Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Kassa! Subsidieschrijvers in het zonnetje

subsidiekraantjepapie.pngIn Nederland heb je het Fonds voor de Letteren, een subsidieclubje waar schrijvers en dichters aan kunnen kloppen voor gratis geld. Dat gaat doorgaans over tientallen duizenden euro's die auteurs meekrijgen om in alle rust achter hun schrijfmachine te hangen en toch brood op de plank te hebben. Maar is dat eigenlijk wel zo? Wordt er ook een beetje geschreven voor al die poen? Een snelle blik op het FvdL jaarverslag van 2008 (pdf alert) leert ons dat bijvoorbeeld ene Lucas Hüsgen 20.000 euro heeft gekregen om naar Duitsland te reizen voor zijn 'essayproject' De dichter als Duitser. Beetje jammer alleen dat we 2 jaar later nergens nog iets over dat project kunnen vernemen. Had de trein soms vertraging? En Marijke Schermer, die kreeg 17.500 euro mee om met haar Toneelgroep Alaska het stuk Glasdak te realiseren. Inmiddels is de website dood vanwege een betalingsachterstand en van het toneelstuk geen spoor. Kent u Trouw-columnist Rob Schouten? Rob kreeg maarliefst 40.000 euro om lekker aan zijn roman De Groene Nazi (+1) en de dichtbundel Geoorloofde Liederen te tikken. Die roman is nu al 4 jaar in ontwikkeling en van de dichtbundel heeft niemand meer iets gehoord. Hans van Pinxteren en zijn essaybundel De identiteit van de vertaler (€15.000)? Idem. David Sandes' derde roman Lara (€25.000)? Tja. Zijn website staat nog in het teken van zijn debuut uit 2004, meer weten we ook niet. Wij willen maar zeggen. Hé jongens en meisjes, lezen jullie mee? Doe 'es doorwerken!

Reaguursels

Inloggen


Geen Stijl, inderdaad! Jullie hadden even moeten informeren, jongens. In 2008 heb ik die geweldige werkbeurs ontvangen, om zo'n drie jaar van te kunnen leven en schrijven, 4 jaar mag ook: net zo lang tot mijn derde roman (die geen 'Lara' zal heten) net zo goed is als 'de Brug' mijn tweede roman, die in 2011 uitkomt in
Frankrijk bij Actes Sud.
Bij deze nodig ik jullie uit voor de boekpresentatie, zodat jullie kunnen zien waar nederlandse gesubsidieerde literatuur toe kan leiden.

Mazzeltjes maar weer, (lees 'ns een boek, krijg je goeie zin van) lol

david s

davidsandes | 04-11-10 | 19:05

Geen Stijl is een van de grootste subsidieslurpers. Zonder reaguurders die in de baas zijn tijd en dus van de baas zijn geld hele dagen op GS rondhangen en de witte plekjes volkladderen was er helemaal geen Geen Stijl.

Thucydides | 03-11-10 | 19:46

Tipo,

Er zijn mensen die ook tegen kinderbijslag zijn en ouderschapsverlof,

Veel mensen zonder kinderen vinden dit ook subsisdie.

Hebben we het ook nog niet over de kinderopvang.

En subsidies die aan zwakkeren in de samenleving worden verstrekt, zoals ouderen en geestelijk en lichamelijk gehandicapten ? Er is altijd wel iemand te vinden die er op tegen is.

Dat zou inhouden > Het recht van de sterkste.

Moet je wel rekening houden indien u zelf ten prooi valt aan een rolberoerte, je ook in de kou blijft staan.

Of behoort u ook tot de rijksten van deze aardkloot ?

Gelooft u ook dat alleen de armsten onder ons willen delen en de rijken daar geen boodschap aan hebben ?

herodus | 03-11-10 | 08:21

Eindelijk weer een mooi stukje, geschikt voor discussie. Ga zo door GS.

vetwel | 03-11-10 | 07:58

Zullen die linkse uitvreters dan toch echt moeten gaan werken voor de kost met deze regering?

Helemaal met de vleesgigant eens.

Godfried de Bouillon | 02-11-10 | 21:52

Mooi we gaan al schrijvers keihard aanpakken.We beginnen met Mullisch.

de vleesgigant | 02-11-10 | 19:55

Mooi stuk, woon sinds 5 jaar samen met een Deense schrijfster, sinds zondag is er hier ook een flinke discussie ontstaan over de subsidie slurpers. Het enige verschil is dat er in Denemarken maar 3 mensen de dienst uitmaken omtrend het uitdelen. Mijn vriendin heeft de laatste jaren te vergeefs aanspraak proberen te maken. Ben vandaag een beetje gaan zoeken op het net en nu blijkt hetzelfde als in Nederland, mensen krijgen de poet toegewezen en vertrekken naar het buitenland. (€65.000). Andere schrijven helemaal niets of slechts een gedichtje. Mijn conclusie als je niet van de schrijversschool komt of niet schrijft voor de grootste uitgever van Denemarken (Gyldendal) kan je het vergeten. Heb mijn bevindingen zojuist gedeeld met mijn vriendin en ze vertrok met stoom uit haar oren richting de PC. Ook hier is de linkse maffia en kunst uitvreters met uitkering groot. Ondanks ze een full time baan heeft (vertaalster), ze inmiddels aan haar 5e boek bezig is, haar boeken vertaald zijn in het Spaans, Nederlands, Duits, Noors en Zweeds kan ze hier nog steeds niet van leven, zoals hierboven wordt vermeld door Seven moet ze het niet hebben van haar boekenverkoop, maar haar uitgever(s) wel.

Vervanmijnbed | 02-11-10 | 19:22

Een mens zou er zo langzamerhand doodmoe van worden.
Hoe is het mogelijk dat Nederland verworden is tot een staat waar grote groepen parasieten de rest uitzuigen tot op het bot, en daar ook nog eens een zweem van elitair avant gardisme aan kunnen hangen.
Donder op met je kut boeken die niemand leest , en die staan te verstoffen in een gesubsidieerde bibliotheek.
Steek die onleesbare zweverige meuk in je hol, op het moment als je er een gesubsidieerd prijsje voor krijgt van geloofsgenoten.
Zorg dat je iets schrijft dat verkoopt, dat mensen willen lezen, stelletje belerende semi filosofische prut schrijvers.
Of laat de gesubsidieerde kunstkladderaars je papier gebruiken, dat bespaart althans nog wat.
BAH.

bakoenin | 02-11-10 | 18:58

haha... ik heb net 45.000 euro soepersidie gekregen hahaha en ik ga daar een boek over schrijven... haha... maar dus lekker niet... ik ga er gewoon rode wijn van kopen die opzuipen op een tropisch eiland van joelie belastingcenten hahahaha..... ik zie joelie lekker zweten om de hypotheek op te hoesten terwijl ik lekker over de zin van het leven ga lullen van joelie belastingcenten hahaha, dus maak maar weer wat overuren, klootjesvolk, joelie bestaan heeft geen zin anders dan mij te laten genieten, gniffel, gniffel, gniffel en dan spoeg ik op joelie, aardwormen.

overdrijfnietzo | 02-11-10 | 18:33

Hee, dus als we al die subsidiebeerputten leeg maken hoeven wij niet meer te bezuinigen.
Mogen beginnen, zou ik zeggen, sorry: vandaag nog !.

070 | 02-11-10 | 18:21

Hier weet Arthur van Amerongen ook alles van. Niet links genoeg dus kansloos. Zo is dat tientallen jaren gegaan onder het regime van (reli)links.

frisenfruitig | 02-11-10 | 18:11

@EEnzame SchizofrEEN | 02-11-10 | 17:41
Ik verwijt die schrijvers niks.
Zolang je twee huizen bij elkaar kan krijgen door op tijd een formulier in te leveren, geef ik ze groot gelijk.
Alleen degenen die die formulieren hebben bedacht moeten dood.

tipo | 02-11-10 | 17:48

-weggejorist-

3 hoog in Mexico | 02-11-10 | 17:46

@ Coppertje | 02-11-10 | 16:14:

houd je vast: blz. 80, Pietertje Boskma....€90.000 euro.. Alle machtig, wat schrijft die gozer dan in vredesnaam voor zo een hoop centen? JAWEL!!!!!! Het alom bekende dichtbundel 'De grote Verzoening' en een epos in verzen 'Mensenhand'.. EEN EPOS IN VERZEN!!! Even een snelle pub-quiz: noem eens twee epossen (???) in verzen. Of nee, doe eens gek, noem er ÉÉn en je wint een rondje!
En dan. Dan gan je zoeken... Nee hoor. De grote verzoening? Die is er gewoon NIET. Dan dat Epos 'Mensenhand'.. Er staat een uitgeverij bij, dus dan denk je dat die Boskma wel kennen.... Vijf boekies heeft de beste man uitgegeven, maar geen Mensenhand. Wel een stapeltje bomenpulp getiteld 'Altijd weer dit leven'..... Hoe toepasselijk. En dat is er maar één van de omvangrijke lijst. En dan zoek je nog even wat werk dat WEL geschreven is en tref je dit:
Quote:'Ik moet het gras gaan maaien bij mijn beide huizen. Maar ik drink een kopje thee en tik een vers of twee '
En dan krijg ik helemaal een waas voor ogen. De niets vermoedende lezer (enkelvoud!) mag aannemen dat dit een dichterlijk proza is, Welneen! Het is gewoon een biografisch stukje! Die beste man heeft hoogstwaarschijnlijk echt twee huizen.... ARRRGHHHH!
Ja, ons Pietertje...
Hij was wel lid van de dichtersgroep ' De maximalen'.. Nou, hij geniet er MAXIMAAL van. Van onze centen, wel te verstaan. Wie zullen we vervolgens eens doorlichten?

EEnzame SchizofrEEN | 02-11-10 | 17:41

Zo is het maar net. Helemaal zonder subsidie kan net zo goed: www.froonakker.nl

Froonakker | 02-11-10 | 17:16

-weggejorist-

Calihero | 02-11-10 | 16:59

Jongens ik ben zo blij met dit nieuwe kabinet. Heerlijk hoe al die stoffige subsidie sponsjes ineens wakker schrikken, hahahahaaaaaa

DrVandy | 02-11-10 | 16:37

-weggejorist-

Coppertje | 02-11-10 | 16:14

Subsidie levert zelden goede dingen op! Het boek 'Hiërarchie' van Alexander Brekelmans is ook zonder soepsoedie geschreven.

kibambam | 02-11-10 | 15:26

@Maria Timiaan:

Als dat alles is wat we krijgen voor die subsidie mag van mij per direct de geldkraan dicht!!

the_self | 02-11-10 | 15:13

Voordat ik een vonnis uitspreek zou ik wel graag willen weten wat de criteria zijn voor het toekennen van een subsidie, en in hoeverre de voortgang van het project wordt bijgehouden. Is er een tijdpad afgesproken wanneer een bepaald 'werk' klaar moet zijn? Wat als de kosten worden overschreden, of de aanvrager in gebreke blijft? Mag je meerdere malen een subsidie aanvragen? wordt dit bij het eerste boek gedaan, of mag je voor elk nieuw boek een subsidie aanvragen? Allemaal vragen.
Op zich als beginnend schrijver is het best fijn als er een soort van steunfonds is.

borderliner | 02-11-10 | 15:00

Echt shocking dit. Terugbetalen tot op de laatste cent!

doskabouter | 02-11-10 | 14:49

@joopwil | 02-11-10 | 14:19
Tjsa, helemaal nu Joop.nl hoogstwaarschijnlijk wordt opgedoekt....
Aangezien die je betalen om hier je tegendraadse onzin te plempen....

An die ARBEIT | 02-11-10 | 14:43

@Maria Timiaan | 02-11-10 | 14:13
Het is in mijn ogen niet bepaald huiveringwekkend, eerder de natuurlijke gang van zaken.
In barre tijden moet men nu eenmaal de broekriem aanhalen en commercieele belangen als b.v de JSF, wegen dan zwaarder dan een uitbreiding van de bieb i.o.d. Dat is logisch. Zo gaat het toch altijd?
Zeven dikke, zeven dunne jaren, give or take.
Daarbij is het ook niet zo, zoals de linkse rakkers nu moord en brand schreeuwen, dat kunst en cultuur nu ineens uit zullen sterven. Waarom zou het? Is kunst afhankelijk van subsidies, volgens jou?

An die ARBEIT | 02-11-10 | 14:33

Oh, posting op verkeerde topic, doe maar wegjorissen...
*bied excuses aan*

afdankert | 02-11-10 | 14:29

Ik ben nu toch wel heel erg benieuwd naar de tekst op het condoom dat je bij de AH haalt.

afdankert | 02-11-10 | 14:27

@Maria Timiaan 14:13
Niemand heeft hier gezegd dat we een JSF nodig hebben. Of Windmolens. Of subsidie voor leuke dingen doen. Ja, jij zei dat laatste net.

tipo | 02-11-10 | 14:22

Maria Timiaan | 02-11-10 | 14:08
Dreigen doe ik niet aan, dreigen is geen kunst. Het was overdrijving, in navolging van jouw overdrijving.
En het ligt aan jezelf hoe je de teksten hier opvat. Als het niveau je niet aanstaat, kun je het desnoods als een schone taak beschouwen om het niveau hier op te krikken. Lijkt me een rol die jou als linksmens op het lijf is geschreven.

Detlev Tarnowitz | 02-11-10 | 14:20

En ik krijg maar 1400,- per maand om tegels op GS te plaatsen.
Ga opslag vragen.

joopwil | 02-11-10 | 14:19

@An die ARBEIT: dan zijn we plotseling geestverwanten, ik heb ook een eigen zaakje. Wel gericht op cultuur, daarom volg ik deze debatten graag. Waarom er wel een Joint Strike Fighter nodig is en blijkbaar geen bibliotheken of kunstenaars, en hoe het Nederlandsche volk daar op reageert. Tikje huiveringwekkend, moet ik zeggen. Vandaar de fakkels en de hooivorken en mijn verhaaltje.

Maria Timiaan | 02-11-10 | 14:13

@Maria Timiaan | 02-11-10 | 13:59
Wat een kolder ( het is een kernwoord vandaag ).
Lieve Maria, ik werk, elke dag, aan mijn eigen zaakje. Met ontzettend veel plezier, omdat ik het voor mezelf doe en niemand anders.
En wat mij betreft moet iedereen zichzelf in diezelfde positie kunnen brengen, zolang men er maar voor werkt. Dat heb ik ook gedaan en ben van diep gekomen, dus kan iedereen het.
Daarbij lees en schrijf ik graag, niet alleen hier.

Maar ik verwacht niet, dat de overheid mij daarin ondersteunt, met het geld dat wordt opgebracht door ( in jouw woorden ) :
Mensen die " hard werken in een puur materialistische en/of geestdodende baan ". Dat vind ik te ridicuul voor woorden. Helemaal als het bovenstaande bedragen/resultaten betreft.

Iedereen is verantwoordelijk voor zijn/haar eigen keuzes. Kies jij ervoor je leven aan de kunst of schrijfkunst te wijden, fine, maar verwacht dan niet rustig uit de ruif te kunnen vreten.

An die ARBEIT | 02-11-10 | 14:08

@Detlev: ik lees toch al een aantal jaartjes GeenStijl, maar al die reaguurders lijken zo op elkaar qua mening, woordkeus en aanpak. Kunstelaar is overigens een prachtig woord en dat youtube filmpje van je een tikje macaber (ik vatte het namelijk eerst op als een soort doodsbedreiging, links trekje misschien) maar wel erg mooi.

Maria Timiaan | 02-11-10 | 14:08

Maria Timiaan | 02-11-10 | 13:59
U moest eens weten hoeveel kunstelaars en cultuurpausen hier actief zijn. Misschien niet van het soort dat je gewend bent? Leer de reaguurders een beetje kennen, zou ik zeggen.

Detlev Tarnowitz | 02-11-10 | 14:05

@ An die ARBEIT: dat reaguren is ook zo nieuw voor mij... de zoeker zal vinden, zal Juffertje Meelij dan maar zeggen.

Iets voor in het digitale hondenhok: speelt er ook een beetje jaloezie in de cultuurdebatten op GeenStijl? Zo van 'waar halen die mensen het recht vandaan om te doen wat ze LEUK vinden, in plaats van hard te werken in een puur materialistische en/of geestdodende baan? Hulde voor GeenStijl om taboes te doorbreken en exorbitante acties aan het licht te brengen, maar de reaguurders stemmen me op een enkeling na diep triest. Hebben jullie zo'n trauma van de literatuurlessen en de uurtjes handenarbeid en verplicht blokfluitmartelen?

Maria Timiaan | 02-11-10 | 13:59

@Maria Timiaan | 02-11-10 | 13:52
Nja Maria, ik denk dat deze alsnog verdwijnt, aangezien je even lekker spamt voor je eigen blog....

An die ARBEIT | 02-11-10 | 13:54

funda | 02-11-10 | 13:47
Als iemand tegen corruptie en voor belastingverlaging is en onderscheid maakt tussen veel en weinig gelduitgave door de overheid, linksch wordt gevonden, dan ben ik voor jou linksch, mijn eigen definitie van links/rechts is anders.

overdrijfnietzo | 02-11-10 | 13:54

-weggejorist-

Maria Timiaan | 02-11-10 | 13:52

overdrijfnietzo | 02-11-10 | 13:45
Komkom, dat gezeik over miljardenverslindende banken en multinationals is zo bo-ring linksch. Wij richten ons meer op de grootschalige fraude van de zigeunerts en andere kunstenmakers.

funda | 02-11-10 | 13:47

Sommige mensen zie liever dat het met anderen minder gaat, dan beter met hun zelf. Ik bedoel: wat zien we hier voor terug? Als ze nou zouden zeggen "we gaan de subsidie vrlagen, maar daarvoor in de plaats verlagen we ook de belastingen", ok. Maar dat gebeurt niet. Dus niemand schiet hier iets mee op, behalve de financieele wereld want zij hebben welbeschouwd miljarden overheidssteun gekregen en aan hun hebzucht en domheid hebben we de giga crisis aan te danken, niet aan enkele miljoenen voor cultuur.

overdrijfnietzo | 02-11-10 | 13:45

Iemand enig idee waar ik al dit gratis schrijfsel dat wel gepubliceerd is kan downloaden?

the_self | 02-11-10 | 13:43

@Maria Timiaan | 02-11-10 | 13:37
Dus als ik het goed begrijp ben jij "Beyond salvation" ?

An die ARBEIT | 02-11-10 | 13:40

Ja jongens en meisjes van de 'kuns' Geen Stijl kijkt nu over de schouder mee en laat zien wie er gratis en voor nop profiteert.
Terecht Mutsaerts prima. lanex | 02-11-10 | 13:26 --- Ja jongens en meisjes van de 'kuns' De Tegenpartij kijk nu over uw schouder mee en laat zien wie er gratis en voor nop profiteert.
Terecht Jacobse, prima. Moge wij effe overgeve?

funda | 02-11-10 | 13:39

@An die ARBEIT: zijn mijn eigen schrijfsels hoor. Nog geheel zonder subsidie, recht uit de krochten van mijn ziel. Links 'plaatsten' hoeft dus niet, links lijkt me duidelijk en transparant enzo.

Maria Timiaan | 02-11-10 | 13:37

@Maria Timiaan | 02-11-10 | 13:07
Begin maar met je eigen plempsels te schrijven en links te plaatsten...

Dat helpt...

An die ARBEIT | 02-11-10 | 13:31

Wie schrijft die blijft. Tegenwoordig ook zonder schrijven maar met subsidie.

oscarweetmeer | 02-11-10 | 13:28

@borderliner | 02-11-10 | 13:12
An die ARBEIT
Reacties bekend vanaf : 9-3-2010
Laatste actief op : 2-11-2010
-------------------------------------------------------------------------------
Aantal reaguursels : 6602 (Rank #60, 2010 #6)
.. waarvan reacties waren : 5475 (82%)
Aantal reacties ontvangen : 3480

Hier even de stats van deze, mijn meest recente nick....
Need I say more? ;)

An die ARBEIT | 02-11-10 | 13:27

Ja jongens en meisjes van de 'kuns' Geen Stijl kijkt nu over de schouder mee en laat zien wie er gratis en voor nop profiteert.
Terecht Mutsaerts prima.

lanex | 02-11-10 | 13:26

Ik wil ook subsidie
McMaffia | 02-11-10 | 13:22
Fastfoodketen met blauwebonenschotels beginnen?

funda | 02-11-10 | 13:25

@Prof. D.A.H. Vintik: Prima, dank voor de uitleg. Stel je voor dat reaguurders meer dan twee alinea's moesten lezen.

Overigens krijg je niet zo heel makkelijk een zak geld bij de Fondsen hoor. Je moet toch eerst zelf wat gepubliceerd/tentoongesteld hebben gekregen. Maar dat er geen sancties staan op wanprestaties kan inderdaad niet.

Maria Timiaan | 02-11-10 | 13:22

Het wachten is op de eerste opiniesite die geheel uit linkjes bestaat. Zo van: Dit vint ik ook!!! : *link* *link* *link* *link*, en iedereen die ut er nie mee eens is ken van mij: *link*

funda | 02-11-10 | 13:22

Ik wil ook subsidie

McMaffia | 02-11-10 | 13:22

@Maria Timiaan | 02-11-10 | 13:07
Heul grote tegels worden niet zo gewaardeerd, temeer als een linkje volstaat.

Prof. D.A.H. Vintik | 02-11-10 | 13:17

Wat een idioten die dit soort instellingen toelaten,kan daar niet eens heel vlug een eind aan gemaakt worden?

baanaru | 02-11-10 | 13:13

@ An die ARBEIT
Was het maar zo eenvoudig.... neen, je zult het voor de eer moeten doen. Maar dat weerhoudt je toch niet?

borderliner | 02-11-10 | 13:12

@Muxje | 02-11-10 | 12:36
Precies... ik als "laaggeletterde" zou toch ook de kans moeten krijgen om een boek te kunnen schrijven (of althans... een poging wagen tot het schrijven van een boek, want die hoeft er uiteindelijk niet te komen natuurlijk), anders riekt dit naar een vorm van discriminatie of uitsluiting van bepaalde groepen in onze samenleving.

The NerdHunter | 02-11-10 | 13:10

@borderliner | 02-11-10 | 13:01
Wacht, dan heb ik het concept verkeerd begrepen!
Ik dacht dat het een kwestie was, van mijn hulpbehoevende artiestenhandje op te houden, om vervolgens op een regelmatige basis pecunia te ontvangen!

Ik begin het vermoeden te krijgen dat mijn beoogde bestaan als broodreaguurder misschien toch niet zo makkelijk te verwezenlijken is....

An die ARBEIT | 02-11-10 | 13:09

Muxje | 02-11-10 | 12:48
Maria Timiaan | 02-11-10 | 12:57
Doet me denken aan dit prachtige lied:
www.youtube.com/watch?v=jTwfRJLiuFc
Luistert maar eens naar de tekst. Misschien mooi voor je uitvaart, Maria? Een mooie uitvaart is je zeker gegund. Ik vind, je kunt iemand lynchen, maar daarna is het zand erover, en als volwassen mensen elkaar begraven.

Detlev Tarnowitz | 02-11-10 | 13:09

@Prof. Vintik: Gelukkig hebben we het andere linkje nog. Dus gratiezzz proza wordt hier weggejorist maar aapjesgebral niet? Jammer, vond GeenStijl altijd erg vermakelijk maar ik mag blijkbaar niet meespelen.

Maria Timiaan | 02-11-10 | 13:07

en dan praten we niet over wat er naar die tering subsidie gaat voor die kut finnen.

mamma5506 | 02-11-10 | 13:06

@ An die ARBEIT | 02-11-10 | 12:46
LOL, misschien moet je iets zeggen als: "ik heb een project ingediend voor een boek over de bureaucratisering van subsidiegelden, maar aangezien de aanvraag en afhandeling van die subsidieaanvraag voor dat project zoveel tijd in beslag neemt, kom ik financieel in de problemen. Kunnen jullie mij dus een subsidie geven zodat ik de tijd kan overbruggen die ik kwijt ben aan de subsidieaanvraag voor mijn nieuwe project?"

borderliner | 02-11-10 | 13:01

Die brandende fakkels en hooivorken deden het altijd wel goed in die oude Frankenstein films. Sfeervol, en toch met toch een boodschap.

funda | 02-11-10 | 12:59

@ Muxje: ik geloof in menigtes met brandende fakkels en hooivorken. En ook in veel teveel weggegooid geld dat heel wat slimmer te besteden valt, absoluut. Maar waar is de middenweg?
@ Detlev Tarnowitz en Prof. D.A.H. Vintik: prima gegoogeld jongens, even spontaan tussen het harde werken door. En fijn dat zo'n oude tekst ineens weer nieuw leven kan krijgen. Het feniks karakter van koeltoer.

Maria Timiaan | 02-11-10 | 12:57

@Detlev Tarnowitz 12:35: Dat verhaaltje van Timiaan is hoe de kunstwereld deze korting op subsidies ervaart, of in elk geval hoe ze het aan het publiek verkopen. Het is niet alsof ze gewoon wat minder geld voor hun activiteiten krijgen, nee, tongen worden uitgerukt, vingers worden gebroken, verschraling alom, kortom: een schanddaad.
Ik geloof in het steunen van de kunst, en dan met name in het creeren van podia. Maar kunst die alleen kan bestaan met subsidie, daar geloof ik niet in. De kwaliteit van het gros van die gesubsidieerde klunsten sterkt mij in die overtuiging.

Muxje | 02-11-10 | 12:48

@borderliner | 02-11-10 | 12:39
Ik hang net met ze aan de telefoon.
...
Ze reageren nogal raar op de medeling:
" Nee, laat die formulieren maar zitten, maakt u maar gewoon 3000 Euries per maand over, dat scheelt een hoop rompslomp. "

Probeer je mee te denken...

An die ARBEIT | 02-11-10 | 12:46

Reinaert | 02-11-10 | 12:39
Haha, dat aloude gezegde ken ik niet. Treffend.

Detlev Tarnowitz | 02-11-10 | 12:45

Reinaert | 02-11-10 | 12:39
Waarbij mag worden opgemerkt dat Nederlandsch zich uitstekend leent voor , en altijd weer sierlijk opstaat na, een stevige anale verkrachting. Bedankt, Drs. P, Koot, Bie, en andere rakkersch.

funda | 02-11-10 | 12:42

@funda | 02-11-10 | 12:38
U mist niks, verzeker ik u....
Ennuh:
" Maar het tekent de beweging van het schip, inderdaad. "
Heel netjes, u zou de politiek in moeten!

An die ARBEIT | 02-11-10 | 12:40

@ An die ARBEIT heb jij al aangeklopt bij deze subsidiegever? ;)

borderliner | 02-11-10 | 12:39

@Detlev Tarnowitz | 02-11-10 | 12:35

Wijze woorden. Voor de Nederlandsche taal geldt anno tegenwoordig overigens in dit verband het aloude gezegde "You can't rape the willing". Geen taal zo vervuild als het Nederlandsch. Helaas.

Reinaert | 02-11-10 | 12:39

@NoObmetPeeCee | 02-11-10 | 12:36
Zo oud ben ik niet ;) Wel alweer bijna 30...
* Voelt met vertrokken gezicht aan rug en zoekt grijze haren *

An die ARBEIT | 02-11-10 | 12:38

An die ARBEIT | 02-11-10 | 12:34
Ik moet je eerlijk bekennen dat ik- welbewust- niet eens weet wie JB is en of hij/zij wel bestaat. Maar het tekent de beweging van het schip, inderdaad. (vollopen en zinken is weer meteen zo stigmatiserend)

funda | 02-11-10 | 12:38

@Biff Eagleburger | 02-11-10 | 12:28
Gelijk heb je Biff, het niveau is gedaald, dat moge duidelijk zijn.
De link in mijn vorige plempsel is wat dat betreft het kersje op de taart.

An die ARBEIT | 02-11-10 | 12:36

@The NerdHunter 11:38: En waarom ook niet? Wat ik me in dit hele verhaal afvraag is: waarom kan jij geen 30.000 euro ontvangen om geen boek te schrijven, en die anderen wel? Wat is het criterium?

Muxje | 02-11-10 | 12:36

@An die ARBEIT | 02-11-10 | 12:18

Mavo..?.zat op ambachtschool......

NoObmetPeeCee | 02-11-10 | 12:36

@allen
Die taalcursus kost 10.000 euro, dus ik wil dat best wel doen op de kosten van de staat.

The NerdHunter | 02-11-10 | 12:35

Reinaert | 02-11-10 | 12:02
Ja als iedereen afwijkt verandert de norm. Ik mag zelf ook graag de taal mishandelen, maar ga er prat op tenminste de regels te kennen die ik overtreed. Alleen van diegenen die een taal beheersen, accepteer ik misbruik.

Maria Timiaan | 02-11-10 | 12:26
Wat wilt u eigenlijk zeggen, luie copypasteschrijver?

Detlev Tarnowitz | 02-11-10 | 12:35

@funda | 02-11-10 | 12:23
Het grappige is, ik paste toen al niet binnen het kader....
Maar van dat imago afkomen, daar zijn ze hard mee bezig, waarvan akte:
www.geenstijl.nl/mt/archieven/2010/10/...
* bah zegt *

An die ARBEIT | 02-11-10 | 12:34

@Maria Timiaan | 02-11-10 | 12:26
Heb je een nieuwe nick ecologiste?

Prof. D.A.H. Vintik | 02-11-10 | 12:32

@funda | 02-11-10 | 12:11
Damien Hirst is een Brit. Laten ze die daarzo gaan subsidiëren --- *LOL*

funda | 02-11-10 | 12:31

Het zal toch niet zo zijn dat wij samen met elkaar moeten vinden dat zeiken over de redacteurs niet mag op een tendentieuze, onnodig grievende site die de vrijheid van meningsuiting propageert? Kom er maar in, Big Brother.

funda | 02-11-10 | 12:30

@funda | 02-11-10 | 12:11
Damien Hirst is een Brit. Laten ze die daarzo gaan subsidiëren als dat echt nodig is. Verder blijf ik erbij, dat als je echt goed bent, dat je uiteindelijk van je kunst kunt leven, maar dat je zolang je dat niet kunt, zelf moet zorgen voor andere inkomsten. Dan maar wat langer doen over dat studeren en opgroeien, omdat dat náást het werk moet gebeuren.

Tante Kaatje | 02-11-10 | 12:30

@An die ARBEIT | 02-11-10 | 12:16

Niets mis met mavo, maar wijs doen met je universitaire opleiding schiet alleen op als je 'm ook daadwerkelijk hebt afgemaakt en dan geeft het geen pas om bijna elke dag een stukkie te schrijven, waaronder je gewezen wordt op een flink aantal taalfouten, je überhaupt de plank volledig misslaat en dan als redacteur meent te moeten gaan -editen-. Ik denk dat het wel duidelijk is. Ik zeik eigenlijk nooit over de onderwerpen of de redacteurs, maar dit begint wel behoorlijk zielig te worden.

Biff Eagleburger | 02-11-10 | 12:28

-weggejorist-

Maria Timiaan | 02-11-10 | 12:26

An die ARBEIT | 02-11-10 | 12:18
Een hartelijk welkom aan de allernieuwste generatie. Op de GS-burelen wordt al druk vergaderd om van het elitaire imago van GS af te komen.

funda | 02-11-10 | 12:23

Subsidieschrijvers. Pfffffffffffft...

Frdnnd | 02-11-10 | 12:22

@1%biker | 02-11-10 | 11:53
Bah, ongeïntegreerde.

illuvatar | 02-11-10 | 12:20

Fleggel | 02-11-10 | 12:18
En wat zou ik daarmee moeten? Uitprinten en op spugen ofzeau?

funda | 02-11-10 | 12:20

@NoObmetPeeCee | 02-11-10 | 12:17
" Gaan ook hun gewoon deaud " ?
Zo heb ik het op de MAVO niet geleerd....

An die ARBEIT | 02-11-10 | 12:18

Gelukkig gaan ook hun gewoon daud.........#mulisch

NoObmetPeeCee | 02-11-10 | 12:17

@Biff Eagleburger | 02-11-10 | 12:12
Proef ik hier sarcasme? Snap het wel heur.
Overigens niet te denigrerend over " alleen MAVO ".
De meesten alhier weten dat niet, maar Andie heeft het met " alleen MAVO " ondertussen toch een heel eind geschopt ;)

An die ARBEIT | 02-11-10 | 12:16

@An die ARBEIT | 02-11-10 | 12:08

Dat krijg je met redacteurs met alleen mavo. Gelukkig hebben we Johnny die het niveau weer naar ongekende hoogten gaat brengen!

Biff Eagleburger | 02-11-10 | 12:12

Tante Kaatje | 02-11-10 | 11:58
-Wat ik niet begrijp, is waarom het nodig is/zou zijn om kunst te subsidiëren. -
Nou, Kaatje, om kunstenaars (ik noem een een Damien Hirst) de kans te geven veel beleggingsobjekten voor ons te creeeren, moeten ze eerst kunnen studeren en opgroeien. Zoiets als kinderen, begrijp je? Investeren dus. (Heeft er nog iemand een trema?)

funda | 02-11-10 | 12:11

Ik voel een Powned stukje aankomen over deze belastinggeld dieven.
Graag frontal full face in beeld en lekkere kritische vragen stellen aub (maar daar hebben jullie geen problemen mee over het algemeen.)

brtnsnwbrd | 02-11-10 | 12:11

Bijltjesdag voor de kuntsubsidie industrie.
Wel... bijltjeskabinetsperiode eigenlijk.

fail | 02-11-10 | 12:10

-weggejorist-

F.A. Johnson | 02-11-10 | 12:09

An die ARBEIT | 02-11-10 | 12:03
Nu al?
*Excerceren oefenen gaat*

Superior Bastard | 02-11-10 | 12:09

@Reinaert | 02-11-10 | 11:57
Tegenwoordig wel, die tijden van
" een doelgroep van 25 tot 45-jarige mannen, over het algemeen hoogopgeleid enz.... ",
( o.i.d )
zijn volgens mij al best wel even voorbij.

An die ARBEIT | 02-11-10 | 12:08

Ik ga ook een subsidie aanvragen voor het schrijven van mijn meesterwerk: "Subsidie aanvragen. Hoe doe je dat?".

de vis | 02-11-10 | 12:08

Reinaert | 02-11-10 | 11:57
Helemaal eensch! De maatschappij is echt niet dommer dan we denken.

funda | 02-11-10 | 12:07

" Ik heb in mijn leven bijna 32.000 euro aan subsidie mogen opstrijken voor drie van de zes romans die ik schreef, en dan heb ik de honoraria nog niet meegerekend die ik mocht ontvangen op gesubsidieerde festivals en evenementen. Ik moet het niet hebben van mijn boekverkoop. Mijn uitgever moet het daar van hebben. Ik ben sinds eind 2009 actief als docent in het hoger onderwijs en ik geef toe, ik heb dat subsidiegeld nu niet – meer – nodig. Maar ik weet wat het is om je gesteund te voelen door een letterenfonds. Zonder die beurzen schreef ik tot groot verdriet van mijn vijanden ook gewoon door, maar het voelde die drie keer verdomde goed. " sargasso.nl/archief/2010/10/15/kunst-e...
Belangrijk zijn de zinnen 'ik heb dat subsidiegeld nu niet – meer – nodig' & 'Zonder die beurzen schreef ik tot groot verdriet van mijn vijanden ook gewoon door
Waarmee elke basis en rectvaardiging voor subsidie wegvalt.'

seven | 02-11-10 | 12:07

@illuvatar | 02-11-10 | 11:50
Annie vroeg me laatst al wat die rare, witte strepen op mijn derrière te betekenen hadden...

An die ARBEIT | 02-11-10 | 12:06

@Superior Bastard | 02-11-10 | 11:46
Nu je het zegt, onze nieuwe laarzen zijn binnen! De lange leren jassen laten nog even op zich wachten, maar die kan je binnenkort ook tegemoet zien.

An die ARBEIT | 02-11-10 | 12:03

@peetd2 | 02-11-10 | 10:59
Ik neem aan dat je het over jouw eigen opleiding hebt? Als je tenminste "weggegooid geld" bedoelde..... Breng eens een bezoekje aan spatiegbruik.nl

Dom blontje | 02-11-10 | 12:02

@Detlev Tarnowitz | 02-11-10 | 11:57

Taal kent een zekere dynamiek. Als ik de modale roomblanke sgolier sissend en slissend hoor prietpraten word ik daar zeker niet vrolijk van maar kennelijk hoort het er helemaal bij.

Wie ben ik om me daar druk over te maken? Kennelijk kan en mag het allemaal, de intelligentsia vindt het ook allemaal wel best dus leer er maar mee leven.

Resistance is futile. All You base are belong to us!

Reinaert | 02-11-10 | 12:02

Nou Rutte... aanpakken die subsidie-sponzen, die bedragen heb ik niet op mijn bankrekening!

meneer Q | 02-11-10 | 11:59

@funda | 02-11-10 | 11:49
Wat ik niet begrijp, is waarom het nodig is/zou zijn om kunst te subsidiëren.
Ga een vak leren, werk voor uw centen en geef daarvan zo min mogelijk uit. Het geld wat u dan aan het eind van de betalingsperiode overhoudt kunt u naar believen gebruiken om uw kunstzinnige hobby's mee te financieren. Indien u geen kunstzinnige hobby heeft, maar daadwerkelijk iets goeds presteert, dan kan dat u ook - na verloop van tijd - voldoende geld opleveren om het dagelijkse baantje op te geven en van de kunst te leven.

Tante Kaatje | 02-11-10 | 11:58

Reinaert | 02-11-10 | 11:53
Je hebt gelijk. Maar het taalniveau van de gemiddelde scholier/student kan volgens mij wel een zetje gebruiken. Extra lessen Nederlands zijn in ieder geval nuttiger dan extra schrijvers.

Detlev Tarnowitz | 02-11-10 | 11:57

@funda | 02-11-10 | 11:55

Ach, daarmee blijkt dan meteen maar weer eens dat ook GS een afspiegeling van de samenleving is. In weerwil van hetgeen alom beweerd wordt!

Reinaert | 02-11-10 | 11:57

Putjes genoeg die graag geschept worden.
Reinaert | 02-11-10 | 11:53
So true. Alleen op GS al kunnen zo een man of 20 fulltime aan het werk :-).

funda | 02-11-10 | 11:55

@Detlev Tarnowitz | 02-11-10 | 11:51

Analfabetisme is in dit land een keuze, dat wordt je echt niet opgedrongen heur.

Kansen genoeg voor iedereen maar wie niet wenscht te participeren moet ook niet zeuren. Te beroerd om te leren? Prima. Putjes genoeg die graag geschept worden.

Reinaert | 02-11-10 | 11:53

Prettige feestdagen,.hey ik schrijf kerstkaarten,.,.GELD?

1%biker | 02-11-10 | 11:53

@F. von Zeikhoven | 02-11-10 | 11:09
Waar blijft het nieuwe GeenStijl Woordenboek eigenlijk?
*om zich heen kijkt en in de menigte Jaap de Paap probeert te ontwaren*

illuvatar | 02-11-10 | 11:52

Dat geld voor schrijvers kan beter besteed in het taalonderwijs. Zolang er mensen rondlopen die analfabeet zijn, of de Nederlandse taal niet machtig, geen cent naar schrijvers. Hetzelfde geldt voor andere subsidies, zoals sport: al het gemeenschapsgeld dat naar profsporters gaat ombuigen naar amateursport, daar is het geld meer waard.

Detlev Tarnowitz | 02-11-10 | 11:51

F. von Zeikhoven | 02-11-10 | 11:34
Are you talking to me??
Wahnsinn der Wörter.. Unglaublich...

komt dat schot | 02-11-10 | 11:50

Mja, met die spelling van tegenweurdig kunnen we naast de kunst meteen ook die andere linksche hobbies als sgolen en sosiale zekerhijt afsgaffen. De kleine kinderhand is tot veel precieze arbeid in staat, en menig bejaarde doet nog prima dienst als postzegelbevochtiger. Er moet gewoon geld verdiend worden. Wake toch eens up zeg!

funda | 02-11-10 | 11:49

@An die ARBEIT | 02-11-10 | 11:43

Tja, verzadigde markten: da's een kwestie van zo af-en-toe eens een goede boek- en kunstverbranding organiseren. Geeft meteen weer een beetje lucht.

*** Zich realiseert dat het alweer bijna 9 november is.... ****

Reinaert | 02-11-10 | 11:47

@illuvatar | 02-11-10 | 11:45
Was je dat ding eigenlijk weleens?

An die ARBEIT | 02-11-10 | 11:47

An die ARBEIT | 02-11-10 | 11:45
Jawohl. *Hakken tegenelkaar klapt*

Superior Bastard | 02-11-10 | 11:46

funda | 02-11-10 | 11:40

De ElHema koste echter weer heel veel subsidie.

Paul Revere | 02-11-10 | 11:46

The NerdHunter | 02-11-10 | 11:38
Ineens heb je het: IK WORDT SCHRIJVER !!!!!

Tsss .... Ik ben bang dat ze zelfs bij het Fonds van de Letteren minimale eisen hebben, zoals het beheersen van de Nederlandse grammatica ...

ymmv | 02-11-10 | 11:46

@Tante Kaatje | 02-11-10 | 11:43
@Superior Bastard | 02-11-10 | 11:43
Het taalnazi-team! tu-tu-du-tuuuuu!

An die ARBEIT | 02-11-10 | 11:45

@Tante Kaatje | 02-11-10 | 11:43
+1
*corrigerend billentetsrietje aanreikt*

illuvatar | 02-11-10 | 11:45

Schandalig zeg. Inleveren dat geld stelletjes golddiggers!!

kiwivogelbeest | 02-11-10 | 11:44

Je zal het land toch moeten overleveren aan de grillen van het vinexvolk. Loonslaventaliban. Postmoderne beeldenstormers en hun queeste tegen de kosten der Cultuur. Alles gratis, goedkoop en zonder franje! Fantasie is zó twintigste-eeuw!

Chartreuse | 02-11-10 | 11:44

Ik stel voor om voor 30% provisie iets in elkaar te flansen dat er ook nog leesbaar uitziet ook! Reacties kunt u mailen naar de redactie van GS, t.a.v. de Dode Digter...

eerstneukendanpraten | 02-11-10 | 11:44

@The NerdHunter | 02-11-10 | 11:38
Ik zou eerst even een LOI-cursusje d/t gaan doen, voor je schrijver wordt...

An die ARBEIT | 02-11-10 | 11:44

The NerdHunter | 02-11-10 | 11:38
Begin dan maar met "Ik word" .

Superior Bastard | 02-11-10 | 11:43

@The NerdHunter | 02-11-10 | 11:38
Dan toch eerst even een spelling- en grammaticacursus volgen svp!
"Ik word" met DT
*diepbedroefd hoofd schudden doet*

Tante Kaatje | 02-11-10 | 11:43

@Reinaert | 02-11-10 | 11:36
There can only be so many. Er moet natuurlijk ook genoeg volk zijn om die kunst weer te kopen.
Iets met een verzadigde markt, ach ja...

An die ARBEIT | 02-11-10 | 11:43

@illuvatar | 02-11-10 | 11:40

Keine Ahnung. Ik heb hier nog wel een gesigneerde eerste druk liggen.

Maar die is niet te koop en ook niet te leen, doet al jaren dienst als deurstopper en is daar overigens uitermate geschikt veur. Maar dat krijg je toch in oude tochtige huizen.

Reinaert | 02-11-10 | 11:43

@funda | 02-11-10 | 11:37
Ik vind Geert en Art best schappelijke mensen eigenlijk....
Art Vandelay, that is...

An die ARBEIT | 02-11-10 | 11:41

Hopelijk lopen de bijstandsuitkeringen wel gewoon door voor deze genieen.

Uw Verzekeringsadvis | 02-11-10 | 11:41

Die hitlergroettompoucen van de Hema bewijzen trouwens dat goede kunst helemaal niet duur hoeft te zijn.

funda | 02-11-10 | 11:40

@Reinaert | 02-11-10 | 11:38
Heeft Mein Kampf een statenvertaling dan?
*naar bibliotheek rent*

illuvatar | 02-11-10 | 11:40

Gelukkig verdien ik dat in ongeveer een paar jaar terug voor de staat!

Aan de slag maar weer..

Hero | 02-11-10 | 11:40

Dick Luyenlomp | 02-11-10 | 11:30
En zo is't.

Totale kolder dit. Alhoewel de titel "Toekomstige gedichten" geniaal gevonden is.

Superior Bastard | 02-11-10 | 11:39

Maar houd dit dan ook in dat wij als belasting betalers vrijelijk mogen copieeren uit de door ons gefinancieerde boeken? Ze zijn dan toch immers publiek eigendom?

the_self | 02-11-10 | 11:38

@illuvatar | 02-11-10 | 11:36

De Koran is zwaar overrated. Net als Mein Krampf trouwens.

Ik hou me wel aan de Statenvertaling. Uit Pure Hufterigheid.

Reinaert | 02-11-10 | 11:38

Ik heb ook enorm veel inspiratie voor een boek. Voor de uitwerking ervan moet ik alleen wel langs en aantal tropische landen om de juiste invalshoeken te kunnen vinden, dus dat wordt geheid een 50k subsidie voor me + gratis vakantie + iedere dag uitslapen. Ineens heb je het: IK WORDT SCHRIJVER !!!!!

The NerdHunter | 02-11-10 | 11:38

Dick Luyenlomp | 02-11-10 | 11:35
Bedoel ik, eentje maar, en het is gezeik ;-) We love Greet, we hate Art.

funda | 02-11-10 | 11:37

De koran is het meest gesubsidieerde boek van Nederland. En dan is het nog gedicteerd ook.

illuvatar | 02-11-10 | 11:36

An die ARBEIT | 02-11-10

Klopt! Alleen deze springt eruit, altijd, zo tenenkrommend...

DijenkletserT | 02-11-10 | 11:36

@An die ARBEIT | 02-11-10 | 11:28

Tuurlijk ben ik het met je eensch. Ik moest er alleen wel even mijn eigen draai aan geven. Wanneer iemand kunst denkt te moeten maken dan vind ik dat prima maar dat hoeft wat mij betreft niet op kosten van de samenleving te gebeuren.

Ik heb vroegâh ook wel mijn kunstzinnige periodes gekend, alleen niemand zat daar echt op te wachten. Heeft me per saldo meer gekost dan het ooit opgeleverd heeft maar dat mag de pret (nog steeds) niet drukken. Ik ben er mee gekapt omdat ik gewoon niet goed genoeg was. En dan ben ik nog steeds niet. Op middelmaat zit niemand te wachten, en da's dan misschien wel een harde boodschap die genadeloos aankomt bij allerhande tere zieltjes maar het is wel de realiteit. En met die realiteit mot je gewoon maar leren leven!

Reinaert | 02-11-10 | 11:36

En als je boek een bestseller wordt, moet je het dan terug betalen?

Zo niet, waar kan ik mij aanmelden? Ik wil graag een boek schrijven over de wormen in Naarden.

wolfjemidas | 02-11-10 | 11:36

funda | 02-11-10 | 11:34
Integendeel. Er is in ieder draadje op GS wel een of andere off-topic zeiksnor die dat aanhaalt.

Dick Luyenlomp | 02-11-10 | 11:35

@herodus | 02-11-10 | 11:32
Helemaal niet moeilijk samenstellen zo een lijst. Gewoon elke dag een lijstje van 100 miljoen Euro aan bezuinigingen indienen. Elke dag.
Dus iedere subsidie waar ook maar 1 Nederlander bezwaar tegen heeft, moet worden afgeschaft. Als er mensen voor zo een subsidie zijn, dan betalen ze het lekker zelf.

tipo | 02-11-10 | 11:35

-weggejorist-

Biff Eagleburger | 02-11-10 | 11:35

@ De Woordvoerder | 02-11-10 | 11:10 e.a.
Dat is wat er op die treinen staat jah...
@ komt dat schot | 02-11-10 | 11:12
Nee, was nog een oud-oostfrontmicologenfonds. Großvati von Zeikhoven kon altijd erg geanimeerd vertellen over Transsylvaansche Heksenkringen. Je zou er met gemak hele boeken vol over kunnen schrijven...

F. von Zeikhoven | 02-11-10 | 11:34

Over die peperdure kleerkastsoepsidies van Greet en Bea hoor je gek genoeg maar weinig. Tja.

funda | 02-11-10 | 11:34

Subsidie is er om mensen verplicht te laten mee betalen aan dingen die ze niet willen.

Paul Revere | 02-11-10 | 11:34

Ach, het kortgewiekte leasebakkengilde heeft weer een vetpotje gevonden om in te pissen?

Chartreuse | 02-11-10 | 11:33

De digtbundel "mijn toekomst" laat nog even op zich wachten...

tipo | 02-11-10 | 11:33

Behaarde Bosnegert,

Een beetje moeilijk zo'n lijst samenstellen, wat jij mogelijk een overbodige subsidie
vind is voor een ander misschien belangrijk.

Persoonlijk vind ik momenteel de subsidies die verstrekt worden voor Oranjefeesten onbelangrijk, niet omdat ik tegen deze feesten ben, maar in tijden van bezuinigingen dan maar effe niet. Ook een Koninginnedag zoals deze de laatste keer is gehouden waar ruim 1400 agenten op de been waren vind ik overbodig, persoonlijk denk ik dat bij een defilé zoals die vroeger op soestdijk werd gehouden er aanzienlijk minder agenten voor beveiliging nodig zijn, dan red je het wel met 700 agenten. Dus al met al een beetje zuiniger in tijden van crisis, echter begrijp ik dat er anderen mogelijk anders over denken. Moeilijk samenstellen zo,n lijst.

herodus | 02-11-10 | 11:32

Relaxed.. Ik heb maar 30k nodig voor mijn komende roman, "Driving through Australia drinking beer, smoking ciggies and checking Sheilas".

*ontslagbrief schrijft*

PSZ-E | 02-11-10 | 11:30

Miss Diction | 02-11-10 | 11:25
Jij denkt toch niet dat als je E 40.000 aan een gedichtenbundel die nooit geschreven wordt, dat dan de bekendheid van Mulisch omhoog gaat ofzo?
Als iemand zo nodig boeken wil schrijven doet ie dat lekker zelf en als er dan iemand is die daar brood in ziet geeft ie het uit en zorgt ervoor dat dat boek in de boekenwinkel komt.
Ik heb een eigen bedrijf, maar als er geen producten verkocht worden, komt er bij mij ook niet een of andere linksdragende spons een zak met geld afleveren.

Dick Luyenlomp | 02-11-10 | 11:30

@DijenkletserT | 02-11-10 | 11:23
Dat wel, ook weleens solide argumenten gelezen heur ( van reaguurders aldaar, niet de redactie ), maar niet in zoverre dat ik namen van reaguurders onthouden heb....

An die ARBEIT | 02-11-10 | 11:30

@Miss Diction | 02-11-10 | 11:25

Ik roep het niet voor het eerst, dus met het risico in herhaling te vervallen: kunst mot je niet soepsidiëren. Je moet aanstormend talent wel een podium bieden en dat mag ook best een paar centen kosten, doe je dat niet blijf je voor immer en eeuwig opgescheept met "talenten" als een Seth Gaaikema.

Maar kunstenmakers die zich voldoende hebben geëtableerd mot je geen soepsidie meer geven, die houden hun eigen broek maar op. En als dat niet lukt kopen ze maar een fraai setje bretels. Maar niet van mijn centen please.

Reinaert | 02-11-10 | 11:29

@diek | 02-11-10 | 11:28
Slik.

tipo | 02-11-10 | 11:29

Zoals ik al jaren zeg, zeker 90% van de subsidie kan weg. Er is een hele industrie ontstaan met parasieten die subsidie gewoon zien als gratis geld waar je verder niets voor hoeft te doen.

Moi2 | 02-11-10 | 11:29

@Reinaert | 02-11-10 | 11:22
Dus dan ben je het met me eens!
Kijk, dat zo'n getergde geest een normale uitkering ontvangt, daar heb ik geen bezwaar tegen. Van een euro'tje of 800 maand, kan de creatieve ziel z'n materialen, elke dag 2 a 3 pakken wijn en een stokbrood met roomkaas bekostigen, en dat moet dan ook voldoende zijn! Honger stimuleert de kunstzinnige geest en een delerium heeft ook nog nooit een negatief effect op het werk van een artiest gehad.
Als er dan toch nog een behoefte is naar flessen, gaat men maar fijn bij de glasbak staan! Vrije tijd genoeg....

An die ARBEIT | 02-11-10 | 11:28

De personale lasten a 839.586 worden met 17 man gedeelt... das voor iedereen daar een leuke 50000 Eurootjes

diek | 02-11-10 | 11:28

PvdA is tegen het subsidiëren van het koninklijk huis. Reden? Job wil adviseur van Willem A worden, vandaar!

Dr Lambiek | 02-11-10 | 11:28

Simon Vinkenoog en Rudy Kousbroek hoeven hun eregeld a 7500,- per jaar niet meer te krijgen. Dat scheelt weer 15.000,- euro taxpoet.

Mischien kan iemand dat hele schrijverslijstje op blz. 119 even afwerken? Daar ligt nog voor 150.000,- Euro aan oude schrijvers uitkeringen.

tipo | 02-11-10 | 11:27

Dat er een hoop mis is met subsidies is duidelijk. Het is echter nog geen reden om alles maar af te schaffen.
Nu al kent 79 % van de Nederlanders Harry Mulisch niet eens (zie PowNews) als we alle kunstsubsidies afschaffen verworden we tot 1 groot Oh Oh Cherso Landje...
Dus eens goed saneren die kunstbende, maar zeker niet afschaffen.

Miss Diction | 02-11-10 | 11:25

maraboe | 02-11-10 | 11:23
Of laat ze op z'n minst hun subsidie terug betalen als het boek gaat verkopen.

gozahtje | 02-11-10 | 11:24

An die ARBEIT | 02-11-10

Nooit krom gelegen van het lachen daar?

DijenkletserT | 02-11-10 | 11:23

Die boeken worden dus zwaar van subsidie voorzien, waarom zijn ze dan niet gratis te krijgen? Er is immers al voor betaald...

maraboe | 02-11-10 | 11:23

@DijenkletserT | 02-11-10 | 11:21
En dat vraag je hier?

An die ARBEIT | 02-11-10 | 11:22

@An die ARBEIT | 02-11-10 | 11:17

Onzin. De lijdensweg van de Waere Kunstenaer beheurt geplaveid te zijn met lege drankflessen. En dan bij voorkeur een zesbaans lijdensweg, dat moge duidelijk zijn. Bescheidenheid is niet des Kunstenaers, vraag maar aan Harry.

Uiteraard niet betaald met soepsidie, dat zou te makkelijk zijn. Dan zou de kunstenaer zich niet meer door zijn lijden laten leiden tenslotte.

En dat motten we niet hebben!

Reinaert | 02-11-10 | 11:22

Is R. Schouten familie van reaguurder op Joop: J. Schouten?

DijenkletserT | 02-11-10 | 11:21

117.500 euro die beter aan bijvoorbeeld een club als het metropole besteed kon worden…

playboii | 02-11-10 | 11:21

Kamervragen... iemand....

maraboe | 02-11-10 | 11:20

Goede kunst verkoopt zichzelf, kappen met die subsidie en weer werken voor je geld.

gozahtje | 02-11-10 | 11:19

En natuurlijk is die PvdA rat Tjalling Halbertsma weer haantje de voorste om andermans belastinggeld te verspillen.. De linkse beerput gaat steeds verder open!

fietskettingslot | 02-11-10 | 11:19

"Personele lasten in 2008 839.586" Hoeveel mensen werken daar wel niet? Of... Hoeveel verdient men daar wel niet?

diek | 02-11-10 | 11:19

@Ouddorp | 02-11-10 | 11:14
Tsja, als het er zo groot staat, in zo'n overtuigend lettertype, dan zal het wel kloppen :S

Mijn hemel wat een kolder. Het komt de kunst en cultuur alleen maar ten goede als we de " kunstenaars " van hun subsidieverslaving afhelpen. Een kunstenaar hoort te lijden! Anders is het geen kunst GVD!

An die ARBEIT | 02-11-10 | 11:17

F. von Zeikhoven | 02-11-10 | 11:08
Om te beginnen in Duisburg of Keulen....

Aktivist | 02-11-10 | 11:16

Mijn gedicht:

Kurk in m'n kont.

oké het is geen gedicht maar het dicht wel.

Mag ik nu ff vange

casino | 02-11-10 | 11:16

ymmv | 02-11-10 | 11:12
Oja, die dichtbundel is ook nog niet af.

ymmv | 02-11-10 | 11:16

Het geld moet wereldwijd kapot en dus ook in NL en dus geeft men het met bakken uit, liefst zoveel mogelijk aan allerlei onzin.... www.oogtv.nl/ontwikkelen/php/home.php?...

Megalomaantje | 02-11-10 | 11:15

Jesus fucking christ, ik wist nie teens dat schrijvers soepsidie konden krijgen. Waarom, wrom, wrom toch? Nergens voor nodig. Jij denkt immers talent te bezitten en dit talent in klinkende munt te kunnen omzetten. Ook een buffertje is bullshit; iedereen die een project wil realiseren dient of over spaargeld te beschikken, of zijn tekorten aan te vullen met een lullig baantje. Zelfraadzaamheid noemen we dat.

En-el Hak | 02-11-10 | 11:15

Dat is weer 6,5 miljoen die bespaard kan worden. Nog 93,5 miljoen te gaan vandaag. 100 Miljoen Euro is namelijk het bedrag wat de overheid elke dag te veel uitgeeft.

Gisteren werd er bespaard op Terre des Hommes, Liliane Fonds, Stichting Kinderpostzegels en Oxfam Novib. Eergisteren op het Nationaal Historisch Museum (50 miljoen, dat was slechts de helft van wat er die dag nodig was aan bezuinigingen).

Vandaag is naast het Fonds van de Letteren aan de beurt: Het Europafonds (2,5 miljoen), milieudefensie (1 miljoen), Stichting natuur en milieu (2,2 miljoen), projectsubsidies klimaat en milieu vanuit VROM (10,5 miljoen), Subsidie elektrische auto's voor ondernemers in Amsterdam (3 miljoen), Gratis taalles voor Polen in Den haag (3 miljoen), Klimaatsubsidie voor innovatieve projecten in Noord Holland (1,3 miljoen), de tender ‘Klimaatadaptie’ (8,5 miljoen).

Kom ik uit op 38,5 miljoen aan bezuinigingen vandaag.

Wie maakt de overige 61,5 miljoen Euro bezuinigingen voor vandaag even vol?

En morgen weer 100 miljoen aan subsidieslurpers opheffen, okay?

tipo | 02-11-10 | 11:14

Oh ja, hulde voor de Mutsaerts!

Er is nog hoop.....

An die ARBEIT | 02-11-10 | 11:13

F. von Zeikhoven | 02-11-10 | 11:09
Jij waarschijnlijk bij het UWV, of natuurlijk het Duitsland Instituut.

komt dat schot | 02-11-10 | 11:12

Als je praat over geld regelrecht in het water gooien, dan is dat wel het subsidieren van Friese poezie:

Wilco Berga
€ 25.000
voor de Friestalige poëziebundel
De Harnzer tijgedichten
–Utjouwerij Fryslân–

De enigen die hier blij van worden is de schrijver (gratis geld) en de uitgever (gratis geld). De ongelukkigen zijn de Nederlandse belastingbetaler en de familieleden van Wilco die beleefd dankjewel moeten zeggen als hun gekke neefje met zijn boekje aan komt zetten.

ymmv | 02-11-10 | 11:12

@Pastor Sippenhaft | 02-11-10 | 11:09
Na een writersblock van enkele jaren, kan hem beter aan een andere bedrijfstak gaan denken.

Of even een workshop volgens bij Teun vh T, die heeft daar nooit last van....

An die ARBEIT | 02-11-10 | 11:11

Hier een stukje proza.

"Gebukt onder de terreur van de gedachte."

>* handje ophoud: GELD !!!

Creaguurder | 02-11-10 | 11:11

Staaltje journalistiek dit, top jongens.

einschtein | 02-11-10 | 11:10

Check ook even het fonds van de beeldende kunst... En zo zijn er nog wel wat...

BarneyBoner | 02-11-10 | 11:10

@Pastor Sippenhaft | 02-11-10 | 11:09
Met bijbehorende subsidiestop?

illuvatar | 02-11-10 | 11:10

F. von Zeikhoven | 02-11-10 | 11:08
Berlijn?

De Woordvoerder | 02-11-10 | 11:10

Von Zeikhoven's Verzamelde Reaguursels moet volgend voorjaar trouwens uitkomen. Waar kan ik die soepsidie ook alweer aanvragen?

F. von Zeikhoven | 02-11-10 | 11:09

Die achterlijke stichting heeft dus 5 miljoen in kas van mijn belastinggeld? En de bestuurders zitten zoals verwacht ook allemaal in zorgoverlegclubs. Lekker met z'n allen schaamteloos graaien uit de staatsruif. Hopelijk wordt deze linkse hobby gauw de nek omgedraaid.

fietskettingslot | 02-11-10 | 11:09

Oh lol, de eindverantwoordelijkheid is natuurlijk weer in handen van Tjalling Halbertsma, uitgerangeerd regent en onbezoldigd Mocro-kielhaler te Amsterdam. Ik zal een sik krijgen als er niet een baantjesjagende biefstuksocialist vooraan staat wanneer er belastinggeld moet worden verspild.

Ad Hominem | 02-11-10 | 11:09

That's it!
* Subsidie aanvragen gaat voor plempsels *

An die ARBEIT | 02-11-10 | 11:08

Ja, maar Mutsaers, iedereen weet toch waar mensen terechtkomen die met de trein naar Duitsland gaan....

F. von Zeikhoven | 02-11-10 | 11:08

Weg met al die kunst/cultuur subsidies. Ik heb zelf lang geleden bij zo een instelling gewerkt en je wil niet weten hoe er met belastinggeld word gesmeten.

ro8in | 02-11-10 | 11:07

Ja maar, als die soepsidies niet verstrekt waren was de wereld ECHT vergaan heur! Stomme rechtse rotjongens. Dwingt ons niet tot de banaliteit van werken voor geld!

Rest In Privacy | 02-11-10 | 11:07

Ik wordt best wel kwaad om dit soort linksche uitspattingen. Kunnen die gekken misschien daar ook eens tegen gaan schreeuwen ?!? Kom op Joost Prinsen, ga hier eens tegen huilen !

Marcus Porcius Cato | 02-11-10 | 11:06

Ook aardig:

"Mark Boog
€ 40.000
voor de dichtbundel Toekomstige
gedichten –Cossee–"

Laatste dichtbndel van Mark was in 2005. 40.000 euro en niets opgeleverd. Zo wil ik ook betaald krijgen.

ymmv | 02-11-10 | 11:06

Hypotheekrenteaftrek. 12 miljard. Kassa! Hypotheeknemers in het zonnetje.

Rob van Roos | 02-11-10 | 11:06

Als je van je schrijverschap pindakaasvretend driehoogachter kan wonen, mag je jezelf in Nederland een zeer succesvol schrijver noemen.
Dus het ontgaat me een beetje waarom je uberhaupt een woord op papier zou willen zetten. Laat staan waarom deze nutteloze bezigheid met subsidie zou moeten worden aangemoedigd.

vetkleppert | 02-11-10 | 11:06

Domheid regeert. Geld weggeven zonder wederprestatie is achterlijk!

Mokum Kosher | 02-11-10 | 11:05

Kunsthoeren noemen we dat. Alhoewel, laat dat kunst ook maar weg.

Biff Eagleburger | 02-11-10 | 11:05

En daarom kappen met die handel.

StijlvolRechts | 02-11-10 | 11:04

Grow up, guys.
Eerste 20 jaar van je ouders leven en de rest op kosten van de staat?

F_L_G | 02-11-10 | 11:03

K. Westergaard | 02-11-10 Erg vervelend mannetje, maar leuke boeken

Bokito ergo sum | 02-11-10 | 11:03

Ja maar subsidie is belangrijk want anders krijg je kaalslag.
Ja maar subsidie is belangrijk want anders krijg je kaalslag.
Ja maar subsidie is belangrijk want anders krijg je kaalslag.
Ja maar..

Ad Hominem | 02-11-10 | 11:02

Snel aan een boek beginnen voordat VVD het doorheeft

ApexAlpha | 02-11-10 | 11:02

Kan Arnon Grunberg subsidie krijgen met de belofte dat hij geen boeken meer gaat schrijven?

K. Westergaard | 02-11-10 | 11:01

Dichtbundel.
.
Open de knip,
In gaan de centen van u allen,
De munten zwaar,
De biljetten licht
Dank u wel, maar
Ik knip mijn bundel nu weer dicht.

illuvatar | 02-11-10 | 11:01

Ik denk dat een waardeoordeel geven over dergelijke subsidies equivalent is aan een open deur in trappen.

BovenGemiddeld | 02-11-10 | 11:01

Er staan toch tientallen bibliotheken vol boeken in Nederland?
Lees eerst die romans maar eens, en kijk of je een 'economically viable' boek kutn schrijven.

opzenhollands | 02-11-10 | 11:00

Kunnen reguurders ook subsidie krijgen?

Paul Revere | 02-11-10 | 11:00

Subsidie? Naast hun WWIK uitkering?

Harry Turtle | 02-11-10 | 11:00

Ik vind het niet aardig van die mijnheer Mutsaerts, dat hij al mijn pseudoniemen in één stukje heeft geperst.

Krachtmeester | 02-11-10 | 11:00

Bestaat er geen enkele mogelijkheid om bij wan (of beter geen) prestatie dat geld (deels) terug te vorderen?IJe denkt dat het soms niet gekker kan,en dan dit.Hopelijk is het binnenkort echt,definitief voorbij..

Roberto9722 | 02-11-10 | 11:00

Geenstijl Cashflow Control Service

huisstofgeit | 02-11-10 | 11:00

weg gegooid geld

peetd2 | 02-11-10 | 10:59

He, waarom krijg ik hier eigenlijk niet per woord betaald!!

komt dat schot | 02-11-10 | 10:59

Soort stufi, maar dan veel en gratis, zonder verplichtingen.
*boek schrijven gaat*

illuvatar | 02-11-10 | 10:58

Wees blij. Stel je voor dat ze hun werk wel voltooid hadden, dan had zouden daar weer heel veel (okee, hooguit een paar) bomen gekapt moeten worden...

Plofkonijn | 02-11-10 | 10:58

Niet boos worden op de opportunisten, maar op de mensen die het mogelijk maken.

stating the obvious | 02-11-10 | 10:58

Weer een subsidie gevonden die afgeschaft kan worden...

Mooi!

Kunnen we niet met zn allen een lijst samenstellen van overbodige subsidies en die vervolgens in 1x inleveren?

behaarde bosnegert | 02-11-10 | 10:57

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken