Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

De grote Belgische NRC Handelsblad revolutie

leeuwvanvlaanderen.jpg Paleisrevolutie bij NRC Handelsblad. Of misschien wel nacht van de lange messen, al naar gelang uw favoriete geschiedkundige vergelijking. Sinds 1 september zwaait daar Belg Peter Vandermeersch de scepter. En net als Christiaan Van Thillo bij de Volkskrant, wordt er na 265 jaar van slap Hollandsch geleuter eens even flink opgekuist. Opzouten met die lafhartige poldertheedrinkmentaliteit. Mouwen opstropen en met de Franse Waalse Vlaamse slag aan het werk awel zulle! NRC Handelsblad verliest godmiljaar iedere fucking drie minuten een abonnee (ze overlijden van ouderdom namelijk). Check dan deze snoeiharde maar zeer ware en oprechte email die Vandermeesch aan alle NRC-medewerkers stuurde. Of ze weer een échte krant willen maken. Met scoops enzo. En als het even kan dan graag scherp en prikkelend. Vandermeesch zegt: "Hoe meer woedende lezersbrieven hoe beter". Daarom ook wordt een fors deel van de linkse bejaarde columnisten weggezuiverd. Elsbeth Etty, H.J.A. Hofland, Frits Abrahams, allemaal dezelfde 1968-retoriek bejaardenkliek. Het waren 150 leuke jaren maar nu graag saluut en de kost. Fris, fruitig, slijpsteen voor het personeelsbestand. Zo gaat NRC de Belgische winter in. Vragen van onze kant: mag Paul Steenhuis alstublieft naar de goelag? En Folkert Jensma? Mag de GS-redactie ook solliciteren als bozebrieven trekkende columnist gewoon omdat het kan? Allee manneke, we horen van u. Succes met de dode bomen.

Reaguursels

Inloggen

Knap dat die rebel überhaupt die positie heeft gekregen. Blijkbaar waren de investeerders er echt even helemaal klaar mee. Inhoudelijk goede brief, met ook concrete voorbeelden. Daar kun je wat mee. Wel jammer toch dat hij niet even de spellingchecker er overheen laat gaan als je zo op spelfouten zit te drammen. Het is maar een mail, maar toch. En nu die luie copy ANP/paste NRC journalisten Ctrl+Alt+Del-en. De paden op, de lanen in!

Leute | 08-10-10 | 13:46

Methusalem III | 07-10-10 | 23:21
De heren Hofland en Montag: hekje-kringverwijzing. Hofland = Montag.

Antigoog | 08-10-10 | 09:29

In de hitte van het nachtelijk alcoholisch tikken van onze Vlaamse vriend (09:22, na een lange, doorwaakte nacht, misschien is de timestamp gehoaxt) kan ik de spelvaudten misschien nog over het hoofd zien, maarre...
* Hofland uitvlakken is niet slim. Oplage in 1 klap 20.000 kleiner!! Hang on to your Ego ;D! Hofland. Handelsblad. Er zijn mensen die die krant kopen voor de heren Hofland en Montag. Enne, hij kan overlopen. Naar de concurrentie. Capisce?
* Na 15 punten en geeneens een ondertekening... Ik... snap... het niet... Hier is duidelijk alcohol in het spel... Penoza... Babylijkjes. Danneels. Eindeloze regels. Hak. Tak. Nog een alinea.
Gaat het wel goed met de nieuwe hoofdredacteur? Ik vraag het U af!

Methusalem III | 07-10-10 | 23:21

Veel kranten schrijven zo weinig/beroerd over specialistische onderwerpen omdat journalisten weinig snappen van de onderwerpen waar ze over moeten schrijven. Je leert namelijk vooral hoe je nieuws maakt en feitjes en achtergronden knippen/plakken, maar daarmee snap je nog niet waar je over schrijft.

Eigenlijk zou journalistiek geen op zichzelf staande opleiding moeten zijn, maar onderdeel van een andere richting (economie, recht, politicologie, om maar drie onderwerpen te noemen die vaak in het nieuws zijn).

Nu loop ik me vaak kapot te ergeren aan krantenstukjes met slechte onderbouwing of soms zelf informatie die niet correct is.

Framoes | 07-10-10 | 23:01

Maak jullie maar niet teveel illusies: Vandermeersch bestond het om de rechts-conservatieve De Standaard om te turnen tot een politiek-correct vod waar 90% van de opiniemakers zich aan de linkerkant van het spectrum bevindt. Dit opgeleukt met quasi-hippe layout en ditjes en datjes. Liefst een karrevracht gratis DVD's en boeken om de verkoopscijfers wat te pimpen.

Af en toe mag er eens een tegendraads geluid gehoord worden, wat dadelijk verzopen wordt door 50 PC counter columns, door steeds dezelfde afgrijselijke huiscolumnisten.

Publiceert nog liever dagelijks een klein-links tribunestuk dan 1 serieus stuk van een Vlaams Belang mandataris, partij die trouwens stelselmatig geweigerd werd in de editorialen als in de advertenties, die onder leideing van Vandermeersch botweg werden geweigerd. Kwam in de eigen stemtesten niet toevallig steeds uit bij linkse partijen.

Ja, NRC heeft werkelijk de hoofdvogel afgeschoten. Vandermeersch is veel dingen, maar geen journalist.

de_profeet | 07-10-10 | 22:35

Youp kunnen ze ook wel weggeven aan Vrij Nederland. Die is ook al jaren over zijn hoogtepunt heen.

watergeus | 07-10-10 | 22:34

Ben bang dat onze zuiderbuurlijke vrind met allerlei hippe lay-out dingetjes gaat komen. Veel plaatjes en staatjes, alsof we daar elders al niet mee doodgegooid worden...
Elsbeth Etty mag gauw wieberen maar van Bas Heijne blijven ze af.

verdullemenogantoe! | 07-10-10 | 21:40

Conclusie: de Telegraaf is gewoon beter, sneller en leuker. En lekker rechts. En er zitten nog veel meer spelfauten in. Door de snelheid uiteraard. NRC? Next!

Sliptong | 07-10-10 | 20:45

Die arrogante botte hork weet wel hoe hij zijn personeel moet motiveren. Denk dat bij de Standaard de champagne rijkelijk gevloeid heeft toen hij daar wegging.

Word er zo moe van.. | 07-10-10 | 20:33

Dus NRC moet Standaard worden? Kind badwater. Ben juist best blij met zo'n wat rustige krant.

Roer | 07-10-10 | 20:16

Het is allee zunne! Net als in:
.
Ik sal zjuust sevvens meej goestieng zunne klets op ouw poep verkoopen
.

Twee Jeetjes | 07-10-10 | 20:06

@ poker | 07-10-10 | 15:39

Dat was het treurige dieptepunt van Folkert Jensma en inderdaad, wellicht alleen al daarom was hij geen goede hoofdredacteur. Maar voor de rest vond ik de krant van toen wel van een veel hoger niveau dan de krant van de laatste drie jaar.

torentje_van_spiek | 07-10-10 | 18:43

Geen spijt dat de marketeer hier weg is. Er is weer hoop voor De Standaard. En wat hoor ik net op de Vlaamse radio? Vandermee(r)sch baseerde zijn aanbevelingen op een aantal nota's. Echt, op nota's. Kan misschien beter wat notities nemen, en een foutloze mail leren schrijven! Die mail vind ik gewoon onbeschoft, een blijk van minachting voor elk journalist.

bluecohen | 07-10-10 | 18:30

Peter Vandermeersch heeft in de kern gelijk dat NRC meer een sterfhuismerk (lees: hangende grammofoonplaat) dan een levend journalistiek medium is geworden.
Verder ben ik héél boos dat Vandermeersch prijs stelt op woedende lezersbrieven. Ik heb hem dan ook zojuist een ziedend epistel gestuurd.

Krachtmeester | 07-10-10 | 18:30

Hebben ze al iets over Antonie Kamerling?

tummes | 07-10-10 | 18:22

De journalisten en columnisten van het NRC blijven zich vastbijten in hun laffe zogenaamde politiek correcte paternalistische goedheid en wijsheid. NRC past goed bij het linkse deel van het CDA en is daarmee concurrentie voor Trouw.

frisenfruitig | 07-10-10 | 17:33

"We zijn niet goed met cijfers."

En dan twee keer punt 5 en geen punt 9.

B-R-I-L-J-A-N-T

DommeGansz | 07-10-10 | 17:09

Een meester in zichzelf voor lul zetten met spelfouten die Vandermeesch . Wat slecht. Onslaan die man,

conqueror | 07-10-10 | 16:29

Fijn om te zien dat ons nationale krantenlandschap eindelijk eens van haar partijpolitieke PCM-erfenis af komt. De wijze waarop Stichting Democratie&Media de afzonderlijke PCM titels heeft om weten te buigen naar een sociaal-democratische eenheidsworst is stuitend. Ik heb dan ook nooit begrepen hoe het al mogelijk was dat de 5 grootste krantentitels in een bedrijf huisde. Wat ik al helemaal niet begrijp is het gegeven dat een stichting (SDM) welke qua bestuur alleen maar uit prominente PvdA'ers bestaat meer dan 90% van de aandelen kon bezitten, alsmede bestuursposten: (Els H. Swaab, voorzitter (PvdA, ook betrokken bij de toekenning voor een licentie en subsidies voor de Publieke omroep en met name bij de kunst via de Raad voor cultuur) H. Caspar Broeksma, penningmeester, tevens benoemd als commissaris bij PCM .Aad N. Stoop, secretaris, Ruud A. Koole PvdA (zelfs oud partijvoorzitter van de PvdA !), Marjan Sax, Jan Willem Sieburgh, allen PvdA! )
Hoezo is er nooit eens gekeken naar doelbewuste partij-politieke beïnvloeding en aansturing van PCM? Waarom zou een dergelijke macht van PvdA-getrouwen binnen de media geen vanzelfsprekend recept voor misbruik zijn? Hoe onafhankelijk is onze media?
sevenxseven.wordpress.com/2009/06/23/k...

vermetel&consorten | 07-10-10 | 16:18

Je lult maar wat Bert. De heer Hofland is een geweldige schrijver waar jij nog lang niet aan kan tippen las ik aan je ingezonden brief van een paar weken geleden. Dit geldt eveneens voor de heer Abrahams Bert, een columnist waar jij niet eens de schoenen van mag poetsen.

lector saluti | 07-10-10 | 15:57

Die gast moet leren typen joh.

'We hebben niet, of heel weinig, over de vraag hoe groot ons penisoen is.'

en dan in dezelfde mail wel klagen over onaanvaardbare typo's in de artikelen. Voorbeeldfunctie!

Jezes | 07-10-10 | 15:52

@ Surimi Pilsner | 07-10-10 | 15:36
Nou, dan kun je maar beter weggaan, anders kun je onmogelijk je eigen mening vormen. Arme jongen.

Marcus Porcius Cato | 07-10-10 | 15:45

@ F. von Zeikhoven | 07-10-10 | 15:25

Wat een gelul! De problemen bij de kranten zijn begonnen op het moment dat redacties zich hoog verheven boven het gewone volk (lezer) niet meer realiseerden dat de tijden veranderen.
Zo'n Etty en Abrahams zeveren nog alsof ze nog steeds in de 70's zitten.

De hele revolte van Fortuyn had nooit plaatsgevonden als de kranten niet stelselmatige een aantal maatschappelijke thema's stug hadden genegeerd.
Lees: kwam niet te pas in de linkse kraam.
De krant was niet langer de luis in de pels maar deel van de elite. En daar betaalt men nu de prijs voor.

Fietstas | 07-10-10 | 15:41

@ torentje_van_spiek | 07-10-10 | 14:23

Dan raad ik je aan het NRC handelsblad - indien mogelijk - nog eens na te bestellen op de dag dat Pim Fortuyn werd vermoord. De toemalige hoofdredacteur van NRC (jouw Folkert Jensma) schreef toen een vernietigend stuk over Pim Fortuyn. In dat stuk maakte hij ook weer allerlei enge onzinnige vergelijkingen. Folkert Jensma; in mijn ogen is hij mede verantwoordelijk voor het klimaat dat is geschapen, dat heeft geleid tot de dood van Pim Fortuyn.
En dat noem jij dan een goede hoofdredacteur. Hou toch op!

poker | 07-10-10 | 15:39

Ik ben al bijna 30 jaar lezer van deze krant, ondanks al zijn fouten de enige krant van Nederland. GeenStijl kan nog wat leren van NRC Handelsblad! Andersom ook trouwens. Ik vind het wel prettig om van beide kante geïnformeerd te worden, en ik hoop maar dat de (vele?) mensen die uit slechts één van de bronnen putten zich realiseren dat ze een eenzijdig wereldbeeld tot zich nemen..

Call on the attacker | 07-10-10 | 15:38

@Marcus Porcius Cato | 07-10-10 | 15:05
Ik zou je willen vragen wat jouw probleem is.
Ik zit niet te wachten op een mening als ik de krant lees. Meningen krijg ik genoeg, bijvoorbeeld hier op GeenStijl.

Surimi Pilsner | 07-10-10 | 15:36

@zovoklets | 07-10-10 | 15:12
Haha, nu je het zegt... Maar volgens diezelfde Derk Sauer-link kan het dus ook niet lang meer duren voordat de NRC met Pagina Drie Meisjes komt....

F. von Zeikhoven | 07-10-10 | 15:31

Elsbeth Etty & Frits Abrahams werd eens tijd, misschien wordt het weer eens wat met de NRC

Tobi | 07-10-10 | 15:30

Pats! Hulde voor de "zelf" kritiek van Vandermeersch. Hopen dat ze daar wat van aantrekken.

Platzak | 07-10-10 | 15:30

De kwalitatieve en financiële crisis binnen de Nederlandse journalistiek is mede een gevolg van de comercialisering van de nieuwsgaring. Niet de lezer, maar de adverteerder bepaalt sinds begin jaren '90 welk nieuws passend is om afgedrukt te worden. Niet geheel toevallig begint de aftakeling met het wettelijk toestaan van commerciële radio en tv in 0031. Redacties lieten zich massaal inpakken door advertentieverkopers die angst en paniek zaaiden met de leugen dat adverteerders massaal zouden overlopen naar de 'commerciëlen' als niet bij de berichtgeving tegemoetgekomen zou worden aan doelgroepbelangen van die adverteerders. Nu zijn we twintig jaar verder en de èchte journalistiek in 0031 is failliet en wordt slechts nog via een financiëel infuus in leven gehouden gehouden door paarse broeken en eigenaren van bedrijven die uit zakelijk belang ook geldschieters van CDA, PvdA en VVD zijn...

F. von Zeikhoven | 07-10-10 | 15:25

Eddeddy
Dat Limburg-bashen begint erg onorigineel te worden.

d_2k | 07-10-10 | 15:24

En o ja, Vandermeersch fulmineert voluit over het nieuws wat er in België voorbij komt. Maar hij heeft blijkbaar geen besef dat de NEDERLANDSE lezer daar geen behoefte aan heeft.

magicpenciltrick | 07-10-10 | 15:20

Goed stuk.

Einde van de Domheid | 07-10-10 | 15:20

Ik vind het grappig, meneer Vandermeersch is duidelijk van de Belgische journaille stempel. Hij wil NRC devalueren naar een soort van Telegraaf. (wat voor de Belgen zelfs nog een kwaliteit krant is) Ik mis nog alleen een stuk over Jip & Janneke taal, maar gezien zijn schrijfwijze is dat niet nodig. Dat spreekt al voor zich.

magicpenciltrick | 07-10-10 | 15:15

@rara | 07-10-10 | 15:09
Fowk! Gemiste kans, dat. Ik probeer de plempsels van Solidstate niet teveel door te laten dringen.
Dan ga ik altijd automatisch op zoek naar tekenen in de lucht en verdachte PTT-busjes....

An die ARBEIT | 07-10-10 | 15:15

F. von Zeikhoven | 07-10-10 | 15:02

De NRC is nu toch zelf van de KGB via Derk Sauer?

zovoklets | 07-10-10 | 15:12

Fietstas | 07-10-10 | 15:08
Haha! Een goede rechtse krant.
#contradictio

Bakito | 07-10-10 | 15:11

@An die ARBEIT | 07-10-10 | 14:56
Ik mis het woord dhimmitude in je opsomming?

rara | 07-10-10 | 15:09

Toch even de mail gelezen. Leuke phrase van Vandermeesch:
"... Maken bericht over Soros, mar zeggen niet wie Soros is en waar hij zijn geld vandaan haalt".
Da's een hele typerende voor NRC. Soros als filantroop voorstellen, terwijl hij volgens mij precies het tegenovergestelde is.
Voor de NRC-redactie daarom: www.google.nl/search?hl=nl&q=georg...
En Vandermeersch daarom +1

Bos Hout | 07-10-10 | 15:09

Wel wat veel spelfouten voor iemand met deze functie!
Ze zullen hem wel willen wippen op grond van leeftijdsdiscriminatie.

Titia Heidekonijn | 07-10-10 | 15:08

Prima mailtje en als NRC-abonnee ben ik het er van harte mee eens. Het is gewoon een linkse krant. En figuren als Elsbeth Etty en Frits Abrahams behoren inderdaad tot de harde kern van de Linkse Kerk en modderen voortdurend rond in dezelfde thematiek.
Jezelf opnieuw uitvinden of opzouten! Nederlands heeft een ruk naar rechts gemaakt en verdient een goede rechtse krant. Voor de linkse opinie hebben we de rest van met medialandschap al.

Fietstas | 07-10-10 | 15:08

ITEACHYOU | 07-10-10 | 15:04
tering, maak je toetsenbord eens schoon of tik harder

ITEACHYOU | 07-10-10 | 15:08

snoeihard, met schrijffouten

Fred Janssen | 07-10-10 | 15:07

Goed stukkie, BertBrussen. Toch even vragen (zal wel kansloos zijn) maar hoe komen jullie aan die e-mail van Peter V.? Gaat niet om de naam, maar lekt er iemand bij de NRC naar jullie???

dj airfix | 07-10-10 | 15:06

@ Surimi Pilsner | 07-10-10 | 14:40
Ja, ik heb ook altijd grote moeite mijn eigen mening te bepalen als ik ergens een mening lees. Ik raak dan helemaal in de war. Jezus man... wat is jouw probleem ?

Marcus Porcius Cato | 07-10-10 | 15:05

HIer een pleidooi voor poldertheedrinken:
POLDERTHEEDRINKEN.
Poldertheedrinken is goed.
Links en rechts zijn ertegen.
Maar toch is het goed.
De Gouden Eeu is gekomen door... U raad het al, poldertheedrinken.
Concurrentie, vrije marktwerking, zeggen wat je denkt debat, het klinkt allemaal vreselijk leuk en als je het zegt maak je indruk.
Maar het is niet goed.
Er onstaat een sfeer van; 'We zijn wel getrouwd maar als ik iets beters kan krijgen ben ik weg hoor.....'
Daarnaast krijg je dan net zoiets als Frankrijk.
iedere Kerst kun je niet met de trein of vliegtuig naar huis omdat iedereen dan staakt. Immers, als je zegt wat je denkt, een conflictmodel hanteert, genakkelijk de pers bespeelt door ruzies op een PB te gooien kun je ergens echt op rekenen en zakt de economie steeds verder in. Het probaat middel daartegen is: U raadt het al; Polderen met een lekker kopje koffie of thee erbij!

Einde van de Domheid | 07-10-10 | 15:04

Wat mij betreft mogen Bas Heijne en amateur-feministe Heleen Mees ook het veld ruimen. Dan wordt de NRC misschien eens weer de leesbare krant die het vroeger was. Graag ook wat doen aan de irrelevante leuterkoek in het Magazine-deel op zaterdag.

Rest In Privacy | 07-10-10 | 15:04

"we zijn bang voor een aantal themas, bijvoorbeeld over penisoen" en dat onder een stukje oevr de "foutenlast" mmmmm. Wel terecht en mooi stuk trouwens. Ik vraga me echter af hoe je blijft volhouden dat en papieren krant waar je vieze handen van krijgt toekomst heeft.

ITEACHYOU | 07-10-10 | 15:04

Eén van de mooiste scoops van de NRC vind ik nog altijd de ontmaskering van de vermeende Rotterdamse cargadoor TransWorld Marine Agency als dekmantelbedrijf van de KGB om mateloos in de Rotterdamse haven te kunnen spionneren. Gebeurde in de jaren '80... weblogs.nrc.nl/moskou/2006/12/02/kolon...

F. von Zeikhoven | 07-10-10 | 15:02

@Superior Bastard | 07-10-10 | 14:52

Reaguurders zijn geen columnisten. Vroegâh konden we nog wel eens pollen over wie er een ban zou krijgen, waarna we gezamelijk op MSN besloten dat-ie toch naar iemand anders ging :-)

Biff Eagleburger | 07-10-10 | 15:00

Als ze toch bezig zijn mag dan die getatoeerde man die nooit iets pakkends over popmuziek schrijft ook weg?

Einde van de Domheid | 07-10-10 | 14:58

Misschien kan het gezeik over de enige goede krant eens een keer ophouden.
@Bakito | 07-10-10 | 14:51

Helemaal met u eensch!

Surimi Pilsner | 07-10-10 | 14:56

@rara | 07-10-10 | 14:53
De collum begint in ieder gevalmet: Niemand gaat dit snappen want jullie zijn allemaal gebrainwashed, dom, slapende en kortzichtig.

An die ARBEIT | 07-10-10 | 14:56

Foei Brussen. Iemand naar de Goelag willen sturen is hetzelfde als iemand naar Treblinka wensen. Geen Steil. Pas maar op voor Joris. 20.000.000 zijn omgekomen onder het Stalinistisch regime. Vooral mensen die volgens de overheid teveel ongefundeerde, tendentieuze opvattingen hadden.

A.B.N. Rambo | 07-10-10 | 14:56

@Lewis | 07-10-10 | 14:50
Graag, ik wil die voorbeelden wel eens zien. Ik heb jarenlang de Azijnbode (=VK) gelezen, over gekleurd gesproken. Maar goed, daar kon je nog doorheen prikken. Over de Televaag hoeven we het niet eens te hebben. AD vind ik zozo en voor de rest is er eigenlijk niks. Ja, het RefDag, voor als je echt eens wilt lachen.

Surimi Pilsner | 07-10-10 | 14:55

@Superior Bastard | 07-10-10 | 14:52
Dat zou bij elke reaguurderscolumn moeten staan.

@rara | 07-10-10 | 14:53
Is leuk toch? Kijk, die Belg wou boze brieven en zo moeilijk is dat niet, heur.

Art Vandelay Ultor | 07-10-10 | 14:55

@Art Vandelay Ultor | 07-10-10 | 14:48
Toch wel op dezelfde manier als een boek van Roald Dahl de moeite waard is, hoop ik?

An die ARBEIT | 07-10-10 | 14:54

Om het samen te vatten:
.
Het NRC is een krant gemaakt door personen zonder visie, voor een doelgroep die ze niet kennen, op een wijze welke 50 jaar verouderd is.
.
Zo'n brief toont aan dat de hoofdredactie en het management de afgelopen jaren hopeloos hebben gefaald.
.
Succes met de reorganisatie.

mambo43 | 07-10-10 | 14:54

@Art Vandelay Ultor | 07-10-10 | 14:49
Die column komt dan vol te staan met een verhaal dat de column een islamofascistische methode is om ons land voor te bereiden op de Sharia, of iets in die geest.

rara | 07-10-10 | 14:53

Joost Zwagermans maar weer terughalen als columnist!

GSpot | 07-10-10 | 14:53

Art Vandelay Ultor | 07-10-10 | 14:49
Maar dan wel met een disclaimer: Het betreft hier een persoonlijke overweging, niet die van alle GS reaguurders.

Superior Bastard | 07-10-10 | 14:52

Misschien kan het gezeik over de enige goede krant eens een keer ophouden.

Bakito | 07-10-10 | 14:51

@ mezelf
vast = vaste

Lewis | 07-10-10 | 14:51

Ik lees echter de NRC juist omdat er nauwelijks een mening gegeven wordt. Dan kan ik die tenminste zelf bepalen.
Surimi Pilsner | 07-10-10 | 14:40
Ik zou maar uitkijken als ik jou was. De NRC is behoorlijk gekleurd. Ga 'm morgen kopen (vast prik op vrijdag), ik weet zeker dat ik je dan een paar voorbeelden kan geven.

Lewis | 07-10-10 | 14:50

@rara | 07-10-10 | 14:48
Tegen een column van solidstate zeg ik geen nee in ieder geval.

Art Vandelay Ultor | 07-10-10 | 14:49

@rara | 07-10-10 | 14:40
Juriste heeft één goede colum in zich, ik weet het onderwerp al...

An die ARBEIT | 07-10-10 | 14:48

@Art Vandelay Ultor | 07-10-10 | 14:45
Ik zou op solidstate stemmen, alleen om te zien met welke complottheorie hij dit keer aan komt zetten. Weet niet zeker of anderen er ook zo over denken?

rara | 07-10-10 | 14:48

@Lewis | 07-10-10 | 14:39
En een dag later dus al op Lexis Nexis.

@rara | 07-10-10 | 14:40
Zouden zij (en jij) de poll winnen?

Art Vandelay Ultor | 07-10-10 | 14:45

Goeie meel. Zo doe je dat, 3 weken alles goed in de gaten houden en dan gewoon communiceren wat je er van vindt, hard en direct.

Rwpo | 07-10-10 | 14:45

Ja, ik werk dan niet bij McKinsey organisatie advies, maar dit probleem zag ik ook wel. Als je teveel columnisten hebt die alle contact met de werkelijkheid kwijt zijn dan is dat uiteindelijk niet goed voor de oplage van je krant. De mensen willen toch ook wel eens iets lezen dat hun intelligentie een beetje uitdaagt. Ik verwacht binnenkort overigens hetzelfde bij de Volkskrant. Tot ziens Wagenwiel !

Marcus Porcius Cato | 07-10-10 | 14:45

Ten dele met deze man eens. Ik lees echter de NRC juist omdat er nauwelijks een mening gegeven wordt. Dan kan ik die tenminste zelf bepalen. Dus voor mij liefst niet teveel vergelijkingen, puntenuitdelerij, etcetera. Ook nieuws om het nieuws hoeft van mij niet zo nodig. De NRC is er juist voor de achtergronden achter het nieuws.
Ik hoop trouwens dat hij met opzet zoveel fouten maakt in zijn e-mail.

Surimi Pilsner | 07-10-10 | 14:40

@Art Vandelay Ultor | 07-10-10 | 14:08
Juriste, solidstate, rara of mocroflavour als columnisten? Dit idee levert wel leuke brieven van lezers op, maar geen goede columns...

rara | 07-10-10 | 14:40

GS krijgt dus concurentie...

An die ARBEIT | 07-10-10 | 14:40

Maar eigenlijk zijn kranten zwaar overbodig. Alle relevantie informatie is veel dieper en veel breder op het internet te vinden.
Voor die enkele keer dat een zogenaamde kwaliteitskrant een goed artikel publiceert ga je maar naar Lexis Nexis.
Art Vandelay Ultor | 07-10-10 | 14:34
Ben ik toch niet met je eens. Neem de aangekondigde bezuinigingen van laatst. Stonden nergens zo mooi en overzichtelijk weergegeven als in VK en NRC.

Lewis | 07-10-10 | 14:39

Sinds de column van Youp online staat heb ik nooit meer een NRC gekocht.

Bos Hout | 07-10-10 | 14:34

Tip voor NRC: Noem man en paard als er stront aan de knikker is en lul niet langer om de feiten heen.

De Stramme Kabouter | 07-10-10 | 14:34

Maar eigenlijk zijn kranten zwaar overbodig. Alle relevantie informatie is veel dieper en veel breder op het internet te vinden.

Voor die enkele keer dat een zogenaamde kwaliteitskrant een goed artikel publiceert ga je maar naar Lexis Nexis.

Art Vandelay Ultor | 07-10-10 | 14:34

Hij kan mailen wat ie wil, maar op een typemachine kun je ze niet lezen toch?

deministerpresident | 07-10-10 | 14:33

Ik denk dat er van schrik en woede heel wat pijpen ingeslikt zijn.

Hansopje | 07-10-10 | 14:31

Of vraag eens wat advies aan weekblad Elsevier. Ik geloof het enige opinieblad in Nederland dat steeds meer abonnees erbij krijgt. Als u mijn ongezoute mening wilt. Gewoon verrechtsen met die krant (=NRC) maar wel met inhoud en op intelectueel niveau. Komt het allemaal goed.

poker | 07-10-10 | 14:30

Hofland is juist het enige leuke aan de krant.
Hoop van harte dat hij kan blijven.
Youp doet al jaren hetzelfde, spitsvondig stukje hahaha pff, hilarisch woordgrapje en eindigen met vraag en antwoord.
Strontvervelend inmiddels.

Spokoynoy Nochi | 07-10-10 | 14:29

Art Vandelay Ultor | 07-10-10 | 14:08
*Instemmend knikt*

Superior Bastard | 07-10-10 | 14:26

Zal ik hier maar niet *blijven* herhalen dat de Volkskrant al jaren niet meer de vooringenomen, partijdige, door en door linkse krant van vroeger is?

Lewis | 07-10-10 | 14:24

Youp die herkauwt - op jollige wijze - ook alleen maar het nieuws van de voorbije week! Grappig. Leeswaardig. Maar om die nu gelijk op het zelfde podium te plaatsen als Heldring en Heijne gaat me wat ver.

poker | 07-10-10 | 14:24

De foutenlast is te groot. Dat is bepaald een understatement, vaderMeesch. Een spellingchecker en de Dikke van Dale bieden uitkomst ook bij het schrijven van mailtjes!!

knight03 | 07-10-10 | 14:23

Lees NRC. Prima krant.
Als ik iets grappigs wil lezen wat waarschijnlijk niet waar is lees ik Geen Stijl.
Als ik wat meer wil weten dan de standaard 20 regels digitaal knip en plakwerk pak ik een krant.

Spanko | 07-10-10 | 14:23

Onder Folkert Jensma was de krant uitstekend. Mevrouw die erna kwam heeft er niets van gemaakt. Volstrekt nietszeggend en te angstig om problemen 'te duiden', zoals ze dat zelf zo graag zeggen. Maak er wat moois van Peter...

torentje_van_spiek | 07-10-10 | 14:23

Kijk, zulke mailtjes mag ik graag lezen, lekker die luie journalisten de les lezen.
Journalisten zijn natuurlijke aartsluie flikkers die vooral hun eigen interesse in de krant willen hebben.

Hulde voor deze belge

Quiztmaster | 07-10-10 | 14:22

Wat een zwabberend verhaal, kan er gjeen touw aan vastknopen.

Die Belg is gewoon op zijn pik getrapt omdat Bernard Dewulf geschreven werd als Bernhard Dewulf. Calimerovolk.

LJBrinkhorst | 07-10-10 | 14:22

En waar staat de " R " voor in NRC, ROTTERDAM.
Er werken alleen amsterdammers in dat stinkblaadje.
Opzouten en opdonderen stelletje arrogante amsterdamse kloodtzakken.

Kilsdonk | 07-10-10 | 14:22

Toch raar eigenlijk dat ze een buitenstaander nodig hebben om een neutrale open blik te werpen op de krant. Nu nog een zelfde koers voor de Volkskrant en ik lees het misschien weer zoals eind jaren 90 toen ze nog wel kritischer keken naar het zware bestaan van minimumloonwerkers i.t.t. dat vrolijke stukje over die shoppende bijstandsmoeders met al hun extra vergoedingen.

blinde kip | 07-10-10 | 14:20

Nou, als dit waar is, dan zeg ik mijn NRC abo op. Moet ik toch weer naar die bevooroordeelde Volkskrant. Maar veel beter is er niet.

bloemis | 07-10-10 | 14:19

Journalisten tgenwoordig zijn matige administratieve krachten die meer bezig zijn met hun positie op de redactie dan echt nieuws te brengen.
Er blijkt geen beroepseer uit hun werk, er is geen edge meer.
Liever struinen ze de nieuwsbanken af op zoek naar copy/paste stukjes die ze van commentaar kunnen voorzien.
Liever dan de opinie te maken met intellectueel overwicht, lullen ze de publieke opinie na.
Dat heb ik overigens niet van mijzelf, dit hoor ik van bevriende journalisten.

vagehond | 07-10-10 | 14:19

Ik dacht dat Belgen zo goed konden spellen? Daar blijkt niets van uit die memo. Meneer haalt de voorronde van het Groot Dictee niet eens.

koerbagh ® | 07-10-10 | 14:17

Wat heeft een krant met dode bomen te maken en zo ja: waarom krijgt de Nieuwe Roomse Courant succes gewenst met die eventuele dode bomen?
En waarom staan zulke dingen nooit in die krant?

wimpie | 07-10-10 | 14:17

Zou het dan toch misschien eens wat gaan worden met NRC? Suggestie voor een artikeltje: waarom denken Vlamingen dat 'Ollanders harder en directer zijn? Of heeft Vandermeersch een stoomcursus inburgeren gehad?

Guido | 07-10-10 | 14:15

Nederlanders die Belgen nadoen waren in 1831 eigenlijk al niet leuk meer.

Biff Eagleburger | 07-10-10 | 14:14

Ja, hij maakt zelf ook foutjes. Maar wel een ijzersterke mail.
Bedankt, Brussen, erg interessant zo'n kijkje in de keuken van een grote krant.
En wat zijn laatste punt betreft (over dat er meer verschillende geluiden in de krant te lezen moeten zijn): die kan GeenStijl mooi in z'n zak steken, want jullie pakken al jaren alles en iedereen aan.

Lewis | 07-10-10 | 14:12

Begin eens, als je het centrum wilt zijn, met het woordje Rotterdam bij elk stuk weg te halen, iedereen weet dat de krant uit Rotterdam komt, maar dat is niet het centrum van het nieuws, dat is de plaats waarin het nieuws plaatsvindt, en niet de plaats van de redactie.
Ook die onzin haat nijd tussen Adam en Rdam moet eens uit deze krant, onvolwassen pubergedrag, reden voor mij om de krant op te zeggen.

komt dat schot | 07-10-10 | 14:11

Dode bomen opnieuw tot leven wekken is trekken aan een dood paard.
Dat moet je niet willen...
Respect voor de doden graag.

copy2devnull | 07-10-10 | 14:11

Tering, staan nog veel meer fouten in die mail. Ik dacht dat Vlamingen zo'n perfecte taalbeheersing bezaten. "Saudie-Arabie die schepen koopt". Hoef je op een willekeurige school voor journalistiek niet mee aan te komen. Een betere krant begint bij jezelf...

WoudAap | 07-10-10 | 14:10

Vandermeesch klinkt als een uitstekende vent voor die post. En nou maar hopen dat hij niet wegzakt in het Nederlandse gezachteheelmeester. Omdat je hier nou eenmaal niet mag zeggen dat iets heel erg zuigt en je in de eerste plaats de beste vriendjes moet zijn met je collega's (jahaha) en daarna pas eventueel iets heel moois gaat maken met zijn allen als het zo uitkomt.

très cool | 07-10-10 | 14:09

Goed punt over het pensioendebat. Veel journalisten zijn niet bepaald kritisch als het op grote geldzaken aankomt. Ik denk daarbij ook aan de huizenmarkt en hoe lang het heeft geduurd voor het sentiment ook maar iets omgeslagen was. Maar we hebben nog een lange weg te gaan. Ik hoop meer hardere en uitgebreidere stukken te zien zoals inmiddels te lezen is op de betere blogs uit de V.S. wat er met ons geld gebeurt.
Ik zou me overigens geen zorgen maken over de gevolgen van Elsbeth Etty's ontslag. Die komt wel weer bovendrijven zoals alle heksen.

blinde kip | 07-10-10 | 14:09

NRC: Voor meningsloze mensen die een mening zoeken.

Frederik Vijf | 07-10-10 | 14:09

Briljante brief!

Vandermeersch +1

DommeGansz | 07-10-10 | 14:08

Micha Kat keert weer terug als Nrcombudsman, dan komt het wel goed met de NRC.

CoffeePatch | 07-10-10 | 14:08

Ze zouden aan GS moeten vragen of die iedere week een poll wil opstellen met een stuk of acht reaguurders (uiteraard geen zwitsals) en de winnaar mag de week erop een keer een column in het NRC schrijven. Baanbrekend en innovatief, wat ik je brom!

Als ze dan toch persé weer maatschappelijk relevant en divers (reaguurders zijn overwegend (rabiaat) rechts) willen worden... (ik geef toe, het is wel erg onorthodox).

Art Vandelay Ultor | 07-10-10 | 14:08

WoudAap | 07-10-10 | 14:05
LOL die viel mij ook meteen op. Leer typen!

Chicka | 07-10-10 | 14:07

2 x punt 5 en ik mis punt 9...... Om over de schrijffouten maar te zwijgen....

Jayke | 07-10-10 | 14:06

Haha eerste zinnen: De foutenlast is veel te groot. Ik nodig iedereen ui.

WoudAap | 07-10-10 | 14:05

Vergeten jullie nu expres die 'r' in zijn naam in de link, om hem te pesten?

Meer ontopic: Met een beetje geluk wordt NRC een scherpere krant die iets minder politiek correct is, maar toch voor intelligent Nederland geschreven wordt. Dan wordt het misschien zelfs wel weer de moeite van het lezen waard.

Requiescat in pace | 07-10-10 | 14:04

Hij is leuk: 'Franse fout, Waalse fout, Vlaamse....

Een Soort Iets | 07-10-10 | 14:03

Geef alles wat we niet meer nodig hebben aan de Belgen. Limburg is next.

Eddeddy | 07-10-10 | 14:03

het waren 150 leuke jaren... +1

rijdend te zien | 07-10-10 | 14:00

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl