
Primeur! Nederland heeft de eerste officiële HBO bachelor opleiding
Astrologie ter wereld! Applaus! Hebben wij gelijk ook even een primeur voor de horoscooptruusjes: jullie zijn toch niet de eerste officiële HBO bachelor opleiding Astrologie ter wereld! Jeej! Niet omdat er ergens anders al eentje bestaat, maar omdat jullie geen officiële HBO bachelor zijn. Kan niet. Daarvoor heb je een volledig gevulde opleiding nodig, dus met studenten in alle leerjaren, waarbij van elk leerjaar een volledig jaar valt te evalueren. In praktijk moet je dus al vier jaar bezig zijn. Is de Academy voor Astrologie
niet, die zitten nog in de voorbereiding van de aanvraagprocedure. Maar wel alvast jezelf prematuur een HBO noemen voor de betere studentenwerverij. Geen verrassing, astrologen zijn de uitvinder van de hoax. Die zitten op verheven oplichterij. Astrologie is natuurlijk net zo wetenschappelijk als World of Warcraftkunde, vampierosofie en de
Hogeschool Meppel. Maar elke gnoom met een extra chromosoom en een wetenschappelijke waanbeeld mag in Nederland een verzoek tot accreditatie indienen. Laten we hopen dat de
NVAO niet bestaat uit heksen en magiërs en gewoon het verzoek van de Academy voor Tarotleggers lachend naast zich neer legt. Zoals het hoort. Slaan we tot slot
hierrr nog even de hele basis van de kennis die op het "HBO" wordt aangeleerd weg. Speciaal voor mensen die
Carl Sagan niet kennen. Zo, ook weer gebeurd. De onderwijsinspectie neemt het vanaf hier over voor de officiële terechtwijzing en educatieve billenkoek. Dat kan een astroloog zien aankomen. Graag gedaan!
Reaguursels
Inloggen@ledzeppelin | 18-01-11 | 14:06
Inderdaad niet echt wetenschappelijk als het alleen gebaseerd is op eigen waarneming met zo'n kleine testgroep.
Ik persoonlijk denk dat het een soort medische encyclopedie-effect is: als je daarin over een bepaalde aandoening leest heb je ook al snel het gevoel dat je er zelf aan lijdt. Ik geef overigens toe dat ik over astrologie niet echt kan oordelen, omdat ik me er nooit echt in verdiept heb.
@Sir Hackalot
Toegegeven, klinkt wat plompverloren en allerminst wetenschappelijk. Ik kan alleen maar aangeven dat het voor mijzelf 'domweg' klopt. Dat baseer ik op het feit dat ik zelf als geïnteresseerde amateur-astroloog ooit vele tientallen horoscopen (het zullen tegen de honderd zijn geweest) heb getrokken en elke keer was ik - maar ook degenen van wie de horoscopen zijn getrokken - gefrappeerd door de exactheid van de karakterbeschrijvingen en de 'dingen des levens' waar zij in hun leven mee geconfronteerd zijn/worden. Klinkt vaag misschien, maar dat is voor iedereen weer anders. Overigens heb ik nooit aan voorspellende astrologie gedaan en inderdaad - ben ik met @fromnowonjustmakefun eens - moet je je leven niet door de 'sterren' laten leiden. Maar nogmaals, interessant is het zeker!
@ledzeppelin | 18-01-11 | 12:46
En hoe kan jij er dan zo zeker van zijn dat 'het domweg klopt'?
@Einde van de Domheid | 17-01-11 | 14:25
Over of het een echt vak/beroep is valt nog te twisten, maar waarom in godsnaam op HBO niveau? Als ze het al aanbieden, dan zou dit typisch een MBO opleiding moeten zijn.
@ledzeppelin | 18-01-11 | 12:46
LOL @ voorspelbare gehoon
Verder is het wel boeiend, maar ook misleidend; je moet je leven gewoon leven en niet 'lezen in de sterren'; al die tijd dat mensen nu aan het studeren zijn om ene Miep zometeen te vertellen dat het wel goed komt volgens de sterren, kan ook besteed worden om Miep gewoon even te helpen
@Misant(i)roperie en @Strikdewebstroker,
Zinnige en moedige bijdragen tussen al dit voorspelbare gehoon, astrologie klopt domweg, dat kan iedereen die zich enige tijd met het 'trekken' van geboortehoroscopen heeft bezig gehouden beamen. Het keiharde wetenschappelijke bewijs is echter niet te geven, daarvoor zijn er té veel (astrologische) factoren (aspecten, huizenverdeling etc.) die karakter, levensloop e.d. van een individu bepalen. Maar het feit dat astrologie geen wetenschap in de gangbare betekenis is maakt het nog niet minder 'waar'. Het blijft boeiende materie.
Ging dit soort mensen vroeger niet op de brandstapel?
heeee heeee !!
Geen slechte dingen over WOW he? Daar kan je zowaar een kunde van maken.
En dan kom je erachter dat mijn Fury Warrior konten kickt.
Who cares, really? Als mensen zich daar voor in diep in de schulden willen werken moeten ze dat toch lekker zelf weten?
Hoorcollege vampirologie van Jeffrey
www.youtube.com/watch?v=6T_GV7MHxo0
@Dolle Dries | 17-01-11 | 15:25
Nope kijk maar eens in een Pantone waaier... Maar het gaat erom dat werkgevers veel te veel waarde hechten aan HBO diploma. Ik neem alleen mensen aan met een hands-on instelling en de juiste kennis. HBO diploma kan me gestolen worden
... start 1 april. Duidelijk een hoax-achtige iets te vroege grap. Leuk. Not.
Eindelijk maken we werk van "Nederland kennisland". Zijn we straks nr.1 piskijken en handopleggen in de wereld. De Chinezen zullen voor ons sidderen!
@Statler en Waldorf | 17-01-11 | 17:54 ach, de rede is gebaseerd op causaliteit.
De astrologie op synchroniciteit. Je moet dat niet redelijk willen benaderen.
"Klassieke astrologie o.l.v. de internationaal vermaarde astrologe Lee Lehman Ph.D. "
leelehman.com/LeeUAC2008.jpg
Yeah right!
www.academievoorastrologie.nl/website/...
staat op hun website best uitgebreid uitgelegd allemaal(http://www.academievoorastrologie.nl/website/index.php/van-start)
@sjaakdeslinksesul | 17-01-11 | 17:13
Maar wat is het verschil dan tussen seasonal biology en astrologie? want je opent al met een overeenkomst. Je noemt allemaal factoren die ook in een horoscoop zo voorkomen, want ook in de berekening daarvan is locatie natuurlijk van belang. Dus we zijn het eigenlijk met elkaar eens dat de basiswerking van de astrologie blijkbaar klopt, dus dat we nu eigenlijk pas echt goeie horoscopen kunnen maken ;-)
Wat er dan met die oude beelden gedaan wordt, tja.. die maken deel uit van de cultuur en zijn heus wel te koppelen met een beetje creativiteit. Tenzij je een soort fetish hebt met uitdraaien en grafieken, maar ook dat zijn maar weergaves.
Ga voor de grap met google streetview eens naar het adres dat op de website staat vermeld. Daar zit een vaag new-age boekwinkeltje, niks geen HBO onderwijsinstelling dus.
Vooralsnog ( suggestief) komt alle interesse van GS af als ik de stats bekijk.
www.websitetrafficspy.com/academievoor...
Ik wil niet vervelend zijn maar "De voorbereidingen zijn nu zo ver gevorderd dat we toegroeien naar de fase van daadwerkelijke aanvraag van accreditatie."
Er is nog helemaal geen HBO astrologie!! Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat deze opleiding accreditatie krijgt. Wishful thinking!!
Van de website: "De eerste module is gepland op 1, 2 en 3 april 2011". 1 april, yeah, right.
Ik dacht dat het een grapje was, maar dat was het dus niet. Een nederlaag voor de rede.
www.trimurti.nl/symbolon/
Op het zelfde adres als het "secretariaat". Wel handig je eigen "studie" boeken uitgeven.
"Astrologie is natuurlijk net zo wetenschappelijk als World of Warcraftkunde, vampierosofie en de Hogeschool Meppel."
Ik trek meer de vergelijking met klimaatwetenschap.
Wetenschap bedrijven zonder bewijs.
@sjaakdeslinksesul
Vlunk? Is dat Geenstijl taal?
strikdewepstroper01 | 17-01-11 | 17:11
Dank je, maar één vlunk is meer dan voldoende.
Mundus vult decipi, ergo decipiatur
"De wereld wil bedrogen worden, laat haar dus bedrogen worden"
jabir | 17-01-11 | 17:03
Omdat het seasonal biology en geen astrologie is me dunkt. Hij veronderstelt een samenhang tussen de uren dat je zonlicht en duisternis meemaakt (vandaar dat negers zo vrolijk zijn en zweden zo somber) en wat dat met je hersenen doet. Astrologen hebben in het verleden wellicht hetzelfde verschil geconstateerd tussen mensen die in de lente of herfst geboren zijn en op basis daarvan een (gemiddelde) karakterschets gemaakt. Vervolgens zijn er allerlei rare verklaringen aan opgehangen over het huis van venus en ascendanten. Zelfde geldt voor acupunctuur. Het schijnt te werken, maar met energiebanen heeft het geen fuck te maken. Wat maar weer eens aantoont dat ockham's razor werkt, altijd naar de simpelste verklaring (de zon) zoeken.
@sjaakdeslinksesul
Heb je al rond gekeken dan op grenswetenschappen? Ik vermaak mij er altijd wel
met de reacties lezen van grenswetenschappers. En die zijn net zo gevarïeerd
(en gek) als reaguurders op Geenstijl.
M.i. moet je er niet over oordelen wanneer je het nooit zelf hebt bestudeerd.
... dat vonden o.a. H.J. Eysenck en D.K.B Nias, psychologen U.of London. Die publiceerden in 1982 "Astrology, Science or Superstition?" uitgegeven door Maurice Temple Smith Ltd, London.
Maar dan laten we die flauwe rubriekjes in de damesbladen wel even buiten beshouwing.
@strikdewepstroper01 | 17-01-11 | 16:24
Je hebt m'n linkjes niet gelezen hè?
jabir | 17-01-11 | 16:52
Ik moet bekennen dat ik te vroeg was om de onderzoekers te veroordelen vanwege hun mediageilheid, andere waaronder psychic Mike gingen gewoon op de loop met hun speculaties (zie link hierboven, de onderzoeker brengt het heel sec). Blijft het punt dat astrologen geen onderscheid maken tussen het noordelijk en zuidelijk halfrond en dat het in hun theorie (die best op ervaring gebaseerd kan zijn) niet over blootstelling aan zonlicht draait. In verhouding tot de zon stelt het licht van de sterren (of de zwaartekracht) trouwens niet veel voor.
En ik vind het helemaal niet gek dat tijdens de zwangerschap heel veel factoren van invloed zijn op de ontwikkeling van je hersenen die de rest van je leven van invloed zijn op je gedrag. Waaronder licht of uv-straling of het luisteren naar mozart enz. Maar dat is gewoon gangbare neuro-wetenschap. Het meest interessante wetenschapsgebied trouwens, dat ons mensbeeld grondig gaat veranderen. Jammer dat ik te laat was (of te dom, mijn moeder dronk tijdens de zwangerschap) om op tijd in die trein te stappen.
Maar dat zegt nog niks over grenswetenschappen (nee strikdewebstroper) en de claims die daarin gemaakt worden.
@sjaakdeslinksesul | 17-01-11 | 16:52
Leuke link, dank. Ik citeer:
"We know that the biological clock regulates mood in humans. If an imprinting mechanism similar to the one that we found in mice operates in humans, then it could not only have an effect on a number of behavioral disorders but also have a more general effect on personality," said McMahon.
"It's important to emphasize that, even though this sounds a bit like astrology, it is not: it's seasonal biology!" McMahon added."
Yah right.
Hij legt niet uit waarom je het geen "astrologie" kunt noemen terwijl hij gewoon toegeeft dat het eigenlijk net zo werkt. Hij vindt de term natuurlijk te genant voor woorden wat ik me wel kan voorstellen, maar dat is dan een kwestie van smaak geworden. Hij vindt het blijkbaar leuker om het "seasonal biology' te noemen.
jabir
De onderzoeker maakt zelf nergens de claim die psychic mike maakt, het gaat gewoon over blootstelling aan licht en de effecten die dat heeft op de ontwikkeling van je hersenen en je biologische klok: ts-si.org/neuroscience/28023-personali...
@sjaakdeslinksesul | 17-01-11 | 16:28
De stand van de sterren (met name de zon, maar daar heb je dan ook siderische horoscopen voor) is natuurlijk nogal gerelateerd aan de hoeveelheid licht.
'Correct me if I'm wrong' hoor, het gaat me er niet om gelijk te hebben, maar eerder dat ik wetenschappelijk onderzoek dat in die richting wijst evengoed serieus wil overwegen. Maar goed, dan zijn we toch al een eind op weg? De hoeveelheid licht per seizoen heeft een effect op overigens niet alleen je biologische ritme, maar ook je genetische imprints, die dan weer van invloed zijn op je karaktervorming. Basispunt is dus dat er cyclische invloeden zijn, dat het licht elke dag weer een net iets andere intensiteit heeft en dat dat die invloed heeft op je. Op zo'n grondslag kan je volgens mij de astrologie niet ontkennen.
De zwakke plek die ik in het verhaal zie, is dat er wel meer invloeden zijn op de karaktervorming. Zo maakt het volgens mij evengoed uit of de moeder tijdens de zwangerschap rookte, of ze spanningen had, of de bevalling wel goed verliep, etc.
misant(i)ropie | 17-01-11 | 16:41
Logaritmetabellen natuurlijk.
Voor reaguurders die interesse hebben in het schemergebied voorbij de
wetenschap, dus alles wat niet bewezen kan worden maar wel stof geeft
tot nadenken. Google - Grenswetenschappen.
jabir | 17-01-11 | 16:26
Vergis je niet, ook in nature staan flutonderzoeken. In alle wetenschappelijke bladen eigenlijk.
Astro_TV, horoscopen in kranten en tijdschriften, allemaal flauwekul. Maar het wordt met graagte bekeken en gelezen, want iedereen wil toch diep in zijn hart weten of er nog iets leuks in het verschiet ligt. Deze nep-astrologen nemen voor hun verhaaltjes de bekende aspekten van een bepaald sterrenbeeld, bijv. Tweelingen.
Hoofdaspecten: babbelen graag, gek op lezen, intelligent, oppervlakkig, soms leugenachtig, weten overal over mee te praten. Dus wat staat er voor hen voorspeld: "u heeft vandaag een paar leuke ontmoetingen. Na een drukke dag kunt u zich vanavond heerlijk met een stapel boeken op de bank uitstrekken". Blablabla.
Dit heeft allemaal zeer weinig met astrologie te maken.
Voor het maken van een horoscoop heb je de juiste geboortedatum en -tijd (liefst op de minuut af), het geboorteland en de geboorteplaats nodig.
Voordat er kant- en klare programma's op internet kwamen was je hier wel even zoet mee, met efemeriden- en logaritentabellen.
Het interpreteren van horoscopen is een kwestie van jarenlang studie en blijft een delicate aangelegenheid, omdat je een regelrechte blik hebt in iemands karakter en levensloop. Veel mensen willen b.v. niets weten over ziektes en doodgaan, wat logisch is. Wel over opleiding, beroep, rijkdom, partnerkeuze, kinderen, gezondheid enz.
Ongelovige Thomassen zullen er altijd blijven en dat mag natuurlijk.
Een HBO-opleiding kan ik persoonlijk alleen maar toejuichen.
Bedrijven zouden een astroloog in dienst kunnen nemen voor het screenen van personeel, volgens mij is dit al het geval. Politici zouden op deze manier ook eens verplicht doorgelicht kunnen worden.
@mokum | 17-01-11 | 16:28
Ja inderdaad! Ik ben ineens een leeuw geworden, dus dat is in ieder geval beter dan maagd. Wel mooi als je nu ineens 'slangedrager' als sterrenbeeld hebt en.wikipedia.org/wiki/Ophiuchus_%28ast...
Toen de planeet pluto werd ontdekt hadden (kuch) astrologen een probleem: hoe Pluto in te passen in hun systeem; dat is gelukt maar helaas voor hen is Pluto sinds een jaar planeet af en het probleem is weer terug.
Je kunt je afvragen wat de invloed van een planeet (Jupiter bv.) is, op de menselijke geest, die op 700 miljoen km. van de aarde staat.
Pak drie willekeurige weekbladen en je hebt drie volslagen andere horoscoop- voorsppellingen. Echt dikke onzin maar je kunt er rijk mee worden, misschien dat het deze oorzaak is die mensen er zich bezig mee laat houden.
jabir | 17-01-11 | 16:10
Ik zit nu thuis en kan vanaf hier geen wetenschappelijke artikelen openen. Maar dit is toch het geruchtmakende onderzoek dat zou bewijzen (ik las het stuk van helath ranger Mike wel) dat planetaire posities van invloed zou zijn op zoogdieren?
En nu blijkt dus dat het om iets heel anders gaat, nl het licht waaraan een dier wordt blootgesteld (bv tijdens de zwangerschap bv) is van invloed op je biologische ritme. Ja, daar kan ik me van alles bij voorstellen.
Astrologie gaat uit van de gedachte dat niet het seizoen waarin je geboren wordt maar de stand der sterren daarop van invloed is. Hoe zit het trouwens met hoogtegraden en noordelijke en zuidelijke halfrond? Dit is dus gewoon een heel ander onderzoek (denk ik) met nogal voor de hand liggende resultaten dat een leuke spin krijgt om interesse op te wekken.
The zodiac signs have shifted!
www.startribune.com/newsgraphics/11366...
Mijn persoonlijkheid is al veranderd van een hardwerkende steenbok naar een luie boogschutter... ik zal hier dus wel meer rond gaan hangen.
@sjaakdeslinksesul | 17-01-11 | 16:04
Als ik iets in het blad 'Nature' lees in de afdeling neurowetenschappen, constateer ik als buitenstaander dat het onderzoek dat dus een fysieke basis geeft aan astrologie in een gezaghebbende wetenschappelijke publicatie staat en betrekking heeft op een discipline die niet de mijne is. Mijn eerste instinct is dan begrijpen waar het over gaat in plaats van bij voorbaat diskwalificeren op basis van wat vage algemeen wetenschappelijke noties die al dan niet van toepassing zijn. De publicatie is van begin december vorig jaar, maar er is door collega's van die onderzoekers nog geen onvertogen woord over geschreven. Dat lag wel anders bij die recente NASA 'onthulling'.
@Biff Eagleburger
Is het nooit bewezen dat eb en vloed door de maan wordt beïnvloed?
En zo zijn er talloze andere cyclussen in de natuur. Bestaan die dan ook niet volgens
jou? Dat mensen astrologie poppenkast vinden, okay. Maar het is ook zo dat
de mens niet alles weet. En dat de wetenschap nog niet alle antwoorden heeft.
@Witte Gij't | 17-01-11 | 16:13
Kan zijn, maar dat neemt niet weg dat de Mesopotamiërs het voornamelijk hebben ontwikkeld voor wetenschappelijke doeleinden, zo'n vijfeneenhalf duizend jaar geleden. En niet voor kaartje draaien en kijken wie er het mafst wordt van lang naar de zon kijken, zoals die gekke lymies op het perfide Albion.
@Biff Eagleburger | 17-01-11 | 15:56
astronomie idd :/
maar toch fout biff;
Stonehenge, zonnetempels, (maya) kalenders etc. werden allen gebouwd en uitgedacht vanuit de astrologische kennis.
@sjaakdeslinksesul | 17-01-11 | 15:56
Ik probeer je algemene kritiek te relateren aan het onderzoek dat uitgevoerd werd, dat de grondwerking van astrologie (of 'seasonal biology' nu) aantoont, maar dat lukt me niet. Het betrof helemaal geen sociaal/statistisch onderzoek maar neurologisch (op muizen). je kritiek op medicijnen vind ik ook z'n doel missen, want er wordt hier niet een nieuwe stof en de werking daarvan onderzocht (wat overigens prima lukt), maar vooral de werking van licht op de genen. Gortdroog verhaal verder.
Ik geloof niets van astrologie, maar heb wel altijd tegen de 'believers' gezegd dat als er een wetenschappelijke basis is om zoiets te veronderstellen, dat ik daar open voor sta. Het is nl. niet mijn religie dat astrologie niet zou bestaan. Nooit verwacht dat die basis er ook is, maar dat lijkt nu toch wel zo te zijn.
Had moeten zijn.... terwijl niet werkende medicijnen verkocht worden
Eigenlijk is het een probleem van alle testen zonder onderliggende theorie. Als je niet weet hoe iets precies werkt, loop je altijd kans dat je toevallig wat vindt.
waar gaat het toch heen met het Nederlands onderwijs :(
Mijn vrouw heb ik onder de sterren tot mij genomen. Moet eerlijk zeggen, het was een bijzondere ervaring.
.... maar goed er bestaan ook leerstoelen reformatorische wijsbegeerte, islamistische geestelijk verzorger en dialectische materialisme.
jabir | 17-01-11 | 15:38
Er zijn twee problemen denk ik.
Als je denkt dat a tot b leidt, heb je altijd kans dat die uitkomst inderdaad uit je test rolt. Maar je zou zo'n test eerst duizenden keren uit moeten voeren (met andere data) om echte zekerheid te hebben. Ook je test is namelijk een kansgrootheid waaruit je een steekproef trekt, die toevallig net in het ene uiterste (correlatie tussen a en b) kan zitten.
Het tweede probleem is factor c die van invloed is op b. Er is altijd wel een factor c te vinden is die toevallig samenhangt met b en a tussen de duizenden factoren c die dat niet doen.
Dit zou dus gewon toeval kunnen zijn. Overigens is het probleem dat ik schets van toepassing op veel statistische 'waarheden'. Veel medicijnen worden bv goedgekeurd op basis van dit soort testen en dat betekent dat goede medicijnen worden afgekeurd, terwijl niet werkende medicijnen staan te verstoffen.
@Witte Gij't | 17-01-11 | 15:50
Ook fout. Eerst was er een hele simpele vorm van wiskunde en toen astroNOMie, hetgeen niet meer inhield dan het in kaart brengen van planeten en sterren.
This is the dawning of the age of Aquarius.
Heeft opeens het liedje uit Hair weer in hoofd rondzingen. Pure nostalgie.
Headquarters van deze 'universiteit' aan de amsterdamseweg in Amstelveen:
goo.gl/maps/jKKK
Zelfde adres: boekwinkel met zweefboeken:
www.trimurti.nl/symbolon/
@strikdewepstroper01 | 17-01-11 | 15:21
Nope. Nooit en te nimmer bewezen. Alweer een gevalletje selffulfilling prophecy.
www.livescience.com/strangenews/090925...
Astrologie was de eerste wetenschap en bracht alle andere voort, dus niet zo liggen janken.
@Dolle Dries | 17-01-11 | 15:19
Of hoe krijg ik de veilinghallen in Tiel stampvol, terwijl ik kakel over niks. Mij lijkt het wel wat, inhoudelijk niet, maar financieel wel.
Ik was een keer op een uit de hand gelopen feestje en daar was iemand die een aurafoto maakte. Dertig euro per foto plus een korte analyse, vroeg ze, want het moest wel leuk voor de mensen blijven. Ze was maximaal zeven minuten per klant bezig en er stond de hele middag een rij. Die stond me daar even dik 250 euro per uur te cashen.
En dan heb je die waarzeggers cq, astrologen die tegen betaling heel de tijd bij (wanhopige) vrouwen aan hun borsten voelen wanneer ze het beste zwanger raken.
Eerste module is gepland op 1 April. Need I say more?
Butchijo | 17-01-11 | 15:42
Probeer maar een HBO-opleiding natuurwetenschappen of een pittige economische opleiding. Ik doe zelf psychologie op HBO en ik moet vrij pittige dingen leren, ik heb er wel veel tijd voor. Dat dan weer wel.
Kinderachtig hoor, Johnny. Zo'n prachtige opleiding bashen...
@Achterdocht
Ik ben mijn tijd ver vooruit. Begrijpt u........?
@ Bucket of Shit and P | 17-01-11 | 14:57 : Desalniettegenstaande kan ik aan iemands oogopslag zien welk dierenriemteken het is.
Echt waar.
Gezien de diversiteit in hogere beroepsopleidingen van beroepen waarvan ik denk 'hoe 'hoog' kun je er voor opgeleid zijn?' weet ik niet wat een HBO een HBO maakt. Om geen onrecht te doen aan de echte hogere opleidingen moet er n.m.m. onderscheid gemaakt worden in HBOers van voor -laten we zeggen- 1980 en daarna.
strikdewepstroper01 | 17-01-11 | 15:34
Niks ten nadele van een serie waar ik als kind veel plezier van heb gehad, maar u acht dit toch geen argument ten faveure van astrologie hoop ik?
Voor alle duidelijkheid: ik geloof niet in astrologie en vind het dikke humor dat er onlangs een dertiende sterrenbeeld bij is gekomen (in feite astronomen die astrologen gingen p0wnen), wat het effect heeft dat iedereen op de wereld ineens een ander sterrenbeeld heeft. Maar.. wat nou als er ineens wel wetenschappelijk bewijs is voor astrologie? ga je het dan 'seasonal biology' noemen omdat de nederlaag anders te genant is
Dat lijkt namelijk een beetje aan de hand te zijn. Lees bijvoorbeeld dit stukje, www.naturalnews.com/030698_astrology_s...
Hier kan je het onderzoek terugvinden in de gezaghebbende wetenschappelijke publicatie "Nature", afdeling neurowetenschappen: www.nature.com/neuro/journal/v14/n1/fu...
"Using real-time gene expression imaging and behavioral analysis, we found that the perinatal photoperiod has lasting effects on the circadian rhythms expressed by clock neurons as well as on mouse behavior, and sets the responsiveness of the biological clock to subsequent changes in photoperiod. These developmental gene × environment interactions tune circadian clock responses to subsequent seasonal photoperiods and may contribute to the influence of season on neurobehavioral disorders in humans."
Gelukkig is het slechts een hbo en nog geen universitair vak. Desalniettemin: niet erkennen en zo snel mogelijk opdoeken. Laten we vooral voorkomen dat die volkverlakkerij ook maar een greintje aanzien krijgt.
Kennen jullie hem nog uit de jaren '60?
Hij is met de storm uit de middeleeuwen in de moderne tijd beland.
Catweazle ontdekt electriciteit.
www.youtube.com/watch?v=J1ho8di4ywQ
@veuve-clicquot | 17-01-11 | 15:00
@seven | 17-01-11 | 15:14
Bespaart u de moeite. "Einde van de Domheid" baseert ál zijn uitspraken op de stand van de sterren.
.. brr, er moeten nog heel veel gure en rechtse winters over het land om die enorme massa linkse apenkool te rijpen voor consumtie en uitpoep.
God Zelf | 17-01-11 | 15:27
Fout, theologie is een beschouwende studie over dat onderwerp, met specialisaties op het gebied van verschillende godsdiensten. Wie dominee wil worden doet na die wetenschappelijke opleiding nog een predikantsopleiding.
www.youtube.com/watch?v=NfIcRoXR2hU#t=...
@strikdewepstroper01 | 17-01-11 | 15:21
a) Kunt U niet lezen?
b) Wilt U niet lezen?
Ik zeg: b)
Weg met deze pretopleidingen, ik doe ook HBO en ga straks weer verder leren hoe de hersens werken, ik heb straks HBO en die waarzeggers ook.
Tja... nu we toch bezig zijn...
Volgens mij is er ook zoiets als een studie theologie, of hoe heet dat wat je moet doen om dominee te worden. Dat is toch ook hetzelfde als hogeschool sprookjesleer?
@eerstneukendanpraten | 17-01-11 | 15:25
Ik zag de vergelijkingen gisteren in de sterren. *telescoop wederom uitklapt*.
@strikdewepstroper01 | 17-01-11 | 15:21
In dit geval gaat het niet om wat jij denkt, maar om de harde feiten. En die tonen aan dat astrologie onzin is, net als handoplegging en gebedsgenezing.
dandaan | 17-01-11 | 15:23
Kloppet. Herken je alle vergelijkingen btw?
Hadden ze dat niet kunnen "voorzien" dan?
PierDrie | 17-01-11 | 15:22
Groen is groen dan.
En je hoeft trouwens geen astroloog te zijn om te weten dat Ricky Gervais een van de grootste komieken van deze tijd is. The Office rules!
@eerstneukendanpraten | 17-01-11 | 15:20
Ja... en neuken is iets ander dan praten.
Nog steeds een Steenbok dus. De hardste schedel van de gehoornde dieren en van groote hoogte neerkijkend op de rest. En dan gaan sommigen ook nog zeiken dat ik een narcist ben. Duh.
@Dolle Dries | 17-01-11 | 15:05
Bij mij in de tuin toch echt af en toe bruin..
@Litsehimmel | 17-01-11 | 15:18
Ja, dat komt omdat ik, in tegenstelling tot de rest van de mensheid, WEL graag kennis opdoe over de werkelijkheid.
@Nacho_Vidal | 17-01-11 | 15:21
Dan is het goed.... lekker nootje!
@seven
@rara
Er is overal sprake van grote en kleine cyclussen die worden beïnvloed door
de stand van de planeten. Zoals de maan op eb en vloed invloed heeft.
De mens bestaat voor een groot deel uit water, zullen die planeten dan
geen invloed hebben op ons functioneren? Er zijn wel degelijk personen
die reageren kwa gedrag op bijvoorbeeld een volle maan.
Astrologie is al zo oud als de mensheid, is het dan poppenkast? Ik denk het niet.
dandaan | 17-01-11 | 15:18
Ik ben geen leeuw, maar wel een tijgertje
a kwadraat plus b kwadraat is c kwadraat
e is mc kwadraat
f is m maal a
a is i plus s
Astrologie is oplichting
henriette | 17-01-11 | 15:17
Onderdeel is dan het maken van steengoede televisieseries met je broer onder regie van je zus om vervolgens met diezelfde broer in onmin te raken en in opspraak te raken omtrent een als waar gebrachte reclame aangaande een buitenechtelijk kind?
*Inschrijven doet*
Heeft iemand de cv van die blauwe heks uit Tiel?
En nee, ik bedoel NIET de vrouw van Flipje.......
@Biff Eagleburger | 17-01-11 | 15:17
"Wat je hier al niet leert, hè?"
Meer dan op een HBO Astrologie...
@Bucket of Shit and P | 17-01-11 | 14:57
Voor iemand die niet in astrologie gelooft weet je wel veel over de zgnd. "precession" van de aardas ;o)
@Nacho_Vidal | 17-01-11 | 15:10
Gaat mijn leeuw sterrenbeeld nou niet vergelijken met jou persoonlijkheid, ofschoon ik waardering heb voor je reaguursels.
Ach, waarom niet. Je hebt ook een HBO-opleiding voor circusartiest.
@Bucket of Shit and P | 17-01-11 | 15:12
De nieuwe populaire naam is tegenwoordig "Drunken Dude With Beard Fightin' Da Motherfuckin' Snake". Wat je hier al niet leert, hè?
Einde van de Domheid | 17-01-11 | 14:25
Astrologie is een pseudo kunst/wetenschap, een meermaals doorgeprikte leugen en bestaat puur uit valse claims. Vergelijking met bv muziek gaat niet op want die kunst maakt geen valse claims, noch is dat het doel.
Guusje ter Hoerst is voorzitter van de HBO raad, die zal dit dus wel tot HBO opleiding benoemen.
strikdewepstroper01 | 17-01-11 | 15:06
Hier is een leuk filmpje erover, de kwaliteit is niet echt geweldig, maar de essentie blijft overeind..
www.youtube.com/watch?v=3Dp2Zqk8vHw
@strikdewepstroper01 | 17-01-11 | 15:06
Waarschijnlijk vergist U zich al uw hele leven:
Scorpio: November 23rd through November 29th.
The new sign, Ophiuchus is for people with birth dates between November 29th and December 17th.
Voor wie nog twijfelde aan de waarde van een HBO opleiding ...
@strikdewepstroper01 | 17-01-11 | 15:06
Als jij dat gelooft is dat natuurlijk hartstikke fijn, maar meer is het ook echt niet.
Carl Sagan. +1.
Priesters mogen geld verdienen aan bullshit, dus mogen astrologen dat ook. Hoe vermoeiend ik het ook vind dat een te substantieel deel van de bevolking de uitingen van deze figuren serieus neemt.
strikdewepstroper01 | 17-01-11 | 15:06
Kijk, ik ben een ram. En veel van die dingen karakter eigenschappen die worden beschreven komen overeen. Maar dat komt in principe gewoon omdat het zo lijkt.
Als ik niet had geweten dat ik een ram was, had ik net zo goed een leeuw kunnen zijn, snappie?
Het is echt bullshit. En het is maar net hoe je het bekijkt en je aantrekt.
Ik heb ook voorspellende gave's. Deze opleiding is geen lang leven beschoren.
@strikdewepstroper01 | 17-01-11 | 15:06
Boogschutter volgens de oude of de nieuwe methode?
Biff Eagleburger | 17-01-11 | 14:58
ROTFLOL... sjonge jonge jonge. Tranen in mijn ogen.
Waarom zou een handjevol sterren waar je toevallig met wat fantasie en hulplijntjes een afbeelding in kan herkennen meer invloed hebben dan de miljarden sterren (waar je ook talloze figuren in kan tekenen) die er in de buurt staan?
Daarnaast is de aarde tov de Melkweg door precessie verschoven waardoor de dierenriem ook al niet klopt.
Krijgen we nog meer charlatans en kwakzalvers in dit land, die kanslozen die grof geld 'verdienen' door mensen een onzinverhaal van de bovenste plank te vertellen.
Nacho_Vidal | 17-01-11 | 15:01
Ik zap er wel eens 'toevallig' langs. Hou het niet langer dan 2 minuten uit... Wat een onzin zeg!
Een HBO astrologie is natuurlijk bullshit. Hoewel ik wel geloof in de karaktertrekken
van een sterrenbeeld. (Dat is wat anders dan een dag of week horoscoop in de
Libelle) Zelf ben ik een boogschutter (sagittarius) Half mens, half paard. Bewegelijk,
vurig en koppig maar wel lief!
Boogschutter reaguurders zeg het maar!!!!
"Vampierosofie" Is dat een lekker wijf met slagtanden?
PierDrie | 17-01-11 | 15:04
Gras is groen.
Het hele HBO is overgewaardeerd...
@Biff Eagleburger | 17-01-11 | 14:58
ROTFLOL ....
www.thebestpageintheuniverse.net/c.cgi...
Een woord: Slangendrager.
Dahag, astrologie. Je zit er al eeuwen naast.
2voor12 | 17-01-11 | 14:54
blog.fooyoh.com/_data/koreansuperficia...
eerstneukendanpraten | 17-01-11 | 14:59
Het negatieve aspect van Astro tv is de werking van mijn bloedruk.
@Einde van de Domheid | 17-01-11 | 14:57
Als ik u was zou ik Einde vervangen door Begin
Het enige positieve van Astro TV zijn de steenstrips op de achterwand van het decor. Zij zwijgen...
-weggejorist-
De grote beer die nu in het 3e kwartier van de maan een beetje aan z'n klabanus staat te sjorren zegt mij dat het tijd is voor bier. Meer hoef ik niet te weten.
@Dolle Dries | 17-01-11 | 14:55
Nou, bij astrologie beschouwen ze ook driehoekjes en kruizen.
Zij het dan niet op een letterlijke maar een abstracte manier.
veuve-clicquot | 17-01-11 | 14:41
Ik bedoelde wat ik schreef.
The new dates for Capricorn are January 20th through February 16th.
For Aquarius, it's February 16th through March 11th.
Pisces: March 11th through April 18th.
Aries: April 18th through May 13th.
Taurus: May 13th through June 21st.
Gemini: June 21st through July 20th.
Cancer: July 20th through August 10th.
Leo: August 10th through September 16th.
Virgo: September 16th through October 30th.
Libra: October 30th through November 23rd.
Scorpio: November 23rd through November 29th.
The new sign, Ophiuchus is for people with birth dates between November 29th and December 17th.
Sagittarius is now December 17th through January 20th.
These are the old signs:
Aries: March 21 - April 20
Taurus: April 21 - May 21
Gemini: May 22 - June 21
Cancer: June 22 - July 22
Leo: July 23 -August 21
Virgo: August 22 - September 23
Libra: September 24 - October 23
Scorpio: October 24 - November 22
Sagittarius: November 23 - December 22
Capricorn: December 23 - January 20
Aquarius: January 21 - February 19
Pisces: February 20- March 20
OUT :
een fles champagne opent en gaat kijken wat er vandaag in de bubbeltjes geschreven staat
* plop - nadenkt over nieuwe HBO opleiding *
@Bisschop Gijsen | 17-01-11 | 14:51
Als een "Tweeling" op de ochtend van z'n verjaardag kijkt welk "Sterrenbeeld" zichtbaar is juist voor zonsopgang, zal ie tot z'n verbazing zien dat dat ie een "Stier" is.
BSE rundfunk | 17-01-11 | 14:54
Ooh op die manier.
Ach, ik vind het gewoon leuk gemaakt. Ik dacht ik deel het met de mensen hier.
Ik wist niet dat een ode gebeuren moest als je nog leefde..
*ode aan The Wright Brothers opbergt*
Mooi dat je thuis komt met een diploma aluhoedjes vouwen.
Dinheru | 17-01-11 | 14:53
Theos = god, dan zeg ik: welke god bedoelt u in dit verband? Bovendien is theologie beschouwend, en daar is vrees ik in dit geval niet echt sprake van.
@arikanari | 17-01-11 | 14:27
Allemaal onzin. En het erge is dat er nog mensen naar dat (G)astro-tv kijken ook. Lutsers
@Nacho_Vidal | 17-01-11 | 14:52
Dan heeft ie er toch niets meer aan.
Dat had je moeten doen toen hij het nog kon horen, nu is ie dood.
Op zich zou ik die opleiding wel willen doen want dan zit je gegarandeerd tussen de wijven op de top van hun sexuele leven.
Nadeel is dat die sterrenkijksters het vaak lelijke heksen zijn, dat dan weer wel.
In princiepe zou je dit ook onder Theologie kunnen laten vallen..
kut... dat hebben wij weer.
Staan we weer even lekker voor lul met ons landje...
BSE rundfunk | 17-01-11 | 14:49
Ja en?
Moederneuk | 17-01-11 | 14:50
Ooievaartheorie? Seksuele voorlichting?
*Begrijpt eindelijk waarom er nog geen kleine Driesjes zijn*
En waarom zou astrologie niet mogen en theologie dan weer wel??? Het maakt toch geen ruk uit of je in Wodan. Zeus, Allah, God, Boeddha, Waterman, Boogschutter of wat dan ook gelooft? Of je subsidieert al die onzin, of je subsidieert geen enkele vorm van pseudowetenschap. En wat mij beteft dus helemaal niets: de gezondheidszorg lijkt me een beter investering dan al die aluhoedjeswetenschapjes.
Nou kan ik in een bar niet meer vragen: "ben jij een Tweeling? ".
Ga ik maar over op de klassieke openingszin : "Neuken? ".
Dat zal werken, denk ik.
-weggejorist-
@Robert Irving III | 17-01-11 | 14:44
Inderdaad.
Toen mijn grootvader onderweg was naar het dorp met z'n trekker, werd door de invloed van zowel Jupiter als Mars een stuurfout begaan, waardoor de buurman plots een landbouwvoertuig op de keukentafel had staan.
Daar had die fles jenever niets mee te maken...
@Nacho_Vidal | 17-01-11 | 14:47
Ga weg met je ode, die vent is al jaren dood.
Heb net met Stephen Hawking gebeld en die zei luid en duidelijk dat astrologie
niet serieus genomen moet worden omdat het GEEN wetenschap is... Astronomie natuurlijk wel! Maar dat is weer een andere verhaal...
En hoezo een wereldprimeur? De toneelschool bestaat toch al?
Horoscoop
Ik las pas weer dat gezemel
over geluk het hoogste lied
maar die geluksster aan de hemel
bleek een defecte satelliet.
Als ik de sterren mag geloven
ben ik romantisch, eerlijk, straight
mijn ware aard komt nauwlijks boven
die sterren doen me dus geen reet.
Toch stond er verder nog geschreven
dat ik ga voor grote prammen
ik heb geen moeite toe te geven
das nou typisch iets voor rammen.
Die passie was latent aanwezig
zodat ik er nu warm van loop
het houdt me zelfs al dagen bezig
toch niet verkeerd, zon horoscoop.
Uit De Zadelruiker
www.zadelruiker.nl
Een kleine ode aan Carl Sagan:
www.youtube.com/watch?v=zSgiXGELjbc&am...
Bij deze een willekeurig compliment aan Johnny Quid; met afstand de beste schrijver op GS.
De eerste twee leerkrachten zijn bekend: Geer en Goor, die weten alles van sterretjes :-)
Pfff, ik kijk naar de lucht en weet al wel wat voor weer het gaat worden, en de bijbehorende stemming die ik dan krijg..
Heb je daar echt een opleiding voor nodig?
@veuve-clicquot | 17-01-11 | 14:38
De laatste twee alinea's lezen en zien dat de overheid gewoon doorgaat met onderzoeken van het moslmschoolgeweld, al is het op een andere manier?
op zich hebben sterren wel een hele kleine invloed omdat ze aantrekkingskracht uitoefenen maar dat is niet erg veel en hoe dit de embryovorming beïnvloed en wat je daar uit kan afleiden is volgens mij veel te ingewikkeld om uit te rekenen, je zou ook exact de positie van de feutus moeten weten en dat gegeven nemen ze nooit mee weet ik. onzin dus dat hele astrologie.
Ik snap de ophef niet zo. Als je toch een waardeloze prut'studie' volgt bij een HBO kun je net zo goed astrologie kiezen. Na vier jaar weet je niks en kan je niks, net als al je collega's van HBO marketing en HBO media&geluid.
HBO opleiding Astrologie.... tegenwoordig noemt men geloof ik alles zo'n beetje een HBO-opleiding.
Nu snap ik ook waarom een Nederlandse HBO opleiding in het buitenland steeds minder waard is.
Ik begrijp dat de PvdA een vervangende instroom van HBO opgeleide stemmerts heeft gevonden?
@Einde van de Domheid | 17-01-11 | 14:25
U bedoelt waarschijnlijk astro-nomie ipv astrologie
nl.wikipedia.org/wiki/Astronomie vs nl.wikipedia.org/wiki/Astrologie
Nacho_Vidal | 17-01-11 | 14:31
Of nog erger, krijgen we politici die roepen dat markwerking en prestatiecontracten de bom zijn, en de Islam integraal een veroveringscomplot!
@ 00:00:01 | 17-01-11 | 14:35
Dat soort gedoe in dat soort landen is allang geen nieuws meer.
Zelfde als je als recensent zegt dat je de jostie-band de afgelopen keer vals vond spelen.
NL is op weg naar de totale achterlijkheid begrijp ik.
Nou nog een HBO opleiding voodoomedicijnman, een HBO opleiding handopleggen en een HBO opleiding waterinstralen, dan zijn we d'r.
Radbraken en vierendelen die gasten, da's ook op z'n Middeleeuws.
Toch bestaat er zoiets als astrologisch kenmerkende smoelwerken en karakters...
Terecht, maar wat doen we hiermee?
www.telegraaf.nl/binnenland/8756911/__...
@Leucopterus | 17-01-11 | 14:25
Verkoopt u ook helende magneethangertjes tegen winderigheid?
ik las astronomie...
Fantastisch die Carl Sagan
'Bilion and billions'
(overigens heeft hij die quote nooit zelf gezegd, maar hij vond het prima)
@Nacho_Vidal | 17-01-11 | 14:31
homeopafoob! ;)
Vroeger las je op deze site nog wel eens echt aktueel nieuws. Zoals nieuws over de volksopstand in Tunesië die nu overslaat naar Egypte en Algerije.
www.france24.com/en/20110117-tunisian-...
.
Maar ja, dat was vroeger.
Jij bent zeker schorpioen met ascendant stier Quid? Jij bent een realist die graag opschept en overdrijft maar het allesomvattende niet kan of wil begrijpen. Bovendien staat Uranus uitgelijnd met de maan deze week. Niets dan tegenslag Johnny. Volgende week beter want dan komt Mars in een eclips rond Jupiter en met een beetje geluk gaat de maan haar vijfde fase in. Niets dan wijsheid volgende week! En zoek eens contact met een Ram. Jullie zullen elkaar vinden. Pas op voor Weegschalen volgende week. Zij gooien roet in het eten: nl.wikipedia.org/wiki/Job_Cohen
Geenstijl.nl begint ook steeds meer op een ideologie te lijken, gezien het oordeel dat zij over iedereen heeft.
Dit hadden die sterrenwichelaars aan kunnen zien komen. Het stond tenslotte al in de sterren geschreven.
Dikke kudos aan Geenstijl voor de Carl Sagan referentie. Fuck pseudowetenschap, long live reason!
Hier staan ook een boel artikelen over de zin, maar natuurlijk met name de onzin over Astrology. www.skepsis.nl/s-frames.html
Kijk, het is natuurlijk prima dat een verveelde huisvrouw of een domme ambtenaar zich vermaakt met onschuldige voorspellingen etc.
Maar het wordt natuurlijk 'gevaarlijker' als dit soort crap 'herkend' wordt..
Straks gaan we nog een pil met water verdunnen en zeggen dat het dan nog steeds werkt!
oh wacht!
Afgestudeerde (ahum... geslaagde) astrologen, zijn dat nou van die mensen die liever het tweede product gratis dan 50% korting hebben?
Ach, zolang er klikspanen zijn de kunnen afstuderen op Feyenoord verbaas ik me nergens meer over.
Onvoorstelbaar dat men straks bij het kopen van een staatslot om een nummer gaat vragen.
Sorry hoor, maar er zit zo gigantisch veel informatie in astrologie. Maar een HBO? nehhh
arikanari | 17-01-11 | 14:27
Hoop informatie, correct. Maar wel alleen bullshit.
"een wetenschappelijke waanbeelden"
als je het nu aanpast en dit comment wegjorist merkt niemand het...
arikanari | 17-01-11 | 14:27
Haal je astrologie en astronomie niet door elkaar?
Sorry hoor, maar er zit zo gigantisch veel informatie in astrologie. Maar een HBO? nehhh
Gaat nog eens groot worden, astrologie in NL, aangezien kabinet Rutte fatsoenlijk Hoger Onderwijs en Wetenschap wil afschaffen.
Echt schandalig dit. Sorry.
Ik dacht dat het geloven in het algemeen minder werd. Kerken lopen leeg..
Maar in plaats daarvan gaan mensen geloven in nog dommere dingen
www.youtube.com/watch?v=nf2ECKevJ7k
Het blijft toch Ha-Ha-Ha-BO
Wat gaan ze nu doen? HBO Medium? HBO Alchemie?
*zucht* Waar gaat het naar toe met deze wereld?
'Astrologie is een vak met prachtige mogelijkheden, dat een echte studie vereist!'
.....
Ik hecht er weinig waarde aan maar astrologie is wel iets echts, een vak en een beroep. What's next? Kunst en muziek is onzin? Vlijtig en massaal op het internet aanwezig zijn wil nog niet zeggen dat je gelijk hebt!
Don't beam me up Scotty, I'm just having a shittt.. wow.
-weggejorist-
Zweinstein?
+t *toetsenbord koopt*
Ik zie meer vervelende reclames in het vooruitschot
Hbo, dat word dus niks.
REAGEER OOK