Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Rob Wijnberg, een hele gewone jongen

ConfettiGirlisthenextthing.jpg U denkt wellicht: zo'n Rob Wijnberg, (hooglerarenfamilie, gymnasium, hoog opgeleid, intellectueel, hoofdredacteur nrc.next) voelt zich natuurlijk mijlenver verheven boven het gewone volk. Popmuziekluisteraars. Het pleps. Anil Ramdas-white trash. Populi. U denkt: zo'n Rob Wijnberg maakt dagelijks een nrc dus die kijkt neer op vuilnismannen, conciërges, kappers, loodgieters of kofferinladers op een vliegveld. Maar dat is dus niet zo. Nee, Rob Wijnberg is een hele gewone (*) jongen. Een lekker gekke bon vivant, een bohemien tussen de hooggeleerde elite. Want Rob Wijnberg doet wel degelijk zijn best om ook te praten met bijvoorbeeld een worstverkoper. Of een bloemist. Of een Telegraaf-lezer. Ondanks het feit dat deze mensen nogal simpel zijn en niet echt een relevante hogere opleiding hebben, heeft Rob Wijnberg een hart voor dit soort van mensen. Zo zegt Rob Wijnberg dus gewoon "Hee bedankt hè!" tegen zo'n arbeidertje in geel hesje dat zijn koffers inlaadt. Gewoon in het Nederlands hè, dus niet in het Latijn. Want zo rolt Rob Wijnberg. Een arbeidertje bedanken, dat mag dus niet in de scene van Rob Wijnberg, voor je het weet vertelt zo iemand wat hij stemt. Maar dat kan Rob Wijnberg niets schelen. Onorthodoxe revolutionair dat het is. Held. "Hee bedankt hè!", en dan zo'n geel hesje een eurootje toewerpen, dat is Rob Wijnberg ten voeten uit. Rob Wijnberg, lekker gek anders, eigenlijk een heel gewoon mens. Parbleu, wij zijn friet en frikandellen halen voor de conciërge. En de receptioniste.

Reaguursels

Inloggen

@strikdewepstroper01 | 03-01-11 | 15:09
Ja, die reactie is nogal bot, hij is alleen niet van mij! Het is gecopy/paste recht uit nrc.next www.deachteruitgang.nl/?p=944 en staat op naam van casper wijnberg (nee, het is geen familie!). Niet van Rob Wijnberg nog van Flappie.

Flappie2006 | 04-01-11 | 06:02

Rob geeft aan, dat hij, in gedachte druk bezig is om zijn vriendelijke gedachten in duidelijke vorm weer te geven en zijn omgeving wel eens vergeet, maar deze uitspraak. hier, is nu mijn uitleg.
Aardig/slim zijn geeft namelijk ook macht.

Parelman | 03-01-11 | 22:04

Mmm.. als je die jongeman hoort zwetsen, kun je niet ander dan concluderen dat er sprake is van zeer schadelijke inflatie van het klassieke onderwijs. Ik mag aannemen dat meneer Wijnberg nooit één les klassieke retorica heeft gevolgd? Zat dan zeker te blowen in de coffeeshop naast school, waardoor een groot deel van zijn grijze massa voortijdig is afgestorven.. Voor een professorszoontje komt het kereltje wel erg verrot slecht uit zijn woorden. Arm Robje, wil zo graag bij OSM horen dat-ie op de radio loopt te vertellen dat-ie de bagagesjouwer bedankt. Lieve jongen, zoals je weet is dat heel gewoon in onze kringen, met het juiste tikkeltje neerbuigendheid, waarop ook jij zeker patent zult hebben.

medusa324 | 03-01-11 | 17:30

@Flappie2006

Jouw reactie is nogal bot. Dus als iemand geen scholing heeft dan is die persoon
vervelend of dom. Het kan zijn iemand geen scholing heeft door omstandigheden
waar hij/zij niet verantwoordelijk voor kan worden gesteld. Flappie2006 er zijn
voldoende niet geschoolde mensen die vriendelijk en ook heel slim zijn.

Ik heb lang genoeg in het Hoger onderwijs en het arbeidsproces meegelopen
om te weten dat er volop irritante, domme, idiote hoogopgeleiden zijn
in Nederland.

strikdewepstroper01 | 03-01-11 | 15:09

Ik zie liever een Rob W. die een buschauffeur netjes bedankt dan een ander die hem straal voorbijloopt. Hoogopgeleid of niet.
Het is hier bij GS ook niet snel goed zeg...

ZegMaar | 03-01-11 | 09:21

-weggejorist-

HesselWorst | 03-01-11 | 09:04

Zoek jezelf broeder, vind jezelf, wees en blijf alleen jezelf!

watsinneneem | 03-01-11 | 08:29

Nou Rob, bedankt he, of iets in die geest, zoiets.

klaartjewijn | 03-01-11 | 08:26

Zo, deze nrc.next reactie is wel lekker op niveau:
caspar wijnberg (nee, het is geen familie!) zegt:
2 januari 2011 om 20:38
wat een onnozel romantisch gebazel van die Wijnberg.. 9 van de 10 ongeschoolde mensen zijn namelijk gewoon helemaal niet leuk maar heel vervelend en dom en hebben door onze stomme egalitairistische samenleving het gevoel gekregen dat ze ook enorm belangrijk zijn en er toe doen. ipv gewoon de vervangbare idioten die ze werkelijk zijn. Hose Ortega Y Gasset schreef er in 1915 al een heel helder boek over genaamd: “de opstand der horden” .. en nou niet opeens allemaal politiek correct gaan lopen te doen want de waarheid is nou eenmaal niet politiek correct…
5 0

Flappie2006 | 03-01-11 | 02:53

Copy paste 2 reacties uit nrc.next,
Willem-Jan zegt:
2 januari 2011 om 14:10
Hidden due to low comment rating. Click here to see.

Ik snap die Wijnberg wel, het komt er alleen wat onhandig uit. Dat meer mensen dit maar mogen doen, de economie draait niet alleen op dikkeboeken lezende intelligentia, zonder hulp van mensen met twee rechterhanden hebben sommige(*) academici toch echt een probleem, of ze moeten zelf dat kutwerk willen gaan opknappen.

(* alleen de hautaine aanstellers daarbinnen dus)

Ach, die Bert Brussen is zo inconsequent als de pest en ziet in alles een aanleiding om op de nrc/nrc.next te trappen, terwijl ie zelf als een Corpsbal overkomt (Ja, Bert, een echte jij-bak, ik weet het) en nrc toch de beste krant vindt.
4 7
Peter Vandermeersch zegt:
2 januari 2011 om 19:19
@Willem-Jan 14:10 uur: Kunt u gauw eens langskomen op onze redactieburelen in Den Haag Amsterdam Rotterdam? Wij zijn gek op laffe anonieme mannetjes die, volledig offtopic en via-via-via personen ad hominim afschrijven middels kinderlijke jij-bakken over het uiterlijk voorkomen op hbo-niveau. Ons team van “hoofdredactioneel commentaar”-schrijvers is dringend aan versterking toe, ziet u.

Overigens (v)inden wij het fijn te weten dat de heer Brussen kennelijk het NRC toch een goede krant vindt. Ook dit feit, het vermogen om voor anderen te kunnen beslissen, waarderen wij zeer.

Zo zijn ons elite amice!
5 0

Flappie2006 | 03-01-11 | 02:51

-weggejorist-

Moederneuk | 03-01-11 | 01:00

-weggejorist-

Moederneuk | 03-01-11 | 00:24

-weggejorist-

Moederneuk | 03-01-11 | 00:07

BertBrussen is een jaloers mannetje... Rob Wijnberg is in ieder geval intellectueler dan de meeste gure reageerdersch hier!

Kachelpijp | 02-01-11 | 23:56

-weggejorist-

Moederneuk | 02-01-11 | 23:50

Een echte filosoof drinkt op elke dag van de week pils :P
vooral op donderdag

DeBeuker1990 | 02-01-11 | 23:45

voor al die intellectuelen hier : Pecunia non olet, en dat heeft RW met de paplepel ingegoten gekregen.

Tzakje | 02-01-11 | 23:40

Hee bedankt hé BertBrussen!

Sj0erd,.

Sj0erd | 02-01-11 | 22:43

"Hij heeft 0 wetenschappelijke publicaties. Nul! "

Korreltje Zout | 02-01-11 | 15:50

Exact. Dat het goed mis is weet je op het moment dat iemand zijn intellectueel zijn gaat onderbouwen met "...*in mijn familie* zijn diverse hoogleraren...*.

Schout-bij-nacht | 02-01-11 | 22:38

Iemand die veel weet ,die weet niet veel daar niemand weet hoeveel hij weet:)

Woefje | 02-01-11 | 22:36

Je beter voelen dan een ander is zeker 80% van de geenstijlbezoeker toch niet vreemd... het feit dat iedereen hier zijn mening klaar heeft over Rob op basis van 1 audiofragment bewijst dat des te meer. Het feit dat Rob de vrijheid van meningsuiting op scherpe wijze heeft verdedigd weet niemand (meer). Enkele helden van de geenstijl/dumpertcommunity (oa uit die elitaire cirkel van oa Hans Teeuwen, Theo van Gogh, etc) - allemaal +1 - prezen Rob voor zijn boeken. Enige dat men denkt te weten is NRC = links = slecht. Wellicht ook even de stukken mbt de analyse van een van de toespraken van Wilders in next erop na slaan. Hierin werden objectief alle inhoudelijke argumenten van WIlders nog eens uitgediept, geschreven onder het hoofdredacteurschap van Rob. Typisch Nederlands gevalletje van kop boven het maaiveld is makkelijk schieten hier.

dododood | 02-01-11 | 22:25

wat een totaal wereldvreemd gebazel, ik heb zelf gymnasium gedaan, zat jaren op hockey in de hoogste jeugdteams, heb daarna gestudeerd, verschillende zogenaamd ‘mooie functies op niveau’ gehad en zit nu in de bijstand omdat ik dat waanzinnig stompzinnige elitaire gedrag van de zichzelf boven de mensheid verheven voelende directieleden niet meer aan kon zien en ja dan lever je kritiek, ben je lastig en krijg je de zak, ondanks mijn enigszins kakkineuze achtergrond voel ik mij het meest op mijn gemak tussen volkse mensen want die acteren niet, deze Rob Wijnberg moet eens een paar flinke stompen voor z’n nichtenkop krijgen van de zogenaamde gewone mens dan piept ie al snel anders haha

SickSense | 02-01-11 | 21:48

Bert, maar je bent toch niet jaloers? Rob heeft volgens mij niet eens een doctoraal gedaan en zn grootste voorbeeld is Harry Frankfurt. Nuff said.

Bukoswski | 02-01-11 | 21:39

@Schoorsteenveger | 02-01-11 | 17:52
Volledig mee eens.

jabir | 02-01-11 | 20:39

@beauregard | 02-01-11 | 18:54

Doe eens inhoudelijk, btw, om 17.37uur heb ik niet gereaguurt, doe eens gauw die atmos tool installeren.

neemjemoederindemali | 02-01-11 | 20:15

Menschen, ROb belichaamt wel het grote belang van subsidie aan de kunstensector. Belastingbetalers die weigeren mee te betalen aan deze belangrijke familie zijn gewoon criminelen! "Rob Wijnberg is één van de twee zoons van de klinisch psycholoog, psychotherapeut, schrijver en columnist Jeffrey Wijnberg en de psychologe en beeldend kunstenares Tatiana Kratochvil."

Milton Friedman | 02-01-11 | 19:35

Een kind voortkomend uit de elite dat zo krampachtig en onhandig probeert niet elitair te zijn, miskent de onmisbare functie van diezelfde elite in een maatschappij. Bovendien schoffeert hij zijn lezertjes.

Gevalletje IDcrisis, verlate pubertijd, averechts oeidipus effect of toch niet zo intellectueel als-ie zich voordoet?

windkracht6 | 02-01-11 | 19:31

@beauregard
@neemjemoederindemali
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.

caudillo | 02-01-11 | 19:21

De doorsnee van de verzameling Wilders-adepten en de verzameling ex-gymnasiasten is niet de lege verzameling.

Argyronauta | 02-01-11 | 19:02

@neemjemoederindemaling | 02-01-11 | 17:37
* diep zucht, iets mompelt over lagere school en bullies......*

beauregard | 02-01-11 | 18:54

@neemjemoederindemali

Handig als je basiskennis hebt van het Latijn. kan goed van te pas komen bij Italiaans
of Frans leren. Talenkennis die echt nut heeft in de huidige wereld is Engels,
Spaans en nu ook Chinees (Mandarijn). Nu dit land economisch 'booming' is.
Verder is elke taal die je leert natuurlijk handig en meegenomen.

Zelf zit ik al een tijdje te denken aan het leren van Esperanto. Wat in feite
een kunstmatige taal is. Er zijn een paar duizend mensen die het Esperanto beheersen.

Interessant als je het kent.

strikdewepstroper01 | 02-01-11 | 18:43

Destijds op het Gym alpha zag ik het nut van de lessen Latijn en Grieks ook niet zo in. Wanneer je later wat over de grens gaat maakt m.n. het Latijn het in veel gevallen wel makkelijker om de inheemse bevolking te begrijpen en een weerwoord te bieden.

Ookmooi | 02-01-11 | 18:42

@Ookmooi | 02-01-11 | 18:26

Zolang het beest maar vast zit zal het hem weinig boeien denk ik.

neemjemoederindemali | 02-01-11 | 18:37

@strikdewepstroper01 | 02-01-11 | 17:53

Klopt helemaal, en de meeste mensen die hem bezigen ook. Het zijn de plebs die zich daarmee denken te kunnen onderscheiden en je te kunnen domineren met hun "fantastische" kennis. Vandaar ook het fittie tussen mij en die beau, hij had ff niet in de gaten dat ik ooit ook les heb gehad in die deaude taal maar daar niet mee te koop loop. Maar dan moet je ff teruglezen.

neemjemoederindemali | 02-01-11 | 18:35

@sjaakdeslinksesul | 02-01-11 | 17:29
Twee woorden: sterilisatie en antidepressiva.

jabir | 02-01-11 | 18:34

@beauregard | 02-01-11 | 17:37

Ow ja, nog wat, nescio is wel degelijk nominativus enkelvoud zoals ik het gebruikte en het ook bedoelde. En nog een kleine tip, als je hier nog veel langer wilt rondlopen moet je je quasi intellectuele opmerkingen een beetje voor je houden, daar zijn een aantal mensen hier nogal allergisch voor.

neemjemoederindemali | 02-01-11 | 18:31

@beauregard | 02-01-11 | 17:37

Ach, je hebt wiki er ff op nageslagen?
Reaguur eens inhoudelijk, ik stelde wat, is het waar of niet?

Verder wil ik mijn kennis niet spuien, ik stel alleen dat je dacht dat je een paar dombo's wel even op de plek kon wijzen terwijl je zelf niet in de gaten had dat de sarcasme modus aanstond. Zoals gezegd, het is ruim 25 jaar geleden dat ik een paar jaar latijnse les heb gehad en ik ben blij dat ik het overgrote deel vergeten heb.

neemjemoederindemali | 02-01-11 | 18:28

'K weenie of het de Postbode veel uit maakt, heb naast de deur wel een bordje op de muur geschroefd met de tekst: Cave Canem.

Ookmooi | 02-01-11 | 18:26

Rob bedoelt het niet slecht geloof ik, eigenlijk zegt hij met erg veel woorden dat de niet-gewone jongens enorme eikels zijn. Voel me overigens niet aangesproken.

Kerrie Kasparov | 02-01-11 | 18:25

doet me denken aan het verhaaltje van iemand die vertelde dat er altijd een bekende voetballer bij haar aan de kassa in de supermarkt kwam (geen idee welke) en steevast zei: "Hou de rest zelf maar."

Fooi geven in de supermarkt. Want ik ben zo gewoon gebleven.

lekkermakkelijk | 02-01-11 | 18:24

@strikdewepstroper01 | 02-01-11 | 17:14

Je vergeet het woordje "kunnen" in je tegel, dan was het goed geweest?

Btw, de romans van Agatha Christie tellen niet mee met "het belezen zijn" en opleiding voor hoogwerker ook niet voor "hoogopgeleid"

neemjemoederindemali | 02-01-11 | 18:20

@neemjemoederindemaling
@beauregard

Hebben jullie niets anders te doen op de Zondagmiddag dan leuteren over Latijn.
Belangrijk als je een medicijnen gaat studeren, leuk voor de algemene ontwikkeling
verder is die taal toch zo dood als een pier!

strikdewepstroper01 | 02-01-11 | 17:53

jabir | 02-01-11 | 16:59
Het gif zit er naar mijn idee nog helemaal in, in die godsdiensten. En ja, een meritocratie, het probleem is uiteraard wie welke criteria kan, mag of moet hanteren om te bepalen hoe groot de verdienste van iemand is. Dat corrumpeert op den duur.
Je mag hopen dat het populisme zoals we dat nu kennen -en dan bedoel ik de wijze waarop de politiek van links naar rechts zich heden te dage ad hoc richt op de gunst van de kiezer- zichzelf overwint en er een nieuwe balans gevonden wordt tussen bestuurders en bestuurden. Dat duurt nog wel een tijdje vrees ik.

Schoorsteenveger | 02-01-11 | 17:52

nescio.... nu weet ik het ook weer, was ooit een hit van de Nits:-)

INH.30CL | 02-01-11 | 17:45

boeiuh

Nueky | 02-01-11 | 17:44

beauregard | 02-01-11 | 17:37
He ik ben wel een vmbo knakker, ff plat nederlands nu ok

INH.30CL | 02-01-11 | 17:43

@neemjemoederindemaling | 02-01-11 | 17:08
Ik snap jouw zinloze opwinding niet.
Als je de man noemt, noem dan ook het paard. Niet van die halve waarheden.
'Nescio' is vlgs. jou nominativus enkelvoud. Klopt deels. Als je dan toch je kennis wilt spuien verwacht ik wat meer volledigheid. Ik mis o.a. praesens, singularis, indicativus, activus. Onder jouw 'nominativus enkelvoud' vallen nl. ook:
nesciam, nesciabam, nescirem, nescior...... en zoek de rest er maar zelf bij.
Maar jouw krachtige argumenten als deaud en druiloor hebben mij overtuigd.
Acta est fabula.
Oh ja, ondanks alles toch nog een voorspoedig 2011 toegewenst.

beauregard | 02-01-11 | 17:37

@Bulloch

Ik weet niet hoe lang u op Geenstijl actief bent als reaguurder.
Ik weet wel dat het Geenstijl publiek zo gevarieerd is dat je moeilijk
over de gemiddelde reaguurder kunt spreken.
En dat houdt de discussies leuk en aan de gang.

strikdewepstroper01 | 02-01-11 | 17:29

jabir | 02-01-11 | 16:59
Heel gevaarlijk. Mensen kunnen meer omdat ze voor 80% betere genen hebben en maar voor 20% meer geluk, betere opvoeding enz. Ga jij dan tegen de onderkant zeggen dat het niet hun schuld is, maar dat het ook allemaal geen zin heeft om proberen mee te komen? Dan kun je ze maar beter in de waan laten dat het allemaal de schuld van de moslims is of dat het door discriminatie door witte mannen komt.

sjaakdeslinksesul | 02-01-11 | 17:29

@strikdewepstroper01 | 02-01-11 | 17:14
Lol, ja vast. Net als de gemiddelde reaguurder zeker, zoals dat onderzoekje van Weesie eens had uitgewezen.

Bulloch | 02-01-11 | 17:23

Ook ik heb een hekel aan deze bevoorrechte, bloggende etters, maar vind dat Rob Wijnberg een van de enige in dat gezelschap is die dit niet verdiend. Naast dit soort geblaat doet de beste man daadwerkelijk iets met inhoud; filosofie-boekjes schrijven, een krant runnen, dat soort dingen. Richt je pijlen liever op waardeloze types a la Ernst Jan, die het alleen over zijn talentloze zelf kan hebben (en, oh ja, nrc.nl vernaggelen voor de lulz, kudos Ernie).

Lesch | 02-01-11 | 17:21

Alleen al om zoiets aan te durven halen zegt genoeg over dergelijke figuren als Rob Wijnberg KOTS KOTS

Hoe gewoon/gewoon ervaar je dan nog zoiets als je dat gaat uitventen?

Vitayalin | 02-01-11 | 17:18

@neemjemoederindemali
@beauregard

(dat hier alleen Wilders adepten rondlopen?)

Wanneer beseffen reaguurders alhier en mensen in het algemeen dat er ook
hoogopgeleide en belezen Wilders aanhangers zijn.

strikdewepstroper01 | 02-01-11 | 17:14

@beauregard | 02-01-11 | 15:58

Je had het over enige kennis van Latijn en dat pende je neer omdat je dacht dat je een vmbo'ertje op de plaats kon zetten omdat je een enigszins sarcastisch tegeltje geretourneerd kreeg. Helaas voor jou was het geen VMBO'ertje maar een (oud) gymnasiast die je vervolgens nog eens trakteerde op een sarcastisch tegeltje. Denk je soms dat hier alleen Wilders adepten rondlopen?

neemjemoederindemali | 02-01-11 | 17:08

@Schoorsteenveger | 02-01-11 | 16:15
De verbinding tussen ressentiment en monotheïsme bestaat alleen bij de 'toxische' uitwassen van die religies denk ik. Bij alle mainstream monotheïsmen is het profetisch vuur al getemperd en klassiek geworden, waardoor de romantiek waar het uit voortkwam ritueel opgevangen is. Volgens Sloterdijk is de beste remedie tegen excessen een grondig doordachte religie.

Dat Wilders er niettemin op inbreekt ben ik wel met je eens. Hoe anders kan je de collectieve verschuiving van Limburg van het CDA naar de PVV interpreteren?

Maar ik vind niet dat je zaken die 'nou eenmaal zo liggen' met de mantel der liefde bedekt zouden moeten worden. Wel ben ik zelf voor een wat meritocratischer ingerichte samenleving, zodat het helderder ligt waarom sommige mensen meer in te brengen hebben dan anderen, ook al begrijpt niet iedere non-valeur meteen waarom. Principieel vind ik trouwens dat ressentiment niet intrinsiek is aan het object waar het zich op richt, maar de persoon die er last van heeft. Ik vind het sowieso onverstandig om je handelen te laten bepalen door mensen met ressentiment, dat is hun eigen probleem.

jabir | 02-01-11 | 16:59

@Schoorsteenveger

Probleem is dan ook dat er in deze tijd heel veel nouveau riche is, nieuwe rijken
die zich denken voor elite uit te kunnen geven. Omhoog gevallen als zij zijn,
kennen zij niet de omgangsvormen en gebruiken die de oude adel er op na houdt.

Dus oud geld weet zich op subtiele wijze te onderscheiden van de nieuwe
rijke patsers.

strikdewepstroper01 | 02-01-11 | 16:42

Een echte gentleman is altijd vriendelijk tegenover personeel en "gewone mensen".
Niet met hen willen praten, of hen afblaffen, uitfoeteren en kortaf commanderen, dát tekent de ware parvenu, de naar boven gevallen patjepeeër, de ongelofelijke snob; ja daaraan herkent men de ware proleet, al heeft hij nog zoveel geld op de bank of dikke boeken in zijn studeervertrek.
-
Het moet uiteraard wel een vanzelfsprekendheid zijn. Je erop laten voorstaan dat je met eenvoudige ,mensen omgaat, terwijl je toch zelf zo netjes of hoog-ontwikkeld bent, dat kan natuurlijk helemaal niet.
-
It takes three generations to make a gentleman.

caudillo | 02-01-11 | 16:38

Neerbuigend gezwets van een mulo-jongen uit de Sauer familie.

max_laadvermogen | 02-01-11 | 16:27

rara | 02-01-11 | 14:49

Wat is dat dan weer voor nutcase *lol*

prrrr | 02-01-11 | 16:17

Het stukje verteld meer over zijn opvoeding dan over zijn opleiding.

Het blijft echter wel zeer treurig.

ufak | 02-01-11 | 16:17

Hij wil er zo graag bij horen, bij de elite............
Maar eigenlijk is Rob gewoon een hele normale jongen met een uni diploma'tje die tracht te teren op de salon socialistische achtergrond van zijn Mammut wet ouders. Een mamma's kindje.

kersenflap | 02-01-11 | 16:15

jabir | 02-01-11 | 15:48
Het zijn de grote monotheïstische religies die de wraakgevoelens van de kudde kanaliseren. Figuren als Wilders proberen hierop in te breken en dat lukt ze beter naarmate het evenwicht verder verstoord is.
Machtsverhoudingen zijn onvermijdelijk ja, maar ze worden vaak niet als zodanig benoemd, ze worden gemaskeerd, letterlijk met de mantel der liefde bedekt. En of die tegenstelling tussen high culture en low culture zo duidelijk is waag ik te betwijfelen. Als de decadentie toeslaat, en het lijkt er toch sterk op dat dit in het huidig tijdsgewricht aanwijsbaar is, dan wordt de elite log, lui, gemakzuchtig en arrogant en is de 'high culture' eerder een vloek dan een zegen voor de samenleving als geheel. De elite is niet iets vaststaands, elites komen en gaan, duiken op en gaan ten onder.

Schoorsteenveger | 02-01-11 | 16:15

jeu, ik dacht dat ìk walgelijk was zeg. Ik kom uit een familie van tokkies en ik houd van hoger opgeleiden. Maar als iemand mij vraagt waarom kan ik dat zonder hakkelen en zonder hulp van de interviewer uitleggen. Klaar als een klontje.

nick the prick | 02-01-11 | 16:11

@beauregard | 02-01-11 | 15:58

Bulloch weet al dat ik gelijk heb, volgens mij ben jij gezakt, druiloor.

neemjemoederindemali | 02-01-11 | 16:03

Ze zijn zo eerlijk en snoezig die plebejers. Jammer dat ze niet zoals wij tot zelfreflectie in staat zijn. Want daardoor stemmen ze op de verkeerde partij. Kots!!!!!!
Alsof iemand met een bananengeel vals gebit staat te verkondigen dat een gaaf gebit wel leuk is als je lacht maar verdomd ongemakkelijk als je moet kauwen.
Typisch voorbeeld van een sociale daler die wereldvreemde kwast.

WirMachenMusik | 02-01-11 | 16:03

@Bulloch | 02-01-11 | 15:48

En dan te bedenken dat het ruim 25 jaar geleden is dat een leraar met een riool in zijn bek me dit heeft geleerd :-)

neemjemoederindemali | 02-01-11 | 16:01

@neemjemoederindemaling | 02-01-11 | 15:43 | 15:44
Neem een voorbeeld aan Bulloch 15:47.
Ik had het toch alleen maar over ENIGE (triviale) kennis van het Latijn.
Eerst leren lopen voor je rennen kunt.

beauregard | 02-01-11 | 15:58

Hij heeft 0 wetenschappelijke publicaties. Nul! Dit is geen intellectueel maar een wannabe filosoof met geldingsdrang.

Korreltje Zout | 02-01-11 | 15:50

@Bulloch | 02-01-11 | 15:22
Helemaal mee eens! Mijn genuanceerde reaguursel hierop werd echter weggejorist.

beauregard | 02-01-11 | 15:50

@Schoorsteenveger | 02-01-11 | 15:20
Het stadium dat we elkaar niet afmaken zijn we toch wel gepasseerd in Nederland? Misschien ben ik te optimistisch.

Is het een arrogant soort 'medelijden' dat de kudde storend vindt aan de elite? Dat er tussen die twee een machtsverhouding is lijkt me onvermijdelijk, want als de 'high culture' geen nieuwe wegen aangeeft, blijft er alleen maar stagnatie over. Wat ik wel denk, is dat er per definitie een bepaald reservoir aan ressentiment in een samenleving is, als gevolg van de onvermijdelijkheid van die gezagsverhouding. Ik ben het er geloof ik wel mee eens dat de PVV functioneert als motor voor die ressentimentsgevoelens, die aanwakkert en op incashed. Hoewel dat sinds ze volledig ingekapseld zijn door het regeerakkoord ook niet echt meer zo is.

Dank voor de link over Ortega y Gasset. Interessant! Ik ben niet goed bekend met zijn werk, maar zie dat hij verbonden is met veel schrijvers die ik hoog acht (du perron, ter braak, huizinga)

jabir | 02-01-11 | 15:48

lol, neemjemoederindemali | 02-01-11 | 15:44 natuurlijk

Bulloch | 02-01-11 | 15:48

@nominativus
Nominativus? Ik wist niet dat persoonsvormen een naamval konden hebben ;).

Bulloch | 02-01-11 | 15:47

@beauregard | 02-01-11 | 15:23

Ow, en voor je verder kakelt, het is de nominativus enkelvoud van Het werkwoord nescire.

neemjemoederindemali | 02-01-11 | 15:44

@beauregard | 02-01-11 | 15:23

Nescio, en ga eens deaud.

neemjemoederindemali | 02-01-11 | 15:43

Wat een ontzettend omhoog gevallen kwartje is dat zeg...

afvaller | 02-01-11 | 15:27

@neemjemoederindemaling | 02-01-11 | 14:50
@Che_cuevara | 02-01-11 | 14:53
Kijk eens aan, zeg. Toch nog twee reaguurders met enige kennis van het Latijn.
Waar en wanneer in het verleden is het dan toch nog misgegaan met jullie?

beauregard | 02-01-11 | 15:23

Verbazingwekkend dat GeenStijl de oninteressante uiting van persoonlijke frustraties van BB blijft faciliteren.

Bulloch | 02-01-11 | 15:22

Afgelopen vrijdag de Dam-schreeuwer nog een bier en sigaret aangeboden.
De beste man is een van de nettere zwervers en zit vol levensverhalen.
Hoeft verder niemand te weten.

Ookmooi | 02-01-11 | 15:20

jabir | 02-01-11 | 14:56
"En in hoeverre moet je ze tegemoetkomen in hun wensen?"
Ik zou het niet weten. Een samenleving overeindhouden waarin we mekaar niet afmaken is al heel wat volgens mij.
Het volk is niet dankbaar nee en hoeft dat ook helemaal niet te zijn. Een verhouding tussen medelijdende elite en dankbare kudde is een machtsverhouding die bij het volk alleen maar ressiment oproept. Het volk wil altijd wraak nemen op de elite. Ik weet nu nóg zekerder dat Rob Wijnberg dit in het geheel niet snapt. In zijn "Nietzsche en Kant lezen de krant" en het gesprek dat-ie destijds in Buitenhof had suggereerde hij dat Wilders en de PVV een soort motor van ressentimenstgevoelens zouden zijn, dat rancune dus iets zou zijn dat in het huidige tijdsgewricht de kop opsteekt. Nou, dan mist hij volgens mij het inzicht.
www.elsevier.nl/web/Artikel/174587/Fil...

Schoorsteenveger | 02-01-11 | 15:20

Tsja, de verhouding van linkserig intellectueel met het arbeidersvolk -en met allochtonen- is altijd behoorlijk krampachtig geweest. Maar de verhouding van nieuw-rechts-met-een-diploma is niet veel beter, Bert Brussen. Die is ongeveer als volgt: iedereen die het minder doet dan mij heeft last van ouderwetse oud-linksche jaloezie, iedereen die het beter doet is een typisch links-elitaire klootzak. Rechts heeft zijn eigen hypocrisie, eentje die wat beter zichtbaar wordt op de dag dat types als Wijnberg niet meer het absolute ijkpunt in je wereldbeeld vormen. Maar dat zal nog wel even duren, vermoed ik.

un_chien_andalou | 02-01-11 | 15:17

@ mezelf
nederlandS, lul!

Kapitein Sjaak Mus | 02-01-11 | 15:17

"uh.... uh, uh, uh.... en uh, uh". Wat een intellectueel die Wijnberg.

Boyo | 02-01-11 | 15:16

Fijn.

Weten we ook weer de mening van een beroepsstukkieschrijver die de zin "een hele gewone jongen" gewoon goed nederland vindt...

Next.

Kapitein Sjaak Mus | 02-01-11 | 15:16

Vroeg gister aan mijn slager of hij nog geneukt had...

Tenm. houdbaar tot | 02-01-11 | 15:11

@nenny | 02-01-11 | 15:06

Hoezo? Spuiten en slikken duurt toch wel een half uur.

neemjemoederindemali | 02-01-11 | 15:11

@Prof. D.A.H. Vintik | 02-01-11 | 15:04
Dan ziet ie er wel heel jong uit, dacht eerder 25, snobbie that is.

Mindy | 02-01-11 | 15:08

Als intellectueel vind ik meisjes van de straat ook lekkerder dan meisjes met twee of drie hogere diploma's.

Zyprexa20mg | 02-01-11 | 15:07

@Haarkopje | 02-01-11 | 15:02

Volgens mij heb je gelijk, vorig jaar een atheneum examen dingutjuh gedaan en ik schrok van het lage niveau.

neemjemoederindemali | 02-01-11 | 15:06

toch roept Rob hier wel ware dingen.
.
www.youtube.com/watch?v=SsPqJQRobtI&am...
.
Vanwaar toch al die haat richting NRC?
En nee dat interview was inderdaad niet handig van hem. Je moet niet alles benoemen.
.
Zie het een beetje als seks. Dat moet je ook niet benoemen maar doen.

nenny | 02-01-11 | 15:06

@beauregard | 02-01-11 | 14:44
Of naar bbrussen.nl.

@Mindy | 02-01-11 | 15:02
35.

Ohw wacht, je bedoelde Snob. ;-)

Prof. D.A.H. Vintik | 02-01-11 | 15:04

Het komt mij voor, amice, dat je met dit interview exact het tegenovergestelde bereikt van wat je wilde bereiken. Als ik ooit een lid van het Linkskerkelijke Establishment blijk heb horen geven van het polariserende 'Ons' en 'Het Gewone Domme Gepeupel' dan is het hier wel. Ik verbaas mij er al jaren over hoe Links haar tegenstanders verwijt mensen uit te willen sluiten terwijl ze zelf geen enkel probleem hebben met het uitdragen van een welhaast feodaal superioriteirs-beginsel.

Ales | 02-01-11 | 15:03

Als je normale omgangsvormen van jezelf bijzonder vindt ben je wel erg diep gezakt. Hoe oud is die blaag eigenlijk?

Mindy | 02-01-11 | 15:02

Iemand die 20 jaar geleden de MAVO heeft gedaan zal waarschijnlijk een betere opleiding hebben genoten dan de huidige HBO en universiteitsstudentjes.
Waar dit intellectueel fascisme op is gestoeld is mij een raadsel.

Haarkopje | 02-01-11 | 15:02

@Sliptong | 02-01-11 | 14:56
Het kantiaanse 'ding an sich' is onvindbaar als je het op analytische wijze zoekt. Fenomenen verschijnen alleen in een onderlinge samenhang, zonder dat daar een onafhankelijke kern in te ontdekken is.

jabir | 02-01-11 | 15:01

GeenStijl is NRC aan het bashen. Jammer ! Ik vind het al het derde onzintopic over de NRC. Is het niet tijd om aandacht te besteden aan interessantere topics zoals mensen die hun eigen vuurwerk maken?

rooimachine | 02-01-11 | 15:01

Eigenlijk doet Rob zeg maar aan ontwikkelingshulp
Die hand op de schouder van de minder onwikkelde, die begrijpende blik, dat doet die mensen echt goed, je ziet ze als het ware opveren

Tobi | 02-01-11 | 15:01

Sliptong | 02-01-11 | 14:56

LOL

pius | 02-01-11 | 15:00

Met iedere intellectueel, kunstenaar, politicus, opinieleider kan op internet de vloer worden aangeveegd. Hoogopgeleide contactgestoorden die relatief geen tijd online doorbrengen (en dus) aangeschoten wild voor iedere Johnny en Anita.

Einde van de Domheid | 02-01-11 | 15:00

@neemjemoederindemali | 02-01-11 | 14:59
Niet met deze, die zijn van de LOI das te simpel

Che_cuevara | 02-01-11 | 15:00

@Sliptong | 02-01-11 | 14:57

Knap dat ze die had, dat model heb ik nog nooit gezien of was het een engelse versie?

neemjemoederindemali | 02-01-11 | 15:00

neemjemoederindemali | 02-01-11 | 14:59

Die is lachen ja!

pius | 02-01-11 | 15:00

Ik weet trouwens al lang hoe het zit, hoe laat het is en waar Abraham de mosterd haalt. Maar ook dat doet er niet toe.

Parsons | 02-01-11 | 14:59

@Che_cuevara | 02-01-11 | 14:54
Een 16/18. Ik heb er nog een litteken van.

Sliptong | 02-01-11 | 14:57

@neemjemoederindemali | 02-01-11 | 14:56
Nou die vind ik al groot zat

Che_cuevara | 02-01-11 | 14:57

@Che_cuevara | 02-01-11 | 14:54

Yep, steeksleutel 20 - 22 waarschijnlijk, wellicht nog een maatje groter.

neemjemoederindemali | 02-01-11 | 14:56

@Schoorsteenveger | 02-01-11 | 14:39
Dat begrijp ik, dat ze het anders willen, hoewel ik 'ondankbaar' ook weer zo'n kwalificatie vind. En in hoeverre moet je ze tegemoetkomen in hun wensen? getuigt het niet van een nog veel grotere minachting om ze klakkeloos van brood en spelen te voorzien?

Waar we volgens mij last van hebben, is de nasleep van het postmodernisme, toen er ineens gesteld werd dat er geen onderscheid tussen 'high' en 'low' culture zou zijn. Dat is er wel en dat onderscheid is hiërarchisch. Het is zinvol om de 'massa' ondanks zichzelf toch met 'high culture' te confronteren, omdat daar de culturele progressie zit. Niet in de lage cultuur, die is altijd hetzelfde en bestaat uit vormen die al afgedaan hebben in de hogere cultuur. Zo is bijvoorbeeld een bouquet reeks roman volmaakt naturalistisch, zoals dat nog kon in de literatuur aan het eind van de negentiende eeuw.

jabir | 02-01-11 | 14:56

@pius | 02-01-11 | 14:52
Dan zeg ik gewoon: dat is een Ding an Sich. Ik mijn filosofische verhandeling, hij niet beledigt. En nou afkomen met die krant!

Sliptong | 02-01-11 | 14:56

@neemjemoederindemali | 02-01-11 | 14:51
Nee. En dat vond ik maar beter ook.

Sliptong | 02-01-11 | 14:54

@neemjemoederindemali | 02-01-11 | 14:51
Als ik Sliptong zijn tegel zo eens lees kreeg hij eerder een "sleutel" tegen zijn kop

Che_cuevara | 02-01-11 | 14:54

@beauregard | 02-01-11 | 14:44
Goeie raad van "het plebs" blijf er

Che_cuevara | 02-01-11 | 14:53

Als je het mij vraagt, zou deze jongeman model kunnen staan voor de priesters van de linkse kerk en de club van de weldenkende elite van de hoogweldedelsocialistisch geboren Vrouwe Ter Horst of de club van Edele Windblazers, die zichzelf bij gebrek aan beter sociaalliberaal noemen.
Maar het mooiste is, dat deze jongeman ook een symbool is van de nieuwe Sturm und Drang van de moderne zelfbewuste jonge mens, die een goeie opleiding heeft genoten en daardoor ervan op de hoogte kan zijn, dat de Partij van de Archonten 2500 jaar geleden ook al bestond, zij het niet in dit door Tacitus al beschreven landje, dat Nederland is gaan heten.
Zonder elite geen plebs en je kan niet rijk zijn als anderen niet arm zijn. Dat zei mijn oma al. Kan je nagaan...

Vigil | 02-01-11 | 14:53

@dandaan | 02-01-11 | 14:49

Dat hoeft niet, ik heb er maar 1 en die zit veilig in mijn portemonnee.

*Voor zekerheid toch ff checken gaat*

neemjemoederindemali | 02-01-11 | 14:52

Sliptong | 02-01-11 | 14:50

En dan durf jij wel de krantenbezorger aan te spreken?#levensgevaarlijk

pius | 02-01-11 | 14:52

@Sliptong | 02-01-11 | 14:49

Maar gaf ze je ook de sleutel van het kopieerhok?

neemjemoederindemali | 02-01-11 | 14:51

@pius | 02-01-11 | 14:49
Ik vind Kant veel te pseudorealistisch. Doe mij maar Nietzsche of Schopenhauer.

Sliptong | 02-01-11 | 14:50

@beauregard | 02-01-11 | 14:44

Ach een echte pleb, vertel eens wat je dwars zit, ben heel benieuwd.

neemjemoederindemali | 02-01-11 | 14:50

Hebben ze 'm eigenlijk al gepakt, of is hij nog voortvluchtig? Net als die marokkanen die die invalidenbus in de fik hebben gestoken.

Parsons | 02-01-11 | 14:50

@neemjemoederindemali | 02-01-11 | 14:47
Voordat soort grapjes heb ik altijd wel een oplossing. #creditcardblokkeren

dandaan | 02-01-11 | 14:49

@neemjemoederindemali | 02-01-11 | 14:45
Die van mij was 1.45, een vrouw en van Spaanse komaf. Ze heette heel toepasselijk Dolores. Haar stem deed vermoeden dat het een Manuel van 2 bij 1 meter was. Het werkte en we zeiden haar gewoon gedag. Of ze nu wel of geen worsten verkocht.

Sliptong | 02-01-11 | 14:49

Sliptong | 02-01-11 | 14:40

Shit. Ik lees altijd een verhandeling van Kant voor ik uberhaupt die moed heb;)

pius | 02-01-11 | 14:49

@Che_cuevara | 02-01-11 | 14:44

Dan zou ze 18o graden omgedraaid moeten zijn, iets waar Rob waarschijnlijk wel van droomt maar zover ik weet mijn vrouw niet.

neemjemoederindemali | 02-01-11 | 14:48

hfakker | 02-01-11 | 14:45

Wat ik vooral zeg is gedeeltelijk. Voor de rest zijn het goede vragen die je stelt. Mijn vraag is echter, wat is Foert in agnostischenaam?

pius | 02-01-11 | 14:48

@neemjemoederindemali | 02-01-11 | 14:45
LOL

Sliptong | 02-01-11 | 14:47

@dandaan | 02-01-11 | 14:44

Nee, maar ze is zonder groeten pleituh gegaan en ze is allergisch voor plebs.

neemjemoederindemali | 02-01-11 | 14:47

@Argyronauta | 02-01-11 | 14:43

Die van mij heette gewoon Bart en heeft me dronken gevoerd met Baco's tijdens een feestje.

neemjemoederindemali | 02-01-11 | 14:45

pius | 02-01-11 | 14:18
Ah, maar inherent daaraan zeg je dan dat de hoogopgeleide, de intellectueel er ook primair verantwoordelijk voor was toen het heel goed ging?
Daarnaast reist de vraag hoe het zit met het onderscheidend vermogen van werkmensen? En in hoeverre is de arbeidsproductiviteit afgenomen? Arbeid is hier duurder, dagen korter, inzet veranderd, verantwoordelijkheid minder.
We leven langer, want met veel duur betaalde belasting zijn de omstandigheden verbeterd (waarvan hulde) maar nu we langer leven, willen we niet langer werken.
We willen vroeger naar huis, want de kinderen, de baby, het dagverblijf... Maar we willen de volgende dag niet vroeger beginnen om in te halen.
Foert

hfakker | 02-01-11 | 14:45

@neemjemoederindemali | 02-01-11 | 14:42
Kijk dan maar uit,
hij gaat er intellectueel mee naar bed

Che_cuevara | 02-01-11 | 14:44

@Schoorsteenveger | 02-01-11 | 14:37
Echter, maar tevens ook hulpeloos en zonder eigen verantwoordelijkheid.

Ik stel voor dat we onze ontwikkelingshulp voortaan ook toespitsen op de Nederlander in een geel hesje. De betuttelracisten van de PvdA zouden het zo willen.

Art Vandelay Ultor | 02-01-11 | 14:44

@neemjemoederindemali | 02-01-11 | 14:42
Hoezo?? Bent U ineens lid van de NRC?

dandaan | 02-01-11 | 14:44

-weggejorist-

beauregard | 02-01-11 | 14:44

Conciërge, conciërge... In mijn tijd heette zo'n man op het Barlaeus nog claviger.

Argyronauta | 02-01-11 | 14:43

@Schoorsteenveger | 02-01-11 | 14:37
Eens, en het is goed voor te stellen dat zo'n houding die edele wilde tegen de borst stuit.

@strikdewepstroper01 | 02-01-11 | 14:40
Het zou een hoop schelen als bestuurders zich er van bewust zouden zijn dat ze geen inhoudelijke kennis hebben.

Dmitri Dmitrievitsj | 02-01-11 | 14:43

@Sliptong | 02-01-11 | 14:33
Die ook

Che_cuevara | 02-01-11 | 14:43

@1%biker | 02-01-11 | 14:32
nee, die zitten met wachtgeld

Che_cuevara | 02-01-11 | 14:42

Ik denk dat Rob ook met mijn vrouw heeft gepraat.

neemjemoederindemali | 02-01-11 | 14:42

@Sliptong | 02-01-11 | 14:41
Ik meen nooit iets.

Art Vandelay Ultor | 02-01-11 | 14:42

@pius | 02-01-11 | 14:33 dus

Art Vandelay Ultor | 02-01-11 | 14:42

In het geval van Rob Wijnberg blijkbaar recht tegen je natuurlijke ingevingen ingaan. Weg met verstikkende verwachtingspatronen.

En daar dan gewag van maken richting de buitenwereld.

Art Vandelay Ultor | 02-01-11 | 14:41

@Art Vandelay Ultor | 02-01-11 | 14:40
Dat meen je toch niet!

Sliptong | 02-01-11 | 14:41

@Sliptong | 02-01-11 | 14:19
Goetmenschen weten immers wat goet voor ons is.

Parsons | 02-01-11 | 14:40

@pius | 02-01-11 | 14:33
Dat je er geen complexe theorieën op los hoeft te laten om de krantenverkoper gedag te zeggen.

Sliptong | 02-01-11 | 14:40

@Parsons | 02-01-11 | 14:37
Haha, ja ik zeg al niets meer.

Art Vandelay Ultor | 02-01-11 | 14:40

@Dmitri Dmitrievitsj

(maar de meeste academici hebben in geen jaren een gesprek gehad met iemand met MBO of lager.)

Daarom loopt het al jaren fout op veel fronten zoals in het onderwijs en in het dagelijks leven. Veel afbraak in Nederland op veel gebieden hebben wij te danken
aan zogenaamde intellectuele bestuurders. Multi-kul, overdreven regelneverij e.d
zijn afkomstig uit hun koker.

Als intellectuele bestuurders weigeren te luisteren naar mensen op straat
en de werkvloer die door hen minachtend 'het volk' wordt genoemd, zie
dan het resultaat. Zie wat zij van Nederland hebben gemaakt.

Intellectuelen en bestuurders in Nederland weten niets van de praktijk.

strikdewepstroper01 | 02-01-11 | 14:40

jabir | 02-01-11 | 14:24
Nee, dat denk ik niet. Maar het volk wil zich nu eenmaal niet verheffen op de wijze waarop de verheffers dat bedacht hebben. Het volk is niet dankbaar.

Schoorsteenveger | 02-01-11 | 14:39

Rob Wijnberg is een droplul met een zilveren lepel in de mond en een bord voor zijn elitaire jostihoofd!

Widukinn | 02-01-11 | 14:38

@Art Vandelay Ultor | 02-01-11 | 14:19
Wie de schoen past.

Parsons | 02-01-11 | 14:37

Dmitri Dmitrievitsj | 02-01-11 | 14:13
"Dat hij die mensen veroordeelt of minacht is maar interpretatie."
Tja, alles is interpretatie natuurlijk. Maar sommige interpretaties lijken wat meer voor de hand te liggen dan andere. Rob heeft het over een kloof, met aan de ene kant mensen zónder zelfreflectie en aan de andere kant mensen mét zelfreflectie.
Hij rekent zichzelf tot de laatste categorie en deelt ons ook nog mede dat die mensen zónder zelfreflectie zo enorm 'fascinerende' wezens zijn. Geen veroordeling wellicht, geen minachting misschien, maar wél een tegenstelling. Rob schiet in zijn enthousiasme zó door dat hij gaat idealiseren, een beetje zoals Rousseau dat deed. De 'edele wilde' die in zijn naïviteit eigenlijk échter is dan die cultuurmens.

Schoorsteenveger | 02-01-11 | 14:37

Sinds Rob Wijnberg heel dapper zich uitsprak tegen de beschamende rechtzaak tegen Geert Wilders en zijn opvatting over de vrijheid van meningsuiting kan hij voor mij niet meer stuk. Al vind ik dit interview ook tenenkrommend maar iedereen heeft weleens een off day.

mijn zus | 02-01-11 | 14:37

Wat is gewoon doen eigenlijk?

pius | 02-01-11 | 14:33

Maar goed dat 't een hele gewone jongen is; aan een halve gewone jongen heb je doorgaans niet veel.

Fatsoensrakker | 02-01-11 | 14:33

Door te hurken wil Rob juist groter lijken.
Door neer te dalen denkt hij hij op te stijgen.

Peppie van Cockie | 02-01-11 | 14:33

@Che_cuevara | 02-01-11 | 14:25
De directeur van Unox.

Sliptong | 02-01-11 | 14:33

Als Rob op de barricades staat, dan gooit hij geen rotte eieren maar Fabergé.

Russ Meyer | 02-01-11 | 14:32

1%biker | 02-01-11 | 14:24
Zitten er hier nog intellectuelen in de w.w.?

1%biker | 02-01-11 | 14:32

@Prof. D.A.H. Vintik | 02-01-11 | 14:30
Je raakt me in mijn ziel, Prof.

Art Vandelay Ultor | 02-01-11 | 14:31

Zo´n verhaal houden kan natuurlijk ook alleen maar een averechtste werking hebben.
Juist door het benoemen van de verschillen, maak je ze. Ook al roep je dat je dan `heel gewoon doet´ tegen de bloemist en de schoenmaker en de bakker.

nenny | 02-01-11 | 14:30

@Schout-bij-nacht | 02-01-11 | 14:27
Hij zou beter moeten weten, dat ben ik met u eens.

Dmitri Dmitrievitsj | 02-01-11 | 14:28

Dmitri Dmitrievitsj | 02-01-11 | 14:13
"Omdat het een nieuw inzicht voor hem is denkt hij er wat over na."

Hij had een voorbeeld uit zijn middelbare schooltijd waarin hij het al anders deed dan anderen. Dat zal dan ook niet nieuw voor hem zijn (gegeven het voorbeeld zoals hij het vertelt kan het niet zo zijn dat hij nu pas door heeft dat hij anders met 'dergelijke mensen' omgaat...)

"Dat nadenken gaat wat onbeholpen en hij maakt de fout er in een interview onbekommerd over te blaten." ... "Dat hij die mensen veroordeelt of minacht is maar interpretatie."

Dus hij maakt hier in dat geval eigenlijk 3 fouten, inclusief het neerzetten van een 'verkeerd' beeld. (Op zich is het beeld in eerste instantie een interpretatie mijnerzijds, echter gezien het beeld bij velen hierboven is hij er gewoonweg niet in geslaagd een correct beeld neer te zetten.) En drie fouten op hetzelfde punt is toch echt de twijfel ver voorbij.

Schout-bij-nacht | 02-01-11 | 14:27

@Sliptong | 02-01-11 | 14:23
Maar die is dan ook van de elite

Che_cuevara | 02-01-11 | 14:25

@Lampelul | 02-01-11 | 14:20
Ik geef reaguurders met misplempsel ook gewoon een hand *virtueel handje schudt*

dandaan | 02-01-11 | 14:25

@Prof. D.A.H. Vintik | 02-01-11 | 14:22
'geschiedenis student'

Neeeee.

Art Vandelay Ultor | 02-01-11 | 14:25

Een hetze tegen intellectuelen! Waarom?
VictorvanZuydewijn | 02-01-11 | 14:18

Omdat het er veelste veel worden.
Er zal toch *gvd* iemand die vuile zakken moeten ophalen?
Oh wacht,de Marokkanen doen het niet meer halen we gewoon wat oostblokkers binnen.

1%biker | 02-01-11 | 14:24

@Schoorsteenveger | 02-01-11 | 14:19
Vind jij dat de verheffing van het volk rond is nu iedereen een auto heeft en op vakantie kan?

jabir | 02-01-11 | 14:24

@Che_cuevara | 02-01-11 | 14:23
Da's beter denk ik. Maar vertel dat die worstenverkoper maar.

Sliptong | 02-01-11 | 14:24

@Sliptong | 02-01-11 | 14:16
Wijnberg heeft alleen maar leden van de élite om zich heen. Wat voor u en mij vanzelfsprekend is, is dat voor hem niet. Ik denk echt dat hij het niet kwaad bedoelt.
De natuurlijke neiging van intellectuelen om arbeiders niet te zien staan is niet eens helemaal onbegrijpelijk. Hun dagelijkse ervaring is anders, en onbekend maakt onbemind. Wij denken graag dat wij iedereen het zelfde inschatten, maar de meeste academici hebben in geen jaren een gesprek gehad met iemand met MBO of lager.

Dmitri Dmitrievitsj | 02-01-11 | 14:24

De beste man hakkelt meer dan Job Cohen. Een prestatie op zich.

Sliptong | 02-01-11 | 14:23

@Sliptong | 02-01-11 | 14:21
Of een revolutie

Che_cuevara | 02-01-11 | 14:23

Zowel OSM'er als BN'er die Wijnberg. Geef 't je te doen. Moet elke dag weer een helse opgave zijn... www.youtube.com/watch?v=6ORZbPLUS2c Zing je even mee Rob?

widtvoet ® | 02-01-11 | 14:22

@Lampelul | 02-01-11 | 14:20
Held!

Sliptong | 02-01-11 | 14:22

@Che_cuevara | 02-01-11 | 14:19
Alsof het een hetze is...

Sliptong | 02-01-11 | 14:21

Ik geef aids mensen ook gewoon een hand hoor.

Lampelul | 02-01-11 | 14:20

@Parsons | 02-01-11 | 14:17
Niet zo maar een kind Pars. Een golden child, een nieuwe keizer, een verheven persoontje. Wauw, we boffen maar met zulke kiddo's.

Sliptong | 02-01-11 | 14:19

@VictorvanZuydewijn | 02-01-11 | 14:18
Omdat het kan

Che_cuevara | 02-01-11 | 14:19

bijtertje | 02-01-11 | 14:11
Hij is inderdaad typisch zo'n jongen die er behagen in schept om 'verheffer van het volk' uit te hangen. Jan de Arbeider die zo fascinerend is in zijn eenvoud, die zo weinig zelreflectie heeft en zo recht voor z'n raap zegt wat hij denkt, en dan aan de andere kant van de kloof de welwillende, begrijpende, meelevende Rob die hem troostend de hand reikt en hem tot tranen geroerd en vol mededogen een vriendelijk woord toewerpt.

Schoorsteenveger | 02-01-11 | 14:19

@Parsons | 02-01-11 | 14:17
LOL!

Hey, wacht even...

Art Vandelay Ultor | 02-01-11 | 14:19

@K.Zwellever | 02-01-11 | 14:15
Geef ze onder geen beding een boek! Die verslinden ze stante pede!

Sliptong | 02-01-11 | 14:18

Als ik er van uit ga dat ons land zich niet in de allerbeste staat bevind, en dat doe ik voor het gemak dan is de conclusie in ieder geval dat de 'gestudeerden' daar gedeeltelijk verantwoordelijk voor zijn.

In onze genivelleerde maatschappij is kwaliteit in de diepte allang niet meer bepalend. En de gemiddelde HBO student kun je tegenwoordig niet echt van overmatige intellectuele capaciteiten verdenken. In veel gevallen is onderzoek dat ik daarnaar gedaan heb voortijdig geseponeerd bij gebrek aan bewijs.

Van Rob Wijnberg mag je denken wat je wilt, ik vind hem persoonlijk wat moeilijk te volgen in zijn betogen maar dom is hij in ieder geval niet.

pius | 02-01-11 | 14:18

Een hetze tegen intellectuelen! Waarom?

VictorvanZuydewijn | 02-01-11 | 14:18

Vermoedelijk is deze Wijnberg een telg, van een geslacht. Zo'n geslacht. En heeft hij tijdens zijn studie verkeerd in kringen, van zulke kringen. En heeft hij vanuit die kringen nu, na enige tijd daar tussen te hebben bewogen, bedacht dat deze kringen beperkt en op het incestueuze af, tot zelfverheerlijking neigen. En dat het heel verfrissend en leuk kan zijn om met anderen, gewonen om te gaan. oprecht, hij vind dit gewoon leuk en goed.
En heel naïef, heeft hij in dit interview zijn decor afgelegd en gedacht, ja ietwat onhandig, ietwat bevestigend, open kaar gespeeld.
-
Boem, pats, foei, mag niet. Kop eraf, revolutie!
Want immers... klasse-verschil is er gewoon, daar heb je het niet over. Het erover hebben is orde verstorend. Het mag er namelijk niet zijn, maar stilzwijgend door bevestigend gedrag wordt het continue erkend. In de bakkerij, bij de marktkraam, op 't station of vliegveld... de één wordt 'meneer' en 'U' genoemd, de ander he 'he joh' en 'gozer'.
A brave new world:
"The optimum population," said Mustapha Mond, "is modelled on the iceberg – eight-ninths below the water line, one-ninth above." (16.47)

hfakker | 02-01-11 | 14:17

Illustratief voor de -achteruitgang- van Nederland.
Jaja, er is in Nederland een gevaarlijke achteruitgang. Maar de enige goeie mensen van Nederland gaan daar wat aan doen. Deze uitverkorenen vind je bij de Achteruitgang.nl.
Geweldig vinden ze zichzelf en elkaar..... En ze neukten elkaar in hun achteringang....

robterdam | 02-01-11 | 14:17

Ik vind 't eigenlijk wel aandoenlijk als een kind de boel gaat duiden.

Parsons | 02-01-11 | 14:17

@K.Zwellever | 02-01-11 | 14:15
Nee, voorzichtig benaderen, geen plotse bewegingen en vriendelijk blijven lachen.
Dan komt het meestal wel goed

Che_cuevara | 02-01-11 | 14:17

Toch luister ik graag naar hem want zijn ideeën over vrijheid van meningsuiting en vrijheid van godsdienst bevallen mij. Het klinkt wel enigszins snobby maar je bent echt een snob al je jezelf te goed vindt voor die mensen.

Jaimy Fox | 02-01-11 | 14:17

Hoe dom. Als je de 'ik vind het zo leuk om met gewone man te praten' kaart speelt, moet je het wel goed doen.

De Bukkake Blaffert | 02-01-11 | 14:16

@Dmitri Dmitrievitsj | 02-01-11 | 14:13
Dat je daar überhaupt over na moet denken of dat het nieuw voor je is is al je reinste waanzin.

Sliptong | 02-01-11 | 14:16

Goh,ik kom zelden mensen als die Rob in het wild tegen.Meestal zitten ze alleen maar opgesloten op hun universiteits kamertje.
Mag je zulke figuren voeren als ze loslopen?

K.Zwellever | 02-01-11 | 14:15

@Neon | 02-01-11 | 14:13
Er zitten hier blijkbaar ook veel leden van "de elite".
Ik noem het echter "mierenneukers"

Che_cuevara | 02-01-11 | 14:14

Allereerst nog maar even de beste wensen voor het nieuwe jaar en dat we maar veel mogen reaguren met elkander!
Rob: zak anders even gewoon in de peop. Ik zeg: gewoon doen!

Sliptong | 02-01-11 | 14:14

Geef die jongen nou gewoon het voordeel van de twijfel. Hij observeert dat zijn soort mensen de Jannen-met-de-pet niet ziet staan, vindt dat zulke mensen best gegroet of bedankt mogen worden en doet dat ook. Omdat het een nieuw inzicht voor hem is denkt hij er wat over na. Dat nadenken gaat wat onbeholpen en hij maakt de fout er in een interview onbekommerd over te blaten. Dat is alles. Dat hij die mensen veroordeelt of minacht is maar interpretatie.

Dmitri Dmitrievitsj | 02-01-11 | 14:13

Je moet arbeiders nou eenmaal niet de indruk geven dat er met de bazen te praten valt. Wat dat betreft zit je al op een hellend vlak als je gaat bedanken.

jabir | 02-01-11 | 14:13

@Che_cuevara | 02-01-11 | 14:12

Diegenen die wél weten hoe je "bepalen" vervoegt.

/temakkelijk

Neon | 02-01-11 | 14:13

@Der Stöhn Schlüßel | 02-01-11 | 14:09
En wie bepaald wat en wie de elite is

Che_cuevara | 02-01-11 | 14:12

Rob lijkt mij de geboren nieuwe leider van de PvdA. Hij is zoooo gewoon en heeft respect voor de "ärbeider", precies wat de PvdA wil. Dus geen Partij van de Aristocratie, nee, gewoon Partij van de Arbeid. Gewoon praten met de arbeiders en ze bedanken voor alles wat ze voor je doen want daar ontbreekt hij aan bij de huidige leiders van de PvdA, die denken alleen aan zichzelf en verrijken zich ten koste van de arbeider. Nee, geef mij maar Rob, die heeft daar een beter oog voor. Rob voor partijleider en toekomstig min.president van de PvdA. Hij maakt links weer sterker, zodat ze weer de meerderheid halen. Hulde, Rob !!!!

bijtertje | 02-01-11 | 14:11

caravaggio | 02-01-11 | 13:57
Dank u.
Aan hen die jaren moeten leren om woorden te kunnen gebruiken,die het ''klootjesvolk'' moet opzoeken ook de beste wensen.

1%biker | 02-01-11 | 14:10

Tenenkrommend.
Zeg toch gewoon dat je bij de elite hoort. Niets mis mee!

Der Stöhn Schlüßel | 02-01-11 | 14:09

Die gast met dat gele hesje zal um vervolgens wel uitgescholden hebben "Uitslovert!"...

BarneyBoner | 02-01-11 | 14:08

Snob Wijnberg

Russ Meyer | 02-01-11 | 14:05

Oh mijn god... Zélden iemand zó grondig in een dom interviewtje zijn eigen graf horen graven. Tranen over mijn wangen van het lachen ook. Hij voelt zich zo verheven, en het is zó geweldig dat hij gewoon zomaar op zijn hurken gaat voor dat klootjesvolk, en hij heeft maar niet door hoe ontzettend kleinzielig hij zichzelf neerzet.

Neon | 02-01-11 | 14:03


NAC Handelsblad.
Kudt amsterdammers.

Kilsdonk | 02-01-11 | 14:02

Prof. D.A.H. Vintik | 02-01-11 | 13:58

Thanks.

*Belt de Zondag opticien*

zovoklets | 02-01-11 | 14:01

Ja, die Iranier die je koffers op de bagageband pleurt en moest vluchten heeft ook twee studies, familie, een afgenomen huis en een heeel leven achter zich....

zovoklets | 02-01-11 | 13:59

@strikdewepstroper01 | 02-01-11 | 13:47
mooi betoog, hulde!

@zovoklets | 02-01-11 | 13:53
Dat eerste.
'Deze pagina is het laatst bewerkt op 14 sep 2010 om 19:52.'

Tip: Eet meer worteltjes òf hutspot, lekker gewoon. ;-)

Prof. D.A.H. Vintik | 02-01-11 | 13:58

Nooit begrepen wat Derk Sauer met hem wilde bereiken.

Denkt Na | 02-01-11 | 13:58

Zijn uitspraken zijn zo onhandig, dat het ook wel wat liefs heeft. Ik mag hem wel, die Rob.

modderfokker | 02-01-11 | 13:58

Mmm de lui die dit raar vinden, zijn 'het volk' zou je denken. Die voelen zich mogelijk heulegaar niet prettig als 'bovenvolk' 'normaal' tegen ze gaat doen. Verstoord de orde, het systeem. Doe nou maar gewoon arrogant tegen 'ons' dat zijn we gewend, kunnen we op zeiken en het over hebben, onderwijl geïntimideerd.
-
Neen zo'n gebaar, zo'n handreiking zet de status quo onder druk. Haast bedreigend voor de gele-vestjes-dragers, het idee dat iedereen hen uit hun anonimiteit haalt door en masse te gaan groeten en bedanken. Daarmee zou de stille muur van introvertie hard verdrukt worden door afgedwongen extravertie.
-
De elite dient nu eenmaal beschimpt te worden door dat volk, dat is de bestendiging ervan, elite en volk. Evenzo dient de elitair zich onachtzaam, niet op dat volk lettend door het leven te bewegen. Bezig met andere zaken, andere dingen. Of dezen nu hoger zijn of niet, maar in elk gevoel, onbewust, die perceptie voedend.
Dat houdt het vertrouwd, veilig.

hfakker | 02-01-11 | 13:57

1%biker | 02-01-11 | 13:54

Gewoon, ook een goed jaar voor de zwitsalkolonie toegewenst.

caravaggio | 02-01-11 | 13:57

Wel grappig, die Rob. Doet z'n uiterste best om niet elitair over te komen en laat daarmee meer dan duidelijk blijken hoe elitair hij eigenlijk denkt.

Schoorsteenveger | 02-01-11 | 13:57

caravaggio | 02-01-11 | 13:51
Begrijp er geen bal van.

1%biker | 02-01-11 | 13:54

Prof. D.A.H. Vintik | 02-01-11 | 13:46

Huh. Nu staat er 1982. Of ik word kippig of die jongen is 20 jaar jonger geworden.
Lekker begin van 2011.

zovoklets | 02-01-11 | 13:53

zovoklets | 02-01-11 | 13:48
Gelukkig wel,anders hoefde ik met niemand medelijden te hebben.
Kijk ik mag J.c. ook niet,maar heb wel medelij met deze man.

1%biker | 02-01-11 | 13:52

@prrrr | 02-01-11 | 13:46
Klopt. Mijn reactie was gericht aan Frdnnd om 13:20, waarin hij beweert dat het om een echte latijnse tekst zou gaan. Ik moest lachen, en daardoor heb ik op een verkeerd 'reaguur'-knopje gedrukt.

rara | 02-01-11 | 13:51

Arbeidertjes zijn altijd een dankbaar onderwerp voor vereeuwiging op het witte doek. Verder heb je er weinig aan, daar ze niet in staat zijn je werk je kopen en al helemaal niet om het te begrijpen. dus verschil moet er wezen. Ook in 2011.
De beste wensen nog voor dit komende jaar.

caravaggio | 02-01-11 | 13:51

1%biker | 02-01-11 | 13:46
Ik niet.

It takes all kinds.

zovoklets | 02-01-11 | 13:48

Ik heb tussen mijn Gymnasium en vervolgstudie twee jaar gewoon uitzendwerk gedaan. Productiewerk, vuilnis ophalen..
Heeft me niet veel carrièrekansen opgeleverd (integendeel), maar ik kan wel gewoon hoi zeggen tegen een buschauffeur zonder me direct een wereldverbeteraar te voelen, dat dan weer wel..

vagehond | 02-01-11 | 13:47

Nou Rob, dat delen we dan weer niet. Heb een enorme tiefushekel aan gewone mensen. Vooral Henk en Ingrid moeten deaud. Met hun Swarovski-kristalletjes en rijtjeswoning. Gadverdamme.

Symmachus | 02-01-11 | 13:47

@j van l

Natuurlijk typisch Nederlands om op simpel werk neer te kijken. Ik heb in mijn
leven vaak genoeg zwaar of eenvoudig werk gedaan. Puur omdat ik geld nodig had.
Verder zegt dat heel weinig over de intelligentie. Want ik heb wel degelijk
gestudeerd. En simpel werk moet ook gedaan worden!

Ook typisch Nederlands om mensen te categoriseren naar opleidingsniveau.
Ik vind opleiding een basis. En niet meer dan dat. Zegt verder weinig over
de persoon en zijn levenservaring of vaardigheden. De dingen die je leert
in het leven, en dat doe je niet in de school- of collegebanken.

Hokjes denken, een typisch irritante Hollandse eigenschap.

strikdewepstroper01 | 02-01-11 | 13:47

@Teun van het Tuinpad | 02-01-11 | 13:44
Hou het netjes hé, Mevr Teun "is watching you"

Che_cuevara | 02-01-11 | 13:47

@rara | 02-01-11 | 13:44

Ik beweerde toch ook niet dat het iets betekende? Ik gaf alleen aan dat de eerste zin van Lorem ipsum losjes gebaseerd is op iets van Cicero en dat is ook zo.

prrrr | 02-01-11 | 13:46

zovoklets | 02-01-11 | 13:43
Sorry,maar ik heb medelijden met dit soort.

1%biker | 02-01-11 | 13:46

Frdnnd | 02-01-11 | 13:30
Geen enkel punt is ie gewoon een intellectueel zou zijn. (Of hij dat is weet ik niet. Familie zijn van intellectuelen is daarvoor in ieder geval geen grond.) Lopen er sowieso erg veel van rond dus origineel is niet maar goed, het went daarmee wel. Partner van schout-bij-nacht begreep het gesprek in het begin ook niet helemaal toen Ajax voorbij kwam. Ze dacht dat ik over Griekse mythologie begon....

Het pijnlijke is dat Rob Wijnberg zich tracht te verheffen boven het elite groepje door anderen uit datzelfde groepje af te kraken wegens een gedrag wat hij nu juist zelf in optima forma tentoonspreidt.

Schout-bij-nacht | 02-01-11 | 13:45

Che_cuevara | 02-01-11 | 13:43
Dat is dan ook weer zo.
*gedoesjt en al aftaait*
;

Teun van het Tuinpad | 02-01-11 | 13:44

Die hoger opgeleiden intellectuelen,zijn dat die mensen die ze altijd uitlachen in het zwembad?

1%biker | 02-01-11 | 13:44

@prrrr | 02-01-11 | 13:39
@Frdnnd | 02-01-11 | 13:33
"lorem Ipsum' betekent niets, nada, geen flikker. Het hoort zelfs geen betekenis hebben. Misschien is het handig om eens op wikipedia te kijken hoe het nu werkelijk zit, deze discussie komt nogal pseudo-intellectueel over.

rara | 02-01-11 | 13:44

Er wordt hier een fragment van een groter interview neergekletst... Wat is de context? Waar geeft hij antwoord op?

@Che_cuevara | 02-01-11 | 13:41

Even opgezocht op wiki: nl.wikipedia.org/wiki/Lorem_ipsum

Komt dus van de zin Neque porro quisquam est qui dolorem ipsum quia dolor sit amet, consectetur, adipisci velit

prrrr | 02-01-11 | 13:43

@Teun van het Tuinpad | 02-01-11 | 13:38
Niet echt ver, want unoxworst is voor het plebs

Che_cuevara | 02-01-11 | 13:43

Wat een walglijke pleuris kwal is dat zeg, lekker laten doodschoppen door wat simpele arbeiders in gele hesjes, gewoon omdat het kan....

Haagse-Geertje | 02-01-11 | 13:43

1%biker | 02-01-11 | 13:36

Ik wilde tiepen; "Och, laat die jongen' maar checkte even zijn Wiki.
Blijkt Rob al 48 jr. te zijn.

48 jaar in lala-land. Heerlijk.

zovoklets | 02-01-11 | 13:43

Ik ken geen gewone mensen, maar als ik ze kende, denk ik niet dat ik het type gewone mens zou kennen dat met Rob zou willen praten.

captainobvious | 02-01-11 | 13:42

@prrrr | 02-01-11 | 13:39
Die eerste zin zou kunnen die is altijd hetzelfde. Voor de rest bestaan er vele varianten op Lorem Ipsum.
Kan de hele tekst hier niet plempen, is te lang maar kijk hier maar
www.loremipsum.nl/

Che_cuevara | 02-01-11 | 13:41

Prof. D.A.H. Vintik | 02-01-11 | 13:40
Met een deegroller.
Ja, ik zou het doen.
Wat een enge vent is dat zeg.
Man man.

Teun van het Tuinpad | 02-01-11 | 13:41

nou,
heel eerlijk?
ik ben het met hem eens. Er is niets mis met je verheffen boven het grauw.
En er is al helemaal niets mis met domme ezels links laten liggen.

2emeREP | 02-01-11 | 13:40

@Prof. D.A.H. Vintik | 02-01-11 | 13:40
'variant'

Prof. D.A.H. Vintik | 02-01-11 | 13:40

Onbegrijpenlijk.
Zo vallen wel de verschillen weg heur.
Ik praat nooit met arbeiders vulk.
Zelfs mijn buren loop ik veurbij.

joopwil | 02-01-11 | 13:40

@Teun van het Tuinpad | 02-01-11 | 13:38
Is dit een variatie op "Ik zou 'm doen!"?

Prof. D.A.H. Vintik | 02-01-11 | 13:40

@1%biker | 02-01-11 | 13:36
Neemt hij de bus dan. Hij zal toch wel een chauffeur hebben.
En daar hallo tegen zeggen

Che_cuevara | 02-01-11 | 13:39

Die man weet hoe je C-O-N-C-I-Ë-R-G-E moet spellen

Chapeau!!!

Wilhelmus Nepzooi | 02-01-11 | 13:39

Frdnnd | 02-01-11 | 13:33

Alleen die eerste zin is toch losjes gebaseerd op iets van Cicero?

Ik had 'm op m'n eindexamen met z'n redevoeringen mbt Catilina. Niet de makkelijkste schrijver om te vertalen nee..

prrrr | 02-01-11 | 13:39

Sterrenburg III | 02-01-11 | 13:28
Ben ik op zich met u eens, maar als je zo'n interview geeft vraag je er ook wel een beetje zelf om nietwaar? Maar een topic over de televaag zou ook wel weer eens mogen dat dan weer wel.

beenthere | 02-01-11 | 13:38

@beenthere | 02-01-11 | 13:35
Aaah, kijk de aap komt uit de mouw. Dit vind ik dan wel weer schattig.

Jurryt (wat een naam) moet even zijn frustraties kwijt.

Art Vandelay Ultor | 02-01-11 | 13:38

En toch ben ik benieuwd hoe diep Rob een Unox worst in zijn keel kan duwen.

Teun van het Tuinpad | 02-01-11 | 13:38

Psst wie gaat Rob vertellen, dat we allemaal stront uit onze anus persen en pis uit onze zeikbuizen en allemaal stinken uit meerdere gaten en dat we allemaal dood gaan en al dood waren of zou zijn gouden spiegel hem dat niet vertellen?

Slurfje | 02-01-11 | 13:36

Wat een mislukte pisvlek.
Maar hij zegt wel hallo tegen de buschauffeur?
Waar haalt dit jongetje het gore lef vandaan?

1%biker | 02-01-11 | 13:36

Het is toch feit dat velen neer kijken mensen met simpele baantjes. Iemand bedanken voor het opknappen van de vuile klusjes vind ik niet meer dan normaal. Wtf is het probleem?

Oja, en het is plebs met een B. Niet een P. Fucking plebejer.

j van l | 02-01-11 | 13:36

Art Vandelay Ultor | 02-01-11 | 13:28
.
Dat is nr 47 uit de GS lijst: www.geenstijl.nl/mt/archieven/2010/06/...
Dus er zal wel wat wrok aanwezig zijn :)

47. Jurryt van Voren
Zelfkazende sporthistoricus en verrader. Stinkt. Geeft Twitteraars aan bij bedrijven en krijgt daar geld voor. Runt zwartwit sportblogje voor simmende babyboomers. Wil het liefst in één ruimte verblijven met Van Nieuwkerk, Wilfried de Jong en Nico Dijkshoorn en dan huilen om Fausto Coppi

beenthere | 02-01-11 | 13:35

Plukkiehaar | 02-01-11 |
Is de kern ervan zoals Rob dat neerzet.

Schout-bij-nacht | 02-01-11 | 13:34

Over zo een staat in Wisdom of the idiots van Idries Shah ook een mooi verhaal.
Een hoog iq is geen garantie voor en gezond verstand.
(persoonlijk ken ik de man niet, dus kan ik me er geen oordeel over vellen, dat laat ik aan de hogere machten over)

mothersfinest | 02-01-11 | 13:34

@Frdnnd | 02-01-11 | 13:30
Groep Hero Brinkman? Dus toch!

Prof. D.A.H. Vintik | 02-01-11 | 13:33

Che_cuevara | 02-01-11 | 13:27

Klopt, het is niet letterlijk, maar het is in ieder geval gebaseerd op Cicero. De finibus bonorum et malorum, zelf nooit vertaald overigens, ik heb het niet zo op Cicero. Nog steeds niet.

Frdnnd | 02-01-11 | 13:33

@Bakito | 02-01-11 | 13:30
Niet?

Dan maak ik je medeplichtig. Kun je daar wel mee leven?

Art Vandelay Ultor | 02-01-11 | 13:32

Neerbuigend, alsof we het hier hebben over een ander soort mensen. Echt heel bijzonder een intellectueel die met gewone mensen praat. Goede poging Rob, maar niet authentiek genoeg, waardoor het klef overkomt.

quasiintellect | 02-01-11 | 13:31

@Art Vandelay Ultor | 02-01-11 | 13:30
Tja, ik vroeg erom

Che_cuevara | 02-01-11 | 13:31

@Art Vandelay Ultor | 02-01-11 | 13:28
Hoho, niet iedereen hier loopt achter hopman Brussen aan.

Bakito | 02-01-11 | 13:30

@Che_cuevara | 02-01-11 | 13:30
Tuig ben je.

Art Vandelay Ultor | 02-01-11 | 13:30

@Art Vandelay Ultor | 02-01-11 | 13:28
How ff, zet dat eens in het enkelvoud

Che_cuevara | 02-01-11 | 13:30

Ik begrijp overigens niet waarom hierover zoveel ophef over wordt gemaakt. Ik ben zelf ook een totaal wereldvreemde intellectueel, ik ben er bijvoorbeeld van overtuigd dat W.F. Hermans net zo bekend is als Johan Cruyff en ik sta versteld als mijn schoonmaker niet weet van wie de Kreutzersonate is. Laat die jongen lekker vreemde dingen zeggen, tenenkrommend of niet, en negeer hem. Als lid van de Elite kan ik zeggen dat de Elite immers niets meer is dan de zoveelste marginale groep mensen in onze maatschappij, naast Marokkanen, Indigokinderen en Hero Brinkman.

Frdnnd | 02-01-11 | 13:30

Frdnnd
in het kader van zinsopbouw mag je dan ook een 'gaan' @ 13.24 wegstrepen.

Schout-bij-nacht | 02-01-11 | 13:29

Volgens mij formuleert hij het gewoon onhandig. Dat wat hij probeert te zeggen is nog niet eens heel idioot.

prrrr | 02-01-11 | 13:29

@Schout-bij-nacht
Ik denk dat de nieuwe Jezus in de hoedanigheid van Rob W. op aarde is geland.

Plukkiehaar | 02-01-11 | 13:28

@Prof. D.A.H. Vintik | 02-01-11 | 13:21
Lol

Che_cuevara | 02-01-11 | 13:28

Jezus... ik mag graag schoppen tegen hoogopgeleide gl- en d66-stemmende nrc- en vk-lezers, maar als ex-heftruckchauffeur weet ik één ding zeker: ze zijn veel leuker om mee om te gaan dan pvv- of sp-stemmende arbeiders en pvda-stemmende allochtonen. Die haat-jezelf-reflex van wijnberg is bizar. Mag ie een column over schrijven.

sjaakdeslinksesul | 02-01-11 | 13:28

-weggejorist-

Sterrenburg III | 02-01-11 | 13:28

@Frdnnd | 02-01-11 | 13:20
Is niet de volledige tekst, maar dacht dat jij het wel zou weten.
Het is een tekst die eigenlijk niets betekend een rond 1500 door een onbekende drukker is "uitgevonden" en word gebruikt om te zien hoe een lettertype er uit ziet voor letterproeven van een boek.
Tegenwoordig word het veel gebruikt om een lettertype voor het web te bekijken.
Ik gebruik het zelf vaak in verband met mijn werk.
Maar de volledige tekst van Lorem Ipsum heeft totaal geen betekenis en lijkt alleen maar op latijn.

Che_cuevara | 02-01-11 | 13:27

@Frdnnd | 02-01-11 | 13:22
Spelwijze is het gevolg van vervoegingswijze. Maar u heeft een punt.

rara | 02-01-11 | 13:25

Van begin tot einde met kromme tenen zitten luisteren.

Rob lijkt in een diepe identiteitscrisis te belanden. Hij heeft nu een kloof met zakenlui én met de kofferinladers. Rob zegt alleen hallo om te tonen dat hij zeer ver verheven is boven degenen die dat niet doen. En gaat vervolgens in de media gaan uitventen hoe 'goed' hij het zelf doet door voortdurend de vergelijking met zichzelf te maken. Potsierlijk.

Hij zegt dat hij het gewone personeel veel leuker vindt. Maar had moeite, veel bedenktijd en herhaaldelijk dezelfde vraag nodig om te antwoorden waarom hij dat dan vond... Als hij het echt meende dan kan het niet anders dan dat hij al veel eerder voor zichzelf bedacht had waarom dan eigenlijk. Zeer onoprecht dus.

Waarom niet gewoon eerlijk zijn en zeggen dat je minder match hebt met mensen buiten je eigen milieu om reden zus of zo. En is vast jammer enzo. Maar alles beter dan dit soort doorzichtige en verzonnen verhaaltjes te vertellen omdat je kennelijk een ander imago van jezelf wilt schilderen.

Kan me zelfs niet voorstellen dat de doelgroep van NRC Next op dit type fantasten zit te wachten.

Schout-bij-nacht | 02-01-11 | 13:24

Dan ben je zo'n top intellectueel en heb je nog niet door dat je jezelf zo voor lul zet. Priceless. Helaas is de NRC wel een van de weinige leesbare kranten. De rest hoeven we hier toch niet door te nemen?

beenthere | 02-01-11 | 13:24

@ zovoklets | 02-01-11 | 13:20

Geld? Dat zegt Rob niets. Hij kan natuurlijk wel de lunch van de man in het gele hesje breken opdat die meer met zijn collega's kan delen.

Parel van het Zuiden | 02-01-11 | 13:24

GeenMan | 02-01-11 | 13:20

Nu ben ik nie van de dees en tees maar under and unter scheelt een paar honderd kilometer.

zovoklets | 02-01-11 | 13:22

rara | 02-01-11 | 13:18

Aherm, ik denk dat u vervoegingswijze bedoelt, en niet spelwijze. Toch een interessante opmerking, ik wist niet dat een dergelijke dimensie van elite bestond.

Frdnnd | 02-01-11 | 13:22

@Bakito | 02-01-11 | 13:18
Hee bedankt hè, voor je antwoord. ;-)


*Che-cuevara straal negeren doet* ;-)

Prof. D.A.H. Vintik | 02-01-11 | 13:21

even reageren op jullie "ündermenschen" voor ik straks met Jort de PC op gaat:..... Duh!

GeenMan | 02-01-11 | 13:20

Volgens mij heeft de man in het gele hesje liever 100,- euro dan een praatje met Robbie te moeten houden. Dat dan weer ook.

zovoklets | 02-01-11 | 13:20

Che_cuevara | 02-01-11 | 13:17

Dat is dus een echte Latijnse tekst, van Cicero, i.t.t. wat iedereen denkt.

Frdnnd | 02-01-11 | 13:20

@Prof. D.A.H. Vintik | 02-01-11 | 13:12
Ik denk als Narcistische Persoonlijkheid

Che_cuevara | 02-01-11 | 13:19

Rob = keizer, geen slecht woord over deze held!

of niet | 02-01-11 | 13:18

@Frdnnd | 02-01-11 | 13:17
Da's de elitaire spelwijze voor mensen die zelfs boven de taal staan.

rara | 02-01-11 | 13:18

@Prof. D.A.H. Vintik | 02-01-11 | 13:12
Als intellectueel.

Bakito | 02-01-11 | 13:18

@Frdnnd | 02-01-11 | 13:08
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

Che_cuevara | 02-01-11 | 13:17

@Madmanjr 13:16

Dat doet een kip zonder kop ook. Maar snijdt het hout?

widtvoet ® | 02-01-11 | 13:17

Madmanjr | 02-01-11 | 13:16

Afgezeikt!?

Frdnnd | 02-01-11 | 13:17

Ik heb een paar filmpjes van m bekeken.

Als hij 5 zinnen praat heeft hij meer gezegd dan geenstijl in een heel jaar bij elkaar.

Dat steekt ws en daarom moet ie even afgezeikt worden.

Leuk.

Madmanjr | 02-01-11 | 13:16

Bakito, je kunt natuurlijk altijd een poging wagen maar Rob's licht schijnt duidelijk feller. Je kunt het vanaf nu beter over een andere boeg gooien. Zoek een nieuw plaatje, kan je dat grijs gaan draaien!

Parel van het Zuiden | 02-01-11 | 13:15

@Dirk Tang 13:00

Eens met die eerste zin. Dat is het 'm nu juist. Rob laat zich er even dunnetjes op voorstaan dat hij zo gewoon is gebleven (geworden?) waar "gewoon" voor velen gewoon de norm is... voor hem blijkbaar niet. Zit zichzelf daar schaamteloos een tijdje te pijpen omdat hij het grauw nutijds een blik of zelfs woord waardig acht. Manmanman. Leeft die gast in een parallelle wereld.

widtvoet ® | 02-01-11 | 13:14

@Bakito | 02-01-11 | 13:10
Zeg je dit in zijn algemeenheid of als intellectueel?

Prof. D.A.H. Vintik | 02-01-11 | 13:12

Art Vandelay Ultor | 02-01-11 | 13:09

Dan moeten ze eerst de rijtjes van 'servus', 'serva', 'bellum', 'doulos', 'doule' en 'therion' opdreunen.

Frdnnd | 02-01-11 | 13:12

Frdnnd | 02-01-11 | 13:08
Ik lul met iedereen. Tenzij een volle mond.

zovoklets | 02-01-11 | 13:12

@Bakito | 02-01-11 | 13:10
Ik zou zeggen de waan van het uur.

Art Vandelay Ultor | 02-01-11 | 13:11

Het valt als intellectueel niet altijd mee om de primitieve gedachtegangen van het plebs te kunnen volgen. Met behulp van de Telegraaf en GS kun je echter redelijk op de hoogte blijven van de waan van de dag bij paupers.

Bakito | 02-01-11 | 13:10

@Frdnnd | 02-01-11 | 13:08
Wat als ze een dikke onvoldoende hadden?

Art Vandelay Ultor | 02-01-11 | 13:09

Ik praat alleen met mensen die eindexamen Latijn én Grieks hebben gedaan. Gnothi seauton!

Frdnnd | 02-01-11 | 13:08

@Hobbykip | 02-01-11 | 13:05
Je hebt helemaal gelijk dat dat nodig is.

Maar nadenken en doen is iets anders dan aan iedereen meegeven dat jij het wél doet. Dat neemt de glans nogal weg.

Art Vandelay Ultor | 02-01-11 | 13:08

@Art Vandelay Ultor 13:02

Juistem! Evidenties hoeft men niet uit te spreken.

widtvoet ® | 02-01-11 | 13:07

Elitair zijn is nie errrug. Maar doe het met stijl.

zovoklets | 02-01-11 | 13:07

@allanggeenbabymeer | 02-01-11 | 13:03
Nee ik meen het echt, zag het pas nadat ik de tegel nog eens 2 keer gelezen had.

Che_cuevara | 02-01-11 | 13:07

@Dirk Tang | 02-01-11 | 13:04
Aan hem dus om ons iets interessants voor te leggen. Vindt u het interessant om te horen dat Rob 'dankjewel' zegt tegen Jan met de pet?

Ok.

Art Vandelay Ultor | 02-01-11 | 13:06

@Art Vandelay Ultor | 02-01-11 | 12:58
Dat klopt wel....... maar mensen mogen best wel eens meer nadenken over hoe deze maatschappij in elkaar steekt en dat we het toch echt met zijn allen moeten doen. Dat we eigenlijk gewoon niet zonder deze mensen kunnen.

Hobbykip | 02-01-11 | 13:05

@Art Vandelay Ultor | 02-01-11 | 13:04
Hoe verzin je ze.
Geniaal

Che_cuevara | 02-01-11 | 13:05

Rob, eh, eh, eh, eh, Wijnberg.
Crimineel, wat een slechte spreker. Begrijp meteen waarom hij schrijvend journalist is geworden.

bintang | 02-01-11 | 13:05

Art Vandelay Ultor | 02-01-11 | 13:02

Zo'n interview zou maar aan de saaie kant zijn als 'we' (as in the royal 'we'??!!) alles wat we niet hoeven te weten en voor zich zou spreken, onbesproken zouden laten. Niet?

Dirk Tang | 02-01-11 | 13:04

@Parel van het Zuiden | 02-01-11 | 13:02
"et robby" LOL

Che_cuevara | 02-01-11 | 13:04

@Parel van het Zuiden | 02-01-11 | 13:02
Eigenlijk was het Rob Waterberg, maar dat heeft-ie gefixt.

Art Vandelay Ultor | 02-01-11 | 13:04

Gaan we in Nederland naar een kastenstelsel?

Schrijfblok | 02-01-11 | 13:04

@eerstneukendanpraten | 02-01-11 | 13:01
Dat zegt Rob niet,
Maar hij denkt het wel

Che_cuevara | 02-01-11 | 13:03

Che_cuevara | 02-01-11 | 12:59
Eh ja, nu krab ik mezelf achter m'n oren of je het nu werkelijk meent, of dat het dezelfde humor is waar we het net over hadden :-)

allanggeenbabymeer | 02-01-11 | 13:03

Ik vind Rob Wijnberg wel een rare naam voor een messias. Toch fijn dat ie is neergedaald, en wel in Nederland nota bene, om ons grauwe Aardse bestaan te verlichten. Dat dan wel weer.

In nomini patri, et robby, et spiritus sancti

Parel van het Zuiden | 02-01-11 | 13:02

Doe mij maar patat en ballen gehakt. Met picalilly graag.

*levendgewone jongen is*

zovoklets | 02-01-11 | 13:02

@Dirk Tang | 02-01-11 | 13:00
Hij verpest het door te benadrukken dat hij altijd 'dankjewel' zegt.

Wij hoeven dat helemaal niet te weten, joh. Dat spreekt voor zich.

Art Vandelay Ultor | 02-01-11 | 13:02

@Parsons | 02-01-11 | 12:55
Ik mag dat ook niet voor jehova's. is rob stiekem jehova?

Che_cuevara | 02-01-11 | 13:01

Heeeeee Lullo, nog geneuqt?
*lutserT denkT*

eerstneukendanpraten | 02-01-11 | 13:01

Rob +1, goede boeken, toegankelijk, positive attutude.
Bert -1, jaloers, cynisch, slak+zout

[]D*[]*[]V[]*[]D | 02-01-11 | 13:01

widtvoet ® | 02-01-11 | 12:58

De manier waarop u iemand anders beschrijft, beschrijft uzelf op een meer verfijnde wijze.

Persoonlijk mag ik die Rob wel, hij zegt tenminste wel 'Dankjewel' tegen de man in het hestje. Hoeveel mensen die van hetzelfde welstandsniveau zijn als hij en z'n familie geven geen fuck om de rest?! Hij duidt dat aardig.

Dirk Tang | 02-01-11 | 13:00

@Art Vandelay Ultor | 02-01-11 | 12:58
Volkomen eens

Che_cuevara | 02-01-11 | 13:00

@KapiteinClaus | 02-01-11 | 12:56
Die is niet ingebeeld. Hij kijkt echt neer op de gewone man en probeert daar nu iets aan te doen. Hij vecht tegen zijn eigen vooroordelen en walgt van zichzelf. Dit moet je dan ook zien als een wanhoopskreet: "Ik wil niet elitair zijn!"

De andere groep ziet hem inderdaad helemaal niet anders. Dat maakt het des te sneu.

Art Vandelay Ultor | 02-01-11 | 12:59

Die comments zijn heel grappig. Of moet je daar nrcnext-lezer voor zijn om dat te mogen vinden?

mokum4all | 02-01-11 | 12:59

@Art Vandelay Ultor | 02-01-11 | 12:53
Vooruit dan maar.

@RobWijnberg "Wij moeten geen intellectuelen. Wij hebben liever Bert Brussen."

;-)


*zwaaien doett naar F'Shizzle *

Prof. D.A.H. Vintik | 02-01-11 | 12:59

@allanggeenbabymeer | 02-01-11 | 12:55
Tegel nog eens goed gelezen, en jawel verdorie, ik zie nu toch wel humor.

"klap om eigen oren geeft voor zoveel domheid"

Che_cuevara | 02-01-11 | 12:59

"Die mensen..."
"Koncierges..."
"Het zijn vaak mensen die..."
"Worstenverkopers..."
"Ze..."
"Die mensen zijn zich vaak minder bewust van..."
"Ze..."
"Ze..."
"Mannen met gele hesjes..."
"Die man is niet belangrijk genoeg..."

Fijne jongen die Wijnberg. De plaat voor zijn bekrompen harses is dusdanig groot dat hij er volgens mij wérkelijk van overtuigd is dat "die mensen" zitten te wachten op een aanmatigend woord vanuit de hoogte. Man wat zou ik 'm graag eens willen meenemen op kroegentocht hier in 3036. Doen we daarvoor even een rondje markt op 't Afrikaanderplein en hier en daar een bakkie pleur in de Haven tijdens de lunch.

Gristus wat een elitaire lul. Next!

widtvoet ® | 02-01-11 | 12:58

@Hobbykip | 02-01-11 | 12:55
Restecp hebben voor is iets anders dan geforceerd een praatje met die mensen aangaan omdat je denkt dat ze zitten te wachten op een dergelijke vorm van erkenning(?).

Art Vandelay Ultor | 02-01-11 | 12:58

Die man heeft gewoon gelijk! Ikzelf heb het ook altijd erg prettig ervaren om met de gewone man te praten, dat houdt iedereen zo lekker normaal!

Flippo! | 02-01-11 | 12:58

@KapiteinClaus | 02-01-11 | 12:56
Het kwam er inderdaad een beetje ongemakkelijk uit, dat was een beetje jammer.

Hobbykip | 02-01-11 | 12:57

Wel fijn dat hij zich niet beperkt tot Ons Soort Menson, maar de maatschappelijke ladder durft af te dalen om in contact te komen met mensen die graag gehaktballen eton en naar de Tros kijken.

Maarre vind hem sympathiek, wordt een beetje flauw uitgelegd wat ie zegt.

weesgegroet | 02-01-11 | 12:57

Het valt RW dus op dat er mensen nodig zijn om koffers uit een vliegtuig te halen en iemand een friet verzorgen mogelijk is. Iets heel simpels, Rob, maar zo werkt het toch al een tijd en mijn vraag is of je jezelf nog meer wil inzetten voor de maatschappij. www.google.nl/search?q=vrijwilligerswe...

Parelman | 02-01-11 | 12:57

.. ik ken die rob wijnberg niet, maar als ik de aanbeveling lees geloof ik ongezien dat het zo'n mega-foute linkse lul zou kunnen zijn. Zo eentje, waar mijn ergste vooroordelen een welgemeend grr aanhangen.

Jan Passant mk2 | 02-01-11 | 12:57

Brussen heeft zo'n hekel aan de NRC dat hij ons wil vervelen met dit vreselijk oninteressante kutfragmentje.. Beetje ongemakkelijk wel, GAAAAAP.

F'Shizzle | 02-01-11 | 12:56

Het is niet de hooghartige opstelling van deze jongeman in dit 'interview' wat het zo maf maakt, maar de complete onhandigheid. Wat wil hij nou eigenlijk zeggen en waarom kost het zoveel moeite? Hij probeert zich op een bepaalde manier voor te doen wat hij niet is en komt met argumenten die hij ter plekke moet bedenken en geen hout snijden. Hij maakt gelijk al de fout door met een ingebeelde ik/zij tegenstelling te komen. Who cares hoe hij tegen een willekeurig persoon aankijkt?

KapiteinClaus | 02-01-11 | 12:56

Laat ik het zo zeggen, als Rob Wijnberg aan de deur staat mag ik van m'n moeder de deur niet open doen.

Parsons | 02-01-11 | 12:55

Che_cuevara | 02-01-11 | 12:50
Ik wist dat je dat ging zeggen en je hebt nog gelijk ook.
Vervang het dan maar door "poging tot humor". Komt het dan wel door jouw filter?

allanggeenbabymeer | 02-01-11 | 12:55

Rob heeft gewoon gelijk. We (of je nou hoogopgeleid bent of niet) mogen best wat meer respect voor deze mensen hebben. Ze hadden tenslotte ook allang de handdoek in de ring kunnen gooien en een uitkering kunnen trekken.

Hobbykip | 02-01-11 | 12:55

Volgens zijn wikipedia verdedigt Rob ieders recht van spreken.

Scheld hem dus maar flink de huid vol.

Art Vandelay Ultor | 02-01-11 | 12:53

Ja kom nou even mensen Reaguurders. Wij praten zelf ook zo over de gewone man.

tonijn | 02-01-11 | 12:53

Ik ben werkzaam als hoer en die eikel lult de oren van mijn kop.

Ik doe er voor hem nu ook een 'gewoon gewoon toeslag' bij van 25 euri extra.

Anne Drank | 02-01-11 | 12:52

@zeg maar jansen | 02-01-11 | 12:41
Kan lekker zijn hoor, verbaal tekeer gaan zonder weerwoord.

Bluebook | 02-01-11 | 12:51

Rob Wijnberg haalt inspiratie uit een liedje van heel lang geleden:

"Tis moeilijk bescheiden te blijven
Wanneer je zo goed bent als ik
Zo lief zo charmant en zo aardig
Dat zie je in 1 ogenblik"

maar hij heeft niet begrepen dat dit ironisch bedoeld was.
Het valt duidelijk nog niet mee om bij de elite horen.
* bier en knakworst pakken doet *

Magnum Force | 02-01-11 | 12:51

Rob Wijnberg is een proleet.

Parsons | 02-01-11 | 12:51

Iemand bedanken is fijn en bedankt worden ook!
Dat zou een goed voornemen voor dit nieuwe jaar zijn.
Alvast bedankt! ;-)

Smurfin | 02-01-11 | 12:50

@allanggeenbabymeer | 02-01-11 | 12:47
Cynisme?
Begrijp jij het woord wel?

Che_cuevara | 02-01-11 | 12:50

allanggeenbabymeer | 02-01-11 | 12:47
-even heel snel-
Ja.
-out-

Teun van het Tuinpad | 02-01-11 | 12:49

Filosofie aan de UvA, Bedrijfskunde Univ Groningen en 1 (één) jaar toneelschool.
Zoon van klinisch psycholoog, psychotherapeut, schrijver en columnist Jeffrey Wijnberg en de psychologe en beeldend kunstenares Tatiana Kratochvil.

Hoe kan dat nou een "gewoon"mens zijn?

Bron : nl.wikipedia.org/wiki/Rob_Wijnberg

Che_cuevara | 02-01-11 | 12:49

2011 dus!

Art Vandelay Ultor | 02-01-11 | 12:48

beetje uit de tijd die gedachtengang.

zoalshetis | 02-01-11 | 12:48

@Klaaswitz | 02-01-11 | 12:39
BAM! Domme kut.

Eerste BB-slachtoffer van 2010, jonguh.

Art Vandelay Ultor | 02-01-11 | 12:48

@Teun van het Tuinpad | 02-01-11 | 12:37
@Che_cuevara | 02-01-11 | 12:42

Het cynisme van KayCee ontgaat jullie kennelijk?

allanggeenbabymeer | 02-01-11 | 12:47

Je kunt van Rob natuurlijk veel zeggen, maar niet dat een gewoon mens is.

de honden blaffen... | 02-01-11 | 12:47

@zeg maar jansen | 02-01-11 | 12:37
Had me dat in 1999 verteld.

Art Vandelay Ultor | 02-01-11 | 12:47

even een mirror? Site ligt eruit.

sizam | 02-01-11 | 12:47

YouTube filmpje met zwart beeld is dat geen teken van elitair gedrag!

vanhetgoor | 02-01-11 | 12:46

Ik ga nu naar gewone mensen toe om gewoon bier te drinken en gewoon te lachen.
Eet dat Rob.
Laters

Teun van het Tuinpad | 02-01-11 | 12:46

Prof. D.A.H. Vintik | 02-01-11 | 12:44

Nee, en dat zegt hoogst waarschijnlijk genoeg.

KayCee | 02-01-11 | 12:45

Bert kwam zichzelf tegen.
Hij dacht,wat een interessante man.
Zo zou ik ook willen zijn.
Of zo ben ik ook.

winterpeen | 02-01-11 | 12:45

@Ronman2k | 02-01-11 | 12:41
Ja, ik hoorde onder de nick "Ronman2k"

Che_cuevara | 02-01-11 | 12:45

Voor twee intellectuelen konden interviewster en geinterviewde maar verdomd slecht uit hun woorden komen en bijzonder onhandig formuleren. "Gewone mensen zijn interessanter omdat ze zich niet bewust van zichzelf zijn." "Heb je daar wat van meegekregen dat je probeert te zijn als gewone mensen, ook al ben je hoogopgeleid."

Braakverwekkende radio.

ymmv | 02-01-11 | 12:44

@KayCee | 02-01-11 | 12:33
Dan ken jij drs. G. flater nog niet.

Prof. D.A.H. Vintik | 02-01-11 | 12:44

Ronman2k | 02-01-11 | 12:41
Geen idee.
Misschien reaguurt tie wel.

Teun van het Tuinpad | 02-01-11 | 12:43

NRC= Lullokrant

Heiner | 02-01-11 | 12:43

HHAHA ik ga stuk hier, goed bezig robbie! Ouwe intellectueel! Gast... ik weet dat je dit leest... je bent een autist. Je zal gerust hoog scoren op een IQ test.... maar je weet niet hoe je met "gewone" mensen om moet gaan.

Dank u

Pepijn Goudpalm | 02-01-11 | 12:43

Whaw, een echte Gutmensch. Ik zocht altijd al zo'n mens om mee door de wildernis te trekken.

Quuick & Dirty | 02-01-11 | 12:42

Stiekum denkt Bertje ook zo maar dat zegt hij niet.
Toch blijft Bertje een -hell of a- stukjes schrijvert.
Moet gezegd worden.

Teun van het Tuinpad | 02-01-11 | 12:42

@KayCee | 02-01-11 | 12:33
Spreek voor jezelf

Che_cuevara | 02-01-11 | 12:42

Net ff geluisterd.. maar het lijkt net een stamelende kleuter. Ik denk dat hij menselijkheid/vriendelijkheid/karakter met geleerdheid door elkaar haalt. Sociale intelligentie is niet voor veel intelligente mensen weggelegd omdat ze (inderdaad) veel met zichzelf bezig zijn, de gewone man is vaak sociaal veel intelligenter. Jammer dat hij met al zijn 'zelfreflectie' en intelligentie daar nog niet achter is, dit komt nogal hautain over.

mental K | 02-01-11 | 12:41

Laatst ook een keer een gewone man aangesproken. Dacht deze man ook dat hij tegen mij terug kon praten. Ben toen boos weggelopen en de politie gebeld, want ik kan veel hebben, maar als dat volk denkt dat zij mogen praten zonder toestemming dan is de wereld toch er ver heen.

-TJ- | 02-01-11 | 12:41

Tsjonge, dit raakt me echt. Dat zo'n bijzonder mensch toch nog zo gewoon is gebleven. Zou hij ook reaguren?

Ronman2k | 02-01-11 | 12:41

@Bluebook | 02-01-11 | 12:37
En wat zeg je dan tegen een stropdas?

Niets, want hij zegt niks terug, zo'n stropdas. Of ie nou van zijde is of van wol, ze zeggen niks terug. Stomme knelbandjes.

zeg maar jansen | 02-01-11 | 12:41

Gewone mensen? Da's voor het volk

Domtoren | 02-01-11 | 12:39

-weggejorist en opgerot-

Klaaswitz | 02-01-11 | 12:39

Was een soort 'Mannen van de Radio' gesprek

Sjonbak | 02-01-11 | 12:38

Verhelderend gesprek. Het verlaagt voor mij de drempel ooit een stropdas aan te spreken.

Bluebook | 02-01-11 | 12:37

Les 1 op de middelbare school, altijd eerst vrienden worden met de conciërge.
Dat is de man waar je heen gestuurd wordt als je weer eens baldadig bent geweest, het is de man van de consumptiebonnen, de bezitter van de enige en daarmee de beste fietspomp van de school.
Hij heeft het beheer over de vetput, de kroketten en de frikandellen.
Het is de man met de sleutel van het hok waar de examenopgaven liggen.

Kortom, wil je een prettige schooltijd, zonder al te veel strafwerk, wil je slagen in de maatschappij dan wordt je vrienden met de conciërge. Dikke vrienden.

zeg maar jansen | 02-01-11 | 12:37

KayCee | 02-01-11 | 12:33
Tief eens op.
Trut.

Teun van het Tuinpad | 02-01-11 | 12:37

Door dit soort mensen krijg je bijna waardering voor de rode khmer, Mao, Stalin en alle anderen die de elite afgeslacht hebben.

koolteer | 02-01-11 | 12:37

Gewone mensen, he bah.

Queno | 02-01-11 | 12:37

Gewone mensen... mee praten?... waarover dan?

Kingeef1975 | 02-01-11 | 12:36

Ik zag Rob laatst een pils drinken, dat verwacht je toch niet van iemand met een opleiding !...

MichieldeMuiter | 02-01-11 | 12:36

BertBrussen is jaloers.

zhegoggles | 02-01-11 | 12:35

Dat deze man uit nota bene een hooglerarenfamilie, niet begrijpt dat als je dit soort dingen zegt, je juist die mensen de grond in trapt. Alsof het een privilege is dat Rob Wijnberg een gesprek met je voert. Meneer praat gewoon met iedereen! Ja joh, dat heet fatsoen.

Prins_Bernhard | 02-01-11 | 12:35

Ik heb niet het hele interview gehoord, maar die interviewster voelt zich ook goed verheven boven het gewone volk...

Het DaanMannetje | 02-01-11 | 12:35

Eindelijk een nieuw topic!

@BB
Hee bedankt hè!

Prof. D.A.H. Vintik | 02-01-11 | 12:35

Het hele interview gaat werkelijk he-le-maal nergens over.

wereldatlas | 02-01-11 | 12:35

Tenenkrommend. Bedoelt het vast goed, maar het komt niet echt goed over...

Henry | 02-01-11 | 12:33

Wijnberg is een held, een intellectueel. De man draagt meer intellectuele bagage met zich mee dan welke reaguurder dan ook.

KayCee | 02-01-11 | 12:33

Hij lijkt wel menselijk

Che_cuevara | 02-01-11 | 12:33

Wat een verheven type, die Rob.
Gedver.

Teun van het Tuinpad | 02-01-11 | 12:31

Smakelijk dan maar!

w0kkel | 02-01-11 | 12:31

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken