Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Nederlandse kinderen zijn mietjes

valpartij.jpgU leest het goed. Nederlandse kinderen zijn ruggengraatloze zeikstengels. En dat komt door rubberentegelouders die zich verzamelen in enge kinderbeschermclubjes als stichting Consument en Veiligheid. Die hebben nu verzonnen dat kinderen op valles moeten. Ja, val-les, inderdaad. Zodat er vijftig procent minder letselschade ontstaat bij ons kostbare kroost. En we dus over twintig jaar met alleen maar piepende Gordons zitten opgescheept. Een valdiploma haalde je vroeger door van een schommel af te springen en je onderkin als schokdemper te gebruiken. De ijzeren kartelrandjes van je BMX na een dag crossfietsen diep in je scheenbeen zien staan. Drie meter remweg aan grind uit je knieën moeten peuteren tijdens het oorlogje spelen. Een gat in je hoofd omdat je weer eens uit een boom lazert. Aufrotten met je pamperacademie. Elk litteken, elk ziekenhuisbezoek, elke druppel bloed dat je als kind meemaakt, maakt je uiteindelijk tot een volwassene die wat durft. Bloed is goed, pijn is fijn, een bult is cult en een breuk is leuk. Met dit soort sneue omygodsavethechildren-initiatieven maak je een natie van watjes, die alleen bibberend over straat durven, NRC Next lezen en alles willen oplossen met een scheutje melk in de Earl Grey thee. Gun je kinderen een echte opvoeding. Trek ze achter het beeldscherm vandaan, schop ze de straat op en laat ze niet eerder binnen voordat ze blauwe plekken, schaafwonden of een tand door hun lip kunnen laten zien. Hey, stichting Veiligheid en Consument? Deze voor je.

Reaguursels

Inloggen

Of ze nou vallen of valles nemen, het kost allemaal geld en zolang ze mij er niet mee lastig vallen doen ze maar lekker. Ik heb zelf geen kinderen en als een ander dat kiest vind ik ook dat die daar zelf de consequenties van hoort te dragen, en niet dat ik in die zin hun vallesjes overneem. Elk geld wat ik in dit peperdure land aan die onzin besteed kan ik niet besteden aan kinderen in ontwikkelingslanden waar je er met hetzelfde geld veel meer van kunt helpen bij dingen die er werkelijk toe doen. Dus laat dit zich vooral niet vertalen in extra belastingen want dan vallen er doden in andere landen die ik dan niet van dienst kan zijn. Laat je me vrij als burger, dan wordt het geld veel efficiënter besteed. Ik ben verder ook niet zo'n links "eigen volk eerst" type dat anderen dwingt om belastinggeld in Nederland aan Nederlanders uit te laten geven. Ik ken mensen in bijvoobeeld India niet beter of slechter dan wildvreemden die elkaar vallesjes willen geven dus voor mij geeft dan de doorslag hoe efficiënt het wordt besteed.

Pteranodon | 02-09-10 | 03:27

Voetballen in de gemeenschappelijke achtertuinen in Morgenstond en dan trapje je die de bosjes in met die prikkels.
Ik zag er niet uit maar dat was zonder prikkels ook zo.
En dan trapje je wel eens een bal door de ramen van die souterrains. En dan moest je tussen de glassplinters je bal terug zien te halen. En toen gingen ze om dat voetballen te voorkomen, bomen in onze tuinen plaatsen. Exit voetbal maar het waren prachtige honken voor softbal en toen gingen de ramen op de 3e en de 4e eruit. En leren vluchten voor boze buren, zónder te vallen.

ADO-Le-Cent | 01-09-10 | 22:46

Je vergeet: Pus is Knus

DarkEagle | 01-09-10 | 08:58

.... gelukkig kan ik als ouder van deze generatie (69) zelf beslissen hoe ik mijn kinderen opvoed en zie met een glimlach op mijn gezicht mijn zoontje (7) binnenkomen, na een dag ravotten in de buitenlucht, met vuile kleding, verse blauwe plekken en zand tot achter zijn oren , teleurgesteld dat zijn dag voorbij is en hij naar bed moet, waar hij moe van de beleefde avonturen in slaap valt om de volgende dag weer te beginnen aan alle nieuwe uitdagingen en jongensstreken die de dag hem bieden.... het is een gezonde hollandse jongen met een gezonde portie incassering vermogen

Kwaaazzzzie | 31-08-10 | 23:47

Er is geen speeltuin meer waar kinderen normaal kunnen ravotten en letterlijk een keertje gezond op de bek kunnen gaan, of hun knieën openhalen, maar overgeleverd zijn aan de allerveiligste speeltoestellen. Zodat er vooral niks kan gebeuren, want stel je voor... Paps of mams zou de speeltuin weleens kunnen sewen tot aan het Europese gerechtshof. Dus kindjes leren niet meer dat sommige dingen weleens pijn kunnen doen, dat er gevaar heerst als je een keer niet zo heel handig omgaat met voorwerpen die nou eenmaal zeer doen als je er niet handig mee omgaat...
Dan kweek je mietjes, die later als ze zelf volwassen zijn en kinderen hebben, speeltuinen sewen omdat hun nageslacht niet handig omgaat met voorwerpen die zeer doen als je er onhandig mee omgaat. En zo worden de wijze lessen, namelijk het herkennen van gevaar, deze kinderen ontnomen.
Sökkels... Val-les is bullshit, kinderen hebben recht op fysiek gevaar!

buffelone | 31-08-10 | 23:35

Het schijnt dat men vanaf volgende week een aanvraag moet doen voor men van het toilet gebruik mag maken. Dit gedient schriftelijk te gebeuren, en in veertigvoud verstuurd te worden naar De Overheid. Dit om rioleringsproblemen tegen te gaan!

Keembridger | 31-08-10 | 23:12

Ieder kind heeft recht op 10 kilo vuiligheid en 25 blauwe plekken per jaar. Goede ouders zorgen ervoor dat ze dit krijgen, alleen niet op één dag.

De langste thuis | 31-08-10 | 22:52

-weggejorist-

TheHairdresser | 31-08-10 | 22:52

-weggejorist-

Methusalem III | 31-08-10 | 22:52

"Een valdiploma haalde je vroeger door van een schommel af te springen en je onderkin als schokdemper te gebruiken."

Gek, daar gebruik ik meestal enorme hoeveelheden alcohol voor, werkt als een tiet, en je hoeft niet eens in een kinderspeeltuin te staan om te kunnen vallen.

En het is niet dat vallen he, het is dat neerkomen. Ik vindt neerkom-les veel nuttiger... maar ja allemaal gebukte en knielende kindertjes zal weer foute associaties oproepen bij de hulpveelpleegverleners.

"Die kleine kinderen met helmpjes op de fiets, ik begrijp die ouders ook niet helemaal hoor."

.... en de yuppenlarven met knaloranje opblaasbiceps in de kutsloep van de babyboemende opa die meer gekost heeft dan 5 bijstandmoeders ooit aan de opvoeding van hun kroost kunnen besteden... Doe maar PLONS en kijk maar of ze instinct hebben...
Voor je het weet moeten all 65-plussers verplicht in oranje hesjes en een vuvuzela de straat op...

Dubbele Halve Zool | 31-08-10 | 22:28

Top stuk, blauw gelegen en pijnlijk waar!

Flosdraadje | 31-08-10 | 22:14

@katesdirtysister | 31-08-10 | 18:59
je hebt helemaal gelijk, je ziet ze vaak genoeg die moedertjes die hun kind helemaal inpakken, inclusief regenscherm op de buggy, omdat het 17 graden buiten is en het een beetje waait. tegen de tijd dat ze dan toch een keertje verkouden worden hebben ze helemaal geen weerstand en zijn ze gelijk ziek.
Laat je kind toch lekker van de buitenlucht genieten en een beetje weerstand opdoen, is toch helemaal niet zo slecht?

seksiesasse | 31-08-10 | 21:57

dat nasynchroniseren ( met kudtstemmen) heeft de taalontwikkeling ook niet bepaald geholpen.

lidlbier | 31-08-10 | 21:25

ecologiste | 31-08-10 | 14:37
Sorry, mensen zonder kinderen kiezen daar vaak ook voor. Excuses voor de mensen die om verschillende redenen kinderen niet kunnen krijgen. Maar voor het merendeel van de kinderloze stellen geldt toch: Lekker op vakantie wanneer ze dat willen in de goedkope periodes. lekker doen waar ze zin in hebben.

Mensen met kinderen leveren hun aandeel dubbel en dwars terug aan de samenleving via de voeding-, speelgoed- en kleding industrie en weet ik veel wat nog meer. Mensen met kinderen zorgen dus voor meer inkomsten dan iemand zonder kinderen. Overigens tot uw 18e had u middels een T biljet uw premies terug kunnen vragen. Ik heb al meer dan 20 jaar betaald voor een pensioen van iemand anders, en zoals het er nu naar uitziet blijft daar weinig van over tegen de tijd dat ik er van zou mogen genieten.

Ik sta dus zeker nog achter mijn mening van eerder vandaag. Sociaal is Nederland allang niet meer.

allesofniets | 31-08-10 | 21:17

Ik was op vakantie in turkije en we zaten op een strand voor een 5* hotel, zat zo'n kutkotertje op zo'n nintendo DS kreeg verdomme een groot glas versgeperste sinasappelsap twv 10 eurie. Zegt dat kotertje, hoef ik niet en gaat weer verder met zn computertje... ik had dat jochie de hele stad doorgeschopt!!! als het de mijne was

HarmlessSoul | 31-08-10 | 21:04

Leuke film voor wie hem nog niet gezien heeft -

'Major Payne'
veehd.com/video/4429658_Major-Payne

Laat hem ook aan je kudtkoters zien als ze wat engels verstaan..

de grote Anti | 31-08-10 | 20:53

Oei Goor komt van het platteland en is op z'n ouwe dag nog zo gezond als een visch

Oei Goor | 31-08-10 | 20:51

EHB is al bezig buitenspelen te verbieden.

lidlbier | 31-08-10 | 20:50

Waarom zouden die allochtonen ons toch zien als een slap, zwak en laf volk.. hmmm

henkdekanarie | 31-08-10 | 19:45

Gymmen met die dikke kutkinderen!

Simon Says | 31-08-10 | 19:44

Val les, dat noemde ze eerst toch gewoon judo?

Da was ik nie... | 31-08-10 | 19:26

de kids mogen van mama ook al niet meer van de grond eten en de vingers in de mond steken na het spelen in de zandbak .
over 10 jaar hoesten die kinderen zich al dood doordat ze geen weerstand hebben.

katesdirtysister | 31-08-10 | 18:59

Ik dacht even dat het om het niet meer eten van vlees ging ;) Is natuurlijk valess, duh.....

Colalala | 31-08-10 | 18:31

Nederlanders zijn er trots op dat alles zo goed
geregeld is.
In dit land wordt alles voor u geregeld.
En dat is nou ook het probleem.
Alles uitgedacht, voorgekauwd.
Ook hoe je op je bek moet vallen, (of niet).

Ik zie ook veel meer mijn toekomst in
een ander land. Mot er niet aan denken
dat als ik 65 ben terug kijk op een
leven in Nederland.

strikdewepstroper01 | 31-08-10 | 18:22

Grappig is dat Nederlanders altijd zeuren over Amerikanen en hoe voorzichtig die wel niet zijn.
Amerikanen krijgen tenminste nog sport op school, hebben ouderwetse ijzeren speel rekken en rekstokken en leren je om te winnen.
In Nederland moeten alle speeltuinen verplicht van hout zijn en overal rubber tegels. Winnen is niet goed want het gaat erom dat je meedoet...
Maar ondertussen worden al deze voorvocht kinderen wel de grootste zuur zeurders van de wereld.
Slappe transparante-huid-watjes zijn het in Nederland.

Lompe Loel | 31-08-10 | 17:38

Die kleine kinderen met helmpjes op de fiets, ik begrijp die ouders ook niet helemaal hoor.

Jippie | 31-08-10 | 17:28

Die van mij kunnen wel tegen een stootje. Bewust nooit een traphekje geplaatst en ze zijn inderdaad allebei op 2 jarige leeftijd een keer stevig van de trap gestuiterd, maar daarna begrepen ze de werking van de zwaartekracht vrij aardig.

Kerrie Kasparov | 31-08-10 | 17:15

Iedereen valt wel eens. Om de één of andere reden zijn de natuurlijke reflexen om een val op te vangen (handen uitstrekken en zo) niet zo geschikt om letsel te voorkomen.

Gelukkig is er judo. Zou standaard deel uit moeten maken van lichamelijke opvoeding.

poppermotje | 31-08-10 | 16:59

Zelfs als meisje heb ik de nodige littekens aan het buiten spelen overgehouden. Maar eerlijk is eerlijk het was wel de mooiste tijd van je leven. Het zou een vereiste moeten zijn voor elk kind: Minstens een keer uit een boom gelazerd, minstens een keer per ongeluk de plomp in gedoken en minimaal 10 meter aan buikschuiven over het asfalt. Word je hard van :)

Suzy Q | 31-08-10 | 16:59

Wij waren vroeger echt scharrelkinderen, hele dagen buitenspelen en helemaal zwart thuiskomen. Mijn moeder moest ons eerst 5 minuten ondersteboven houden om al het zand uit onze kleren te krijgen... Een snee in je vinger: gewoon in de grond stoppen, stopt het bloeden vanzelf.

VolleBak | 31-08-10 | 16:49

Met je BMX op je plaat gaan en in de brandnetels donderen, dan ging je echt niet janken. Op je BMX bergaf en dan vol met je gezicht tegen het asfalt. Of elkaar met rozenbottels bekogelen. Schommels aan kettingen, dan kon je nog wel eens met het vel van je vinger tussen 2 schakels terechtkomen (heerlijk gevoel altijd). Wil de reactie van die verwende ratten van nu wel eens zien! Voor elke scheet naar de dokter en het dan raar vinden dat de ziektekosten elk jaar omhoog gaan!

Godlessness | 31-08-10 | 16:46

Was vroeger altijd buiten te vinden. Ben 19 jaar, heb net het tijdperk van jong smsen en chatten gemist.

jakeee | 31-08-10 | 16:22

Heerlijk, ik heb dat filmpje aan iedereen laten checken, lag elke keer dubbel, hahahah, geniaal!

Netjes tikeltje trouwens!

Allfake | 31-08-10 | 16:01

Val-les is wel een goed idee opzich, scheelt weer een boel chronisch verneukte ledematen op iets latere leeftijd ;)

OHFOURSIX | 31-08-10 | 15:51

Volgens mij ligt het niet aan de kinderen maar aan de ouders. Die gaan tegenwoordig voor alles naar de dokter. Dus is het logisch dat die meldingen verdubbelen. Kus erop snoepje erop en nu weer gauw oplazeren naar buiten om te spelen. Das mijn motto

gizmoart | 31-08-10 | 15:45

Dit is duidelijk symptoombestrijding. Laat de kinderen juist lekker buitenspelen! Krijgen ze ook gelijk wat kleur op hun snoet (ja snoet).

LiebeMan | 31-08-10 | 15:28

je mag die kutjong ook al niet meer slaan en nu mogen ze ook niet meer vallen

watjes kweken doe je zo

alex.66 | 31-08-10 | 15:27

Johnny, you're my man.

o vos omnes | 31-08-10 | 15:25

Ook echt gebeurt: Hutten bouwen tijdens zomervakantie ergens in ned. met papavaders die kwaliteitsuurtjes hebben met de "kids" vervolgens niet weten of ze met de pallet op de hamer moeten slaan of andersom........ daar wordt even flink over gediscusieerd, onderwijl flikkert er ergens een kind van een half opgebouwde hut (30cm van de grond af)........ alarmbellen gaan af bij de papavaders (hoor ik daar míjn jan-jaap huilen?) om vervolgens te roepen dat ie een klacht ging indienen bij de directie, iemand had op zijn kind moeten letten.................. en jan-jaap maar brullen, had ook nog een splinter in zn (zuig-) duimpje.

bah-bah | 31-08-10 | 15:21

Kinderen die tot de leeftijd van een jaar of 12 dagelijks met de auto naar school gebracht en weer opgehaald worden zullen nooit leren vallen. En nog heel veel meer niet...

Alexander de Kleine | 31-08-10 | 15:20

Pain is weakness leaving the body.

TheChemist | 31-08-10 | 15:03

En nog m'n excuses voor die paar hectare afgefikt riet,
het waaide ook zo hard..

vander F | 31-08-10 | 15:02

@gozahtje | 31-08-10 | 14:08
nog niet. Hij mag me eerst inmaken met voetballen (IRL) voordat hij achter de playstation mag...

Jan Kaas | 31-08-10 | 15:01

En straks zeker iedereen rondstrompelen in Full Airbag Bodysuit?

vander F | 31-08-10 | 14:59

Er hoort geen melk in Earl Grey. Daar doe je een schijfje citroen in.

AJHuurnink7 | 31-08-10 | 14:59

Goh, het zal ook niet in de Trouw staan.....

Alcoholic | 31-08-10 | 14:56

Laat kinderen toch gewoon lekker zoeken op dumpert met als zoekwoord: "faceplant". Even een uurtje kijken en alles komt goed.

Bunkspam | 31-08-10 | 14:47

Echt gebeurt tijdens een voorlichtingsavond voor jongeren die overwegen voor Defensie te willen gaan werken;"zijn er nog vragen"? Bevend ging er een vingertje de lucht in......."Meneer? Als het regent, zijn er dan binnenactiviteiten?" Woehahhahaha!!!

bah-bah | 31-08-10 | 14:45

kapotte_stofzuiger | 31-08-10 | 12:09
Dat stukje kreeg ik laatst als powerpointje binnen en idd moest ik daar aan denken bij t lezen van de topic.
Hoe hebben we het vroeger überhaubt overleefd....

lilluke halve hoan | 31-08-10 | 14:37

allesofniets | 31-08-10 | 13:36

Ho stop. Ik betaal al sinds mijn 15e mee aan de AOW. Dus uw argument klopt niet. Als die kinderen later niet hoeven mee te betalen aan mijn pensioen waarom heb ik dan wel meebetaald aan het pensioen van de oudere medemens? Generaties moeten niet zo uit elkaar gespeeld worden. Solidariteit weet je wel? Immers ook die kinderen betalen voor iets waar ze zelf later wel wat aan hebben. Op deze wijze betaalt iedereen mee aan zijn AOW. Op deze manier blijft de maatschappij nog enigszins sociaal en stabiel in de zin van dat je erop kunt vertrouwen dat je later een AOW uitkering krijgt. Modegrillen zoals kinderopvang zijn aardig wanneer de maatschappij zoveel geld oplevert dat een overheid dergelijke luxe zich kan veroorloven. Wanneer je door blijft gaan met luxe voorzieningen te financieren met belastinggeld verlies je uiteindelijk de meest elementaire peilers van een sociale maatschappij zoals de AOW waar dan geen geld meer voor is. Als je kinderen wilt dan is dat jouw beslissing en ben je er ook verantwoordelijk voor. Je wordt geholpen door kinderbijslag en ook al heb je een gezin van 10 personen, je hoeft niet meer te betalen voor huishoudbelasting dan een stel zonder kinderen, om maar wat voordelen te noemen. Daar betalen mensen zonder kinderen extra aan mee, is niet erg maar om dan ook nog de kinderopvang te betalen gaat mij wel erg ver.

ecologiste | 31-08-10 | 14:37

Niets mis met judo. Gewoon leren tuimelen vanaf 4 jaar en alles komt goed. Kan makkelijk naast ballet-, viool-, schaakles.

Sliptong | 31-08-10 | 14:35

Mooi was die tijd,.. voetballen buiten op echt gras,met bomen her en der in het midden.Klimmen in de steigers van de bouw.Belletje trekken bij de eikels in je buurt.Door het bos met je laarzen,in de regen en blubber.De tieten bekijken van een ouder meisje.De leraar die mee deed voetballen,of trefbal.Op sportdag de beste wilde zijn,met F-.

gerardlenorman | 31-08-10 | 14:31

Gewoon gsm afpakken en de straat op schoppen! afvallen, spelen en voor het donker thuis!

Val_Deaud | 31-08-10 | 14:26

Ik had vroeger elke week wel een nieuwe schaaf- / snijwond van het buitenspelen. Niets mooiers dan met je crossfiets stunts uithalen ala Jackass, wat toen niet eens bestond.

Jax | 31-08-10 | 14:24

kapotte_stofzuiger | 31-08-10 | 12:09

Ja, littekens op mijn kop van het vallen, van een zelfgemaakte boemerang, van een echte boemerang, nadat de zelfgemaakte boemerang harder terugkwam dan verwacht en de echte boemerang ook niet te vertrouwen was, littekens in mijn handen van het glas, litteken op mijn been van het prikkeldraad. Je tenen tussen de spaken van je fiets als je te wild een heuvel afcrosste en je voeten van de pedalen gleden. Allemaal uit de tijd dat je 's ochtends vroeg al met je vriendjes in de sloot een dam stond te bouwen, in het weiland rondrende, in bomen klom, met je fiets door het bos ragde, op blote voeten over straat ging tot het moment waarop de straatlantaarns gingen branden. Vroegâh ...

FrankVeer | 31-08-10 | 14:23

Mietjes!

fritsspits | 31-08-10 | 14:15

Vallen kun je als volwassen mens ook nog gebruiken, zeker omdat er steeds meer ouderen rond rijden die - blijkbaar - niet weten hoe ze moeten spiegelen. Ik ben al vaker van mijn fiets gelanceerd en staand terecht gekomen dankzij vijftien jaar Judo.
Ik geef les aan kinderen en hoop dat als ze vallen niet hun nek breken. Ik denk dat velen hier vergeten dat een valpartij ernstiger uit kan pakken dan een tand door de lip.

HomoUniversalis | 31-08-10 | 14:15

@Vicky_P

Idd. Een spijker loodrecht geraakt. Zo heeft de squashwereld bedacht (zich door de Amerikanen af laten dwingen) dat jongeren op officiele toernooien een bril moeten dragen. Want het komt toch minstens 2,3 x per jaar voor dat iemand een bal of racket tegen zijn oog of hoofd krijgt, met fikse schade als gevolg. Probleem is echter dat die Amerikanen er naar gaan spelen, wat betekent dat er veel roeklozer en ondoordachter wordt gespeeld dan in Europa. Gevaar is goed in de zin dat het dwingt om na te denken over wat je doet.

dlagewaa | 31-08-10 | 14:12

Moeten ze op valles? of op Fallus?

watisditdan? | 31-08-10 | 14:12

Jan Kaas | 31-08-10 | 13:40
Haha, mooie dingen. Wordt je al ingemaakt door je kids of dat nog niet?

gozahtje | 31-08-10 | 14:08

"Een valdiploma haalde je vroeger door van een schommel af te springen en je onderkin als schokdemper te gebruiken. "

Ik haalde mijn B-diploma toen ik mijn boven-voortanden en een stoeprand gebruikte. Wel mijn permanente tanden he, melktandjes gelden niet voor dat prestigieuze diploma. De jury was vooral onder de indruk dat ik de schade wist te beperken tot enkel één tand.

Crusader102 | 31-08-10 | 14:07

Nederland is toch allang een natie van watjes.....

maar_waarom_dan | 31-08-10 | 14:03

@xzaz2 | 31-08-10 | 13:33
Onzinverhaal, als er iets is wat de babyboom generatie niet heeft gedaan is hun kinderen pamperen.
Behalve die paar die voor de PvdA in de politiek zitten, maar dat is weer een ander verhaal.

Jan Kaas | 31-08-10 | 14:00

*gaat vanmiddag nog even lekker skaten met de kinderen in de binnenstad van Boedapest*

Petrus de Rewa | 31-08-10 | 14:00

Deze mensen zijn helemaal niet doorgeslagen. Kijk het zit zo. Het budget van dit jaar moet wel helemaal op tot aan de 0 willen ze volgend jaar weer hetzelfde (of meer) subsidie krijgen. Uiteraard moet het uitgegeven geld wel allemaal in balans zijn. Dus tussen alle bedrijfs uitjes en Jaguars XSen met chauffeur door moet er ook serieus wat gedaan worden. Aangezien zo alles al een beetje zo veilig is en die veiligheid ook al weer beveiligd is zit er niks anders meer op dan dit soort rare taferelen uit de kast trekken. Straks moeten ze door gebrek aan subsidie volgend jaar allemaal met het openbaar vervoer naar werk. Dat moeten we toch niet willen..

ro8in | 31-08-10 | 13:59

Woningen KINDERPROOF maken, ook al zo treurig. Kinderproof? Vroegah moest je gewoon overal met je tengels afblijven en als je denonsdanks met je klauwen tussen de keukenlades kwam, zei pa of ma.... inderdaad... dat doet doet ie dus nooit meer!

En-el Hak | 31-08-10 | 13:57

@xzaz2

Zeg, knurft. Als er een ding is dat je ons 'babyboomers' nou eens niet voor de voeten kunt gooien, is dat wij onze kinderen hebben gepamperd. Integendeel. Ik heb ze nog niet, maar als ik Opa wordt, dan zal ik het als mijn taak beschouwen om hun ouders van terecht te wijzen als die hyperpappie en hypermammy gaan spelen.

dlagewaa | 31-08-10 | 13:54

Geloofde m'n oren simpelweg niet toen ik dit vanochtend op de radio hoorde, meende werkelijk met één of andere prank van doen te hebben. Maar het schijnt dus toch te kloppen. Ze zijn knettergek bij die stichting, KNET-TER-GEK.

baba4oog | 31-08-10 | 13:50

@Vicky_P | 31-08-10 | 13:45

Haha, mij werd ook eerst zwembandjes omgedaan, maar die lagen zeer rap in het water te dobberen. Met die dingen om kan je niet fatsoenlijk onder water zwemmen.

drbeat | 31-08-10 | 13:48

Valles? Vallen doe je toch gewoon als kind?
Sjonge, straks gaan ze pubers nog op seksles sturen of zo.

Specy | 31-08-10 | 13:46

WWF junior

krakeling | 31-08-10 | 13:45

Dat doet me denken aan dat we vroeger gewoon op een pallet gingen zitten en van de betonnen trap van de snelweg naar beneden gingen glijden. Tegenwoordig staat daar een hek omheen. Ach... Misschien vroeger ook wel, maar toen klommen we er gewoon overheen.

Bascii | 31-08-10 | 13:45

Mijn dochter van drie heeft een litteken naast haar oog (Klapte op het stuur in de mini-botsauto's), litteken op haar voorhoofd (struikelde, viel recht op een baksteen tijdens het BUITEN spelen), litteken onder haar kin (van haar driewieler gevallen, ook BUITEN). Ik vervoer ze ook wel eens zonder kinderstoel in de auto, kreeg commentaar van een meneer dat ik hypocriet bezig was omdat ik zelf in de gordel zat en de kinderen niet in een stoel. En tijdens onze laatste vakantie met de boot werd ik aangesproken door een mevrouw of ik ze niet eens een zwemvest zou omdoen. Ik wil dat ze zelf leren uitkijken en niet denken ''er-kan-mij-toch-niets-gebeuren-want-ik-heb-een-zwemvest-om''. Ik had vroeger geen stoel, helm, zwemvest en weet ik veel wat. Ik leef nog steeds. En ik ga ervan uit dat mijn dochter dat ook nog heel lang blijft doen. Met littekens.

Vicky_P | 31-08-10 | 13:45

@gozahtje | 31-08-10 | 13:36 nee hoor, al lichtelijk gameverslaafd sinds de atari (1980). Maar die kids van mij probeer ik er zover mogelijk vandaan te houden.

Heb zelfs de Battlefield 2 CD letterlijk weggegooid omdat ik er dag en nacht op aan het spelen was.

Jan Kaas | 31-08-10 | 13:40

Als je goed leert vallen ben je niet bang voor vallen en durf je dus ook veel verder te gaan dan wanneer je niet kunt vallen en dus bang bent om te vallen. Mensen die dus nooit hebben leren vallen zijn dus de bangeschijters en de mietjes die niet durven, alleen vanaf de kant.

Gimmy Moore | 31-08-10 | 13:39

Kinderen zijn tegenwoordig projecten.

ecologiste | 31-08-10 | 13:39

@dlagewaa

Vind je het dan raar dat Nederland een mietjesmaatschappij
aan het worden is, met al twintig jaar patatgeneratie.

Moeten we daar straks nou een oorlog mee winnen.
Moeten we daar nou op kunnen rekenen in donkere tijden.

Wij hebben nog geleerd kuilen te graven, we hebben nog
geklommen en geklauwterd, Vroegah......

strikdewepstroper01 | 31-08-10 | 13:37

ecologiste | 31-08-10 | 12:40
Helemaal mee eens. En dan meteen ook afschaffen dat die kinderen later mee betalen aan jouw pensioen. Immers waarom betalen voor iets waar je zelf niets aan hebt? Laat iedereen maar lekker betalen voor zijn eigen pensioen. De maatschappij is al lang niet meer sociaal, laten we dat laatste beetje vooral om zeep helpen.

Wat het artikel betreft. Helemaal mee eens. Kinderen worden te beschermt opgevoed. Niets mag, alles moet. Kinderen van na 1975 zijn niet meer opgevoed met de normen en waarden van voor die tijd. We zouden gewoon weer terug moeten naar die 'goede oude' tijd waar straf nog straf was, waar je nog eigen verantwoordelijkheid had en niet voor elk wisse wasje de bijsluiter raadpleegde. Vroeger was het 'met vallen en opstaan', nu moet je leren van vooral 'andermans fouten'. En maar klagen dat de mij zo blieb is.

allesofniets | 31-08-10 | 13:36

Jan Kaas | 31-08-10 | 13:31
Whaha, jonge vader of jonge geest?

gozahtje | 31-08-10 | 13:36

@Einde van de Domheid | 31-08-10 | 13:26
Nu je er toch zelf over begint, die knuppelmethode heeft mijn voorkeur boven het "tonen van mijn vrouwelijke kant" en "niet te ver van mijn emoties af staan".

Magnum Force | 31-08-10 | 13:35

de vrouw des huizes begon vorige maand over fietshelmpjes voor de kinderen, heb ik even snel de kop ingedrukt.

Jan Kaas | 31-08-10 | 13:34

De ouders zijn al mietjes, hoe kan je het dan de kinderen verwijten. En dan die opa's en oma's die verwende baby boom generatie.

xzaz2 | 31-08-10 | 13:33

Ik stuur altijd m'n kinderen naar buiten, kan ik effe rustig op de playstation...

Jan Kaas | 31-08-10 | 13:31

Helemaal mee eens!

snap_shootert | 31-08-10 | 13:28

En waarom janken die kutkinderen tegenwoordig allemaal zo veel? Als ik vroegah op m'n muil ging, zei mijn pa: kijk, dat doe je dus nooit meer.

En-el Hak | 31-08-10 | 13:27

Eens kijken. Afgezien van het standaard curriculum zoals beschreven in het openingsartikel.
Plm 5 jaar. Een zwaarbeschadigde voet omdat ik omdat ik ervanuit ging dat koeien alleen maar vooruit konden lopen. Deze dacht er anders over en zette een poot naar achteren.
plm 5 jaar. Een baksteen tegen het hoofd van mijn jongere broer vanwege die bromtol op mijn hoofd. Of was het andersom?
plm 8 jaar. Een ferm lidteken naast mijn anale uitgang omdat ik echt dacht dat ik in een keer dat hek met van die scherpe spijlen bovenaan over zou komen.
Plm 11 jaar. Bijna verzopen omdat die klojo op dat andere schip zijn lier had vastgezet waardoor ik vanuit mijn spurt met de kabel naar de bolder op het voorschip bruusk werd afgebroken en ik de Ruhr inlazerde en dat andere schip toch wel veel sneller dichterbij kwam dan je vanuit een andere ooghoek zou denken.
Plm 12 jaar. Voor mijn ouderlijke woning van de weg afgereden door een automobilist, een rechter, voor wie pleit dat ik opeens van rechts naar helemaal links schoof. Hij kon er dus niets aan doen.
Plm 13 jaar. Geschept door een automobilist (vrouw deze keer). Meter of 15 verderop op de stoep gedeponeerd. Met gecompliceerde beenbreuk, dus 20 weken in tractie, liggips en loopgips.

Waarmee ik maar wil zeggen dat shit echt kan happen.

En vanuit deze optiek heb ik intens medelijden met alle kinderen van Nederland die tegenwoordig alleen maar mogen fietsen als ze een helm opzetten. Of nog erger, skateboarden met helm EN knie- en enkelbeschermers.

dlagewaa | 31-08-10 | 13:26

Nou Johnny Quid...
En een duurzame relatie verwerf je door er met een knots op uit te trekken en een vrouwsmens je hol mee in te slepen?

Einde van de Domheid | 31-08-10 | 13:26

strikdewepstroper01 | 31-08-10 | 13:05

leuk stukkie !

vicecity | 31-08-10 | 13:21

Helemaal eens met dit artikel. Het is zelfs nog erger: andere ouders bemoeien zich met hoe ik mijn zoontje opvoed! Vanmorgen in de supermarkt. Meneer (net 3) zat in de winkelwagen en ging steeds staan. Heb em 5 keer gewaarschuwd 'als je gaat staan en je dondert eruit, ga ik jou niet troosten'. Mannetje valt eruit. Ouderwetse tand door z'n lip. Ik heb alleen een papieren zakdoekje ertegenaan gehouden (anders worden de kleren zo vies). Geen kus erop, geen zielig gedoe. Een winkelende moeder keek me aan alsof ik de duivel zelf was en meende ook commentaar te moeten geven. Dus heb ongeveer een antwoord gegeven zoals in dit artikel: mijn kind kan later tenminste wat en dat van jou wordt een zielig mauwend verwend kreng. Toen was ze boos. tja de waarheid is hard. (p.s. als ie per ongeluk echt hard onderuit gaat, krijgt ie heus wel aandacht hoor).

wazakzegguh | 31-08-10 | 13:20

Ik heb zelf deze ontwikkelingen meegemaakt, aangezien bij mijn ouders thuis een speeltuin ongeveer voor het huis staat. Vroeger stonden er alleen maar houten speeltoestellen, 3 schommels en een huge boom. De houten speeltoestellen waren wel netjes geschaafd, maar je kon toch wel splinters in je vingertjes krijgen als je niet oplette.

Verder waren er eerst 3 schommels, toen werden het er twee, en nu hebben ze er zo'n babyzitje aangehangen. Terwijl het gaafste van schommelen juist was te kijken wie het hoogste kwam/wie het verste eruit kon springen. Ook was het altijd een uitdaging om te zien of je vanuit de schommel de boom in kon springen, en of het nou ècht niet mogelijk was een looping te maken.

Er zijn nu geen toestellen meer hoger dan 2 meter, alles is van plastic/geborsteld alu en ik vrees dat het nog even duurt en de ondergrond van zand (hmmm, hoe vaak ik daar niet met blote knietjes overheen geschuurd heb) is vervangen door rubberen tegels.

En natuurlijk altijd als je ergens een bult zand zag voor de bouw van een huis/gebouw, er met je fietsje op klimmen en ervanaf.

Bomen klimmen was al helemaal ons ding. In de buurt stond er eentje die perfect was, echter stonden er wel overal prikkelstruiken omheen (om ons weg te houden, haha), en als je niet goed klom, viel je in die struiken. Nog geprobeerd om er een hut in te maken, maar de buurman daar joeg ons steeds weg.

Kinderen moeten gewoon leren om te vallen door lol te hebben met buitenspelen, niet met les. Als ik ook zie wat voor spelletjes ze soms buiten doen, zakt mij de moed in de schoenen. Stoepranden/verstoppertje/apenkooi is er niet meer bij :"(

drbeat | 31-08-10 | 13:18

-weggejorist-

what´s new | 31-08-10 | 13:18

haha dat met die trappers van de BMX is zoo herkenbaar . vooral als het een klein beetje geregend had . Je voeten gleden telkens van die kut trappers af .

vicecity | 31-08-10 | 13:17

Tja, ik moest op judo van mijn ouders en om het 'Cruijfinaans' te houden; elk nadeel heb z'n voordeel. Ik kan dus nog steeds vallen, zonder me inderdaad al te veel zeer te doen. Verder kan ik me wel herinneren dat mijn knieën altijd open lagen, ik regelmatig uit een boom flikkerde [boshutten bouwen], en zeer regelmatig met een nat pak thuis kwam van het poolstok springen over de sloten. Verder maakten wij nogal eens ruzie, wat ook regelmatig in blauwe plekken en ogen resulteerde, ben er toch aardig groot mee geworden. Pamper maar lekker hoor, maar ze worden er niet hard van.

C.Mill | 31-08-10 | 13:17

Ik moet zeggen, ik skateboard nu al rond de 6 jaar en ik ben ervan overtuigd dat mijn pijngrens hoger ligt dan gemiddeld, daarnaast is kunnen doorrollen een dikke ftw.

Deel Drie | 31-08-10 | 13:15

Goed stuk! Hoe vaak ik wel niet het grind uit m'n knie of elleboog heb zitten peuteren na één of andere stommiteit. Toen was het uiteraard zwaar kudt. Nu kijk je d'r met een glimlach op terug. Ik heb overigens ook heel vaak m'n duim platgeslagen met een hamer en weleens de zaag een rood kleurtje gegeven. Is dat al verboden? Kinderen laten knutselen met het gereedschap van paps?

kuierdroad | 31-08-10 | 13:15

Multiflauwekulti | 31-08-10 | 13:08

Alleen als er een wijkagent in de buurt woont!

DANNY3960 | 31-08-10 | 13:14

strikdewepstroper01 | 31-08-10 | 13:05
... Vooral die autobanden rookte fijn!

gozahtje | 31-08-10 | 13:13

Judo vond ik niet zo. :P Ik doe nu Ninjutsu. Geen matten, gewoon op de grond. DAAR wordt je pas hard van. Opdrukken, situps, elkaar door de zaal gooien en geen grenzen. Voluit gaan. Hoe het ook zij, een goede vechtsport/verdedigingssport, en bijvoorkeur een oosterse (gezien de bijlessen: Dicipline, respect en meditatie), zullen je kind een enorme ontwikkeling geven.

Kialna | 31-08-10 | 13:12

@ Superior Bastard | 31-08-10 | 13:05

Hoe voller de rugzak des te groter is het PGB-budget.
*cashen gaat*

De Gooise Matras | 31-08-10 | 13:11

Geweldig stukkie en comments, lachtranen uit ogen veegt.

Mindy | 31-08-10 | 13:10

Het was bij mij iets met een BMX, steiger en stang.
* Nogmaals het zaakje gaat contoleren *

Halfvol-glas | 31-08-10 | 13:09

@ zeg maar jansen | 31-08-10 | 13:04
Ja, toch?
Helemaal hip, heur.
*teiltje van hennepvezel aanbiedt dan*

De Gooise Matras | 31-08-10 | 13:08

Ik ga maar 's een hut bouwen van sloophout en roestige spijkers op een braak liggend en ongetwijfeld ernstig vervuild terrein. Net als vroegâh.
Gaat er nog iemand mee of zal ik het ff alleen doen?

Multiflauwekulti | 31-08-10 | 13:08

Yvje heeft helemaal gelijk. Als gezond actief kind had ik altijd wel ergens een gekneusd of beschadigd iets totdat ik op judo ging, waar je al bij de eerste les leert hoe je goed moet vallen. Daarna nog steeds even vaak ongelukjes, maar 80% minder letsel. + judo is fun en leert je ook andere nuttige skills zoals respect voor anderen, beleefdheid, discipline, waar je de rest van je leven wat aan hebt.

observateur | 31-08-10 | 13:07

JAAAAAA dingen breken! Vallen, rennen, springen, klimmen, schaven en lachen. :) Dat was leuk. Mja... zelfde voor de programma's op TV. ik keek naar Batman, Spiderman, Power Rangers, X-men etc. Heerlijke cartoons, engels met ondertiteling. Toen leerde je nog engels via de TV met cartoons die een verhaal hadden. Fuck de nederlandstalige cartoons van tegenwoordig :(

Kialna | 31-08-10 | 13:07

Superior Bastard | 31-08-10 | 13:05 Binnenkort zit er een airbag in dat rugzakje.

zeg maar jansen | 31-08-10 | 13:06

Vroeger (vroegah)

Buiten spelen was nog gewoon eind jaren zeventig en begin tachtig.
Ja dat was nog voor het verschijnen van de eerste homecomputer,
dus we waren geen beeldbuis kinderen. Wat hadden we thuis te zoeken.
Thuis speelde we alleen als het buiten hard regende. De ouders waren
nog niet hyper (Een hyperouder ziet overal gevaren voor haar kind.) De
mobiele telefoon bestond nog niet, dus we waren onbereikbaar.

Nou heb ik het geluk gehad op te groeien in de buurt van het strand,
bos en duin en ik kan je zeggen, dat waren m'n mooiste jaren.
We bouwden boomhutten (Een vriendje had spijkers en een hamer
gejat van een bouwterrein) en we gingen kuilen graven. En we kwamen
pas thuis als het donker was tegen de klok van zes. We zochten
in bunkers in de hoop toch nog eens dooie mof te vinden met een
echt Luger of Mauser machinepistool. En ik werd ooit voor m'n
bek geslagen rond de jaarswisseling. Dat was tijdens de kerstbomen-
jacht (kerstbomenjach). Ik heb de kerstboom toen maar netjes
afgegeven aan die jongen van de andere buurt, voor hun vreugdevuur.

Dat was buiten spelen in die dagen. We hadden geen valcursus op
school. (Welke regelneef heeft dat verzonnen?). Van buiten spelen
krijg je sterke botten. Van ADHD had nog niemand gehoord, toen was
je gewoon druk en ging je buiten uitrazen...........

strikdewepstroper01 | 31-08-10 | 13:05

Vroeger: Een eenling. Nu: pdd nos/licht autistisch.
Vroeger: Een druk kind. Nu: ADHD
Vroeger: Een mietje. Nu : Een voorzichtig kind
Tegenwoordig heeft bijna ieder kind "een rugzakje". Typisch een teken des tijds.

Superior Bastard | 31-08-10 | 13:05

De Gooise Matras | 31-08-10 | 13:04 Teiltje!

zeg maar jansen | 31-08-10 | 13:04

Multiflauwekulti | 31-08-10 | 13:02
Ze hebben teveel vrije tijd, dat is het hele eieren eten. Vroeger werkte de man, vrouw deed huishouden en had geen tijd om continu op de kinderen te letten. Nu hebben ze huishoudsters

ITEACHYOU | 31-08-10 | 13:04

Draaimolentjes van roestig ijzer in een plantsoen, die zie je ook helemaal niet meer hè?

zeg maar jansen | 31-08-10 | 13:04

@ zeg maar jansen | 31-08-10 | 13:02
En wat denk je van kinderreiki en -yoga?

De Gooise Matras | 31-08-10 | 13:04

Hulde aan Johnny Quid!

Endoxa | 31-08-10 | 13:03

Goe gezegd jochie!

Je vraagt je af hoe die ouders tijd kunnen hebben om zich met dit soort onbenulligheden bezig te houden. Stap liever in het bestuur van een sportclub of zo... die zitten te springen om kader.

Prutsers.

En ik vond rubbertegels altijd al watje.

xspalm | 31-08-10 | 13:03

René B. | 31-08-10 | 13:00
Die ouders .... vergeten hun eigen leven, alles voor het kind en ondertussen frsutreren ze alles en iedereen om zich heen en voornamelijk zichzelf. Na drie jaar scheiding, want mama moet continu alleen op dat kind passen en papa doet geen reet of papa krijgt continu opdrachten hoe op dat kind te passen, tjaaaaaaaaaaaaaaa ik zie het continu om me heen

ITEACHYOU | 31-08-10 | 13:03

Ik vraag me trouwens nu wel af wie die ouders zijn die die koters als halfzachten op laten groeien... dat zijn dan toch lui die maar een paar jaar, max. 10, ouder zijn dan ik en die dus ook met (keihard) vallen en (direct) weer opstaan zijn opgegroeid...

Multiflauwekulti | 31-08-10 | 13:02

De Gooise Matras | 31-08-10 | 12:58 Het begint met "Bevallen en opstaan" en "Dr Spock".

zeg maar jansen | 31-08-10 | 13:02

Onze kinderen gaan of ze nu willen of niet op judo!

Yvje | 31-08-10 | 13:01

De ellende is begonnen met de bakfietsouders...

MichieldeMuiter | 31-08-10 | 13:01

mee eens! swing-ouders in parenclubs, danwel single ouders die hetzelfde flikken middels relatieplanet met als gevolg non-stop computerend kroos dat nix wil en nix kan.

glaaf | 31-08-10 | 13:01

Geldt natuurlijk niet voor alle kindjes in NL. Mijn nichtje van 4 laat mij regelmatig trots haar blauwe plekken en schrammen zien. Mijn zus laat haar ook gewoon lekker spelen en ravotten. Ik ken wel genoeg andere kindjes die altijd aan hun handje vastgehouden worden, waarvan de ouders zo bang zijn dat ze eens lekker op hun smoel gaan.

René B. | 31-08-10 | 13:00

Gewoon naar judo of karate sturen, leren ze naast vallen nog andere dingen.

geensteelo | 31-08-10 | 12:59

In dezelfde categorie:
- papa-dagen
- 'oei, ik groei'-boekjes
- papasite.eigenstart.nl/

De Gooise Matras | 31-08-10 | 12:58

BeunDeHaas | 31-08-10 | 12:49

Idem en later karate, eerste breuk was m'n knieschijf toen ik bij verspringen tijdens het afzetten pootje werd gelicht door een grappenmaker en ik op de betonnen zijkant terechtkwam, tweede was mn arm toen ik zonodig tijdens het schommelen (op zo'n lange schommel ik ben de naam ff kwijt) eraf wilde springen en.... eronder terecht kwam, was ik een jaar of elf. Kon er ook gelijk een krammetje of wat in mn hoofd. Gelukkig is met de jaren het verstand gekomen.

DANNY3960 | 31-08-10 | 12:57

Schietles lijkt me een beter idee , in Rotterdam dan.

watsinneneem | 31-08-10 | 12:57

Inderdaad, kinderen in NL mogen wel wat meer "mannen" worden. Ik woon nu in een ontwikkelings land, maar hier spelen mijn kinderen de hele dag op straat en leren de natuur kennen dor o.a. te jagen op dieren. Daar kunnen andere blonde kindjes in NL straks een flinke punt aan zuigen als we weer terug zijn.

deministerpresident | 31-08-10 | 12:57

Typo-R | 31-08-10 | 12:51

Dat stukje van George Carlin is echt goed
youtube.com/watch?v=CnmMNdiCz_s

kitspuit | 31-08-10 | 12:56

@ ITEACHYOU | 31-08-10 | 12:49
Jep, zo ging dat. Elkaar op judoles goed vastpakken en op de grond gooien. En Fred (judoleraar) maar roepen: denk om je val!
En altijd voetballen met de buurkinderen. Ooit eens een gozer met man en bal het doel ingeschoten omdat die eikel aan de lat ging hangen. Dat deden we gewoon, en de volgende keer was iemand anders de lul. Niet zachtzinnig, gewoon lekker ravotten.

BeunDeHaas | 31-08-10 | 12:55

kapotte_stofzuiger | 31-08-10 | 12:53
idd, helaas is karakter niet in tabletvorm verkrijgbaar...

MichieldeMuiter | 31-08-10 | 12:55

-weggejorist-

Sauruz | 31-08-10 | 12:55

Mooi stukje Quid.
Alles wat jij schrijft meegemaakt met mijn jongens die zonder valles (mien god..) en helm kerels zijn geworden.

Naitwies | 31-08-10 | 12:54

@MichieldeMuiter | 31-08-10 | 12:52
En anders heb je toch gewoon ADHD, ben je autist of anderszins een beetje gek?

kapotte_stofzuiger | 31-08-10 | 12:53

De ijzeren kartelrandjes van je BMX; ze staan na dik 20 jaar nog altijd in mijn scheenbeen. Net als de littekens op mijn elleboog van de schaafwonden doordat bij het skateboarden een trappetje net een trede teveel had. Niet janken, opstaan en meteen weer doen, anders durf je het nooit meer. Wordt je hard van, leer je van doorzetten, en dat mogen de kinderen van nu blijkbaar niet meer. Zullen we ze meteen een cursusje bankhangen en uitkeringaanvragen geven?

stom schaap | 31-08-10 | 12:52

Het is dramatisch gesteld met de conditie van de jeugd.... als ze buiten adem zijn noemen ze dat tegenwoordig astmatisch, ook allergieën zijn tegenwoordig zeer populair onder de jeugd... als kind moet je tegenwoordig iets mankeren anders ben je niet gezond...

MichieldeMuiter | 31-08-10 | 12:52

Eensch, iets met vallen en opstaan. Ow en jeuk is minder leuk.

Floz | 31-08-10 | 12:52

Dit gebeurt overal op de wereld, had George Carlin hier niet een stukje over gedaan trouwens?

Typo-R | 31-08-10 | 12:51

Val-les? Stuur ze maar langs, ik zet op de 4e, het raam staat open, als het de eerste keer niet lukt doen we het gewoon nog een keer over

bolknak | 31-08-10 | 12:51

Opvoeden is je kinderen voorbereiden voor het leven. Niet je kinderen beschermen tegen het leven.

Getson | 31-08-10 | 12:50

Ik zou verder ook niet weten wat kinderen tegenwoordig uitspoken op de vrije woensdag middag, maar heb zo'n vermoeden dat ze achter de PC zitten? en dan afvragen waarom er zoveel contactgestoorde tieners zijn, en gigantisch veel kinderen met een of andere exotische allergie, toch? ik ken werkelijk niemand uit mijn jeugd met een allergie of iets dergelijks. Volgens mij echt een welvaartsziekte.

kitspuit | 31-08-10 | 12:49

Heerlijk stukkie, Johnny. Vroegah zat ik altijd onder de schaafwonden, heb dan ook een prachtige tijd gehad.

Harry Turtle | 31-08-10 | 12:49

@ DANNY3960 | 31-08-10 | 12:09
Ik heb nog nooit wat gebroken...
Altijd veel melk gedronken, judo gedaan, zwemmen, voetballen met de buurkinderen en noem maar op. Altijd gesport. Ik kan je zeggen, ik heb kinderen een pols zien breken bij een val, en ik donderde van zo'n anderhalfmeter met mijn volle gewicht op mijn pols, en hij was nog niet in 3 stukken.

BeunDeHaas | 31-08-10 | 12:49

@kapotte_stofzuiger | 31-08-10 | 12:09
mooi stukje!

zuurkool | 31-08-10 | 12:49

BeunDeHaas | 31-08-10 | 12:47
@ zodiak303 | 31-08-10 | 12:44

Ik kan me nog herinneren dat er een aantal leerlingen achter elkaar op de grond moest liggen en dat iedereen er dan met hoofd en arm naar voren overheen dook en bij het neerkomen doorrolde. Was het meest fantastiche van die hele Judo les hahahaha

ITEACHYOU | 31-08-10 | 12:49

Het pamperen en betuttelen neemt hand over hand toe. De totalitaire overheid en zijn aanhang (zulke stichtingen) waken over je van de wieg tot het graf. Wel in het gareel blijven!

HoerenSloep | 31-08-10 | 12:48

Goed geschreven Johnny Squirt! Door dit gepamper creëer je inderdaad mietjes die 'later als ze groot zijn' bij het eerste zuchtje fysieke of mentale tegenwind al omvallen.

brunswijk | 31-08-10 | 12:47

Wat heb je in godsnaam aan val les als je de godganse dag achter je ps3 zit?
Jaha, voor al die sentimentele mensen hier. Vroeguh hadden we geen PS3 of Xbox 360 nee, wij hadden pong, 2 streepjes en een balletje. Daar was je na een uur wel op uitgekeken en dus was je bijna wel verplicht om naar buiten te gaan met alle gevaren van dien.

ITEACHYOU | 31-08-10 | 12:47

@ zodiak303 | 31-08-10 | 12:44
Juist. Ik heb als kind gewoon aan judo gedaan, en het heeft me niks slechter gemaakt. Ik leerde mijn kin op de borst leggen als je op je plaat ging. Je arm zijwaarts kunnen meppen om de klap op te vangen.
Maargoed, de propjes en vetrolletjes van tegenwoordig moeten dan moeite doen... helaas.

BeunDeHaas | 31-08-10 | 12:47

De tijden van de Spartaanse opvoeding is helaas allang voorbij. Alles gaat er tegenwoordig veel te soft aan toe.

www.youtube.com/watch?v=_rIPe5akN48

NiceGuysFinishLast | 31-08-10 | 12:46

"Mam, ik heb valles vandaag."
"Ach, was ik helemaal vergeten. Doe je scheenbeschermers, kniebeschermers en elleboogbeschermers maar vast aan en zet je helm en veiligheidsbril maar op. En vergeet asjeblief je tik niet."
"Goed mam?"
"Dan haal ik even snel de auto. We pakken de RangeRover maar, het is te druk en te gevaarlijk in zo'n blikken doos. Wel bij de deur blijven wachten, ik rij 'm wel tot aan het stoepje. Kun je veilig instappen."
"Dankjewel mam."
"Fijn dat je die cursus doert knul. Kunnen we straks met een gerust hart op survival."
"Ja mam."

Schoorsteenveger | 31-08-10 | 12:45

Ja halloooo ...... JUDO noemen we dat!!! Anton G. zou zich omdraaien in zijn graf !

En als kinderen niet zoveel troep zouden vreten, vallen ze ook niet zo hard....

zodiak303 | 31-08-10 | 12:44

Wat een onzin allemaal zeg... valles... pfff helemaal mee eens! Ik weet niet of het waar is maar het schijnt dat Gemeenten kinderspeelplaatsen afkeuren als er geen rubberen tegels liggen... Stel je voor je valt en het doet au!

@ de mogelijke raamambtenaren die dit misschien lezen; Klopt dit?

budjuh | 31-08-10 | 12:43

@ j010 | 31-08-10 | 12:34
Schater! Bij ons waren het plastic spaarvarkens in leuke kleuren die zo mooi geluid maakte als het brandende plastic naar beneden druppelde... en dan natuurlijk je hand eronderdoor halen! (* traantje wegpinkt en aan 'die goeie ouwe tijd' terugdenkt*)

PisFinger | 31-08-10 | 12:43

En héél toevallig zijn de ouders die dit soort onzin verzinnen over het algemeen hoger opgeleide personen. Volksmensen zijn over het algemeen nuchterder en laten hun kinderen ook kinderen zijn. Dus...... conclusie is.......

Banketstaaf | 31-08-10 | 12:42

Even iets heel anders. Zijn jullie die powned site aan het update of weet ik het ww gewoon niet;

www.powned.tv

pelt | 31-08-10 | 12:40

@ kitspuit | 31-08-10 | 12:36
Exactemundo! Goeggel geeft wel 2380 plaatjes-resultaten op BMX2000... maar geeneen van mijn fietsje!

Multiflauwekulti | 31-08-10 | 12:40

Zo'n klimrek van een meter of drie hoog, dat was nix natuurlijk. Die bomen rondom de speeltuin dat was het, daar kon je wel een meter of tien in klimmen, en eruit lazeren natuurlijk. Ik las het hier ergens boven mij ook al van een medereaguurder, ik mag ook wel van geluk spreken dat ik me nog op twee benen kan voortbewegen.

DANNY3960 | 31-08-10 | 12:40

Wat mij betreft mag het wat kosten uit de portemonnee van de deelnemers aan die projecten. Gewoon lekker commercieel, maar GVD niet van de belastingbetaler. Kinderopvangbusiness exact hetzelfde. De uitgaven bij het ministrie van Onderwijs aan kinderopvang zijn notabe hoger dan de uitgave voor het hele HBO bij elkaar! meteen bezuinige, scheelt zeker 2,7 miljard op jaarbasis dus 13,5 miljard van de 18 heb je dan al bij elkaar. dan nog dit soort vallesprojectjes, gezondetenprojectjes etc op de vrije markt gooien en geen stuiver overheidsgeld meer in stoppen en dan heb je die 18 miljard al bij elkaar. Dan kan eindelij dat kabinet er komen. maar weet je wat. Het CDA wil die kinderopvangbusiness blijven subsidieren net als de PvdA want die business zit vol met CDA-PvdA- en aanverwante maffia. Nogmaals mooi werk, maar niet van mijn belastingcenten.

ecologiste | 31-08-10 | 12:40

Op retecool stond dat vanochtend ook.. met een link naar: www.stuntkids.nl/..

bovenste_plank | 31-08-10 | 12:40

Is gewoon een wegbereider voor een toekomstige valtax.

Superior Bastard | 31-08-10 | 12:39

100% eens met dit commentaar. +1

Kritiek caster | 31-08-10 | 12:39

@ zeg maar jansen | 31-08-10 | 12:27
Oja, ik voel het nog! (*even de littekens checkt*)

Of met je voet op de voorband proberen te remmen. Lukt. 1x. Daarna stap je liever gewoon af en liet je de step gewoon doorrasen en uit zichzelf remmen.

PisFinger | 31-08-10 | 12:39

j010 | 31-08-10 | 12:36
Kunnen we weer wat PvdA-stemmerts importeren en de drooggelegte meeren bevolken!

gozahtje | 31-08-10 | 12:38

Toch maar even zo maar 80 medewerkers deze subsidiesp.. kuch* stichting gefinancierd door Nederlandse overheden en de Europese Commissie. In feite is de enige soort baan die een autochtone Nederlandse kenniswerker nog kan uitoefenen. Het wachten is nu op de vervolgcursussen: "Hoe val ik van een fiets?". "Geestelijke nazorg na een val", etc.

MoonUnit1 | 31-08-10 | 12:37

Dudus Coke | 31-08-10 | 12:30
-
*Kinderbescherming bellen doet*

The Russian | 31-08-10 | 12:37

@gozahtje | 31-08-10 | 12:24 Zwemdiploma's ? Als we zo door gaan wordt er een groot hek om al het water heen geplaatst en moet de brandweer uit gaan rukken om grote plassen leeg te pompen...

j010 | 31-08-10 | 12:36

@ kitspuit | 31-08-10 | 12:31
Neenee... echt zilvergrijs. Met zwarte stootkussens op de stang en het stuur, met gele letters... Banden met noppen...

Multiflauwekulti | 31-08-10 | 12:34

En als je dan in een zatte bui van je fiets af donderd, heb je dan ook nog wat aan je val-les? Of moeten de kinderen van nu maar nooit aan alcohol beginnen zodat ze ook niet kunnen vallen? Kunnen we de kinderen niet beter op bed vastbinden zodat er helemaal niets 'naars' meer kan gebeuren?

Het leven is nou eenmaal hard, daar leer je als kind mee omgaan als je gewoon een paar keer op je plaat gaat. Leer je ook meteen wat wel en niet kan.

Neppert | 31-08-10 | 12:34

Valles ? Ze moeten kinderen leren zelfstandig weer op te staan het vuil van de wonden te slaan of krabben en door te lopen. Halfzacht gedoe tegenwoordig.
Littekens hebben ook voordelen, zo leerde ik in een les dat plastic lepeltjes smelten en druppelen als je ze in de brand steekt en kreeg gelijk een mooi herkenningspunt om mijn linker en rechterhand uit elkaar te houden.
Daar heb ik nu 25 jaar later nog steeds wel eens profijt van...

j010 | 31-08-10 | 12:34

Magnum Force | 31-08-10 | 12:27
"Je brult nog hard genoeg dus je zal niet veel mankeren" zei m'n vader dan.
-
+1 .... die ga ik onthouden voor mijn kinderen

laagvliegert | 31-08-10 | 12:33

Ik vind het helemaal geen slecht idee. Zoals Mark al zei, bij judo leer je ook vallen. Wij hadden vroeger ook 3 judo-jochies in de klas, die durfden ook alles. Vooral omdat ze wisten hoe ze moesten vallen. Gaat een frats dan mis, kun je in ieder geval nog redelijk terechtkomen.
.
Ik vind val-les beter iig dan alle speeltuinen vol rubber tegels, veilige en afgeronde klimrekken met overal hekjes en handgrepen voor het veilige gemak. Laat de speelomgeving uitdagend en een tikkie link zijn, en leer de kinderen daarmee omgaan, o.a. met val-les als het moet.

Qippie | 31-08-10 | 12:33

Wat een engnekken!

Niet leert beter dan even flink op je muil gaan. Krijg je karakter van.
Ben vroeger als kind vaak genoeg gigantisch op me muil gegaan. Ik mis die tijd.
Overigens liggen bij kinderen het zwaartepunt veeeel lager, dus ze vallen ook minder hard dan volwassenen.

potentieel terrorist | 31-08-10 | 12:32

Skateboarden, ook een prima sport om je eens heerlijk pijn te doen.

Zeeschuimer | 31-08-10 | 12:32

Melk in de Earl Grey; the horror.
Citroen en niets anders.

Blague | 31-08-10 | 12:31

Die kartelrandjes van de BMX zijn echt herkenbaar. Hulde voor Quid.

Nee dus! | 31-08-10 | 12:31

Multiflauwekulti | 31-08-10 | 12:25

Zo ja inderdaad, helemaal uitgevoerd in chroom (of chroom lak?) met zo'n blauw schuimrubber iets op midden stang op het zaakje enigszins te beschermen. Haha jeetje zeg helemaal vergeten.

kitspuit | 31-08-10 | 12:31

@ zeg maar jansen | 31-08-10 | 12:27
Ben vroegâh echt overal tegenaan geklapt met mijn eerder aangehaalde BMX-je... hekken, heggen-met-en-zonder-doornen, auto's, buurkinderen, buurmannen, buurvrouwen, schuurtjes, bomen, berg met stenen... ja eigenlijk alles wat zich redelijkerwijs op de openbare weg kon bevinden heeft kennis gemaakt met Multi en zijn ijzeren cross-ros.

Multiflauwekulti | 31-08-10 | 12:30

Helemaal mee eens. Daarom ros ik mijn kind minimaal eens per week een keer goed inelkaar.
Hoop bulten en blauwe plekken, met af en toe een gebroken bot.
Die redt het wel later!

Dudus Coke | 31-08-10 | 12:30

@faz | 31-08-10 | 12:21 I agree! Die externe onderzoek bureautjes, boeren hier weer goed van. lolz, op weg naar werk kom ik ook altijd een vadertje met zn kindjes tegen gezellig op de fiets, allemaal met een helmpje op. Waarom i dont know, maar wanneer ik dat zie moet ik toch steeds lachen...

Tryme!! | 31-08-10 | 12:29

Het is wachten op de eerste val-lessen op een simulator. Stel dat je kind iets gebeurt tijdens een echte les..

Zeeschuimer | 31-08-10 | 12:29

Wat een vreemde ophef, als je de techniek van het vallen beter beheerst, zoals bijvoorbeeld bij judo, dan kan je sportief gezien de lat ook weer hoger gaan leggen voor jezelf. Daar spint gezondheidszorg dan weer minder garen bij, maar de funfaktor wordt wel hoger.

Mark Levinson | 31-08-10 | 12:28

@kapotte_stofzuiger | 31-08-10 | 12:09
U heeft natuurlijk volkomen gelijk. Er is echter een "maar".
Ik ben zelf in een dorp opgegroeid en daar was men niet zo benauwd... viel je weer eens op je kop of mieterde je uit een boom, niks aan de hand. "Je brult nog hard genoeg dus je zal niet veel mankeren" zei m'n vader dan.
De "maar" is dat dit dorp (ik weet nog hoe het was ;-) inmiddels is gemoderniseerd en opgegaan in een mega Vinexwijk. Dus waar je nu de hellingen, bomen, sloten en modderpoelen nog moet vinden die ik mij uit mijn zeer gelukkige jeugd kan herinneren... ik zou het niet weten. Ben derhalve inmiddels ook geemigreerd, maar dat terzijde.
Misschien is het tijd voor een variant op een oudhollands gezegde: "Wie Vinexwijken plant, zal mietjes oogsten".

Magnum Force | 31-08-10 | 12:27

ik mag toch gvd echt hopen dat als ik kinderen heb ze een zelfde soort jeugd kunnen krijgen als ik had. Met elke dag avontuur! Al denk ik dat het in de toekomst voor stadse kinderen toch een stuk moeilijker zal zijn. Misschien toch maar beter naar dorpje op platteland verhuizen?

hutten bouwen met overal roestige spijkers, in bomen klimmen om dan twee keer zo snel er weer uit te donderen, blikjetrap spelen en je onder auto's verstoppen etc etc

The_Lord_Martsjenko! | 31-08-10 | 12:27

Heel hard proberen te steppen en dan fijn je enkel open halen aan de bout van het achterasje. Het hoort er gewoon bij.

zeg maar jansen | 31-08-10 | 12:27

@ kapotte_stofzuiger | 31-08-10 | 12:09
Hear hear. Vroegah had je nog klimrekken met scherpe randjes en lagen er gewoon tegels onder i.p.v. van die rubberen tegels.

M@rk | 31-08-10 | 12:27

DeBruineSter | 31-08-10 | 12:21
Vergeet niet de zelfsluitende jas, voor als het onder de 20 graden wordt.

Superior Bastard | 31-08-10 | 12:27

@ kitspuit | 31-08-10 | 12:20
Mijn mooie zilvergrijze BMX2000... Met ieder jaar 2 of 3 keer een nieuwe achterband (dank, pa & ma!)... overal modder en aarde... niet overal meer lak... Had ik dat ding nog maar...

Multiflauwekulti | 31-08-10 | 12:25

Valles bestaat al een poosje.
Een groot "vallesser" is vorige week gestopt met roken: Anton Geesink.

Ikdus | 31-08-10 | 12:25

Eens. Overbescherming is niet handig als later blijkt dat er geen les is voor de valpartijen die je als volwassene meemaakt.
Opgroeien gaat met vallen en opstaan.

Nou euh, meer clichéachtige opmerkingen weet ik niet; gewoon lekker spelen!

Le Penseur 2010 | 31-08-10 | 12:25

@gozahtje:
Stom! Vergeten! Dank!!
@kapotte_stofzuiger:
Ook een goed plan. We vullen de lijst aan!

DeBruineSter | 31-08-10 | 12:25

@pim achtertuin | 31-08-10 | 12:22
Nooit geleerd om er omheen te rijden?
*zachtjes ´prutser´ mompelt, maar zo zacht dat Pim het niet hoort*

illuvatar | 31-08-10 | 12:25

Kipz0r | 31-08-10 | 12:17 Dat gebaar moet je in een islamitisch Arabisch land maken, lachen.. Laat ie maar eens naar Iran gaan met opgestoken duimen.

zeg maar jansen | 31-08-10 | 12:25

DeBruineSter | 31-08-10 | 12:21
U vergeet zwemdiploma's A, B en C!

gozahtje | 31-08-10 | 12:24

@DeBruineSter | 31-08-10 | 12:21
-daarnaast maken we van Nederland een groot woonerf

kapotte_stofzuiger | 31-08-10 | 12:24

Ik las hier net over in de krant en ben drie kwartier lang aan het tieren geweest. Het is precies zoals heer Johnny Quid stelt, belachelijk dat er weer zoiets wordt verzonnen als 'valles'. Daargelaten of zo'n training inderdaad zin heeft of niet, waarom proberen om alles wat 'naar' is te voorkomen? Zulke dingen gebeuren nou eenmaal, en zoals m'n vader vroeger zei: daar word je hard van!

von Krankenhausen | 31-08-10 | 12:23

Strotgrondel | 31-08-10 | 12:12 Volgens de huidige maatstaven mogen we blij zijn dat we nog leven.

zeg maar jansen | 31-08-10 | 12:23

Nou Darwin, daar gaat je theorie. In NL blijven de grootste klunzen ook in leven...

WillemWordtWakker | 31-08-10 | 12:23

Ik onderschrijf dit artikel helemaal. Mijn kinderen gaan er dan ook (verplicht) niet aan mee doen. Je hoort met behoorlijke littekens uit je jeugd te komen.

laagvliegert | 31-08-10 | 12:23

Bij ons thuis stond net om de hoek een lantaarnpaal............ hoe vaak ik als kleuter daar ben tegenaan geklettert met m'n step........... steevast boorde de paal zich in mijn neus......... en als ik dan huilend thuis kwam moest ik van m'n vader ophouden met janken anders zou hij me eens echt laten janken....... kijk... dat waren nog eens tijden!

pim achtertuin | 31-08-10 | 12:22

DeBruineSter | 31-08-10 | 12:21 LOL!!

Ashtrey | 31-08-10 | 12:22

Simon_GS | 31-08-10 | 12:18
Een beetje judo les tijdens de gymnastiek is niets mis mee, maar dat er een initiatief komt om kinderen val-les te geven is gewoon voor zwakke mensen. Met dat soort figuren winnen we geen oorlogen!

gozahtje | 31-08-10 | 12:22

De Fallus met Valles. Zeker weer verzonnen door een linkse lull die met het geven van deze lesjes €180.000 per jaar gaat verdienen, bonusregeling, auto, etc.

Kweekvlees. | 31-08-10 | 12:22

Voortaan verplicht voor ieder kind t/m 16 jaar dat zich zomaar buiten begeeft:
- Helm (niet alleen met fietsen, maar altijd)
- Lichtgevend hesje (minstens!)
- Kniebeschermers
- Elleboogbeschermers
- Kussen in broek
- Diploma val-les
- EHBO diploma
- Verbandtrommel
-
Ontbreekt 1 van deze zaken of meerdere? Bel dan met 0900-PROTECT. De gemeentepolitie zal dan onmiddelijk een procesverbaal uitschrijven en de ouders voor laten komen bij de rechtbank.

DeBruineSter | 31-08-10 | 12:21

Wat een onderzoekje waard is, is het gegeven dat deze val-les als volledig lespakket wordt aangeboden aan de scholen en dat deze gemaakt is door een externe partij. M.a.w. er worden mensen heel veel rijker van dit soort nonsens over de rug van de belastingbetaler. Wirklich zum kotzen.

faz | 31-08-10 | 12:21

Pijn is fijn, bloed is goed en spastisch is fantastisch!

Lardeerik | 31-08-10 | 12:20

... ijzeren kartelrandjes van je BMX... Brengt weer herinneringen naar boven, ferme schaafwonden aan overgehouden.

kitspuit | 31-08-10 | 12:20

Simon_GS | 31-08-10 | 12:18
Oh ik ben een beetje dom, dat is n.l. precies het plan. Nou prima idee.

Simon_GS | 31-08-10 | 12:19

oscark | 31-08-10 | 12:14

Ga huiswerk maken!

eerstneukendanpraten | 31-08-10 | 12:19

@gestoordeleipo | 31-08-10 | 12:14
Mijn kinderen zullen lekker buiten spelen, ik ben zelf veels te druk met de ps3.
(uhoh)

Kipz0r | 31-08-10 | 12:19

"Why do we fall..?"

De_Sfinx | 31-08-10 | 12:19

Toen wij bij sport judo kregen was het eerst wat wij leerden hoe te vallen. Dus ik zou zeggen ... integreer het in de sportles op school.

Simon_GS | 31-08-10 | 12:18

@redactie:

omygodsavethechildren-initiatieven

Dit woord zal de dikke Van Dale zeker NIET halen...

eerstneukendanpraten | 31-08-10 | 12:17

De ouders van tegenwoordig willen meer echte mannen hebben, zoals onze voormalige minister van defensie:
images.retecool.com/uploads/shabaz-fra...

(kan even niet het rugzakplaatje vinden)

Kipz0r | 31-08-10 | 12:17

hearhear!

der Wunderhund | 31-08-10 | 12:16

Ach, het is hier nog niets. Ik heb het meegemaakt in Mexico dat een kind (enig kind, Russisch-Nigeriaans gezin) na een valpartijtje van een schommel per taxi naar de eerstehulp werd gebracht om een foto te laten maken. In Hongarije lag mijn zoontje op een kamer in een ziekenhuis met een jongentje dat ter observatie lag na een val uit een kinderstoel. Moeder in paniek naar ziekenhuis, kind drie dagen in de medische molen, natuurlijk was er niets aan de hand. Ik ben hier in Boedapest met woedende oudjes geconfronteerd omdat mijn kinderen geen sjaal om hadden. Het was 20 graden, mind you.

Petrus de Rewa | 31-08-10 | 12:14

-weggejorist-

oscark | 31-08-10 | 12:14

Probleem is niet zozeer dat we val-les nodig hebben, maar meer dat kinderen steeds meer achter hun beeldschermpjes binnen zitten. Nederlandse kinderen worden ook dikker en dikker, met als gevolg op latere leeftijd gezondheidsproblemen en watalnietmeer zei. Denk niet dat dit dan dus het probleem gaat oplossen. Je moet bij de ouders zitten, die moeten hun kinderen naar buiten trappen, fuck dat dat het regent, niet aan stellen. Die instelling moeten de nederlandse ouders weer eens krijgen ipv hier kind een ps3 of een xbox 360 met mega scherm erbij

gestoordeleipo | 31-08-10 | 12:14

@kapotte_stofzuiger | 31-08-10 | 12:09

Kan het zelf niet mooier zeggen.
Denk er met weemoed aan terug.

Dokter Wie? | 31-08-10 | 12:14

Stuk slaat de plank mis. Kinderen zijn tegenwoordig gewoon minder buiten, daar kan de school niets aan doen, ze kunnen wel kinderen leren vallen zodat ALS ze een keer vallen ze niet heel lomp op hun neus landen. Niks mis mee toch? Ik snap het bezwaar niet zo.

Robert Irving III | 31-08-10 | 12:13

Geheel in de trend van de huidige overlegopvoeding door die slappevaatdoekouders van tegenwoordig.

Overigens is Earl Grey met een scheutje melk heerlijk.

Superior Bastard | 31-08-10 | 12:13

Ik hoorde het op de radio vanochtend, wat een hoop randdebielen en nattewinden wonen er toch in Nederland. Ik vraag me af of er een duidelijke politieke kleur hangt aan de bedenkers van deze waanzin!

gozahtje | 31-08-10 | 12:13

kapotte_stofzuiger | 31-08-10 | 12:09

Yep, wanneer ik ooit nog eens kaal wordt zal m'n schedel er fraai uitzien, voor zover ik me kan herinneren een hechting of zes, zeven. Vóór m'n twaalfde ja.

DANNY3960 | 31-08-10 | 12:12

Gelijk heb je Quid.
Achteraf bezien mag ik blij zijn dat ik mijn kindertijd zonder verminkingen ben doorgekomen. De kinderen van tegenwoordig zijn sowieso verwende huftertjes.

Strotgrondel | 31-08-10 | 12:12

Overigens is dit beleid al binnen een veel groter spectrum getrokken. Of is het toeval dat ik buiten, me een weg moet banen tussen alle scootmobiels? Stelletje softies allemaal.

Ashtrey | 31-08-10 | 12:11

ik mis toch echt pus is knus in het rijtje

saakadniP | 31-08-10 | 12:11

Moet gelijk denken aan een stukje van Hans Teeuwen.. "Nu zijn die kinderen weerbaar" whehehe

Frappant | 31-08-10 | 12:11

Het onderwijs wordt steeds beter, het vakkenpakket steeds uitgebreider, het aantal managers steeds meer, het budget steeds groter, de gebouwen steeds duurder, de Sharon Dijksma's en Maria Verhoevens doen hun werk steeds beter .... nu alleen nog de leerlingen.

ecologiste | 31-08-10 | 12:09

Vóór je twaalfde levensjaar moet je toch minstens een arm of een been gebroken hebben, zelfs al is het dat van je buurjongen/meisje.

DANNY3960 | 31-08-10 | 12:09

Tip, stop je kinderen op judo, leren ze vallen en worden et geen mietjes

Piet Pielemuis | 31-08-10 | 12:09

Vroeger...
"Op de fiets hadden we nooit een helm op. We dronken water met de mond aan de kraan in plaats van uit een fles. We bouwden zeepkisten en kwamen er pas op de eerste rit, bergafwaarts, achter, dat we geen rem hadden. Na enige ongelukken konden we daar prima mee omgaan. 's Morgens gingen we naar buiten om te spelen. We bleven de hele dag weg en moesten pas thuis zijn als de straatlantaarns aangingen. Niemand wist waar we waren en we hadden geen mobiele telefoon mee. We sneden ons, braken onze botten en tanden en er werd niemand voor aangeklaagd. Het waren gewoon ongelukken en de enige die schuld had waren we zelf. Kan jij je nog zgn. ongelukken herinneren?"
www.richel.org/node/13

kapotte_stofzuiger | 31-08-10 | 12:09

...... daar moet je dan de oorlog mee beginnen......

illuvatar | 31-08-10 | 12:08

Inderdaad een goed stuk, ik zie ook steeds meer kinderen met een helm fietsen? Is iedereen nou zo bang geworden in de samenleving?

keizeradmiraal | 31-08-10 | 12:08

Dit was echt meteen het eerste wat ik dacht, toen ik het gisteravond hoorde.. We worden mietjes gemaakt!!

Jasperados | 31-08-10 | 12:07

Goed stuk, volledig mee eens!

Tim | 31-08-10 | 12:06

Nederlandse kindertjes zijn de meest verwende k*tkoters ter wereld. Altijd gillen, rennen en vervelen. Zelfs Marokkaanse prinsjes gedragen zich, tot een jaar of 10, beter dan de gemiddelde Jan-Diederik-Jaap of Anne-Fleur.
Een beetje pijn zal ze leren...

kapotte_stofzuiger | 31-08-10 | 12:06

denkt terug aan die sukkel op het balkon....

sperminator1 | 31-08-10 | 12:05

Kinderen van tegenwoordig weten allang wat phallus is hoor!

illuvatar | 31-08-10 | 12:05

Niks Valles, survival if the fittest. met zun allen van drie hoog en de winnaar krijgt het mooiste meisje. moet je eens kijken wat er over 50 jaar rondloopt

tjester | 31-08-10 | 12:05

*koopt aandelen in pluche-fabriek*

buurvanurk | 31-08-10 | 12:04

Wie niet valt leert niet.

illuvatar | 31-08-10 | 12:03

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken