GeenStijl

Tendentieus, Ongefundeerd en Nodeloos Kwetsend

Bassiehof - De sleepnetwet en triest nieuws over de Commissie Stiekem

lam1984.jpgDe Eerste Kamer stemde afgelopen week in met de wet die het voor de inlichtingendiensten mogelijk moet maken om grote hoeveelheden internetverkeer via de kabel af te tappen. VVD, PVV, CDA, SGP, PvdA, 50PLUS en OSF bleken voor deze aftap- en/of sleepnetwet. Alleen SP, D66, GroenLinks en de Partij voor de Dieren lieten zich niet overtuigen. “De bescherming van de nationale veiligheid en het bijdragen aan de internationale rechtsorde, waaronder bijvoorbeeld de bescherming tegen terrorisme, de bescherming van het hightechbedrijfsleven en de overheid tegen cyberaanvallen, vergt modernisering van de wet”, zei verantwoordelijk minister van Binnenlandse Zaken Ronald Plasterk (PvdA) eerder over de wet. Toch nog een succesje voor Ome Roon, die kan terugzien op een tamelijk kleurloos ministerschap vol teleurstellingen en tegenslagen.

Volgens privacy-activisten kleven er grote bezwaren aan de wet. Een van die bedenkingen is dat de overheid met dat digitale sleepnet door uw persoonlijke data gaat: email, social media, mobiele telefoon, ze kunnen overal bij. Ook vervelend voor journalisten, advocaten en anderen die zich bezighouden met gevoelige informatie. Daarnaast wordt de informatie drie jaar bewaard. Zoals u weet is ICT en Rijksoverheid een ongemakkelijke combinatie. Er zijn meer bezwaren, die kunt u allemaal tot u nemen in deze handige FAQ.

Gelukkig is er nog de Commissie Stiekem. De club van fractievoorzitters in de Tweede Kamer die regelmatig onder grote geheimhouding al dan niet op eigen verzoek met AIVD en MIVD om de tafel zit. Checks en balances zijn dus in orde. Nou, nee dus.

Voorzitter Halbe Zijlstra (VVD) van de Commissie voor de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten zoals deze officieel heet, stuurde dinsdag (toevallig de dag van de stemming in de Eerste Kamer over de sleepnetwet) het jaarverslag 2016 van de Commissie Stiekem naar de Tweede Kamer. Dat is weinig vrolijk makende lectuur.

Zo bleek het geheime jaarplan van de AIVD voor de fractievoorzitters onleesbaar. “Het abstractieniveau van het jaarplan is te hoog, en begeeft zich te veel op macroniveau.” Bovendien willen de fractievoorzitters meer inzicht ‘in knelpunten en afwegingen die de AIVD moet maken’. Ook wil de commissie dat de diensten de informatie over de begrotingen aanscherpen. Zijlstra schrijft dat ze bepaalde stukken eerder moeten aanleveren om optimale controle mogelijk te maken.

Zorgwekkender in het verslag is dat de helft van de fractievoorzitters in 2016 niet kwam opdagen voor de vergaderingen! Maar met het aannemen van de aftapwet zal dat gelukkig veranderen, de Tweede Kamer laat niet over zich heen lopen.

Nou, nee dus, de Nationale Vergaderzaal besloot vorig jaar de Commissie Stiekem te verkleinen tot de fractievoorzitters van de vijf grote partijen, eventueel aangevuld met roulerende twee kleine partijen.

Resumerend: per 1 januari 2018 gaat een wet in die uw zoekgeschiedenis, zorgvuldig opgebouwde pron-collectie en elke digitale scheet inzichtelijk maakt voor de inlichtingendiensten en dus de overheid. Een overheid die die informatie ook nog eens drie jaar lang mag bewaren op die kapotveilige servers van ze. En dat schattige makke lammetje dat u ziet is de Tweede Kamer die het allemaal wel best vindt.

Gelukkig nieuwjaar, gelukkig 1984!

Reaguursels

Nederland is kapotstuk.
Jammer

Zathras | 16-07-17 | 11:42

Maar wat hebben we te verbergen?
Lekker veilig: de aivd kijkt met iedereen mee!

Bon-sens | 16-07-17 | 11:46

Vader, vergeef hen. Ze weten niet wat ze doen.
Dat had die gozer toen al in de gaten.

McMarx | 16-07-17 | 11:47

Verstandige zet. Er zijn steeds meer autochtonen die beginnen te zien wat de "fatsoenspolitiek" voor hen in petto heeft.
Uiterst belangrijk om het sleepnet te sluiten.
.
Oh, u dacht dat het voor Islamterreur was? Nou per aanslag wordt bekend dat ze prima weten wie en men doet er niets tegen. Daar is het sleepnet dus nooit voor bedoeld geweest.
.
Alles voor de EU. Desnoods gaat men over van demonisering tot fysieke vervolging. Deze data zal de basis zijn voor de unionistische pogroms in de komende tien jaar.

Parel van het Zuiden | 16-07-17 | 11:47

Een 'smart' phone is net zoiets als milieuvriendelijke kernenergie of privacy friendly technology: allemaal leugens die erin gaan als koek.
Wie een smartphone heeft is privacy technisch naar de klote.
Iemand met een smartphone die zeurt over privacy is als iemand met een bazooka die zeurt over wapenbezit.

Axelvon | 16-07-17 | 11:48

Een ministerschap vol teleurstellingen en tegenslagen wegens gebrek aan competentie.
En volslagen idioot als minister die niets positiefs heeft bereikt.
Wees er maar trots op, ome Roon.

mallekater | 16-07-17 | 11:48

Hoe had FvD gestemd?

Mark_Pugner | 16-07-17 | 11:49

Stemgedrag van D66 en GL niet verwacht. Hulde.

Kartelmaster2000 | 16-07-17 | 11:50

a. Als je niks te verbergen hebt, geen probleem.
b. Alsof ze nu niks van je weten.

Turambar | 16-07-17 | 11:51

Ik kan iedereen aanraden te investeren in een VPN. Kost een beetje, je moet het e.e.a. daadwerkelijk doen (handleidingen online beschikbaar), maar dan kijkt de overheid ook niet meer mee met wat je an het doen bent online bijvoorbeeld.

Dirk. | 16-07-17 | 11:51

Ik zou liever een sleepnet over Den Haag trekken, en alle politici in de Noordzee pleuren.
Oh shit: deze comment wordt nu gelinkt aan mijn adres drie hoog achter en drie jaar bewaard...
Whatever.
Een VPN abonnementje hoeft niet duur te zijn, kan namelijk al voor 0 Euro.
LOL
Durf te wedden dat een heleboel politici niet eens weten wat een VPN abonnement is...

King of the Oneliner | 16-07-17 | 11:53

VPN....klaar. Heb niets te verbergen. Of dat in de toekomst ook zo is is afhankelijk van die mafkezen in Den Haag. Als een Klaver of Wilders de macht krijgt kan wat wel en niet kan zomaar zodanig veranderen dat wat vandaag oké is ineens niet meer oké is. Versleutelen dus.... ook als je op google naar een leuk recept voor pasta met spinazie aan het zoeken bent!

NemesisNL | 16-07-17 | 11:54

Waarom wordt die wolf in schaapsvacht toch steeds door GS vertederend "Ome Roon" genoemd?
De man doet aimabel maar is het niet..

knerf | 16-07-17 | 11:54

Er zijn echt dus mensen die denken dat terroristen gebruik maken van internet om aanslagen voor te breiden.Echt ze bestaan.En wij betalen ze.

van stampij | 16-07-17 | 11:56

Nederland is met recht een eng NSB land, de meeste joden weggebracht en de eerste in de nieuwe tijd met een 1984 wetje. Enge lui hier.

Mark_D_NL | 16-07-17 | 11:57

Hmm sleepnet , is er met veiligheid ook een aanlandplicht?
Oh wacht ; het is een fijnmazig net met juridische gaten.
Wel de burger en kleine crimineel vangen , maar de grote misdaden en plegers hiervan laten lopen .
1e zondag uitspraak.
Uit angst voor de toekomst , beperken we het heden.

medelmo | 16-07-17 | 11:57

Er zal geen enkele terrorist worden gepakt dankzij deze wet, maar de normale kudtburger zal wel verder in het nauw worden gedreven, zoals altijd.
In het Amerikaanse congres is de zoekgeschiedenis van congresleden al jaren een mooie bron van chantage.
Zo zal het ook in Nederland gaan en komen de lemmingen weer in het gelid.
Hup die afgrond in jij, en ja je springt maar wat graag.
Hup zwaaien met dat vlaggetje jij, je doet het en je denkt dat je het echt wil.
Hup hier met jouw organen, natuurlijk zeg je, ook al roven ze je leeg voordat je dood bent.
Alles voor volk en vaderland, we prediken het straks allemaal, behalve de elite en behalve de terroristen, die hebben beide schijt aan dat sleepnet.

Atlas Shruggs 10 | 16-07-17 | 12:00

Dat gaat weer een paar tientjes kosten voor VPN... maar goed, wat moet dat moet. Ik ben ook verplicht meer dan 100 euro voor een verzekering af te tikken met veel voordeeltjes voor andere doelgroepen dan de mijne, kan dit er ook nog wel bij.

liggend_streepje | 16-07-17 | 12:00

Encryptie willen ze ook gaan verbieden. Dat betekent dat o.a. het tooltje wat ik gebruik om al m'n wachtwoorden op te slaan een achterdeur moet krijgen en dat alle gegevens ingezien kunnen worden door elke slecht gescreende onbetrouwbare kudtmedewerker van dat moment. Dat gaat echt te ver.

En ik hoorde van de week op de radio dat de AIVD de comments hier automatisch leest zodat er alarmbellen afgaan wanneer er bepaalde steekwoorden vallen. Met een ouderwetse crawler doen ze dat lijkt mij. En ondertussen hebben ze natuurlijk geen idee wat er in die haathonken allemaal gebezigd wordt.

Wedstrijdkrokodil | 16-07-17 | 12:03

Hulde dat de regering zo inzet op de digitale wereld.
Gelukkig dat een ICT nerd daar makkelijk mee afrekent.

OT: Geenstijl investeer eens in een certificaat voor deze server ;)

Ing. eslapen | 16-07-17 | 12:04

Ik mis een van de hoofdtaken van de overheid in het lijstje: "bescherming van de slaven eh belastingbetalers eh burgers".

Ik mag hopen dat (in het geval van) een volgende aanslag in NL de baardapen kiezen voor een ministerie of ander ambtenaren bolwerk.

h3* | 16-07-17 | 12:04

En ik hoorde van de week op de radio dat de AIVD de comments hier automatisch leest zodat er alarmbellen afgaan wanneer er bepaalde steekwoorden vallen.
Wedstrijdkrokodil | 16-07-17 | 12:03
Bom, Pistool, SEMTEX, AK47, Trein, Bus, Rashid, Bus, Mes, Mo, Allah..... zoiets?

Mark_D_NL | 16-07-17 | 12:05

Stap voor stap is onze privacy de laatste jaren meer en meer aangetast met deze wet als triest hoogtepunt. Desondanks glipten enge types telkens weer door de vangnetten met alle gevolgen van dien. Kortom, de privacy die wij inleveren leidde tot slechts marginale resultaten v.w.b. terrorismebestrijding. En zoals altijd is een precedent geschapen en is het wachten op het gebruik van uw en mijn privégegevens voor andere doelen dan terrorismebestrijding. Dat hebben we immers in nagenoeg alle andere gevallen gezien. Denk daarbij aan camera's op snelwegen die echt en alleen t.b.v. de verkeersveiligheid gebruikt zouden worden. Met die smoes werden de camera's door de Tweede Kamer geluld en inmiddels worden ze - uiteraard - voor andere doelen gebruikt.

DasNouJammer | 16-07-17 | 12:06

@ Axelvon | 16-07-17 | 11:48
Nochtans heb ik liever dat Google door m'n e-mail grasduint dan een overheid die heimelijk al m'n gangen nagaat.

normanius | 16-07-17 | 12:06

@Dirk. | 16-07-17 | 11:51
VPN is prima, zolang de eigen pc en het eigen netwerk voor 100% dichtzitten en de VPN provider veilig is.
Het runnen van een VPN (of TOR) kan voor de veiligheidsdiensten al een reden zijn om een PC van wat afluistersoftware te voorzien; dan is VPN dus niet meer effectief. Alleen in combinatie met het actief beveiligen van de eigen apparatuur werkt een VPN aan de gebruikerskant.
Vervolgens is er nog geen garantie dat de VPN-provider veilig is.
Voor de meeste burgers wordt dit echt te lastig.

Pierrepoint | 16-07-17 | 12:09

Leuk voor die straks moeten kiezen tussen ergens voor of tegen in de wetenschap dat hun keuze wordt onderzocht, afgemeten en beoordeeld door een overheid die u liever niet heeft.
En dan heb ik het niet alleen over de Türken, Mocronen en ander vreemd volk, nee ook u kunt zomaar worden opgepakt omdat u iets tegen de mores van de overheid hebt.
U drinkt, rookt en u spreekt bepaalde talen en gaat regelmatig op reis. U bent bij een schietclub, nogal vermogend en hebt overal een afwijkende mening over. Vooral over politiek.
Mocht dit eens niet passen in het beeld van de overheid dan moet u niet raar staan te kijken dat ze u 's morgens een aubade brengen aan de deur.

Oprisp | 16-07-17 | 12:10

Yes. Ben tevreden dat ik PvdD heb gestemd. De partij met bokkeballen! (en veganistische kattenbrokjes) Wel jammer dat mijn stem niet is meegeteld. Maar toch.

Traag | 16-07-17 | 12:10

En switch van windows naar linux. Alle beetjes helpen....

Mark_D_NL | 16-07-17 | 12:12

Mark_D_NL | 16-07-17 | 12:05
Het lijkt me dat ze niet zoeken op woorden die een aanstaande aanslag zouden prijsgeven. Want dat wordt hier op GS nooit besproken. Ik verdenk ze ervan dat ze zoeken naar commentaren die mogelijk als kwetsend ervaren kunnen worden zodat er voorbeelden gesteld kunnen worden.

Dus de combo moskee en varkenskop zal de boel nog eerder triggeren denk ik.

Wedstrijdkrokodil | 16-07-17 | 12:12

Ik zal iedere dag via een script-je met wget wel de meest ranzige webpagina's bezoeken. Als ze dan mijn data doorkijken, dan hebben ze een emmertje nodig. Oh nee... daar heb ik helemaal geen script-je voor nodig. Oeps... Trouw 4chan bezoeker die ik ben...

Príncipe | 16-07-17 | 12:12

-weggejorist-

Mocro070 | 16-07-17 | 12:14

De Stasi zou zijn vingers erbij aflikken. En maar schaapachtig middenpartijen blijven kiezen. Keer op keer op keer. We verdienen het gewoon.

nietvaneergister | 16-07-17 | 12:15

Slaven ; zoals we geboren zijn zullen we voldoen.
pas 350000 jaar.

medelmo | 16-07-17 | 12:15

@Wedstrijdkrokodil | 16-07-17 | 12:03
Zullen ze hier weinig interessants vinden, Joris vist de strekarmertjes er meestal snel uit en de rest is stoere praat van internethelden.

Berbaar | 16-07-17 | 12:17

En wat dacht je van die biometric gegevens die ze aan het verzamelen zijn.. iedereen geeft zonder na te denken zijn fingerprints en irisscan weg.. Die worden regelmatig gestolen, dus kunnen ze binnenkort willekeurig d data koppelen aan jan en allemans biometrische gegevens (en ID fraude). Nou zie dan nog maar eens onschuldig te worden.
--
Het worden mooie tijden voor de echte criminelen en terroristen. Die hebben door deze wet alleen maar meer mogelijkheden gekregen.
--
Eng, heel eng. Ze weten echt niet wat ze doen. De idioten. Plastkerk zijn foto zal over 30 jaar met intense haat bekeken worden. Want wij, de jongeren moeten deze enorme domme fouten van deze man gaan herstellen. En das niet leuk...

Mark_D_NL | 16-07-17 | 12:18

Traag | 16-07-17 | 12:10

Blij met een dooie mus jij. De PvdD maakt gebruik van luistervinken.

Mr_Natural | 16-07-17 | 12:19

En switch van windows naar linux. Alle beetjes helpen....
Mark_D_NL | 16-07-17 | 12:12
.
Nee, nee... ik laat ze het liefst meekijken... dan ehm... zijn ze zo klaar met me. ;-) Brrr...

Príncipe | 16-07-17 | 12:19

Mocro070 | 16-07-17 | 12:14
Dat saltmines.nl is een echt aluhoedje blogje.. En saltmines.nl wordt gefinacierd door Soros! Oppassen dus met dat linkse AFA Soros blogje. Snap ook niet dat je het zo vaal plempt en dat joris dat ok vind..

Mark_D_NL | 16-07-17 | 12:21

En switch van windows naar linux. Alle beetjes helpen
@ Mark_D_NL | 16-07-17 | 12:12
Aperte onzin!
.
Zodra de data buiten je eigen netwerk komt of in het geval van de smartphone je telefoon verlaat maakt het geen donder meer uit of het verzonden is vanaf een Windows, Linux, Android of IOS device.

normanius | 16-07-17 | 12:21

Dus nederland neemt een wet aan betreffende de Internationale Rechtsorde.
Dat klinkt op de een of andere manier vreemd in de oren.

bodemloos | 16-07-17 | 12:25

@Mr_Natural | 16-07-17 | 12:19
You Fou!
De teleurstelling in je eigen partijtje downplayen met gelogen info? Bah!

Traag | 16-07-17 | 12:26

In het Exact Software magazine, Fuel, schrijft een senior business consultant:
"banken passen zelflerende applicaties al toe om bankfraude te bestrijden. Post jij op Facebook dat je een weekend in Groningen bent, maar neem je tegelijk geld op in Panama? Dan komt de bank in actie"

arbeid_loutert | 16-07-17 | 12:26

@Berbaar | 16-07-17 | 12:17
Die stoere praat van internethelden is voor sommige "politici" al reden genoeg om voorbeelden te stellen. Nu nog worden de "strekarmertjes" onder eigen naam van facebook geplukt. Nog even en er worden een aantal reaguurders vervolgd voor islamo- of sylvanafobie.
De heren "politici" Aalbersberg en Nieuwenhuizen waren er duidelijk over. Een verzoek voor IP-adressen en email-adressen van een groot aantal reaguurders is niet ver meer.
Of dit bij de rechter standhoudt, is natuurlijk de vraag. Maar alleen vervolgd worden, kan voor velen al verlies van baan, klanten of maatschappelijke status opleveren.

Pierrepoint | 16-07-17 | 12:27

arbeid_loutert | 16-07-17 | 12:26
En wanner je nou niet op facebook zit en nooit iets prive's post.. dan klopt dat alweer niet. Tsja. Er zijn zoveel variabelen...

Mark_D_NL | 16-07-17 | 12:29

normanius | 16-07-17 | 12:21
Alle beetjes helpen. Voor welk OS wordt meer shit bedacht? WIN of Linux?

Mark_D_NL | 16-07-17 | 12:30

@Mark_D_NL | 16-07-17 | 12:21
LOL want pro Europees? Want het druipt van de haat richting de EU.
Pro regering? Want schrijft alleen kritiek op de regering.
Pro welke politieke partij dan ook? Want kritisch op alle gekozen partijen.
Of 'fake news'? Want alle bronnen staan in de artikelen zelf. Bovendien is het een standaard wordpress blog wat geld kost van kandidaat nummer 3 van GeenPeil. Heel erg Soros.

Mocro070 | 16-07-17 | 12:30

Pierrepoint | 16-07-17 | 12:27
Ja die kloptjacht zijn ze al aan het voorbereiden. Ben benieuwd hoe dat zich gaat ontwikkelen. Denk dat ze de Opa van Asscher gaan benaderen. Die weet wel hoe je lijsten maakt en deze mensen snel kan laten afvoeren.

Mark_D_NL | 16-07-17 | 12:32

Mocro070 | 16-07-17 | 12:30
Kandidaat Nummer 3 van geenpeil. Ja we weten al wie je bent. Das niet zo moeilijk vriend. maar dat je ongegeneerd je eigen blogje loopt te pluggen. Tsja. En dat je dan ook nog heel trots zegt "De nummer 3 van" dan ben je dus af.
--
Maar wel grappig dat je hapte, dat was het doel..

Mark_D_NL | 16-07-17 | 12:35

wat is er nieuw? Als ik in de auto stap dan is binnen 3 km de eerste camera die registreert dat ik onderweg ben. Het OV weet dat al als in instap. O Wacht, ze wisten het toch al omdat mijn smartphone begon te bewegen...Nee, Nederlanders, privacy is iets van vroeger. Lang geleden toen we KAT nog met een A schreven in plaats van met een U. Gaat u maar weer rustig de 9e herhaling van "Boer zoekt vrouw" kijken, het optimale programma voor de modale Nederlander.

jan-lul-de-behanger | 16-07-17 | 12:36

@Mark_D_NL | 16-07-17 | 12:35
Denk wat je wil denken,. Mark.

Mocro070 | 16-07-17 | 12:37

@Pierrepoint | 16-07-17 | 12:27
De door U genoemde fobieën zijn naar mijn beste weten niet strafbaar dus dat zal wel los lopen.
Mensen die wél (mogelijk) strafbare uitlatingen doen op de Internetz mogen van mij prima opgespoord en berecht worden.
Maar zoals gezegd, Joris heeft de teugels meestal strak in handen.

Berbaar | 16-07-17 | 12:37

Heb het idee dat er zich groepen gaan melden, die de servers kraken en troepmonline gaan gooien. Want overheidmen ict, nu ja u weet zelf.

netniet | 16-07-17 | 12:42

@Mark_D_NL | 16-07-17 | 12:35
Denk wat je wil denken,. Mark.
Mocro070 | 16-07-17 | 12:37
Beetje slappe comeback. Jij plempt die saltmines linkjes de hele tijd. En ik vind dat irritant. Ik kom hier niet om jouw shit te lezen, wanneer ik dat wil dan ga ik wel naar dat soros blogje van je. Dus stop met ongewilde content mijn bek in te gooien. En daarbij, saltmines.nl is een soort copy/paste blogje van tech websites uit de US. veel copy paste shit. Niets nieuws. Overschrijven van het internet kan iedereen. Wees eens origineel. Doe eens aan echte journalistiek, en dat gaat je niet lukken vanachter je bureau. Je moet erop uitgaan!

Mark_D_NL | 16-07-17 | 12:42

Het eerste wat ik gedaan heb is een betaalde vpn service afnemen. Die aan mijn router gekoppeld maar ook nog op de clients gezet. Ik heb protonmail genomen en facebook eruit geschopt. Een anoniem account willen ze niet bij facebook. Nu nog stoppen met browsers zoals chrome en ie en de torbrowser gebruiken.

Zapata10 | 16-07-17 | 12:43

Echt leuk wordt het pas als de haatbaarden het land overnemen of de EU eindelijk eens uit de kast komt en officieel de macht grijpt, dan hebben hele enge mensen ineens hele enge macht.

En dan zal je ook nog eens zien dat wanneer een of andere topambtenaar ergens van wordt verdacht ineens alle records kwijt zijn of de software net werd ge-update of zo.

Hoe dan ook, en dat is al eerder gezegd, het is niet bedoeld om terreur te stoppen, maar om Henk en Ingrid onder de duim te houden terwijl hun land nog verder in de uitverkoop gaat.

sarcastro | 16-07-17 | 12:43

Veel idioten, die stemmen op het Haagse volk dat het nu voor het zeggen heeft, denken dat de islam wel meevalt. Maar met islam komt gezeik, moslim-apartheid, en terreur. Die sleepnetwet is daar het rechtstreekse gevolg van. En nu denken ze dat ze een probleem hebben opgelost. Niet dus. Er is een gigantisch probleem bij: uw privacy is nog meer naar de kloten. U bent nog meer slaaf van de overheid. En als hier ooit een Erdogan aan de macht komt, of een Brusselse dictatuur. Dan zijn we nog meer opgeschroefd dan nu.

Fijnstoffer | 16-07-17 | 12:45

Mark_D_NL | 16-07-17 | 12:29
Het is al jaren bekend dat de creditcardmaatschappij aan de bel trekt als de kaart tegelijk op 3 continenten wordt gebruikt.
Dat is controle van hun eigen gegevens, en service aan de klant.
Banken gebruiken kennelijk ook informatie van derden. Weliswaar nog steeds als service, maar het gaat al wel een stuk verder.
De controlezucht van onze overheid kennende, zal de overheid ook wel verder gaan om, al dan niet terechte, verbanden te leggen tussen al die data.
In 2007, 10 jaar geleden, schreef het Rathenau Instituut een document met de titel: "Van privacyparadijs naar controlestaat" www.rathenau.nl...
Precies die weg heeft de overheid gevolgd.

arbeid_loutert | 16-07-17 | 12:47

Je hoort vaak mensen zeggen: "dat geeft toch niet als je niks te verbergen hebt?" Nou dat geldtin mijn beleving alleen als de overheid je goed gezind is. Met alle ontwikkelingen in europa en alle zelfislamisering zie ik dat niet zo rooskleurig in. Je ziet hoe het er bijvoorbeeld in ""democratisch"" turkije aan toe gaat.
En ik vraag me af hoe lang het nog duurt voor europa zich actief tegen eurocritici gaat keren. Dan is zo'n sleepnet erg handig...

WdVteL | 16-07-17 | 12:48

-weggejorist-

Pravda-1 | 16-07-17 | 12:49

Nou, meekijk ze. Ben erg illegaal bezig dus eh... kuch
Vraag me af wat er gebeurt als iedere gemeekijkte allerlei terroristen-taal uit gaat slaan en bomformules heen en weer gaat sturen, zodat ze door de bomen het bos niet meer kunnen laten zien?

Jan Gordelroos | 16-07-17 | 12:52

Waarom zou je een overheid die vriendjes is met Saudi Arabië, Oekraïne en meer van dat soort onfrisse landen inzicht gaan geven in jouw privé data? Waarom zou je een overheid die constant bewijst democratische principes aan haar laars te lappen zoveel macht geven? Een overheid die barst van incompetentie en corruptie? Waarom je hoofd op een hakblok leggen?

Zapata10 | 16-07-17 | 12:54

arbeid_loutert | 16-07-17 | 12:47
Bedankt voor de link!

Mark_D_NL | 16-07-17 | 12:54

@Pravda-1 | 16-07-17 | 12:49
Definitie metadata: gegevens die context, inhoud en structuur van archiefbescheiden en hun beheer beschrijven;
wetten.overheid.nl...

Mocro070 | 16-07-17 | 12:54

Dus mensen, volgende stap:

- Allemaal aan de VPN of beter nog: via een pi-hole het internet op.

Dit gaan we toch niet als makke lammetjes laten gebeuren?
Mag trouwens hopen dat we nu eindelijk eens over dat "ik heb niets te verbergen" heen stappen. Duidelijk dat onze overheid daar anders over denkt, anders zouden dit soort sleepnetten nooit nodig hoeven zijn.

Kijk, ik maak me er verder niet eens veel zorgen over aangezien onze overheid dit toch ook weer grandioos gaat verkloten. Je hoeft bijv. maar even naar het VK te kijken, daar doet GHCQ dit al sinds mensenheugenis (liggen al "eons" belangrijke trans-atlantische verbindingen.
Maar gewoon geen resources hebben om ALLES eruit te kunnen halen.

Natuurlijk zou het het mooist zijn als we allemaal nog even gebruik gaan maken van encryptie (voordat dat verboden wordt). Laat ze dan maar eens gaan "handhaven"; dat gaat een mooie bak worden!

Gazzerop | 16-07-17 | 12:55

Zoals de kiezer een vervelende noodzaak is voor politici zo zijn parlementariërs vervelende noodzaak voor topambtenaren.

Het is echt niet zonder reden dat Halbe himself moeite heeft met begrijpend lezen.

Maar geen nood, de flexwet van Asscher was ook zo'n succes.

Ben-Bataaf | 16-07-17 | 12:57

@ Mark_D_NL | 16-07-17 | 12:30
Ik zeg slechts dat hoe veilig je OS ook moge zijn, het uiteindelijk niets uitmaakt zodra de verzonden data het internet op gaat.
.
En ja Linux mag dan (momenteel) minder makkelijk te infecteren zijn met allerlei bende dan Windows. Logisch want Linux is relatief klein op de desktop en laptop dus zal de impact van een hack of infectie niet heel desastreus zijn.
.
Windows domineert nog steeds het OS landschap en zo lang dat het geval is zal hier ook de aandacht voor zerodays, exploits, hacks en dergelijke het grootst zijn want impact.

normanius | 16-07-17 | 12:59

Gazzerop | 16-07-17 | 12:55
Gaan ze niet doen, wel mekkeren maar die paar euro per maand voor een vpn vinden ze te duur. Reken maar dat Tim Kuik nu een dansje maakt.

Zapata10 | 16-07-17 | 12:59

@Berbaar | 16-07-17 | 12:37
Wat strafbaar is, daar gaat de rechter over. Daarom zal men zaken aan de rechter willen voorleggen. Alleen al het in reaguursels uitspreken dat een bepaalde godsdienst geen aanwinst is en dat multicultureel geen verrijking is, kan aanleiding zijn om dit eens aan de rechter voor te leggen. Reken er vervolgens op dat de reaguurders met naam en toenaam in de krant komen. Sommige kranten zullen in dit geval "Henk de Vries" anders behandelen dan "Ahmed A.". Vooral als "Henk de Vries" een goede baan heeft die op het spel staat.
"Kill one, terrify a thousand".

Pierrepoint | 16-07-17 | 13:00

@Pierrepoint | 16-07-17 | 13:00
Welnee U ziet spoken daar is in de verste verte niets strafbaars aan, dat is een valide mening.
Strekarmertjes en mensen die diverse wél strafbare uitlatingen de Web opslingeren mogen wat mij betreft best opgespoord en geschandpaald worden.

Berbaar | 16-07-17 | 13:07

Terroristen vang je er natuurlijk niet mee, het zal er wel op uitdraaien dat je als bezorgde burger heel voorzichtig met je uitlatingen moet zijn. Net als nu al in Turkije.
Of ze willen het te hard rijden in Need for Speed gaan bekeuren.

voldemort | 16-07-17 | 13:08

Als ze nou zouden beschikken over capabele mensen dan zou ik me pas zorgen maken. Degenen die capabel zijn gaan never nooit voor de overheid werken en mochten ze dat toch doen is er een grote kans dat het geweten je op een gegeven moment aanspreekt. Daar hebben intelligente mensen wel vaker last van namelijk.
Diezelfde capabele mensen worden wel steeds vervelender naarmate je hun achtertuin intrekt.

MogeWijEveOvergeve | 16-07-17 | 13:09

normanius | 16-07-17 | 12:59
Eens. Klopt. En met wat linux, een vpn, tor, encryptie, je smartphone niet meer gebruiken facebook eruit, niets persoonlijks meer posten, surfen op het internet van je overburen e.d maak je het de overheden en criminelen iets moeilijker. En daar draait het om. Je moet als burger een pakket aan maatregelen invoeren om jezelf te beschermen. Dus niet meer alleen voordeur slot, maar ook een ketting en een deur alarm..

Mark_D_NL | 16-07-17 | 13:10

Het is prima om de Commissie Stiekem te verkleinen tot 5 partijen. Zo hou je eventuele vazallen van vreemde mogendheden (ik zal geen namen noemen) buiten dit gevoelige overleg. Met een kleinere groep hou je ook meer focus; in een grotere groep is men eerder geneigd te spijbelen, en als er dan een paar afzeggen wordt de hele vergadering mar afgeblazen. Wel zou ik het fractievoorzitters toestaan om een plaatsvervanger te benoemen.

Muxje | 16-07-17 | 13:10

@Mark_D_NL | 16-07-17 | 13:10 & normanius | 16-07-17 | 12:59
Man... Als iemand denkt het te kunnen opnemen tegen een inlichtingendienst ben je toe aan een reality check.
We leven in een tijd dat zelfs quantum encryptie gebroken is. www.schneier.com... Ik wil aangeven hoe nutteloos encryptie is vs inlichtingendiensten maar dan wordt Mark boos. VPN, Leuk maar een bedrijf heeft gewoon mee te werken aan een inlichtingendienst als zij zelf een server plaatsen in hun datacenter. Als je echt annoniem wil zijn op het internet gaat dat je heel flink geld geld kosten en zelfs dan is er geen enkele garantie dat je niet wordt afgeluisterd.

Mocro070 | 16-07-17 | 13:14

"Kill one, terrify a thousand".
Pierrepoint | 16-07-17 | 13:00
En daarom liet Ernst Hirsch Ballin, als Minister van Justitie, Gregorius Nekschot oppakken door een compleet arrestatieteam.
Er was geen strafbaar feit, maar bijna iedereen met een kritische mening over de uitverkoop van ons land, is sindsdien toch voorzichtiger.
Ernst Hirsh Ballin gebruikte een methode die in iedere dictatuur gebruikt wordt.

arbeid_loutert | 16-07-17 | 13:15

Berbaar | 16-07-17 | 13:07,


Ehm...
Zijn Fortuyn, Hirsi Ali en Wilders niet elk meermaals aangeklaagd vanwege kritiek op de islam?
En hoe zat dat met cartoonist Nekschot en website Hoeiboei?


Ging het dan steeds om "strekarmpjes", of gewoon over zaken die we hier al 400 jaar over het christendom mogen zeggen?
Indien het eerste, geef eens een concreet voorbeeld?


Trouwens, is Hans Janmaat destijds niet zelfs 300 (!) keer aangeklaagd, en meermaals veroordeeld tot geldboetes en voorwaardelijke gevangenisstraffen?
Voor uitlatingen waarvan men nu zegt "hij had gelijk"?


Ik hoop niet dat je echt zo naïef bent als je je nu voordoet.

Dandruff | 16-07-17 | 13:18

De commissie stiekem waarvan de notulen direkt via Denk naar Erdogan gaan en ik ma aannemen ook naar Marokko. Geheimhouding met lekken en gaten. En voor geheime communicatie is er darknet en als het echt niet anders kan de Post.

bergsbeklimmer | 16-07-17 | 13:19

Zapata10 | 16-07-17 | 12:59

Ik vrees ook van niet. Niet eens alleen vanwege het geld, maar "gemak" wint het tegenwoordig overal van.
Bijv. 1 account om op verschillende sites in te loggen: super-makkelijk! Meteen de sjaak zijn als het sleepnet eroverheen gaat en je op 1 van die sites bijv. iets onwelgevalligs over onze koning plaatst.

Nou ja, dit blijven herhalen, wellicht gaat het licht dan schijnen.
Lui die hier schijt aan (blijven) hebben en "het" nog niet zien verdienen wmb. ook niet beter dan.
Die mogen dan gaan uitleggen waarom ze bijv. de foto's van kinderen in bad op hun OneDrive plaatsen en hoe dat geen kinderporno is....

Gazzerop | 16-07-17 | 13:20

Man... Als iemand denkt het te kunnen opnemen tegen een inlichtingendienst ben je toe aan een reality check.
Mocro070 | 16-07-17 | 13:14
Ja dus.
--
En ik ben blij dat inde geschiedenis er veel mesnen zijn geweest die het opnamen tegen de Goliath van hun tijd. het is je Burgerplicht om de strijd aan te gaan om je privacy.
--
Indien je at niet doet en zoals jij je erbij neerlget ben je een verrader. Vechten voor je hachje, of ben je een echte Nederlander? Een appeaser die liever heult met de vijand..? Zoals de opa van Asscher in WO2.. die hielp als jood zoveel mogelijk joden om te brengen.
--
Mensen moeten vechten voor hun vrijheden. het is het waard om de westerse waarden te verdedigen. En jij, jij, laat het gewoon gaan en legt je neer bij onderdrukking.. gadverdamme...

Mark_D_NL | 16-07-17 | 13:21

@Mocro070 | 16-07-17 | 13:14
Het gekke is dat hoe duurder je hardware is, hoe meer ingangen je hebt.
Hou het simpel als je anoniem wil blijven, en maak het vooral zelf.
www.hackerstore.nl...

MogeWijEveOvergeve | 16-07-17 | 13:22

test; Een aap is een roofvogel , hij ..... van tak tot tak.
neem het .....struiksebinnenpad.
Wie dit kan invullen verraadt zichzelf.

medelmo | 16-07-17 | 13:25

@Dandruff | 16-07-17 | 13:18
Was de tenlastelegging bij Fortuyn, Hirsi Ali en Wilders dan "kritiek op de Islam"?
Dacht het niet!
En tsja Hans Janmaat was in de jaren 80 al een sneu figuur en weinig relevant, dat is er 30+ jaar later niet beter op geworden.

Berbaar | 16-07-17 | 13:26

Die Plaskerk.
Hij ken de Pron zelf niet vinden en dan gaat ie bij mij kijken waar ik het vandaan haal ...
.

Het Licht | 16-07-17 | 13:27

@MogeWijEveOvergeve | 16-07-17 | 13:22
Zelfs dan. Het werkt pas wanneer je je eigen IC's en chips maakt. Iedereen is dit nieuws vergeten: www.wired.com... Waarbij Intel, en dus ook anderen, een ingang heeft direct tot je processor. Hetzelfde geldt voor alle leveranciers. Iedereen moet meewerken met inlichtingendiensten.

Mocro070 | 16-07-17 | 13:32

Gazzerop | 16-07-17 | 13:20
Ik ben maar een schlemielige belastingbetaler en heb werkelijk niets te verbergen maar dit is een principe kwestie voor me. Waar haalt de staat het lef vandaan!? Daarom heb ik ieder account wat ik op internet gebruikte onder mijn oude ip weggegooid en allemaal nieuwe aangemaakt onder mijn nieuwe ip. Blijf ik doen om de zoveel tijd. En dingen zoals facebook??? Laat ze doodvallen.

Zapata10 | 16-07-17 | 13:32

Maar, wat vinden de mensenrechtenorganisaties hier nu van?

kweethetooknietbeter | 16-07-17 | 13:33

@Muxje | 16-07-17 | 13:10
Dat was dan ook de reden voor deze stap. Plus dat er steeds méér partijen in de Kamer aanwezig zijn. Met vijftien man stiekem zijn, gaat niet lukken.

Guido | 16-07-17 | 13:35

"toch nog een succesje voor Ome Roon"

Vergeet de vingerafdrukken database niet waar alle Nederlanders die een nieuw paspoort nodig hadden nu inzitten. Die database bestaat niet meer volgens die PVDA boef, dus je hoeft je nergens zorgen om te maken *wink*.

XaleX_2 | 16-07-17 | 13:36

Mocro070 | 16-07-17 | 13:32
Dit gaat niet over hacken, maar over het opslaan van data door de overheid wat te herleiden is naar ieder individueel ip adres. Jij kijkt naar een lekker wijf, de overheid weet dat dan. Jij bent republikein, dat weet de overheid. Jij bent lid van de PVV of die club van Baudet, de overheid weet het. Waar je gaat eten, wie je vrienden zijn, of je vreemd gaat... alles weten ze. En eens gebruiken ze het tegen je want een overheid is niet jouw vriend.

Zapata10 | 16-07-17 | 13:37

@Mocro070 | 16-07-17 | 13:32
Je moet ergens beginnen, en zolang de overheidsdiensten zelf niet eens in staat zijn om de boel binnen te houden vraag ik me af waar ik me zorgen over zou moeten maken.
Als het intern al verrot is dan functioneert het naar grote waarschijnlijkheid niet naar behoren.

MogeWijEveOvergeve | 16-07-17 | 13:40

MogeWijEveOvergeve | 16-07-17 | 13:40
En dus krijg je willekeur. Met deze wet van de overheid is iedere Nederlander verdachte.

Zapata10 | 16-07-17 | 13:44

Berbaar | 16-07-17 | 13:26,


De tenlastelegging was wel degelijk "kritiek op de islam".
Het was in ieder geval geen "strekarmpje" of ander strafbaar feit.
Dat was wat jij beweerde.


Ik ben blij dat jij het met me eens bent dat dat onzin was.
Jij kunt geen concreet voorbeeld geven van jouw bewering, zeg je nu.


Dan kun je wel weer keihard afgeven op Janmaat waar je niks van afweet. Maar dat maakt de genoemde feiten zelf (300 x aangeklaagd en meermaals veroordeeld om niks) niet ongedaan.

Dandruff | 16-07-17 | 13:47

@Zapata10 | 16-07-17 | 13:44
Lees dit boek eens, en vraag je eens af in hoeverre je een goed beeld kan krijgen van het internetvolk.
ebook4expert.com...

MogeWijEveOvergeve | 16-07-17 | 13:50

Vanaf nu in elk bericht de volgend disclaimer opnemen:
Disclaimer: Indien in bovenstaand bericht bom, anarchie, jihad, aanslag, kaping, islam, terrorisme, of woorden van gelijke strekking voorkomen dan berust dat louter op toeval.

Zo nu even aftellen waneer de voordeur bel gaat. 10, 9, 8, 7........

eentweehuppekee | 16-07-17 | 13:55

Zapata10 | 16-07-17 | 13:32
Heb je echt niets te verbergen ? Geef dan hier even je:
Naam
Adres
Woonplaats
Telefoonnummers
BSN-nummer
Contactinfo werkgever
Bankrekeningnummers + pincode
Creditcard nummer + code
Geboortedatum
Paspoort/ID-kaart nummer
Inloggegevens PC
Accountinfo van al je abonnementen, Facebook, Twitter etc.
Als je dat doet geloof ik je.

boccelullus | 16-07-17 | 13:56

MogeWijEveOvergeve | 16-07-17 | 13:50
Ja en, wat is je punt?
Omdat mensen maar wat aanliegen en zwetsen op internet mogen overheden alles van ze weten?

Zapata10 | 16-07-17 | 13:58

boccelullus | 16-07-17 | 13:56,


Volgens mij begreep jij Zapata10 verkeerd.
Hij zegt juist dat ook mensen die niks te verbergen hebben (als in; niks fout doen) het slachtoffer kunnen worden van onze overheid.
Of een toekomstige overheid.

Dandruff | 16-07-17 | 13:59

@MogeWijEveOvergeve | 16-07-17 | 13:40
Geenstijl artikeltje wat voor pestbende het is: www.geenstijl.nl...

Mocro070 | 16-07-17 | 13:59

eentweehuppekee | 16-07-17 | 13:55
Leuk idee ! Je moet hem wel af en toe een beetje aanpassen zodat ze hem niet automatisch kunnen skippen.

boccelullus | 16-07-17 | 14:01

boccelullus | 16-07-17 | 13:56
Je snapt het niet he?
Het is juist de bedoeling dat jij als vrij en autonoom burger deze gegevens voor jezelf kunt houden.
En dat niemand daar zo maar bij kan.
Of je nu wel of niet iets te verbergen hebt.
Of staat de deur van jouw huis open en mag iedereen in en uit lopen en overal in snuffelen?

Zapata10 | 16-07-17 | 14:02

@Zapata10 | 16-07-17 | 13:58
Nee, maar wat moet je met data waar een groot gedeelte niet van klopt. Ze zadelen zichzelf op met ongelooflijk veel werk.

MogeWijEveOvergeve | 16-07-17 | 14:02

George Orwell draait zich in zijn graf om. De wereld begint steeds meer een totalitaire politiestaat te worden alles onder het excuus van terrorisme. Terrorisme dat het establisment doelbewust binnen heeft gehaald door massaal van die geflipte jihadi's binnen te laten komen. Natuurlijk wisten ze dondersgoed dat daar aanslagen uit voort zouden komen. Dat kon zelfs iemand van de jostiband bedenken.
.

'Saying that you don't care about privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about freedom of speech because you have nothing to hide.'
.
“You can’t give away the rights of others because they’re not useful to you. “Nobody needs to justify why they ‘need’ a right.”
Edward Snowden.
.
‘I have nothing to hide. Why should I care about privacy?’
1. Learning is personal
2. Creativity requires time to develop and freedom to take risks
3. It’s a fundamental right
blogs.berkeley.edu...
.

'Op 11 juli verloren we definitief onze privacy'
.
Veiligheidsdiensten krijgen in feite toegang tot alle digitaal gedeelde informatie waar dan ook en hoe dan ook. De genoemde partijen leggen de basis voor een heuse dictatuur waarin burgers te bang zullen zijn om zelfs gedachten met elkaar te delen. Dit leidt tot zelfcensuur en beperkt de vrijheid voor afwijkende meningen.
.
De wet maakt het óók mogelijk om je computer te hacken ook al ben je zelf geen doelwit. Je computer, servers en bedrijfsnetwerken, maar ook laptops en smartphones – worden zonder dat je hiervan weet binnengedrongen door geheime diensten.
delangemars.nl...

Nehemia | 16-07-17 | 14:05

MogeWijEveOvergeve | 16-07-17 | 14:02
Als het niet klopt is het aan de schlemiel die maar een beetje aanzwetst op internet om dat dan uit leggen aan onze nijvere jongens van de AIVD.
Echt deze wet komt de vrijheid om te kunnen zeggen wat je wilt niet ten goede. Maar een beetje crimineel heeft zichzelf allang ingedekt. Die vangen ze hier niet mee.

Zapata10 | 16-07-17 | 14:05

@Mocro070 | 16-07-17 | 13:59
Ik bedoel maar, je krijgt bijna medelijden.

MogeWijEveOvergeve | 16-07-17 | 14:05

Leuk voor het inzicht, dit is wat je browser standaard al aan info meestuurt:
ipleak.net...

Is gewoon een legitieme site trouwens, vrees niet.

Gazzerop | 16-07-17 | 14:05

Dandruff | 16-07-17 | 13:59
We hebben allemaal iets te verbergen. Houdt dat goed in de gaten. Dat is wat ik bedoel.

boccelullus | 16-07-17 | 14:07

Herstel:
'Saying that you don't care about privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about freedom of speech because you have nothing to SAY.'

Nehemia | 16-07-17 | 14:09

Ach, lekker belangrijk. Komt toch geen donder van terecht. Het ontbreekt hier namelijk aan geëquipeerde mensen die de implementatie moeten doen bij onze overheid.

SmallTalk | 16-07-17 | 14:09

boccelullus | 16-07-17 | 14:07
En dat is ons goed recht!

Zapata10 | 16-07-17 | 14:10

@Zapata10 | 16-07-17 | 14:05
Natuurlijk werken ze richting censuur en controle.
Maar dat is al meerdere keren gebeurt en uiteindelijk faalt het altijd weer. Van de Romeinen naar de communisten en de nazi's. Tot een bepaald punt hou je controle, daarna moet je drastische maatregelen nemen om je ideologie voort te zetten, tegen die tijd vallen er doden en staan er twee op voor iedere dode die valt.

MogeWijEveOvergeve | 16-07-17 | 14:12

boccelullus | 16-07-17 | 14:07,


En dat is ook wat Zapata10 bedoelde.
We zijn het dus allemaal eens.


*opgewekt koffie zetten gaat*

Dandruff | 16-07-17 | 14:13

@NemesisNL | 16-07-17 | 11:54
.
Ach, als Wilders of Klaver in de toekomst aan de macht komen (en dan dus bij al mijn internet-avonturen kunnen) zal me eerlijk gezegd worst wezen; waar ik meer voor vrees is het komend kalifaat... Als die haatbaarden zien welke zondige sites ik allemaal bezocht heb, bungel ik binnen de kortste keren aan een hijskraan op de Dam in Amsterdamobad...

Brou Is Back | 16-07-17 | 14:25

MogeWijEveOvergeve | 16-07-17 | 14:12,


Je zegt; "tegen die tijd vallen er doden en staan er twee op voor iedere dode die valt."
Helaas, zo is het niet.
Integendeel. Juist als er doden vallen houden de meeste mensen zich liever afzijdig. Voor henzelf, en voor hun kinderen. Daarom is het zo belangrijk censuur en dictatuur te voorkomen vóór het te laat is.


De geschiedenis van de mens is één lange rij totalitaire regimes. En de regel is juist; hoe meer macht, des te lastiger wordt het die macht te breken.
Juist vrije samenlevingen wekken de meeste weerstand op;
- de ETA groeide enorm na de dood van dictator Franco;
- de RAF vocht tegen het "fascisme" in de democratische BRD, niet tegen de dictatoriale DDR;
- de DDR bleek achteraf zelfs voornaamste steunpilaar van de RAF;
- vele duizenden clubjes voor nep-feminisme, nep-homorechten en nep-antiracisme vechten tegen de beschaving in het vrije Westen;
- in islamitische landen bestaat dat allemaal niet;
- en ook in het vrije Westen durven SJW's de islam niet te bekritiseren.


De rijken van de Romeinen, de communisten en de nazi's zijn vooral van buitenaf omver geworpen.

Dandruff | 16-07-17 | 14:29

Iedereen die een VPN gebruikt is een AK-47-zwaaiende jihadikoppensneller. Of een kinderpornoviezerik die zijn leuter in een kleuter wil hangen. Maar het ergste zijn natuurlijk de notoire belastingontduikiërs. Vooral bijstandsmilfjes en bejaard rimpelgeteisem vormen een ernstige bedreiging voor de informatietransparantie, omdat die vaak geen computer hebben. Vandaar dat gemeentes gratis computers uitdelen met de overheid goedgezinde extra programmatuur erop die volautomatisch verbinding legt met de Belastingdienst, het UWV en het gemeentelijke bijstandsloket. Dit heeft niets met Orwell of 1984 te maken. Het is doodgewone links-christelijke paranoia van Ome Roon en illustere trawanten, die dankbaar meeliften op de bereidwillige medewerking van de volslagen onnozele computeranalfabetische Jostibandleden van de Tweede Kamer. Oh ja, hoed u voor bekende browsers die plotseling als bèta met gratis ingebouwde VPN verschijnen. Die zijn echt héél erg veilig hoor, u hoeft zich echt geen zorgen te maken dat overheden daar iets mee te maken zouden kunnen hebben.

Nivelleermarionet | 16-07-17 | 14:32

@Brou Is Back | 16-07-17 | 14:25
Dan komt u nog goed weg. Als de imam zou weten wat er allemaal over mijn scherm is gegleden dan zou hij verdrietig in een hoekje gaan zitten huilen over zóveel haram.

Nivelleermarionet | 16-07-17 | 14:41

Ik ben bang dat de brave huisvader vaker de target van de inlichtendiensten zal zijn dan de diehard jihadi terrorist.

Ikreaguuralzesjaar | 16-07-17 | 14:45

Ik ben bang dat de brave huisvader vaker de target van de inlichtendiensten zal zijn dan de diehard jihadi terrorist.
@ Ikreaguuralzesjaar | 16-07-17 | 14:45
-
1984 mode "aan":..
Zouden de Haagse trawanten van de EU op bevel van hun Brusselse meesters al die moezzliems soms hierheen hebben gehaald om "terrorisme" aan te kunnen voeren als alibi om ons te kunnen afluisteren en ons gedrag te beinvloeden?
1984 mode "uit"..

telelezer | 16-07-17 | 14:48

Dandruff | 16-07-17 | 14:29
Als ik Timmerfrans zie of hoor, moet ik aan Nicolae Ceausescu denken.
Die had ook veel macht.

arbeid_loutert | 16-07-17 | 14:50

arbeid_loutert | 16-07-17 | 14:50,


En die macht heeft hij ook decennialang benut zoals de meeste dictators dat doen. Tot Ceausescu's val werden decennialang talloze mensen opgesloten of vermoord om niks.
Dus dat verhaal van "voor elke dode staan er twee op" werkt heel af en toe inderdaad; maar veel te laat.
En in de meeste gevallen werkt het niet.

Dandruff | 16-07-17 | 14:58

Veiligheidsdiensten krijgen in feite toegang tot alle digitaal gedeelde informatie waar dan ook en hoe dan ook. De genoemde partijen leggen de basis voor een heuse dictatuur waarin burgers te bang zullen zijn om zelfs gedachten met elkaar te delen. Dit leidt tot zelfcensuur en beperkt de vrijheid voor afwijkende meningen.
@ Nehemia | 16-07-17 | 14:05
-
Als we onze grenzen niet hadden opengehouden voor potentiele "terroristen" dan had de overheid nu geen alibi om ons af te luisteren
Mensen, laat dit goed tot je doordringen

telelezer | 16-07-17 | 15:03

Dit leidt tot zelfcensuur en beperkt de vrijheid voor afwijkende meningen.
@ Nehemia | 16-07-17 | 14:05
-
Eventuele terroristen vinden heus wel mogelijkheden om geheim te blijven maar de gewone doorsnee burger, die vaak computer ongeletterd is, durft nu zijn(m/v) gewone mening niet meer vrijelijk te geven (zoals u zegt dus zelfcensuur)
Inderdaad op weg naar (nog meer) dictatuur

telelezer | 16-07-17 | 15:09

Politici kunnen kiezen om hun volk te dienen. Doen ze dat goed, worden ze op handen gedragen en kunnen ze veilig tussen hun volk rondlopen.
Nu hebben veel politici gekozen om vijand te zijn van de autochtone bevolking, de rechtmatige eigenaar van ons grondgebied.
Timmerfrans heeft met zijn uitspraken over de immigratie invasie en de noodzaak daarvan, laten zien dat hij vijandig staat tegen de Europese landen en volken.
Net als NC waant hij zich onschendbaar.
In plaats van naar de bevolking te luisteren worden de veiligheidsmaatregelen in de Brusselse instellingen steeds verder opgevoerd.
Ze worden steeds banger.
Hoogmoed voor de val.

arbeid_loutert | 16-07-17 | 15:25

Als er nog maar de schijn was dat de wet werd aangenomen in het kader van terrorismebestrijding, maar dat ontbreekt.
Stel het kabinet had al eerder daadkrachtige maatregelen genomen tegen het islamitische terrorisme; IS gangers hun Nederlandse nationaliteit afnemen zonder tussenkomst van de (ondermijnende) rechterlijke macht, invoeren grenscontroles, sluiten radicale moskeeën en uitzetten van radicale moslims, dan had dit nog een te verdedigen maatregel geweest.
Nu doet men niets tegen de veroorzakers van deze ellende, maar wil men wel alle burgers tappen. Dan kun je niets anders dan concluderen dat het een maatregel tegen de eigen bevolking is en niets te maken heeft met het bestrijden van moslimterreur.

Franker | 16-07-17 | 15:28

De overheid en ICT = drama. Kortom, ik verwacht niet dat de overheid zelf een bedreiging gaat worden voor het individu. Ze snappen er namelijk (voorlopig) toch geen reet van. Het gevaar schuilt denk ik veel meer in hacks van andere partijen, én, het grootste gevaar, is denk ik dat de overheid de grote bedrijven in zee zal gaan om die data te gebruiken om bijv illegaal downloaden tegen te gaan. Door deze wet zal onze maatschappij niet veiliger worden in de strikte, zichtbare zin van het woord. Er zal geen aanslag mee voorkomen worden of wat dan ook. De maatschappij zal onveiliger worden doordat de overheid zoveel data niet kan handlen en interpreteren en daardoor in hun naïviteit zich laten omlullen door kwaadwillenden. Dan heb je natuurlijk het voor de hand liggende risico dat mensen internet minder gaan gebruiken wat mij geen wenselijke ontwikkeling lijkt. En, wat ik persoonlijk eng vind, is dat dit allemaal bewaard word. De wereld kan zó snel veranderen, de machthebbers kunnen elkaar zo snel afwisselen op een democratische wijze, of ondemocratisch. Kijk naar Turkije. Of dat hier kan gebeuren? Neeeeeee. Maar toch. Want als het daar kan, kan het hier ook. En wat doet de nieuwe machthebber met ál die data? En hoe ontwikkelt zich zo'n wet in de toekomst uberhaupt? Het is spelen met vuur en daar is de Nederlandse overheid niet goed in. Meestal branden ze hun vingers en mag de burger de wonden likken.

Dutchbeaurouge | 16-07-17 | 15:53

Vroeger ja vroeger toen hield de bvd bij wie lid was van cpn (nu groenlinks) en welke boeken je leende bij de openbare bibliotheek zoals mijn strijd geschreven door een duitser met een snor. Nu willen ze graag naam en rugnummers van anonieme reaguurders op platforms zoals Joop en maroc.nl. Kan me niet voorstellen dat geenstijl op de radar staat

HetOorAakel | 16-07-17 | 16:06

telelezer | 16-07-17 | 15:09
Ik had wat interessante info over het dark web gelezen en dat het ook door overheden grootschalig wordt gebruikt. Ik was verbaasd over de grootte ervan en dat het voor legio doeleinden gebruikt wordt - dus niet enkel de gruizige elementen. Check!

"Visualizing The Dark Side Of The Web"
www.zerohedge.com...

Nehemia | 16-07-17 | 16:25

Is er nog een handleiding of een tool te downloaden om zoveel mogelijk historie te verwijderen voor 01-01-2018? Welke servers moeten voor die tijd voor verwijdering van persoonlijke gegevens worden aangeschreven?

.

Zou mooi zijn als een medewerker van Yahoo of Gmail zich geroepen voelt dat zelf al voor ons te doen... maar dat zal wel niet. Gewoon stiekem iets van Del *.* doen op de servers in het Eemsgebied.

mozaard | 16-07-17 | 16:29

De eerste die binnenkort het "als je niets te verbergen hebt..."-verhaal afsteekt, prik ik een oog uit.

Sliptong | 16-07-17 | 16:56

normanius | 16-07-17 | 12:06
Het interesseert mij niet zo dat de overheid door mijn gegevens struint. Het gaat mij er om wie er van de overheid door mijn gegevens struint en hoe de overheid mijn gegevens gebruikt.
.
De overheid kennende kan iedere uitzendkracht bij de gemeente, politie en ministeries inzage krijgen in gegevens die ze helemaal niet in hoeven te zien.
Je moet eens weten hoeveel NAW gegevens er opgezocht worden voor vrienden van dit soort figuren.
Moet jij eens kijken wat er gebeurt als verzekeringsmaatschappijen en dergelijke iemand weten te strikken om 'even een check te doen'.
.
Maar veel enger vind ik het worden als politie, toch al zwaar onderbezet, dit soort databases gaat gebruiken als basis om zaken rond te krijgen of erger om hun afgesloten dossiers op te krikken en (onderdelen van) data aan elkaar gaan knopen tot een feit (Data out of context).
Hier kan je jezelf als burger niet tegen verweren. Rechters zijn geen Databasebeheerders en Statistici. Zij zullen het dus logisch vinden dat de politie 1 en een optelt en tot twee komt terwijl met de tweede 'een' het lidwoord werd bedoeld en niet het cijfer.
Zij gaan er van uit dat de politie hun zaak keurig heeft gedaan en jij moet maar aantonen dat dit niet zo is.
Lukt dat niet, ben je de lul. Lukt dat wel dan heeft het je een smak geld en tijd gekost en dezelde agent die jou data aanelkaar knoopte heeft inmiddels al weer tien man voor de rechter gebracht en blijft lekker doorwerken.
.
Voor misbruik of onjuist gebruik van deze data moet dus zo'n allemachtige hoge strafeis gelden dat een agent wel honderd keer nadenkt voordat hij deze raadpleegt.

Johanvb | 16-07-17 | 17:18

Plasterk is het type politicus die zo min mogelijk wil doen maar wel de mooie baantjes wil hebben. Die vent is per definitie kleurloos. Als ze bij ome Roon bloed aftappen, denken ze altijd bloedplasma hebben afgetapt. En als hij het warm krijgt, pakken ze een AED omdat hij dan nog witter wordt. Ome Roon, de meest kleurloze plucheklever die er is. Nu weten we waar die ene witte stoel in de TK voor is!

Sliptong | 16-07-17 | 17:34

HetOorAakel | 16-07-17 | 16:06

Sorry, je kunt je NIET voorstellen dat GeenStijl op de radar staat??? Ik denk dat je de reputatie van deze site en z'n reaguurders nogal tekort doet.

Hoe vaak is al niet geprobeerd om het hier als extreem rechts te bestempelen bijv.

Ga er maar vanuit dat het ook hier gemonitored wordt. Zijn maar weinig (zeg maar: geen) drempels om het niet te doen....

Gazzerop | 16-07-17 | 17:37

Hoi, Gazzerop | 16-07-17 | 17:37
Had *sarcasme mode* kunnen bijzetten . Nu dan alsnog

HetOorAakel | 16-07-17 | 17:39

De criminelen gaan gebruik maken van tante post, envelopje en postzegel likken. Ze hebben tijd zat en kunnen wel een dagje wachten op informatie. Of gaat Plasterk ook alle brieven lezen?

poisonivy | 16-07-17 | 18:10

Een smartphone is een open poort naar iemand zijn of haar privé: het netwerk van alle contacten, de frequentie van contactopnames, de bezochte websites, de seksuele voorkeuren (en dus ook de zwaktes), de getikte berichten, het foto en video bestand, de geografische moves...


Wie zegt dat internet vellig is: zoekgiganten zijn USA gelieerd en de overheden bepalen de norm (vandaar dat de meest ranzige dingen aan het publiek getoond worden, zonder dat hier iets tegen in te brengen is). Dan alle hardware: deze zijn ALTIJD back-door benaderbaar door fabrikanten, het merendeel komt uit de USA en Azië. Dus feitelijk ook zo lek als ’n mandje.


Dan nog dit: o.a. Windows slaat volautomatisch thumbnails op als u kekke plaatjes aan het bekijken bent (\Microsoft\OIS\thumbnails). Windows is USA gelieerd en u heeft tijdens installatie uw goedkeuring gegeven voor een aantal open poorten, dus buiten uw beveilig om. Dan hebben we nog het fenomeen afbeelding en/of gezicht herkenning (Apple inc.), ook USA gelieerd en werkt eng nauwkeurig blijkbaar. Zelfs uit een vlek halen ze nog ’n gezicht en matchen deze met andere gelijkenissen. Tijds en locatie stempels, unieke codes. Computers kunnen intervallen tussen deze drie berekenen. Iemand gaf al het voorbeeld met creditcards aan.


Inlichtingdiensten werken nauw samen, dus op verzoek (en hier gaat het om) kan iemand geplugd worden (het +je achter z’n naam of IP). De politiek kan een beleid uitvaardigen: b.v. alt-rechts is de ultieme vijand van ons politieke doel. Het tegendeel op links is nog niet bewezen - zie Hamburg chaos), dus vandaar mijn voorbeeld.


Blijft over: totale encryptie, totale radio stilte of totale verwarring. Dus wie klaagt doet het zelf. Sleepnet of niet, dit is slechts voor de bühne. Het gaat dus niet om de uitgebreide methodes van Inlichtingsdiensten, het gaat om politiek beleid. Is dat klimaat veilig of niet, ja of nee.

Veluwse-Eikel | 16-07-17 | 18:39

HetOorAakel | 16-07-17 | 17:39

*Schudt sarcasme-detector*

Hmm, die heeft zondags-dienst blijkbaar.
Mea Culpa!

Gazzerop | 16-07-17 | 18:57

Hoop alleen dat ze met hun gebrekkige kennis niets kapot maken.

Watching the Wheels | 16-07-17 | 19:05

Tja, en over pakweg 10 jaar behoort Erdohitlers DENK ook tot de 5 grote partijen. Hoe gaan ze dat aanpakken dan m.b.t. Commissie Stiekem?

DonBasco | 16-07-17 | 19:08

Dit is totaal zinloos, ze verzamelen hooibergen informatie maar de naald kunnen ze niet vinden, die blijft gewoon prikken! Met de informatie en intel zoals het nu is hebben de inlichtingendiensten 1000-den mensen op de lijst die radicaliseren of al Godsdienstwaanzinnig zijn. Ze maken 'plannen en worden zo goed en kwaad als het kan 'gemonitoord'. Komt allemaal niets van terecht. Zodra er weer onschuldigen vermoord worden zijn de daders meestal bekenden en staan op die lijst. Maar men doet NIETS met die info. Nu maakt de politiek een enorm sleepnet aan info harken mogelijk, waartoe? 0m die lijsten nog groter te maken?! De politiek moet wetten maken waarmee radicaliserenden en godsdienstverdwaasden opgepakt kunnen worden en vast gezet in een soort TBS voor verwarde gods gestoorden die een gevaar vormen voor de bevolking. Daar is eerst nog werk genoeg mee

Johan1737 | 16-07-17 | 20:25

Waarom maakt geenstijl nog geen gebruik van encryptie?

p3xxx | 16-07-17 | 20:51

Wedstrijdkrokodil | 16-07-17 | 12:03
Echt waar?
Bom islam Wilders allah joop rusland Allāhu akbar syrië trump afa g20 aanslag erdogan hitler koerden genocide rutte demmink mh17 vliegtuig schiphol semtex teeven plofkraak
Zwaai zwaai AIVD.

Mr. Happy | 17-07-17 | 00:33
Tip de Redactie