Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

D66 versus Zwarte Piet. Wie heeft bestaansrecht?

Social

Terloopse opmerking in een wetsoverlegje in Den Haag vanmorgen. Ingrid Engelshoven, de D66-minister wier eerste publieke bijdrage meteen nepnieuws was [1], meent vanuit haar ivoren bakfiets te kunnen bepalen wat het bestaansrecht van Sinterklaas is. En je mag óók al niet meer tegen stoute kindertjes zeggen dat ze mee moeten naar Spanje als ze stout zijn. Want dat vinden "we" (dixit Engelshoven) ook niet meer van deze tijd. Nou nou nou. OK. Laten we de ogen niet sluiten voor de verhoudingen in de samenleving. Wat vinden "we" er van? D66 versus Zwarte Piet. Zeg het maar.

Wie heeft meer bestaansrecht?

D66-minister van Engelshoven (Onderwijs) over Zwarte Piet: “Sinterklaas heeft alleen bestaansrecht als het meegaat met de tijd." OK. Vraagje dan maar. Wie heeft er meer bestaansrecht?


Poll is Verlopen.

Wie heeft meer bestaansrecht?

D66-minister van Engelshoven (Onderwijs) over Zwarte Piet: “Sinterklaas heeft alleen bestaansrecht als het meegaat met de tijd." OK. Vraagje dan maar. Wie heeft er meer bestaansrecht?

Reaguursels

Inloggen

Als je met alle tinten bruin/achtergronden hier rekening moet gaan houden, dat zijn zo'n 3500 verschillende culturen, dan heb je nog wel even werk.
Je mag toch niet vragen of ze zich aan ons aanpassen ?

Wraakzalzoetzijn | 15-11-17 | 04:35

Ik zou zeggen kijk eerst eens Sint de film voordat je over zijn medewerker oordeelt.

Geevee | 14-11-17 | 02:02

Uit het citaat van een D66 minister volgt het volgende: D66 heeft alleen bestaansrecht als het meegaat met de tijd. Aangezien alleen al de naam van dit instituut verwijst naar 1966, lijkt dit een onmogelijke opgave. Het ligt dus voor de hand, dat D66 geen bestaansrecht heeft.

j.m.de graaff | 14-11-17 | 00:27

Van Mierlo heeft de vraag al decennia geleden rond de oprichting al beantwoord: als D66 niet binnen 10 jaar haar doelstellingen mbt democratische vernieuwing zoals het referendum had bereikt, zou de partij zich opdoeken.
Maar ja, pluche plakt zo lekker.

Overigens: gezien de decennia lange steun aan kinderporno consumenten en andere pedo’s door D66 geef ik toch echt de voorkeur aan de ECHTE kindervriend Pieterbaas.

Knoeperd | 14-11-17 | 00:25

Je kunt het ook anders zien.Sinterklaas is een feestje voor de blanken en niet voor zwarten?Zwarte piet uitsluiten is dus OK volgens de zwarten. Ze sluiten zichzelf weer eens buiten.Maar dat zal later weer onze blanke schuld zijn natuurlijk.Of snappen we het niet meer?
Wat wel erg is dat iedereen of land zijn eigen waarheid heeft.En naar believen zelf maar feiten verdraaien.Wat een gekonkel zeg.De geschiedenis is de geschiedenis.Take it or leave it.

hetwerktniet | 14-11-17 | 00:16

Deze regering schaamt zich voor haar authenthieke inwoners en hun tradities. Een deadgiveaway die bewijst dat deze club niet reoresentatief is om dit land te vertegenwoordigen, laat staan te leiden. Maar dat wisten we al langer natuurlijk. Als je zo consequent verkeerde keuzes maakt zit daar een gedachte achter.

De Briemusketier | 13-11-17 | 23:58

Mijne Sinterklaas-surprise zou zijn: een paardekop in het bed van van Engelshoven. Weet iemand waar je die koppen kan kopen? Of moet je dan meteen een heel paard kopen? Ik heb het liefst een verse, voorgeslachte goed doorbloede paardekop. Paardeslagers onder de reaguurders, wilt u zich melden?

Jos van Deventer,
Nelson Mandelaplantsoen 5
Spijkenisse

JvanDeventer | 13-11-17 | 23:42

Als Sinterklaas zijn mijter inruild voor een witte puntmuts en zijn staf voor een brandend kruis, heeft ze misschien een punt.

Santo69 | 13-11-17 | 22:08

Ik vind van Engelshoven lelijk, moet ze dan aftreden?

p3xxx | 13-11-17 | 21:50

D666 wil een LGBTHIA-Piet of anders niet!

Petroselinum crispum | 13-11-17 | 21:50
-weggejorist-
Dandruff | 13-11-17 | 21:46

Kern van het probleem is het citaat "mensen die zwarte Piet racistisch VINDEN".
Daar gaat het fout; het moet gaan over de vraag of Zwarte Piet racistisch IS.
Zo simpel eigenlijk.

Voor de deugende Pol Pot lobby ons wijsmaakte dat gevoelens van criminelen belangrijker zijn dan de levens van hun slachtoffers, was de kern van elke discussie; wat zijn de concrete, controleerbare feiten.
Dat mag helaas niet meer, want; "feitenkennis = fascisme".

Wat zijn de feiten in de Piet discussie:
- het feest is niet racistisch, maar voor alle kinderen;
- het feest is ook nooit racistisch geweest, en werd gevierd in Suriname en de Antillen;
- Zwarte Piet werd voor het eerst beschreven door een tegenstander van slavernij, Jan Schenkman;
- de heilige sint Nicolaas was eeuwenlang de beschermheilige van slaven;
- vandaar het verhaal dat hij postuum de Ethiopische slaaf Pitr redde;
- veel aspecten (oa zwart schminken) zijn afkomstig van pre-christelijke Germaanse gebruiken, die niks met racisme te maken hadden.

Mij maakt het niet uit als zwarte Piet van kleur verandert. Immers; 1.000 jaar geleden was de kerk bijna half zo intolerant als het socialisme is. Het ooit Germaanse en later katholieke feest is dus al vaker aangepast aan agressieve extremisten. Al waren die gelukkig niet uit op rassenoorlogen, zoals hitleristen Sylvana en Gario, en hun stalinistische bondgenoten.

Verandering oké; maar laat die onzinbeschuldiging achterwege.
Het linkse argument dat negers niet kunnen lezen is onzin. Dat geldt inderdaad voor een relatief groot deel van de PvdA-achterban, maar die kiezen daar vaak zelf voor. Ons onderwijs is niet zo slecht als waar de PvdA altijd naar streefde, ook veel allochtonen kunnen dus lezen. En kunnen dus ook zelf op zoek gaan naar de niet-racistische wortels van dit onschuldige kinderfeest.

Dandruff | 13-11-17 | 21:46

Een minister spreekt namens het hele kabinet. Dus het hele kabinet, democratisch gekozen mensen, vindt dat Zwarte Piet alleen bestaansrecht heeft als hij met zijn tijd mee gaat. Dus dat levert democratie op: een stel doorgedraaide links kwiebussen aangevuld met verraders van de VVD die even voor heel Nederland gaat bepalen dat Zwarte Piet geen bestaansrecht heeft. Lang leve de Nederlandse democratie! Lang leve de elitaire arrogantie.

ILF2 | 13-11-17 | 20:41

Mutsje excuustrutje de minister zegt ook wat hoor. Die kan ook aansluiten in de rij voor het tribunaal straks.

npo | 13-11-17 | 20:21

marokanen hebben alleen bestaansrecht als het meegaan in de tijd
islam heeft alleen bestaansrecht als het meegaat in de tijd
mohammed , jezus en sinterklaas hebben alleen bestaansrecht als ze meegaan in de tijd; die 2 pipoos zijn allang dood en sinterklaas is al een paar honderd jaar oud en leeft nog,
en trouwens; liever 10 slaven op het dak dan 1 op het land, dus mag die eene retour woestijn

skylos | 13-11-17 | 19:35

marokanen hebben alleen bestaansrecht als het meegaan in de tijd
islam heeft alleen bestaansrecht als het meegaat in de tijd
mohammed , jezus en sinterklaas hebben alleen bestaansrecht als ze meegaan in de tijd; die 2 pipoos zijn allang dood en sinterklaas is al een paar honderd jaar oud en leeft nog,
en trouwens; liever 10 slaven op het dak dan 1 op het land, dus mag die eene retour woestijn

skylos | 13-11-17 | 19:35

"We mogen onze ogen niet sluiten voor mensen die zwarte piet racistisch vinden.”
Daarentegen is de ogen sluiten voor 99% die ZP NIET racistisch vinden, helemaal top.

een_mike | 13-11-17 | 19:20

De Multiculturele Samenleving heeft alleen bestaansrecht als het meegaat met haar tijd. We mogen onze ogen niet sluiten voor 1,5 miljoen PVV kiezers die het woordje islam missen in het regeerakkoord. Nog een paar variantjes?

Dagdief | 13-11-17 | 19:03

Vandaag of morgen de dijken doorsteken. Heel dat fucking randstad ligt onder zeeniveau.

Poppo van Ulvinga | 13-11-17 | 18:40

95% van de Nederlanders, zo'n 16 miljoen Nederlanders (waaronder ook een meerderheid van de gekleurde Nederlanders) wil dat zwarte Piet zwart blijft. 1.285.819 Nederlanders wilden dat D66 ging regeren. Dus een partij die nog geen 8% van de Nederlanders vertegenwoordigd, beslist voor 95%? (Voor de autisten onder ons: nee, ik heb niet alle nagerekend).

Satertje | 13-11-17 | 18:20

Amsterdam is gewoon een getinte enclave, op de toeristen na. En humor hebben ze al jaren niet meer.

MoonBeebe | 13-11-17 | 18:19

Ik wil helemaal niet dat mijn land door multiculti gehersenspoelde naïeve gutmensch politici een multiculti door de strot gewrongen krijgt.
Zo langzamerhand haat ik die walgelijke multiculti!

moitambien | 13-11-17 | 18:09

Er ia 9000 keer gestemd voor zwarte Piet, dus zijn 16.991.000 mensen voor D66. Toch?

wazakzegguh | 13-11-17 | 18:05

Nou Sylvana, dit lijkt me toch duidelijk, of niet?

r.s.jonkman | 13-11-17 | 18:04

De vraagstelling had beter kunnen zijn: 'Waar geloof je meer in?'.

Mr_Natural | 13-11-17 | 17:52

D66'ers zijn "eigen" cultuur verraders! Een hele enge club!

Lexus01 | 13-11-17 | 17:47

Nee, want dat is niet de cultuur van D'66. Zij vormen de bestaande cultuur om naar hun ideaal. Precies wat links vanaf de jaren 60 (mogelijk al eerder) deed/doet.

Arachne | 13-11-17 | 18:09

Dit Geeft maar weer eens aan dat D666 geen enkele binding heeft met de samenleving en al helemaal niks met democratie

likdoorn | 13-11-17 | 17:46

Kunnen die kleuren in de taartdiagram misschien een iets discriminerende onderscheid krijgen?. Bijv. zwart en wit.

ad melkert | 13-11-17 | 17:44

Kleine jongen: Ik heb niks in mijn schoen gekregen van Zwarte Piet, ben ik dan geen lieve jongen geweest.

Anti ZP beroeps slachtoffer: Nee je bent zeker geen lieve jongen geweest, maar een klein vuig racistje die heimelijk terug verlangt naar de slavernij. JE KRIJGT NIKS!!!

Santo69 | 13-11-17 | 17:42

Tijd voor een bindend referendum.

Pimol | 13-11-17 | 17:37

Dat waren de kroonjuwelen van D66! Eenmaal in het pluche, hebben ze dat ook verraden! Nare onbetrouwbare mensen!

Lexus01 | 13-11-17 | 17:49

Op zich interessant om het proces te zien hoe bestaande feestdagen/gebruiken gekaapt worden door andere culturen. Zo ook zijn b.v. kerst en pasen gekaapt door de christenen.

watazooi | 13-11-17 | 17:37

Vorig jaar, bij de intocht hier in de stad, zag ik met mijn eigen ogen dat zwarte Piet een licht-getint jongetje ongeveer net zoveel pepernootjes gaf als mijn roomblanke dochter. (Ik meen zelfs ietsje meer- maar laat ik daar niet moeilijk over doen -white privilege.)

Hoezo is Zwarte Piet dan racistisch? Wie discrimineert hij dan?

Rommelende Onderbuik | 13-11-17 | 17:35

Dat is niet gebeurt, dat kan niet want zwarte piet is rasistisch

Sceptische_autist | 13-11-17 | 19:02

Dat handje voor dat licht getinte jongetje was om verdere rellen te voorkomen. In overleg met de politie.

Dagdief | 13-11-17 | 19:06

Weet engelshoven hoeveel mensen er zijn die een probleem hebben met een andere traditie die bol staat van geweld tegen andersdenkenden en waarin men een fictief figuur als uitgangspunt heeft?
d66 wil een nederlandse traditie veranderen omdat er een minieme groep(ik denk dat je misschien 150-200 mensen kan vinden) allochtonen met een minderwaardigheidscomplex er een probleem mee heeft .
Maar een geloofstraditie waar bijna heel nederland een schurfthekel aan heeft ,is geen probleem bij D66.

p17266141 | 13-11-17 | 17:33

Een tijd geleden was er een reeks van berichten op GS met het doel om een politicus af te zagen (ben vergeten wie dit was).

Ik stel voor om dit weer te doen. Bijvoorbeeld door te kijken welke D66/VVD/CDA/CU last heeft van #MeToo .
Gewoon iedere dag een kop van de Hydra afslaan tot ze van zelf dood bloedt en er niemand meer in deze partijen een rol wil spelen.

En dan zien we van zelf wat het bestaansrecht van een stelltje randdebielen als D66 is.

hangtiet met knoop | 13-11-17 | 17:27

Als wij geen Zwarte Piet meer mogen hebben, moeten we misschien ook maar stoppen met Sinterklaas spelen. (Uitkeringen, subsidies en ontwikkelingshulp).

Santo69 | 13-11-17 | 17:25

Fantastisch idee. Ik stel voor hier een referendum over te houden!

Degrelle | 13-11-17 | 17:48

Spaanse depressieve edelen die door de schoorsteen komen kruipen?
Dat wordt een ingewikkeld verhaal voor onze kleintjes.
Deze minister is dus nu al alle geloofwaardigheid helemaal kwijt, net als haar depressieve 'edelen'partij.

marjen | 13-11-17 | 17:21

Ambtenaren die een volkscultuur willen voorschrijven; tenenkrommende dingflofbips momenten.

marjen | 13-11-17 | 17:34

Ik ga ten alle tijden op zwarte Piet ga stemmen. Gewoon. Omdat het kan.
Ben trouwens ook minderheid en daarom alleen al dat hypocrite selectieve leuren met minderheden zat.
Weg met de lievelingen van Mama, eh, staat.

MistaRazista | 13-11-17 | 17:21

Die van D66 hebben lievers ook dat Pasen , Pinksteren, Hemelsvaartdag en Kerstmis afgeschaft worden in ruil voor de Islam feesten zoals Asjoera: zelfkastijding bij de shi’ieten www.nrc.nl/nieuws/2014/11/04/asjoera-... en nog wat andere Kwakoe festivals .

liegende lippen | 13-11-17 | 17:18

D66 is altijd al een christofoob haatclubje geweest, wat zijn weerslag vind in de rechtspraak.
Denk ook aan het Theodor Holman arrest medio jaren 90 (‘alleen beledigend als de beledigde groep de directe adressant van de uiting’) vs ‘minder, minder’.

Knoeperd | 14-11-17 | 00:18

D66 steunt elke vorm van eigencultuur vernietiging, vooral als het om Links gedram gaat.

FreeVogelaar | 13-11-17 | 17:17

Dít had van Engelshoven dus moéten zeggen: "Sinterklaas heeft alleen bestaansrecht als het een volksfeest blijft. Ik heb alleen bestaansrecht als Minister als ik luister naar het volk. We mogen onze ogen niet sluiten voor mensen die zwarte piet niet racistisch vinden."

Zenzeo | 13-11-17 | 17:15

40% van de gezinnen met kinderen verlaat amsterdam.
En dan geven de smoes dat de stad onbetaalbaar zou zijn.
De echte redenen weet iedereen natuurlijk allang.
Of zoals een half nederlands half surinaams familielid van mij zei"wat denk jij ?dat ik wil dat mijn kind alleen maar bij allochtonen in de klas zit dadelijk''?
Dit vertrek wordt u mede mogelijk gemaakt door D66.

p17266141 | 13-11-17 | 17:14

Wat een onzin. Amsterdam heeft zat betere wijken. Maar die zijn onbetaalbaar en de huizen hebben geen tuintjes. In Almere en Purmerend wel.

ernstigdaapje | 13-11-17 | 17:18


ernstigdaapje | 13-11-17 | 17:18

en wie zitten daar allemaal? juist de oorspronkelijke blanke amsterdammers.
En waarom zijn die daarnaartoe verhuisd? niet om de goedkopere woningen he.
Komen we toch weer op hetzelfde uit.

p17266141 | 13-11-17 | 17:39

p17266141 | 13-11-17 | 17:39

en het humorisische van het verhaal..de autochtone amsterdammers trokken weg uit amsterdam ,om weg te komen van de allochtonen ;de allochtonen trokken naar almere omdat ze goedkoper wilde wonen.Dus toen zaten ze weer bij elkaar.

p17266141 | 13-11-17 | 17:43

Volgens mij is er geen enkel land waar zoveel gezanikt wordt over dit soort onzinnige kwesties.
Ik begrijp dan ook niet dat de mensen die zich hier mee bezighouden zelf niet doorhebben dat ze zich volkomen belachelijk maken.
Het zijn zielePIETEN van de ergste soort en het klopt natuurlijk van geen kant.
Je moet er gewoon maar medelijden mee hebben.

Kruisruiker | 13-11-17 | 17:11

¿ Toch nog 6% die D66 wil houwen ?

Vesta | 13-11-17 | 17:09

Altijd nog 94% die Drammers-66 niet willen behouden.

FreeVogelaar | 13-11-17 | 17:18

dan weet je meteen hoeveel "democratische" trollen hier rondhangen

bert.s | 13-11-17 | 17:38

Het volgende wat d66 gaat afschaffen is kerst.Want kerst is kwetsend voor de moslims ,want die zien jesus niet alszijnde de zoon van god.
Als de verstandelijk gehandicapten van d66 de kans krijgen,tenminste.

p17266141 | 13-11-17 | 17:08

Onze politiek snapt er niets meer van........volksvertegenwoordigers ha! Laat me niet lachen. Ze vertegenwoordigen alleen de randstad en zich zelf!

ikgeloofhetniet | 13-11-17 | 17:06

Het gaat lekker in de politiek. Eerst dit gezwam van een d66 theemuts en nu heeft Omtzicht zijn woordvoederschap mh17 neergelegd.

Versnelling | 13-11-17 | 16:59

Wat zei rutte ook alweer? dat het volk zelf bepaald hoe het sinterklaas viert toch ,vorig jaar?
Dus wat loopt die van engelshoven te roepen dan? die spreekt zeker op persoonlijke titel?

p17266141 | 13-11-17 | 16:58

(Nep)politici moeten zich niet bemoeien met volksfeesten! Daar gaan wij namelijk zelf over. Het is al erg genoeg dat types als Asscher en Van der Laan hebben aangericht in 020.

pissebed | 13-11-17 | 16:57

Oh en vrouwenstemrecht ingevoerd. Homoseksualiteit legaal gemaakt. De doodstraf afgeschaft. Etc.

Wordt toch eens volwassen en geef die kinderen eens een leuk Sinterklaasfeestje. Zonder al dat gelul. Je kan nog steeds lekker gedichtjes voorlezen. De kinderen suikerziekte geven. En voor de echte traditionalist je kind afdreigen met de belofte dat ze naar de hel of Spanje (is hetzelfde) gaan wanneer ze stout zijn. Grow up!

De Koreaanse Slet | 13-11-17 | 17:04

De moor staat ook symbool voor hen die slaven kwamen halen op de Europese kusten, blanken hebben ook gevoelens.

sockpuppet | 13-11-17 | 18:10

sockpuppet | 13-11-17 | 18:10

Wow. Gewoon wow. Nederlanders waren zeer actieve Barbaarse Piraten die gewoon schoften waren. Er kwamen geen Mooren 'ons' halen (dan bedoel ik Nederlanders). Dit is gewoon een leugen. Blanke slaven die werden geroofd destijds kwamen vooral uit de Slavische gebieden (het woord slaaf toch) en werden verdeeld tussen Vikingen en anderzijds Romijnen en Bizantijnen en uiteraard ook Turken en Moslims.

De Koreaanse Slet | 13-11-17 | 19:40
▼ 3 antwoorden verborgen

Natuurlijk moet je rekening houden met de minderheid. Maar ik heb de indruk dat die "minderheid" een elitair Randstedelijk groepje is. En die hebben langzamerhand wel heel veel invloed. Ik mis in de discussie nog steeds de mening uit het onderwijsveld. In hoeverre lopen de tere kinderzieltjes een trauma op door het zien van Zwarte Piet. Zijn hier onderzoeken over bekend?

Mannes | 13-11-17 | 16:57

beste mannes..ze hebben alleen invloed in amsterdam. de rest van nederland dus bijvoorbeeld het zuiden en oosten hebben totaal lak aan wat de elite vindt.

p17266141 | 13-11-17 | 17:03

Ik behoor mijn hele leven al tot een minderheid en er is met mij nog nooit rekening gehouden.

Elessir | 13-11-17 | 17:44

Ik weet wel zeker dat als je twee landelijke referenda zou houden (moet zwarte piet blijven? en stemt u D66?) zodat beide ja's naast elkaar gezet en met elkaar vergeleken kunnen worden dat zwarte piet meer bestaansrecht heeft dan D66

niemand specifiek | 13-11-17 | 16:57

Maar, maar. Zwarte Piet is toch meegegaan met de tijd? Ten eerste wordt hij tegenwoordig ' Piet' genoemd, en geen ' Zwarte Piet'. De rode lippen zijn niet meer zo karikaturistisch (meer) en ook de gouden oorbellen zijn verdwenen. Ondertussen wekken we al veel vaker de indruk dat Piet zwart is, omdat hij door de schoorsteen komt en vol met roet zit en niet meer dat het negerslaafjes van een oude man zijn. De kinderindoctrinatie dat Piet je met de Roe gaat slaan als je stout bent geweest en dat de boze zwarte man je meeneem in de zak is ook al weg. Kortom, er zijn al zoveel aanpassingen gedaan. De hele racisme-discussie gaat gewoon veel en veel te ver. Het Sinterklaasfeest zou juist een feest der ' diversiteit' (barf!) kunnen zijn. Maar nee, laten we de boel totaal uit z'n verband trekken...

BBRDWR | 13-11-17 | 16:56

De tering. Je moet kiezen. Een politieke partij of een fictief verzinsel uit de 19de eeuw. Wat kies je? Nou 94% kiest dat dus. Een fictief verzinsel. Wat een intellectuele armoede zeg.

De Koreaanse Slet | 13-11-17 | 16:56

Politieke partijen zijn verschijnsel ontstaan vanaf ongeveer 1850. Na pakweg anderhalve eeuw is het duidelijk dat ze zo ver naar elkaar zijn toegegroeid, dat veelal inwisselbaar zijn. Het verlies van politieke partijen, zeker en zelfs met name D'66, zal winst blijken te zijn. We zijn dan bevrijd van dwangmatig denken en het zaaien van 2, wat zeg ik, veelvoud-dracht. We houden schepen met geld over, stellen de voormalig politici te werk (handjes vuil maken) en kunnen het gezond verstand (intellectueel) de dienst uit laten maken.

Sint en Piet hebben ons nooit voorgelogen, niets in de doofpot gestopt, geen verkiezingsbelofte verbroken, het eerlijke verhaal helder verteld, geen tekorten gecreëerd, iedereen mocht erbij, gaven ons het zoet en ze bleven net lang genoeg om het leuk te houden.

Er zit wijsheid en waarheid in de schrijfsels van H.C. Anderson, geen in politieke partijen en hun ideologische geschriften.

Arachne | 13-11-17 | 18:03

Een politieke partij is ook een fictief verzinsel, de enige werkelijke waarde die zij hebben is wat een groep mensen het toedicht, net als S. Klaas

Papierversnipperaar | 13-11-17 | 18:07

De diepste intellectuele armoede moet je bij jezelf zoeken.
De keuze is hier niet sec een politieke partij vs. een zwart geschminkt karikatuur, er steekt veel meer achter. En dat is het feit dat een drammende minderheid zich niet wenst neer te leggen bij het bestaan van 1 dag per jaar, die in het leven van jonge kindertjes speelt, en waar een onschuldig stukje toneel
wordt opgevoerd. En dan zijn er partijen als Debielen66 (wie anders) die blijkbaar grif dat stuk terrein aan die drammers weggeven.
En eenmaal weggegeven (en dat zal niet het laatste zijn), komt niet meer terug.

Memek | 13-11-17 | 18:16
▼ 3 antwoorden verborgen

Ben benieuwd wanneer de paashaas verboden wordt.
Zullen ze vast ook een goede reden voor verzinnen.

Kruisruiker | 13-11-17 | 16:56

Kan prima door de shoarma. Proef je niks van.

Dagdief | 13-11-17 | 19:09

En waarom een gesprek met de zwarte niet geintegreerde gemeenschap? Zijn ze nou helemaal belatafeld? Dit is echt de omgekeerde wereld.

van Oeffelen | 13-11-17 | 16:56

Wat men probeert te doen is een kleine minderheid haar zin te gaan geven ,ten koste van een nederlands kinderfeest en traditie.
De meerderheid gaat hier natuurlijk nooit gehoor aan geven aangezien de meerderheid bepaald.

p17266141 | 13-11-17 | 16:56

Directe democratie heeft alleen bestaansrecht als het meegaat met de tijd. We mogen onze ogen niet sluiten voor carrièrepolitici.

Harry Turtle | 13-11-17 | 16:55

Mogen "we" dan ook onze ogen niet sluiten voor die zwijgende meerderheid die alle slachtoffer-dram-gender-discriminatie gezeik allang spuugzat zijn, die islam als de grootste bedreiging voor de moderne samenleving beschouwen? Mogen "we" daar ook eens gehoor aan geven?

marcoplarco | 13-11-17 | 16:55

Neen. Dat mag niet. En dat gaat ook niet gebeuren.

Langshetrandje | 13-11-17 | 16:57

Van Oef was vanaf 1985 stemgerechtigd en heeft nog nooit D66 gestemd. En dat zal ook niet gebeuren, deze partij is niet meer van deze tijd.

van Oeffelen | 13-11-17 | 16:53

Men vergeet in de waan van de dag een paar belangrijke dingen: die zogenaamde kritiek van de VN kwam van Verene Sheperd waarvan later naar buiten kwam dat ze niet eens een officiële post innam, enkel zichzelf belangrijk maakte door briefpapier van de VN te gebruiken. "Ze is slechts een consultant en bekleedt geen enkele serieuze positie. Ze heeft helemaal niets te zeggen over Zwarte Piet" stelde Marc Jacobs in het AD 24 oktober 2013, aldus het RTL bericht die dag.
Verder lijkt het Nederland wederom totaal te ontgaan dat deze discussie in België niet plaatsvindt en dat men in Curaçao probleemloos Sinterklaas viert.
Het lijkt me goed dat iemand die domme bimbo in het kabinet even bijpraat, en dit blijven herhalen want de SJW-trein blijft maar doordenderen. Dit land lijkt wel bezeten. We hebben hier geen regering, lobbies en activisten maken hier de dienst uit.

DearMud | 13-11-17 | 16:53

Die D66 muts maakt mijn verwachtingen wel snel waar, dat moet ik haar toegeven.

drs. P | 13-11-17 | 16:50

laura voor President

rein9576 | 13-11-17 | 16:49

Ik hoop dat we heel veel D66 beleid gaan zien, het is gewoon GL met een stijf policor jasje, dit volk verdient niet anders, ze gaan nu krijgen waar ze om gevraagd hebben, alle tradities eruit en islam erin.
De grote landverrader heeft vandaag heel gluiperig z'n handtekening gezet voor een federale defensie, ook hier geen ophef bij de vaderlandse EU pers jokers!

lanexx | 13-11-17 | 16:49

"D66 had bestaansrecht, maar waaide met de tijdgeest mee, en vergat daarbij de eigen kernwaarden hoog te houden."
Een samenleving balanceert op de grens van traditie en nieuwlichterij. Tradities laten zien wat er tot aan vandaag goed was, nieuwlichterij doet voorstellen tot verbetering. Of iets tot vandaag voldeed zegt niets over vraag of het vandaag nog voldoet en of het veranderd dient te worden. De traditionalist heeft niet bij voorbaat gelijk, maar de nieuwlichter evenmin. Er is dus ook geen regel die aangeeft hoe we met onze tijd mee moeten gaan, en er zou ook geen politicus het onfatsoen moeten hebben om te doen alsof dat wel het geval is.

Schoorsteenveger | 13-11-17 | 16:49

Vroeger.... waren reaguurders nog weleens genuanceerd. Wat is er met jullie gebeurd?

Fish Bone | 13-11-17 | 16:47

Emmer. Druppel. Sylvana.

Dagdief | 13-11-17 | 19:10

2016 is gebeurd

Sceptische_autist | 13-11-17 | 19:10

Of Piet nu zwart, wit, geel of paars is, Debielen66 kan van mij honderd meter in de stront zakken.
In deze tijd dat kennis en kunde geen primaire vereiste is in de politiek; je hoeft alleen maar ja te knikken c.q. meningsloos mee te lopen, en je kunt je grotendeels achter Brussel verschuilen, komt een partij als Debielen66 juist prominent op de voorgrond.
Het is altijd al een zwalkende, middle of the road, nietszeggende, inhoudsloze partij geweest en dat past inhoudelijk precies in de zin die ik hieraan voorafgaand schreef.
En nu ze zich zo op de voorgrond willen richten komt hun ware dedain en arrogantie ook nog eens aan de oppervlakte.
Debielen66 heeft het stokje van de PvdA overgenomen en is nog een tikkie erger.

Memek | 13-11-17 | 16:46

Ik begrijp nog altijd de ophef over zwarte piet niet. Het is zo'n beetje de enige keer dat een zwarte door nagenoeg iedereen verwelkomd wordt, zonder vooroordelen. Is het misschien afgunst van leden zoals Quincy?

Monsarrat | 13-11-17 | 16:45

Een traditie is per definitie niet van deze tijd. Je doet wat je grootouder en hun grootouders ook deden.
Dat is nou juist het leuke er aan. Het bind je aan je voorouders en je cultuur.
Dat een principe verkwanselende d66 muts dat niet begrijpt is begrijpelijk. Die vinden alleen tradities van buitenlanders (ik haal het woord maar weer eens uit de kast) leuk

Ayatholla_Buttbanger | 13-11-17 | 16:43

't Is meer dan een muts. 't Is een steek.

marjen | 13-11-17 | 16:47

D66 heeft bijna 20 zetels, er zijn dus heel veel bakfietsmensen die bakfietsmeningen hebben
Ik voorspel dat Zwarte Piet gelyncht zal worden en tegen die tijd lullen we weer over de Gouden Koets of de kerstboom.

lingo star | 13-11-17 | 16:41

Over de goudenkoets is al 6 jaar geleden gesproken door het comitee klaagsurinamers van biekman.

p17266141 | 13-11-17 | 16:43

Hier, nog eentje: islam heeft alleen bestaansrecht als het meegaat met de tijd.

TheBigKirth | 13-11-17 | 16:41

Niet bij d66:die willen alleen de nederlandse cultuur afbreken.

p17266141 | 13-11-17 | 16:44

D66 heeft na van mierlo al geen bestaansrecht meer.
En ze zitten nog maar kort in het kabinet ,maar die zijn aan het eind van de rit geslonken tot 6 zetels of zo ,net zoals de pvda.

p17266141 | 13-11-17 | 16:40

Beste echte Nederlanders,
We hebben verloren. Zwarte Piet is geschiedenis.
Ons kinderfeest van Sint- Niclaas en zn pietermannen wordt nooit meer het zelfde.
In bijna alle grote steden zoals in Rotterdam blijkt er een groep mensen te zijn geweest die e.e.a. zomaar hebben besloten.
Nu wonen er in onze grote steden bijna geen autochtone Nederlanders meer, het zijn meer kalifaten geworden, dus ik begrijp dit.
Maar het is een teken aan de wand.
De linkse diversiteiten kliek van anti Nederland, uitkerings profiteurs hebben ons feest naar de knoppen gebracht , ondersteund door laffe politici ( Aboutaleb, "ja ik bemoei me er niet mee!!") en de Vara/NPO übermenschen, die daar de dienst uitmaken.
Het is echt schandalig wat er nu in dit land gebeurd.
Morituri te salutant.

outdoor | 13-11-17 | 16:39

er is gelukkig veel meer in nederland dan een paar grote steden.
En wij gaan gewoon door met vieren. niemand kan ons ervan af houden.helemaal niemand.

p17266141 | 13-11-17 | 16:41

De ontwikkelingen rondom zwarte piet is een symptoom van het ontstaan van paralelle samenlevingen. De grote steden schaffen zwarte piet af, de periferie niet

canis lupus | 13-11-17 | 17:09
-weggejorist-
RickTheDick | 13-11-17 | 16:37

laura voor Piet

rein9576 | 13-11-17 | 16:35

“Is het nou echt zo erg om een stukje op te schuiven en zo rekening te houden met de gevoelens van anderen?”
Ja, dat is echt zo erg. Als je te vaak moet opschuiven, zit je op enig moment buiten.

Stijlicoon | 13-11-17 | 16:35

En we zitten nu ongeveer ter hoogte van de drempel en de deur staat al open....

Sjefke7807 | 13-11-17 | 16:54

Laten we eerlijk zijn: zwarte piet is ook wel een beetje racistisch. Kan het mijn buitenlandse collega's op werk ook niet echt uitleggen (behalve met 'traditie' en 'je begrijpt het niet'). Het enige wat mij zo tegen staat is dat gejank van die linkse huilstruiken die niet pragmatisch wat aanpassingen doen, maar hun Amerigo's bestijgen en half Nederland voor aapracisten uitmaken. Inclusief dit wicht van D66.

HypodePipo | 13-11-17 | 16:33

Ik zou niet weten welk ras zwarte piet is en welke hinder hij daar van ondervindt.
Sommige denken dat hij een neger voorstelt en denken dat hij een slaaf van Sinterklaas is oid.
Zelfs als ie een neger moet voorstellen (die zijn meestal bruin en niet zwart), wat is dan nog het probleem?
Zijn hele Afrikaans volksstammen die zich bij bepaalde feestelijke gelegenheden insmeren met witte klei. Is dat dan ook racistisch? Referentie aan de honderd duizenden blanke slaven in Noord-Afrika? En Geisha's? Alsof alle witte vrouwen hoeren zijn?
Doe niet zo moeilijk. Ga met je minderwaardigheidscomplex naar een psychiater, maar projecteer dat niet op een kinderfeestje.
Of als je snel geld wil verdienen, neem een krantenwijk.

Rommelende Onderbuik | 13-11-17 | 16:59

"Kan het mijn buitenlandse collega's niet uitleggen". Dus? Daar gaat het al fout: waarom zou jij iets uit moeten leggen?

Laten we ons druk maken om allerlei geïmporteerde gebruiken die niet-eigen zijn, zoals het slachtfeest.

Maytheforcebewithyou | 13-11-17 | 17:27

Rommelende Onderbuik | 13-11-17 | 16:59
zwarte piet ondervindt er geen hinder aan:het zijn een zeer klein aantal alloctonen/migranten uit suriname of de antillen of afrikanen die een minderwaardigheidscomplex hebben van de slavernij tijd van lichtjaren terug en die zichzelf identificeren met de slavernijtijd en zwarte piet.Een ander mens leeft gewoon in het heden ;maar bij iemand met een minderwaardigheidscomplex die ondervindt hier elke dag hinder van ,omdat die bepaalde gedachten nooit los kan laten en bepaalde gedachten steeds met hetzelfde blijft identificeren.Ik had een vriend van de antillen ,die had dit complex ook.Bij het minste of geringste voelde hij zich te kort gedaan en dat moest wel komen volgens hem omdat hij negroide was.

p17266141 | 13-11-17 | 17:51
▼ 2 antwoorden verborgen

Dat zegt meer dan 1000 Linkse werkloze actievoerders, ik heb nooit tijd om ook maar ergens actie tegen te voeren, ik moet namelijk wel werken voor mijn geld.

FreeVogelaar | 13-11-17 | 17:26

Die 5% die d66 heeft gekozen het kiesrecht ontnemen graag op basis van geestelijke onbekwaamheid.

accijnstoerist | 13-11-17 | 16:31

Een grote meerderheid van de Nederlanders wil Zwarte Piet, gewoon zoals het hoort, zwart houden. En dan durft iemand, die pretendeert democratisch te zijn, te beweren dat hij weg moet omdat enkele tere zieltjes het moeilijk hebben met hun eigen kleur. Minister af!!

benjeallanggek | 13-11-17 | 16:30

Zo BLR, de Godwin is al snel tevoorschijn getoverd!
Discrimminatie is wettelijk verboden. Gelukkig is de maatstaf daarvoor niet je gekwets voelen, want dan wordt je straks ook veroordeelt omdat je peuter geen snoepje kreeg....

benjeallanggek | 13-11-17 | 17:13

veroordeeld!

benjeallanggek | 13-11-17 | 17:14

De Godwin is wellicht misplaatst, maar de hele Zwarte Pieten discussie is een discussie tussen volwassenen. Kinderen willen gewoon snoepjes en speelgoed.

BLR | 13-11-17 | 17:51
▼ 1 antwoord verborgen

Je mag het eigenlijk niet zeggen maar waar ik stil op hoop is dit; dat bij de intocht in Dokkum de SJW's, die daar denken de boel te gaan verstieren, op een paar heerlijke volle giertanks met stront getrakteerd gaan worden. Vraag maar eens aan Bonifatius hoe het die is vergaan toen hij de Friezen iets wilde opleggen. Verder is een traditie juist een waardevolle traditie omdat deze oud is en ons verbindt met onze afkomst en historie. Het is één van de weinige echt eigen dingen die dit land nog heeft. Ik heb zo langzamerhand het snotje meer dan vol van al die kosmopolieten die hun Randstedelijke fratsen aan de rest wil opdringen. Ga uw deug onzin maar elders uitventen.

Sjefke7807 | 13-11-17 | 16:27

Hear hear!

Baski | 13-11-17 | 16:42

Ik vind D66 antidemocratisch. Ik vind dat D66 alleen mag blijven als ze met 'r tijd meegaat en directe democratie omarmt.

Rommelende Onderbuik | 13-11-17 | 16:26

Pracht foto!
Vergelijk dat eens met ongewassen vieze 'edelen' met hun depressieve poepbruine pakken, waar Amsterdam mee komt.

marjen | 13-11-17 | 16:26

"We mogen onze ogen niet sluiten voor mensen die zwarte piet racistisch vinden, maar wel voor mensen die gegronde bezwaren hebben tegen de EU-grondwet, het Oekraine-verdrag of de sleepwet .”

Schmalz | 13-11-17 | 16:25

we sluiten de ogen wel voor al die zeikerds die kinderen op 1 dag in het jaar molesteren omdat ze staan te juichen aan een kade, genieten van dollende bruine, zwarte pieten, net als hun ouders en grootouders ooit ook deden..
We sluiten wel de ogen voor feestvierende vernielende, criminele, vuurwerkgooiers naar het gezag omdat een voetbalclub uit een ver land heeft gewonnen..

fikkieblijf! | 13-11-17 | 16:28

Wij sluiten onze ogen helemaal niet voor mensen die Zwarte Piet racistisch vinden. We geven hen zelfs een podium, ze kunnen zich zelfs verenigen, politieke partijen oprichten en proberen om nummer 1 te worden. En als ze mazzel hebben, dan buigen uiteindelijk de tradities meer of minder mee, omdat mede door hun toedoen de samenleving veranderde in een richting die zij voorstaan. Maar als die samenleving voorlopig alleen maar luistert, maar niet meebuigt, jammer dan. Meer je best doe, zou ik zeggen, met betere argumenten komen, de toonzetting aanpassen,

Schoorsteenveger | 13-11-17 | 16:42

"mensen die zwarte piet racistisch vinden"
iets is racistisch of is het niet. iets racistisch vinden gaat nergen over

William Anker | 13-11-17 | 16:24

Deze minister (D66) kan net als Gruppenhauser ( of zoiets ) beter opstappen! Zij over "onze"zwarte Piet en Gruppensnauzer ( of zoiets ) over het feit dat de laatste met terugkerende jihad terroristen wil praten ipv het tuig op te knopen! Wat een prut ministers!

Lexus01 | 13-11-17 | 16:23

"De Islam heeft alleen bestaansrecht...."
"De ChristenUnie heeft alleen bestaansrecht..."
"De Linkse Kerk heeft alleen bestaansrecht..."
"De multiculturele samenleving heeft alleen bestaansrecht..."
"Het professoraat van Leo Lucassen heeft alleen bestaansrecht.,."
"Francisco van Jole heeft alleen bestaansrecht..."
“Tradities moeten met hun tijd meegaan anders verliezen ze hun bestaansrecht.” weet mevrouw van Engelshoven. Maar zo werkt het natuurlijk niet. Tradities buigen met de tijd mee, als die tradities dat nodig, nuttig, zinvol, prettig vinden. Tradities 'moeten' niks, tradities zijn autonoom, bewegen vrij deinen mee met de mores. En het is niet aan de politiek om zich rechtstreeks tegen die tradities aan te gaan zitten bemoeien. Politici moeten met hun tengels van tradities afblijven.

Schoorsteenveger | 13-11-17 | 16:23

goed gezegd. tradities zijn van een volk. is cultuur.
een zwart geschminkte clown is er omdat kinderen dat spannend vinden en ze de buurman niet herkennen. Dat is leuk.
Onverdoofd dieren de keel doorsnijden dient daarentegen geen enkel doel meer. En ook kindhuwelijken en polygamie zijn niet langer noodzakelijk en leuk.

Rommelende Onderbuik | 13-11-17 | 16:29

Rommelende Onderbuik | 13-11-17 | 16:29

Da's nou net waarom Zwarte Piet zo nodig kapot moet; we mogen geen Nederlanders meer zijn, we zijn nu EUropeanen. Voorlopig ten minste, tot de nieuwe europeanen klaar zijn met hun verovering. Dan zijn we helemaal niks meer.

RightWingDanceSquad | 13-11-17 | 16:41

"We". Pluralis majestatis.
I.E. is, net zoals die ene internetbrowser, gedateerd en af.

Graaisnaaiert | 13-11-17 | 16:22
-weggejorist-
topsporter | 13-11-17 | 16:32

Dubbelkut in haar bolleke.

topsporter | 13-11-17 | 16:32

Marokkaan Abou Taleb luistert ook naar een marginale, schreeuwerige minderheid die veel groter lijkt door onze MSM en daaraan verwante landverraders.

Desmoulins | 13-11-17 | 16:21

Zozo, vijf procent aan trollen onder de reaguurders?

Sans Comique | 13-11-17 | 16:21

Nee, dikke vingers op een klein scherm

J-van-de-Bontekoe | 13-11-17 | 16:27
-weggejorist-
mondkapje | 13-11-17 | 16:21

netniet (guurder GS) “Allochtonen hebben hier alleen bestaansrecht als ze meegaan met onze maatschappij. We mogen onze ogen niet sluiten voor mensen die zwarte piet niet racistisch vinden.”

netniet | 13-11-17 | 16:20

Ritueel slachten heeft alleen bestaansrecht als het met de tijd meegaat, we mogen de ogen niet sluiten voor mensen die ritueel slachten barbaarse dierenmishandeling vinden.

witwas | 13-11-17 | 16:20

Lekker universeel zinnetje wel:
.
D66 heeft alleen bestaansrecht als het meegaat met zijn tijd.
Islam heeft alleen bestaansrecht als het meegaat met zijn tijd.
EU heeft alleen bestaansrecht als het meegaat met zijn tijd.
Antifa heeft alleen bestaansrecht als het meegaat met zijn tijd.
Kick Out Zwarte Piet heeft alleen bestaansrecht als het meegaat met zijn tijd.
NRC heeft alleen bestaansrecht als het meegaat met zijn tijd.

Harry Turtle | 13-11-17 | 16:19

Toch nog 171 stemmen voor. Joris had ze per ommegaande gepermabanned...

Sliptong | 13-11-17 | 16:19

Nee, want GS is van iedereen. Niet alleen van jou welgevallige meningen.

DrumPiet | 13-11-17 | 16:22

Zwarte Piet bestaat langer dan d66.........dus.

chrisjuh | 13-11-17 | 16:19

Even tussendoor: is dit de zwartepiet-discussie van dit jaar of al die van 2018?
Asking for a friend.

Magdatkandat | 13-11-17 | 16:19

Dat kinderfeest begint pas aankomend weekeinde, maar het gezeik erover is alweer zeker een maand bezig. Schijtziek wordt je ervan!
ps.
Dat hele deug66 mag de tering genieten.

GeinPonempie | 13-11-17 | 16:18

Ook Rotterdam lijkt overstag te zijn en stopt met Zwarte Piet: www.telegraaf.nl/nieuws/1165392/ook-r...

Oproep: Boycot intochten waar geen Zwarte Pieten gebruikt worden. Bovenaan de lijst staan Amsterdam en Rotterdam.

Gaz21 | 13-11-17 | 16:18

Dat zijn ook de enige oempa-loempa-reservaten waar Zwarte Piet geweerd wordt. Daarbuiten is de tijd je vriend.

tipo | 13-11-17 | 16:22

Gaza aan de Amstel en Raqqa aan de Maas? Maak u geen zorgen, daar kwam ik toch al vrijwel nooit. 100% wingewesteling hier.

Graaisnaaiert | 13-11-17 | 16:25

Nog nooit van die muts gehoord - en zij bepaalt dus al helemaal niet hoe wij Sinterklaas dienen te vieren.

Goldfinger | 13-11-17 | 16:18
-weggejorist-
tata1981 | 13-11-17 | 16:17

Silvana Simsons Life Matters!

tata1981 | 13-11-17 | 16:17

Tot voor kort liet de politiek deze discussie aan de samenleving.

Simon_GS | 13-11-17 | 16:16

Let op dat de minister het over bestaansrecht heeft, alsof ze hoogstpersoonlijk het recht op een zwarte piet en dronken sinterklaas morgen ieder kind kan ontnemen. Liberaal he?

tipo | 13-11-17 | 16:30

Sinterklaas? Oh ja, het voormalige kinderfeest dat nu is gekaapt door tot op het bot gefrustreerde pro- en anti "volwassenen"".
Rot toch op met dat gezeik.

DrumPiet | 13-11-17 | 16:16

Nu Zwarte Piet, dan Sinterklaas en daarna is kerstmis aan de beurt.

mohammmedtriplem | 13-11-17 | 16:16

D'r hebben natuurlijk meer mensen niet gestemd dan wel gestemd. En ik vind dat we de mening van die mensen niet zomaar terzijde mogen schuiven. (sarcasmemodus uit)

zwarte_weduwe | 13-11-17 | 16:15

Geen zin om open deur in te trappen. Referentie: artikel waar piet zwart is en waar niet geeft aan dat ontevreden mensen ontevreden zullen blijven. Voor Amsterdam: klagen over Spaanse slavendrijvers graag in Spanje.

TheseDays00 | 13-11-17 | 16:14

Zwarte Piet blijft gewoon Zwarte Piet. Basta!
En wie het er niet mee eens is emigreert met z'n roomblanke kop maar naar Zuid-Afrika.

Reinaert | 13-11-17 | 16:14

Van oudsher de enige maand waarop de neger dat het moet quotum gehaald werd..

TDB | 13-11-17 | 16:14

D66 moet blijven, die zijn van het referendum........

Einde van de Domheid | 13-11-17 | 16:12

Als Kereltje Pechtold morgen onder de tram komt is er niemand die de partij kan leiden.
En Kereltje Pechtold gedijt alleen maar bij de gratie van Wilders.
Wilders hoeft maar even iets in de microfoon te roepen en de voorman van Democraten66 staat weer te keffen.

leo de pejo | 13-11-17 | 16:11

Haha, de tram. Denk je dat Pechtold ooit nog in de buurt van gewone mensen en hun vervoersmiddelen komt? En die tramlijn langs het Buitenhof kent ie wel. Denk sowieso dat hij zelfs die niet vaak overkomt, hij heeft vast wel een frisse 23-jarige die zijn broodjes gaat halen.

Sjors W. | 13-11-17 | 16:17

Doe anders een volksraadpleging, daar is D66 toch fan van?

* Wordt terzijde genomen en gebrieft over D66 onder Pechtold. Weet het dan ook niet meer. Fluistert 'waar staat die D dan voor?'

Sjors W. | 13-11-17 | 16:10

Dictatuur.

Is dit nog nieuws? | 13-11-17 | 16:11

Van Mierlo zou zonder enige twijfel met volle overtuiging zijn oude kindje hebben verlaten.

Langshetrandje | 13-11-17 | 16:08

Ik ben het eens met de D66. Elk feest dat is gebaseerd op een heilige, uit welke religie dan ook, is niet van deze tijd en dient per direct te worden afgeschaft. Ensceneer maar een enorme aanslag bij de volgende intocht waarbij Sint vakkundig door Ronald McDonald wordt omgelegd en de Pieten allemaal het water inspringen van verdriet. Dan kan Ronald mcD het gevang, zijn we daar ook van af en nooit meer een discussie over S en P

deministerpresident | 13-11-17 | 16:07

Ronald McD. is bij ons thuis ook heilig.

TheseDays00 | 13-11-17 | 16:16

Gemekker vanaf een moskee is ook niet van deze tijd. Zet dat maar erbij op het lijstje.

Wachtmeester R | 13-11-17 | 16:26

@Is dit nog nieuws? Nee, volgens mij zijn er nog weinig niet-religiuze feestdagen. Ik stel dan ook voor om iedereen 5 tot 7 dagen vrij te besteden geeft. Als mensen iets belangrijk vinden kunnen ze daar die dagen voor opnemen. Zo lang al dat geneuzel maar niet in de openbare ruimte hoeft. Dus stop sinterklaas, kerst, ramadan, pasen, jom-kippoer..etc etc en geef mij een paar vrije dagen. Ik besteed het liever aan een paar extra dagen rust.

deministerpresident | 13-11-17 | 16:35
▼ 1 antwoord verborgen

Het is sowieso een onzinnige stelling. Het heeft niets met tijd te maken. De hele zwarte piet 'discussie' is een aangezette discussie vanuit een kleine groep deugende mensen op sleutelposities die het hele volk de discussie opleggen met de eis dat ze 'met de tijd moeten meegaan' en moeten veranderen. Tradities komen tot stand vanuit het volk, verandering van een traditie moet ook op een natuurlijke manier vanuit het volk komen... en dus niet aangejengeld door een NTR en andere duistere SJW groepjes (uit Amsterdam). Zwarte piet moet veranderen, want anders ben je een racist en een nazi.... nou lekkere discussie en een natuurlijk proces van een traditie is dat. De zwarte piet discussie is een uiting van fascisme, net zoals al die andere discussies waar de deugende SJW's zich mee bemoeien.

XaleX_2 | 13-11-17 | 16:07

En het gros van die deugers blijken zelf deugnieten te zijn.

Langshetrandje | 13-11-17 | 16:09

D66 voert inmiddels vals de "D" van Democratie in hun naam, dus schaf dat zooitje tuigh van Arrogander maar af!

Mastermattie | 13-11-17 | 16:07

De "d" net zoals in democratische, bij Noord-Korea.

Is dit nog nieuws? | 13-11-17 | 16:11

Geef die zure voeg toch geen aandacht.

Montgomery Burns | 13-11-17 | 16:07
-weggejorist-
Langshetrandje | 13-11-17 | 16:10

u heeft geproefd?

Langshetrandje | 13-11-17 | 16:10

U gelooft in sprookjes? Dan heeft D66 het meeste bestaansrecht.

BraadWorstLul | 13-11-17 | 16:06

Maar ik vraag me nou af; als een neger solliciteert naar de functie van Zwarte Piet, en hij krijgt de baan, moet hij dan eerst blank geschminkt worden waarna over de eerste schminklaag "roetvegen" worden geschminkt? Of laten ze gewoon de originele huiskleur "doorschemeren" en noemen ze het "roetvegen"? Of worden negers sowieso uitgesloten van de sollicitatieprocedure als ware het een soort discriminatoir infinite loop?

IslamPislam | 13-11-17 | 16:06

Nee, hij krijgt wit jeukpoeder opgesmeerd en ze noemen hem dansende krabpiet

Jos Tiebent | 13-11-17 | 16:17

Eerwraak/besnijden van vrouwen/enz/enz heeft alleen bestaansrecht als het meegaat met de tijd. We mogen onze ogen niet sluiten voor mensen die /enz/enz onmenselijk vinden.

sjarko | 13-11-17 | 16:06

Laten we dus vanaf nu iedereen besnijdenis ondergaan. (D66 redenatie).

Is dit nog nieuws? | 13-11-17 | 16:08

Jammer, dat een handjevol luie millenials en punthoofdjes zich via schoolkrant en studentencabaret de politiek kunnen inwurmen om vandaar de rest van hun verzekerde bestaan te bepalen wat gewone burgers moeten vinden en denken. En hoeveel van hun inkomen ze mogen behouden.

Jan Passant mk2 | 13-11-17 | 16:05

Dat zijn niet alleen millenails dat gebeurd al jaren, types als Dijksma hebben ook nog nooit een dag gewerkt in hun leven..

Stijlloze nick | 13-11-17 | 16:06

Zwarte Piet bestaat niet, dus.....

Go_Vegan2.0 | 13-11-17 | 16:05

D66 ook bijna niet meer.

Is dit nog nieuws? | 13-11-17 | 16:07
-weggejorist-
Jos Tiebent | 13-11-17 | 16:15

Democratie bestaat ook niet meer. Maar daar zijn minder liedjes over geschreven.

Jos Tiebent | 13-11-17 | 16:15

D66 wil Sinterklaas inruilen voor Ramadan. Als ze dat nu eens gewoon eerlijk zeggen in plaats van drogredenen over discriminatie.

2voor12 | 13-11-17 | 16:04

1600 stemmers is minder dan 10 minuten?

Is dit nog nieuws? | 13-11-17 | 16:04

Eeeh, weet niet.
Wat voor omrekeningsfactor gebruikt u ?

Futurus Aurum | 13-11-17 | 17:07

Futurus Aurum | 13-11-17 | 17:07
10 min na het posten van dit artikel stond de teller op ruim 1600.
[x] zwarte piet
[0] D66

Is dit nog nieuws? | 13-11-17 | 17:39

Volgens mij staat 1614 ongeveer gelijk aan ongeveer 10,8 minuten Futurus Aurum. Dus afgerond klopt het wel ongeveer.

wazakzegguh | 13-11-17 | 18:01

Het bestaansrecht van een kinderfeest is nog de enige kwestie waar Nederland soevereiniteit over heeft, dankzij D66.

tipo | 13-11-17 | 16:04

LoL echt niet. Wordt vanuit Europa wel opgelegd dat het racisme is. Afschaffen dus jetzt! Luisteren naar de zeurders.

Is dit nog nieuws? | 13-11-17 | 16:07

Is dit nog nieuws? | 13-11-17 | 16:07

Wéér een kindergeloof doorgeprikt. Heb je nou je zin?

Sans Comique | 13-11-17 | 16:27

Sans Comique | 13-11-17 | 16:27
Sarcasme in mijn bericht he ;)

Is dit nog nieuws? | 13-11-17 | 21:59

D66 want zwarte Piet is racisme. Toch?

Is dit nog nieuws? | 13-11-17 | 16:04

Als werkelijk alles waar je ooit voor stond bij het vuilnis staat en dat meegaan met de tijd is dan heeft D66 absoluut bestaansrecht

Bokito ergo sum | 13-11-17 | 16:02

Sinterklaas en Piet zijn cultuur. Een man op wie sommige mensen om de een of andere reden gestemd hebben, gaat niet bepalen wat ik wel of niet mag doen.
Cultuur van bovenaf opleggen is fascisme.

Rico Tampeloerus | 13-11-17 | 16:02

Edit: Minister schijn een vrouw te zijn....

Rico Tampeloerus | 13-11-17 | 16:04

Rico Tampeloerus | 13-11-17 | 16:04: Did you just assume her gender? ;)

Baski | 13-11-17 | 16:17

@Baski | 13-11-17 | 16:17
*koffie van TFT boenen gaat*

Sjefke7807 | 13-11-17 | 16:18

Zwarte Piet!

D66 diskwalificeert zich weer eens bij monde van de zogenaamde minister

Fatwabuster | 13-11-17 | 16:01

Ironisch genoeg is het juist D66 dat al haar bestaansrecht heeft verloren door niet mee te gaan met de tijd.

Majoor_Droplul | 13-11-17 | 15:59

Sterker nog; ze hebben alles waar ze eens voor stonden (gekozen burgemeester, referendum etc.) hup, zó bij het grof vuil gezet om maar aan het pluche te kunnen blijven plakken. Stelletje non-valeurs.

Sjefke7807 | 13-11-17 | 16:17

Wedden dat ze een bakfiets heeft?

Panos88 | 13-11-17 | 15:59

En een kort, pittig kapsel?

Is dit nog nieuws? | 13-11-17 | 16:09

Ze heeft wel de gedroomde 'stel kids'. (blond, wat wellicht haar schuldgevoel jegens de getinte onderdrukte mens verklaart)

Sans Comique | 13-11-17 | 16:31

En een welriekende grasmat op de oprijlaan?

Jos Tiebent | 13-11-17 | 16:55

Particratie, de Nederlandse vorm van schijndemocratie is ook niet mee met de tijd. Hef de particratie aub op. Voer echte rechtstreekse democratie in.

Vogelbeest | 13-11-17 | 15:57

Eensch, maar het is wel vloeken in de EU kerk

jack and friends | 13-11-17 | 15:59

REAGEER OOK