
Schrijnend leed vandaag in de Telegraaf, het vakblad voor journalisten, intellectuelen en wetenschappers." De beruchte pagina 6 (bekend van de voorpaginaberichten die midden in een zin eindigen met "lees verder op pagina 6, kolom 3")
kopt '
KERMISSEN STERVEN UIT'. En daarboven in een subtiel,
onopvallend balkje: "Dorpsfeest verdwijnt in talloze plaatsen van de kalender". Ja, gaat u maar even zitten. Deden wij ook toen we het lazen. Stelt u zich eens voor: nooit meer kermis. Weer zo'n Hollandsche traditie die verdwijnt. Weg ouderwets knokken tussen boerenzonen in zwart lederen jack met gouden schakelketting en zoontjes van gastarbeiders. Nooit meer het karakteristieke geluid van de boksbalmachine wanneer een jongen met matje in zijn nek totaal doorgesnoven de bal tot boven 'Superman'-niveau weet te meppen met zijn blote knokkels. Wie ruikt bij het woord "kermis" niet de geur van oliebollen, suikerspin, goedkope aftershave en geronnen bloed? De stem van de schiettentmeneer: "Jaaaa mensen, kijken en d'rrrrr bij zijn! Winnen, winnen, winnen, winnen, winnen!". Allemaal weg. Foetsie. Extinct. Vooral in de achtergebleven ontwikkelingsgebieden van Zeeland en Limburg (waaronder Helmond) is een kermis inmiddels net zo zeldzaam als een hoogopgeleide jongere. Dit mag niet gebeuren. Hollandsche folklore mag niet dood. Waar blijft de PVV-kamervragenmachine? Subsidie voor kermissen! Eigen grijpermachine's eerst! Giro 555 actie op Zeemeeuw FM. Bassie, Adriaan, Henk, Ingrid en de
Kermisklanten in een Mars voor Beschaving van
Anna Paulowna via 't Zand naar Schagen. Ramsey Nasr in een zweefmolen. Naakt. Advertentie in de New York Times. Een bloedend reuzenrad als twibbon in je Twitter-avatar. RED DE KERMIS! RED DE NEDERLANDSCHE
LEITKULTUR! Heeft iemand nog muntjes voor de botsauto's?
Reaguursels
InloggenBen vorige week nog naar de Oldenkotse kermis geweest. Deed zijn naam eer aan. Gadverdamme!
Elk weekend kan er hier in de noordkop (in een tent of kroeg onder het mom van "kermis") gepilst worden hoor, dus maak je maar geen zorgen! (:
de kermis ook zo'n cultureel vermaak waar wel op bezuinigd kan worden.
Hot Butter - Popcorn
www.youtube.com/watch?v=OK5q1bU59Ic&am...
Tja, als het elke keer duurder word, komt er vanzelf niks meer op af.
Ik heb ooit gehoord dat een gebakkraam 2000,- bood om 4 dagen op die plek te mogen staan. Toen ging er een concurrent overheen met een bod 3000,-. Hier komen dan nog eens de kosten voor personeel, stroom en water bij. Vind je het gek dat men zulke hoge prijzen moet vragen
De geschiedenis van de kermis.
www.schooltv.nl/beeldbank/clip/2006050...
'...(waaronder Helmond) is een kermis inmiddels net zo zeldzaam als een hoogopgeleide jongere.'
Oh ja joh?
(alinea 3):
www.nrc.nl/nieuws/2011/01/20/als-stede...
Aan de andere kant, geen grotere spanning dan de spanning in een octopus, achtbaan of reuzenrad die waterpas staat op een half kratje Bavaria en een paar houtjes en in het donker door een paar half lamme zigeuners in elkaar is gezet.
Beste nieuws in lange, lange tijd.
Beste nieuws in lange, lange tijd.
Ik sta over het algemeen bekend als een gierige Spanjaard.
Maar die attracties zijn vaak gewoon veel te duur.
3 tot 4 euro voor een ritje in de Octopus/Spin? Ik pas.
De kermis zal nooit verdwijnen. Dat is net zoals een Nederland zonder boeren en vissers. Die zullen ook altijd blijven, dat hoort gewoon bij dit land.
Ik ging in mijn 013 tijd altijd naar de roze maandag
(Nee, ik ben zelf geen gay) Met een biertje in de hand, excentrieke en maffe mensen kijken.
-weggejorist-
Optiefen met het annexeren van Helmond, kut limbo's.
Ik verbaas me over de topografische variëteit van het plaatsje Helmond de laatste tijd...
Ja. Redt de Kermit. Want het is zo'n vriendelijk diertje. Redt Kermit. Oh. Kermis...
Vind je het gek als je 5 euro voor 1 minuut plezier vraagt :x
Kermis is niet bepaald iets typisch Nederlands. Onder andere in Frankrijk hebben ze het er ook gewoon. Oliebollen (vroeger 'oliekoeken') zijn echter wel sinds enkele eeuwen typisch Nederlands.
Titan T. Fox | 04-07-11 | 13:15
Je bent ook een lul als je eerst een bak met geld in zo'n grijpkraan gaat gooien, wetende dat je die troep ook voor peanuts bij een spellgoedwinkel kunt kopen.
Ikzelf ga ook naar de kermis, alleen geef ik er geen euro aan uit, want ik ben te oud voor die onzin, maar vind het wel heerlijk om vanaf een terrasje mensen te kijken, en dat gaat dan ook prima op de tilburgse kermis, want daar komen gewoon ruim 100000 mensen per dag of af, dus genoeg bekijks.
Kermis is toch alleen nog leuk voor aso's en tuigjongeren?
Als kind heb ik nog vage herinneringen over dat het ooit gezellig was en dat vrijwel iedereen dat ook vondt toen. Maar tegen een jaar of 16 was de enige sfeer die over was die van hangjongeren die lijntjes stonden te snuiven en als het geld voor de lijntjes op was kinderen gingen manipuleren, bestelen en/of bedreigen en dat is ongeveer de sfeer die ik nu voor ogen heb als ik aan kermis denk.
Man we vieren hier meer dan een week kermis en dan ook nog eens in verschillende delen van de stad. Waar hebben jullie het over?
BertBrussen : Het maakt niet uit hoe vaak je het blijft zeggen, maar Helmond ligt in Brabant. NIET in Limburg. Had nou je VMBO maar afgemaakt. Jouw topografische kennis is net zo belabberd als een dom blondje met 4 TomTom's én een stratenkaart in de auto.
Awwww Brussen is jaloers en wil ook superman slaan.
Ik ga al jaren niet meer naar de kermis. Vind het belachelijk om 3,50 voor een ritje van 4 minuten te vragen. Stelletje criminelen. Probeer vandaag de dag maar eens wat uit de grijpers te krijgen; die worden ook ieder jaar slapper geprogrammeerd. Oplichterij vind ik dat. Je flikkert er 20 in, wint niks, en diegene die na je komt heeft na 1x al prijs.
Als je goedkope pluche beestjes wilt, ga ja naar de ToysXL of Bart Smit. Voor cheap-ass horloges kun je bij de Blokker of Action terecht. Wil je lol hebben, doe een dagje Efteling (of een ander attractiepark). Kermis is voor paupers en tokkies.
ojédiaré | 04-07-11 | 13:05
Ik had ooit in één worp de hoofdprijs. Dat betrof een stomme pop uit één of andere serie op TV. Dochter van vijf helemaal in de gloria. En ik heb mij nooit zoveel de held gevoeld als op dat moment. Kleinburgelijk en stom, maar het geluk zit 'm inderdaad in die dingen. Papa was de held. Ik ben het nooit meer vergeten.
Er IS niets leuker dan je dochter 19 euro te zien verspelen om een China-made beerachtig poppetje te 'winnen". Dat geluk, die glimlach, priceless... echt.
vergrijzing onder de kermisexploitanten? Ik denk anders dat er genoeg exploitanten zijn die maar al te graag zien dat er heel wat exploitanten verdwijnen, om zo hun plekje voor een prikkie over te nemen, dus die zul je niet horen klagen dat er minder attracties
zijn. Verder is er van de vergrijzing op de tilburgse kermis niks te merken, want daar worden nog steeds torenhoge pachtprijzen betaald voor een standplaats.
Ik denk eerder dat ze de dorpjes links laten liggen omdat daar steeds minder te verdienen valt door de wegtrekkende bevolking, en de rek er uit is qua pachtgelden, want dta valt op een gegeven moment niet meer terug te verdienen met dat eeuwige opbieden tegen elkaar.
Nou, de kermissen in Noord-Holland sterven niet uit! Kermis warmetuut staat weer in de agenda!
Ik vind dat 35% van alle gemeentelijke festiviteiten puur Nederlands moeten zijn.
Kermis, nog zo iets dat totaal naar de klote is geholpen door marokkanen. Zwembaden, stranden, Hollandse meisjes, hulpverleners, rouwstoeten, etc etc niets is veilig voor ze.
Denk dat het toch een probleem is dat veroorzaakt wordt door de plaatselijke gemeentes. Men denkt als burgermeester alleen aan geld innen ipv het vermaak van de burgers van de gemeente. Voorbeeld hier in Roermond: Men moet én standgeld betalen als kermis exploitant én ook nog eens de elektriciteit die noodzakelijk is voor de attractie. Vroeger was het alleen standgeld. En dan is ook nog eens het standgeldbedrag en bedrag met minimaal 4 nullen.
Gevolg is dan dat je voor de attracties veel geld moet vragen aan je klanten om die bedragen te kunnen betalen. Als je dan als gezin naar de Kermis gaat ben je een godsvermogen kwijt om een leuke avond te hebben.
De cafees hebben dan ook geen zin om open te zijn omdat hun omzet laag is. Mensen hebben het geld hard nodig om die paar atracties die er staan te kunnen bezoeken. Er blijft dan niks over om dan ook nog eens een biertje te kunnen vatten.
Geen wonder dat de Kermis niet bezocht wordt en dat veel exploitanten weigeren nog bepbaalde dorpen steden aan te doen.
Dan heb je ook nog eens het hangjongere probleem zoals in Helmond, die rennen dan over de roermondse kermis ook in groepen roend en veroorzaken een minder leuke stemming onder het normale volk.
Nou om maar even mooie herinneringen op te halen, het soundboard: www.primeserver.nl/meuk/NrgSoundBoard/...
Iedereen die woede of haat koestert voor de kermis mocht vroeger gewoon niet van mama in de zweefmolen.
Confused....
Bedoelen ze nou kermis of dorpsfeest.
Kermis kan me gestolen worden, sneue stadse bedoening.
Maar de dorpsfeesten hier (voorafgegaan door autorodeo, vrouwsjouw'n en zwientjetikk'n) zijn altijd goed te doen. Grote tent in het boerenland en het hele dorp zo lam als Bonny st. Clair, heerlijk!
Feynman | 04-07-11 | 11:20 |
Je slaat vaak de spijker op zijn kop. Gemeenten willen het onderste uit de kan en nu begint het deksel op de neus te vallen. Wat zij durven vragen voor enkele dagen kermis is ongehoord. Maar goed een inmiddels bekend gezegde luidt: De overheid maakt meer kapot dan je lief is. Kunnen ze achteraf weer lopen zeiken, "met de wetenschap van nu...". Dus gemeenten, jullie lezen het hier, dus je weet het NU!
hier in N-H is kermis simpelweg > feesttent, muziek en bier.. Dat gaat niet dood :)
@eerstneukendanpraten | 04-07-11 | 12:02 |
Kim Jung Il heeft sedert de jaren 50 al een stevig bruggenhoofd in 020 gevestigd. Het zijn vast de geallieerden die ons komen bevrijden van het Marxistisch juk zodat we hier eindelijk een democratische rechtstaat kunnen vestigen.
@Mgr. Denwop | 04-07-11 | 11:56
Had je 4 moeten betalen. Kreeg ze 4 rondjes.
Ik kan dat dat 'uitsterven' niet helemaal bevestigen... mijn stad (en land) is sinds jaren verworden tot één groot luidruchtig, overvol PRETPARK! Met iedere dag genoeg vertier & vreten voor alle gekweekte hersenlozen in de BV-Nederland.
@F. von Zeikhoven | 04-07-11
en zo is het!
Vergrijzing op de kermnissen. Klopt helemaal. Dit is de oorzaak
www.youtube.com/watch?v=CUbuxv8D9NI
De kermissen krijgen toch al een indirecte subsidie doordat ze btw laag betalen? Jaja, iedereen moet de broekriem aantrekken.
Brussen, je vergeet even te melden dat als de kermis uit de dorpen verdwijnt, dat ernstige gevolgen heeft voor het geboortecijfer én de toename van inteeltueusmisvormde kudtkinderen op de plattelanden. Al ten tijde van de Beeldenstorm was de kermis hier opt Nationaallandschapseiland de aangewezen plaats voor het tot vruchtbaarheid gekomen mejuffrouwelijk deel van een dorpsgemeenschap om ingezaaid te worden. Het feit dat de lekkerste nieuwe maagden zich juist op de kermis aan iedere wildvreemde aanboden om te voorkomen dat de plaatselijke dominee een passende echtgenoot uit hetzelfde dorp zou voorschrijven. En inderdaad trokken de beste boerenzonen uit omliggende dorpen naar de kermis. Die moesten dan uiteraard eerst op de vuist met de lokale boerenjongens. Dit waren geen ordinaire vechtpartijen, maar een slimme zet van moeder natuur om te zorgen dat de maagden alleen bevrucht zouden worden door de sterkste jongeheren. Dit ritueel voorzag een gemeenschap steeds weer van nieuwe genen en daarmee werd in hoge mate inteelt voorkomen.
Dat die kermissen verdwijnen, is dus nóg een dringende reden om juist de soepsidie op onderwijs voor geestelijk gehandicapte kinderen vooral opt platteland niet te korten, maar juist uit te verhogen...
Anarchus_Rex | 04-07-11 | 11:42 |
Gewoon een papierversnipperaar achter je brievenbus hangen, moet je eens zien hoe snel ze ermee ophouden.
kermis doet mij denken aan kampers en bontkraagjes. Oftewel: Nu Even Viet.
In alle plaatsen in N-H waar kermis synoniem is met biertent i.p.v. botsauto, denk ik dat het met dat uitsterven wel mee zal vallen
@Mac The Ripper | 04-07-11 | 11:57 |
Dierentuinen en circussen houden hun rifapen tenminste achter slot en grendel. Ik zou hen dan ook niet over één kam met kermissen willen scheren!
@Mac The Ripper | 04-07-11 | 11:57 |
Dierentuinen en circussen houden hun rifapen tenminste achter slot en grendel. Ik zou hen dan ook niet over één kam met kermissen willen scheren!
Kermis Heemskerk: 3 dagen lang jezelf een coma in zuipen terwijl de kids met opa en oma in de attracties hangen.
Niks geen gekloot met allochtone kudtkoterts en altijd gezellig!
Misschien een wijze les voor meester Bert: Niet elk dorp is zo'n kutgehucht als Beverwijk!
[OT] He, het luchtalarm gaat hier af! Valt Noordkorea nu al binnen?
Kermis = een plek waar domme mensen zich vrijwillig laten oplichten door zigeuners.
Mgr. Denwop | 04-07-11 | 11:56
Polen zijn nu eenmaal dronken, altijd!!!
Jammer dat het verdwijnt. De kermis was zo'n 20 jaar gelden 'the place to be' Mijn hele klas kwam naar de kermis, als deze plaats vond in de wijk. Vlinders kreeg je dan in de buik als het mooie blonde meisje van je klas weer zag. De mooie meisjes konden nooit in de botsauto's rijden, daar iedereen erop af reedt. De wat minder mooie exemplaren hadden dan weer vrij spel. Sommige gingen dan zelf maar botsen, om er toch bij te horen.
Alles verdwijnt. Discotheek bezoek loopt terug. Kermissen nemen af, circus is niet meer levensvatbaar. Jammer, maar het hoort bij de evolutie.
Dhr. Z. Wijn | 04-07-11 | 11:59
Voor 4 EURI krijg je bij de LIDL een half krat bier mee...
Kermis, alsof je op vakantie bent
Kermis dateert uit de tijd waarin harwerkende huwbare jongens hardwerkende huwbare meisjes geen tijd hadden om elkaar te vinden. Een biertje, beetje shaken, tegelijkertijd wat oude vetes uitvechten. Tegenwoordig gebeurt dit op de dance parties, zij die geen geld hebben komen er niet en parenteel toezicht is niet meer van deze tijd. Wie dood dood, nog een keer en nog een keer doodervaringen wil hebben gaat naar sixflags.
Volgens kruidenvrouwtje hoorde kermis bij de cyclus, hard werken, verkansie, verveling, de boel een beetje opshaken, richting kiezen en op in het nieuwe seizoen.
Net alsof we niet wisten dat alles wat bij Nederland hoort stilletjes aan verdwijnt. Kermis niet trouwens, check politiek24 op je tv (nu allemaal lekker op vakantie). Laatste x met mijn 2 kleine meiden naar kermis geweest. 2 x atractie, suikerspin, parkeergeld eurie 35. Biertje van EUR 4 maar laten staan. Land zo leuk. Enige leuke van dit artikel is dat het van de telegraaf komt en dus niet waar is.
Heel goed.
Nu het circus en de dierentuinen nog.
Che_cuevara | 04-07-11 | 11:53
Dat zal stinken in die hitte! Maar sommige mannen houden wel van een lichaamsgeurtje méér...
Mooi, dat was toch iets van vroeger. Nu worden die apparaten in elkaar geflanst door een zatte Pool. Ik heb laatst eens op een jaarmarkt mijn dochter in de draaimolen gezet. 2 euro. Twee rondjes (je leest het goed-> TWEE rondjes). Echt, geen onzin. Met een paar man stonden we erop dat het ding meer ging draaien. Komt ie uit zijn muntenkarretje met een knuppel. We hebben het er maar bij gelaten, het was immers een kinderatractie. Kudtvolk is het. Ik betaal wel 10 eurootjes en dan kunnen mijn kinderen zich de hele dag vermaken bij DippieDoe of consorten. Veilig, leuk voor de kinderen en geen vervelende vechtgrage Marokkaantjes of andersoortig pluimvee.
Hier in Limbabwe-süd stikt het nog van de kermissen. Ik vind het zelf helemaal niks, maar voor de kindertjes is het wel leuk, in de draaimolen enzo. Toch blijft het triest dat na het uitgaansleven nu ook de kermissen gesloopt gaan worden. Uiteindelijk kan het mainstream kuddevolk alleen nog naar André Rieu, Geer & Goor of naar Sensation White. Ook erg kansloos allemaal...
De Booster op de TT-kermis op woensdag: 4 euro. Tijdens TT-nacht: 10 euro. En er stonden mensen voor in de rij, dus blijkbaar toch niet te duur.
Niets van te merken wat een onzin.
Is het al weer Kerstmis dan? Als ik naar het weer kijk, motregen en 12 graden dan lijkt het anders wel zo...
@eerstneukendanpraten | 04-07-11 | 11:26
Volgens mij zitten die 72 maagden daar in.
Die in Tilburg begint binnenkort weer en die is elk jaar groter. Vorig jaar was het zelfs de grootste van Europa. Tja... hartje Brabant. Daar geven niet zomaar een feestje op.
@Lucille Werner | 04-07-11 | 11:46
Om te zuipen heb je toch geen kermis nodig.
@W.Ruudy | 04-07-11 | 11:12
Want vroeger werd er natuurlijk nooit gevochten.
@ariekanarie1986 | 04-07-11 | 11:29
Regio Helmond mag je toch zeker wel als 'Limburg Light' duiden.
Kermissen zijn kudt, allemaal. Bij uitstek de verzamelplaats voor tuig van alle soorten en maten.
Van de laatste keer dat ik op de kermis was (dus niet voorbij rijden of iets dergelijks, maar echt daar rondlopen) kan ik mij herinneren dat het gevalletje onder streng politietoezicht stond; men was bang voor confrontaties tussen verschillende groepen (tuig).
Zoals je een boek en cd tegenwoordig bij de benzinepomp koopt ervaar je kermis in de landelijke politiek.
Mooi, helemaal mee eens. Afschaffen die handel.
De kermis in Uitgeest is gewoon nog net zo kansloos zuipen als anders. En dat zal wel zo blijven ook.. Deunen is gou-houd..!
Tja.
Che_cuevara | 04-07-11 | 11:38
Zoals je hopelijk begreep, zie ik er niets in, maar technisch gezien is het geen probleem. Je kunt best een verdeelsleutel van de inkomsten verzinnen.
Yessss, eindelijk af van die straalbezopen kudtboeren die in je brievenbus staan te zeiken.
Kermis hier in de buurt is toch al niet veel meer aan.
Stikt van de allochtonen kindjes onder de 18.
Vooral bij de botsauto's omdat ze dan een hele week lang legaal kunnen autorijden i.p.v. met de golf van papa de weg op te gaan.
De beleving bij kermis wordt zwaar overschat. Het gaat niet om die domme attracties, het is een jaarlijks terugkerend feest waarin een compleet dorp weer samenkomt om te feesten.
Onzin over tokkies en andere vergelijkingen zijn totaal niet gestoeld op feiten. Ik ben beter gewend Bert.
Als ik bij onze Zuiderburen kijk dan moet je voor een grote attractie behoorlijk wat standgeld betalen www.brugge.be/internet/nl/content/nieu...
@brutus68 | 04-07-11 | 11:35
Je kunt er ook iets anders in zien.
Dan maar thuis.
www.primeserver.nl/meuk/NrgSoundBoard/
"Wie ruikt bij het woord "kermis" niet de geur van oliebollen, suikerspin, goedkope aftershave en geronnen bloed?"
U vergeet kots.
@bintang | 04-07-11 | 11:34
De Efteling is één bedrijf.
Op de kermis staan verschillende exploitanten. Wordt een beetje moeilijk.
Helmond is dus het Baarle Hertog van Limburg.
Komtie komtie ggggaaattie ggggaaattie
Wellicht kunnen ze een lekkere vette subsidie aanvragen, voor behoudt van cultuur. Vind ik wel dat ze wat meer oeroude hollandsche spelletjes terug moeten brengen in een moderne vorm dus koek- wordt LSD-happen en spijker- wordt Bolletjes-Poepen.
@bintang, maar e attractieparken zijn dan ook te duur. Efteling kost trouwens minimaal 32 euro, zonder parkeren.
ariekanarie1986 | 04-07-11 | 11:29
Wel eens van humor gehoord?
@Che_cuevara | 04-07-11 | 11:33
Ah, een dark mushroom...
@Che_cuevara | 04-07-11 | 11:28
Tijden veranderen. Je kunt niet altijd vasthouden aan het verleden.
salonsocialist | 04-07-11 | 11:21
Valt wel mee met die prijzen. Voor de Efteling betaal je 30 euro, en dan kun je ook in hooguit 10 attracties.
Moeten kermissen die formule dan kopieren: een vast bedrag vragen, daarvoor onbeperkte toegang tot de attracties beloven, en de mensen vervolgens 90% van de tijd in de rij laten staan?
@brutus68 | 04-07-11 | 11:32
Ja.
www.krabbelgek.nl/2/cartoons/efteling/...
Vooral in de achtergebleven ontwikkelingsgebieden van Zeeland en Limburg (waaronder Helmond).
+1 voor een schoon en sterk Brabant, zonder Hellimond dus.
@jawell | 04-07-11 | 11:30
Heeft de Efteling dan ook een 18+ gedeelte? #durfttevragen
Ik weet niet waar telkens, geheel Off topic al die ideeën vandaan komen over islam rituelen, die dan evt. de kermis zouden vervangen. Maar ik zie het verband niet. Desalniettemin, kermis is vermaak voor kleuters en minder ontwikkelden, zeg maar de tijdelijk update van hun gebruikelijke hangplek.
Jammer voor die mensen, maar de 'leuke' kermis is kansloos vrees ik.
Alleen de botsauto's ga ik missen, voor de overige atracties ga ik wel naar het kindergedeelte van de Efteling ofzo...
BertBrussen, doe je huiswerk eens! Helmond ligt in noord-brabant. -1
@Che_cuevara, ik geloof best wel dat de overheid hen het vel over de oren trekt; hoe je het ook went of keert, uiteindelijk is de overheid de schuldige aan de regressie, dalende welvaart en de absurde prijzen welke gevraagd worden voor vanalles en nog wat.
@Bakito | 04-07-11 | 11:25
Met dat "gelukkig" ben ik niet zo gelukkig.
Bakito | 04-07-11 | 11:21
Mijn moedertje gaat nog iedere zondag naar de Nederlandsch Hervormde Kerk hoor...
Che_cuevara | 04-07-11 | 11:21
LOL, maar wel lekker knus daarbinnen...
@Legacy | 04-07-11 | 11:21
Precies. En allochtonen, ruzies en kampvolk? Wat is dat? :D
Het enige dat moet is 3 dagen lang met je kameraden en bekenden in een tent of kroeg.
Gisteren nog even wezen kijken in Vragender. Wat een teringbende bij die optocht :D
Inderdaad veuls te duur geworden. Attracties hebben zichzelf uit de markt geprijsd.
En dan houdt het een keer op.
@Che_cuevara | 04-07-11 | 11:23
Gelukkig hebben we dat nog. Nederland zelf is cultureel failliet.
Attracties met vrije toegang en gratis lawaai lijken leuk, tot je ziet wie er daarom ook zo graag komen kijken wat er te doen is.
@Bakito | 04-07-11 | 11:21
Multi cultuur toch?
@salonsocialist | 04-07-11 | 11:21
Ze moeten wel.
Je schrikt als je hoort wat ze aan standgeld moeten betalen.
Kermis was best leuk - 's ochtends lam wakker worden en dan meteen door naar het eerste deuntje....
Tegenwoordig is het meer regressietherapie voor kansjongeren.
Het was in mijn geboortedorp Deurze altijd fascinerend om te zien welke apen er nu weer in het dorp rondliepen. De familie Paz, de jongens en meisjes van de Keet, de Gabbers, de Boeren van The Brightside... Je zag ze een heel jaar niet en dan ineens vijf dagen wel. Hier zit een gesubsidieerde speelfilm in, met in de hoofdrollen die acteurs die in al die Nederlandse films zitten. En natuurlijk, helaas, een naakte Halina Reijn. Kermis,when the freaks come out.
Nieuweeee rrrrrondeeeee, nnnnniiiiieeeeuwweeeeee priiiiiiijzeeeeeen. Daaaaar gaaaaaat ttiiiiiieee weeeeerrrrr! Meedoen issss winneeeeeennnnnn!
@eerstneukendanpraten | 04-07-11 | 11:13
ja hoor.
mijkepol.files.wordpress.com/2010/06/d...
Weer een stukje Nederlandse folklore dat verdwijnt. Is er überhaupt nog cultuur over in dit land?
kermis is gewoon te duur; dik 3 euro voor een rondje op de draaimolen voor de kids... een belachelijke prijs. een euro of 1,50 zou een redelijk normale prijs zijn, maar niet wat ze er nu voor vragen.
@reCAPTCHA | 04-07-11 | 10:58 |
Zo is het. Alhoewel een kermis in de achterhoek niet veel meer is dan 3 dagen zoepen in een tent met een paar bandjes erbij. De rest van die attracties is eigenlijk alleen maar om de kinderen te kunnen dumpen.
Als je kijkt wat de gemeente voor stageld wil hebben dan snap ik het wel. Alleen hele dure snelle attracties zijn nog rendabel als er heel veel volk is.
Wat ooit een leuke manier was om kleine kinderen te vermaken is door onze overheid verkracht tot een commerciële instelling waar alleen nog verwende pubers geld kunnen stukslaan.
Met boerenzonen bedoelen jullie natuurlijk de berber boeren?
En nu? Ging er toch nooit heen.
Mooi zo. Alle kermissen, zo ook alle draaiorgels, mogen van mij gerust in vlammen opgaan.
@ W.Ruudy
Je hebt inderdaad gelijk over de sfeer. De kermis wordt steevast aangegrepen door dat volk om nietsvermoedende mensen met 5 tegen 1 in elkaar te slaan
@niet voor de hond | 04-07-11 | 11:02
In de hooiberg?
Je kunt op 5 juli nog naar Aalst (B). De dienst Cultuur en Integratie houdt met Thuis in de stad een multicultureel Marokkaans buurtfeest.
Alles wat nederlands is zal uitsterven.
Laten we het dan maar omdopen tot Light-Kultur
De kermis is best leuk maar 5 euro voor een atractie van 3 minuten is niet echt leuk maar.
Is er eigenlijk ook een HALAL-kermis met een HALAL-draaimolen, een HALAL-suikerspin en een HALAL-zweefmolen...?
De mooiste kermis, is er een die afgebroken wordt en vertrekt.
Kermis is in de dorpen waar ik wel eens een kermis bezoek voornamelijk een reden om 4 dagen jezelf naar de tering te kunnen zuipen in de kroeg. Op de een of andere manier houd ik daar wel van.
Ratzing. | 04-07-11 | 11:10 |
Kerstmis is kermis.
www.youtube.com/watch?v=GcIboz3xLiU
Ik heb het liefst geen kermis meer. En dat komt niet door de kermis zelf, maar door alle allochtonen en kampbewoners die er rondhangen. Sfeer bestaat er al lang niet meer.
Als je tegenwoordig al in de buurt van die blijde-achtige vernieuwingen staat dan jaagt het 'ikgadoohood adrenaline' al door je bloed heen....
Check ff die belastingaangiftes van die lui, dan zijn de laatsten zo opgetieft. Asociaal kudt volk.
`de Telegraaf, het vakblad voor journalisten, intellectuelen en wetenschappers.´Las laatst dat hullie d´r abonnementenbestand terugloopt,een soort braindrain dus .
Maarrr om even de portee van het bericht te pakken, van de kalender mag het verdwijnen van het dorpsplein nooit.
Alhoewel scheelt toch een paar euritientjes waar anders de kinderen om zeuren.
In plaats van kerstmis een Multikulmoslim iftar feestje.
Boksauto's, die zijn pas leuk.
Ik hoop dat het voor een keer waar is wat de Televaag ons meldt. Dat kermispubliek is echt geen goed woord waard.
Ik geloof er nils van!! Anders was de Waarzegster al lang naar Canada vertrokken. (toch, jomanda?)
Sytze_Vliegen | 04-07-11 | 11:03 | + 1 -
Die doelgroep is wel dol op de kermis.
Vraag eens aan de gemeentes waar de kermissen zijn gebleven.
Ongehoorde standplaatsleges!
Daarnaast heeft het ook weinig zin om grijparmen en bulldozers te exploiteren als de hele collectieve leitkultur weet dat daar nooit iets uit komt.
kersenflap | 04-07-11 | 11:03
Als je op maandag nog last van een kater hebt dan is de enige conclusie dat je op zondag méér had moeten zuipen...
Hey Marloes!
www.youtube.com/watch?v=PGvOYo8gS7Y
niet voor de hond | 04-07-11 | 11:02 |
Daar weet Saïd wel een leuk plekkie voor bij zijn neef.
Zou Teun een baan hebben gevonden bij de draaimolen of zeau? Zou wel een hoop verklaren...
Oh kut, ik bedoelde dus "gebruik" in mijn vorige comment, en niet "gebrek". Hoewel...
Bert dacht vanochtend:
"Mijn golf staat nog bij de garage, wet weer is vandaag onvoorspelbaar, en ik heb last van een kater. Laat ik maar ff een loos berichtje uit de Telegraaf becommentariëren, dan heb ik mijn kopij voor vandaag weer ingeleverd.
blijf met je poten van mijn turbo polyp!!
www.dumpert.nl/mediabase/542481/9c9da0...
Gelukkig komt er in verschillende steden de diftar-maaltijd (of hoe heet zo'n gebrek ook weer?) en de rammadan voor terug.
Maar we kunnen ons binnenkort allemaal verblijden aan nieuwe culturele uitingen:
- Aanslagje plegen
2,50 per bomgordel
- Vrouwen stenigje
5 per kei
- Ritueel schaapje slachten
10 plus 15 per kilo vlees
(onverdoofd mag stiekem achter de tent)
Maar waar gaan mijn buurmeisjes dan ontmaagd worden?
En weer briljant Helmond (Limburg) erin fietsen :-)
Dat levert vast weer een hoop boze glimlederjekkies op Bert!!11!
In Zeeland en onder kermisexploitanten ligt de gemiddelde leeftijd inmiddels boven de zestig.
Dan is het feest inderdaad bijna over.
Sterven met de kermissen dan ook de Tokkie's uit ?
Ow wacht ff in Tholen, Zeeland is er elk jaar nog een kermis.
2 hele dagen nog wel.
Goed nieuws dus, dan sterven blijkbaar Tokkies ook uit...
Kermis?? dat is toch die plek waar die bontkragen met nike petjes rondhangen?
Hier in de achterhoek niet hoor \o/
Kermis? Dat is toch dat broeinest voor wannabe pooiers en hoertjes in opleiding?
Af en toe een beetje kermis is best leuk.
Laatste keer kotste iemand over me heen in zo'n draaigeval. Dan is het minder.
NL maandagmorgen edit: Boks
Botsauto's zijn leuk, maar voor de rest... kan de kermis mij gestolen worden.
En wat nu met de nationale topsport triest-doen-bij-de-boxbal?!
REAGEER OOK