBrinkhorst | 02-05-12 | 10:27

Je zou deze zelfverklaard lid van de onzichtbare elite bijna een periode van terreur toewensen a la de Franse Revolutie. De zoveelste populistische émigrée...

Desmoulins | 02-05-12 | 10:27

En wat zijn ze weer tevreden met zichzelf daar bij de volkskrant. Houdt het dan nooit op?

Doc Damage | 02-05-12 | 10:25

Dagobert D. | 02-05-12 | 10:20 | + 0 -
Weg hoeft niet.
Wel een toontje lager.

Einde van de Domheid | 02-05-12 | 10:22

Wat is er mis met flamboyante homo's en geblondeerde mensen, iemand op zijn uiterlijk beoordelen is zo schedelmeting in de provincie.

Dr.Thorvaldt | 02-05-12 | 10:22

Filosofen neem ik zowiezo niet serieus. Ga eerst maar eens ECHT wat bijdragen aan de maatschappij ipv ons vermoeien met je depressieve gelul.

The Green*Machine | 02-05-12 | 10:22

Kaas de Vies | 02-05-12 | 10:13 | + 0 -
Goed punt Kaas.
Een mening bespreken was altijd mogelijk.
Nu heeft men zich ingegraven.
Men duikt, men lalalaat, men is vooringenomer.
Men geniet van dwarsliggen, heeft een triomfantelijk payback gevoel.
Dat bedoel ik met het slopen van sociaal cement.

Einde van de Domheid | 02-05-12 | 10:21

@Einde van de Domheid | 02-05-12 | 10:17
Een partij van jonge ondernemers tot max 40 jaar oud, dat lijkt me wel wat. Weg met die oudjes.

Dagobert D. | 02-05-12 | 10:20

Schnitzel is niet halal

Harry Turtle | 02-05-12 | 10:19

Een echte filosoof had geweten dat Nederlanders onderdanen zijn en geen burgers. Anders hadden we wel een grondwet gehad die begon met 'Wij, het volk...'. In plaats daarvan hebben we een grondwet die begint met "iedereen zal gelijk behandeld worden..". Nederlanders zijn dus geen burgers, maar wezens die behandeld moeten worden.

tipo | 02-05-12 | 10:17

De 'veenbrand' woedt nog voort, maar er is een jonge rechtse partij nodig om dit goed te adresseren. PVV is echt veel te boomerig en heeft haar wortels teveel in de traditionele politiek en paart dit teveel aan onervarenheid. (PS, niet de partij moet jong zijn maar haar politici.) Geen boomers, geen X-ers maar millennials.
*Bijsluiter: Jonge mensen zijn natuurlijk ook onervaren, maar die sjouwen niet een verleden van onervarenheid mee.

Einde van de Domheid | 02-05-12 | 10:17

Popilistische partijen zijn juist ontstaan doordat de elitaire linkse club zeer belangrijke kwesties die onder de bevolking spelen structueel negeerde, en zo de poten onder hun eigen bestaan hebben weggezaagd.

djernie | 02-05-12 | 10:16

@Einde van de Domheid 10:07
Vreemde constatering aangezien Pin die echte kans nooit heeft gehad, alhoewel zijn LPF entourage zonder hem dik gefaald heeft natuurlijk.

Ashtrey | 02-05-12 | 10:16

Jammer hoor, dat de democratie nog even blijft.
Die man heeft natuurlijk welk gelijk met zijn 'semantisch zwerfvuil'. Ik weet niet wat het is, maar het klinkt wel lekker intellectueel.

Koos Knak | 02-05-12 | 10:16

Waarom snappen linkse mensen nou niet dat de overheid slechts dienaren van het volk zijn? Zij moeten zorgen dat het volk veilig en gelukkig is en verder stellen ze niets voor. Het volk zorgt ervoor dat zij te vreten hebben.

*groetjes vanuit een zonnig spanje*

Dagobert D. | 02-05-12 | 10:15

Jos Brinkie | 02-05-12 | 10:11
Johan Cruijff?

Cuyahoga | 02-05-12 | 10:15

Ik denk dat Hans (raspa) een beetje last heeft van de Spaanse crisis! Veel Spanjaarden pruimen zijn mening namelijk helemaal niet. Net zo min als die van de Franco adepten.

deraderendraaien | 02-05-12 | 10:15

Hoe kom Hans Schnitzel eigenlijk aan zijn geld? De omschrijving filosoof doet vermoeden dat ie geen betaalde baan heeft en dat ie in Spanje resideerd doet vermoeden dat ie goed in de slappe was zit. Is dat weer zo'n subsidiespons die goed kan leven van lalala geld uit Nederland?

Gutmensch aus 020 | 02-05-12 | 10:14

Luisteren naar de burger is iets anders dan gehoorzamen aan die zelfde burger. Denkfout die vaak wordt gemaakt.

Ed41 | 02-05-12 | 10:14

@Daalder | 02-05-12 | 10:05
Wat is er radicaal aan PVV?
Ik zou eerder vragen wat er NIET radicaal is aan partijen als PvdA en GroenLinks.
Tenslotte woont de partijtop van laatstgenoemden liever op de grachtengordel, dan in het door zichzelf geschapen multiculti klimaat.
Mag ik trouwens nog even horen waarom Femke haar kinderen op een andere school heeft geplaatst, en ik te horen krijg dat ik een racist ben, als ik hetzelfde doe?

necrosis | 02-05-12 | 10:13

@Einde van de Domheid | 02-05-12 | 10:07 | + 0 -
Misschien niet, wellicht heeft het nieuwe inzichten verschaft in welke richting we blijkbaar WEL willen, alhoewel de politiek nog dolende is om het een naam te geven. Ze zijn nu nog blijven steken bij populisme, wellicht krijgt het ooit wel eens de naam visie.

Heb jij ooit wel eens geprobeerd op een verjaardag met andersdenkenden je punt over te brengen?
Ik wel.
Van krakersfeestjes tot linkse artistieke bolwerken. Daar heb je nogal wat "push" voor nodig.
Of voel jij dat niet aan?

Kaas de Vies | 02-05-12 | 10:13

@Jos Brinkie | 02-05-12 | 10:11
Franco?

rara | 02-05-12 | 10:12

Weet je wie er ook uit Spanje komt en een hoop uit zijn duim zuigt? Je weet wel, die met die negroide slaven aan zijn zijde.

Jos Brinkie | 02-05-12 | 10:11

hackeraki | 02-05-12 | 10:03
Hier ook, en dan valt er ook nog eens een stuk meer te lachen dan om de weloverwogen grapjes van J. Sap.

Harry Turtle | 02-05-12 | 10:10

@kaas de vries:
in ieder geval een stuk intellectueler dan de heer Schnitzel uit Spanje

GödelsRevenge | 02-05-12 | 10:08

Sinds Fortuyn is er geen kabinet NIET gevallen. Wellicht werden er dingen niet gezegd, maar het sociale cement waarmee veranderingen tot stand kunnen worden gebracht, of het polderen slopen maakt de zaken vooral moeilijker.
Structureel vind ik dat Pin/Rita /Geert NIET bij hebben gedragen aan een verbetering van het leefklimaat. Een punt hebben is niet zo moeilijk. Daarvoor een draagvlak vinden en dat politiek hard maken is iets anders.
Even in populistische taal:
Slopen kan soms nodig zijn maar daarna moet er weer gebouwd worden.
Dat zie ik niet. Het blijft weglopen en dwarsliggen.

Einde van de Domheid | 02-05-12 | 10:07

@Kaas de Vies | 02-05-12 | 10:04
Je moet niet altijd alles overal rondbazuinen

jezouermoevanworden | 02-05-12 | 10:06

@hackeraki | 02-05-12 | 10:03 | + 1 -
Hoog IQ is geen garantie voor goede oplossingen.

Kaas de Vies | 02-05-12 | 10:06

@hackeraki | 02-05-12 | 10:03 | + 1 -
Dat is gewoon een fanstast, wellicht is het nog erger, want hij gelooft in zijn eigen fantasieen.
Rutte zou hem elke dag 2x bellen om te vragen hoe het met hem ging...... waarom geloof ik dat niet, ben ik dan zo'n cynische lul?

Kaas de Vies | 02-05-12 | 10:05

Helaas voor schnitzler had die 'flamboyante homo' een beter praatje.....

necrosis | 02-05-12 | 10:05

Wel, het is de arrogantie van mensen als Schnitzler die er o.a. voor zorgt dat mensen PVV stemmen. De PVV is een van de weinige radicaal democratische partijen, en we leven toch in een democratisch land ? Het willen wegzetten van de mening van 'het volk' als niet geldig, of onwaardig voor politiek bestuur is dus anti-democratisch. Wat ziet die elite voor zich dan, een communistische heilstaat, een éénpartijstelsel ?

Daalder | 02-05-12 | 10:05

@GödelsRevenge | 02-05-12 | 10:03 | + 0 -
Kut, ik ben dus een intellectueel? Dat gaan ze niet leuk vinden bij mij op de voetbal.

Kaas de Vies | 02-05-12 | 10:04

De mensen aan mijn borreltafel hebben doorgaans 'n hoger IQ dan de "oordeel afwegende" parlementariër John Leerdam. Om maar 'n willekeurig voorbeeld te noemen.

hackeraki | 02-05-12 | 10:03

Heeft waarde heer Schnitzler niet in de gaten dat de Nederlandse politici uit niet capabele, onwetende en ondeskundige mensen bestaat. Hij is zeker al jaren aan het rentenieren, niet van deze wereld dus, en krijgt natuurlijk bij de Volkskrant een podium.

lanexxx | 02-05-12 | 10:03

@jezouermoevanworden | 02-05-12 | 10:01 | + 0 -
Goede wijn behoeft geen krans, doe mij dus maar een krans.

Kaas de Vies | 02-05-12 | 10:03

Eigenlijk illustreet zo'n figuur mooi het verschil tussen een intellectueel en een pseudo-intellectueel.

Een pseudo-intellectueel loopt rond met het idee dat hij of zij de ultieme Bezitter van de Waarheid is, met als gevolg dat deze meneer zijn ideetjes over de politiek en de maatschappij niet aan een kritische beschouwing onderwerpt. Dit heeft als gevolg dat een dergelijk stuk van zo'n pseudo-intellectueel schreeuwerig en volledig inhoudsloos overkomt.

Een echte intellectueel veronderstelt nooit dat hij of zij de absolute Waarheid bezit. Hierdoor is het dus van belang om zo kritisch mogelijk op jezelf te zijn om zoveel mogelijk denkfouten op te sporen. Dit alles leidt dan tot een genuanceerd stuk dat meestal een redelijke weergave is van de werkelijkheid.

Helaas zullen demagoogjes als dit heerschap en andere roeptoeters als Van Jole dit nooit begrijpen

GödelsRevenge | 02-05-12 | 10:03

Hoi Hans,

Het doet mij deugd te lezen dat je meer vertrouwen hebt in jouw welgevallige politici dan het electoraat wat deze mensen kiest. Hoewel je op een aantal punten geen waarschijnlijk geen ongelijk hebt en je mening soms best te verdedigen valt, is de ook de politieke arena rotter dan jij denkt. Maar ach Hans, daarvoor moet je een tijdje mee hebben gedraaid in de politieke gremia en aangezien je dat niet heb en je met je laptop in Spanje bivakeert lijkt het mij wijs om je mond te houden over zaken waar je geen vestand van hebt.....

Dhr. W. Anhoop | 02-05-12 | 10:02

Helde voor deze man, ik zou het niet mooier kunnen opschrijven. En over Fortuyn en Wilders (Blonde hetero)daar is geen woord van gelogen.

Fisccon | 02-05-12 | 10:02

The Dominator | 02-05-12 | 09:50 |

Goed punt! Persoonlijk vind ik niets mis aan een politieke elite, zolang het om een intellectuele elite gaat die zich geroepen voelt tot de publieke zaak. Maar de de politieke elite van nu lijkt meer een bende opportunistische nitwits. Van mij hoeven ze niet de taal van het volk te kunnen spreken, zolang ze het maar verstaan.

Max Bal | 02-05-12 | 10:02

Het is tijd om wat van die ivoren torens te verhuizen naar o.a. de schilderswijk voor wat realiteitszin bij bepaalde lieden.

Harry Turtle | 02-05-12 | 10:01

@Kaas de Vies | 02-05-12 | 09:45
Prachtig! Mooi! Lees Kaas!

jezouermoevanworden | 02-05-12 | 10:01

Den Meester | 02-05-12 | 09:49

Ja, maar er was misschien een kans dat ze daarvan geleerd hadden.

Lyrthion | 02-05-12 | 10:01

"Nederland blijft namelijk een democratie waar meningsuiting vrij is"

Quid, je bent een grapjas.

Nederland is geen democratie, hoogstens een schijndemocratie en vrijheid van meningsuiting is ook jaren geleden al ondergeschikt gemaakt aan politieke correctheid en de weg met ons mentaliteit

James Lastig | 02-05-12 | 10:00

het hele artikel niet gelezen maar met de genoemde quote ben ik het helemaal eens. wat wil quid nou eigenlijk zeggen? afschaffen parlement en over alles een volksreferendum houden? en zegt 'ie eigenlijk ook dat ieders mening idd evenveel waarde heeft als die van een ander? lekker bezig...

[Met politici die zeggen wat ze denken] verdwijnt niet alleen de symbolische grens tussen staat en burger, maar wordt evenzeer de valse suggestie gewekt dat de persoonlijke mening aan een borreltafel evenveel waard is als het afgewogen oordeel in het parlement.

Dr Strangelove | 02-05-12 | 10:00

Typische linkse nikssnapper

Bokito ergo sum | 02-05-12 | 10:00

Niet de enige filosoof die veel moeilijke woorden gebruikt voor wat eigenlijk niet zo moeilijk is. Of veel moeilijke woorden voor wat eigenlijk niets betekent.
Dat is de kern van de wijsbegeerte: veel moeilijke woorden gebruiken. Smokescreen science. Laat mensen dat fijn in hun vrije tijd doen.

Vaudt Varken | 02-05-12 | 09:59

@The Dominator | 02-05-12 | 09:50 | + 0 -
Juist dat laatste, dat steekt. Alsof de politicus daar echt zit als wijze man om aller meningen samen te vatten van het electoraat en Nederland te beschermen van de waan van de dag.
Het is nu andersom, het electoraat heeft al jaren hetzelfde verhaal en de politiek schiet alle kanten op.

Kaas de Vies | 02-05-12 | 09:52

Pim Fortuyn introduceerde een concept waarmee een nieuw politiek denkkader is geïntroduceerd dat heeft geresulteerd in concrete politieke beleidsvisies bestaande uit een eclectische mix van meer linkse en rechtse ideeën en prioriteiten met een herkenbare persoonlijke belichaming ervan in een type leiderschap dat anders dan voorheen het karakter krijgt van politiek ondernemerschap en meer dan de oude politiek, burgers actief betrekt en betrokken houdt bij de ontwikkeling van hun samenleving.
De heer Fortuyn legde de jarenlang sluimerende onvrede over linkse repressie van in brede lagen levende kritiek op het migratie,- en integratiebeleid en de criminaliteitsbestrijding en de taboeïsering van een vrije discussie daarover en voorts ook de arrogantie, zelfgenoegzaamheid en extreme geslotenheid van de politieke regentenklasse als bron van politieke onvrede, compleet bloot.

Zo Hansie Pansie, mooischrijverij, dat kan ik ook.

Niemands Knegt | 02-05-12 | 09:51

Links of rechtsom, lang of kort, Schnitzel heeft gelijk.

propper1000 | 02-05-12 | 09:51

@Den Meester | 02-05-12 | 09:49 | + 0 -
Jij mocht Marten Toonder zeker ook niet, ouwe bovenbaas, met je nauwe denkkader, wat een minkukel ben jij.

Kaas de Vies | 02-05-12 | 09:50

Ondanks dat ik een redelijke afkeer heb van de Volkskrant, vind ik de opmerking van Quid dat 'de burger zijn muil moet houden' op zichzelf grenzen aan demagogie.
-
Hans Schnitzler zegt wél dat hij meer waarde hecht aan de mening van de gemiddelde parlementariër dan aan de mening van de gemiddelde Nederlandse burger. Gezien - maar dat is een persoonlijke mening - 1/3 van de Nederlanders te achterlijk is om te stemmen (en daarmee het gemiddelde niveau omlaag trekt), is dat nog enigszins te verdedigen.
-
Overigens is het wel hoogst vermakelijk dat deze filosoof van de koude grond zoveel vertrouwen heeft in het kunnen van de gemiddelde politicus. Natuurlijk staat de gemiddelde politicus qua intellectueel niveau boven de gemiddelde Nederlander, maar dat maakt hem of haar vanwege zijn ideologische overtuiging nog niet perfect. Schnitzler gaat er ouderwets vanuit dat alles maar 'goedkomt' zolang de gevestigde politiek aan te touwtjes trekt.

The Dominator | 02-05-12 | 09:50

@LordNobady | 02-05-12 | 09:48
Lees even wat Kaas de Vies zegt op 09:45.

rara | 02-05-12 | 09:50

@Lyrthion | 02-05-12 | 09:45
De vorige paar toch ook al?

Den Meester | 02-05-12 | 09:49

@Kaas de Vies | 02-05-12 | 09:45
Eens. Jammer alleen van het woord "roeptoeteren", dat vind ik toch zo'n schande voor de Nederlandse taal

Den Meester | 02-05-12 | 09:49

Als die man ons zulke tokkies vindt, kan hij ook een passend antwoord krijgen.
Hee Schnitzel, lul maar tegen mijn kont, want mijn kop is ziek.

vetkleppert | 02-05-12 | 09:48

rara | 02-05-12 | 09:43 | + 0 -

Windesheim. Meer hoeft er niet gezegd te worden.

LordNobady | 02-05-12 | 09:48

@Kaas de Vies | 02-05-12 | 09:42
en dat zeg je tegen Den Meester? Tssk

Den Meester | 02-05-12 | 09:48

@Normpje | 02-05-12 | 09:40
Die lijst ik in!
+heel veel

necrosis | 02-05-12 | 09:46

Het gewogen parlementaire oordeel...
.
*denkt aan de Haagse honderdvijftig en valt van zijn stoel van het lachen*

Parel van het Zuiden | 02-05-12 | 09:46

Ah, 2 pro-Wilders topics na elkaar. Geenstijl doet de Campagne voor de PVV deze verkiezingen?

Lyrthion | 02-05-12 | 09:45

Wat ik graag doe als iemand roeptoetert is uitzoeken waar het vandaan komt, of het legitiem is, of er een waarheid uit te leren valt.

Het is heel erg makkelijk om iemand in een hoek te zetten als dwaas en dom. Dat is altijd een zwaktebod.
Zelfs in de tegels van Holzenbein zit waarheid, niet mijn waarheid, maar het zit er wel.

Dat moet je trainen om zo met onwelvallige meningen om te kunnen gaan.
Daarom ben ik ook mijn grootste criticus.

Kaas de Vies | 02-05-12 | 09:45

Pim had zelf een obsessie met zijn geaardheid en ventte die erg graag uit. "Ik kan aan het zaad van een man proeven..."

niet voor de hond | 02-05-12 | 09:45

Wees blij dat deze mensen bestaan. Waar moet je anders je frustraties op afreageren. Dan is het zo afgelopen hier. Voor je het weet heb je het alleen nog maar over bier en tieten. Dat vond ik zelf overigens een stuk beter passen bij GS. Dat politieke geneuzel en opgewonden standje spelen vind ik een stuk minder.

Varkensjuin | 02-05-12 | 09:44

wat een taalgebruik voor een filosoof ... WTF

iter | 02-05-12 | 09:44

@Den Meester | 02-05-12 | 09:41
Ik heb op Windesheim (Journalistiek) geleerd dat de vormgeving van koppen heel anders mag zijn dan de vormgeving van het artikel, of de reacties op het artikel.

rara | 02-05-12 | 09:43

@Den Meester | 02-05-12 | 09:41 | + 0 -
Baas boven baas, en je plek leren kennen.

Kaas de Vies | 02-05-12 | 09:42

"Hij beschouwt de periode Fortuyn/Wilders als een afgesloten populistische periode en het malafide Kunduzakkoord als een overwinning van het politieke midden."

Weg met het populisme, houzee voor het opportunisme?

Kaas de Vies | 02-05-12 | 09:41

Iets anders: als ik een paar hoofdletters achter elkaar gebruik, tikt Joris op mijn schouder. Maar als ik nu naar de artikelsch links kijk, dan zouden 4 van de 10 de toets van Joris niet doorstaan? On topic: met twee maten meten kan dus ook op GS.

Den Meester | 02-05-12 | 09:41

Een filosoof met subspecialisatie sofistiek.

Kaas de Vies | 02-05-12 | 09:40

Schnitzels zijn plat. En anders moeten ze plat geslagen worden. Geen elitair voedsel.

Normpje | 02-05-12 | 09:40

Dit zijn van die kleine momentjes waarop ik als pacifist toch snap waarom ze de guillotine ooit uitgevonden hebben.

Cuyahoga | 02-05-12 | 09:39

Ik hou meer van varkensschnitzel

Den Meester | 02-05-12 | 09:38

Hans, als je meeleest jonguh, succes met de hypo daaro in Espana! En over jaartje of wat succes met de peseta!

orca | 02-05-12 | 09:38

Pim was ook een relnicht, dramaqueen en flamboyante homo.

Gezellig! | 02-05-12 | 09:38

Dat de onderbuik ook heel goed bij links wordt gevoe(l)d bewijst deze salonfilosoof.

Sendis | 02-05-12 | 09:38

Helaas IS de persoonlijke mening aan een borreltafel evenveel waard als het afgewogen (ahum) oordeel in het parlement. Maar dat ligt meer aan het parlement dan aan de borreltafel.

John McClane | 02-05-12 | 09:37

Elitarisme is een nare ziekte waar al veel filosofen aan zijn overleden. Sterkte, Hans!

rara | 02-05-12 | 09:37

In de ogen van Senor Schnitzler was Franco dus de kwaadste niet. Die vond ook dat het volk zijn muil moest houden. En met hulp van Adolf en Benito en zijn Vreemdelingen legioen zorgde hij er voor dat ze dat ook deden. Blijf maar mooi in Spanje Herr Schnitzler.

Polletje Piekhaar | 02-05-12 | 09:35

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl