Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Welkom, jij hebt 21.000 SCHULD

tjibberood.jpgHallo Tjibbe uit 020 (naam ouders bij redactie bekend). Dit meneertje Hollandsch Welvaren kan nog net geen vast voedsel eten. Hij heeft nog nooit wat gekocht, nog geen dag gewerkt. Hij heeft geen pinpas of creditcard (wel een spaarrekening van oma) en toch nu al een schuld van 21.000 euro exclusief rentekosten. Gefeliciteerd! Nederland heeft onder Wouter Bos de staatsschuld zien groeien met 87 miljard euro naar 346 miljard. Dat betekent dat u, inwoner van Nederland nu een schuld van 21.000 euro hebt ongeacht opleidingsniveau of leeftijd. En deze schuld hebt u zonder AFM-controle, zonder financiële bijsluiter en zonder overlijdensrisicoverzekering van Dirk Scheringa. Oh de kleine lettertjes? De rentelast om de schuld niet verder te laten oplopen is 13 miljard euri per jaar. Nederland zou nu niet eens mee mogen doen met de Euro, zo slecht staan we ervoor. Alleen Ierland staat er qua staatsschuld slechter voor. Tjibbe, schrijf maar op: der-de-we-ruld-land...

Reaguursels

Inloggen

Ja.. dus?
Alsof dat ooit afgelost gaat worden, die schuld die IEDEREEN op de wereld heeft is alleen maar zodat de grote jongens van de FED en Centrale Banken en CFR etc etc etc ons onder de duim kunnen houden.

Van elke euro die je binnenkrijgt zit er toch weer X% rente op.
Dus die schuld blijft zich maar ophopen... gelukkig beginnen we binnen nu en 3 jaar opnieuw met 500 miljoen mensen.
Is al de 4e keer dat dat dan gebeurt, niets nieuws hoor. Alleen is het deze keer wel erg verneukt.

BlindOwl | 23-04-09 | 23:46

Kyokushinkai | 23-04-09 | 22:36
Omdat W. Bos de minister van financiën is? Dus verantwoordelijk.
Mar ja wat is verantwoordelijkheid bij dergelijke figuren nou waard.

jatochnietdan? | 23-04-09 | 23:41

Volgens mij ligt die Tjibbe ons daar gewoon uit te lachen met zijn tweetandengezicht...

Hölzenbein | 23-04-09 | 22:54

Waarom moet Wouter Bos hierbij nou weer genoemd worden? Alsof hij er wat aan kon doen dat banken en verzekeraars in de VS de boel hebben zitten verkloten en ons financiële stelsel gered moest worden met overheidssteun (zelfs de regering Bush zag zich overigens genoodzaakt tot overheidssteun om de boel in de VS overeind te houden). De slechte zomer van vorig jaar was volgens Geenstijl zeker ook de schuld van de PvdA?

Kyokushinkai | 23-04-09 | 22:36

"Nederland zou nu niet eens mee mogen doen met de Euro, zo slecht staan we ervoor. Alleen Ierland staat er qua staatsschuld slechter voor. "

Geen flauwekul vertellen (zie officiële cijfers op europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do...). Nederland had in 2008 een staatsschuld van 58,2% en voldoet dus nog wel aan de eurocriteria (staatsschuld mag maximaal 60% zijn). De stijging naar 58% is inderdaad fors (2007: 45,6%), maar het niveau van 58% is lager dan in veel andere eurolanden:
BE: 89,6%
DE: 65,9%
GR: 97,6%
FR: 68%
IT: 105,8%
AT: 62,5%
PT: 66,4%

TheseusOne | 23-04-09 | 22:33

Haaaaa naamgenoot, Je gaat het vast goed doen in je leven.

Tjibbaaah | 23-04-09 | 20:48

@Sikkeneur | 23-04-09 | 19:08

Kweetut nie precies, maar 8% is niet uitzonderlijk hoog voor leningen aan bedijven die een nogal hoog failisementsrisico hebben. Daarnaast zijn er nogal wat voorwaarden ingebouwd voor terugbetaling. Kan er nu zo snel even niets over vinden, maar er zijn een aantal omstandigheden gedefinieerd waaronder de banken/verzekeraars de schulden niet hoeven terug te betalen, dat zijn geen fictieve omstandigheden. Daarbij kan een kind bedenken dat de terugbetaling vast niet zonder slag of stoot gaat plaatsvinden, daarbij acht ik de beroepsbankiers een stuk slimmer dan wouter bos' ambtenaren.

Klaboesterbeer | 23-04-09 | 20:37

Zolang de crisis duurt wordt de schuld voor 0031 met haar fantastische sociale stelsel pronto groter. Wat vast staat is dat de werkloosheid verder zal stijgen en nu de consument ook minder gaat uitgeven, de detailhandel is dus nu pas aan de beurt.
Er schijnt rekening gehouden te worden met een drietal scenario's: 1. crisis is einde jaar voorbij. 2. Crisis is eind 2010 voorbij. 3. Crisis houdt nog 5-10 jaar aan, torenhoge inflatie en voedsel op de bon.

Jelotchka | 23-04-09 | 19:40

Klaboesterbeer | 23-04-09 | 18:59
Op wat voor gronden baseer jij je achterdochtige aannames?
De kans dat banken tzt trucjes zullen bedenken om er fiscaal zo gunstig mogelijk uit te springen zal me niets verbazen.
Toch zal elke zittende regering de banken wijzen op de verplichtingen die ze zijn aangegaan met de Staat en 8% rente p/j vind ik geen boterzachte voorwaarden.

Sikkeneur | 23-04-09 | 19:08

@chr!!s | 23-04-09 | 18:50

Bent u echt zo naief, kan dat bijna niet geloven. De kans dat we die 'investeringen' ooit in zijn geheel terug zien, laat staan winst maken is echt heel erg klein. Mede dankzij de boterzachte voorwaarden voor terugbetaling die Bos gesloten heeft. Reken maar dat de rekenmeesters van de banken daar allemaal leuke truuckjes mee bedenken. We mogen echt heel blij zijn als we er ooit nog uberhaupt iets van terugzien.

Klaboesterbeer | 23-04-09 | 18:59

seven | 23-04-09 | 18:32
Je verteld me niets nieuws.
Ook mijn familieleden hebben kritiek op het beleid dat Bush heeft gevoerd en waar dit de US aan de afgrond heeft gebracht.
Evenzogoed hebben ze kritiek op de wijze waarop Obama de problemen te lijf mee wil gaan.
Bijzonder vind ik dat het momenteel in de US heel gewoon is dat werknemers een pay-cut van 35% accepteren tot betere tijden ipv hun baan kwijt te raken. Zie jij dat gebeuren in NL?

Je kan de inhoud van beleid bekritiseren om tal van redenen, echter hier in NL komt daar ook nog gezeik op de persoon bij kijken ipv te accepteren dat die persoon nu eenmaal gekozen is en 'jouw' regering is.
Ik weet wel dat in NL een ander systeem heerst met een coalitieregering, never te less...

Sikkeneur | 23-04-09 | 18:57

Toch is dit niet vergelijkbaar met Amerika. In Nederland staan er bezittingen tegenover. Een groot gedeelte van ING, stukje Aegon en SNS en 100% van ABN Amro/Fortis. De bedoeling van de regering is duidelijk. Zodra het weer goed gaat, de handel met winst verkopen. En er is geen reden om aan te nemen dat dit niet lukt. Dan zijn de schulden grotendeels weer weg.

chr!!s | 23-04-09 | 18:50

Sikkeneur | 23-04-09 | 17:58
Dat moet de redding voor Wouter Bos zijn? Geen argumenten, maar als een ware patriot achter je land staan ook al houden ze mensen buiten het rechtssysteem gevangen? En anders ben je Un-American? Wat betreft de nieuwe pres is er achter staan ook makkelijker dan in NL, Obama is tig keer rechtser dan de PVV of VVD hier, laat staan de rest van de partijen. Trouwens heel wat NL-ers benadrukken de voordelen van bv onze healthcare tov die in de US. (Ook ik heb dat gedaan tov mensen uit de US)
Hier hebben we intern kritiek, dit blog wordt alleen gelezen door Nederlanders of mensen die de Nederlandse taal machtig zijn. Je moet gewoon niet meer uitgeven dan er per jaar binnenkomt, dat gaat immers altijd een keer flink mis.

Bush was trouwens net als Wouter een big spender .docu: www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/tentr... ten koste van de volgende generaties, ik ben heel wat kritiek tegengekomen over Bush als ik touristen in Amsterdam sprak en ook krantensites uit de US of op digg of reddit youtube en alle andere popurls sites is aardig wat kritiek te lezen. In de US zijn de Democraten ook wat zuiniger dan Bush was( Rep. / GOP ) Het beleid van Clinton, zuinig aan, was dan ook zeer succesvol. Bush was het die bv de medicare medicaid en tot onverantwoorde proporties heeft uitgebreid. Dit is de rekening als er niets veranderd. Een staatschuld die naar 400 procent van het BBP stijgt waar hij eerst 50 procent van het US BBP was.. kijk bv naar pagina 14 van deze pdf. figure 1.2
Federal Debt Held by the Public as a Percentage of Gross Domestic Product
Under CBO’s Long-Term Budget Scenarios
www.cbo.gov/ftpdocs/88xx/doc8877/12-13...

seven | 23-04-09 | 18:32

seven | 23-04-09 | 16:15 & Colle Tout | 23-04-09 | 16:19 & Tutanchamon | 23-04-09 | 17:36

Kinnesinne, geen een enkele andere partij kon/kan het leuker maken voor het volk.
Ik sprak deze week nog familie uit de US op bezoek, echte red necks uit Bush-country.
Zullen nooit, maar dan ook nooit voor een democratische president kiezen, maar tegelijkertijd Obama verdedigen tegenover de buitenwacht. Waarom? Het is HUN president en die back je up, no mather what! Kunnen Nederlanders nog veel van leren.

Sikkeneur | 23-04-09 | 17:58

PvdA blijft de grootste prutser Partij van het land. Die kunnen werkelijk he-le-maal niets! Maar dan ook werkelijk niets, ze zijn er alleen maar om slechte keuzes en beslissingen te maken. Zij zijn het die van Nederland een klote land maken.

Timnie | 23-04-09 | 17:53

koekje erbij?

xandero | 23-04-09 | 17:52

@doehetlichtuit | 23-04-09 | 15:06

logische stap, je moet wel heel ernstig debiel zijn om in de NL-economie te investeren. Totaal kansloos op lange termijn vanwege de eerder door mij in dit subject geschetste problematiek. Persoonlijk ben ik al enige jaren geleden gestopt met beleggen in NL-bedrijven, leverde geen dubbeltje op en geen enkel toekomstperspectief. Niet verwonderlijk dat institutionele beleggers er ook uit stappen. De ratten (de slimmere althans) verlaten het zinkende schip.

Klaboesterbeer | 23-04-09 | 17:48

"De recessie treft NL niet".
"Eerst het zuur dan het zoet".
Nou PVDA stemmers, bedankt. Gelukkig zijn de wachtlijsten in de zorg afgenomen (not), zijn er geen voedselbanken meer nodig (not), is het asielbeleid op orde (not), is het prima in orde met de criminaliteit (not) etc etc.
PVDA stemmer, nogmaals bedankt. Hopelijk bent U tevreden.

Rest In Privacy | 23-04-09 | 17:36

Hee Tjibbe ga eens aan het werk man! Luie donder, ligt daar een beetje lachend te luieren in z'n kinderwagen, terwijl hij 21000 euri terug moet betalen.

Zwart gat | 23-04-09 | 16:56

De love-baby van dit kabinet. Snel laten dopen in de kerk van Bos, Bakellende en Rouvoet. You will get the pie in the sky when you die.

The Prisoner | 23-04-09 | 16:27

Sikkeneur | 23-04-09 | 15:48

Alleen socialisten leven op het geld wat ze uit naam van hun eigen kinderen geleend hebben en durven dit te verkopen als sociaal.
Een stem op de PvdA is een stem op de toekomstige armoede van je kinderen.

Colle Tout | 23-04-09 | 16:19

Sikkeneur | 23-04-09 | 15:48
Jij wel dan? Nee toch, denk toch na! Als de PvdA elke sociale regeling zo benaderen als ze gisteren de JSF benaderden dan had dit land geen financiële problemen gehad, maar dat was een uitzondering. Erg jammer dat ze dat alleen bij de JSF doen die in 30 jaar totaal ongeveer net zoveel kost als 5 weken sociaal beleid.. daar is een met dezelfde insteek een honderdvoud te besparen tov de JSF.

seven | 23-04-09 | 16:15

He redactie, geen woord over de centrale bank(en). Jammer.

PAAL! | 23-04-09 | 15:52

seven | 23-04-09 | 15:04
Er zitten nogal wat aannames in je comment, maar chapeau dat je er zoveel tijd en werk insteekt om duidelijk te maken dat je geen PvdA stemt.

Sikkeneur | 23-04-09 | 15:48

Wouter bedankt! Wouter bedankt...

Mucci | 23-04-09 | 15:45

Alsof hem het later iets kan schelen wat de staatsschuld is. Hij heet Tjibbe, dan heb je grotere problemen.

KapiteinClaus | 23-04-09 | 15:38

PVDA : Poen Voor De Aasgieren

seven | 23-04-09 | 15:37

Er komt trouwens nog wel 100 MRD bij de komende 2 a 3 jaar. Het verwachte tekort op de begroting in 2010 alleen al is 40 a 50 Miljard... Maar in 2011 bezuinigen ze slechts 1 miljard (terwijl het tekort in dat jaar naar verwachting ook 50 mrd min 1 mrd dus 49 mrd is. Echter in het begin van dat jaar zijn er al verkiezingen dus de ratten die verantwoordelijk zijn voor financiën ( Wouter Bos van de PvdA ) verlaten het schip. Ze laten de rotzooi opruimen door de volgende kabinetten waarna ze vanuit de oppositie gaan zeiken dat de regering die dan aan de macht is zoveel haarde ingrepen doet... Terwijl ze zelf de oorzaak zijn van die ingrepen door niets maar dan ook helemaal niets te bezuinigen in goede tijden..

seven | 23-04-09 | 15:24

PVDA in de macht... schatkist verkracht...
L'histoire se répète...

Pauvre Con | 23-04-09 | 15:14

doehetlichtuit | 23-04-09 | 15:06
Ze verkopen eerst de aandelen en pas nadat ze zelf zijn uitgestapt trekken ze de leningen in die ze hebben uitstaan bij die bedrijven. Handel met voorkennis dus..

seven | 23-04-09 | 15:08

ik snap niet dat blijkbaar zich niemand druk daarover maakt dat ING uit Nederlandse bedrijven uitstapt. www.volkskrant.nl/economie/article1185...

Dat is echt lullig, waar gaat dan al dit geld dan naar toe?

doehetlichtuit | 23-04-09 | 15:06

De berekening gaat trouwens uit van een misvatting, niet iedereen in dit land betaald mee aan de kosten van deze lening. Alleen mensen die belasting betalen en niet leven van de overheid dragen effectief bij aan de kosten voor deze staatsschuld.
Er staan immers 5 miljoen mensen aan de kant van de ontvangers ipv aan de kant van de betalers. (Naast dat de betalers vaak ook nog zelf een gezin hebben te onderhouden.)

Decennia lang zijn mensen die in staat waren om te werken willens en wetens aan de kant gezet. Soms met goedkeuring van degene die het betrof maar ook regelmatig als versoepeling van reorganistaties. Nederland heeft zichzelf daarna altijd braaf op de borst geklopt dat het zo weinig werkelozen heeft in vergelijking met de buurlanden. Wat echter vaak vergeten wordt om te vermelden is dat Nederland een expert is geworden om mensen zonder werk in verschillende categorieën uit te splitsen zodat bepaalde cijfers lager lijken dan ze in werkelijkheid zijn. Alleen al het aantal WAO-ers is in ons land een factor 8 hoger dan in onze buurlanden.. aangezien dit vaak ontslagen ambtenaren betreft.. Een goedkopere manier van ontslaan is er voor beide partijen niet. Uitkering is levenslang en de hoogte gerelateerd aan het laatst verdiende loon. Dus er zal niet snel een prikkel zijn om lager werk te accepteren..

De AOW is toen hij bedacht werd voor oude mensen, een gemiddelde arbeider werd toen de AOW in werking gesteld werd niet ouder dan 65 ! Nu is deze leeftijd rond de 80 jaar 15 jaar langer betalen dus voor degene die nog jong zijn..

Stand 2007
852400 WAO / WIA
217300 WW
317800 Bijstand
2632200 Aow
950000 ambtenaren
---------
totaal 5 miljoen mensen die hun inkomen via de staat ontvangen.

Mensen die qua inkomen puur afhankelijk zijn van de overheid, hierin zijn de vutters, permanente verloven en permanent ziek gemelde niet eens meegeteld.. statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?D...

Bekijk ook eens deze bevolkingspiramide op de site van het cbs, loopt door tot 2050, duidelijk te zien dat de basis van deze piramide steeds smaller wordt.. www.cbs.nl/nl-NL/menu/themas/bevolking...

seven | 23-04-09 | 15:04

De mannen in pak hebben hun zakken gevuld en de gewone man mag hangen, dus aan een ieder die hier aan heeft meegewerkt sterf.

Martijn12345 | 23-04-09 | 15:00

De Nederlandse economie krimpt dit jaar met 4,8 procent en groeit ook volgend jaar niet. Dat voorspelt het Internationaal Monetair Fonds (IMF) in de woensdag gepubliceerde nieuwe editie van de World Economic Outlook. www.nuzakelijk.nl/20090422/kredietcris...
versus
Bos: Geen recessie in Nederland
WASHINGTON - Minister Wouter Bos van Financiën verwacht niet dat een recessie in de Verenigde Staten over zal waaien naar Nederland. www.volkskrant.nl/economie/article5265...

Wouter Bos krijgt gelijk, 4,8 procent daling na vorige langdurige dalingen is inderdaad geen recessie meer. We zitten in een depressie..
ps JSF? 1mln WAO-ers? 1mln Ambtenaren? We mogen blij zijn als we de zorg nog kunnen blijven betalen... saneren die overbodige regelingen nu het nog kan om dat wat echt noodzakelijk is overeind te kunnen houden..

seven | 23-04-09 | 14:57

Der-de-we-ruld-land? Ik begrijp best dat dit een poging tot satire is maar ga voor de gein eens kijken in een echt derde wereld land en je daarna een flink potje lopen scha-men Hoxha.

We zijn met z'n allen zo rijk dat we het niet eens meer zien en massaal een hartfilmpje moeten laten maken omdat het even een paar procentjes minder gaat. Zielig.

Mike Oxlong | 23-04-09 | 14:51

Zeg maar 100.000 Euro per gezin.

Het begon toen we 17 Miljard betaalde voor een stoffige oude Fortis bankrekening met een roodstand van 50 Miljard. www.nuzakelijk.nl/20090224/kredietcris...

Trouwens in dit overzicht zijn nog niet eens de garanties meegenomen die deze baby moet verstrekken. Heel NL staat namelijk ook nog eens garant voor talloze ongedekte of slecht gedekte leningen (denk bv de Alt a liar loans leningen van ING in de US die worden gedekt door dit farm4.static.flickr.com/3310/340892537... ( na het laden Scrollen naar rechts . )

Dus je kan als het echt mis gaat het praktisch verdubbellen.
Overzicht:
16,8 miljard aankoop Fortis NL (de helft van Fortis totaal) terwijl fortis totaal op de beurs minder dan de helft waard was.

RFS Holdings 6,5 MRD (ja nooit van gehoord hè, was eigendom van de drie banken die ABN daarmee overnamen, dat deel wilde de staat er persé bij)

50 miljard voor aflossing leningen door de staat van Fortis NL aan Fortis België

20 mijard voor algemene garantieregeling (Waaronder 10 MRD voor ING 3MRD voor AEGON en 750 mln SNS Reaal)

1,7 miljard redding icesavespaarders
200 miljard mega garantstelling interbankaire leningen.

totaal 295 miljard aankoop en garanties voor banken.

En wat alle immigratie uit het verleden en heden www.cpb.nl/nl/news/2003_24.html nu en in de toekomst jaarlijks kost is ook nog niet meegenomen in deze staatschuld. Zijn echter wel kosten die elk jaar terug komen. Naast de jaarlijkste kosten van WAO (1 miljoen mensen en de AOW (die nu al niet meer uit de 17,9 procent premies van het inkomen betaald kan worden en nu al een aanvulling krijgt vanuit de belastingpot. (Niet dat je jongere generatie de echte waarde krijgt voor die hoge premielast, slechts een kwart van wat ze gemiddeld betalen komt terug als hun eigen AOW. (en dan hebben we het maar helemaal niet over WAO, VUT en alle andere regelingen die exclusief voor de Babyboom FNV leden is bedacht.. ten koste van iedereen jonger dan dat.)

seven | 23-04-09 | 14:36

Dankje Woutert!

Malibu Stacy | 23-04-09 | 14:33

Euros gezien staan we er misschien slecht voor maar de Staat schuld in the UK is nog veel hoger. Wat ik laatst zag was het hier 1 triljoen pond of iets dergelijks.

NightCreature | 23-04-09 | 14:25

Goed artikel Hoxha!

Liberty Wolfe | 23-04-09 | 14:21

Als je niet getekend hebt hoef je ook niet te betalen.

Moeder Gans | 23-04-09 | 14:00

Fimbulvetr | 23-04-09 | 13:02
Je lult crap, Lehman Brothers viel pas om toen hier het her-financieren van banken al was begonnen. Door het omvallen van Lehman werd ook pas duidelijk hoe ver diens tentakels verspreidt waren om andere banken mee te sleuren in de val.

Er werd door de Staat ingegrepen, dat dit door een coalitie gebeurd waar jij je niet in kan vinden, soit.

Sikkeneur | 23-04-09 | 13:56

ZO is t!!!! alle schuld verdelen over mensen met achterlijke namen!!! Als je je kind Tjibbe noemt vraag je gewoon om een schuld...

Jordy1986 | 23-04-09 | 13:44

LOL @ Mauguio | 23-04-09 | 10:19

En voor het resterende bedrag krijgt Tjibbe waardebonnen voor een JSF?

Rhayader | 23-04-09 | 13:43

Wilders lost het wel op, eerst is ff lekker gaan ruimen !!!

Eik1968 | 23-04-09 | 13:36

-weggejorist-

HumanJoystick | 23-04-09 | 13:35

Carpe Noctum | 23-04-09 | 13:02

Ja het kaartenhuis -de woningmarkt- moet nog in elkaar gaan vallen...

Ik denk dat Nieuw-zeeland wel een leuk oort is om onrusten te ontwijken.

michzelluf | 23-04-09 | 13:31

Rho'd Berth | 23-04-09 | 12:42
Jij bent bitter slecht geïnformeerd broeder.
De staatschuld is de laatste jaren juist opgelopen ondanks de economisch vette jaren2006, 2007 en 2008.
Bos is afgelopen jaren juist begonnen met onverantwoord geldsmijten naar allerlei onzinnige hobby’s onder het argument: De staatschuld mag oplopen want het gaat zo goed met Nederland en we kunnen dit later makkelijk terug betalen.
Nederland (Bos) hangt internationaal de dandy uit van geleend geld en de linksmensch wil of kan dit niet begrijpen.

Colle Tout | 23-04-09 | 13:30

Op prinsjesdag hadden we toch nog een begrotingsoverschot van 0,1234% of was het nu 0,1245%?

michzelluf | 23-04-09 | 13:28

@Rho'd Berth | 23-04-09 | 12:42

whow, hoog van de toren. Ten eerste, u zegt dat de staatsschuld tot 2007 is afgebouwd. Vanwaar haalt u die kennis. Bij deze even een linkje naar een pagina van Sargasso (kon niet echt een neutrale overzichtelijke bron vinden). Kunt u mij in de grafiekjes aangeven wanneer er sprake was van een structureel begrotingsoverschot?: sargasso.nl/archief/2005/08/23/staatss....

Ter toelichting. We hebben wel jaren met (zeer minimale) begrotingsoverschotten gekend waarin we staatsschuld konden aflossen. Maar over de laatste 40 jaar zijn dat maar een handjevol jaren geweest, bovendien waren de positieve percentages altijd veeeeel lager dan de negatieve percentages. Van structurele aflossing is eigenlijk nog nooit sprake geweest. Dat vind ik een serieus probleem, kennelijk krijgen we het op lange termijn niet voor elkaar om onze zaakjes op orde te krijgen.

Ten tweede: U stelt dat gasinkomsten besteed mogen worden. Uiteraard, daar vind u in mij in principe geen tegenstander, maaaar.... Dan moet het wel ten goede komen en nuttige, structurele lange-termijn investeringen waar anders geen geld voor zou zijn. En alleen dan wanneer de begroting sluitend is (wat dus bijna nooit het geval is). Gasinkomsten mogen zeker geen vrijbriefje zijn voor het geld steken in allerlei onnutte zaken, en dat is het zeer zeker wel geweest. Hoe kan het zijn dat een welvarend land als nederland MET gasinkomsten desondanks toch een enorme staatsschuld opbouwt. Dat valt toch niet meer recht te lullen?

Punt is dat in tijden van welvaart we het kennelijk niet voor elkaar hebben gekregen onze boekjes op orde te krijgen. Dat tekent het falende kabinetsbeleid van niet alleen bos en balkenende (alhoewel zij het wel erg bont maken), maar van de afgelopen 40 jaar. De komende 40 jaar gaan een stuk moeilijker worden dankzij het verlies aan gasinkomsten, de vergrijzing en het mislukte multikul experiment. Daarbovenop komt nog eens de erfenis van een generatie die dacht dat de bomen altijd tot in de hemel zouden groeien. Ik vrees serieus met grote vrezen dat de baby in de artikel niet meer zo'n hele fraaie toekomst wacht in NL...

Tot slot, dat gezever over demagogisch gelul en gemiste kansen is voor uw rekening. Spijtig dat u kennelijk niet genoeg heeft aan argumenten.

Klaboesterbeer | 23-04-09 | 13:25

346 miljard staatsschuld. Veel? 't Is maar hoe je't bekijkt.
Aan subsidies en 'ontwikkelings'-hulp aleen al betaalt de staat ca. 30 miljard per jaar. Kappen met die onzin, en we zijn in ca. 11 jaar tijd van de schuld af.
En er zijn nog veel meer onzinuitgaven waar we zonder een centje pijn van af kunnen.
Maar het is een kwestie van moed om te benoemen en te bouwen, en dat kunnen ideologisch verblinde 'socialisten' zoals Wouter Bos niet.

Fijnstoffer | 23-04-09 | 13:18

Framoes

Ik als Nederlander wil ook vertrekken maar krijg geen cent oprot premie, andere volksgroepen wel, ook krijgen ze een zak geld om wat daar te beginnen en een voorlopige uitkering, waar is de gelijkheid!!!!!

oudezeur | 23-04-09 | 13:13

je moehar | 23-04-09 | 12:49

Dombo, het gaat niet over z'n naam maar op feiten dat een kind met tandjes wel degelijk vaste voedsel eet. Dus Hoxha artikel zou moeten zijn, "wie net met vaste voedsel is begonnen", maar niet "vaste voedsel net niet...."

predman | 23-04-09 | 13:13

alleen ierland, geenstijl?
wat dacht je van BELGIE!

Bobel | 23-04-09 | 13:07

Sikkeneur | 23-04-09 | 12:46
In de landen om ons heen viel de ene na de andere bank om en stortte de ene na de andere economie in. Nederland drijft op de handel met het buitenland, maar nee, Bos en Balkende zagen deze malaise niet aankomen en gingen vrolijk verder met hun onmogelijke coalitie in de lucht te houden.
Godbeterd de reactie van dit kabinet op de crisis was een maand lang onderhandelen van een nieuw 'regeerakkoord', waar voor ze eerst maar eens steun gingen vragen bij de FNV.
Leiderschap is een visie hebben op de toekomst, kunnen anti-ciperen op veranderende omstandigheden en adequaat ingrijpen en bijsturen. Deze club new-economy denkers kunnen dit gewoon niet. Geen visie, geen ruggegraat, geen daadkracht. De perfecte afspiegeling van Nederland.

Fimbulvetr | 23-04-09 | 13:02

@ mezelf: VOOR*

MacReady | 23-04-09 | 13:02

"Denk er om, lenen kost geld"
.
Zei de overheid, terwijl ze ons verder in de schulden drukken.

Carpe Noctum | 23-04-09 | 13:02

Uhh, halen we hier staatsschuld en begrotingstekort door elkaar? Italië staat er qua staatsschuld bijvoorbeeld veel slechter voorn (meer dan 100% BNP).

MacReady | 23-04-09 | 13:02

In de VS meen ik dat 1% van de belastingbetalers opdraait voor 46% van de inkomstenbelasting.
En dat in een land met een relatief laag progressieve inkomstenbelasting schaal.
.
In Nederland denk ik dat zo onderhand 1% van de belastingbetalers opdraait voor 75% van de inkomstenbelasting.
.
Ik raad Wouter Bos aan om eens Atlas Shrugged van Ayn Rand te gaan lezen, dan weet hij ook hoe het in Nederland af gaat lopen.

Carpe Noctum | 23-04-09 | 13:00

Als Tjibbe in zijn leven geen bedragje van 21.000 euro kan wegwerken zie ik het somber in voor ons land...

1oog | 23-04-09 | 13:00

-weggejorist-

WakyWakyEggsAndBacy | 23-04-09 | 12:58

dus naast 2 hypotheken, creditcard, studieschuld, doorlopend krediet,g/w/l-rekening nog een schuld. Die 2 hypotheken was eigenlijk al voldoende geweest.

en wat als je net uit de schuldsanering komt?

Laus | 23-04-09 | 12:58

En nog naar Wouter Bos durven wijzen? Niemand heeft door dat we zelf de oorzaak zijn van dit alles... leuk he zo'n monetair systeem waarbij het deel schuld een steeds groter deel van de koek wordt... onhoudbaar... dit gaat nooit meer terug betaald worden en het komt ook nooit meer goed!

synchronicity | 23-04-09 | 12:58

Fijn te weten, we zijn dus hier met de hele familie sinds kort compleet insolvent.
En ik spaar me al suf de laatste twee jaar... nouja, een tonnetje, wat is dat tegenwoordig nog, zo afgelost. Toch?!?

ZSU-23-4 | 23-04-09 | 12:56

predman | 23-04-09 | 11:20
wie zegt dat tjibbe op de foto staat?

je moehar | 23-04-09 | 12:49

Fimbulvetr | 23-04-09 | 12:25
Je kan net zoveel plannen maken en een visie hebben op de toekomst, ten aller tijden zul je worden ingehaald door de werkelijkheid van het moment.
Niemand, maar dan ook niemand voorzag vooraf de bancaire malaise tot de werkelijkheid het falen van het systeem achteraf deed vaststellen.

Sikkeneur | 23-04-09 | 12:46

@Klaboesterbeer | 23-04-09 | 11:59
Nee, geen lood om oud ijzer. Rente moeten we zowieso betalen, en dat wordt binnen de begroting gepast. Als er overschotten zijn wordt deze gebruikt om de staatsschuld zelf af te bouwen, wat vervolgens resulteert in lagere rentelasten. De staatsschuld is t/m 2007 aanzienlijk afgebouwd, daardoor heeft NL nu een relatief erg lage staatsschuld. In 2008 is deze door de bankencrisis weer opgelopen. En natuurlijk is gas een inkomstenbron in NL, dat geeft toch niets? Waarom neem je het iemand kwalijk dat hij als politicus de gasopbrengsten gebruikt? Het enige dat Balkenende IV is te verwijten dat ze de begroting voor 2009 op veel te rooskleurige basis hebben gemaakt. En ja, daar zijn ze goed de mist mee ingegaan. Kortom, er is genoeg in te brengen tegen B4, maar die gestegen staatsschuld is niet een van die dingen. Om geloofwaardig te zijn moet je niet je bek maar een demagogische dauw geven, zoals geenstijl hier doet. Jammer, gemiste kans. Laat zien dat geenstijl uiteindelijk niveau niks heeft als het om dit soort zaken gaat.

Rho'd Berth | 23-04-09 | 12:42

FF serieus Wouter, kan ik ff 21 ruggen vangen. Stuur anders de deurwaarder voor loonbelsag naar je toe. Leuke naam trouwens voor je nieuwe telg, Tjibbe! Was zeker een van de voorkeursnamen van de nl. regering?
Groeten uit de hel!

Fuckinghell | 23-04-09 | 12:42

Meneer ZAAAAALLLLM waar ben jeeeee? HEEELLLUUUPPPP!!!

d'n Turfsteker | 23-04-09 | 12:41

Reken eens uit hoeveel dat per WERKENDE Nederlander is.

omwenteling | 23-04-09 | 12:40

Die schuld is toch een deel hypothecair? Dus die kan ik opvoeren zonder een eigen huis te hebben. Worden we er toch beter van.

santadomenica | 23-04-09 | 12:40

Het is in werkelijkheid nog veel erger.
Alsje de prijsstijgingen en de vermindering van je vermogen, spaargeld en woningbezit, meeteld kom je uit op een bedrag van €100.000 euri per nederlander.
Gefeliciteerd Tjibbe, welkom in de echte mensenwereld.

Dostranamus | 23-04-09 | 12:39

.... wanneer wordt het CDA nou eens verantwoordelijk gehouden voor 60 jaar zwalkend rentmeesterschap...?

Fimbulvetr | 23-04-09 | 12:36

Gelukkig is er geld genoeg in Nederland om over de linkse balk te gooien...

ExtremeExtremist | 23-04-09 | 12:36

Alsof we dit niet aan zagen komen. Valt het nog mee.

Lutsers.

fuckjargon | 23-04-09 | 12:33

Hé Wouter: BEDANKT LUL!

mauzzer80 | 23-04-09 | 12:31

@ glaaf

Mensen houden nou eenmaal van crises.
Gun ze dat plezier, ironie is uitgevonden door nature niet door mensen.

Dat we evolutie beinvloeden betekent niet dat we het uitgevonden hebben.

fuckjargon | 23-04-09 | 12:29

@Rho'd Berth

Er zijn goedkopere (en betere) alternatieven.
Zijn we gelijk van de Amerikaanse invloeden af!

Pete_1968 | 23-04-09 | 12:29

LOL @hox, kanker @Bos.

..zapper | 23-04-09 | 12:28

Sikkeneur | 23-04-09 | 12:19
Dit kabinet kluste in september een begroting in elkaar waarin men er vanuit ging dat de hele economische recessie Nederland zou overwaaien. Tot half januari was Bos er nog overtuigd dat het op orde brengen van het financiele systeem afdoende zou zijn om de economische malaise te bestrijden.
Ik sta aan de zijlijn en ik heb inderdaad kritiek: Dit kabinet heeft geen visie voor de toekomst, is in het heden niet in staat signalen juist te interpreteren, voert geen anticyclisch beleid en speculeert met geleend geld. Dit kabinet zijn Tokkies in de bijstand die denken dat ze via een legiolease constructie rijk kunnen worden.....

Fimbulvetr | 23-04-09 | 12:25

dit soort berichten is eenzijdig en drukt het sentiment nog verder naar beneden.
lul elkaar de crisis nog verder aan, dat helpt.

glaaf | 23-04-09 | 12:23

Wat is € 21.000 op een mensenleven? Tweede-hans Audi A7?

Nou dan.

fuckjargon | 23-04-09 | 12:21

Ik acht dhr. Bos vrij veel macht toe binnen zijn partij, maar het oplopen van de staatsschuld is primair toch een voltallige Kabinet verantwoordelijkheid.
Daarbij zit vrij veel geld als leningen verstrekt aan de banken in de staatsschuld verdisconteert en vallen deze bij afbetaling en bijbehorende rente weg.
Blijft over de recessie. Daar had Zalm geen last van en toch mochten we 6 jaar het 'zuur' hebben.

Natuurlijk had de regering ook andere keuzes kunnen maken, zoals de banken om laten vallen toen het waarborg garantiefonds nog niet was opgekrikt naar 100K.
Werkgevers hun werknemers de keuze voor kunnen leggen of een 35% pay-cut of 50% personeel eruit cq volledig sluiten van de tent.

Aan Hoxha de eer zijn visie hierop te geven, want kritiek is een luxe die alleen zij die aan de zijlijn staan zich kunnen veroorloven.

Sikkeneur | 23-04-09 | 12:19

-edet- | 23-04-09 | 12:13
Nee anti-cyclish beleid voer je door te investeren in infrastructuur en zo op korte termijn werkgelegenheid te creeren en op lange termijn voorwaarden te scheppen voor economische groei, zodat de ROI via de belastingdienst terug komt.
Bos heeft geld geleend om bedrijven overeind te houden, dat is een verkapte vorm van Nationalisatie, dat werkt marktverstorend en het is dus maar afwachten hoe dat op de langere termijn uitpakt.
Bos speelt voor hedgefund, door te speculeren op koersstijging van de door hem opgekochtte banken.

Fimbulvetr | 23-04-09 | 12:18

Dat heet een anticyclisch beleid voeren. Maargoed, dat snappen ze niet bij de TMG, daar werken toch alleen maar klassieken. Keynes, doe er wat aan!

-edet- | 23-04-09 | 12:13

De Belastingdienst | 23-04-09 | 11:22
.... u gelooft in sprookjes...?

Fimbulvetr | 23-04-09 | 12:11

Het zieke van dit verhaal: we betalen de enorme rente aan dezelfde mensen die verantwoordelijk zijn dat de banken omvielen en staatssteun noduig hadden.

jappertje | 23-04-09 | 12:09

Wouter Bos, als treasurer op de brug van hedge Fund de Nederlandse Staat...

Fimbulvetr | 23-04-09 | 12:08

Tsja, dat heb je met een economische crisis GS.
En dat doet Woutertje het nog goed als je deze schuld vergelijkt met omringebnde landen. Hulde Wouter!

Zippy | 23-04-09 | 12:06

Staat iemand hier raar van te kijken?

bovenste_plank | 23-04-09 | 12:05

De JSF is zo duur, we kunnen beter de goedkopere en betere Russische Su-35 kopen !

FOne | 23-04-09 | 12:04

Die schuld is toch ontstaan door een aantal bijna failliete banken te financieren? En die bestuurders gaan ten koste van hun bonussen het geld toch weer terugverdienen voor ons?
Wij (en ook Tjibbe) hoeven ons dus niet druk te maken over deze schuld als die bankboeven gewoon hun werk doen, tenzij over enkele jaren blijkt dat ze de boel weer hebben lopen verklooien.

knight03 | 23-04-09 | 12:03

We staan erbij en kijken ernaar :(

Cigarette | 23-04-09 | 12:03

Wouter denkt: "Na mij de zondvloed. Als ik straks een mooi VN-baantje heb, betaal ík lekker geen belasting."

Zeddegeizot | 23-04-09 | 11:59

@Rho'd Berth | 23-04-09 | 11:55

lood om oud ijzer. De gasopbrengsten zijn in de begroting nogal noodzakelijk om allerlei gaten te dichten die ontstaan door een onverantwoordelijk uitgavepatroon. Of het op papier nu gebruikt wordt voor aflossing van de schuld (waar ik de laatste jaren erg weinig van heb gemerkt) of aflossing van de rente is slechs een boekhoudkundig flauwekulligheidje om het mooi te verkopen aan het stemvee.

Klaboesterbeer | 23-04-09 | 11:59

Hebben we nu ook allemaal een BKR-registratie? Ik ben namelijk bezig met het kopen van een huis...

Alcoholic | 23-04-09 | 11:58

Ja, God, nou, als we een schamele 21 mille al veel vinden, waar moet het dan toch heen in dit land.
Viel het kabinet maar, kon Geert de boel weer een beetje rechttrekken...'

Pauperclown | 23-04-09 | 11:56

Tip voor Tjibbe: wordt bankier, bij voorkeur van een zogenaamde investment benk

mayor_pickwick | 23-04-09 | 11:56

@Klaboesterbeer | 23-04-09 | 11:48
Nee, de gasopbrengsten zijn niet gebruikt voor het betalen van de rente van de staatsschuld maar voor extra aflossingen van de staatsschuld. (comform de zalmnorm).

Rho'd Berth | 23-04-09 | 11:55

Het schijnt dat Rusland een heel mooi land is... Dan verhuizen jullie toch gewoon allemaal. Lekker rustig.

Esus | 23-04-09 | 11:54

En uiteindelijk zijn we allemaal schuldig.
Want wie wil er geen auto, hypotheek, huis, veranda, vakantie, mobieltje, winkelen, dure fiets, nog een vakantie ect. ect.

Ik maak me er niet druk op. Goedemiddag.

paradoxical | 23-04-09 | 11:54

@Pete_1968 | 23-04-09 | 11:46
Lekkere korte termijn manier van denken. "We kopen geen straaljagers want die zijn duuuuuuur"
Laten we meteen op brandweer-, politiewagens en ambulances bezuinigen. die kosten ook een hoop geld!

Rho'd Berth | 23-04-09 | 11:53

vorige reaguursel trouwens voor :

Rho'd Berth | 23-04-09 | 11:39

Klaboesterbeer | 23-04-09 | 11:51

@liggend_streepje | 23-04-09 | 11:44
Nee, Belgie staat er niet beter voor. Belgie heeft een hogere staatsschuld dan Nederland. Alleen is die van Nederland afgelopen jaar harder gegroeid dan de Belgische.

Staatsschuld Belgie: 88,7% BNP (1)

Staatsschuld NL: 58,2% BNP

(1)http://nieuws.marokko.nl/index.php?nav=nieuws&nid=12964
(2)http://managementscope.nl/nieuws/5-macro-economie/staatsschuld-nederland-cbs

Rho'd Berth | 23-04-09 | 11:50

Joppe hep ie tog als naam?

TomPardon | 23-04-09 | 11:49

Is u voor het eggie? We betaalden volgens mij vorig jaar al 14 miljard aan renteaflossing. Het getal wat hoxha in zijn stukje noemt, klopt geloof ik niet omdat de schuld sinds die tijd nogal is gegroeid. Daarnaast is NL ook nogal gezakt qua kredietwaardigheid op de internationale geldmarkt (hoe zou dat toch komen?), dat betekend dat de leningen duurder gaan worden.

In engeland begint al de situatie te ontstaan dat de staat geen geld meer kan lenen. In NL zijn we inderdaad nog niet zo ver, maar we zijn best aardig op weg. NL leunt voor de aflossing van de rente zwaar op gas-inkomsten, die gasbel is over 20 jaar op, de staatschuld zal tegen die tijd ongetwijfeld alleen nog maar groter zijn. Die enorme rentelast mag dan opgebracht worden door een klein clubje mensen onder de 65, aangezien de bevolking sterk zal zijn vergrijsd. Van dat kleine clubje mensen onder de 65 kan de helft nauwelijks nederlands spreken en zal zeker niet geneigd zijn op te draaien voor deze staatsschuld (u weet wel welke groepen ik bedoel toch?).

Het probleem zit um niet in de overname van die banken (alhoewel we daar zonder enige twijfel nog heeeeel veel pijn van gaan krijgen vanwege de boterzachte voorwaarden die bos heeft gesteld aan terugbetalingen). Nee, het probleem zit um in 40 jaar ongelimiteerd (multikul) feest vieren op kosten van de komende generaties.

Klaboesterbeer | 23-04-09 | 11:48

Arrabinekoeterine | 23-04-09 | 11:46
Nee, dat zie je nu echt verkeerd. De schuldige is en blijft Bos met zijn PvdA. Helaas...

Giaur! | 23-04-09 | 11:48

wat dom om te zeggen dat dit aan wouter ligt :')

kapotgaanwetoch | 23-04-09 | 11:48

Daar gaat-ie weer: "Allemaal PvdA blijven stemmen en allesj komt goet [het geijteneuqersaccent mag u er zelf bijdenken].

Giaur! | 23-04-09 | 11:47

Maar wel de JSF aanschaffen voor een paar miljard euro, geld naar negerlanden in zonnig Afrika sturen, allerlei nutteloze projectjes om criminele mocro's van straat te houden, bedriegende en stelende banken helpen met miljarden kredieten, mooie oppleurpremie's voor falende managers, kabinet dat zichzelf een salaris verhoging geeft, burgemeesters met een leuke bijdrage voor zijn/haar huisvestingskosten, en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Dan valt die 21.000 euro nog mee....

Pete_1968 | 23-04-09 | 11:46

"Nederland heeft onder Wouter Bos de staatsschuld zien groeien met 87 miljard euro naar 346 miljard."

Ja, maar dat moet je niet Wouter Bos verwijten. De verantwoordelijken zijn overwegend lid van de VVD.

Arrabinekoeterine | 23-04-09 | 11:46

Om even in stijl te blijven: Lullig stukje van Hoxxa. Hij heeft de melk horen klotsen, maar weet niet waar de tepel hangt.

LoopseTeef | 23-04-09 | 11:45

@Rho'd Berth | 23-04-09 | 11:39
BS. Zelfs België staat er dus beter voor, het land waar heel Europa al honderden jaren haar oorlogen uitvecht, dát pauperland ja staat er beter voor als NL. Maar goed. De tijd zal het leren.

liggend_streepje | 23-04-09 | 11:44

Dan krimpen we de overheid toch in?

stumper | 23-04-09 | 11:43

@ Merlot | 23-04-09 | 11:32
Tja een andere oplossing is natuurlijk de extreemrijken aanpakken, dan ben je namelijk ook meteen van je schuld af.

"Een staat kan een staatsschuld oplopen door geld te lenen bij particulieren, bedrijven, organisaties en/of andere staten. Dit gebeurt meestal bij bedrijven, particulieren en organisaties door de uitgifte van staatsobligaties. In Nederland leende de staat tot 1995 vooral bij pensioenfondsen en verzekeringsmaatschappijen. Vanaf 1995 leent de Nederlandse overheid vrijwel altijd via obligaties. Dat zijn schuldbekentenissen waarin de overheid belooft rente te betalen aan degene aan wie de obligatie wordt verkocht."

Ofwel mafia style gewoon je schuldeiser ombrengen, dan ben je namelijk ook van je schuld af... Of denk ik te radicaal?

De Koreaanse Slet | 23-04-09 | 11:42

En dan zeuren mensen over 5,8 miljard aan investeringen in de Nederlandse aerospace- industrie en kennis.

Porrello | 23-04-09 | 11:41

Das kut. Heb ik net 18k schuld afgelost kan ik weer van vooraf aan beginnen. Laten we hopen dat ABN/Fortis nog iets op gaat leveren anders gaan we Woutertje hopelijk wel publiekelijk berechten?!

liggend_streepje | 23-04-09 | 11:41

1e zin hierboven: "al helemaal geen PvdA fan"

Rho'd Berth | 23-04-09 | 11:39

Ik ben absoluut geen Wouter Bos fan en al helemaal geen Wouter Bos fan, maar dit stuk is pure onzin. Gelukkig heeft WB de nederlandse banken gered anders waren we helemaal de sjaak geweest. Dat onze schuld relatief hard is opgelopen komt doordat we een relatief grote bankaire sector hebben. En omdat al die banken gered zijn kan de boel op de lange termijn worden verkocht en misschien nog wel met winst. Misschien ook niet, maar als de boel in elkaar gestort was (ABN, ING en Fortis) dan was onze hele economie ala 1929 volledig voor gaas gegaan, iedereen van z'n spaargeld af en het hele financiele systeem zou zijn gestaakt.

En nee, NL staat er in verhouding met andere landen niet zo slecht voor. Geen probleem met kritisch en sceptisch tegenover de regering staan, maar onzin schrijven is niveau niks. Ik kan 10 betere redenen verzinnen om tegen WB en dit kabinet te zijn.

Rho'd Berth | 23-04-09 | 11:39

Allemaal een jaar 2x zo hard werken. Dan is de staatschuld in 1x weg.

Mordax | 23-04-09 | 11:39

Niets aan de hand, die kinders moeten gewoon weer cda/pvda/sp/gl stemmen, en dan wordt die 21k schuld gewoon weer doorgeschoven naar de generatie die daarna komt. Voor de rentelasten kun je gewoon nieuwe leningen aangaan.

Piramidespellen zijn gewoon helemaal de bom!

Klaboesterbeer | 23-04-09 | 11:34

Tjibbe, Sjoerd en Wibbe die zouden het wel rooien
Tjibbe, Sjoerd en Wibbe die zaten mooi te klooien
Zijn in een wak gereden, volledig overleden
Zo heb je 't over Friezen, zo heb je 't over dooien
De elfstedentocht, door de bocht, met Berenburg, Berenburg

Leuke naam Tjibbe.....

Lettie | 23-04-09 | 11:32

Er is wel een oplossing voor, maar daar zie ik Nederland nog niet aan beginnen.
Niet dat degenen die onze peperdure mutikulhobbies (22 miljard per jaar puur verlies) zitten door te drijven in de meerderheid zijn; integendeel.
Het gaat om een vrij beperkte elite.
Maar ze zitten op de plaatsen waar de lakens uitgedeeld worden, en waar de kiezersmacht geen invloed heeft.
En daar gaat het om.
In een dictatuur.

Merlot | 23-04-09 | 11:32

Tel daarbij op de de schulden van mensen met een hypotheek.

azijnseiker | 23-04-09 | 11:28

En iedere tokkie die met zijn paupercenten een vinextoko voor 2ton heeft aangeschaft heeft geen recht tot klagen. Exemplarisch.

dagrunge | 23-04-09 | 11:27

Nou koop dat nieuwe vliegtuigje van 130 milj. dan ook maar, die 8 tientjes per persoon kan er dan ook nog wel bij.

Stomstom | 23-04-09 | 11:27

@ Pinocchio | 23-04-09 | 11:16
Ja da's een goede vraag... Aan wie betalen 'we' die rente dan?

Vroeger leenden overheden altijd geld van prive bankiers die daar dikke vette rente over vroegen en de belastingbetaler en/of overwonnen vijand betaalde dat terug. Dus... Als dit nog steeds zo is het dan niet heel verstandig om mbv speciale legereenheden de rijke bankiers van hun belachelijk vermogen te ontzetten? Zijn 'we' in een klap van staatsschuld af en hebben we een surplus van ettele miljoentjes de man. Simpel toch?

De Koreaanse Slet | 23-04-09 | 11:27

Trouwens, mogen de media ook nog eventjes in het beklaagdenbankje plaatsnemen? Vooral de zogenaamde financieel en economische experts hebben naar mijn mening vaak en veel te veel overdreven berichtgeving geproduceerd. Daarmee voor nog meer paniek zorgend.

SODEP | 23-04-09 | 11:26

Ik zou zeggen, koop nog een paar straaljagers!

nuanceman | 23-04-09 | 11:24

Gelukkig ontvangen het philharmonisch orkest en de Vara nog gewoon hun subsidies. Belangrijke zaken moeten immers doorgaan!

jullie ook hier? | 23-04-09 | 11:23

Jippie! NL komt in aanmerking voor EU-subsidie.

henriette | 23-04-09 | 11:23

klopt niks de laatste zin. Alleen over vorig jaar is de staatsschuld van Nederland zo hard gestegen, waarbij alleen Ierland een snellere toename had. België, Griekenland en Italië hebben nog een veel grotere staatsschuld.

VanDerGeld | 23-04-09 | 11:23

Propaganda dit hele artikel.

Wat een onzin!

Nederland staat er heel erg goed voor en die schuld is al helemaal niet zoveel opgelopen.
Al die miljarden 'schuld' die er nu bijgekomen zijn, zijn leningen. Die 'schuld' wordt terugbetaald door de bedrijven die er gebruik van hebben gemaakt. Ook lenen ze tegen meer dan 8% rente per jaar, terwijl de lening is gefinancieerd met ongeveer 4%.
We draaien dus dikke winst met de extra 'schuld'. Daarnaast wordt ABN+Fortis NL binnen 5 jaar verkocht met miljarden winst. Dit is dus geen permanente schuld.

De oplossingen met de kredietcrisis heeft Bos juist erg goed gedaan, klasse!

Ik wil graag 1 miljoen schuld hebben als ik er 3% winst mee kan maken.

De Belastingdienst | 23-04-09 | 11:22

Wat een onzin stukje. Beetje klok horen luiden maar geen idee hebben hoe je klepel schrijft.

Rho'd Berth | 23-04-09 | 11:22

Televaag.

kofferdeknosser | 23-04-09 | 11:22

nou en? Allemaal maar cjifertjes, het zal wel.. dan geen audi meer, wordt het toch gewoon een suzuki-alto...

Fatwa | 23-04-09 | 11:20

"Hallo Tjibbe uit 020 (naam ouders bij redactie bekend). Dit meneertje Hollandsch Welvaren kan nog net geen vast voedsel eten"

En ook Hoxha maakt een radicale blunder!!
Ik weet niet of hij kinderen heeft, maar Tjibbe heeft twee volgroeide tandjes. Dat betekend dat ie maand of 7 is en wel vaste voedsel eet.
Niet jokken Hoxha, ik heb ook 2 van zulke opvreters thuis.

predman | 23-04-09 | 11:20

SODEP | 23-04-09 | 11:17

Haha! De Sovjet-Unie: hun grote voorbeeld, nou ze zijn goed op weg...

wakkere_nederlander | 23-04-09 | 11:19

Crisis? welke crisis? Die ging toch aan 031 voorbij?
Woutertje!

Stroopdoos | 23-04-09 | 11:18

heerseres | 23-04-09 | 10:55
Helemaal met je eens. Nu -in deze tijd- discussieren over het aanschaffen van straaljagers is net zo schandalig als het graaien van miljarden door banken. Niemand bedreigt ons en ahem... 'experts' beweren zelfs dat we geen straaljagers nodig hebben. De F16s hebben niet eens genoeg gevlogen, noch zijn ze versleten dus waar heeft die kutregering het over?

Hölzenbein | 23-04-09 | 11:18

@wakkere_nederlander | 23-04-09 | 11:13
"Want hoeveel was de staatsschuld van de Sovjet-Unie wel niet in 1989? Dan valt het hier allemaal nog wel mee toch? Toch?"

Aldus de partijleiding van de PvdA in een tweede reactie.

SODEP | 23-04-09 | 11:17

Maar we krijgen al dat geld wat gestoken is in de banken over een paar jaar met rente terug. YEAH.

En anders kunnen we altijd nog piraterij weer op gaan pakken. Daar waren we ten tijde van de VoC en WiC erg goed in.

ODF | 23-04-09 | 11:16

ProW | 23-04-09 | 11:14
"wanneer je garanties geeft aan banken betekent dit niet automatisch dat de staatsschuld 1-op-1 mee oploopt"

Ehmm... Jawel ?!

wakkere_nederlander | 23-04-09 | 11:16

Aan wie betalen we die rente als ik vragen mag.
Aan banken die overeind zijn gehouden of zo?

Pinocchio | 23-04-09 | 11:16

Jeetje, wat erg.

Lieve baby.

PéKáPé | 23-04-09 | 11:15

Quote wiki:
Staatsschuld in 2007
De Staat zal in 2007 ongeveer 13,8 miljard euro aan rente betalen over de staatsschuld. De rentelasten zijn hiermee even hoog als in 2006. Gunstig voor de rentelasten is dat er volgend jaar een overschot is op de begroting. Door dit overschot zullen de rentelasten, ondanks de verwachte stijging van het rentetarief, gelijk blijven. De staatsschuld in euro's komt eind 2007 uit op circa 219 miljard euro. Dit is 39,4 procent van het bbp, vergeleken met 41,7 procent bbp in 2006.
Staatsschuld in 2008
De staatsschuld bedraagt in 2008 206,2 miljard euro, dat is 34,8% van het bbp. De rentelasten nemen in 2009 wel toe doordat er met een hogere rente wordt gerekend. De rentelasten bedragen in 2008 9,6 miljard euro en in 2009 naar verwachting 11,6 miljard euro.[5] Eind oktober 2008 liep de staatsschuld door de reddingoperaties in de financiële sector op tot 282,9 miljard euro

Frederick Fluweel | 23-04-09 | 11:15

vagehond heeft 121k op zijn rekening: gefeliciteerd
Weten we dat ook weer.

wakkere_nederlander | 23-04-09 | 11:15

Dit is echt gelul, wanneer je garanties geeft aan banken betekent dit niet automatisch dat de staatsschuld 1-op-1 mee oploopt. Voorlopig worden bijvoorbeeld de 'risicovolle' hypotheken allemaal keurig terugbetaald en kost dit de staat dus nog geen cent.

ProW | 23-04-09 | 11:14

SODEP | 23-04-09 | 11:13
Meendegijdawerkelijkwoar??

wakkere_nederlander | 23-04-09 | 11:13

"Och, je moet het zo zien: het kan altijd erger"

Aldus de partijleiding van de PvdA in een eerste reactie.

SODEP | 23-04-09 | 11:13

Tsjibbe. Goed tegenwicht voor alle Achmeds, Tarkans, mohammeds, die we al in 020 hebben. Tsjibbe ik hoop dat je veel broertjes en zusjes hebt.

Tosk | 23-04-09 | 11:12

R-W | 23-04-09 | 11:10

Strak plan!
Lijkt me lachen, gewoon om een daad te stellen, als geheel autochtoon Nederland per 1 januari 2010 asiel aanvraagt bij Marokko!

wakkere_nederlander | 23-04-09 | 11:12

WouterT BosT is gewoon een GS-er : Gewoon omdat het kan

* is reeds gevlucht uit nederland *

Je Verzint Het Niet | 23-04-09 | 11:11

Hmm.. ik blijf dan toch nog wel een tonnetje in de plus denk ik..

vagehond | 23-04-09 | 11:10

als we nou met zijn allen emigreren heeft Bos een priveschuld van een paar honderd miljard en zoekt hij het maar fijn zelf uit.

R-W | 23-04-09 | 11:10

oudezeur | 23-04-09 | 11:02

En zo is het maar net!

wakkere_nederlander | 23-04-09 | 11:09

@Boston George | 23-04-09 | 11:05
Thanks. Daar vroeg ik om. Hele verhaal van Televaag onderuit gehaald. Next.

niet voor de hond | 23-04-09 | 11:09

Diep Donker Rood noemen we nu dus maar - WOUTER ROOD !!!

Je Verzint Het Niet | 23-04-09 | 11:08

@oudezeur | 23-04-09 | 11:02
Als Nederland rood staat, sturen ze gouden uitnodigingen en laten iedereen binnen voor het feestje. Dan is er taart en fris voor iedereen, en als je weggaat (geheel vrijwillig, wanneer je wil, al is het long over due) krijg je nog een zak snoep mee ook.

Framoes | 23-04-09 | 11:07

Jan F. (de) | 23-04-09 | 10:54

"Neem nou die aandelen in Banken
die Wouter namens ons gekocht heeft: die zijn alleen maar meer waard
geworden! "

Die zijn alleen maar meer waard geworden OMDAT ze van Nederland BV zijn.
Ze waren eigenlijk failliet want ze hadden geen rooie cent meer.
Welnu, los van het feit dat de bonussen nu rechtstreeks betaald worden uit onze eigen staatskas lezen wij DIT onlangs in het nieuws:

www.volkskrant.nl/economie/article1185...

Dus wat is al dat geld dan waard? Het gaat om de economie NU en niet eens over beleggen op lange termijn.


wakkere_nederlander | 23-04-09 | 11:06

Prof_Bukmaar | 23-04-09 | 10:58

Blij om het in bedragen te zien. 1 miljard voor zielige der aarde is wel genoeg. Brussel kan het ook met 1 doen. 1 voor Verhagen. 1 voor kansloze multikulti verhaal. Hebben we zo 11 miljard te pakken!

predman | 23-04-09 | 11:06

Bedankt maar weer, links...

Reez | 23-04-09 | 11:06

Makkelijk verhaal, met halve feiten. De staatschuld groeit snel, maar is laag in vergelijking tot andere landen. doe maar klikken voor de afbeelding uit fd met harde cijfers:
www.flickr.com/photos/37675495@N05/346...

Boston George | 23-04-09 | 11:05

leuk, nu sta ik 151.000 in het rood :S

Env0y | 23-04-09 | 11:04

Al dat domme stemvee kiest straks toch weer pvda. En dan nog zeiken als rechts moet bezuinigen om het weer op te lappen. It's Den Uyl all over again... Tijd voor een nieuwe Fabeltjeskrant?

Dafman | 23-04-09 | 11:04

Oud nieuws, beetje bewust persoon wist dit begin aan het begin van dit jaar al.

qluotezaq | 23-04-09 | 11:02

En dan nog bakken met geld over de grens flikkeren, en alles en iedereen toelaten op het feestje Nederland.

Als ik rood sta, geef ik geen feestje, en nodig ik niet de buren uit om alles bij mij op te komen vreten.

Maar dat zal de heren in den Haag worst wezen, die hebben goed voor zich zelf gezorgd, met hun dikke pensionen (Verhagen) en buitenlandse bankrekeningen, die hebben er geen last van als het failliet schip der Nederlanden wegzakt in de stront van gastvrijheid, en de gewone burger mee neemt, want wij kunnen niet een ranch kopen in Brazilie zoals Oranje, on te vlugten

oudezeur | 23-04-09 | 11:02

Jan F. (de) | 23-04-09 | 10:54
In de middeleeuwen dachten we ook dat we het goed hadden. Ja, we doen het beter dan Afrika. Maar we zijn maar een scheet van wat we hadden kunnen zijn.

Zeddegeizot | 23-04-09 | 11:01

Ach, wordt over een paar jaar door inflatie vanzelf minder waard.

-=PyP=- | 23-04-09 | 11:01

Tsjibbe, een mooi Friese naam. Nu de Hollanders nog even Fries leren en het cirkeltje is weer rond.

reade romke | 23-04-09 | 10:59

@heerseres | 23-04-09 | 10:55
Jij dacht dat alle kloteregeltjes ook voor Balk & Co. gelden? Ik denk dat je dan een heel raar beeld van onze regering hebt.

Framoes | 23-04-09 | 10:58

Tja, begroting van ontwikkelingssamenwerking is +/- 4,8 miljard. 1,6 miljard voor buitenlands beleid (zakgeld voor Verhagen). 7,7 miljard aan de EU. 2 miljard voor re-integratie projecten.... Hobby's moeten tijdens financiële nood als eerste sneuvelen volgens het Nibud... lijkt mij ook toepasbaar op macro economisch niveau...

Prof_Bukmaar | 23-04-09 | 10:58

Hé Wouter, heb je je commissariaat bij Shell, inclusief olievette bonus, al geregeld? Verdwijn dan maar snel van het politieke toneel en smijt niet langer ons belastinggeld over de balk.

schaamstrijk | 23-04-09 | 10:57

Gerrit Zalm was zo goed bezig... Wouter Bos heeft alles wat hij bewerkstelligd heeft ongedaan gemaakt. Die 80+ miljard die hij hij doodleuk zonder enig overleg in de banken heeft gepompt die zijn zo goed als zeker foetsie 4 evah... Wat Bos had moeten doen is de rekeninghouders schadevrij stellen, maar ja zo lang heeft hij er niet over nagedacht. Voor een stijging van 87 naar 346 miljard van de staatsschuld heb ik maar één woord: VOLKERENROOF!

wakkere_nederlander | 23-04-09 | 10:56

@ Hölzenbein
Natuurlijk heb je deels gelijk, een groot deel was er al. Maar je kunt ook toegeven dat het onder Balk I-IV gewoon veel erger is geworden en ja ook daar hebben de banken en eigenlijk (bijna alle) Nederlanders ook hun aandeel in. Lekker lenen en boven je stand leven is gewoon het grootste probleem. Van ons wordt dan verwacht dat we inleveren, maar ondertussen hebben zij plannen voor Joint Strike Fighters, knappen ministeries voor miljoenen op en een hoogste belastingschijf naar 60%. Dat strookt niet met de hand op de knip, dat verwacht ik dan namelijk ook van de regering.

heerseres | 23-04-09 | 10:55

Een PVDA'er op de financiën zetten is als een crackjunk je fiets lenen.

Dit had ik van 346 miljard km al zien aankomen.

je moehar | 23-04-09 | 10:55

http://img4.imageshack.us/my.php?image=21000.jpg

Porrello | 23-04-09 | 10:54

Er is HOOP!. Met de instroom van miljoenen importfiguren uit het rifgebergte gaat het gemiddelde per inwoner van Nederland evenredig omlaag. Dus Mohammeds en Fatima's: Kom Naar Nederland. Wees Welkom. Wil je je uitkering contant of op een rekening bij een staatsbank?

jan-lul-de-behanger | 23-04-09 | 10:54

Klopt geen woord van heel het stuk. Neem nou die aandelen in Banken
die Wouter namens ons gekocht heeft: die zijn alleen maar meer waard
geworden! In vergelijking met bijna alle andere landen op deze planeet
doen wij het enorm goed. Of hebben we het zo slecht hier? Dacht ik niet.

Jan F. (de) | 23-04-09 | 10:54

Tja, Che Guevara was zo gek nog niet.
btw iemand nog aandelen Freddie Mac hebben?

vmbo-plutser | 23-04-09 | 10:53

Maar we zijn wel in het bezit van een paar banken die ons straks honderdvijfentachtig-biljoen-duizend-en-één euro gaan opleveren. Lekker puh!

SODEP | 23-04-09 | 10:52

Geboren zijn is ongemak. Schreef iemand eens. En zo'n schuld is eigenlijk logisch. In ieder geval heerlijk calvinistisch, een fraai staaltje erfzonde. Het tegendeel zou decadent zijn: Meteen bij je geboorte een kapitaal bezitten. De mensheid holt altijd achter een tekort aan. Makes the world go round.

Gallisch | 23-04-09 | 10:52

Als we nu eens beginnen alle ontwikkelingshulp binnenlands te besteden

Sinar | 23-04-09 | 10:52

En ik wilde net een playstation3 kopen. =(
Naja, nog maar even doorsparen dan...

Rufus1123 | 23-04-09 | 10:50

Als Bos dat niet gedaan heeft hadden ze een echt probleem in Den Haag.

Namelijk, ons belasting centen zijn ook bij de bank. De staat zag haar spaarcenten als de sneeuw voor de zon verschijnen en omdat ze de macht hebben gaan ze geld bij een drukkerij om de hoek stampen om hun spaarpot op pijl te houden.

Natuurlijk gaat dit over ons rug om, maar zo is het altijd al geweest. Dus mensen, doorlopen niets aan de hand hier.

predman | 23-04-09 | 10:49

@borderliner 10.42

Nee dat is geen stemmingmakerij, volgens mij is het vastgelegd in het dna van de gemiddelde pvda-er om zoveel mogelijk geld uit te geven, maakt niet uit waaraan (desnoods aan hun zelf) als het maar heel veel is.

Karel Kruizenruiker | 23-04-09 | 10:48

Ik draag mijn schuld over aan Wouter B.

Alquin | 23-04-09 | 10:47

Tendentieus stukje van de Televaag.
De toename van de staatsschuld is inderdaad fors, omdat die juist relatief laag was ten opzichte van andere landen. Televaag heeft het steeds alleen maar over de toename.
Televaag vermeldt niet hoe de huidige verhouding BBP/Staatsschuld is, en hoe zich dat verhoudt tot de andere Eurolanden. Iemand?

niet voor de hond | 23-04-09 | 10:46

deden die mafkezen dit ook niet toen dat gasbelletje gevonden werdt ? altijd het zelfde liedje, de pvda smijt met geld daarna mogen de andere partijen weer gaan bezuinigen, niemand tevreden, dus stemmen we weer pvda en daar gaat de staatschuld weer !

hamer de hamerhaai | 23-04-09 | 10:46

En dat terwijl Tjibbe al voor de crisis geboren was...

hanzebal | 23-04-09 | 10:45

Ik begin wel alvast met sparen dan

eM!nence | 23-04-09 | 10:45

@borderliner | 23-04-09 | 10:42: Onzin. Het kan wel anders maar meneer wil er niet aan. Dat is nogal een verschil.

Fleauxe | 23-04-09 | 10:44

Tja, zo kan je het ook zien. LOL

Blue Leader | 23-04-09 | 10:43

Zal onder welke andere Minister van financiën net zo zijn gegaan. Heel makkelijk Hoxlul om de schuld van de financiële malaise aan Bos en de PvdA te geven. Stemmingmakerij.

borderliner | 23-04-09 | 10:42

Staan we nu ook allemaal ingeschreven bij het BKR?
Lange lijst!

Hezzy | 23-04-09 | 10:39

Een vrolijk plaatje van een asielzoeker die zijn Nederlands paspoort krijgt uitgereikt met daaronder:
"Ook Boyoko gaat meehelpen die 21.000 af te lossen

Porrello | 23-04-09 | 10:38

Ik stel voor dat we alles in Nederland gaan verkopen, huizen, bossen, wegen, musea, achterstandswijken.... alles MOET weg. De grond verkopen we aan Duitsland.Vervolgens alle inkomsten verdelen onder de inwoners met Nederlands paspoort.
Ik denk dat ik dan een mooi Pipi Langkoushuis in Zweden ga kopen. Groot bos met watertje om te vissen erbij. Ja... Dat zou niet gek zijn!

Reutel | 23-04-09 | 10:35

Hulde!

Technic0l0r_Jozef | 23-04-09 | 10:35

Ja die Prof. -ahem- Hoxha die weet er wat van. Natuurlijk allemaal de schuld van PvdA, natuurlijk geen oude schulden, neeeeeeee, hoe kom je er bij. Banken zijn ook niet schuldig, dat leert Prof. Hoxha ons toch maar weer even. Lutsers...

Hölzenbein | 23-04-09 | 10:34

Gefeliciteerd Tjibbe, je hebt er straks wel 85 mooie jachtvliegtuigen bij.

kapotte_stofzuiger | 23-04-09 | 10:33

Denk niet dat Bos anders had kunnen handelen.

Fragony | 23-04-09 | 10:33

Ghehe... Wil iedereen die een Nederlands paspoort aanvraagt meteen even tekenen voor hoofdelijke aansprakelijkheid.

Ik zie geen "hoi, dit is Mo, die gaat 21.000 aflossen"

Napeauleon | 23-04-09 | 10:32

gewoon de woningstichtingen, semioverheid, provincies en gemeenten uitkleden aub. vergeet trouwens niet dat we straks gigantisch veel geld krijgen voor de nuon, essent ed.

Octavianus | 23-04-09 | 10:31

In 2008 moest er voor iedere FT baan maar liefst €20.000 aan belasting worden betaald om de rijksbegroting rond te krijgen. Aangezien een modaal brutosalaris €30K is, komt het grootste deel van de rekening terecht bij de kleine groep "ruimbovenmodalen". En aangezien de modalen niet nog méér kunnen ophoesten, zal de rekening van Bos terecht komen bij de bovenmodalen. Dus Tjibbe. Maak je borst maar nat. De sosjalisten zijn aan de macht. Dat betekent: Wij geven jouw geld uit aan onze hobbies en als dank gaan we je ook nog een beetje pesten en zwartmaken ook.

Zeddegeizot | 23-04-09 | 10:31

Kan ik mijn deel van de schuld even aflossen en wat is dan mijn voordeel?
Nederland is toch iets van 600.000.000.000 waard? Doe 's verkopen dan.

in plaats van weggeven

Napeauleon | 23-04-09 | 10:31

Gohhh wat dom van mij en ik maar denken dat we die staatsschuld aan de banken te danken hadden. Maar nee hoor dankzij HOXHA weten we nu dat het een groot PvdA complot is...

Gifkikker | 23-04-09 | 10:30

@Paulkruger | 23-04-09 | 10:25
Verander "Tjibbe" in respectievelijk "Flupke", "Alexios", of "Patricio"

kapotte_stofzuiger | 23-04-09 | 10:30

Is zeker net zoiets als die 26.000 die er 'per Nederlander armer zijn' zoals pas te lezen was... Ik heb goeddoeme nog nooit een dergelijk bedrag gehad, dus hoe kan ik het dan kwijt zijn?

Nlz® | 23-04-09 | 10:29

+ 13 miljard euro rente per jaar. Ik zou een rentestop aanvragen.

Oerkoendoe | 23-04-09 | 10:14

Waar precies? *iets over plannen en vluchtroute mompelt*

Otis B. Driftwood | 23-04-09 | 10:29

En maar zeiken over George Bush. Hahahah!

OmeletDuFromage | 23-04-09 | 10:29

Ja, maar Nederland is anders.

blinde kip | 23-04-09 | 10:29

@QB (ja die....) |10:25
Wat te denken van Mees, Melody, Amalia.....

fuckje | 23-04-09 | 10:28

En dan woont tjibbe ook nog eens in 020. De plaats waar je torenhogen belastingen betaald, zodat de kansenjeugd nog wat meer begeleiding krijgt. *ziet toekomst voor beste knul somber in*

roeispaan | 23-04-09 | 10:28

21.000 euri is peanuts.

Kraa! | 23-04-09 | 10:28

gewoon Nederlandse guldens bijdrukken

azijnseiker | 23-04-09 | 10:27

dat is 10.500 per tand.

Isser | 23-04-09 | 10:25

Dat voortbrengsel van Wouter heet toch Joppe?

koerbagh ® | 23-04-09 | 10:25

ouders die hun kinderen Tjibbe, Joppe of Mereltje noemen dienen zich a.s.a.p. te melden op de afdeling diagnostiek van het regio-ziekenhuis voor een perfusie scan van de schedel.

QB (ja die.....) | 23-04-09 | 10:25

waar halen jullie die cijfers vandaan? Belgie, Griekenland Portugal, staan er allemaal Echt wel iets minder voor.

Paulkruger | 23-04-09 | 10:25

Djeez wat een slecht stuk...

Frappant | 23-04-09 | 10:24

Leuk koppie op de pica. En tja: we worden in schuld geboren ...

Jaap de Paap | 23-04-09 | 10:23

Geldt dat ook voor de asielzoekers?

pim achtertuin | 23-04-09 | 10:23

Is nog steeds maar de helft van de schuld die de Belgen hebben...

patrizio | 23-04-09 | 10:23

Commentaar van Pieter Lakeman:
Tot nu toe heeft minister Bos tientallen miljarden euro's belastinggeld in het Nederlandse bankwezen gestopt en voor honderden miljarden euro's garanties afgegeven zonder enige actie te ondernemen tegen leden van de Raden van Commissarissen of leden van de Raden van Bestuur van Nederlandse banken die misleidende jaarrekeningen hebben gepubliceerd en de samenleving daardoor tientallen miljarden euro's schade hebben berokkend.
www.sobi.nl/news/202/51/Contouren-parl...

CoffeePatch | 23-04-09 | 10:23

Verdorie... is toch bijna een maand werken

een of andere hassan | 23-04-09 | 10:23

Wouter B. zijn grote voorbeeld heet Joop den U. need i say more?

Karel Kruizenruiker | 23-04-09 | 10:21

En Joop den Uyl zijn grote voorbeeld was Hitler (geen grap).

koreapassie | 23-04-09 | 10:22

Voor de goede orde moeten we er wel rekening mee houden dat WouterT de kredietcrisis niet eigenhandig heeft veroorzaakt. Dat neemt echter niet weg dat hij en zijn kabinet meer kunnen doen om te bezuinigen. Maar niets van dat al.
De immigratie-kraan blijft onverminderd hard stromen en binnenkort verwelkomen we nieuwkomers met laag overvliegende Joint Strike Fighters aan de poort.
Ook blijven we rustig doorgaan met het slaan van putten waar vervolgens onthoofde burgers in gedropt worden door de plaatselijke mudjhahedien.
Een club die we dankzij Bert K. ook nog eens van zakgeld voorzien.
Ergo: We kunnen het weer. Toch!?
-
PS:
Wat een lievvv kind! Gefeliciteerd @ ouders van Tjibbe.

Fleauxe | 23-04-09 | 10:21

Voor de crisis, toen nog niemand aan het zeiken was, bedroeg dit ook al zo'n kleine 16.000 euro per kop hoor.

il_faptastico | 23-04-09 | 10:21

altijd al gewaarschuwd voor PVDA met hun veeel te dure linkse hobbies waar autochtone nederlanders geen flikker aan hebben

ongegeneerd | 23-04-09 | 10:21

Kan ik ff pinnen? ik leef graag schuldenvrij namelijk.

Bolkestein | 23-04-09 | 10:21

Wouter B. zijn grote voorbeeld heet Joop den U. need i say more?

Karel Kruizenruiker | 23-04-09 | 10:21

En dan 'moeten' wij ING & co. ook nog kopen voor 1000 miljard. Damned, waarom heeft zo'n klein land als NL zo veel giga financiële instellingen? Gecombineerd met de vergrijzing en de klimaatcrisis overweeg ik om te Emigreren. Wij zitten op een zinkend schip!

Atheistic | 23-04-09 | 10:20

Het nieuws is nog beter voor Tjibbe. Als hij ooit gaat werken, dan moet Tjibbe een veelvoud van die 21 rooien lappen. Er zijn namelijk heel veel mensen die niet willen werken of geen zin hebben om hard te werken. En daar moet Tjibbe ook voor lappen. En de harder Tjibbe werkt, de sneller de blauwe enveloppen binnenkomen. Socialisten noemen dit soort uitknijperij "rechtvaardig".

Zeddegeizot | 23-04-09 | 10:20

Leuker kunnen we het niet maken, wel erger.

doskabouter | 23-04-09 | 10:20

Dat blije gezicht van die baby tussen die rampentekst. Die twee tanden, geweldig.:')
En ja, kudtschuld en zo.

Hertogin v. Pauperen | 23-04-09 | 10:20

Hoax! Er wonen helemaal geen Tjibbe`s in 020.
Misschien nog een paar blanke kindertjes, maar het lijkt me sterk dat de redactie die heeft kunnen opsporen.
Goed bezig zo, wij lekker pensioneren in Casablanca en alle biculturelen onze staatsschuld aflossen.
PvdA: helemaal zo gek nog niet.

Koekje-dr-bij? | 23-04-09 | 10:20

SCHANDELIJK! Altijd heeft Nederland het erg goed gedaan wat betreft het in de perken houden van de staatsschuld, nu is deze 4 X hoger!? Wouterbos heeft wél de geneugten van Zalm overgenomen (quotums bij politie en flitsbrigade langs snelwegen) en verder lekker gespendeerd. Ik zie een parallel met Fortuyn, het ENIGE wat de slapende elite heeft overgenomen is het Generaal Pardon, wat volgens Fortuyn nodig was om de grenzen voor niet-westerse immigranten te kunnen sluiten. Verder zijn er tegen een harde afspraak van het regeerakkoord in meer ambtenaren bij gekomen etc.etc. En dan dat verraderlijke lachje van Bos...

Mijnbescheidenmening | 23-04-09 | 10:19

Gefeliciteerd Tjibbe,
Tegenover de schuld staat een "bezit" van € 36.200. Je bent geboren met een aandeel in ons eigen vermogen van € 15.200.

bookie | 23-04-09 | 10:19

87 miljard... Is dat niet ongeveer het bedrag wat in al die kudt-banken is gepompt?

McShamus | 23-04-09 | 10:19

Hartelijk welkom op deze aardkleaut, Tjibbe Stift!

fuckje | 23-04-09 | 10:19

"En Gaston, wat krijgt die kleine allemaal voor dat geld?" "Nou Hans, daar gaan we..... Een pakket aandelen ABN AMRO met alleen opwaarts potentieel, 80% van een pakketje hypotheek gerelateerde prachtproducten, een aandeel in de Betuwelijn, de HSL en niet te vergeten het paspoort van soon-not-anymore-to-be oliestaatje aan de Noordzeë. Is het niet geweldig??"

Mauguio | 23-04-09 | 10:19

"Tjibbe", oftewel van die wannabee grachtengordel ouders die "Diederik-Jan" wat te ballerig vonden. Diezelfde ouders die dan toch PvdA of Groenlinks stemmen, omdat het zo verantwoord is. In het (toekomstig) ouderplatform gaan zitten, om te strijden voor meer parkeerplaatsen voor bakfietsen en meer 30 km/h zones. Van die ouders die weer neerkijken op paupers, maar ondertussen zelf alle kindersubsidies opstrijken die mogelijk zijn.
Tjibbe, jij kan er niets aan doen, maar "ga eens deaud" is hier wel op zijn plaats.

kapotte_stofzuiger | 23-04-09 | 10:18

Dit bericht klopt natuurlijk niet helemaal. We worden immers ook allemaal geboren met een mooi startkapitaal. Als je bijvoorbeeld kijkt naar alle voorzieningen die ieder mens bij de geboorte ter beschikking staat als straatverlichting, wegen enz. Daar hoef je als vers geboren Nederlander geen cent voor te betalen, maar je voorgangers hebben dat wel bij elkaar gespaard.

Frenk | 23-04-09 | 10:18

@ Life_can_be_simple | 23-04-09 | 10:16
Goed zo. Prikken wat je prikken kan!

Multiflauwekulti | 23-04-09 | 10:17

Tegenover die schuld staan wel vele tonnen aan bezittingen hoor!

Don Sputare | 23-04-09 | 10:17

Als Tjibbe later een beetje creatief met z'n CV is harkt tie minstens twee ton per jaar naar binnen.

Semen666 | 23-04-09 | 10:17

Allemaal de schuld van die domme sociaaldemocraten.

Papageno | 23-04-09 | 10:17

Waarom Tjibbe gekozen en niet Joppe?

CoffeePatch | 23-04-09 | 10:17

Godverdomme, kut grijs! Sta ik met al mijn huidige kapitaal nog steeds ruim 10.000 rood :( Doe eens de topmenschen uitkleden!

LANiGiRO | 23-04-09 | 10:17

W. Bos heeft politiek asiel aangevraagd in IJsland

Lewinsky | 23-04-09 | 10:17

Wouter Bos heeft ons aldus tot slaven gemaakt van het grootkapitaal.

Slomo | 23-04-09 | 10:17

Aegon gaat in ieder geval al een deel van die schuld weer inlossen

TheStef | 23-04-09 | 10:16

LOL@Teen
Ik had het ook kunnen weten.

sjaakdeslinksesul | 23-04-09 | 10:16

Met een grotere bevolking neemt de schuld per hoofd ook af.
*Gaat snel naar de secretaresses om er een aantal te bezwangeren*

Life_can_be_simple | 23-04-09 | 10:16

Dat is allemaal helemaal niet waar! Bos zegt het zelf!

Kunnen we nu Gerrit weer terug krijgen, en rap een beetje?

Adriaantjeeeeeuh | 23-04-09 | 10:16

En dan te bedenken dat er ook nog een miljoen allochtonen zijn die elk 21.000 euro rood staan, maar die ons zeker niet gaan helpen bij het verminderen van diezelfde staatsschuld...

Requiescat in pace | 23-04-09 | 10:16

W. Bos: Dan lenen we tog gewoon nog wat bij.
*CoJoNes, kom er maar in*

Lewinsky | 23-04-09 | 10:16

SICK!

21.000...

* ziet alle mooie spullen voor zich *

Nipplechip | 23-04-09 | 10:15

hebben we nou 346 miljard schuld of 293.7 ??
.
www.dutchstate.nl/
.
?

demonizer | 23-04-09 | 10:15

@Prof. Hoxha
Dus we hadden de staatsschuld maar niet moeten laten oplopen?
Gewoon doorgaan met de geplande begroting, kop in het zand?

koeberg | 23-04-09 | 10:15

Iedereen als de donder kiddo's produceren om de schuld per hoofd van de bevolking omlaag te krijgen!! Wat doet u daar nog... achter dat bureau?? Sleur de secretaresse de keuken in en maak een kind!

Multiflauwekulti | 23-04-09 | 10:15

Tjonge waarom fuseren jullie niet gelijk met de Televaag. Dat knip en plakwerk van elkaar begint een beetje op te vallen.

Bodde | 23-04-09 | 10:15

LOL @ sjaak!

Teen | 23-04-09 | 10:14

Hartelijk dank, Dobbeljoe Boss.
*seven, kom er maar in*

Lewinsky | 23-04-09 | 10:14

Ik zie, ik zie, ik zie, ik zie die staatsschuld nog wel verder oplopen.
Mooi man, zit ik hier lekker in Azië met 10% totale belastingdruk.

Oerkoendoe | 23-04-09 | 10:14

Dan zijn we waarschijnlijk het enige derdewereld-land dat hopen geld naar andere derdewereld-landen brengt.

btw. waar is Fleischbaum gebleven?

T61 | 23-04-09 | 10:14

Schande hoxha! Om een klein kind te misbruiken om de PvdA te bashen.

sjaakdeslinksesul | 23-04-09 | 10:13

Da's zo leuk in Nederland. Zelfs als je niets gedaan hebt en er niets aan kunt doen, draai je toch voor de kosten op.

Carnivoor | 23-04-09 | 10:13

Och, als zijn best doet kan 'ie directeur van een woningcorporatie worden en is er niets aan de hand.

Nee dus! | 23-04-09 | 10:13

Moet dit leuk bedoeld zijn Prof. Hoxha? Zo'n onschuldig kind gebruiken voor een zogenaamd 'leuk' stukje? Je lijkt Pritt wel, gatverdamme!

Teen | 23-04-09 | 10:13

Waar gaat het heen met dit land :(

Klaas Schimmelkaas | 23-04-09 | 10:12

Mwua, die hele crisis treft ons toch niet...

jimKorn | 23-04-09 | 10:12

Denk eens aan alle kosten voor AOW en zorg voor de rijke bejaarden Tsjibbe nog mag gaan ophoesten. Dat is veel meer dan 21K

Annonico | 23-04-09 | 10:11

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken