Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Ontwikkelingsgeld maakt lui

De negers van GeenStijl groeten uBertje Koenders even opletten graag: Zowaar een lezenswaardig stukje vanochtend in je eigen Azijnbode. Het blijkt namelijk dat hoe meer geld je in Afrika pompt, hoe corrupter die landen worden. En dus moet Nederland veel selectiever zijn in het geven van ontwikkelingshulp. Neen, dat zijn niet onze woorden, maar die van Simeon Djankov, econoom bij de Wereldbank. Geen pannenkoek dus. Djankov: "In landen die sterk afhankelijk zijn van westers geld holt de democratie achteruit. Sterker nog: ontwikkelingshulp leidt tot meer corruptie en minachting van het volk." Hatsaa, uitprinten en boven je bed hangen. En nog een tegeltje: "Veel Afrikaanse landen zijn totaal afhankelijk geworden van geld uit landen als Nederland. Daardoor is er voor de lokale leiders geen enkele aanleiding de economie aan de praat te krijgen." Neem Oeganda: van elke euro die aan onderwijsprojecten wordt besteed, komt maar 13% terecht. De rest verdwijnt in de zakken van de machthebbers. Kortom, halveren die 4,7 miljard. Is weggegooid geld, dat je veel beter kunt besteden aan gratis kinderopvang...

Reaguursels

Inloggen

nog wat links voor de liefhebberts;
"A COMPLETE WASTE OF MONEY THAT SUCCEEDS PRIMARILY AT KEEPING WESTERNERS EMPLOYED"
www.netnomad.com/might.html
.
"New Movie Called 'Soft Core Eco-terrorism' for kids”
"The CNSNews article reports the reaction of Ron Arnold, author of "EcoTerror: The Violent Agenda to Save Nature: The World of the Unabomber: "Hoot is not just pushing eco-terrorism. It's pushing social and political terrorism as well. ... Hoot's so-called harmless 'mischief' is training a generation to look cute while burning homes and cars and stores. Eco-terrorism is serious. Eco-terrorism is arson and pipe bombs and hate that hurts people and destroys lives."
bionuclearbunny.blogspot.com/2006/05/h...
.
G8: Miljarden extra voor armste landen
"De leiders van de G8-landen zijn eruit: de armste landen krijgen de komende vijf jaar 50 miljard dollar (42 miljard euro) extra ontwikkelingshulp. Daarmee verdubbelt de G8 de hulp aan Afrika. De Palestijnen krijgen de komende jaren 3 miljard dollar (2,5 miljard euro)."
www.elsevier.nl/nieuws/buitenland/arti...
.
Van Ardenne: Corrupte landen op zwarte lijst
woensdag 26 april 2006 13:52
"Minister Agnes van Ardenne (CDA) gaat een lijst samenstellen van corrupte ontwikkelingslanden. Daarmee kan gemakkelijker worden voorkomen dat de miljarden die Nederland jaarlijks uitgeeft aan ontwikkelingshulp in verkeerde handen terechtkomen."
www.elsevier.nl/nieuws/politiek/artike...
.
Inspraak en anti-democratie: de milieubeweging als waakhond en aanklager
"Schaarste-denken
De zorg voor natuur en milieu kent onder andere zijn wortels in het schaarste-denken van de jaren zestig en zeventig. Schaarste, of dreigende schaarste, van non-renewables (olie, metalen en dergelijke), voedsel, landbouwgronden, natuur, biodiversiteit, schone lucht en ga zo maar door. Integraal daarbij hoort de 'moral outcry' over de omgang met dieren, bijvoorbeeld in de bio-idustrie maar ook in onderzoekslaboratoria waar proefdieren werden 'opgeofferd' voor de wetenschap. Milieuorganisaties zoals Stichting Natuur en Milieu en Greenpeace ageren immers al jaren tegen het dieronvriendelijke karakter van de bio-industrie."
www.libertarian.nl/NL/archives/000535....

said_fred | 17-05-08 | 00:44

Een paar dingen die in de gedachten springen in dit verband is bijv. de rol indertijd van Pronk als de Sinterklaas van “ontwikkelingshulp”, deze gierput is duidelijk ook omzichtig uit de publiciteit gehouden door de MSM. Er werden ook beweringen gedaan als dat Pronk en collega’s “ontwikkelingshulp” vooral zagen dan wel zien als middel om het socialisme in de wereld te bevorderen.
.
Sleutelwoorden waren en zijn bijv. ook de “cash-crops”, genetisch gemanipuleerde voedingsgewassen. E.d. met elk een heel verhaal erachter.
.
Ding is dat nu de sperzieboontjes komen uit Ethiopië, de rozen uit landen als Kenia. Etc.
Onze kippenslachterijen kwamen even geleden al in de problemen door de massale import van kip voor afbraakprijzen uit Thailand. Het wordt een erg lang verhaal om het verder uit te diepen, maar iedereen die eens dingen als “cash-crops” Googled en de policor verhalen leest wordt het al snel duidelijk hoe de vlag erbij hangt.
Een staaltje hiervan kreeg men ook te zien in het 19.30 hoernaal van rtl vanavond over de “gouwe ouwe” van de uitstervende diersoorten die al verkondigd wordt sinds de sixties. Leuk in dit verband is dan ook;
www.meervrijheid.nl/index.php?pagina=1...

said_fred | 16-05-08 | 23:51

Gratis geld (uitkeringen , ontwikkelingshulp) maakt lui?
--
Wereldontdekking.

Strontland | 16-05-08 | 21:14

Er is laatst ook nog een uitzending over Burundi geweest. De klokkeluider die de smeergeldzaak van meer dan een miljoen euro aan de kaak stelde is onmiddelijk door zijn werkgever ontslagen. Daar hoor je Koenders ook niet over. Het was slechts een klein bedrag op het toaal. Wellicht kan een fractie van dat smeergeld naar die klokkeluider toe.

zaanzicht | 16-05-08 | 20:55

Alsof het niet allang bekend was dat ontwikkelingswerk lui maakt. Het is toch logisch? Ik zou ook niet zo hard meer lopen als ik zomaar gratis geld zou krijgen.

matatwork | 16-05-08 | 16:51

@Fluffert,

En daarom mogen ze nog 20.000 jaar even verder aanmodderen onder de auspicien van darwin.

Vuilnis | 16-05-08 | 13:49

@ vuilnis

het gaat niet omde jager verzamelaars. Het gaat om de negerts die de hele dag in de schaduw zitten te kouwen op een stokje en de oppernegerts die hetzelfde doen, alleen dan betaald.

Fluffert | 16-05-08 | 12:43

Vuilnis blijft bij zijn stelling dat er een 8 meter hoge 1 meter dikke beton muur met electrisch scheermesjes prikkeldraad om dat hele continent Afrika heen moet. Niets er in niets er uit.

Die meeste van die holbewoners daar hebben nog vele duizenden jaren darwin en zijn evolutie, oorlogen, honger, ziektes, en rampen te doorgaan voordat ze uberhaupth het punt der verlichting hebben behaald.

De meeste van de stammen die op die zandhoop van afrika rondrennen zijn mentaal en fysiek gezien nog steeds bezig in het pre-stenentijdperk (jager verzamelaar), natuurlijk gaat dan zelfs de inbreng van een moderne gasaansteker al fout en geef je ze een reden om weer eens oorlog te voeren over zoiets handigs als vuur binnen een seconde.

Die muur ook pas weer weghalen als ze zelfstandig een communicatie sateliet kunnen bouwen en in een baan om de aarde weten te krijgen en dan via het zelfgebouwde gsm netwerk over deze sateliet een pizza bij newyork pizza in manhattan kunnen bestellen. Zolang ze dat nog niet kunnen moeten wij ze lekker met rust laten.

Vuilnis | 16-05-08 | 11:19

Sterf Keonders, sterf!

Boris Poepnagel | 16-05-08 | 11:02

gewoon comdooms sturen .. en maar 1 vrouw .. als hun vrouw geen kinderen meer kan krijgen . nemen ze er weer een van 15 jaar hopelose zaak daar hoe erg het ook is .

dick1953 | 16-05-08 | 10:25

4.7.000.000.000,00 ontwikkelingshulp. Mafketels! Door ons gekozen? Nou niet door mij!

Jan-Willm | 16-05-08 | 09:58

Het ontwikkelingsgeld gaat niet eens zozeer naar Afrika maar de vaak malafide projektburo's van PvdA en CDA die het geld moeten 'verdelen'.

dr Rechts | 16-05-08 | 09:55

@Fleischbaum
-
Over dit fenomeen loop ik al jaren te gillen. Als klein kind wist ik al dat het een nutteloze actie is om geld te sturen naar dat soort ape-landen. Nu een dikke 35 jaar later is die gedachte ongewijzigd gebleven. Beelden van een stelletje bos-apen met een AK-74 in hun handen staan bij mij op het netvlies gebrand. Dat eindeloze soet houden met westers geld leverd alleen maar meer problemen op. Putten slaan is vrij eenvoudig en we hebben er al zoveel geslagen maar zelf slaan ze geen putten. Niet omdat ze geen mogelijkheden hebben want je kan met natuurlijke materialen er zelf wel 1 bouwen maar nee.. ze doen het zelf niet omdat wij dat voor ze doen. en ga zo maar door... Gelijk heb je door de geldkraan dicht te draaien en PVDA , laat maar eens je sociale gezicht te laten zien aan je eigen mensen en durf nu maar eens na al die leugens die 4,7 met teveel nullen maar terug te geven aan ons burgers. Doen jullie niet, daar heb je de ballen niet voor. Nee het braafste jongetje van de klas uithangen en met woorden gooien zo mooi, dat ook die de waarde hebben als poep onder je schoenen. Laat moeder natuur daar in het o zo mooie donker Africa zijn werk gewoon doen en alles keert weer terug tot een serene stilte daar.

lamoor | 16-05-08 | 09:04

@versgeperst
Duitsland heeft geen hulp ontvangen?? Je bent zeker nog steeds bachelor?
wwwiki:
De hulp bestond tussen 1948 en 1952 concreet uit geld, goederen, grondstoffen en levensmiddelen voor een totaalwaarde van 12,4 miljard dollar vanuit de Verenigde Staten. 1,5 miljard daarvan kwam ten goede aan het verwoeste Duitsland, waardoor dit land de oude, waardeloos geworden Reichsmark op 20/21 juli 1948 kon vervangen door de Duitse mark en de lege winkelschappen weer gevuld konden worden. Ook de andere landen die profiteerden van de Marshallhulp kregen hierdoor een belangrijke impuls voor de opbouw van hun industrieën en energievoorziening. 20% van de hulp was een lening, 80% was gift.

Brakke Obama | 16-05-08 | 08:49

@ De Baaf
Dat heet gewoon lui zweet.
Daar moeten ze in de warme ontwikkelinglanden niks van hebben.
Het is toch veel lekkerder om buiten je hut op Koenders te gaan zitten wachten met een zak geld.
Beetje zingen,dansen en wat luieren ondertussen.
Onwikkelingsgeld is des duivels oorkussen zoals het spreekwoord al eeuwen luidt
Ga eens bij onze voormalige Hoogovens kijken als je wilt weten hoe heet het echt kan zijn op je werk.

Walt Disney | 16-05-08 | 08:03

@Sydough | 16-05-08 | 02:02
Hier is ook lekker mee gesjoemeld.

Stir Glenfarclas II | 16-05-08 | 07:39

@Peanubutter
Je weet dat al het gehakt van onze supermarkten uit Afrika komt?

Sydough | 16-05-08 | 02:02

@Versgeperst @Tokkie en vele anderen

"... Kortom, halveren die 4,7 miljard. Is weggegooid geld..."
FOUT, niet het bedrag is verkeerd, maar de manier waarop deze gelden worden uitgegeven! Microkredieten zijn een bewezen systeem. Kleinschalige kunst- en sportprojecten ook. Geld wordt op deze manier lokaal besteed, zonder dat er veel aan de strijkstok blijft plakken. Ik ben zelf een half jaar naar Peru geweest (EURO 500 per maand was mijn ontwikelingssalaris!) en heb me ook kapot geergerd aan die grote NGOs met hun dikke SUVs en "onkostenvergoedingen"... Dus dames en heren reaguurders, nu niet meteen met de grote GS mond roepen dat het allemaal weggegooid geld is !

Sydough | 16-05-08 | 01:59

-weggejorist-

okseltje | 16-05-08 | 01:13

ontwikkelingssamenwerking is al veertig jaar volslagen onzinnig gelul
ontwikkelingssamnewerking is niks anders dan flauwekulbaantjes creeren
ontwikkelingssamenwerking verneukt plaatselijke economien
ontwikkelingssamenwerking is slecht voor milieu (diplomaten vliegen alleen maar rond in de wereld in buisnissclass)
ontwikkelingssamenwerking onderhoud massamoordenaars en andere corrupte afrikaanse bestuurders (zoals sudan en zimbabwe)
wanneer nederland morgen totaal stopt met ontwikkelingssamenwerking, zal je zien dat het altijd nutteloos is geweest
de rijke opec landen betalen geen reet, waarom wij wel??????
russen amerikanen en andere europese landen betalen bijna niks, waarom wij wel?????
overigens is die 4,7 miljard in real cash nog veel meer, via eu stroomt ons geld ook naar afrika, via de fiscale aftrekbaarheid van giften aan kerken en hulporganisaties stroom ons geld ook naar afrika, ons leger is sinds de politionel acties in indonesie ook niks anders dan een geldverslindende hulpmachine.
bommen smijten op verot bestuurde landen dat helpt, knuffelen niet, dat is de afgelopen 40 jaar wel bewezen, iets wat 40 jaar nutteloos is moet je gewoon mee stoppen
wanneer west europa nigeria en zimbawe innemen (herkolonisatie) kunnen we in een periode van hooguit 5 jaar genoeg eten voor heel afrika in zimbabwe produceren en tevens binnen 5 jaar heel veel olie pompen uit nigeria (kost ons veel minder)
op die methode zal er binnen enkele maanden al resultaat zichtbaar zijn
diplomatiek gelul kost veel tijd in die tijd heb je al vier keer graan geoogst

tokkie | 16-05-08 | 01:00

Als econoom kan ik jullie vertellen dat een land nog nooit beter is geworden van ontwikkelingsamenwerking. Mijn masterpaper ging over het marshallplan en hoe Duitsland zonder enige hulp sterk is geworden. Conclusie: geen enkel land wordt sterk door hulp.

Versgeperst | 16-05-08 | 00:39

Over tien jaar bestaat er geen minister van ontwikkelingszaken meer. +10

LoL @ Sévèke | 16-05-08 | 00:25

@Klikspaan | 15-05-08 | 23:14
ik ken de regeltjes inderdaad maar al te goed. als jij zou weten wat voor belachelijke regeltjes je hier als koeienboer moet opvolgen om melk aan de fabriek te mogen leveren zou jij je nog wel een keertje achter je oren krabben.
verder staat Afrika niet van vandaag op morgen vol met graan, en hebben de Afrikanen niet de kennis om hun land te verbouwen, plus dat het land daar minder vruchtbaar is als hier. Daardoor zullen er eerst honderdduizenden mensen in afrika dood gaan door absurd hoge prijzen, waarna de prijzen misschien wat dalen, maar de hoeveelheid landbouwproducten uit Afrika zal minimaal blijven.
Wij hebben hier goede landbouwgrond maar weinig grondstoffen zoals bauxiet of olie, in Afrika precies andersom. Nu kunnen wij onze landbouwgrond wel op een uiterst productieve manier gebruiken, terwijl het de Afrikaanse landen niet lukt om de welvaart omhoog te krikken op de kracht van die grondstoffen. laat iedereen dus gewoon doen waar hij/zij goed in is, en ga alsjeblieft niet zeuren dat het 'niet eerlijk' is. we hoeven ons hier in het westen niet te schamen, want de grootste problemen (zo blijkt ook wel weer uit het onderzoek van Djankov) zitten gewoon in de Afrikaanse landen zelf. Corruptie, misdaad, en oneerlijke verdeling tussen arm en rijk wordt in die landen niet opgelost door in Europa de landbouwsubsidies af te schaffen!

Peanutbutter | 16-05-08 | 00:08

@ Elisabeth2 | 15-05-08 | 20:16
Same here. Ik ken vrouwen – academisch geschoold nota bene – die niet of nauwelijks werken en tóch hun kroost 2, 3 of zelfs 4 dagen per week bij zo'n kinderopvang dumpen. Iets met sociale vaardigheden is veelal hun verweer.

Pa Cartwright | 15-05-08 | 20:26
________________________________________________________________
Je kent vrouwen.... ken je alle gezinnen?
Ik werk 3 dagen in de week, mijn man 4. Wij zijn afhankelijk van 2 dagen opvang. Als verpleegkundige verdien ik een matig salaris. Als die kinderopvang weer versobert wordt loont hetvoor ons en velen anderen niet om nog te werken. Weer een pleeg minder, en zo vele met mij.
Denk eens verder na dan je neus lang is.
De meeste mensen gebruiken de creche voor 2/3 dagen opvang.

Stelletje "opvoeden hoor jezelf te doen". DOEN WE OOk.... alleen 2 dagen niet. BRAAK BRAAK

baggerzooi | 16-05-08 | 00:05

Weg met Afrika

michello | 16-05-08 | 00:03

Ik neem aan dat de weldenkerts op ontwikkelingszamenwerking dit bericht niet wenschen te lezen. Tis de simpele waarheid die zij nu eenmaal niet hanteren kunnen.

Jan Passant | 15-05-08 | 23:56

Je zou toch zo een voetbal bij die gasten in den haag door het raam trappen als je zoiets leest en met de situatie geconfronteerd wordt steeds...

brx | 15-05-08 | 23:51

Klikspaan | 15-05-08 | 22:33
Ik speel ook een beetje advocaat van de duivel zal ik toegeven (zoals wel vaker) maar in de kern klopt het wel wat ik zeg. Mij gaat het vooral om mensen aan het denken te zetten. Goedkoop tekeer gaan tegen die luie en corrupte negerts is namelijk zo makkelijk een ééndimensionaal.

Zelf ben ik bepaald niet zo'n vrije markt neo-liberaal en ben ik vaak voor ouderwetse afscherming van thuismarkten en industrieën, geheel in strijd met wat ik eerder betoogde. Komt omdat ik in eerste instantie voor mijn eigen/onze eigen belangen ga en daarna pas voor die van anderen (buiten NL of buiten Europa). Dat gezegd hebbende is het wel waar wat ik schreef over de situatie. Alleen een echte vrije markt zal leiden tot ontwikkeling in de 3e wereld. Consequentie is alleen dat wij daarvan de prijs zullen gaan betalen in het Westen.

Bigi Bana Boy | 15-05-08 | 23:39

What's new? Dat wist iedereen behalve Koenders toch allang?

supersniper | 15-05-08 | 23:21

Peanutbutter | 15-05-08 | 23:06
Ruimte zat in Afrika. Kan nog een heleboel graan e.d. groeien. Gaat de prijs vanzelf weer omlaag. Zuivel is simpel. Melkquota opheffen en het probleem is uit de wereld. Kwestie van vraag en aanbod. Een economisch gegeven zo oud als de weg naar Rome.

Klikspaan | 15-05-08 | 23:20

1e het = van

AntiSoof | 15-05-08 | 23:15

Peanutbutter | 15-05-08 | 23:08
Hahahahahaha... heb je enig idee wat je hier ter lande in je mik geschoven krijgt als je een hapje neemt? Ga je er eens in verdiepen zou ik zeggen!
.
Heerlijk zo'n postje..:-))

Klikspaan | 15-05-08 | 23:14

Toevallig hoorde ik de reactie van Koenders op de man het de wereldbank, het waren een heleboel woorden, waar haalt die man ze vandaan? Woorden met een strekking als; 'Ik kan dat niet invoelen.' ,'Mij zijn andere cijfers bekend.' etc. De schreeuw van de man van de Bank (Ik , schrijver dezes dus, ga er van uit dat hij integer is, hoe kun je anders zoiets beweren?) werd gewoon: ... genegeerd?

AntiSoof | 15-05-08 | 23:14

oh, en nog een vraagje, wie zit er hier sowieso op producten uit Afrika te wachten. Afrika waar geen enkele controle is op het gebruik van gif, kunstmest. waar geen garanties zijn op ziektes bij de beesten. Ik persoonlijk eet toch liever een koe waarvan ik weet dat hij van een Europese boer komt...

Peanutbutter | 15-05-08 | 23:08

@iedereen die problemen heeft met de landbouwsubsidies
zijn jullie ook bereid om het verschil te gaan betalen, wanneer de Nederlandse boeren geen subsidie meer krijgen? de prijzen van graan en zuivel juist op dit moment nog verder opdrijven lijkt mij het domste wat je kan doen... en is ook zeker NIET ten voordele van de mensen in Afrika.

Peanutbutter | 15-05-08 | 23:06

Weet je hoe belachelijk heet het is in Afrika? Probeer dan maar eens 8 uur achter elkaar te werken!!!

De Baaf | 15-05-08 | 23:03

Prof. Dr. F.A. Hayek | 15-05-08 | 22:43
Mooi, dan zijn we er uit. Gewoon wat ontwikkelingshulp steken in de ontwikkeling van pofessionele landbouw aldaar. Binnen een paar jaar kunnen ze het dan zelf en kunnen we stoppen met ontwikkelingshulp.
Als de negertjes voldoende kunnen verdienen met knappe produkten komt het vanzelf goed.

Klikspaan | 15-05-08 | 22:59

Iets zegt mij dat dit onderzoek weg gemoffeld gaat worden ..........
Geert? Rita? VVD?? Kamervragen misschien ??

Hobbykip | 15-05-08 | 22:50

Bigi Bana Boy | 15-05-08 | 22:30
Je hebt gelijk, maar ik voel me niet aangesproken. Ik ben zonder meer voor het afschaffen van de landbouwsubsides en dus voor eerlijke concurrentie. Maar is ontwikkelingshulp ook geen concurrentievervalsing? Schaf beide af zou ik willen voorstellen.

Voltaire | 15-05-08 | 22:46

Muxje | 15-05-08 | 20:29

Het EU en US landbouwbeleid heeft vroeger voor melkplassen, boter- en vleesbergen gezorgd die ondanks de enorme exportsubsidie nog steeds te duur waren voor de derde wereld.

De in de derde wereld geproduceerde etenswaren werden of geproduceerd door grootschalige westerse kwaliteitsboerenbedrijven. Deze bedrijven hadden geen enkele moeite hun producten wereldwijd af te zetten.

De produkten van de lokale keuterboeren zijn net als die van veel van de EU bioboeren vaak te smerig om zonder speciale ontheffing op de markt toe te laten. Ook de lokale afnemers in de derde wereld kochten deze troep alleen als ze daartoe gedwongen werden.

Prof. Dr. F.A. Hayek | 15-05-08 | 22:43

mark twain | 15-05-08 | 22:27
Klopt, net als Spanje en Portugal. Blijkbaar zijn die landen er wat anders mee omgegaan. We kunnen ook naar Oost-Azie kijken en dan zien we dat veel landen die geen of weinig subsidie kregen toch als een tierelier draaien tegenwoordig. Het heeft ze wellicht wat langer gekost dan Ierland, maar wel op eigen kracht.
We kunnen natuurlijk de voorwaarden voor succesvolle hulp gaan analyseren, maar dat worden we toch nooit eens en ik ga pitten. Mijn principe blijft: subsidie kan bepaalde procesen versnellen, maar de basis moet dan absoluut goed zijn. In alle andere gevallen leidt het tot corruptie, afhankelijkheid en luiheid. Alle creativiteit verdwijnt. In plaats van gewassen verbouwen gaan ze in Afrika manieren bedenken om zo veel mogelijk subsidie op te strijken, zijn ze erg goed in daar.

Voltaire | 15-05-08 | 22:43

Bigi Bana Boy | 15-05-08 | 22:27
Ach, je kunt best een systeem bedenken waarbij de boeren alhier toch wat kunnen verdienen en de Afrikanen eveneens de mogelijkheid hebben om te exporteren en ook nog wat over te houden.
Trouwens; er is nimmer iemand geweest die mij gevraagd heeft of ik met mijn bedrijf last heb van de spotgoedkope slavernijprodukten uit China. Ik moet hier aan een waslijst aan regeltjes en richtlijnen voldoen en de Chinezen absoluut niet. Waarom is dat dan wel allemaal mogelijk?

Klikspaan | 15-05-08 | 22:33

Wisten de heren en dames bijvoorbeeld dat een ton suikerbieten zelfs met een enorme subsidie van de EU alsnog veel duurder is dan diezelfde ton uit Afrika ? Ik dacht dat we hier zo anti subsidies waren ? Of zijn we selektief in onze afkeer van subsidies en ligt het allemaal anders als het ons zelf betreft en neit de nikkertjes in Afrika ? Blijkbaar wel want als er één subsisidespons in Europa is dan is het de landbouwsector wel. Fiet is dat het grootste deel van de gelden binnen Europa in die hoek besteed worden. Denk daar maar eens over na als jullie weer eens leeglopen over soepsidies.

Bigi Bana Boy | 15-05-08 | 22:30

@ Voltaire 221:17

Zoek het eens wat dichter bij huis. Ierland was tot voor pak hem weg
15 jaar geleden een land van armoedzaaieres. Het is nu ongeveer de
meest bloeiende economie van Europa. Dat is mede mogelijk gemaakt door
allerlei ontwikkelingssubsidies uit Brussel.

mark twain | 15-05-08 | 22:27

Bijstandskoning | 15-05-08 | 22:16
Inderdaad, maar dat betekent dat we volledig afhankelijk worden voor onze voedselvoorziening en dat is in deze tijd gezien de voedselschaarste misschien niet zo slim. Onderschat verder de enorme sociale implicaties en bijbehorende onrust van het ineenstorten van de landbouwsector in het Westen niet. Tot slot zie ik met name de Fransen en de Yanks zo'n stap nooit en te nimmer zetten. Maar je hebt gelijk ... de markten openen is de enige oplossing maar daar willen we niet aan.

Bigi Bana Boy | 15-05-08 | 22:27

Bijstandskoning | 15-05-08 | 22:16
U heeft de voedselprijzen de laatste tijd niet al te best gevolgd?
Alles wat geproduceerd wordt kan meteen de markt op tegen hoge prijzen en de vraag is groter dan het aanbod. Maar nee, u geeft bij voorbaat het westen de schuld en niet de negers in bijvoorbeeld Zimbabwe.

Voltaire | 15-05-08 | 22:25

Bigi Bana Boy | 15-05-08 | 22:09
Helemaal met je eens. Die mensen gewoon de kans geven om ook wat te verdienen met de export van hun sappige gewassen. Hebben ze uiteindelijk ook geen ontwikkelinshulp mee nodig. Te gek voor woorden dat wij de deur potdicht houden voor hun produkten. Wij willen toch ook zo graag onze miljoenen schijtvarkens exporteren al over the world?

Klikspaan | 15-05-08 | 22:24

Helaas gaat Koenders er niets, maar dan echt helemaal niets van leren. Nou ja, hij weet het doenders goed, maar dit is een typisch gevalletje cognitieve dissonantiereductie. Hij zoekt uiterst selectief naar voorbeelden van waar het subsidieinfuus wel lijkt te werken. De PvdU is juist trots op het verhogen van het budget voor ontwikkelingssamenwerking. Ze zien het eerlijk waar als een van de belangrijkste prestaties van dit kabinet. ROFLMAO

Voltaire | 15-05-08 | 22:17

Volgens mij wisten we dit allemaal al?

Behemoth_Ghost | 15-05-08 | 22:17

Ultieme oplossing voor Afrika: stop de subsidiëring van de eigen landbouw door de Westerse wereld. Binnen de kortste keren is de Afrikaan de boer van de hele wereld.

Bijstandskoning | 15-05-08 | 22:16

Daarom zijn groenlinkse subsidiezuigers als rabbae en singh varma in Nederland komen wonen want actievere subsidiewielklemmen zijn er niet.Zelfs Thaise travestieten c.q Jorans zuigen relatief niet zo hard!

de harige frik | 15-05-08 | 22:15

bottehond | 15-05-08 | 21:51
Ik denk er soms ook over dat het hier in Europa wel eens verkeerd kan aflopen. Maar wat moeten we? Kijk, of ze me nu veel te links vinden met mijn manier van denken, ik ben nu ook niet blind, grenzen dicht voor haters van onze maatschappij en pas een definitief paspoort indien je bewezen hebt hier iets bij te dragen. Maar ik ben er ook mee eens dat eens men een definitief paspoort heeft en niet meer weggaat men eerlijke kansen moet krijgen ongeacht afkomst en manier van denken.
Ik begrijp rechts wanneer ze roepen dat de Islam onze vrijheid kan bedreigen en dus ook onze vrijheid van meningsuiting, maar tegelijk kun je onmogelijk de Islamieten dit verbieden omdat dat simpelweg hun mening is. De mening van de Islamieten staaks haaks op de mijne en op de westerse, maar het is en blijft hoe krom ook hun recht.

Perel | 15-05-08 | 22:13

@Peanutbutter 21:53

De functie, die iemand bekleedt, is geen waarborg voor de juistheid van zijn of haar argumenten. Jij denkt dat dat wel zo is en ik niet. Zo heeft
de Paus het naar mijn mening ook niet altijd bij het rechte eind, al zou ik voor Ratzinger een uitzondering willen maken. Lees zijn superieure kritiek
op de islam maar eens.

mark twain | 15-05-08 | 22:09

De enige juiste en rechtvaardige weg om dat soort landen tot ontwikkeling te laten komen is om hun produkten toe te laten op onze markten. Probleem daarbij is dat onze landbouw in dat geval ten dode opgeschreven is en dat willen we uiteraard niet. Maar het blijft de enige weg. Ontwikkelingshulp is, los van de corruptie en de negatieve sentimenten onder de bevolkind van de gevende landen, een initiatief dodend en zinloos gebaar. Waarom geld geven als we anderzijds onze markten potdicht houden voor hun produkten ? Kampioen met twee maten meten is overigens de VS zoals altijd. Wel met de mond de vrije markt belijden zolang het je zelf goed uitkomt maar ondertussen je katoenboeren volop beschermen.

Bigi Bana Boy | 15-05-08 | 22:09

Heb ik iets gemist over Gregorius N? Kom net thuis, vandaar.
Iemand linkje voor mij please?

fuckje | 15-05-08 | 22:08

Het doel van ontwikkelingshulp moet zijn dat wij hen helpen zichzelf te helpen.

Pimpbot | 15-05-08 | 22:08

vander F | 15-05-08 | 22:01
Koelies stierven nog als ratten in onze vaderlandse rubberplantages tot 1940. Vooral de streek rond Medan was berucht. Een kleine klacht over de erbarmelijke werkomstandigheden was al voldoende om als koelie geliquideerd te worden. Geen haan die er naar kraaide. De enorme winsten vloeiden heerlijk in de gulzige vaderlandse staatskas.
De Jappen maakten pas een einde aan deze grappenmakerij.

Klikspaan | 15-05-08 | 22:08

Kijk wij van Hollandsglory weten zoals veel andere Nederlanders dat als je mensen ongelimiteerd helpt dat zij nooit zelfstandig worden. De prikkel is er gewoon niet lees dwang om te veranderen. En als ze moslim zijn ooo kijk dan maar uit alles kan tegen je gebruikt worden. We moeten die angst eens overboord zetten blank zwart geel die zich wel de pleuris werken in dit land zijn ook de dupe van dit beleid. O ja en nog even over Afrika jongens de gemiddelde zwarte in Afrika lacht zich de zwarte pretstaaf uit de broek over zoveel misplaatst schuldgevoel.

HollandsGlory | 15-05-08 | 22:04

bottehond | 15-05-08 | 22:00
Wat ben je toch een dominant mannetje.

Elisabeth2 | 15-05-08 | 22:04

sjaakdeslinksesul | 15-05-08 | 21:58: Ik ben WOEST! Dit is echt serieus klote.

artbrut | 15-05-08 | 22:04

@Klikspaan | 15-05-08 | 21:55,
toen die koelies in de weer waren,
crepeerden Drentse en Groningse turfstekers in hun natte plaggehutten.

Terzerlfde tijd, sufferd.

vander F | 15-05-08 | 22:01

sjaakdeslinksesul | 15-05-08 | 21:58
.
Welkom in de Gristelijke wereld van J.P. "Colijn" Balkenende.

Klikspaan | 15-05-08 | 22:00

Nieuw Topic over Gregorius Nekschot! Komt allen.

* Leve het Vrije Weaurd *

De volgende keer bent U, reaguurderT, aan de beurt.

bottehond | 15-05-08 | 22:00

Volledig offtopic, maar is het niet veel belangrijker om over de arrestatie van gregorius nekschot in eigen land te lullen? Stasi-praktijken GVD! In wat voor derdewerelddictatuuur leven wij eigenlijk?

sjaakdeslinksesul | 15-05-08 | 21:58

JEZUSCHRISTUS MAN!

"de wet van de sterkste tot gevolg heeft en we terug in een Proletariaat-Bourgeoisie systeem terechtkomen waar zich een elite zal vormen die elkaar steeds beschermt en rijker wordt."

vander F | 15-05-08 | 21:58

Ach.. laten we ons wel realiseren dat als we onze koloniên niet hadden gehad en deze niet langdurig hadden kunnen leegroven en misbruik hadden kunnen maken van miljoenen koelies we hier nu nog gezellig aan het turfsteken waren geweest met een jute zak aan onze gat. In blijde afwachting van wat extra voedselpaketten uit de states of zo..
Allemaal wel een beetje dubbel dus.

Klikspaan | 15-05-08 | 21:55

dark light | 15-05-08 | 21:45
Dat is inderdaad doodzonde, want er zijn uiteraard mensen daar die echt wel iets willen opzetten.
En als alles weer afgepakt wordt of als je totaal geen uitzicht hebt op een beetje beter leven, ja dan maar neuken tot je erbij neervalt zonder condoom. Daar zou trouwens wel wat van dat ontwikkelingsgeld aan besteed kunnen worden, aan voorlichting, maar ja, misschien gebeurt dat al. AIDS is een gigantisch probleem in Afrika. Gelukkig worden er nu door diverse pharmaceutische industrieën goedkope anti HIV middelen beschikbaar gesteld. Is vooral belangrijk voor zwangere vrouwen.

Elisabeth2 | 15-05-08 | 21:54

Niet Off Topic:

Het destructief karakter van de naïeve beinvloeding van de samenleving door de Linksche Kerk begint wel heel nadrukkelijk in het oog te lopen:
www.volkskrant.nl/economie/article5373...

bottehond | 15-05-08 | 21:54

@mark twain | 15-05-08 | 21:46
natuurlijk makkelijk je nu op 1 punt te focussen. maar die 13% zegt toch aardig veel, en is voor mij een aardig duidelijke bewijslast. ook wil ik het artikel wel ff voor je quoten:
'Simeon Djankov, econoom bij de Wereldbank. Geen pannenkoek dus.'
de functie van deze man geeft blijkbaar aan dat hij weet waar hij het over heeft.
ik weet niet wat de funcie van Melkert is, een voorzitter(regelneef) is natuurlijk heel wat anders dan een Econoom(onderzoeker)

Peanutbutter | 15-05-08 | 21:53

@da wizard | 15-05-08 | 21:31: Oei. Dat is serious shit. Langzaam maar zeker wordt iedereen met een afwijkende mening/visie bedreigd, onderdrukt, ontvoerd of vermoord. De staat duldt geen dwarsliggers.

Ik vind dit heel eng en erg vervelend voor Gregorius.

artbrut | 15-05-08 | 21:52

Perel | 15-05-08 | 21:44

Komt me bekend voor. Er is geen reden om niet aan te nemen dat we hier ook aardig russisch roulette aan het spelen zijn met zo'n toekomstscenario voor Nederland.

Lees "The Suicide of Reason" van Lee Harris maar. Die beschrijft dat op een heel griezelige manier.

bottehond | 15-05-08 | 21:51

Klikspaan | 15-05-08 | 21:44
Daar durven de rechtsen geen eerlijk antwoord op te geven, simpelweg omdat hun superieure Westerse wereld over 20 jaar helemaal niet meer bestaat. Nee, rechts neemt het slimmer aan, ze zeggen dat ze daar dom zijn + ze geloven in onze overmacht + ze zeggen dat we geen ontwikkelingshulp moeten geven + ze zeggen dat de grenzen van Europa ook moeten opengezet worden want 'anders is het niet rechtvaardig', rechts spreekt zichzelf 5 keer tegen in 1 minuut, want het ene is volstrekt onmogelijk te combineren met het andere. Ze roepen liever dat linksmenschen achterlijk zijn, maar links heeft tenminste wel de ballen om te zeggen dat ook Europa het spel niet eerlijk speelt.

Perel | 15-05-08 | 21:50

boud

CoJoNes | 15-05-08 | 21:48

@ Peanutbutter 21:35

Ik heb helemaal niet geschreven dat deze mijnheer een mannetje van niks zou zijn. Ik vestigde de aandacht op het feit dat het overgrote merendeel
der reaguurders - 99.9% - tot op de dag van vandaag nog nooit van deze man gehoord had. De enige reden waarom zij het met hem eens zijn is dat
hij iets verkondigt, wat overeenstemt met de gevoelens van de meesten.
Zijn werk is door niemand van de reaguurders ooit gelezen. Dan vind
ik het nogal bout om het zomaar met hem eens te zijn.
Ad Melkert werkt ook bij zo"n organisatie. Heeft hij daarom ineens ook
plotseling verstand van zaken?

mark twain | 15-05-08 | 21:46

Elizabeth, je hebt gelijk: afrikanen leven heel erg in het nu.
Als het geld vandaag op kan waarom wachten tot morgen.
Daarnaast is er ook geen rechtszekerheid.
Je kan je je levenlang kapot werken voor een eigen bedrijf, maar op een dag komt Mugabe of een andere mafialeider langs en zegt, nu is alles van mij.
Dat stimuleert niet echt het particulier iniatief.

De staat is een jack pot, als je je meester maakt van de staatsmacht, dan plunder je de staatskas ten behoeve van jezelf of je stam.

Het klinkt cru maar het is helaas waar: het enige wat in Afrika goed draait is de sex, en ze gaan er (AIDS) massaal aan kapot, ook al doordat ze de schurft hebben aan condooms.
Letterlijk en figuurlijk doodzonde.

dark light | 15-05-08 | 21:45

dark light | 15-05-08 | 21:21
Congo heeft 20 keer meer etische bevolkingsgroepen dan Joegoslavië, en elke groep wil de andere daar verdrijven om het geld van de grondstoffen te bemachtigen. Het gevolg is dat telkens er een beetje infrastructuur is deze wordt vernietigd door de tegenpartij. En als je groep eindelijk de politieke macht grijpt, wat doe je dan? Inderdaad, je verzameld zo snel mogelijk zo veel mogelijk geld, en de gemakkelijkste manier is om concessies te verkopen aan Westerse bedrijven die dan je ondergrond komen plunderen.
nl.wikipedia.org/wiki/Katanga_%28provi...
Ook zijn er 4 verschillende talen en meerdere religies.
Zet Neder-Vlaanderen, Duitsland-Oostenrijk, Wallonië-Frankrijk en Spanje vandaag op morgen samen en je krijgt ook problemen. Of moet ik het verhaal van de Hutu's en Tutsi's gaan uitleggen?
Er zijn daar zoveel problemen, als je het ene aanpakt komen er bij wijze van spreken 2 bij, maar dta is geen reden om ze daar aan hun lot over te laten... simpelweg omdat we dan zelf geen grondstoffen meer hebben.

Perel | 15-05-08 | 21:44

dark light | 15-05-08 | 21:21
Landbouwsubsidie is een gruwel. Voortdurend spekken van rijke volgevreten boeren met enorme hoeveelheden belastingcentjes en tegelijkertijd de deur potdicht houden voor landbouwprodukten uit andere landen is volslagen waanzin. Waarom is dit in Godsnaam nodig?
Waarom krijg ik geen subsidie voor mijn produkten? Dat wil ik namelijk ook. Ik wil beschermd worden tegen de overvloed aan spotgoedkope Chinese slavernijprodukten. Waarom krijg ik geen geld uit de ruif?

Klikspaan | 15-05-08 | 21:44

Ontwikkelingshulp is ook gewoon een coverup. Het gaat erom dat Afrika per definitie niet mee kan spelen in het spel genaamd wereldhandel. Van mij mag je die ontwikkelingshulp schrappen en de handel vrij geven. Moet je eens opletten wat er dan gebeurd!

Draaitafel Demagoog | 15-05-08 | 21:43

koerbagh ® | 15-05-08 | 21:35
Das een cryptogram, hè. Begint het met twee letters: on....

Elisabeth2 | 15-05-08 | 21:40

Überhaupt, waarom moeten wij die negers geld geven? Ze laten het er zelf zon teringzooi. Ik heb nooit aan slavernij gedaan, denk de meeste nederlanders niet. Beetje geld weggooien uit een misplaatst schuldgevoel is het gewoon.

supah | 15-05-08 | 21:39

Sinds de opkomst van de digitale camera heb ik het voortbestaan van dat hele Ministerie voor Ontwikkelingshulp niet begrepen.
Maar daarvoor eigenlijk ook al niet.

koerbagh ® | 15-05-08 | 21:35

@mark twain | 15-05-08 | 21:23
- hij bewijst het met harde feiten, cijfers zeggen toch meer dan meningen.
- verder is het mij bekend dat alleen de beste economiestudenten kans maken om trainee te worden bij de wereldbank. middenmoot accepteren ze eigenlijk niet.
als je nog twijfelt of het een 'mannetje van niks' is:
en.wikipedia.org/wiki/Simeon_Djankov
lees het rustig door, eventueel ook de publicaties. en dan zie je dat het echt zomaar de eerste de beste schreeuwlelijk is.

Peanutbutter | 15-05-08 | 21:35

uberdude | 15-05-08 | 21:01
De grootste reden dat het zo slecht gaat in afrika is dat de decolonisaties veels te snel zij gegaan, dit had veel beter stapsgewijs moeten plaatsvinden. De boomknuffelaars kunnen de pot op, keer op keer is nu al bewezen dat knuffelen niet werkt.
-
Bouw een zeewaterzuiverings instalatie aan de kust leg een aantal grote pijpleidingen het binnenland in creer hier meren en irrigatie systemen. Zet boerderijen op onder leiding van mensen uit het westen, betaal de mensen daar per dag uit, voor het werk wat zij verrichten, tegelijk zet je winkels neer waar zij met het geld wat zij verdiend hebben eten kunnen kopen en voordat je het weet heb je een werkende economie gecreerd.
-
Leuk bij effect is als je dit in de sahel organiseert je gelijk de aarde helpt in het herverdelen van het water(je weet wel wat de boomknuffelaars globalwarming noemen) door dat je weer water dat gebied inpompt wat zal verdampen zal door de tijd de kans op regen in dat gebied weer toenemen.

repulse | 15-05-08 | 21:34

@nattebever 21:22

Kleutertje,eigenlijk. Dood moet ie. Zie je dat het niet werkt.
Het is een grote kleuter , die... enz.

mark twain | 15-05-08 | 21:33

Beetje radicaal maar ik zou helemaal stoppen met die ontwikkelingshulp want bevolkingstechnisch zitten we al met een wereldwijd overschot. Stuur ze maar een hoop condooms en De Pil om de boel daar wat in te dammen, minder mensen=minder voedsel nodig.
Overigens wil die idi*te PvdA de ontwikkelingshulp verhogen tot 1% van het BNP (nu nog 0,8%).
Meer info: www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/)/compo...

RoyalFlusher | 15-05-08 | 21:32

Devidas Frietman | 15-05-08 | 21:23
*Proest* Ja, dat heb je met grootverdieners. Alles moet gratis.

Elisabeth2 | 15-05-08 | 21:29

De PvdA maakt de weg vrij in Afrika voor een Afrikaanse PvdA. Dat ten eerste, want hier zijn allochtonen dan wel al afhankelijk, daar nog niet allemaal. (PvdA is de Partij voor de Afhankelijkheid.)
Eigenlijk is het niet alleen een socialistische kwestie. Het ontwikkelingsgeld houdt landen onontwikkeld, dus beschermen wij onze economie en we verwachten slechts als tegenprestatie wat goedkope grondstoffen en bestellingen van wapens en luxegoederen. Eigenlijk best wel slim, het is zoiets als drughandel, met verslaafde en al, maar dan net iets anders. Weet je, het gaat niet om gewone mensen, maar om belangrijke mensen zich belangrijk helpen voelen.

ZSU-23-4 | 15-05-08 | 21:29

the more we feed, the more they breed.

oftewel die economische stekker eruit en het probleem vermindert zich in de komende 20 jaar zichzelf...

Patrick Zweedsey | 15-05-08 | 21:29

CoJoNes | 15-05-08 | 20:54
Me blijkbaar even misbegrepen, ik ben niet voor het ideaal van de open economie en ik ben ook niet voor stopzetting van ontwikkelingshulp.
Ik ben tegen een open economie omdat dat zal betekenen dat het de wet van de sterkste tot gevolg heeft en we terug in een Proletariaat-Bourgeoisie systeem terechtkomen waar zich een elite zal vormen die elkaar steeds beschermt en rijker wordt. Net dat systeem waar heel Europa nog geen 250 jaar geleden tegen in opstand is gekomen, en juist dat systeem dat ervoor heeft gezorgd dat we hier nog maar een eeuw in vrijheid leven. Nee ik geloof ook niet in een centraal-geleide economie, ik geloof in de gulden middanweg.
Ik geloof ook niet dat ze ontwikkelingshulp moeten stopzetten, maar wel hervormen.
repulse | 15-05-08 | 20:54
1000'en en 1000'en economen en sociologen hebben naar een oplossing gezocht en hoera hoera, jij hebt het hier even in je alleentje opgelost, toppie. Kom, nu die denkoefening gedaan is kun je een oplossing gaan zoeken op... laat ons al zeggen waar we in godsnaam geschooplde arbeiders gaan vinden en hoe we de inflatie naar 3% kunnen herleiden.

Perel | 15-05-08 | 21:28


Het ligt ook aan de mentaliteit van de originele inwoners van Afrika, als zij wat verdiend hebben gaan ze feestvieren tot het op is en komen dan weer een beetje in actie. Of generaliseer ik nu¿

Elisabeth2 | 15-05-08 | 21:26

Veel beter kunt besteden aan gratis kinderopvang?
Is de redactie van de ratten besnuffeld?

Devidas Frietman | 15-05-08 | 21:23

@ mark twain | 15-05-08 | 21:14
Een baby in huis doet dat met je. Zoveel weet ik.

Pa Cartwright | 15-05-08 | 21:23

@Peanutbutter 21:07

Is dat zo? En hoe weet u dat dan wel? Heeft mijnheer Djankov dan een
Nobelprijs gewonnen?

mark twain | 15-05-08 | 21:23

mark twain | 15-05-08 | 21:14
Als je dat 'je' bedoelt na 'Bert' - ik vind Bertje een zeer passende benaming voor deze omhooggevallen kleuter. Dat GS hem ook zo noemt, is zuiver toevallig.
Een gevaarlijke opportunistische kleuter, that is. Kleutertje, eigenlijk.
Dood moet-ie.
Leve de Unie met Rusland!

nattebever | 15-05-08 | 21:22

Landbouwsubsidies worden vaak genoemd als oorzaak van de ellende (en daarmee maar weer de schuld bij het westen leggend), maar een land als Congo zou puur qua grondstoffen die het heeft schathemelrijk kunnen zijn.

Coltan is bijvoorbeeld een grondstof voor mobiele telefoons: 80 procent van de wereldvoorraad is in Congo: kortom met miljarden mobiele telefoons gouden handel en toch honger en oorlog en ellende.

Om aan te geven, het gaat niet om of de derde wereld wat aan ons verdient, want dan zouden ze alleen al met grondstoffen kunnen doen, het gaat om de opbrengstverdeling aldaar.

Zelfs al zou al ons voedsel uit de derde wereld komen (geproduceerd trouwens door grote jongens als unilever en nestle de enigen die dat voor mekaar kunnen krijgen), zolang het daar in verkeerde zakken belandt wordt de grote derdewereld massa er echt niet beter van.

dark light | 15-05-08 | 21:21

Pa Cartwright | 15-05-08 | 21:11
Maar natuurlijk, en die vervelende kudtkinderen in de opvang. Hoppa, weg ermee. Laat iemand anders die maar gratis opvoeden.

Elisabeth2 | 15-05-08 | 21:21

Of aan OV-jaarkaarten voor MBO'ers. Waar dan zogezegd geen geld voor zou zijn en er is wel geld voor die corrupte zooi daar.

quadtuning | 15-05-08 | 21:20

Niet voor Jan | 15-05-08 | 21:11

We hoeven niet meer lang te wachten op de grootste pro-China demonstratie. Een geplande demonstratie van gouden medailles die een symbolische prelude is naar een nieuwe wereldorde.

azijnseikerT | 15-05-08 | 21:20

Het is niet gelukt Gregorius af te slachten dankzij zijn zorgvuldig bewwaarde anonimiteit .. en dus komt onze nederlandse overheid een handje helpen.

Zottelkopf | 15-05-08 | 21:19

@Mongeaul
"Dutch disease" is de kwaal waarbij tijdelijke inkomsten worden aangewend voor het financieren van permanente stijgingen en uitgaven.

Friendly Fire | 15-05-08 | 21:17

Niet voor Jan | 15-05-08 | 21:11

Dat waren allemaal sjinezen, dude.

bottehond | 15-05-08 | 21:16

@Zottelkopf | 15-05-08 | 21:13
"Dit mag eigenlijk niet, maar :"
Het initimideren en knechten van het vrije woord werkt dus....

VanFrikschoten | 15-05-08 | 21:16

O neem me niet kwalijk, ik loop achter.

Zottelkopf | 15-05-08 | 21:15

Het wordt eindelijk gezegd en daar VIEL JARENLANG NIET OVER TE PRATEN.

BloodHound | 15-05-08 | 21:15

@ Niet voor Jan | 15-05-08 | 21:11
Omdat er nog al wat van die sinezen wonen hiero wellicht? Wel eens vis wezen halen rond de Nieuwmarkt toevallig; is chinatown man.

Pa Cartwright | 15-05-08 | 21:15

@nattebever 20:51

Dat -je- toevoegen is niet zo'n geweldig stijlmiddel. Moet je met me
eens zijn.

mark twain | 15-05-08 | 21:14

gaap -1

Weggejorizt | 15-05-08 | 21:12

@ Elisabeth2 | 15-05-08 | 20:32
'Het schilderen' weer oppakken, misschien 'iets met fotografie' doen en natuurlijk het liefst een antiekwinkeltje aan de Singel.

Pa Cartwright | 15-05-08 | 21:11

@bottehond
.
China is over het algemeen flink bezig om met z'n vinger in de pap te roeren - veel meer dan mensen zich realiseren en op een manier die tegenwoordig vaak (ook wel terecht) met Rusland geassocieerd wordt. Zo was daar laatst plotseling een pro-China demonstratie in Mokum. Waarom ?

Niet voor Jan | 15-05-08 | 21:11

mark twain | 15-05-08 | 21:05
Nou ik ben gelijk om hoor, Marga. Jij zal het wel weten.

LibertasSimplex | 15-05-08 | 21:10

En ik heb al helemaal geen zin om vette, schatrijke Franse boeren te subsidieren die kennelijk slobberwijn en andere overtolligheden produceren waar niemand op zit te wachten.. Weten we wel hoeveel taxpecunia we daarheen sluizen elk jaar?? Vind ik eigenlijk nog vele malen erger dan wat geld naar de negertjes sturen. Stoppen met die ontwikkelingshulp aan schatrijke boeren!! En wel onmiddelijk.

Klikspaan | 15-05-08 | 21:10

@mark twain | 15-05-08 | 21:05
Ik ben het niet met hem eens, maar hij met mij!
Als ik het zeg maakt echter niet zo veel indruk.

Heinzz | 15-05-08 | 21:09

Het lukt me steeds maar niet om een linkje te plaatsen van een Falcon 500 Superdeluxe Jet die de regeringsleiders in diverse Afrikaanse landen van die 4,7 miljard kunnen kopen. Jammer, zijn leuke speeltjes.

Elisabeth2 | 15-05-08 | 21:08

@bottehond 20:35: inderdaad, zeer eng. Drie dagen voorarrest, jezus, dat krijg je als veelplegende tasjesrover niet eens meer. Grappig, het is vooral links dat zich vroeger sterk maakte voor de vrijheid van meningsuiting, maar nu links in de mainstream zit zie je dat ze dat ideaal weer snel hebben losgelaten. Het zijn ook voornamelijk rechtse meningen die onderdrukt worden, door zowel linkse bestuurders als linkse oproerkraaiers (waarbij de laatsten een mooi excuus aan de eersten verschaffen)... de dreiging van de muilkorf en het verstoren en verbieden van demonstraties valt toch met name rechtse demonstranten, columnisten en politici ten deel.

Muxje | 15-05-08 | 21:08

Trap ff een open deur in.Tering dat weet zelfs me ouwe linkse opoe van 89.Laten arbeiden zei ze altijd.

ViciousDick | 15-05-08 | 21:08

@mark twain | 15-05-08 | 21:05
het lijkt me heel normaal dat niet iedereen alle economen van de Wereldbank kent. Wat ik je wel kan verzekeren is dat alleen de besten worden aangenomen bij de wereldbank!

Peanutbutter | 15-05-08 | 21:07

hoe zuidelijker je komt hoe rotter het is!

laten we eerst onze eigen problemen oplossen.
Zelfs al komen de meest "ondernemende allochtonen" ons land binnen we zien er wat er van komt... laat staan dat het in hun eigen land wel lukt om iets op te bouwen.
En dan zegt Links Nederland dat het aan de welvaart ligt.... ze moeten het verdienen en niet afpakken en stelen van de werkende burger! dat hebben ze nu wel meer dan genoeg gedaan!

Euromunt | 15-05-08 | 21:06

Nog nooit van die mijnheer Djankov gehoord. En ik ben vast niet de enige.
Waarom bijna iedereen het plotseling met deze voormalige karpatenkop
eens is, is mij daarom een raadsel.

mark twain | 15-05-08 | 21:05

Economen hebben geleerd dat dit syndroom "the Dutch Disease" wordt genoemd.
Een economie die voor een groot deel wordt gevoed door geldstromen waar niks voor gedaan hoeft te worden zoals natuurlijke delfstoffen of olie en gas waaronder ook ontwikkelingsgeld wat in een constante iedere keer binnenkomt zodat verdere economische ontwikkelingen op de eigen interne markt gericht op export op een laag pitje staan.
In Dubai zien ze het wegvallen van olie-inkomsten tijdig in en zetten in op toerisme om zo de economie te backen, wat ook weer risico's inhoud als je afhankelijk bent van toerisme alleen die toeristen in Dubai hebben geld als water.

Mongeaul | 15-05-08 | 21:04

Als we gewoon om dat continent heen gevaren waren.....

El Santo | 15-05-08 | 21:03

repulse | 15-05-08 | 20:54
Als je dat doet staan er hordes boomknuffelaars op die gaan spreken van Nieuwe Slavenarbeid. Was dat niet iets met die VOC mentaliteit....

uberdude | 15-05-08 | 21:01

Iemand al nieuws wie de Gouden Kooi heeft gewonnen? Valt me tegen van Geen Stijl dat ze de primeur niet hebben...

brucity | 15-05-08 | 21:00

Het zal een ONTLUISTERENDE aflevering gaan worden van die doorgeschoten bos uien en dat cromagnonfosiel. Teeuwissen gaat vast zeggen dat 'ie het er NIET mee eens is...

VanFrikschoten | 15-05-08 | 20:59

En dan te bedenken dat mafrika veruit het allerrijkste continent is qua grondstoffen...

SCHEIT Reigah | 15-05-08 | 20:59

Dit is al jaren bekend maar die mensen die in de ontwikkelingshulpindustrie werken willen graag hun riante baantjes houden.
Die zijn er helemaal niet voor dat het Afrika beter gaat want dan zijn ze hun easy baantjes kwijt.

Moi2 | 15-05-08 | 20:58

Niks nieuws volgens mij, dit was te verwachten. Ik ben echt niet tegen ontwikkelingsgeld, ik ben best bereid wat af te staan aan arme landen maar controleer dan ook of het goed terecht komt!

Met het huidige Europese beleid schieten ze met ontwikkelingsgeld ook niks op. Zag een tijdje geleden nog een docu, waarin je zag hoe Afrikaanse boeren eruit geconcurreerd worden door het protectionistische beleid van de EU. En dan dropt Europa zijn overschotten ook nog eens daar neer. Ook het beleid van overheden in die landen speelt een rol, aangezien het blijkbaar niet makkelijk is om daar een eigen bedrijf te beginnen. De paar bedrijfjes die wel van de grond kwamen waren zeer succesvol, naar Afrikaanse maatstaven dan.

Fulgrim | 15-05-08 | 20:57

"Sorry hoor maar hier komen wij dus niet van rond", aldus de Oegandese minister van ontwikkelingsontvangst vanuit zijn buitenhuis in Blijdorp.

LibertasSimplex | 15-05-08 | 20:56

Maar die ontwikkelingshulp heeft slechts één doel: ons geweten te sussen.
Het heeft niets maar dan ook volstrekt niets met hulp te maken. Nou ja, hulp voor het eigen geweten, goed dan.
Daarbij, als je bedenkt dat de overheid die in het eigen land zowat ALLES inefficient, te duur en ineffectief doet, dan is het absoluut onmogelijk dat er iets terecht komt van die miljarden voor de zg. derde wereld.
WEG-GE-GOOID geld.

Masturwasbeer | 15-05-08 | 20:56

Wat voor Afrika geldt klopt ook voor hun nakomelingen die over de wereld uitgewaaierd zijn. Stop dus ook maar met het storten van geld in bodemloze subsidiegaten zoals de Bijlmer en andere kansenwijken met dezelfde bevolkingssamenstelling. Dan kom je een stuk hoger uit als 4,7 miljard.

Sinar | 15-05-08 | 20:56

Koenders: “De armen van deze wereld (ruk) hebben onze hulp (ruk) heel erg nodig (ruk) om niet te verhongeren (ruk, ruk), hierbij verhoog (ruk, ruk, ruk) ik het budget (rrrrrruuuuukkkkkkkk) voor ontwikkelingssamenwerking (oooooooooooohhhhhwwwwwwwwwww).”

dolle dinsdag | 15-05-08 | 20:55

Perel | 15-05-08 | 20:20
De oplossing is erg simpel, als je het geld wat nu gebruikt word voor ontwikkelings hulp, gebruikt om bedrijven op te zetten met nederlandse leiding gevenden, alle aandelen in eerste instantie in staats handen. Voor deze bedrijven een maximum dividend uitkering vast stelt van 3%, creeer je een echte economie in de desbetreffende landen. Plus je verdient zelf je investering over een lange termijn terug, zodra je merkt dat de mensen daar zelf een arbeidsethos krijgen die de bedrijven daar overeindzouden kunnen houden beging je met het overdragen van de leiding gevende functie's, wanneer dat goed gaat ga je langzamerhand de aandelen verkopen, het liefst aan de mensen daar, die indmiddels zelf in een bestaan kunnen voorzien.

repulse | 15-05-08 | 20:54

@Perel | 15-05-08 | 20:48
Ben het volledig met je eens. Alle handelsbeperkingen moeten worden opgeheven. Als je Franse koe te duur is, moet je die koe Pools gras laten vreten. De landbouwsubsidies en de importheffingen liggen aan de basis van de armoede in Afrika. Ontwikkelingshulp is de oorzaak van corruptie en onderdrukking, dat schijnt iedereen te weten, behalve onze socialistische mafkezen in 070.

CoJoNes | 15-05-08 | 20:54

Of ze nu echt slechter worden van ontwikkelingshulp, dat is de vraag.
Beter lijken ze er in ieder geval niet van te worden.
Er bestaat geen derde wereldland dat door ons geld structureel een tweede laat staan eerste wereldland is geworden, ondanks de tientallen miljarden in de loop der jaren.
Waarom geeft Nederland zoveel meer dan de rest: het is het afkopen van het geweten.
Een aflaat voor een (onterecht) calvinistisch schuldbesef.

Het klopt trouwens niet dat als wij onze handelsgrenzen maar open gooien ze daar automatisch rijker worden.
Dat kun je zien aan een produkt als olie waar ook door arme landen enorm mee verdiend kan worden.
Shell staat bijvoorbeeld miljarden af per jaar aan Nigeria die echter niet aangewend worden voor het algemeen belang maar gelijk doorgesluisd naar een parasiterende "elite".

De kern is dat de derde wereld politici moet gaan voortbrengen die ook aan het algemeen belang denken en niet alleen aan hun eigen belang.
Dat gaat waarschijnlijk nog heel lang duren, want dit vraagt een grote culturele verandering.

dark light | 15-05-08 | 20:53

Waarom denk ik nou dat er toch niks gaat veranderen...

uberdude | 15-05-08 | 20:53

Goh, volgens mij is dit al een tijdje bekend. Niets nieuws. Wat ze moeten doen is stoppen met invoerheffingen in Europa zodat die landen ook eens wat kunnen exporteren. En niet onze afgekeurde producten daar de dumpen tegen veel te lage prijzen. Er kan nooit een economie draaien op ontwikkelingsgeld, dan moet je verhuizen (naar NL bijvoorbeeld, dan krijg je het geld wel op je rekening). Ze kunnen daar gewoon niet zelf geld verdienen, dat maakt het westen wel onmogelijk. Wij sturen liever geld omwille onze eigen gemoedsrust en ondertussen komt dat geld ook nog eens in te weinig handen. Als wij Afrika de kans geven om zelf een economie op te bouwen dan komen ze 1 niet hier heen en 2 hoeven wij geen geld te storten.
Gelukkig lees ik hier dat meer mensen er in deze lijn over denkt...

Doc Damage | 15-05-08 | 20:52

Halveren? gewoon mee stoppen. Generaties lang wordt er geld gepompt in Afrika. Het resultaat is bedroevend. Het is m.i meer een mentaliteitskwestie van de bevolking.

doskabouter | 15-05-08 | 20:52

Is er eigenlijk iemand die Bertje Koenders niet een vreselijke apparatsjik vindt, een 'politiek dier' dat maar beter op de lijst kan komen van met zekerheid met uitsterven bedreigde diersoorten?
Of zal ik hem maar vertellen dat-ie al jaren dood is, met z'n gratuite gewauwel?

nattebever | 15-05-08 | 20:51

Ieder lid van deze regering is een gedegenereerde schlemiel met Christo-Fascistische trekjes.
Zo, pak mij ook maar op....

VanFrikschoten | 15-05-08 | 20:51

CoJoNes | 15-05-08 | 20:27
Holy shit, zo had ik het nooit bekeken.
* vergelijkt eigen spaarsaldo met 20 jaar belastingbetalen en laat zich grove vloek ontsnappen*

Filterzakje | 15-05-08 | 20:50

Hoever zitten we eigenlijk nog van een volksopstand af? Kan ik er rekening mee houden in de planning...

VanFrikschoten | 15-05-08 | 20:49

Muxje | 15-05-08 | 20:29
Inderdaad, het westen wil de ontwikkelingslanden wel helpen maar ze weten maar al te goed dat eens er rust in landen als Congo komt ze veel meer moeten betalen en wij (het westen) dus achteruit zullen gaan doordat Congo dan grip zal hebben op z'n export.
Nu zeggen we: hier enkele miljarden en wat voedselpakketten, maar voor wat hoort wat.
Afrika is qua mineralen extreem rijk, maar die mineralen hebben wij, het westen, wel nodig.
Het westen predikt het ideaal van de economie, maar voor het armste continent ter wereld houden ze hun grenzen wel dicht.
Maar nee hoor rechts, zeker NIET kritisch denken, wie weet zie je nog dat wij het spel helemaal niet zo eerlijk spelen.

Perel | 15-05-08 | 20:48

Goldameir | 15-05-08 | 20:36

Dat gebeurt natuurlijk al. Zo biedt Nederland nogal wat geld aan om havens her en der te laten bouwen. Wie zou daar toch de boel uit komen baggeren?

Maaier | 15-05-08 | 20:48

Teeuwen vanavond bij paul en witteman, las ik net op Frontaal Naakt.

CoJoNes | 15-05-08 | 20:46

bottehond | 15-05-08 | 20:39

Dat is inderaad een zeer kwalijke zaak. Gelukkig kan ik me om verschillende dingen tegelijkertijd druk maken.

Maaier | 15-05-08 | 20:45

niet overdrijven fleisch!
er is 'maar' 4.7 - 4.7 * 0.13 = 4,1 miljard weggegooid...

Peanutbutter | 15-05-08 | 20:44

"Denkend aan Afrika zie ik breede geldstromen traag richting bodemloze putten gaan"

Fleauxe | 15-05-08 | 20:44

CoJoNes | 15-05-08 | 20:39
Lijkt wel Amerikaans. Daar 'doen' ze het ook altijd met hun kledertjes aan, of onder 84 dekens, lakens niet meegerekend.

nattebever | 15-05-08 | 20:42

@desmodus | 15-05-08 | 20:37
Tsja, er zijn in Nederland slechts 5 miljoen mensen werkzaam in de private sector. De rest vreet uit de staatsruif of is inactief. (ik weet daar zit een enorme overlap in)

CoJoNes | 15-05-08 | 20:42

@ CoJoNes

www.gregoriusnekschot.nl/images/balken...

Hopla.Kan Balkenende weer bij de rechter proberen anderen het zwijgen op te leggen, net als met Jaffe Vink van Opinio. Wist je dat de Balk nota bene in hoger beroepgegaan is? Deze regering is de vijand van de Vrije Burger.

bottehond | 15-05-08 | 20:42

Ontwikkelingsgeld maakt niet lui, dat zijn ze nml al.

--neus-- | 15-05-08 | 20:42

Niet voor Jan | 15-05-08 | 20:38

Weird, ik zat mijn antwoord al te tijpen voordat ik je post gelezen had....

bottehond | 15-05-08 | 20:40

ethan_joy | 15-05-08 | 20:32
Zag het bericht al in topic hieronder. Goed dat je het hier post.
Ik zeg, Jan Hein DonnerT moet gekruisigd worden (alles geestelijk bedoeld natuurlijk).
Balkenende en Bos aan weerszijden, of weet je wat, laat ze maar dobbelen om hun plaatsje. Rouvoet rekent af.

nattebever | 15-05-08 | 20:39

Maaier | 15-05-08 | 20:35

Gregorius Neqschot link gezien? Je hebt grotere zorgen als Burger, maaierT.

OT
Iedereen weet inmiddels dat China Afrika aan het koloniseren.. euh.. ontwikkelen is. Iedere sou die we daar (nutteloos) spenderen is voor de sjinezen. Stoppen met die onzin. Is uitsluitend gebaseerd op onze gefeminiseerde mores. Die worden onze ondergang nog! Ik zeg: Wie compassie wil hebben moet juist ook keihard, zakelijk en egoïstisch kunnen zijn. We zijn een karikatuur van het Menschelijk soort aan het worden. Geen wonder dat onze beschaving onder de voet gelopen dreigt te worden.

bottehond | 15-05-08 | 20:39

bottehond | 15-05-08 | 20:31
.
Je hoeft niet rechts te zijn om redelijk te wezen. Mijn comment was niet aan jou gericht, maar aan menig rechts reaguurder, die links associeert met domheid en gebrek aan humor. Ook wordt ontwikkelingshulp maar al te vaak met links geassocieerd (en met reden).
.
Maar ik identificeer mijzelf wel degelijk op punten met links; ik denk dat de mensheid een ontwikkeling doormaakt bijvoorbeeld, en ik denk dat een hulpvaardige instelling te preferen valt boven een egoistische. Zo ben ik het bijvoorbeeld helemaal niet eens met Margaret 'There's no such thing as society' Thatcher. Dat somt het wel zo'n beetje op.

Niet voor Jan | 15-05-08 | 20:38

@ CoJoNes
Ook ik was bijna in een hoekje gaan huilen, tot ik mij bedacht dat mensen met een Sociale dienst uitkering, AOW en staatspensioen ook belasting betalen.
•
Maar nu ben ik helemaal niet meer te stoppen... die uitkeringen betaald de werkende Nederlander ook.

desmodus | 15-05-08 | 20:37

You can't help those who can't help themselves.
Noodhulp okee, verder gewoon nokken met die uit schuldgevoel geboren onzin.

nattebever | 15-05-08 | 20:36

Heeft Betje ff geluk dat dit op donderdag in de Azijnbeaude wordt gezet, morgen stelt de PVV kamervragen, die worden na het weekend beantwoord en dan drinkt iedereen een glas, doet een plas en het blijft zoals het was.
Tot aan de volgende kabinetsperiode, als we naar links gaan dan gaan we meer betalen, gaan we naar rechts minder.
Over ministers voor ontwikkelingssamenwerking gesproken, veel afrikaanse landen hebben er ook één, serieus! Wij sturen iemand weg met een zak geld, zij sturen iemand om die te ontvangen. Als je dan toch geld in die bodemloze put moet flikkeren doe het dan slim, maak de hulp volledig wederkerig. Ze krijgen dan pas geld als ze het vervolgens in Nederland uitgeven, stimuleren we meteen onze eigen economie mee, kunnen we zien wat er aan de strijkstok blijft hangen en kunnen we sturen waar het heengaat (investeer in landbouw, negert, niet in wapens).
Maar da's veel te regs, wij blijven per werkende burgert 800E overmaken en dat gaat lekker door de komende jaren.

Goldameir | 15-05-08 | 20:36

@LibertasSimplex: Ik denk ook wel dat de banken 4,7 mld als een redelijk omfietsbedrag zien. Ontwikkelingsgeld wordt afgegeven verpakt in een gouden enveloppe met een strik eromheen. Zo niet voelen de Afrikanen zich 'wederom' gebruikt en geminacht.

Fleauxe | 15-05-08 | 20:36

bottehond | 15-05-08 | 20:31

Nee, Wilders zegt: weg mnet dat budget, niets meer mee doen. Deze meneer zei:
- Meer controle. Dat is ook overhead, maar liever dat dan dat het uin de zakken verdwijnt.
- Geen budgethulp meer

Hij zegt daarnaast dát het al veel beter gaat qua bestedingen, dat er al veel minder dom geld wordt gegeven. En dat in gebieden die herstellen van oorlogen je vaak niet anders kan.

Twee zijden medaille verhaal dus.

Het was overigens, o ironie, Herfkens die zich, met veel moeite, hard heeft gemaakt voor de voorwaarde 'goed bestuur' bij ontwikkelingssamenwerking. Jan Pronk vond dat allemaal niet zo nodig.

Maaier | 15-05-08 | 20:35

ethan_joy | 15-05-08 | 20:32

De politiek correcte sekte zit in het nauw.Ze worden steeds brutaler en gevaarlijker. Zeer zorgwekkend.

bottehond | 15-05-08 | 20:35

Pa Cartwright | 15-05-08 | 20:26
Nou, ik ken ze ook. Zelfontplooiing en tijd voor jezelf hebben. Grommmm.

Elisabeth2 | 15-05-08 | 20:32

lammy | 15-05-08 | 20:25
.
Je hebt volkomen gelijk. Maar 1) dat krijg je nevernooit langs Frankrijk en Polen, 2) willen we misschien niet toch (met het oog op mogelijke toekomstige rampen/oorlogen) hier in EU toch niet een beetje autarkisch blijven ? en 3) Dan de VS ook ! (en die hele patentenmachine op cacao in de brandoven a.u.b.)

Niet voor Jan | 15-05-08 | 20:32

Cartoonist Gregorius Nekschot is afgelopen maandag aangehouden naar aanleiding van een aanklacht wegens discriminatie en het aanzetten tot haat.

www.peterbreedveld.com/archives/000014...

ethan_joy | 15-05-08 | 20:32

Fleauxe | 15-05-08 | 20:23
lol.
Zal de bank ze wel even helpen aan turbootjes long en turbootjes short.

LibertasSimplex | 15-05-08 | 20:31

'van elke euro die aan onderwijsprojecten wordt besteed, komt maar 13% terecht.'
doe die rare zin eens veranderen!
of van elke euro komt maar 13 cent aan, of van al het geld komt maar 13% aan.

Peanutbutter | 15-05-08 | 20:31

CoJoNes | 15-05-08 | 20:27
Moest dat nou CoJoNes?
*grote zakdoek en een teddybeer pakt en potje gaat zitten janken*

Bertus Betonsloper | 15-05-08 | 20:31

Wat Wilders hier over zegt klinkt uiterst onsympathiek en hardvochtig, maar is dus inderdaad gebaseerd op Rede en eigenlijk ook wel op zelfrestecp.

Niet voor Jan | 15-05-08 | 20:27

Ikben ook niet rechts. Und?

bottehond | 15-05-08 | 20:31

Vroeger zamelde je daar zilverpapier voor in. Van elke chocoladereep ging het zilverpapier in een grote prop tezamen met de melkflesdopjes. Daar waar ze toen blij mee.

Elisabeth2 | 15-05-08 | 20:30

Hmmm, gratis kinderopvang... dat is een goed idee!!!
*bukt snel

desmodus | 15-05-08 | 20:29

Zolang er goed geld verdiend wordt aan "ontwikkelingshulp" door allerlei stichtingen (met alle snoepreisjes van dien) en onze "sociaal-voelende" medemens een vinger in de pap houdt blijft deze zogenaamde hulp bestaan. Kunnen ze weer lekker de wereld rond reizen en later roepen hoe erg het toch allemaal is. Zo doortrapt allemaal.

Onderduiker | 15-05-08 | 20:29

@Perel 20:20: Investeren in hengels in plaats van uitgeven aan vissen, dus. Overigens wijzen verschillende berekeningen er op dat het landbouwbeleid van de EU meer schade aan de Afrikaanse economie berokkent dan wat de ontwikkelings van de gehele wereld ze oplevert.

Muxje | 15-05-08 | 20:29

Geld voor zaken die speerpunten zouden moeten zijn van een moderne economie als Nederland is er niet. Ik denk hierbij aan het eeuwige fileprobleem, het onderwijs dat altijd het ondergeschoven kindje is en de zorg. Qua ontwikkelingshulp geven we meer dan de richtlijn van de VN aangeeft. Iedereen kan aangeven waar teveel geld aan wordt uitgegeven en waaraan te weinig. Triest.
Nieuws kan je dit bericht niet noemen, maar wel goed dat er een keer een onderbouwing komt voor wat veel mensen al lang weten.

KapiteinClaus | 15-05-08 | 20:28

Stuur die kinderen maar naar Afrika. Dan doen ze er nog wat voor...

VanFrikschoten | 15-05-08 | 20:28

Neen toch, wat een wonderbaarlijke nieuwe inzichten, wie had dat nou verwacht.

OfNieDan? | 15-05-08 | 20:27

4,7 miljard bijeengebracht door 5 miljoen werkenden. Da's bijna €1000 per echte belastingbetaler.

CoJoNes | 15-05-08 | 20:27

Ben absoluut niet rechts, maar het wel helemaal eens met de strekking van het topic; dit is een leuk land en we kunnen ons een aantal leuke dingen veroorloven (geld voor mensen die het minder getroffen hebben, geld voor kunst, sport, etc.) maar dat ontwikkelingsbudget mag wat mij betreft ook wel terug naar nul.

Niet voor Jan | 15-05-08 | 20:27

@ Elisabeth2 | 15-05-08 | 20:16
Same here. Ik ken vrouwen – academisch geschoold nota bene – die niet of nauwelijks werken en tóch hun kroost 2, 3 of zelfs 4 dagen per week bij zo'n kinderopvang dumpen. Iets met sociale vaardigheden is veelal hun verweer.

Pa Cartwright | 15-05-08 | 20:26

@ Elisabeth2 | 15-05-08 | 20:16
Same here. Ik ken vrouwen – academisch geschoold nota bene – die niet of nauwelijks werken en tóch hun kroost 2, 3 of zelfs 4 dagen per week bij zo'n kinderopvang dumpen. Iets met sociale vaardigheden is veelal hun verweer.

Pa Cartwright | 15-05-08 | 20:26

Ik wil niet gedwongen financieel solidair zijn met andere werelddelen en ik wil ook niet verplicht meebetalen aan de uitbestede opvoeding van kinderen die ik niet ken. Waarom zou ik gedwongen moeten meebetalen aan andermans voorplantingsdriften ?

Willem van Ockham | 15-05-08 | 20:25

Al jaren word er millarden in die bodemloze putten gestort. Kijk naar zimbabwe, daar hebben ze de blanke boeren er uit getrapt, het was ooit een van de grootste graan schuuren van de wereld. Nu hebben ze de grootste inflatsie ter wereld en nog geen nagel om aan hun reet te krabben. Wijs mij een land aan in waar die klanten hun eigen broek kunnen op houden zonder ontwikkelings hulp.

kutjemuf | 15-05-08 | 20:25

Wij de soebsidies afschaffen op europese landbouw (ies hypocriet)
Afrika ophouden met handje ophouden. (ies zielig en corrumpeert)

Koenders en de corrupte zijnen... berechten en opsluiten... Sleutel doormidden breken svp.

lammy | 15-05-08 | 20:25

gister bij Pauw & Witteman was er ook zo'n muts (Tineke Ceelen) van stichting vluchteling. Vertelde dat ze Birma niet in kwamen en het geld vervolgens maar hebben overgemaakt aan een volstrekt onbekende organisatie die (naar eigen zeggen) het geld binnen Birma gaat verspreiden. Ik geef geen ene cent meer om twee redenen:
-geld wat gestort wordt komt veelal niet op de juiste plaats terecht
-ik geef al een shitload of money via belastingen

DeDerdeKamer | 15-05-08 | 20:24

Koenders en consorten trekken zich niks aan wat 16mln pannenkoeke vinden, waarom zouden ze zich wat aantrekken van ééntje die dan geen pankoek is?

Frank Culemborg | 15-05-08 | 20:24

@ Elisabeth2 | 15-05-08 | 20:16

Ik ook, dan krijgen die koters helemaal geen opvoeding meer, de ouders denken 'dat doen ze op school en de opvang wel' terwijl ze daar zo gruwelijk druk zijn door een tekort aan arbeidskrachten dat het niet lukt, en ze zijn er sowieso maar gedeeltelijk voor de opvoeding.
Desalniettemin zijn er zeker goede doelen te bedenken voor die 4,7 miljard euro.

Nlz® | 15-05-08 | 20:23

Dat weet ik al lang.
Daar heb ik geen pannenkoeken voor nodig.

BloedendMaandverband | 15-05-08 | 20:23

Binnenkort gaan ze speculeren met hun microkrediet.

Fleauxe | 15-05-08 | 20:23

Dus we betalen ze om corrupt en ondemocraties te worden? En hoe meer geld hoe slechter het daar gaat. Dan zullen de bewoners van die landen niet echt blij met het ontwikkelingsgeld strooiende NL zijn.....

seven | 15-05-08 | 20:22

wat heeft de bijgaande foto ermee te maken?? Is toch gewoon een US militair

Docta | 15-05-08 | 20:22

M'n tv zit in een timewarp: had dat ding 40 jaar geleden eens aangezet, alleen maar hongerige Afrikaanse kindertjes die van alles nodig hadden. Heb het ding vorige week weer eens aangezet: wat denk je?

Suske | 15-05-08 | 20:22

Ok, dus dat lijkt niet de oplossing. Maar als je kritiek geeft wil ik ook graag effe weten wat jullie oplossing is.
Ontwikkelingshulp heeft volgens mij wel nut, alleen moeten we het anders aanpakken.
Of wacht, nu ik eraan denk, ontwikkelingshulp is slechts een fractie van wat de ontwikkelingslanden zouden verdienen indien wij onze grenzen openzetten voor hun goederen. En dan bedoel ik ook andere producten dan olie, koper,... Maar how nee hoor, zo ver durf ik niet te denken, laat mij maar geloven dat ze gewoon dom en onderontwikkeld zijn en dat wij Sinterklaas spelen en hen proberen te helpen.

Perel | 15-05-08 | 20:20

-weggejorist-

Bloodzone | 15-05-08 | 20:20

Afrika is het nieuwe Monaco.

Fleauxe | 15-05-08 | 20:19

Eindelijk cijfers...

da wizard | 15-05-08 | 20:19

Dat is in Nederland toch ook zo: je houd maar 13% over van je salaris. de rest gaat op aan belastingen.

Service | 15-05-08 | 20:18

hatsee, pats, klits klats om de oren. Kappen met die onzin!

Klukkluk | 15-05-08 | 20:18

Dat betekend dat als we al die geinvesteerde miljarden weer terugeisen, ze nog meer aanleiding hebben om de economie aan de praat te krijgen?

Blaatgast | 15-05-08 | 20:18

Ik zeg .... sluit akkoorden met die landen om zelf het geld naar de hulpbehoevende dorpen/bedrijven/organisaties te mogen brengen en dus de hele overheid over te slaan in dat traject. Overheid niet akkoord? Geen hulp ...

Dikr | 15-05-08 | 20:18

fikse tegels worden dat.

dupol | 15-05-08 | 20:17

Is er een voordeel aan dat we ze helpen?

Steven Tijpels | 15-05-08 | 20:16

Ik ben tegen gratis kinderopvang.

Elisabeth2 | 15-05-08 | 20:16

''ontwikkelingshulp leidt tot meer corruptie en minachting van het volk."
-
En als je voor 'ontwikkelingshulp' nu eens 'verhoging van de belastingdruk' invult, hmm?

Bertus Betonsloper | 15-05-08 | 20:16

Wat Wilders zegt klinkt uiterst onsympathiek en hardvochtig, maar is dus inderdaad gebaseerd op Rede en eigenlijk ook wel op zelfrestecp.

bottehond | 15-05-08 | 20:15

Dus als we echt willen dat er 4,7 miljard aankomt moeten we eigenlijk 31 miljard overmaken

Gineau | 15-05-08 | 20:14

Ik zeg .... trek de stekker er maar weer uit

FapMaster | 15-05-08 | 20:14

Leg dat al die carrièretijgers die graag 'een jaartje Zimbabwe' op hun CV zien maar eens uit.

Pa Cartwright | 15-05-08 | 20:14

Wel verwarrend hoor! Voorheen was de Azijnbeaude nog gewoon de Volkschcourant. Tegenwoordig weet ik niet meer wat nu de Televaag of de Azijnbode is...

Chiant | 15-05-08 | 20:13

Dat is toch niks nieuws. Weten we al jaren. Ontwikkelingshulp op de manier zoals het nu gaat doodt elk eigen initiatief. Maakt lui en afhankelijk terwijl er een niet te tillen strijkstok is.

Peter7536 | 15-05-08 | 20:13

4.7 miljard per jaar mensen, slaap lekker vannacht!
*pakt nog een kouwe kladze*

padjakker deluxe | 15-05-08 | 20:12

Helaas worden de mensen die zo graag uitdelen gekozen omdat ze uitdelen. Dat het niet werkt is al jaren bekend.

bravvour | 15-05-08 | 20:11

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken