GeenStijl

Tendentieus, Ongefundeerd en Nodeloos Kwetsend

MustSeeDocu: privacy in Nederland

Schokkende docu over de huidige stand van privacyzaken in Nederland. Peter Vlemmix (*zwaai*, PR) heeft twee weken geleden de shockdoc Panopticon gelanceerd. U weet wel, panopticon: de gevangenisfilosofie van Jeremy Bentham dat gevangen overheerst kunnen worden door ze constant het gevoel te geven dat ze bekeken en gecontroleerd worden, zonder dat ze zelf altijd doorhadden dat ze bekeken en gecontroleerd worden. Conclusie: privacy in Nederland bestaat niet. De overheid en veel bedrijven hebben een uitgebreid profiel van u op diverse servers staan. Het is geen paranoia als ze echt achter uw data aanzitten. De docu Panopticon brengt dat bikkelhard aan het daglicht. En deze Disciplinaire Alwetende Staat is de laatste stap op weg naar een totaaldictatuur. Oh, niet? Dan moet u beter kijken.

Reaguursels

Met dank aan de partijen als CDA, VVD, Groenlinks, D66 en PvdA. En gewoon braaf op ze blijven stemmen. #stemvee

Tommygunner | 14-11-12 | 19:16

Gisteren reeds bekeken. Erg schokkend hoeveel mensen er in de "ik heb toch niets te verbergen" modus blijven hangen.

DijenkletserT | 14-11-12 | 19:18

Gelukkig ben ik als reaguurder lekker anoniem. Trouwens, bij wie ligt eigenlijk het auteursrecht van mijn tegels Quid?

Kaas de Vies | 14-11-12 | 19:19

tsjah al die roependen in de woestijn hier ook altijd. Gaan we er nu ook wat aan doen met z'n allen? Zoals naar 't gemeentehuis morgen om die id pas in iemand's aars te deponeren. Niet met het ov met anonieme alleen met pin op te laden kaart? Allemaal binnendoor langs de basisscholen karren? Lijkt me enig. Want anders veranderd er namelijk helemaal niks!

sufkut | 14-11-12 | 19:19

Het wachten is nu op het eerste comment van een nitwit dat de tekst "Als je niks te verbergen hebt... " bevat.


In 3, 2, 1....

Stormageddon | 14-11-12 | 19:19

Oke, toen ik na een paar seconden die kop van Alexander Klopping zag meteen uitgezet. Ik had van GS toch wel kwaliteit verwacht.

Old_Spice | 14-11-12 | 19:19

Als je het aan de overheid moet overlaten dan geven ze het liefst alle privacygevoelige info weg: Diginotar enz. O ja en die verplichte vingerafdrukken in je ID zullen dan ook wel veilig opgeborgen zijn. Het is wachten op de volgende fail. Niet veel meer te zeggen.

c.onjo | 14-11-12 | 19:20

Er zijn betreffende het vraagstuk van het vraagstuk van privacy 2 dingen helder te hebben. En dan hebben we het niet over de mate van privacybescherming.

In hoeverre beschermt de overheid jouw privacy, ten opzichte van haarzelf en andere belanghebbenden (brein/andere overheden etc).

En

In hoeveer beschermen niet overheden jouw privacy ten opzichte van de overheid.

Maar goed, boeien, ik heb toch niets te verbergen. Toch...?

Kaas de Vies | 14-11-12 | 19:22

@sufkut | 14-11-12 | 19:19
Er verandert genoeg.
Niet ten goede, maar toch..

Slipsnifter | 14-11-12 | 19:24

En maar lekker doorgaan met je leven te spammen op de social media. Liefst nog met overvolle fotoalbums, omdat je leven zo mooi is.

harry poster | 14-11-12 | 19:25

Ze kunnen informatie verzamelen wat ze willen en ook filmen wat ze willen, maar ze hebben geen idee wat ze ermee moeten. Kijk maar naar het percentage opgeloste criminaliteit in Nederland. Een lachertje!

Big Brother in Nederland heeft een IQ van 50.

Pastor Sippenhaft | 14-11-12 | 19:25

De oplossing? .................... Spookburger in combinatie met een prepaid. Tsja.

rechtvaardigerechter | 14-11-12 | 19:26

Ha ha ha, jullie nicks passen eigenlijk helemaal niet bij jullie echte namen en één van jullie heeft in tegenstelling tot eerdere beweringen helemaal geen bad thuis staan.

Parel van het Zuiden | 14-11-12 | 19:26

Pff, de verder volstrekt incapabele overheid heeft -helaas- veel te veel info over mij. En daarom vind ik het discriminatie dat er dames met niqaab onder dezelfde camera's doorlopen als ik. Zij zijn niet herkenbaar - terwijl de overheid wel foto's (en vingerafdruk) van mij hebben.

paridae | 14-11-12 | 19:26

@c.onjo | 14-11-12 | 19:20 | + 1 -
Even een lijstje maken wat de overheid weggeeft.

Tapgegevens (tel/fax/internet)
GBA (mormonen)
Bankgegevens (via betalingsverkeer Brussel)
Vluchtgegevens (we zijn ALLEMAAL gevaarlijk)
Vingerafdrukken (zijn makkelijk uit te lezen)

En ze blijven maar scannen en registreren.
Ga de grens maar over, daar wordt je kenteken gelezen, elke keer weer. Ga maar reaguren, ze zien echt wel in welke vinexhut je woont.

Heb ooit eens de kwade kant van de overheid mogen aanschouwen en ze zijn valser en leugenachter dan waar ik de ergste politicus op heb mogen betrappen.

Kaas de Vies | 14-11-12 | 19:26

Ik laat mijn buttplug gelukkig altijd elders afleveren.

James St John Smythe | 14-11-12 | 19:28

Ivo Opstelten, de Werner Grossmann van de lage landen.

damnschreeuwer | 14-11-12 | 19:29

Kaas de Vies | 14-11-12 | 19:26 | | Reageer+ |
Dank voor het aanvullen van de lijst. En als het aan F. Teeven ligt het liefst volledig strippen natuurlijk. Ik voel me nu meteen een stuk veiliger...

c.onjo | 14-11-12 | 19:30

Slipsnifter | 14-11-12 | 19:24: nou ja inmiddels zien ze mij al aankomen bij het gemeentehuis. Dit hebben we zelf in de hand. De id plicht met vingerafdruk is pas volgend jaar uitspraak over maar dat wil niet zeggen dat je niet die standaard brief even onder ogen van je burgemeester hoeft te brengen(*). Ook de oplaadpunten van de ovchipkaart is de verantwoordelijkheid van de gemeente dus beetje knippen en plakken en nummer twee de deur uit. Al die trajectcontroles welke gewoon je kenteken scannen op openstaande boetes tsjah dat is moeilijk ivm de baas natuurlijk maar goed. 1 en 2 zijn toch wel haalbaar mag ik hopen.
(*) www.privacyfirst.nl...

sufkut | 14-11-12 | 19:31

@James St John Smythe | 14-11-12 | 19:28
Wel weer jammer dat u geen kauwgum op uw webcam heeft geplakt.

*Filmpje uploaden doet*

Jackanders | 14-11-12 | 19:31

James St John Smythe | 14-11-12 | 19:28 |
Terwijl dát juist niemand interesseert.
Weet u wat u met uw buttplug kunt doen...?

Pastor Sippenhaft | 14-11-12 | 19:31

Het idee van dat panopticon was niet dat gedetineerden niet door hadden of ze bekeken werden, maar juist dat ze continu het gevoel hadden dat ze misschien, waarschijnlijk, vast wel, vrijwel zeker, bekeken werden.
Zoals met al die camera's anno nu. Jammer genoeg werkt dat alleen met braafslaven, rotschoften zetten gewoon een capuchon of petje op hun kanis.

vetkleppert | 14-11-12 | 19:31

Gelukkig zal GeenStijl NOOIT de IP-adressen doorgeven van één van hun reaguurders.
Toch? Toch?

King of the Oneliner | 14-11-12 | 19:33

@Pastor Sippenhaft | 14-11-12 | 19:31 |


Uw demofilmpje is al weer van youtube gejorist...

Parel van het Zuiden | 14-11-12 | 19:33

toezicht op je afvalzak te vroeg buiten zetten lol?
Dit is naast overduidelijk te ver doorgeschoten in de zoektocht naar een sluitende begroting voor 020, toch wel het toppunt van vertrutting.

normanius | 14-11-12 | 19:34

@Kaas de Vies | 14-11-12 | 19:19
het auteursrecht ligt bij de auteur.
En als je er moeilijk over gaat doen en eist dat je berichten verwijderd worden dan zal Joris een weekendje moeten overwerken.
Maar denk maar niet dat GS je anonimiteit waarborgt; ze hebben al vaker persoonsgegevens doorgespeeld aan justitie, en van Alle Bezoekers worden de gegevens voor datamining doorverkocht aan o.a. :
Scorecard Research Bacon
DoubleClick
OpenX
Audience Science
Conviva
Google Analytics

damnschreeuwer | 14-11-12 | 19:34

Maarre, is TMG wel te vertrouwen?
Joris heeft vast ergens alle tegeltjes van alle reaguurders ergens opgeslagen. Is de veiligheid en privacy van de reaguurders wel gegarandeerd? De Telehoer heeft niet een al te beste reputatie als het gaat om nieuwe machthebbers in een land...

Strohond | 14-11-12 | 19:36

@Tommygunner | 14-11-12 | 19:16

Je vergeet de gedoogsteuners baas.

pius | 14-11-12 | 19:39

Zooi bij overheid deugt toch nooit. Zou net ff op economische zaken kijken, wat denk je?

"We're sorry, but something went wrong.
We've been notified about this issue and we'll take a look at it shortly."

DatDoetAuw! | 14-11-12 | 19:39

Het is wel geruststellend dat de Pliese in Nederland goed overweg kan met IT.

James St John Smythe | 14-11-12 | 19:40

James St John Smythe | 14-11-12 | 19:28
Maar waar raakt u hem/haar steeds kwijt?

Strohond | 14-11-12 | 19:41

@pius | 14-11-12 | 19:39
Die heb ik bewust weggelaten om de beeldvorming van bezoekers te manipuleren.

Tommygunner | 14-11-12 | 19:43

@Tommygunner | 14-11-12 | 19:43

Ik dacht al zoiets. Uitstekende truc al zeg ik het zelf.

pius | 14-11-12 | 19:44

gelukkig hebben we nog geen camera's die bevelen naar je roepen zoals in london.
nog even en die dingen worden gekoppeld aan (verplichte) onderhuidse rfid chips (nu nog zonder cyanide) zodat ze preventief potentiële waxinewerpers kunnen ruimen...

Fr3bzY | 14-11-12 | 19:46

Privacy is onlosmakend verbonden aan vrijheid.
Nu gaat de privacy eraan en de vrijheid van de burger smelt ook als sneeuw voor de zon. "Je hebt toch niks te verbergen?, We doen het om de terroristen op te pakken!, Oh alleen de overheid doet het dan kan er toch niks mis gaan?"
Een van de vele KUT-smoezen. En Jan Modaal rolt op zijn rug en laat het allemaal maar gebeuren terwijl de overheid zijn riem losmaakt om los te gaan in het redelijk uitgewoonde kontgaatje van Jan. Binnenkort, denkt de overheid, binnenkort, dan ga ik ook aan de gang in het maagdelijke kontgaatje van de dochter van Jan. Oh die kan ik wel leren om me elke dag over de vloer te verwachten!
Stockholm syndroom op en top.

Anti-everything | 14-11-12 | 19:48

U recyclet uw buttplugs?

James St John Smythe | 14-11-12 | 19:48

James St John Smythe | 14-11-12 | 19:48
Strohond | 14-11-12 | 19:41

James St John Smythe | 14-11-12 | 19:49

The Truth May Scare You!
youtu.be...

FreddyXL | 14-11-12 | 19:51

@pius | 14-11-12 | 19:44
Dank je. Ik heb er vanmiddag even tijdens een strandwandeling over nagedacht hoe dit aan te pakken. Zo dus. #gehaaid

Tommygunner | 14-11-12 | 19:51

Pastor Sippenhaft | 14-11-12
Vooral blijven denken dat het om criminaliteitsbestrijding gaat.
Er word een totalitair systeem in elkaar geknutseld.
En hoe meer ze bewust uit de klauwen laten lopen hoe meer vrijheden wij bereid zijn in te leveren om die rotzooi weer op te lossen.

endofdays | 14-11-12 | 19:51

wat maakt het uit: de nieuwe generatie weet niet beter.

ganzo | 14-11-12 | 19:52

Opstelten op 07:20: Criminaliteitsversterking?!

Al SchietjemeLevend | 14-11-12 | 19:53

Panopticon is overrated.

codedelight | 14-11-12 | 19:54

Zolang vrijwel alle nederlanders zelf een uitgebreid facebookprofiel aanmaken en hun hele hebben en houwen op dat tokkiemedium plaatsen denk ik niet dat diezelfde nederlanders er bezwaarntegen hen hebben dat big brother hun aan het watchen is.

rexmundi666 | 14-11-12 | 19:57

Tommygunner | 14-11-12 | 19:16
D66 en GL? Verdiep je eens in hun programma. De rest klopt.

rickuhmja | 14-11-12 | 19:59

Tommygunner | 14-11-12 | 19:16
D66 en GL? Verdiep je eens in hun programma. De rest klopt.

rickuhmja | 14-11-12 | 19:59

Ik wordt echt depressief van deze documentaire.
De toekomst in Nederland is niet meer veilig.

Anti-everything | 14-11-12 | 20:02

You are being watched. The government has a secret system: a machine that spies on you every hour of every day. I know because I built it. I designed the machine to detect acts of terror, but it sees everything. Violent crimes involving ordinary people, people like you. Crimes the government considered irrelevant. They wouldn't act, so I decided I would. But I needed a partner, someone with the skills to intervene. Hunted by the authorities, we work in secret. You'll never find us, but victim or perpetrator, if your number's up... we'll find you.

Eduard-Khil | 14-11-12 | 20:09

Verdomme zeg, is Bakito soms gearresteerd?

eerstneukendanpraten | 14-11-12 | 20:10

@Eduard-Khil | 14-11-12 | 20:09
Aardige serie is dat.

vetkleppert | 14-11-12 | 20:11

Ik heb de urine van mijn vriendin gedronken, omdat ik het leuk vond.

Ik heb niks te verbergen.

Ik heb toen ik jong was het halve duin in de fik gezet.

Ik heb niks te verbergen.

Ik doe vaak Hitler na met snorretje en groet, als ik op de wc zit.

Ik heb niks te verbergen.

Ik heb gesjoemeld met mijn uren, zodat ik nog wat extra geld uit een klant kon persen.

Ik heb niks te verbergen.

Ik pis in de wasbak. Ook in cafe's en bij jou thuis.

Ik heb niks te verbergen.

Ik nam een lijn coke in de kerk, toen mijn oma werd begraven.

Ik heb niks te verbergen.

Ik heb me afgetrokken in een treinstel.

Zie je, ik helemaal niets meer te verbergen.

decadent degeneraat | 14-11-12 | 20:11

1 uur lange doku?.. wacht ik download hem wel...kijk hem wel als ik er zin in heb

indeklit | 14-11-12 | 20:12

rexmundi666 | 14-11-12 | 19:57
Precies.... en iedereen die over het angstsyndroom speculeert van een onderhuidse chip.... Heel Nederland heeft er eentje bovenhuids zitten in zijn telefoon. Met historische en actuele informatie over een persoon waar die zoal was op elk tijdstip, met wie je contact hebt, wat voor foto's je maakt, wat je denkt en doet, je digitale cloud met je agenda, afspraken taken, al je contacten en noem maar op. Buiten wat je er zelf op zet, vertelt en verklapt is hij ook nog als microfoon te gebruiken via de speakers om je af te luisteren wanneer je hem niet gebruikt...en meestal is dat ding op armlengte afstand van je.

IQkulliku | 14-11-12 | 20:17

@Pastor Sippenhaft | 14-11-12 | 19:25 |
Misschien is het juist zo gevaarlijk dat iets met een IQ van 50 zoveel persoonlijke gegevens heeft...

XyberBorg88 | 14-11-12 | 20:18

Groningen!

0592 | 14-11-12 | 20:20

Je krijgt bij geboorte een 9-cijferig nummer.
Dan weet je toch al hoe laat het is?

das_Freudenmädchen | 14-11-12 | 20:21

Hou me in de gaten jongens, trouwens NL is het land waar de meeste tel.taps worden gedaan.

Uw Verzekeringsadvis | 14-11-12 | 20:21

@IQkulliku | 14-11-12 | 20:17

Ja, precies. Mensen nemen hun "chip" vrijwillig mee in de vorm van een smartphone. Ik heb zelf ook weleens applicaties geschreven voor smartphones en tijdens de debug fase gooi je er een tracker in, die positie, tijd en nog wat arbitraire gegevens registreert. Dat is handig. Dat wordt weleens vergeten er weer uit te halen. Expres of per ongeluk.

decadent degeneraat | 14-11-12 | 20:21

0592 20:20

Assen?

eerstneukendanpraten | 14-11-12 | 20:22

Mijn echte naam is 630207147...

eerstneukendanpraten | 14-11-12 | 20:23

Mijn echte naam is 630207147...
eerstneukendanpraten | 14-11-12 | 20:23

Zal ik het even voor je op je onderarm tatooeren?

Anti-everything | 14-11-12 | 20:25

Geef die vent geld voor een nieuwe trui!

Amati | 14-11-12 | 20:25

Geenstijl doet hier ook aan mee, met advertenties van Google en advertentie plaatsing gebaseerd op pixeltracking van misschien dan wel niet hun eigen onderzoek maar wel degelijk bij die van derde onderzoeksbureaus.

Hiermee heb ik geen moeite want hier heb ik zelf ook baat bij voor mijn sites, maar met vergelijkbare toepassing in het ''echte'' leven zal bijna iedereen wel raar opkijken.

ztc | 14-11-12 | 20:26

@ anti-alles 20:15

Ik ben geen profvoetballer...

eerstneukendanpraten | 14-11-12 | 20:26

Eerst waren de mensen die dit beweerden aluhoedjes.....

mase | 14-11-12 | 20:26

Nee, ik heb niets te verbergen. Dat lijkt me het beste argument waarom niemand in mijn doen en laten zou moeten mogen graven.


Thx for the tip, GS.

Red mij niet | 14-11-12 | 20:28

Overheid? Wanneer komt u mij arresteren, of zal ik een taxi nemen naar het bureau. Ik neem Josef K. als getuige mee in het proces.

meneer der meneren | 14-11-12 | 20:29

Hansje heeft gekeken. Hansje gaat nu depressief naar bed. Hoewel de 5 á 10 minuten wel erg pessimistisch waren.

Hans Gruber | 14-11-12 | 20:30

@sufkut | 14-11-12 | 19:31
Lekker is dat, wist geeneens dat ze daarmee bezig waren..
Ik was allang blij toen dat rekeningrijden niet doorging, met verplicht zo`n trackingkastje in je auto.
Maar dat zal er vast nog wel komen, in een of andere vorm.
Al your privacy are belong to us, zullen ze denken.

Slipsnifter | 14-11-12 | 20:31

Ik ben geen profvoetballer...
eerstneukendanpraten | 14-11-12 | 20:26

De bewoners van Sobiborg ook niet

Anti-everything | 14-11-12 | 20:32

Het wordt echt steeds gekker en gekker in Nederland.. En wat schieten ze ermee op? Die bontkraagjes worden hier echt niet eerder door opgepakt.. Terroristen worden misschien in een eerder stadium ontdekt maar fuck IT. Ik wil echt wel mijn vrijheid behouden.. Ik hoop dat het debat net zo hoog oploopt zoals in der deutschland.. Over duitsland gesproken.. Ze gaan NU beginnen met voetballen.. :p

ps: ze zouden eens de minister van justitie moeten hacken en volgen wat HIJ de hele dag doet.. Even zijn webcam aanzetten wanneer hij zijn warme yoghurt over zijn vrouw heen kliedert.. en daarna nog even belt met zijn maîtresse dat hij straks nog even wilt webcam seksen.. Met een dildo in zijn aars.. Met de duidelijke vermelding dat zijn privacy niet geschonden word aangezien de `hackers` een zwart balkje voor zijn ogen plaatsen.

wazzaaa | 14-11-12 | 20:33

@ anti -alles 20:32

Sobibor, waarde vriend, Sobibor...

eerstneukendanpraten | 14-11-12 | 20:34

Maar de mensen die verantwoordelijk zijn voor het opblazen van het gemeentehuis in Waalre of de overvallers van de Kunsthal kunnen ze dus niet pakken.

Pas als het oplossingspercentage van de politie flink toeneemt, begin ik me echt zorgen te maken over wat Big Brother van iedereen weet en wat ze effectief kunnen met al die gefragmenteerde data.

Muggenmepper | 14-11-12 | 20:36

Geen Stijl
Dank voor deze docu
Mooi gemaakt en sprakeloos van de naïviteit,
van de meeste nl.ers .Met hun ik heb niets te verbergen.
Nederland is ziek maar ja das oud nieuws.
In de jaren 70 gingen de damslapers naar het vondelpark, dat werd ontruimt niet vanwege de hippies, maar vanwege de Antilliaanse drugsdealers.

Visie bepaalt wat je ziet: Maar men is hier stekeblind. En wie dat niet is en zn bek opentrekt eindigt net als Theo van Gogh met een mes in zn buik.

123 je proeft het zo | 14-11-12 | 20:37

Sobibor, waarde vriend, Sobibor...
eerstneukendanpraten | 14-11-12 | 20:34

Je hebt gelijk. Jemig, dan zeg ik het al mijn hele leven verkeerd!

Anti-everything | 14-11-12 | 20:40

En daarom stemde ik afgelopen keer piratenpartij. De VVD'ers en CDA'ers uit mijn werkgroep keken me aan alsof ik gestoord geworden was.

SamKoeman | 14-11-12 | 20:41

@Muggenmepper | 14-11-12 | 20:36

Het is geen gemakkelijke taak om patronen te vinden in grote data sets. Je hebt altijd valse positieven en altijd valse negatieven. Hoe groter de dataset, hoe meer fouten je maakt. Dit is een interessant artikel over dit verschijnsel:


www.lewrockwell.com...

decadent degeneraat | 14-11-12 | 20:42

En daarom stemde ik afgelopen keer piratenpartij. De VVD'ers en CDA'ers uit mijn werkgroep keken me aan alsof ik gestoord geworden was.
SamKoeman | 14-11-12 | 20:41 | + 0 -

Zij krijgen volgende verkiezen zeer zeker mijn stem! Die andere prutsers hebben er toch niks mee gedaan.. Daarnaast valt dit kabinet toch weer in 2013..

wazzaaa | 14-11-12 | 20:42

@decadent degeneraat | 14-11-12 | 20:42
daarom, probeer zoveel mogelijk databases te vervuilen.
Er zijn bijvoorbeeld firefox-plugins die random websites bezoeken.
En vul overal waar je om gegevens wordt gevraagd verkeerde gegevens in, maar wel op zo'n manier dat het waar zou kunnen zijn (zeggen dat je 99 jaar oud bent en in Angola woont is statisch bijna onmogelijk bijvoorbeeld, dus dat is er eenvoudig uit te filteren).

damnschreeuwer | 14-11-12 | 20:56

@rickuhmja | 14-11-12 | 19:59
D66 is pro EU, hoe die rollen weten we, daarbij was Pechtold op Bilderberg en heeft daar nul uitleg voor.
Groenlinks wil net zo hard camera's en stichting Brein e.d.

Tommygunner | 14-11-12 | 20:58

Dan is de volgende stap DNAen vingerafdrukken van iedereen op server en daarmee de pakkans van elke klootzak te vergroten.
Mijn zegen hebben ze!

TheNox | 14-11-12 | 21:00

Even een vraagje: nadat op 22.50 met wat statistiekjes over dalende misdaden wordt gemeld dat de misdaad sinds 2000 daalt in Nederland, vertelt de massapsycholoog dat we nog nooit in zo'n veilig land hebben gewoond. Baseert deze man die uitspraak nu op de officiële cijfers van de overheid of schudt hij dat zelf uit z'n mouw? Baseren op overheidscijfers lijkt me nogal dubieus, maar ik hoor graag dat het anders is.

FrankVeer | 14-11-12 | 21:05

@TheNox:
Dat is wel een pluspunt. Maar bedenk ook wat je met zo'n systeem allemaal kunt als minder welwillende mensen het roer in handen krijgen.

Muggenmepper | 14-11-12 | 21:10

@TheNox | 14-11-12 | 21:00
en als blijkt dat je met de combinatie van jou DNA en dat van je vriendin de kans op kinderen met een IQ van 80 en een gedragsstoornis bovengemiddeld hoog is (wat statisch gezien de kans op crimineel gedrag met 200% vergroot), dan ook maar gelijk preventief castreren? want dat is de volgende stap natuurlijk...

damnschreeuwer | 14-11-12 | 21:13

Tommygunner | 14-11-12 | 19:16

Ow ja jôh?

hölzenbein | 14-11-12 | 21:14

Anschluss now.

Goldberg | 14-11-12 | 21:28

Idd shocking qua privacy schending, en het wordt allemaal nog veel erger...
Misschien kun je een samenleving als dit niet meer bij elkaar houden of zo organiseren???
Ik ben verontrust, vooral over die DBC's waarbij je medische privacy niet meer honderd procent gewaarborgd is voor derden.

Leppa | 14-11-12 | 21:33

Laatste paar minuten doen me denken aan de serie: Person of Interest. Prima serie. Niet echt geloofwaardig. Vast haalbaar over 10 jaar.

De Badtegelzetter | 14-11-12 | 21:33

Voor de mensen die (terecht) denken dat de chip in je mobiele telefoon, een hoop van informatie weggeeft.
.
Nanotechnologie, een vaccinatie, en je hebt al zo'n rifd chip in je donder, zonder dat je het weet.
.
Vraag is wel, wat moet je met al die info overload? Dat je het allemaal kunt opslaan op harde schijven is natuurlijk reuze leuk, maar het doorspitten van al die troep is een hoop werk. En wie gaat dat doen? De aivd? De marid? De politie? Daar wordt juist de hele tijd op bezuinigd!
.
En zo scherp zijn al die organisaties helemaal niet.
.
Dus het is mooi om bewust te zijn van digitale vingerafdrukken die je her en der achterlaat, maar paranoia lijkt mij ietwat overdreven.

Greetje Duisenberg | 14-11-12 | 21:39

na al die jaren bashen is het nu dus wel "erlaubt" om een alu hoedje te dragen?

teleshopper | 14-11-12 | 21:43

Na al die heksenjachten hier gaan we ineens moralistisch doen.

gslith | 14-11-12 | 21:45

Zag deze docu ook gister. Toonde mooi aan dat dit gewoon in den hollandsche aard zit om te controlleren en te verklikken. nSB apres la lettré. Een gemiddelde reaguurder ziet de gevaren van privacyschending wel in. Maar helaas is er een grote, grijze massa (voor het gemak noem ik ze maar even PvdA en VVD stemvee), dat zich bang laat maken en zich tot alles laat verleiden. Straks worden we gevingerd, gechipt en ge-irisscand omdat we zo bang zijn voor boeven en het is geen illuminatie complottheorie..het gaat gebeuren en de meesten gaan het goed vinden. Nou...ik doe niet mee. Wees ongehoorzaam!! In de docu werd even kort gerefereerd aan Huxley. Lees zijn brave new world. Mooi toekomstbeeld.

deministerpresident | 14-11-12 | 21:47

@Greetje Duisenberg | 14-11-12 | 21:39 | + 0 -

Profilen en automatisch koppelen van data uit verschillende databases. Komt geen mens aan te pas en geeft heeel veel info.

Lutser4Life | 14-11-12 | 21:47

@Muggenmepper | 14-11-12 | 21:11
Dat is nu echt een film die je gezien moet hebben

Tim Grimback | 14-11-12 | 21:49

FrankVeer | 14-11-12 | 21:05 | + 0 -
Goed luisteren. Die cijfers kloppen wel. Alleen is ons gevoel van onveiligheid veranderd. Iedereen is voor van alles bang (lees allochtonen).maar echt, ze zijn meestal niet eng. Niet veel enger dan ons

deministerpresident | 14-11-12 | 21:49

@Greetje Duisenberg | 14-11-12 | 21:39
"En zo scherp zijn al die organisaties helemaal niet."
dat is nu juist het grootste probleem

Tim Grimback | 14-11-12 | 21:51

@deministerpresident | 14-11-12 | 21:49
Vertel dat die beste man van 72 maar die 'n broodje stond te eten op het voetbalveld..

Tim Grimback | 14-11-12 | 21:53

Kaas de Vies | 14-11-12 | 19:19 |
Bij Vergeer in Reeuwijk.

hölzenbein | 14-11-12 | 21:53

Ik moest laatst een workshop geven over privacy. Ik had Vantevoren alle deelnemers gegoogled en alle lullige foto's die ik van ze kon vinden in de powerpoint gezet. Dus Truus in de bikini op Ibiza en Wim dronken tijdens een concert. Ze werden boos op mij omdat ik dat aan de groep liet zien. Terwijl ze op internet door miljarden te bekijken zijn. Dat geeft wel aan hoe naïef de meeste mensen zijn.

deministerpresident | 14-11-12 | 21:55

Tim Grimback | 14-11-12 | 21:53 | + 0 -
Ja..persoonlijke verhalen zijn altijd moeilijk goed te praten. Vraag maar aan de ouders van de kinderen die Benno L heeft misbruikt

deministerpresident | 14-11-12 | 21:57

Was ik de enige die sterk de neiging moest onderdrukken om die Swinkels eens flink op zijn bek te timmeren? Die man is zo volledig incompetent en tegelijkertijd zo overtuigd van zijn eigen gelijk en niet voor rede vatbaar, dat ik bijna misselijk werd.
Het ergste is dat er heel wat van dat soort figuren op sleutelposities zitten.

Wat ik ook zo boeiend vind, is dat ondanks de volledig met camera's dichtgeplakte dorpen, steden en wegen, het de criminelen toch altijd lukt om "uit het zicht te verdwijnen". Bekijk 1 aflevering van Opsoring Verzocht en je weet wat ik bedoel.

Als je daarentegen met je leasebak 2 privekilometers teveel maakt, weet de belastingdienst je te vinden...

Deipnosophist | 14-11-12 | 22:06

“To be GOVERNED is to be watched, inspected, spied upon, directed, law-driven, numbered, regulated, enrolled, indoctrinated, preached at, controlled, checked, estimated, valued, censured, commanded, by creatures who have neither the right nor the wisdom nor the virtue to do so. To be GOVERNED is to be at every operation, at every transaction noted, registered, counted, taxed, stamped, measured, numbered, assessed, licensed, authorized, admonished, prevented, forbidden, reformed, corrected, punished. It is, under pretext of public utility, and in the name of the general interest, to be place under contribution, drilled, fleeced, exploited, monopolized, extorted from, squeezed, hoaxed, robbed; then, at the slightest resistance, the first word of complaint, to be repressed, fined, vilified, harassed, hunted down, abused, clubbed, disarmed, bound, choked, imprisoned, judged, condemned, shot, deported, sacrificed, sold, betrayed; and to crown all, mocked, ridiculed, derided, outraged, dishonored. That is government; that is its justice; that is its morality."

Arjan | 14-11-12 | 22:07

zolang ze schietpartijen in Zweden, NL winkelcentra en New York 9/11 vliegers blijkbaar niet kunnen tegen houden werkt het systeem blijkbaar niet.

speedy_con33 | 14-11-12 | 22:09

Erg sterke documentaire. Heerlijke beatpoet ook.

linkemater | 14-11-12 | 22:12

mase | 14-11-12 | 20:26
Het duurt niet lang meer en je kunt aluhoedjes kopen bij de Albert Heijn.
Extra korting met bonuskaart.

Strohond | 14-11-12 | 22:16

Als ze zoveel informatie opslaan. Waarom zijn er dan zo weinig mensen uit haren opgepakt? Al die kiddo's zitten op internet

st3fan07 | 14-11-12 | 22:18

En als in Haren de relschoppers kunnen worden opgepakt omdat ze allemaal netjes gefilmd zijn, roept iedereen hoera. Mocht er nog eentje tussen de mazen doorglippen, dan doet GeenStijl daar nog wel een schepje bovenop met naam, toenaam en actiefoto. Uitstekende documentaire, maar wat doet 'ie uitgerekend op deze site?

GS Bach | 14-11-12 | 22:36

Slipsnifter | 14-11-12 | 20:31: ja dacht je dat de belastingdienst alleen die uitzonderingspositie had dan? Dat is de overtreffende trap in deze. Ik rij altijd binnendoor voor wat ik kan en niet omdat ik wat te verbergen heb maar omdat ik om principiele redenen hier totaal niet van gediend ben.

sufkut | 14-11-12 | 22:45

@GS Bach | 14-11-12 | 22:36
Welke bron is het meeste gebruikt om aan deze foto's te komen?

Tim Grimback | 14-11-12 | 22:47

Mooie observatie van Rob van Kranenburg dat democratie en dictatuur met elkaar gemeen hebben dat bestuur sowieso een enorme hack is, het je toeeigenen van een ruimte die eigenlijk niet van jou is.

Arjan | 14-11-12 | 22:49

Het gaat al fout met het grote datagraaien, kijk maar naar de neveneffecten van de schaamhaartellingendatabase van de opper kindervreter Rouvoet. De false positives vliegen in rap tempo van de fax bij jeugdzorg met alle dramatische gevolgen van dien.

faz | 14-11-12 | 22:53

Top docu Quid! thnx!

saintinel | 14-11-12 | 23:10

GS Bach | 14-11-12 | 22:36: je hebt mij niet horen roepen, ik vind dat de politie z'n taak beter had moeten doen in die kwestie. In ierland of engeland hoef je dat niet te proberen en daar schieten ze niet eens. De hele aanpak was verkeerd mijns inziens, zeker qua media. 't probleem is dat de echte batjes er wel mee wegkomen omdat ze hun capuchon voor 't gezicht trekken omdat ze weten waar de camera's hangen en de belastingontduiker/crimineel (alhoewel!) zich niet met vieze auto's zich op de snelweg waagt. Wat ik wil zeggen is dat al deze dingen de 'normale' man/vrouw wel aanpakt terwijl de boeven nog steeds vrij spel hebben. 't faalt en iedereen is de dupe totdat de electronica klein genoeg is om ieder van een chip te voorzien. Dat zie ik nl. echt nog gebeuren als 't zo doorgaat. Op dat moment krijg je niet alleen een mes op je keel voor je gsm, ze snijden meteen je rfid eruit. Overdrijf ik dan? Ik weet 't niet. Vroeger lachten we om die films en nu is maar al te vaak dat ik denk dat ze al bijna werkelijkheid zijn.

sufkut | 14-11-12 | 23:13

Ierland en niet schieten is wel heel slecht gekozen realizeer ik me nu. D'r zijn tenslotte liedjes over gemaakt. Mijn excuses.

sufkut | 14-11-12 | 23:14

Eeehhhhh...beweren jullie nou met dit filmpje dat degene met wie ik sexchat heb,ipv een 18 jarige chick genaamd Katja eigenlijk een werkloze 45 jarige man genaamd behaarde Harry is...?

dirkieeee | 14-11-12 | 23:16

sufkut | 14-11-12 | 23:13 | + 0 -
(en @je eerste tegel hier):

Het was moeilijk om er andere voor te vinden, maar dit was nou precies een reden om voor de Piratenpartij te stemmen aangezien zij hier als enige echte punten voor had. Helaas heeft de meerderheid zich wederom in de luren laten leggen door de gladde praatjes van rutte en zijn vriendje en was de stem op de PP verloren. Zonde...
Voor die chips worden we ook rap aan klaargestoomd: vorige week nog in het nieuws dat er een chip tegen artrose reuma zou komen en er was verder geen negatief woord bij.

Z-PiLL | 14-11-12 | 23:55

deministerpresident | 14-11-12 | 21:49

Nee, dat verhaal over gewenning had ik wel meegekregen, maar ik vroeg me af of deze man echt vindt (op basis van bijv. eigen ervaringen/onderzoek) dat het veiliger is geworden, of dat hij zijn uitspraken gewoon baseert op de overheidscijfers. Die cijfers kunnen wel juist zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat ze de waarheid zijn (denk aan meer misdaad maar minder aangiftes vanwege het gebrek aan resultaten).

FrankVeer | 15-11-12 | 00:21

Dat verhaal over de bonuskaart en biefstuk is onzin. Zeker weten.

dvdimport | 15-11-12 | 00:37

Ha ha ha, jullie nicks passen eigenlijk helemaal niet bij jullie echte.......
Parel van het Zuiden | 14-11-12 | 19:26 |

Ik kwam niet meer bij van het lachen.

2 inch cock | 15-11-12 | 00:48

Het streven naar totale controle zegt ook iets over de zwakheid van een systeem.

strikdewepstroper01 | 15-11-12 | 01:08

Bij Albert Heyn ben je pas klant als je een Bonuskaart bezit.
Het feit dat ze dit voor elkaar hebben gekregen is typerend voor hun zieke arrogantie,en het gebrek aan zelfrespect van de meerderheid van Albert Heyn klanten.

Torquemada | 15-11-12 | 02:20

Ik lees jouw email en ben eigenaar van jouw privacy... ;-)

Ouslender | 15-11-12 | 04:07

De tweede kamer zit vol duurbetaald kwaakvee. En op moeilijk te spellen onderwerpen als privacy kijken ze als een stel downies om zich heen.

Zeddegeizot | 15-11-12 | 07:03

Je zou toch verwachten dat er met al deze systemen geen onopgelost misdrijf meer over is. Shit, weer een boete van 4km te hard.

__dictatuur | 15-11-12 | 09:17

Feitelijk heeft de Staat met al deze controlemaatregelen al beslag gelegd op al je bezittingen. Je mag ze nog beheren, totdat een afperser bij jou aan de deur komt om e.e.a. te confisqueren. Niet goedschiks, dan kwaadschiks met vuurwapens. Want je had toch niets te verbergen? Leugenaar!

Piet van Schwaffelen | 15-11-12 | 09:28

Tsja, de opmaat naar totaalcontrole.
Je voert het klootjesvolk hapjes, die ze net kunnen kauwen en waar ze zich niet in verslikken.
En zo ga je steeds een stapje verder en verder...

Goede docu, BTW.

Gekke-Bennie | 15-11-12 | 10:34

@ Torquemada | 15-11-12 | 02:20 |
Ik weet niet of het landelijk beleid is, maar bij mijn AH zijn ze al bezig om mensen te dwingen met de PIN te betalen.
Van de 6 kassa's zijn er 3 waar je alleen nog kunt pinnen en 3 waar je (voorlopig) ook nog contant mag betalen.

Gekke-Bennie | 15-11-12 | 10:47

Kan iedereen die niets te verbergen heeft mij even de inlogcodes van hun internetbankieren sturen?

zoost | 15-11-12 | 10:52

Meer docu's altijd welkom. Even iets anders dan een mexicano.

dwangruis | 15-11-12 | 10:56

Privacy is overrated en dit filmpje is gaaaaay.

honderddagen | 15-11-12 | 12:29

Ha ha ha, jullie nicks passen eigenlijk helemaal niet bij jullie echte.......
Parel van het Zuiden | 14-11-12 | 19:26 |
Ik kwam niet meer bij van het lachen.
2 inch cock | 15-11-12 | 00:48 |

De combinatie hier is weer wonderbaarlijk.

Chesh | 15-11-12 | 18:08

@Zoost 10:52
Kan iemand die tegen camera toezicht is (we hebben het niet over persoonlijke bankgegevens maar beelden op straat) mij even laten weten dat die nog lekker slaapt als er door zijn/haar egoïstische houding ondertussen 1 moordenaar, 1 verkrachter of 1 pedofiel meer vrij rondloopt ? Denk eens na wat het voor handen hebben van gegevens de afgelopen jaren heeft opgeleverd voor allerlei slachtoffers in plaats van de naïeve geitenwollen sok uit te hangen. Het gaat niet om jou maar het algemene belang. Kijk eens naar opsporing verzocht en reageer dan nog eens.

Tutanchamon | 15-11-12 | 19:03

@Tutanchamon | 15-11-12 | 19:03
Zoals je vroeg heb ik eens nagedacht wat al die camera's voor de slachtoffers hebben opgebracht. Voorzover ik weet vrij weinig, het oplossingpercentage voor ernstige misdrijven is nog steeds om te lachen. Het kost natuurlijk wel een heleboel geld, geld wat nu niet aan goede rechercheurs is uitgegeven. Maar ja, de resultaten van geld uitgeven zijn natuurlijk altijd makkelijker aan te tonen dan aantonen wat er was gebeurd als hetzelfde geld aan iets anders was uitgeven.

Het antwoord "Ja, aan rechercheurs moet OOK meer geld uitgegeven worden" telt niet, want dan ga ik natuurlijk direct zaniken over mensen die doodgingen omdat hun medicatie niet vergoed werd. Het argument "als er ook maar één" is gewoon een dom argument.

Arjan | 16-11-12 | 02:37

Ik ben bij het kijken in de eerste drie minuten al geschokt. Die leeftijdscanner kan toch niet waar zijn??

pjisonline | 16-11-12 | 09:36
Tip de Redactie